Homevolt thuisbatterij + Tibber

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Senaxx schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Je kan nog wel de data uit de onofficiele tibber API halen, met de volgende GraphQL. Dit is niet zo nauwkeurig als een eigen P1 meter, maar dit zijn de resultaten die tibber aanhoud en in de app weergeeft. En je kan ook zien hoeveel er geladen ontladen is, en hoeveel daarvan zonne energie is en er niet teruggeleverd is maar naar je huis is gegaan, voor de berekening niet belangrijk maar wel interessant.

Eventueel MONTHLY resolution kan je het per maand opvragen voor een heel jaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
{
  me {
    home(id: "xxxxxxxxxxxxxxxx") {
      batteryHistory(
        id: "xxxxxxxxxx"
        from: "2025-01-01T00:00:00"
        to: "2025-01-30T00:00:00"
        resolution: DAILY
      ) {
        resolution
        from
        to
        data {
          time
          charged
          discharged
          chargedFromGrid
          chargedFromSolar
          dischargedToGrid
          dischargedToHome
        }
      }
    }
  }
}
Toevallig was ik met een script bezig voor @Leftblank om alle data uit deze api te halen zodat we deze kunnen koppelen aan onbelansmarkt.nl zodat we de HV's kunnen meten aan andere batterijen.
Ik heb net ook https://data-api.tibber.com/docs/ gevonden, die heeft quarterly als resolution, genoeg om te rekenen. Enige nadeel is dat die de homevolt data gebruikt, en dus geen externe verliezen mee rekent (die toch wel richting de 16% round trip gaan).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:36
Senaxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:24:
https://tibber.com/nl/store/product/tibber-smart-battery-system

Tibber brengt nu ook een eigen ander batterij systeem uit. Dus geen nieuwe homevolts meer, maar een systeem van Solis en pylontech.
Ik vind deze wel interessant, vooral omdat op de foto het lijkt alsof deze met ingangen voor de zonnepanelen komen.
Maar als ik dan de specsheets er weer bij pak dan is het een andere omvormer, namelijk een zonder MPPT ingangen. Lekker verwarrend.

Dus we gaan maar is even mailen hoe het nou zit.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ben dit weekend even bezig geweest en heb een variant gemaakt die je aan je eigen tibber account kan koppelen. Er zitten nog wat ruwe randjes aan, maar wie wil mag het proberen.

Account aanmaken hier: https://my.homevolt.online. Je krijgt een link toegestuurd naar de config page van je account. Geef je account een naam en koppel aan de Tibber OAuth om je historische batterij data uit te lezen. Vooralsnog kun je volgens mij de grid rewards alleen uitlezen met username/password, dus die zal je moeten invullen op de config pagina. Mocht iemand een betere optie hebben om geen credentials te delen, dan hoor ik het graag.

Het fetchen van historische grid rewards gaat automatisch als je inlogt. De Tibber data API is echter traaaaaaag, dus die moet je even handmatig backfillen (en geduld hebben). Je kan de voortgang in real time volgen op het dashboard op https://my.homevolt.online/<accountnaam>. Zet de aggregate op "Day" en de window op "All". Gebruik de Apply knop om te refreshen want als je F5'ed gaat de view nog terug naar default.

Mijn dashboard met door de Tibber Data API gebackfilde is hier: https://my.homevolt.online/jackbol. Als je dat vergelijkt met het dashboard dat ik met mijn externe energiemeter track: https://homevolt.online, zie je nogal een discrepantie tussen total charged en decharged. De Tibber Data API kijkt puur naar wat er de batterij in en uit gaat, maar mist omvorm verliezen en de energie voor het batterij conditionerings-element. Tibber is zo'n 13% meer optimistisch dan de werkelijkheid.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een bug in de batterij data backfill ontdekt, voor diegene die al een account hebben, ik ga even de batterij data wissen en opnieuw backfillen, je dash zal even leeg zijn.

Edit: Nu meerdere accounts gebackfilled worden, merk ik dat de Tibber Data API begint te bokken. Ik moet even wat backoff/retry logic toevoegen.

[ Voor 29% gewijzigd door JackBol op 03-02-2026 09:45 ]

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:13
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:40:
Ik heb een bug in de batterij data backfill ontdekt, voor diegene die al een account hebben, ik ga even de batterij data wissen en opnieuw backfillen, je dash zal even leeg zijn.

Edit: Nu meerdere accounts gebackfilled worden, merk ik dat de Tibber Data API begint te bokken. Ik moet even wat backoff/retry logic toevoegen.
Wat ontzettend tof! Ik was net met de backfill begonnen dus die mag ik dan ook weer opnieuw doen vanwege je bugje.

Ik ben ook van het self-hosten, dus mocht er een mogelijkheid zijn om dit bijvoorbeeld op github te knallen zodat ik het zelf kan hosten mag ook :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb de backfill opnieuw gestart vanuit mijn admin panel, terwijl die loopt is de backfill knop even geblocked op je config page. Als het goed gaat loopt de backfill nu goed door.

Mbt self hosting, ik heb het als een worker op Cloudflare draaien, ik heb wel een GDPR/PII audit gedaan, maar ik ben nog niet door de source heen gegaan om te checken of die clean genoeg is om te publiceren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AAARGH! Als ik meerdere accounts backfill, loop ik in de rate limiter van de Data API.

Ik heb alle data weer gewist. Kunnen diegene met een account zelf op de backfill button op de config drukken? Graag even de output in de gaten houden. Als het goed is word voor elke dag 96 values ge-insert (voor elk kwartier). Mocht het zo zijn dat je een dat niet 96 values hebt, geef me dan even de datum van die dag door.

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-02 15:54
Super tof! (Backfill loopt) 8)
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:55:
AAARGH! Als ik meerdere accounts backfill, loop ik in de rate limiter van de Data API.

Ik heb alle data weer gewist. Kunnen diegene met een account zelf op de backfill button op de config drukken? Graag even de output in de gaten houden. Als het goed is word voor elke dag 96 values ge-insert (voor elk kwartier). Mocht het zo zijn dat je een dat niet 96 values hebt, geef me dan even de datum van die dag door.

• Senaxx
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:51:
Mbt self hosting, ik heb het als een worker op Cloudflare draaien, ik heb wel een GDPR/PII audit gedaan, maar ik ben nog niet door de source heen gegaan om te checken of die clean genoeg is om te publiceren.
Ja hoor geen haast, het is al heel tof dat je dit zo ter beschikking stelt. Vaak van productie code naar gepuliceerde code in een repo is nog wel wat extra werk voor nodig.

Voor nu lijkt de backfill wel goed te gaan, krijg netjes 96 resultaten per dag.

Edit: 4 afwijkingen:
2024-11-28 - Fetched: 23, Inserted: 92 (hour)
2025-04-02 - Fetched: 96, Inserted: 45 (quarterHour)
2025-10-19 - Fetched: 92, Inserted: 92 (quarterHour)
2025-11-06 - Fetched: 93, Inserted: 93 (quarterHour)

Edit:
Dashboard geeft aan 306 dagen online, terwijl ik meer zou verwachten sinds een installatiedatum in november 2024? Blijkbaar heeft hij 4 april als start datum gekozen? Nog een keer backfill drukken lijkt nu wel vanaf november 2024 te vullen.

[ Voor 29% gewijzigd door Senaxx op 03-02-2026 12:00 ]

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:18
Wauw @JackBol, dit heb je echt goed gedaan! Hier loopt de backfill ook. Ik heb uiteraard mijn eigen dahboardje al staan maar ik denk dat de jouwe inmiddels beter in elkaar zit, dus: "if you can't beat them, join them" _/-\o_

Edit: laat het aub weten als er kosten aan verbonden zijn @JackBol.

[ Voor 13% gewijzigd door Gies123 op 03-02-2026 11:08 ]

Homevolt dashboard

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:53:
Wauw @JackBol, dit heb je echt goed gedaan! Hier loopt de backfill ook. Ik heb uiteraard mijn eigen dahboardje al staan maar ik denk dat de jouwe inmiddels beter in elkaar zit, dus: "if you can't beat them, join them" _/-\o_

Edit: laat het aub weten als er kosten aan verbonden zijn @JackBol.
Cloudflare is top, de hosting, storage en compute is allemaal gratis!

Ik merk dat er nog wel wat bugjes in die backfill zitten. Alles dat meer dan +/- 300 dagen moet backfillen gaat ergens kapot. Ik wil graag de Data API de schuld geven maar ik moet vanavond ff dieper naar mijn code kijken 😅

• Gies123
Als Nederlander houd ik van gratizz :)F

Homevolt dashboard

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:19
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:51:
Ik heb de backfill opnieuw gestart vanuit mijn admin panel, terwijl die loopt is de backfill knop even geblocked op je config page. Als het goed gaat loopt de backfill nu goed door.

Leuk, ziet er goed uit, heb me ook ingeschreven :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Slecht nieuws, ik loop met het backfillen tegen schalingsproblemen aan op de backend en ik moet dit van het weekend serieus gaan re-factoren. Ik heb de pagina even offline gehaald en ook iedereens' data verwijderd. Ik ga proberen dit ding zo snel mogelijk weer online te krijgen. Wanneer het weer wat stabieler is, zal ik de app weer publiceren en kan iedereen weer aan de slag :)

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52
Hoe performed de homevolt bij jullie? Ik merk de laatste tijd dat de activiteit van de homevolt echt beperkt is. Ligt dit aan mij of is dat bij jullie ook zo? Ik zie zelden meer een full cycle plaats vinden (0%—>100%—>0%). Ik heb de afschrijvingskosten op 5 cent staan.

Voorbeeld van vandaag en morgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBCQHA2wz5xA6u8o-OQhFfT_EWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SgITY7n3f2wUUjQ3hwxvvNfa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tNlCK8ad7ijfR2W14LeB3PMSfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KdNfzMskUkplknyxNQiFGFsg.png?f=fotoalbum_large

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-02 12:04
Bij mij idem. Het is grijs, koud en saai weer. Dat zie je terug in de spread in prijzen op een dag. Die is klein. Dus gebeurt er weinig. Ook weinig onbalans hierdoor.

• zerocool
  • Laatst online: 24-02 15:10
Is dit de vervanger van de Homevolt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4UuuE6zVqKA5romopbh_KGZKcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQBlj9cQsNNKOqYZi5OuwbHP.png?f=fotoalbum_large

• Gies123
Bespaar 1300 euro per jaar!? Nou moe...

Homevolt dashboard

• Senaxx
Senaxx in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

Ja zoals ik al eerder in het topic aangaf vermoedt ik dat ze geen nieuwe homevolts meer gaan uitbrengn en alleen de huidige nog blijven ondersteunen. Misschien is het toch te moeilijk gebleken om een winstgevende eigen batterij samen met polarium te ontwikkelen? Ik gis hier maar wat hoor, maar kan het mij zo voorstellen dat een "of-the-shellf" waar al bredere ondersteuning voor is makkelijker is om te ondersteunen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:37

Ethirty

Who...me?

De Homevolt is dan ook vrij prijzig voor wat er inmiddels op de markt is, NMC ipv Li-Ion en - als ik hier zo lees - best een hoop accu-packs die vervangen worden.

Een formule verkopen die de concurrent ook gebruikt is wellicht simpeler.
  • Maar ja, wel weer Chinees ipv Europees spul.
  • Of er nu wel of geen PV op kan is me niet geheel duidelijk, er zijn 2 varianten van die Solis die gebruikt worden.
  • Geen noodstroom, wat voor dit geld wat mij betreft best zou mogen.
  • En mogelijk weer een vendor lock-in, met verre beloftes?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Wesleymaur
Het is een product van Polarium. Ik zie op de website dat ze in andere landen met andere partners werken. Ik kan me ook voorstellen dat de accu modules gestandaardiseerde modules zijn binnen Polarium waardoor alleen de software de uitdaging is.
Senaxx schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Senaxx in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

Ja zoals ik al eerder in het topic aangaf vermoedt ik dat ze geen nieuwe homevolts meer gaan uitbrengn en alleen de huidige nog blijven ondersteunen. Misschien is het toch te moeilijk gebleken om een winstgevende eigen batterij samen met polarium te ontwikkelen? Ik gis hier maar wat hoor, maar kan het mij zo voorstellen dat een "of-the-shellf" waar al bredere ondersteuning voor is makkelijker is om te ondersteunen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb het platform weer 98% werkend, en nu met een schaalbare backend.

Er zitten echter wat bugjes in the de Tibber Data API waarvan ik Tibber op de hoogte heb gesteld. Ik wacht eerst even af of ze die op korte termijn kunnen herstellen voordat ik hier zelf allemaal exception code voor ga schrijven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik durf het wel weer aan. Hier is de nieuwe versie. Als het goed is gaat deze niet meer zo snel stuk 😂
De bedoeling is dat de hele flow zichzelf wijst, dus even geen gedetailleerde instructies hier, ik hoor het wel als jullie er niet uitkomen! https://my.homevolt.online/

Overigens ga je nog altijd dagen met data missen in de backfill van de batterij data. Dit is geen bug, die data is gewoon niet beschikbaar in de Tibber Data backend. Gaat in mijn geval over zo'n 150 datapunten (uit een totaal van zo'n 40.000) dus de afwezigheid zal niet significant op de RoI drukken.

Mijn eigen dash: https://my.homevolt.online/jackbol

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sommige mensen zijn al weer lekker aan de slag gegaan en ik heb een foutje in de flow ontdekt. Je MOET je account een naam geven voordat je de Tibber integratie doet. Ik zal vandaag nog ff de code aanpassen zodat dit afgedwongen wordt, maar mocht je hier tegenaan lopen dan weet je wat het is.

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-02 22:21
JackBol schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:10:
Ik durf het wel weer aan. Hier is de nieuwe versie. Als het goed is gaat deze niet meer zo snel stuk 😂
De bedoeling is dat de hele flow zichzelf wijst, dus even geen gedetailleerde instructies hier, ik hoor het wel als jullie er niet uitkomen! https://my.homevolt.online/

Overigens ga je nog altijd dagen met data missen in de backfill van de batterij data. Dit is geen bug, die data is gewoon niet beschikbaar in de Tibber Data backend. Gaat in mijn geval over zo'n 150 datapunten (uit een totaal van zo'n 40.000) dus de afwezigheid zal niet significant op de RoI drukken.

Dankjewel voor je moeite, leuk om inzicht in het terug verdienen.

Wat niet meegenomen wordt is de verlaging van je energieprijs, maar dat is voor iedereen verschillend.
Maar dat helpt mijn inziens ook met het “ terug” verdienen

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
[...]

Dankjewel voor je moeite, leuk om inzicht in het terug verdienen.

Wat niet meegenomen wordt is de verlaging van je energieprijs, maar dat is voor iedereen verschillend.
Maar dat helpt mijn inziens ook met het “ terug” verdienen
Goed punt! Tot vorig jaar maakte het niet uit of je de kWh teruggaf aan je huis of het net, die kWh was hetzelfde waard. Nu de Tibbervergoeding voor terugleveren eraf is, is een kWh in je eigen huis opmaken voordeliger dan terugleveren.

Bij het importeren van de data bewaar ik alle source, die ook de "from Solar" en "to Grid" data heeft. Dus wanneer ik hiervoor de juiste rekensom heb uitgevogeld kan ik de daily aggregates automatisch opnieuw berekenen en de UI updaten.

• Gies123
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:03:
Sommige mensen zijn al weer lekker aan de slag gegaan en ik heb een foutje in de flow ontdekt. Je MOET je account een naam geven voordat je de Tibber integratie doet. Ik zal vandaag nog ff de code aanpassen zodat dit afgedwongen wordt, maar mocht je hier tegenaan lopen dan weet je wat het is.
Ook wel leuk als we dan onze Tweakers naam gebruiken, dan kunnen we ook bij elkaar in de keuken kijken ;-)

Homevolt dashboard

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Top, iedereen is lekker bezig met uploaden. Ik heb ook een patroon gevonden in de missende batterij data. Voor de volgende dagen mist iedereen datapunten voor battery data. Lijkt me dat er aan de Tibber kant ergens wat data gecorrumpeerd is geraakt.
  • 2025-03-01
  • 2025-03-30
  • 2025-09-29
  • 2025-10-01
  • 2025-10-03
  • 2025-10-19
  • 2025-10-20
  • 2025-10-27
  • 2025-10-29
  • 2025-11-06

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:58

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Hi Jack, mooi werk!

Ik krijg uitsluitend data binnen vanaf 1 januari 2026. Weet jij of/hoe ik ook data 2025 kan ophalen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

LordOfThePings schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:04:
Hi Jack, mooi werk!

Ik krijg uitsluitend data binnen vanaf 1 januari 2026. Weet jij of/hoe ik ook data 2025 kan ophalen?
Ik zie het. Op welke dag is je batterij (ongeveer) geïnstalleerd?

Edit: ik moet hier even wat dieper naar kijken, als ik handmatig de data pull krijg ik wel goede response. Je kan proberen eens je account te deleten en opnieuw te registreren om de kijken of het dan weg is.

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 12:41 ]

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:58

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Ik zie het. Op welke dag is je batterij (ongeveer) geïnstalleerd?

Edit: ik moet hier even wat dieper naar kijken, als ik handmatig de data pull krijg ik wel goede response. Je kan proberen eens je account te deleten en opnieuw te registreren om de kijken of het dan weg is.
Dank je. Mei 2025. Ik ga het vanavond nog maar eens proberen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie dat alle nieuwe accounts nu niet meer verder dan 1-1-2026 terug kijken. Ik moet dit vanavond even fixen.
Tot die tijd hoeft je geen account aan te maken 😅

• henriu
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:00:
Ik zie dat alle nieuwe accounts nu niet meer verder dan 1-1-2026 terug kijken. Ik moet dit vanavond even fixen.
Tot die tijd hoeft je geen account aan te maken 😅
Haha, ik zat al te kijken wat ik fout deed 8)7

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@henriu @LordOfThePings het zou gefixt moeten zijn, het was makkelijker om even jullie accounts te deleten zodat je de flow weer van vooraf kan starten.

• henriu
Yes, super!
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:34:
@henriu @LordOfThePings het zou gefixt moeten zijn, het was makkelijker om even jullie accounts te deleten zodat je de flow weer van vooraf kan starten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Senaxx een bug waar ik bij jouw account tegenaan liep blijkt ook een Tibber API bug te zijn. Je mist de gridreward voor 18 december 2025. De API geeft null terug.

Dit heb ik nog bij niemand anders gezien. Ik weet niet wat je hieraan kan doen, gewoon FYI.
code:
1
2
3
4
{
      "from": "2025-12-18T00:00:00+01:00",
      "batteryRewards": null
    },

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 15:50 ]

• Senaxx
JackBol schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:10:

Lekker bezig @JackBol. Voor mijn eigen nieuwsgierigheid voor de interface gebruik je daar templates voor of code je dit allemaal zelf? Vind het netjes hoe je alles zo mooi maakt, en nu ook met de duidelijke flow er in.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Lekker bezig @JackBol. Voor mijn eigen nieuwsgierigheid voor de interface gebruik je daar templates voor of code je dit allemaal zelf? Vind het netjes hoe je alles zo mooi maakt, en nu ook met de duidelijke flow er in.
Ik heb 0 regels code geschreven. Dit is 99.9% Claude Opus.
Alleen met de Tibber API integratie en de calculatie logica had Opus een beetje hulp nodig. Ik heb er echt geen woorden meer voor hoe effectief AI is.

Edit: dat is overigens niet helemaal waar, ik had wel een data model gemaakt, ook had ik een mening over hoe bepaalde control logic zou moeten werken. Dus er zat wel wat denkwerk in. Maar ik heb dat allemaal in natural language meegegeven en Opus heeft de code geschreven.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 15:56 ]

• Gies123
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Alleen met de Tibber API integratie en de calculatie logica had Opus een beetje hulp nodig. Ik heb er echt geen woorden meer voor hoe effectief AI is.
_/-\o_

Bizar dat dit allemaal kan. En dit is nog maar het begin!

Homevolt dashboard

• Senaxx
[...]

Ah erg netjes. Ik gebruik het ook voor privé projectjes ook wel en ook wel steeds meer voor troubleshooting. Maar alleen waar ik het zelf kan controleren of iets goed is, het is vooral meer snelheid gemak en gemak. Ik kan er een half uur over doen om een script te schrijven en met stackoverflow het gaan debuggen, terwijl AI het voor mij sneller kan doen en ik het daarna kan controleren.

En goed kunnen prompten en goed kunnen uitleggen wat je wilt en hoe je het wilt is ook nog steeds een kunst opzich.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 09-02-2026 16:00 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:00:
[...]
En goed kunnen prompten en goed kunnen uitleggen wat je wilt en hoe je het wilt is ook nog steeds een kunst opzich.
Wat ik heb gemerkt is dat je ook "op de rails" moet blijven met de LLM. Soms dan gaat Opus de mist in. In het verleden probeerde ik hem dan te vragen om het recht te trekken. Nu niet meer. Ik check de repo gewoon opnieuw uit en stel de vraag nog een keer met meer context. Liever een stapje terug en opnieuw bouwen dan door blijven akkeren. Dat voorkomt een hoop spaghetti code.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lekker vibecoden :D

Wel belangrijk om erbij te vermelden dan dat beveiliging niet per se voorop staat als je alles door AI laat schrijven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wanneer heb je voor het laatst gevibecode? Je kan Opus gewoon een PII/Security audit laten doen. Overzicht van alle endpoints die credentials of sensitive data in een response hebben, validatie dat alle endpoints alleen met de juiste sessie tokens toegankelijk zijn, checks of er SQLI, CSRF of XSS risk is. Check op hardcoded tokens/keys, etc.

Je moet je je LLM wel vragen dit te doen, maar je kan ook prima de bescherming tegen OWASP Top 10 in een memory item stoppen.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-02 22:50
[...]

Edit: dat is overigens niet helemaal waar, ik had wel een data model gemaakt, ook had ik een mening over hoe bepaalde control logic zou moeten werken. Dus er zat wel wat denkwerk in. Maar ik heb dat allemaal in natural language meegegeven en Opus heeft de code geschreven.
goed werk!
Moet die tibber login gegevens opgeslagen blijven nadat de oauth er is?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:33:
[...]

goed werk!
Moet die tibber login gegevens opgeslagen blijven nadat de oauth er is?
Voor de Grid Rewards helaas wel. Ik heb Tibber gesproken en die geven aan dat Grid Rewards via de Data API op de roodmap staat. Wanneer die via de data API te fetchen zijn bouw ik het direct om want ik heb geen enkele zin om login gegevens te beheren. Al die credentials zitten overigens in een losse datastore die niet verbonden is met de batterij en grid rewards data.

• commentator
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Voor de Grid Rewards helaas wel. Ik heb Tibber gesproken en die geven aan dat Grid Rewards via de Data API op de roodmap staat. Wanneer die via de data API te fetchen zijn bouw ik het direct om want ik heb geen enkele zin om login gegevens te beheren. Al die credentials zitten overigens in een losse datastore die niet verbonden is met de batterij en grid rewards data.
dank voor de info

ik loop nu nog tegen het volgende aan, hij blijft maar zeggen:
code:
1
6 day(s) with incomplete data

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:36:
[...]

dank voor de info

ik loop nu nog tegen het volgende aan, hij blijft maar zeggen:
code:
1
6 day(s) with incomplete data
Ja die data zit niet in de Tibber API. Ik heb dit bij Tibber gemeld. Als ze me aangeven dat deze data nooit meer beschikbaar komt, dan los ik dit aan mijn kant in de UI op, het gaat om zo'n 150~200 data punten (i.e. kwartieren).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:30:
Wanneer heb je voor het laatst gevibecode? Je kan Opus gewoon een PII/Security audit laten doen. Overzicht van alle endpoints die credentials of sensitive data in een response hebben, validatie dat alle endpoints alleen met de juiste sessie tokens toegankelijk zijn, checks of er SQLI, CSRF of XSS risk is. Check op hardcoded tokens/keys, etc.

Je moet je je LLM wel vragen dit te doen, maar je kan ook prima de bescherming tegen OWASP Top 10 in een memory item stoppen.
Top! Je hebt er duidelijk meer verstand van dan de gemiddelde Jan of Truus.

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een website online gezet wordt vol lekken en plaintext creds.

• berry76
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:21:
Top, iedereen is lekker bezig met uploaden. Ik heb ook een patroon gevonden in de missende batterij data. Voor de volgende dagen mist iedereen datapunten voor battery data. Lijkt me dat er aan de Tibber kant ergens wat data gecorrumpeerd is geraakt.
  • 2025-03-01
  • 2025-03-30
  • 2025-09-29
  • 2025-10-01
  • 2025-10-03
  • 2025-10-19
  • 2025-10-20
  • 2025-10-27
  • 2025-10-29
  • 2025-11-06
Zouden dat dagen kunnen zijn geweest met te weinig prijsverschil tussen de laagste en hoogste prijs (minder dan 6 cent), waardoor er niet is gehandeld?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Zouden dat dagen kunnen zijn geweest met te weinig prijsverschil tussen de laagste en hoogste prijs (minder dan 6 cent), waardoor er niet is gehandeld?
Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg data punten die 0 (nul) hebben teruggegeven. Maar deze datapunten ontbreken compleet. De response is gewoon gedeeltelijk leeg. Ze hebben er in februari 2025 ook een paar dagen over gedaan om van de uur naar de kwartier interval te gaan voor het uitlezen van de batterij. Zo krijg je tussen 2 en 7 feb soms wel en soms geen kwartierprijzen. Lijkt wel alsof ze in productie testen. Ik gok dat Tibber aan de achterkant wat data is kwijtgeraakt 😅.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lekker dagje met lekkere inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCqLJYMaM90_cqDHaeSMJpUutF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGSCwUL3uk0kDqmN2j40cvKY.jpg?f=fotoalbum_large

https://my.homevolt.online/jackbol/day/2026-02-09

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 21:38 ]

• berry76
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg data punten die 0 (nul) hebben teruggegeven. Maar deze datapunten ontbreken compleet. De response is gewoon gedeeltelijk leeg. Ze hebben er in februari 2025 ook een paar dagen over gedaan om van de uur naar de kwartier interval te gaan voor het uitlezen van de batterij. Zo krijg je tussen 2 en 7 feb soms wel en soms geen kwartierprijzen. Lijkt wel alsof ze in productie testen. Ik gok dat Tibber aan de achterkant wat data is kwijtgeraakt 😅.
Gebruik je zelf een andere instelling om de info weer te geven, dan dat ik kan zien op mijn info site ?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:20:
[...]

Gebruik je zelf een andere instelling om de info weer te geven, dan dat ik kan zien op mijn info site ?
Wat bedoel je precies?

• berry76
Ik zie alleen een blok overzicht. En in jouw zie de soc % en epexAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SPsv5IaTDem335l5bVItyQ_7kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9CKepVCxu82s1LX1kLcJWUKC.png?f=fotoalbum_large waarde

• commentator
berry76 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:48:
[...]

Ik zie alleen een blok overzicht. En in jouw zie de soc % en epex[Afbeelding] waarde
op de datum onderaan doorklikken

• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-02 03:53
Hm, is Tibber wijzigingen aan het pushen naar de Homevolts? Ik zie dat beide Homevolt's hier gisteravond zijn herstart. Ik zie zo snel geen firmware updates oid?

• Gies123
Steyn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
Hm, is Tibber wijzigingen aan het pushen naar de Homevolts? Ik zie dat beide Homevolt's hier gisteravond zijn herstart. Ik zie zo snel geen firmware updates oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9ckJMcKjPvJU6GmZiF0nWCDxYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gHEo2F8LTCOSNShiIzQLBTo.png?f=fotoalbum_large
Hmm, ik dacht ik kijk ook eens een keer, zie ik gelijk een error. Iemand enig idee wat het is?

Homevolt dashboard

• Senaxx
Gies123 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, ik dacht ik kijk ook eens een keer, zie ik gelijk een error. Iemand enig idee wat het is?
Die error heb ik ook staan, ik zie niet zo een update behalve in de log een hardcoded ping naar google dns 8.8.8.8 elke minuut.

https://d2pihgpnrb4x19.cloudfront.net/release.manifest.json

Dit is het manifest wat de homevolt download, en de ecu-hub-esp32 heeft wel in de header een datum staan van 23 jan 2026, dus dat is wel vrij recent nog. Onder uptime staat wel een tijd van 79100891 (ms?) ga ik vanuit wat ongeveer 21 uur is.

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 10-02-2026 16:37 ]

• Steyn
Deze errors ook nog niet eerder gezien in de logs:
21:08:23 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:23 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:23 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 133 ms
21:08:24 0 info net Interface 'lte' state changed from 'DISCONNECTED' to 'CONNECTING'
21:08:24 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:24 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:24 1 info worker_task Task 'lte_task' done took 123 ms
21:08:26 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:26 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:26 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 136 ms
21:08:27 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:27 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:27 1 info worker_task Task 'lte_task' done took 138 ms
21:08:28 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:28 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:28 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 124 ms
21:08:29 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:29 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-02 18:08
Gies123 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Die error heb ik al voorgelegd aan Tibber. Reactie:
De error 'error_bad_version' is compleet onschuldig. Dit gaat over de firmware versie van de LTE module. Echter is de volgende update niet stabiel, dus staat het updaten hiervan momenteel expres uit.

• Wesleymaur
Heel februari tot nu toe: 13,84 aan rewards.

Business cases voor accu’s zijn dood.

• Timothi
Wesleymaur schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:17:
Heel februari tot nu toe: 13,84 aan rewards.

Business cases voor accu’s zijn dood.
Tja, de business case was al wat slechter natuurlijk; maar nu is de conclusie toch wel heel hard.

Snap niet hoe Tibber nieuwe klanten nog €1000 per jaar besparingen durft te beloven dat is echt crimineel. Dat is gewoon echt misleiding.

• Gies123
Laten we het even afwachten mensen. Ik zie het ook inzakken, maar wellicht trekt het in het voorjaar/zomer weer aan. Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar gewoon 100 euro per maand 'verdiend' en volgens mij ligt dat in lijn me wat beloofd was.

Belangrijker is dat we de accu gaan inzetten om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom erin op de slaan zodat we dat voor zelfconsumptie kunnen gebruiken. Omdat onze Homevolt (bij mijn weten) niet aangesloten is op de zonnepanelen, heb ik het gevoel dat mijn zonnestroom gewoon langs de meter het net op gaat (na 2027 voor heel weinig) en dat ik daarna voor veel geld weer stroom kan inkopen. Hoe voorkomen we dit? Of denk ik te moeilijk?

Homevolt dashboard

• Senaxx
Gies123 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:57:
Laten we het even afwachten mensen. Ik zie het ook inzakken, maar wellicht trekt het in het voorjaar/zomer weer aan. Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar gewoon 100 euro per maand 'verdiend' en volgens mij ligt dat in lijn me wat beloofd was.

Belangrijker is dat we de accu gaan inzetten om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom erin op de slaan zodat we dat voor zelfconsumptie kunnen gebruiken. Omdat onze Homevolt (bij mijn weten) niet aangesloten is op de zonnepanelen, heb ik het gevoel dat mijn zonnestroom gewoon langs de meter het net op gaat (na 2027 voor heel weinig) en dat ik daarna voor veel geld weer stroom kan inkopen. Hoe voorkomen we dit? Of denk ik te moeilijk?
De Homevolt weet wel hoeveel zonnestroom er opgwekt wordt en kan dus zijn oplaadcapaciteit gelijk stellen met de opgewekte stroom om die dan in de batterij op te slaan. Maar dit heeft in 2026 eigenlijk weinig zijn aangezien elke kW momenteel nog evenveel waard is. Pas in 2027 kan het juist interessant zijn om de opgewekte stroom later in te gaan zetten om zo zelf consumtie te bevorderen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:39:
[...]

De Homevolt weet wel hoeveel zonnestroom er opgwekt wordt en kan dus zijn oplaadcapaciteit gelijk stellen met de opgewekte stroom om die dan in de batterij op te slaan. Maar dit heeft in 2026 eigenlijk weinig zijn aangezien elke kW momenteel nog evenveel waard is. Pas in 2027 kan het juist interessant zijn om de opgewekte stroom later in te gaan zetten om zo zelf consumtie te bevorderen.
Op mijn todo lijst heb ik staan om dit inzichtelijk te maken. Ik heb alle data om dit te herberekenen voor de hele historie van de batterij. Voor 2024/2025 zal dit dus €0 zijn, voor 2026 zal je een klein beetje winst zien omdat je de Tibber inkoopvergoeding niet meer terug krijgt, maar vanaf volgens jaar zou het wel een verschil moeten gaan maken.

• Timothi
JackBol schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Op mijn todo lijst heb ik staan om dit inzichtelijk te maken. Ik heb alle data om dit te herberekenen voor de hele historie van de batterij. Voor 2024/2025 zal dit dus €0 zijn, voor 2026 zal je een klein beetje winst zien omdat je de Tibber inkoopvergoeding niet meer terug krijgt, maar vanaf volgens jaar zou het wel een verschil moeten gaan maken.
Heb je ook een vergelijking in petto? Ben wel benieuwd in hoeverre mijn homevolt performed heeft ten opzichte van de andere. Mogelijk dat er demografische verschillen zijn?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Timothi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Heb je ook een vergelijking in petto? Ben wel benieuwd in hoeverre mijn homevolt performed heeft ten opzichte van de andere. Mogelijk dat er demografische verschillen zijn?
Dat moet wel te doen zijn. Ik ben nu bezig met een integratie met mijnbatterij.nl (opt in) samen met @Leftblank. Daarna wil ik de zelfconsumptie en -opwek financieel inzichtelijk maken. Daarna kan ik wel eens kijken hoe ik de data kan vergelijken onderling.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ook zit ik ernaar te kijken hoe de totale ROI beweegt door het jaar heen. Volgens mij is dat wel een interessante afgeleide van de data.

• Gies123
JackBol schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:23:
Ook zit ik ernaar te kijken hoe de totale ROI beweegt door het jaar heen. Volgens mij is dat wel een interessante afgeleide van de data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf5gZq0V633cIMovVpj96Vaomnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SazHsfsvH87Zd8WZdU7iGNB.png?f=fotoalbum_large

Dat is een interessante inderdaad. Op basis van mijn data zie ik dat de ROI periode (in jaren) eerst korter werd maar al een tijdje weer nijdig omhoog kruipt. De (rode) trendlijn daalt nog iets maar voor hoe lang?
(datumformat op de x-as as is trouwens m/d/yyyy en deze HV draait sinds 19 dec 2024)

Homevolt dashboard

• Wesleymaur
In deze ROI berekeningen wordt zeker geen rekening gehouden met 1 januari 2027? Vanaf dan wordt alles anders vanwege wegvallen saldering.

In hoeverre hebben deze ROI berekeningen dan eigenlijk nog zin?
Gies123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een interessante inderdaad. Op basis van mijn data zie ik dat de ROI periode (in jaren) eerst korter werd maar al een tijdje weer nijdig omhoog kruipt. De (rode) trendlijn daalt nog iets maar voor hoe lang?
(datumformat op de x-as as is trouwens m/d/yyyy en deze HV draait sinds 19 dec 2024)

• Gies123
Wesleymaur schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:46:
In deze ROI berekeningen wordt zeker geen rekening gehouden met 1 januari 2027? Vanaf dan wordt alles anders vanwege wegvallen saldering.

In hoeverre hebben deze ROI berekeningen dan eigenlijk nog zin?

[...]
Nee dat klopt. Deze grafiek is gebaseerd op actuele data en geeft geen voorspelling voor 2027 en daarna. Dat gezegd hebbend realiseer ik me nu dat deze grafiek eigenlijk geen echte ROI laat zien, maar de fluctuaties in de terugverdientijd ;)

Homevolt dashboard

• Steyn
Nu het lukt om zelf die batterij wat beter aan te sturen, twijfel ik of het niet beter is om zelf iets van een slimme scheduler in elkaar te knutselen. Dan vallen uiteraard wel de Grid Rewards weg, maar ik vermoed dat er een beter rendement uit te halen valt als je zelf aan de slag gaat met schedulen. Wellicht zelfs zo ver dat je die GR terug weet te verdienen. Op een dag als vandaag bijvoorbeeld, waarbij er toch wel wat spread én behoorlijke opbrengst qua PV is. Ik vind het schema van Tibber erg conservatief en weinig rekening houden met de omstandigheden (PV, capaciteit etc). En terugzetten in Tibber managed mode kan op ieder moment...

Iemand ervaringen met het zelf plannen?

• Senaxx
@JackBol zomaar iets wat mij opviel. Tussen jouw installatiedatum en de mijne zit 5 dagen volgens het dashboard, maar mijn HV zou wel ~600 kWh (4113 vs 4775) meer hebben opgeladen, en op 1 kWh verschil ontladen hebben.

Bij jou staat er ook bijna 60 euro meer aan verdiensten, maar ik had het idee dat elke HV toch zo'n beetje hetzelfde zou moeten doen? Klopt mijn redenering niet of is er toch iets met de data?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Steyn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:29:
Nu het lukt om zelf die batterij wat beter aan te sturen, twijfel ik of het niet beter is om zelf iets van een slimme scheduler in elkaar te knutselen. Dan vallen uiteraard wel de Grid Rewards weg, maar ik vermoed dat er een beter rendement uit te halen valt als je zelf aan de slag gaat met schedulen. Wellicht zelfs zo ver dat je die GR terug weet te verdienen. Op een dag als vandaag bijvoorbeeld, waarbij er toch wel wat spread én behoorlijke opbrengst qua PV is. Ik vind het schema van Tibber erg conservatief en weinig rekening houden met de omstandigheden (PV, capaciteit etc). En terugzetten in Tibber managed mode kan op ieder moment...

Het schema van Tibber stuurt extreem op de laagste prijzen of op overschot op het net (Grid Rewards) en profiteert maximaal van saldering. Het is weliswaar niet gericht op zelfverbruik, maar hoe zou jij zien dat het goedkoper kan (als je saldering meerekent)?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Steyn
Pr088 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Het schema van Tibber stuurt extreem op de laagste prijzen of op overschot op het net (Grid Rewards) en profiteert maximaal van saldering. Het is weliswaar niet gericht op zelfverbruik, maar hoe zou jij zien dat het goedkoper kan (als je saldering meerekent)?
Het lijkt nu een vrij simpel model, wat onvoldoende rekening houdt met bijvoorbeeld de capaciteit van je accu’s of opbrengst van je PV-installatie. Ik zie bijvoorbeeld vaak zat dat die batterijen idle staan te zijn en maar vrij weinig tot een volledige cyclus komen. Kwartiertje opladen hier, kwartiertje daar. Terwijl er op zo’n dag genoeg kansen liggen.

Ik heb DAO ernaast draaien en daarmee stuur ik wat entities in HASS aan, zonder daar acties aan te koppelen. Puur om te simuleren en te vergelijken. Maar ik zie dat er dan veel vaker en meer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van je batterijen. Ook betere coordinatie mbt het beschikbare vermogen. Dat is namelijk wel wat puzzelen met een huishouden, twee EV’s en twee Homevolts en PV samen op 3x25 A.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:30:
@JackBol zomaar iets wat mij opviel. Tussen jouw installatiedatum en de mijne zit 5 dagen volgens het dashboard, maar mijn HV zou wel ~600 kWh (4113 vs 4775) meer hebben opgeladen, en op 1 kWh verschil ontladen hebben.
Ik lees de Tibber Data API uit. Ik mis voor 204 kwartieren data, jij 146 kwartieren. Die totalen is een vrij eenvoudige rekensom van alle charged en discharged waardes voor ieder kwartier.

Ik heb wel de vraag bij Tibber uitstaan of die data nog ooit terug komt, maar meer kan ik er ook niet van maken 😅

(Edit: overigens gebruikt mijn "oude dash" de waardes van mijn externe kWh meter, en die geeft wel aan dat er zo'n 4675 kWh geladen is, dus ergens is de Tibber Date API lek...).
Bij jou staat er ook bijna 60 euro meer aan verdiensten, maar ik had het idee dat elke HV toch zo'n beetje hetzelfde zou moeten doen? Klopt mijn redenering niet of is er toch iets met de data?
Ik ga zoals @Timothi al aangaf wel een keer een batterij vergelijk pagina maken waar je in de data kan drillen, wellicht geeft dat meer inzicht.
Steyn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:29:

De grid rewards tellen momenteel voor +60% mee in de ROI dus ik wens je succes. Hang je batterij in ieder geval in mijn dashboard, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe het gaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 18-02-2026 21:11 ]

• Senaxx
JackBol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Ik lees de Tibber Data API uit. Ik mis voor 204 kwartieren data, jij 146 kwartieren. Die totalen is een vrij eenvoudige rekensom van alle charged en discharged waardes voor ieder kwartier.

Ik heb wel de vraag bij Tibber uitstaan of die data nog ooit terug komt, maar meer kan ik er ook niet van maken 😅

[...]

Ik ga zoals @Timothi al aangaf wel een keer een batterij vergelijk pagina maken waar je in de data kan drillen, wellicht geeft dat meer inzicht.

[...]

De grid rewards tellen momenteel voor +60% mee in de ROI dus ik wens je succes. Hang je batterij in ieder geval in mijn dashboard, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe het gaat :)
Ah ik dacht dat de kwartieren die missen voor iedereen gelijk was in de api, maar het verschilt ook nog eens per persoon dat ze data missen 😂 lekker bezig bij Tibber.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ah ik dacht dat de kwartieren die missen voor iedereen gelijk was in de api, maar het verschilt ook nog eens per persoon dat ze data missen 😂 lekker bezig bij Tibber.
Ja het is een bende. geen pijl op te tracken, hier het overzicht van de momenteel aangemelde batterijen en de bijbehorende missend aantal dagen aan data. Jij mist overigens ook nog een grid rewards op 18 dec 2025.

In die drill down zal vast wel iets naar voren komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxPVzzOFT3qGiGSGQ3dbLBALvBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMYo0BsLmZZuL1AV6US1rAYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 18-02-2026 21:18 ]

• Senaxx
JackBol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ja het is een bende. geen pijl op te tracken, hier het overzicht van de momenteel aangemelde batterijen en de bijbehorende missend aantal dagen aan data. Jij mist overigens ook nog een grid rewards op 18 dec 2025.

In die drill down zal vast wel iets naar voren komen.

[Afbeelding]
Ik heb even in de app API gekeken en daar mis ik ook Grid Rewards op 18 december. Ik had stiekem nog de hoop dat het alleen in de publieke API zou missen. Maar het lijkt dus helemaal te missen.

• henriu
Het ging eventjes goed maar daar gaan we weer :)

state: Fault
alarm: 2275147

Update 10:53 De andere batterij heeft nu status: state: Suspending

[ Voor 29% gewijzigd door henriu op 23-02-2026 10:53 ]

• Senaxx
@JackBol ik zag dat de mijnbatterij.nl koppeling beschikbaar was, werkt die ook al? Ik had op MijnBatterij.nl van @Leftblank ook de koppeling aangezet maar zag na een tijdje de data nog niet er in komen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:15:
@JackBol ik zag dat de mijnbatterij.nl koppeling beschikbaar was, werkt die ook al? Ik had op MijnBatterij.nl van @Leftblank ook de koppeling aangezet maar zag na een tijdje de data nog niet er in komen.
Als het goed is wel, we zijn even de laatste bugjes rondom het aanmeld proces aan het uitwerken.

@Leftblank wat is de status aan jouw kant?

• commentator
@JackBol is er sinds 11 feb iets veranderd?
Ik zie namelijk sinds dat moment elke dag tussen 0:45 en 1:00 geen soc in de grafiek

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
JackBol schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Als het goed is wel, we zijn even de laatste bugjes rondom het aanmeld proces aan het uitwerken.

@Leftblank wat is de status aan jouw kant?
Ik zie vanochtend een paar timeouts bij het ophalen van de lijst met profielen, dat stond wat te strak afgesteld aan mijn kant zo te zien, pas ik gelijk even aan zo. Voor @Senaxx zie ik wel live data in de lijst staan inmiddels, die halen we nu elke 15 minuten op waardoor het (samen met een timeout) wel even geduurd kan hebben voordat er wat stond. Het aanvullen van het profiel met de historische data komt er nog aan, dat kan ook nog wat verwarrend zijn.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:04:
@JackBol is er sinds 11 feb iets veranderd?
Ik zie namelijk sinds dat moment elke dag tussen 0:45 en 1:00 geen soc in de grafiek
Ik zal dit later vandaag even bekijken.

• Gies123
Leftblank schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik zie vanochtend een paar timeouts bij het ophalen van de lijst met profielen, dat stond wat te strak afgesteld aan mijn kant zo te zien, pas ik gelijk even aan zo. Voor @Senaxx zie ik wel live data in de lijst staan inmiddels, die halen we nu elke 15 minuten op waardoor het (samen met een timeout) wel even geduurd kan hebben voordat er wat stond. Het aanvullen van het profiel met de historische data komt er nog aan, dat kan ook nog wat verwarrend zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyjCALTy5pm6O9owP05qut5kRfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgzIMe7UE0Bvhl6dTF0U2yQB.png?f=fotoalbum_large

Het werkt ;) . Komt tzt de historische data er ook vanzelf bij te staan?

Homevolt dashboard

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
Top @Gies123, ik heb zo'n vermoeden dat we dat binnenkort ook toe kunnen voegen als er weer even wat tijd vrijkomt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

Het werkt ;) . Komt tzt de historische data er ook vanzelf bij te staan?
Dat staat wel op de planning! Maar ik heb ook nog een echte baan 😂

• Senaxx
Ik was met Claude even alles op mijnbatterij.nl aan het backfillen voor heel februari en alle vorige maanden en als je toch wat dieper naar de cijfers gaat kijken is het toch wel teleurstellend op daytrade verdiensten.

De hele maand februari heeft de HV 80 kW geladen (-15.13 aan kosten) en 56 kW geëxporteerd (13.43 opbrengsten) om een hele maand alsnog -1.70 verlies te maken op de daytrade, dan is er gelukkig nog de grid rewards om het beetje te redden.

Maar we zitten dus 136 kW rond te pompen in een maand voor een bedrag van 10 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 23-02-2026 16:26 ]

• Gies123
Senaxx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:50:
Ik was met Claude even alles op mijnbatterij.nl aan het backfillen voor heel februari en alle vorige maanden en als je toch wat dieper naar de cijfers gaat kijken is het toch wel teleurstellend op daytrade verdiensten.

De hele maand februari heeft de HV 80 kW geladen (-15.13 aan kosten) en 56 kW geëxporteerd (13.43 opbrengsten) om een hele maand alsnog -1.70 verlies te maken op de daytrade, dan is er gelukkig nog de grid rewards om het beetje te redden.

Maar we zitten dus 136 kW rond te pompen in een maand voor een bedrag van 10 euro.
Tja, dat is tamelijk bizar inderdaad. Zou het misschien beter zijn om het afschrijvingsbedrag van de Homevolt van 5 cent op te hogen naar 7-8 cent? Heeft iemand zijn HV toevallig dat al geprobeerd?

Homevolt dashboard

• Timothi
Gies123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:54:
[...]

Tja, dat is tamelijk bizar inderdaad. Zou het misschien beter zijn om het afschrijvingsbedrag van de Homevolt van 5 cent op te hogen naar 7-8 cent? Heeft iemand zijn HV toevallig dat al geprobeerd?
Yep in december gedaan, je homevolt blijft heel lang vol zitten :). De spread was in december te weinig.

• Senaxx
Gies123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:54:
[...]

Ben bang dat die dan helemaal niet meer in de benen komt om te gaan laden :+

Er is sinds oktober 2025 zeker wel iets veranderd in de de laadschema bepaling lijkt het. Waar wij december 2024 nog rustig 191 kW laden en 158 exporteren met 16 euro aan daytrade en 52 grid rewards, heeft die december 2025 nog maar 100 kW geladen met 6 euro uit daytrade en 36 euro aan grid rewards.

Je ziet in oktober 2025 ook de totale opbrengsten ook ineens halveren, dit is niet langzaam afgenomen door markt condities maar gewoon ineens de helft minder. Toevallig zijn destijds ook de kwartierprijzen geïntroduceerd bij Tibber.
MaandLadenExporterenDaytradeGrid rewardsTotaal
december 2024191 kW158 kW €16€52 € 68
december 2025112 kW98 kW€ 6€36 € 44
februari 2025372 kW 317 kW€ 14 € 74€ 88
februari 2026*108 kW 85 kW € -0.2€ 21€ 21
En als je op mijnbatterij.nl kijkt en daar filtert op batterijen met een max capaciteit van 12 kWh dan zie je dat er met daytraden toch wel meer mogelijk is bij andere providers met een agressievere daytrade plan.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
Je ziet in oktober 2025 ook de totale opbrengsten ook ineens halveren, dit is niet langzaam afgenomen door markt condities maar gewoon ineens de helft minder. Toevallig zijn destijds ook de kwartierprijzen geïntroduceerd bij Tibber.
Dit kun je enorm goed terug zien in de dag grafieken.
Tot en met 26 okt 2025 waren dat mooie blokken met laden en ontladen, daarna is het all over the place.

Waarschijnlijk omdat er nu meer ge-BRP'ed wordt, wat je natuurlijk niet terug ziet in de day ahead prijzen.
Misschien een keer de settlement prijzen van Tennet ook in het overzicht toevoegen.

• henriu
Tibber gaat beide modules vervangen. Modules moeten volgens Tibber uit het buitenland komen dus het kan even duren.

Ik ben benieuwd ;)
henriu schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:51:
Het ging eventjes goed maar daar gaan we weer :)

state: Fault
alarm: 2275147

Update 10:53 De andere batterij heeft nu status: state: Suspending

• Senaxx
henriu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:07:
Tibber gaat beide modules vervangen. Modules moeten volgens Tibber uit het buitenland komen dus het kan even duren.

Ik ben benieuwd ;)

[...]
Hebben ze nog op je ingebreke stelling gereageerd? Of is het vervangen van beide modules daar een reactie op?

• henriu
Senaxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Hebben ze nog op je ingebreke stelling gereageerd? Of is het vervangen van beide modules daar een reactie op?
Daarop kwamen ze met het te lage voltage verhaal en dat ze missende dagen zouden onderzoeken. Het voltage bleek niet te laag (zoals verwacht want dan had ik dat gemerkt) Dit is de reactie op de laatste foutmelding (gisteren).

"Omdat een van de modules apart gedrag vertoont, wat de batterij in de war maakt, hebben we nu goedkeuring om beide batterijmodules te vervangen.

Voor jou betekent dit dat wij aan de slag gaan om 2 modules naar Nederland te halen, en dan komt Solar Concept langs om deze te wisselen".

• Timothi
Oké, ik ben een beetje klaar met die grid rewards nu. Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Met name voor de EV?

Vandaag een prachtige dag, lekker veel zon. Goedkope stroom (± 15/16 cent). Blijkt dat de auto op deze tijden niet is gaan laden vanwege grid rewards (maar mijn Homevolt stond wel te loeien). Niet laden met de EV levert mij 17 hele cent grid rewards op. Vervolgens gaat de auto juist op duurdere tijden laden? Verschil van ± 5 cent per kWh. Met 3 kWh is die hele grid rewards-besparing alweer tenietgedaan.

Ben ik nu gek, of ben ik hier een dief van mijn eigen portemonnee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZl9VXa6T9SZd0fukGjHq_xcD84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xk0IrbMD0J93J7kX4m0i1uLF.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Nu online
Timothi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:04:
Oké, ik ben een beetje klaar met die grid rewards nu. Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Met name voor de EV?

Vandaag een prachtige dag, lekker veel zon. Goedkope stroom (± 15/16 cent). Blijkt dat de auto op deze tijden niet is gaan laden vanwege grid rewards (maar mijn Homevolt stond wel te loeien). Niet laden met de EV levert mij 17 hele cent grid rewards op. Vervolgens gaat de auto juist op duurdere tijden laden? Verschil van ± 5 cent per kWh. Met 3 kWh is die hele grid rewards-besparing alweer tenietgedaan.

Ben ik nu gek, of ben ik hier een dief van mijn eigen portemonnee?

[Afbeelding]
Je bent inderdaad gek ;)
Tibber geeft je 17 cent Grid Rewards, maar compenseert ook het prijsverschil tussen de dure uren die je straks pakt. Dus én én. En zo heb je daadwerkelijk goedkope uren en 17 cent extra over.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Timothi
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Je bent inderdaad gek ;)
Tibber geeft je 17 cent Grid Rewards, maar compenseert ook het prijsverschil tussen de dure uren die je straks pakt. Dus én én. En zo heb je daadwerkelijk goedkope uren en 17 cent extra over.
Fijn om te horen dat ik gek ben. Waar zie ik die compensatie dan terug in de app?

• Pr088
  • Nu online
Timothi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:51:
[...]

Fijn om te horen dat ik gek ben. Waar zie ik die compensatie dan terug in de app?
In het laadoverzicht dat je zelf screenshotte. Dus tijdelijk. Het wordt op je maandfactuur niet apart geregistreerd.

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste