• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:48
Gies123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:02:
[...]

Helemaal ook mijn gedachtengang, @Senaxx en daarom wilde ik vorige week de knop omzetten maar die zit er dus niet meer in :-( .

Ik heb een call bij Tibber gelogd, maar nog geen reactie. Zodra ik meer weet, laat ik het horen.
Formele reactie die we eigenlijk al kenden:

"Bedankt voor je bericht. De optie om de batterij in zelfconsumptie modus te zetten bestaat niet meer. Om onze instellingen te versimpelen maken we nu automatisch zo voordelig mogelijk gebruik van je zonnestroom.

De batterij laadt altijd op de voordeligste manier op, sommige dagen zal dit met zonnestroom zijn, en sommige dagen met netstroom.

Na 2027 zullen we automatisch overgaan op een aansturing die gericht is op zelfconsumptie, aangezien dat dan de meest voordelige optie is.

Als je geen gebruik wilt maken van onze aansturing, kun je de slimme aansturing uitzetten. Dan laadt de batterij op met zonnestroom, en ontlaadt deze de zonnestroom wanneer er verbruik in huis is.

Dit is niet de meest voordelige aansturing, en je ontvangt in deze modus geen Grid Rewards.
Met vriendelijke groet,"

Ik baal hier oprecht van. Er hangt hier een extreem dure baksteen aan de muur waar ik eigenaar van ben en kan er niets meer mee (voorheen namelijk wel). Ik ben benieuws welke compensatie hier tegenover staat want dit kan echt niet.

Homevolt dashboard

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-05 17:53
Gies123 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:53:
[...]

"Bedankt voor je bericht. De optie om de batterij in zelfconsumptie modus te zetten bestaat niet meer. Om onze instellingen te versimpelen maken we nu automatisch zo voordelig mogelijk gebruik van je zonnestroom.

De batterij laadt altijd op de voordeligste manier op, sommige dagen zal dit met zonnestroom zijn, en sommige dagen met netstroom.

Na 2027 zullen we automatisch overgaan op een aansturing die gericht is op zelfconsumptie, aangezien dat dan de meest voordelige optie is.

Als je geen gebruik wilt maken van onze aansturing, kun je de slimme aansturing uitzetten. Dan laadt de batterij op met zonnestroom, en ontlaadt deze de zonnestroom wanneer er verbruik in huis is.

Dit is niet de meest voordelige aansturing, en je ontvangt in deze modus geen Grid Rewards.
Met vriendelijke groet,"

Ik baal hier oprecht van. Er hangt hier een extreem dure baksteen aan de muur waar ik eigenaar van ben en kan er niets meer mee (voorheen namelijk wel). Ik ben benieuws welke compensatie hier tegenover staat want dit kan echt niet.
Dat is dus de makke van batterijen die door energieleverancier worden geleverd en aangestuurd. “Wij weten wat goed voor u is”. Past eigenlijk helemaal niet bij Tibber. Krijg overigens de indruk dat ze na 2027 (hoop dat ze “vanaf 2027” bedoelen) wel op zelfconsumptie inzetten. Maar dit is een forum van tweakers, dus misschien moeten we toch eens kijken of we met elkaar een tweakers-EMS in elkaar kunnen draaien, die met alle energiebedrijven, de meeste warmtepompen, auto’s en autoladers kan werken.

Ben overigens ook nieuwsgierig wanneer de Siemens, Samsungs, etc van deze wereld de eerste huishoudelijke apparaten gaan leveren met een 2,5 of 5kW gaan uitleveren die je via je p1 met je zonnepanelen of energiecontract kunt koppelen.

Dan heb je in een huis meerdere accu’s die specifiek zichzelf laden om op hun gebruikstijden altijd voldoende stroom beschikbaar te hebben.

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Gies123 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:53:
[...]

Met vriendelijke groet,"

Als je de slimme aansturing uitzet, krijg je in feite precies wat je wilt toch? Met de API-set kun je de Homevolt nu ook zelf aansturen. De keuze is simpel gemaakt door Tibber: óf slimme aansturing, óf niet. En de voorwaarde is dat je dan geen gebruik meer kunt maken van Grid Rewards. Waarschijnlijk verdwijnen GR toch vanzelf is alleen maar aan het dalen sinds september ‘25. Probleem verdwijnt vanzelf 😂.

Los daarvan: vanaf 2027 zal zelfconsumptie per definitie het enige realistische scenario zijn en dus ook de slimste optie. Grote kans dus dat het uiteindelijk toch uitkomt zoals je verwacht (alleen heb je nu minder keuze bij Tibber).

Mijn standpunt is trouwens hetzelfde als dat van jou. Het is gewoon een extreem dure baksteen geworden sinds vorig jaar september. We zijn hier echt wel een beetje in de maling genomen door Tibber. De enige reden dat ik er nog zit, is de vendor lock-in van Homevolt… well played Tibber, well played.

Ik denk dat EVCC.io uiteindelijk een betere keuze wordt als EMS ipv Tibber. Hopelijk komt er support voor Homevolt :)

• Gies123
Timothi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 06:54:
[...]

Als je de slimme aansturing uitzet, krijg je in feite precies wat je wilt toch? Met de API-set kun je de Homevolt nu ook zelf aansturen. De keuze is simpel gemaakt door Tibber: óf slimme aansturing, óf niet. En de voorwaarde is dat je dan geen gebruik meer kunt maken van Grid Rewards. Waarschijnlijk verdwijnen GR toch vanzelf is alleen maar aan het dalen sinds september ‘25. Probleem verdwijnt vanzelf 😂.

Los daarvan: vanaf 2027 zal zelfconsumptie per definitie het enige realistische scenario zijn en dus ook de slimste optie. Grote kans dus dat het uiteindelijk toch uitkomt zoals je verwacht (alleen heb je nu minder keuze bij Tibber).

Mijn standpunt is trouwens hetzelfde als dat van jou. Het is gewoon een extreem dure baksteen geworden sinds vorig jaar september. We zijn hier echt wel een beetje in de maling genomen door Tibber. De enige reden dat ik er nog zit, is de vendor lock-in van Homevolt… well played Tibber, well played.

Ik denk dat EVCC.io uiteindelijk een betere keuze wordt als EMS ipv Tibber. Hopelijk komt er support voor Homevolt :)
EVCC.io --> Dat is wel heel gaaf idd alleen nog geen support voor de HV thuisbatterij en een WeHeat warmtepomp, maar dat ga ik wel aanvragen / bij assisteren.

Homevolt dashboard

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 13:46
Gies123 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:01:
[...]

EVCC.io --> Dat is wel heel gaaf idd alleen nog geen support voor de HV thuisbatterij en een WeHeat warmtepomp, maar dat ga ik wel aanvragen / bij assisteren.
Ik heb ook al vaker gekeken naar EVCC, maar helaas geen ondersteuning voor de Homevolt (is misschien wel te maken) en voor mij persoonlijk ook geen ondersteuning voor de Zappi laadpaal. Dit komt mede doordat MyEnergi het niet mogelijk maakt in de API om de laadsnelheid aan te passen, iets waar Tibber ook last van heeft met de aansturing van de laadpaal.

Binnen HomeAssistant heb je ook nog Day Ahead Optimizer, misschien dat wij daar iets mee kunnen. Maar met de vele handmatige configuraties heb ik daar nog niet echt een werkende config uit gekregen.

Trouwens binnen HomeAssistant lijkt de Homevolt nu ook officieel ondersteunt te worden. Hij kwam ineens in mijn discovery devices naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPfQfSr1DCztzMfd33WcaQDvUPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCDCvXLNbWGf3iBAbL2Xp6UJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 16-04-2026 15:47 ]

• Timothi
Senaxx schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:46:
[...]

Ik heb ook al vaker gekeken naar EVCC, maar helaas geen ondersteuning voor de Homevolt (is misschien wel te maken) en voor mij persoonlijk ook geen ondersteuning voor de Zappi laadpaal. Dit komt mede doordat MyEnergi het niet mogelijk maakt in de API om de laadsnelheid aan te passen, iets waar Tibber ook last van heeft met de aansturing van de laadpaal.

Binnen HomeAssistant heb je ook nog Day Ahead Optimizer, misschien dat wij daar iets mee kunnen. Maar met de vele handmatige configuraties heb ik daar nog niet echt een werkende config uit gekregen.

Trouwens binnen HomeAssistant lijkt de Homevolt nu ook officieel ondersteunt te worden. Hij kwam ineens in mijn discovery devices naar voren.

[Afbeelding]
Ja klopt, is van dezelfde maker van de Tibber integratie. Ik vind alleen de HACS versie van steynovich beter (Homevolt Local). Plus ik gebruik jouw plug-in voor de GR geloof ik 😂

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-05 17:53
Gies123 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:01:
[...]

Heb jij enig idee waarom evcc de Samsung warmtepompen en airco’s nog niet ondersteunt?

• Gies123
HaraldBou schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:01:
[...]

Heb jij enig idee waarom evcc de Samsung warmtepompen en airco’s nog niet ondersteunt?
Nee, ook geen idee.

Homevolt dashboard

• Timothi
Reminder, morgen weer netto negatieve energie prijzen :) tot -0,11 cent

• Senaxx
Timothi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:19:
Reminder, morgen weer netto negatieve energie prijzen :) tot -0,11 cent
Benieuwd of de homevolt dan ook gaat opladen.

• Timothi
Senaxx schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:
[...]

Maar wat ik kan zien wél. Staat netjes gepland, maar ben benieuwd of we ook nog extra Grid Rewards kunnen opstrijken of dat alles voor Bassie (lees Tibber) is.

• Timothi
Senaxx schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:
[...]

Nou, de homevolt heeft niet volledig geladen. Mijn SolarEdge gaat uit (want negatieve energie). Blijkbaar blijft de homevolt wachten op zonne-energie overschot. Nu zit de batterij voor 91% vol. Toch zonde. Met de laagste negatieve stroomprijs (-€0,01 cent 15:30 - 15:45) zat de batterij ‘nog maar’ voor 72% vol.

@Backpacker - is de homevolt nu slecht geoptimaliseerd voor negatieve energie prijzen, met name als de omvormer uit staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB9EERMsuGmEwAeZWk9YT0oX03I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b6QmOkfL7svJhC9d9xaVehkq.png?f=fotoalbum_large

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:53
Ook gek net. De homevolt met lekker laag laden deze middag. Wilde volgens schema slechts 150w uitsturen deze avond 2u lang. Toch volgens verwachting leeg te zijn morgen ochtend. Slechte aansturing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjyFlWA9WvKXZZodIx17fy4inyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cNDA05caRAxytMnX6telHdAg.png?f=fotoalbum_large

Dan maar even forceren:)

[ Voor 47% gewijzigd door Codeaction op 25-04-2026 21:28 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:11
gekke ding is nu zelfs terwijl t 0.358 EUR/kWh is aan het laden

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
Het gaat hier ook niet goed. ik zet hem op manual en ga hem vannacht even leeg laten lopen.

• Wesleymaur
Wesleymaur schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:54:
Het gaat hier ook niet goed. ik zet hem op manual en ga hem vannacht even leeg laten lopen.
het is gefixt. Zie: https://status.tibber.com/incidents/ftnlfbnsgk61

• commentator

• Codeaction
@Wesleymaur , goed dat het bekende is, echter staan de gegeven schemas nog op nul.
Eigenlijk wel jammer dat er geen laagdrempelige controle is over laad/ ontladen. Het kan wel, maar niet fijn.

• Codeaction
Het systeem draait hier nu bijna een jaar. Interessant dat het totale efficiëncy slechts 89% is.
Berekend op basis van volledig gebruik, inclusief standby, laad / ontlaad verliezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DZ9_VSK5xODtfI2v1CYVXm2UUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVs4RFv1mtTBzk7ErHTiFhPU.png?f=fotoalbum_large

• commentator
wow wel €0,10 gridrewards ontvangen voor de dure sessie van gisteravond die voor minder dan €0,30 verkocht is
Daar krijg je de afschrijving nog niet een van betaald

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoAaifCalUpwws-jeBeC1qrrVzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Iwh1HWMnpbCTsrKRg716L5hr.png?f=fotoalbum_large

Toch zie ik een lichte knik in de grafiek naar boven. En da's goed! ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Gies123 op 28-04-2026 08:20 ]

Homevolt dashboard

• Timothi
Hmm, vandaag weer aardige negatieve prijzen en een lege homevolt.

Mijn zonnepanelen gaan uit met negatieve prijzen maar de homevolt blijft wachten op ‘zonnestroom’, hij denkt niet ik ga volle bak laden met negatieve prijzen. Ik zie dat hij wel load balanced samen met de tesla, maar ik vind de homevolt errrrrg passief met overschot laden (overschot op L1 L2 & L3 bedoel ik, niet de solar)

@Backpacker hoe zit dit nou precies?

[ Voor 7% gewijzigd door Timothi op 01-05-2026 16:52 ]

• Wesleymaur
Volgens mij zijn de dynamische grid rewards ook weer uitgezet. We krijgen weer gewoon een vast bedrag lijkt het.

Mijn auto doet veel meer op grid rewards.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 13:16

Ethirty

Who...me?

Wesleymaur schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:13:
Ja, bijna 3 hele euro’s over een kleine 400kwh in een hele maand.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Timothi
Ethirty schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Ja, bijna 3 hele euro’s over een kleine 400kwh in een hele maand.
Bofkont, hier €1,45 op 460 kWh

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:18
€ 3,84 bij 260 kWh gridrewards, auto vaak meerdere dagen met maximale 4 uur onderbreking.

PieterH

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:59
Dat gaat bij mij wel goed, Solaredge panelen gaan uit als de prijs negatief is en als de stroomprijs het meest negatief is gaat de homevolt vol laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKOXAB8_lyL9pxeeUDej1_xXEX8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yZrPofMLhr7R18NOIFG1j51i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLlA102Z-WUPqz6Hal0ZDFKlMUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HyObprSYvic1kONtOCcoXDYW.png?f=fotoalbum_large
Timothi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:50:
Hmm, vandaag weer aardige negatieve prijzen en een lege homevolt.

Mijn zonnepanelen gaan uit met negatieve prijzen maar de homevolt blijft wachten op ‘zonnestroom’, hij denkt niet ik ga volle bak laden met negatieve prijzen. Ik zie dat hij wel load balanced samen met de tesla, maar ik vind de homevolt errrrrg passief met overschot laden (overschot op L1 L2 & L3 bedoel ik, niet de solar)

@Backpacker hoe zit dit nou precies?

• Timothi
MartinLI schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:53:
Dat gaat bij mij wel goed, Solaredge panelen gaan uit als de prijs negatief is en als de stroomprijs het meest negatief is gaat de homevolt vol laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Nice, had jij wel / niet nog een elektrische auto? Zo ja was je die ook aan het laden?

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:59
Deze keer niet maar de vorige keer wel. Wel een plugin hybride die maar met 3,6kwh laad en niet via tibber want heb een alfen laadpaal en die ondersteunen ze niet.
Timothi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Nice, had jij wel / niet nog een elektrische auto? Zo ja was je die ook aan het laden?

• Senaxx
Wesleymaur schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:13:
Volgens mij zijn de dynamische grid rewards ook weer uitgezet. We krijgen weer gewoon een vast bedrag lijkt het.

En ondertussen is het bij zonneplan wel mogelijk om 13 euro op een dag aan onbalans / zonneplan bonus (of hoe die grid rewards van zonneplan ook heten) te ontvangen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Senaxx schreef op zondag 3 mei 2026 @ 02:53:
[...]

En ondertussen is het bij zonneplan wel mogelijk om 13 euro op een dag aan onbalans / zonneplan bonus (of hoe die grid rewards van zonneplan ook heten) te ontvangen.
PowerPlay ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Timothi
Senaxx schreef op zondag 3 mei 2026 @ 02:53:
[...]

Oh dan stap ik over naar zonneplan met mijn.. oh wacht..

Leuk detail, de homevolt wordt ook niet meer actief gepromoot door Tibber. Via de website ga je meteen door naar de Solis S6. De homevolt staat nog wel in de store, maar je moet er echt op zoeken :)

[ Voor 24% gewijzigd door Timothi op 03-05-2026 09:23 ]

• Senaxx
Timothi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Oh dan stap ik over naar zonneplan met mijn.. oh wacht..
Nou ja dat dus... keihard Vendor lock-in

• Boest
  • Laatst online: 21:22
Hebben jullie 1 of 2 van deze voedingen in jullie groepenkast waar de peil naar wijst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrCN2i4XCST4m5ClW7UszPQEImo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEjRnjV8vTCQZUadACvn05tf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Boest op 07-05-2026 16:55 ]

• Gies123
Boest schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:59:
Hebben jullie 1 of 2 van deze voedingen in jullie groepenkast waar de peil naar wijst?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cGA0oh5iCkW0S3kD87CtacjSrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgiE3ztTwx5VZMlWNoSY7QKe.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, maar geen idee wat het doet ;-)
edit:
maar omdat we hem beiden hebben denk ik dat het een 5volt uitgang is die iets van de homevolt voedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gies123 op 07-05-2026 18:53 ]

Homevolt dashboard

• Wesleymaur
Gies123 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]

Ja, maar geen idee wat het doet ;-)
edit:
maar omdat we hem beiden hebben denk ik dat het een 5volt uitgang is die iets van de homevolt voedt.
Het voedt de CT klemmen.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste