Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTBBBS4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-10 21:08
Werkt mooi de kwartierprijzen en het aansluitende schema:

Zo nog ff een kwartiertje laden, 2 kwartier pauze en daarna ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRrZwImwUW55wOFiEy2EBqiMtGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKKSPbNtwd4veD9qU4iTHhEC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 10:57
Nu er kwartierprijzen zijn, is het dan de verwachting dat het rendement wellicht iets geoptimaliseerd wordt? Tegelijkertijd viel me op dat de grid rewards voor september 17% lager waren dan in augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

GuiltyNL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:18:
Nu er kwartierprijzen zijn, is het dan de verwachting dat het rendement wellicht iets geoptimaliseerd wordt? Tegelijkertijd viel me op dat de grid rewards voor september 17% lager waren dan in augustus.
Ik ben nog bezig mijn backend om te bouwen. Ik krijg nog wat errors als ik de calculaties omzet naar 15min ipv 60 min. Ik heb wel alle data op 15min interval nivea, dus wanneer dadelijk de scripts werken kan ik alle data opnieuw crunchen zodat het totaal weer accuraat is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Ik krijg zojuist appjes van Tibber dat ik nu actief het stroomnet aan het ondersteunen ben met mijn Tesla! Gaaf, alleen jammer dat de homevolt nog niet meedoet. Je zou zeggen dat de homevolt nu ook zou moeten aanslaan, maar lijkt gewoon zijn planning af te wachten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4zTH10IRfThV3fnruBGuRZwhWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaE6iOosQFEUbdF4yRBt26yA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:24
Timothi schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:52:
Ik krijg zojuist appjes van Tibber dat ik nu actief het stroomnet aan het ondersteunen ben met mijn Tesla! Gaaf, alleen jammer dat de homevolt nog niet meedoet. Je zou zeggen dat de homevolt nu ook zou moeten aanslaan, maar lijkt gewoon zijn planning af te wachten..

[Afbeelding]
Ik zit in de pilot tesla+homevolt waarbij ik nu al het gedrag zie dat jij hoopt te zien. Zie foto. Komt er aan dus!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7GAVzgnAyZTuInS6B9OImdYoA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzI5iWc4GVPEPXg6NUj1RPsO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Volg al een tijdje zijdelings de ontwikkelingen van Homevolt in mijn selectie voor een thuisbatterij. Lees een beetje een lauwe stemming over mogelijkheden en besparingen.

Hoe zit het met de lokale API? Is die er in inmiddels of zit je met de HV permanent aan Tibber vast?
Als je 's nachts je auto laadt, komt dat uit je accu of het net?

Zouden mensen hem opnieuw kopen voor de bijna 10k die hij nu moet kosten? Want in die prijsrange zie ik ook veel concurrentie met meer mogelijkheden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ethirty schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:32:
Volg al een tijdje zijdelings de ontwikkelingen van Homevolt in mijn selectie voor een thuisbatterij. Lees een beetje een lauwe stemming over mogelijkheden en besparingen.

Hoe zit het met de lokale API? Is die er in inmiddels of zit je met de HV permanent aan Tibber vast?

Zouden mensen hem opnieuw kopen voor de bijna 10k die hij nu moet kosten? Want in die prijsrange zie ik ook veel concurrentie met meer mogelijkheden.
API is er nog niet, maar je kan in theorie volgens mij nu al zelf schema’s inladen via de webpagina.

Het laden uit de accu van je auto is niet iets wat je doet / zou moeten willen, maar zou op zich wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb een groot deel van het jaar overdag heel veel overschot en kan dat prima in mijn auto stoppen tegen een aanzienlijk lager tarief dan het van het net halen.

Ik ga uit van een situatie ná 2026, volgend jaar ga ik sowieso geen grote bedragen meer binnenhalen met handel en grid rewards. :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothi
Wesleymaur schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:20:
[...]

Ik zit in de pilot tesla+homevolt waarbij ik nu al het gedrag zie dat jij hoopt te zien. Zie foto. Komt er aan dus![Afbeelding]
Merk je verschil in de gridrewards? Of is het gewoon alleen ‘leuk’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Timothi schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Merk je verschil in de gridrewards? Of is het gewoon alleen ‘leuk’?
Nog niet echt. Maar in de pilot heb ik ook moeten accepteren dat ik even kort mogelijkerwijs wat minder voordelig aan het laden ben. Ik zie wel meer activiteit door de homevolt, maar dat wordt dus niet direct gekoppeld aan evt variabele grid rewards zoals dat wel bij de auto is. Maar dat zal snel gekoppeld worden. Komt goed zo denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks-psZcq3r1HdREDEbmw1q7XYxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/igNph5vrwdTWq15JeNtzFDPW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ethirty schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:03:
Ik heb een groot deel van het jaar overdag heel veel overschot en kan dat prima in mijn auto stoppen tegen een aanzienlijk lager tarief dan het van het net halen.

Ik ga uit van een situatie ná 2026, volgend jaar ga ik sowieso geen grote bedragen meer binnenhalen met handel en grid rewards. :)
Als je doel is om overdag energie op te slaan zodat je die 's avonds in je auto kunt laden, dan zou ik gewoon kiezen voor een eenvoudige accu. Die is een stuk goedkoper en sluit beter aan bij die behoefte. Het vermogen van de omvormer en de capaciteit van de accu zouden dan gekozen moeten worden op basis van de hoeveelheid energie die je overdag uit de panelen kunt halen en 's nachts binnen een bepaald aantal uur in je auto wilt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:51

Zeker niet, het enige voordeel dat deze heeft is dat hij leuk tegen de buitenmuur staat.
De grid rewards zijn nog steeds fictief want de Homevolt ondersteund het net niet echt op de onbalansmarkt (de beloning is een goed makertje voor het niet kunnen leveren van de gepromote dienst)
Dit naast de vele storingen die mijn homevolt al heeft gehad de afgelopen 10 maanden en ik alweer ruim 3 weken op een nieuwe accu zit te wachten omdat ze het simpel weg niet als reserve onderdeel in Nederland op de plank hebben liggen (hoe dan met de zogenaamd duizenden installatie die genoemd worden)
Het is een onvolwassen product waar geen schot in lijkt te komen.

Nu een zogenaamde Pilot met grid rewards is combinatie met een Tesla . Hoe dat ? Wederom een bevestiging dat de Homevolt het niet kan ?

Daarnaast nog de volledig afwezige communicatie vanuit Tibber naar de Homevolt gebruikers en het gebrek van enig tijdlijn of voortgang.

Ver weg van blijven en een goedkoper variant kopen of voor hetzelfde geld veel meer capaciteit en ene grotere inverter dan 6kWh . Dan kan je ook sneller terug verdienen met alleen de in- en verkoop.
Of als je toch in de onbalans markten wil handelen naar 1 van de andere dynamische leveranciers die meer accu's ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door m-ruiter227 op 08-10-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Naja , zojuist werd ik gebeld dat de vervanging van de defecte accu weer een week is uitgesteld.
1 monteur is door de rug gegaan en het hele bedrijf SolarConcepts dat de ellende moet oplossen ligt ook op zn gat . De zoveelste maand dat de HomeFault niks doet.

Tibber+Homevolt = in de groep slechte accu keuze momenteel in de markt.

[ Voor 7% gewijzigd door m-ruiter227 op 08-10-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Aii dat is vervelend om te horen @m-ruiter227 .

V.w.b. die pilot, die bevestigt juist dat de HV wel reageert op dynamischer laad en ontlaad signalen vanuit Tibber. Ze zijn het nu aan het testen en dat is volgens mij niet perse gekoppeld aan het feit dat ik het ook met de tesla heb. Vannacht zag ik ook weer meer activiteit met start en stop momenten. En dus niet meer de typische lange laadmomenten. Het lijkt er dus echt wel aan te komen zo. Zie hier het gedrag van vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lez6Ddpub2GziBx9XWBWKUOe8dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGcgdJ6nuMKn9NtVZR7hqC6B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Wesleymaur Dat lijkt meer gerelateerd aan de kwartier prijzen en totaal niet op iets dat ik kan vinden op die tijdstippen in de onbalans markten.

[ Voor 36% gewijzigd door m-ruiter227 op 08-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Eens, maar ik heb eerder deze week de homevolt op dezelfde momenten zien laden/ontladen als mijn auto dat ook deed. De auto kreeg daar grid rewards voor. de homevolt nog niet, maar dit zit in de vergoeding per dag nu. Voor tibber is het nu zaak dat dat netjes aan elkaar gekoppeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:31

Lokale API is er niet echt, er is wel een web service die je kan uitlezen om zo informatie in je HA te laden. Daarnaast is er in september wel een online api gelanceerd waar je informatie uit kan halen. https://data-api.tibber.com/docs/changelog/#latest

Hierop heeft @Steyn wel een HA plugin gemaakt op https://github.com/steynovich/ha-tibber-data om deze dat in je HA te krijgen. Hier zit helaas niet je Grid rewards verdiensten nog in. Daarvoor heb ik dan nog weer een onofficiele plugin gemaakt op: https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial (revisie hiervan komt er waarschijnlijk snel aan). Maar de API kan nog niet gebruikt worden om de HV aan te sturen. Het is alleen nu een informatie API.

En of de de stroom uit de accu komt of uit het net bij het laden van de EV is denk ik afhankelijk in welke modus je de Homevolt hebt staan. Meeste mensen hebben hem op inkomsten modus staan om inkomsten te optimaliseren, maar ik zou verwachten als je hem op zelfvoorziening zet dat hij wel zal ondersteunen met laden van de EV. Maar bij inkomsten heeft de HV eigenlijk een eigen schema t.o.v. de EV om te laden, voor zover ik weet kan dit wel ekaar kruizen.

@Backpacker heeft het wel eens aangehaald dat andere providers bezig zijn met de Homevolt te integreren, maar tot op heden heb ik hier nog niets van gezien. Er is nog niet echt een makkelijke / goede manier om zelf geautomatiseerd schema's aan te maken of de opdracht te geven om te beginnen met laden of ontladen. Dus bij een andere provider heb je er momenteel nog weinig aan.

Financieel is de HV zeker 1 van de duurdere in de markt per kWh. Bij Zonneplan heb je bijvoorbeeld 20 kWh voor 7290 na teruggave met een 10 kW omvormer in tegenstelling tot de netto 12 kWh en 6kW omvormer. Maar daar heb je hetzelfde API probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:11
@Senaxx ik gebruik voor de homevolt zelf deze nu die werkt echt mooi. :)

is wel puur uitlezen niet schema's maken

https://github.com/JohNan/homeassistant-homevolt-local
Senaxx schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:42:
[...]

Lokale API is er niet echt, er is wel een web service die je kan uitlezen om zo informatie in je HA te laden. Daarnaast is er in september wel een online api gelanceerd waar je informatie uit kan halen. https://data-api.tibber.com/docs/changelog/#latest

Hierop heeft @Steyn wel een HA plugin gemaakt op https://github.com/steynovich/ha-tibber-data om deze dat in je HA te krijgen. Hier zit helaas niet je Grid rewards verdiensten nog in. Daarvoor heb ik dan nog weer een onofficiele plugin gemaakt op: https://github.com/Senaxx/tibber-unofficial (revisie hiervan komt er waarschijnlijk snel aan). Maar de API kan nog niet gebruikt worden om de HV aan te sturen. Het is alleen nu een informatie API.

En of de de stroom uit de accu komt of uit het net bij het laden van de EV is denk ik afhankelijk in welke modus je de Homevolt hebt staan. Meeste mensen hebben hem op inkomsten modus staan om inkomsten te optimaliseren, maar ik zou verwachten als je hem op zelfvoorziening zet dat hij wel zal ondersteunen met laden van de EV. Maar bij inkomsten heeft de HV eigenlijk een eigen schema t.o.v. de EV om te laden, voor zover ik weet kan dit wel ekaar kruizen.

@Backpacker heeft het wel eens aangehaald dat andere providers bezig zijn met de Homevolt te integreren, maar tot op heden heb ik hier nog niets van gezien. Er is nog niet echt een makkelijke / goede manier om zelf geautomatiseerd schema's aan te maken of de opdracht te geven om te beginnen met laden of ontladen. Dus bij een andere provider heb je er momenteel nog weinig aan.

Financieel is de HV zeker 1 van de duurdere in de markt per kWh. Bij Zonneplan heb je bijvoorbeeld 20 kWh voor 7290 na teruggave met een 10 kW omvormer in tegenstelling tot de netto 12 kWh en 6kW omvormer. Maar daar heb je hetzelfde API probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
roeldie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
@Senaxx ik gebruik voor de homevolt zelf deze nu die werkt echt mooi. :)

is wel puur uitlezen niet schema's maken

https://github.com/JohNan/homeassistant-homevolt-local

[...]
Ah, die kende ik nog niet. Ik heb hem toegevoegd en ziet er goed uit. Kan ik daar mijn lokale variant ook weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQuoV9JKyXVgi37lPELdf7Ylxng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYmsHenV8YKfqRHlQmxbU9m8.png?f=fotoalbum_large

Beetje offtopic, maar wel gerelateerd aan de Homevolt: hebben jullie ook een mailtje van Polarium gehad waar zo'n beetje de halve wereld in het 'Aan'-veld is gezet? Best slordig, zeker als het gaat om genoemd onderwerp "...will act as the data processor".

Liever niet mijn data processen, Polarium 8)7

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-10 14:18
Zeer slordig inderdaad om effectief het hele klantenbestand rond te sturen

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
idd. Wat een enorme fuck up. Dit is een datalek. E-mailadressen vallen onder AVG.

[ Voor 48% gewijzigd door Wesleymaur op 14-10-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dat is een AVGtje... Kijken of we binnen 72 uur een terugkoppeling krijgen dat ze een melding hebben gedaan.
Het waren 998 emails in de "to". That kan betekenen dat ze 998 klanten hebben, of dat ze in tranches van ~1000 de mailing versturen. In ieder geval erg slordig.

Er zaten wel twee slimmerds tussen die een email adres voor de registratie bij homevolt hadden gemaakt.
  • homevolt@a.....m
  • r-homevolt@b.....e
Wanneer deze adressen ergens anders opduiken weten ze precies waar deze gelekt zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCMXuCwnieIHtK7sUStBQ1BJmsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30NrspWlRGsyMub3KCtxouzY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ik kreeg 'm ook binnen inderdaad. Kan gebeuren, zullen we maar zeggen ;)

Overigens draait de Homevolt hier echt prima, ook op de kwartierprijzen, dus wat dat betreft een tevreden gebruiker aan deze kant!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Heeeee!!! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Gt_1GQg3pFzTF-OQmImGdJEE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysSltuMqBMUh75ZBti6Acosk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
ik heb dus sinds gisteren een homevolt. Klopt het dat deze standaard een open AP heeft?
Heb die vraag gisteren al bij tibber neergelegd maar nog geen reactie.

En kent iemand dit probleem:
commentator in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Ben nieuwschierig of dit de test is die eindelijk publiek is gegaan. Er staat potentieel meer winsten, maar momenteel verdien ik alleen maar minder.

Augustus: HV: 77,69 + EV 11,39 = 89,08
September: HV: 64,06 + EV 11,91 = 64,06
Oktober: HV: 32,67 + EV 1,86 = 34,53 tot nu toe.

Augustus 334kWh geladen
September 347 kWh geladen
Oktober 229 kWh geladen tot nu toe.

Dus vooral op EV kosten lijkt er sinds de test flink ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Senaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Ben nieuwschierig of dit de test is die eindelijk publiek is gegaan. Er staat potentieel meer winsten, maar momenteel verdien ik alleen maar minder.

Augustus 334kWh geladen

Hier exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Goh, zouden de energiekosten niet sowieso stijgen als de periode van de zomer voorbij is en we de maanden november, december, januari en februari naderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
HaraldBou schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Goh, zouden de energiekosten niet sowieso stijgen als de periode van de zomer voorbij is en we de maanden november, december, januari en februari naderen?
Goh, dan kijken we toch even naar de Grid Rewards van januari en februari van dit jaar, nog een stuk kouder met hogere energiekosten. Toen ondersteunde Tibber mijn laadpaal niet en kreeg ik alleen rewards voor de Homevolt.

Januari € 130,27
Februari € 74,64

Toen in februari met alleen een Homevolt nog meer Grid Rewards dan nu Homevolt en EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Senaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Augustus 334kWh geladen

Hier idem dito

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er komen ook steeds meer bedrijven en consumenten die een stukje van de onbalans-taart willen dus logisch dat de opbrengsten daarvan steeds lager worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Ethirty schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:03:
Er komen ook steeds meer bedrijven en consumenten die een stukje van de onbalans-taart willen dus logisch dat de opbrengsten daarvan steeds lager worden.
Maar een factor 10 op EV laadkosten? En pas sinds de "test" is dit. Het is niet heel langzaam steeds iets minder geworden. Maar van 10 euro naar 1 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Senaxx schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Maar een factor 10 op EV laadkosten? En pas sinds de "test" is dit. Het is niet heel langzaam steeds iets minder geworden. Maar van 10 euro naar 1 euro :+
Da’s dan echt wel een stuk minder. Ben benieuwd of mensen vanuit Tibber hier iets over kunnen zeggen, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Senaxx schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Kweenie, dit is mijn eerste volle maand. Maar ik zit op iets over de €3 nu. Denk dat de laadmomenten samen met de hogere prijzen en weinig groene stroom de rewards behoorlijk drukken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Allemaal idem dito reacties op de grid rewards met EV
Zeggen jullie daarmee dat jullie exact dezelfde GW hebben gekregen .

Zo ja , dan kan Madam Tussauds er wat van leren . Wassen neus op een wassen neus 🙈
Mag hopen dat jullie GW met EV iig anders zijn tussen de gebruikers en niet weer fictief

[ Voor 4% gewijzigd door m-ruiter227 op 21-10-2025 04:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:36
Als je zowel een HV als een EV hebt die beiden met grid-rewards werken, is dan je hoofdaansluiting niet een beperkende factor? Deze kan immers maar 3x25A aan (tenzij je een ander type aansluiting hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Mars2020 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:47:
Als je zowel een HV als een EV hebt die beiden met grid-rewards werken, is dan je hoofdaansluiting niet een beperkende factor? Deze kan immers maar 3x25A aan (tenzij je een ander type aansluiting hebt).
Dat gaat prima. 3x25x230 =17,25 kW vermogen. De HV laadt max met 6 kW en de EV op 3 fasen in dit geval met max 11 kW. Dat laatste is tevens vaak ook de max voor EV’s op wisselstroom. Ik heb hier regelmatig een gevraagd vermogen van 17 kW.

[ Voor 6% gewijzigd door Wesleymaur op 20-10-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Mars2020 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:47:
Mijn Zappi laadpaal heeft een loadbalancer met een maximaal ampere wat je kan instellen. Dus zou ik het willen limiteren dan dat. Ik heb in de winter vorig jaar wel eens gehad als de 14kW warmtepomp, EV en Homevolt alle 3 bezig waren, maar dan schakelt de Zappi netjes terug en gaat die op wat lager vermogen laden.

Zolang ik niet de EV, Homevolt, Warmtepomp, Inductie kookplaat, en 3 airco's aanzet en tosti apparaat tegelijkertijd aanzet gaat het volgensmij wel goed :+

[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 20-10-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik heb hier dus de uitdaging met twee EV’s (tweemaal 3x16A) en twee HV’s (tweemaal 3x12A). Als dat allemaal tegelijk wil laden is de vraag iets van 3x56A, excl de rest van het huishouden. Dat pas niet echt in een 3x25A aansluiting. 🤡 Deze maximale combinatie komt gelukkig maar een enkele keer voor (meestal op zaterdag). Maar één EV en de HV’s toch wel vrij regelmatig (enkele keren per week).

De EV’s doen wel netjes loadbalancen, dat gaat prima. Maar ik krijg niet voor elkaar om dit goed te combineren met loadbalancing van de HV’s. Je krijgt dan hele rare patronen met laden, met veel onderbrekingen. Dus ik wacht eigenlijk met smart op de API’s van die krengen, zodat ik het vermogen van de HV’s wat terug kan schroeven zodra de EV(‘s) ook laden. Maar juist weer vol vermogen wanneer dat mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-10 14:18
@Steyn , het gedans met twee loadbalancers (homevolt / zappi) heb ik opgelost door de zappi op 26A te klippen onder een totaal 25A aansluiting. Hiermee past de homevolt zich netjes ondergeschikt aan de zappi aan.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-10 11:43
Heb hem nu sinds begin september draaien, hier tot nu toe ook geen issues!
Gies123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Ik kreeg 'm ook binnen inderdaad. Kan gebeuren, zullen we maar zeggen ;)

Overigens draait de Homevolt hier echt prima, ook op de kwartierprijzen, dus wat dat betreft een tevreden gebruiker aan deze kant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timothi
Nou, het rendement loopt aardig snel terug de laatste paar maanden. Van rond de €4 opbrengst per dag (=! winst), naar de €3,7. De gifbeker is denk ik nog niet leeg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMzAgWV2VVBHG1tVW-rtHvJYZJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1piX6NNLleUlOJSyii2gEwO.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, rendement staat niet vast, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie etc. etc. maar krijg steeds meer het gevoel en idee dat er door marketing en totaal geen communicatie een rad voor ons ogen is gedraaid.

Op zich nog wel tevreden (iets is beter dan niets en de energiekosten zijn erg gedaald), maar juist in deze periode (herfst / lente) zou onbalans toch veel groter moeten zijn vanwege onvoorspelbare hernieuwbare energie?

Misschien is dit iets tijdelijks en als de opbrengst weer omhoog gaat hoor je mij niet (zelfreflectie).

Ik mis best wat communicatie vanuit Tibber wat de homevolt / Grid Rewards nu echt betekenen, waarom daalt het nu zo opeens? Ik heb Tibber gekozen ten opzichte van Zonneplan, juist vanwege het transparante en open systeem (zonneplan is toch wel een gesloten ecosysteem).

Begin mij steeds meer Admiral Ackbar te voelen, it’s a trap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Timothi schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:31:
Nou, het rendement loopt aardig snel terug de laatste paar maanden. Van rond de €4 opbrengst per dag (=! winst), naar de €3,7. De gifbeker is denk ik nog niet leeg..

[Afbeelding]

Ja, rendement staat niet vast, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie etc. etc. maar krijg steeds meer het gevoel en idee dat er door marketing en totaal geen communicatie een rad voor ons ogen is gedraaid.

Op zich nog wel tevreden (iets is beter dan niets en de energiekosten zijn erg gedaald), maar juist in deze periode (herfst / lente) zou onbalans toch veel groter moeten zijn vanwege onvoorspelbare hernieuwbare energie?

Misschien is dit iets tijdelijks en als de opbrengst weer omhoog gaat hoor je mij niet (zelfreflectie).

Ik mis best wat communicatie vanuit Tibber wat de homevolt / Grid Rewards nu echt betekenen, waarom daalt het nu zo opeens? Ik heb Tibber gekozen ten opzichte van Zonneplan, juist vanwege het transparante en open systeem (zonneplan is toch wel een gesloten ecosysteem).

Niet als het hard waait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]
hoe kom je aan die opbrengst in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx

[Afbeelding]

Ja ik snap het ook allemaal niet meer, de Homevolt doet alleen dom laden en ontladen. Nu pas dat er Grid Rewards zijn voor EV en HV, verdien ik totaal een stuk minder. Voor de EV welgeteld € 3,17 heule euro's voor de maand oktober voor 363 kWh. Maar wel per laadbeurt 5 keer het laad proces onderbrekenen en notificaties sturen dat ik grid rewards verdien, om dan te zien dat ik € 0,04 heb verdiend.

Maar als ik het afzet tegen een vriend van mij met Zonneplan met zonnepanelen + ev + Zonneplan 20 kWh batterij verdiende hij op maandbasis nog minder met powerplay. Alleen die heeft wel veel meer pieken en dalen en meer "ondersteunings activiteit". Soms zo ineens een bonus half uur waar die ineens 4 euro verdiend vanwege onbalans.

Uberhaupt vind ik het slecht zien wat je verdiend hebt per dag. Alleen Grid Rewards (waar we 0 grip op bebben) wordt weergegeven. Maar het zou toch ook mogelijk moeten zijn om te kunnen laten zien hoeveel je Homevolt je heeft opgebracht per dag/maand? Maar dat zullen ze waarschijnlijk niet echt op zitten te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thnz4wnu2ijcnflni0EI3M-sMXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oJfE7trSaBOL7nFArU8ZB7HF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 26-10-2025 23:07 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste