• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:53
Deze errors ook nog niet eerder gezien in de logs:
21:08:23 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:23 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:23 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 133 ms
21:08:24 0 info net Interface 'lte' state changed from 'DISCONNECTED' to 'CONNECTING'
21:08:24 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:24 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:24 1 info worker_task Task 'lte_task' done took 123 ms
21:08:26 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:26 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:26 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 136 ms
21:08:27 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:27 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:27 1 info worker_task Task 'lte_task' done took 138 ms
21:08:28 0 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:28 0 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8
21:08:28 0 info worker_task Task 'lte_task' done took 124 ms
21:08:29 1 error modem_dce Error 2 in /root/project/products/battery-ecu/netif_modules/lte/modem/src/modem_dce.c:552
21:08:29 1 error lte_modem LTE Error 3 'CommErr' in state 8

• LukeVrd
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:11
Gies123 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, ik dacht ik kijk ook eens een keer, zie ik gelijk een error. Iemand enig idee wat het is?
Die error heb ik al voorgelegd aan Tibber. Reactie:
De error 'error_bad_version' is compleet onschuldig. Dit gaat over de firmware versie van de LTE module. Echter is de volgende update niet stabiel, dus staat het updaten hiervan momenteel expres uit.

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:09
Heel februari tot nu toe: 13,84 aan rewards.

Business cases voor accu’s zijn dood.

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 20:30
Wesleymaur schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:17:
Heel februari tot nu toe: 13,84 aan rewards.

Business cases voor accu’s zijn dood.
Tja, de business case was al wat slechter natuurlijk; maar nu is de conclusie toch wel heel hard.

Snap niet hoe Tibber nieuwe klanten nog €1000 per jaar besparingen durft te beloven dat is echt crimineel. Dat is gewoon echt misleiding.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-03 21:56
Laten we het even afwachten mensen. Ik zie het ook inzakken, maar wellicht trekt het in het voorjaar/zomer weer aan. Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar gewoon 100 euro per maand 'verdiend' en volgens mij ligt dat in lijn me wat beloofd was.

Belangrijker is dat we de accu gaan inzetten om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom erin op de slaan zodat we dat voor zelfconsumptie kunnen gebruiken. Omdat onze Homevolt (bij mijn weten) niet aangesloten is op de zonnepanelen, heb ik het gevoel dat mijn zonnestroom gewoon langs de meter het net op gaat (na 2027 voor heel weinig) en dat ik daarna voor veel geld weer stroom kan inkopen. Hoe voorkomen we dit? Of denk ik te moeilijk?

Homevolt dashboard

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:50
Gies123 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:57:
Laten we het even afwachten mensen. Ik zie het ook inzakken, maar wellicht trekt het in het voorjaar/zomer weer aan. Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar gewoon 100 euro per maand 'verdiend' en volgens mij ligt dat in lijn me wat beloofd was.

Belangrijker is dat we de accu gaan inzetten om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom erin op de slaan zodat we dat voor zelfconsumptie kunnen gebruiken. Omdat onze Homevolt (bij mijn weten) niet aangesloten is op de zonnepanelen, heb ik het gevoel dat mijn zonnestroom gewoon langs de meter het net op gaat (na 2027 voor heel weinig) en dat ik daarna voor veel geld weer stroom kan inkopen. Hoe voorkomen we dit? Of denk ik te moeilijk?
De Homevolt weet wel hoeveel zonnestroom er opgwekt wordt en kan dus zijn oplaadcapaciteit gelijk stellen met de opgewekte stroom om die dan in de batterij op te slaan. Maar dit heeft in 2026 eigenlijk weinig zijn aangezien elke kW momenteel nog evenveel waard is. Pas in 2027 kan het juist interessant zijn om de opgewekte stroom later in te gaan zetten om zo zelf consumtie te bevorderen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Senaxx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:39:
[...]

De Homevolt weet wel hoeveel zonnestroom er opgwekt wordt en kan dus zijn oplaadcapaciteit gelijk stellen met de opgewekte stroom om die dan in de batterij op te slaan. Maar dit heeft in 2026 eigenlijk weinig zijn aangezien elke kW momenteel nog evenveel waard is. Pas in 2027 kan het juist interessant zijn om de opgewekte stroom later in te gaan zetten om zo zelf consumtie te bevorderen.
Op mijn todo lijst heb ik staan om dit inzichtelijk te maken. Ik heb alle data om dit te herberekenen voor de hele historie van de batterij. Voor 2024/2025 zal dit dus €0 zijn, voor 2026 zal je een klein beetje winst zien omdat je de Tibber inkoopvergoeding niet meer terug krijgt, maar vanaf volgens jaar zou het wel een verschil moeten gaan maken.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Timothi
JackBol schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Op mijn todo lijst heb ik staan om dit inzichtelijk te maken. Ik heb alle data om dit te herberekenen voor de hele historie van de batterij. Voor 2024/2025 zal dit dus €0 zijn, voor 2026 zal je een klein beetje winst zien omdat je de Tibber inkoopvergoeding niet meer terug krijgt, maar vanaf volgens jaar zou het wel een verschil moeten gaan maken.
Heb je ook een vergelijking in petto? Ben wel benieuwd in hoeverre mijn homevolt performed heeft ten opzichte van de andere. Mogelijk dat er demografische verschillen zijn?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Timothi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Heb je ook een vergelijking in petto? Ben wel benieuwd in hoeverre mijn homevolt performed heeft ten opzichte van de andere. Mogelijk dat er demografische verschillen zijn?
Dat moet wel te doen zijn. Ik ben nu bezig met een integratie met mijnbatterij.nl (opt in) samen met @Leftblank. Daarna wil ik de zelfconsumptie en -opwek financieel inzichtelijk maken. Daarna kan ik wel eens kijken hoe ik de data kan vergelijken onderling.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ook zit ik ernaar te kijken hoe de totale ROI beweegt door het jaar heen. Volgens mij is dat wel een interessante afgeleide van de data.

• Gies123
JackBol schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:23:
Ook zit ik ernaar te kijken hoe de totale ROI beweegt door het jaar heen. Volgens mij is dat wel een interessante afgeleide van de data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf5gZq0V633cIMovVpj96Vaomnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SazHsfsvH87Zd8WZdU7iGNB.png?f=fotoalbum_large

Dat is een interessante inderdaad. Op basis van mijn data zie ik dat de ROI periode (in jaren) eerst korter werd maar al een tijdje weer nijdig omhoog kruipt. De (rode) trendlijn daalt nog iets maar voor hoe lang?
(datumformat op de x-as as is trouwens m/d/yyyy en deze HV draait sinds 19 dec 2024)

Homevolt dashboard

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:09
In deze ROI berekeningen wordt zeker geen rekening gehouden met 1 januari 2027? Vanaf dan wordt alles anders vanwege wegvallen saldering.

In hoeverre hebben deze ROI berekeningen dan eigenlijk nog zin?
Gies123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een interessante inderdaad. Op basis van mijn data zie ik dat de ROI periode (in jaren) eerst korter werd maar al een tijdje weer nijdig omhoog kruipt. De (rode) trendlijn daalt nog iets maar voor hoe lang?
(datumformat op de x-as as is trouwens m/d/yyyy en deze HV draait sinds 19 dec 2024)

• Gies123
Wesleymaur schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:46:
In deze ROI berekeningen wordt zeker geen rekening gehouden met 1 januari 2027? Vanaf dan wordt alles anders vanwege wegvallen saldering.

In hoeverre hebben deze ROI berekeningen dan eigenlijk nog zin?

[...]
Nee dat klopt. Deze grafiek is gebaseerd op actuele data en geeft geen voorspelling voor 2027 en daarna. Dat gezegd hebbend realiseer ik me nu dat deze grafiek eigenlijk geen echte ROI laat zien, maar de fluctuaties in de terugverdientijd ;)

Homevolt dashboard

• Steyn
Nu het lukt om zelf die batterij wat beter aan te sturen, twijfel ik of het niet beter is om zelf iets van een slimme scheduler in elkaar te knutselen. Dan vallen uiteraard wel de Grid Rewards weg, maar ik vermoed dat er een beter rendement uit te halen valt als je zelf aan de slag gaat met schedulen. Wellicht zelfs zo ver dat je die GR terug weet te verdienen. Op een dag als vandaag bijvoorbeeld, waarbij er toch wel wat spread én behoorlijke opbrengst qua PV is. Ik vind het schema van Tibber erg conservatief en weinig rekening houden met de omstandigheden (PV, capaciteit etc). En terugzetten in Tibber managed mode kan op ieder moment...

Iemand ervaringen met het zelf plannen?

• Senaxx
@JackBol zomaar iets wat mij opviel. Tussen jouw installatiedatum en de mijne zit 5 dagen volgens het dashboard, maar mijn HV zou wel ~600 kWh (4113 vs 4775) meer hebben opgeladen, en op 1 kWh verschil ontladen hebben.

Bij jou staat er ook bijna 60 euro meer aan verdiensten, maar ik had het idee dat elke HV toch zo'n beetje hetzelfde zou moeten doen? Klopt mijn redenering niet of is er toch iets met de data?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Steyn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:29:
Nu het lukt om zelf die batterij wat beter aan te sturen, twijfel ik of het niet beter is om zelf iets van een slimme scheduler in elkaar te knutselen. Dan vallen uiteraard wel de Grid Rewards weg, maar ik vermoed dat er een beter rendement uit te halen valt als je zelf aan de slag gaat met schedulen. Wellicht zelfs zo ver dat je die GR terug weet te verdienen. Op een dag als vandaag bijvoorbeeld, waarbij er toch wel wat spread én behoorlijke opbrengst qua PV is. Ik vind het schema van Tibber erg conservatief en weinig rekening houden met de omstandigheden (PV, capaciteit etc). En terugzetten in Tibber managed mode kan op ieder moment...

Het schema van Tibber stuurt extreem op de laagste prijzen of op overschot op het net (Grid Rewards) en profiteert maximaal van saldering. Het is weliswaar niet gericht op zelfverbruik, maar hoe zou jij zien dat het goedkoper kan (als je saldering meerekent)?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Steyn
Pr088 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Het schema van Tibber stuurt extreem op de laagste prijzen of op overschot op het net (Grid Rewards) en profiteert maximaal van saldering. Het is weliswaar niet gericht op zelfverbruik, maar hoe zou jij zien dat het goedkoper kan (als je saldering meerekent)?
Het lijkt nu een vrij simpel model, wat onvoldoende rekening houdt met bijvoorbeeld de capaciteit van je accu’s of opbrengst van je PV-installatie. Ik zie bijvoorbeeld vaak zat dat die batterijen idle staan te zijn en maar vrij weinig tot een volledige cyclus komen. Kwartiertje opladen hier, kwartiertje daar. Terwijl er op zo’n dag genoeg kansen liggen.

Ik heb DAO ernaast draaien en daarmee stuur ik wat entities in HASS aan, zonder daar acties aan te koppelen. Puur om te simuleren en te vergelijken. Maar ik zie dat er dan veel vaker en meer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van je batterijen. Ook betere coordinatie mbt het beschikbare vermogen. Dat is namelijk wel wat puzzelen met een huishouden, twee EV’s en twee Homevolts en PV samen op 3x25 A.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:30:
@JackBol zomaar iets wat mij opviel. Tussen jouw installatiedatum en de mijne zit 5 dagen volgens het dashboard, maar mijn HV zou wel ~600 kWh (4113 vs 4775) meer hebben opgeladen, en op 1 kWh verschil ontladen hebben.
Ik lees de Tibber Data API uit. Ik mis voor 204 kwartieren data, jij 146 kwartieren. Die totalen is een vrij eenvoudige rekensom van alle charged en discharged waardes voor ieder kwartier.

Ik heb wel de vraag bij Tibber uitstaan of die data nog ooit terug komt, maar meer kan ik er ook niet van maken 😅

(Edit: overigens gebruikt mijn "oude dash" de waardes van mijn externe kWh meter, en die geeft wel aan dat er zo'n 4675 kWh geladen is, dus ergens is de Tibber Date API lek...).
Bij jou staat er ook bijna 60 euro meer aan verdiensten, maar ik had het idee dat elke HV toch zo'n beetje hetzelfde zou moeten doen? Klopt mijn redenering niet of is er toch iets met de data?
Ik ga zoals @Timothi al aangaf wel een keer een batterij vergelijk pagina maken waar je in de data kan drillen, wellicht geeft dat meer inzicht.
Steyn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:29:

De grid rewards tellen momenteel voor +60% mee in de ROI dus ik wens je succes. Hang je batterij in ieder geval in mijn dashboard, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe het gaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 18-02-2026 21:11 ]

• Senaxx
JackBol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Ik lees de Tibber Data API uit. Ik mis voor 204 kwartieren data, jij 146 kwartieren. Die totalen is een vrij eenvoudige rekensom van alle charged en discharged waardes voor ieder kwartier.

Ik heb wel de vraag bij Tibber uitstaan of die data nog ooit terug komt, maar meer kan ik er ook niet van maken 😅

[...]

Ik ga zoals @Timothi al aangaf wel een keer een batterij vergelijk pagina maken waar je in de data kan drillen, wellicht geeft dat meer inzicht.

[...]

De grid rewards tellen momenteel voor +60% mee in de ROI dus ik wens je succes. Hang je batterij in ieder geval in mijn dashboard, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe het gaat :)
Ah ik dacht dat de kwartieren die missen voor iedereen gelijk was in de api, maar het verschilt ook nog eens per persoon dat ze data missen 😂 lekker bezig bij Tibber.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ah ik dacht dat de kwartieren die missen voor iedereen gelijk was in de api, maar het verschilt ook nog eens per persoon dat ze data missen 😂 lekker bezig bij Tibber.
Ja het is een bende. geen pijl op te tracken, hier het overzicht van de momenteel aangemelde batterijen en de bijbehorende missend aantal dagen aan data. Jij mist overigens ook nog een grid rewards op 18 dec 2025.

In die drill down zal vast wel iets naar voren komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxPVzzOFT3qGiGSGQ3dbLBALvBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMYo0BsLmZZuL1AV6US1rAYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 18-02-2026 21:18 ]

• Senaxx
JackBol schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ja het is een bende. geen pijl op te tracken, hier het overzicht van de momenteel aangemelde batterijen en de bijbehorende missend aantal dagen aan data. Jij mist overigens ook nog een grid rewards op 18 dec 2025.

In die drill down zal vast wel iets naar voren komen.

[Afbeelding]
Ik heb even in de app API gekeken en daar mis ik ook Grid Rewards op 18 december. Ik had stiekem nog de hoop dat het alleen in de publieke API zou missen. Maar het lijkt dus helemaal te missen.

• henriu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-03 08:47
Het ging eventjes goed maar daar gaan we weer :)

state: Fault
alarm: 2275147

Update 10:53 De andere batterij heeft nu status: state: Suspending

[ Voor 29% gewijzigd door henriu op 23-02-2026 10:53 ]

• Senaxx
@JackBol ik zag dat de mijnbatterij.nl koppeling beschikbaar was, werkt die ook al? Ik had op MijnBatterij.nl van @Leftblank ook de koppeling aangezet maar zag na een tijdje de data nog niet er in komen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:15:
@JackBol ik zag dat de mijnbatterij.nl koppeling beschikbaar was, werkt die ook al? Ik had op MijnBatterij.nl van @Leftblank ook de koppeling aangezet maar zag na een tijdje de data nog niet er in komen.
Als het goed is wel, we zijn even de laatste bugjes rondom het aanmeld proces aan het uitwerken.

@Leftblank wat is de status aan jouw kant?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:08
@JackBol is er sinds 11 feb iets veranderd?
Ik zie namelijk sinds dat moment elke dag tussen 0:45 en 1:00 geen soc in de grafiek

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11
JackBol schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Als het goed is wel, we zijn even de laatste bugjes rondom het aanmeld proces aan het uitwerken.

@Leftblank wat is de status aan jouw kant?
Ik zie vanochtend een paar timeouts bij het ophalen van de lijst met profielen, dat stond wat te strak afgesteld aan mijn kant zo te zien, pas ik gelijk even aan zo. Voor @Senaxx zie ik wel live data in de lijst staan inmiddels, die halen we nu elke 15 minuten op waardoor het (samen met een timeout) wel even geduurd kan hebben voordat er wat stond. Het aanvullen van het profiel met de historische data komt er nog aan, dat kan ook nog wat verwarrend zijn.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

commentator schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:04:
@JackBol is er sinds 11 feb iets veranderd?
Ik zie namelijk sinds dat moment elke dag tussen 0:45 en 1:00 geen soc in de grafiek
Ik zal dit later vandaag even bekijken.

• Gies123
Leftblank schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik zie vanochtend een paar timeouts bij het ophalen van de lijst met profielen, dat stond wat te strak afgesteld aan mijn kant zo te zien, pas ik gelijk even aan zo. Voor @Senaxx zie ik wel live data in de lijst staan inmiddels, die halen we nu elke 15 minuten op waardoor het (samen met een timeout) wel even geduurd kan hebben voordat er wat stond. Het aanvullen van het profiel met de historische data komt er nog aan, dat kan ook nog wat verwarrend zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyjCALTy5pm6O9owP05qut5kRfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgzIMe7UE0Bvhl6dTF0U2yQB.png?f=fotoalbum_large

Het werkt ;) . Komt tzt de historische data er ook vanzelf bij te staan?

Homevolt dashboard

• Leftblank
Top @Gies123, ik heb zo'n vermoeden dat we dat binnenkort ook toe kunnen voegen als er weer even wat tijd vrijkomt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gies123 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

Het werkt ;) . Komt tzt de historische data er ook vanzelf bij te staan?
Dat staat wel op de planning! Maar ik heb ook nog een echte baan 😂

• Senaxx
Ik was met Claude even alles op mijnbatterij.nl aan het backfillen voor heel februari en alle vorige maanden en als je toch wat dieper naar de cijfers gaat kijken is het toch wel teleurstellend op daytrade verdiensten.

De hele maand februari heeft de HV 80 kW geladen (-15.13 aan kosten) en 56 kW geëxporteerd (13.43 opbrengsten) om een hele maand alsnog -1.70 verlies te maken op de daytrade, dan is er gelukkig nog de grid rewards om het beetje te redden.

Maar we zitten dus 136 kW rond te pompen in een maand voor een bedrag van 10 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 23-02-2026 16:26 ]

• Gies123
Senaxx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:50:
Ik was met Claude even alles op mijnbatterij.nl aan het backfillen voor heel februari en alle vorige maanden en als je toch wat dieper naar de cijfers gaat kijken is het toch wel teleurstellend op daytrade verdiensten.

De hele maand februari heeft de HV 80 kW geladen (-15.13 aan kosten) en 56 kW geëxporteerd (13.43 opbrengsten) om een hele maand alsnog -1.70 verlies te maken op de daytrade, dan is er gelukkig nog de grid rewards om het beetje te redden.

Maar we zitten dus 136 kW rond te pompen in een maand voor een bedrag van 10 euro.
Tja, dat is tamelijk bizar inderdaad. Zou het misschien beter zijn om het afschrijvingsbedrag van de Homevolt van 5 cent op te hogen naar 7-8 cent? Heeft iemand zijn HV toevallig dat al geprobeerd?

Homevolt dashboard

• Timothi
Gies123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:54:
[...]

Tja, dat is tamelijk bizar inderdaad. Zou het misschien beter zijn om het afschrijvingsbedrag van de Homevolt van 5 cent op te hogen naar 7-8 cent? Heeft iemand zijn HV toevallig dat al geprobeerd?
Yep in december gedaan, je homevolt blijft heel lang vol zitten :). De spread was in december te weinig.

• Senaxx
Gies123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:54:
[...]

Ben bang dat die dan helemaal niet meer in de benen komt om te gaan laden :+

Er is sinds oktober 2025 zeker wel iets veranderd in de de laadschema bepaling lijkt het. Waar wij december 2024 nog rustig 191 kW laden en 158 exporteren met 16 euro aan daytrade en 52 grid rewards, heeft die december 2025 nog maar 100 kW geladen met 6 euro uit daytrade en 36 euro aan grid rewards.

Je ziet in oktober 2025 ook de totale opbrengsten ook ineens halveren, dit is niet langzaam afgenomen door markt condities maar gewoon ineens de helft minder. Toevallig zijn destijds ook de kwartierprijzen geïntroduceerd bij Tibber.
MaandLadenExporterenDaytradeGrid rewardsTotaal
december 2024191 kW158 kW €16€52 € 68
december 2025112 kW98 kW€ 6€36 € 44
februari 2025372 kW 317 kW€ 14 € 74€ 88
februari 2026*108 kW 85 kW € -0.2€ 21€ 21
En als je op mijnbatterij.nl kijkt en daar filtert op batterijen met een max capaciteit van 12 kWh dan zie je dat er met daytraden toch wel meer mogelijk is bij andere providers met een agressievere daytrade plan.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Senaxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
Je ziet in oktober 2025 ook de totale opbrengsten ook ineens halveren, dit is niet langzaam afgenomen door markt condities maar gewoon ineens de helft minder. Toevallig zijn destijds ook de kwartierprijzen geïntroduceerd bij Tibber.
Dit kun je enorm goed terug zien in de dag grafieken.
Tot en met 26 okt 2025 waren dat mooie blokken met laden en ontladen, daarna is het all over the place.

Waarschijnlijk omdat er nu meer ge-BRP'ed wordt, wat je natuurlijk niet terug ziet in de day ahead prijzen.
Misschien een keer de settlement prijzen van Tennet ook in het overzicht toevoegen.

• henriu
Tibber gaat beide modules vervangen. Modules moeten volgens Tibber uit het buitenland komen dus het kan even duren.

Ik ben benieuwd ;)
henriu schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:51:
Het ging eventjes goed maar daar gaan we weer :)

state: Fault
alarm: 2275147

Update 10:53 De andere batterij heeft nu status: state: Suspending

• Senaxx
henriu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:07:
Tibber gaat beide modules vervangen. Modules moeten volgens Tibber uit het buitenland komen dus het kan even duren.

Ik ben benieuwd ;)

[...]
Hebben ze nog op je ingebreke stelling gereageerd? Of is het vervangen van beide modules daar een reactie op?

• henriu
Senaxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Hebben ze nog op je ingebreke stelling gereageerd? Of is het vervangen van beide modules daar een reactie op?
Daarop kwamen ze met het te lage voltage verhaal en dat ze missende dagen zouden onderzoeken. Het voltage bleek niet te laag (zoals verwacht want dan had ik dat gemerkt) Dit is de reactie op de laatste foutmelding (gisteren).

"Omdat een van de modules apart gedrag vertoont, wat de batterij in de war maakt, hebben we nu goedkeuring om beide batterijmodules te vervangen.

Voor jou betekent dit dat wij aan de slag gaan om 2 modules naar Nederland te halen, en dan komt Solar Concept langs om deze te wisselen".

• Timothi
Oké, ik ben een beetje klaar met die grid rewards nu. Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Met name voor de EV?

Vandaag een prachtige dag, lekker veel zon. Goedkope stroom (± 15/16 cent). Blijkt dat de auto op deze tijden niet is gaan laden vanwege grid rewards (maar mijn Homevolt stond wel te loeien). Niet laden met de EV levert mij 17 hele cent grid rewards op. Vervolgens gaat de auto juist op duurdere tijden laden? Verschil van ± 5 cent per kWh. Met 3 kWh is die hele grid rewards-besparing alweer tenietgedaan.

Ben ik nu gek, of ben ik hier een dief van mijn eigen portemonnee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZl9VXa6T9SZd0fukGjHq_xcD84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xk0IrbMD0J93J7kX4m0i1uLF.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
Timothi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:04:
Oké, ik ben een beetje klaar met die grid rewards nu. Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Met name voor de EV?

Vandaag een prachtige dag, lekker veel zon. Goedkope stroom (± 15/16 cent). Blijkt dat de auto op deze tijden niet is gaan laden vanwege grid rewards (maar mijn Homevolt stond wel te loeien). Niet laden met de EV levert mij 17 hele cent grid rewards op. Vervolgens gaat de auto juist op duurdere tijden laden? Verschil van ± 5 cent per kWh. Met 3 kWh is die hele grid rewards-besparing alweer tenietgedaan.

Ben ik nu gek, of ben ik hier een dief van mijn eigen portemonnee?

[Afbeelding]
Je bent inderdaad gek ;)
Tibber geeft je 17 cent Grid Rewards, maar compenseert ook het prijsverschil tussen de dure uren die je straks pakt. Dus én én. En zo heb je daadwerkelijk goedkope uren en 17 cent extra over.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Timothi
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Je bent inderdaad gek ;)
Tibber geeft je 17 cent Grid Rewards, maar compenseert ook het prijsverschil tussen de dure uren die je straks pakt. Dus én én. En zo heb je daadwerkelijk goedkope uren en 17 cent extra over.
Fijn om te horen dat ik gek ben. Waar zie ik die compensatie dan terug in de app?

• Pr088
Timothi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:51:
[...]

Fijn om te horen dat ik gek ben. Waar zie ik die compensatie dan terug in de app?
In het laadoverzicht dat je zelf screenshotte. Dus tijdelijk. Het wordt op je maandfactuur niet apart geregistreerd.

• Timothi
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:08:
[...]

In het laadoverzicht dat je zelf screenshotte. Dus tijdelijk. Het wordt op je maandfactuur niet apart geregistreerd.
Bedoel je dit? Ik kom dan gemiddeld op 15 cent uit per geladen kWh (8,8 kWh); dat totale prijs - grid rewards. Waar wordt je dan extra gecompenseerd?

In theorie had ik meer kWh kunnen laden tegen diezelfde prijs. Nu moet ik vannacht weer (duurder) bij laden.

Ik zal er geen brood minder om eten daar niet van, maar begin er steeds meer de kriebels van te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbzWvPWeaeDE56D4jvRRq9E2Y_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NuEeg9AaGvRY769t9tfbj7mw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Timothi op 26-02-2026 16:37 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:40

Ethirty

Who...me?

Oh maar als je je auto ontkoppelt dan wordt je niet meer gecompenseerd voor die duurdere laaduren. Denk ik.

Blijf het een onduidelijk, ontransparant prijssysteem vinden, maar desalnietemin bespaar ik me een breuk :D

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Pr088
Ethirty schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:48:
Oh maar als je je auto ontkoppelt dan wordt je niet meer gecompenseerd voor die duurdere laaduren. Denk ik.

Blijf het een onduidelijk, ontransparant prijssysteem vinden, maar desalnietemin bespaar ik me een breuk :D
Klopt het is niet heel duidelijk. Laadsessies altijd netjes afmaken. Dus het 'gokken' op 'ik sta de hele week nog wel thuis, misschien, toch niet' is vaak niet zinnig.
Ik harkte ook ruim € 180 in 2025 aan GR. Tikt toch aan.

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-03 17:01
@JackBol vanadag is mijn Homevolt met 70% ev power geladen. Is dit ook terug te zien in ROI berekeningen?

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBJmB38hNuK4GHbzTXlZoVj6uQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7IliykmCCUPU1V7wbb0HlhsT.png?f=user_large .... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7iikm26uLKVQLdol8zbGW8sSYw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lJqLqRJUsG7KKZBlA0f9vVGu.png?f=user_large

Zoek de verschillen :X

Homevolt dashboard

• JackBol
  • Niet online

JackBol

berry76 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:15:
@JackBol vanadag is mijn Homevolt met 70% ev power geladen. Is dit ook terug te zien in ROI berekeningen?
Wat bedoel je me EV power, zonnepanelen? Nog niet maar dat ga ik wel maken als ik weer een weekendje tijd heb.

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-03 17:01
JackBol schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Wat bedoel je me EV power, zonnepanelen? Nog niet maar dat ga ik wel maken als ik weer een weekendje tijd heb.
Inderdaad zonnepanelen

• Timothi
De spread loopt weer op! Bijzonder dat de gridrewards achter blijven. Gaat dit de eerste maand worden waar handelen meer oplevert dan GR?

Handelen: € 7,53, GR: € 3,27

• Senaxx
@JackBol @Leftblank ik zie wel wat verschillen tussen de prijzen die Homevolt Online van @JackBol rapporteert met verdiensten per dag en wat mijnbatterij.nl weergeeft. Het is niet veel, en wat centenwerk. Maar toch ik had hier verwacht dezelfde waardes te zien, aangezien deze via HVOnline naar mijnbatterij.nl gaan.

2026-03-04 - € 6.70 bij HVOnline en € 7.06 bij MijnBatterij.
2026-03-03 - € 0,94 bij HVonline en €1.04 bij MijnBatterij.
2026-03-02 - € 3.09 bij HVonline en €3,12 bij MijnBatterij.

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 05-03-2026 02:01 ]

• Leftblank
@Senaxx dat kan wel kloppen, ik zal kijken of ik de laatste import van de dag wat meer richting middernacht in kan laten inplannen om dat te beperken. Op het moment draait de koppeling alleen op de 'live' data, het laatste datapunt is daarmee het dagresultaat en dat geeft wel duidelijke verschillen omdat er gewoon wat data mist, hopelijk kunnen we dat binnenkort uitbreiden.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Leftblank schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:13:
@Senaxx dat kan wel kloppen, ik zal kijken of ik de laatste import van de dag wat meer richting middernacht in kan laten inplannen om dat te beperken. Op het moment draait de koppeling alleen op de 'live' data, het laatste datapunt is daarmee het dagresultaat en dat geeft wel duidelijke verschillen omdat er gewoon wat data mist, hopelijk kunnen we dat binnenkort uitbreiden.
Ik ben bezig de historische import te bouwen, stand by 😅

• Senaxx
JackBol schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Ik ben bezig de historische import te bouwen, stand by 😅
Ah, het antwoord van @Leftblank en jou geeft wel aan waar het aan lag en dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar begrijpelijk verder hoor, vindt het al lang mooi dat we het nu kunnen koppelen.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste