Acties:
  • +3 Henk 'm!

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 09:07
Ik kreeg een mail van Tibber (dynamisch energiecontract) dat ze in het najaar van 2024 een thuisbatterij lanceren die geheel integreert met de Tibber app.

Deze batterij (13,3kW en ruim 9.000 euro ex btw) kan zowel afgestemd worden op je thuissituatie en dynamische prijzen alsook handelen op de onbalansmarkt. Men claimt daardoor een terugverdientijd van zo'n 6 jaar.

Interessant, ook tijdens de nog geldende salderingsregels, want je ziet steeds meer dat zonne-opbrengst midden op de dag bijna niets meer opbrengt qua teruglevering met een dynamisch contract. Maar als je die zonne-opbrengst nu naar je batterij laat gaan, kan die batterij het ook weer terugleveren in de dure avonduren en tijdens de dure ochtenduren.

https://tibber.com/nl/homevolt

Overwegingen ? _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een batterij wil ik zoveel mogelijk loskoppelen van m'n leverancier. Kan deze ook met andere leveranciers 'praten'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:28

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vrij weinig informatie. Zo'n batterij zou voor mij pas interessant zijn als íe middels MQTT, ModBus o.i.d. aangestuurd kan worden. En dus niet overgeleverd is aan de grillen van de app van mijn leverancier. Wat @Cheesy ook al aangeeft dus. Lijkt voor mij op de ZonnePlan Nexus maar dan minder waar voor je geld, van wat ik er aan kan zien. Die is namelijk €8000 ex btw. voor 20 kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 05-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:46
Ben wel benieuwd of je dit ding echt buiten kunt plaatsen zoals de product foto's op de website tonen. Dat zou een voordeel kunnen zijn voor de mensen die binnen geen plek hebben. Producten zoals de Nexus moeten binnen hangen waar je maar net plek moet hebben en ze maken best wel geluid wat storend kan zijn in de buurt van slaapkamers.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broera
Zonneplan kun je m.i. helemaal niet zelf sturen of gebruiken.

Ja, ik vind m in verhouding ook duur, die Homevolt. Maar juist de integratie met een dynamische leverancier en zelf kunnen kiezen hoe je hem gebruikt vind ik interessant.

Goede opmerking trouwens: Wat gebeurt er met de batterij als je overstapt naar een andere (dynamische) leverancier ? Ik ga dat aan Tibber vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
https://support.tibber.com/nl/articles/7945651-homevolt-faq

batterij op basis van NMC
omvormer 6kw
geen "eiland"-modus, (dus geen off-grid) (denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zonneplan kun je idd ook niet sturen. Dat vind ik het nadeel aan deze batterijen. Maar hier op Tweakers willen we alles al gauw zelf regelen. De gemiddelde mens vindt een product zoals hij is prima.

Die FAQ heeft wel interessante info. Het staat er niet expliciet maar IP65 en "meest uitdagende weersomstandigheden" doen mij vermoeden dat deze batterijen buiten mogen hangen. Bij de Nexus mag dat niet, daar is het argument met name de batterijtemperatuur. Deze mag niet te hoog of te laag zijn. En mag daarom alleen binnen of in een geïsoleerde schuur (raar argument dan weer, zonder verwarming of koeling wordt het daar alsnog gewoon heet of koud) hangen.

Buiten zou voor mij interessant zijn. Ik wil geen batterijen binnen en liever ook niet in de houten (geïsoleerde) schuur die ik met de buurman deel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijnoz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 14:14
Ik kreeg deze mail ook, lijkt erg interessant. Die terugverdientijd is natuurlijk wel gebaseerd op 2021-2023, wat gekke jaren zijn qua energieprijzen.
Dit staat er overigens nog in de mail, daar wordt gesproken over een API waar je zelf kan instellen:
Wat kun je met deze slimme thuisbatterij?

Met Homevolt en Tibber profiteer je altijd van de allerlaagste stroomprijzen. Je laadt de batterij op als de prijzen laag zijn (of met je eigen zonnestroom) — en gebruikt die stroom als de prijzen hoog zijn.
Tibber Smart Mode regelt automatisch het maximale rendement voor je. Dankzij 24/7 verbinding via wifi en 4G laadt Homevolt niet alleen op tijdens de goedkoopste uren, hij kan ook slim terugleveren en bijspringen om het stroomnet te ondersteunen — en zo Grid Rewards voor je verdienen.
Wil je liever zelf met de instellingen aan de slag? Dat kan. Voor de echte slimmeriken is Homevolt ook handmatig in te stellen en via API te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Grid rewards is hun benaming voor handelen op de onbalansmarkt. Maar in tegenstelling tot Zonneplan kun je bij Tibber dan wel kiezen of je hem (deels) gebruikt op de onbalansmarkt of dat je niet handelt en de batterij gebruikt voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Weet iemand trouwens hoe dat ding dan aangesloten wordt op je meterkast? En of dat misschien ook meterkast implicaties heeft, qua zwaarte van de aansluiting ?

Ik vermoed dat de Homevolt 3-fase aangesloten wordt. Zonnestroom wordt dan niet geleverd aan het net, maar komt in je batterij terecht. Die gaat dan 's-avonds weer ontladen ten gunste van OF het net, OF het verbruik in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Reken er maar op dat Tibber er altijd aan verdient en dat jij alle risico's loopt.
En je hebt totaal geen controle of inzage in wat zij verdienen op de onbalansmarkt dus je kunt achteraf nergens aanspraak op maken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 17:35
broera schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:34:
Weet iemand trouwens hoe dat ding dan aangesloten wordt op je meterkast? En of dat misschien ook meterkast implicaties heeft, qua zwaarte van de aansluiting ?

Ik vermoed dat de Homevolt 3-fase aangesloten wordt. Zonnestroom wordt dan niet geleverd aan het net, maar komt in je batterij terecht. Die gaat dan 's-avonds weer ontladen ten gunste van OF het net, OF het verbruik in huis.
Ik las, maar ben vergeten waar, dat het inderdaad 3-fase is. En installatie is inbegrepen in de prijs.

Ik heb een pre-order geplaatst. Zitten al jaren naar een batterij te kijken en de integratie met Tibber lijkt me top. Maar wil ook geen volledige lock-in zoals bij Zonneplan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:40:
Reken er maar op dat Tibber er altijd aan verdient en dat jij alle risico's loopt.
En je hebt totaal geen controle of inzage in wat zij verdienen op de onbalansmarkt dus je kunt achteraf nergens aanspraak op maken.
Mijn ervaring met Tibber is wel dat ze de "netste" partij zijn en alles is bij hen ook goed inzichtelijk.

Evengoed een pittig prijskaartje in de mail
Het prijskaartje.

6,6 kWh + installatie: €6.595,- (excl. btw)

13,3 kWh + installatie: €9.995,- (excl. btw)

Verwachte leverdatum:

Vanaf september - hoe eerder je 'm besteld, hoe eerder je 'm in huis hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaggie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-07-2024
Zomaar vragen waar ik een antwoord op zou willen hebben voor ik hem bestel:
* Hoeveel geluid maak de batterij?
* Welke software kan mijn batterij aansturen als ik niet meer bij Tibber klant zou zijn?
* Hoe wordt de winst op de onbalans markt verdeeld tussen Tibber en de klant.
* Hoe krijg ik gridrewards uitgekeerd?
* Moet ik de Btw eerst betalen en zelf terug vagen?
* Als ik al btw teruggevraagd heb voor PV kan het dan nog wel een keer?
Kan een van jullie me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdv
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-02 10:58
Twee kan ik er voor je beantwoorden
Waaggie schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:34:
* Moet ik de Btw eerst betalen en zelf terug vagen?
* Als ik al btw teruggevraagd heb voor PV kan het dan nog wel een keer?
De FAQ zegt:
Je kunt, afhankelijk van je situatie, wel in aanmerking komen om de BTW terug te vragen. Daarbij dien je tenminste aan de volgende voorwaarden te voldoen:

Je hebt een slimme thuisbatterij.

Je hebt een dynamisch energiecontract.

Je hebt nog niet eerder gebruik gemaakt van de KOR-regeling.
Dus: ja eerst betalen, dan terugvragen; en nee als je (via de KOR) al btw over je zonnepanelen hebt teruggekregen, kan het niet nog een keer voor de thuisbatterij.

Liep ik helaas ook tegenaan bij de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Petervdv schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:53:
Twee kan ik er voor je beantwoorden

[...]

De FAQ zegt:

[...]

Dus: ja eerst betalen, dan terugvragen; en nee als je (via de KOR) al btw over je zonnepanelen hebt teruggekregen, kan het niet nog een keer voor de thuisbatterij.

Liep ik helaas ook tegenaan bij de Nexus.
Ik las ergens dat je het dan via je partner kan laten verlopen, energiecontract moet dan wel op naam van je partner staan.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekve
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12-2024
Hier het launch event van 10 maanden geleden met veel informatie over de Homevolt:
YouTube: Homevolt smart battery – launch event

[ Voor 23% gewijzigd door freekve op 10-04-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
freekve schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:57:
Hier het launch event van 10 maanden geleden met veel informatie over de Homevolt:
YouTube: Homevolt smart battery – launch event
hmmm. iets klopt niet over het materiaal in de accu.
de presentatie zegt Lithium (tijdstip rond 14:40), maar de faq zegt NMC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaggie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-07-2024
ari2asem schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:41:
[...]
hmmm. iets klopt niet over het materiaal in de accu.
de presentatie zegt Lithium (tijdstip rond 14:40), maar de faq zegt NMC.
NMC is een bepaald type lithium accu. Zover ik het weet gebruiken ander vaak LFP. Kan meer cycles aan en nog minder kas op brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EwRy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Zo te zien (in een Instagram Reel die Tibber vandaag plaatste) kan de Homevolt buiten worden geplaatst 👌🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2RA-MonaSo3u3grJN6IsBaRB-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvYIaDbo2NAqvgz09yvQS7Pw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dafENeKb6MiwVPSHxU4rFW2fsCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFRbbZYmqdOq814o5ZO9elI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeB_QCmZdGPg4GMQAREnio17nhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEScpll4AprM4IUkAlLiQZa6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 16:59
EwRy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:54:
Zo te zien (in een Instagram Reel die Tibber vandaag plaatste) kan de Homevolt buiten worden geplaatst 👌🏻

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt, staat ook gewoon op de site ;)

https://tibber.com/nl/homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

JT

VETAK y0

Ik vraag mij af hoe het zit met buiten plaatsen. We weten allemaal wat lage temperaturen doen met het bereik van EV's door de invloed van lage temperaturen op de accu. En vol in de zon bij 35 graden lijkt mij ook niet gunstig. Neemt niet weg dat ik het interessant vind dat die buiten mag zijn, maar de prijs is wel héél veel meer dan een samenstelling van wat Pylontech spullen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
Tibber verlaagt de prijzen van de Homevolt:
Om je te helpen deze belangrijke stap te zetten, bieden we onze thuisbatterij Homevolt nu aan voor een verlaagde pre-order prijs:

13,3 kWh van €9.995,- voor €7.990,- excl. btw.

6,6 kWh van €6.595,- voor €5.990,- excl. btw.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:18
Ben ook benieuwd naar de Open API die ze benoemen. Dat suggereert weer iets positiefs, maar OTA-updates die genoemd worden neigen toch weer naar vendor lockin. Ben benieuwd hoe open dit systeem is. Met deze prijzen begint het interessant te worden, maar wel vooral zodra de saldering eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:45
reskobon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:50:
Tibber verlaagt de prijzen van de Homevolt:

[...]
Nu nog een duidelijke toezegging dat het lifepo4 techniek is en dan wil ik er wel een overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Even een mailtje sturen naar hello@tibber.com?
Edit: ik gedaan, ben ook wel nieuwsgierig
Edit2: Het zijn Lithium NMC batterijen

[ Voor 49% gewijzigd door reskobon op 24-05-2024 10:53 ]

Leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 21:55
Zojuist reactie terug gekregen op een aantal vragen naar Tibber.

1.Welke type Accu:
- NMC

2. Wat kan je met de accu zodra je besluit om geen klant meer te willen zijn van Tibber?
- Er zijn 3 modi,
Basic mode: Enkel laden met opgewekte zonnestroom om op een later tijdstip door apparaten in huis te kunnen worden gebruikt

Smart mode self consumption: Laden met opgewekte stroom en naast eigen gebruik ook op de duurdere momenten van de dag verkopen

Smart mode earnings: Er wordt automatisch ingekocht op gunstige momenten en verkocht op de juiste momenten.
Homevolt is ontwikkeld door Polarium. Indien je je contract met Tibber beëindigd werkt Basic mode nog en zal er in de toekomst hoogstwaarschijnlijk door Polarium ook gekeken worden naar andere partijen zodat de tweede en wellicht de derde modus ook nog altijd beschikbaar zijn, maar daar kunnen we nog geen beloftes over maken.Homevolt is ontwikkeld door Polarium

3. Welke opties zijn er mogelijk met de API?
- Geen API-functionaliteit op dit moment, maar we zijn van plan om daar wat functionaliteit te implementeren zodat je het tot op zekere hoogte via die weg kunt bedienen.

4. Is er een modbus aanwezig?
- nee

5. Is er een app voor bediening van het systeem of gaat dit via de Tibber-app zelf?
- De Tibber-app of de Homevolt-app die zeer waarschijnlijk snel aankomt

6. Is een uitbreiding mogelijk?
- We hopen in de toekomst batterijpacks als aanvullend apart aanbod te kunnen aanbieden. We kunnen hier nog geen beloftes over maken maar het plan is om 2 a 3 Homevolts in totaal aan elkaar te kunnen koppelen.

Staat dus nog echt in de kinderschoenen.
Maar wel erg interessant. Ga voor me zelf serieus kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door kartoenweb op 27-05-2024 18:46 . Reden: Vraag 4 (autocorrect Modbus) en de laatste zin. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Ik ben ook echt geinteresseerd maar punt 3 vind ik wel wat slap. Letterlijk van de website:
Tibber staat bekend om zijn Open API en Homevolt is daarop geen uitzondering. Maak je huis slimmer met behulp van onze API:

Over the Air Updates van de Homevolt cloud.

LTE-connectiviteit (als WiFi niet beschikbaar is) De antenne zit standaard in de behuizing en wordt gebruikt voor alle drie de verbindingstypes (LTE, WiFi en 868 MHz).

Open API - zodat je je batterij kunt bedienen zoals jij dat wilt, als jij dat wilt.
Ik vraag me nog af waar ik hem zou willen hangen, ergens toch nog wat angst voor brand dus liefst niet in of aan het huis, dan maar in of tegen de schuur maar 8000 euro zomaar ergens ophangen voelt ook wat riskant.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
reskobon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:50:
Ik ben ook echt geinteresseerd maar punt 3 vind ik wel wat slap. Letterlijk van de website:

Open API - zodat je je batterij kunt bedienen zoals jij dat wilt, als jij dat wilt.
... zolang je betaalt dus. Valt me tegen. Een open api die terugvalt naar een domme modus als je geen klant meer bent, het lijkt tesla wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:44
Kan deze homevolt icm Enphase Envoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:34
Ik ga het Topic volgen komende tijd. Hier is mijn interesse ook aanwezig.

Ben erg te spreken over Tibber (Nu bijna 2 jaar klant) en de oplossing lijkt voor mij perfect in mijn woning. (Warmtepomp (verwarmen + koelen), Solaredge met 18 panelen, en veel overige slimme apparaten).

Het is niet de goedkoopste oplossing maar als het werkelijk werkt zoals ze aangeven dan lijkt het mij een erg mooie keuze.

Ik had nog wat vragen gesteld of er meerdere te koppelen zijn in de toekomst, ik verwacht er namelijk 2 nodig te hebben en er zijn er in de toekomst waarschijnlijk meerdere te koppelen.

HomeVolt meet zelf hoeveel er van de PV installatie komt dus maakt verder niet uit wat voor omvormer je hebt blijkbaar.

Tibber vind zelf dat in NL het stroomnet nooit uitvalt, dus het zogeheten "island mode" gaat voor nu niet komen naar de Homevolt. Ik vind dit wel jammer, vind het wel een fijn idee dat als het stroom werkelijk wel keer wegvalt je zelf nog even up en running bent om de "dip" op te vangen bijvoorbeeld.

[ Voor 43% gewijzigd door mvrooij op 07-06-2024 09:03 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Antwoord van Tibber over het gebruik van de thuisbatterij:
De Homevolt zal middels een algoritme de optimale mix vinden tussen laden en ontladen via de day-ahead-markt en de onbalansmarkt en daarnaast eigen (zonne-energie) verbruik in huis. Er komt ook een optie om zelf te kunnen sturen qua laden en ontladen maar dan kan er niet worden gehandeld op de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De thuisbatterij is de nieuwe vendor lock-in.

Ik wil graag overstappen naar Tibber, maar ik wil niet van die brandgevaarlijke NMC-batterijen aan mijn huis hangen. Dan heb ik liever de veiligere LFP-batterij van Zonneplan. Dan kan je ze ook nog deze zomer gebruiken in plaats van pas volgend zonnejaar. Maar deze batterij werkt alleen met de provider Zonneplan.

Dan heb je ook de Sessy, maar die werkt vooralsnog alleen met Frank Energie. Maar eigenlijk wil ik zo'n EcoFlow PowerOcean omdat je huis dan gewoon stroom blijft houden als de netstroom uitvalt, en je voelt je echt heel dom als je 15 kW + zonnestroom hebt maar je kan niks gebruiken omdat de netbeheerder weer eens is overbelast wat volgens experts na 2030 steeds vaker voor gaat komen. Echter die onafhankelijke batterijen werken nog met niemand samen, dus dan kan je niet van alle Tibber of Zonneplan handelrewards gebruik maken.

Dus nu zit ik te dubben tussen Tibber en Zonneplan, tussen het eigen merk batterij of gewoon EcoFlow, Huawei of een ander.

Is er eigenlijk al een algemeen het grote thuisbatterijtopic? Ik kon hem in ieder geval niet vinden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30
@Sando Frank Energie heeft juist geen lock-in die werkt al met meerdere merken accu's. Die soms ook een noodstroom optie hebben.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@ice-T106 dat zou kunnen, ik ken Frank niet zo goed en heb me met de eerste regel niet helemaal genuanceerd uitgedrukt. Ik bedoel te zeggen dat de smart features van de Sessy-thirdparty thuisbatterij volgens hun eigen website voorlopig alleen met Frank Energie werken, en dus niet met Tibber.
Sando schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:09:

Dan heb je ook de Sessy, maar die werkt vooralsnog alleen met Frank Energie.

[ Voor 41% gewijzigd door Sando op 10-06-2024 16:32 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online

Is er eigenlijk al een algemeen het grote thuisbatterijtopic? Ik kon hem in ieder geval niet vinden.
Algemene topic thuisbatterij
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

overige wellicht interessant.

Zonneplan Nexus thuisbatterij

Frank Energie Slim Handelen

[ Voor 9% gewijzigd door jorick570 op 11-06-2024 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:35
....

Ik wil graag overstappen naar Tibber, maar ik wil niet van die brandgevaarlijke NMC-batterijen aan mijn huis hangen.
Ik vind dit zo'n drogreden. We hebben sinds 1960 vrijwel allemaal een gasleiding in ons huis lopen. Risico op ontbranden van deze batterijen is kleiner dan een gasleiding lekkage.

[ Voor 5% gewijzigd door Wesleymaur op 12-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Wesleymaur schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Ik vind dit zo'n drogreden. We hebben sinds 1960 vrijwel allemaal een gasleiding in ons huis lopen. Risico op ontbranden van deze batterijen is kleiner dan een gasleiding lekkage.
Eens.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe Tibber effectief 97% van de capaciteit 15 jaar en/of 6000 laadcycli lang kan garanderen. Algemeen bekend is nl. dat een NMC-batterij tussen de 1000 en 2000 laadcycli mee gaat voordat hij 80% van zijn oorspronkelijk capaciteit verliest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wesleymaur schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Volgens mij heb je het gevaar niet helemaal helder, of ben je gevallen voor een marketingpraatje. Benzine-auto's en -scooters en -brommers leveren ook al 50 jaar zelden tot nooit problemen op. Maar sinds we die dingen allemaal vervangen door elektrische auto's, fietsen en scooters hebben we zo'n tsunami van spontane ontbrandingen dat er op steeds meer plekken een verbod komt op het betreden met elektrische scooters of het parkeren van elektrische auto's op de onderste verdiepingen van een parkeergarage.

In een benzinetank of gaspijp zit alleen de helft van de ingredienten van een ramp, de andere helft is extern. Je hebt zuurstof en vuur nodig. Maar in een batterij, vooral NMC-batterijen, zitten alle ingredienten samen. Zelfs in een vacuum kunnen die dingen in brand vliegen. In tegenstelling tot gas en benzine zijn deze branden eigenlijk niet te doven door de zuurstofbron weg te nemen, en moeten de batterijen gewoon opbranden. Bovendien zit in een gaspijp niet de gehele gasvoorraad. In een thuisbatterij zit wel de hele stroomvoorraad.

Thermal runaway, wat voor ontbrandende NMC-batterijen zorgt, betekent dat het proces van opladen of ontladen zelf voor spontane zelfontbranding zorgt. Dit is met gas en benzine niet mogelijk, zonder externe factor. De Mythbusters hebben laten zien dat het heel moeilijk is om een gasfles te laten ontploffen.

Het is niet voor niets dat LFP-batterijen zo populair zijn ondanks dat ze minder efficient zijn dan NMC-batterijen. Ze zijn veel stabieler en hebben minder kans op thermal runaway. Een NMC-batterij die een dagdeel in de zon staat heeft misschien een ingebouwde ventillator, maar zo'n mechanisch onderdeel kan kapot gaan en dan heeft de NMC veel minder tolerantie voor omgevingstemperatuur dan LFP.

Gewoon even ter informatie hoor. Dan weet je er even van.
offtopic:
/cc @piwakawaka

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
Sando schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Gewoon even ter informatie hoor. Dan weet je er even van.
offtopic:
/cc @piwakawaka
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Appreciated! Ik begrijp wat je zegt. Je verwijst echter wel naar auto's. Die bewegen, kunnen schade oplopen, worden op extreme vermogens opgeladen. Deze batterijen hangen vast aan de muur, zijn statisch, hangen buiten en worden met max 6 kW op/ontladen.

Bovendien, volgens een rapport,https://www.autoweek.nl/a...eiliger-dan-andere-autos/ vlogen benzineauto’s op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, terwijl elektrische auto’s slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen telden. Dit suggereert dat elektrische auto’s over het algemeen brandveiliger kunnen zijn dan benzineauto’s. Echter, als een elektrische auto eenmaal in brand staat, kan het blussen complexer zijn vanwege de lithium-ionaccu’s

Het blijft een risico. Deze homevolt batterijen worden door een Noorse fabrikant onder strenge eisen in elkaar gezet. Ik verwacht hier persoonlijk dus geen issues, en het blijft een persoonlijke overweging om dit risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wesleymaur schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Bovendien, volgens een rapport,https://www.autoweek.nl/a...eiliger-dan-andere-autos/ vlogen benzineauto’s op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, terwijl elektrische auto’s slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen telden.
Dat zijn interessante cijfers! Ik kreeg een andere indruk van alle zelfontbrandende scooters. Het probleem is dat de chemicaliën in de batterij door het trillen en botsen en omvallen langzaam hun veilige structuur verliezen en daardoor steeds meer risico op zelfontbranding accumuleren. Blijkbaar en gelukkig gelden er toch strengere eisen - of het is vanwege het formaat gewoon makkelijker om koelsystemen in te bouwen - voor elektrische auto's. En laten we dan hopen dat het voor thuisbatterijen ook geldt!

Het is een interessant onderwerp en zelf heb ik voor mijn oude "thuisbatterij" (1.5 kWh) bewust LFP gekozen voor een stukje gemoedsrust, ook al was de NMC-variant goedkoper. Het zullen beide veilige batterijen zijn. Het risico (voor beiden) is laag, maar niet nul. Ik denk dat de thuisbatterijtrend nog iets te nieuw is om echt goede statistieken te hebben.

Mijn gedachte is als volgt. De gevaren van batterijen schuilen in mechanische irritatie, thermische irritatie, of een combinatie van die twee. Een stevig opladende batterij kan wel 40 graden warmer worden. Een felle zon kan oppervlakten opwarmen tot 70 graden (en dan kan je een ei bakken op je motorkap). Samen is dat 110 graden, en dat is volgens alle berekeningen veilig, mits de structuur van je batterijen niet is beschadigd. Dus de vraag is: Hoeveel marge wil je hebben?

NMC-batterijen hebben een structuur gebaseerd op oxiden (O2) wat de neiging heeft te reageren met andere stoffen, en gaat over tot thermal runaway bij ongeveer 150 graden. Uitgaande van stevig laden op de warmste zomerdag kan de batterij in het slechtste geval 110 graden worden. Dan heb je een marge van 40 graden.

LFP-batterijen gebruiken een kristalstructuur gebaseerd op veel stabielere fosfaten (PO4) waardoor het minder makkelijk irriteert, en bovendien pas overgaat tot thermal runaway bij ongeveer 300 graden. Dan heb je een marge van 180 graden.

Als er om het rampscenario compleet te maken ook nog iets in brand vliegt, dan duurt het met zo'n blikken beschermkap 6 tot 10 keer zo lang om de interne batterij met nog eens 180 graden te verwarmen t.o.v. 40 graden.

Betreft de mechanische irritatie; het maakt niet uit of een Europeaan of een Aziaat buskruit in een mortiergranaat heeft gestopt; als ik er met een trilwals omheen gaat maaien, dan is de kans even groot dat de granaat de mechanische irritatie kan weerstaan.

Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Maar ik denk dat er ook een wettelijke afweging zou mogen zijn. Bij een vrijstaand huis zouden we wat mij betreft meer keuzevrijheid moeten hebben dan bij een tussenwoning. Want mijn buren hebben niet gekozen voor dat extra risico.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Sando schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Een stevig opladende batterij kan wel 40 graden warmer worden. Een felle zon kan oppervlakten opwarmen tot 70 graden (en dan kan je een ei bakken op je motorkap). Samen is dat 110 graden
Ik kan me vergissen, maar volgens mij werkt temperaturen bij elkaar optellen niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

CopyCatz schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:02:
[...]

volgens mij werkt temperaturen bij elkaar optellen niet zo
Nou dan heb ik de klok horen luiden, maar dat maakt mijn punt niet minder waar. Zoek het op Wikipedia op of vraag het aan ChatGPT: LFP is beduidend brandveiliger dan NMC.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Sando schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 03:25:
[...]

Nou dan heb ik de klok horen luiden, maar dat maakt mijn punt niet minder waar. Zoek het op Wikipedia op of vraag het aan ChatGPT: LFP is beduidend brandveiliger dan NMC.
Dat laatste ben ik zeker met je eens, en nog steeds zeer teleurstellend van Tibber dat ze met verouderde technologie komen maar wel beweren daar wel een LiFePo4 levensduur mee te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Ook in Zweden hebben zie die mening:
Homevolthar 10 års garanti. Den består avflera separata moduler vilket innebär att vi vid garantiärenden kan ageramycket fort. Batteriet har en garantipå 6000 cykler eller 10 år, med en batterihälsa på 70%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
CopyCatz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Dat laatste ben ik zeker met je eens, en nog steeds zeer teleurstellend van Tibber dat ze met verouderde technologie komen maar wel beweren daar wel een LiFePo4 levensduur mee te behalen.
Kan me voorstellen dat ze voor de NMC technologie gaan omdat die beter tegen de kou kan dan de LFP technologie. Het is een afweging die gemaakt is. In Zweden is het kouder dan hier, en een USP voor deze batterij is wel dat hij buiten geplaatst kan worden, en dat is dan weer zeer aantrekkelijk voor mensen met weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:56
Eco flow power ocean is bij Duitse Tibber al te bestellen:

https://tibber.com/de/sto...ecoflow-powerocean-dc-fit

Best aan de prijs…..

Homevolt kennen ze daar ook, maar daar is de Duitse prijs nog niet van bekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Mwah, niet goedkoop maar dat is de homevolt ook niet. Maar voor de Pulse vragen ze daar ook 88 euro blijkbaar. En in Nederland kan je de btw terugvragen, dus 10399 - 21% = 8200 euro. Min of meer dezelfde prijs als een Homevolt 13kwh.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:56
Ik vrees dat de minus 21% niet van toepassing is.
Er staat al 0% MwSt genoemd. MwSt is Duitse afkorting van BTW.

Evengoed is het afwachten wat prijzen worden in NL. Homevolt prijzen in Noorwegen en Zweden zijn ook anders dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Oh sjonge, lekker opgelet, maar we wachten af.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Ah die lijkt me ook erg interessant. Heeft wel de functie "island mode" en kan zelfs tot 45 kWh.

Ik hou het ook eens in de gate!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickM110
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
De Homevolt van Tibber lijkt mij wel interessant, vooral omdat deze van AI voorzien is. Zelflerend zou hij daardoor zijn, ik ben benieuwd.

Ik vraag mij af hoe zo een Homevolt van Tibber aangesloten wordt aan de meterkast?
Momenteel ben ik bezig om een laadpaal in de garage (die 25 meter verderop staat) aan te sluiten. Als ik besluit om deze Homevolt te kopen, kan ik straks weer alles open breken om kabels te leggen.

Heeft iemand al ergens een installatie handleiding gevonden van de Homevolt?
Moeten hier 1 of 2 kabels in en hoeveel aderig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:42

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

mvrooij schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Ah die lijkt me ook erg interessant. Heeft wel de functie "island mode" en kan zelfs tot 45 kWh.

Ik hou het ook eens in de gate!
Ik heb een batterij van AlphaESS (20KWh / 5KW enkelfase), die oa island mode in huis heeft (alsmede backup en generator mode), volledig zelf te besturen via locale modbus (met HA bv). Daarmee zit ik nu bij Frank Energie, om op de onbalansmarkt de komende 2 jaar wat van de aanschaf terug te verdienen (en de btw op aanschaf terug te ontvangen). Als de salderingsregeling verdwijnt dan gaat hij in eigen beheer (volgens mijn huidige berekening).
Kijk maar eens op hun site, ook verkrijgbaar op 3 fasen 10KW en meer, tot 60KWh. De prijzen zijn vergelijkbaar met ZP, de garantie (10 jaar / 10K cycli) is beter, en vooral: een open systeem (ook voor niet-nerds via de cloud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kartoenweb
Ik heb een batterij van AlphaESS (20KWh / 5KW enkelfase), die oa island mode in huis heeft (alsmede backup en generator mode), volledig zelf te besturen via locale modbus (met HA bv). Daarmee zit ik nu bij Frank Energie, om op de onbalansmarkt de komende 2 jaar wat van de aanschaf terug te verdienen (en de btw op aanschaf terug te ontvangen). Als de salderingsregeling verdwijnt dan gaat hij in eigen beheer (volgens mijn huidige berekening).
Kijk maar eens op hun site, ook verkrijgbaar op 3 fasen 10KW en meer, tot 60KWh. De prijzen zijn vergelijkbaar met ZP, de garantie (10 jaar / 10K cycli) is beter, en vooral: een open systeem (ook voor niet-nerds via de cloud).
Zou je hier meer over kunnen vertellen?
- Modbus TCP/IP of RS485 En zit er dan een duidelijke handleiding bij hoe je de registers kaan aanroepen?
- Hoe suit je dat ding aan? voeding vanuit de meterkast en een load aansluiting?
- Is er een support? NL / EN / DE?
Ben erg benieuwd.
Bedankt voor de moeite.

[ Voor 0% gewijzigd door kartoenweb op 13-07-2024 14:23 . Reden: quote tag fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Kreeg vandaag een mail dat de homevolt de komende 5 dagen te bestellen is voor geinteresseerden. Maar 6000 cycli op NMC gaat er bij mij niet in helaas.

• mvrooij
CopyCatz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:08:
Kreeg vandaag een mail dat de homevolt de komende 5 dagen te bestellen is voor geinteresseerden. Maar 6000 cycli op NMC gaat er bij mij niet in helaas.
Ik wacht ook op andere mogelijkheden. Zie veel meer "mooiere' en betere producten voorbij komen die gaan lanceren voor mijn gevoel. Ik wacht het nog even af.

• reskobon
Het was ook meer een herhaal mail, niets nieuws maar de pre-order periode is voorbij.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

CopyCatz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:08:
De prijs per kwh is ook echt mega. Ik snap dat je betaalt voor de software en extra service maar man, wat een geld. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daar geen dikke marge op draaien, al is het maar om financiele risico's af te dekken ofzo. 16 grade A EVE LFP cellen van NKON kosten de consument een ruime 1200 euro, dat is ruim 15kwh. Het verschil met hun accu is dan inclusief btw 8400 euro voor een nette behuizing die buiten mag hangen, software en hardeware, service en installatie. Pffff.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:11

Armada

-Wat wil je weten?-

JT schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

De prijs per kwh is ook echt mega. Ik snap dat je betaalt voor de software en extra service maar man, wat een geld. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daar geen dikke marge op draaien, al is het maar om financiele risico's af te dekken ofzo. 16 grade A EVE LFP cellen van NKON kosten de consument een ruime 1200 euro, dat is ruim 15kwh. Het verschil met hun accu is dan inclusief btw 8400 euro voor een nette behuizing die buiten mag hangen, software en hardeware, service en installatie. Pffff.
Dat is het mooie van de vrije markt. Als jij dit veel goedkoper kan, dan kan je ze zo uit de markt concurreren, toch? :P

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Armada schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Dat is het mooie van de vrije markt. Als jij dit veel goedkoper kan, dan kan je ze zo uit de markt concurreren, toch? :P
Ja want om die vrije markt te betreden heb je totaal geen vermogen, kennis, plannen en tijd nodig. Ik ontwerp even mijn eigen accu en ik bel morgen met Tennet of ik ff mee mag doen op de onbalansmarkt, waarbij ik alle verkochte accu's aanstuur met een Pythonscriptje op een Pi4 met 8gb RAM en SSD, das vast goed genoeg en dat kan ik betalen.

Neemt niet weg dat ik zeker verwacht dat de prijs gaat dalen als er meer aanbieders komen. Het is nu een oligopolie.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Maar het is niet echt een vrije markt hier, als Tibber die batterij niet support en je het niet aan je grid rewards kan koppelen, loopt je terugverdientijd behoorlijk op.
Ik hoop/wacht in ieder geval op een paar alternatieve opties.

Leeg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 15:14

HaikoW

International man of mystery

mvrooij schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:33:
[...]Ik wacht ook op andere mogelijkheden. Zie veel meer "mooiere' en betere producten voorbij komen die gaan lanceren voor mijn gevoel. Ik wacht het nog even af.
Op deze manier gaan we hier op Tweakers natuurlijk nooit horen hoe Homevolt het doet 8)

Ik heb deze ochtend besteld en zal ons op de hoogte houden van de voortgang.

De bevestigingsemail geeft een levertijd aan tussen 15 september en 15 december.
Volgende stap is een telefoontje van de installateur om een schouwing in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
6 KW of 12 KW lijkt niet interessant.
Auto is al 50 KW zoek iets van minimaal 20 KW of meer.
Daar onder is een druppel op een kokende plaat.
Zeker als je Elektrisch rij voor mij is een volle lading snel 50KW
50 KW kost bij Fastnet 30 Euro OMG
Zeg je laad je auto elke dag op 900 euro per maand (via fastnet)
Dus als je dat op je eigen stroom kan doen kost dat 12,5 en per maand 375 525 euro winst per maand.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:19

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Raoul.TLS je bedoelt kWh.
offtopic:
Normaal houd ik er niet zo van om voor eenhedenpolitie te spelen, maar je doet het zo consequent fout dat het mij nu toch wel gepast leek. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 22:18
Raoul.TLS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:04:
6 KW of 12 KW lijkt niet interessant.
Auto is al 50 KW zoek iets van minimaal 20 KW of meer.
Daar onder is een druppel op een kokende plaat.
Zeker als je Elektrisch rij voor mij is een volle lading snel 50KW
50 KW kost bij Fastnet 30 Euro OMG
Zeg je laad je auto elke dag op 900 euro per maand (via fastnet)
Dus als je dat op je eigen stroom kan doen kost dat 12,5 en per maand 375 525 euro winst per maand.
Maar als je al het overschot van de batterij in je auto duwt in de nacht en daarna stopt met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
aschja schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Maar als je al het overschot van de batterij in je auto duwt in de nacht en daarna stopt met laden?
Dat gaat Niet Auto moet het ondersteunen dat is een
Laadpaal moet het ondersteunen dat is 2
En groepen kast moet het ondersteunen dat is 3

Collega had ernaar gekeken zijn ID4 ondersteund het wel maar moet een Nieuwe duurdere laadpaal kopen en een groepenkast die het ook ondersteund

Was prijzig

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Raoul.TLS schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Dat gaat Niet Auto moet het ondersteunen dat is een
Laadpaal moet het ondersteunen dat is 2
En groepen kast moet het ondersteunen dat is 3

Collega had ernaar gekeken zijn ID4 ondersteund het wel maar moet een Nieuwe duurdere laadpaal kopen en een groepenkast die het ook ondersteund

Was prijzig
Ik heb het niet over bi-directioneel laden oid. De thuisbatterij zit x% vol. Kan je dat in de thuisbatterij niet in de auto laden? En dat de auto daarna stopt met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
aschja schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb het niet over bi-directioneel laden oid. De thuisbatterij zit x% vol. Kan je dat in de thuisbatterij niet in de auto laden? En dat de auto daarna stopt met laden.
Daar wil ik hem voor gebruiken maar goed zou graag een van 20KW of meer willen hebben
Dan kan ik alles overzetten en beetje bij beetje de acu weer vullen

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Ik zit serieus te overwegen om de Homevolt aan te schaffen. Ik heb op dit moment de volgende situatie:

Verbruik:
Normaal 1000kwh
Dal 3000kwh

Teruglevering:
Normaal 2200kwh
Dal 1000kwh

Citroen E-C4 met 50kwh batterij. Zoals je kan zien is mijn verbruik hoger dan mijn teruglevering. Is de Homevolt dan ook nog interessant?

Ook ben ik benieuwd of de Tibber Pulse icm Easee Charge light ook met de Homevolt "praten" zodat bijvoorbeeld overdag op de goedkoopste momenten stroom naar de auto gaat?

[ Voor 54% gewijzigd door aschja op 19-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Of dat interessant is, hangt ook af van wanneer je stroom gebruikt. Ik heb heel vaak overproductie (bijv omdat auto niet thuis is maar zon hard schijnt) maar ook op andere momenten sterke vraag. Daar zou een batterij ons wel kunnen helpen. Maar goed, iets andere situatie, ik zit op zo'n 15000kWh per jaar verbruik en 10000kWh productie.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
reskobon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:19:
ik zit op zo'n 15kWh per jaar verbruik en 10kWh productie.
knap, dat doe ik in een gemiddelde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
CopyCatz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:20:
[...]

knap, dat doe ik in een gemiddelde dag.
Oh, suf, factor 1000.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBossie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-06 13:30
Heeft iemand al gekeken naar de diensten van Bliq?

Zij lijken de optie open te houden een eigen accu en omvormer aan te schaffen, tegen normale prijzen, en toch te handelen op de day ahead en onbalansmarkten.

Ik vind de Nexus prijzig en de homevolt absurd geprijsd voor wat het te bieden heeft. Het is daarnaast maar te bezien hoe je ooit uit de vendor lock-in komt, welke functies komen te vervallen.

Het is me Bliq niet duidelijk of kosten stapelen voor de verschillende diensten. Voor geoptimaliseerd laden, dynamisch handelen en onbalanshandel wordt een vanaf prijs van telkens 7 euro/maand aangegeven. Als deze kosten stapelen, dan wordt het toch vervelend duur.

thx.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Maar hoe voorkom je daar de vendor lock dan? Ik vind de accu's van Bliq interessant maar ik kan niet eens een API vinden, alles moet via hun app (maar heb ook niet lang gezocht).

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
reskobon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:33:
Maar hoe voorkom je daar de vendor lock dan? Ik vind de accu's van Bliq interessant maar ik kan niet eens een API vinden, alles moet via hun app (maar heb ook niet lang gezocht).
Ja, idd ik ben het met je eens. Ik snap de 7,- per maand. Systeem moet ook onderhouden blijven. Alleen ik vind het eng die verdor lock dingen. En geen API.

Ik wacht nog even, al sta ik wel te popelen om een accu an te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschoots
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06 21:09
Net de aankondiging binnen. Tja, best prijzig per kWh. Allemaal met een 6kW 3 fase omvormer. De 13.3kWh uitvoering kost 8000 ex BTW.
En heel jammer dat er NMC cellen in zitten, en geen LFP.
NMC wil ik niet in of bij mijn huis hebben.

There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't

• MBossie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-06 13:30
kartoenweb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Ja, idd ik ben het met je eens. Ik snap de 7,- per maand. Systeem moet ook onderhouden blijven. Alleen ik vind het eng die verdor lock dingen. En geen API.

Ik wacht nog even, al sta ik wel te popelen om een accu an te schaffen.
Ik koop een thuisaccu niet om het businessmodel van een ander te financieren en dan misschien in 4 tot 7 jaar mijn geld terug te krijgen, laat staan nog wat rendement te maken. Als die ander dan ook nog inferieure techniek aanbiedt met een beperkte levensduur, dan neemt dat werkelijk alle incentives weg.

Op https://bliq.energy/nl/bliq-powerflow/ vind je meer info over dat powerflow product van Bliq. Mijn gedachte is dat je een brede keuze hebt aan thuisbatterijen, zonder vendor lock-in, tegen goede prijzen. En met de Bliq energiemanager en Powerflow tegen aanvaardbare investering gebruik kunt maken van dynamische prijzen en onbalanshandelen.

De opties via de Bliq app zien er goed uit, het enige wat voor mij nog mist is slim laden van de auto. Tibber doet dat prima en dat zou ik missen. Het lijkt een kwestie van tijd.
Met de juiste technische voorziening biedt het ook noodstroom. Het komt niet vaak voor maar het is toch stupide als je een grote accu hebt staan en je kunt hem niet gebruiken als de stroom eens uitvalt..

Bliq biedt in de Powerflow app meerdere opties aan. Zonnestroom laden, geoptimaliseerd laden, dynamisch handelen en onbalans handelen. Ze lijken dit te beprijzen met meestal 7 euro per optie, maar dat loopt snel op naar 12 of 17 per maand. De website is niet duidelijk of deze kosten stapelen of dat het feitelijk een hiërarchie in functionaliteit is.

Ik zal ze eens een bericht sturen, het is nu nog niet opportuun. Ik heb ook een grote hekel aan incomplete "joepiedepoepie" websites en "gratis adviesgesprekken."

Enfin, ik dwaal wat af van het homevolt en Tibber onderwerp, excuses daarvoor.

Martin

• mvrooij
MBossie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Ik koop een thuisaccu niet om het businessmodel van een ander te financieren en dan misschien in 4 tot 7 jaar mijn geld terug te krijgen, laat staan nog wat rendement te maken. Als die ander dan ook nog inferieure techniek aanbiedt met een beperkte levensduur, dan neemt dat werkelijk alle incentives weg.

Op https://bliq.energy/nl/bliq-powerflow/ vind je meer info over dat powerflow product van Bliq. Mijn gedachte is dat je een brede keuze hebt aan thuisbatterijen, zonder vendor lock-in, tegen goede prijzen. En met de Bliq energiemanager en Powerflow tegen aanvaardbare investering gebruik kunt maken van dynamische prijzen en onbalanshandelen.

De opties via de Bliq app zien er goed uit, het enige wat voor mij nog mist is slim laden van de auto. Tibber doet dat prima en dat zou ik missen. Het lijkt een kwestie van tijd.
Met de juiste technische voorziening biedt het ook noodstroom. Het komt niet vaak voor maar het is toch stupide als je een grote accu hebt staan en je kunt hem niet gebruiken als de stroom eens uitvalt..

Bliq biedt in de Powerflow app meerdere opties aan. Zonnestroom laden, geoptimaliseerd laden, dynamisch handelen en onbalans handelen. Ze lijken dit te beprijzen met meestal 7 euro per optie, maar dat loopt snel op naar 12 of 17 per maand. De website is niet duidelijk of deze kosten stapelen of dat het feitelijk een hiërarchie in functionaliteit is.

Ik zal ze eens een bericht sturen, het is nu nog niet opportuun. Ik heb ook een grote hekel aan incomplete "joepiedepoepie" websites en "gratis adviesgesprekken."

Enfin, ik dwaal wat af van het homevolt en Tibber onderwerp, excuses daarvoor.

Martin
Ik heb het nog niet heel goed bekeken en wil me er dit weekend verder in verdiepen maar is het niet zo dat je Bliq kunt afnemen met batterij en dan Tibber als Dynamische leverancier kunt blijven gebruiken?

Ik zie dat ze auto laden wel gaan toevoegen komende maanden.

Ik vind 9.990,- euro excl. BTW best interesssant voor 25 kWh 3 fase 8 kW met LFP batterijen.

**Ah ik zie dat via hun het Onbelanshandelen juist het meeste opbrengt natuurlijk. Dan is het nog even wachten tot die functies erin komen ben ik bang.

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 22-08-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
mvrooij schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

maar is het niet zo dat je Bliq kunt afnemen met batterij en dan Tibber als Dynamische leverancier kunt blijven gebruiken
Dat denk ik wel maar dan geef je het in handen van Bliq en profiteer je bij Tibber bijv niet meer van Grid Rewards. Ik zou liever hebben dat ik de batterij van Bliq aan Tibber kan koppelen.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
reskobon schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Dat denk ik wel maar dan geef je het in handen van Bliq en profiteer je bij Tibber bijv niet meer van Grid Rewards. Ik zou liever hebben dat ik de batterij van Bliq aan Tibber kan koppelen.
Maar dat laatste kan toch gewoon. Ik zit te kijken naar batterijen van Solar Edge en die werken gewoon samen met Tibber. En grid rewards heeft toch verder weinig te maken met de Homevolt? Het een sluit het andere niet uit, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Ik denk dat TIbber een flinke slag kan slaan door hun software/grid rewards etc etc gewoon werkend te gaan maken met andere batterijen. Dus ondersteun niet enkel je eigen batterij maar ga ook andere ondersteunen. Ik weet zeker dat er dan veel klanten zullen blijven of bij gaan komen.

Ik vind de Homevolt te duur voor wat je krijgt. Plus heb liever de LFP batterij.

Ik vind die van Bliq er erg goed uit zien, 10k voor 25kWh. Perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik heb Tibber gemaild over de NMC claim van 6000 cycli; ze geven aan dat de batterij dermate modern is dat ze dit kunnen garanderen, waarbij het ook daadwerkelijk onder de garantie valt. Ik heb dan nog steeds liever LFP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
CopyCatz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:43:
Ik heb Tibber gemaild over de NMC claim van 6000 cycli; ze geven aan dat de batterij dermate modern is dat ze dit kunnen garanderen, waarbij het ook daadwerkelijk onder de garantie valt. Ik heb dan nog steeds liever LFP..
Ik had ze al een keer gevraagd

piwakawaka in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

piwakawaka in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reskobon
mvrooij schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:44:
Ik denk dat TIbber een flinke slag kan slaan door hun software/grid rewards etc etc gewoon werkend te gaan maken met andere batterijen. Dus ondersteun niet enkel je eigen batterij maar ga ook andere ondersteunen. Ik weet zeker dat er dan veel klanten zullen blijven of bij gaan komen.

Ik vind de Homevolt te duur voor wat je krijgt. Plus heb liever de LFP batterij.

Ik vind die van Bliq er erg goed uit zien, 10k voor 25kWh. Perfect.
Dan zitten we op dezelfde lijn. Ik vind de Homevolt ook te prijzig maar vind de Grid Rewards mooi werken met de auto, dus dat moet mijn batterij ook kunnen en kan dus nu enkel met Homevolt. Je kan dus zeker wel een andere batterij gebruiken maar dan ligt de aansturing bij jezelf. En ook dat vind ik prima, ik kan zelf software bouwen maar dan zou ik ook dat weer graag met Tibber integreren. Dus Tibber vertelt mij dat ze van stroom af moeten, ik slinger batterij, auto en warmtepomp aan.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
Ik zie nog geen reacties op de actie Unieke kans: test de nieuwe Homevolt-thuisbatterij van Tibber. Heeft niemand gegokt op een gratis Homevolt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
MajaMestreech schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:20:
Ik zie nog geen reacties op de actie Unieke kans: test de nieuwe Homevolt-thuisbatterij van Tibber. Heeft niemand gegokt op een gratis Homevolt?
jawel maar je ziet de reacties niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
boyette schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:15:
[...]

jawel maar je ziet de reacties niet
Ik bedoel in dit topic ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
die reacties gaan via het artikel niet via dit topic lijkt me.. of je had verwacht dat iedereen die daarop reageert in dit topic dat ook gaat melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CathodioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Aardedraadje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:53:
Vrij weinig informatie. Zo'n batterij zou voor mij pas interessant zijn als íe middels MQTT, ModBus o.i.d. aangestuurd kan worden. En dus niet overgeleverd is aan de grillen van de app van mijn leverancier. Wat @Cheesy ook al aangeeft dus. Lijkt voor mij op de ZonnePlan Nexus maar dan minder waar voor je geld, van wat ik er aan kan zien. Die is namelijk €8000 ex btw. voor 20 kWh.
"Daarnaast is er een lokale API beschikbaar voor slimmeriken waarmee je zonder Tibber contract nog meer voordeel kunt halen uit Homevolt."

Bron: https://support.tibber.com/nl/articles/7945651-homevolt-faq

"Never underestimate the power of stupid people in large groups!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
CathodioN schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

"Daarnaast is er een lokale API beschikbaar voor slimmeriken waarmee je zonder Tibber contract nog meer voordeel kunt halen uit Homevolt."

Bron: https://support.tibber.com/nl/articles/7945651-homevolt-faq
Ja een lokale api is leuk maar daar heb je in beginsel nog weinig aan tenzij er een bridge komt die met alles en iedereen te koppelen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
boyette schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Ja een lokale api is leuk maar daar heb je in beginsel nog weinig aan tenzij er een bridge komt die met alles en iedereen te koppelen is
Die kunnen we zelf bouwen in Home Assistant (of ander domotica platform). Maar ik las ook ergens dat die lokale API er ook nog niet in zit maar wel zou moeten komen.

Leeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 13:56
Duurt niet lang meer, voordat de eerste ervaringen live zijn. En gezien de “verloting” zit daar in ieder geval één tweaker bij.
Hoop dat deze tweaker hier ook zijn/haar ervaringen mag en gaat delen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 20:27
Ha Tweakers, ik heb half augustus de 13 kWh variant besteld. Inmiddels foto's van de meterkast opgestuurd en zodra er iets te melden valt, laat ik het hier weten.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 15:14

HaikoW

International man of mystery

Gies123 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:08:
Ha Tweakers, ik heb half augustus de 13 kWh variant besteld. Inmiddels foto's van de meterkast opgestuurd en zodra er iets te melden valt, laat ik het hier weten.
Ik heb die van mij (ook 13kWh) de 17e besteld maar nog niets gehoord, ben benieuwd wanneer ik wat ga horen. **update** heb de mail om de foto's op te sturen de 26e ontvangen. Inmiddels foto's opgestuurd. Bedankt voor je update @Gies123

[ Voor 14% gewijzigd door HaikoW op 04-09-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 21:46
Ik heb ook een bestelling geplaatst, op 12 augustus, de dag dat ze bestellingen mogelijk maakten. Op 21 augustus werd ik gevraagd om foto’s te uploaden, wat ik direct heb gedaan, maar sindsdien is het stil. Deze week heb ik gemaild met de vraag hoe lang de doorlooptijd bij Solar Concept ongeveer is. Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat ze daar geen antwoord op konden geven?

Het lijkt erop dat Solar Concept op dit moment niet genoeg capaciteit heeft om de aanvragen binnen een redelijke termijn te verwerken. Ik geloof niet dat ze nu al zoveel aanmeldingen hebben voor de Tibber-batterij dat dit zo lang moet duren.

Als ze nu al zoveel tijd nodig hebben om een paar foto's vanuit hun kantoor te beoordelen, wil ik niet eens weten hoe lang het zal duren voordat ze bij ons thuis komen voor een inspectie en het advies.

Zeker omdat ik in juni nog aan Tibber had gevraagd of september nog steeds de maand voor levering en installatie zou zijn en ze bevestigend antwoordden. In de mail van 12 augustus werd dat "vanaf 1 oktober", maar met dit tempo lijkt dat niet haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Dank voor de update en we gaan het zien, ik wacht nog even rustig af.

Homevolt dashboard

• CopyCatz
Ik had me al helemaal gefocust op de technische aspecten van de homevolt, maar even de installateur checken is ook wel belangrijk dus.. Vanuit het noorden zit ik niet echt te wachten op support/installatie vanuit schaik, en als ik dan weer een woonhuis als vestigingsadres zie.. waarom gaat Tibber nou niet met een grotere installateur in zee.

• Gies123
Dat adres verbaast me ook een beetje, maar inmiddels is Solar Concept overgenomen door Essent, dus dat geeft iets meer vertrouwen.
https://solarmagazine.nl/...onnepanelen-solar-concept

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reskobon
Maar wie heeft nou die batterij gewonnen? Ben wel benieuwd :)

Leeg

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste