Denk dat het afgelopen jaren vooral in de achtergrond voller is geworden dan op het circuit zelf 

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Three-place grid penalty for Ricciardo in Miami for overtaking Hulkenberg under the Safety Car.
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 21 april 2024
He said he thought he could regain the place as Hulkenberg had passed him under Safety Car, but stewards say Hulkenberg was allowed to based on the regulations #F1 #ChineseGP
[ Voor 61% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2024 15:27 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wel komisch.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]
Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 14:57 ]
erutangiS
Waarschijnlijker is:YakuzA schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:50:
[...]
Wel komisch.
RIC dus blijkbaar met 4 wielen buiten de baan gegaan? (kan het me niet zo snel herinneren)
Volgens mij is dat een van de weinige redenen waarvoor je achter een SC iemand voorbij mag en niet terug hoeft te geven?
Een aanrijding is een obvious problem, lijkt mij? Alleen kan de auto daarna prima verder rijden, dus uhm?If any car slows with an obvious problem
Volgens mij "zoals 'gecorrigeerd'"? De stewards zeggen alleen iets over dat het een legitieme inhaalactie van Hulkenberg was, en dat Ricciardo dan niet maar op eigen houtje zijn plek opnieuw mag innemen. Dat intussen de SC situatie geëindigd was en er een nieuwe SC was doet er dan dus niet toe.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:55:
Die plek was hij gewoon kwijt op het moment dat het groen was.
[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 15:04 ]
[ Voor 63% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 15:19 ]
erutangiS
Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:07:
Stroll haalt ie ook in, voor de laatste bocht en daar is geen straf voor.
Waar ik mee bedoel, je mag je plek terug in nemen volgens de regels tijdens een sc of formatieronde etc en hoewel men vast niet heel duidelijk heeft gedefinieerd dat dat tijdens dezelfde SC moet, lijkt mij dat logisch.
De straf lijkt dit te bevestigen.
We hadden het over Ricciardo, dus Ricciardo haalt Stroll in, nadat Stroll en Hulkenberg voor hem komen na de botsing.RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:28:
[...]
Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).
If anything zou Stroll dus een penalty gekregen moeten hebben voor het inhalen van Ricciardo. Maar dat is dus niet "Stroll haalt ie ook in", wat jij aangeeft, want Stroll kan zichzelf niet inhalen
erutangiS
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]
Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel.
edit: Dus het was tijdens de tweede SC. Tja, dat is niet zo handig.
Maar ik merk een zekere irritatie dat dit soort situaties niet goed worden uitgelegd en vaak pas uren na de race, afgehandeld worden. Over de strafmaten is geen touw aan vast te knopen. Een straf opleggen is iets dat proportioneel zou moeten zijn aan een overtreding, met gewogen aan de situatie en ideaal gezien ook corrigerend zou moeten werken. Dat doet dit niet.
Deze situatie is ontstaan omdat Stroll niet aan het opletten was bij het einde van een SC. Vervolgens rijdt hij Ricciardo aan. Hulkenberg ontwijkt en haalt Ricciardo in. In plaats van dat de FIA dan oplet en communiceert dat die plek behouden mag worden of niet, zeggen ze niks en straffen ze Ricciardo achteraf als hij die plek terugneemt. En omdat hij was uitgevallen, straffen ze niet met een tijdstraf, maar voor de volgende race.
erutangiS
Max kijkt weer blij tenminste. Hij was eerder dit weekend niet te spreken over de WiFi kwaliteit in het hotel met een 280 ping in FC 24.d-vine schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:38:
Max en Lando hebben elkaar weer gevonden na het podium
[Afbeelding]
These boys are insane! @redbullracing execute two flawless double stacks by pitting @Max33Verstappen and @schecoperez on the same lap twice - and they still deliver the DHL Fastest Pit Stop, and the second fastest stop.#F1 #DHLF1 #ChineseGP #DHLFastestPitStop pic.twitter.com/FWzUula6H8
— DHL_Motorsports (@DHL_Motorsports) 21 april 2024
Minder smog ?Chocoball schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:15:
Denk dat het afgelopen jaren vooral in de achtergrond voller is geworden dan op het circuit zelf
[Afbeelding]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik betwijfel een beetje of iemand de regels echt kent. Het is een lang gedrocht van regels, bewoordingen, uitzonderingen en soms tegenstellingen. We hebben dat vaak genoeg gezien als de teams hun zaak gaan beargumenteren. Ook hoe lang het soms kan duren voordat we een beslissing hebben. In het algemeen zie je teams ook vooral bezig zijn, met zichzelf vrijpleiten. En dat is ook logisch vanuit het perspectief van de teams. Waarom moeten die zichzelf gaan jureren?MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:39:
[...]
Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
erutangiS
Ik vond de wedstrijdleiding eigenlijk best kordaat voor de verandering. De straffen voor SAR, MAG en STR gingen op een gegeven moment als warme broodjes. En ook de andere incidenten werden vrij snel afgedaan als race incidenten.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.
Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.
VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.
Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.
Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen?MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.
Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.
VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.
Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.
Tijdens de race al 10 seconden.HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:
[YouTube: The Funniest Tweets from the 2024 Chinese Grand Prix]
Heeft iemand een clip van Crofty en Rosberg van Sky?
Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.
Ik snap hem niet helemaal!?DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:42:
[...]
Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen?
Want ik denk dat veel van deze ellende, uiteindelijk voortkomt uit een disfunctionele wedstrijdleiding, waardoor er aan de teams gevraagd word om de regels zelf te handhaven. Tja, dat werkt niet.
erutangiS
Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.
[ Voor 4% gewijzigd door evil_lemon op 21-04-2024 21:17 ]
HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:
Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.
Dat lijkt me wat weinig, maar ok.evil_lemon schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:17:
[...]
Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.
Edit: the laat
De 10 seconden is gewoon ingelost tijdens de pit, is ook op F1TV laten zien.HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:19:
[...]
Ah, heb geen Sky, maar wel F1TV - doen zij daar niet het Engels commentaar?
Straks maar even terugkijken.
[...]
Dat lijkt me wat weinig, maar ok.
[ Voor 48% gewijzigd door pacificocean op 21-04-2024 21:47 ]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:16:
[...]
Ik snap hem niet helemaal!?
Van een voetballer wordt toch ook verwacht dat ie niet de bal met de handen speelt en als hij dat wel doet dan geeft de scheids een straf, of de VAR grijpt in als de scheids het mist. Op zelfde wijze is het aan de teams om de regels te kennen en als ze een overtreding maken dan grijpt de FIA in met een straf. Zo gebeurt het nu toch ook, enige echte issue in dit geval is dat men veel te laat past straft. Als iedereen onder de douche staat zeg maar.
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.
1) De regels voor F1 zijn veel complexer.
2) Regels worden veel consistenter toegepast in andere sporten.
Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.
1) De regels voor F1 zijn veel complexer.
2) Regels worden veel consistenter toegepast in andere sporten.
Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.
[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 22:09 ]
erutangiS
Tuurlijk wel, gewoon blessuretijd/verlenging implementeren.Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.
Hoeft toch ook niet, 2 ronde later een straf is meestal toch prima ipv wachten tot 3 uur na de race?Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.
erutangiS
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:06:
[...]
Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?
En de beslissingen die uit VAR komen zijn nou ook niet altijd even consistent en logisch.![]()
Maar ja deze sport is erg complex van nature en het helpt ook absoluut niet dat de teams hun uiterste best doen om elke regeltje te omzeilen, zodat alles overgedefinieerd/complex is geworden in vergelijking met vroeger.
100%? Het sportieve reglement bevat ook de werking van de kwalificatie en zo. Lijkt mij niet relevant voor de raceFauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.
Er zijn dan ook geen / weinig andere sporten die en vergelijkbaar zijn en de belangen zo groot zijn.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 22:34 ]
Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?Fauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.
erutangiS
F1 is echt geen uitzondering op complexiteit van regelgeving. Het verschil is dat je de sport niet stil kan leggen voor een beslissing en daarom onder tijdsdruk staat.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Nee, eigenlijk niet. Ik heb het maar even bij de inhoudsopgave gelaten.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:33:
[...]
Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?
Prachtig om te zien hoe snel Alonso was en dat hij pech heeft gehad met de tactiek. Klein beetje vergelijkbaar met Perez die niet snel genoeg naar voren is gekomen om z’n pace te verbeteren en 2e te worden waardoor Norris de kans kreeg om 2e te worden. En interessant om te zien hoe de pace van Stroll vergelijkbaar was met Sainz. Geef die auto toch aan een nieuw goed talent! Eentje die lekker kan gaan spelen met Alonso.f1bythenumbers schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:34:
Hallo
I hope you're all doing well. I'm uploading the race pace charts from the 2024 Chinese GP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The race was at 3 AM for me so it was a bit hard to get things done quickly but I'll finally have a race in my timezone at the next Miami GP.
Have a great week everyone.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:10:
Dit is toch wel echt heel bijzonder....
[Afbeelding]
Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.
Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:51:
[...]
Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.
Maar 42? wat een amateurShinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:02:
[...]
Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.
Hamilton 2017 - 2020 kom ik op 42 van de 79 bijvoorbeeld.
[ Voor 31% gewijzigd door d-vine op 22-04-2024 09:13 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Blijft gemeen als je een tijd hebt rondgereden met een FranseBoeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:12:
Geen zorgen voor Hamilton. Er is nog een troostprijs-statistiek waar hij Max voorblijft![]()
![]()
![]()
Hamilton is in z'n carriere tot op heden 31x uitgevallen (9.2%) waar Max al 32x is uitgevallen (16.84%)
https://www.statsf1.com/en/pilotes.aspx
42 van 79 is meer dan 50% hè, daar zit Max nog niet aan.d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:05:
[...]
Maar 42? wat een amateur
Zonder dolle toen met die raket motor werden ook de ene na de andere overwinning binnengehaald.
Ook bijzonder, Max gaat hier blijkbaar nog een keer goed overheen.
edit:
Vettel tussen 2010 en 2013
77 GP's en 34 overwinningen
om nog een dominante auto in perspectief te plaatsen
Ach, geef die jongen nog 8 races...Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
42 van 79 is meer dan 50% hè, daar zit Max nog niet aan.
Als je de laatste ~20 races pakt, heeft Max weer een hoger percentage. Het grapje wat @d-vine maakte is richting het absoluut aantal races in die periode, die 'tegenvalt' voor Hamilton.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nogd-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.
Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.
Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.
6 jaar is best een lange periode.
Het blijft bijzonder thats all
Aan het einde van dit seizoen zit Max op minstens 70!
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Elke grootheid is en blijft bijzonder.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:45:
[...]
Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nog
Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.
Niet sinds 2017MikeyMan schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:17:
[...]
Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.
Het hoogte percentage dat Hamilton en Schumacher hebben bereikt over 50 races is 62%.d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.
Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.
Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.
6 jaar is best een lange periode.
Het blijft bijzonder thats all
"that guy is so fast ..."
Als je via statsf1.com invult Abu Dhabi 2021 tot en met China 2024 komt je uit op 50 wedstrijden:ArgantosNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:31:
[...]
Het hoogte percentage dat Hamilton en Schumacher hebben bereikt over 50 races is 62%. [Afbeelding]
Dit grafiekje is bijna 1 jaar geleden gemaakt, op dit moment zit Max bijna op 80%.
[ Voor 13% gewijzigd door Dagg op 22-04-2024 11:36 ]
Sainz heeft 2 races gemist en leclerc neem ik aan ook een in die periode.Dagg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
[...]
Als je via statsf1.com invult Abu Dhabi 2021 tot en met China 2024 komt je uit op 50 wedstrijden:
VER 39 wins 78%
PER 4 wins 8%
LEC 3 wins 6,12%
SAI 3 wins 6,25%
RUS 1 win 2%
Ik ga het niet narekenen allemaal maar het totaal volgens de site is dan 108%
edit: Bij HAM kom ik op 63,27% vanaf Duitsland 2018 tot en met Bahrain 2021.
1, 2 of 3 stops geeft natuurlijk niet helemaal een eerlijk beeld van de pace.walletje-w schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:05:
Prachtig om te zien hoe snel Alonso was en dat hij pech heeft gehad met de tactiek. Klein beetje vergelijkbaar met Perez die niet snel genoeg naar voren is gekomen om z’n pace te verbeteren en 2e te worden waardoor Norris de kans kreeg om 2e te worden. En interessant om te zien hoe de pace van Stroll vergelijkbaar was met Sainz. Geef die auto toch aan een nieuw goed talent! Eentje die lekker kan gaan spelen met Alonso.
Ham heeft er 1 gemist met de covidz, dus die zal ook wel weer anders tellen voor de running 50?Dagg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
[...]
edit: Bij HAM kom ik op 63,27% vanaf Duitsland 2018 tot en met Bahrain 2021.
PSN
Het gaat natuurlijk niet om de Verstappen statistiek. Het gaat er om dat er om welbekende redenen 5 jaar lang niet in China is geraced. En vervolgens heeft in die periode Verstappen 50% gewonnen. Het is dus geen arbitraire periode die gekozen is. Het is een arbitraire statistiek over de periode.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]
Coureur | Gereden | Winst | Percentage |
Ayrton Senna | 161 | 41 | 25.46% |
Michael Schumacher | 308 | 91 | 29.54% |
Lewis Hamilton | 338 | 103 | 30.47% |
Max Verstappen | 191 | 59 | 30.89% |
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
A DAY TO REMEMBER FOREVER. 🇨🇳
— 周冠宇 | Zhou Guanyu 🇨🇳 (@ZhouGuanyu24) 22 april 2024
What can I say… This crowd, this weekend has been unforgettable, thank you everyone for making it so special to me, loved every second of it. ❤️🏎️#ChineseGP #TeamZHOU pic.twitter.com/cxADU1F92N
valtteri standing there to watch redbull pitstop😭 pic.twitter.com/lmvHgZGmyD
— lammm (@ZhouuNotJoe) 21 april 2024
Die vergelijkingen zeggen alleen niet zoveel ook al is het procentueel. In Senna's tijd bestond een seizoen uit 16 races. In Schumacher's tijd ging dat op gegeven moment naar 17 of 18 races. Als je vandaag de dag een goede auto hebt, rijd je dus in een seizoen 24 races in die goede auto. Dat zijn er al 8 meer dan dat Senna had in een seizoen. In Senna's tijd was 24 races anderhalf seizoen. Dus had je meer kans dat ene seizoen auto goed was en ander seizoen niet. En je dus ene seizoen wel veel wint en andere seizoen stuk minder. Daarbij zijn de auto's nu ook veel betrouwbaarder dan toen.MaD_co schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:21:
Het wordt pas interressant als je naar de hele carrière van verschillende coureurs kijkt.
Senna en Schumacher die toch wel als dé 2 grootheden van de F1 worden beschouwd, hebben percentueel minder overwinningen behaald in hun carrière dan Hamilton en Verstappen.
Ik heb de indruk dat het onderwerp van de discussie het percentage is, niet het aantal gewonnen wedstrijden. Die zijn, zoals je uitlegt, niet vergelijkbaar.Tomcatter_31 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]
Die vergelijkingen zeggen alleen niet zoveel ook al is het procentueel. In Senna's tijd bestond een seizoen uit 16 races. In Schumacher's tijd ging dat op gegeven moment naar 17 of 18 races. Als je vandaag de dag een goede auto hebt, rijd je dus in een seizoen 24 races in die goede auto. Dat zijn er al 8 meer dan dat Senna had in een seizoen. In Senna's tijd was 24 races anderhalf seizoen. Dus had je meer kans dat ene seizoen auto goed was en ander seizoen niet. En je dus ene seizoen wel veel wint en andere seizoen stuk minder. Daarbij zijn de auto's nu ook veel betrouwbaarder dan toen.
Ook de percentages zijn niet vergelijkbaar. Zoals @Tomcatter_31 aangeeft, meer races in een seizoen geeft met een goede auto simpelweg meer overwinningen. Verstappen heeft vorig seizoen 21 races gewonnen in een (extreem) dominante auto. In de jaren 90 kon je max ~16 races winnen, miste je nog een of twee overwinningen nog minder. Dus bv Senna of Schumacher konden toen niet zo veel races winnen in één seizoen. En het jaar erna kunnen de kaarten weer opnieuw geschud zijn. Zie bv Hamilton, onafhankelijk van het aantal gereden races rijdt die al 2 jaar voor spek en bonen mee, en keldert door het aantal races in één seizoen dat percentage nogal hard. Die slechte auto is meteen 20+ races "niet gewonnen" erbij per seizoen, terwijl die re jaren ervoor het percentage alleen maar omhoog krikte gaat nu met alleen al een slecht seizoen dat percentage hard onderuit met 22?, 22 en dit jaar potentieel 24 races niet gewonnen.Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb de indruk dat het onderwerp van de discussie het percentage is, niet het aantal gewonnen wedstrijden. Die zijn, zoals je uitlegt, niet vergelijkbaar.
Ja, maar ook de percentages zijn naar mijn mening niet goed vergelijkbaar. Auto's zijn nu veel betrouwbaarder en seizoenen zijn langer. Als je nu een goede auto hebt, heb je die 24 races lang (toegegeven, als je mindere auto hebt, heb je die ook 24 races lang). Maar als je een carriere hebt van zeg 10 jaar, dan had je in Senna's tijd 160 races gereden. vandaag de dag rijd je in dezelfde tijd 240 races.Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb de indruk dat het onderwerp van de discussie het percentage is, niet het aantal gewonnen wedstrijden. Die zijn, zoals je uitlegt, niet vergelijkbaar.
Ik denk dat de budgetcap nu (en de motorentokens in de vorige generatie) ook niet meehelpt om achterstanden in te lopen. Max heeft dus de wind nu mee maar je moet ook niet vergeten dat ie enige jaren de wind tegen had met een slechte Renault.Tomcatter_31 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:17:
[...]
Ja, maar ook de percentages zijn naar mijn mening niet goed vergelijkbaar. Auto's zijn nu veel betrouwbaarder en seizoenen zijn langer. Als je nu een goede auto hebt, heb je die 24 races lang (toegegeven, als je mindere auto hebt, heb je die ook 24 races lang). Maar als je een carriere hebt van zeg 10 jaar, dan had je in Senna's tijd 160 races gereden. vandaag de dag rijd je in dezelfde tijd 240 races.
Klopt, dat helpt ook niet mee. Nu de budget cap en engine freeze maakt het lastig om bij te komen voor andere teams. En dat gold in de dominante tijd van Hamilton ook voor een deel al met een engine freeze. Die zaken had je in de tijd van Senna en Schumacher niet.Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat de budgetcap nu (en de motorentokens in de vorige generatie) ook niet meehelpt om achterstanden in te lopen. Max heeft dus de wind nu mee maar je moet ook niet vergeten dat ie enige jaren de wind tegen had met een slechte Renault.
Denk dat alle namen die in de tabel staat als grootheid mag worden beschouwd met Fangio erbij.Senna en Schumacher die toch wel als dé 2 grootheden van de F1 worden beschouwd,
Alonso wordt nog steeds als een van de beste rijders beschouwd.Waah schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:56:
In een sport die bol staat van ongelijkheden is vergelijken sowieso onmogelijk. Want wees eerlijk: als Alosno naar Mercedes was gegaan ipv Hamilton stond hij in het rijtje van possible Goats en Lewis niet.
De vergelijkingen zijn ook vrijwel onmogelijk. Binnen een tijdperk is het al lastig, laat staan vergeleken met een Fangio
[ Voor 21% gewijzigd door d-vine op 22-04-2024 17:38 ]
[ Voor 11% gewijzigd door BreadFan op 22-04-2024 18:42 ]
Jim Clark mag er ook wel bij. Volgens Fangio de grootste coureur ooit(en de enige ooit om 100% van het mogelijke aantal punten te scoren. In zowel 63 als 65)d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:45:
[...]
Denk dat alle namen die in de tabel staat als grootheid mag worden beschouwd met Fangio erbij.
Want over Max praat men al zo en dan is hij nog jong.
Het is een beetje als Messi die al op jonge leeftijd als grootheid werd beschouwd. Het zijn er maar weinig gegeven.
Je kan alle statistieken erop los laten maar het zijn vaak de andere details van de sporter die hen zo groot maakt.
En vooral de mensen die met hem werken of hem zien presteren van dichtbij.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik vind die filmpjes altijd leuk maar idd de laatste paar keer werd hij volledig onder de voet gelopen.AvK schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:37:
Marko is er weer niet bij?
Wellicht te oud voor deze shit.
een treffende spreuk
Dat bedoel ik.pro_6or schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:50:
[...]
Ik vind die filmpjes altijd leuk maar idd de laatste paar keer werd hij volledig onder de voet gelopen.
Dat klopt. Niet helemaal. Ze mochten toen een aantal races schrappen. Dit is de lijst waarin alle races meetellen (points retained kun je ook opzoeken, dan zijn er idd een aantal 100% scores).Kist schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:56:
[...]
Jim Clark mag er ook wel bij. Volgens Fangio de grootste coureur ooit(en de enige ooit om 100% van het mogelijke aantal punten te scoren. In zowel 63 als 65)
een treffende spreuk
Here's an impressive stat I heard today.... On not a single lap of the entire Chinese GP did Max do a slower lap time than the drivers who finished 2nd, 3rd or 4th🤯
— Karun Chandhok (@karunchandhok) 22 april 2024
Oof! 🤯 Dat geeft wel aan wat voor machine de combinatie VER-RB20 is
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Schrappen ze dan de rondes waarin je pit dan hiervoor? Want hij pitte niet tegelijk met Norris. Dus die rondes zal die denk ik wel langzamer zijn geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 22-04-2024 22:27 ]
Die maakt de foto…AvK schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:37:
Marko is er weer niet bij?
Wellicht te oud voor deze shit.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Concentrate, Lando! 🤣#F1 #ChineseGP @McLarenF1 pic.twitter.com/zTHx7FwSYK
— Formula 1 (@F1) 22 april 2024
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 21% gewijzigd door G_Dragon op 23-04-2024 08:47 ]
whahaha, Kelly Piquet op haar insta of twitterz:d-vine schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:38:
Max en Lando hebben elkaar weer gevonden na het podium
[Afbeelding]
Kelly Piquet reageert op Verstappen-post van Norris op Instagram: 'Dat is mijn plek!'
Max Verstappen won afgelopen zondag de F1 Grand Prix van China en vloog daarna met zijn privéjet terug naar huis. Dit deed hij niet alleen, want de Red Bull-coureur werd vergezeld door Lando Norris. De Brit plaatste hiervan een foto op Instagram en die werd ook gezien door Kelly Piquet, die Norris even terechtwees.
PSN
Dit topic is gesloten.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq