Homevolt thuisbatterij + Tibber

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

AtlAntA schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:18:
Is er iets zinnigs te zeggen over de geluidsdruk die het apparaat produceert
Dat ding hangt buiten op een plek waar ik normaal niet veel kom dus geen idee.
en over de eventuele efficiëntie verschillen tussen het buiten en binnen hangen?
Ik zie dat Gies zo'n 3,5% meer efficiëntie heeft. Die van hem hangt binnen en die van mij buiten. Op koude dagen zorgt die batterij ervoor dat hij boven de 20 of zo blijft dus daar zal het verschil wel in zitten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
AtlAntA schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:18:
@JackBol @Gies123

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb binnen wel ruimte voor een accu maar ben allergisch voor apparaten die geluid maken. Gezoem, gebrom, geklik etcetera hoeft van mij niet dus ik zou hem dan toch buiten willen hebben.

Is er iets zinnigs te zeggen over de geluidsdruk die het apparaat produceert en over de eventuele efficiëntie verschillen tussen het buiten en binnen hangen?

Ik heb wat rte cijfers hier gelezen die wel enig verschil laten zien maar of dat volledig temperatuur/klimaat gerelateerd is?
Mijn Homevolt hangt in de trapkast en daar loop ik dagelijks langs, maar het deurtje voor de trapkast gaat niet altijd open. Áls ik bij de HV sta, hoor ik geen gezoem of geklik, het ding is gewoon stil, maar de omvormer geeft wel warmte af en daarom heb ik er zelf een ventilator (2x20cm Noctua) opgezet die koelere lucht geforceerd door de HV kast trekt en daarmee de warmte iets afvoert. Op zich is dat niet nodig want de HV is volgens mij ontworpen om passief gekoeld zijn werk te doen, maar een ventilator die aan- en uitschakelt wanneer nodig leek me niet verkeerd. Op dit moment is het hier onder de trap steeds tussen de 25-35 graden Celsius.

Ik denk dat we pas over 1 jaar echt iets kunnen zeggen over de performance van de Homevolt en wat de mogelijke verschillen zijn tussen buiten en binnen hangen. Uiteraard is dan ook van belang te weten of hij in de volle zon hangt of niet

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Kijk nou eens: in de Homevolt app die op de Homey draait, zie ik toch iets van aansturing van de HV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39EQVMCVOHCFuIeOqULxMrHb6iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvsgEzmLULudbvOGxrHtSP0T.png?f=fotoalbum_large

https://homey.app/nl-be/app/com.homevolt.local/Homevolt/

[ Voor 190% gewijzigd door Gies123 op 02-05-2025 16:22 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-06 20:31
Gies123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:06:
Kijk nou eens: in de Homevolt app die op de Homey draait, zie ik toch iets van aansturing van de HV:

[Afbeelding]

https://homey.app/nl-be/app/com.homevolt.local/Homevolt/
Heb je ook iets verder gelezen 8) ?

CONSIDERATIONS & LIMITATIONS
- This app is using the local webserver to poll data.
- This is an unsanctioned, non supported API and may break at any point in time.
- This app is not affiliated with Homevolt/Tibber/Polarium.
- Auth is not supported. Password needs to be disabled on the local web server.
- No scheduling support (yet).
- Pairing (mdns discovery) parses the hostname to detect a Homevolt device and serial number. If you change this pairing will likely fail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
LukeVrd schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Heb je ook iets verder gelezen 8) ?
Zeker, wat is het probleem 😁?

Het punt waarom ik het nog niet ga proberen is omdat ik dan hoogstwaarschijnlijk de Tibber processen in de wielen rijd waardoor er meer dingen mis kunnen gaan dan me lief is. Mooi is wel dat we nu zelf geautomatiseerd laad- en ontlaadschema’s kunnen maken. Ik vind het een stap in de goede richting.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:37
Gies123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:26:
[...]

Zeker, wat is het probleem 😁?

Het punt waarom ik het nog niet ga proberen is omdat ik dan hoogstwaarschijnlijk de Tibber processen in de wielen rijd waardoor er meer dingen mis kunnen gaan dan me lief is. Mooi is wel dat we nu zelf geautomatiseerd laad- en ontlaadschema’s kunnen maken. Ik vind het een stap in de goede richting.
Ik vermoed dat het is op dezelfde manier die ik hier een tijd geleden gepost hebt. Je kan een POST naar de homevolt console doen om zo opdrachten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed dat het is op dezelfde manier die ik hier een tijd geleden gepost hebt. Je kan een POST naar de homevolt console doen om zo opdrachten te geven.
Juist en dus zou je dan via HA/Homey de energieprijs kunnen uitlezen en op basis daarvan een laad/ontlaad schema opbouwen en dat naar de Homevolt pushen. Ofwel: op die manier zouden we hem zelf al kunnen aansturen. Ik vind het een mooie eerste stap om de HV zelf te kunnen aansturen (al moet ik het nog een keer testen ;-)).

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 09:58
Gies123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Juist en dus zou je dan via HA/Homey de energieprijs kunnen uitlezen en op basis daarvan een laad/ontlaad schema opbouwen en dat naar de Homevolt pushen. Ofwel: op die manier zouden we hem zelf al kunnen aansturen. Ik vind het een mooie eerste stap om de HV zelf te kunnen aansturen (al moet ik het nog een keer testen ;-)).
Gebruikt idd gewoon de Posts .
Wat er al vanaf december vanaf de start aan basic in zat . Gebruikt de homey app al sinds hij er is . Mooi dat het kan maar nog steeds het gepruts waar de Homevolt mee opgeleverd is zonder enig progressie . Je zou maar in Zweden of Noorwegen 1 van die zogenaamd 1000den gebruikers zijn en al 1,5 jaar of langer tegen deze half baked omgeving aan hikken 🤣

Naja de api komt eraan is al heel vaak toegezegd . Daar liegen ze niet over . In ieder geval voor kerst . Maar het jaartal gaan we zien 🙈

Mijn HomeFault accu heeft voor het eerst de zaterdag overleeft . Aan de pbs te zien 1 van de weinige met de issues . Ga er vanuit dat de zogenaamde fw update op de accu’s een deel van de problemen oplost hoewel ik nu a-synchroon laden en ontladen op de accu’s van 5 tot soms 9% verschil . Volgens Tibber geen probleem hoewel bij andere met dit probleem eerder de accu’s zijn vervangen en het me geen ideal beeld lijkt . Levert mijn inziens ook weer een langere laad en ontlaad procedure op wat toch weer centen scheelt in de top tijden die je kan gebruiken.

Ben ook benieuwd waar Quatt van de week mee gaat komen voor hun thuis batterij . Gok dat ze qua innovatie zoals eerder direct flink voorbij de HomeFault zullen blazen.

Indien switch waardig gaat de HomeFault op marktplaats 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door m-ruiter227 op 03-05-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:32
Het valt me op dat de grid rewards dag vergoeding wederom verlaagd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38
Volgens mij is het nog steeds hetzelfde.

Voor morgen hebben we de beste spread tot nu toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GuiltyNL schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:31:
Volgens mij is het nog steeds hetzelfde.

Voor morgen hebben we de beste spread tot nu toe.
Ondanks de beste spread niet de beste dag. Maar eerdere dagen die meer opleverden hadden geen laadcycles op de dag zelf maar zaten nog vol van de dag ervoor. Dus prima resultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
Bij mij is vandaag 1 van de 2 blades vervangen. Het ziet er nu goed uit. SoC is gelijk gekomen. Zometeen gaat de batterij zich weer volladen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Wesleymaur schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:52:
Bij mij is vandaag 1 van de 2 blades vervangen. Het ziet er nu goed uit. SoC is gelijk gekomen. Zometeen gaat de batterij zich weer volladen. Ben benieuwd!
Goed nieuws, fingers crossed!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Zijn er mensen waarbij de homefault wel eens tot 100% laad.
Ik poll hem elke minuut en eigenlijk laad hij maximaal maar op tot 95-97% met 1 keer een uitschieter naar 98 nadat ik handmatig telkens een trap geef.

We zijn al 10% kwijt als zogenaamde safety zone, maar nog een een paar procenten tot zelfs 5 of 6 vindt ik eigenlijk not done.

Gezien ik elke minuut poll zijn het geen gemiddelde maar precies de waardes wat de homefault zelf aangeeft.

Het is toch weer een ruime 0,5 kWh minder en dit is vanaf het begin al zo dus nog geen degradaties van de accu ( zou ook wel heel raar zijn nu al een forse achteruitgang te zien bij nmc)

[ Voor 17% gewijzigd door m-ruiter227 op 14-05-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:01:
Ik poll hem elke minuut en eigenlijk laad hij maximaal maar op tot 95-97% met 1 keer een uitschieter naar 98 nadat ik handmatig telkens een trap geef.

We zijn al 10% kwijt als zogenaamde safety zone, maar nog een een paar procenten tot zelfs 5 of 6 vindt ik eigenlijk not done.

Gezien ik elke minuut poll zijn het geen gemiddelde maar precies de waardes wat de homefault zelf aangeeft.

Het is toch weer een ruime 0,5 kWh minder en dit is vanaf het begin al zo dus nog geen degradaties van de accu ( zou ook wel heel raar zijn nu al een forse achteruitgang te zien bij nmc)
Ik weet niet wat 100% is, maar ik had hier een tijdje geleden mijn data al gedeeld.
JackBol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:25:
[...]

Op 2 februari heeft mijn batterij de 12.84 aangetikt.

Iets gedetailleerdere stats, nu de batterij 113 dagen aan heeft gestaan.

Van die tijd zat deze batterij:
  • 22,77% van de tijd boven 12kWh
  • 2,94% van de tijd boven 12.7kWh (80 uur, 8 minuten)
  • 0,0115% van de tijd boven 12.8kWh (18 minuten 10 seconde totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Naja de mijne komt echt niet boven de 12kwh
96% is momenteel de max en is 5.78kWh (maar alles is perfect zeggen de habbie babbie support medewerkers van Homevolt en Tibber die 5 lange sessie nodig hadden om er leven in te krijgen )

Maar kijk jij naar de echte ladingswaarde van de twee accu’s zelf of naar wat Tibber aangeeft als geladen vermogen incl verliezen van de omvormer.
Ik gok naar het geladen vermogen want met de 10% gereserveerd zou het onmogelijk zijn ver boven de 12kwh uit te komen . Vrees dat je de waarde met meer dan 10% inverter verlies bekijkt .

@JackBol Je genoemde 12.84 zou godsonmogelijk zijn met de HomeFault en de vaste 10% harde software matige limitering 13,3x0,9=11,97kwh . Met een beetje schommeling door temp die wisselt na het laden zou je de 12 kunnen aantikken

Als ik alles met 4 verschillende merken andere accu packs vergelijk die ik heb blijft het allemaal van geen kant kloppen bij de HomeFault . Specs niet , gepromote features de communicatie en de totale non progressie .

Misschien is het een idee om de maximale ladingen van verschillende bij te gaan houden . In dit klimaat van zon en lage prijzen is het van groot belang dat iedere watt gebruikt wordt om de terugverdiend te behalen . Want voor net ondersteuning waar ik het eigenlijk voor gedaan heb is voorlopig nog geen spraken , in de verste verte niet

[ Voor 156% gewijzigd door m-ruiter227 op 14-05-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Mijn HomeVolt staat nog in service mode (blauwe led strip). Hoe zet ik hem ook alweer in 'normale modus'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:54
Wesleymaur schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:18:
Mijn HomeVolt staat nog in service mode (blauwe led strip). Hoe zet ik hem ook alweer in 'normale modus'?
Kap er af halen en linker knop inhouden voor 3-5 sec.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik denk dat ik redelijk kritisch ben op Tibber en de Homevolt, maar als je zo begint kan ik je nauwelijks nog serieus nemen.

Edit: ik heb even teruggekeken naar die dag op mijn externe energiemeter en die geeft aan dat de HV 11,6kWh heeft teruggeleverd en dat was van 100.00% tot 2.01%. Inclusief wat DC>AC verlies trek ik die 12,8 niet bepaald in twijfel.

[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 14-05-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Tja , met een maand lang van de ene naar de andere storing de fouten bij de installatie , etc en nog steeds raar doen heet hij gewoon zo en dat zal voorlopig ook niet veranderen. De feit is de de benaming geworden . Zelfs mn spellchecker corrigeert het al .

Je kan de echte accu waarde gewoon uitlezen vanuit de webpage, die geeft het enige juiste beeld van de acculading vanuit de bms

[ Voor 28% gewijzigd door m-ruiter227 op 14-05-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

m-ruiter227 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:27:
Tja , met een maand lang van de ene naar de andere storing de fouten bij de installatie , etc en nog steeds raar doen heet hij gewoon zo en dat zal voorlopig ook niet veranderen. De feit is de de benaming geworden . Zelfs mn spellchecker corrigeert het al .
Heb je ze al in gebreke gesteld? Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Je kan de echte accu waarde gewoon uitlezen vanuit de webpage, die geeft het enige juiste beeld van de acculading vanuit de bms
Al mijn data komt van de EMS (ems.json) of mijn externe kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wesleymaur schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:18:
Ik zal hem er even uithalen en ook nog de webserver voor je aanzetten

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Jazeker, dat hebben ze kennis genomen en bevestigend beantwoord.
Hoewel ze het uitval probleem vooralsnog nu 1,5 week hebben opgelost heb ik ze nog niet ontheven van de officiële stelling.

Deze staat dus ook gewoon nog open hoewel ze waarschijnlijk zelf denken dat dat fooitje van 50 euro zoiets zou opheffen met een simpel berichtje ala hij werkt weer . Dat gaat pas na overleg en wederzijdse acceptatie. Als ik het voor het geld zou doen had ik wel wat anders gekocht. Naast de het niet functioneren zijn ze ook in gebreken gesteld op meerdere vlakken.

Naja , mn jurist heeft het gewoon nog open op het bureau liggen 😉

[ Voor 14% gewijzigd door m-ruiter227 op 14-05-2025 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Allen, het kan zijn dat de ledstrip momenteel niet werkt vanwege een ECU firmware update die vanmorgen is uitgerold. Er wordt aan een bugfix gewerkt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Prima hoor, dank voor de melding. de Homevolt is zojuist netjes opgeladen en daar gaat het tenslotte om ;-)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nou, officieel signaal van Tibber. Een survey! Tijd voor feedback!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdBwJAUqNhMJXUHHeKClVQtMPW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hVpFJjJFmhfNcqOSD2VTgUS0.png?f=user_large

Oh shit, het is letterlijk maar 1 vraag (welke ik ook nog verkeerd heb ingevuld aangezien ik dacht dat het om de installatie ervaring ging, die 5 sterren was). Maar vervolgens geen enkele optie om context te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E43-79iiEBRn3rsH383LzU2owXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UJwKwvQrE7DCmNZuED59L9rW.png?f=user_large

Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hmmm dat lijkt mij niet goed te gaan. Ik ga het even navragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Never mind, ik zie dat het van de installateur is en niet van Tibber.
Maar zal het daar wel even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boest
  • Laatst online: 17-06 21:51
m-ruiter227 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:01:

Dit had ik ook, ik heb 2 nieuwe accu’s gekregen na herhaaldelijk klagen. Daarbij weet ik niet zeker of het daadwerkelijk opgelost is of een softwaretruc. Ik heb overigens (nog) geen zonnepanelen ik heb die ct klemmen ook uit laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn batterij is zojuist om 11:02 compleet offline gegaan. Zowel de EMS als afwezigheid van lekstroom in mijn externe kWh meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:29:
Mijn batterij is zojuist om 11:02 compleet offline gegaan. Zowel de EMS als afwezigheid van lekstroom in mijn externe kWh meter...
Ik zie het ja. Ben je in staat om hem fysiek even opnieuw op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Backpacker schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Ik zie het ja. Ben je in staat om hem fysiek even opnieuw op te starten?
Heb ik gedaan en na 2 min weer dood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAUY-lG91X-vmw4xBbmb8JXIIhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OytW18aO2FdM0ymYtryuzXp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Backpacker ik heb de batterij nogmaals uitgeschakeld. Dit maal 5 minuten. En weer ingeschakeld. Zelfde probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqSmdje43jGfNF1A5vxQ0yItisA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XvxjLu5hS3iZQKQqGOOgRW3F.png?f=fotoalbum_large

Na de restart van de batterij verbruikt deze voor een minuutje of 2 weer energie maar de EMS komt helemaal niet terug. Die is zo dood als een pier. Ik dacht eerst aan beveiliging voor oververhitting maar de batterij hangt in de schaduw en de temperatuur zag er niet raar uit voordat de EMS offline ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOVVwvyOUfFTW1zCaRNfmkH9elg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXzjrBFxQNQ89M8lA1Wc2DOO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door JackBol op 16-05-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik heb het doorgegeven aan de ontwikkelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik heb je een privébericht gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:59
Vanmiddag stond opeens de Homevolt offline. Geen idee waarom.
Iemand ervaring? Wat is de beste aanpak, opnieuw opstarten?

Alvast dank voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
beekc1 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:53:
Vanmiddag stond opeens de Homevolt offline. Geen idee waarom.
Iemand ervaring? Wat is de beste aanpak, opnieuw opstarten?

Alvast dank voor de tips!
Zie boven het verhaal van @JackBol . Even DM naar @Backpacker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@beekc1 kan je mij even een DM met het e-mailadres van je Tibber account sturen? Dan pak ik het gelijk voor je op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beekc1
Backpacker schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:12:
@beekc1 kan je mij even een DM met het e-mailadres van je Tibber account sturen? Dan pak ik het gelijk voor je op.
Dank voor je assistentie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
beekc1 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Dank voor je assistentie!
Graag gedaan! Jij bedankt voor het meehelpen met troubleshooten.
Morgen @JackBol nog helpen als hij de sleutel in de brievenbus heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Ik zag in het instellingen menu van de Homevolt dat er een nieuwe instellingen was bijgekomen.

De cost per cycle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e15gLNjB1Ic05gC9nAWC9-WPwgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEn8NGN0bfaX0gWHwOfEVHAJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Senaxx schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:18:
Ik zag in het instellingen menu van de Homevolt dat er een nieuwe instellingen was bijgekomen.

De cost per cycle

[Afbeelding]
Wat hebben we hier aan? Dit zou toch gewoon een sommetje moeten zijn in het algoritme dat bepaalt of er geladen of ontladen wordt? Bij Tibber weten ze hoeveel we voor de accu hebben betaald, hoeveel cycles een batterij gemiddeld meegaat. etc.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Wesleymaur schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Wat hebben we hier aan? Dit zou toch gewoon een sommetje moeten zijn in het algoritme dat bepaalt of er geladen of ontladen wordt? Bij Tibber weten ze hoeveel we voor de accu hebben betaald, hoeveel cycles een batterij gemiddeld meegaat. etc.

Toch?
Misschien ter voorbereiding op het zelf aansturen van de batterij? Als je geen gebruikt maakt van slim laden? Maar verder heb je gelijk ja, ik zou verwachten met slim laden aan dat wij niet niet naar hoeven om te kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Heb ik gedaan en na 2 min weer dood.

[Afbeelding]
Even opvolging van dit bericht. Waarschijnlijk was de update mbt de ledstrip het probleem. De oplossing was een harde reset waarvoor de kap eraf moest. Omdat ik geen sleutel had heeft dat een dag geduurd maar @Backpacker had een sleutel opgestuurd en daarmee was het letterlijk binnen 30 seconde opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Fijn dat het ook voor jou verholpen is 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Doet de ledstrip het ook weer inmiddels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wesleymaur schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:53:
Geen idee, die pornostrip staat bij mij uit. Hij hangt buiten en ik wil niet dat de buren denken dat het bij ons een bordeel is 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:53:
Ja die zou het bij iedereen weer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
JackBol schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Geen idee, die pornostrip staat bij mij uit. Hij hangt buiten en ik wil niet dat de buren denken dat het bij ons een bordeel is 😅
Hahaha, of de kamer vrij is of dat er actie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Zal wel weer te negatief zien , maar man oh man wat knullig weer die update . Tis toch wat met “duizenden” installaties zo brak en dan de deur uit . Kickstarter scriptkiddy waardig 😜
Naja , tis maar een enkeling met problemen toch 🙈

Lijkt me verstandig dat ze een alpha en beta lijn gaan inzetten . Mensen die kiezen om tester te zijn en de problemen melden . Dan zou ik dit soort fouten gewoon accepteren in de alpha lijn en kunnen ze eerder experimenteren bij deze gebruikers en dan 2 weken later “veiliger” uitrollen naar de overige beta gebruikers .

[ Voor 51% gewijzigd door m-ruiter227 op 18-05-2025 07:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Testers gezocht

We gaan beginnen met een testfase voor Slim Zonneladen en zijn op zoek naar enthousiaste gebruikers die willen meehelpen.

Benodigdheden:

1. Een actief Tibber contract
2. Een gekoppelde Pulse P1 meter
3. Een gekoppelde laadpaal
4. En een Homevolt (meelezende gebruikers zonder Homevolt kunnen ook meedoen, maar we zijn ook vooral op zoek naar Homevolts in de mix)

Heb je interesse om mee te doen en voldoe je aan de bovenstaande voorwaarden, stuur mij dan een privébericht met het e-mailadres van je Tibber account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:23:
Testers gezocht

We gaan beginnen met een testfase voor Slim Zonneladen en zijn op zoek naar enthousiaste gebruikers die willen meehelpen.

Benodigdheden:

1. Een actief Tibber contract
2. Een gekoppelde Pulse P1 meter
3. Een gekoppelde laadpaal
4. En een Homevolt (meelezende gebruikers zonder Homevolt kunnen ook meedoen, maar we zijn ook vooral op zoek naar Homevolts in de mix)

Heb je interesse om mee te doen en voldoe je aan de bovenstaande voorwaarden, stuur mij dan een privébericht met het e-mailadres van je Tibber account.
Ik kan op dit moment ook slim laden met mijn Tesla... is dat ook een mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Ik kan op dit moment ook slim laden met mijn Tesla... is dat ook een mogelijkheid?
Momenteel niet omdat we daar nu nog niet de laadsnelheid van aan kunnen passen, maar dat zou in de toekomst zomaar mogelijk kunnen worden omdat Tesla die mogelijkheid wel biedt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ujDbbvW5JwSfj6sUPBhgLW3HJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q1vCdlE6NoG6KKV0wdc2HyzF.png?f=user_large

Mochten mensen nog inspiratie willen voor Homevolt weergave in Home Assistant dan kan je dat mooi doen met de Ultra Vehicle Card. Ik gebruik deze voor onze EV maar deze werkt ook prima voor de Homevolt.

Ik heb dan voor de kleine weergave gekozen, maar het is ook mogelijk om de grotere variant te gebruiken als je nog meer data wilt weergeven. In dit screenshot zit nog de fout van kW en W bij de actieve status maar is inmiddels opgelost :)

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 20-05-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:30

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Sinds vanmiddag is de lokale web-interface onbereikbaar. Er is wel wifi-verbinding (ping geeft response en mijn router geeft keurig een sterke verbinding aan), maar bij web-interface krijg ik foutmelding '192.168.1.x heeft geweigerd verbinding te maken.' (ERR_CONNECTION_REFUSED) Ik snap er niets van en weet ook niet hoe ik dit op kan lossen. Iemand? Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door LordOfThePings op 21-05-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
LordOfThePings schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:24:
Sinds vanmiddag is de lokale web-interface onbereikbaar. Er is wel wifi-verbinding (ping geeft response en mijn router geeft keurig een sterke verbinding aan), maar bij web-interface krijg ik foutmelding '192.168.1.x heeft geweigerd verbinding te maken.' (ERR_CONNECTION_REFUSED) Ik snap er niets van en weet ook niet hoe ik dit op kan lossen. Iemand? Dank!
Kan je mij een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kijk ik even of ik een oorzaak kan vinden en wellicht kan herstellen met een reset via de LTE verbinding

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Senaxx
Ik wilde toch even mijn mini projectje delen. Ik ben begonnen om een Home Assistant HACS integratie te maken voor Tibber. Ik ben er nu mee gestart om dat ik een onofficiele API heb gevonden waar deze informatie wel uit te halen is met je eigen Tibber account.

Ik heb met Backpacker hier over gesproken en die vondt dit geen probleem dat ik deze gebruikte en dit beschikbaar stel. Ik heb voor nu een eerste opzet gemaakt. Het is nog wel even trail en errer en puzzelen omdat ik nog nooit eerder een HACS integratie heb gemaakt.

De flow is op dit moment dat je de HACS integratie kan toevoegen en je logt dan in met je Tibber account en deze haalt dan elk kwartier momenteel de data op. Als ik wat meer informatie uit de API heb gehaald en deze heb toegevoegd aan de plugin zal ik de integratie ook op Github publiceren zodat mensen eventueel kunnen meehelpen.

Als de officiele API van tibber beschikbaar komt zal ik deze uiteraard daana aanpassen om daar van gebruik te maken.

Ik sta open voor suggesties welke informatie behoefte naar is en ook eventuele naamgeving van de sensoren.
Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om nu alleen de Grid Rewars van de huidige maand, vorige maand en jaar totaal op te halen, maar dan wel gesplits voor EV en Homevolt en Totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvNnS9ePIAUkmWxeSxkYpMHGPXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SH3P4q6hGbp4p1zSP62TtQD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Is er al zicht op een echte onbalansvergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
Senaxx schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:57:
Ik wilde toch even mijn mini projectje delen. Ik ben begonnen om een Home Assistant HACS integratie te maken voor Tibber. Ik ben er nu mee gestart om dat ik een onofficiele API heb gevonden waar deze informatie wel uit te halen is met je eigen Tibber account.

Ik heb met Backpacker hier over gesproken en die vondt dit geen probleem dat ik deze gebruikte en dit beschikbaar stel. Ik heb voor nu een eerste opzet gemaakt. Het is nog wel even trail en errer en puzzelen omdat ik nog nooit eerder een HACS integratie heb gemaakt.

De flow is op dit moment dat je de HACS integratie kan toevoegen en je logt dan in met je Tibber account en deze haalt dan elk kwartier momenteel de data op. Als ik wat meer informatie uit de API heb gehaald en deze heb toegevoegd aan de plugin zal ik de integratie ook op Github publiceren zodat mensen eventueel kunnen meehelpen.

Als de officiele API van tibber beschikbaar komt zal ik deze uiteraard daana aanpassen om daar van gebruik te maken.

Ik sta open voor suggesties welke informatie behoefte naar is en ook eventuele naamgeving van de sensoren.
Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om nu alleen de Grid Rewars van de huidige maand, vorige maand en jaar totaal op te halen, maar dan wel gesplits voor EV en Homevolt en Totaal.

[Afbeelding]
Gaaf! Mooi werk!! Ga er dit weekend gelijk eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Vraagje tussendoor: is jullie schedule ook zo mager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUyRxVdl3GNunUPkszjobb8HIJY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FdNw6lJL33ivPVxLeLeBUVul.png?f=user_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:58:

[Afbeelding]
Mijne staat op laden tussen 14 en 16 en ontladen tussen 21 en 23u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Gies123 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:58:

[Afbeelding]
Nee. Veel meer acties hier. Drie charges en twee discharges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Thanks, dan is er iets aan de hand denk ik, @Backpacker? Of komt het omdat ik meedoe in de pilot "Slim zonneladen"?
(Of wellicht wordt er binnenkort een nieuw schedule gepushed?)

[ Voor 54% gewijzigd door Gies123 op 28-05-2025 10:57 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ben ik trouwens de enige die het irritant vind dat die knop er nog steeds staat terwijl de accu al sinds installatie netjes verbonden is via Wifi? Kan die niet weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et1zJS6OVvMicCl7o6-UL1Z_oUw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eDTcs3GFQfYDTqOdfjzYHNC8.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Wesleymaur op 28-05-2025 11:29 . Reden: layout en spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Geen probleem mee. Het is maar een webinterface aan de achterkant dus hoe minder energie daar naar toe gaat, hoe meer er over blijft voor echte innovatie ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 28-05-2025 11:47 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Kan de homevolt ook een combinatie van NOM en balansmarkt/grid rewards doen?

Dus stel je hebt een 13kwh accu en je gebruikt dagelijks slechts 4kwh van het net dat hij die 4kwh netjes op NOM doet maar dat hij de rest leeg gooit op de meest rendabele momenten. Natuurlijk met als bron zoveel mogelijk zonnestroom. En dan ook nog rekening houdend met het op dat moment geldende slimme laadplan.

Ik heb her en der wat claims gelezen dat mensen dit wel deels via home assistant werkend hebben gekregen met andere accu systemen. Maar het lijkt me vrij ingewikkelde logica. Ben dus benieuwd of tibber/homevolt dit al deels ondersteund.

Zou voor mij een usp zijn wat de relatief hoge prijs per kwh opslag een stukje zou kunnen rechtvaardigen.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gies123 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:11:
Thanks, dan is er iets aan de hand denk ik, @Backpacker? Of komt het omdat ik meedoe in de pilot "Slim zonneladen"?
(Of wellicht wordt er binnenkort een nieuw schedule gepushed?)
Ik zal er even induiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Super, dank!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wesleymaur schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:29:
Ben ik trouwens de enige die het irritant vind dat die knop er nog steeds staat terwijl de accu al sinds installatie netjes verbonden is via Wifi? Kan die niet weg?

[Afbeelding]
Waar zie je die knop? Webserver of Homevolt App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Backpacker schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Waar zie je die knop? Webserver of Homevolt App?
Op de 'Overview' pagina van de webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Goedenavond, vraagje:
Vanmorgen is hier de Homevolt geïnstalleerd.
Hij heeft zich al 1x vol geladen en is nu aan het ontladen, so far so good..
De Ledstrip reageert helaas niet op de helderheid aanpassing. Ik zie wel dat hij even reageert op het opslaan van de andere helderheid maar hij verandert niet.
Ook blijft de kleur continue hetzelfde, blauw met groen.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
IlonaS schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:32:
Goedenavond, vraagje:
Vanmorgen is hier de Homevolt geïnstalleerd.
Hij heeft zich al 1x vol geladen en is nu aan het ontladen, so far so good..
De Ledstrip reageert helaas niet op de helderheid aanpassing. Ik zie wel dat hij even reageert op het opslaan van de andere helderheid maar hij verandert niet.
Ook blijft de kleur continue hetzelfde, blauw met groen.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Hij staat waarschijnlijk nog in service mode. @Backpacker kan dat voor je aanpassen, maar je kan het volgens mij ook zelf doen door een knop een tijdje ingedrukt te houden als je de cover van de homevolt haalt. Maar, tip: stuur even een DM naar @Backpacker .

Hij blijft volgens mij wel gewoon zn werk doen ondertussen hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Wesleymaur op 28-05-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlonaS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Hey bedankt voor je reactie, ik heb Backpacker een bericht gestuurd.
Batterij doet het inderdaad wel maar ik wil heel graag die schijnwerper in de voortuin uit in de avond/nacht, haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
IlonaS schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:17:
Hey bedankt voor je reactie, ik heb Backpacker een bericht gestuurd.
Batterij doet het inderdaad wel maar ik wil heel graag die schijnwerper in de voortuin uit in de avond/nacht, haha!
Heb je inmiddels beantwoord via DM. Maar je kan de LED ook aanpassen via de instellingen in de Tibber app. Homevolt widget openen en dan rechtsbovenin naar het tandwieltje. Never mind, zie dat je dat al hebt geprobeerd en dat dat niet werkt in ServiceMode (ergens wel logisch)

[ Voor 10% gewijzigd door Backpacker op 29-05-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:12
AtlAntA schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:13:
Kan de homevolt ook een combinatie van NOM en balansmarkt/grid rewards doen?

Dus stel je hebt een 13kwh accu en je gebruikt dagelijks slechts 4kwh van het net dat hij die 4kwh netjes op NOM doet maar dat hij de rest leeg gooit op de meest rendabele momenten. Natuurlijk met als bron zoveel mogelijk zonnestroom. En dan ook nog rekening houdend met het op dat moment geldende slimme laadplan.

Ik heb her en der wat claims gelezen dat mensen dit wel deels via home assistant werkend hebben gekregen met andere accu systemen. Maar het lijkt me vrij ingewikkelde logica. Ben dus benieuwd of tibber/homevolt dit al deels ondersteund.

Zou voor mij een usp zijn wat de relatief hoge prijs per kwh opslag een stukje zou kunnen rechtvaardigen.
Dit zit in principe al als standaard optie in de Tibber app. Je kunt een focus mode kiezen, inkomsten of zelfvoorziening. In die laatste modus wordt het restant wel gebruikt om te handelen.

Ik moet wel zeggen dat deze modus niet volledig NoM haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtk-Qbp8zswj1l5JXUteFq4sENM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F3pQihBnDi89ZXjUbGMvfyN7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkieton
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-06 18:24
Ik heb 25 zonnepanelen met Enphase micro omvormers, gekoppeld aan een Enphase-S metered met 6 spoelen. Ik overweeg een Homevolt thuisbatterij + Tibber aan te schaffen.
Mijn vraag gaat over afschakelen van de panelen bij negatieve stroomprijzen.
Zoals ik het nu begrijp zijn de micro omvormers alleen toegankelijk via de API van het (gesloten) systeem van Enphase. Heeft Homevolt toegang tot deze API, ofwel kan Homevolt de micro omvormers afschakelen bij een negatieve stroomprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UNTITLED.PNG
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-06 13:13
Geen antwoord op je vraag, maar ik zet mijn zonnepanelen zelf uit via een HomeAssistant automation wanneer de prijs onder (of gelijk aan) 0 is.

Ik heb vanuit de bouw zonnepanelen "gekregen" met een SMA4.0 omvormer en deze heeft geen mogelijkheid om aan of uit te gaan. Dus heb ik tussen de werkschakelaar en de omvormer een hoog vermogen relais geplaatst. En die stuur ik aan met een ESP32 die ESPHome draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-06 20:31
Bokkieton schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Ik heb 25 zonnepanelen met Enphase micro omvormers, gekoppeld aan een Enphase-S metered met 6 spoelen. Ik overweeg een Homevolt thuisbatterij + Tibber aan te schaffen.
Zoals ik het nu begrijp zijn de micro omvormers alleen toegankelijk via de API van het (gesloten) systeem van Enphase. Heeft Homevolt toegang tot deze API, ofwel kan Homevolt de micro omvormers afschakelen bij een negatieve stroomprijs?
Voor zover ik weet kan homevolt dat niet nee. Maar waarom zou je dat ook willen? Als er al negatieve prijzen zijn (komt bijna nooit voor) dan gaat de homevolt toch laden. De kans dat je dan teruglevert is niet zo groot. Zeker niet als je ook een EV hebt. En als je al iets teruglevert dan gaat het om centenwerk wat je dan zou moeten betalen. Gewoon een wasje aan, vaatwasser aan en de homevolt doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Met Enphase kan je beter een Enphase battery nemen

Waarom overweeg je die niet ?

Dan kan ook alles wat je wenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Afschakelen doet Enphase automatisch (is een setting die je aan kunt zetten). Hier een screenshot van mijn setup van een paar weken geleden. Rond een uur of 12 ging de boel op zwart 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8htlOl4YxZEqS61IPTk5uKIG0HI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SbNe7XiV3iSrlGwgWjsfBXQF.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
LukeVrd schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Voor zover ik weet kan homevolt dat niet nee. Maar waarom zou je dat ook willen? Als er al negatieve prijzen zijn (komt bijna nooit voor) dan gaat de homevolt toch laden. De kans dat je dan teruglevert is niet zo groot. Zeker niet als je ook een EV hebt. En als je al iets teruglevert dan gaat het om centenwerk wat je dan zou moeten betalen. Gewoon een wasje aan, vaatwasser aan en de homevolt doet de rest.
Nou het is meer dat je winst groter is. Op 11 mei was de prijs ongeveer 3 uur lang rond de -0.25 inclusief btw en alles. Als mijn zonnepanelen op dat moment 6,5 kW leveren en de Homevolt is ook aan het laden met 6 kW dan moet ik netto alsnog betalen voor het terugleveren van de zonnestroom.

Terwijl als ik mijn zonnepanelen naar 0 zet (solaredge) dan kom ik op +6,5 kW verbruik. Als ik mijn Homevolt dan vol gooi in 2 uur krijg ik er nog 3 euro voor ook. En dit is alleen als ik mijn Homevolt vol gooi en niet mijn ev. Als je de zonnepanelen aan laat staan moet je dat toch compenseren en des te meer zonnepanelen des te meer je moet compenseren.

De slimme laadplannen van Tibber maken hier gebruik van en zullen alle apparaten die je hebt aangesloten op tibber dan gaan laden. Dus ook mijn EV die op dat moment aangesloten stond werdt opgeladen.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 30-05-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Al3xand3R360 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Dit zit in principe al als standaard optie in de Tibber app. Je kunt een focus mode kiezen, inkomsten of zelfvoorziening. In die laatste modus wordt het restant wel gebruikt om te handelen.

Ik moet wel zeggen dat deze modus niet volledig NoM haalt.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. In welke mate zijn de grid rewards dan beperkt? Van wat ik tot nu toe heb gelezen hier lijken de grid rewards in tegenstelliing tot bijvoorbeeld het laden van je auto een fixed value die de afgelopen tijd iets is afgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
AtlAntA schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Dank voor je reactie. In welke mate zijn de grid rewards dan beperkt? Van wat ik tot nu toe heb gelezen hier lijken de grid rewards in tegenstelliing tot bijvoorbeeld het laden van je auto een fixed value die de afgelopen tijd iets is afgenomen?
Klopt en dat is bij de “Zelfvoorziening” modus dan een iets lagere fixed value.
Ik heb het wel eens een dag of twee getest en het scheelt wel iets in Grid Rewards maar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al3xand3R360
Dat hoeft niet via API’s te lopen. Enphase kan zelf beslissen omvormers uit te schakelen bij negatieve prijzen. Hiervoor is een profiel keuze aan de Enphase app toegevoegd (zie screenshot). Je kiest dan voor het “AI geoptimaliseerd” profiel.

Homevolt staat hier dus helemaal los van.. Sterker nog je schakelt je panelen juist uit zodat je zoveel mogelijk verbruik kunt realiseren bij negatieve stroomprijzen, oa. door je batterij te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXMI1LK-mqPquwJvwA2g28josmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJBMUnNw1CICqcvI1XBqOTxh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-06 07:43
Senaxx schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:50:
[...]

Terwijl als ik mijn zonnepanelen naar 0 zet (solaredge) dan kom ik op +6,5 kW verbruik. Als ik mijn Homevolt dan vol gooi in 2 uur krijg ik er nog 3 euro voor ook. En dit is alleen als ik mijn Homevolt vol gooi en niet mijn ev. Als je de zonnepanelen aan laat staan moet je dat toch compenseren en des te meer zonnepanelen des te meer je moet compenseren.
Wellicht ben je hiervan op de hoogte en is dit ten overvloede, maar solar edge heeft een instelling dat de zonnepanelen bij negatieve prijzen afgeschakeld worden:

https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
kerath schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Wellicht ben je hiervan op de hoogte en is dit ten overvloede, maar solar edge heeft een instelling dat de zonnepanelen bij negatieve prijzen afgeschakeld worden:

https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie
Ja klopt had ik gezien. Maar ik stuur het aan met Home Assistant. Op basis van de officiële Tibber integratie met de uurprijs kan je dan de SolarEdge modbus Powerlimit aansturen. Daarmee zet ik met een automation deze dan op 0. En bij positieve prijs weer op 100.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Senaxx
Voor wie interesse heeft heb ik mijn eerste versie van de HACS plugin beschikbaar gemaakt.

Dit is een eerste versie en maakt voor nu 9 sensoren m.b.t. de Grid Rewards. Voor deze integratie moet je met je eigen Tibber credentials inloggen. En waarom Tibber credentials en niet een API key? Omdat deze gebruik maakt van een Tibber API waar je alleen kan aanloggen met je eigen Tibber credentials. Mocht eind Q3 / begin Q4 de officiele API beschikbaar komen dan zal ik deze plugin gaan aanpassen.

En zoals gezegd het is mijn allereerste keer dat ik Home Assistant HACS plugin maak. Python is ook niet een programmeertaal die ik kan dromen dus af en toe heb ik ook gebruik gemaakt van (Gemini) AI om mij te helpen.

https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial

Je kan deze als een custom repo in HACS toevoegen en daarna kan je hem als een integration toevoegen. Na het invoeren van je Tibber credentials zullen er 9 sensoren zijn toegevoegd. Als ik de plugin update krijg je ook netjes een update in HACS.

Ik moet nog wat stoeien met de endpoints maar indien mogelijk wil ik ook de rest van de Homevolt, EV en EV lader, Zonnepanelen en factuur informatie overhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:21
Senaxx schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:48:
Voor wie interesse heeft heb ik mijn eerste versie van de HACS plugin beschikbaar gemaakt.

Dit is een eerste versie en maakt voor nu 9 sensoren m.b.t. de Grid Rewards. Voor deze integratie moet je met je eigen Tibber credentials inloggen. En waarom Tibber credentials en niet een API key? Omdat deze gebruik maakt van een Tibber API waar je alleen kan aanloggen met je eigen Tibber credentials. Mocht eind Q3 / begin Q4 de officiele API beschikbaar komen dan zal ik deze plugin gaan aanpassen.

En zoals gezegd het is mijn allereerste keer dat ik Home Assistant HACS plugin maak. Python is ook niet een programmeertaal die ik kan dromen dus af en toe heb ik ook gebruik gemaakt van (Gemini) AI om mij te helpen.

https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial

Je kan deze als een custom repo in HACS toevoegen en daarna kan je hem als een integration toevoegen. Na het invoeren van je Tibber credentials zullen er 9 sensoren zijn toegevoegd. Als ik de plugin update krijg je ook netjes een update in HACS.

Ik moet nog wat stoeien met de endpoints maar indien mogelijk wil ik ook de rest van de Homevolt, EV en EV lader, Zonnepanelen en factuur informatie overhalen.
Geweldig _/-\o_ ! Dank je wel. Ik gebruik de grid rewards om ook mijn ROI een beetje te berekenen. Is er in de API ook een total sensor die niet periodiek reset en gewoon het totale behaalde grid rewards weergeeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
Timothi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Geweldig _/-\o_ ! Dank je wel. Ik gebruik de grid rewards om ook mijn ROI een beetje te berekenen. Is er in de API ook een total sensor die niet periodiek reset en gewoon het totale behaalde grid rewards weergeeft?
Die kan ik nog wel toevoegen. Voor nu heb ik huidige maand, vorige maand, en huidig jaar. Maar totaal kan ik ook nog wel toevoegen. In API request kan je een tijdsbereik opgeven waarmee de API je het bedrag voor die periode geeft.

Als eerste wil ik de extra sensoren voegen die nodig zijn om de Homevolt op onbalansmarkt.com toe te voegen. Dan kunnen we ook van elkaar zien hoe de Homevolt presteert t.o.v. andere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:33:
[...]

Die kan ik nog wel toevoegen. Voor nu heb ik huidige maand, vorige maand, en huidig jaar. Maar totaal kan ik ook nog wel toevoegen. In API request kan je een tijdsbereik opgeven waarmee de API je het bedrag voor die periode geeft.

Als eerste wil ik de extra sensoren voegen die nodig zijn om de Homevolt op onbalansmarkt.com toe te voegen. Dan kunnen we ook van elkaar zien hoe de Homevolt presteert t.o.v. andere batterijen.
Integratie met onbalansmarkt.com zou gaaf zijn! Laat aub nog even weten of dat gelukt is, dan voeg ik mijn Homevolt ook toe en kunnen we inderdaad vergelijken met de Zonneplan en Frank thuisaccu's.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:30

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Ik begrijp het algoritme van Tibber niet helemaal. In de afgelopen weken - op een paar dagen regen na - hebben we dagelijks een periode van 4-5 uur met lage prijzen. Ik neem aan dat er op deze tijden een overproductie is. Toch staat mijn Homevolt geprogrammeerd om slechts twee uur lang op 6kW te laden op de allergoedkoopste uurtjes. Terwijl dat maar een of twee tienden centen scheelt. Als dat bij iedereen op dezelfde tijden gebeurt, dan heb je dus 2-3 uur niets en dan 2 uur lang knallen alle batterijen aan. Is het niet veel beter voor het net om vier uur lang op 3kW te laden? Oftewel, is uitsmeren niet beter dan pieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
LordOfThePings schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:17:
Ik begrijp het algoritme van Tibber niet helemaal. In de afgelopen weken - op een paar dagen regen na - hebben we dagelijks een periode van 4-5 uur met lage prijzen. Ik neem aan dat er op deze tijden een overproductie is. Toch staat mijn Homevolt geprogrammeerd om slechts twee uur lang op 6kW te laden op de allergoedkoopste uurtjes. Terwijl dat maar een of twee tienden centen scheelt. Als dat bij iedereen op dezelfde tijden gebeurt, dan heb je dus 2-3 uur niets en dan 2 uur lang knallen alle batterijen aan. Is het niet veel beter voor het net om vier uur lang op 3kW te laden? Oftewel, is uitsmeren niet beter dan pieken?
Dat is een heel goed punt, want volgens mij heb je met 3kW ook minder omzetverlies dan met 6kW. Denk alleen al aan de warmteontwikkeling bij hogere stromen. @Backpacker: is dit iets om te overwegen?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:48
Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Dat is een heel goed punt, want volgens mij heb je met 3kW ook minder omzetverlies dan met 6kW. Denk alleen al aan de warmteontwikkeling bij hogere stromen. @Backpacker: is dit iets om te overwegen?
Ik kan me hier ook wel in vinden. Werkt bij autos ook zo dat snelladen niet al te best is voor je batterij. Dat zal bij de homevolt ook zo zijn denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Ik zal een navragen hoe de efficiency curve is. Bij hele kleine verschillen in de uurtarieven zou het dan wellicht verstandiger zijn ok rustiger te laden. Voor het net/ de onbalans zal het niet veel uitmaken want die schema worden natuurlijk meegenomen in het door Tibber gecommuniceerd verwachte verbruik in bepaalde uren. Daarnaast is het voor je woonwijk weer goed omdat je dan mee helpt om het voltage laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MartinLI schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ik kan me hier ook wel in vinden. Werkt bij autos ook zo dat snelladen niet al te best is voor je batterij. Dat zal bij de homevolt ook zo zijn denk ik.
Er is nogal een verschil tussen laden met 100kW of 6 kW ;)
Het laden van de HV is niet echt snelladen te noemen als je het mij vraagt. Maar ik ben benieuwd waar de fabrikant mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Het is wel weer wat stiller hier de laatste tijd. Dat lijkt een goed teken: weinig problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Loopt hier lekker stabiel idd. Inmiddels onder de 6 jaar terugverdientijd gezakt (met een slag om de arm omdat ik nog niet zeker weet of de geïmporteerde en geëxporteerde energie die ik uit de HV lees, inclusief omzetverliezen zijn. Die vraag staat nog uit bij Tibber). Wellicht komt er tzt nog een kleine correctie op.

Omdat ik grofweg steeds 12kWh laad en uiteindelijk 10kWh ontlaad, ga ik er van uit dat hierin het omzetverlies van AC naar DC (en vice-versa) is meegenomen, maar graag krijg ik dit nog bevestigd vanuit Tibber. Temeer omdat het overzicht van @JackBol een iets ander getal laat zien.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Gies123 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
Loopt hier lekker stabiel idd. Inmiddels onder de 6 jaar terugverdientijd gezakt (met een slag om de arm omdat ik nog niet zeker weet of de geïmporteerde en geëxporteerde energie die ik uit de HV lees, inclusief omzetverliezen zijn. Die vraag staat nog uit bij Tibber). Wellicht komt er tzt nog een kleine correctie op.

Omdat ik grofweg steeds 12kWh laad en uiteindelijk 10kWh ontlaad, ga ik er van uit dat hierin het omzetverlies van AC naar DC (en vice-versa) is meegenomen, maar graag krijg ik dit nog bevestigd vanuit Tibber. Temeer omdat het overzicht van @JackBol een iets ander getal laat zien.
Onder de 6 jaar inderdaad. Maar (dankzij jouw mooie dashboard) ik zie ook dat 60% daarvan bij de statische grid rewards vandaan komt. Blijft dat straks zo als het salderen eraf gaat? Ik denk dat als veel mensen straks hun panelen gaan knijpen dat het net op deze momenten beter in balans zal zijn. En dus grid rewards (indien niet meer statisch) ook minder nodig zullen zijn?

Wat voor effect gaat het afschaffen van de saldering op de dynamische prijzen hebben? Ik denk dat de spread kleiner wordt met dynamische contracten waardoor je kwh winst lager gaat uitvallen.

Maar dat is wat ik denk. Glazen bol heeft wel eens kuren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
https://zonneplan-site.s3...-over-thuisbatterijen.pdf

Advies bureau Berenschot heeft in opdracht van Zonneplan (naar het schijnt) een onafhankelijk rapport geschreven over de terugverdientijd van thuisbatterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:03
Senaxx schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:00:
https://zonneplan-site.s3...-over-thuisbatterijen.pdf

Advies bureau Berenschot heeft in opdracht van Zonneplan (naar het schijnt) een onafhankelijk rapport geschreven over de terugverdientijd van thuisbatterijen
Het is altijd wel een bijzondere combinatie: “In opdracht van” & “ Onafhankelijk”.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste