Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:26:
Ik zie dat toch echt anders. Voor teruglevering méér uitbetalen dan de beursprijs + belastingen is simpelweg niet houdbaar. En ik vind niet dat je serieus kan stellen dat door salderen er geen inkoopkosten gemaakt hoeven worden.
Ja, het is jammer dat een voordeeltje nu verdwijnt, maar het 'een oor aangenaaid worden' en 'fancy methode om winst te maken' noemen gaat mij toch echt te ver. Want het alternatief is dat het voordeeltje betaald wordt door de mensen die geen mogelijkheid hebben om terug te leveren en dat lijkt mij écht niet eerlijk of wenselijk.
edit: ik zie dat ik in het verkeerde topic zit... dit gaat puur over het energiecontract, niet over de Homevolt.
Duidelijk. Ik kende de situatie omtrent de Homevolt verder niet, heb in het topic nu een stuk teruggelezen en begrijp het nu wat beterSenaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:55:
[...]
Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.
Ik heb een lokale technische manier gevonden hoe je het zou kunnen doen, maar niet uitgewerkt. Maar als je overstapt zou je de Grid Rewards verliezen, en dit is nu meerendeel de verdienste nog met de HV.Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Dus ik weet niet of het de moeite waard om te gaan ontwikkelen.
Ik heb even gekeken wat het mij effectief zou kosten / minder zou opleveren:
Volgens de Tibber app heb ik dit jaar 10kWh geproduceerd, daarvan hebben wij 37% zelf gebruikt en 63% teruggeleverd. Dat is 6535 kWh teruggeleverd.
6535 * 0,0248 = 162 euro per jaar
Heb nog even gekeken naar de beweringen van @Backpacker maar heb ze teruggevonden:
- In dit comment geeft backpacker aan dat andere energieproviders bezig zijn met de HV te ondersteunen
- In dit comment geeft backpacker aan dat via de API het ook mogelijk moet worden om de HV aan te sturen.
[ Voor 41% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2025 17:14 ]
Ik koos destijds voor Tibber/Homevolt vanwege de belofte dat er een API zou komen, zodat ik geen vendor-lock-in zou hebben. Het is eind 2025, ik heb nog geen API gezien...
Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:03:
Ik koos destijds voor Tibber/Homevolt vanwege de belofte dat er een API zou komen, zodat ik geen vendor-lock-in zou hebben. Het is eind 2025, ik heb nog geen API gezien...
Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025
Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:09:
[...]
Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/
Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025
[ Voor 32% gewijzigd door LordOfThePings op 28-11-2025 22:27 ]
Ik ga per 1 december de homevolt een maandje in Self Consumption mode zetten. November heeft €39,60 grid rewards opgeleverd en verwacht dat December nog lager gaat. Dus ja, dat verlies neem ik wel even op de koop toeGies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:58:
Jamaar...jamaar... moet ik dan voor elke kWh 2,5 cent betalen...?Ofwel de terugverdientijd wordt nóg langer. Met de huidige condities leverde de handel al geen pepernoot op en dat wordt nog minder. De setting 'afschrijvingskosten' die nu op 5 cent staat kunnen we dan denk ik beter op 7,5 cent zetten want volgens mij bepalen ze a.d.h.v. deze setting of het nut heeft om de HV op te laden / te ontladen of niet.
Heeft iemand al eens gekeken of het inmiddels nuttiger is om de HV in Self Consumption mode te zetten? Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat dat punt binnenkort bereikt wordt.
Ik zie in jouw Dashboard eigenlijk ook wat ik zie, het handelen (inkoop / verkoop stuk) is gewoon nihil. Puur batterij slijtage.
Wat ik verwacht had, was dat ik een API zou hebben waarmee ik bijvoorbeeld zou kunnen schakelen naar Frank Energie of een andere partij die slimme aansturing van accu's ondersteund. Op de website van de fabrikant van de Homevolt (Polarium) zie ik echter dat alleen Tibber op dit moment wordt gegeven als leverancier. Ik ben benieuwd wanneer dit verbeterd. Kortom, Tibber communiceer: manage onze verwachtingen.LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:23:
[...]
Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.
Ik ben toch maar eens gaan kijken of we dit kunnen automatiseren en misschien kunnen integreren in home assistant. Voor nu heb ik eerst gekeken wat er nodig is om hem aan te spreken en commando's uit te voeren. Ik heb een api(?) wrapper gemaakt waarmee ik nu commando's kan geven om de status op te vragen en ook de HV schedules kan aanmaken, of bijvoorbeeld direct te starten met laden of ontladen. Kan het ook weer uitzetten om Tibber weer de controle te geven over de accu.Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Ik weet alleen nog niet wat de beste manier om dit te integreren. Ik heb voor het onderzoeken nu, maar snel een python scriptje gemaakt die je met parameters kan aanroepen. Idealiter wil je misschien een Homevolt plugin misschien die dezelfde functionaliteit heeft? Al werkt een python script in de scripts directory ook gewoon. Daarna moet je een methode ontwikkelen (of is die er al in de vorm van een plugin?) die de schema's kan bepalen en dit naar de HV kan sturen.
/f/image/dBNqtrge9k2lozEpF4Kd7HkE.png?f=fotoalbum_large)
edit: https://github.com/bullitt186/ha-wattwise/ ik kwam wel deze plugin bezig. Als je dus de acties van de wrapper aan een sensor koppelt en die aanroept via dit script zou de HV kunnen aansturen. Alleen deze maakt dus geen planningen, maar start het laden en ontladen meteen. De planning is wel te zien in HA.
De plugin lijkt ook rekening te houden met solar en andere variabelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| wattwise: module: wattwise class: WattWise ha_url: "http://your-home-assistant-url:8123" token: "YOUR_LONG_LIVED_ACCESS_TOKEN" # User-specific settings battery_capacity: 11.2 # kWh battery_efficiency: 0.9 charge_rate_max: 6 # kW discharge_rate_max: 6 # kW time_horizon: 48 # hours feed_in_tariff: 7 # ct/kWh consumption_history_days: 7 # days lower_battery_limit: 1.0 # kWh # Home Assistant Entity IDs consumption_sensor: "sensor.your_house_consumption" solar_forecast_sensor_today: "sensor.solcast_pv_forecast_today" solar_forecast_sensor_tomorrow: "sensor.solcast_pv_forecast_tomorrow" price_forecast_sensor: "sensor.tibber_prices" battery_soc_sensor: "sensor.your_battery_soc" # Optional switches (default values shown) battery_charging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_charging_from_grid" battery_discharging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_discharging_enabled" |
[ Voor 32% gewijzigd door Senaxx op 29-11-2025 03:36 ]