Wat een toeval... oh nee toeval bestaat niet... krijgen we vandaag ineens:Senaxx schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Iemand die programmeer ervaring heeft zou wel moeten kunnen automatiseren, want er is momenteel geen open API beschikbaar. Je kan via de webserver wel POST commando's geven om hem in handmatige modus te zetten en laadschema's aan te maken.
Ik heb dit nu in HomeAssistant werkend, ik krijg het alleen nog niet geautomatiseerd dat ik bijvoorbeeld door een andere plugin de meest ideale laadtijd laat bepalen en dat hij die schema's op de Homevolt gaat aanmaken.
Maar integratie bij Zonneplan / Frank Energie kan je helaas wel vergeten. Ondanks dat de community manager meer dan een jaar geleden heeft aangegeven dat andere leveranciers er druk mee bezig zijn zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Daarvoor zal eerst een API o.i.d. voor moeten zijn.
Ik heb mijn Tweakers review ook aangepast van 4 naar 2 sterren; ik kan met de huidige ontwikkelingen (geen) de Homevolt niet meer blijven aanbevelen.
1. communicatie
2. handelen op meerdere markten
3. API update
Als die API al zo lang beschikbaar is, waarom is er dan 0 integratie met andere partijen. Want op dit moment zit je nog steeds vast aan Tibber.Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:30:
[...]
Voor leveranciers is er allang een Partner API beschikbaar bij fabrikant Polarium om een integratie voor Homevolt te maken.
Voor eigen integraties (lees via een platform als Homey of Home Assistant) wil je, mijns inziens, helemaal niet met een cloud omgeving te maken hebben en direct lokaal met het apparaat communiceren.
De API die nu vrijgegeven is de functionaliteit die wij al hadden toch? Deze functionaliteit had ik destijds al eens gereversed maar het is wel fijn dat er nu ook documentatie voor beschikbaar is.
Nu alleen nog een batterij scheduling module zien te vinden die hier op aansluit zodat we hem lokaal kunnen aansturen.
[ Voor 46% gewijzigd door Senaxx op 26-01-2026 21:43 ]
Ik zie dat ie vorig kwartier is gaan laden voor €0,30 terwijl het nu toch echt goedkoper is
update 22:06
toch wel merkwaardig. Want in het goedkopere kwartier heeft ie niets gedaan en nu is weer voor €0,30 aan het laden.
[ Voor 39% gewijzigd door commentator op 26-01-2026 22:07 ]
Dat is een vraag die ik natuurlijk niet kan beantwoorden. Het is voor andere partijen om te beslissen om een integratie te maken of niet.Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Als die API al zo lang beschikbaar is, waarom is er dan 0 integratie met andere partijen. Want op dit moment zit je nog steeds vast aan Tibber.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Euh jawel toeval. Deze nieuwsbrief en de Grid Rewards zijn al weken in voorbereiding.Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Wat een toeval... oh nee toeval bestaat niet... krijgen we vandaag ineens:
1. communicatie
2. handelen op meerdere markten
3. API update
En ik ben geen communitymanager, “slechts” een support medewerker die toevallig ook Tweaker is.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik heb NOOIT aangegeven dat andere (Nederlandse) partijen met een integratie bezig waren. Dus ik ben benieuwd wat ik precies heb gezegd dat dit jou laat denken.Senaxx schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Maar integratie bij Zonneplan / Frank Energie kan je helaas wel vergeten. Ondanks dat de community manager meer dan een jaar geleden heeft aangegeven dat andere leveranciers er druk mee bezig zijn zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Daarvoor zal eerst een API o.i.d. voor moeten zijn.
Hooguit dat ik heb gezegd dat er in Zweden ook al een andere partij is, Svea Solar, (inmiddels meerdere) die Homevolts verkoopt en ook communiceert met de Homevolt/Polarium cloud via de Partner API
Het was meer een gezegde dan een verwijzing naar de huidige status. Ben al lang blij dat er zo'n lange tijd een update is. En misschien heb ik je rol misschien verkeerd begrepen, maar door het vele publieke support die levert onder andere op de facebook groep met een moderator rol heb ik dat als communitymanager geinterpreteerd, misschien ten onrechte.Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Euh jawel toeval. Deze nieuwsbrief en de Grid Rewards zijn al weken in voorbereiding.
En ik ben geen communitymanager, “slechts” een support medewerker die toevallig ook Tweaker is.
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:02:
[...]
Dat is een vraag die ik natuurlijk niet kan beantwoorden. Het is voor andere partijen om te beslissen om een integratie te maken of niet.
Ik heb dat gebaseerd op deze comment. "Maar bij Tibber is er in ieder geval geen zake van een vendor lock. Wij koppelen met hardware van derden partijen waar ook andere leveranciers integraties voor kunnen ontwikkelen (hetgeen ook gebeurd)."Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]
Ik heb NOOIT aangegeven dat andere (Nederlandse) partijen met een integratie bezig waren. Dus ik ben benieuwd wat ik precies heb gezegd dat dit jou laat denken.
Hooguit dat ik heb gezegd dat er in Zweden ook al een andere partij is, Svea Solar, (inmiddels meerdere) die Homevolts verkoopt en ook communiceert met de Homevolt/Polarium cloud via de Partner API
Ik heb dit zo gelezen in de context van het gesprek over de Homevolt i.c.m. Tibber dat het een vendor lock is, aangezien de Homevolt niet zelf aan te sturen is/was en geen andere partij de Homevolt ondersteunt. Maar je kan hier ook aan referreren dat jullie andere batterijen ondersteunen. Maar het stuk (hetgeen wat ook gebeurd) had ik geinterpreteerd dat andere providers ook bezig zijn met HV integratie.
Positieve noot:
De Grid Reward voor de HV met 1,66 voor vandaag waren het hoogste van de maand.
/f/image/sNenKKnJEjfHVT14sT4FVwd0.png?f=fotoalbum_large)