Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kmf schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Dat heb ik ook met mijn AlphaESS, het is een limiet die Frank instelt. Alleen in ZC+ of als de prijzen heel gunstig zijn gaat ie boven 85%
en net nu ik dit geschreven hebt, heeft Frank mijn accu naar 100% opgeladen, tegen 0,01 cent... waarom?....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-05 10:10
Domba schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:34:
[...]

Als je max in zet op EPEX handel, zie kolom 3 & 6
Ik denk niet dat je afgelopen 5 maanden netto 1600-1800 waar verbruik al vanaf is, overhoud aan onbalans.
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk inderdaad.

Eigenlijk wil ik gewoon beide. Als de batterij een idle signaal krijgt van Frank, dan zou ik op dat moment toch zelf moeten kunnen besluiten wat het ding doet.

Of andersom, Frank zou nog een accu profiel aan kunnen bieden naast handel & zelf consumptie+. EPEX handel (met eigen PV) en onbalans triggers vanaf een instelbare grens die prioriteit krijgen boven de EPEX handel.

[ Voor 16% gewijzigd door dev-random op 07-05-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 16:01
Justin_Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Super handige informatie bedankt.
Als je "slim laden van frank" in de zomer aanzet is het dan niet zo dat hij dit zal ook overdag zal doen als er negatieve prijzen zijn, of is dit toch niet zo slim :)
Jawel, hij kan dat ook overdag, maar let wel: Voorwaarde voor 'slim laden' is dat de auto minimaal 7 uren aan de lader staat. Als de auto overdag thuis staat wil ik hem ook wel eens gebruiken en is het een kleine moeite om bij lage prijzen de stekker erin te steken met boost laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:26
dev-random schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:32:
[...]

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk inderdaad.

Eigenlijk wil ik gewoon beide. Als de batterij een idle signaal krijgt van Frank, dan zou ik op dat moment toch zelf moeten kunnen besluiten wat het ding doet.

Of andersom, Frank zou nog een accu profiel aan kunnen bieden naast handel & zelf consumptie+. EPEX handel (met eigen PV) en onbalans triggers vanaf een instelbare grens die prioriteit krijgen boven de EPEX handel.
Frank energie is nu niet bepaald geschikt voor EPEX handel met zijn opslag voor afname en afslag voor teruglevering, wat vlot per maand al 30 euro lager rendement geeft.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 13:43
dev-random schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Zou de onbalans niet dermate groot zijn geweest dat ze al het vermogen in kunnen/moeten zetten?
En zie ik het goed dat je vanaf 12 uur bent gaan laden? Dat hopelijk toch niet tegen de onbalansprijs van 2.20 euro/kWh :o ?
Zeker wel... Want dat is goedkoop... Zucht. Zoveelste vraag naar Frank gestuurd.

Aan de ene kant dus verlies door een slecht algoritme, daarnaast geen winst op een top door hetzelfde algoritme. ZC+ overigens. Zijn er voorbeelden bij wie de batterij op handel stond in deze periode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsKeoRWFUFDJtqcVHnUmhinQPVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwJil1UHqfswyvhrzVz6mWGU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:43

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

dev-random schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Zou de onbalans niet dermate groot zijn geweest dat ze al het vermogen in kunnen/moeten zetten?
En zie ik het goed dat je vanaf 12 uur bent gaan laden? Dat hopelijk toch niet tegen de onbalansprijs van 2.20 euro/kWh :o ?
Misschien komt het omdat ik op ZC+ sta. Vanaf vannacht op handel. Maar snappen die ik het niet.
Geladen heb ik niet, ik laat de besturing aan FE. Kan ook niet anders, of ik moet ze blokkeren. Dat doe ik niet nu FE een gegarandeerd vermogen op de markt zet. Daarom kun je ook niet meer zomaar switchen tussen handel en ZC+. Of geldt dit misschien niet voor ZC+?

[ Voor 23% gewijzigd door PradoPrius op 07-05-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:05
Kecin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:42:
[...]

Wellicht mensen die het interessant vinden om meer te horen over de Eneris / Solum Indi Box;
Sinds gisteravond 17:00 is die eindelijk actief geworden bij Frank-Energie, er was een probleem met de mod-bus koppeling waardoor de accu's niet extern konden worden aangestuurd. Inmiddels is dat verholpen (sinds maandag!)

De eerste instructies zijn verstuurd en heb hem gelijk op aggresief gezet, ik was benieuwd wat die zou doen. In een minuut 5 cent "winst", later werd dit -20 cent "winst". Geen idee waarom. Ik ga het eens even aankijken.

Probleempje dat ik zelf in de zelfbouw BMS (JK-BMS) had gemaakt was de Ah van de accu's maar de helft ingevuld, dus de accu's werden maar half gebruikt. Vannacht laten balanceren en sinds 7u vanmorgen pompt die de accu leeg met 11.5 kW en is nog bezig.

Voordat alles werkt moet je groepen aanmaken wat binnen de slimme meter valt, maar je kan ook extra zaken toevoegen en laten sturen door de box (zoals laadpaal, HomeWizard sockets, etc) en zelfs warmtepompen.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al voelt de software wel een beetje "buggy" aan, functionaliteiten werken nu, maar er is veel in de broncode te vinden, alsof ik een betatester ben voor een boxje van 650 euro excl. 10 euro per maand aan abonnementskosten. Als het wat op gaat leveren dan prima, maar heel veel vertrouwen heb ik nu (nog) niet. Mocht dit wijzigen dan laat ik het hier even weten.

Dit is hoe die in de Frank Energie app voorkomt;
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mochten er vragen wezen, doe even een reactie of een DM.
Info over het boxje; https://solum.energy/sp/solum-indi-onbalans-energy-box/
Handleiding van Eneris (wat je wel/niet kan koppelen) https://integrations.eniris.be/nl/
Ondertussen al wat meer ervaring met dit systeem? Welke apparaten laad je allemaal aansturen?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 22:05
Danzare schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Zeker wel... Want dat is goedkoop... Zucht. Zoveelste vraag naar Frank gestuurd.

Aan de ene kant dus verlies door een slecht algoritme, daarnaast geen winst op een top door hetzelfde algoritme. ZC+ overigens. Zijn er voorbeelden bij wie de batterij op handel stond in deze periode?

[Afbeelding]
Bij mij lijkt het wel goed te gaan in deze periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rwEXki1DnEmYxvZ-VTKsHKsuCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4jp547WYqGhXNdfgXprJWmi.jpg?f=fotoalbum_large

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Danzare schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:39:
[...]

[Afbeelding]
ik sta op handel (normaal) maar ik begrijp ook niks van de algoritme:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7t33SmMv/4-AC5030-A-AF63-409-A-8043-EE261-F8-A5139-1-101-o.jpg

hij laadt bij 0,010 cent en ontlaad bij 0,157 cent... lijkt me niet de moeite waard om te handelen lijkt mij?
hij ontlaad bij 1 cen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

en het ziet er naar uit dat Frank nog steeds oroblemen heeft met de verbinding, mijn Alpa springt steeds uit VPP modus.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4gVDMMm/Screenshot-2025-05-07-at-21-26-59.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

JBtL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Ondertussen al wat meer ervaring met dit systeem? Welke apparaten laad je allemaal aansturen?
Ik ben ermee gestopt na tegenvallende resultaten (geld toe) en heel veel bugs in de software. Idee is mooi maar werkte nog niet zoals het hoorde helaas.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Met het mooie onbalans tarief gisteren kon mijn batterij bijna niet ontladen: mijn DC-gekoppelde PV nam alle ruimte in de omvormer in beslag.
Toch maar weer aan de slag met een wissel schakelaar en mijn oude omvormer op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Frank energie is nu niet bepaald geschikt voor EPEX handel met zijn opslag voor afname en afslag voor teruglevering, wat vlot per maand al 30 euro lager rendement geeft.
Eens voor wat betreft handel inclusief inkoop.
Als Frank echter zou laden met PV opbrengst valt die inkoopopslag weg.

(Weet iemand of de zelfconsumptie + modus de accu op zero-export instelt?)

Natuurlijk blijft de afslag voor teruglevering bestaan a 12.7 euro per megawatt.
De onbalanshandel moet dit nadeel dus compenseren wil het rendabel zijn.

Wat is nu realistisch, 75e per kW onbalansvermogen?
Met een 12kW systeem levert dat je 900 euro op jaarbasis op.

Tot een bepaalde grens en met vrij veel vragen en onduidelijkheid over het algoritme lijkt het uit te kunnen?
Het e.a. hangt allemaal af van of het algoritme accu capaciteit voldoende benut tegen gunstige EPEX prijzen zoals je dat zonder Frank ook zou doen.

Post-salderen is handel inclusief inkoop sowieso afgelopen lijkt me. Dan is het alleen nog maar een kwestie van alles zo duur mogelijk verkopen en heb je er ook niks meer aan dat je bij Tibber de inkoopvergoeding weg kan strepen.

[ Voor 10% gewijzigd door dev-random op 08-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dev-random schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:39:
[...]
Post-salderen is handel inclusief inkoop sowieso afgelopen lijkt me. Dan is het alleen nog maar een kwestie van alles zo duur mogelijk verkopen en heb je er ook niks meer aan dat je bij Tibber de inkoopvergoeding weg kan strepen.
Post salderen zal een groot deel voor EPEX handel wel wegvallen, maar lang niet alle, tegenwoordig is regelmatig de spread op day a head, ruim groter dan de EB incl BTW plus opslag (van opslag is niet zeker dat geheel wegvalt, Zonneplan ontvang ik op moment zelfs 10% meer terug bij teruglevering dan ik betaal bij afname aan opslag incl BTW, als de zon boven horizon staat).

Zo was mijn gemiddelde spread tussen afname en teruglevering excl. voor november-december-januari hoger dan de gemiddelde afname prijs incl de huidige EB +opslag incl BTW.

Als de EB trend uit belastingplan 2025 wordt aangehouden zal die lager zijn dan de huidige en minimale benodigde spread nog iets verlagen (max 1,9ct/kwh incl), voorlopig is voor 2027 0,08233/kWh opgenomen in de begroting. (is geen zekerheid met deze regering)

Toen het concept van "onbalans" thuisaccu werd geintroduceerd was die ruim >15ct/kWh voor wat geladen werd en bij EPEX was een gemiddelde van 11-12ct voor teruglevering te realiseren.

"onbalans" is sinds Q4 '24 gedaald naar ~10ct/kWh voor het volume dat de accu ingaat en is de gemiddelde spread voor EPEX flink groter geworden. (wat bij mij de accu in gaat is, terugleving inkomsten/volume accu in gaat, ~15ct/kWh en dat is wel het volume incl eigenverbruik die niet eens wordt teruggeleverd)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Post salderen zal een groot deel voor EPEX handel wel wegvallen, maar lang niet alle, tegenwoordig is regelmatig de spread op day a head, ruim groter dan de EB incl BTW plus opslag (van opslag is niet zeker dat geheel wegvalt, Zonneplan ontvang ik op moment zelfs 10% meer terug bij teruglevering dan ik betaal bij afname aan opslag incl BTW, als de zon boven horizon staat).

Zo was mijn gemiddelde spread tussen afname en teruglevering excl. voor november-december-januari hoger dan de gemiddelde afname prijs incl de huidige EB +opslag incl BTW.

Als de EB trend uit belastingplan 2025 wordt aangehouden zal die lager zijn dan de huidige en minimale benodigde spread nog iets verlagen (max 1,9ct/kwh incl), voorlopig is voor 2027 0,08233/kWh opgenomen in de begroting. (is geen zekerheid met deze regering)

Toen het concept van "onbalans" thuisaccu werd geintroduceerd was die ruim >15ct/kWh voor wat geladen werd en bij EPEX was een gemiddelde van 11-12ct voor teruglevering te realiseren.

"onbalans" is sinds Q4 '24 gedaald naar ~10ct/kWh voor het volume dat de accu ingaat en is de gemiddelde spread voor EPEX flink groter geworden. (wat bij mij de accu in gaat is, terugleving inkomsten/volume accu in gaat, ~15ct/kWh en dat is wel het volume incl eigenverbruik die niet eens wordt teruggeleverd)
Zonneplan compenseert dus eigenlijk de volledige systeemverliezen. Misschien dat ik daar nog eens mee moet rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
dev-random schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Zonneplan compenseert dus eigenlijk de volledige systeemverliezen. Misschien dat ik daar nog eens mee moet rekenen.
Over volledig weet ik niet, met alle voorwaarde is het min of meer beperkt tot max rond ~150 euro, het grootste deel komt van de vaker veel grotere spread laatste half jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Omdat in mijn batterij/PV configuratie in deze maanden de onbalanshandel overdag niets oplevert met laden en ontladen (de DC koppeling zorgt ervoor dat mijn omvormer volop PV levert aan Household en Grid, SOC 100%) ga ik FE verlaten. Zodra mijn saldering op nul uitkomt, over zo'n 2 weken. Bij Tibber krijg ik bij terugleveren 2,48ct/KWh, binnen én buiten salderen. Het verschil met FE komt daarmee op bijna 4ct/KWh. Omdat ik NOM ga draaien met volop terugleveren in deze maanden levert dat wat meer op met EPEX handelen. Als er betere keuzes te maken zijn dan houd ik me aanbevolen 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 11:47
dev-random schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Betaal ik nu echt voor het laden van de accu met 100% eigen opwek :? :')
Ja dat klopt, FE houd geen rekening met eventueel aanwezige zonnepanelen en je word afgerekend op de SOC van je accu. (En eventueel achteraf nog met een correctie op de geleverde en gevraagde kWh’s via je meter)

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potappel
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-05 10:43
BJD1997 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Ja dat klopt, FE houd geen rekening met eventueel aanwezige zonnepanelen en je word afgerekend op de SOC van je accu. (En eventueel achteraf nog met een correctie op de geleverde en gevraagde kWh’s via je meter)
Mijn ervaring is dat ZC+ icm eigen opwekking niet goed werkt... je betaalt als de batterij laadt bij positieve onbalans, ook als dit je eigen stroom is.

Wederom heb ik problemen. Ondanks dat ik Handel modus heb gekozen, werkt mijn batterij nu al meer dan een dag in ZC modus. Tot op heden geen reactie van FE. Je blijft er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 12:47
PradoPrius schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:42:
Omdat in mijn batterij/PV configuratie in deze maanden de onbalanshandel overdag niets oplevert met laden en ontladen (de DC koppeling zorgt ervoor dat mijn omvormer volop PV levert aan Household en Grid, SOC 100%) ga ik FE verlaten. Zodra mijn saldering op nul uitkomt, over zo'n 2 weken. Bij Tibber krijg ik bij terugleveren 2,48ct/KWh, binnen én buiten salderen. Het verschil met FE komt daarmee op bijna 4ct/KWh. Omdat ik NOM ga draaien met volop terugleveren in deze maanden levert dat wat meer op met EPEX handelen. Als er betere keuzes te maken zijn dan houd ik me aanbevolen 😀.
Wat voor systeem heb jij staan?

Ik zit met een soortgelijk probleem.
Panelen en accu zijn DC gekoppeld dus eerst gaat de zonnestroom de deur uit en dan pas accustroom en verandert de SoC.

Heeft iemand een idee of een van de volgende ideeën zoden aan de dijk zet?

1. Alle panelen van optimizers voorzien met remote shutdown commando, om de batterij voorrang te geven bij ontlading / absoluut negatieve EPEX prijzen.

2. Panelen op gescheiden omvormer en alleen bij absoluut negatieve EPEX prijzen afschakelen?

BLIQ wil niet adviseren en verwijst me naar de installateur, de installateur reageert niet op mail en neemt de telefoon niet aan.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

MuadDib007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Wat voor systeem heb jij staan?

Ik zit met een soortgelijk probleem.
Panelen en accu zijn DC gekoppeld dus eerst gaat de zonnestroom de deur uit en dan pas accustroom en verandert de SoC.
Ik heb een systeem van AlphaESS Smile-G3-S5. Ik ben door de verkoper niet goed voorgelicht, terwijl ik duidelijk had aangegeven te willen handelen op de onbalansmarkt.
Ik heb mijn oude omvormer nog staan, die is weliswaar makkelijk aan te sluiten, maar moet op een andere fase komen als de batterij. Dat betekent kabels aanleggen van zolder naar de meterkast.
Dit is bij de AlphaESS noodzakelijk omdat het vermogen van de batterij-groep (in mijn geval de fase) gemeten wordt. Op die manier wordt het vermogen begrensd.
Ik ga dat uitvoeren, en voor de time being naar een betere leverancier voor NOM en EPEX handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
MuadDib007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:16:
[...]
Heeft iemand een idee of een van de volgende ideeën zoden aan de dijk zet?

1. Alle panelen van optimizers voorzien met remote shutdown commando, om de batterij voorrang te geven bij ontlading / absoluut negatieve EPEX prijzen.

2. Panelen op gescheiden omvormer en alleen bij absoluut negatieve EPEX prijzen afschakelen?
[...]
Ik denk dat beide effect zouden hebben, waarbij optie 1 qua verliezen vermoedelijk wat beter is wanneer je de batterij wel wilt vullen met zonnestroom.

Wij hebben thuis een SolarEdge hybride omvormer met soortgelijke uitdagingen. Bij PV-opwek en tegelijk stroomvraag is de omvormer duidelijk beperkt in z'n maximale output. Extra onhandig is dat SolarEdge je via modbus de zonnepanelen niet uit laat zetten bij negatieve stroomprijzen, het enige wat je kunt doen is de maximale AC uitvoer beperken of hun cloud-functie gebruiken, die in ons geval niet lijkt te werken met de Frank-aansturing actief. Het restant van de stroom gaat dan altijd de batterij in, waarna je vermoedelijk door Frank wordt aangeslagen voor je eigen zonnestroom omdat de batterijlading toeneemt. Dit is inmiddels gecorrigeerd.

De grote vraag is wel hoe veel geld je nu daadwerkelijk misloopt met zo'n hybride setup. Aangezien de opbrengst op het moment sowieso wat beperkt is (zeg 'n €100 per maand voor een 10kW systeem) denk ik niet dat je er financieel veel op vooruit kunt gaan als je de boel aanpast. Tenzij je natuurlijk de omvormer toch nog hebt liggen of er eentje voor weinig kunt aanschaffen. Als nou straks blijkt dat de zonnige dagen onbalansrecords opleveren dan is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 09-05-2025 15:48 . Reden: Verduidelijkt wat er niet werkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
BJD1997 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Potappel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Mijn ervaring is dat ZC+ icm eigen opwekking niet goed werkt... je betaalt als de batterij laadt bij positieve onbalans, ook als dit je eigen stroom is.

Wederom heb ik problemen. Ondanks dat ik Handel modus heb gekozen, werkt mijn batterij nu al meer dan een dag in ZC modus. Tot op heden geen reactie van FE. Je blijft er mee bezig.
Mijn EMS krijgt toevallig? ook al ruim een dag geen of amper signaal van Frank, fallback is eenvoudig EPEX handelen, al is dat weinig interessant via Frank. In de app zit ook een bug waardoor ik de switch tussen onbalans & ZC+ niet kan maken :/

Het is een opeenstapeling van hoge opslag per kWh, buggy gedrag, en natuurlijk marktontwikkelingen waardoor ik besloten heb afscheid te nemen van Frank.

Het enige waar ik nog oor naar heb is een partij die;
- Net als Zonneplan/Tibber rendabele EPEX handel (of gebufferde teruglevering op piek uren) mogelijk maakt zonder x cent per kWh toeslag/afslag.
- Tussendoor handelt op onbalans, lokale congestie, etc markten als extraatje voor tijdens grote pieken/dalen, zonder dat het gedrag van de accu voor 100% overgenomen of beïnvloed wordt buiten deze uitzonderlijke momenten.

Overigens kreeg ik na wat vragen aan Frank terug dat ze werken aan een verbetering van het algoritme waardoor per huishouden ook eigen opwek meegenomen kan worden in de optimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 15:09
Vandaag is mijn EvaPower + 1X EvaMate (stekker)batterij binnen gekomen (nu dus 2 kW, volgende maand komt er 4kW bij door nalevering van 4x EvaMate). Ik heb een 3-fasen meterkast (i.v.m. inductiekoken). Maar ik heb een SolarEdge PV systeem met een 1-fase omvormer.

Wat is nu het beste om te doen qua aansluiten? De batterij op dezelfde fase als het PV systeem? Of op een andere fase? De batterij komt in de garage en zou nu daardoor op dezelfde fase als het PV systeem komen (garage + PV systeem zit achter dezelfde aardlek).

Ik zit overigens bij Frank en was voornemens om de Zelfconsumptie + optie in te stellen. Maar na alles wat ik hier lees, zitten er nog wel wat haken en ogen aan, vooral als je zonnepanelen hebt. Dus maar even uitdokteren wat de beste optie is. Voor de BTW teruggave is het van belang dat je een Dynamisch Contract hebt. Volgens mij is het niet noodzakelijk om aan te tonen dat je Frank ook laat handelen op de onbalans. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:11

Pbr

Leftblank schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:41:
[...]
Extra onhandig is dat SolarEdge je de zonnepanelen niet uit laat zetten bij negatieve stroomprijzen,
Dat klopt niet, binnen de solar edge kan je vrij simpel je PV uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Pbr schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Voordat de batterij en Frank gekoppeld waren werkte de ingebouwde instelling van de SolarEdge app daar prima voor, na de koppeling werkt dat voor mijn set in ieder geval niet. Een simpele 'enkel pv uit' knop lijkt er ook niet te zijn, ook niet lokaal op de omvormer, en ook via de Home Assistant modbus koppeling kun je dat niet regelen helaas. Misschien is het specifiek voor deze set - ik zal de vraag eens bij m'n installateur en Frank neerleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Leftblank op 09-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Leftblank schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Voordat de batterij en Frank gekoppeld waren werkte de ingebouwde instelling van de SolarEdge app daar prima voor, na de koppeling werkt dat voor mijn set in ieder geval niet. Een simpele 'enkel pv uit' knop lijkt er ook niet te zijn, ook niet lokaal op de omvormer, en ook via de Home Assistant modbus koppeling kun je dat niet regelen helaas. Misschien is het specifiek voor deze set - ik zal de vraag eens bij m'n installateur en Frank neerleggen.
aan en uit knop zit er bij mij ook niet in, maar als je naar instellingen gaat, vervolgens electriciteitstarief, vervolgens tarieftype dynamisch invullen en aanvullende kosten invullen, zowel import als export

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
Pbr schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:14:
[...]

aan en uit knop zit er bij mij ook niet in, maar als je naar instellingen gaat, vervolgens electriciteitstarief, vervolgens tarieftype dynamisch invullen en aanvullende kosten invullen, zowel import als export
Al die instellingen waren greyed out sinds de installatie van de batterij en koppeling met Frank waardoor ik dacht dat het gerelateerd was aan elkaar. Na een telefoontje met m'n installateur blijkt dat nu zeker niet te kloppen, ik miste gewoon de gebruikersrechten. Bedankt voor het meedenken/hierop attenderen. Op naar de volgende uren met negatieve prijzen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:18
<knip>

Ik zit overigens bij Frank en was voornemens om de Zelfconsumptie + optie in te stellen. Maar na alles wat ik hier lees, zitten er nog wel wat haken en ogen aan, vooral als je zonnepanelen hebt. Dus maar even uitdokteren wat de beste optie is. Voor de BTW teruggave is het van belang dat je een Dynamisch Contract hebt. Volgens mij is het niet noodzakelijk om aan te tonen dat je Frank ook laat handelen op de onbalans. Klopt dit?
zie de belastingdienst, https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
U hebt een dynamisch energiecontract om te kunnen handelen in stroom.
en op de site van de-centrale:
Indien een Nederlandse particulier een thuisbatterij laat plaatsen en deze batterij met energie gaat handelen op basis van een dynamisch energiecontract, dan wordt diegene voor deze activiteit btw ondernemer. De btw op de aanschaf kan dan in principe worden teruggevraagd, en er dient btw over het rendement van de batterij afgedragen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Daar gaan we weer eens 😢.
BLIQ en m'n omvormer zeggen wat anders dus hopelijk is het snel verholpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA7PnHqo2qmUYtYdl1yewPWF08I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJUOEWsCdeLnuBqhImvpzvJN.jpg?f=fotoalbum_large

En ja hoor, het is netjes gecorrigeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door MuadDib007 op 09-05-2025 18:45 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:17
Dave Macleod schreef op zondag 4 mei 2025 @ 03:39:
[...]

Zeker...
Versie is 6.3.0 Maar deze mogelijkheid wordt dus pas vrijgegegevn als je batterij is losgekoppeld..[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook een AlphaESS die niet met Frank of een andere leverancier gekoppeld is, ik zit bij Tibber en die ondersteunen AlphaESS dan weer niet. Ik heb deze opties dus ook al vanaf het begin, vind ze alleen niet bruikbaar dus ben benieuwd wat jouw ervaring ermee is. De opties om een onder en boven grens in te stellen lijken leuk, maar passen zich niet aan aan wat de marktprijs doet. En er zit wel een knopje in de app om automatisch te calculeren, maar dat doet 'ie dan eenmalig waarna de waardes gewoon fixed blijven.

Dus wanneer je de ondergrens qua laden bijvoorbeeld instelt op 10 cent gaat hij vanaf dat moment direct laden, terwijl de stroom een of twee uur later misschien wel nog goedkoper is. Ik zit dus te wachten op een update die simpelweg op basis van de capaciteit berekent wat het meest prijs effectieve moment is om te laden / ontladen, zoals Frank dat waarschijnlijk ook doet.

Overigens +1 voor een AlphaESS specifiek topic waarin we dit soort dingen kunnen bespreken los van de energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
jsiegmund schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Heb ook een AlphaESS die niet met Frank of een andere leverancier gekoppeld is, ik zit bij Tibber en die ondersteunen AlphaESS dan weer niet. Ik heb deze opties dus ook al vanaf het begin, vind ze alleen niet bruikbaar dus ben benieuwd wat jouw ervaring ermee is. De opties om een onder en boven grens in te stellen lijken leuk, maar passen zich niet aan aan wat de marktprijs doet. En er zit wel een knopje in de app om automatisch te calculeren, maar dat doet 'ie dan eenmalig waarna de waardes gewoon fixed blijven.

Dus wanneer je de ondergrens qua laden bijvoorbeeld instelt op 10 cent gaat hij vanaf dat moment direct laden, terwijl de stroom een of twee uur later misschien wel nog goedkoper is. Ik zit dus te wachten op een update die simpelweg op basis van de capaciteit berekent wat het meest prijs effectieve moment is om te laden / ontladen, zoals Frank dat waarschijnlijk ook doet.

Overigens +1 voor een AlphaESS specifiek topic waarin we dit soort dingen kunnen bespreken los van de energieleverancier.
Ik heb inmiddels van AlphaESS begrepen dat de software afhangt van het type batterij. En degene die ik hier langs zag komen waren allemaal up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVWoXZltwJxVzvBd_SS0RyX5Z3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yE3VukTqrVSQHlIfMnLNWyP2.png?f=fotoalbum_large
Daar gaan we weer, in Handel modus laden bij duurdere onbalans prijs dan epex, met een negatief handelsresultaat tot gevolg. Ik wacht deze maand nog op de verbeterde ZC+ en anders ga ik over op epex handelen, maar dan mogelijk bij Tibber want dat schijnt voordeliger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Is er een forum over tibber zoals dit forum ? Ik kom wel van alles tegen, maar niets wat op dit forum lijkt, wat informate en meedenken betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Hielko1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:18:
[Afbeelding]
Daar gaan we weer, in Handel modus laden bij duurdere onbalans prijs dan epex, met een negatief handelsresultaat tot gevolg.
Dit is geen probleem als er verwacht wordt dat je dit later op de dag weer goed kan maken. Als EPEX prijs lager is dan handel, verdien je gewoon meer aan EPEX als beide negatief zijn. Ik zie het probleem niet… het boeit mij niks waar het geld verdiend wordt, zolang maar de optimale weg gekozen wordt. Ik zal niet zeggen dat Frank die optimale weg nu kiest. Er is zeker nog werk aan de winkel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potappel
  • Laatst online: 24-05 10:43
Pbr schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:45:
[...]

In mySolarEdge app kun je negatieve tarief optimalisatie instellen. Iemand die dit gebruikt? Welk tarief (extra kosten) dien je in te stellen voor Frank? Wellicht vandaag zinvol om eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankweijs88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:07
Het is denk ik raadzaam om hem in te stellen met deze tarieven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQqjp7OVhXhIt4TxfVdg7rOtt60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyAeBg5BPnQocR69Rt8K2xjW.jpg?f=fotoalbum_large

Het bedrag wat je moet invullen hangt nu nog af wat je maximaal opwekt en maximaal verbruikt. Hoe meer je op wekt hoe dichter bij de nul. Maximaal 17 cent anders heeft salderen geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Potappel schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:28:
[...]

In mySolarEdge app kun je negatieve tarief optimalisatie instellen. Iemand die dit gebruikt? Welk tarief (extra kosten) dien je in te stellen voor Frank? Wellicht vandaag zinvol om eens te testen.
ik gebruik dat. ik hheb voor aanvullende kosten 0,18 gebruikt. btw wilt de app nooit opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

kmf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:40:
[...]

ik gebruik dat. ik hheb voor aanvullende kosten 0,18 gebruikt. btw wilt de app nooit opslaan
Ik heb 9 cent plus btw ingesteld in de solar edge omvormers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gemGWTFr0Ujjns7cf410rhOj5iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7UsyRzWoUE60gXwu2neZmH8.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig! Mijn Sigenstore heeft mijn zonnepanelen uitgezet en is vol aan het laden van het net. De AI doet zijn werk uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfu1ShANn4Yj4oEz5BYcyXEA9Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vinep4BRo9WicsaF14JcYiDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Darth_Fedor op 11-05-2025 13:07 ]

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bij mijn AlphaESS heeft Frank de vebrinding weer verbroken. dus maar handmatig laten laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert N
  • Laatst online: 18-05 14:11
Pbr schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Ik heb 9 cent plus btw ingesteld in de solar edge omvormers
Ik heb hem op 11,6ct staan met 21%btw. (ik verbruik meer dan ik teruglever, dus 100% saldering) Tot nu toe foutloos tot op de laatste cent met moment van afschakelen. Duurt alleen minuut of 10 voordat hij daadwerkelijk op 0kW staat.

Bij teruglevering heb ik vinkje aanstaan dat hij dezelfde gegevens moet gebruiken. Het rekenvoorbeeld wat daaronder staat is of fout, of onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 31-05 07:25
Darth_Fedor schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:04:
[Afbeelding]

Gelukkig! Mijn Sigenstore heeft mijn zonnepanelen uitgezet en is vol aan het laden van het net. De AI doet zijn werk uitstekend.

[Afbeelding]
Dat is mooi! Zou ook moeten gebeuren, maar bij mijn Sigenstor gebeurt dat helaas niet. Heb je daar nog iets voor moeten instellen?
Ben ook benieuwd of hij de pv bij jou uit laat staan als de batterij straks vol is en de prijzen nog negatief zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door kliffen op 11-05-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Je moet de tarieven invoeren van Frank en verwijzen naar de algemene dynamische tarieven van Tennet. Staat een paar pagina's terug hoe waar je dat moet invullen in de app. Daarnaast uiteraard de Sigenstore op AI modus zetten met maximale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PV specialist
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05 12:25
Ik kan alleen spreken over Solaredge. Ben naast consument ook installateur.
Op het moment dat je voor Frank kiest overruled Frank de instellingen die je zelf hebt gemaakt.
Dat laatste geldt iig voor de stand handel.
Na een app update van FE vanmorgen kan ik weer schakelen naar SC+.
Ben niet zo tevreden met FE. Er gebeuren dingen die ik niet kan verklaren.
In het extreem....op een dag als vandaag nauwelijks de 18 kw batterij opladen en ik voorspel dat er vannacht stroom uit het net wordt gehaald.
Frank handelt overigens tussen 20 en 80 % tenzij er vertaald veel geld valt te verdienen buiten deze laad-en ontlaad maxima.
Ik heb een jaar ervaring met Tibber. Dat snapte ik allemaal. Wil FE een jaar uitproberen. En kom langzaam tot de conclusie dat alle beslissingen die FE neemt niet direct in het belang zijn van de eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Idd. Ik doorzien het geheel van FE niet maar heb de mazzel dat ik die AI van Sygen heb en die doet het erg goed. Blijf de bij FE maar alleen om de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Nu geen negatieve prijzen meer maar wel laag. Battery helemaal vol en het Systeem gebruikt nu precies wat het huis nodig heeft via de zonnepanelen. Helemaal zoals ik het wil! 🎉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AzkjUBRYrQFbJlo1ZWKVbRakMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucuwKqRhXzKsnMMrjCnymbxA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Darth_Fedor op 11-05-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Zo te zien gaat het hier een weinig succesvolle dag worden, onze set is wel gestopt met terugleveren aan het net bij de negatieve stroomprijzen maar, net als waar ik eerder tegenaan liep, is alle stroom direct vanaf de panelen in de batterij gepompt. Als resultaat hebben we nu een dik negatieve opbrengst staan.

@PV specialist als je ook een StorEdge setup hebt met Frank, zag jij dat gedrag ook vanmiddag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PV specialist
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05 12:25
Leftblank schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:23:
Zo te zien gaat het hier een weinig succesvolle dag worden, onze set is wel gestopt met terugleveren aan het net bij de negatieve stroomprijzen maar, net als waar ik eerder tegenaan liep, is alle stroom direct vanaf de panelen in de batterij gepompt. Als resultaat hebben we nu een dik negatieve opbrengst staan.

@PV specialist als je ook een StorEdge setup hebt met Frank, zag jij dat gedrag ook vanmiddag?
Wat is een storage setup ? Is een oude SE term waarbij gebruik werd gemaakt van de interface kast ( Sesti) tussen batterij en omvormer.
Ik heb een Home Hub omvormer met 48 Volt batterij.

PV Productie tussen 12-15 uur naar het net nagenoeg 0. Dat klopt dus. Handelsresultaat - € 1,10 totaal te verrekenen. Batterij voor 50 % vol terwijl er zoveel "gratis" stroom is.
2 kW aan het net terugleveren ( 15.23 uur)
Om 1600 uur wordt de huisaccu met 5 kW geladen.
Het lijkt alleen maar euro's te kosten... de sturing door Frank in de stand Handel is ondoorgrondelijk.

NB: de auto begon via slim laden al vanmorgen om 10 uur. Uitzetten helpt niet, dus de stekker eruit. Handmatig om 12 uur gestart op 3 x 13 ampere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Voor de AlphaESS bezitters: een DC-gekoppelde PV geeft momenteel problemen bij ontladen van de batterij bij onbalans: het PV vermogen zit in de weg.
De oplossing blijkt heel eenvoudig: de inverter moet op dispatch mode 7 worden gezet. Dan gaat PV naar 0 en wordt op max vermogen ontladen naar grid. Ik kan de modbus-modes van FE afvangen en wijzigen naar mode 7, als voor onbalanshandel wordt ontladen. Ik heb nu al zo'n overbrugging voor mode 19, die bij mij als foutief wordt gezien.
Vandaag heb ik in eigen beheer op EPEX gehandeld, ik laat morgen weten wat ik heb verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:14
PradoPrius schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:47:
Voor de AlphaESS bezitters: een DC-gekoppelde PV geeft momenteel problemen bij ontladen van de batterij bij onbalans: het PV vermogen zit in de weg.
De oplossing blijkt heel eenvoudig: de inverter moet op dispatch mode 7 worden gezet. Dan gaat PV naar 0 en wordt op max vermogen ontladen naar grid. Ik kan de modbus-modes van FE afvangen en wijzigen naar mode 7, als voor onbalanshandel wordt ontladen. Ik heb nu al zo'n overbrugging voor mode 19, die bij mij als foutief wordt gezien.
Vandaag heb ik in eigen beheer op EPEX gehandeld, ik laat morgen weten wat ik heb verdiend.
Ben inderdaad wel benieuwd wat je verdiend hebt. We hebben dezelfde set van Alpha. Mijn batterij is losgekoppeld van Frank en had vanmorgen een plan gemaakt voor de rest van de dag. Vanmorgen wel de schakelaar van de DC panelen handmatig uitgezet. Van de AC panelen dit via een smart relais gedaan.
Uiteraard had ik de kookplaat aan kunnen zetten op het negatieve moment maar dat even achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Dave Macleod schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Ben inderdaad wel benieuwd wat je verdiend hebt. We hebben dezelfde set van Alpha. Mijn batterij is losgekoppeld van Frank en had vanmorgen een plan gemaakt voor de rest van de dag. Vanmorgen wel de schakelaar van de DC panelen handmatig uitgezet. Van de AC panelen dit via een smart relais gedaan.
Uiteraard had ik de kookplaat aan kunnen zetten op het negatieve moment maar dat even achterwege gelaten.
Gebruik je dan het algoritme van ALPHAESS of heb je zelf een plan gemaakt. Wel benieuwd, ik speel ook met de gedachte om eens te kijken hoe het zonder Frank is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave Macleod
Danzare schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Gebruik je dan het algoritme van ALPHAESS of heb je zelf een plan gemaakt. Wel benieuwd, ik speel ook met de gedachte om eens te kijken hoe het zonder Frank is.
Nee gewoon zelf. 1 keer per dag kijk ik wat de prijzen zijn. Gisteren zag ik dat de negatieve prijzen heel erg laag waren. Dus zorgde ik met ontladen dat mijn batterij vanmorgen op 4% stond.
Vandaag tussen 12 en 16 vol geladen Ik heb maar (20KW en kan maar met 5 (ont)laden). zonnepaneeltjes uitgezet. Nu einde van de middag zijn mijn paneeltjes vol, en ontlaad ik weer tussen 20 en 22. en morgen vroeg tussen 6 en 8, En dan begint het weer van voor af aan met een lege batterij. Weer opladen via grid tussen 12 en 15 en dan in de avond weer ontladen. Nu schijnt de zon wel veel, dus als dat wat minder wordt dan zal ik het laden met de panelen doen,maar nu pak ik het dubbel. Ik weet niet of het meer zal opleveren als aansturing door Frank. Maar het is in ieder geval wel leuker, en geen irritante verassingen meer. En echt rijk zullen we er geen van allen van worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Pbr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:11:
Is er een forum over tibber zoals dit forum ? Ik kom wel van alles tegen, maar niets wat op dit forum lijkt, wat informate en meedenken betreft
Tibber ervaringen topic

Met zelfs, niet officiele, ondersteuning van een support medewerker van Tibber (moi) ;)

Momenteel zijn er nog geen integraties voor andere merken thuisbatterijen maar daar wordt wel aangewerkt. Je kan natuurlijk wel terecht voor handelen op de EPEX markt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Darth_Fedor schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:04:
Idd. Ik doorzien het geheel van FE niet maar heb de mazzel dat ik die AI van Sygen heb en die doet het erg goed. Blijf de bij FE maar alleen om de tarieven.
Dat lijkt me dan niet slim vanwege het feit dat je bij salderen de inkoopvergoeding niet terugkrijgt en over teruggeleverde stroom ook nog inkoopkosten betaald. Dan zijn er andere dynamische leveranciers interessanter voor je.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 31-05 07:25
Darth_Fedor schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:24:
Je moet de tarieven invoeren van Frank en verwijzen naar de algemene dynamische tarieven van Tennet. Staat een paar pagina's terug hoe waar je dat moet invullen in de app. Daarnaast uiteraard de Sigenstore op AI modus zetten met maximale opbrengst.
Dank je, dat had ik al gedaan inderdaad.
Toen de batterij vol was werd de pv wel afgeschakeld overigens. Dus dat gaat wel goed.
Ik vraag wel na bij Sigenergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Mijn resultaat op EPEX gisteren: € 9,70.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvmnA5Zx9RIoCaRSr25tTVZYdtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttKKJEkukGvug716c9NHfjiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Macleod
Is de berekening van 9,70 wel correct? Het resultaat is volgens mij niet het verschil van het bovenste gedeelte van je plaatje,want dat is ten opzichte van je verwachting.
Volgens mij moet je het onderste gedeelte gebruiken en dan is de opbrengst.(10,73+16,01) - (1,83+15,05) = 9,86 Marktprijs+ Wat natuurlijk heel mooi is.
Wat ook mee telt is het eigen verbruik in de negatieve periode. Ik had gisteren 23,49 van grid en 7,98 naar Grid, dus ik verwacht dat mijn opbrengst iets lager zal zijn.Maar ik was gisteren niet thuis, dus had geen winst door verbruik in de negatieve periode.
Overigens zijn de opbrengsten bij mij in de app altijd pas in het begin van de middag zichtbaar. Dat is bij jou wel wat vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Dave Macleod schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:18:
Is de berekening van 9,70 wel correct? Het resultaat is volgens mij niet het verschil van het bovenste gedeelte van je plaatje,want dat is ten opzichte van je verwachting.
De winst is eigenlijk € 10,07: het verschil in de werkelijke kosten van 10&11 mei. Ik houd zelf de verwachtte kosten aan, omdat dit het bedrag wordt dat ik uiteindelijk terug krijg. Toen ik op onbalans handelde liepen de werkelijke kosten óp, een nadeel dat niet direct zichtbaar is.
Vandaag ga ik niet vanuit grid laden van 12-15u, omdat ik zsm mijn jaarbalans op orde wil hebben vwb saldering. Ik heb onlangs nog wat extra panelen geplaatst, om (als ik bij Tibber zit) bij tarieven < -€0,05 te laden vanaf grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Laatst online: 28-05 15:00
PradoPrius schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:49:
Mijn resultaat op EPEX gisteren: € 9,70.

[Afbeelding]
FE 11 mei - onbalans:
- Totaal resultaat: 5,50 (handel 4,63 / Frank slim 0,88)
- Epex correctie: - 7,48
- Totaal -1,98 -O-

(Setup: Midea 30kw / 34zp x 270wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Smirnoff schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:29:
[...]

FE 11 mei - onbalans:
- Totaal -1,98 -O-

FE 11 mei - onbalans:
- Totaal resultaat: 3.12 (handel 2.67 / Frank slim 0,46)
- Epex correctie: - 4,86
- Totaal -1,74 -O-

Daily Energy Cost (EPEX zelf berekend)
-13,49 :o

volgens frank's app voor 11 mei
stroom -7.44
teruglevering 1.82
9,26?

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 12-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Ik heb gisteren toch maar even de energiemanager van BLIQ er uit getrokken (Helaas de RS485, niet het hele ding, vandaag toch gegevens schijnbaar) en handmatig EPEX gehandeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s14FBgLM2GpwrjOWcMftNNWsUwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHHMuM7DjGAO7TlIExxB2Im7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3NuuGecn8FatG9-Edem4sPhoOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v17VkdIcWGP8L1AupGAJmyvN.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat was de moeite waard.

Maar ja, ik wil niet het hele jaar iedere dag bedenken of ik Epex of onbalans wil handelen 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

HenkS

Da_king alias HenkS

Smirnoff schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:29:
[...]

FE 11 mei - onbalans:
- Totaal -1,98 -O-

ik had gisteren -16.35 euro dus we leen lekker dagje en de EV nog 25% geladen

contract bij FE, maar ik laat de sigen(32kw) ai zelf keuzes maken en daar ben ik erg blij mee. juiste moment laden en ontladen en ook nog rekening houdend met huishouden want wij verbruiken meer dan gemiddeld aan stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-05 09:28
Ik ben nog niet zo lang klant bij FE, maar ik vraag me inmiddels wel af wat de kwalitiet is van het onderliggende algoritme.
Er wordt geladen en ontladen tegen onbalans prijzen die niet veel verschillen van EPEX prijzen (tussen de 0,10 en 0,20 ct/Kw). Het gevolg is dat de echt grote onbalans pieken (waar de monetaire pieken verdiend kunnnen worden) gemist worden omdat m'n accu dan al ontladen of geladen is tegen een laag tarief.
Dat levert bijna niks op. Mijn resultaat is 1-2€ / dag (11Kwh accu en en 10Kw omvormer) en ik vraag me af of dit zinvol is.

Ik zie dat je in ZC+ modus een minimaal bedrag kunt instellen. Zijn er mensen die dat gedaan hebben en in de afgelopen dagen daardoor wél hebben kunnen profiteren van de echt grote uitslagen.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ralfvkempen schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:16:
Ik ben nog niet zo lang klant bij FE, maar ik vraag me inmiddels wel af wat de kwalitiet is van het onderliggende algoritme.
Er wordt geladen en ontladen tegen onbalans prijzen die niet veel verschillen van EPEX prijzen (tussen de 0,10 en 0,20 ct/Kw). Het gevolg is dat de echt grote onbalans pieken (waar de monetaire pieken verdiend kunnnen worden) gemist worden omdat m'n accu dan al ontladen of geladen is tegen een laag tarief.
Dat levert bijna niks op. Mijn resultaat is 1-2€ / dag (11Kwh accu en en 10Kw omvormer) en ik vraag me af of dit zinvol is.

Ik zie dat je in ZC+ modus een minimaal bedrag kunt instellen. Zijn er mensen die dat gedaan hebben en in de afgelopen dagen daardoor wél hebben kunnen profiteren van de echt grote uitslagen.?
in de afgelopen 2-3 pagina's van dit topic lees je al dat minimaal3 mensen met Frank hebben gebroken, en elke post is wel een klacht over het algoritme, dus wat denk je dat de concensus is hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfvkempen
kmf schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:49:
[...]

in de afgelopen 2-3 pagina's van dit topic lees je al dat minimaal3 mensen met Frank hebben gebroken, en elke post is wel een klacht over het algoritme, dus wat denk je dat de concensus is hier?
Volgens mij stelde ik niet de vraag wat de consensus is in mijn laatste alinea, als je van 2-3 mensen überhaupt mag spreken van consensus, maar stelde ik een gerichte vraag over het gebruik van ZC+ met ingestelde prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Danzare
Gut wat zijn we weer zuur met z'n allen. Hier zc+. Drempel waarde minimaal (20ct dus). Opbrengst valt tegen omdat FE rare beslissingen maakt en geen rekening houdt met bv opbrengst panelen. Daardoor in de nacht laden vanaf het net, terwijl opbrengst pv ruim voldoende is om dat niet te hoeven doen. Pieken? Er zitten uitschieters bij. Vanavond bruto 9 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Danzare schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:39:
Gut wat zijn we weer zuur met z'n allen. Hier zc+. Drempel waarde minimaal (20ct dus). Opbrengst valt tegen omdat FE rare beslissingen maakt en geen rekening houdt met bv opbrengst panelen. Daardoor in de nacht laden vanaf het net, terwijl opbrengst pv ruim voldoende is om dat niet te hoeven doen. Pieken? Er zitten uitschieters bij. Vanavond bruto 9 euro.
Hier met onbalans 25kwh batterij 7.78 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
Danzare schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:39:
Ik begrijp dat als je deze slider verzet, dat de accu in ZC modus komt tenzij de opbrengst dermate hoog is dat het loont. Heb je die slider ook gezet of werkt die maar één kant op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ep2Ro34P9WYmCHWyBzzZBuvtm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkc4OPehGv96Rr4BWdc9ypBI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ik gebruik de eigen opties van mijn Sigenstore zolang de handelsprijzen zo laag zijn.

Ik heb het gevoel (maar het is slechts een gevoel) dat dat hetzelfde of meer oplevert. Je behoudt in iedergeval alle controle zelf.
Daarnaast timmeren de batterij leveranciers ook hard aan de weg om (nog) betere integratie mogelijk te maken. Het voordeel wat zij hebben en Frank mist, is de actuele (stroom) situatie bij jou thuis in realtime. Het zou perfect zijn als Frank een optie zou krijgen om mijn batterij een signaal te geven om te (ont)laden bij (grote) onbalans. Dus parallel sturen. Laat de batterij controler lekker zijn of haar ding doen en geef Frank de garantie dat ze onbalans kunnen handelen wanneer dat nodig is.

https://solarmagazine.nl/...sing-sigenergy-smart-home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
Ralfvkempen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:35:
[...]

Ik begrijp dat als je deze slider verzet, dat de accu in ZC modus komt tenzij de opbrengst dermate hoog is dat het loont. Heb je die slider ook gezet of werkt die maar één kant op?
[Afbeelding]
Eén kant. 20ct is minimaal, maar je kunt ook een euro instellen. Je hoeft dus niks te wijzigen maar kunt er mee spelen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Feitelijk zou het een goed idee zijn als Frank behalve een slider ook een switch aanbiedt die aanbiedt of je alleen PV wilt laden. Voor mij zou dat de optimale strategie zijn. Dan krijg je simpelweg bovenop je eigen EPEX handel de onbalanshandel als extraatje. Met zo'n strategie zou ik absoluut bij FE blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
PradoPrius schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:15:
Feitelijk zou het een goed idee zijn als Frank behalve een slider ook een switch aanbiedt die aanbiedt of je alleen PV wilt laden. Voor mij zou dat de optimale strategie zijn. Dan krijg je simpelweg bovenop je eigen EPEX handel de onbalanshandel als extraatje. Met zo'n strategie zou ik absoluut bij FE blijven.
Eens, de oplossing is daarmee relatief simpel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:54
Ik denk vaak over hoe het allemaal beter kan met Frank Energie. Er is nogal wat te wensen. Eigenlijk zou de optimale situatie zijn zoals de SigEnergy AI werkt met nog een paar extra dingen:

- Verkoop/inkoop op Onbalansprijs én verkoop/inkoop op EPEX door de dag heen.
- PV opslaan in batterij op gunstige momenten.
- Huis aansturen uit batterij.
- PV afsluiten (b.v.bij te negatieve tarieven).
- Slimme aansturing huis (Airco, EV, etc.) ook op onbalansmarktprijzen. Dus bij lage pieken (b.v. -1€/kWh) de auto en airco vol aanzetten en PV uit.
- Later dit allemaal ook op lokale congestiemarkt?

Uiteraard alles geoptimaliseerd met elkaar.

Wat ik vaak merk als hij is ingesteld op de onbalanshandel:
- Frank niet verkoopt op hoge EPEX prijzen (b.v. als het savonds 40 cent is en de accu vol is en dan vervolgens niet leeg pompen). Werkt puur alleen op Onbalans. Hij kan niet switchen tussen de markten. Vroeger kon je nog even wisselen naar ZC voor die uren, dat is er nu uit gehaald. Daar tussen switchen tussen de markten, real-time zou echt veel kunnen betekenen. Misschien voor Frank niet heel interessant, maar voor de consument wel.
- PV gaat naar het net bij negatieve all-in prijzen (dus inc BTW, terugleverboete, etc.).
- De batterij wordt volledige genegeerd door PV. Ik snap dat Frank ruimte vrij wilt houden voor onbalans pieken, maar ik vermoed dat historisch gezien dit niet optimaal is.
- Daarbij; SigEnergy kan blijkbaar de PV uitzetten. Maar dat doet (of kan?) Frank (nog) niet. Laatst bij -30cent/kWh kon ik niet alles in de EV kwijt (1-fase, 4,5kw), dus alsnog 1kw naar het net. Kost gewoon geld. Terwijl SigEnergy AI de panelen uitzette, de batterij (8kw) vol zou trekken én de auto vol zou laden. Dan hadden we dus 12kw getrokken uit het net, ipv 1 kw terug geleverd. Dat is zo'n €10 euro verschil in 3 uur tijd. Gemiste kans.
- De EV 'slim laden' wordt opgeladen a.d.h.v. EPEX prijzen. Bij ongunstige onbalansprijzen wordt een bonus uitgekeerd om niet te laden om het net te steunen. Wel zo schappelijk, maar wat nou als je ook op de onbalansprijs zou kunnen laden?

Wat zijn nog meer jullie wensen van Frank Energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Voor mij zou het makkelijkst zijn: alles zelf aansturen op EPEX tarieven, maar Frank heeft de mogelijkheid om tijdelijk bij grote pieken de accu-aansturing over te nemen bij (instelbare) pieken. Dat maakt het voor mij controleerbaar en begrijpbaar. Maar ik ben al een tijdje weg, aangezien het functioneren van het toenmalige algoritme me teveel irriteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

ErnstH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:02:
Voor mij zou het makkelijkst zijn: alles zelf aansturen op EPEX tarieven, maar Frank heeft de mogelijkheid om tijdelijk bij grote pieken de accu-aansturing over te nemen bij (instelbare) pieken. Dat maakt het voor mij controleerbaar en begrijpbaar. Maar ik ben al een tijdje weg, aangezien het functioneren van het toenmalige algoritme me teveel irriteerde.
Dat irriteren is wel herkenbaar hier op dit forum, ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

Maar welk alternatief gebruik jij dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Dat irriteren is wel herkenbaar hier op dit forum, ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

Maar welk alternatief gebruik jij dan nu?
Ik zit gewoon weer bij Tibber (Zonneplan had ook gekund), en handel puur EPEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:40
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Eigenlijk vind ik het nieuwe handel algoritme best goed werken. Over ZC+ kan ik niet meer meepraten want dat gebruik ik niet meer, maar van het handel algoritme snap ik de keuzes en die lijken me over het algemeen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

!Aho schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Eigenlijk vind ik het nieuwe handel algoritme best goed werken. Over ZC+ kan ik niet meer meepraten want dat gebruik ik niet meer, maar van het handel algoritme snap ik de keuzes en die lijken me over het algemeen goed.
Sinds gister 12 mei gebruik ik nu handel inplaats van ZC+ nog een beetje te vroeg, maar vergeleken met een paar maanden geleden lijkt het algoritme inderdaad ten goede is aangepast. Maar uiteindelijk zou ik toch liefst zelf aan de knoppen willen zitten, met name in relatie tot de zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
ErnstH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:02:
Dit zou ook mijn voorkeur hebben. Gewoon zelf de hele dag de batterijen kunnen bedienen maar bij grote onbalans (of iets op een andere markt) kan FE ingrijpen vanaf een zelf in te stellen prijs. En dan ook alleen als FE ingrijpt de EPEX correctie toepassen...

PS vandaag de jaarafrekening gekregen van FE. Best wel duidelijk moet ik zeggen. Salderen is ook correct gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 27-05 13:05
Pbr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Sinds gister 12 mei gebruik ik nu handel inplaats van ZC+ nog een beetje te vroeg, maar vergeleken met een paar maanden geleden lijkt het algoritme inderdaad ten goede is aangepast. Maar uiteindelijk zou ik toch liefst zelf aan de knoppen willen zitten, met name in relatie tot de zonnepanelen
Ik zat ook te denken om hem op handel te zetten, maar een kort rekensommetje zegt me dat het het niet waard is. Wat denk je van deze berekening: ?

20 kWh LFP batterij 10kW kost ongeveer €10k, met ongeveer 7000 cycli bij 80% DoD. Na die 7000 cycli heb je misschien een restwaarde van €2k??

in ieder geval: 7000*0.8*20 = 112 000 kWh
dus afschrijfkosten per kWh is 10k/ 112000 = €0.09/ kWh, ongeveer.

een cyclus kost dan dus ongeveer 16* 0.09 = €1.44.
Bij mij kreeg ik op onbalans maar €0.21?? :?

Mij lijkt inderdaad zelf handelen op epex en piekjes meenemen dan ook het beste. Maar waarom dan onbalansmarkt boven ZC+? Of is de markt er ondertussen beter op geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 14:50
Ik ben ook van de onbalans afgestapt met mijn Sigenergy batterij omdat er geen moment verloren gaat om weer wat aan te passen aan de code... Heel fijn als ze er functies bij programmeren zoals PV ontladen en pas bij interessante onbalans opladen van de batterij, maar laat het dan met rust als je na 6 maanden het eindelijk voor elkaar hebt gekregen. Nu hebben vermoedelijk de chinezen weer lopen klooien met de code en krijgen ze het niet meer ongedaan...

Ik kan de logica ergens wel volgen:
Batterij laden met zeg iets van 3 kW totdat je 10% batterij lading erbij hebt, daarna ontladen met 12 kW. Efficiency is immers hoger bij hogere kW. Echter is dat natuurlijk idioot bij de onbalans. Dan heb je kans dat je laad tijdens onbalans > EPEX (zorgt voor verlies) en dan worst case ook nog eens ontlaad bij onbalans < EPEX.

Ik lees verder mooie tips voor FE maar besef je wel dat je niet van 2 walletjes kan eten. Je hebt de EPEX en de onbalans. Volgens mij is het zo dat FE de EPEX niet bedenkt maar er wel kosten van kan krijgen als de onbalans hoog is, en natuurlijk verdient als ie lager is dan de EPEX. Geen maatschappij die ermee akkoord gaat dat je tussen 9:00-9:15 de onbalans piek mee kan pakken om vervolgens te laden volgens EPEX als die lager is dan de onbalans midden op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
loes1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Ik zat ook te denken om hem op handel te zetten, maar een kort rekensommetje zegt me dat het het niet waard is. Wat denk je van deze berekening: ?

20 kWh LFP batterij 10kW kost ongeveer €10k, met ongeveer 7000 cycli bij 80% DoD. Na die 7000 cycli heb je misschien een restwaarde van €2k??

in ieder geval: 7000*0.8*20 = 112 000 kWh
dus afschrijfkosten per kWh is 10k/ 112000 = €0.09/ kWh, ongeveer.

een cyclus kost dan dus ongeveer 16* 0.09 = €1.44.
Bij mij kreeg ik op onbalans maar €0.21?? :?

Mij lijkt inderdaad zelf handelen op epex en piekjes meenemen dan ook het beste. Maar waarom dan onbalansmarkt boven ZC+? Of is de markt er ondertussen beter op geworden?
Berekening is erg lastig te maken. Als de batterij kapot is na 7.000 cycli kun je makkelijk rekenen maar wellicht gaat ie wel 11.000 cycli mee voor hij kapot is. Dat maakt de kosten per kWh al weer anders.
Onbalans blijft lastig pijlen, goede dagen met meer dan 10,- en slechte dagen zoals je zelf al aangeeft. Bedenk wel dat die 0,21 niet het hele plaatje is. Iedereen heeft het altijd over een laag handelsresultaat maar gaat voorbij aan de EPEX correctie. Eigenlijk zou je dus moeten kijken naar het resultaat en niet wat ze onder de streep laten zien. Die EPEX correctie klink nadelig maar dat halen ze er alleen af om te laten zien wat je op de onbalans verdiend hebt. Die EPEX correctie is alleen hoog als je teruggeleverd hebt tijden hoge EPEX prijzen, zeg maar wat een aantal hier doen die van onbalans afgestapt zijn. Je kan niet èn de EPEX opbrengsten pakken èn de onbalans (zou wel erg leuk zijn voor ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 15:09
Ik heb sinds een week een EvaPower systeem met nu 2kW. De resterende 4kW (4x EvaMate) volgt volgende maand. Hij laadt overdag mooi vol en bij tijdelijke teruglevering op de meter (waterkoker, koffiezetter) gaat ie ook zelf energie leveren. In de avond als de panelen minder opleveren, dan ontlaadt ie mooi tijdens de dure uren en ergens in de avond is ie weer leeg. Helemaal prima lijkt mij (2kW zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk, dus ik kan ook geen wonderen verwachten).
Maar ik lees hier vooral, bij inschakelen van de Onbalans handel door FE, soms de constatering dat er door FE wordt geladen op een moment dat de (EPEX) prijs hoog is. Dat zou eigenlijk belachelijk zijn en het algoritme zou niet deugen. Maar volgens FE is het wel op dat moment gunstig voor de onbalans. Maar volgens FE wordt er eens per maand een correctie uitgevoerd en krijg je ook een korting. Maar dat is natuurlijk wat minder overzichtelijk en daarom vertrouwen we het minder.

Het hele verhaal wordt hier uitgelegd: https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen

Heeft iemand met FE in combinatie met Onbalans handel dit al eens over langere tijd bekeken? Hoe ziet de maandelijkse afrekening er uit en lijkt die dan nog steeds zo ongunstig in vergelijking met de handel op basis van alleen de EPEX? Met Onbalans handel kun je de BTW terug vragen. Dat levert ook best wel een bedragje terug op. Of zie ik het als nieuwbakken leek nu helemaal verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door RichTrip op 14-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:37
Bij jullie ook de kosten/opbrengsten van maandag 12 mei niet in de app? De 11ste en de 13de staan er wel in.

Daarnaast nog onderstaande vraag.
Naar mijn weten betaal je voor inkoop en verkoop (zonder slim handelen, ik handel handmatig) bij FE een vergoeding van afgerond €0,01 per kWh. Nu zit ik in de app te kijken bij de tarieven van vandaag. Ik vraag me namelijk af of het de moeite is om 's nachts te laden en in de ochtend te verkopen.

Kale marktprijs:
14 Mei 02:00-03:00 - €0,088
14 Mei 06:00-07:00 - €0,129

Verschil: €0,041

Marktprijs incl inkoopvergoeding en BTW:
14 Mei 02:00-03:00 - €0,124
14 Mei 06:00-07:00 - €0,174

Verschil: €0,050

Met 20kwh is dit toch pak en beet 70euro op jaarbasis extra met die ene cent.

Maar naar welk bedrag moet ik nu eigenlijk kijken. Want voor verkoop aan het net betaal ik diezelfde vergoeding volgens mij. Maar ook BTW? Ik kom er niet zo goed uit.

[ Voor 79% gewijzigd door aschja op 14-05-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
aschja schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:18:
Bij jullie ook de kosten/opbrengsten van maandag 12 mei niet in de app? De 11ste en de 13de staan er wel in.
Ja hier ook… hopelijk corrigeren ze het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-05 12:27
Nee geen data en ik wil wel dat ze mijn 26kWh tijdens die negatieve uren verrekenen. Het is nu even een sport om alle negatieve uren te pakken bij ze zolang ze de aansturing voor accus niet op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

jawel. 6,84 met index 116.
netto dus 4.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

HenkS

Da_king alias HenkS

DJP! schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Ja hier ook… hopelijk corrigeren ze het nog.
Idd. Mis deze dag ook volledig. Erg vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

echt supervervelend, en opvallend dat Frank Energie de laatste tijd wel heel vaak verbindingsproblemen heeft. vooral opvallend omdat er weer een hoge piek (of diepe dal, hoe je het bekijkt) is waarbij niks is verdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-05 12:27
Ik krijg het gevoel dat 14 mei ook niet doorkomt. Meestal is het voor de middag al in de app te zien maar nu niet. Misschien moet ik er maar een mailtje aan gaan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 11:47
Ze zijn er wel mee bezig merk ik.
Heel eventjes zag ik een melding bovenin de app met "oeps er gaat iets mis"

Kort daarna miste ik ook ook de data van 13 mei.
Met als eindstand (momenteel) dat de data van 12, 13 en 14 mei mist.

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
kmf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:26:
echt supervervelend, en opvallend dat Frank Energie de laatste tijd wel heel vaak verbindingsproblemen heeft. vooral opvallend omdat er weer een hoge piek (of diepe dal, hoe je het bekijkt) is waarbij niks is verdiend...
Kijkend naar de onbalansmarkt site hebben ze bij ZP er ook niets mee gedaan. Dacht daar te lezen dat het probleem bij TenneT lag dus niet bij FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Oeps! Daar gaat mijn leverancier 😫

https://solarmagazine.nl/...ar-niet-van-faillissement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 15:51
Hebben in hetzelfde schuitje gezeten met Bliq, maar die werden overgenomen. Grote kans dat dat hier ook mee gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Neem aan dat op de batterij zelf toch echt fabrieksgarantie zit... Ik heb daar mijn Sigenenergy systeem vandaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het valt mij trouwens op dat waar FE voorheen de béste resultaten behaalde op de onbalansmarkt, FE momenteel ver achterblijft bij Zonneplan.
(Als bron gebruik ik onbalansmarkt.com)
Heeft iemand een idee over de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
PradoPrius schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:12:
Het valt mij trouwens op dat waar FE voorheen de béste resultaten behaalde op de onbalansmarkt, FE momenteel ver achterblijft bij Zonneplan.
(Als bron gebruik ik onbalansmarkt.com)
Heeft iemand een idee over de oorzaak?
Ik heb erg mijn twijfels of de lui van ZP (waarvan vaak gezegd wordt dat ze meelezen) een eerlijke vergelijk toe staan. Eerst was FE beter dan ZP met zn algoritme maar op een gegeven moment werd het ZP. Als ik kijk naar de grafiek bij hun dan halen ze hoge resultaten waar bij ons de EPEX correctie een flink deel wegcijfert. Ik vermoed dat ZP wellicht iets doet aan de EPEX correctie en die onder een andere noemer op de rekening gooit om betere opbrengsten te tonen. Grote kans dat consumenten er lucht van krijgen en op basis van data besluiten voor ZP te gaan.
Daarnaast doet ZP acties 'op goed geluk'. Wanneer er een onbalanspiek is om 10:09, dan komt deze 10:14 binnen. FE zal dan 1 minuut laden om daarna te wachten wat de eerste 5 min doen uit het kwartier 10:15-10:30. Om 10:20 wordt dan weer ontladen als de piek er nog steeds is. ZP daarentegen blijft ontladen en kijkt dan om 10:20 wel of er een RT2 situatie is. Dat pakt tot nu toe vaak goed uit voor ze. Risico zit hem er wel in dat wanneer er last minute een RT2 signaal kwam en ze bleven ontladen dat het financieel slecht uitpakt. Die gok durft FE iig niet aan. Ik heb het namelijk eens aangekaart bij ze.
Tot slot doet FE minder cycli op een dag. Denk dat ze het qua efficiency wel winnen van ZP.

Edit:
Als je nu kijkt op onbalans zie je het ook, er wordt ontladen in de ochtend piek èn de avondpiek terwijl er geladen werd tijdens de goedkope uren. Hoe kan je dan op ruim 3,- uitkomen? Daar moet echt de EPEX correctie nog af al zeggen ze dat het niet zo is, maar dan zit die ergens anders verscholen op de rekening.
Of ze halen een ander trucje uit. Ik vernam dat ze gecompenseerd worden voor het verbruik van de batterij. Stel dat ZP die post bij het handelsresultaat zet dan zorgt dat voor een verhoogde opbrengst die wellicht het verschil verklaart.

[ Voor 16% gewijzigd door stefan1512 op 15-05-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
@stefan1512 ik vermoed dat je een punt hebt, 'iets' lijkt niet echt te kloppen op dit moment.

Ik wacht zelf nog op m'n eerste Slim Handelen factuur nu we een set met Frank hebben staan, mocht iemand in een (geanonimiseerde) factuur met de Slim-vergoeding willen delen van de afgelopen paar maanden samen met hun maandresultaat zoals die in de app (of op Onbalansmarkt.com) staan dan ben ik daar wel benieuwd naar om te zien hoe dat nou in de praktijk loopt. Van Zonneplan heb ik inmiddels genoeg voorbeelden om de gegevens na te lopen maar van Frank nog geen.

[ Voor 5% gewijzigd door Leftblank op 15-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius

PradoPrius

Het is uiteraard maar de vraag hoelang ZP het volhoudt om de resultaten (schijbaar) op te poetsen. Wat doe je als bedrijf, wanneer je thuisbatterijen verkoopt met ronkende beloften over de lage terugverdientijd?
Hier zitten veel tweakers die, net als ik, de batterij niet als verdienmodel hebben aangeschaft. Mijn belangrijkste motivatie was de mogelijkheid tot Btw-teruggave wanneer je op de onbalansmarkt handelt. Anders was ik pas in 2027 tot aankoop overgegaan. De resultaten (vorig jaar) op de onbalansmarkt heb ik vanaf het begin niet als houdbaar gezien.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste