• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:26:
Ik zie dat toch echt anders. Voor teruglevering méér uitbetalen dan de beursprijs + belastingen is simpelweg niet houdbaar. En ik vind niet dat je serieus kan stellen dat door salderen er geen inkoopkosten gemaakt hoeven worden.

Ja, het is jammer dat een voordeeltje nu verdwijnt, maar het 'een oor aangenaaid worden' en 'fancy methode om winst te maken' noemen gaat mij toch echt te ver. Want het alternatief is dat het voordeeltje betaald wordt door de mensen die geen mogelijkheid hebben om terug te leveren en dat lijkt mij écht niet eerlijk of wenselijk.

edit: ik zie dat ik in het verkeerde topic zit... dit gaat puur over het energiecontract, niet over de Homevolt.
Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:55:
[...]

Ja, het is meer dat er vanuit de community wat al wat onvrede over de Homevolt is en de gemaakte beloftes. En dit is een extra nadelige stap vanuit Tibber waardoor de marge die er was nog meer afneemt.
Duidelijk. Ik kende de situatie omtrent de Homevolt verder niet, heb in het topic nu een stuk teruggelezen en begrijp het nu wat beter :)

• Senaxx
  • Nu online
Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Ik heb een lokale technische manier gevonden hoe je het zou kunnen doen, maar niet uitgewerkt. Maar als je overstapt zou je de Grid Rewards verliezen, en dit is nu meerendeel de verdienste nog met de HV.

Dus ik weet niet of het de moeite waard om te gaan ontwikkelen.

Ik heb even gekeken wat het mij effectief zou kosten / minder zou opleveren:
Volgens de Tibber app heb ik dit jaar 10kWh geproduceerd, daarvan hebben wij 37% zelf gebruikt en 63% teruggeleverd. Dat is 6535 kWh teruggeleverd.

6535 * 0,0248 = 162 euro per jaar :+

Heb nog even gekeken naar de beweringen van @Backpacker maar heb ze teruggevonden:
  • In dit comment geeft backpacker aan dat andere energieproviders bezig zijn met de HV te ondersteunen
  • In dit comment geeft backpacker aan dat via de API het ook mogelijk moet worden om de HV aan te sturen.

[ Voor 41% gewijzigd door Senaxx op 28-11-2025 17:14 ]

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:25

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Ik koos destijds voor Tibber/Homevolt vanwege de belofte dat er een API zou komen, zodat ik geen vendor-lock-in zou hebben. Het is eind 2025, ik heb nog geen API gezien...

• Senaxx
  • Nu online
LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:03:
Ik koos destijds voor Tibber/Homevolt vanwege de belofte dat er een API zou komen, zodat ik geen vendor-lock-in zou hebben. Het is eind 2025, ik heb nog geen API gezien...
Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/

Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025

• LordOfThePings

LordOfThePings

Senaxx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:09:
[...]

Ligt er aan wat voor API je zoekt. Er is wel degelijk een nieuwe API gelanceerd: https://data-api.tibber.com/docs/

Alleen hier staat alleen wat basis informatie en verbruik informatie in. Geen manier om de HV aan te sturen. Komt er wel aan volgens een belofte uit maart 2025
Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.

[ Voor 32% gewijzigd door LordOfThePings op 28-11-2025 22:27 ]

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:56
Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:58:
Jamaar...jamaar... moet ik dan voor elke kWh 2,5 cent betalen...? :-( Ofwel de terugverdientijd wordt nóg langer. Met de huidige condities leverde de handel al geen pepernoot op en dat wordt nog minder. De setting 'afschrijvingskosten' die nu op 5 cent staat kunnen we dan denk ik beter op 7,5 cent zetten want volgens mij bepalen ze a.d.h.v. deze setting of het nut heeft om de HV op te laden / te ontladen of niet.

Heeft iemand al eens gekeken of het inmiddels nuttiger is om de HV in Self Consumption mode te zetten? Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat dat punt binnenkort bereikt wordt.
Ik ga per 1 december de homevolt een maandje in Self Consumption mode zetten. November heeft €39,60 grid rewards opgeleverd en verwacht dat December nog lager gaat. Dus ja, dat verlies neem ik wel even op de koop toe ;)

Ik zie in jouw Dashboard eigenlijk ook wat ik zie, het handelen (inkoop / verkoop stuk) is gewoon nihil. Puur batterij slijtage.

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
LordOfThePings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:23:
[...]

Ik bedoel aansturen... en dat wordt al heel lang beloofd. En al heel lang totale stilte. Dus ik begrijp de irritatie wel. De verwachtingen werden hoog opgevoerd, maar nu hebben we een fraaie batterij aan de muur hangen waar uitsluitend Tibber bepaalt wat er gebeurt en onder welke voorwaarden. Terwijl de stellige verwachting was gewekt dat de gebruiker zelf ook kan aansturen en aanpassen op basis van eigen gebruik en voorkeuren.
Wat ik verwacht had, was dat ik een API zou hebben waarmee ik bijvoorbeeld zou kunnen schakelen naar Frank Energie of een andere partij die slimme aansturing van accu's ondersteund. Op de website van de fabrikant van de Homevolt (Polarium) zie ik echter dat alleen Tibber op dit moment wordt gegeven als leverancier. Ik ben benieuwd wanneer dit verbeterd. Kortom, Tibber communiceer: manage onze verwachtingen.

• Senaxx
  • Nu online
Gies123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik voel me een behoorlijk oor aangenaaid nu en heb een beste vendor lock-in omdat de API (volgens mij) nog niet af is en we zelf de HV niet kunnen aansturen (correct me if I'm wrong).
Ik ben toch maar eens gaan kijken of we dit kunnen automatiseren en misschien kunnen integreren in home assistant. Voor nu heb ik eerst gekeken wat er nodig is om hem aan te spreken en commando's uit te voeren. Ik heb een api(?) wrapper gemaakt waarmee ik nu commando's kan geven om de status op te vragen en ook de HV schedules kan aanmaken, of bijvoorbeeld direct te starten met laden of ontladen. Kan het ook weer uitzetten om Tibber weer de controle te geven over de accu.

Ik weet alleen nog niet wat de beste manier om dit te integreren. Ik heb voor het onderzoeken nu, maar snel een python scriptje gemaakt die je met parameters kan aanroepen. Idealiter wil je misschien een Homevolt plugin misschien die dezelfde functionaliteit heeft? Al werkt een python script in de scripts directory ook gewoon. Daarna moet je een methode ontwikkelen (of is die er al in de vorm van een plugin?) die de schema's kan bepalen en dit naar de HV kan sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlpJktlOCqIxZJZ52IqaNt1ciuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBNqtrge9k2lozEpF4Kd7HkE.png?f=fotoalbum_large

edit: https://github.com/bullitt186/ha-wattwise/ ik kwam wel deze plugin bezig. Als je dus de acties van de wrapper aan een sensor koppelt en die aanroept via dit script zou de HV kunnen aansturen. Alleen deze maakt dus geen planningen, maar start het laden en ontladen meteen. De planning is wel te zien in HA.

De plugin lijkt ook rekening te houden met solar en andere variabelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
wattwise:
  module: wattwise
  class: WattWise
  ha_url: "http://your-home-assistant-url:8123"
  token: "YOUR_LONG_LIVED_ACCESS_TOKEN"
  # User-specific settings
  battery_capacity: 11.2  # kWh
  battery_efficiency: 0.9
  charge_rate_max: 6  # kW
  discharge_rate_max: 6  # kW
  time_horizon: 48  # hours
  feed_in_tariff: 7  # ct/kWh
  consumption_history_days: 7  # days
  lower_battery_limit: 1.0  # kWh
  # Home Assistant Entity IDs
  consumption_sensor: "sensor.your_house_consumption"
  solar_forecast_sensor_today: "sensor.solcast_pv_forecast_today"
  solar_forecast_sensor_tomorrow: "sensor.solcast_pv_forecast_tomorrow"
  price_forecast_sensor: "sensor.tibber_prices"
  battery_soc_sensor: "sensor.your_battery_soc"
  # Optional switches (default values shown)
  battery_charging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_charging_from_grid"
  battery_discharging_switch: "input_boolean.wattwise_battery_discharging_enabled"

[ Voor 32% gewijzigd door Senaxx op 29-11-2025 03:36 ]

• IlonaS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-12 06:43
Iemand die mij kan helpen met een storing te verhelpen?

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-12 17:22
@IlonaS Even mailen naar hello @ tibber ... Heb ik net ook maar gedaan, want die van mij staat nog steeds stil.

Ik denk dat we over een jaar ongeveer 3300 kWh terugleveren (even afhankelijk van je eigen situatie natuurlijk), dat betekent dat we op jaarbasis ongeveer € 80 minder rendement halen, zonnepanelen zelf buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

En voor de mensen die het als een hobby zien: veel plezier met deze hobby. :+

• IlonaS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-12 06:43
[quote]GuiltyNL schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:17:
@IlonaS Even mailen naar hello @ tibber ... Heb ik net ook maar gedaan, want die van mij staat nog steeds stil.

@GuiltyNL
Ik heb net ondersteuning gekregen via de facebook groep " Tibber gebruikers" in de persoon van knip knip, laten we geen namen noemen. Hij heeft mij via berichten via de Tibber app geholpen. De batterijen van de Pulse Grid bleken leeg te zijn en de USb voeding werkt niet. Nieuwe batterijen erin, hij heeft hem op afstand weer opgestart, kalibratie gedaan en alles werkt weer.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 29-11-2025 23:41 ]

• Wesleymaur
Weet iemand wat Frank Energie anders doet dan Tibber waardoor hun klanten een hogere omzet draaien? Als ik op https://onbalansmarkt.com/resultaten kijk, dan zie ik dat daar in oktober rond de 100 euro hebben gedaan voor batterijen met een gelijkende capaciteit. DIt terwijl ik met mijn homevolt op 67 euro zat. Wat kan Frank Energie dat Tibber niet lukt?

• Senaxx
  • Nu online
Kleine update van het zelf aansturen van de HV via een API. Ik heb er toch een Home Assistant plugin van gemaakt. Op het moment dat je hem nu toevoegt kan je de hostname van je HV webserver invullen en is die gekoppeld. Momenteel heb ik een 5 tal actions gedefineerd die aan te roepen zijn vanuit Home Assistant. Je moet je Homevolt in local mode zetten en hier heb ik bewust een handmatige actie van gemaakt, want op dat moment verdien je geen GR meer, en als je het vergeet terug te zetten doet je HV gewoon niets.

Ik heb ook een Force charge (en discharge) actie gemaakt waarbij de HV meteen gaat opladen of terugleveren. Hier kan je als parameter ook meegeven met hoeveel W dat moet. Bij een positief wattage gaat die opladen en negatief wattage gaat die terugleveren. Dit is via het developers -> actions menu aan te roepen maar ook via YAML of via automations.

Nu nog uitzoeken hoe we dit optimaal laadschemas automatisch kunnen aanmaken en dit met het commando er heen kunnen sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJVjRkyZK2CH02RR_JNKdfvh6i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmw835lKDD4we9ePUcJEOZ9O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmrfeTVSZaie0B_USr3I7ylRTe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CjP1nn6yWtC3nOSPM9WrNj3i.png?f=fotoalbum_large

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
Senaxx schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:12:
Kleine update van het zelf aansturen van de HV via een API. Ik heb er toch een Home Assistant plugin van gemaakt. Op het moment dat je hem nu toevoegt kan je de hostname van je HV webserver invullen en is die gekoppeld. Momenteel heb ik een 5 tal actions gedefineerd die aan te roepen zijn vanuit Home Assistant. Je moet je Homevolt in local mode zetten en hier heb ik bewust een handmatige actie van gemaakt, want op dat moment verdien je geen GR meer, en als je het vergeet terug te zetten doet je HV gewoon niets.

Ik heb ook een Force charge (en discharge) actie gemaakt waarbij de HV meteen gaat opladen of terugleveren. Hier kan je als parameter ook meegeven met hoeveel W dat moet. Bij een positief wattage gaat die opladen en negatief wattage gaat die terugleveren. Dit is via het developers -> actions menu aan te roepen maar ook via YAML of via automations.

Nu nog uitzoeken hoe we dit optimaal laadschemas automatisch kunnen aanmaken en dit met het commando er heen kunnen sturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig @Senaxx!
Ik heb alleen nog geen HA draaien hier, maar regel tot nu toe alles middels Homey (da's HA voor noobs ;))

Homevolt dashboard

• LordOfThePings

LordOfThePings

Mooi werk @Senaxx! En superknap dat jij dit in een weekend voor elkaar krijgt, terwijl Tibber na een jaar nog niets kan laten zien!

• Timothi
Senaxx schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top werk! Ik had zelf deze plug-in op het oog om goedkope tijden te identificeren. Ik heb het nog niet geprobeerd. Misschien is hergebruiken voor laadschema’s beter dan zelf bouwen?

https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

Ik gebruik zelf deze plug-in om de daadwerkelijke kosten/opbrengsten te berekenen.

https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost

Ik gebruik zelf de nordpool integratie en niet die van Tibber; die is bij mij niet zo stabiel

• GuiltyNL
Tibber gaat bij mij op zoek waarom mijn Homevolt al een maand vrijwel niets doet. Waar ik in oktober nog 610 kWh 'verkeer' had, was dat in november nog maar 99 kWh.

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:25
Ze waren de afgelopen maanden druk met andere accu’s ipv "hun eigen" accu 😂

https://tibber.com/nl/slimme-thuisbatterij

Naja met een dagje proggen en een esp heb je een modbus pratende bridge die veel meer accu’s zou kunnen aansturen . Je vraagt je toch af wat voor een derderangs development netwerk Tibber aanspreekt 🙈

[ Voor 45% gewijzigd door m-ruiter227 op 02-12-2025 19:44 ]

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-12 21:21
@Backpacker ik zag in het andere topic dat je reageerde, en ik hoop dat je hier ook wilt reageren want ik denk dat een HV/Tibber klanten met onderstaande vraagstukken zitten.

Het valt op dat de grid rewards ergens rond okt/nov ongeveer gehalveerd zijn tov daarvoor. Dit is ongeveer in gegaan ten tijde van de nieuwe GR / kwartierprijzen?
Is dit de nieuwe werkelijkheid of komt hier nog een aanpassing op?

Door de afname in grid rewards icm het vervallen van de inkoopvergoeding, het lang niet altijd laden en ontladen op de piek en dalmomenten (gisteren en vandaag bijvoorbeeld pakt de HV een spread van 12 cent niet mee om te laden/ontladen), wordt de HV nauwelijks rendabel.

Ik heb de Homevolt een klein half jaar geleden aangeschaft op basis van de situatie toen en historie. Het voelt toch een beetje alsof de spelregels tijdens het spelen ineens veranderd zijn..
Nu zitten wij met een batterij die nauwelijks rendabel meer is, vast aan Tibber in een vendor lock omdat de beloofde API om zelf de HV aan te kunnen sturen er ook (nog) niet is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben op zich tevreden met Tibber en zou in de situatie voor de herfst er niet over denken om iets te willen veranderen. En de gehele aansturing aan Tibber laten. En ik denk velen met mij, maar nu voelt het alsof ik gedwongen wordt naar alternatieven te kijken omdat de huidige situatie nauwelijks rendabel is en daarmee niet voldoet.

• TTBBBS4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-12 23:05
@kerath goede post!
December Grid Rewards zijn weer een stap minder dan de maand ervoor.

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:27
Jammer dat de grid rewards dalen. Echter niet verassend in de herfst/winter maanden waar de prijs per uur ook minder fluctueren. Het zijn slechts enkele dagen is er echt zon of wind geweest is.

[ Voor 3% gewijzigd door Codeaction op 06-12-2025 15:31 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Timothi
Ik draai de homevolt nu sinds 1 december in zelfvoorzienende modus. Ik heb tot nu toe €7,15 aan Grid Rewards. Hoe zit dat bij jullie? Zit daar verschil in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtTKFfrBnCRE-EZr8gm-VGFrcgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbDobw8P4VoW1zQ078dOUDyb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk dat de homevolt een stuk minder actief is. Ik snap het gedrag nog niet helemaal. Ik merk wel een stuk minder activiteit. Ontlading is pas echt bij ‘dure’ stroom. Opladen is primair via zonnepanelen (want daar is de modus voor) maar ik zie dat hij vannacht toch van het grid gaat laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtB9ELwEqTJaR0gO0_TIhi1JyMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IppiCD4Su2zKXluYIlcvgJv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EFF6kycfQMrQuLnfO81xcKLLE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzu4Sb54OE1D1VCaUzH4EaBt.jpg?f=fotoalbum_tile
Kwa ‘besparing’ valt het tegen. De batterij koste mij deze week - €0,81. Notitie; ik heb vanaf 1 december 00:01 de batterij bewust laten ontladen (wat er nog inzat). Al met al, verlies over 1 week ‘zelfvoorzienend’ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDVXs_nGiWwRuPdqmkRyLNMIp58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vloBYQlTL6vqWVfX4BeUY7U6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Timothi op 07-12-2025 12:52 ]

• Wesleymaur
7,48 euro tot nu toe. Scheelt dus 30 cent.
Timothi schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:50:
Ik draai de homevolt nu sinds 1 december in zelfvoorzienende modus. Ik heb tot nu toe €7,15 aan Grid Rewards. Hoe zit dat bij jullie? Zit daar verschil in?

[Afbeelding]

Ik merk dat de homevolt een stuk minder actief is. Ik snap het gedrag nog niet helemaal. Ik merk wel een stuk minder activiteit. Ontlading is pas echt bij ‘dure’ stroom. Opladen is primair via zonnepanelen (want daar is de modus voor) maar ik zie dat hij vannacht toch van het grid gaat laden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kwa ‘besparing’ valt het tegen. De batterij koste mij deze week - €0,81. Notitie; ik heb vanaf 1 december 00:01 de batterij bewust laten ontladen (wat er nog inzat). Al met al, verlies over 1 week ‘zelfvoorzienend’ :)

[Afbeelding]

• GuiltyNL
De problemen met mijn Homevolt zijn opgelost, er bleek een programma van Slim Laden voor een laadpaal dwars te zitten, weet niet precies hoe, maar in ieder geval is er nu weer normale activiteit. Bleek ergens een bug te zijn die nu gefixt is en dus hierdoor ook bij anderen niet meer voor zou kunnen komen.

• Marijnsmit
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-12 18:51
Help mijn batterij doet niets meer de afgelopen maanden… ik zie veel mensen die hier berichten over sturen.
Zouden wij gezamenlijk iets kunnen doet naar Tibber? Want een batterij verkopen die heel weinig doet. Is toch een product dat niet werkt zo als het verkocht is!?

• Senaxx
  • Nu online
Marijnsmit schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:41:
Help mijn batterij doet niets meer de afgelopen maanden… ik zie veel mensen die hier berichten over sturen.
Zouden wij gezamenlijk iets kunnen doet naar Tibber? Want een batterij verkopen die heel weinig doet. Is toch een product dat niet werkt zo als het verkocht is!?
Wat doet hij niet meer dan? En al maanden niet? Je kan hem met de schakelaar die ernaast zit eens uitzetten voor 2 minuten en daarna weer aanzetten om te zien of hij het weer doet.

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-12 11:24
Hier werkte hij 10 dagen niet, toevallig dat ik de app opende. Na een reset begon hij weer wat te doen. Je zou toch wel een melding verwachten wanneer de batterij niks meer doet.
Marijnsmit schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:41:

• henriu
henriu schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Hier werkte hij 10 dagen niet, toevallig dat ik de app opende. Na een reset begon hij weer wat te doen. Je zou toch wel een melding verwachten wanneer de batterij niks meer doet.

[...]
Ah, nu heeft BAT01 weer status "fault" gaat lekker!

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-12 16:11
Bij mijn zijn intussen beide batterij modules vervangen, het is dat ik toegang heb tot de lokale webpagina, en daar regelmatig op kijk maar anders had ik het niet gevonden. Grid Award in December zijn om te huilen, zitten dagen mij met 0 cent awards, dit heb ik nog niet eerder gezien.

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:25
eelke.burgers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:06:
Bij mijn zijn intussen beide batterij modules vervangen, het is dat ik toegang heb tot de lokale webpagina, en daar regelmatig op kijk maar anders had ik het niet gevonden. Grid Award in December zijn om te huilen, zitten dagen mij met 0 cent awards, dit heb ik nog niet eerder gezien.
0 cent rewards kloppen ook niet, hier iedere dag wel een euro. Zelfs al staat je homevolt uit en doet hij niks krijg je de fictieve schade vergoeding. Als je op 0 staat direct tibber aansturen voor correctie.

Die kapotte accus worden ook wel een dingetje . Het is niet dat we hier met 100 man zijn en er zijn er heel wat vervangen , net als hier.
Kwaliteit van de cellen zelf lijkt net als de rest zwaar ondermaats voor zwaar overpriced.

Ik hoop morgen wat meer terugkoppeling te krijgen van het ACM. Die hebben het druk maar nemen de leugens / valse verkoop argumenten en toezeggingen serieus . Gelukkig een archief van de meldingen op de website aangelegd en uitgebreide logging van de homevolt van iedere minuut nadat hij december vorig jaar actief is gegaan zodat het direct duidelijk was dat het ding nog nooit het net actief heeft ondersteund.

• henriu
Batterijactiviteit 8)7

Tibber laat een onderzoek doen naar mijn Homevolt, ik ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-LTH-XASz6TtIinrK4odQiQem4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9YVZGE7xah6A9jtFYgL5GTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfNs8sEWx4x4IaSavPmaH2hMxYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzZX1SqjFPpBfLX1LnZ2AYbD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J45SvADnud6V4U4sNmOdlhXeKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2f19hwKHlKjAcQreYiTOxw9.jpg?f=fotoalbum_large

• Marijnsmit
Bij mij laat hij de totale kilowatt niet meer zien per maand.
Maar je ziet aan de grafiek wel dat het heel erg snel daalt afgelopen twee maand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0acWAINblQoaHWA76AqjNk7XcmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DewNrXhxmmlZ1u6jMufAOiy6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg9aojTBRIR_wM-tnAbyYvE8FPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oDdjerqLAsI54E54UybB5MU9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqqRBVyipzINuNvZ5dnaHrXhxDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GsRff6bBYlJCqD0eThoDpTyA.png?f=fotoalbum_large

• Marijnsmit
Senaxx schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
[...]
Sorry zij het wat onduidelijk, hij doet het nog wel. Maar afgelopen maanden is de activiteit sterk gedaald. En doet hij soms dagen niets, en andere dagen maar heel weinig aan laden of ontladen.

Wat doet hij niet meer dan? En al maanden niet? Je kan hem met de schakelaar die ernaast zit eens uitzetten voor 2 minuten en daarna weer aanzetten om te zien of hij het weer doet.

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVEklLDWBfbkrmm0PtfaPBc7I-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUKiuRJEHgDvPWX8NqHsQdM5.png?f=fotoalbum_large
Ik zit even in mijn getallen te neuzen en zie dat we de maand november aardig wat geladen en ontladen hebben maar het resultaat is per saldo 0 euro verdiensten op de handel. Alleen grid rewards :+ .

Homevolt dashboard

• Wesleymaur
Het wordt steeds dramatischer.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
Het is winter.. het is gewoon het sentiment van de winter.. noem het een winterdepressie.

Zoiets als regen.. maar na regen komt weer zonneschijn..

Wacht maar eens tot het lente is.. dan komt het allemaal weer goed

• Timothi
Gies123 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:44:
[Afbeelding]
Ik zit even in mijn getallen te neuzen en zie dat we de maand november aardig wat geladen en ontladen hebben maar het resultaat is per saldo 0 euro verdiensten op de handel. Alleen grid rewards :+ .
Behoorlijk wat batterijslijtage dus.

De zelfvoorzienend modus is ook nog niet zo slim om mijn verbruik te voorspellen (wel beloofd) en bij lage zon opbrengst (ook te voorspellen) op goedkope momenten te laden. Eigenlijk kiezen tussen twee kwade - batterij inefficiënt inzetten in verdiensten modus of aardig nutteloos aan de muur hangen in de zelfvoorzienende modus.

Ik overweeg - voor mijn EV - helemaal van Tibber af te stappen en EVCC in te richten. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Gies123
Timothi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:50:
[...]
Ik overweeg - voor mijn EV - helemaal van Tibber af twee stappen en EVCC in te richten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar gaaf idee! Ik ga ook eens kijken.

Homevolt dashboard

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19
Timothi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:50:
[...]

Behoorlijk wat batterijslijtage dus.

De zelfvoorzienend modus is ook nog niet zo slim om mijn verbruik te voorspellen (wel beloofd) en bij lage zon opbrengst (ook te voorspellen) op goedkope momenten te laden. Eigenlijk kiezen tussen twee kwade - batterij inefficiënt inzetten in verdiensten modus of aardig nutteloos aan de muur hangen in de zelfvoorzienende modus.

Ik overweeg - voor mijn EV - helemaal van Tibber af te stappen en EVCC in te richten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Er kan ook niet altijd resultaat worden bereikt.

0 kan ook positief zijn als je anders -1000 had zonder batterij

• liudger
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-12 16:28
https://github.com/JohNan/homeassistant-homevolt-local

Ik had deze repo gevonden. HACS homeassistant. Dit is voor local uitlezen en aansturen werkt ook al gedeeltelijk. De ontwikkeling gaat redelijk rap.

Feedback is welkom. Werk ondertussen ook aan dit project. @Senaxx welke integratie heb jij? Staat het op github?

• Senaxx
  • Nu online
liudger schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:11:
https://github.com/JohNan/homeassistant-homevolt-local

Ik had deze repo gevonden. HACS homeassistant. Dit is voor local uitlezen en aansturen werkt ook al gedeeltelijk. De ontwikkeling gaat redelijk rap.

Feedback is welkom. Werk ondertussen ook aan dit project. @Senaxx welke integratie heb jij? Staat het op github?
De integratie die ik heb gemaakt, heb ik nog niet op github staan. Daarvan heb ik nu een eerste versie gemaakt waarmee je hem vanuit home-assistant kan aansturen. Alleen je moet je Homevolt dan wel in local mode zetten en daarmee verlies je de GR, juist het enige waar je momenteel nog een beetje geld mee verdient.

Maar ik kan hem met een paar kleine aanpassingen wel op GitHub zetten; dan kan iedereen ermee experimenteren. Maar inmiddels zijn er best al wel veel Homevolt HA-oplossingen, maar geen enkele is zeg maar compleet.

1. https://github.com/JohNan/homeassistant-homevolt-local
2. https://github.com/steynovich/tibber-unofficial (fork van mijn repo met verbeteringen)
3. https://github.com/steynovich/ha-tibber-data

En de onofficiële API lijkt nog steeds het meest compleet, dus daar ben ik nu weer mee aan het experimenteren, aangezien daar gewoon wel alle data in staat. Ik heb de officiële Tibber APK weer gedecompiled en er zijn nieuwe endpoints bij gekomen om informatie van te krijgen.

• GuiltyNL
Ik heb in de app de 'Afschrijvingskosten' van 5 cent naar 8 cent gezet. Lijkt me verstandiger om de batterij iets rendabeler in te zetten en laden en ontladen waar je netto vrijwel niets aan overhoudt zo een beetje te beperken. Ik geloof er niet meer in dat ik de batterij op een redelijke manier kan terugverdienen. Dan maar de schade beperken en hopen dat de batterij de komende jaren toch nog een beetje goed kan maken.

• Al3xand3R360
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-12 13:32
Hoeveel cycles heeft jouw batterij gehad dan, en maak je je zorgen over dat aantal?

Mijn Homevolt hangt nu precies een jaar en heeft 297 cycles gehad obv. de standaard 5ct. Dat zou in theorie 20 jaar zijn bij de 6000 die de accu’s aan zouden moeten kunnen. Ik snap dat het theorie is en dat ze naar verloop van tijd ook capaciteit verliezen, maar tegelijkertijd zijn het voor een jaar toch geen hele rare aantallen ondanks de 5 ct laad/ontlaad marge?

Ik heb overigens 892 euro Grid Rewards “gekregen” afgelopen jaar. En als ik heel basaal facturen optel van het jaar voordat de Homevolt aan de muur hing en van afgelopen jaar met Homevolt heb ik 900 euro minder betaald. En nee ik heb geen volledige analyse van kWh’s verbruik gedaan. Maar mijn huishouden heeft redelijk constant gedraaid.. gezin met kinderen waarvoor we wassen, koken en vaatwassen, elektrische auto etc.
Al met al wat mij betreft redelijk prima dus. Los van het feit dat ik het ook gewoon leuk vind om de stroom die ik opwek zelf te gebruiken en dus voor mijn eigen energieverbruik duurzaam bezig ben.

• GuiltyNL
@Al3xand3R360 Ik zit, door wat problemen met de batterij, op iets minder cycles. Jouw redenatie qua levensduur snap ik, maar met de beperkte efficiency van de batterij (veel verlies bij laden / ontladen) verwacht ik dat die 5 cent onvoldoende is om er redelijkerwijs onderaan de streep iets aan over te houden. Berekeningen in bovenstaande posts geven dat ook al een beetje aan. En dan vind ik het niet logisch dat je een batterij zou willen laden en ontladen met een nettorendement dat rond nul ligt voor die cycle.

• LordOfThePings

LordOfThePings

Kan iemand mij uitleggen... Ik heb slimme aansturing aangezet voor auto en voor Homevolt. Afgelopen nacht hebben beiden tegelijk geladen. Daarbij werd voortdurend de maximale 3x25A overschreden. Het tikte zelfs de 29A aan. Ik meende dat laadtempo Homevolt wordt aangepast zodat de maximale belasting niet wordt overschreden. En houdt de slimme aansturing door Tibber geen rekening met overbelasting? Of moet ik dit zelf in de gaten houden?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
LordOfThePings schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:20:
Kan iemand mij uitleggen... Ik heb slimme aansturing aangezet voor auto en voor Homevolt. Afgelopen nacht hebben beiden tegelijk geladen. Daarbij werd voortdurend de maximale 3x25A overschreden. Het tikte zelfs de 29A aan. Ik meende dat laadtempo Homevolt wordt aangepast zodat de maximale belasting niet wordt overschreden. En houdt de slimme aansturing door Tibber geen rekening met overbelasting? Of moet ik dit zelf in de gaten houden?
Heb je een DSRM 4 of 5 meter? De 4 (die ik ook heb) stuurt maar 1x per 10 seconden waarden naar de P1 meter. Daarna registreert de loadbalancer in de Pulse een te hoge waarde en schakelt de Pulse mijn laadpaal terug naar een lager vermogen. Pieken zijn dus maximaal 5-10 seconden. Zijn de pieken bij jouw langduriger? Dan zou ik me zorgen gaan maken, de kortstondige piekbelastingen kan je meterkast wel aan.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• LordOfThePings

LordOfThePings

Heb je een DSRM 4 of 5 meter? De 4 (die ik ook heb) stuurt maar 1x per 10 seconden waarden naar de P1 meter. Daarna registreert de loadbalancer in de Pulse een te hoge waarde en schakelt de Pulse mijn laadpaal terug naar een lager vermogen. Pieken zijn dus maximaal 5-10 seconden.
Dank je. Ik heb een domme laadpaal: aan of uit. Ik heb een DSRM 4 meter, die inderdaad maar eens per 10 seconden de waarden uitleest. Maar wordt de P1 door Homevolt gebruikt?

Bij de installatie van Homevolt zijn ook ct-clamps om de mains-aderen gelegd en die leest de Homevolt ook keurig uit (ca. 1-2x per seconde; zichtbaar in de dashboard http://homevolt-xxxx.local/radio/4/ct). Ik meende dat deze bedoeld waren om real-time de netbelasting te kunnen meten? Dus ik vraag mij af of de P1 gebruikt wordt.

Edit: ik zie dat de overbelasting steeds maar 10s duurt. Dat komt overeen met jouw vermoeden. Toch begrijp ik nog niet waarom de trage P1 wordt gebruikt en niet de ct-clamps.

[ Voor 12% gewijzigd door LordOfThePings op 18-12-2025 11:53 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

LordOfThePings schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:44:
[...]

Dank je. Ik heb een domme laadpaal: aan of uit. Ik heb een DSRM 4 meter, die inderdaad maar eens per 10 seconden de waarden uitleest. Maar wordt de P1 door Homevolt gebruikt?

Bij de installatie van Homevolt zijn ook ct-clamps om de mains-aderen gelegd en die leest de Homevolt ook keurig uit (ca. 1-2x per seconde; zichtbaar in de dashboard http://homevolt-xxxx.local/radio/4/ct). Ik meende dat deze bedoeld waren om real-time de netbelasting te kunnen meten? Dus ik vraag mij af of de P1 gebruikt wordt.

Edit: ik zie dat de overbelasting steeds maar 10s duurt. Dat komt overeen met jouw vermoeden. Toch begrijp ik nog niet waarom de trage P1 wordt gebruikt en niet de ct-clamps.
Homevolt gebruikt de Pulse niet, enkel de clamps.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 22:00
Maar ook alleen als de fuse parameters ingevuld zijn. Dat was hier iig niet het geval.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste