• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:51
JackBol schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:19:
Grote update van de Homevolt-RoI pagina!
  1. Arbitragemodel bijgewerkt zodat deze nu alle energiestromen goed verrekent. (zichtbaar op het dashboard --> Arbitrage details) Grid → batterij en zon → batterij als kosten en batterij → huis en batterij → net als opbrengsten.
  2. RoI-projectie die laat zien hoe je terugverdien-schatting zich sinds installatie heeft ontwikkeld
  3. API - Onder instellingen kun je API-toegang aanzetten en een sleutel genereren. Daarmee lees en wijzig je je eigen instellingen en batterijgegevens programmatisch.
  4. Een 🏆 Ranglijst
Misschien moet ik toch ook maar even een betere investeringscijfer invullen, is wat beter voor de RoI berekening :)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Senaxx schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Friesland / Liander doet helaas ook niet mee :(
Is er een lijstje te vinden welke gebieden of netbeheerders meedoen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-09 23:23
JackBol schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:19:
Grote update van de Homevolt-RoI pagina!
  1. Arbitragemodel bijgewerkt zodat deze nu alle energiestromen goed verrekent. (zichtbaar op het dashboard --> Arbitrage details) Grid → batterij en zon → batterij als kosten en batterij → huis en batterij → net als opbrengsten.
  2. RoI-projectie die laat zien hoe je terugverdien-schatting zich sinds installatie heeft ontwikkeld
  3. API - Onder instellingen kun je API-toegang aanzetten en een sleutel genereren. Daarmee lees en wijzig je je eigen instellingen en batterijgegevens programmatisch.
  4. Een 🏆 Ranglijst
Lekker bezig! Heb je al een manier gevonden hoe je makkelijk stroom terug kan traceren?

ik ben opzoek naar stroom van grid / solar in de batterij en stroom uit de batterij naar grid / huis.

Dan kunnen we exacter de opbrengsten meten in 2027.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Timothi schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Lekker bezig! Heb je al een manier gevonden hoe je makkelijk stroom terug kan traceren?

ik ben opzoek naar stroom van grid / solar in de batterij en stroom uit de batterij naar grid / huis.

Dan kunnen we exacter de opbrengsten meten in 2027.
die worden als losse waarde in de Tibber Data API gegeven.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Timothi
JackBol schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

die worden als losse waarde in de Tibber Data API gegeven.
Top!! Even kijken of deze api ook in home assistant beschikbaar is. Ik stuur je trouwens een privé bericht ik krijg mijn oauth niet gekoppeld on my.homevolt.online

• liudger
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 19:58
Hoe was jullie factuur van afgelopen maand. Bij mij klopte er niks van. In de app was het gebruik een negatief bedrag deze maand. Dus ik zou dat bedrag terug krijgen minus alle kosten etc op verbruik + geproduceerd + grid rewards. Dus een flink bedrag.

Op de factuur van Tibber is het verbruik echter een positief bedrag en moet ik dat dus betalen + kosten etc.

Ik snap dat de app een indicatie is maar dit voelt bijna oplichterij. Ze willen het niet uitleggen waarom het gebruik bedrag dus in plaats negatie positief is. (120,-) verschil.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Samen staan we sterker.

Edit was het bedrag aanpassen met kosten erbij was het 200,-, maar verschil in gebruik is 120.-

[ Voor 8% gewijzigd door liudger op 10-08-2026 21:38 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
wellicht kun je net wat meer info geven?

Want dit herken ik niet

• liudger
Hier de app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHFPU3f0qg2z1AoPkAhrgKrc01Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oea5gCZh3fvhk2EkOBTKQagL.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPZEBP9AbmBQKfK21630RyxNaI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcu3nFZRGRl5shh5HEyX4m5m.png?f=fotoalbum_large

• commentator
de app toont toch al je levering er af? Van je factuur moet de levering nog af he

• Senaxx
Ja als het goed is moet dat die 131,95 - 103,18 zijn. Dit is wat je werkelijk verbruikt hebt. Nu mag je dit nog tegen elkaar wegstrepen.

Maar ik moet zeggen dat ik hier mij ook wel eens op verkeken heb. Bij verbruik staat -123,72 waardoor ik ook wel eens gedacht heb van "hey ik heb meer terug geleverd dan verbruikt, en krijg dus geld terug". De Grid Rewards geven ze bijvoorbeeld ook weer + btw in de app, en op de factuur staat deze zonder btw.

Ik ben wel met je eens dat het vreemd is dat dit zo wordt weergegeven en verwarrend kan zijn.

Ik zou willen dat ze tegel zouden toevoegen die gewoon een volledig overzicht zouden weergeven met je totale huidige kosten en opbrengsten tot nu toe in de maand.

Verbruik
Teruglevering
GridRewards
Inkoopvergoeding
Energiebelasting
BTW

• liudger
Ehm jullie lezen niet goed. Het gaat me niet om eind bedrag maar om het verbruik van 602,95 kWh (855 - 30%). Daar krijg ik volgens de app 103,18 euro voor uitbetaald. In de factuur staat dat ik daar rood omcirkeld 27,38 voor moet betalen. Dit is nog voor belastingen, grid rewards etc. dat is dus een verschil van meer dan 120,-

• Senaxx
liudger schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:28:
Ehm jullie lezen niet goed. Het gaat me niet om eind bedrag maar om het verbruik van 602,95 kWh (855 - 30%). Daar krijg ik volgens de app 103,18 euro voor uitbetaald. In de factuur staat dat ik daar rood omcirkeld 27,38 voor moet betalen. Dit is nog voor belastingen, grid rewards etc. dat is dus een verschil van meer dan 120,-
Ik snap nu wel wat je bedoeld, voor juli staat er bij mij ook een verbruik van -123,72 in de app, maar op de factuur staat: stroomverbruik +70,24 + inkoop 13,84 + EB 61,81 = +145,89.

Dus die match kan ik ook niet maken, maar andere vraag hoe kan verbruik nu überhaupt - (min) zijn in de app? Alles wat je terug levert komt onder geproduceerd te staan, of zie ik iets over het hoofd?

• commentator
Senaxx schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Dus die match kan ik ook niet maken, maar andere vraag hoe kan verbruik nu überhaupt - (min) zijn in de app? Alles wat je terug levert komt onder geproduceerd te staan, of zie ik iets over het hoofd?
als je meer terug levert dan verbruikt heb je toch negatief :)

• liudger
Prijzen van stroom kunnen behoorlijk negatief zijn door de nieuwe markten die ze aanboren. Dit maakt volgens mij dat het verbruik dus een negatieve prijs kan hebben. Dit heeft niks met productie te maken.

Gelukkig zijn er meer mensen. Ik ben nog steeds in gesprek met een ai bij Tibber die zich voor doet als een mens. Hopelijk wordt ik snel doorverwezen naar een mens van vlees en bloed. Het rare is dat je eerst bij Tibber altijd een AI bot krijgt, maar daarna normaal een mens. Nu kreeg ik dus daarna opnieuw een bot, waarschijnlijk een duurdere, die zich echt probeert voor te doen als een mens.

• Pr088
liudger schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:33:
Prijzen van stroom kunnen behoorlijk negatief zijn door de nieuwe markten die ze aanboren. Dit maakt volgens mij dat het verbruik dus een negatieve prijs kan hebben. Dit heeft niks met productie te maken.

Gelukkig zijn er meer mensen. Ik ben nog steeds in gesprek met een ai bij Tibber die zich voor doet als een mens. Hopelijk wordt ik snel doorverwezen naar een mens van vlees en bloed. Het rare is dat je eerst bij Tibber altijd een AI bot krijgt, maar daarna normaal een mens. Nu kreeg ik dus daarna opnieuw een bot, waarschijnlijk een duurdere, die zich echt probeert voor te doen als een mens.
Je kunt gewoon de AI bot vragen om het door te sturen naar een medewerker. Dan doet ie dat direct. Scheelt je een hoop gedoe. O-)
Hoewel ik verschillen zie, lijkt het me sterk dat jij 600kWh hebt afgenomen van het net tegen een 103 euro negatief. Dat zou betekenen dat je 17 cent terugkrijgt per afgenomen kWh. Dat lijkt me (zelfs met een thuisbatterij) onmogelijk. Dus het lijkt me aannemelijker dat je app 'verkeerd' zit, dan je factuur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Senaxx
commentator schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

als je meer terug levert dan verbruikt heb je toch negatief :)
Maar dat wordt toch niet van je verbruik af gehaald? Dat komt toch onder geproduceerd?
Een scheiding tussen verbruik wat je van het net haalt, en wat je terug levert als geproduceerd.

Ik moet zeggen dat ik het ook niet snap hoor, bij mij staan er ook -123,72 aan kosten in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKDKAB7wpGEa2b5JLI1DyylqTh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q972W8JzTuNaaze9hP3pguSy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U99wDFmR_TeDTRy3GnAb2RH6eD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXVpt6Pnpo74CJQdGLS05QxV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Senaxx op 11-08-2026 11:33 ]

• Pr088
Senaxx schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Maar dat wordt toch niet van je verbruik af gehaald? Dat komt toch onder geproduceerd?
Een scheiding tussen verbruik wat je van het net haalt, en wat je terug levert als geproduceerd.

Ik moet zeggen dat ik het ook niet snap hoor, bij mij staan er ook -123,72 aan kosten in de app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu ik jouw plaatje zie snap ik het wel.
Het min-teken betekent dat je moet betalen, het positieve bedrag (onder teruglevering) krijg je terug op je rekening.

Oftewel de -123,72 is niet een negatieve kostenpost, maar een negatieve opbrengst (dus betalen).

• Senaxx
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Nu ik jouw plaatje zie snap ik het wel.
Het min-teken betekent dat je moet betalen, het positieve bedrag (onder teruglevering) krijg je terug op je rekening.

Oftewel de -123,72 is niet een negatieve kostenpost, maar een negatieve opbrengst (dus betalen).
Dat dacht ik eerst ook, maar alle andere maanden staan wel zonder die - (min) en moest ik ook betalen :) Juli is hier de uitzondering op.

• liudger
Hier ook. Je ziet dat de prijzen negatief zijn dus het tabel lijkt het te kloppen. Maar in factuur zie je deze details niet dus moet je Tibber op z’n wassen neus vertrouwen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvpTsrvxLjk725kY67j0kPZsjdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ18UU5iUQAg4i8jyFmjKKLK.jpg?f=fotoalbum_large

• liudger
liudger schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:08:
Hier ook. Je ziet dat de prijzen negatief zijn dus het tabel lijkt het te kloppen. Maar in factuur zie je deze details niet dus moet je Tibber op z’n wassen neus vertrouwen. [Afbeelding]
Wtf. Nu is de negatieve prijs kleiner geworden!!!

Zie vorige screenshot

• liudger
Ik zou nu iedereen aanraden snel een screenshot te maken van het verbruik als referentie!!

• Senaxx
Ik heb een support verzoek bij tibber ingediend en ze reageerden vrij snel met de vraag om screenshots van de app en de factuur toe te sturen. Ze reageerden vrij snel dat ze dat intern moeten gaan uitzoeken.

Ik had wel een vermoeden, maar nu naar dat meerdere mensen hebben weet ik het niet zeker meer.

Ik dacht dat het misschien te maken had met een niet werkende slimme meter, en dat Tibber met schattingen werkt van de netwerkbeheerder.

• liudger
Senaxx schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:46:
Ik heb een support verzoek bij tibber ingediend en ze reageerden vrij snel met de vraag om screenshots van de app en de factuur toe te sturen. Ze reageerden vrij snel dat ze dat intern moeten gaan uitzoeken.

Ik had wel een vermoeden, maar nu naar dat meerdere mensen hebben weet ik het niet zeker meer.

Ik dacht dat het misschien te maken had met een niet werkende slimme meter, en dat Tibber met schattingen werkt van de netwerkbeheerder.
Maar dit is een extreem groot verschil. Kleine verschillen zijn ok en te begrijpen. Met de uitleg die ik tot nu toe door Kristina, wat een medewerker zou moeten zijn maar veel herhaald en alles weg heeft van gegenereerde antwoord, krijg ik dit niet terug. Ze heeft het steeds over terug leveren en solaredge die niet goed werk. Dan zeg ik weer het gaat mij niet om het terugleveren maar om netto verbruik. Dan leest ze factuur weer op. Etc 😭

• Senaxx
Ik heb antwoord van Tibber, maar ik moet wel zeggen dat het creatief boekhouden voor gevorderden is:
Ik heb de bedragen nogmaals naast elkaar gelegd en het verschil is te verklaren door de btw en de manier waarop de app de Grid Rewards verwerkt. In de app worden de bedragen inclusief btw weergegeven. Op de factuur worden de onderdelen eerst exclusief btw gespecificeerd.

Voor juli ziet dat er zo uit:

Je variabele kosten zijn €145,89 excl. btw.
Je Grid Rewards zijn €248,13 excl. btw.
Inclusief btw zijn deze bedragen ongeveer €176,53 aan kosten en €300,24 aan Grid Rewards.
€176,53 - €300,24 = -€123,71.

Dat is dus vrijwel exact de -€123,72 die je in de app zag. Het verschil van één cent komt door afrondingen.

Op je uiteindelijke factuur krijg je daarnaast ook nog je teruglevering, vaste kosten/kortingen en uitnodigingstegoed verwerkt. Daardoor komt het totale bedrag uiteindelijk uit op -€278,17 in jouw voordeel.

Er ontbreekt dus geen deel van je Grid Rewards; de app en de factuur presenteren dezelfde bedragen alleen op een andere manier.
Dus ze rekenen €145,89 + BTW = 176,53 - de Grid Rewards van 300,24 = -123,71 die in de app als kosten staat. Dus daar halen de verdiende GR al vanaf.

• liudger
Senaxx schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:31:
Ik heb antwoord van Tibber, maar ik moet wel zeggen dat het creatief boekhouden voor gevorderden is:

[...]

Dus ze rekenen €145,89 + BTW = 176,53 - de Grid Rewards van 300,24 = -123,71 die in de app als kosten staat. Dus daar halen de verdiende GR al vanaf.
Grappig dat het bij jou zo uitkomt maar dit klopt bij mij niet. Dit is ook erg krom omdat in de app grid rewards ook apart staan. En over de verbruikskosten niks staat dat het een combinatie is van grid en verbruik.
Ik kreeg uiteindelijk dit antwoord waar ik nog steeds van denk dat het door LLM gegenereerd is.

Je hebt gelijk dat we het nu specifiek moeten hebben over het verschil tussen de verbruikskosten van 602,95 kWh in de app en de verbruikskosten op de factuur. De overige kosten laat ik hierbij volledig buiten beschouwing.

Op je factuur staat dat de 602,95 kWh is berekend op basis van je daadwerkelijke verbruik per kwartier. Voor ieder kwartier wordt het verbruik gekoppeld aan de prijs die op dat moment gold. De kosten van deze kwartieren worden vervolgens bij elkaar opgeteld en op de factuur weergegeven als een gewogen gemiddelde van de kwartierprijzen.

Daarom kun je het bedrag op de factuur niet exact terugrekenen door alleen 602,95 kWh te vermenigvuldigen met één prijs die je in de app ziet. Daarvoor zijn de onderliggende kwartierprijzen en het verbruik per kwartier bepalend.

De eerdere berekening met de percentages uit de app was daarom niet de juiste manier om het verschil in euro's te verklaren. Mijn excuses daarvoor.

Wat ik op basis van de informatie die we nu hebben niet met zekerheid kan zeggen, is waardoor het specifieke verschil tussen het bedrag in jouw Analyse en het bedrag op de factuur is ontstaan. Daarvoor zouden we de onderliggende gegevens van beide berekeningen moeten kunnen vergelijken. Ik wil daar liever geen oorzaak voor aanwijzen zonder dat we dit daadwerkelijk kunnen onderbouwen.

Wel staat vast dat de factuur wordt berekend op basis van de daadwerkelijke kwartierwaarden en de daarbij behorende prijzen.

Ik begrijp dat je juist wilt weten waarom de bedragen in de app en op de factuur zo verschillend kunnen zijn. Daarom wil ik daar liever eerlijk en zorgvuldig over zijn dan je opnieuw een berekening geven die het verschil niet daadwerkelijk verklaart.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik graag van je. Ik wens je een hele fijne woensdag.

Met vriendelijke groet,

Kristina

• Senaxx
liudger schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Grappig dat het bij jou zo uitkomt maar dit klopt bij mij niet. Dit is ook erg krom omdat in de app grid rewards ook apart staan. En over de verbruikskosten niks staat dat het een combinatie is van grid en verbruik.
Ik kreeg uiteindelijk dit antwoord waar ik nog steeds van denk dat het door LLM gegenereerd is.

Je hebt gelijk dat we het nu specifiek moeten hebben over het verschil tussen de verbruikskosten van 602,95 kWh in de app en de verbruikskosten op de factuur. De overige kosten laat ik hierbij volledig buiten beschouwing.

Op je factuur staat dat de 602,95 kWh is berekend op basis van je daadwerkelijke verbruik per kwartier. Voor ieder kwartier wordt het verbruik gekoppeld aan de prijs die op dat moment gold. De kosten van deze kwartieren worden vervolgens bij elkaar opgeteld en op de factuur weergegeven als een gewogen gemiddelde van de kwartierprijzen.

Daarom kun je het bedrag op de factuur niet exact terugrekenen door alleen 602,95 kWh te vermenigvuldigen met één prijs die je in de app ziet. Daarvoor zijn de onderliggende kwartierprijzen en het verbruik per kwartier bepalend.

De eerdere berekening met de percentages uit de app was daarom niet de juiste manier om het verschil in euro's te verklaren. Mijn excuses daarvoor.

Wat ik op basis van de informatie die we nu hebben niet met zekerheid kan zeggen, is waardoor het specifieke verschil tussen het bedrag in jouw Analyse en het bedrag op de factuur is ontstaan. Daarvoor zouden we de onderliggende gegevens van beide berekeningen moeten kunnen vergelijken. Ik wil daar liever geen oorzaak voor aanwijzen zonder dat we dit daadwerkelijk kunnen onderbouwen.

Wel staat vast dat de factuur wordt berekend op basis van de daadwerkelijke kwartierwaarden en de daarbij behorende prijzen.

Ik begrijp dat je juist wilt weten waarom de bedragen in de app en op de factuur zo verschillend kunnen zijn. Daarom wil ik daar liever eerlijk en zorgvuldig over zijn dan je opnieuw een berekening geven die het verschil niet daadwerkelijk verklaart.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik graag van je. Ik wens je een hele fijne woensdag.

Met vriendelijke groet,

Kristina
Als je in de chat vraagt of je vraag doorgestuurd naar een medewerker kan worden wordt die gemailed en krijg je via de mail een echte medewerker.

• liudger
Senaxx schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

Als je in de chat vraagt of je vraag doorgestuurd naar een medewerker kan worden wordt die gemailed en krijg je via de mail een echte medewerker.
Lol dit is na het doorverbinden. Maar het lijkt nog AI, of de medewerker gebruikt AI of het is gewoon een duurder model.

• Pr088
liudger schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Lol dit is na het doorverbinden. Maar het lijkt nog AI, of de medewerker gebruikt AI of het is gewoon een duurder model.
Gevalletje 'medewerker met hulp van AI' lijkt mij. Die eerste zinnen komen regelrecht uit een LLM rollen.

• liudger
Pr088 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Gevalletje 'medewerker met hulp van AI' lijkt mij. Die eerste zinnen komen regelrecht uit een LLM rollen.
Maar hier moet ik wel van huilen. Geen idee hoe dit nu verder moet? Ik kom er niet langs.

Maar hebben meer mensen in afgelopen maand geen groot verschil. Please iedereen in deze thread met batterij en Tibber. Laat even je verbruik kosten in de app en de kosten van verbruik in factuur delen in deze thread als er ook een groot verschil tussen zit.

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-09 18:47
liudger schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Maar hier moet ik wel van huilen. Geen idee hoe dit nu verder moet? Ik kom er niet langs.

Maar hebben meer mensen in afgelopen maand geen groot verschil. Please iedereen in deze thread met batterij en Tibber. Laat even je verbruik kosten in de app en de kosten van verbruik in factuur delen in deze thread als er ook een groot verschil tussen zit.
Bij mij klopt het gewoon.

• Wesleymaur
Op Facebook meldt @Backpacker het volgende:

@iedereen er zat een bug in de app waardoor de BTW op verdiende Grid Rewards dubbel werd geteld. Dit is vrijdag aan het eind van de dag ontdekt waarna de ontwikkelaars het hebben gemaakt en een herberekening van alle accounts hebben aangezet. Vandaar dat in de loop van het weekend de bedragen in de app zijn veranderd.

Excuses voor de verwarring 😔

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb het zelf nagerekend en bij mij klopte het op een paar cent na compleet.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
Zijn jullie ook tevreden met de kwaliteit van installatie? Is het netjes gedaan?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

morlune schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:46:
Zijn jullie ook tevreden met de kwaliteit van installatie? Is het netjes gedaan?
Over de fysieke installatie heb ik geen enkele klachten, dat was destijds echt top gedaan.

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:19
Ik ben me ook een klein beetje aan het verdiepen in een thuisbatterij. Die van Tibber komt momenteel wel het meeste in de buurt. Echter blijkt de noodstroom functionaliteit toch best wel een belangrijke functie voor mij (door de warmte is de stroom in de afgelopen maanden al 4x een paar uren uitgevallen). Zijn er wel plannen om het smart battery systeem uiteindelijk wel met noodstroom te laten werken?

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
JackBol schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Over de fysieke installatie heb ik geen enkele klachten, dat was destijds echt top gedaan.
Heb je misschien een paar foto's van de installatie die je wilt delen?

• Wesleymaur
mattdice schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:23:
Ik ben me ook een klein beetje aan het verdiepen in een thuisbatterij. Die van Tibber komt momenteel wel het meeste in de buurt. Echter blijkt de noodstroom functionaliteit toch best wel een belangrijke functie voor mij (door de warmte is de stroom in de afgelopen maanden al 4x een paar uren uitgevallen). Zijn er wel plannen om het smart battery systeem uiteindelijk wel met noodstroom te laten werken?
De HomeVolt kan je op dit moment niet meer bestellen. Deze community is gericht op HomeVolt eigenaren.

• Wesleymaur
morlune schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Heb je misschien een paar foto's van de installatie die je wilt delen?
Volgens mij verschilt dit echt per installatie. Tibber werkte met een aannemer (destijds solar concept). En die had ook weer onder aannemers in dienst. Ik had ook een erg nette installatie met een elektricien die echt goed meedacht.

• Timothi
Gaan we deze maand over de €100?

Ik heb het idee dat iemand in Juli de temperatuur voor Grid Rewards per ongeluk iets te hoog heeft gezet :D

• Senaxx
Timothi schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:28:
Gaan we deze maand over de €100?

Ik heb het idee dat iemand in Juli de temperatuur voor Grid Rewards per ongeluk iets te hoog heeft gezet :D
Ik zit nu op € 74,63 en in juli op € 300,24. Het lijkt er op dat ze het op 14 juli hadden bijgesteld en op 24 juli nog eens.

Ik snap er alleen niets van dat op een 1 of andere manier onze auto maar € 2,36 aan GR verdiend terwijl de HV bijna 30x zoveel verdiend. Onze auto staat ook vaak genoeg gewoon overdag aan de kabel aangesloten dus dat zou toch ook prima meer moeten kunnen zijn.

• Timothi
Senaxx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Ik zit nu op € 74,63 en in juli op € 300,24. Het lijkt er op dat ze het op 14 juli hadden bijgesteld en op 24 juli nog eens.

Ik snap er alleen niets van dat op een 1 of andere manier onze auto maar € 2,36 aan GR verdiend terwijl de HV bijna 30x zoveel verdiend. Onze auto staat ook vaak genoeg gewoon overdag aan de kabel aangesloten dus dat zou toch ook prima meer moeten kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXKjbB4oR0QJSz06eb_VufuGvuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8hgwftLPP1TdInwnqdyIJsBy.png?f=fotoalbum_large

Je zou bijna zeggen dat ze meelezen in dit topic..

• liudger
Wesleymaur schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:42:
Op Facebook meldt @Backpacker het volgende:

@iedereen er zat een bug in de app waardoor de BTW op verdiende Grid Rewards dubbel werd geteld. Dit is vrijdag aan het eind van de dag ontdekt waarna de ontwikkelaars het hebben gemaakt en een herberekening van alle accounts hebben aangezet. Vandaar dat in de loop van het weekend de bedragen in de app zijn veranderd.

Excuses voor de verwarring 😔
Ja die is er inderdaad nu af en nu kom ik er dus achter dat eigen zonne-energie verbruik ook wordt meegerekend in het verbruik bedrag. Dat terug rekenend kom ik wel op het verbruik bedrag van het factuur. Dit is wel erg ondoorzichtig. Het is wel duidelijk in prijs per kWh, daar staat het bij wat er mee wordt genomen om de prijs te verlagen. Maar het is wat onlogisch om ook met verbruik dit eraf te halen. Zeker als je nog een tab hebt met grid rewards. Dan ga je dat toch automatisch optellen. Het wordt tijd dat ze een iets duidelijker overzicht maken.

• Senaxx
Timothi schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]

Je zou bijna zeggen dat ze meelezen in dit topic..
Helaas niet voor mij :( Onze regio valt er niet onder.

• Wesleymaur
Senaxx schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Helaas niet voor mij :( Onze regio valt er niet onder.
Het is ook nog erg stil. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik woon in Utrecht en zal jullie op de hoogte houden.

• Senaxx
Ik heb sinds een paar dagen een home assistant tablet in de keuken hangen. Daar heb ik ook de statistieken van de HV op staan, en het viel mij op dat hij nooit meer >50% laadde. Toen ging ik net in de web interface kijken en stond 1 batterij op 0% en error.

Nu heb ik 2 weken geleden een 3e partij monteur van Tibber hier gehad omdat bij mij de 3 fase van de homevolt er af en toe uit klapte. Toen zat ik dat het lampje op 1 van de 2 batterijen al rood brandde (als je de kap van de HV af hebt), maar de monteur gaf aan dat geen status lampje was.

Alleen nu kijk ik in de logging van Home Assistant en zie ik dat hij best al heel lang niet meer tot 50% laad. Zelfs niet als de stroom er is af geweest. Dus moet het ook maar in de gaten gaan houden, maar het lijkt er op dat ook 1 van de 2 batterijen bij mij de geest heeft gegeven. Tenminst het probleem lijkt zich sinds eind juli / begin augustus zich voor te doen. Die spike later in augustus zal zijn geweest toen de monteur de stroom er af heeft gehad en de HV gereset was om even later weer in error te springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpsDi2DwadPa_ki_bJMYYgy7D_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvvQdaayiJqp5SDVhBOgnTbR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 28-08-2026 15:48 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Klinkt als niet in de gaten houden, maar gewoon Tibber contacten? Ding is duur zat om maar de helft functioneel te hebben.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Senaxx
Ethirty schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:49:
Klinkt als niet in de gaten houden, maar gewoon Tibber contacten? Ding is duur zat om maar de helft functioneel te hebben.
Ja dat ook, maar die zal toch eerst zeggen; "heb je hem al eens herstart" ? Dus dat heb ik nu dan gedaan en wil zien of hij dan weer in de error vliegt.

• Wesleymaur
Senaxx schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:46:
Ik heb sinds een paar dagen een home assistant tablet in de keuken hangen. Daar heb ik ook de statistieken van de HV op staan, en het viel mij op dat hij nooit meer >50% laadde. Toen ging ik net in de web interface kijken en stond 1 batterij op 0% en error.

Nu heb ik 2 weken geleden een 3e partij monteur van Tibber hier gehad omdat bij mij de 3 fase van de homevolt er af en toe uit klapte. Toen zat ik dat het lampje op 1 van de 2 batterijen al rood brandde (als je de kap van de HV af hebt), maar de monteur gaf aan dat geen status lampje was.

Alleen nu kijk ik in de logging van Home Assistant en zie ik dat hij best al heel lang niet meer tot 50% laad. Zelfs niet als de stroom er is af geweest. Dus moet het ook maar in de gaten gaan houden, maar het lijkt er op dat ook 1 van de 2 batterijen bij mij de geest heeft gegeven. Tenminst het probleem lijkt zich sinds eind juli / begin augustus zich voor te doen. Die spike later in augustus zal zijn geweest toen de monteur de stroom er af heeft gehad en de HV gereset was om even later weer in error te springen.

[Afbeelding]
Ik heb exact dit issue gehad. Met @Backpacker en Tibber helpdesk contact gehad. Toen is er door Polarium onderzoek gedaan en geconstateerd dat een van de twee batterijen stuk was. Uiteindelijk is er een nieuwe batterij besteld en is die geplaatst. Duurde wel even, maar het is gefixt.

• Senaxx
Wesleymaur schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb exact dit issue gehad. Met @Backpacker en Tibber helpdesk contact gehad. Toen is er door Polarium onderzoek gedaan en geconstateerd dat een van de twee batterijen stuk was. Uiteindelijk is er een nieuwe batterij besteld en is die geplaatst. Duurde wel even, maar het is gefixt.
Ja ik heb gisteravond ook een melding ingeschoten. Batterij heeft afgelopen dagen nog steeds niet meer dan 50% geladen.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4EXZoHsEPi3AbjyJFgN6aGX3w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnZqT3yJ6Itea0QEgPyErFf5.png?f=fotoalbum_large Het zag er zo veelbelovend uit in juli, maar het zakt weer flink in met de grid rewards. Hoe kán dat nou..? Paar dagen oprecht booming en daarna lijkt het als een nachtkaarsje uit te gaan. Heeft iemand een verklaring?

Kunnen we de HV zelf aansturen en de verdiensten zelf managen/oppikken? Of moet je daar formeel een energieleverancier voor zijn?

Homevolt dashboard

• Timothi
Gies123 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:16:
[Afbeelding] Het zag er zo veelbelovend uit in juli, maar het zakt weer flink in met de grid rewards. Hoe kán dat nou..? Paar dagen oprecht booming en daarna lijkt het als een nachtkaarsje uit te gaan. Heeft iemand een verklaring?

Kunnen we de HV zelf aansturen en de verdiensten zelf managen/oppikken? Of moet je daar formeel een energieleverancier voor zijn?
Ik ben over het algemeen erg kritisch, maar augustus is eigenlijk al meer dan de beste maand vorig jaar. Mijn vermoeden is dat Tibber begin juli het Grid Rewards schuifje net iets te veel naar rechts geschoven had.

Ik deel mijn homevolt data via @JackBol met mijnbatterij. Ik geloof dat veel andere in deze thread dat doen. Ik heb het zelf niet gedaan, maar in principe zouden we kunnen vergelijken of de homevolt ok scoort op de onbalansmarkt etc. etc.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:03
Timothi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:23:
[...]

... Mijn vermoeden is dat Tibber begin juli het Grid Rewards schuifje net iets te veel naar rechts geschoven had. ...
Dat idee heb ik ook, met andere woorden: onze batterijen verdienen veel meer geld dan dat wij als eigenaren terug krijgen en dat voelt voor mij niet goed. Ik hoop dat ik er naast zit, maar ik krijg het gevoel dat Tibber 80% van de opbrengst van mijn batterij opstrijkt en ikzelf de resterende 20%. In Selfconsumption modus zetten -waarbij de HV 100% voor mij werkt- kan ook al een tijdje niet meer

Met andere woorden: ik heb voor veel geld een baksteen aan de muur gekocht waar Tibber veel blijer van wordt dan ik. Of ben ik nu te negatief/achterdochtig? Het voelt gewoon niet goed (voor mij).

Homevolt dashboard

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste