[F1 2024] Race 5 GP van China Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 55.441 views

Onderwerpen

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Denk dat het afgelopen jaren vooral in de achtergrond voller is geworden dan op het circuit zelf :)
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/shanghai-circuit-background-through-the-years-v0-aqan60271svc1.jpeg?auto=webp&s=f21c5af7bf0a4ef0c256828c51925953659f1d74

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel. :')

edit: Dus het was tijdens de tweede SC. Tja, dat is niet zo handig.
Maar ik merk een zekere irritatie dat dit soort situaties niet goed worden uitgelegd en vaak pas uren na de race, afgehandeld worden. Over de strafmaten is geen touw aan vast te knopen. Een straf opleggen is iets dat proportioneel zou moeten zijn aan een overtreding, met gewogen aan de situatie en ideaal gezien ook corrigerend zou moeten werken. Dat doet dit niet.

Deze situatie is ontstaan omdat Stroll niet aan het opletten was bij het einde van een SC. Vervolgens rijdt hij Ricciardo aan. Hulkenberg ontwijkt en haalt Ricciardo in. In plaats van dat de FIA dan oplet en communiceert dat die plek behouden mag worden of niet, zeggen ze niks en straffen ze Ricciardo achteraf als hij die plek terugneemt. En omdat hij was uitgevallen, straffen ze niet met een tijdstraf, maar voor de volgende race.

[ Voor 61% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2024 15:27 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]

Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel. :')
Wel komisch.
RIC dus blijkbaar met 4 wielen buiten de baan gegaan? (kan het me niet zo snel herinneren)
Volgens mij is dat een van de weinige redenen waarvoor je achter een SC iemand voorbij mag en niet terug hoeft te geven?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:36
Het is wel wat genuanceerd he. Het is niet zo dat hij hem weer inhaalde onder dezelfde SC.
Hij verliest die plek, rijdt er een stuk achter, dan komt er een nieuwe SC en dan beslist ie gewoon lekker de plek terug te pakken, terwijl zijn engineer aangeeft, wacht even we checken het.

Terechte straf en domme actie van Ricciardo. Die plek was hij gewoon kwijt op het moment dat het groen was/ze start/finish gepasseerd waren.

[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 14:57 ]

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
YakuzA schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:50:
[...]

Wel komisch.
RIC dus blijkbaar met 4 wielen buiten de baan gegaan? (kan het me niet zo snel herinneren)
Volgens mij is dat een van de weinige redenen waarvoor je achter een SC iemand voorbij mag en niet terug hoeft te geven?
Waarschijnlijker is:
If any car slows with an obvious problem
Een aanrijding is een obvious problem, lijkt mij? Alleen kan de auto daarna prima verder rijden, dus uhm?

Dat je een auto mag inhalen als die met 4 wielen buiten de lijn gaat staat ook niet in de regulations. Tenzij dat staat onder een van de overige regels waar weer naar verwezen wordt ("Under Articles 49.6, 55.13, 58.6, and 58.11.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:55:
Die plek was hij gewoon kwijt op het moment dat het groen was.
Volgens mij "zoals 'gecorrigeerd'"? De stewards zeggen alleen iets over dat het een legitieme inhaalactie van Hulkenberg was, en dat Ricciardo dan niet maar op eigen houtje zijn plek opnieuw mag innemen. Dat intussen de SC situatie geëindigd was en er een nieuwe SC was doet er dan dus niet toe.

Edit:
En volgens mij is er op zijn minst eens een vergelijkbare situatie in Imola geweest? V.w.b. een SC waarbij iemand (in de regen) spinde en zijn plek opnieuw innam en daarvoor een straf kreeg. Alleen was dat een SC na een rode vlag? Waardoor er toen weer andere regels golden dan bij de formation lap, met een soortgelijk geval van inhalen, en daarbij was die coureur wel verplicht om in te halen, wat die niet had gedaan, en daardoor weer ook een straf kreeg. Dus de een kreeg een straf voor het inhalen onder een SC na rode vlag (zeg een "formation" lap na rode vlag). En de ander kreeg een straf voor het niet inhalen onder de formation lap.

[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Stroll haalt ie ook in, voor de laatste bocht en daar is geen straf voor.
Waar ik mee bedoel, je mag je plek terug in nemen volgens de regels tijdens een sc of formatieronde etc en hoewel men vast niet heel duidelijk heeft gedefinieerd dat dat tijdens dezelfde SC moet, lijkt mij dat logisch.
De straf lijkt dit te bevestigen.

[ Voor 63% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 15:19 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:07:
Stroll haalt ie ook in, voor de laatste bocht en daar is geen straf voor.
Waar ik mee bedoel, je mag je plek terug in nemen volgens de regels tijdens een sc of formatieronde etc en hoewel men vast niet heel duidelijk heeft gedefinieerd dat dat tijdens dezelfde SC moet, lijkt mij dat logisch.
De straf lijkt dit te bevestigen.
Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).

If anything zou Stroll dus een penalty gekregen moeten hebben voor het inhalen van Ricciardo. Maar dat is dus niet "Stroll haalt ie ook in", wat jij aangeeft, want Stroll kan zichzelf niet inhalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:28:
[...]

Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).

If anything zou Stroll dus een penalty gekregen moeten hebben voor het inhalen van Ricciardo. Maar dat is dus niet "Stroll haalt ie ook in", wat jij aangeeft, want Stroll kan zichzelf niet inhalen :P
We hadden het over Ricciardo, dus Ricciardo haalt Stroll in, nadat Stroll en Hulkenberg voor hem komen na de botsing.

erutangiS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 14:01
Max en Lando hebben elkaar weer gevonden na het podium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFJXJZ6S3jULeVyUqc-odrk3vhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W0J3DU2TZxeFTnQ8jde9S39g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

AvK

Ready Set Go

Erg leuke foto!

:)F :)B

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]

edit: Dus het was tijdens de tweede SC. Tja, dat is niet zo handig.
Maar ik merk een zekere irritatie dat dit soort situaties niet goed worden uitgelegd en vaak pas uren na de race, afgehandeld worden. Over de strafmaten is geen touw aan vast te knopen. Een straf opleggen is iets dat proportioneel zou moeten zijn aan een overtreding, met gewogen aan de situatie en ideaal gezien ook corrigerend zou moeten werken. Dat doet dit niet.

Deze situatie is ontstaan omdat Stroll niet aan het opletten was bij het einde van een SC. Vervolgens rijdt hij Ricciardo aan. Hulkenberg ontwijkt en haalt Ricciardo in. In plaats van dat de FIA dan oplet en communiceert dat die plek behouden mag worden of niet, zeggen ze niks en straffen ze Ricciardo achteraf als hij die plek terugneemt. En omdat hij was uitgevallen, straffen ze niet met een tijdstraf, maar voor de volgende race.
Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:56
en Wie is zijn vrouw ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
d-vine schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:38:

[Afbeelding]
Max kijkt weer blij tenminste. Hij was eerder dit weekend niet te spreken over de WiFi kwaliteit in het hotel met een 280 ping in FC 24. :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBAU7z92vp9a_1B9Pz2X6X5FK9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fORSha3oxzkzzBHU5sq3Y9XB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Chocoball schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:15:
Denk dat het afgelopen jaren vooral in de achtergrond voller is geworden dan op het circuit zelf :)
[Afbeelding]
Minder smog ? :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylod-DWRL4Vw9wPtUkBhx9PYg5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1parQjXek8NWSMLV5atvAaGs.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:39:
[...]

Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.
Ik betwijfel een beetje of iemand de regels echt kent. Het is een lang gedrocht van regels, bewoordingen, uitzonderingen en soms tegenstellingen. We hebben dat vaak genoeg gezien als de teams hun zaak gaan beargumenteren. Ook hoe lang het soms kan duren voordat we een beslissing hebben. In het algemeen zie je teams ook vooral bezig zijn, met zichzelf vrijpleiten. En dat is ook logisch vanuit het perspectief van de teams. Waarom moeten die zichzelf gaan jureren?

En daar zit denk ik het probleem. Wie is nu de wedstrijdleiding in de Formule 1? Is dat de FIA of zijn dat de teams? Op deze manier krijg je namelijk de situatie dat teams zichzelf moeten keuren en als ze het niet goed doen, ze vaak achteraf bestraft worden. Zo stimuleer je ook dit gedrag van geen verantwoordelijkheid nemen en willekeur van het toepassen van regels.

Ik zou het liever omdraaien. Er zitten blijkbaar tientallen FIA medewerkers tijdens een race te kijken in Zwitserland. Waarom kan niemand van hun zien dat Hulkenberg een inhaalactie uitvoert onder de SC? Vervolgens zoekt iemand daar naar de relevante regels rondom de SC. Zet dat door naar de stewards, die kijken er naar en beslissen. En als een Ricciardo dan een inhaalactie uitvoert achter de volgende SC, dan kan je alsnog erop reageren. Meteen vertellen dat die plaats ingeleverd moet worden. Of een reprimande omdat de situatie onduidelijk was. Of desnoods een tijdstraf, want laten we wel wezen, die tijdstraffen voor Stroll, Magnussen en Sargeant hebben 0,0% invloed op het eindresultaat. Maar omdat Ricciardo al uitgevallen was toen de straf werd toegekend, wordt hij voor de volgende race gestraft. De straffen worden op deze manier ook zinloos. Magnussen en Stroll hebben Tsunoda en Ricciardo hun races verpest en zijn effectief niet gestraft. Dat puntensysteem is ook een wassen neus aangezien er nog nooit iemand onder verbannen is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:33
Hopelijk grote schoonmaak volgende jaar, f1 is toe aan nieuw jong talent.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.

Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.

VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.

Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 08:07
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.

Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.

VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.

Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.
Ik vond de wedstrijdleiding eigenlijk best kordaat voor de verandering. De straffen voor SAR, MAG en STR gingen op een gegeven moment als warme broodjes. En ook de andere incidenten werden vrij snel afgedaan als race incidenten.

Ik ben het verder met je eens hoor, maar dan zou het sportieve regelement volledig moeten worden herzien. Het is ook zeker niet de eerste keer dat er wordt gediscussieerd over luttele woordjes als 'any' of 'may'. Welke intentie er ook achter regeltjes schuil gaat, je moet ze meer dan overduidelijk maken. Juist om dit soort 'discussies' tussen teams en de stewards over straffen te vermijden. Zie bijvoorbeeld het incident van Alonso gisteren, waarbij woord en tegenwoord wordt afgewogen. Steeds meer volgen ze de letterlijke bewoordingen van de regels, wat eigenlijk alleen maar de consistentie brengt waar we met z'n allen al jaren om vragen. Nu nog genoeg duidelijkheid in die regels zodat iedereen het snapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfR-NugqlxyGzmmNDWyuqtncsOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9zxUmD6UQ45cGicUkrtrmUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPqJYMlBLZ8spRga-I8zRZCoWeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4zwjzKkNiTKmEX56G6FyJr7H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door DJTimo op 21-04-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:

Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen? ;)
Want ik denk dat veel van deze ellende, uiteindelijk voortkomt uit een disfunctionele wedstrijdleiding, waardoor er aan de teams gevraagd word om de regels zelf te handhaven. Tja, dat werkt niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Heeft iemand een clip van Crofty en Rosberg van Sky? :)

Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:
[YouTube: The Funniest Tweets from the 2024 Chinese Grand Prix]
Heeft iemand een clip van Crofty en Rosberg van Sky? :)

Tijdens de race al 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:42:
[...]

Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen? ;)
Want ik denk dat veel van deze ellende, uiteindelijk voortkomt uit een disfunctionele wedstrijdleiding, waardoor er aan de teams gevraagd word om de regels zelf te handhaven. Tja, dat werkt niet. :P
Ik snap hem niet helemaal!?
Van een voetballer wordt toch ook verwacht dat ie niet de bal met de handen speelt en als hij dat wel doet dan geeft de scheids een straf, of de VAR grijpt in als de scheids het mist. Op zelfde wijze is het aan de teams om de regels te kennen en als ze een overtreding maken dan grijpt de FIA in met een straf. Zo gebeurt het nu toch ook, enige echte issue in dit geval is dat men veel te laat past straft. Als iedereen onder de douche staat zeg maar.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:28
Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.

Edit: the laat

[ Voor 4% gewijzigd door evil_lemon op 21-04-2024 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-06 22:39
HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/lance-stroll-and-kevin-magnussen-both-receives-2-penalty-v0-zcr069i3vsvc1.jpg?width=1488&format=pjpg&auto=webp&s=5ebc9ff7e7d49747308883325f722b31b714af5d

Edit: ook te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Shinji schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:16:
[...]

Tijdens de race al 10 seconden.
:D

Ah, heb geen Sky, maar wel F1TV - doen zij daar niet het Engels commentaar?
Straks maar even terugkijken.
evil_lemon schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:17:
[...]

Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.

Edit: the laat
Dat lijkt me wat weinig, maar ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:19:
[...]

:D

Ah, heb geen Sky, maar wel F1TV - doen zij daar niet het Engels commentaar?
Straks maar even terugkijken.

[...]

Dat lijkt me wat weinig, maar ok.
De 10 seconden is gewoon ingelost tijdens de pit, is ook op F1TV laten zien.

10 seconden is standaard voor causing a collision (dit jaar, voorheen 5 seconden). Gevolgen worden niet meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTDaa3rhWBv7lt9NwCQG8ZxRKew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4zwjzKkNiTKmEX56G6FyJr7H.png?f=user_large
Als je de onderstaande er naast legt zie je gelijk waarom Alonso naar Soft ging. En hebben ze nu bij Stroll tijdens de wedstrijd gewoon 2 keer dezelfde harde banden er ondergeschroefd?

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/tyre-sets-available-for-the-race-v0-1yzh8szxtmvc1.png?auto=webp&s=34138238f11326e99c607b3486bae6b1802dd96a

[ Voor 48% gewijzigd door pacificocean op 21-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:16:
[...]

Ik snap hem niet helemaal!?
Van een voetballer wordt toch ook verwacht dat ie niet de bal met de handen speelt en als hij dat wel doet dan geeft de scheids een straf, of de VAR grijpt in als de scheids het mist. Op zelfde wijze is het aan de teams om de regels te kennen en als ze een overtreding maken dan grijpt de FIA in met een straf. Zo gebeurt het nu toch ook, enige echte issue in dit geval is dat men veel te laat past straft. Als iedereen onder de douche staat zeg maar.
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.
1) De regels voor F1 zijn veel complexer.
2) Regels worden veel consistenter toegepast in andere sporten.

Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]

En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
[...]

Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.
Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?
En de beslissingen die uit VAR komen zijn nou ook niet altijd even consistent en logisch. :+

Maar ja deze sport is erg complex van nature en het helpt ook absoluut niet dat de teams hun uiterste best doen om elke regeltje te omzeilen, zodat alles overgedefinieerd/complex is geworden in vergelijking met vroeger.

[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 22:09 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]

En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.
Tuurlijk wel, gewoon blessuretijd/verlenging implementeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]

Hoeft toch ook niet, 2 ronde later een straf is meestal toch prima ipv wachten tot 3 uur na de race?

erutangiS

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Vandaag ging het weer ouderwets gezellig bij Ferrari op de team radio.

Xavi(er), de engineer van Leclerc vraagt vlak voor de een na laatste ronde van de race: "and try original line in turn 7-8 for comparison". Leclerc begrij[pt er niks van en dat gaat de hele ronde zo door tussen die 2 totdat Leclerc bijna aan de laatste ronde begint zegt Xavi vervolgens: "Just forget it, it's last lap" _O-

Dacht dat het eerst misschein nep was maar op 1:46:37 van de onboard van Leclerc vindt de discussie echt plaats.

De video staat op Reddit https://www.reddit.com/r/...ts/1c9jwdc/communication/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:06:
[...]

Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?
En de beslissingen die uit VAR komen zijn nou ook niet altijd even consistent en logisch. :+

Maar ja deze sport is erg complex van nature en het helpt ook absoluut niet dat de teams hun uiterste best doen om elke regeltje te omzeilen, zodat alles overgedefinieerd/complex is geworden in vergelijking met vroeger.
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Fauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]

Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.
100%? Het sportieve reglement bevat ook de werking van de kwalificatie en zo. Lijkt mij niet relevant voor de race ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Er zijn dan ook geen / weinig andere sporten die en vergelijkbaar zijn en de belangen zo groot zijn.

Zeg maar de categorie, alle balsporten bv zal een scheidsrechter voornamelijk hoeven te letten op wat er zich rondom de bal af speelt. Kijk je dan naar bv voetbal hoeft een scheidsrechter niet op 22 spelers te letten, maar maar op de spelers rondom de bal. En dan heeft de scheidsrechter ook nog 2 / 3 / 5 assistenten ter plekke en mogelijk een VAR. En bij andere sporten zullen er ook meer scheidsrechten / assistenten ter plekke zijn.

Autosport is daar dan denk ik ook wat afwijkender in. Meerdere "spelers" waarbij de "scheidsrechter" zijn aandacht op alle (individuele) spelers zou moeten richten, en "dat kan niet", dus heb je voor elke auto een scheidsrechter nodig. En ik kan me ook niet indenken dat bv bij rally (laat staan een Dakar met honderden kilometers per dag door meerdere deelnemers) alles "tot op de milimeter" gemonitord wordt door de "scheidsrechter(s)".

Edit:
En v.w.b. voetbal zal een scheidsrechter ook vaak genoeg gewezen worden op zaken die die zelf niet gezien heeft. Ook door de spelers dus. Alleen was dat vroeger wellicht een beetje "ondergeschoven" en kreeg je na de wedstrijd als de scheidsrechter zelf de TV beelden had gezien wellicht een excuses dat hij wel had moeten ingrijpen "maar hij (en de assistenten) het niet gezien hadden". Nu heb je dan de VAR die dat soort zaken kan bekijken.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Fauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]

Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

Erazzzer

Fear me, I'm German!

[...]
F1 is echt geen uitzondering op complexiteit van regelgeving. Het verschil is dat je de sport niet stil kan leggen voor een beslissing en daarom onder tijdsdruk staat.
Maar als je de regels vergelijkt met bijvoorbeeld golf, dan valt het reuze mee met de regels van F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:33:
[...]

Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb het maar even bij de inhoudsopgave gelaten. :)

Maar misschien dat het gedeelte mbt alles dat de coureur op de baan doet, wel simpeler/duidelijker kan zodat het makkelijker is voor coureur, wedstrijdleiding en kijker, zonder daarbij de races vleugellam te maken. 'Vroeger' kon wat dat betreft beduidend meer.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 19:39
Hallo

I hope you're all doing well. I'm uploading the race pace charts from the 2024 Chinese GP.

Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2024-chinese-gp-race-pace/gp_5_2024_top_10.svg
Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2024-chinese-gp-race-pace/gp_5_2024_bottom_10.svg

The race was at 3 AM for me so it was a bit hard to get things done quickly but I'll finally have a race in my timezone at the next Miami GP.

Have a great week everyone.

F1pace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:32
f1bythenumbers schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:34:
Hallo

I hope you're all doing well. I'm uploading the race pace charts from the 2024 Chinese GP.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

The race was at 3 AM for me so it was a bit hard to get things done quickly but I'll finally have a race in my timezone at the next Miami GP.

Have a great week everyone.
Prachtig om te zien hoe snel Alonso was en dat hij pech heeft gehad met de tactiek. Klein beetje vergelijkbaar met Perez die niet snel genoeg naar voren is gekomen om z’n pace te verbeteren en 2e te worden waardoor Norris de kans kreeg om 2e te worden. En interessant om te zien hoe de pace van Stroll vergelijkbaar was met Sainz. Geef die auto toch aan een nieuw goed talent! Eentje die lekker kan gaan spelen met Alonso.

Oh en natuurlijk het gigantische verschil tussen Verstappen en Perez, enigszins vergroot doordat Verstappen vooraan reed maar nog steeds absurd groot. Gemiddeld meer dan 6 tiende per ronde sneller dan je teamgenoot in dezelfde auto.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Dit is toch wel echt heel bijzonder....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S2WvwqnJ7AzgHqgTEY7waEuiLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpuzZtoY36PcJY5SeAENgdNe.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:10:
Dit is toch wel echt heel bijzonder....

[Afbeelding]
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]

Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.
Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Over 10 jaar worden alle inkomende beelden door een AI bot in de gaten gehouden. Hoe complexer hoe beter. Lijkt me een prima oplossing.

Je ziet nu soms ook onboard beelden waarin auto’s herkend worden. Al weet ik niet of dit software is of dat dat handmatig gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
Gaan jullie mee hokjes tellen op wiki _O-

2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mpCERZTRx-_yyz2Bxa2nsTDSUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKKYpCbruj49a1B4qKRQlRRg.png?f=fotoalbum_large

2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnX2XY4tJa0dC1-NqrMcEOkvUKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsbMAEKV5W544G14wiSdHzOc.png?f=fotoalbum_large

2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOj36yg_VOt8b7HJnfdJ7fGYsWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0vhi6fSLYH9f6rFycWaPZkr.png?f=fotoalbum_large

2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa6UiVENyAKWsQCa6c7DWfknXvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThDC6W9qfyHg0F9QYPwI1jBl.png?f=fotoalbum_large

2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ADT0rB-YQ8PnUVpBkZWzhxcvbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axD9RdmAfP6dSszSYjE6jwMe.png?f=fotoalbum_large

2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDDq0kqi7nBTbcgLG7g9jhEjOTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q8zEjcgmTpEqXK8Pya4bVB6c.png?f=user_large

106 wiki hokjes na de laatste China GP
53 wiki hokjes kleurde Max geel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:51:
[...]

Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.
Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.

Hamilton 2017 - 2020 kom ik op 42 van de 79 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:02:
[...]

Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.

Hamilton 2017 - 2020 kom ik op 42 van de 79 bijvoorbeeld.
Maar 42? wat een amateur :+

Zonder dolle toen met die raket motor werden ook de ene na de andere overwinning binnengehaald.
Ook bijzonder, Max gaat hier blijkbaar nog een keer goed overheen.

edit:

Vettel tussen 2010 en 2013

77 GP's en 34 overwinningen
om nog een dominante auto in perspectief te plaatsen

[ Voor 31% gewijzigd door d-vine op 22-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Geen zorgen voor Hamilton. Er is nog een troostprijs-statistiek waar hij Max voorblijft :+ :+ :+

Hamilton is in z'n carriere tot op heden 31x uitgevallen (9.2%) waar Max al 32x is uitgevallen (16.84%)

https://www.statsf1.com/en/pilotes.aspx

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:12:
Geen zorgen voor Hamilton. Er is nog een troostprijs-statistiek waar hij Max voorblijft :+ :+ :+

Hamilton is in z'n carriere tot op heden 31x uitgevallen (9.2%) waar Max al 32x is uitgevallen (16.84%)

https://www.statsf1.com/en/pilotes.aspx
Blijft gemeen als je een tijd hebt rondgereden met een Franse :+ slag motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:05:
[...]

Maar 42? wat een amateur :+

Zonder dolle toen met die raket motor werden ook de ene na de andere overwinning binnengehaald.
Ook bijzonder, Max gaat hier blijkbaar nog een keer goed overheen.

edit:

Vettel tussen 2010 en 2013

77 GP's en 34 overwinningen
om nog een dominante auto in perspectief te plaatsen
42 van 79 is meer dan 50% hè, daar zit Max nog niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:41
Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ach, geef die jongen nog 8 races...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:11
[...]

Als je de laatste ~20 races pakt, heeft Max weer een hoger percentage. Het grapje wat @d-vine maakte is richting het absoluut aantal races in die periode, die 'tegenvalt' voor Hamilton.

Lies, damn lies and statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
[...]

Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.

Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.

Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.
6 jaar is best een lange periode.

Het blijft bijzonder thats all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]

Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.

Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.

Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.

Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Nivado schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:33:
[...]

Ach, geef die jongen nog 8 races...
Aan het einde van dit seizoen zit Max op minstens 70! >:)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:45:
[...]

Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nog ;)
Elke grootheid is en blijft bijzonder.
Daar veranderen statistieken niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
MikeyMan schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:17:
[...]

Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.
Niet sinds 2017 ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 16:49
d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]

Het hoogte percentage dat Hamilton en Schumacher hebben bereikt over 50 races is 62%. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpIHM0uX4alk6gNZrSp3eW4Tfy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsUFqdQzTiuegppO4QF4DE85.png?f=fotoalbum_large

Dit grafiekje is bijna 1 jaar geleden gemaakt, op dit moment zit Max bijna op 80%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjgMx-PXeB6isVbzJcCw1ciIuqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYSLKuoookvS0GwNJgLdD2N8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:20
ArgantosNL schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:31:
[...]

Het hoogte percentage dat Hamilton en Schumacher hebben bereikt over 50 races is 62%. [Afbeelding]

Dit grafiekje is bijna 1 jaar geleden gemaakt, op dit moment zit Max bijna op 80%.
Als je via statsf1.com invult Abu Dhabi 2021 tot en met China 2024 komt je uit op 50 wedstrijden:
VER 39 wins 78%
PER 4 wins 8%
LEC 3 wins 6,12%
SAI 3 wins 6,25%
RUS 1 win 2%
Ik ga het niet narekenen allemaal maar het totaal volgens de site is dan 108% :P

edit: Bij HAM kom ik op 63,27% vanaf Duitsland 2018 tot en met Bahrain 2021.

[ Voor 13% gewijzigd door Dagg op 22-04-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 16:49
Dagg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
[...]

Als je via statsf1.com invult Abu Dhabi 2021 tot en met China 2024 komt je uit op 50 wedstrijden:
VER 39 wins 78%
PER 4 wins 8%
LEC 3 wins 6,12%
SAI 3 wins 6,25%
RUS 1 win 2%
Ik ga het niet narekenen allemaal maar het totaal volgens de site is dan 108% :P

Sainz heeft 2 races gemist en leclerc neem ik aan ook een in die periode.
Dus als Max komende 2 races wint dan zit hij op 80% over 50 races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:40
walletje-w schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:05:
Prachtig om te zien hoe snel Alonso was en dat hij pech heeft gehad met de tactiek. Klein beetje vergelijkbaar met Perez die niet snel genoeg naar voren is gekomen om z’n pace te verbeteren en 2e te worden waardoor Norris de kans kreeg om 2e te worden. En interessant om te zien hoe de pace van Stroll vergelijkbaar was met Sainz. Geef die auto toch aan een nieuw goed talent! Eentje die lekker kan gaan spelen met Alonso.
1, 2 of 3 stops geeft natuurlijk niet helemaal een eerlijk beeld van de pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dagg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:21:
[...]
Ham heeft er 1 gemist met de covidz, dus die zal ook wel weer anders tellen voor de running 50? :P

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Het gaat natuurlijk niet om de Verstappen statistiek. Het gaat er om dat er om welbekende redenen 5 jaar lang niet in China is geraced. En vervolgens heeft in die periode Verstappen 50% gewonnen. Het is dus geen arbitraire periode die gekozen is. Het is een arbitraire statistiek over de periode.
Hetzelfde als dat vaak genoeg gemeld is dat ee laatste race in China "F1000" was. En het nu race 1106 was. 1106 is geen speciaal getal, maar wordt benoemd om aan te geven "hoeveel verder we nu zijn". Zij het het aantal races (106), zij het de dominantie van Verstappen in die periode (50% van de races gewonnen).

Hetzelfde als het grapje dat Verstappen 3x kampioen is geworden sinds de laatste overwinning van Hamilton. Dat feitje/grapje gaat ook over Hamilton en niet over Verstappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/formula-1-this-was-an-all-time-lando-spike-v0-srlq50nw10wc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=d5a41ffbea75115143e172ccf9976efb64e6d863

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:32
Het wordt pas interressant als je naar de hele carrière van verschillende coureurs kijkt.

CoureurGeredenWinstPercentage
Ayrton Senna 161 41 25.46%
Michael Schumacher 308 91 29.54%
Lewis Hamilton 338 103 30.47%
Max Verstappen 191 59 30.89%

Senna en Schumacher die toch wel als dé 2 grootheden van de F1 worden beschouwd, hebben percentueel minder overwinningen behaald in hun carrière dan Hamilton en Verstappen.

Stel dat het seizoen net zo verloopt als vorig jaar, Dan zal verstappen uitkomen op +/- 32.2%
Hamilton zal dan terugzakken naar +/- 28.9%

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Zhou over zijn weekend

Valtteri die een pitstop van Red Bull van dichtbij meemaakt (video in de tweet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:29
MaD_co schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:21:
Het wordt pas interressant als je naar de hele carrière van verschillende coureurs kijkt.

Senna en Schumacher die toch wel als dé 2 grootheden van de F1 worden beschouwd, hebben percentueel minder overwinningen behaald in hun carrière dan Hamilton en Verstappen.
Die vergelijkingen zeggen alleen niet zoveel ook al is het procentueel. In Senna's tijd bestond een seizoen uit 16 races. In Schumacher's tijd ging dat op gegeven moment naar 17 of 18 races. Als je vandaag de dag een goede auto hebt, rijd je dus in een seizoen 24 races in die goede auto. Dat zijn er al 8 meer dan dat Senna had in een seizoen. In Senna's tijd was 24 races anderhalf seizoen. Dus had je meer kans dat ene seizoen auto goed was en ander seizoen niet. En je dus ene seizoen wel veel wint en andere seizoen stuk minder. Daarbij zijn de auto's nu ook veel betrouwbaarder dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:53:
[...]

Die vergelijkingen zeggen alleen niet zoveel ook al is het procentueel. In Senna's tijd bestond een seizoen uit 16 races. In Schumacher's tijd ging dat op gegeven moment naar 17 of 18 races. Als je vandaag de dag een goede auto hebt, rijd je dus in een seizoen 24 races in die goede auto. Dat zijn er al 8 meer dan dat Senna had in een seizoen. In Senna's tijd was 24 races anderhalf seizoen. Dus had je meer kans dat ene seizoen auto goed was en ander seizoen niet. En je dus ene seizoen wel veel wint en andere seizoen stuk minder. Daarbij zijn de auto's nu ook veel betrouwbaarder dan toen.
Ik heb de indruk dat het onderwerp van de discussie het percentage is, niet het aantal gewonnen wedstrijden. Die zijn, zoals je uitlegt, niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb de indruk dat het onderwerp van de discussie het percentage is, niet het aantal gewonnen wedstrijden. Die zijn, zoals je uitlegt, niet vergelijkbaar.
Ook de percentages zijn niet vergelijkbaar. Zoals @Tomcatter_31 aangeeft, meer races in een seizoen geeft met een goede auto simpelweg meer overwinningen. Verstappen heeft vorig seizoen 21 races gewonnen in een (extreem) dominante auto. In de jaren 90 kon je max ~16 races winnen, miste je nog een of twee overwinningen nog minder. Dus bv Senna of Schumacher konden toen niet zo veel races winnen in één seizoen. En het jaar erna kunnen de kaarten weer opnieuw geschud zijn. Zie bv Hamilton, onafhankelijk van het aantal gereden races rijdt die al 2 jaar voor spek en bonen mee, en keldert door het aantal races in één seizoen dat percentage nogal hard. Die slechte auto is meteen 20+ races "niet gewonnen" erbij per seizoen, terwijl die re jaren ervoor het percentage alleen maar omhoog krikte gaat nu met alleen al een slecht seizoen dat percentage hard onderuit met 22?, 22 en dit jaar potentieel 24 races niet gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:06:
[...]

Ja, maar ook de percentages zijn naar mijn mening niet goed vergelijkbaar. Auto's zijn nu veel betrouwbaarder en seizoenen zijn langer. Als je nu een goede auto hebt, heb je die 24 races lang (toegegeven, als je mindere auto hebt, heb je die ook 24 races lang). Maar als je een carriere hebt van zeg 10 jaar, dan had je in Senna's tijd 160 races gereden. vandaag de dag rijd je in dezelfde tijd 240 races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:17:
[...]

Ja, maar ook de percentages zijn naar mijn mening niet goed vergelijkbaar. Auto's zijn nu veel betrouwbaarder en seizoenen zijn langer. Als je nu een goede auto hebt, heb je die 24 races lang (toegegeven, als je mindere auto hebt, heb je die ook 24 races lang). Maar als je een carriere hebt van zeg 10 jaar, dan had je in Senna's tijd 160 races gereden. vandaag de dag rijd je in dezelfde tijd 240 races.
Ik denk dat de budgetcap nu (en de motorentokens in de vorige generatie) ook niet meehelpt om achterstanden in te lopen. Max heeft dus de wind nu mee maar je moet ook niet vergeten dat ie enige jaren de wind tegen had met een slechte Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Boeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat de budgetcap nu (en de motorentokens in de vorige generatie) ook niet meehelpt om achterstanden in te lopen. Max heeft dus de wind nu mee maar je moet ook niet vergeten dat ie enige jaren de wind tegen had met een slechte Renault.
Klopt, dat helpt ook niet mee. Nu de budget cap en engine freeze maakt het lastig om bij te komen voor andere teams. En dat gold in de dominante tijd van Hamilton ook voor een deel al met een engine freeze. Die zaken had je in de tijd van Senna en Schumacher niet.

En idd eens met wat RobertMe ook zegt in zijn post. 21 overwinningen als voorbeeld. Daar had je in Senna's tijd 3 seizoenen voor nodig om dat te halen en zou je dus 3 jaar achter elkaar een goede auto moeten hebben. 1988 was uitzonderlijk seizoen voor McLaren waar ze 15 van de 16 races wonnen. Maar dan nog was het aantal overwinningen verdeeld 7 om 8 tussen Senna en Prost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBcAKwh_QG0-xtC3yO_EvClHl-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJCauOeGkUWIf81UdCWDAUYs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Senna en Schumacher die toch wel als dé 2 grootheden van de F1 worden beschouwd,
Denk dat alle namen die in de tabel staat als grootheid mag worden beschouwd met Fangio erbij.

Want over Max praat men al zo en dan is hij nog jong.

Het is een beetje als Messi die al op jonge leeftijd als grootheid werd beschouwd. Het zijn er maar weinig gegeven.

Je kan alle statistieken erop los laten maar het zijn vaak de andere details van de sporter die hen zo groot maakt.
En vooral de mensen die met hem werken of hem zien presteren van dichtbij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 14:42
In een sport die bol staat van ongelijkheden is vergelijken sowieso onmogelijk. Want wees eerlijk: als Alosno naar Mercedes was gegaan ipv Hamilton stond hij in het rijtje van possible Goats en Lewis niet.

De vergelijkingen zijn ook vrijwel onmogelijk. Binnen een tijdperk is het al lastig, laat staan vergeleken met een Fangio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Waah schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:56:
In een sport die bol staat van ongelijkheden is vergelijken sowieso onmogelijk. Want wees eerlijk: als Alosno naar Mercedes was gegaan ipv Hamilton stond hij in het rijtje van possible Goats en Lewis niet.

De vergelijkingen zijn ook vrijwel onmogelijk. Binnen een tijdperk is het al lastig, laat staan vergeleken met een Fangio
Alonso wordt nog steeds als een van de beste rijders beschouwd.
Ja en om bij de echte grote te horen heb je toch nodig om wat langer in een goede auto te zitten om het nodige te winnen
Of voor een voetballer bij het juiste team.

Alonso is een beetje als de Braziliaanse Ronaldo da Lima fantastische voetballer maar door ongelukkige club keuzes, blessures nooit tot geschopt tot een grootheid.

Alonso is een hele snelle coureur maar stond vroeger niet bepaald bekend die een team echt liet excelleren.
Dat deed Schumacher toch echt anders toen hij naar Ferrari ging en zelfs Mercedes nog een handje hielp.

Daarom vind ik het ook mooi om juist die verhalen van de mensen om Max heen te horen hoe zei ertegen aan kijken.
Calum Nicholas verwoorde het vorig jaar mooi in een Sky interview.

Max always delivers

[ Voor 21% gewijzigd door d-vine op 22-04-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verschil daarbij is wel dat 50 races nu 2 seizoenen betreft, en in het verleden gauw 3, 4 of 5 seizoenen.

Dus niet helemaal een eerlijke statistiek.

Hmm, reactie op oudere post ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BreadFan op 22-04-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 21:23
d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:45:
[...]

Denk dat alle namen die in de tabel staat als grootheid mag worden beschouwd met Fangio erbij.

Want over Max praat men al zo en dan is hij nog jong.

Het is een beetje als Messi die al op jonge leeftijd als grootheid werd beschouwd. Het zijn er maar weinig gegeven.

Je kan alle statistieken erop los laten maar het zijn vaak de andere details van de sporter die hen zo groot maakt.
En vooral de mensen die met hem werken of hem zien presteren van dichtbij.
Jim Clark mag er ook wel bij. Volgens Fangio de grootste coureur ooit(en de enige ooit om 100% van het mogelijke aantal punten te scoren. In zowel 63 als 65)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
Lord of the Rings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oygBkSHrVtQ57XE3MI0nFDoRbtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuCCrfSriKq0whT2Y8AUUfRG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Marko is er weer niet bij?
Wellicht te oud voor deze shit. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22-06 14:55

pro_6or

amateur_60r

AvK schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:37:
Ik vind die filmpjes altijd leuk maar idd de laatste paar keer werd hij volledig onder de voet gelopen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

pro_6or schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:50:
[...]

Ik vind die filmpjes altijd leuk maar idd de laatste paar keer werd hij volledig onder de voet gelopen.
Dat bedoel ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22-06 14:55

pro_6or

amateur_60r

Kist schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:56:
[...]

Jim Clark mag er ook wel bij. Volgens Fangio de grootste coureur ooit(en de enige ooit om 100% van het mogelijke aantal punten te scoren. In zowel 63 als 65)
Dat klopt. Niet helemaal. Ze mochten toen een aantal races schrappen. Dit is de lijst waarin alle races meetellen (points retained kun je ook opzoeken, dan zijn er idd een aantal 100% scores).

https://www.statsf1.com/e...ote/point/annee-tous.aspx

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 16:02

Wok

Dakloos...

Oof! 🤯 Dat geeft wel aan wat voor machine de combinatie VER-RB20 is _O_

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Schrappen ze dan de rondes waarin je pit dan hiervoor? Want hij pitte niet tegelijk met Norris. Dus die rondes zal die denk ik wel langzamer zijn geweest.

Desalniettemin impressive.

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 22-04-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AvK schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:37:
Die maakt de foto…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Lando reed de pitstraat in omdat zijn engineer teveel bezig was met de jarige moeder van Lando. Video van hun team radio in de tweet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Nog een paar leuke foto's van dit afgelopen weekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgRJRbmdhnXjV6OX6aCpcQboBWo=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/KW4m5yaxYBuT371fgzDtIEUG.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJk9QUGy0JNZdyclMZ-VX9zCDIE=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ww4IKk7c0GDIObQ11oKxYu08.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYPhD10Zb6msf-q3URNKsNKA24g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89OniF2JTMWrG1OwcIxEuls6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnbek5_WeMRZrcjOStfDpmE5WJY=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/z3N2KVUwR2oNxcONu0qj4oXt.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGib5clkKzbXS46pFfGCtl8cIP0=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/uiG6fkqjIgLYxPb7xc1SsRml.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfcAVgUKndrp_Yq1kClTfPPjzAw=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/VXC4CXhLvEqJpdCn81bcwtpE.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZqD0qnYY8_o4HAbHWtYplr4VCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3tVAPkngzj5Ldn53sEOVzkn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4GIsdwc3exFS_HZbsyqB2AY51M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ4Sb1o30v3c1Wu4fgBZnT5W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPr6_aNi3xpJ-8MaQQE9oQzYAW8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/99kYWcoZW0luAgXA9fgWzqQK.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqjvuz5RdVIHYQ--1gN96nUUbqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vktevUphykcUVa9oP3KPZqWY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qYrSPxnKJJ4SflJv-afIUoslFA=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/sOjjTzNDZmIVJQW81wUrnz5N.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJrOo_GcwUc5Lp6B_3pAgYr2NO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPsLFUKFDV861pj1RDxj7gk5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door G_Dragon op 23-04-2024 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

d-vine schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:38:

[Afbeelding]
whahaha, Kelly Piquet op haar insta of twitterz:
Kelly Piquet reageert op Verstappen-post van Norris op Instagram: 'Dat is mijn plek!'

Max Verstappen won afgelopen zondag de F1 Grand Prix van China en vloog daarna met zijn privéjet terug naar huis. Dit deed hij niet alleen, want de Red Bull-coureur werd vergezeld door Lando Norris. De Brit plaatste hiervan een foto op Instagram en die werd ook gezien door Kelly Piquet, die Norris even terechtwees.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem Boem
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord