• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02 16:01
Wel iets gaande...ben benieuwd naar de effecten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEz7wGnS0-PXE5CHgCaBaTGisvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNenKKnJEjfHVT14sT4FVwd0.png?f=fotoalbum_large

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:07
Senaxx schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Iemand die programmeer ervaring heeft zou wel moeten kunnen automatiseren, want er is momenteel geen open API beschikbaar. Je kan via de webserver wel POST commando's geven om hem in handmatige modus te zetten en laadschema's aan te maken.

Ik heb dit nu in HomeAssistant werkend, ik krijg het alleen nog niet geautomatiseerd dat ik bijvoorbeeld door een andere plugin de meest ideale laadtijd laat bepalen en dat hij die schema's op de Homevolt gaat aanmaken.

Maar integratie bij Zonneplan / Frank Energie kan je helaas wel vergeten. Ondanks dat de community manager meer dan een jaar geleden heeft aangegeven dat andere leveranciers er druk mee bezig zijn zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Daarvoor zal eerst een API o.i.d. voor moeten zijn.

Ik heb mijn Tweakers review ook aangepast van 4 naar 2 sterren; ik kan met de huidige ontwikkelingen (geen) de Homevolt niet meer blijven aanbevelen.
Wat een toeval... oh nee toeval bestaat niet... krijgen we vandaag ineens:
1. communicatie
2. handelen op meerdere markten
3. API update

• Senaxx
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Voor leveranciers is er allang een Partner API beschikbaar bij fabrikant Polarium om een integratie voor Homevolt te maken.

Voor eigen integraties (lees via een platform als Homey of Home Assistant) wil je, mijns inziens, helemaal niet met een cloud omgeving te maken hebben en direct lokaal met het apparaat communiceren.
Als die API al zo lang beschikbaar is, waarom is er dan 0 integratie met andere partijen. Want op dit moment zit je nog steeds vast aan Tibber.

De API die nu vrijgegeven is de functionaliteit die wij al hadden toch? Deze functionaliteit had ik destijds al eens gereversed maar het is wel fijn dat er nu ook documentatie voor beschikbaar is.

Nu alleen nog een batterij scheduling module zien te vinden die hier op aansluit zodat we hem lokaal kunnen aansturen.

[ Voor 46% gewijzigd door Senaxx op 26-01-2026 21:43 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:05
ben benieuwd wat de rewards gaan brengen.
Ik zie dat ie vorig kwartier is gaan laden voor €0,30 terwijl het nu toch echt goedkoper is

update 22:06
toch wel merkwaardig. Want in het goedkopere kwartier heeft ie niets gedaan en nu is weer voor €0,30 aan het laden.

[ Voor 39% gewijzigd door commentator op 26-01-2026 22:07 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Als die API al zo lang beschikbaar is, waarom is er dan 0 integratie met andere partijen. Want op dit moment zit je nog steeds vast aan Tibber.
Dat is een vraag die ik natuurlijk niet kan beantwoorden. Het is voor andere partijen om te beslissen om een integratie te maken of niet.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Wat een toeval... oh nee toeval bestaat niet... krijgen we vandaag ineens:
1. communicatie
2. handelen op meerdere markten
3. API update
Euh jawel toeval. Deze nieuwsbrief en de Grid Rewards zijn al weken in voorbereiding.

En ik ben geen communitymanager, “slechts” een support medewerker die toevallig ook Tweaker is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Senaxx schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Maar integratie bij Zonneplan / Frank Energie kan je helaas wel vergeten. Ondanks dat de community manager meer dan een jaar geleden heeft aangegeven dat andere leveranciers er druk mee bezig zijn zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Daarvoor zal eerst een API o.i.d. voor moeten zijn.
Ik heb NOOIT aangegeven dat andere (Nederlandse) partijen met een integratie bezig waren. Dus ik ben benieuwd wat ik precies heb gezegd dat dit jou laat denken.

Hooguit dat ik heb gezegd dat er in Zweden ook al een andere partij is, Svea Solar, (inmiddels meerdere) die Homevolts verkoopt en ook communiceert met de Homevolt/Polarium cloud via de Partner API

• Senaxx
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Euh jawel toeval. Deze nieuwsbrief en de Grid Rewards zijn al weken in voorbereiding.
En ik ben geen communitymanager, “slechts” een support medewerker die toevallig ook Tweaker is.
Het was meer een gezegde dan een verwijzing naar de huidige status. Ben al lang blij dat er zo'n lange tijd een update is. En misschien heb ik je rol misschien verkeerd begrepen, maar door het vele publieke support die levert onder andere op de facebook groep met een moderator rol heb ik dat als communitymanager geinterpreteerd, misschien ten onrechte.
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:02:
[...]
Dat is een vraag die ik natuurlijk niet kan beantwoorden. Het is voor andere partijen om te beslissen om een integratie te maken of niet.
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]
Ik heb NOOIT aangegeven dat andere (Nederlandse) partijen met een integratie bezig waren. Dus ik ben benieuwd wat ik precies heb gezegd dat dit jou laat denken.

Hooguit dat ik heb gezegd dat er in Zweden ook al een andere partij is, Svea Solar, (inmiddels meerdere) die Homevolts verkoopt en ook communiceert met de Homevolt/Polarium cloud via de Partner API
Ik heb dat gebaseerd op deze comment. "Maar bij Tibber is er in ieder geval geen zake van een vendor lock. Wij koppelen met hardware van derden partijen waar ook andere leveranciers integraties voor kunnen ontwikkelen (hetgeen ook gebeurd)."

Ik heb dit zo gelezen in de context van het gesprek over de Homevolt i.c.m. Tibber dat het een vendor lock is, aangezien de Homevolt niet zelf aan te sturen is/was en geen andere partij de Homevolt ondersteunt. Maar je kan hier ook aan referreren dat jullie andere batterijen ondersteunen. Maar het stuk (hetgeen wat ook gebeurd) had ik geinterpreteerd dat andere providers ook bezig zijn met HV integratie.

Positieve noot:
De Grid Reward voor de HV met 1,66 voor vandaag waren het hoogste van de maand.

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-02 14:26
Fijne dat de HomeVolt eindelijk op de onbalansmarkt kan handelen. De inkomsten die je kunt generen op de onbalans zijn natuurlijk wel flink omlaag gegaan de afgelopen maanden.

Misschien ook leuk om eens te bekijken, de resultaten van de Zonneplan Nexus: https://x.com/j3rro3n/status/2013910426761748608

Trend van de HomeVolt zal hetzelde zijn.

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02 16:01
Gridawards Record sinds november 🙏

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48
Backpacker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Je vergeet dat je naast de rewards ook nog wordt gecompenseerd voor het laden op een duurder moment dan noodzakelijk 🙂
Misschien is het probleem dat het niet duidelijk is. Ik zie alleen dat ik goedkoper laadt maar niet dat dat bovenop de grid rewards komt. Misschien puntje van aandacht in hoe dit weergeven wordt in de app. Nu moet je zelf alles bij elkaar puzzelen.

In ieder geval top dat je weer reageert in het topic er is een hoop TLC nodig denk ik vanuit Tibber :)

• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:25
Eerste versie van mijn Homevolt integratie voor Home Assistant op GitHub gezet. Gemaakt op basis van de door Tibber gepubliceerde API documentatie (die niet helemaal compleet is ).

Ondersteunt het lokaal uitlezen van batterij en systeem. Ook zitten er acties in om de batterij aan te kunnen sturen, denk aan starten en stoppen van (ont)laden. Via buttons of via actions (voorheen services). Lees vooral de README ook even

Ik heb niet alle variaties kunnen testen. Ik heb zelf twee Homevolt's draaien, maar ik kan me voorstellen dat de API met andere antwoorden komt als je maar één of juist meer dan twee nodes hebt. Feedback hoor ik graag, beste als issue op GitHub. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6tIQSoeeiHki_OpDAkD3ZUtUYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A5v6Ws2YlIkPa3khGWmXEy6y.png?f=fotoalbum_large

• Senaxx
Steyn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:48:
Eerste versie van mijn Homevolt integratie voor Home Assistant op GitHub gezet. Gemaakt op basis van de door Tibber gepubliceerde API documentatie (die niet helemaal compleet is ).

Ondersteunt het lokaal uitlezen van batterij en systeem. Ook zitten er acties in om de batterij aan te kunnen sturen, denk aan starten en stoppen van (ont)laden. Via buttons of via actions (voorheen services). Lees vooral de README ook even

Ik heb niet alle variaties kunnen testen. Ik heb zelf twee Homevolt's draaien, maar ik kan me voorstellen dat de API met andere antwoorden komt als je maar één of juist meer dan twee nodes hebt. Feedback hoor ik graag, beste als issue op GitHub. :)

[Afbeelding]
Jij bent een beter programmeur dan ik ben, misschien kunnen we jou versie ook uitbreiden met de functionaliteit om schema's aan te maken en zo hopen dat we met een "optimale laadschema plan tool" deze schema's kunnen aanmaken? Dan is het mogelijk om in ieder geval de batterij aan te sturen als niet meer bij tibber zit.

• Timothi
Steyn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:48:

[Afbeelding]
Top! Deze gaat op mijn planning. Moet ik hiervoor de local mode aanzetten of werken de knoppen ook als de aansturing via Tibber gaat?

• Steyn
Timothi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Top! Deze gaat op mijn planning. Moet ik hiervoor de local mode aanzetten of werken de knoppen ook als de aansturing via Tibber gaat?
Als Tibber de aansturing doet zullen zij telkens je schedule overrulen, dus dan heeft op de knop duwen ook weinig zin. Ik heb dat in de integratie ook uitgezet. Maar er is ook een switch om de local mode snel aan of uit te zetten, dus je kunt dit ook prima automatiseren (loop je wellicht wel GR mis in die periode...).

• Steyn
Senaxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Jij bent een beter programmeur dan ik ben, misschien kunnen we jou versie ook uitbreiden met de functionaliteit om schema's aan te maken en zo hopen dat we met een "optimale laadschema plan tool" deze schema's kunnen aanmaken? Dan is het mogelijk om in ieder geval de batterij aan te sturen als niet meer bij tibber zit.
Ik zat te denken om iets van een koppeling met Day Ahead Optimizer te maken. Als we op een of andere manier het schedule uit DAO kunnen pushen richting de Homevolt's, dan heb je volgens mij precies wat je wil. Inclusief alle complexiteit met plannen icm PV, warmtepompen enz. Zie ook hier op GoT

• Senaxx
Steyn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Als Tibber de aansturing doet zullen zij telkens je schedule overrulen, dus dan heeft op de knop duwen ook weinig zin. Ik heb dat in de integratie ook uitgezet. Maar er is ook een switch om de local mode snel aan of uit te zetten, dus je kunt dit ook prima automatiseren (loop je wellicht wel GR mis in die periode...).
Ja het idee is eigenlijk dat je switcht naar local mode. Vanaf dat moment stuurt Tibber je geen planningen meer en kan je met een andere Home Assistant tool de optimale laadschema's laten bepalen en die schema's naar je HV sturen.

Je krijgt dan inderdaad geen GR meer, maar wel interessant voor mensen die de HV bij een andere aanbieder willen gebruiken.

• Senaxx
Steyn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Ik zat te denken om iets van een koppeling met Day Ahead Optimizer te maken. Als we op een of andere manier het schedule uit DAO kunnen pushen richting de Homevolt's, dan heb je volgens mij precies wat je wil. Inclusief alle complexiteit met plannen icm PV, warmtepompen enz. Zie ook hier op GoT
Ja ik heb naar deze wel eens gekeken maar ik vond hem nog wel vrij complex om op te zetten. Maar dit is al weer een tijdje geleden toen mijn HA kennis ook een stuk minder was. Met deze tackel je wel meteen alles.

• Senaxx
https://tibber.com/nl/store/product/tibber-smart-battery-system

Tibber brengt nu ook een eigen ander batterij systeem uit. Dus geen nieuwe homevolts meer, maar een systeem van Solis en pylontech.

• Steyn
Senaxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:24:

Tibber brengt nu ook een eigen ander batterij systeem uit. Dus geen nieuwe homevolts meer, maar een systeem van Solis en pylontech.
Niet verkeerd, denk ik. Zie dat die Solis S6 onder andere ondersteuning heeft voor island mode en directe input van PV (efficiënter).

Maar, die Homevolt's zien er toch wel een klap fraaier uit :P

• Steyn
Ik heb nu een homevolt_local.set_schedule action gemaakt waarmee je schedules naar de Homevolt's kunt pushen.

Dan krijg je zoiets in je automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
action: homevolt_local.set_schedule
data:
  device_id: <device_id>
  schedule:
    - type: 3
      from_time: "2028-01-15T02:00:00"
      to_time: "2028-01-15T06:00:00"
      setpoint: 5000
      max_charge: 5000
      max_soc: 90
    - type: 4
      from_time: "2028-01-15T17:00:00"
      to_time: "2028-01-15T20:00:00"
      setpoint: -3000
      max_discharge: 3000
      min_soc: 20
Dus nu nog kwestie van een schedule ergens vandaan zien te krijgen en die omzetten in het bovenstaande formaat.

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-02 21:00

Hoezo geen nieuwe Homevolts meer, ze zijn nog steeds bij Tibber te koop? Ja, wel prijstechnisch een stuk minder aantrekkelijk.
https://tibber.com/nl/store/product/homevolt

• henriu
Ik heb eindelijk een reactie vanuit Tibber. Ze geven aan dat het onderzoek langer duurt dan normaal omdat dit een nieuwe situatie is die Polarium voor het eerst ziet. Wat Polarium verklaart is dat de hardware van de batterij helemaal in orde is. Het gedrag van de batterij lijkt te worden veroorzaakt door een externe factor, namelijk de spanning van het stroomnet op de plek waar ik woon. Polarium ziet dat het voltage van het net erg laag lijkt te zijn, dit is een unieke situatie, en komt doordat ik op de "rand" van het stroomnet zit.

De batterij reageert op dit lage voltage door een foutmelding te geven, omdat er iets mis lijkt. Polarium is dus een oorzaak op het spoor maar zal meer tijd nodig hebben om een permanente oplossing te vinden.

Positief: Tibber gaat de gemiste inkomsten vergoeden en kijken naar een extra teken van goede wil.

Het lijkt dus toch goed te komen, ik vermoed dat Polarium straks met een software update komt. Jammer dat het lang heeft moeten duren, de eerste meldingen zijn denk ik niet goed opgepakt en niet bij de juiste mensen terecht gekomen.

Ik hou jullie op de hoogte :)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:04:
Ik heb eindelijk een reactie vanuit Tibber. Ze geven aan dat het onderzoek langer duurt dan normaal omdat dit een nieuwe situatie is die Polarium voor het eerst ziet. Wat Polarium verklaart is dat de hardware van de batterij helemaal in orde is. Het gedrag van de batterij lijkt te worden veroorzaakt door een externe factor, namelijk de spanning van het stroomnet op de plek waar ik woon. Polarium ziet dat het voltage van het net erg laag lijkt te zijn, dit is een unieke situatie, en komt doordat ik op de "rand" van het stroomnet zit.

De batterij reageert op dit lage voltage door een foutmelding te geven, omdat er iets mis lijkt. Polarium is dus een oorzaak op het spoor maar zal meer tijd nodig hebben om een permanente oplossing te vinden.

Positief: Tibber gaat de gemiste inkomsten vergoeden en kijken naar een extra teken van goede wil.

Het lijkt dus toch goed te komen, ik vermoed dat Polarium straks met een software update komt. Jammer dat het lang heeft moeten duren, de eerste meldingen zijn denk ik niet goed opgepakt en niet bij de juiste mensen terecht gekomen.

Ik hou jullie op de hoogte :)
Dus ik heb mijn contract nu beëindigd omdat jij een instabiele aansluiting op het stroomnet hebt.. dat heb je er niet bij verteld..

• henriu
boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Dus ik heb mijn contract nu beëindigd omdat jij een instabiele aansluiting op het stroomnet hebt.. dat heb je er niet bij verteld..
Ik zou nog eens al mijn berichten lezen. Misschien zie je dan hoe lang ik met een probleem zit. Je reactie richting mij slaat werkelijk waar helemaal nergens op.

• boyette
  • Nu online
henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Ik zou nog eens al mijn berichten lezen. Misschien zie je dan hoe lang ik met een probleem zit. Je reactie richting mij slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
Richting Tibber zul je bedoelen..

• henriu
boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Richting Tibber zul je bedoelen..
Ik heb sinds september een probleem, er is geen gedegen onderzoek gedaan. De HomeVolt zou bij een te laag voltage op het net niet in error status moeten springen (of wel maar dan een reboot uitvoeren). Pas na mijn ingebrekestelling is er echt goed naar gekeken en komt er binnenkort een fix vanuit Polarium.

Het is vervelend dat je mij in deze ook maar iets verwijt, niet nodig en ook absoluut niet rechtvaardig. Daar zullen alle andere tweakers het mee eens zijn.

• boyette
  • Nu online
henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Ik heb sinds september een probleem, er is geen gedegen onderzoek gedaan. De HomeVolt zou bij een te laag voltage op het net niet in error status moeten springen (of wel maar dan een reboot uitvoeren). Pas na mijn ingebrekestelling is er echt goed naar gekeken en komt er binnenkort een fix vanuit Polarium.

Het is vervelend dat je mij in deze ook maar iets verwijt, niet nodig en ook absoluut niet rechtvaardig. Daar zullen alle andere tweakers het mee eens zijn.
Te laag voltage
Hoe laag is dat dan?
Fluctueert het niet?
Waarom is je dit zelf nooit opgevallen?

• henriu
boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Te laag voltage
Hoe laag is dat dan?
Fluctueert het niet?
Waarom is je dit zelf nooit opgevallen?
Dat is wel opgevallen, dat heb ik Tibber zelfs gemeld in een ticket. Deze "warning" kon ik negeren.

• Timothi
boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Hou is op met trollen, Trolette

• henriu
Timothi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Hou is op met trollen, Trolette
Had al zo'n vermoeden, zal er geen energie meer in steken :*)

• boyette
  • Nu online
henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Had al zo'n vermoeden, zal er geen energie meer in steken :*)
Er is nu wel aandacht voor je zaak gekomen..

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-02 23:00

Dit lijkt wel gewoon de Zonneplan accu?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-02 22:28

Ethirty

Who...me?

Wesleymaur schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Dit lijkt wel gewoon de Zonneplan accu?
Bijna. Volgens mij heeft die geen PV en een iets andere accu. Maar inderdaad verder hetzelfde concept en merk.

Geen idee of die accu/omvormer goed lokaal is te gebruiken zonder tussenkomst van de cloud. Eerste indruk is van niet.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• henriu
Qua rewards hebben we weer een record vandaag, weten we gelijk wat tibber in de zak heeft gestoken :)

• Timothi
henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:42:
Qua rewards hebben we weer een record vandaag, weten we gelijk wat tibber in de zak heeft gestoken :)
Record voor 2026. +€3 is wel vaker voor gekomen (en hoger zelfs). Maar jij hebt twee homevolts, merk je nu verschil :)?

• Senaxx
beekc1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:03:
[...]

Hoezo geen nieuwe Homevolts meer, ze zijn nog steeds bij Tibber te koop? Ja, wel prijstechnisch een stuk minder aantrekkelijk.
https://tibber.com/nl/store/product/homevolt
Ik had moeten zeggen, geen nieuwe homevolts waarschijnlijk meer. Met meer capaciteit / of omvormer.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb mijn https://homevolt.online site vernieuwd en ben daarbij erachter gekomen dat wat timestamps miste in de data van mijn vorige dashboard (kWh Import/Export data). Aangezien de meter cumulatief is, kan gewoon de vorige value gebruiken om de lege gaten op te vullen, waardoor ik nog een paar euro extra ROI heb gevonden. Mijn ROI is niet zo sterk als die van @Gies123 maar ik zit wel wat dichter in de buurt dan eerder gedacht.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

henriu schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:42:
Met die grid reward is het dag resultaat net om het even. Ze hebben op ongunstige tijden geladen (betekent wel dat ze eindelijk op de onbalans markt handelen) waardoor ik ruim €2 heb betaald voor energie.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-02 22:43
Mooi dashboard zeg!! Wauw! Super overzichtelijk en precies de informatie die je wilt zien. Heb je de code ook op Github staan, en zou die ook voor andere mensen (ik vraag het voor een vriend 😜) bruikbaar zijn?
JackBol schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:57:
Ik heb mijn https://homevolt.online site vernieuwd en ben daarbij erachter gekomen dat wat timestamps miste in de data van mijn vorige dashboard (kWh Import/Export data). Aangezien de meter cumulatief is, kan gewoon de vorige value gebruiken om de lege gaten op te vullen, waardoor ik nog een paar euro extra ROI heb gevonden. Mijn ROI is niet zo sterk als die van @Gies123 maar ik zit wel wat dichter in de buurt dan eerder gedacht.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Al3xand3R360 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:00:
Mooi dashboard zeg!! Wauw! Super overzichtelijk en precies de informatie die je wilt zien. Heb je de code ook op Github staan, en zou die ook voor andere mensen (ik vraag het voor een vriend 😜) bruikbaar zijn?

[...]
Heb je alle kWh import en export data van je batterij sinds installatie nog beschikbaar?

Ik zit eraan te denken om het mogelijk te maken voor anderen een account te maken om je eigen data inzichtelijk te maken. Met de tibber api token en username/password kan ik alle data backfilled behalve wat je geladen/ontladen hebt. En indien je die info nog beschikbaar hebt, hoe zou je dit inzichtelijk kunnen maken aan een webapplicatie?

• Senaxx
JackBol schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Heb je alle kWh import en export data van je batterij sinds installatie nog beschikbaar?

Ik zit eraan te denken om het mogelijk te maken voor anderen een account te maken om je eigen data inzichtelijk te maken. Met de tibber api token en username/password kan ik alle data backfilled behalve wat je geladen/ontladen hebt. En indien je die info nog beschikbaar hebt, hoe zou je dit inzichtelijk kunnen maken aan een webapplicatie?
Je kan nog wel de data uit de onofficiele tibber API halen, met de volgende GraphQL. Dit is niet zo nauwkeurig als een eigen P1 meter, maar dit zijn de resultaten die tibber aanhoud en in de app weergeeft. En je kan ook zien hoeveel er geladen ontladen is, en hoeveel daarvan zonne energie is en er niet teruggeleverd is maar naar je huis is gegaan, voor de berekening niet belangrijk maar wel interessant.

Eventueel MONTHLY resolution kan je het per maand opvragen voor een heel jaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
{
  me {
    home(id: "xxxxxxxxxxxxxxxx") {
      batteryHistory(
        id: "xxxxxxxxxx"
        from: "2025-01-01T00:00:00"
        to: "2025-01-30T00:00:00"
        resolution: DAILY
      ) {
        resolution
        from
        to
        data {
          time
          charged
          discharged
          chargedFromGrid
          chargedFromSolar
          dischargedToGrid
          dischargedToHome
        }
      }
    }
  }
}
Toevallig was ik met een script bezig voor @Leftblank om alle data uit deze api te halen zodat we deze kunnen koppelen aan onbelansmarkt.nl zodat we de HV's kunnen meten aan andere batterijen.

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 01-02-2026 13:25 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Je kan nog wel de data uit de onofficiele tibber API halen, met de volgende GraphQL. Dit is niet zo nauwkeurig als een eigen P1 meter, maar dit zijn de resultaten die tibber aanhoud en in de app weergeeft. En je kan ook zien hoeveel er geladen ontladen is, en hoeveel daarvan zonne energie is en er niet teruggeleverd is maar naar je huis is gegaan, voor de berekening niet belangrijk maar wel interessant.

Eventueel MONTHLY resolution kan je het per maand opvragen voor een heel jaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
{
  me {
    home(id: "xxxxxxxxxxxxxxxx") {
      batteryHistory(
        id: "xxxxxxxxxx"
        from: "2025-01-01T00:00:00"
        to: "2025-01-30T00:00:00"
        resolution: DAILY
      ) {
        resolution
        from
        to
        data {
          time
          charged
          discharged
          chargedFromGrid
          chargedFromSolar
          dischargedToGrid
          dischargedToHome
        }
      }
    }
  }
}
Toevallig was ik met een script bezig voor @Leftblank om alle data uit deze api te halen zodat we deze kunnen koppelen aan onbelansmarkt.nl zodat we de HV's kunnen meten aan andere batterijen.
Ik heb net ook https://data-api.tibber.com/docs/ gevonden, die heeft quarterly als resolution, genoeg om te rekenen. Enige nadeel is dat die de homevolt data gebruikt, en dus geen externe verliezen mee rekent (die toch wel richting de 16% round trip gaan).

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-02 17:32

Ik vind deze wel interessant, vooral omdat op de foto het lijkt alsof deze met ingangen voor de zonnepanelen komen.
Maar als ik dan de specsheets er weer bij pak dan is het een andere omvormer, namelijk een zonder MPPT ingangen. Lekker verwarrend.

Dus we gaan maar is even mailen hoe het nou zit.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ben dit weekend even bezig geweest en heb een variant gemaakt die je aan je eigen tibber account kan koppelen. Er zitten nog wat ruwe randjes aan, maar wie wil mag het proberen.

Account aanmaken hier: https://my.homevolt.online. Je krijgt een link toegestuurd naar de config page van je account. Geef je account een naam en koppel aan de Tibber OAuth om je historische batterij data uit te lezen. Vooralsnog kun je volgens mij de grid rewards alleen uitlezen met username/password, dus die zal je moeten invullen op de config pagina. Mocht iemand een betere optie hebben om geen credentials te delen, dan hoor ik het graag.

Het fetchen van historische grid rewards gaat automatisch als je inlogt. De Tibber data API is echter traaaaaaag, dus die moet je even handmatig backfillen (en geduld hebben). Je kan de voortgang in real time volgen op het dashboard op https://my.homevolt.online/<accountnaam>. Zet de aggregate op "Day" en de window op "All". Gebruik de Apply knop om te refreshen want als je F5'ed gaat de view nog terug naar default.

Mijn dashboard met door de Tibber Data API gebackfilde is hier: https://my.homevolt.online/jackbol. Als je dat vergelijkt met het dashboard dat ik met mijn externe energiemeter track: https://homevolt.online, zie je nogal een discrepantie tussen total charged en decharged. De Tibber Data API kijkt puur naar wat er de batterij in en uit gaat, maar mist omvorm verliezen en de energie voor het batterij conditionerings-element. Tibber is zo'n 13% meer optimistisch dan de werkelijkheid.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een bug in de batterij data backfill ontdekt, voor diegene die al een account hebben, ik ga even de batterij data wissen en opnieuw backfillen, je dash zal even leeg zijn.

Edit: Nu meerdere accounts gebackfilled worden, merk ik dat de Tibber Data API begint te bokken. Ik moet even wat backoff/retry logic toevoegen.

[ Voor 29% gewijzigd door JackBol op 03-02-2026 09:45 ]

• Senaxx
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:40:
Ik heb een bug in de batterij data backfill ontdekt, voor diegene die al een account hebben, ik ga even de batterij data wissen en opnieuw backfillen, je dash zal even leeg zijn.

Edit: Nu meerdere accounts gebackfilled worden, merk ik dat de Tibber Data API begint te bokken. Ik moet even wat backoff/retry logic toevoegen.
Wat ontzettend tof! Ik was net met de backfill begonnen dus die mag ik dan ook weer opnieuw doen vanwege je bugje.

Ik ben ook van het self-hosten, dus mocht er een mogelijkheid zijn om dit bijvoorbeeld op github te knallen zodat ik het zelf kan hosten mag ook :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb de backfill opnieuw gestart vanuit mijn admin panel, terwijl die loopt is de backfill knop even geblocked op je config page. Als het goed gaat loopt de backfill nu goed door.

Mbt self hosting, ik heb het als een worker op Cloudflare draaien, ik heb wel een GDPR/PII audit gedaan, maar ik ben nog niet door de source heen gegaan om te checken of die clean genoeg is om te publiceren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AAARGH! Als ik meerdere accounts backfill, loop ik in de rate limiter van de Data API.

Ik heb alle data weer gewist. Kunnen diegene met een account zelf op de backfill button op de config drukken? Graag even de output in de gaten houden. Als het goed is word voor elke dag 96 values ge-insert (voor elk kwartier). Mocht het zo zijn dat je een dat niet 96 values hebt, geef me dan even de datum van die dag door.

• henriu
Super tof! (Backfill loopt) 8)
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:55:
AAARGH! Als ik meerdere accounts backfill, loop ik in de rate limiter van de Data API.

Ik heb alle data weer gewist. Kunnen diegene met een account zelf op de backfill button op de config drukken? Graag even de output in de gaten houden. Als het goed is word voor elke dag 96 values ge-insert (voor elk kwartier). Mocht het zo zijn dat je een dat niet 96 values hebt, geef me dan even de datum van die dag door.

• Senaxx
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:51:
Mbt self hosting, ik heb het als een worker op Cloudflare draaien, ik heb wel een GDPR/PII audit gedaan, maar ik ben nog niet door de source heen gegaan om te checken of die clean genoeg is om te publiceren.
Ja hoor geen haast, het is al heel tof dat je dit zo ter beschikking stelt. Vaak van productie code naar gepuliceerde code in een repo is nog wel wat extra werk voor nodig.

Voor nu lijkt de backfill wel goed te gaan, krijg netjes 96 resultaten per dag.

Edit: 4 afwijkingen:
2024-11-28 - Fetched: 23, Inserted: 92 (hour)
2025-04-02 - Fetched: 96, Inserted: 45 (quarterHour)
2025-10-19 - Fetched: 92, Inserted: 92 (quarterHour)
2025-11-06 - Fetched: 93, Inserted: 93 (quarterHour)

Edit:
Dashboard geeft aan 306 dagen online, terwijl ik meer zou verwachten sinds een installatiedatum in november 2024? Blijkbaar heeft hij 4 april als start datum gekozen? Nog een keer backfill drukken lijkt nu wel vanaf november 2024 te vullen.

[ Voor 29% gewijzigd door Senaxx op 03-02-2026 12:00 ]

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:25
Wauw @JackBol, dit heb je echt goed gedaan! Hier loopt de backfill ook. Ik heb uiteraard mijn eigen dahboardje al staan maar ik denk dat de jouwe inmiddels beter in elkaar zit, dus: "if you can't beat them, join them" _/-\o_

Edit: laat het aub weten als er kosten aan verbonden zijn @JackBol.

[ Voor 13% gewijzigd door Gies123 op 03-02-2026 11:08 ]

Homevolt dashboard

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:53:
Wauw @JackBol, dit heb je echt goed gedaan! Hier loopt de backfill ook. Ik heb uiteraard mijn eigen dahboardje al staan maar ik denk dat de jouwe inmiddels beter in elkaar zit, dus: "if you can't beat them, join them" _/-\o_

Edit: laat het aub weten als er kosten aan verbonden zijn @JackBol.
Cloudflare is top, de hosting, storage en compute is allemaal gratis!

Ik merk dat er nog wel wat bugjes in die backfill zitten. Alles dat meer dan +/- 300 dagen moet backfillen gaat ergens kapot. Ik wil graag de Data API de schuld geven maar ik moet vanavond ff dieper naar mijn code kijken 😅

• Gies123
Als Nederlander houd ik van gratizz :)F

Homevolt dashboard

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-02 12:55
JackBol schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:51:
Ik heb de backfill opnieuw gestart vanuit mijn admin panel, terwijl die loopt is de backfill knop even geblocked op je config page. Als het goed gaat loopt de backfill nu goed door.

Leuk, ziet er goed uit, heb me ook ingeschreven :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Slecht nieuws, ik loop met het backfillen tegen schalingsproblemen aan op de backend en ik moet dit van het weekend serieus gaan re-factoren. Ik heb de pagina even offline gehaald en ook iedereens' data verwijderd. Ik ga proberen dit ding zo snel mogelijk weer online te krijgen. Wanneer het weer wat stabieler is, zal ik de app weer publiceren en kan iedereen weer aan de slag :)

• Timothi
Hoe performed de homevolt bij jullie? Ik merk de laatste tijd dat de activiteit van de homevolt echt beperkt is. Ligt dit aan mij of is dat bij jullie ook zo? Ik zie zelden meer een full cycle plaats vinden (0%—>100%—>0%). Ik heb de afschrijvingskosten op 5 cent staan.

Voorbeeld van vandaag en morgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBCQHA2wz5xA6u8o-OQhFfT_EWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SgITY7n3f2wUUjQ3hwxvvNfa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tNlCK8ad7ijfR2W14LeB3PMSfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KdNfzMskUkplknyxNQiFGFsg.png?f=fotoalbum_large

• Wesleymaur
Bij mij idem. Het is grijs, koud en saai weer. Dat zie je terug in de spread in prijzen op een dag. Die is klein. Dus gebeurt er weinig. Ook weinig onbalans hierdoor.

• zerocool
  • Laatst online: 16-02 21:36
Is dit de vervanger van de Homevolt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4UuuE6zVqKA5romopbh_KGZKcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQBlj9cQsNNKOqYZi5OuwbHP.png?f=fotoalbum_large

• Gies123
Bespaar 1300 euro per jaar!? Nou moe...

Homevolt dashboard

• Senaxx
Senaxx in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

Ja zoals ik al eerder in het topic aangaf vermoedt ik dat ze geen nieuwe homevolts meer gaan uitbrengn en alleen de huidige nog blijven ondersteunen. Misschien is het toch te moeilijk gebleken om een winstgevende eigen batterij samen met polarium te ontwikkelen? Ik gis hier maar wat hoor, maar kan het mij zo voorstellen dat een "of-the-shellf" waar al bredere ondersteuning voor is makkelijker is om te ondersteunen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De Homevolt is dan ook vrij prijzig voor wat er inmiddels op de markt is, NMC ipv Li-Ion en - als ik hier zo lees - best een hoop accu-packs die vervangen worden.

Een formule verkopen die de concurrent ook gebruikt is wellicht simpeler.
  • Maar ja, wel weer Chinees ipv Europees spul.
  • Of er nu wel of geen PV op kan is me niet geheel duidelijk, er zijn 2 varianten van die Solis die gebruikt worden.
  • Geen noodstroom, wat voor dit geld wat mij betreft best zou mogen.
  • En mogelijk weer een vendor lock-in, met verre beloftes?

• Wesleymaur
Het is een product van Polarium. Ik zie op de website dat ze in andere landen met andere partners werken. Ik kan me ook voorstellen dat de accu modules gestandaardiseerde modules zijn binnen Polarium waardoor alleen de software de uitdaging is.
Senaxx schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Senaxx in "Homevolt thuisbatterij + Tibber"

Ja zoals ik al eerder in het topic aangaf vermoedt ik dat ze geen nieuwe homevolts meer gaan uitbrengn en alleen de huidige nog blijven ondersteunen. Misschien is het toch te moeilijk gebleken om een winstgevende eigen batterij samen met polarium te ontwikkelen? Ik gis hier maar wat hoor, maar kan het mij zo voorstellen dat een "of-the-shellf" waar al bredere ondersteuning voor is makkelijker is om te ondersteunen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb het platform weer 98% werkend, en nu met een schaalbare backend.

Er zitten echter wat bugjes in the de Tibber Data API waarvan ik Tibber op de hoogte heb gesteld. Ik wacht eerst even af of ze die op korte termijn kunnen herstellen voordat ik hier zelf allemaal exception code voor ga schrijven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik durf het wel weer aan. Hier is de nieuwe versie. Als het goed is gaat deze niet meer zo snel stuk 😂
De bedoeling is dat de hele flow zichzelf wijst, dus even geen gedetailleerde instructies hier, ik hoor het wel als jullie er niet uitkomen! https://my.homevolt.online/

Overigens ga je nog altijd dagen met data missen in de backfill van de batterij data. Dit is geen bug, die data is gewoon niet beschikbaar in de Tibber Data backend. Gaat in mijn geval over zo'n 150 datapunten (uit een totaal van zo'n 40.000) dus de afwezigheid zal niet significant op de RoI drukken.

Mijn eigen dash: https://my.homevolt.online/jackbol

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sommige mensen zijn al weer lekker aan de slag gegaan en ik heb een foutje in de flow ontdekt. Je MOET je account een naam geven voordat je de Tibber integratie doet. Ik zal vandaag nog ff de code aanpassen zodat dit afgedwongen wordt, maar mocht je hier tegenaan lopen dan weet je wat het is.

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-02 11:57
JackBol schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:10:
Ik durf het wel weer aan. Hier is de nieuwe versie. Als het goed is gaat deze niet meer zo snel stuk 😂
De bedoeling is dat de hele flow zichzelf wijst, dus even geen gedetailleerde instructies hier, ik hoor het wel als jullie er niet uitkomen! https://my.homevolt.online/

Overigens ga je nog altijd dagen met data missen in de backfill van de batterij data. Dit is geen bug, die data is gewoon niet beschikbaar in de Tibber Data backend. Gaat in mijn geval over zo'n 150 datapunten (uit een totaal van zo'n 40.000) dus de afwezigheid zal niet significant op de RoI drukken.

Dankjewel voor je moeite, leuk om inzicht in het terug verdienen.

Wat niet meegenomen wordt is de verlaging van je energieprijs, maar dat is voor iedereen verschillend.
Maar dat helpt mijn inziens ook met het “ terug” verdienen

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
[...]

Dankjewel voor je moeite, leuk om inzicht in het terug verdienen.

Wat niet meegenomen wordt is de verlaging van je energieprijs, maar dat is voor iedereen verschillend.
Maar dat helpt mijn inziens ook met het “ terug” verdienen
Goed punt! Tot vorig jaar maakte het niet uit of je de kWh teruggaf aan je huis of het net, die kWh was hetzelfde waard. Nu de Tibbervergoeding voor terugleveren eraf is, is een kWh in je eigen huis opmaken voordeliger dan terugleveren.

Bij het importeren van de data bewaar ik alle source, die ook de "from Solar" en "to Grid" data heeft. Dus wanneer ik hiervoor de juiste rekensom heb uitgevogeld kan ik de daily aggregates automatisch opnieuw berekenen en de UI updaten.

• Gies123
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:03:
Sommige mensen zijn al weer lekker aan de slag gegaan en ik heb een foutje in de flow ontdekt. Je MOET je account een naam geven voordat je de Tibber integratie doet. Ik zal vandaag nog ff de code aanpassen zodat dit afgedwongen wordt, maar mocht je hier tegenaan lopen dan weet je wat het is.
Ook wel leuk als we dan onze Tweakers naam gebruiken, dan kunnen we ook bij elkaar in de keuken kijken ;-)

Homevolt dashboard

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Top, iedereen is lekker bezig met uploaden. Ik heb ook een patroon gevonden in de missende batterij data. Voor de volgende dagen mist iedereen datapunten voor battery data. Lijkt me dat er aan de Tibber kant ergens wat data gecorrumpeerd is geraakt.
  • 2025-03-01
  • 2025-03-30
  • 2025-09-29
  • 2025-10-01
  • 2025-10-03
  • 2025-10-19
  • 2025-10-20
  • 2025-10-27
  • 2025-10-29
  • 2025-11-06

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:29

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Hi Jack, mooi werk!

Ik krijg uitsluitend data binnen vanaf 1 januari 2026. Weet jij of/hoe ik ook data 2025 kan ophalen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

LordOfThePings schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:04:
Hi Jack, mooi werk!

Ik krijg uitsluitend data binnen vanaf 1 januari 2026. Weet jij of/hoe ik ook data 2025 kan ophalen?
Ik zie het. Op welke dag is je batterij (ongeveer) geïnstalleerd?

Edit: ik moet hier even wat dieper naar kijken, als ik handmatig de data pull krijg ik wel goede response. Je kan proberen eens je account te deleten en opnieuw te registreren om de kijken of het dan weg is.

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 12:41 ]

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:29

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Ik zie het. Op welke dag is je batterij (ongeveer) geïnstalleerd?

Edit: ik moet hier even wat dieper naar kijken, als ik handmatig de data pull krijg ik wel goede response. Je kan proberen eens je account te deleten en opnieuw te registreren om de kijken of het dan weg is.
Dank je. Mei 2025. Ik ga het vanavond nog maar eens proberen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie dat alle nieuwe accounts nu niet meer verder dan 1-1-2026 terug kijken. Ik moet dit vanavond even fixen.
Tot die tijd hoeft je geen account aan te maken 😅

• henriu
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:00:
Ik zie dat alle nieuwe accounts nu niet meer verder dan 1-1-2026 terug kijken. Ik moet dit vanavond even fixen.
Tot die tijd hoeft je geen account aan te maken 😅
Haha, ik zat al te kijken wat ik fout deed 8)7

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@henriu @LordOfThePings het zou gefixt moeten zijn, het was makkelijker om even jullie accounts te deleten zodat je de flow weer van vooraf kan starten.

• henriu
Yes, super!
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:34:
@henriu @LordOfThePings het zou gefixt moeten zijn, het was makkelijker om even jullie accounts te deleten zodat je de flow weer van vooraf kan starten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Senaxx een bug waar ik bij jouw account tegenaan liep blijkt ook een Tibber API bug te zijn. Je mist de gridreward voor 18 december 2025. De API geeft null terug.

Dit heb ik nog bij niemand anders gezien. Ik weet niet wat je hieraan kan doen, gewoon FYI.
code:
1
2
3
4
{
      "from": "2025-12-18T00:00:00+01:00",
      "batteryRewards": null
    },

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 15:50 ]

• Senaxx
JackBol schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:10:

Lekker bezig @JackBol. Voor mijn eigen nieuwsgierigheid voor de interface gebruik je daar templates voor of code je dit allemaal zelf? Vind het netjes hoe je alles zo mooi maakt, en nu ook met de duidelijke flow er in.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Lekker bezig @JackBol. Voor mijn eigen nieuwsgierigheid voor de interface gebruik je daar templates voor of code je dit allemaal zelf? Vind het netjes hoe je alles zo mooi maakt, en nu ook met de duidelijke flow er in.
Ik heb 0 regels code geschreven. Dit is 99.9% Claude Opus.
Alleen met de Tibber API integratie en de calculatie logica had Opus een beetje hulp nodig. Ik heb er echt geen woorden meer voor hoe effectief AI is.

Edit: dat is overigens niet helemaal waar, ik had wel een data model gemaakt, ook had ik een mening over hoe bepaalde control logic zou moeten werken. Dus er zat wel wat denkwerk in. Maar ik heb dat allemaal in natural language meegegeven en Opus heeft de code geschreven.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 15:56 ]

• Gies123
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Alleen met de Tibber API integratie en de calculatie logica had Opus een beetje hulp nodig. Ik heb er echt geen woorden meer voor hoe effectief AI is.
_/-\o_

Bizar dat dit allemaal kan. En dit is nog maar het begin!

Homevolt dashboard

• Senaxx
[...]

Ah erg netjes. Ik gebruik het ook voor privé projectjes ook wel en ook wel steeds meer voor troubleshooting. Maar alleen waar ik het zelf kan controleren of iets goed is, het is vooral meer snelheid gemak en gemak. Ik kan er een half uur over doen om een script te schrijven en met stackoverflow het gaan debuggen, terwijl AI het voor mij sneller kan doen en ik het daarna kan controleren.

En goed kunnen prompten en goed kunnen uitleggen wat je wilt en hoe je het wilt is ook nog steeds een kunst opzich.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 09-02-2026 16:00 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:00:
[...]
En goed kunnen prompten en goed kunnen uitleggen wat je wilt en hoe je het wilt is ook nog steeds een kunst opzich.
Wat ik heb gemerkt is dat je ook "op de rails" moet blijven met de LLM. Soms dan gaat Opus de mist in. In het verleden probeerde ik hem dan te vragen om het recht te trekken. Nu niet meer. Ik check de repo gewoon opnieuw uit en stel de vraag nog een keer met meer context. Liever een stapje terug en opnieuw bouwen dan door blijven akkeren. Dat voorkomt een hoop spaghetti code.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lekker vibecoden :D

Wel belangrijk om erbij te vermelden dan dat beveiliging niet per se voorop staat als je alles door AI laat schrijven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wanneer heb je voor het laatst gevibecode? Je kan Opus gewoon een PII/Security audit laten doen. Overzicht van alle endpoints die credentials of sensitive data in een response hebben, validatie dat alle endpoints alleen met de juiste sessie tokens toegankelijk zijn, checks of er SQLI, CSRF of XSS risk is. Check op hardcoded tokens/keys, etc.

Je moet je je LLM wel vragen dit te doen, maar je kan ook prima de bescherming tegen OWASP Top 10 in een memory item stoppen.

• commentator
[...]

Edit: dat is overigens niet helemaal waar, ik had wel een data model gemaakt, ook had ik een mening over hoe bepaalde control logic zou moeten werken. Dus er zat wel wat denkwerk in. Maar ik heb dat allemaal in natural language meegegeven en Opus heeft de code geschreven.
goed werk!
Moet die tibber login gegevens opgeslagen blijven nadat de oauth er is?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:33:
[...]

goed werk!
Moet die tibber login gegevens opgeslagen blijven nadat de oauth er is?
Voor de Grid Rewards helaas wel. Ik heb Tibber gesproken en die geven aan dat Grid Rewards via de Data API op de roodmap staat. Wanneer die via de data API te fetchen zijn bouw ik het direct om want ik heb geen enkele zin om login gegevens te beheren. Al die credentials zitten overigens in een losse datastore die niet verbonden is met de batterij en grid rewards data.

• commentator
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Voor de Grid Rewards helaas wel. Ik heb Tibber gesproken en die geven aan dat Grid Rewards via de Data API op de roodmap staat. Wanneer die via de data API te fetchen zijn bouw ik het direct om want ik heb geen enkele zin om login gegevens te beheren. Al die credentials zitten overigens in een losse datastore die niet verbonden is met de batterij en grid rewards data.
dank voor de info

ik loop nu nog tegen het volgende aan, hij blijft maar zeggen:
code:
1
6 day(s) with incomplete data

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:36:
[...]

dank voor de info

ik loop nu nog tegen het volgende aan, hij blijft maar zeggen:
code:
1
6 day(s) with incomplete data
Ja die data zit niet in de Tibber API. Ik heb dit bij Tibber gemeld. Als ze me aangeven dat deze data nooit meer beschikbaar komt, dan los ik dit aan mijn kant in de UI op, het gaat om zo'n 150~200 data punten (i.e. kwartieren).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:30:
Wanneer heb je voor het laatst gevibecode? Je kan Opus gewoon een PII/Security audit laten doen. Overzicht van alle endpoints die credentials of sensitive data in een response hebben, validatie dat alle endpoints alleen met de juiste sessie tokens toegankelijk zijn, checks of er SQLI, CSRF of XSS risk is. Check op hardcoded tokens/keys, etc.

Je moet je je LLM wel vragen dit te doen, maar je kan ook prima de bescherming tegen OWASP Top 10 in een memory item stoppen.
Top! Je hebt er duidelijk meer verstand van dan de gemiddelde Jan of Truus.

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een website online gezet wordt vol lekken en plaintext creds.

• berry76
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:21:
Top, iedereen is lekker bezig met uploaden. Ik heb ook een patroon gevonden in de missende batterij data. Voor de volgende dagen mist iedereen datapunten voor battery data. Lijkt me dat er aan de Tibber kant ergens wat data gecorrumpeerd is geraakt.
  • 2025-03-01
  • 2025-03-30
  • 2025-09-29
  • 2025-10-01
  • 2025-10-03
  • 2025-10-19
  • 2025-10-20
  • 2025-10-27
  • 2025-10-29
  • 2025-11-06
Zouden dat dagen kunnen zijn geweest met te weinig prijsverschil tussen de laagste en hoogste prijs (minder dan 6 cent), waardoor er niet is gehandeld?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Zouden dat dagen kunnen zijn geweest met te weinig prijsverschil tussen de laagste en hoogste prijs (minder dan 6 cent), waardoor er niet is gehandeld?
Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg data punten die 0 (nul) hebben teruggegeven. Maar deze datapunten ontbreken compleet. De response is gewoon gedeeltelijk leeg. Ze hebben er in februari 2025 ook een paar dagen over gedaan om van de uur naar de kwartier interval te gaan voor het uitlezen van de batterij. Zo krijg je tussen 2 en 7 feb soms wel en soms geen kwartierprijzen. Lijkt wel alsof ze in productie testen. Ik gok dat Tibber aan de achterkant wat data is kwijtgeraakt 😅.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lekker dagje met lekkere inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCqLJYMaM90_cqDHaeSMJpUutF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGSCwUL3uk0kDqmN2j40cvKY.jpg?f=fotoalbum_large

https://my.homevolt.online/jackbol/day/2026-02-09

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 09-02-2026 21:38 ]

• berry76
JackBol schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg data punten die 0 (nul) hebben teruggegeven. Maar deze datapunten ontbreken compleet. De response is gewoon gedeeltelijk leeg. Ze hebben er in februari 2025 ook een paar dagen over gedaan om van de uur naar de kwartier interval te gaan voor het uitlezen van de batterij. Zo krijg je tussen 2 en 7 feb soms wel en soms geen kwartierprijzen. Lijkt wel alsof ze in productie testen. Ik gok dat Tibber aan de achterkant wat data is kwijtgeraakt 😅.
Gebruik je zelf een andere instelling om de info weer te geven, dan dat ik kan zien op mijn info site ?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:20:
[...]

Gebruik je zelf een andere instelling om de info weer te geven, dan dat ik kan zien op mijn info site ?
Wat bedoel je precies?

• berry76
Ik zie alleen een blok overzicht. En in jouw zie de soc % en epexAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SPsv5IaTDem335l5bVItyQ_7kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9CKepVCxu82s1LX1kLcJWUKC.png?f=fotoalbum_large waarde

• commentator
berry76 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:48:
[...]

Ik zie alleen een blok overzicht. En in jouw zie de soc % en epex[Afbeelding] waarde
op de datum onderaan doorklikken

• Steyn
Hm, is Tibber wijzigingen aan het pushen naar de Homevolts? Ik zie dat beide Homevolt's hier gisteravond zijn herstart. Ik zie zo snel geen firmware updates oid?

• Gies123
Steyn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
Hm, is Tibber wijzigingen aan het pushen naar de Homevolts? Ik zie dat beide Homevolt's hier gisteravond zijn herstart. Ik zie zo snel geen firmware updates oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9ckJMcKjPvJU6GmZiF0nWCDxYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gHEo2F8LTCOSNShiIzQLBTo.png?f=fotoalbum_large
Hmm, ik dacht ik kijk ook eens een keer, zie ik gelijk een error. Iemand enig idee wat het is?

Homevolt dashboard

• Senaxx
Gies123 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, ik dacht ik kijk ook eens een keer, zie ik gelijk een error. Iemand enig idee wat het is?
Die error heb ik ook staan, ik zie niet zo een update behalve in de log een hardcoded ping naar google dns 8.8.8.8 elke minuut.

https://d2pihgpnrb4x19.cloudfront.net/release.manifest.json

Dit is het manifest wat de homevolt download, en de ecu-hub-esp32 heeft wel in de header een datum staan van 23 jan 2026, dus dat is wel vrij recent nog. Onder uptime staat wel een tijd van 79100891 (ms?) ga ik vanuit wat ongeveer 21 uur is.

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 10-02-2026 16:37 ]

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste