Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:32
stefan1512 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:12:
Ik heb wel eens gehad dat ik geen bonus kreeg omdat ze zogenaamd de locatie van de auto niet konden opvragen. 99 van de 100 x zonder issues gelukkig maar toevallig wel net de keren dat ik veel geladen heb…
Maar dan gaat de auto laden alsof er geen sturing vanuit Frank is? Als de locatie niet thuis is zal Frank de auto ook niet starten en stoppen voor het laden op gunstige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
dccm schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:42:
[...]

Maar dan gaat de auto laden alsof er geen sturing vanuit Frank is? Als de locatie niet thuis is zal Frank de auto ook niet starten en stoppen voor het laden op gunstige momenten.
Er is voor mij niet altijd op gunstige momenten geladen (onbalans meer dan EPEX) dus de aansturing werd wel door FE gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:27
-PeeWee- schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:27:
Overigens, als de handelsvergoeding op de onbalans markt lager is dan de Epex, waarom. zou Frank er dan überhaupt voor kiezen dat te doen? Kan je gewoon Epex aanhouden.

Het algoritme bepaalt welke strategie wordt gekozen. Instappen op de onbalans als de resultante negatief is, is dus geen move die Frank zal maken. Daar waar het lijkt van wel, zal ws andere vergoedingen een rol spelen (die wij niet zien).

Either way, wij beschikken niet over alle info en zij wel. Zij maken dus op dat moment de meest economische keuze. En een geautomatiseerd algoritme met meer informatie zal het in 99% van de gevalleb beter dan dan wanneer je het zelf doet.

Maar.... Live and let live. We hebben aangetoond hoe het werkt, als mensen dan alsnog zelf willen doen, be my guest. Het is jouw batterij en jouw geld.
EPEX prijs geldt voor FE zelf alleen voor het volume dat zij de dag er voor hebben ingekocht of verkocht voor het betreffende uur. Vanaf dat moment is die prijs op de energiemarkten niet meer geldig c.q. te innen. Die fictie houden dynamische energieleveranciers wel op richting hun klanten, maar indien die leveranciers niet goed voorspellen wat het qua volumes ging worden op basis van die prijzen, dan staan zij voor het verkeerd voorspelde volume bloot aan de onbalans prijs. Dat risico wordt afgedekt middels de opslag per kWh. EPEX zal daarom in het algoritme van FE zelf nooit een rol spelen als een afwegingscriterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:26
Als ik mn voorschotten zie is voorspellen wel een dingetje voor Frank, maar misschien verbetert dat als zij zelf meer historische data van je hebben. De extern verkregen historische gebruikers data proberen ze zo onlogisch mogelijk te verwerken tot nu toe, is mijn idee. Nou maakt t uiteindelijk niks uit in dit geval, maar als ze alles zo voorspellen dan kost t ze bakken met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is er al iemand die nu op zc+ zit? ik ben benieuwd of het al verbeterd is, aangezien het morgen herfst is. en de PV opwek minder worden. Zodra de goedkope uren weer in de nacht zijn, ga ik zc+ weer inschakelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Een maandje handel(andere markt) gedraaid met zelf ontladen in de dure uren met een Sessy
Handelsresultaat 12,36
Frank slim 2,36
EPEX 1,9
Totaal: 17,11

Zelf ontladen 27,47 (consumentenprijs)

Accu draaide niet 100% veel gethrottle door dat de ruimte tegen de 30 graden was.

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 01-09-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:57
dccm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Heb ik ook (behalve dan een Zappi laadpaal)

[...]

Klopt, gebeurt bij mij ook. Er lijkt geen koppeling te zijn tussen het "Slim Laden" en "Slim Stroom Handelen"
Het "Slim Laden" kijkt alleen naar de gunstige EPEX prijzen.

[...]

Dit kan af en toe een tijdje duren voordat Frank ziet dat je Ioniq 5 is aangesloten. Wat bij mij lijkt te versnellen is om in de Bluelink app van Hyundai bij tabblad status deze omlaag te trekken zodat er een update gevraagd wordt van de auto. En zo kan je zien hoe lang de auto nodig denkt over hoe lang nog te laden. Daarna nog even op de tabblad Map kijken of de auto wel bij je thuis staat en niet nog op een vorige locatie.

[...]

Frank krijgt van de auto door hoeveel tijd er nog nodig is om de accu vol te laden. Hierop gaat hij berekenen op welke gunstige tijden en EPEX prijzen te laden. Maar de laadtijd is afhankelijk van je overproductie van de zon en je eigen verbruik, en die is wisselend op vele dagen. Omdat de laadpaal is ingesteld op alleen leveren bij overproductie en Frank geen koppeling heeft met je laadpaal blijft hij dan ook in deze modus staan. Je kan verwachten dat wanneer de EPEX laag is (in de nacht bijvoorbeeld) dat Frank de auto aanstuurt op laden, maar de laadpaal gaat zeggen dat hij geen overproductie heeft. en dan gebeurt er niets.
Wat jij wilt is alleen mogelijk als de laadpaal aangestuurd kan worden door Frank.

Bij mij staat die dus eigenlijk altijd op vol vermogen laden, en Frank laten bepalen wanneer de EPEX het laagst is. Dan is de auto in wedergeval op tijd weer vol voor de volgende rit.
Ik begin ondertussen wel echt hoofdpijn te krijgen van de implementatie van Frank icm mijn Ioniq5. Ik heb hem zeker 20 minuten aan de paal laten hangen, blue link app ververst, locatie op de kaart gecontroleerd en nog zegt Frank dat hij niet aangesloten is. Nog even en ik wip hem uit de app van Frank en ga over op manueel laden. Als het zo gammel werkt gaat het vast nog eens gebeuren dat ik naar het werk wil en dat de auto niet vol genoeg zit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:18
Vervelend. Zowel met mijn Skoda Enyaq als Tesla Model Y heb ik er geen problemen mee. Laad paar minuten, dan neemt de besturing het over, en laad op de momenten dat ik het verwacht.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:28:
Vervelend. Zowel met mijn Skoda Enyaq als Tesla Model Y heb ik er geen problemen mee. Laad paar minuten, dan neemt de besturing het over, en laad op de momenten dat ik het verwacht.
Wordt jouw laadpaal door Frank aangestuurd of ook de auto? Bij mij is hij eindelijk zichtbaar in de app, maar pas na 25min al aan de lader te hebben gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:50:
[...]

Wordt jouw laadpaal door Frank aangestuurd of ook de auto? Bij mij is hij eindelijk zichtbaar in de app, maar pas na 25min al aan de lader te hebben gehangen.
Frank stuurt de auto aan. De laadpaal is een relatief domme paal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:54:
[...]

Frank stuurt de auto aan. De laadpaal is een relatief domme paal ;-)
Dan vermoed ik dat het probleem zit in de communicatie tussen bluelink en de provider die de koppeling met Frank verzorgt. Ik zal ze eens een berichtje sturen kijken of dat opgelost kan worden. Misschien is het zo simpel als aan hun kant de refresh tijd verlagen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-10 15:40
We gebruiken Eniris in combinatie met Frank Energie en een SMA Sunny Island opstelling. Wat wij zien is dat er een soort trapezium laad / ontlaad cyclus aan het ontstaan is en ook dat surplus zonne energie niet meer de accu's in gaan. Ook zien we dat s'nachts de accus niet worden ontladen en dus stroom uit het net trekken terwijl we meer dan voldoende accu opslag hebben om 3 dagen continu te kunnen terug leveren of laden.

Dit lijkt me niet wenselijk want energie kopen kost gewoon geld en terug leveren tegenwoordig ook. Zonder Eniris en Frank voor de aansturing draaien we van April tot Oct ongeveer neutraal (dus 0KWh verbruik of terug leveren aan het net - uitzonderingen daar gelaten als de accu's helemaal vol zitten).

Hoe zit dit nu? Een waarom is de onbalans niet beschikbaar via de eniris implementatie?
Vanwaar de 'zaagtand' in het laden en ontladen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyDiF_hPVFTceCJuS6Wk3iMWUD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGBjNgfDsfzd7y9unzz6haxl.png?f=fotoalbum_large

en wordt er niet terug geleverd terwijl de accu's nog meer dan voldoende 'vol' zijn?

Wie kan mij helpen begrijpen waarom 'extra' laden als het zeer goedkoop is en 'extra' terug leveren als we er geld op verdienen niet samen gaat met het totale energie verbruik op 0KWh te houden?

Een normale dag ziet er zo uit (Zonder Frank Energie / Eniris):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umflMpyc0tY9lW1hvoDLIUOe0RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYfRVYvgMuaUPjCcsPqUMS0F.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat het energie verbuik 0 gehouden wordt. (Laden als er teveel is en terug leveren als we gebruiken ongeveer 1.1KWh)

Met Eniris en Frank Energie ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E32ElTwBontuOGio1NVbAwlLm98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YodPSB7BKVS0dRPi7g8BwBiV.png?f=fotoalbum_large

Hier is of de SMA max aan het laden of ontladen; Surplus zonne energie wordt niet in de accu's gestuurd en als er voldoende in de accu's zit maar geen zon schijnt wordt er niets terug geleverd om op 0KWh verbruik uit te komen!?

i'm lost ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
MartinusMaximus schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 05:35:
We gebruiken Eniris in combinatie met Frank Energie en een SMA Sunny Island opstelling. Wat wij zien is dat er een soort trapezium laad / ontlaad cyclus aan het ontstaan is en ook dat surplus zonne energie niet meer de accu's in gaan. Ook zien we dat s'nachts de accus niet worden ontladen en dus stroom uit het net trekken terwijl we meer dan voldoende accu opslag hebben om 3 dagen continu te kunnen terug leveren of laden.

Dit lijkt me niet wenselijk want energie kopen kost gewoon geld en terug leveren tegenwoordig ook. Zonder Eniris en Frank voor de aansturing draaien we van April tot Oct ongeveer neutraal (dus 0KWh verbruik of terug leveren aan het net - uitzonderingen daar gelaten als de accu's helemaal vol zitten).

Hoe zit dit nu? Een waarom is de onbalans niet beschikbaar via de eniris implementatie?

[Afbeelding]

en wordt er niet terug geleverd terwijl de accu's nog meer dan voldoende 'vol' zijn?

Wie kan mij helpen begrijpen waarom 'extra' laden als het zeer goedkoop is en 'extra' terug leveren als we er geld op verdienen niet samen gaat met het totale energie verbruik op 0KWh te houden?

[Afbeelding]

Hier zie je dat het energie verbuik 0 gehouden wordt. (Laden als er teveel is en terug leveren als we gebruiken ongeveer 1.1KWh)

[Afbeelding]

Hier is of de SMA max aan het laden of ontladen; Surplus zonne energie wordt niet in de accu's gestuurd en als er voldoende in de accu's zit maar geen zon schijnt wordt er niets terug geleverd om op 0KWh verbruik uit te komen!?

i'm lost ...
Moeilijk te zeggen, anders gezegd, geen flauw idee. Je hebt oneindig aantal combinaties van systemen, waardoor ik geen idee heb hoe deze samenwerking zou moeten werken.

Welk profiel heb je in Frank ingesteld? Wanneer deze op handel staat, houd het geen rekening met je ZP productie. Overigens betaal je bij Frank geen terugleverkosten, dus in de tijd van salderen zou dat niet uit moeten maken. In ZC+ zou dat wel meer moeten zijn, maar deze vragen kan je beter aan Frank Energie stellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:21

i'm lost ...
Het is bij velen bekend dat Frank Energie en het Eniris kastje geen ideale combinatie is.
Hierbij een email van een geronommeerde leverancier waarin dat beschreven wordt.
Bovendien dat Frank Energie niet luistert naar adviezen van deskundigen.

Offgridcentrum.nl <info@offgridcentrum.nl>
do 26 jun, 11:43 aan mij
Hoi BergSmit,
Wij zijn ook gestopt met het kastje.
Mede door de slechte support van Eniris en Frank hebben wij besloten al onze klanten te laten retourneren en crediteren. Het was te veel hoofdpijn helaas.
Ik denk dat we het zelf een stuk beter hadden gekund, maar helaas werd er niets gedaan met onze positieve inbreng ter verbetering door beide partijen.
Dus helaas kunnen wij u hier niet bij helpen.
We zullen hier binnenkort een update video van makenop YouTube.
Met vriendelijke groet,
Nander Knobben
Offgridcentrum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

i'm lost ...
Het is vrij eenvoudig en te lezen op de help pagina’s van Frank:
- bij onbalanshandel doen ze niks met opwekken zonne-energie. Dit omdat zolang we salderen import en export tegen kaal handelstarief kan en er dus geen economisch motief is om op te slaan. Je gaat voor handel.
- zonnestroom regelen ze wel omdat er een economisch motief is om niet terug te leveren bij negatieve tarieven. Ze compenseren goeddeels het mislopen van de te verrekenen energiebelasting.

Over een jaar bekeken zal je niet verliezen op salderen, winnen op de handel en winnen op een mooie kale terugleververgoeding.

Dit ligt niet aan eniris of de accu’s, dit is economisch en wiskundig het meest rendabel om zo met de accu’s te handelen en zo ook geld te verdienen op de panelen.

Frank rekent je daarbij af op SoC van de accu voor onbalanshandel en moet vooral zorgen dat de energievoorziening in balans is. Ze kunnen vanuit die verantwoordelijkheid niet, als je puur onbalans handelt, de accu laden met zonnestroom. Ze moeten laden als de netbeheerder een laadactie verwacht. Als je ZC+ draait is het maar net hoe ze kiezen om dat te implementeren, ik kan me voorstellen dat ze voor partijen als enphase en SolarEdge daar meer kunnen dan oplossingen met verschillende vendors… technisch is het in elk geval een stukje complexer.

Hoe het ook zei: de kans is groot dat een installateur het wat rooskleuriger voor heeft gedaan dan wat het product van Frank nu is en vice versa. Het is echter wel transparant uitgelegd door Frank op hun site.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-10 15:40
Duidelijk, had idd wat anders verwacht maar met salderen maakt het idd niet uit. We laten het systeem een tijdje draaien en dan zien wat er onder de streep overblijft.

Het wordt dus echt spannend als het salderen helemaal komt te vervallen …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

MartinusMaximus schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:51:
Duidelijk, had idd wat anders verwacht maar met salderen maakt het idd niet uit. We laten het systeem een tijdje draaien en dan zien wat er onder de streep overblijft.

Het wordt dus echt spannend als het salderen helemaal komt te vervallen …
Spanning valt mee, dan is het product gewoon klaar zoals het nu is en is maximale zelfconsumptie en goedkoop inkopen en duur verbruik de way to go icm peak shaving. Kan je nog handelen bij grote verschillen, maar das m.i. alleen leuk voor het laden van een auto… verder ben ik benieuwd. De overheid zou ook nog met ander beleid kunnen komen……. Je weet het nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 02-09-2025 16:00 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Wat is zonneplan aan het doen op het moment? De topverdieners op onbalansmarkt.com komen op het moment van Zonneplan, terwijl normaal deze altijd ergens aan de onderzijde bungelen.

Wel interessant fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
-PeeWee- schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
Wat is zonneplan aan het doen op het moment? De topverdieners op onbalansmarkt.com komen op het moment van Zonneplan, terwijl normaal deze altijd ergens aan de onderzijde bungelen.

Wel interessant fenomeen.
Zullen ze vergeten zijn dat die piek rond 10.30 een RT2 is geweest? 8)

Als je naar de SoC kijkt in de grafiek bij onbalansmarkt zie je dat bij Zonneplan deelnemers een grotere sprong heeft dan bij deelnemers van Frank.
Zonneplan van 20 naar 17% SoC
Frank van van 17 naar 16% SoC

Morgen maar eens kijken wat de werkelijke bedragen zijn geworden na vaststelling van de tarieven.

[ Voor 28% gewijzigd door dccm op 02-09-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ja de besturing is zo traag dat ze normaal een smalle piek missen, dus waren ze al bezig per ongeluk of express, en hopen/denken ze dat t net geen regeltoestand2 was, ik weet nog steeds niet hoe t werkt maar zie iig op en afregelen vlak bij die smalle piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:58:
[...]

Ik begin ondertussen wel echt hoofdpijn te krijgen van de implementatie van Frank icm mijn Ioniq5. Ik heb hem zeker 20 minuten aan de paal laten hangen, blue link app ververst, locatie op de kaart gecontroleerd en nog zegt Frank dat hij niet aangesloten is. Nog even en ik wip hem uit de app van Frank en ga over op manueel laden. Als het zo gammel werkt gaat het vast nog eens gebeuren dat ik naar het werk wil en dat de auto niet vol genoeg zit ;(
Ik heb op zich geen problemen met de koppeling tussen Frank en Bluelink. Alhoewel het vaak maar een 5 minuten duurt, maar ook soms wel 30 minuten voordat Frank weet dat de auto aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

dccm schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:33:
Ik heb op zich geen problemen met de koppeling tussen Frank en Bluelink. Alhoewel het vaak maar een 5 minuten duurt, maar ook soms wel 30 minuten voordat Frank weet dat de auto aan het laden is.
Dat is ook precies mijn ervaring. In het begin is dat soms wat vervelend. Als je hem gewoon aansluit en er niet meer over nadenkt komt het vanzelf wel weer goed ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• osluis
Vandaag weer een poging gewaagd. Laden ging op zich goed, de administratie iets minder. Mijn dedicated meter voor de laadpaal zegt dat ik 28.5kwh geladen heb terwijl Frank vindt dat het 5.37kwh was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjwBEvcVagd03y-GC7GACgYBors=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7Dtrqep72aQ3URaC83TjeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O39DzO44z4f8GyYZ3QAQGbOEB_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0ROxkwpD6peN7g1YjCCU8tb.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
Gisteren is er bij ivm werkzaamheden even de stroom eraf geweest van de groep waar mijn modem en switch hangt. Resultaat meer dan een uur geen internet. Volgens mij is dat net tijdens een RT2 moment geweest, want ik schrok mij een hoedje toen ik mijn batterij daarna bekeek. Voor de werkzaamheden stond de accu op 72%, na de werkzaamheden op 11.4% oftewel, 60% voor niets weggepompt.

Sindien is er bijna geen activiteit meer geweest wat wel jammer is als ik de statistieken van de andere Frank gebruikers zie voor vandaag. Gaat dit vanzelf weer in orde komen of kan ik beter actie ondernemen?

Gek genoeg is hij vanmorgen nog wel een beetje gaan ontladen en dat terwijl hij onder de 15% zit 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsT5rRjvN6cB0GTKYtN95GmZ2pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ti8Nu940PAfq2l6TiyfgOaTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSkl2D1LkI7aVE46SmQqaujOhDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4TBMGGHvAdQsSKQr6WdSwRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We7ksXKXdv0qBzrt4s0asuaVr2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8a2Et1YiO5DkLaYQRS11ThFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig8cEnUjEtLDqY_Wyn7UB-x6W3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUAKMzUrrvcDKuapSG38hrXO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar1UPpKeddF97Y8raDs7cDvPxD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SeJCIBqPNWNM1SfEus9z4jr.jpg?f=fotoalbum_large

• -PeeWee-
osluis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 01:17:
Vandaag weer een poging gewaagd. Laden ging op zich goed, de administratie iets minder. Mijn dedicated meter voor de laadpaal zegt dat ik 28.5kwh geladen heb terwijl Frank vindt dat het 5.37kwh was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemd. Die van mij komt altijd wel in de buurt, maar is altijd lager omdat een deel van de energie door de PV wordt geleverd. Verdiend wel een mailtje richting Frank ;-)

• -PeeWee-
Mbt tot die ontlading, gaat ws niet goedkomen. Frank heeft tijdens dat moment jouw batterij niet aan kunnen sturen en dus heb je ook geen recht op eventuele winsten die op de andere markten worden behaald.

Je EPEX wordt natuurlijk wel gewoon afgerekend. In dit geval onbedoeld, maar equivalent aan 'stekker trekken'.

• -PeeWee-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05CSQ9emfrYW64CE1Fx3azpI7ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wl4m6DjWDhx1X06VwSSYDylv.png?f=user_large

Grappig, zie nu ook dat de batterij ontlaadt om huisverbruik te voeden. Heb ik ook niet eerder gezien. (of wel gebeurd, maar toen keek ik niet). Lijkt er op dat ze wel aan het schaven zijn aan de aansturing van de batterij.

[ Voor 28% gewijzigd door -PeeWee- op 04-09-2025 09:32 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

-PeeWee- schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:32:
[Afbeelding]

Grappig, zie nu ook dat de batterij ontlaadt om huisverbruik te voeden. Heb ik ook niet eerder gezien. (of wel gebeurd, maar toen keek ik niet). Lijkt er op dat ze wel aan het schaven zijn aan de aansturing van de batterij.
op welke handelsmodus zit jij dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• -PeeWee-
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:36:
[...]

op welke handelsmodus zit jij dan?
Zit op Handel - Agressief, dus had dit niet direct verwacht zeg maar.

Merkte gisteren ook wel dat de combinatie Auto laden - Handel ook niet optimaal op elkaar zijn afgestemd. Als de batterij moet laden ivm handel, wordt de laadstroom naar de auto beperkt (uiteraard, anders vliegt de hoofdzekering eruit). Maar daardoor kon de gewenste SoC van de auto niet op het ingestelde tijdstip worden bereikt. Niet een enorm probleem, meer dan genoeg range, maar de prioriteit lag duidelijk bij handel.

[ Voor 48% gewijzigd door -PeeWee- op 04-09-2025 09:41 ]

• osluis
-PeeWee- schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:32:
[Afbeelding]

Volgens mij is dat ontladen tbv RT2, dat het nu door je huis gebruikt wordt is toeval denk ik.

• osluis
-PeeWee- schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:31:
Mbt tot die ontlading, gaat ws niet goedkomen. Frank heeft tijdens dat moment jouw batterij niet aan kunnen sturen en dus heb je ook geen recht op eventuele winsten die op de andere markten worden behaald.

Je EPEX wordt natuurlijk wel gewoon afgerekend. In dit geval onbedoeld, maar equivalent aan 'stekker trekken'.
Op zich maak ik mij niet zo druk om de misgelopen inkomsten, maar vooral om de inactiviteit van de batterij terwijl en zat momenten zijn geweest om te laden. Hij is op een gegeven moment zelfs tot 10% leeg getrokken terwijl Frank aangeeft niet onder 15% te gaan.

Hij is inmiddels weer beginnen met laden van de batterij, dus het lijkt erop dat de aansturing weer in orde is gekomen. Weer een leermomentje voor mij om rekening te houden met internet als ik weer eens ga klussen in de meterkast.

• osluis
-PeeWee- schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:27:
[...]

Vreemd. Die van mij komt altijd wel in de buurt, maar is altijd lager omdat een deel van de energie door de PV wordt geleverd. Verdiend wel een mailtje richting Frank ;-)
Frank kan je voor de auto toch niet afrekenen vie de P1 meter? Ze hebben geen zicht op wat je PV opwek is en wat je verbruikers in huis zijn. Willen ze netjes de bonus afrekenen voor de auto, dan moeten ze echt kijken naar info van de auto of laadpaal.

Ik denk dat het meestal wat lager is omdat het even duurt voordat ze zien dat de auto aan het laden is.

Ik ga ze zeker even mailen.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 04-09-2025 10:51 ]

• -PeeWee-
osluis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:39:
[...]

Frank kan je voor de auto toch niet afrekenen vie de P1 meter? Ze hebben geen zicht op wat je PV opwek is en wat je verbruikers in huis zijn. Willen ze netjes de bonus afrekenen voor de auto, dan moeten ze echt kijken naar info van de auto of laadpaal.

Ik denk dat het meestal wat lager is omdat het even duurt voordat ze zien dat de auto aan het laden is.

Ik ga ze zeker even mailen.
Dat is wel een goeie ja. Ik vergelijk gewoon wat Frank rapporteert vs wat de laadpaal rapporteert en dat is altijd wat lager tot veel lager aan de Frank zijde, afhankelijk van de PV productie. Dus hoe ze dat doen weet ik niet. Wellicht ook eens een vraag om te stellen ;-).

[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 04-09-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zit er Irma bij heg energy? Ik vraag me af wat hun resultaten zijn. Die ondersteunen net zoveel batterijen als Frank energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen geen contact meer is tussen de batterij en Frank. Internet hier is in orde en ik heb wel live data van sigen, maar ik zie sinds 06:45 geen soc data meer in de sigen app en Frank zegt dat er geen verbinding meer is. Uiteraard weer tijdens discharge uitgevallen dus de accu is weer leeg getrokken tot 10% 😢

Weer een dag opbrengst verprutst.

Sigen heeft vannacht een security update doorgevoerd. Toeval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVwt9ifIRUS5ZjAii0rhHsHXcTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvC8CbxdmsMVgFSEqLYWuWjj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb6UKcd2liALCk-XDVxXXadlNBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPH63XWXCztc7etuTYrLnJF8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Heb gewoon contact. Sinds 6.30 is hij nu aan het ontladen op de ochtendpiek, dus geen gekke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:39:
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen geen contact meer is tussen de batterij en Frank. Internet hier is in orde en ik heb wel love data van sigen, maar ik zie sinds 06:45 geen soc data meer in de sigen app en Frank zegt dat er geen verbinding meer is. Uiteraard weer tijdens discharge uitgevallen dus de accu is weer leeg getrokken tot 10% 😢

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die update kan maar zo het een en ander aan invloed hebben.

Je stelt dat internet in orde is, maar is je interne netwerk en connectie met de batterij ook rocksolid? Hier ligt er bijvoorbeeld een ethernet kabel naartoe, dat bedoel ik met rocksolid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:39:
[...]

Die update kan maar zo het een en ander aan invloed hebben.

Je stelt dat internet in orde is, maar is je interne netwerk en connectie met de batterij ook rocksolid? Hier ligt er bijvoorbeeld een ethernet kabel naartoe, dat bedoel ik met rocksolid…
Jup, hij is aangesloten op ethernet op de zelfde switch als de Homewizard. Die heeft geen tekenen van uitval terwijl ik daar altijd gaten zie in de data als internet eruit heeft gelegen. Speedtest.net ging ook als een speer. Site van zowel Frank als sigen waren beide te benaderen. Via de app kon ik de batterij ook bedienen zelfs van buiten huis.

Inmiddels zie ik de data sinds 09:25 weer door, dus het draait weer. Geen idee waarom, want reboots mijn kant zijn veel eerder gedaan. De diagnose tool gaf overigens ook geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 21:01
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen geen contact meer is tussen de batterij en Frank. Internet hier is in orde en ik heb wel love data van sigen, maar ik zie sinds 06:45 geen soc data meer in de sigen app en Frank zegt dat er geen verbinding meer is. Uiteraard weer tijdens discharge uitgevallen dus de accu is weer leeg getrokken tot 10% 😢

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde issue, de tweede keer in twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10 22:01

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Hoe kun je bij Frank Energie in de app aangeven dat je de batterij capaciteit hebt vergroot? Deze staat nu nog op de oude waarde (na ~24 uur). Opnieuw de batterij toevoegen en de bestaande verwijderen zou alle gegevens wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
rudyh schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:54:
[...]

Hier hetzelfde issue, de tweede keer in twee weken.
Kwam hij bij jou ook weer rond 09:25 weer online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
Inderdaad zo rond die tijd.
Het is de afgelopen dagen een schrale opbrengst en dit helpt ook niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
rudyh schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:59:
Even afgezien van de disconnect zijn de opbrengsten juist wel redelijk. Maar natuurlijk wel balen dat dit bij jou het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
rudyh schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:59:
Klopt ja, zeker als je batterij helemaal leeg gedumpt is en vervolgens niet meer de kans krijgt om te laden is het huilen met de pet op. De eerste dump die ik de nacht ervoor ervaren heb tijdens RT2 was mijn eigen schuld, maar als je ziet wat de dag erop de impact is.. Alle handel in de ochtend gemist en de rest van de dag is dat niet meer ingelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXDlAyDpf9ddeaebPazR80ajsbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5ZIXntnbaS4R5IpNOGAlYYm.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de uitval van vanmorgen gaat het ook niet veel beter. Met lede ogen toekijken hoe je PV opwek voor een fooitje het net op gaat terwijl je batterij bijna leeg is. Ik overweeg heel erg om op ZC+ over te gaan en een lage prijs voor de handel in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_Sw4xQp5E0aqc7sAElQweOKfgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h50HpPxsiEvnnnXK3ggoKmKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fJsXmWQtcSJ4djiqzTFOGbzDIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcmjni2qCU2O3fBZjmR759w4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door osluis op 05-09-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Nibblebit schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:46:
Hoe kun je bij Frank Energie in de app aangeven dat je de batterij capaciteit hebt vergroot? Deze staat nu nog op de oude waarde (na ~24 uur). Opnieuw de batterij toevoegen en de bestaande verwijderen zou alle gegevens wissen.
Ik heb toen gemaild naar slimhandelen@frankenergie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
osluis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:22:
[...]

Klopt ja, zeker als je batterij helemaal leeg gedumpt is en vervolgens niet meer de kans krijgt om te laden is het huilen met de pet op. De eerste dump die ik de nacht ervoor ervaren heb tijdens RT2 was mijn eigen schuld, maar als je ziet wat de dag erop de impact is.. Alle handel in de ochtend gemist en de rest van de dag is dat niet meer ingelopen.

[Afbeelding]

Sinds de uitval van vanmorgen gaat het ook niet veel beter. Met lede ogen toekijken hoe je PV opwek voor een fooitje het net op gaat terwijl je batterij bijna leeg is. Ik overweeg heel erg om op ZC+ over te gaan en een lage prijs voor de handel in te stellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan altijd kijken hoe ZC+ voor een aantal weken bevalt. Zijn er hier genoeg die het daarbij houden en er tevreden mee zijn.

Ik zie mijn huidige resultaten echter niet snel verbeterd worden door ZC+. Tot eind salderen blijft het gewoon op handel-agressief staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ook goed om dit te merken in het kader van “stekker trekken”. Het beïnvloed je resultaat als er uitval is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:17:
[...]

Je kan altijd kijken hoe ZC+ voor een aantal weken bevalt. Zijn er hier genoeg die het daarbij houden en er tevreden mee zijn.

Ik zie mijn huidige resultaten echter niet snel verbeterd worden door ZC+. Tot eind salderen blijft het gewoon op handel-agressief staan.
Dankje voor de tip. Ik zal het eerst even een paar weken de kans geven met reguliere handel en daarna ook een periode met ZC+ proberen en de resultaten met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
Even voor de n00b hier, wat is ZC+?

[ Voor 9% gewijzigd door rudyh op 05-09-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
rudyh schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:56:
Even voor de n00b hier, wat is ZC+?
Zelfconsumptie+, focus ligt dus op zelfconsumptie van de PV. Alleen in gevallen waar het echt meerwaarde heeft wordt er dan gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:07
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen geen contact meer is tussen de batterij en Frank. Internet hier is in orde en ik heb wel live data van sigen, maar ik zie sinds 06:45 geen soc data meer in de sigen app en Frank zegt dat er geen verbinding meer is. Uiteraard weer tijdens discharge uitgevallen dus de accu is weer leeg getrokken tot 10% 😢

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb exact het zelfde gehad en het zelfde tijdstip. Ook een sigenergy batterij van vol naar leeg, gelukkig rond oke epex prijs wel.

Zou dit aan sigenergy liggen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
Nibblebit schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:46:
Mijn omvormer is onlangs van 8kw naar 12kw omgeruild. Ik moest de batterij ontkoppelen en weer koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Tommyf17 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:29:
[...]

Ik heb exact het zelfde gehad en het zelfde tijdstip. Ook een sigenergy batterij van vol naar leeg, gelukkig rond oke epex prijs wel.

Zou dit aan sigenergy liggen?!
Ik vind het moeilijk te zeggen. Ik betrap Frank erop dat ze hun data niet altijd netjes orde hebben. Na het geintje van vanmorgen ben ik de boel goed in de gaten aan het houden en het viel mij op dat de Frank app heel want anders liet zien dat de batterij. De app beweerde dat de verbinding weer eens kwijt was. De sigen liet wat anders zien. Ik heb helaas geen screenshot meer kunnen maken van het handelscherm, maar daar stond doodleuk weer dat de verbinding met de accu weg was en dat m'n handelsdata onrealistisch was. Op de sigen zag ik echter nog steeds doodleuk de commando's van Frank binnen komen. Kijk maar naar de tijden in de grid meldingen en naar het tijdstip waarop Frank voor het laatst een update in de app heeft gehad. Tijdstip screenshot app Frank was 19:18, laatste update was volgens hun van 19:01.

Sigen heeft vandaag een patch uitgevoerd, dat kan ermee te maken hebben, maar bij Frank draait ook niet alles zonder hiccups.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz5HcndJ3tERbT_nl5B_3kfq9So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHr4AnFxaVb6ITsDHS2yZTMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zK23O6Kk66mcY5R6NFUX3flIv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r674bjp0ahNrGvtW0mZI7E1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
osluis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:52:
[...]

Ik vind het moeilijk te zeggen. Ik betrap Frank erop dat ze hun data niet altijd netjes orde hebben. Na het geintje van vanmorgen ben ik de boel goed in de gaten aan het houden en het viel mij op dat de Frank app heel want anders liet zien dat de batterij. De app beweerde dat de verbinding weer eens kwijt was. De sigen liet wat anders zien. Ik heb helaas geen screenshot meer kunnen maken van het handelscherm, maar daar stond doodleuk weer dat de verbinding met de accu weg was en dat m'n handelsdata onrealistisch was. Op de sigen zag ik echter nog steeds doodleuk de commando's van Frank binnen komen. Kijk maar naar de tijden in de grid meldingen en naar het tijdstip waarop Frank voor het laatst een update in de app heeft gehad. Tijdstip screenshot app Frank was 19:18, laatste update was volgens hun van 19:01.

Sigen heeft vandaag een patch uitgevoerd, dat kan ermee te maken hebben, maar bij Frank draait ook niet alles zonder hiccups.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zat zelf ook al aan de patch te denken.

Wat ik gek vind is dat sigen op een gegeven moment de statistieken weer heeft kunnen updaten (want op het moment van "offline" werd dit niet meer bij gewerkt). Hoezo kan frank dat niet? Immers zoals bij jou ook is gebeurt heeft frank continue nieuwe commandos doorgesteurd. Dit zou recht getrokken moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Tommyf17 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:24:
[...]

Ik zat zelf ook al aan de patch te denken.

Wat ik gek vind is dat sigen op een gegeven moment de statistieken weer heeft kunnen updaten (want op het moment van "offline" werd dit niet meer bij gewerkt). Hoezo kan frank dat niet? Immers zoals bij jou ook is gebeurt heeft frank continue nieuwe commandos doorgesteurd. Dit zou recht getrokken moeten kunnen worden.
De commando's die ik nu net heb laten zien zijn van vanavond. Frank heeft dat later in de app weer recht getrokken. Misschien sync problemen tussen handelsplatform en platform dat data aan de klant presenteerde? Vanmorgen waren de symptomen anders. Dat kwam de laatste commando rond 06:45 binnen en daarna was het klaar. Ik heb vanmorgen een ticket ingeschoten bij sigen met de vraag of ze kunnen zien wat er aan de hand was. Die staat daar nog in behandeling.

De geldigheid van een commando van Frank is 3 uur of tot hij overschreven wordt door een andere commando. Als de communicatie wegvalt met Frank zal je batterij dus 3 uur lang proberen die laatste commando uit te blijven voeren.

[edit]
Wat het nut is van 3 uur ontgaat mij een beetje. Ja, het reduceert potentieel het aantal commando's die verstuurd moeten worden, maar heeft iemand hier ooit een situatie gehad waarin de batterij voor 3 uur lang moet laden of ontladen? Persoonlijk lijkt het mij veel beter en veiliger als je batterij in "hold/standby" modus schiet zodra de verbinding weg valt, dat zou kunnen als de levensduur van een commando op bv maximaal15 minuten gezet zou worden.

[ Voor 16% gewijzigd door osluis op 06-09-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Nee, max 2 uur (dan is hij leeg).

Wel mooie views zeg van Sigen. Na wat opstartproblemen werkt de alpha verder vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
En ik lig er weer sinds 16:15 uit. Ik heb Frank maar gemaild. Met de auto wou het ook al niet lukken. Stond op de oprit, maar omdat de auto in de blue link app 1 huis verderop in de straat stond was het adres onbekend. Hopelijk vinden ze het probleem met de communicatie met de batterij, want heel de dag de boel in de gaten moeten houden is echt ruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFbA_nQcvsZWYfG0QghO0XV8ms4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrwggACmude7Audx0IncrKqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXfuwIVTf_RvUxVpuDZdMsEY_Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VTOJ4TjNnDZxENlmrb4olcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZImMHR2BIyS7P1Q9DWh8Qpww-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bh6dJZv5BJzMBKDEvxxgPWJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door osluis op 06-09-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfde hier…

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
osluis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:34:
[...]

De commando's die ik nu net heb laten zien zijn van vanavond. Frank heeft dat later in de app weer recht getrokken. Misschien sync problemen tussen handelsplatform en platform dat data aan de klant presenteerde? Vanmorgen waren de symptomen anders. Dat kwam de laatste commando rond 06:45 binnen en daarna was het klaar. Ik heb vanmorgen een ticket ingeschoten bij sigen met de vraag of ze kunnen zien wat er aan de hand was. Die staat daar nog in behandeling.

De geldigheid van een commando van Frank is 3 uur of tot hij overschreven wordt door een andere commando. Als de communicatie wegvalt met Frank zal je batterij dus 3 uur lang proberen die laatste commando uit te blijven voeren.

[edit]
Wat het nut is van 3 uur ontgaat mij een beetje. Ja, het reduceert potentieel het aantal commando's die verstuurd moeten worden, maar heeft iemand hier ooit een situatie gehad waarin de batterij voor 3 uur lang moet laden of ontladen? Persoonlijk lijkt het mij veel beter en veiliger als je batterij in "hold/standby" modus schiet zodra de verbinding weg valt, dat zou kunnen als de levensduur van een commando op bv maximaal15 minuten gezet zou worden.
Ik moet bekennen dat ik nog veel moet leren over batterijen en alles daarom heen.

Maar het lijkt erop dat bij mij wel in de tijd frame dat mijn batterij offline was, commandos zijn binnen gekomen. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJcpzg-FRqNlAZbDw70H7LapcZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQnPQr0ZFoPBDeLxZtzYv0Gt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy8XoZZRe2BVPoZrMoZMUxnaZyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDDtaZjyMfiToswY2TZ1dbIC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
osluis schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:54:
En ik lig er weer sinds 16:15 uit. Ik heb Frank maar gemaild. Met de auto wou het ook al niet lukken. Stond op de oprit, maar omdat de auto in de blue link app 1 huis verderop in de straat stond was het adres onbekend. Hopelijk vinden ze het probleem met de communicatie met de batterij, want heel de dag de boel in de gaten moeten houden is echt ruk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit keer nergens last van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wat mij in een geval opvalt aan de app van Frank is dat hij lang niet zo rap actualiseert als het gedrag wat de accu laat zien (en hoeveel die dus kennelijk wordt aangestuurd…).
Ook moet er nog heel wat EPEX correctie berekend worden nav meterstanden die later binnenrollen en voorlopig resultaat.

In RT2 was het gisteren lastig ontladen, dus zag ik in de nacht weer allerlei zelfconsumptiemomenten op standje handel.

Al met al is het m.i. onmogelijk om te oordelen over de strategie aan de hand van de app. Ik ga dat dus ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
ik heb nu al 113 minuten geen informatie meer van de Frank app en heb ook het idee dat ik geen besturing van de batterij door Frank meer heb. Hebben meer mensen daar nu last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:10:
ik heb nu al 113 minuten geen informatie meer van de Frank app en heb ook het idee dat ik geen besturing van de batterij door Frank meer heb. Hebben meer mensen daar nu last van?
Ik had vanmiddag in de app een klein kwartiertje het bericht dat de verbinding weg was, maar dat zie ik niet terug in de aansturing van de batterij. Wel is het zo dat mijn batterij nu helemaal vol zit sinds 14:45 en dat er geen discharge commando's zijn gekomen omdat de prijs nog niet gunstig is. Zit die van jou ook vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:32:
Wat mij in een geval opvalt aan de app van Frank is dat hij lang niet zo rap actualiseert als het gedrag wat de accu laat zien (en hoeveel die dus kennelijk wordt aangestuurd…).
Ook moet er nog heel wat EPEX correctie berekend worden nav meterstanden die later binnenrollen en voorlopig resultaat.

In RT2 was het gisteren lastig ontladen, dus zag ik in de nacht weer allerlei zelfconsumptiemomenten op standje handel.

Al met al is het m.i. onmogelijk om te oordelen over de strategie aan de hand van de app. Ik ga dat dus ook niet doen.
Opzich heb ik er geen moeite mee als de app achter loopt, maar mijn probleem is dat er nu al een paar keer in een week tijd de communicatie met de batterij weg is gevallen. Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat het handelsscherm aangeeft dat de verbinding kwijt is terwijl er wel gewoon commando's door komen. Wie garandeert mij dat ik in die situatie wel m'n centen krijg als er gehandeld is?

Ik vraag mij ook af wat er gebeurt als mijn batterij bv een discharge uitvoert en blijft uitvoeren vanwegen communicatie problemen terwijl de prijs opeens naar zwaar negatief schiet. Mag ik dan opeens gaan bijleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:36:
Ik had vanmiddag in de app een klein kwartiertje het bericht dat de verbinding weg was, maar dat zie ik niet terug in de aansturing van de batterij. Wel is het zo dat mijn batterij nu helemaal vol zit sinds 14:45 en dat er geen discharge commando's zijn gekomen omdat de prijs nog niet gunstig is. Zit die van jou ook vol?
Bij mij is het overeenkomstig, sinds 14.00 uur geen wijzigingen meer, behalve dat vermoedelijk mijn zonnepanelen inmiddels met negatieve prijzen de batterij 100% gevuld hebben. Omdat Frank ooit medegedeeld heeft bij batterijvullingen van 15% of minder en 85% of meer vrijwel geen opdrachten meer te geven heb ik de batterij weer ontladen naar 83%, moest een paar keer omdat de zonneopbrengst steeds weer de 84% overschreed. Maar toch totaal geen laad- of ontlaadopdrachten meer gehad van Frank. Ook in het overzicht van onbalansmarkt.com blijft mijn resultaat sinds 14.00 uur ongewijzigd.
Mijn laatste update van mijn Frank Energie app is nu 172 minuten (bijna 3 uur) geleden!

[ Voor 4% gewijzigd door bergsmit op 07-09-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:02:
[...]

Bij mij is het overeenkomstig, sinds 14.00 uur geen wijzigingen meer, behalve dat vermoedelijk mijn zonnepanelen inmiddels met negatieve prijzen de batterij 100% gevuld hebben. Omdat Frank ooit medegedeeld heeft bij batterijvullingen van 15% of minder en 85% of meer vrijwel geen opdrachten meer te geven heb ik de batterij weer ontladen naar 83%, moest een paar keer omdat de zonneopbrengst steeds weer de 84% overschreed. Maar toch totaal geen laad- of ontlaadopdrachten meer gehad van Frank. Ook in het overzicht van onbalansmarkt.com blijft mijn resultaat sinds 14.00 uur ongewijzigd.
Mijn laatste update van mijn Frank Energie app is nu 172 minuten (bijna 3 uur) geleden!
Aansturing kan kloppen, die van mij doet ook heel lang niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ico_3Y0KIbH4lFJW0JI8QUpX6CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCYV2QcDHuSA5FyiP7fIv22q.jpg?f=fotoalbum_large

Welke batterij heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:57:
Aansturing kan kloppen, die van mij doet ook heel lang niets.
Welke batterij heb je?
Ik heb 12 Dyness B4850 48V LifePo4 batterijen van elk 2,4 kWh, totaal 28,8 kWh, maar belangrijker is welke omvormer(s) ik heb.die bepalen door hun snelheid van opladen en ontladen mede het resultaat.
Ik heb 22 AEG zonnepanelen van 330 kW elk, totaal 7260 kW, liggend ZZW, met Goodwe omvormer 12 kW.
Ik heb daarnaast voor de batterijen 3 Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 omvormers, samen 15 kW (effectief vrijwel nooit meer dan 14,5 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik heb m’n accu de hele dag goed vol en prima opdrachten kunnen ontvangen, maar ik zag evenzoveel RT2 situaties. Met SolarEdge geen connectie issues vandaag, gisteren wel.

Nu wel gewoon weer ver van de 100% af zonder zelf in te grijpen…

Ik zou het spul gewoon z’n werk laten doen. Handelsindex staat ook erg laag, dus het is allemaal niet zo verwonderlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 07-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
@osluis
Het lijkt erop dat de verbinding weer een beetje werkt, 2 x opladen tot 17%, respectievelijk 20%, maar wel met een veel lagere snelheid, aantal watt per uur, dan voor die tijd. Maar de Frank App geeft nu al 7 uur en 21 minuten geen info en ook onbalansmarkt.com geeft aan al 7 uur geen info te hebben ontvangen. Het merkwaardige is dat ik ondanks mijn langdurige "afwezigheid" nog steeds vandaag de best presterende (hoogste resultaat) van de 145 deelnemende Frank gebruikers ben! Ik zie dat jij nummer 2 bent en inmiddels weer onder de 85% lading bent. Zelf heb ik de stekker er maar weer uitgetrokken en heb de 100% lading naar 14% teruggebracht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:56:
@osluis
Het lijkt erop dat de verbinding weer een beetje werkt, 2 x opladen tot 17%, respectievelijk 20%, maar wel met een veel lagere snelheid, aantal watt per uur, dan voor die tijd. Maar de Frank App geeft nu al 7 uur en 21 minuten geen info en ook onbalansmarkt.com geeft aan al 7 uur geen info te hebben ontvangen. Het merkwaardige is dat ik ondanks mijn langdurige "afwezigheid" nog steeds vandaag de best presterende (hoogste resultaat) van de 145 deelnemende Frank gebruikers ben! Ik zie dat jij nummer 2 bent en inmiddels weer onder de 85% lading bent. Zelf heb ik de stekker er maar weer uitgetrokken en heb de 100% lading naar 14% teruggebracht .
Zo te zien is het dan toch nog goed gekomen al is het vrij bizar dat ook onbalans.com aangeeft al 8 uur geen resultaat ontvangen te hebben. De opbrengst bij mij naam komt wel overeen met wat Frank aangeeft, zou wel bijzonder zijn als die van jou 8 uur achter loopt. Waar zie jij trouwens hoe vol mijn batterij nog zit? Ik zie dat nergens terug op die website.

Weer een observatie van mijn kant rond het slim laden van de auto. Tijdens de negatieve prijzen heb ik nog 51kWh in de auto kunnen steken. Zoals in de afgelopen dagen vaker gebeurd is, valt er helaas wel wat op te merken op de administratie.

Volgens Frank heb ik veel minder geladen dan ik werkelijk gedaan (37+5 in twee sessies) vs 51kWh en heeft slim laden ook nog een verwaarloosbare 1 cent verlies opgeleverd wut? Dit vind ik wel heel bijzonder want de onbalans prijzen waren voor het merendeel van de middag onder de epex prijs en ik heb aantoonbaar met 11kw geladen toen de prijs €-1,00 was, maar uiteraard heeft de administratie van Frank dat weer eens niet geregistreerd. Mijn auto hing om 11 uur aan de laadpaal om mijn overschot PV af te vangen en om 12uur heb ik de limitering van de paal gehaald om op 11kw te laden. In de app van Frank hebben ze de sessie in twee stukken geknipt en exact de periode van 11:45 tot 12:30 er van tussen gewipt.nog even voor de volledigheid, de snelheid aanpassen gebeurt bij alfen gewoon binnen de zelfde sessie met een druk op de knop.

Nu kan ik onder de streep niet klagen, voor €3,50 je auto vol gooien is natuurlijk een lachertje. Ik vind het alleen opvallend hoe slecht de implementatie van dit product is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwbh4Icj9MqGwoG172wpsyYPvEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6jIzmtz4dsnGMniP5NcMuOL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkMW-7B0md2am41lc4bM054fjhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuL8FCaZxOKXEZIIPZJ0XX3r.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Met slim laden startte laden gister alleen even en ging daarna op niet opladen, was voor het eerst dat ik m van slim laden afgehaald heb (heeft eerst 3 uur op slim laden niet opgeladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. Ik heb nog even zitten cijferen en het valt mij op dat in het begin van mijn laadsessie de snelheid ook hoog was. Ik heb pas iets later de snelheid op overschot PV gezet. Ik vermoed sterk dat Frank ook naar je meter kijkt om te bepalen of je wel aan het laden bent. Ik denk dat toen Frank zag dat mijn meter stil stond of zelfs een beetje aan het teruglevering was, dat ze dachten dat ik niet aan het laden was. En daarmee de sessie hebben afgesloten, daarna duurde het vervolgens weer de gebruikelijke lange tijd voordat ze doorhadden dat ik aan het laden was. Ik zal eens testen tussen door direct op PV overschot te starten en te kijken of ze auto zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:00:
Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. Ik heb nog even zitten cijferen en het valt mij op dat in het begin van mijn laadsessie de snelheid ook hoog was. Ik heb pas iets later de snelheid op overschot PV gezet. Ik vermoed sterk dat Frank ook naar je meter kijkt om te bepalen of je wel aan het laden bent. Ik denk dat toen Frank zag dat mijn meter stil stond of zelfs een beetje aan het teruglevering was, dat ze dachten dat ik niet aan het laden was. En daarmee de sessie hebben afgesloten, daarna duurde het vervolgens weer de gebruikelijke lange tijd voordat ze doorhadden dat ik aan het laden was. Ik zal eens testen tussen door direct op PV overschot te starten en te kijken of ze auto zien.
Frank kan niet naar je meter kijken, die standen krijgen ze een dag of anderhalf later van de netbeheerder.

De kleine letters geven wel aan bij slim laden dat je niet moet interfereren en de boel z’n gang moet laten gaan. Dat merken ze op en dat beïnvloed het resultaat in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Valt me op dat Frank throttling toepast op ontladen. Charge limit is op 3750 gezet ipv 5000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOhHtwDlN5jmtU5TsZlHjb6jiC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiaQZHYCoWqDrOjJmlVb1myp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:08:
[...]

Frank kan niet naar je meter kijken, die standen krijgen ze een dag of anderhalf later van de netbeheerder.

De kleine letters geven wel aan bij slim laden dat je niet moet interfereren en de boel z’n gang moet laten gaan. Dat merken ze op en dat beïnvloed het resultaat in negatieve zin.
Maar hoe ziet Frank (zonder uitlezing meter) dan bv het verschil tussen throttelen van de paal om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen en throttelen om alleen PV te gebruiken? Met de laadpaal van alfen is er geen enkele communicatie. Al het rekenwerk voor de kaadsessie wordt binnen een paar uur afgehandeld, dus dan kunnen ze alleen uitgaan van data die ze van de auto ontvangende weet echter ook niet waarom de snelheid laadsnelheid tijdelijk laag is.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 08-09-2025 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:13:
Valt me op dat Frank throttling toepast op ontladen. Charge limit is op 3750 gezet ipv 5000.

[Afbeelding]
Tot nu toe heb ik dat zelf alleen bij RT2 gezien. Dan proberen ze netto op 0 te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:21:
[...]

Maar hoe ziet Frank (zonder uitlezing meter) dan bv het verschil tussen throttelen van de paal om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen en throttelen om alleen PV te gebruiken? Met de laadpaal van alfen is er geen enkele communicatie. Al het rekenwerk voor de kaadsessie wordt binnen een paar uur afgehandeld, dus dan kunnen ze alleen uitgaan van data die ze van de auto ontvangende weet echter ook niet waarom de snelheid laadsnelheid tijdelijk laag is.
Je auto rapporteert de laadsnelheid en ze kunnen dat ook limiteren. Ze weten dus welke commando’s ze geven… en zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:23:
[...]

Tot nu toe heb ik dat zelf alleen bij RT2 gezien. Dan proberen ze netto op 0 te sturen.
Vind dit ook wel logisch, de dag door weet je wat de EPEX doet… nu zie je wat minder fanatieke ontlading, maar kan je ook wat speculatief ontladen.

Ik zie ook wel de zelf consumptie mode, maar dat slaagt niet goed doordat de zonnepanelen dan nog niet uit gaan. Dat is in ons geval niet mogelijk, omdat die DC gekoppeld zijn aan de omvormer en die aansturing nog niet uitgewerkt is door Frank. Is overigens ook niet noodzakelijk, het salderen is nog wel nodig en als de boel inclusief belastingen negatief is zet SolarEdge het zelf wel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 08-09-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:28:
[...]

Je auto rapporteert de laadsnelheid en ze kunnen dat ook limiteren. Ze weten dus welke commando’s ze geven… en zien wat er gebeurd.
Dat zou dan betekenen dat als ik hier de electrische straalkachels aanzet en de alfen gaat throttelen, Frank beweert dat ik de boel manipuleer en de laadsessie beëindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:16:
[...]

Dat zou dan betekenen dat als ik hier de electrische straalkachels aanzet en de alfen gaat throttelen, Frank beweert dat ik de boel manipuleer en de laadsessie beëindigt.
Ze kijken alleen naar de auto… en als je meer gaat laden dan wat ze zeggen dat je mag laden aan de hand van wat ze met hun dienst besluiten dan beïnvloed je dat. Dus als jij vindt dat zonnestroom laden beter is, is dat prima, maar ga je geen kortingen en bonus krijgen want dan is de door Frank aangestuurde laadsessie verbroken.

Edit: Tenzij het in een sessie is, er vraag is en je minder kan laden door enkel zonnestroom te laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 08-09-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:21:
[...]

Ze kijken alleen naar de auto… en als je meer gaat laden dan wat ze zeggen dat je mag laden aan de hand van wat ze met hun dienst besluiten dan beïnvloed je dat. Dus als jij vindt dat zonnestroom laden beter is, is dat prima, maar ga je geen kortingen en bonus krijgen want dan is de door Frank aangestuurde laadsessie verbroken.
Ik probeer alleen te begrijpen hoe het systeem werkt en welke criteria gehanteerd worden. Als. Frank een bepaalde minimal afname wil zien kunnen ze dat toch ook duidelijk zeggen?

Ik zie overigens nergens in de algemene voorwaarden staan dat mijn laadpaal niet mag knijpen om welke reden dan ook. Misschien kijk ik niet goed?

https://cdn.sanity.io/fil...c9c6b7ea2727182f59b61.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:57:
[...]

Ik probeer alleen te begrijpen hoe het systeem werkt en welke criteria gehanteerd worden. Als. Frank een bepaalde minimal afname wil zien kunnen ze dat toch ook duidelijk zeggen?

Ik zie overigens nergens in de algemene voorwaarden staan dat mijn laadpaal niet mag knijpen om welke reden dan ook. Misschien kijk ik niet goed?

https://cdn.sanity.io/fil...c9c6b7ea2727182f59b61.pdf
Knijpen kunnen ze niets van vinden, dat kan door loadbalancing in je huis noodzakelijk zijn.

Het knijpen voor zonnestroom is, zolang we salderen, ook niet logisch… gisteren waren de tarieven ook niet zo, dat je de zonnepanelen volledig uit zou moeten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 08-09-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:07:
Zo te zien is het dan toch nog goed gekomen al is het vrij bizar dat ook onbalans.com aangeeft al 8 uur geen resultaat ontvangen te hebben.
De opbrengst bij mijn naam komt wel overeen met wat Frank aangeeft, zou wel bijzonder zijn als die van jou 8 uur achter loopt.
Waar zie jij trouwens hoe vol mijn batterij nog zit?
Ik zie dat nergens terug op die website.
Nee, het is helaas niet goed gekomen en het is nog steeds niet goed.
De Frank app geeft nu aan: Laatste update 1245 minuten geleden!
In de beginstand vanochtend ontbrak ik, maar nog 10 anderen die gisteren plotseling geen verbinding meer hadden. Gisteren waren er 145 deelnemers, vanochtend 134.
Dat laden werd veroorzaakt door mijn batterij ESS programma, dus toch niet door Frank onbalansmarkt programma.
Op onbalansmarkt.com kun je precies zien welke info Frank stuurt, dus ook de laadtoestand van alle deelnemers. Daar zie je ook welke batterij en omvormer de verschillende deelnemers gebruiken.
Ik zie jou nu als 22ste van de 139 deelnemers met een batterijlading van 11%. Als ik jou was zou ik het minimumlaadvermogen even op 25% zetten en als die 25% bereikt is weer terugzetten naar 10%, anders loop je veel opdrachten mis van Frank, die sluit batterijen van 15% en minder uit, terwijl je om opdrachten van ontladen te verwerken minimaal 20% nodig hebt. Kleine actie maar wel vergrote opbrengst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZszaJOsmS9eDS2-J29PeAcqFrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcjQ0p6ekdNmMxvnKFXrVwYf.png?f=fotoalbum_large
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:12:
[...]

Nee, het is helaas niet goed gekomen en het is nog steeds niet goed.
De Frank app geeft nu aan: Laatste update 1245 minuten geleden!
In de beginstand vanochtend ontbrak ik, maar nog 10 anderen die gisteren plotseling geen verbinding meer hadden. Gisteren waren er 145 deelnemers, vanochtend 134.
Dat laden werd veroorzaakt door mijn batterij ESS programma, dus toch niet door Frank onbalansmarkt programma.
Op onbalansmarkt.com kun je precies zien welke info Frank stuurt, dus ook de laadtoestand van alle deelnemers. Daar zie je ook welke batterij en omvormer de verschillende deelnemers gebruiken.
Ik zie jou nu als 22ste van de 139 deelnemers met een batterijlading van 11%. Als ik jou was zou ik het minimumlaadvermogen even op 25% zetten en als die 25% bereikt is weer terugzetten naar 10%, anders loop je veel opdrachten mis van Frank, die sluit batterijen van 15% en minder uit, terwijl je om opdrachten van ontladen te verwerken minimaal 20% nodig hebt. Kleine actie maar wel vergrote opbrengst.[Afbeelding]
.
Ik doe niks zelf en zie geen uitsluiting, misschien wel wat minder handelen… maar minder handelen is logisch als je al vol zit of leeg bent en de vraag niet matcht met je situatie.

Wat ik observeer met 0 interventie op mijn SolarEdge setup is keurige aansturing, reageren op scenario’s die je schetst waar je handel verwacht, etc. Het enige wat ik niet zie en wat volkomen logisch is gezien de algemene voorwaarden is handelen op elke minuut schommeling. Frank stuurt aan per kwartier…….

Ik zou de uitval bij jezelf zoeken en je hardware icm cloud (?).

Het is trouwens op dit moment gunstig om niet zelf te laden maar Frank het werk te laten doen… de markt zit regelmatig onder de EPEX dus met nette aansturing ga je dan vanzelf vol en pak je EPEX correctie en later weer verkoop bij mooie vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 08-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:58:

Wat ik observeer met 0 interventie op mijn SolarEdge setup is keurige aansturing, reageren op scenario’s die je schetst waar je handel verwacht, etc.
Ik zou de uitval bij jezelf zoeken en je hardware icm cloud (?).

Het is trouwens op dit moment gunstig om niet zelf te laden maar Frank het werk te laten doen… de markt zit regelmatig onder de EPEX dus met nette aansturing ga je dan vanzelf vol en pak je EPEX correctie en later weer verkoop bij mooie vraag.
0 interventie is inderdaad wat ik ook ambieer, helaas lukt dat niet.
Gisteren liep het prima tot 14.00 uur, toen was het ineens over.
Ik mis dus vandaag een prima markt.

De uitval ligt bij Frank, maar vermoedelijk veroorzaakt door het niet goed functioneren van mijn Eniris modem dat tussen mijn batterijen en Frank communiceert. Ik heb deze installatie gekocht en laten installeren door wattopjedak.nl. Dat blijken achteraf internetcowboys te zijn die snel geld willen verdienen met prachtige beloften die zij niet nakomen. Waarschijnlijk ook niet kunnen nakomen omdat ze te weinig verstand van zaken hebben.Frank heeft al eens een analyse gemaakt en geadviseerd mijn installatie te laten resetten c.q. te herprogrammeren. Ik heb wattopjedak herhaaldelijk gevraagd en gesommeerd een en ander in orde te brengen, maar ze reageren daar helemaal niet op. De belofte van 10 jaar service en garantie 24 uur per dag 7 dagen in de week, ook in het weekend direct bereikbaar blijkt een loze belofte te zijn.
Vorige week heb ik hen in gebreke gesteld en gesommeerd of de installatie alsnog in orde te brengen of mij mijn geld terug te betalen en de gehele installatie weer terug te halen. Daarop heb ik weer geen enkele reactie gehad. Het zal er wel op neer komen dat ik dit deze week aan ARAG rechtshulp overdraag om op te lossen.

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 08-09-2025 13:40 . Reden: correctie schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:07:
[...]

Knijpen kunnen ze niets van vinden, dat kan door loadbalancing in je huis noodzakelijk zijn.

Het knijpen voor zonnestroom is, zolang we salderen, ook niet logisch… gisteren waren de tarieven ook niet zo, dat je de zonnepanelen volledig uit zou moeten hebben.
Ik zal mijn gedachtengang even toelichten. Tot op heden is het mij niet gelukt om een sessie in minder dan 25 minuten zichtbaar te krijgen bij Frank. Met de lage prijzen in het vooruitzicht wou ik de auto alvast "actief" hebben bij Frank op lage snelheid (epex was iets van -2c cent) en pas overschakelen op vol laadvermogen in het volgende uur met lagere prijzen (-4c, -5.3 en -6.3c. Mijn gedachte was dat als Frank dan al een verbinding met de auto zou hebben, het soepeler zou verlopen. Niet wetende dat Frank juist de verbinding zou verbreken. Afijn, weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:12:
[...]
Als ik jou was zou ik het minimumlaadvermogen even op 25% zetten en als die 25% bereikt is weer terugzetten naar 10%, anders loop je veel opdrachten mis van Frank, die sluit batterijen van 15% en minder uit, terwijl je om opdrachten van ontladen te verwerken minimaal 20% nodig hebt. Kleine actie maar wel vergrote opbrengst.[Afbeelding]
.
Bedankt voor de tip. Ik heb de grote piek in onbalans idd gemist vanwegen een lege batterij. Zie je ook terug in de resultaten. Maar dat gaat inhouden dat ik de instellingen van de batterij dagelijks moet gaan bijhouden 8)7
Ik vond dat ze al zo enthousiast aan het ontladen waren zo vroeg in de ochtend, maargoed, achteraf is alles makkelijk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:45:
Bedankt voor de tip.
Ik heb de grote piek in onbalans idd gemist vanwegen een lege batterij. Zie je ook terug in de resultaten.
Maar dat gaat inhouden dat ik de instellingen van de batterij dagelijks moet gaan bijhouden
Ik vond dat ze al zo enthousiast aan het ontladen waren zo vroeg in de ochtend, maargoed, achteraf is alles makkelijk te verbeteren.
Nog een tip: wat geldt voor batterij laadtoestand 15% en lager, geldt ook voor laadtoestand 85% en hoger, maar dan omgekeerd, geen koop=laadopdrachten, dus moet je even zelf accu lading verkopen tot deze weer onder de 85% is, bij voorkeur 80% of minder.

Overigens sinds vanmiddag 15:30 uur heeft Frank mijn accu weer gekoppeld, maar nog geen opdrachten uitgevoerd wegens, RT@, wegens te weinig marge en te weining beweging in de markt. Rustig afwachten dus nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:47:
[...]

Nog een tip: wat geldt voor batterij laadtoestand 15% en lager, geldt ook voor laadtoestand 85% en hoger, maar dan omgekeerd, geen koop=laadopdrachten, dus moet je even zelf accu lading verkopen tot deze weer onder de 85% is, bij voorkeur 80% of minder.

Overigens sinds vanmiddag 15:30 uur heeft Frank mijn accu weer gekoppeld, maar nog geen opdrachten uitgevoerd wegens, RT@, wegens te weinig marge en te weining beweging in de markt. Rustig afwachten dus nu.
Bedoel je dat als je hem manueel aftopt naar 100% dat Frank geen verkoop opdrachten meer geeft? Gek genoeg heb ik Frank wel even tot 90+% zien laden en tot 10% zien ontladen. Gebeurt niet vaak, maar het viel mij wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0rUufX96QOogg18xnT0FtGm0j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4K9PwExcPCxaEu2YYSfhOvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUGXmJURUcKEBPtY3qvhYfmPfvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFu1VJ2ds5WLwCrWgb9n9tiO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door osluis op 08-09-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:14:
[...]

Bedoel je dat als je hem manueel aftopt naar 100% dat Frank geen verkoop opdrachten meer geeft? Gek genoeg heb ik Frank wel even tot 90+% zien laden en tot 10% zien ontladen. Gebeurt niet vaak, maar het viel mij wel op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij laden ze em standaard tot 95% wellicht komt dit omdat mijn handel op agressief staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
bergsmit schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:55:
[...]

0 interventie is inderdaad wat ik ook ambieer, helaas lukt dat niet.
Gisteren liep het prima tot 14.00 uur, toen was het ineens over.
Ik mis dus vandaag een prima markt.

De uitval ligt bij Frank, maar vermoedelijk veroorzaakt door het niet goed functioneren van mijn Eniris modem dat tussen mijn batterijen en Frank communiceert. Ik heb deze installatie gekocht en laten installeren door wattopjedak.nl. Dat blijken achteraf internetcowboys te zijn die snel geld willen verdienen met prachtige beloften die zij niet nakomen. Waarschijnlijk ook niet kunnen nakomen omdat ze te weinig verstand van zaken hebben.Frank heeft al eens een analyse gemaakt en geadviseerd mijn installatie te laten resetten c.q. te herprogrammeren. Ik heb wattopjedak herhaaldelijk gevraagd en gesommeerd een en ander in orde te brengen, maar ze reageren daar helemaal niet op. De belofte van 10 jaar service en garantie 24 uur per dag 7 dagen in de week, ook in het weekend direct bereikbaar blijkt een loze belofte te zijn.
Vorige week heb ik hen in gebreke gesteld en gesommeerd of de installatie alsnog in orde te brengen of mij mijn geld terug te betalen en de gehele installatie weer terug te halen. Daarop heb ik weer geen enkele reactie gehad. Het zal er wel op neer komen dat ik dit deze week aan ARAG rechtshulp overdraag om op te lossen.
Wat super vervelend zeg! Vooral ook omdat er erg veel. keuze is, in een relatief nieuwe technologie, waardoor je als consument ook maar moet vertrouwen op wat reviews zeggen. Om die reden sowieso voor een systeem gekozen dat 1 geheel is (dus batterijen + omvormer) en stand-alone kan draaien. Sigenergy kwam daar wel goed uit, maar relatief duur. AlphaESS kwam qua prijs/prestatie verhouding er gewoon beter uit.

Echt balen, hoop dat het toch nog goedkomt voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:38:
[...]

Ik zal mijn gedachtengang even toelichten. Tot op heden is het mij niet gelukt om een sessie in minder dan 25 minuten zichtbaar te krijgen bij Frank. Met de lage prijzen in het vooruitzicht wou ik de auto alvast "actief" hebben bij Frank op lage snelheid (epex was iets van -2c cent) en pas overschakelen op vol laadvermogen in het volgende uur met lagere prijzen (-4c, -5.3 en -6.3c. Mijn gedachte was dat als Frank dan al een verbinding met de auto zou hebben, het soepeler zou verlopen. Niet wetende dat Frank juist de verbinding zou verbreken. Afijn, weer wat geleerd.
Voor het laden is het vooral spelen met je vertrektijd in de app. Als ik weer bv dat morgen tussen 13.00 en 17.00 uur een mooi laad moment is met aantrekkelijke prijzen, dan stel ik mijn vertrektijd in op 17.00 (en plug hem in de ochtend in). Frank gaat dan sowieso gedurende die periode laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Hij laadt bij mij regelmatig tot 96% en ontlaadt tot 6%. Ook op handel agressief.

Minimum soc staat overigens op 5% in de alphaess app.

Was net een piekje waar hij met een paar % toch weer leuke winst pakte.

[ Voor 47% gewijzigd door -PeeWee- op 08-09-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:10:
[...]

Voor het laden is het vooral spelen met je vertrektijd in de app. Als ik weer bv dat morgen tussen 13.00 en 17.00 uur een mooi laad moment is met aantrekkelijke prijzen, dan stel ik mijn vertrektijd in op 17.00 (en plug hem in de ochtend in). Frank gaat dan sowieso gedurende die periode laden.[
Ik kan het nog eens proberen, maar voordat Frank het laden stopt is hij bij mij dan tot nu toe bijna altijd minimaal 5kWh geladen tegen een tarief waarbij ik helemaal niet wou laden. Mijn issues zitten hem niet zo zeer in de aansturing tijdens het laden zelf, maar dat het zo lang duurt voordat Frank hem ziet. Ik heb ze daarover gemaild, maar heb nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Even tussendoor, want men zou kunnen denken dat ik alleen klaag over Frank 😂

Over de handelsresultaten heb ik tot op heden in de korte tijd dat de batterij er staat weinig te klagen. 28 aug in productie en nu al €71 op de teller. Ik ging uit van minimaal €100 per maand, daar gaan ik deze maand al dik overheen. Ben ook heel blij met de 15kW omvormer die uiteindelijk makkelijk 17kW haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
En jawel, letterlijk nu ik schrijf dat alles goed gaat is de koppeling met m'n batterij weer weg insert wat random gevloek. Onbalans aan 70 cent en ik kan weer fluiten naar de opbrengst 😵

En het is gelukkig weer gecorrigeerd

[ Voor 11% gewijzigd door osluis op 08-09-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
osluis schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:24:
[...]

Ik kan het nog eens proberen, maar voordat Frank het laden stopt is hij bij mij dan tot nu toe bijna altijd minimaal 5kWh geladen tegen een tarief waarbij ik helemaal niet wou laden. Mijn issues zitten hem niet zo zeer in de aansturing tijdens het laden zelf, maar dat het zo lang duurt voordat Frank hem ziet. Ik heb ze daarover gemaild, maar heb nog geen reactie ontvangen.
Had vanavond dat ik de vertrektijd net in de app had ingesteld en vervolgens de auto inplugde. Normaal had hij paar minuten nodig, nu stopte hij het laden instant op het moment dat ik hem inplugde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhLQmjFKlRZQ5OUNz1xEjnQ6ZK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPzKpq0QJ0zv59mpKaCgNcqf.jpg?f=fotoalbum_large

Die 85 en 15% geloof ik niet helemaal… vandaag keurig deze grafiek zien ontstaan… eerdere dagen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:14:
[Afbeelding]
Die 85 en 15% geloof ik niet helemaal… vandaag keurig deze grafiek zien ontstaan… eerdere dagen ook.
Toch staat het in een officiële email van Frank slimhandelen, die hier in het verleden is geciteerd door iemand of zelfs een afbeelding van is geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
bergsmit schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:48:
[...]

Toch staat het in een officiële email van Frank slimhandelen, die hier in het verleden is geciteerd door iemand of zelfs een afbeelding van is geplaatst.
Daarin zeiden ze ook in sommige gevallen ervan af te wijken, als de marktsituatie erg gunstig is.

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste