The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Perez is blijkbaar geen maatstaf...
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Zover mij bekend niet. De teams hebben de aanpassingen/regels zo onder de knieën dat het weer onder 2 seconden kan. Behalve bij Sauber dan...Maarten_E schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:39:
Was er een paar jaar geleden (dacht 2021) geen heisa dat pitstops niet korter mochten zijn dan 2 seconden? Wanneer is dat dan weer afgeschaft?
Dan moet je teams van 1 rijder maken, want er is daar niets te winnen voor Red Bull. En HAM/ALO zijn geen teamplayers.sly___ schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:28:
Dat is het jammere....Hamilton of Alonso in die tweede Bull zou kunnen aantonen dat Max buitenaards is.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eeuwig zonde dat we nooit echt zullen kunnen aantonen wat de meesten al weten: dat ie buitenaards is inderdaad.sly___ schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:28:
Dat is het jammere....Hamilton of Alonso in die tweede Bull zou kunnen aantonen dat Max buitenaards is.
Ik zie Perez niet vervangen worden door 1 van de andere top 10 rijders noch zie ik Max overgaan naar een iets minder team om in een mindere auto ook voor het WK mee te kunnen doen.
Wel ga ik (hopelijk) volgend jaar Hamilton weggereden zien worden door Leclerc om aan te tonen dat zijn tijd toch echt voorbij is.
Dit dus.
Zijn statistieken zijn: wins 30% en podiums 53% (190 GP's)
https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
McLaren was 1.80s. Red Bull had eerder wel een 1.88s (waar McLaren vorig jaar dan onderdoor is gegaan).Boeryepes schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:20:
Is het al bekend hoe snel de 1.9s pitstop nu precies was? Dus met 2 decimalen. De 1.9 afgerond zou wel eens onder de 1.88s van McLaren kunnen zitten. Toch?
Dat is nooit een regel geweest, dat waren alleen interpretaties van lezers over de verplichte tijden in ms tussen bepaalde acties.Maarten_E schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:39:
Was er een paar jaar geleden (dacht 2021) geen heisa dat pitstops niet korter mochten zijn dan 2 seconden? Wanneer is dat dan weer afgeschaft?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Krijg je weer van die HAM-ROS toestanden met 2 auto's en het grind en niemand punten, no tnx.gambieter schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:41:
[...]
Dan moet je teams van 1 rijder maken, want er is daar niets te winnen voor Red Bull. En HAM/ALO zijn geen teamplayers.
PER doet het momenteel toch niet zo beroerd? Goed, geen 2e maar ook zeker niet slecht gereden.
Lijkt wel of hij zich er inmiddels in geschikt heeft dat hij toch geen WDC gaat worden zolang VER ook meedoet aan races met hetzelfde materiaal.
Waarschijnlijk zijn het gewoon sponsoren, net als dat op EK's, WK's en overal anders gebeurt. Ik woon in Shanghai en een kaartje krijgen was echt niet meer mogelijk, al hele lange tijd niet meer. Met zo'n vroege race in NL met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Wat een gezeur.PalingDrone schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:54:
[...]
Nee, dit is heel vreemd.
Net als die verhalen dat het uitverkocht was.... echt niet, hooguit dat de Chinese regering de rest van de kaartjes opgekocht had en dit is dan de beloning van de FIA, alles om F1 maar zoveel mogelijk uit te melken.
Het ging om 50% sinds de laatste chinese GP dus 2019 denk ik?Boeryepes schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:47:
[...]
Zijn statistieken zijn: wins 30% en podiums 53% (190 GP's)
https://www.statsf1.com/en/max-verstappen.aspx
Als die 30% sinds 2015 heeft zou 50% sinds 2019 best goed kunnen kloppen.
Ik kom dan op 53 van 105 maar kan ergens eentje verkeerd geteld hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 21-04-2024 12:02 ]
Iemand die scherp issjaool schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:53:
[...]
Waarom heb ik nu direct weer Monty Python in mijn hoofd?
[YouTube: Monty Python - The Black Knight - Tis But A Scratch]
Wel slecht dat er geen kaartjes meer te krijgen waren dan. De laatste tribune in T1/T2 was volledig afgedekt. En de tribunes bij T12/T13 (opkomen rechte stuk) kan ik me niet van herinneren dat die ooit gebruikt zijn.Snowdog schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:52:
[...]
Waarschijnlijk zijn het gewoon sponsoren, net als dat op EK's, WK's en overal anders gebeurt. Ik woon in Shanghai en een kaartje krijgen was echt niet meer mogelijk, al hele lange tijd niet meer. Met zo'n vroege race in NL met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Wat een gezeur.
Plek zat dus. Alleen gebruiken ze het niet.
En ik las dat ze in 2019 iets van 160k kaartjes verkocht hadden. Nu zou dat alleen meer zijn dan de races in het midden oosten en Baku.
[ Voor 33% gewijzigd door Vroem Boem op 21-04-2024 12:05 ]
Als Hamilton na 2021 was gestopt zag dat er natuurlijk ook anders uit.Vroem Boem schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:03:
Max en Hamilton hebben nu allebei 30,5% winstpercentage, bizar als je weet dat Hamilton 7 jaar lang die raket-Mercedes had en Max pas sinds zomerstop 2022 duidelijk beste auto heeft (nu anderhalf jaar). Hoger dan Schumacher ook. Van coureurs die meer dan 2 races hebben gereden staan alleen Fangio, Ascari en Clark ervoor (reden veel minder races, dus hoefden die piek ook minder lang vol te houden)
En daarnaast had Hamilton ook in zijn WDC jaren veel meer weerstand. Zij het van Rosberg, zij het van Vettel / Ferrari (in 2019 dan wel met een illegale motor).
Edit:
En uiteraard dat er nu toch weer meer races zijn. Verstappen won afgelopen jaar 21 races als ik mij niet vergis. Terwijl er zeker tot 2016 nog geen 20+ races waren.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 12:09 ]
Stroll kreeg een 10 seconden time penalty. Die moet je inlossen bij je eerstvolgende stop. Alleen als je niet meer stopt worden de 10 seconden aan het einde van de race bij je tijd opgeteld. Ze stopte voor een bandenwissel, maar dan moet je dus eerst de straf inlossen.RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:05:
Wat was dat nu eigenlijk met Stroll? Krijgt een 10s time penalty, en het team heeft daar ogenschijnlijk vrijwillig een 10 stop and go penalty van gemaakt? Waarna die na die veel te lange straf alsnog een (aantal?) auto's heeft ingehaald en daardoor niet alsnog als laatste over de finish kwam (+ Sargeant & Magnussen die nog hun eigen +10s penalty hadden).
Het zag er gewoon niet "vol" uit, de meeste tribunes schat ik zo rond de 80% bezet, zou idd kunnen dat er ladingen sponsorkaarten niet verzilverd zijn.Snowdog schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:52:
[...]
Waarschijnlijk zijn het gewoon sponsoren, net als dat op EK's, WK's en overal anders gebeurt. Ik woon in Shanghai en een kaartje krijgen was echt niet meer mogelijk al hele lange tijd niet meer. Met zo'n vroege race in NL met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Wat een gezeur.
Verklaart gelijk waarom een "gewone Chinees" al tijden geen kaartje meer kon krijgen.
Wie ze oorspronkelijk betaald heeft maakt ook niet zo veel uit, jij weet ook wel wie er daar aan de touwtjes trekt.
Overigens is China daar niet uniek in hoor, viel alleen op dat het vrij dun bevolkt was voor uitverkocht.
O.a. Zandvoort en nog veel meer tracks hebben er ook gewoon een flink belang bij om "uitverkocht" te zijn of dat iig heel hard te roepen van te voren, tegen de sponsoren, terwijl er vrijwel overal bij de deur nog gewoon entreebewijzen verkocht worden.
Dat geldt ook voor heel veel festivals en andere populaire evenementen in NL.
Je hebt altijd een bepaald percentage die niet op komen dagen en daar heb je wel op ingekocht dus soms is het zelfs handiger om mensen dan maar gratis binnen te laten als het event al begonnen is, dan pak je iig nog de catering en merch omzet. (al zag het er hier uit dat ze dat niet gedaan hadden.)
Hoe het inlossen van de straf werkt weet ikJoni schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:13:
[...]
Stroll kreeg een 10 seconden time penalty. Die moet je inlossen bij je eerstvolgende stop. Alleen als je niet meer stopt worden de 10 seconden aan het einde van de race bij je tijd opgeteld. Ze stopte voor een bandenwissel, maar dan moet je dus eerst de straf inlossen.
Alleen moet je de straf eerst inlossen en daarna aan de auto werken. En in mijn herinnering hebben ze laten zien dat die stil stond, ze niks deden, en die toen weg reed. Daarnaast had hij al 2 pitstops gemaakt na zijn oepsie (waarvan 1 direct na het incident, en 1 onder de nieuwe SC). Dus tenzij hij ook de "Alonso strategie" had lijkt mij dat hij niet meer hoefde te stoppen.
Edit:
Even teruggekeken. Het was wel een pitstop, medium => hard.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 12:58 ]
In Baku zijn het dan ook voornamelijk balkonkaartenRobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:00:
[...]
Wel slecht dat er geen kaartjes meer te krijgen waren dan. De laatste tribune in T1/T2 was volledig afgedekt. En de tribunes bij T12/T13 (opkomen rechte stuk) kan ik me niet van herinneren dat die ooit gebruikt zijn.
En ik las dat ze in 2019 iets van 160k kaartjes verkocht hadden. Nu zou dat alleen meer zijn dan de races in het midden oosten en Baku.
En als dat niet zo was dan zou China potentieel dus een nog slechtere kaartverkoop hebbenPalingDrone schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:26:
[...]
In Baku zijn het dan ook voornamelijk balkonkaarten
Dat viel me in het verleden ook op idd, geen idee wat de reden daarvan precies is, denk dat ze het toch niet kunnen uitverkopen en dan liever een volle main-tribune hebben. Dit jaar met Zhou en in het algemeen heb ik wel het idee dat ze een stuk meer kaartjes hadden kunnen verkopen. Wellicht dat ik zelf als liefhebber een te positief beeld heb though. Moet zeggen dat ik van de Chinese mensen die ik ken niet echt het idee heb dat er veel mensen echt enthousiast over zijn of zelf maar weten dat er een race is hier dit weekend.RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:00:
[...]
Wel slecht dat er geen kaartjes meer te krijgen waren dan. De laatste tribune in T1/T2 was volledig afgedekt. En de tribunes bij T12/T13 (opkomen rechte stuk) kan ik me niet van herinneren dat die ooit gebruikt zijn.
Uiteindelijk zal zo'n coureur daar wel bij helpen (net als F1 na Jos en voor Max in F1 ook een beetje op sterven na dood was in NL), dus ik vind het wel prima dat ze Zhou een beetje in het zonnetje zetten. Ook al lijkt het een vrij saaie en niet uitzonderlijk getalenteerde coureur.
Op internet lees ik ook dat het uitverkocht was, maar ik lees er ook dat er zo'n 60.000 bezoekers waren tijdens de race. Op diverse sites zie ik dat SIC een capaciteit heeft van 200.000 bezoekers.PalingDrone schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:15:
[...]
Het zag er gewoon niet "vol" uit, de meeste tribunes schat ik zo rond de 80% bezet, zou idd kunnen dat er ladingen sponsorkaarten niet verzilverd zijn.
Verklaart gelijk waarom een "gewone Chinees" al tijden geen kaartje meer kon krijgen.
Wie ze oorspronkelijk betaald heeft maakt ook niet zo veel uit, jij weet ook wel wie er daar aan de touwtjes trekt.
Overigens is China daar niet uniek in hoor, viel alleen op dat het vrij dun bevolkt was voor uitverkocht.
O.a. Zandvoort en nog veel meer tracks hebben er ook gewoon een flink belang bij om "uitverkocht" te zijn of dat iig heel hard te roepen van te voren, tegen de sponsoren, terwijl er vrijwel overal bij de deur nog gewoon entreebewijzen verkocht worden.
Dat geldt ook voor heel veel festivals en andere populaire evenementen in NL.
Je hebt altijd een bepaald percentage die niet op komen dagen en daar heb je wel op ingekocht dus soms is het zelfs handiger om mensen dan maar gratis binnen te laten als het event al begonnen is, dan pak je iig nog de catering en merch omzet. (al zag het er hier uit dat ze dat niet gedaan hadden.)
alienfruit schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:33:
Ja, genoeg gratis kaartjes te krijgen voor Shanghai. Zelf ook een op de kop getikt.
Dit maakt me dan wel weer nieuwsgierig, want ik ken mensen die wilden gaan, maar geen kaartjes konden krijgen/vinden. Ik weet dat Cages een bingo night had met kaartjes, maar waar haal je anders zo gratis kaartjes vandaan? Denk dat het toch niet voor iedereen eenvoudig was om kaartjes te krijgen
Bij de race op de tribunes vooral veel buitenlanders.
Mooi om te zien dat er nu enthousiaste Chinezen op de tribune zaten. Ze juichten ook op het goede moment, dat leek niet ingehuurd.
Goed voor de sfeer. Eindelijk
Zag er idd beter uit dan de begin jaren.Speed24 schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:03:
Wij zijn in 2016 bij de race geweest. Toen leefde het lokaal echt totaal niet. Zelfs bij ons hotel relatief in de buurt van het circuit wisten ze niet dat er een race was. En downtown was er helemaal niks van te merken.
Bij de race op de tribunes vooral veel buitenlanders.
Mooi om te zien dat er nu enthousiaste Chinezen op de tribune zaten. Ze juichten ook op het goede moment, dat leek niet ingehuurd.
Goed voor de sfeer. Eindelijk
Toen leek het een ‘moet’ waar per supportersvak een coureur werd aangewezen waar de merchandizing voor werd gegeven
PSN
Volgens Stats f1 vanaf azerbadjan 2019 tot nu 106 races en 53 wins.Shinji schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:54:
[...]
Het ging om 50% sinds de laatste chinese GP dus 2019 denk ik?
Als die 30% sinds 2015 heeft zou 50% sinds 2019 best goed kunnen kloppen.
Ik kom dan op 53 van 105 maar kan ergens eentje verkeerd geteld hebben.
als je china 2019 meerekend, dan is het 107 races en 53 wins en dus net geen 50 %
ik moet wel zeggen dat langzaam het aantal overwinningen van Schumacher in beeld komt.
ik verwacht nog wel weerstand van ferrari, maar max zou er toch zeker nog 10 kunnen winnen dit jaar.
volgend jaar misschien de helft ? en hij komt op 80.
het blijft onvoorspelbaar, maar ik heb wel goede hoop dat ze de voorsprong met de auto ongeveer hetzelfde blijft.
Ze hebben zelfs 1.82s gedaan in brazilie 2019.RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:49:
[...]
McLaren was 1.80s. Red Bull had eerder wel een 1.88s (waar McLaren vorig jaar dan onderdoor is gegaan).
Hier een mooie top 10. Plekken 2-10 Red Bull.
https://www.youtube.com/watch?v=FE5FGSEQc8Q
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
En niet vergeten dat 90% nog met de kleinere banden is waardoor het makkelijker was om een snelle pitstop te doen.Boeryepes schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:29:
[...]
Ze hebben zelfs 1.82s gedaan in brazilie 2019.
Hier een mooie top 10. Plekken 2-10 Red Bull.
https://www.youtube.com/watch?v=FE5FGSEQc8Q
Het is met name de combinatie van Max en de Red Bull die zo buitenaards is. Er is een klik tussen die twee waardoor Max 110% uit die auto kan haalt en de auto 110% uit Max haalt. Het is naar mijn idee een zeldzaam unieke combinatie waarbij alles precies op z'n plek valt. Max is mogelijk de beste rijder van het veld en de Red Bull waarschijnlijk de snelste auto, maar samen is het 1 + 1 = 3 lijkt wel.TheBrut3 schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:58:
Buxton zei in de nabeschouwing nog; Wat als Perez de pace van de Red Bull laat zien, en Max gewoon buitenaards is.
Het probleem is dat wanneer je zoiets zegt als Nederlander zijnde, je al snel de oranje bril toebedeeld krijgt. Helemaal als je ook nog van mening bent dat Hamilton een groot deel van zijn overwinningen te danken heeft aan een raket van een motor. Max liet in zijn niet competitieve Torro Rosso meer racekraft zien dan Hamilton in zijn huidige niet competitieve Mercedes. Vat dat overigens niet op dat ik Hamilton een slechte rijder vind. Integendeel. Ik vind Max alleen beter

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Three-place grid penalty for Ricciardo in Miami for overtaking Hulkenberg under the Safety Car.
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 21 april 2024
He said he thought he could regain the place as Hulkenberg had passed him under Safety Car, but stewards say Hulkenberg was allowed to based on the regulations #F1 #ChineseGP
Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel.
edit: Dus het was tijdens de tweede SC. Tja, dat is niet zo handig.
Maar ik merk een zekere irritatie dat dit soort situaties niet goed worden uitgelegd en vaak pas uren na de race, afgehandeld worden. Over de strafmaten is geen touw aan vast te knopen. Een straf opleggen is iets dat proportioneel zou moeten zijn aan een overtreding, met gewogen aan de situatie en ideaal gezien ook corrigerend zou moeten werken. Dat doet dit niet.
Deze situatie is ontstaan omdat Stroll niet aan het opletten was bij het einde van een SC. Vervolgens rijdt hij Ricciardo aan. Hulkenberg ontwijkt en haalt Ricciardo in. In plaats van dat de FIA dan oplet en communiceert dat die plek behouden mag worden of niet, zeggen ze niks en straffen ze Ricciardo achteraf als hij die plek terugneemt. En omdat hij was uitgevallen, straffen ze niet met een tijdstraf, maar voor de volgende race.
[ Voor 61% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2024 15:27 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wel komisch.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]
Dus als je wordt aangereden en gepasseerd word onder de SC, dan mag je niet je plek terugnemen. Doe je dat wel, dan word je effectief zwaarder gestraft dan degene die je aanreed, waarna je al uitviel.
RIC dus blijkbaar met 4 wielen buiten de baan gegaan? (kan het me niet zo snel herinneren)
Volgens mij is dat een van de weinige redenen waarvoor je achter een SC iemand voorbij mag en niet terug hoeft te geven?
PSN
Hij verliest die plek, rijdt er een stuk achter, dan komt er een nieuwe SC en dan beslist ie gewoon lekker de plek terug te pakken, terwijl zijn engineer aangeeft, wacht even we checken het.
Terechte straf en domme actie van Ricciardo. Die plek was hij gewoon kwijt op het moment dat het groen was/ze start/finish gepasseerd waren.
[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 14:57 ]
erutangiS
Waarschijnlijker is:YakuzA schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:50:
[...]
Wel komisch.
RIC dus blijkbaar met 4 wielen buiten de baan gegaan? (kan het me niet zo snel herinneren)
Volgens mij is dat een van de weinige redenen waarvoor je achter een SC iemand voorbij mag en niet terug hoeft te geven?
Een aanrijding is een obvious problem, lijkt mij? Alleen kan de auto daarna prima verder rijden, dus uhm?If any car slows with an obvious problem
Dat je een auto mag inhalen als die met 4 wielen buiten de lijn gaat staat ook niet in de regulations. Tenzij dat staat onder een van de overige regels waar weer naar verwezen wordt ("Under Articles 49.6, 55.13, 58.6, and 58.11.")
Volgens mij "zoals 'gecorrigeerd'"? De stewards zeggen alleen iets over dat het een legitieme inhaalactie van Hulkenberg was, en dat Ricciardo dan niet maar op eigen houtje zijn plek opnieuw mag innemen. Dat intussen de SC situatie geëindigd was en er een nieuwe SC was doet er dan dus niet toe.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:55:
Die plek was hij gewoon kwijt op het moment dat het groen was.
Edit:
En volgens mij is er op zijn minst eens een vergelijkbare situatie in Imola geweest? V.w.b. een SC waarbij iemand (in de regen) spinde en zijn plek opnieuw innam en daarvoor een straf kreeg. Alleen was dat een SC na een rode vlag? Waardoor er toen weer andere regels golden dan bij de formation lap, met een soortgelijk geval van inhalen, en daarbij was die coureur wel verplicht om in te halen, wat die niet had gedaan, en daardoor weer ook een straf kreeg. Dus de een kreeg een straf voor het inhalen onder een SC na rode vlag (zeg een "formation" lap na rode vlag). En de ander kreeg een straf voor het niet inhalen onder de formation lap.
[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 15:04 ]
Waar ik mee bedoel, je mag je plek terug in nemen volgens de regels tijdens een sc of formatieronde etc en hoewel men vast niet heel duidelijk heeft gedefinieerd dat dat tijdens dezelfde SC moet, lijkt mij dat logisch.
De straf lijkt dit te bevestigen.
[ Voor 63% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 15:19 ]
erutangiS
Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:07:
Stroll haalt ie ook in, voor de laatste bocht en daar is geen straf voor.
Waar ik mee bedoel, je mag je plek terug in nemen volgens de regels tijdens een sc of formatieronde etc en hoewel men vast niet heel duidelijk heeft gedefinieerd dat dat tijdens dezelfde SC moet, lijkt mij dat logisch.
De straf lijkt dit te bevestigen.
If anything zou Stroll dus een penalty gekregen moeten hebben voor het inhalen van Ricciardo. Maar dat is dus niet "Stroll haalt ie ook in", wat jij aangeeft, want Stroll kan zichzelf niet inhalen
We hadden het over Ricciardo, dus Ricciardo haalt Stroll in, nadat Stroll en Hulkenberg voor hem komen na de botsing.RobertMe schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:28:
[...]
Wie haalt Stroll in voor de laatste bocht? Hulkenberg? Maar die "mag" dus blijkbaar inhalen omdat Ricciardo & Stroll een "obvious problem" hebben. En Ricciardo & Stroll rijden redelijk side by side (mag sowieso niet meer) met juist Stroll die Ricciardo inhaalt (als in: je ziet de vleugel van Stroll duidelijk verder naar voren op Ricciardo's onboard).
If anything zou Stroll dus een penalty gekregen moeten hebben voor het inhalen van Ricciardo. Maar dat is dus niet "Stroll haalt ie ook in", wat jij aangeeft, want Stroll kan zichzelf niet inhalen
erutangiS

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[Twitter]
edit: Dus het was tijdens de tweede SC. Tja, dat is niet zo handig.
Maar ik merk een zekere irritatie dat dit soort situaties niet goed worden uitgelegd en vaak pas uren na de race, afgehandeld worden. Over de strafmaten is geen touw aan vast te knopen. Een straf opleggen is iets dat proportioneel zou moeten zijn aan een overtreding, met gewogen aan de situatie en ideaal gezien ook corrigerend zou moeten werken. Dat doet dit niet.
Deze situatie is ontstaan omdat Stroll niet aan het opletten was bij het einde van een SC. Vervolgens rijdt hij Ricciardo aan. Hulkenberg ontwijkt en haalt Ricciardo in. In plaats van dat de FIA dan oplet en communiceert dat die plek behouden mag worden of niet, zeggen ze niks en straffen ze Ricciardo achteraf als hij die plek terugneemt. En omdat hij was uitgevallen, straffen ze niet met een tijdstraf, maar voor de volgende race.
erutangiS
Max kijkt weer blij tenminste. Hij was eerder dit weekend niet te spreken over de WiFi kwaliteit in het hotel met een 280 ping in FC 24.d-vine schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:38:
Max en Lando hebben elkaar weer gevonden na het podium
[Afbeelding]
These boys are insane! @redbullracing execute two flawless double stacks by pitting @Max33Verstappen and @schecoperez on the same lap twice - and they still deliver the DHL Fastest Pit Stop, and the second fastest stop.#F1 #DHLF1 #ChineseGP #DHLFastestPitStop pic.twitter.com/FWzUula6H8
— DHL_Motorsports (@DHL_Motorsports) 21 april 2024
:strip_exif()/f/image/fORSha3oxzkzzBHU5sq3Y9XB.jpg?f=fotoalbum_large)
Minder smog ?Chocoball schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:15:
Denk dat het afgelopen jaren vooral in de achtergrond voller is geworden dan op het circuit zelf
[Afbeelding]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik betwijfel een beetje of iemand de regels echt kent. Het is een lang gedrocht van regels, bewoordingen, uitzonderingen en soms tegenstellingen. We hebben dat vaak genoeg gezien als de teams hun zaak gaan beargumenteren. Ook hoe lang het soms kan duren voordat we een beslissing hebben. In het algemeen zie je teams ook vooral bezig zijn, met zichzelf vrijpleiten. En dat is ook logisch vanuit het perspectief van de teams. Waarom moeten die zichzelf gaan jureren?MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:39:
[...]
Ik vind niet dat FIA hoeft te communiceren of hij de plek mag terugpakken, teams kennen die regels prima zelf. Maar dit hadden ze makkelijk tijdens de race, binnen een ronde of 2 kunnen bestraffen met de 10 seconde penalty, ipv Ricciardos volgende race te verpesten. Hij wordt nu effectief zwaarder gestraft dan blinde Stroll.
En daar zit denk ik het probleem. Wie is nu de wedstrijdleiding in de Formule 1? Is dat de FIA of zijn dat de teams? Op deze manier krijg je namelijk de situatie dat teams zichzelf moeten keuren en als ze het niet goed doen, ze vaak achteraf bestraft worden. Zo stimuleer je ook dit gedrag van geen verantwoordelijkheid nemen en willekeur van het toepassen van regels.
Ik zou het liever omdraaien. Er zitten blijkbaar tientallen FIA medewerkers tijdens een race te kijken in Zwitserland. Waarom kan niemand van hun zien dat Hulkenberg een inhaalactie uitvoert onder de SC? Vervolgens zoekt iemand daar naar de relevante regels rondom de SC. Zet dat door naar de stewards, die kijken er naar en beslissen. En als een Ricciardo dan een inhaalactie uitvoert achter de volgende SC, dan kan je alsnog erop reageren. Meteen vertellen dat die plaats ingeleverd moet worden. Of een reprimande omdat de situatie onduidelijk was. Of desnoods een tijdstraf, want laten we wel wezen, die tijdstraffen voor Stroll, Magnussen en Sargeant hebben 0,0% invloed op het eindresultaat. Maar omdat Ricciardo al uitgevallen was toen de straf werd toegekend, wordt hij voor de volgende race gestraft. De straffen worden op deze manier ook zinloos. Magnussen en Stroll hebben Tsunoda en Ricciardo hun races verpest en zijn effectief niet gestraft. Dat puntensysteem is ook een wassen neus aangezien er nog nooit iemand onder verbannen is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.
VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.
Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.
erutangiS
Ik vond de wedstrijdleiding eigenlijk best kordaat voor de verandering. De straffen voor SAR, MAG en STR gingen op een gegeven moment als warme broodjes. En ook de andere incidenten werden vrij snel afgedaan als race incidenten.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.
Je mag toch van een sportteam verwachten dat ze in ieder geval de duidelijke regels kennen of snel kunnen dubbelchecken en als ze worden overtreden is het aan de FIA om direct op te treden en daar gaat het vaak onnodig mis, dat het idd te lang duurt, dan kan zo een extern ondersteunend team idd wellicht helpen.
VCarb kent de regels ook wel in dit geval, denk ik. Ik heb het eens teruggekeken en het duurt 1 minuut aan 2e SC voor Ric voorbij Hulk gaat, er is 0 communicatie over geweest, hij is gewoon pissed dat ie de plek verloor en beslist: "ik ga erlangs", roept dat tegen het team en voor het team terug kan zeggen, "wacht we checken of dat mag", is hij er al voorbij.
Verder helemaal eens over het straffen, disproportionaliteit en nutteloze straffen. Zoals ik al aangaf, dit hadden ze binnen 2 rondes kunnen beslissen, in plaats van na de wedstrijd, zodat Ric zijn straf gewoon ook deze wedstrijd had gehad. Het is soms helaas wat oneerlijk, maar ik weet ook niet of een ander systeem beter zou werken.
Ik ben het verder met je eens hoor, maar dan zou het sportieve regelement volledig moeten worden herzien. Het is ook zeker niet de eerste keer dat er wordt gediscussieerd over luttele woordjes als 'any' of 'may'. Welke intentie er ook achter regeltjes schuil gaat, je moet ze meer dan overduidelijk maken. Juist om dit soort 'discussies' tussen teams en de stewards over straffen te vermijden. Zie bijvoorbeeld het incident van Alonso gisteren, waarbij woord en tegenwoord wordt afgewogen. Steeds meer volgen ze de letterlijke bewoordingen van de regels, wat eigenlijk alleen maar de consistentie brengt waar we met z'n allen al jaren om vragen. Nu nog genoeg duidelijkheid in die regels zodat iedereen het snapt.
Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen?MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Met een beetje redelijke software heb je de relevante regels binnen 5 seconde voor je neus en 20 seconden later weet je wat wel of niet mag. Er zijn best rare regels zoals dat stopped on track geneuzel van gisteren wat onduidelijk is geformuleerd. Maar veel regels zijn ook gewoon behoorlijk duidelijk geformuleerd zoals de SC regels. Toen ik het zag gebeuren (na de race), was ik direct 99% zeker dat dat niet mag en ik ben maar een casual viewer.
Want ik denk dat veel van deze ellende, uiteindelijk voortkomt uit een disfunctionele wedstrijdleiding, waardoor er aan de teams gevraagd word om de regels zelf te handhaven. Tja, dat werkt niet.
Heeft iemand een clip van Crofty en Rosberg van Sky?
Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.
Tijdens de race al 10 seconden.HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:
[YouTube: The Funniest Tweets from the 2024 Chinese Grand Prix]
Heeft iemand een clip van Crofty en Rosberg van Sky?
Ik snap hem niet helemaal!?DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:42:
[...]
Maar dan is mijn reactie uiteraard, waarom kan de FIA dat niet doen?
Want ik denk dat veel van deze ellende, uiteindelijk voortkomt uit een disfunctionele wedstrijdleiding, waardoor er aan de teams gevraagd word om de regels zelf te handhaven. Tja, dat werkt niet.
Van een voetballer wordt toch ook verwacht dat ie niet de bal met de handen speelt en als hij dat wel doet dan geeft de scheids een straf, of de VAR grijpt in als de scheids het mist. Op zelfde wijze is het aan de teams om de regels te kennen en als ze een overtreding maken dan grijpt de FIA in met een straf. Zo gebeurt het nu toch ook, enige echte issue in dit geval is dat men veel te laat past straft. Als iedereen onder de douche staat zeg maar.
erutangiS
Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.Is er iets bekend of Stroll een straf heeft gekregen? Lees er niets over terug.
Edit: the laat
[ Voor 4% gewijzigd door evil_lemon op 21-04-2024 21:17 ]
HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:10:

Edit: ook te laat.
Ah, heb geen Sky, maar wel F1TV - doen zij daar niet het Engels commentaar?
Straks maar even terugkijken.
Dat lijkt me wat weinig, maar ok.evil_lemon schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:17:
[...]
Stroll heeft 10 seconden straf gekregen en 2 punten op zijn licentie.
Edit: the laat
De 10 seconden is gewoon ingelost tijdens de pit, is ook op F1TV laten zien.HollowGamer schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:19:
[...]
Ah, heb geen Sky, maar wel F1TV - doen zij daar niet het Engels commentaar?
Straks maar even terugkijken.
[...]
Dat lijkt me wat weinig, maar ok.
10 seconden is standaard voor causing a collision (dit jaar, voorheen 5 seconden). Gevolgen worden niet meegenomen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4zwjzKkNiTKmEX56G6FyJr7H.png?f=user_large)
Als je de onderstaande er naast legt zie je gelijk waarom Alonso naar Soft ging. En hebben ze nu bij Stroll tijdens de wedstrijd gewoon 2 keer dezelfde harde banden er ondergeschroefd?

[ Voor 48% gewijzigd door pacificocean op 21-04-2024 21:47 ]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:16:
[...]
Ik snap hem niet helemaal!?
Van een voetballer wordt toch ook verwacht dat ie niet de bal met de handen speelt en als hij dat wel doet dan geeft de scheids een straf, of de VAR grijpt in als de scheids het mist. Op zelfde wijze is het aan de teams om de regels te kennen en als ze een overtreding maken dan grijpt de FIA in met een straf. Zo gebeurt het nu toch ook, enige echte issue in dit geval is dat men veel te laat past straft. Als iedereen onder de douche staat zeg maar.
1) De regels voor F1 zijn veel complexer.
2) Regels worden veel consistenter toegepast in andere sporten.
Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.
Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Er zijn twee redenen waarom dit krom loopt.
Ik kan me gewoon geen enkele sport bedenken, waarbij zoveel gevraagd word van de deelnemers, als het gaat om het observeren van zulke complexe regels. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er veel sporten zijn, die zulke complexe regels zouden accepteren en ook nog eens de deelnemers aan een bepaalde mate van zelfregulering laten doen in het naleven. Hierom denk ik dat de FIA ook meestal achter de feiten aanloopt.
En de beslissingen die uit VAR komen zijn nou ook niet altijd even consistent en logisch.
Maar ja deze sport is erg complex van nature en het helpt ook absoluut niet dat de teams hun uiterste best doen om elke regeltje te omzeilen, zodat alles overgedefinieerd/complex is geworden in vergelijking met vroeger.
[ Voor 4% gewijzigd door MrOleo op 21-04-2024 22:09 ]
erutangiS
Tuurlijk wel, gewoon blessuretijd/verlenging implementeren.Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.
Hoeft toch ook niet, 2 ronde later een straf is meestal toch prima ipv wachten tot 3 uur na de race?Homerius schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:57:
[...]
En 3) In de f1 kun je niet de race een minuut stil leggen om de VAR te raadplegen.
erutangiS
Xavi(er), de engineer van Leclerc vraagt vlak voor de een na laatste ronde van de race: "and try original line in turn 7-8 for comparison". Leclerc begrij[pt er niks van en dat gaat de hele ronde zo door tussen die 2 totdat Leclerc bijna aan de laatste ronde begint zegt Xavi vervolgens: "Just forget it, it's last lap"

Dacht dat het eerst misschein nep was maar op 1:46:37 van de onboard van Leclerc vindt de discussie echt plaats.
De video staat op Reddit https://www.reddit.com/r/...ts/1c9jwdc/communication/
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:06:
[...]
Zijn er echt zoveel regels, ja, maar 90% van die regels is niet relevant tijdens de wedstrijd (iig niet voor de coureur), de basisregels moeten ze kennen, startregels, pitsregels, inhaalregels, SC-regels. Net als voetballers niet hoeven te weten welke technische regels er allemaal gelden bij transfers, maar wel de regels op het veld. Ik durf te wedden dat niet elke voetballer elke regel omtrent indirecte en directe vrije trappen kent (in ieder geval in de tijd dat ik daar nog keek, niet), ik kijk geen voetbal maar was er bijv laatst niet iets vreemds met een doeltrap en hands bij Arsenal-Bayern?
En de beslissingen die uit VAR komen zijn nou ook niet altijd even consistent en logisch.![]()
Maar ja deze sport is erg complex van nature en het helpt ook absoluut niet dat de teams hun uiterste best doen om elke regeltje te omzeilen, zodat alles overgedefinieerd/complex is geworden in vergelijking met vroeger.
100%? Het sportieve reglement bevat ook de werking van de kwalificatie en zo. Lijkt mij niet relevant voor de raceFauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.
Er zijn dan ook geen / weinig andere sporten die en vergelijkbaar zijn en de belangen zo groot zijn.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
Zeg maar de categorie, alle balsporten bv zal een scheidsrechter voornamelijk hoeven te letten op wat er zich rondom de bal af speelt. Kijk je dan naar bv voetbal hoeft een scheidsrechter niet op 22 spelers te letten, maar maar op de spelers rondom de bal. En dan heeft de scheidsrechter ook nog 2 / 3 / 5 assistenten ter plekke en mogelijk een VAR. En bij andere sporten zullen er ook meer scheidsrechten / assistenten ter plekke zijn.
Autosport is daar dan denk ik ook wat afwijkender in. Meerdere "spelers" waarbij de "scheidsrechter" zijn aandacht op alle (individuele) spelers zou moeten richten, en "dat kan niet", dus heb je voor elke auto een scheidsrechter nodig. En ik kan me ook niet indenken dat bv bij rally (laat staan een Dakar met honderden kilometers per dag door meerdere deelnemers) alles "tot op de milimeter" gemonitord wordt door de "scheidsrechter(s)".
Edit:
En v.w.b. voetbal zal een scheidsrechter ook vaak genoeg gewezen worden op zaken die die zelf niet gezien heeft. Ook door de spelers dus. Alleen was dat vroeger wellicht een beetje "ondergeschoven" en kreeg je na de wedstrijd als de scheidsrechter zelf de TV beelden had gezien wellicht een excuses dat hij wel had moeten ingrijpen "maar hij (en de assistenten) het niet gezien hadden". Nu heb je dan de VAR die dat soort zaken kan bekijken.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2024 22:34 ]
Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?Fauna schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk durf ik wel te stellen dat 100% van het sportieve regelement relevant is tijdens een race. En ja die is best complex, af en toe onduidelijk en zelfs soms tegenstrijdig. Dat maakt het lastig te handhaven. En een overtreding niet altijd even duidelijk, waardoor soms beelden teruggekeken moeten worden of zelfs betrokkenen ondervraagd. Dit staat natuurlijk los van het technische regelement. Wat dat betreft helemaal met je eens.
erutangiS
F1 is echt geen uitzondering op complexiteit van regelgeving. Het verschil is dat je de sport niet stil kan leggen voor een beslissing en daarom onder tijdsdruk staat.DaniëlWW2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]
Maar als je de regels vergelijkt met bijvoorbeeld golf, dan valt het reuze mee met de regels van F1.
Nee, eigenlijk niet. Ik heb het maar even bij de inhoudsopgave gelaten.MrOleo schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:33:
[...]
Je weet dat de eerste 30 hoofdstukken gaan over het organiseren van de gp, licenties, bandenreglement, power unit manufacturer shutdown period, vergaderingen, protesten, etc. etc.?
Maar misschien dat het gedeelte mbt alles dat de coureur op de baan doet, wel simpeler/duidelijker kan zodat het makkelijker is voor coureur, wedstrijdleiding en kijker, zonder daarbij de races vleugellam te maken. 'Vroeger' kon wat dat betreft beduidend meer.
I hope you're all doing well. I'm uploading the race pace charts from the 2024 Chinese GP.
The race was at 3 AM for me so it was a bit hard to get things done quickly but I'll finally have a race in my timezone at the next Miami GP.
Have a great week everyone.
Prachtig om te zien hoe snel Alonso was en dat hij pech heeft gehad met de tactiek. Klein beetje vergelijkbaar met Perez die niet snel genoeg naar voren is gekomen om z’n pace te verbeteren en 2e te worden waardoor Norris de kans kreeg om 2e te worden. En interessant om te zien hoe de pace van Stroll vergelijkbaar was met Sainz. Geef die auto toch aan een nieuw goed talent! Eentje die lekker kan gaan spelen met Alonso.f1bythenumbers schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:34:
Hallo
I hope you're all doing well. I'm uploading the race pace charts from the 2024 Chinese GP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The race was at 3 AM for me so it was a bit hard to get things done quickly but I'll finally have a race in my timezone at the next Miami GP.
Have a great week everyone.
Oh en natuurlijk het gigantische verschil tussen Verstappen en Perez, enigszins vergroot doordat Verstappen vooraan reed maar nog steeds absurd groot. Gemiddeld meer dan 6 tiende per ronde sneller dan je teamgenoot in dezelfde auto.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:10:
Dit is toch wel echt heel bijzonder....
[Afbeelding]
Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.
Je ziet nu soms ook onboard beelden waarin auto’s herkend worden. Al weet ik niet of dit software is of dat dat handmatig gaat.
Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.G_Dragon schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:51:
[...]
Waar is het zeker, kan er verder nog wel vrij weinig uitleg over vinden op Google. Maar veel websites melden hetzelfde, het blijft toch wel echt heel bijzonder wat we hier met z'n allen meemaken in de Formule 1.
Hamilton 2017 - 2020 kom ik op 42 van de 79 bijvoorbeeld.
Maar 42? wat een amateurShinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:02:
[...]
Dat hij 50% heeft geloof ik ook zeker, maar of het echt zo bijzonder is als je random een start-eind periode pakt.
Hamilton 2017 - 2020 kom ik op 42 van de 79 bijvoorbeeld.
Zonder dolle toen met die raket motor werden ook de ene na de andere overwinning binnengehaald.
Ook bijzonder, Max gaat hier blijkbaar nog een keer goed overheen.
edit:
Vettel tussen 2010 en 2013
77 GP's en 34 overwinningen
om nog een dominante auto in perspectief te plaatsen
[ Voor 31% gewijzigd door d-vine op 22-04-2024 09:13 ]
Hamilton is in z'n carriere tot op heden 31x uitgevallen (9.2%) waar Max al 32x is uitgevallen (16.84%)
https://www.statsf1.com/en/pilotes.aspx
Blijft gemeen als je een tijd hebt rondgereden met een FranseBoeryepes schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:12:
Geen zorgen voor Hamilton. Er is nog een troostprijs-statistiek waar hij Max voorblijft![]()
![]()
![]()
Hamilton is in z'n carriere tot op heden 31x uitgevallen (9.2%) waar Max al 32x is uitgevallen (16.84%)
https://www.statsf1.com/en/pilotes.aspx
42 van 79 is meer dan 50% hè, daar zit Max nog niet aan.d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:05:
[...]
Maar 42? wat een amateur
Zonder dolle toen met die raket motor werden ook de ene na de andere overwinning binnengehaald.
Ook bijzonder, Max gaat hier blijkbaar nog een keer goed overheen.
edit:
Vettel tussen 2010 en 2013
77 GP's en 34 overwinningen
om nog een dominante auto in perspectief te plaatsen
Ach, geef die jongen nog 8 races...Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
42 van 79 is meer dan 50% hè, daar zit Max nog niet aan.
Als je de laatste ~20 races pakt, heeft Max weer een hoger percentage. Het grapje wat @d-vine maakte is richting het absoluut aantal races in die periode, die 'tegenvalt' voor Hamilton.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
Lies, damn lies and statistics.
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:29:
[...]
Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.
Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.
6 jaar is best een lange periode.
Het blijft bijzonder thats all
Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nogd-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.
Net als die van Hamilton net als Vettel en als je terug in de tijd gaat en wat jaartallen pakt zal Schumacher er ook niet slecht uitkomen.
Na dit seizoen kunnen we nog een keer gaan tellen en dan heb je een nog langer blok aan jaartallen waarin het percentage hoog ligt.
Aan het einde van dit seizoen zit Max op minstens 70!
Elke grootheid is en blijft bijzonder.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:45:
[...]
Mijn punt was vooral, als elke grootheid zoiets heeft, hoe bijzonder is het dan nog
Daar veranderen statistieken niets aan.
Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.Shinji schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:42:
[...]
Is het echt? Tuurlijk je moet een periode dominant zijn, maar als je 2017 - 2020 neemt denk ik dat Hamilton ook wel zulke percentages kent. En vergelijkbaar iets zal voor Schumacher misschien gelden.
Niet sinds 2017MikeyMan schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:17:
[...]
Hamilton had zelfs nog af en toe Rosberg voor zich.
Het hoogte percentage dat Hamilton en Schumacher hebben bereikt over 50 races is 62%.d-vine schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:38:
[...]
Volgens mij gaat het er ook niet om wie beter is of niet maar dat het een bijzondere statistiek is.
/f/image/SsUFqdQzTiuegppO4QF4DE85.png?f=fotoalbum_large)
Dit grafiekje is bijna 1 jaar geleden gemaakt, op dit moment zit Max bijna op 80%.
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |