#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zeggen jullie daarmee dat jullie exact dezelfde GW hebben gekregen .
Zo ja , dan kan Madam Tussauds er wat van leren . Wassen neus op een wassen neus 🙈
Mag hopen dat jullie GW met EV iig anders zijn tussen de gebruikers en niet weer fictief
[ Voor 4% gewijzigd door m-ruiter227 op 21-10-2025 04:33 ]
Dat gaat prima. 3x25x230 =17,25 kW vermogen. De HV laadt max met 6 kW en de EV op 3 fasen in dit geval met max 11 kW. Dat laatste is tevens vaak ook de max voor EV’s op wisselstroom. Ik heb hier regelmatig een gevraagd vermogen van 17 kW.Mars2020 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:47:
Als je zowel een HV als een EV hebt die beiden met grid-rewards werken, is dan je hoofdaansluiting niet een beperkende factor? Deze kan immers maar 3x25A aan (tenzij je een ander type aansluiting hebt).
[ Voor 6% gewijzigd door Wesleymaur op 20-10-2025 18:31 ]
Mijn Zappi laadpaal heeft een loadbalancer met een maximaal ampere wat je kan instellen. Dus zou ik het willen limiteren dan dat. Ik heb in de winter vorig jaar wel eens gehad als de 14kW warmtepomp, EV en Homevolt alle 3 bezig waren, maar dan schakelt de Zappi netjes terug en gaat die op wat lager vermogen laden.Mars2020 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:47:
Als je zowel een HV als een EV hebt die beiden met grid-rewards werken, is dan je hoofdaansluiting niet een beperkende factor? Deze kan immers maar 3x25A aan (tenzij je een ander type aansluiting hebt).
Zolang ik niet de EV, Homevolt, Warmtepomp, Inductie kookplaat, en 3 airco's aanzet en tosti apparaat tegelijkertijd aanzet gaat het volgensmij wel goed
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 20-10-2025 22:37 ]
De EV’s doen wel netjes loadbalancen, dat gaat prima. Maar ik krijg niet voor elkaar om dit goed te combineren met loadbalancing van de HV’s. Je krijgt dan hele rare patronen met laden, met veel onderbrekingen. Dus ik wacht eigenlijk met smart op de API’s van die krengen, zodat ik het vermogen van de HV’s wat terug kan schroeven zodra de EV(‘s) ook laden. Maar juist weer vol vermogen wanneer dat mogelijk is.
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Gies123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]
Ik kreeg 'm ook binnen inderdaad. Kan gebeuren, zullen we maar zeggen![]()
Overigens draait de Homevolt hier echt prima, ook op de kwartierprijzen, dus wat dat betreft een tevreden gebruiker aan deze kant!
:strip_exif()/f/image/L1piX6NNLleUlOJSyii2gEwO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, rendement staat niet vast, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie etc. etc. maar krijg steeds meer het gevoel en idee dat er door marketing en totaal geen communicatie een rad voor ons ogen is gedraaid.
Op zich nog wel tevreden (iets is beter dan niets en de energiekosten zijn erg gedaald), maar juist in deze periode (herfst / lente) zou onbalans toch veel groter moeten zijn vanwege onvoorspelbare hernieuwbare energie?
Misschien is dit iets tijdelijks en als de opbrengst weer omhoog gaat hoor je mij niet (zelfreflectie).
Ik mis best wat communicatie vanuit Tibber wat de homevolt / Grid Rewards nu echt betekenen, waarom daalt het nu zo opeens? Ik heb Tibber gekozen ten opzichte van Zonneplan, juist vanwege het transparante en open systeem (zonneplan is toch wel een gesloten ecosysteem).
Begin mij steeds meer Admiral Ackbar te voelen, it’s a trap!
Niet als het hard waaitTimothi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:31:
Nou, het rendement loopt aardig snel terug de laatste paar maanden. Van rond de €4 opbrengst per dag (=! winst), naar de €3,7. De gifbeker is denk ik nog niet leeg..
[Afbeelding]
Ja, rendement staat niet vast, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie etc. etc. maar krijg steeds meer het gevoel en idee dat er door marketing en totaal geen communicatie een rad voor ons ogen is gedraaid.
Op zich nog wel tevreden (iets is beter dan niets en de energiekosten zijn erg gedaald), maar juist in deze periode (herfst / lente) zou onbalans toch veel groter moeten zijn vanwege onvoorspelbare hernieuwbare energie?
Misschien is dit iets tijdelijks en als de opbrengst weer omhoog gaat hoor je mij niet (zelfreflectie).
Ik mis best wat communicatie vanuit Tibber wat de homevolt / Grid Rewards nu echt betekenen, waarom daalt het nu zo opeens? Ik heb Tibber gekozen ten opzichte van Zonneplan, juist vanwege het transparante en open systeem (zonneplan is toch wel een gesloten ecosysteem).
hoe kom je aan die opbrengst in HA?Timothi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:31:
Nou, het rendement loopt aardig snel terug de laatste paar maanden. Van rond de €4 opbrengst per dag (=! winst), naar de €3,7. De gifbeker is denk ik nog niet leeg..
[Afbeelding]
Ja ik snap het ook allemaal niet meer, de Homevolt doet alleen dom laden en ontladen. Nu pas dat er Grid Rewards zijn voor EV en HV, verdien ik totaal een stuk minder. Voor de EV welgeteld € 3,17 heule euro's voor de maand oktober voor 363 kWh. Maar wel per laadbeurt 5 keer het laad proces onderbrekenen en notificaties sturen dat ik grid rewards verdien, om dan te zien dat ik € 0,04 heb verdiend.Timothi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:31:
[Afbeelding]
Maar als ik het afzet tegen een vriend van mij met Zonneplan met zonnepanelen + ev + Zonneplan 20 kWh batterij verdiende hij op maandbasis nog minder met powerplay. Alleen die heeft wel veel meer pieken en dalen en meer "ondersteunings activiteit". Soms zo ineens een bonus half uur waar die ineens 4 euro verdiend vanwege onbalans.
Uberhaupt vind ik het slecht zien wat je verdiend hebt per dag. Alleen Grid Rewards (waar we 0 grip op bebben) wordt weergegeven. Maar het zou toch ook mogelijk moeten zijn om te kunnen laten zien hoeveel je Homevolt je heeft opgebracht per dag/maand? Maar dat zullen ze waarschijnlijk niet echt op zitten te wachten.
[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 26-10-2025 23:07 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Vanuit Tibber ook geen enkele communicatie/oppeppers/nieuwe functionaliteit. Of mis ik iets?
Ik vind het te stil en dat bevalt me niet
Geronimooo!Gies123 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:55:
Ha mede Homevolters, ligt het aan mij, of levert de Homevolt minder op na de omschakeling naar kwartierprijzen? Deze maand heeft de HV qua energiehandel tot nu toe alleen geld gekost (1,30 euro ongeveer) en de terugverdientijd loopt weer aardig op. Alle voorgaande maanden waren tussen de 30-70 euro handelsopbrengst. De gemiddelde gridrewards voor november tot nu toe is 1,53 euro per dag. Ongeveer 1 euro minder dan eerder.
Vanuit Tibber ook geen enkele communicatie/oppeppers/nieuwe functionaliteit. Of mis ik iets?
Houd er wel rekening mee dat de GR sowieso laag liggen in oktober, ook bij EV-only bezitters. Ik heb geen HomeVolt, maar haalde met 2 EV's (samen 35k km per jaar) slechts € 8,50 in oktober. Was in september nog ruim € 20. Maar goed, er zijn altijd schommelingen geweest. Afgelopen april ook maar € 5 GR gehad (het kon toen ook niet goedkoper met die zonnige wekenGies123 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:55:
Ha mede Homevolters, ligt het aan mij, of levert de Homevolt minder op na de omschakeling naar kwartierprijzen? Deze maand heeft de HV qua energiehandel tot nu toe alleen geld gekost (1,30 euro ongeveer) en de terugverdientijd loopt weer aardig op. Alle voorgaande maanden waren tussen de 30-70 euro handelsopbrengst. De gemiddelde gridrewards voor november tot nu toe is 1,53 euro per dag. Ongeveer 1 euro minder dan eerder.
Dus misschien was oktober gewoon een 'slechte' maand?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dit is niet een slecht maand, de trend is hard naar beneden met in november weer een grote stap omlaag. Feb - Aug was redelijk gelijk, sept - okt (-15%), nov (-30%). De GR staan los van zon, wind oid.Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:48:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de GR sowieso laag liggen in oktober, ook bij EV-only bezitters. Ik heb geen HomeVolt, maar haalde met 2 EV's (samen 35k km per jaar) slechts € 8,50 in oktober. Was in september nog ruim € 20. Maar goed, er zijn altijd schommelingen geweest. Afgelopen april ook maar € 5 GR gehad (het kon toen ook niet goedkoper met die zonnige weken).
Terwijl ik in april 2025 nog 10,74 haalde met 1 EV met 480 kWh geladen tegen 93 euro. Zelfs in Maart 2025 haalde ik in 2 dagen (sindsdien is onze laadpal pas ondersteund) meer EV Grid Rewards dan nu in 14 dagen.Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:48:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de GR sowieso laag liggen in oktober, ook bij EV-only bezitters. Ik heb geen HomeVolt, maar haalde met 2 EV's (samen 35k km per jaar) slechts € 8,50 in oktober. Was in september nog ruim € 20. Maar goed, er zijn altijd schommelingen geweest. Afgelopen april ook maar € 5 GR gehad (het kon toen ook niet goedkoper met die zonnige weken).
/f/image/ihlDmXce0RENYDZmr95OnQOE.png?f=fotoalbum_large)
Uh-oh... de verwachte terugverdientijd loopt weer hard op
Ik snap dat er weinig handel is (moeten we de HV niet omzetten naar Self Consumption?), maar grid rewards gaan ook in vrije val. Lijkt wel crypto...
Heeft @Backpacker misschien nog iets van een opbeurende verklaring / hints / tips?
Ik denk dat dit inderdaad komt door de kwartierprijzen. De Homevolt lijkt vaker te anticiperen door in goedkope kwartieren vol te laden en vervolgens in duurdere kwartieren volledig te ontladen. Toch valt het mij op dat tijdens de allergoedkoopste momenten niet volledig wordt geladen (of tijdens dure kwartieren ontladen). Mijn inziens: Óf de aansturing is nog niet optimaal, óf dat grid rewards financieel tegenwerken (en deze zie je niet in het homevolt overzicht).
Als ik kijk naar mijn EV zie ik dat soms op de goedkoopste kwartieren minder geladen wordt om grid rewards te ontvangen. De vraag is echter of het financieel gezien gunstiger is om wél goedkoop te laden, in plaats van de grid reward te pakken. Ik ontvang €0,05 grid reward om niet te laden, maar laad vervolgens later wél bij een hogere prijs, waarmee de €0,05 voordeel eigenlijk volledig verdwijnt.
Met andere woorden: zijn grid rewards financieel eigenlijk nog wel aantrekkelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door Timothi op 17-11-2025 12:34 ]
Als ik de Grid Reeards voor EV laden kon uitzetten deed ik het meteen. Het laden wordt 4x a 5x onderbroken in de nacht voor 4 cent ongeveer. Hele maand november tot nu €0,67 grid rewards voor het EV laden.Timothi schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:30:
Ik zie dat de cycli van de Homevolt (volledig laden en ontladen) veel meer verspreid zijn en dat de batterij niet altijd meer tot 100% wordt geladen. Steeds vaker wordt de ene dag vooral opgeladen en de volgende dag ontladen. Dit zorgt sowieso al dat de terugverdientijd opgaat lopen, duurt immers langer.
Ik denk dat dit inderdaad komt door de kwartierprijzen. De Homevolt lijkt vaker te anticiperen door in goedkope kwartieren vol te laden en vervolgens in duurdere kwartieren volledig te ontladen. Toch valt het mij op dat tijdens de allergoedkoopste momenten niet volledig wordt geladen (of tijdens dure kwartieren ontladen). Mijn inziens: Óf de aansturing is nog niet optimaal, óf dat grid rewards financieel tegenwerken (en deze zie je niet in het homevolt overzicht).
Als ik kijk naar mijn EV zie ik dat soms op de goedkoopste kwartieren minder geladen wordt om grid rewards te ontvangen. De vraag is echter of het financieel gezien gunstiger is om wél goedkoop te laden, in plaats van de grid reward te pakken. Ik ontvang €0,05 grid reward om niet te laden, maar laad vervolgens later wél bij een hogere prijs, waarmee de €0,05 voordeel eigenlijk volledig verdwijnt.
Met andere woorden: zijn grid rewards financieel eigenlijk nog wel aantrekkelijk?
Ik heb eens bekeken wat er nu eigenlijk veranderd is afgelopen jaar met de Homevolt, maar eigenlijk niets, en het lijkt (tot nu toe) alleen maar slechter te worden.
- API is nog steeds ruk, staat beperkte informatie in, maar je kan de Homevolt of andere apparaten niet aansturen
- Grid Rewards lijkt alleen maar minder te worden
- Homevolt lijkt weinig tot niet doorontwikkelt te zijn qua functionaliteit. Terwijl ik bij Zonneplan en Frank Energie een stuk meer ontwikkeling zie.
- Vendor Lockin, ondanks dat @Backpacker ongeveer 9 maanden geleden zei dat andere providers bezig waren met de integratie van de Homevolt heb ik er nog 0 gezien. Mede dankzij de beperkte API kan je dit ook niet zelf gaan regelen via een HA integratie oid.
- Nog steeds 0 communicatie van Tibber uit, het enige wat je krijgt, is je factuur en updates van de Tibber Store. En ook hier was beterschap belooft, maar het is volgens mij bij 1 mail gebleven, en de wettelijk verplichte mail over de kwartier prijzen.
- App lijkt steeds trager te worden, mist informatie hoeveel je nu echt verdient met de Homevolt.
/f/image/NoIWuwTW5Mlmo8EZQv3cBIOq.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zijn de gridrewards van de EV flink gedaald terwijl Tibber aangeeft het nu juist optimaal werkt. Onze auto staat gemiddeld 20 uur aan de lader beschikbaar voor netondersteuning.
/f/image/fJ6kxJJSvTIGjwMmFabOb0aE.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit gemeld bij Tibber maar ik krijg geen of slecht antwoord. Wat is jullie ervaring?
De vele energiemarkten waar Tibber het over had worden niet geïmplementeerd of kunnen ze gewoon niet implementeren dat was al heel wat maanden duidelijk.
Nu zitten we wel in de periode dat er mindere opbrengsten zouden zijn . Maar homevolt springt geheel nog niet in anders dan hoog laag prijzen dus de gridrewards zijn nu na een jaar nog geheel fictief.
Het enige doel dat ik kan bedenken is dat tibber de schade vergoeding / "gridrewards" net zo lang probeert te rekken tot salderen weg valt en dan wordt zelf voorziening / opslag overcapaciteit en goedkoop inkopen het hoofddoel van deze overpriced baksteen. Ook Ivo zwijgt niet voor niks in alle talen. Dat is uiteraard ook met reden.
Het was maanden geleden al duidelijk dat als je de firmware updates uitpakte er geen code progressie is voor iets wat maar op onbalansmarkten lijkt. Ook geen wonder dat Tibber geen enkele communicatie doet , ze zijn bang voor de rechstbijstanden die allemaal contact zullen gaan opnemen ")
Pappen en nathouden , overschakelen naar zelf voorziening in 2027 en maar hopen dat er niet teveel accu cellen defect gaan want dan moeten ze weer een Bulgaar of pool in de Passat van 1990 op pad sturen. Wel mooi , je ziet aan de rookpluimen hem al het dorp in rijden
Naja het ziet er leuk uit buiten aan de muur. Zal eens kijken of ik Knight Ridder led in de firmware kan krijgen de huidige firmware van de HomeFault stelt namelijk ook niet heel veel voor en zit vol fouten
[ Voor 10% gewijzigd door m-ruiter227 op 18-11-2025 18:44 ]
ik zou de mijn batterij graag zo willen aansluiten dat hij ook werkt als de stroom van net uitvalt.
Weet iemand of je dit kan aansluiten op een ATS switch of dat er een manier is het systeem zo te laten werken dat het functioneert bij stroom uitval?
Of moet je bijvoorbeeld nog een extra systeem aanschaffen die deze functie wel ondersteund? en dat dan de accu van homevolt ook mee kan doen/werken?
hoor graag mocht er iemand verstand van hebben hoe zo iets werkt.. of niet werkt
gr Marijn
Eiland modus wordt niet door de firmware en ook niet door de Inverter ondersteund.Marijnsmit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:
ik heb een vraag wellicht heeft iemand van jullie hier al eens onderzoek naar gedaan of weet het antwoord.
ik zou de mijn batterij graag zo willen aansluiten dat hij ook werkt als de stroom van net uitvalt.
Weet iemand of je dit kan aansluiten op een ATS switch of dat er een manier is het systeem zo te laten werken dat het functioneert bij stroom uitval?
Of moet je bijvoorbeeld nog een extra systeem aanschaffen die deze functie wel ondersteund? en dat dan de accu van homevolt ook mee kan doen/werken?
hoor graag mocht er iemand verstand van hebben hoe zo iets werkt.. of niet werkt![]()
gr Marijn
Om dit te realiseren zou je de accu cellen kunnen gebruiken en de inverter vervangen voor 1 die dit wel zou ondersteunen. Maar dat is wel een klusje maar niet onmogelijk, dan wordt de homevolt niks anders dan je batterij kast die buiten kan. Vervalt wel je 10 jaar garantie op de accu cellen en die zal je waarschijnlijk wel nodig hebben de aankomende jaren.
[ Voor 8% gewijzigd door m-ruiter227 op 18-11-2025 10:31 ]
Zie ook voorgaande reactie. Gaat je niet lukken, tenzij je een volledig nieuw off grid systeem koopt.Marijnsmit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:
ik heb een vraag wellicht heeft iemand van jullie hier al eens onderzoek naar gedaan of weet het antwoord.
hoor graag mocht er iemand verstand van hebben hoe zo iets werkt.. of niet werkt![]()
gr Marijn
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
solaredge schijnt dit wel te kunnenMarijnsmit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:08:
En als ik een ander systeem wil aanschaffen dat wel kan functioneren als de stroom uitvalt.
Wat is dan een systeem dat aanbevolen wordt? Kan wel wat dingen vinden, maa echt goed en betrouwbaar advies vind ik lastig te vinden.
Aanbevolen is moeilijk te zeggen. Het hangt ook af van je startpositie. Heb je al zonnepanelen, welk merk en welk merk omvormer? Idealiter creëer je een systeem dat daar op aansluit DC<>DC. Maar je kunt ook voor een AC gekoppeld geïntegreerd systeem gaan, bijvoorbeeld SigEnergy Sigenstor, Haier Smartcube. Beiden duur, maar wel all-in-one-oplossing als je het combineert met hun off-grid-component. SolarEdge kan ook een optie zijn. Je kunt ook een installateur benaderen die zelf bouwt, bijvoorbeeld met Victron (betrouwbaar, ook aan de prijs).
ondertussen in Zweden. (Vertaling: Ontgrendel het volledige potentieel van je batterij om je inkomsten te maximaliseren.
Aanbevolen
♥ Details
Nieuwe markt, nieuwe Grid Rewards-mogelijkheden!
We zijn op dit moment bezig je HomeVolt-batterij aan te sluiten op een nieuwe VPP-markt.
Terwijl we alles in orde maken, kunnen je Grid Rewards afkomstig zijn van de oude markt, de nieuwe markt – of beide.
Wanneer de overgang is afgerond, zal je batterij volledig deelnemen aan de nieuwe mFRR-markt.
Het beloningspatroon kan minder consistent zijn dan voorheen, maar vaak wel dynamischer.
We beginnen eerst met de batterijen in SE4.
Vergeet niet te optimaliseren voor inkomsten om mee te doen aan Grid Rewards.)
Het blijft “to little to late” en die markt is in NL maar een paar centen per dag met de capaciteit van de homevolt tegenover de andere spelers met fors weer megawatts😔Wesleymaur schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:51:
[Afbeelding] ondertussen in Zweden.
(Vertaling: Ontgrendel het volledige potentieel van je batterij om je inkomsten te maximaliseren.
Aanbevolen
♥ Details
Nieuwe markt, nieuwe Grid Rewards-mogelijkheden!
We zijn op dit moment bezig je HomeVolt-batterij aan te sluiten op een nieuwe VPP-markt.
Terwijl we alles in orde maken, kunnen je Grid Rewards afkomstig zijn van de oude markt, de nieuwe markt – of beide.
Wanneer de overgang is afgerond, zal je batterij volledig deelnemen aan de nieuwe mFRR-markt.
Het beloningspatroon kan minder consistent zijn dan voorheen, maar vaak wel dynamischer.
We beginnen eerst met de batterijen in SE4.
Vergeet niet te optimaliseren voor inkomsten om mee te doen aan Grid Rewards.)
En als ze daar aan het testen zijn zal het ongetwijfeld maanden duren voordat het eens in NL bekeken gaat worden.
[ Voor 7% gewijzigd door m-ruiter227 op 19-11-2025 13:57 ]
We hebben het hier niet over je grafiek maar mFRR voor de frequentie onbalans.TTBBBS4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:24:
Het gaat om juist een stuk meer dan een paar centen. Als je naar de day ahead prijzen kijkt klopt dat, maar de onbalans is de correctie daarop en waar je zou moeten kunnen verdienen (maar wat bij Tibber dus niet lijkt te lukken): https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek
Centenwerk zeker tegenover de megawatts die zonneplan , frank en de andere hier al tegenover hebben staan.
[ Voor 10% gewijzigd door m-ruiter227 op 19-11-2025 13:58 ]
Hobbies kosten nu eenmaal geld.. ben maar blij dat vissen niet je hobbie is die hengels zijn ook duur tegenwoordigGuiltyNL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:14:
De spread van de prijzen is ook erg klein de laatste weken. Ach ja, we zien het wel. Het is een dure hobby geworden. Zeker ook omdat ik in mijn tuin moest laten graven. Kostte een kleine € 2.000 uit mijn hoofd (ik heb het diep weggestopt haha).
Ik wilde al zeggen, meeste hobbies moeten leuk zijn, maar deze "hobby" is dan niet veel aan. 0 controle of aanpasmogelijkheden. Beetje lullen op een forum en meer is er niet bijGuiltyNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:21:
Voor een hobby is dit niet alleen heel duur, maar vooral ook erg saai. 😁
Kan iemand mijn vertellen hoe ik de tijdsas moet lezen? De screenshot is gemaakt om 11:40u, maar de grafiek laat heel andere tijden zien. En ik snap de schaal niet, want een streepje zou dan 4u interval zijn? Iemand enig idee?
Tijdelijk inactief
Ontlading vanwege hoge stroomprijzen
Tijdelijk onderbroken door aankomende hoge prijzen
En is de batterij helemaal leeg.
Hoe is dit bij anderen?
[ Voor 5% gewijzigd door GuiltyNL op 26-11-2025 16:35 ]
Hier alles prima verlopen vandaag.GuiltyNL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:34:
Ik zou verwachten dat mijn Homevolt vannacht (25 cent) opgeladen had om in de ochtend te ontladen (41 cent) en dat in de middag (33 cent) en straks in de avond (48 cent) te herhalen. Echter, doet mijn Homevolt vandaag helemaal niets en staat er:
Tijdelijk inactief
Ontlading vanwege hoge stroomprijzen
Tijdelijk onderbroken door aankomende hoge prijzen
En is de batterij helemaal leeg.
Hoe is dit bij anderen?
![]() | ![]() |
De grid rewards zorgen voor een beetje inkomsten, maar op de day-ahead heb ik het idee dat er praktisch geen winst gemaakt wordt, puur batterij slijtage.
Ik heb de afschrijvingskosten op 10 cent gezet (was 5 cent), dit is zonde. Benieuwd of dat werkt.
(En zover ik ook zie al enige tijd geen firmware update geweest is) is het niet eens verstandig voor een status update ?
Wanneer gaan er energiemarken anders dan day ahead prijzen gebruikt worden.
Wordt er nog geïnvesteerd in de ontwikkeling van Homevolt of is het doel inmiddels dit tot 2027 te rekken met fictieve grid rewards waarna de meeste naar zelfvoorziening zullen schakelen.
Inmiddels ben ik niet de enige meer die door heeft dat het niks wordt zo terwijl ik halverwege het jaar nog als de negatieveling gezien werd .
De teksten zijn iets aangepast op de site met betrekking tot homevolt en het aanspreken van diverse energie markten. Maar nog steeds incorrect. Homevolt ondersteund het net nog steeds niet , want dat is "dom" laag inkopen en hoger verkopen niet. Ook de koppeling met een Tesla is onzinnig en draagt weinig bij. (lijkt ook weer op een zogenaamde zoethouder zoals de grid rewards)
Ik persoonlijk stapte niet in de duurdere Homevolt voor winsten maar juist voor netondersteuning (en natuurlijk dat ie leuk aan de muur hangt buiten). Maar dat lijkt het ding nooit te gaan doen.
Het lijkt me verstandig om enige communicatie te doen over het falen of de voortgang van de Homevolt.
Inmiddels is er al een lijstje Tibber Homevolt klanten die zich hebben aangemeld voor de melding bij de aankomende twee stappen bij uitblijven, namelijk “Klacht misleidende reclame bij de RCC” en "“Civiele procedure wegens onrechtmatige handelspraktijken / misleidende handelspraktijk / onrechtmatige daad”
Toch zonde hoe Tibber met zo'n goede reputatie dit project niet adequate oppakt of afhandelt.
Ik snap als je niet persoonlijk meer reageert hier, want er zal weinig aan de duidelijkheden waar steeds meer mensen bewust van worden toe te voegen zijn (en ja deze periode van het jaar zijn minder dus hoef geen standaard uitleg dat de fictieve grid rewards iets minder worden)
Geef het vooral door aan de product manager van Tibber NL dat de maat langzaam vol is en eventueel aan het management van Tibber NL .
[ Voor 11% gewijzigd door m-ruiter227 op 27-11-2025 10:53 ]
Ja stuur vooral een berichtje als je mee wil doen in de gezamenlijke claim tegen/naar tibber toe .
De boel is voorbereid en inmiddels ook klaar gezet door een legal afdeling .
Maar….. ik heb nog enig hoop dat Tibber iets laat weten . Toegeven dat het een mislukt project is heeft ook z’n charme . En backpacker heeft het bericht uiteraard al gelezen en hoop dat hij de inmiddels snel en sterk groeiende ontevredenheid onder de aandacht kan brengen bij het management . Zo niet heeft ACM de melding al helemaal verwerkt en klaar om in actie te komen en liggen de stukken klaar om de namen van de gebruikers in de lijst te zetten voor een gezamenlijke claim .
Wie weet stuur ik nog een mooie algemene n informatieve mail naar alle mensen met een Homevolt . We hebben tenminste de netjes de lijst van alle gebruikers laatst in de cc gekregen 😂
Ik heb exact het, Homevolt blijkt al dagen niet meer te ontladen..
Als iemand weet wat te doen hoor ik het ook graag.
Ik denk niet dat het fair is om Backpacker hier op aan te spreken. Hij is een servicedesk medewerker voor Tibber en heeft niets met het Homevolt project te maken. Alle communicatie die hij hier heeft gedaan omtrent het troubleshooten van de Homevolts heeft hij gedaan omdat hij zich betrokken voelt.
Het is duidelijk dat je ontevreden bent, maar het GoT forum is geen officieel communicatie kanaal.
Je kan hier wel lekker blijven zeuren maar dat gaat niets aan de situatie veranderen. Als je echt iets wil doen, stuur dan een brief naar Tibber en stel ze in gebreke.
[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 27-11-2025 22:20 ]
Tja dat krijg je . Maar hij heeft het me ook persoonlijk aan de telefoon gemeld over die markten die aangesproken zouden gaan worden. Dus zeker wel dat ik hem erop mag aanspreken . Maar zoals ik al zei hoop ik eerder dat hij nu misschien de groeiende onvrede onder de aandacht kan brengen bij het management .JackBol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:19:
[...]
Ik denk niet dat het fair is om Backpacker hier op aan te spreken. Hij is een servicedesk medewerker voor Tibber en heeft niets met het Homevolt project te maken. Alle communicatie die hij hier heeft gedaan omtrent het troubleshooten van de Homevolts heeft hij gedaan omdat hij zich betrokken voelt.
Het is duidelijk dat je ontevreden bent, maar het GoT forum is geen officieel communicatie kanaal.
Je kan hier wel lekker blijven zeuren maar dat gaat niets aan de situatie veranderen. Als je echt iets wil doen, stuur dan een brief naar Tibber en stel ze in gebreke.
In gebreken stellen is niet echt de way to go meer . Gezien de ernst van de leugens in de verkoop en reclame / promotie van het product is het meer oplichting geworden en ben niet de enige die er zo over denkt.
De gevraagde informatie komt niet via Hello@ terug als er om gevraagd wordt , dat zegt ook genoeg .
[ Voor 8% gewijzigd door m-ruiter227 op 28-11-2025 05:53 ]
Ik zou wel even goed (laten) uitzoeken wat je dan het beste kunt doen. Civielrechtelijk een zaak starten is nogal wat. Als je de reclame misleidend vindt, zou je dan niet naar de Reclamecode-commissie moeten?m-ruiter227 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 04:40:
[...]
Tja dat krijg je . Maar hij heeft het me ook persoonlijk aan de telefoon gemeld over die markten die aangesproken zouden gaan worden. Dus zeker wel dat ik hem erop mag aanspreken . Maar zoals ik al zei hoop ik eerder dat hij nu misschien de groeiende onvrede onder de aandacht kan brengen bij het management .
In gebreken stellen is niet echt de way to go meer . Gezien de ernst van de leugens in de verkoop en reclame / promotie van het product is het meer oplichting geworden en ben niet de enige die er zo over denkt.
De gevraagde informatie komt niet via Hello@ terug als er om gevraagd wordt , dat zegt ook genoeg .
Heeft iemand al eens gekeken of het inmiddels nuttiger is om de HV in Self Consumption mode te zetten? Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat dat punt binnenkort bereikt wordt.
Nou, volgensmij is hij community manager, en niet alleen een servicedesk medewerker. En bij mijn Tweakers.net Homevolt actie was hij wel mijn aanspreekpunt. Daarnaast hij heeft in een telefoongesprek waarbij ik mijn punten van verbetering heb aangedragen (grid rewards, communicatie, api) aangegeven er mee bezig te gaan. Dit is niet wat een servicedesk medewerker doet.JackBol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:19:
[...]
Maar ben het met je eens, je kan Backpacker hier niet op aanspreken maar alleen Tibber zelf als organisatie.
Het lijkt zelfs nog iets slechter, van iemand in het Tibber ervaringen topic.Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:58:
Jamaar...jamaar... moet ik dan voor elke kWh 2,5 cent betalen...?Ofwel de terugverdientijd wordt nóg langer. Met de huidige condities leverde de handel al geen pepernoot op en dat wordt nog minder. De setting 'afschrijvingskosten' die nu op 5 cent staat kunnen we dan denk ik beter op 7,5 cent zetten want volgens mij bepalen ze a.d.h.v. deze setting of het nut heeft om de HV op te laden / te ontladen of niet.
Heeft iemand al eens gekeken of het inmiddels nuttiger is om de HV in Self Consumption mode te zetten? Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat dat punt binnenkort bereikt wordt.
Voorheen keerde Tibber 2,48 cent uit bij terugleveren. Als de stroomprijs 20 cent was kreeg je dus 22,48 cent. Correct me if I'm wrong, maar wat ik er nu van begrijp moet je voortaan juist 2,48 cent betalen als je teruglevert. Je krijgt in dit geval dus nog maar 18,52 cent terug. Netto betekent dit dat je volgend jaar 4,96 cent per kWh minder krijgt uitbetaald dan nu.
[ Voor 33% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2025 15:06 ]
Nee, dat klopt niet. Je krijgt alleen de inkoopvergoeding niet meer als bonus uitbetaald.Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:51:
[Afbeelding]
Nu ook een teruglever vergoeding over elke teruggeleverde kWh.
Nu is het zo dat Tibber jou de inkoopvergoeding uitbetaalt voor stroom die jij levert. Dat komt omdat je dezelfde kWh-prijs ontvangt als wat je betaalt bij gebruik, en die bevat de inkoopvergoeding. Een bonus als het ware. De nieuwe verkoopvergoeding haalt die bonus weer weg.
Dat baseer ik hierop:
Dus praktisch gezegd:De verkoopvergoeding van 2,48 cent is gelijk aan de inkoopvergoeding die je bij je afgenomen stroom betaalt.
Binnen salderen krijg je voor je teruglevering dus de beursprijs, inclusief alle belastingen en inkoopvergoeding. Daar gaat vervolgens een verkoopvergoeding van 2,48 cent per kWh uur vanaf.
Inkoop = beursprijs + belastingen + inkoopvergoeding.
Teruglevering = beursprijs + belastingen (voor zover saldeerbaar).
Kortom Tibber heeft een fancy methode om nu toch 2,5 cent per kWh meer winst te maken zonder het teruglever kosten te noemenZr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:14:
[...]
Nee, dat klopt niet. Je krijgt alleen de inkoopvergoeding niet meer als bonus uitbetaald.
Nu is het zo dat Tibber jou de inkoopvergoeding uitbetaalt voor stroom die jij levert. Dat komt omdat je dezelfde kWh-prijs ontvangt als wat je betaalt bij gebruik, en die bevat de inkoopvergoeding. Een bonus als het ware. De nieuwe verkoopvergoeding haalt die bonus weer weg.
Dat baseer ik hierop:
[...]
Dus praktisch gezegd:
Ja precies, dus 2,5 cent per kW minder. Voor mij voet dat toch alsZr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:14:
[...]
Nee, dat klopt niet. Je krijgt alleen de inkoopvergoeding niet meer als bonus uitbetaald.
Dat baseer ik hierop:
[...]
Dus praktisch gezegd:
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Even onder voorbehoud van een fatsoenlijke reactie van Tibber: count me in.m-ruiter227 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
Ik krijg van diverse mensen berichten in PB die het inmiddels ook zat zijn . Zelf de mensen die mij er eerder op aanspraken niet zo negatief te zijn 👌
Ja stuur vooral een berichtje als je mee wil doen in de gezamenlijke claim tegen/naar tibber toe .
De boel is voorbereid en inmiddels ook klaar gezet door een legal afdeling .
Maar….. ik heb nog enig hoop dat Tibber iets laat weten . Toegeven dat het een mislukt project is heeft ook z’n charme . En backpacker heeft het bericht uiteraard al gelezen en hoop dat hij de inmiddels snel en sterk groeiende ontevredenheid onder de aandacht kan brengen bij het management . Zo niet heeft ACM de melding al helemaal verwerkt en klaar om in actie te komen en liggen de stukken klaar om de namen van de gebruikers in de lijst te zetten voor een gezamenlijke claim .
Wie weet stuur ik nog een mooie algemene n informatieve mail naar alle mensen met een Homevolt . We hebben tenminste de netjes de lijst van alle gebruikers laatst in de cc gekregen 😂
Ja, het is jammer dat een voordeeltje nu verdwijnt, maar het 'een oor aangenaaid worden' en 'fancy methode om winst te maken' noemen gaat mij toch echt te ver. Want het alternatief is dat het voordeeltje betaald wordt door de mensen die geen mogelijkheid hebben om terug te leveren en dat lijkt mij écht niet eerlijk of wenselijk.
edit: ik zie dat ik in het verkeerde topic zit... dit gaat puur over het energiecontract, niet over de Homevolt.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2025 15:30 ]
Hoewel ik thuisopslag principieel een dom concept vindt, wordt het wel steeds een beetje interessanter zo - zeker icm dalende prijzen per kWh.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:26:
Ik zie dat toch echt anders. Voor teruglevering méér uitbetalen dan de beursprijs + belastingen is simpelweg niet houdbaar. En ik vind niet dat je serieus kan stellen dat door salderen er geen inkoopkosten gemaakt hoeven worden.
Ja, het is jammer dat een voordeeltje nu verdwijnt, maar het 'een oor aangenaaid worden' en 'fancy methode om winst te maken' noemen gaat mij toch echt te ver. Want het alternatief is dat het voordeeltje betaald wordt door de mensen die geen mogelijkheid hebben om terug te leveren en dat lijkt mij écht niet eerlijk of wenselijk.
edit: ik zie dat ik in het verkeerde topic zit... dit gaat puur over het energiecontract, niet over de Homevolt.
Duidelijk. Ik kende de situatie omtrent de Homevolt verder niet, heb in het topic nu een stuk teruggelezen en begrijp het nu wat beterSenaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:55:
[...]
Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.
Ik heb een lokale technische manier gevonden hoe je het zou kunnen doen, maar niet uitgewerkt. Maar als je overstapt zou je de Grid Rewards verliezen, en dit is nu meerendeel de verdienste nog met de HV.Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Dus ik weet niet of het de moeite waard om te gaan ontwikkelen.
Ik heb even gekeken wat het mij effectief zou kosten / minder zou opleveren:
Volgens de Tibber app heb ik dit jaar 10kWh geproduceerd, daarvan hebben wij 37% zelf gebruikt en 63% teruggeleverd. Dat is 6535 kWh teruggeleverd.
6535 * 0,0248 = 162 euro per jaar
Heb nog even gekeken naar de beweringen van @Backpacker maar heb ze teruggevonden:
- In dit comment geeft backpacker aan dat andere energieproviders bezig zijn met de HV te ondersteunen
- In dit comment geeft backpacker aan dat via de API het ook mogelijk moet worden om de HV aan te sturen.
[ Voor 41% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2025 17:14 ]
Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:03:
Ik koos destijds voor Tibber/Homevolt vanwege de belofte dat er een API zou komen, zodat ik geen vendor-lock-in zou hebben. Het is eind 2025, ik heb nog geen API gezien...
Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025
Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:09:
[...]
Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/
Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025
[ Voor 32% gewijzigd door LordOfThePings op 28-11-2025 22:27 ]
Ik ga per 1 december de homevolt een maandje in Self Consumption mode zetten. November heeft €39,60 grid rewards opgeleverd en verwacht dat December nog lager gaat. Dus ja, dat verlies neem ik wel even op de koop toeGies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:58:
Jamaar...jamaar... moet ik dan voor elke kWh 2,5 cent betalen...?Ofwel de terugverdientijd wordt nóg langer. Met de huidige condities leverde de handel al geen pepernoot op en dat wordt nog minder. De setting 'afschrijvingskosten' die nu op 5 cent staat kunnen we dan denk ik beter op 7,5 cent zetten want volgens mij bepalen ze a.d.h.v. deze setting of het nut heeft om de HV op te laden / te ontladen of niet.
Ik zie in jouw Dashboard eigenlijk ook wat ik zie, het handelen (inkoop / verkoop stuk) is gewoon nihil. Puur batterij slijtage.
Wat ik verwacht had, was dat ik een API zou hebben waarmee ik bijvoorbeeld zou kunnen schakelen naar Frank Energie of een andere partij die slimme aansturing van accu's ondersteund. Op de website van de fabrikant van de Homevolt (Polarium) zie ik echter dat alleen Tibber op dit moment wordt gegeven als leverancier. Ik ben benieuwd wanneer dit verbeterd. Kortom, Tibber communiceer: manage onze verwachtingen.LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:23:
[...]
Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.
Ik ben toch maar eens gaan kijken of we dit kunnen automatiseren en misschien kunnen integreren in home assistant. Voor nu heb ik eerst gekeken wat er nodig is om hem aan te spreken en commando's uit te voeren. Ik heb een api(?) wrapper gemaakt waarmee ik nu commando's kan geven om de status op te vragen en ook de HV schedules kan aanmaken, of bijvoorbeeld direct te starten met laden of ontladen. Kan het ook weer uitzetten om Tibber weer de controle te geven over de accu.Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik weet alleen nog niet wat de beste manier om dit te integreren. Ik heb voor het onderzoeken nu, maar snel een python scriptje gemaakt die je met parameters kan aanroepen. Idealiter wil je misschien een Homevolt plugin misschien die dezelfde functionaliteit heeft? Al werkt een python script in de scripts directory ook gewoon. Daarna moet je een methode ontwikkelen (of is die er al in de vorm van een plugin?) die de schema's kan bepalen en dit naar de HV kan sturen.
/f/image/dBNqtrge9k2lozEpF4Kd7HkE.png?f=fotoalbum_large)
edit: https://github.com/bullitt186/ha-wattwise/ ik kwam wel deze plugin bezig. Als je dus de acties van de wrapper aan een sensor koppelt en die aanroept via dit script zou de HV kunnen aansturen. Alleen deze maakt dus geen planningen, maar start het laden en ontladen meteen. De planning is wel te zien in HA.
De plugin lijkt ook rekening te houden met solar en andere variabelen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| wattwise: module: wattwise class: WattWise ha_url: "http://your-home-assistant-url:8123" token: "YOUR_LONG_LIVED_ACCESS_TOKEN" # User-specific settings battery_capacity: 11.2 # kWh battery_efficiency: 0.9 charge_rate_max: 6 # kW discharge_rate_max: 6 # kW time_horizon: 48 # hours feed_in_tariff: 7 # ct/kWh consumption_history_days: 7 # days lower_battery_limit: 1.0 # kWh # Home Assistant Entity IDs consumption_sensor: "sensor.your_house_consumption" solar_forecast_sensor_today: "sensor.solcast_pv_forecast_today" solar_forecast_sensor_tomorrow: "sensor.solcast_pv_forecast_tomorrow" price_forecast_sensor: "sensor.tibber_prices" battery_soc_sensor: "sensor.your_battery_soc" # Optional switches (default values shown) battery_charging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_charging_from_grid" battery_discharging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_discharging_enabled" |
[ Voor 32% gewijzigd door Senaxx op 29-11-2025 03:36 ]
Ik denk dat we over een jaar ongeveer 3300 kWh terugleveren (even afhankelijk van je eigen situatie natuurlijk), dat betekent dat we op jaarbasis ongeveer € 80 minder rendement halen, zonnepanelen zelf buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
En voor de mensen die het als een hobby zien: veel plezier met deze hobby.
@IlonaS Even mailen naar hello @ tibber ... Heb ik net ook maar gedaan, want die van mij staat nog steeds stil.
@GuiltyNL
Ik heb net ondersteuning gekregen via de facebook groep " Tibber gebruikers" in de persoon van knip knip, laten we geen namen noemen. Hij heeft mij via berichten via de Tibber app geholpen. De batterijen van de Pulse Grid bleken leeg te zijn en de USb voeding werkt niet. Nieuwe batterijen erin, hij heeft hem op afstand weer opgestart, kalibratie gedaan en alles werkt weer.
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 29-11-2025 23:41 ]
Ik heb ook een Force charge (en discharge) actie gemaakt waarbij de HV meteen gaat opladen of terugleveren. Hier kan je als parameter ook meegeven met hoeveel W dat moet. Bij een positief wattage gaat die opladen en negatief wattage gaat die terugleveren. Dit is via het developers -> actions menu aan te roepen maar ook via YAML of via automations.
Nu nog uitzoeken hoe we dit optimaal laadschemas automatisch kunnen aanmaken en dit met het commando er heen kunnen sturen.
/f/image/pmw835lKDD4we9ePUcJEOZ9O.png?f=fotoalbum_large)
Lekker bezig @Senaxx!Senaxx schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:12:
Kleine update van het zelf aansturen van de HV via een API. Ik heb er toch een Home Assistant plugin van gemaakt. Op het moment dat je hem nu toevoegt kan je de hostname van je HV webserver invullen en is die gekoppeld. Momenteel heb ik een 5 tal actions gedefineerd die aan te roepen zijn vanuit Home Assistant. Je moet je Homevolt in local mode zetten en hier heb ik bewust een handmatige actie van gemaakt, want op dat moment verdien je geen GR meer, en als je het vergeet terug te zetten doet je HV gewoon niets.
Ik heb ook een Force charge (en discharge) actie gemaakt waarbij de HV meteen gaat opladen of terugleveren. Hier kan je als parameter ook meegeven met hoeveel W dat moet. Bij een positief wattage gaat die opladen en negatief wattage gaat die terugleveren. Dit is via het developers -> actions menu aan te roepen maar ook via YAML of via automations.
Nu nog uitzoeken hoe we dit optimaal laadschemas automatisch kunnen aanmaken en dit met het commando er heen kunnen sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb alleen nog geen HA draaien hier, maar regel tot nu toe alles middels Homey (da's HA voor noobs
Top werk! Ik had zelf deze plug-in op het oog om goedkope tijden te identificeren. Ik heb het nog niet geprobeerd. Misschien is hergebruiken voor laadschema’s beter dan zelf bouwen?Senaxx schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:12:
Kleine update van het zelf aansturen van de HV via een API. Ik heb er toch een Home Assistant plugin van gemaakt. Op het moment dat je hem nu toevoegt kan je de hostname van je HV webserver invullen en is die gekoppeld. Momenteel heb ik een 5 tal actions gedefineerd die aan te roepen zijn vanuit Home Assistant. Je moet je Homevolt in local mode zetten en hier heb ik bewust een handmatige actie van gemaakt, want op dat moment verdien je geen GR meer, en als je het vergeet terug te zetten doet je HV gewoon niets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours
Ik gebruik zelf deze plug-in om de daadwerkelijke kosten/opbrengsten te berekenen.
https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost
Ik gebruik zelf de nordpool integratie en niet die van Tibber; die is bij mij niet zo stabiel
https://tibber.com/nl/slimme-thuisbatterij
Naja met een dagje proggen en een esp heb je een modbus pratende bridge die veel meer accu’s zou kunnen aansturen . Je vraagt je toch af wat voor een derderangs development netwerk Tibber aanspreekt 🙈
[ Voor 45% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-12-2025 19:44 ]
Het valt op dat de grid rewards ergens rond okt/nov ongeveer gehalveerd zijn tov daarvoor. Dit is ongeveer in gegaan ten tijde van de nieuwe GR / kwartierprijzen?
Is dit de nieuwe werkelijkheid of komt hier nog een aanpassing op?
Door de afname in grid rewards icm het vervallen van de inkoopvergoeding, het lang niet altijd laden en ontladen op de piek en dalmomenten (gisteren en vandaag bijvoorbeeld pakt de HV een spread van 12 cent niet mee om te laden/ontladen), wordt de HV nauwelijks rendabel.
Ik heb de Homevolt een klein half jaar geleden aangeschaft op basis van de situatie toen en historie. Het voelt toch een beetje alsof de spelregels tijdens het spelen ineens veranderd zijn..
Nu zitten wij met een batterij die nauwelijks rendabel meer is, vast aan Tibber in een vendor lock omdat de beloofde API om zelf de HV aan te kunnen sturen er ook (nog) niet is.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben op zich tevreden met Tibber en zou in de situatie voor de herfst er niet over denken om iets te willen veranderen. En de gehele aansturing aan Tibber laten. En ik denk velen met mij, maar nu voelt het alsof ik gedwongen wordt naar alternatieven te kijken omdat de huidige situatie nauwelijks rendabel is en daarmee niet voldoet.
December Grid Rewards zijn weer een stap minder dan de maand ervoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Codeaction op 06-12-2025 15:31 ]
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
:strip_exif()/f/image/TbDobw8P4VoW1zQ078dOUDyb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat de homevolt een stuk minder actief is. Ik snap het gedrag nog niet helemaal. Ik merk wel een stuk minder activiteit. Ontlading is pas echt bij ‘dure’ stroom. Opladen is primair via zonnepanelen (want daar is de modus voor) maar ik zie dat hij vannacht toch van het grid gaat laden.
![]() | ![]() |
[ Voor 21% gewijzigd door Timothi op 07-12-2025 12:52 ]
Timothi schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:50:
Ik draai de homevolt nu sinds 1 december in zelfvoorzienende modus. Ik heb tot nu toe €7,15 aan Grid Rewards. Hoe zit dat bij jullie? Zit daar verschil in?
[Afbeelding]
Ik merk dat de homevolt een stuk minder actief is. Ik snap het gedrag nog niet helemaal. Ik merk wel een stuk minder activiteit. Ontlading is pas echt bij ‘dure’ stroom. Opladen is primair via zonnepanelen (want daar is de modus voor) maar ik zie dat hij vannacht toch van het grid gaat laden.Kwa ‘besparing’ valt het tegen. De batterij koste mij deze week - €0,81. Notitie; ik heb vanaf 1 december 00:01 de batterij bewust laten ontladen (wat er nog inzat). Al met al, verlies over 1 week ‘zelfvoorzienend’
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Zouden wij gezamenlijk iets kunnen doet naar Tibber? Want een batterij verkopen die heel weinig doet. Is toch een product dat niet werkt zo als het verkocht is!?
Wat doet hij niet meer dan? En al maanden niet? Je kan hem met de schakelaar die ernaast zit eens uitzetten voor 2 minuten en daarna weer aanzetten om te zien of hij het weer doet.Marijnsmit schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:41:
Help mijn batterij doet niets meer de afgelopen maanden… ik zie veel mensen die hier berichten over sturen.
Zouden wij gezamenlijk iets kunnen doet naar Tibber? Want een batterij verkopen die heel weinig doet. Is toch een product dat niet werkt zo als het verkocht is!?
Marijnsmit schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:41:
Help mijn batterij doet niets meer de afgelopen maanden… ik zie veel mensen die hier berichten over sturen.
Ah, nu heeft BAT01 weer status "fault" gaat lekker!henriu schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Hier werkte hij 10 dagen niet, toevallig dat ik de app opende. Na een reset begon hij weer wat te doen. Je zou toch wel een melding verwachten wanneer de batterij niks meer doet.
[...]
0 cent rewards kloppen ook niet, hier iedere dag wel een euro. Zelfs al staat je homevolt uit en doet hij niks krijg je de fictieve schade vergoeding. Als je op 0 staat direct tibber aansturen voor correctie.eelke.burgers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
Bij mijn zijn intussen beide batterij modules vervangen, het is dat ik toegang heb tot de lokale webpagina, en daar regelmatig op kijk maar anders had ik het niet gevonden. Grid Award in December zijn om te huilen, zitten dagen mij met 0 cent awards, dit heb ik nog niet eerder gezien.
Die kapotte accus worden ook wel een dingetje . Het is niet dat we hier met 100 man zijn en er zijn er heel wat vervangen , net als hier.
Kwaliteit van de cellen zelf lijkt net als de rest zwaar ondermaats voor zwaar overpriced.
Ik hoop morgen wat meer terugkoppeling te krijgen van het ACM. Die hebben het druk maar nemen de leugens / valse verkoop argumenten en toezeggingen serieus . Gelukkig een archief van de meldingen op de website aangelegd en uitgebreide logging van de homevolt van iedere minuut nadat hij december vorig jaar actief is gegaan zodat het direct duidelijk was dat het ding nog nooit het net actief heeft ondersteund.
Senaxx schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
[...]
Sorry zij het wat onduidelijk, hij doet het nog wel. Maar afgelopen maanden is de activiteit sterk gedaald. En doet hij soms dagen niets, en andere dagen maar heel weinig aan laden of ontladen.
Wat doet hij niet meer dan? En al maanden niet? Je kan hem met de schakelaar die ernaast zit eens uitzetten voor 2 minuten en daarna weer aanzetten om te zien of hij het weer doet.
:strip_exif()/f/image/yv7UUzCgJGL40T807U164qBg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qcO6rG4Atc9N4jbHZ5chs48H.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/TYLhsJQUSculq2Drte7RGOcE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZWiUa8d9lud3vY3puBLRRcIp.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/g6pXsly11Jvc5FxSUgWTK4v5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8IppiCD4Su2zKXluYIlcvgJv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Bzu4Sb54OE1D1VCaUzH4EaBt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/E9YVZGE7xah6A9jtFYgL5GTX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RzZX1SqjFPpBfLX1LnZ2AYbD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f2f19hwKHlKjAcQreYiTOxw9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DewNrXhxmmlZ1u6jMufAOiy6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oDdjerqLAsI54E54UybB5MU9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GsRff6bBYlJCqD0eThoDpTyA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YUKiuRJEHgDvPWX8NqHsQdM5.png?f=fotoalbum_large)