• Johnny_Hasselt
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:34
@xoror onderstaande begrijp ik niet:

ODIN online en actief in Asgard since gisteren.

Deze morgend, was wakker om 4am, stond in Asgard een rode bol voor de virtuele thermostaat maar de hardware relay stond op OFF. Heb een re-start gedaan van de ESP en toen sprong die op.... Er moet iets mis zijn met dat start command. Was gisteren ook zo....

VVW neemt minstens 2 uur tijd om iets te voelen van warmteoverdracht... (Ik heb 8 cm chape en 1,5 cm tegel... Is een serieuze massa).

Je ziet dat de ruimte duidelijk onder de band zat, ik dacht dat ODIN probeerde om in die band te blijven. Als de voorspelling zo diep gaat zou eigenlijk ODIN een correctie moeten doen, is dat mogelijk?

Ook de voorspelling is raar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhmesMnXIEVjhtt7jhTH_-yLvuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAb1U6fvltmhWTIm33iDY9ug.jpg?f=fotoalbum_large

Als ge ziet naar mijn scheduler, ik zou zeggen dat die 18 graden nooit zou mogen komen....ODIN zou eigenlijk rond 2am al een puls moeten geven om te verwarmen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp0BbsdIdhpe2EEA41EPT5HZoQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXqtFNpwkOGvD2w6g2jjCxqK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 15-06-2026 07:50 ]

@Johnny_Hasselt
Hmm nee dit ziet er niet goed uit. Zou je in Odin (eerste pagina) op de debug json kunnen drukken en naar mij mailen ?

Odin laat alleen zonder in te grijpen tijdelijke dips buiten de band breedte toe als deze binnen 3 uur vanzelf door de zon wordt hersteld. Maar dat is hier niet het geval.

Ik denk dat je huis stats ook niet goed zijn ingeleerd, een swing van 18c -> 24c lijkt niet te kloppen denk ik met dit weer.

Odin heeft niets ingepland behalve dhw. Dat is raar, onder de bandbreedte krijgt hij veel straf, dus hij had aan gemoeten. Kan je ook voor de zekerheid je Asgard settigns pagina screenshot sturen, wellicht staat daar nog iets geks. In de x-as zie je geen rode uren labels, dus hij heeft niets ingepland.

Dat hij na reboot aangaat is omdat de thermostaat dan zelf AA regelt. Maar blijkbaar was hem dus door Odin verteld dat er geen verwarming nodig was.

Heb je bepaalde input/output constraints ingesteld? En wat is je min/max output ?

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 15-06-2026 08:54 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Johnny_Hasselt
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:47:
@Johnny_Hasselt
Hmm nee dit ziet er niet goed uit. Zou je in Odin (eerste pagina) op de debug json kunnen drukken en naar mij mailen ?

Odin laat alleen zonder in te grijpen tijdelijke dips buiten de band breedte toe als deze binnen 3 uur vanzelf door de zon wordt hersteld. Maar dat is hier niet het geval.

Ik denk dat je huis stats ook niet goed zijn ingeleerd, een swing van 18c -> 24c lijkt niet te kloppen denk ik met dit weer.

Odin heeft niets ingepland behalve dhw. Dat is raar, onder de bandbreedte krijgt hij veel straf, dus hij had aan gemoeten. Kan je ook voor de zekerheid je Asgard settigns pagina screenshot sturen, wellicht staat daar nog iets geks. In de x-as zie je geen rode uren labels, dus hij heeft niets ingepland.

Dat hij na reboot aangaat is omdat de thermostaat dan zelf AA regelt. Maar blijkbaar was hem dus door Odin verteld dat er geen verwarming nodig was.

Heb je bepaalde input/output constraints ingesteld? En wat is je min/max output ?
Alles doorgestuurd, heb geen constraints ingesteld.... Min/max bedoel je de WP.... Staat op 9 max en 2 min.

Wat ik nog moet begrijpen is het linken van de gegevens van mijn externe WP power meter (Shelly device) en van mijn batterij batterij staat in Asgard page maar wat doen die gegevens?... Hoe kan ik die gegevens linken met Asgard of zijn dat eenmalige inputs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZG0pk_KALYK247plSqsYd1JMJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzhIdbyaUZO6jV0fuSjoDrJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv8mV8EIFjKlFf9AskWvi_60gUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8zi0PMixVWpUmA8y4te8dFc.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast, J

[ Voor 21% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 15-06-2026 10:02 ]

@Johnny_Hasselt Bedankt voor alle data, lokaal kunnen naspelen. Het probleem is de passive solar gain. Die is waarschijnlijk verkeerd/nog niet ingeleerd voor jouw woning.

Je kan het veld handmatig editen in de Asgard / Solver tab / Physics data / heating profile
pas daar het "Passive solar factor" veld aan naar 0.0050

Druk kdan op run optimization knop, dan zou je verwarmingsuren moeten zien right? (rode x-as tijden).
Omdat Odin aan het begin van het uur een beslissing neemt, moet je wachten tot 11:00 voor dat dit wordt verwerkt. Je kan ook Asgard rebooten, die queried na boot direct Odin.

Over de battery:
Odin stuurt de batterij niet aan maar geeft alleen advies hoe te ontladen. Dus met jouw gegevens krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
"battery_discharge": [
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.71,
    0.78,
    0.89,
    1.52,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.25,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0.53,
    0.67,
    0.97,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.12,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0
  ],
Als je dit wilt gebruiken moet je een api call doen naar odin en dan naar je management systeem sturen. Per uur (voor de volgende 48h) adviseert hij hoe je moet dischargen voor de wp

Voor de kwh feedback, als je een kwh meter hebt kan je die koppelen. Je moet dan de waarde van de meter syncen naar dat feedback veld. Je moet de source dan op HA/REST api instellen. De waarde moet een dagelijkse oplopende kwh teller zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmSmBEDWu40ROhLV5kLCWipwOpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0i30XyvT7PdMDHyqc3nvz8Vv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGRzuh8KvCWJSapfJIQdeLa09ag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l3YvH4DHVwIVQgHEohuK7eNr.png?f=user_large

• Johnny_Hasselt
OK, waarde aangepast naar 0,005 en we krijgen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6IGCzSvloozwHrqCng7wQUkLTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7tPNmhsqcdFnsC9KvVZGYDyw.png?f=fotoalbum_large
@Johnny_Hasselt Nu verwarmt hij niet, maar dat is correct, wat je bent binnen paar uur binnen de band breedte.

Maar na de PMs denk ik dat de passive solar gain wel goed is, en de reden dat hij niet verwarmd is omdat je vandaag maar vooral morgen veel te warm wordt.

Naar aanleiding van feedback is er Asgard pre-release: https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-15.01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftjokWoPVfjt4MqJKS8uXkix4IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrDMBWpVxbY2Joqpl4l8BptR.png?f=fotoalbum_large

De grafiek heeft nu een legenda voor de x-as zodat je kan zien wat er is ingepland op de uren.
Verder heb ik de virtual thermostat 15m min runtime eruit gehaald. Teveel vragen en onduidelijkheden over deze bescherming. Dus nu uitgezet zodat het werkt zoals de meesten het verwachten. Maar dan moet je zelf op het pendelen letten (dmv juiste hysteresis)

• Johnny_Hasselt
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:25:
@Johnny_Hasselt Bedankt voor alle data, lokaal kunnen naspelen. Het probleem is de passive solar gain. Die is waarschijnlijk verkeerd/nog niet ingeleerd voor jouw woning.

Je kan het veld handmatig editen in de Asgard / Solver tab / Physics data / heating profile
pas daar het "Passive solar factor" veld aan naar 0.0050

Druk kdan op run optimization knop, dan zou je verwarmingsuren moeten zien right? (rode x-as tijden).
Omdat Odin aan het begin van het uur een beslissing neemt, moet je wachten tot 11:00 voor dat dit wordt verwerkt. Je kan ook Asgard rebooten, die queried na boot direct Odin.

Over de battery:
Odin stuurt de batterij niet aan maar geeft alleen advies hoe te ontladen. Dus met jouw gegevens krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
"battery_discharge": [
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.71,
    0.78,
    0.89,
    1.52,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.25,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0.53,
    0.67,
    0.97,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0,
    1.12,
    0,
    0,
    0,
    0,
    0
  ],
Als je dit wilt gebruiken moet je een api call doen naar odin en dan naar je management systeem sturen. Per uur (voor de volgende 48h) adviseert hij hoe je moet dischargen voor de wp

Voor de kwh feedback, als je een kwh meter hebt kan je die koppelen. Je moet dan de waarde van de meter syncen naar dat feedback veld. Je moet de source dan op HA/REST api instellen. De waarde moet een dagelijkse oplopende kwh teller zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
kWh meter heb ik kunnen syncen... Data komt toe.

Je schrijft dagelijks... Bedoel je hiermee elke dag vanaf "nul" herstarten of cumulatieve van alle dagen?

Ik heb cumulatieve gelinkt, zie beneden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78yCxwCRKQPEjeRmjVTvZEHsGGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM6NFK4940tDNzZl8WpQo5Fp.jpg?f=fotoalbum_large
@Johnny_Hasselt Ja heb je een daeglijkse teller? die elke dag telt?
Anders kan je in HA even z'n sensor definiëren.

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-06 13:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGc5ihaRWX0Mo79AFEmF5EgkDyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06HGWGPBrLAFMkP7QKMbJ6Ys.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst het werk van Odin kunnen bewonderen. Dankzij het ophalen van de weersvoorspelling verschoof de geplande SWW run steeds. Totdat hier de zon enigszins doorbrak en de pomp aan de bak ging. Prachtig.
@usain Welke settings had je uit eindelijk gebruikt ?
Met dit weer zon/bewolking is het lastig om een slot te pakken. Ik zie dat hij nog wel iets later had gekund, maar ws zat je te dicht op je trigger limiet. Ik moet natuurlijk die paarse piek ook opellen bij die terug levering. Dus hij had hoogste piek gepakt.

Je kan zien in de odin log, zoiets zie je dan:
code:
1
2
3
I (104020679) [2026-06-12 13:23:09.865] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=45.0°C, Trigger=45.5°C, Hard Min=37.0°C.
...
I (104020729) [2026-06-12 13:23:09.914] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 16

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 15-06-2026 17:55 ]

• Johnny_Hasselt
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:50:
@usain Welke settings had je uit eindelijk gebruikt ?
Met dit weer zon/bewolking is het lastig om een slot te pakken. Ik zie dat hij nog wel iets later had gekund, maar ws zat je te dicht op je trigger limiet. Ik moet natuurlijk die paarse piek ook opellen bij die terug levering. Dus hij had hoogste piek gepakt.

Je kan zien in de odin log, zoiets zie je dan:
code:
1
2
3
I (104020679) [2026-06-12 13:23:09.865] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=45.0°C, Trigger=45.5°C, Hard Min=37.0°C.
...
I (104020729) [2026-06-12 13:23:09.914] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 16
Ik zie dit staan, ook batterij gegevens - waar dat hij dat haalt weet ik niet want ik heb nog geen link established.. link established momenteel.... Je kan die room temperatuur sync programma gebruiken, werkt perfect..dus die SoC in Asgard kan via sync geüpdate worden... Top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8vwFpj2zFh6zpHBgCNaTuIrsuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyo1dZXRpUCftlg0rcbjNIwz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 15-06-2026 19:03 ]

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 08:22
Hi Tweakers,

Na lang wachten is eindelijk mijn Shelly H&T3 binnen en ben ik begonnen met het inrichten van Asgard met de virtual thermostat.
Voordat ik de start maak met Odin ben ik benieuwd of mijn instellingen nu correct zijn. Op het moment staat de warmtepomp in lock-out, denk dat dit komt omdat de shelly nog niet netjes elke 5 minuten de temperatuur doorstuurde. Na een reboot lijkt dit beter te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9eKBc5B-gvj45T9lL7q9eg0jw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYd6ki6L7g8fxdH2a9jjGyHV.png?f=fotoalbum_large

Op het moment staat mijn Wireless thermostaat van MS ook in storing 4, is dit gebruikelijk bij het gebruik van de virtuele thermostaat? Of heb ik een switch nog verkeerd staan? Ik heb beide switches uit de handleiding aangepast.
Alvast bedankt voor de hulp!

• Johnny_Hasselt
tromphakvoort schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:24:
Hi Tweakers,

Na lang wachten is eindelijk mijn Shelly H&T3 binnen en ben ik begonnen met het inrichten van Asgard met de virtual thermostat.
Voordat ik de start maak met Odin ben ik benieuwd of mijn instellingen nu correct zijn. Op het moment staat de warmtepomp in lock-out, denk dat dit komt omdat de shelly nog niet netjes elke 5 minuten de temperatuur doorstuurde. Na een reboot lijkt dit beter te gaan.
[Afbeelding]

Op het moment staat mijn Wireless thermostaat van MS ook in storing 4, is dit gebruikelijk bij het gebruik van de virtuele thermostaat? Of heb ik een switch nog verkeerd staan? Ik heb beide switches uit de handleiding aangepast.
Alvast bedankt voor de hulp!
Uw thermostaat staat op koeling maar je hebt ook prohibited aanstaan op koeling _/-\o_, of dat zal werken weet ik niet ...

Thermostaat hysteresis staat op 0.5, zet die op 0.1

Uwe boiler... 56 graden is vrij hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 15-06-2026 18:54 ]

@Johnny_Hasselt Je geeft mee hoeveel je SoC is, dan schat hij hoeveel ervan gebruikt wordt. Dus hij heeft het niet echt aangestuurd, maar gegeven je SoC zou je dat kunnen dischargen voor dit plan.

@tromphakvoort Je bent aan het koelen en in lockout, dus ws heb je te weinig afgifte vs min output.
Ik heb hier een howto geschreven daarvoor. Lock out krijg je doordat je de lockout duration > 0m hebt ingesteld. Dit is verstandig bij het koelen om pendelen met pauzes tegen te gaan. Maar idealiter moet je dus meer afgifte regelen en lagere flow temp. Maar lees de howto goed door.

Ik gok verder dat je de mitsubishi wireless thermostat hebt? Dan moet je SW1-8 op ON laten als je die wilt blijven gebruiken (of aan laat staan, anders krijg je J4 error).

Omdat de shelly 0.1c resolutie heeft, kan je de hysteresis op iets van 0.2 zetten. Hier meer info over de werking ervan

• tromphakvoort
Johnny_Hasselt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Uw thermostaat staat op koeling maar je hebt ook prohibited aanstaan op koeling _/-\o_, of dat zal werken weet ik niet ...

Thermostaat hysteresis staat op 0.5, zet die op 0.1

Uwe boiler... 56 graden is vrij hoog.
De prohibit kwam door de lock-out, deze is er inmiddels weer afgegaan en opnieuw gestart met koelen.
Hypertese staat inmiddels op 0,1 en heb de dhw op 54 graden gezet.

Hierbij de nieuwe waarden, ben benieuwd hoe hij nu gaat lopen, ben bang weer opnieuw in een lock-out :-( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a4R3wKPGp16_LocKp12HX1K3oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxOM1p2t4oT2vZgv5fOMzie7.png?f=fotoalbum_large
@tromphakvoort nee hoogst waarschijnlijk niet, lees de link in het bericht na je laatste reply.

• tromphakvoort
@xoror Ik ben me inderdaad goed aan het inlezen, zag je bericht net te laat voor m'n reply.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:12
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:10:
Naar aanleiding van feedback is er Asgard pre-release: https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-15.01

[Afbeelding]

De grafiek heeft nu een legenda voor de x-as zodat je kan zien wat er is ingepland op de uren.
Verder heb ik de virtual thermostat 15m min runtime eruit gehaald. Teveel vragen en onduidelijkheden over deze bescherming. Dus nu uitgezet zodat het werkt zoals de meesten het verwachten. Maar dan moet je zelf op het pendelen letten (dmv juiste hysteresis)
Ik heb deze een goed kwartier terug geinstalleerd (nu wel de ota via de upload in het Asgard dashboard O-) ). Bijna alles draait direct weer. Ik zie alleen dat hij de connectie met Odin niet herstelt. Die staat sinds de update op "Offline / Searching" terwijl ik in een ander tab gewoon in het Odin dashboard zie dat hij aan staat en is verbonden.

Ik heb het ip adres van Odin opnieuw ingevoerd, maar dat biedt geen soelaas.
@bilgy_no1 Solver wel aangezet met de switch? anders blijft er offline staan.

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:57:
@bilgy_no1 Solver wel aangezet met de switch? anders blijft er offline staan.
Zeker. Solver Tab staat aan en die switch daar staat ook op Enabled. In Odin dashboard staat dat hij online is.

Valt me in de Odin data wel op dat de dynamische prijzen voor morgen niet goed zijn in de tabel. Vanaf 0:00 uur staat alles op €0,23 vlak.

Volgens het log is het wel opgehaald:
code:
1
I (26005324) [2026-06-15 14:45:58.204] SCHEDULER: Successfully fetched 48 hours of prices.
Je kan in odin manual refresh doen? Zitten Odin en Asgard in hetzelfe subnet ?

Deze switch dus ? Ip ingevuld en dat vinkje geklikt om te saven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtqflbO1qAddb2CXYRG8LvBcycg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0vGOy9hQXWfCWXmNkGq65wYw.png?f=user_large

Het kan zijn dat de fetch soms niet goed gaat met open energy, je kan het beste entso-e gebruiken, en gratis token aanvragen na account aanmaken op https://transparency.entsoe.eu/. Die is meestal wel up to date. Maar gewoon even manual refresh drukken in Odin en dan zou het er wel moeten staan

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 15-06-2026 23:13 ]

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:10:
Je kan in odin manual refresh doen? Zitten Odin en Asgard in hetzelfe subnet ?

Deze switch dus ? Ip ingevuld en dat vinkje geklikt om te saven?
[Afbeelding]

Het kan zijn dat de fetch soms niet goed gaat met open energy, je kan het beste entso-e gebruiken, en gratis token aanvragen. Die is meestal wel up to date. Maar gewoon even manual refresh drukken in Odin en dan zou het er wel moeten staan
Net even gekeken bij de Odin zelf en die brandde rood. In het Odin dashboard zag ik hem wel nog steeds online staan. Toen ik hem iets anders neerlegde ging het lichtje weer op groen. Daarna in Asgard nogmaals het IP adres ingevuld en "run optimization" geklikt. Toen sprong Odin weer op Online in het Asgard dashboard (solver tab).

De prijzen zijn nu helemaal weg. Is als volgt ingesteld in Odin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFwHOY7b3Iou5bHSgXsXS04IAJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phKMtgihkUyb8pyTQ9ikA9Gl.png?f=fotoalbum_large

En het Data tab in Odin (weerdata komt wel binnen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngyNvqWcvxiFuq15UGl8mJR_B8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QG4EWu2oPpXJQUuMr0ib4GjK.png?f=fotoalbum_large

Fetch latest Data heeft geholpen en nu staan de tarieven goed.

Lijkt erop dat Odin dan toch even niet blij was (rood lichtje): wel online in Odin dashboard, toch niet verbonden in Asgard.

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-06-2026 23:22 ]

Odin rood lichtje = geen WiFi.
Dus zet hem dicht bij een access point/router

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:24:
Odin rood lichtje = geen WiFi.
Dus zet hem dicht bij een access point/router
Hij zit echt vlakbij een access point en ik zie in de Deco app dat hij een sterk signaal heeft. Ik had hem in die app wel even vastgepind op de dichtstbijzijnde mesh-node. Misschien dat er toen iets is misgegaan, maar zoals gezegd kon ik via Odin dashboard er gewoon bij en daar stond ook dat hij online was.

Ik zal morgen even naar ENTSO-E kijken.
Ja pinnen. Ook Asgard.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 16-06-2026 10:32 ]

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-06 12:59
Johnny_Hasselt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Ik zie dit staan, ook batterij gegevens - waar dat hij dat haalt weet ik niet want ik heb nog geen link established.. link established momenteel.... Je kan die room temperatuur sync programma gebruiken, werkt perfect..dus die SoC in Asgard kan via sync geüpdate worden... Top!

[Afbeelding]
Ik vraag me af of mijn instellingen dan wel juist zijn.
DHW setpoint is 47, drop is 7.
DHW threshold staat op 5, Odin DHW trigger staat op 'regular'.
In de MRC heb ik ingesteld DHW stoken tussen 13:00 en 16:00

=== NEW OPTIMIZATION REQUEST ===
I (336823894) [2026-06-16 11:55:20.235] OPTIMIZER: Required memory: 65072 bytes for 8134 nodes.
I (336823894) [2026-06-16 11:55:20.239] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=30.0°C, Trigger=45.0°C, Hard Min=40.0°C.
I (336823904) [2026-06-16 11:55:20.247] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 12 chosen (score=6.229)
I (336823944) [2026-06-16 11:55:20.286] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 12: recover=17.0°C, 4.06 kWh elec, 0.0852 EUR
I (336823944) [2026-06-16 11:55:20.287] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===

• bilgy_no1
Ik heb nog niet veel bijzonders gezien in Asgard, maar dat is omdat de temperatuur in huis steeds boven de setpoint van de verwarming blijft. Wel vandaag gemerkt dat de warmtepomp keurig om 13:00 uur de SWW-run heeft gedaan: laagste tarief en veel zon. So far, so good...

Moest vandaag ook even de batterij in Home Assistant zetten, dus nog niet echt met de settings kunnen spelen voor het verwarmen (met prohibit aan).
@tante Truus Als je schema hebt ingesteld, dan kan Odin geen dhw starten, tenzij die tussen die 13:00-16:00 komt. Schema's worden namelijk vertaald naar prohibits op de ecodan. Maar klok schema betekent zowieso dat hij altijd dan 13:00 start. Het heeft dan weinig nut om het via Odin te plannen je DHW icm een schema.

@bilgy_no1 Ter info: Batterij is voorlopig een suggestie, je kan zien hoe hij suggereert te ontladen. Dat moet dmv api call, dus dat is voor de knutselaars. Odin kan de batterij helaas niet zelf aansturen.

• Johnny_Hasselt
@xoror ik heb zeer veel error meldingen van "Request Failed Http 422" op Asgard en "Failed No Path" op de ODIN.

Mijn Asgard heeft 98% WiFi connectie en de ODIN steekt in op USB router.

Beide IP adressen op router zijn vastgelegd, ODIN is online op Asgard....

Data fetching no issues

Na spanningsloos maken ODIN en terug opzetten was alles in orde.

Is er een mogelijkheid, softwarematig om een reboot van ODIN in te plannen indien er na 10 min data loss (failed path) een auto reboot wordt gedaan? Precondition natuurlijk dat ODIN op online staat en actief in Asgard?

Note: ik heb ook gemerkt in de logs dat indien je nieuwe settings saved hij melding maakt in de logs wat goed is maar je merkt dat er een verkeerde terugmelding in de log komt wanneer je location en tuning update doet, hij maakt melding van Solar... Verkeerde links?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH_TDlyzlkGZwriS2ufIsvcmyAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHu1Ym4zt6oOuIq6DXii9Qur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv7vn9qgbSDcTKLhPOCM07RTvgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8OHgOaUpoaQ1bx1tr6aQs5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdYMUW0MU78UA-98vvDjU1NXLtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymk6HrdaRS5O8Fqg2vorvG7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sMOBSuDT9uYRgCHt5LohFNVgnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6ZjjfveTnwAvvUYsITOs6Iy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 17-06-2026 06:33 ]

@Johnny_Hasselt Nee je doet niets fout mbt de no path found. Jouw huis setup is een beetje extreem waardoor hij uit zijn grenzen loopt. Je huis triggert dus een bug :)

Ik heb dit gisteren gezien met je data en moest de fix nog goed testen. Er is niets mis met je WiFi. Ik zal je een test versie sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 17-06-2026 07:58 ]

Attentie Odin Gebruikers

Voor Odin gebruikers is het aan te raden om een persoonlijke token aan te vragen voor https://transparency.entsoe.eu/

Je maakt een account aan, en daarna stuur je een email met het adres waar je het account hebt aangemaakt naar: transparency@entsoe.eu net als subject: REST API access

Na een halve dag krijg je meestal akkoord, en kan je in je account bij de WEB API Access, generate token doen. Dit token plak je in de Odin settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU4JZpBHaN98euSn3lo8ph2f-Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFRs6EaxkeFXdh39iE1MZus0.png?f=fotoalbum_large

• Johnny_Hasselt
@xoror nieuwe ODIN oploaded en momenteel geen errors meer....

Ik zie die WiFi status ..

Aanvraag naar Dynamic contract is lopende bij Ecopower, ik ga es omschakelen op dat dynamic profiel om te zien hoe dat hij reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSp2dh9fk0bxKeNG6eb0O0CJO_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZcDUYcZBNwNf6CbuUGYACaQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 17-06-2026 10:08 ]

@Johnny_Hasselt Ja gewoon prohibit heating/cooling aanzetten, dan kan je zien wat hij inpland. Het is wel zo dat hij wel verwarming gezien moet hebben voor COP bepaling, maar is voor de planning minder van belang.

Mooi dat de no path found nu weg zijn. Jij hebt wel een aparte case, maar goed dat we gevonden hebben. Laat maar weten als je er toch nog een tegen komt.

• bilgy_no1
xoror schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:55:

@bilgy_no1 Ter info: Batterij is voorlopig een suggestie, je kan zien hoe hij suggereert te ontladen. Dat moet dmv api call, dus dat is voor de knutselaars. Odin kan de batterij helaas niet zelf aansturen.
Ik heb de batterij nu aangestuurd via een ander prachtig project van een medetweaker: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK. Dus dat draait mooi nu.

==

Nog wat vragen over de verschillende opties. Asgard heeft een thermostaat setting, Odin heeft een dagschema. Moet ik nu eigenlijk verder afblijven van de virtuele thermostaat in Asgard en dmv Odin het schema optimaal instellen?

Het dagschema heeft een toegestane marge boven/onder de "Base" (= setpoint?) in het 24H schema. Doet de hysteresis in Asgard dan nog iets? Of moet ik die dan gewoon heel laag instellen zodat de Odin planning optimaal wordt gevolgd?

Verder: complimenten voor het voorspellen van de temperatuur t.o.v. de actual. Dit gaat echt heel precies de afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG4wy4fQRejoXy8zVfFTt1YGFxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7fdnuaqjp5CBWPsNSnoVEKfR.png?f=fotoalbum_large

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Betreffende DHW in combinatie met Odin...

Ik heb een 200 liter vat, target staat nu op 50c en drop op 10c.
DHW Treshold van Odin staat op 4c.

Dus als de temperatuur onder 44c zakt , zoekt hij een moment op te verwarmen.
Dat heeft hier thuis als resultaat dat hij soms in de avond, bij de laatste zon nog gaat verwarmen.
Met als resultaat dat hij toch het toch met veel netstroom is gedaan.

Ik kan wel spelen met die 3 waardes (target, drop, treshold), maar ik zie niet goed in hoe ik dit scenario kan vermijden? Vroeger, zonder Odin, liet ik dagelijks een DHW run doen om 12:00 en was ik waarschijnlijk beter af...
@bilgy_no1
Als je Odin gebruikt wordt de thermostaat demand eigenlijk genegeerd.

@Breezz Maar als je om 12:00 had gedaan en iemand ging toch flink gebruiken, dan ging hij in de avond ook af toch? of had je echt schema dat hij in de avond niet mag?

Ik heb dhw setpoint: 48, drop: 10, en threshold is 8.5c.
Dus vanaf 46.5c (48-10+8.5) mag hij al gaan zoeken en plannen, dan zou het meestal wel het goedkoopste punt van de dag gevonden worden. Hoe dichter je bij je setpoint zit, hoe minder urgent het is, en hij zal dan zo veel mogelijk uit proberen te stellen naar later. Dus ik denk dat je moet proberen threshold groter te maken. Ik neem aan dat je dit al gelezen had?

Nog even een algemene opmerking over koelen. Het wordt heel warm en duur komende dagen. Begin op tijd met koelen, want als de hitte eenmaal in het huis zit, krijg je hem niet meer weg. Ook neemt je dauwpunt toe met de stijgende temperaturen (dus je kan minder koelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCZvOLzVpgD3aYpqy7mJDemlvr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOew3R9R2hWiXx5WulpIz1MN.png?f=fotoalbum_large

Bijna 70 ct/kWh morgen 7(8)7 (dit is exclusief toeslagen van je provider)

[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 17-06-2026 17:33 ]

• Johnny_Hasselt
Dit is voor BE... Ook ne serieuze piek en nog eens een stuk warmer... 33 morgen en ze voorspellen 36 tot 39 de dagen erna 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmIXJHNTztKdfeInK_KPL-CmmMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMBiaeyCJXl8L1dkkoDuuBUp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 17-06-2026 19:24 ]

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-06 12:59
xoror schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:30:

Attentie Odin Gebruikers

Voor Odin gebruikers is het aan te raden om een persoonlijke token aan te vragen voor https://transparency.entsoe.eu/

Je maakt een account aan, en daarna stuur je een email met het adres waar je het account hebt aangemaakt naar: transparency@entsoe.eu net als subject: REST API access

Na een halve dag krijg je meestal akkoord, en kan je in je account bij de WEB API Access, generate token doen. Dit token plak je in de Odin settings
[Afbeelding]
@xoror welke voordelen geeft het om dit in te stellen?
@tante Truus Over het algemeen is entso-e wat beter (up to date) met de prijzen. Ik heb daar nog niet veel storingen gezien. Het is verder ook gratis. En als entso-e storing heeft, dan hebben de meesten dat ook, want veel data komt hier vandaan...

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 18-06-2026 10:47 ]

• bilgy_no1
Ik had eerder vandaag gecheckt in de logs van Odin wanneer hij de SWW ging doen: 13:00 uur kwam eruit. Dus toen zojuist de warmtepomp niet ging draaien om 13:00 uur dacht ik "oh jee er is iets mis". Toen nog even de logs gekeken en hij had vlak na 13:00 uur nog eens even doorgerekend en toch voor 14:00 uur gekozen, wat helemaal prima is, want hoe later nog met genoeg PV en laag tarief, hoe beter.

Mooi om te zien hoe het werkt!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
I (18693464) [2026-06-18 12:55:16.489] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (18693474) [2026-06-18 12:55:16.495] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=44.5°C, Trigger=45.0°C, Hard Min=40.0°C.
I (18693484) [2026-06-18 12:55:16.502] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 13 chosen (score=-0.043)
I (18693504) [2026-06-18 12:55:16.528] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 13: recover=5.5°C, 1.88 kWh elec, 0.0000 EUR
I (18693504) [2026-06-18 12:55:16.529] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (18693514) [2026-06-18 12:55:16.534] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140364 bytes
I (18693524) [2026-06-18 12:55:16.542] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139128 bytes
I (18693534) [2026-06-18 12:55:16.550] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6948596 bytes
I (18693534) [2026-06-18 12:55:16.558] ODIN_SERVER: ======================
I (18693544) [2026-06-18 12:55:16.564] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 1.88 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 1.88 kWh, Cost: ~€0.00
I (18693554) [2026-06-18 12:55:16.576] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=8341/820836 (99% pruned) ===

I (19152324) [2026-06-18 13:02:55.345] ODIN_SERVER: 
I (19152324) [2026-06-18 13:02:55.347] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (19152334) [2026-06-18 13:02:55.353] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=44.5°C, Trigger=45.0°C, Hard Min=40.0°C.
I (19152344) [2026-06-18 13:02:55.360] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 14 chosen (score=-0.030)
I (19152364) [2026-06-18 13:02:55.386] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 14: recover=5.5°C, 1.88 kWh elec, 0.0000 EUR
I (19152364) [2026-06-18 13:02:55.386] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (19152374) [2026-06-18 13:02:55.391] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140376 bytes
I (19152374) [2026-06-18 13:02:55.399] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139140 bytes
I (19152384) [2026-06-18 13:02:55.407] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6948596 bytes
I (19152394) [2026-06-18 13:02:55.415] ODIN_SERVER: ======================
I (19152404) [2026-06-18 13:02:55.422] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 1.88 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 1.88 kWh, Cost: ~€0.00
I (19152414) [2026-06-18 13:02:55.433] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=7913/798035 (99% pruned) ===
@bilgy_no1 Op zich rekent hij elk uur om xx:55 door voor het volgende uur. Was hij toevallig herstart? Ik zou niet verwachten dat hij meteen weer gaat rekenen.

• bilgy_no1
xoror schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:24:
@bilgy_no1 Op zich rekent hij elk uur om xx:55 door voor het volgende uur. Was hij toevallig herstart? Ik zou niet verwachten dat hij meteen weer gaat rekenen.
Ik denk dat ik misschien een herberekening getriggerd door op fetch data te klikken.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:07
Ik krijg sinds vanochtend met geen enkele mogelijkheid mijn esp32 board meer verbonden met HA /MQTT. Ik moest af en toe via 192.168.4.1 opnieuw koppelen met het 2.4 netwerk wat naar het esp32 board staat maar sinds vanochtend taloze pogingen gedaan maar geen suc6. Heb gisteren een automation geschreven die de koeling automatisch start als de buitentemperatuur > 30 graden is en dat werkte goed incl. dauwpuntcorrectie maar ik kan dus helaas vandaag niet meer verder testen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

@corsat Moet je bij de maker zijn voor support. Via github of per mail.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:12
Heeft iemand een tip hoe ik de lockout langer dan 1 uur kan laten duren? Deze zet nu de prohibit cooling aan en dat werkt heel fijn, echter wil ik vanuit eigen automatiseringen ook de prohibit cooling aanroepen, als deze echter al aanstaat vanwege de lockout, vervalt na 1 uur de prohibit.

Iemand een oplossing hiervoor?
@trippelb
De prohibit cooling wordt ongedaan gemaakt als het systeem hem heeft aangemaakt. Wat wil je precies doen dat je pauzes langer dan 1h nodig hebt?

• trippelb
Dat gedrag herken ik, ik wil eigenlijk prohibitten als het dauwpunt >18 graden is. Als de warmtepomp al draait hoeft dat meestal niet want dan draait hij door op minimum vermogen. Maar als hij pendelt blijft hij pendelen zolang het dauwpunt bij mij niet onder de 16 graden komt aangezien hij op de opstart frequenties het vermogen niet kwijt kan.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08

Zjemm

...

dauwpunt is nu toch al vrij hoog waardoor koelen lastiger word. zeker als je niet voldoende afgifte hebt.

bij mij is het dauwpunt nu 19.6, maar ik koel op 18 vandaag, dus ik krijg wel wat condens op de koppelingen en sommige leidingen. maar zet ik hem hoger dan wil het eigenlijk niet.

nu moet je handmatig rekenen, Je zou dat kunnen automatiseren idd.

[ Voor 10% gewijzigd door Zjemm op 20-06-2026 12:57 ]

opensecure.nl

jullie hebben deze automations al gezien?
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

Je kan anders bij eerste lockout (er is een sensor voor) het koelen na 5m prohibiten. Je moet de lockout dan cancellen met de knop. Is wel allemaal te automatiseren toch?

• trippelb
Yes en iets soortgelijks had ik al zelf ook gemaakt 😀 probleem is dat bij hoge dauwpunt de locout van 1 uur dus te kort is.

als ik de lockout cancel en daarna handmatig prohibit start de compressor dan niet alsnog heel kort even op? Zo niet dan is dat idd de oplossing.

Ik zal het morgen eens proberen 👍

andere mogelijke oplossin, waarvan ik niet weet hoeveel moeite dat is voor jou is de lockout duration een input number maken zodat we die zelf ook een langer periode kunnen kiezen?

• bilgy_no1
Even een vraagje over Odin en SWW. Ik heb als instellingen:
  • Target= 50
  • Drop= 10
  • DHW Threshold= 5
Dan verwacht ik dat hij onder 45*C gaat verwarmen als het goedkoop is en pas bij 40*C een 'emergency' run gaat doen.

Nu ging er zojuist iemand douchen, waarna de termperatuur was gezakt tot 43,5. Prima dus om gezien het prijsverloop helemaal niets te doen tot de 40*C is bereikt (waarschijnlijk pas morgenochtend als ik heb hardgelopen). Maar ieder volgend uur is goedkoper dan 22:00 uur. Desondanks deed hij dit:
code:
1
2
3
4
I (467639) [2026-06-20 21:56:02.665] OPTIMIZER: Required memory: 108192 bytes for 13524 nodes.
I (467639) [2026-06-20 21:56:02.669] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=43.5°C, Trigger=45.0°C, Hard Min=40.0°C.
I (467649) [2026-06-20 21:56:02.676] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 22 chosen (score=-0.047)
I (467669) [2026-06-20 21:56:02.695] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 22: recover=6.5°C, 2.22 kWh elec, 0.0000 EUR
Hij rekent hier €0,00 voor. Maar het tarief was €0,3345. Nu was de batterij wel aan het ontladen, maar dat weet Odin niet... Zon was er zeker niet.

Mis ik een instelling die de SWW emergency uitstelt tot 40*C?
@bilgy_no1 hmm dat klopt dan niet. Als er 0 euro uitkomt kan dat maar door 2 dingen

1) gratis voldoende zonne energie (ik betwijfel of je om 22:00 voldoende opwekt, maar check het even en zie docs hoe je dit een beetje kan bij stellen met de performance ratio (PR)). Jij had geloof ik west orientatie, dus mogelijk heb jij meer pv opbrengst in de avond. Kijk wat hij denkt en wat er werkelijk is opgewekt en tune dit dmv de PR param zodat het ongeveer klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwWJa1orQC2ZTeWI4S6yY5HkTTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bfvp4W5NI2zg1wMqfjjpSdZ1.png?f=fotoalbum_large

2) 0 euro bij kwh prijs (kan je zien in odin, bij data, of Asgard solver tab onderin)

Moet je kijken of een van de 2 van toepassing is, anders heb ik even een debug log nodig (in odin kan je die downloaden). Je moet het zo zien. Odin gaat kijken vanaf 45c. Effectief geef je hem dus 5c om te kijken. Hij gaat vanuit dat per uur het water 0.5c afkoelt. Maar dit kan elk uur worden bijgesteld. In jouw geval heeft hij dus effectief 7 uur om vooruit te kijken (nu is het zo dat het per uur wordt bekeken, dus is het bij het volgende uur nog steeds 43.5, dan heb je vanaf dat punt nog 7 uur). Hij kijkt dan wat het goedkoopste punt is de komende 7 uur voor jouw case. Hij ziet 0 euro, dus ja dan is het makkelijk, dus ik denk dat daar de fout bij jou zit.

@trippelb welke totalen zou dan goed zijn ? Ik dacht dat 1 uur meestal wel genoeg ruimte gaf.
Probeer https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-21.02, daar zit 120m en 240m optie in

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 21-06-2026 09:38 ]

• bilgy_no1
xoror schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:06:
@bilgy_no1 hmm dat klopt dan niet. Als er 0 euro uitkomt kan dat maar door 2 dingen

1) gratis voldoende zonne energie (ik betwijfel of je om 22:00 voldoende opwekt, maar check het even en zie docs hoe je dit een beetje kan bij stellen met de performance ratio (PR)). Jij had geloof ik west orientatie, dus mogelijk heb jij meer pv opbrengst in de avond. Kijk wat hij denkt en wat er werkelijk is opgewekt en tune dit dmv de PR param zodat het ongeveer klopt.
[Afbeelding]

2) 0 euro bij kwh prijs (kan je zien in odin, bij data, of Asgard solver tab onderin)

Moet je kijken of een van de 2 van toepassing is, anders heb ik even een debug log nodig (in odin kan je die downloaden). Je moet het zo zien. Odin gaat kijken vanaf 45c. Effectief geef je hem dus 5c om te kijken. Hij gaat vanuit dat per uur het water 0.5c afkoelt. Maar dit kan elk uur worden bijgesteld. In jouw geval heeft hij dus effectief 7 uur om vooruit te kijken (nu is het zo dat het per uur wordt bekeken, dus is het bij het volgende uur nog steeds 43.5, dan heb je vanaf dat punt nog 7 uur). Hij kijkt dan wat het goedkoopste punt is de komende 7 uur voor jouw case. Hij ziet 0 euro, dus ja dan is het makkelijk, dus ik denk dat daar de fout bij jou zit.

@trippelb welke totalen zou dan goed zijn ? Ik dacht dat 1 uur meestal wel genoeg ruimte gaf.
Probeer https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-21.02, daar zit 120m en 240m optie in
Ik zie nu de volgende grafieken staan: geen prijsdata rond die tijd, dus €0,00. Nu heb ik Odin gisteravond ergens anders in huis ingeplugd (rond 21:00) en daarna heb ik wel weer de prijzen gezien. Kennelijk toch niet goed herladen misschien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA3QWXHnhpTwmMuOdCqRgp3pPws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/det0GgVSMb44Qu28em2g9PtF.jpg?f=fotoalbum_largeIk zal de PV opbrengst iets tunen, want om 22:00 rapporteerde 0W vermogen. Heeft misschien ook met wat bewolking te maken gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Aj2OtLC1liSEnUwAbM6JyJd5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQFmY6F1CvPyL2EUrEsnbq6k.jpg?f=fotoalbum_large

De debug in Odin gaat niet meer terug naar gisteren. Dit is wat ik er nu zie staan:
ODIN
Dynamic Cost Optimizer
v1.0.0
192.168.1.187
System Health
Uptime
12h 13m
Free Heap
6975.7 KB
DP Runs
13
Last Speed
30 ms
Last Optimization
SUCCESS — PATH FOUND
System Logs

2999) [2026-06-21 00:01:18.080] FETCH: ENTSO-E: domain=10YNL----------L WIDE window=202606210000..202606220000
I (7983399) [2026-06-21 00:01:18.483] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (7989209) [2026-06-21 00:01:24.287] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-20T22:00Z res=PT15M
W (7989209) [2026-06-21 00:01:24.291] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=13, using average 88.23
W (7989209) [2026-06-21 00:01:24.293] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=24, using average 88.23
W (7989219) [2026-06-21 00:01:24.301] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=25, using average 88.23
W (7989229) [2026-06-21 00:01:24.309] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=26, using average 88.23
W (7989239) [2026-06-21 00:01:24.317] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=27, using average 88.23
W (7989239) [2026-06-21 00:01:24.325] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=28, using average 88.23
W (7989249) [2026-06-21 00:01:24.333] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=29, using average 88.23
W (7989259) [2026-06-21 00:01:24.342] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=30, using average 88.23
W (7989269) [2026-06-21 00:01:24.350] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=31, using average 88.23
W (7989279) [2026-06-21 00:01:24.358] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=32, using average 88.23
W (7989289) [2026-06-21 00:01:24.366] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=33, using average 88.23
W (7989289) [2026-06-21 00:01:24.374] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=34, using average 88.23
W (7989299) [2026-06-21 00:01:24.382] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=35, using average 88.23
W (7989309) [2026-06-21 00:01:24.390] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=36, using average 88.23
W (7989319) [2026-06-21 00:01:24.399] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=37, using average 88.23
W (7989329) [2026-06-21 00:01:24.407] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=38, using average 88.23
W (7989329) [2026-06-21 00:01:24.415] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=39, using average 88.23
W (7989339) [2026-06-21 00:01:24.423] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=40, using average 88.23
W (7989349) [2026-06-21 00:01:24.431] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=41, using average 88.23
W (7989359) [2026-06-21 00:01:24.439] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=42, using average 88.23
W (7989369) [2026-06-21 00:01:24.448] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=43, using average 88.23
W (7989379) [2026-06-21 00:01:24.456] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=44, using average 88.23
W (7989379) [2026-06-21 00:01:24.464] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=45, using average 88.23
W (7989389) [2026-06-21 00:01:24.472] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=46, using average 88.23
W (7989399) [2026-06-21 00:01:24.480] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=47, using average 88.23
I (7989409) [2026-06-21 00:01:24.488] FETCH: ENTSO-E: 23/48 local hours parsed for BZN=NL
I (7989419) [2026-06-21 00:01:24.498] FETCH: apply_tax: converted 48 prices to all-in for BZN=NL (tax=0.1088 EUR/kWh, VAT=1.210x)
I (7989439) [2026-06-21 00:01:24.517] FETCH: nvs_save_prices: saved 48 prices for logical day-of-year 172
I (7989439) [2026-06-21 00:01:24.518] SCHEDULER: 00:05 price refresh OK (48 hours).
I (10930439) [2026-06-21 00:50:25.545] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 0)...
I (10930439) [2026-06-21 00:50:25.545] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (10930699) [2026-06-21 00:50:25.808] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (10930999) [2026-06-21 00:50:26.111] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (10930999) [2026-06-21 00:50:26.114] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (11267249) [2026-06-21 00:56:02.364] ODIN_SERVER:
I (11267259) [2026-06-21 00:56:02.366] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (11267299) [2026-06-21 00:56:02.412] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (11267299) [2026-06-21 00:56:02.413] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7141004 bytes
I (11267309) [2026-06-21 00:56:02.416] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139776 bytes
I (11267309) [2026-06-21 00:56:02.424] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (11267319) [2026-06-21 00:56:02.432] ODIN_SERVER: ======================
I (11267329) [2026-06-21 00:56:02.439] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (11267339) [2026-06-21 00:56:02.450] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=19210/1094448 (98% pruned) ===

I (14532009) [2026-06-21 01:50:27.146] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 1)...
I (14532009) [2026-06-21 01:50:27.146] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (14532149) [2026-06-21 01:50:27.290] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (14532539) [2026-06-21 01:50:27.680] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (14532539) [2026-06-21 01:50:27.683] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (14867739) [2026-06-21 01:56:02.884] ODIN_SERVER:
I (14867749) [2026-06-21 01:56:02.887] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (14867789) [2026-06-21 01:56:02.932] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (14867789) [2026-06-21 01:56:02.932] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7141012 bytes
I (14867789) [2026-06-21 01:56:02.935] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139784 bytes
I (14867799) [2026-06-21 01:56:02.943] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (14867809) [2026-06-21 01:56:02.951] ODIN_SERVER: ======================
I (14867819) [2026-06-21 01:56:02.957] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (14867829) [2026-06-21 01:56:02.969] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=18526/1071647 (98% pruned) ===

I (18034099) [2026-06-21 02:48:49.244] wifi:<ba-add>idx:1 (ifx:0, 3c:6a:d2:c7:2b:a7) [2026-06-21 02:48:49.244], tid:6, ssn:2, winSize:64
I (18133549) [2026-06-21 02:50:28.659] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 2)...
I (18133549) [2026-06-21 02:50:28.660] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (18133749) [2026-06-21 02:50:28.863] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (18134079) [2026-06-21 02:50:29.193] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (18134079) [2026-06-21 02:50:29.196] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (18467509) [2026-06-21 02:56:02.623] ODIN_SERVER:
I (18467509) [2026-06-21 02:56:02.626] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (18467549) [2026-06-21 02:56:02.668] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (18467549) [2026-06-21 02:56:02.669] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140940 bytes
I (18467559) [2026-06-21 02:56:02.672] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139712 bytes
I (18467569) [2026-06-21 02:56:02.680] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (18467569) [2026-06-21 02:56:02.687] ODIN_SERVER: ======================
I (18467579) [2026-06-21 02:56:02.694] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (18467589) [2026-06-21 02:56:02.705] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=17324/1048846 (98% pruned) ===

I (21705089) [2026-06-21 03:50:00.278] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 3)...
I (21705089) [2026-06-21 03:50:00.278] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (21705309) [2026-06-21 03:50:00.499] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (21706909) [2026-06-21 03:50:02.105] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (21706919) [2026-06-21 03:50:02.108] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (22067749) [2026-06-21 03:56:02.944] ODIN_SERVER:
I (22067749) [2026-06-21 03:56:02.946] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (22067789) [2026-06-21 03:56:02.986] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (22067789) [2026-06-21 03:56:02.987] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140908 bytes
I (22067799) [2026-06-21 03:56:02.990] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139680 bytes
I (22067809) [2026-06-21 03:56:02.997] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (22067809) [2026-06-21 03:56:03.005] ODIN_SERVER: ======================
I (22067819) [2026-06-21 03:56:03.012] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (22067829) [2026-06-21 03:56:03.023] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=16317/1026045 (98% pruned) ===

I (25307919) [2026-06-21 04:50:03.137] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 4)...
I (25307919) [2026-06-21 04:50:03.137] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (25308149) [2026-06-21 04:50:03.375] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (25309569) [2026-06-21 04:50:04.796] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (25309579) [2026-06-21 04:50:04.799] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (25667749) [2026-06-21 04:56:02.974] ODIN_SERVER:
I (25667749) [2026-06-21 04:56:02.976] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (25667789) [2026-06-21 04:56:03.014] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (25667789) [2026-06-21 04:56:03.015] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140908 bytes
I (25667799) [2026-06-21 04:56:03.018] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139680 bytes
I (25667799) [2026-06-21 04:56:03.026] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (25667809) [2026-06-21 04:56:03.034] ODIN_SERVER: ======================
I (25667819) [2026-06-21 04:56:03.040] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (25667829) [2026-06-21 04:56:03.052] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=15242/1003244 (98% pruned) ===

I (28910579) [2026-06-21 05:50:05.810] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 5)...
I (28910579) [2026-06-21 05:50:05.811] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (28910729) [2026-06-21 05:50:05.967] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (28911219) [2026-06-21 05:50:06.451] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (28911219) [2026-06-21 05:50:06.454] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (29267509) [2026-06-21 05:56:02.746] ODIN_SERVER:
I (29267509) [2026-06-21 05:56:02.749] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (29267549) [2026-06-21 05:56:02.786] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (29267549) [2026-06-21 05:56:02.786] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140916 bytes
I (29267549) [2026-06-21 05:56:02.789] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139676 bytes
I (29267559) [2026-06-21 05:56:02.797] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (29267569) [2026-06-21 05:56:02.805] ODIN_SERVER: ======================
I (29267579) [2026-06-21 05:56:02.811] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (29267589) [2026-06-21 05:56:02.823] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=14382/980443 (99% pruned) ===

I (32512219) [2026-06-21 06:50:07.491] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 6)...
I (32512219) [2026-06-21 06:50:07.492] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (32512459) [2026-06-21 06:50:07.732] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (32512799) [2026-06-21 06:50:08.072] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (32512799) [2026-06-21 06:50:08.075] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (32867659) [2026-06-21 06:56:02.933] ODIN_SERVER:
I (32867659) [2026-06-21 06:56:02.936] OPTIMIZER: Required memory: 113680 bytes for 14210 nodes.
I (32867689) [2026-06-21 06:56:02.971] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (32867699) [2026-06-21 06:56:02.972] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140916 bytes
I (32867699) [2026-06-21 06:56:02.975] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139676 bytes
I (32867709) [2026-06-21 06:56:02.982] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (32867709) [2026-06-21 06:56:02.990] ODIN_SERVER: ======================
I (32867719) [2026-06-21 06:56:02.997] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (32867729) [2026-06-21 06:56:03.008] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=14131/957642 (99% pruned) ===

I (36113799) [2026-06-21 07:50:08.981] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 7)...
I (36113799) [2026-06-21 07:50:08.981] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (36113999) [2026-06-21 07:50:09.181] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (36114349) [2026-06-21 07:50:09.534] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (36114349) [2026-06-21 07:50:09.537] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (36467759) [2026-06-21 07:56:02.948] ODIN_SERVER:
I (36467759) [2026-06-21 07:56:02.950] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (36467799) [2026-06-21 07:56:02.984] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (36467799) [2026-06-21 07:56:02.984] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140916 bytes
I (36467799) [2026-06-21 07:56:02.987] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139676 bytes
I (36467809) [2026-06-21 07:56:02.995] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (36467819) [2026-06-21 07:56:03.003] ODIN_SERVER: ======================
I (36467819) [2026-06-21 07:56:03.009] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (36467829) [2026-06-21 07:56:03.021] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=12947/934841 (99% pruned) ===

I (39715359) [2026-06-21 08:50:10.686] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 8)...
I (39715359) [2026-06-21 08:50:10.687] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (39715499) [2026-06-21 08:50:10.829] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (39715869) [2026-06-21 08:50:11.205] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (39715879) [2026-06-21 08:50:11.208] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (40068169) [2026-06-21 08:56:03.505] ODIN_SERVER:
I (40068179) [2026-06-21 08:56:03.508] OPTIMIZER: Required memory: 109368 bytes for 13671 nodes.
I (40068209) [2026-06-21 08:56:03.539] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (40068209) [2026-06-21 08:56:03.540] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140916 bytes
I (40068209) [2026-06-21 08:56:03.543] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139676 bytes
I (40068219) [2026-06-21 08:56:03.551] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (40068229) [2026-06-21 08:56:03.559] ODIN_SERVER: ======================
I (40068229) [2026-06-21 08:56:03.565] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (40068249) [2026-06-21 08:56:03.576] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=12171/912040 (99% pruned) ===

I (43316879) [2026-06-21 09:50:12.234] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 9)...
I (43316879) [2026-06-21 09:50:12.234] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (43317019) [2026-06-21 09:50:12.379] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (43317409) [2026-06-21 09:50:12.765] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (43317409) [2026-06-21 09:50:12.767] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (43667669) [2026-06-21 09:56:03.023] ODIN_SERVER:
I (43667669) [2026-06-21 09:56:03.026] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (43667699) [2026-06-21 09:56:03.057] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (43667699) [2026-06-21 09:56:03.057] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140916 bytes
I (43667699) [2026-06-21 09:56:03.060] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139676 bytes
I (43667709) [2026-06-21 09:56:03.068] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (43667719) [2026-06-21 09:56:03.076] ODIN_SERVER: ======================
I (43667719) [2026-06-21 09:56:03.082] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (43667739) [2026-06-21 09:56:03.094] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=11582/889239 (99% pruned) ===
Is niet nodig meer. Het is die missende prijs data. Gebruik je entso-e?

Als je opnieuw inplugged, check dan de prijs data. Hij haalt het wel on boot op, maar blijkbaar is het niet goed gegaan. In dat geval even fetch data knop drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 21-06-2026 10:24 ]

• bilgy_no1
xoror schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:19:
Is niet nodig meer. Het is die missende prijs data. Gebruik je entso-e?

Als je opnieuw inplugged, check dan de prijs data. Hij haalt het wel on boot op, maar blijkbaar is het niet goed gegaan. In dat geval even fetch data knop drukken.
Ja heb het naar Entso-E omgezet laatst. Het verplaatsen is nu hopelijk niet meer nodig. Ik had hem eerst ergens ingeplugd waar het groene lampje 's nachts wat storend was. Dat is nu opgelost.

Dank weer.

• trippelb
@xoror dat is helemaal mooi, nu even uitvogelen hoe ik een pre release push naar de esp 🙈

Tot nu toe was de 60 minuten lockout inderdaad perfect. Met de hoge luchtvochtigheid van de afgelopen week merk ik echter dat het wel tot 6 uur kan duren. Heeft vooral te maken met hoog dauwpunt dat hier in huis kan oplopen tot 19 graden, bij die temperatuur is er natuurlijk nauwelijks afgifte en schiet de aanvoertemperatuur te ver door.

voor nu lijkt me de 240 minuten/4 uur optie een hele mooie! Dan kan ik met een automatisering aan de hand van het dauwpunt de lockout duration regelen.

• bilgy_no1
bilgy_no1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Ja heb het naar Entso-E omgezet laatst. Het verplaatsen is nu hopelijk niet meer nodig. Ik had hem eerst ergens ingeplugd waar het groene lampje 's nachts wat storend was. Dat is nu opgelost.

Dank weer.
@xoror ik weet niet of het ophalen van de prijzen helemaal goed gaat. Zojuist (rond 15:30) keek ik naar de data bij Odin en zag geen prijzen en datum 1970-01-01:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeyO4KAZFo_FL0x1Rss3WJS_QtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImCf9QaynrgUY8g0rVGhTsS9.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een manual fetch gedaan. Wel data, maar ook een prijspiek rond het middaguur vandaag die niet klopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q8U3AkZwfSn3745f2hiYQ0LlVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed4OmxZ6qaqCMcoQ3VAw29cH.jpg?f=fotoalbum_large

In het log zie je dat ie om 14:45 prijzen bij Entso-E heeft opgehaald. Ik zie ook de "gap at 13h" en "data unchanged, skipping write", wat gek is want de prijzen voor morgen waren er nog niet.
I (61024479) [2026-06-21 14:45:19.942] SCHEDULER: 14:45 reached. Fetching prices for tomorrow...
I (61024479) [2026-06-21 14:45:19.943] FETCH: Price source: ENTSO-E (BZN=NL)
I (61024479) [2026-06-21 14:45:19.947] FETCH: ENTSO-E: domain=10YNL----------L WIDE window=202606210000..202606220000
I (61024709) [2026-06-21 14:45:20.174] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (61030599) [2026-06-21 14:45:26.070] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-20T22:00Z res=PT15M
I (61030609) [2026-06-21 14:45:26.075] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-21T22:00Z res=PT15M
W (61030609) [2026-06-21 14:45:26.080] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=13, using average 106.16
I (61030619) [2026-06-21 14:45:26.085] FETCH: ENTSO-E: 47/48 local hours parsed for BZN=NL
I (61030629) [2026-06-21 14:45:26.094] FETCH: apply_tax: converted 48 prices to all-in for BZN=NL (tax=0.1088 EUR/kWh, VAT=1.210x)
I (61030649) [2026-06-21 14:45:26.113] FETCH: nvs_save_prices: saved 48 prices for logical day-of-year 172
I (61030649) [2026-06-21 14:45:26.114] SCHEDULER: Successfully fetched 48 hours of prices.
I (61061649) [2026-06-21 14:45:57.112] SCHEDULER: 14:45 reached. Fetching prices for tomorrow...
I (61061649) [2026-06-21 14:45:57.113] FETCH: Price source: ENTSO-E (BZN=NL)
I (61061649) [2026-06-21 14:45:57.117] FETCH: ENTSO-E: domain=10YNL----------L WIDE window=202606210000..202606220000
I (61061829) [2026-06-21 14:45:57.300] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (61062739) [2026-06-21 14:45:58.209] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-20T22:00Z res=PT15M
I (61062749) [2026-06-21 14:45:58.214] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-21T22:00Z res=PT15M
W (61062749) [2026-06-21 14:45:58.219] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=13, using average 106.16
I (61062759) [2026-06-21 14:45:58.223] FETCH: ENTSO-E: 47/48 local hours parsed for BZN=NL
I (61062769) [2026-06-21 14:45:58.233] FETCH: apply_tax: converted 48 prices to all-in for BZN=NL (tax=0.1088 EUR/kWh, VAT=1.210x)
I (61062779) [2026-06-21 14:45:58.243] FETCH: nvs_save_prices: data unchanged, skipping write
I (61062779) [2026-06-21 14:45:58.251] SCHEDULER: Successfully fetched 48 hours of prices.
I (61333789) [2026-06-21 14:50:29.283] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 14)...
I (61333789) [2026-06-21 14:50:29.283] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (61333929) [2026-06-21 14:50:29.432] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (61334329) [2026-06-21 14:50:29.830] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (61334329) [2026-06-21 14:50:29.833] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (61667889) [2026-06-21 14:56:03.390] ODIN_SERVER:
I (61667889) [2026-06-21 14:56:03.393] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (61667919) [2026-06-21 14:56:03.418] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (61667919) [2026-06-21 14:56:03.418] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140844 bytes
I (61667919) [2026-06-21 14:56:03.421] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139608 bytes
I (61667929) [2026-06-21 14:56:03.429] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6935340 bytes
I (61667939) [2026-06-21 14:56:03.437] ODIN_SERVER: ======================
I (61667949) [2026-06-21 14:56:03.444] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (61667959) [2026-06-21 14:56:03.455] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=9058/775234 (99% pruned) ===

I (63713359) [2026-06-21 15:30:08.857] ODIN_SERVER: Manual data fetch triggered via UI.
I (63713359) [2026-06-21 15:30:08.858] FETCH: SNTP already running, skipping init.
I (63713359) [2026-06-21 15:30:08.862] FETCH: Price source: ENTSO-E (BZN=NL)
I (63713369) [2026-06-21 15:30:08.869] FETCH: ENTSO-E: domain=10YNL----------L WIDE window=202606210000..202606220000
I (63713619) [2026-06-21 15:30:09.123] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (63722319) [2026-06-21 15:30:17.813] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-20T22:00Z res=PT15M
I (63722319) [2026-06-21 15:30:17.818] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-21T22:00Z res=PT15M
W (63722329) [2026-06-21 15:30:17.824] FETCH: ENTSO-E: gap at local h=13, using average 106.16
I (63722329) [2026-06-21 15:30:17.828] FETCH: ENTSO-E: 47/48 local hours parsed for BZN=NL
I (63722339) [2026-06-21 15:30:17.837] FETCH: apply_tax: converted 48 prices to all-in for BZN=NL (tax=0.1088 EUR/kWh, VAT=1.210x)
I (63722349) [2026-06-21 15:30:17.847] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (63722489) [2026-06-21 15:30:17.991] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (63722829) [2026-06-21 15:30:18.330] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (63722839) [2026-06-21 15:30:18.333] FETCH: nvs_save_prices: data unchanged, skipping write
@bilgy_no1 Ik zie het idd en zal even kijken. Als er geen prijzen zijn pak ik het dag gemiddelde. Dit is om voor morgen een schatting te maken voor Odin. Na 15.00 weet je dan de echte prijzen.

Je hebt wel vaak dat je geen data hebt, kan je morgen rond 14.45 meekijken in de log wat hij aan foutmelding geeft?

Mogelijk is entso-e helemaal overbelast als de data voor de volgende dag wordt bekend gemaakt. Maar hier gaat het eigenlijk altijd wel goed.

• Johnny_Hasselt
xoror schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:38:
@bilgy_no1 Ik zie het idd rn zal even kijken. Als er geen prijzen zijn pak ik het dag gemiddelde. Dit is om voor morgen een schatting te maken voor Odin. Na 15.00 weet je dan de echte prijzen.

Je hebt wel vaak dat je geen data hebt, kan je morgen rond 14.45 meekijken in de log wat hij aan foutmelding geeft?

Mogelijk is entso-e helemaal overbelast als de data voor de volgende dag wordt bekend gemaakt. Maar hier gaat het eigenlijk altijd wel goed.
Die melding van 13h heb ik ook.... Maar dat is een data die al gepasseerd is... Je ziet dat er 47/48 data weggeschreven is.... Deze melding van 13h komt elke dag heb ik gemerkt en maak me er niet druk om omdat het al history is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twdrqUrl6dsiGJQMYIyQZQ6GsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgxOb8n3Fb7weJnERkhSCqFR.jpg?f=fotoalbum_large
Ah het is dus alleen fout als we al voorbij zijn?

Wel apart dat het de dag ervoor wel compleet is. Ik zal kijken of ik dat kan opvangen, aangezien we deze prijs de vorige dag al wel hadden

• bilgy_no1
xoror schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:38:
@bilgy_no1 Ik zie het idd en zal even kijken. Als er geen prijzen zijn pak ik het dag gemiddelde. Dit is om voor morgen een schatting te maken voor Odin. Na 15.00 weet je dan de echte prijzen.

Ik check het morgen weer. Ik heb wel vaker gezien dat de prijzen zijn binnengehaald, maar als ik dan een paar uur later kijk is het weer niet compleet. Of dat een hele dag op een gemiddelde was bepaald. Alleen heb ik dat niet vastgelegd of in het log gekeken toen. Dat was ook met de andere databron, dus wellicht ligt het niet aan de bron maar aan het wegschrijven of zo?

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-06-2026 18:27 ]

• Johnny_Hasselt
@xoror wat hiermee doen? Gisteren ook al gehad .... Een dikke 20min...100 tal meldingen en dan OK.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wg4H8LI1Z2zofJS2i1vZDh0bgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwPvvWM705059XdNc0ByeUAZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 21-06-2026 18:48 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:24
Zorgen voor een beter wifi netwerk lijkt mij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@Johnny_Hasselt nee dat zijn wifi debug msg.

@bilgy_no1 Het is eigenlijk heel simpel. Om 00:01 wordt een keer de prijsdata opgehaald, en daar dan zie je gemiddelde prijs voor de dag erna. Om 14.45 is de data voor de volgende dag bekend, en dan wordt het opgehaald, en dan zou je geen gemiddelde prijzen moeten zien voor de dag erna.

• trippelb
@xoror update geinstalleerd en die doet wat ie moet doen! Hartelijk dank weer,

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9R-x0_keKtnQyTJuukzW5fdEhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dNvVY3pmrBDkqqYqGTINxnwk.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat Min Cool Flow de minimale watertemperatuur moest voorstellen?
Zie nu een feed van 16,5 graden, met Min Cool Flow op 18 graden ?
@Breezz Ja dat had ik hier https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356 uitgelegd. De wp gaat lager om te proberen min vermogen kwijt te kunnen. Bij 1.5c verschil slaat hij af. Dit is de reden waarom je +1 / +1.5 graden speling moet hanteren. Je ziet dat we aan de instellende kant netjes houden aan de 18c. De wp kan dus afwijken om toch het min vermogen kwijt te kunnen. Je zit dus ws aan je min vermogen / afgifte combi.

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 22-06-2026 09:56 ]

• bilgy_no1
xoror schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:03:
@Johnny_Hasselt nee dat zijn wifi debug msg.

@bilgy_no1 Het is eigenlijk heel simpel. Om 00:01 wordt een keer de prijsdata opgehaald, en daar dan zie je gemiddelde prijs voor de dag erna. Om 14.45 is de data voor de volgende dag bekend, en dan wordt het opgehaald, en dan zou je geen gemiddelde prijzen moeten zien voor de dag erna.
Zojuist gekeken. Hij heeft wel de prijzen succesvol opgehaald als ik naar de log kijk. Als ik vervolgens naar de Data tab keek stonden daar nog gemiddelde prijzen voor morgen. Maar na een refresh van de browser tab kwam wel de juiste grafiek in beeld.

Hij had net voor de nieuwe prijzen besloten om DHW te doen. Dus dat ging eigenlijk wel goed.

Verder nog een verzoekje voor Asgard: is het mogelijk om in de grafiek met Temperatures ook DHW te tonen?

Odin log:
er source: Open-Meteo (free)
I (115334059) [2026-06-22 05:50:29.965] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (115334379) [2026-06-22 05:50:30.290] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (115334389) [2026-06-22 05:50:30.293] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (115668869) [2026-06-22 05:56:04.780] ODIN_SERVER:
I (115668879) [2026-06-22 05:56:04.783] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (115668919) [2026-06-22 05:56:04.822] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (115668919) [2026-06-22 05:56:04.822] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140608 bytes
I (115668919) [2026-06-22 05:56:04.826] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139380 bytes
I (115668929) [2026-06-22 05:56:04.834] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (115668939) [2026-06-22 05:56:04.841] ODIN_SERVER: ======================
I (115668939) [2026-06-22 05:56:04.848] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (115668949) [2026-06-22 05:56:04.860] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=15475/980443 (98% pruned) ===

I (118905389) [2026-06-22 06:50:01.322] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 6)...
I (118905389) [2026-06-22 06:50:01.323] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (118905559) [2026-06-22 06:50:01.500] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (118907039) [2026-06-22 06:50:02.973] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (118907039) [2026-06-22 06:50:02.976] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (119268989) [2026-06-22 06:56:04.930] ODIN_SERVER:
I (119268999) [2026-06-22 06:56:04.932] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (119269029) [2026-06-22 06:56:04.971] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (119269029) [2026-06-22 06:56:04.971] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140608 bytes
I (119269039) [2026-06-22 06:56:04.975] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139380 bytes
I (119269049) [2026-06-22 06:56:04.983] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (119269049) [2026-06-22 06:56:04.990] ODIN_SERVER: ======================
I (119269059) [2026-06-22 06:56:04.997] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (119269069) [2026-06-22 06:56:05.009] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=15177/957642 (98% pruned) ===

I (122508039) [2026-06-22 07:50:03.999] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 7)...
I (122508039) [2026-06-22 07:50:03.999] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (122508259) [2026-06-22 07:50:04.225] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (122509479) [2026-06-22 07:50:05.448] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (122509489) [2026-06-22 07:50:05.451] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (122868779) [2026-06-22 07:56:04.741] ODIN_SERVER:
I (122868779) [2026-06-22 07:56:04.744] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (122868819) [2026-06-22 07:56:04.780] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (122868819) [2026-06-22 07:56:04.780] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140600 bytes
I (122868819) [2026-06-22 07:56:04.784] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139372 bytes
I (122868829) [2026-06-22 07:56:04.792] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (122868839) [2026-06-22 07:56:04.799] ODIN_SERVER: ======================
I (122868839) [2026-06-22 07:56:04.806] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (122868849) [2026-06-22 07:56:04.818] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=14068/934841 (98% pruned) ===

I (126110489) [2026-06-22 08:50:06.476] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 8)...
I (126110489) [2026-06-22 08:50:06.476] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (126110629) [2026-06-22 08:50:06.617] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (126111129) [2026-06-22 08:50:07.117] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (126111129) [2026-06-22 08:50:07.120] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (126468889) [2026-06-22 08:56:04.884] ODIN_SERVER:
I (126468899) [2026-06-22 08:56:04.887] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (126468929) [2026-06-22 08:56:04.922] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (126468929) [2026-06-22 08:56:04.922] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140600 bytes
I (126468929) [2026-06-22 08:56:04.925] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139372 bytes
I (126468939) [2026-06-22 08:56:04.933] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (126468949) [2026-06-22 08:56:04.941] ODIN_SERVER: ======================
I (126468959) [2026-06-22 08:56:04.948] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (126468969) [2026-06-22 08:56:04.959] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=13442/912040 (99% pruned) ===

I (127921349) [2026-06-22 09:20:17.340] ODIN_SERVER:
I (127921349) [2026-06-22 09:20:17.343] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (127921389) [2026-06-22 09:20:17.377] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (127921389) [2026-06-22 09:20:17.377] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140612 bytes
I (127921389) [2026-06-22 09:20:17.380] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139364 bytes
I (127921399) [2026-06-22 09:20:17.388] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (127921409) [2026-06-22 09:20:17.396] ODIN_SERVER: ======================
I (127921409) [2026-06-22 09:20:17.403] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (127921419) [2026-06-22 09:20:17.414] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (40 ms) | states=151 | nodes=12810/889239 (99% pruned) ===

I (129712129) [2026-06-22 09:50:08.132] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 9)...
I (129712129) [2026-06-22 09:50:08.133] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (129712269) [2026-06-22 09:50:08.279] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (129712599) [2026-06-22 09:50:08.609] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (129712599) [2026-06-22 09:50:08.612] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (130082159) [2026-06-22 09:56:18.164] ODIN_SERVER:
I (130082159) [2026-06-22 09:56:18.167] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (130082189) [2026-06-22 09:56:18.201] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (130082189) [2026-06-22 09:56:18.201] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140604 bytes
I (130082199) [2026-06-22 09:56:18.204] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139376 bytes
I (130082209) [2026-06-22 09:56:18.212] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (130082209) [2026-06-22 09:56:18.220] ODIN_SERVER: ======================
I (130082219) [2026-06-22 09:56:18.227] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (130082229) [2026-06-22 09:56:18.238] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=12613/889239 (99% pruned) ===

I (133313609) [2026-06-22 10:50:09.648] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 10)...
I (133313609) [2026-06-22 10:50:09.649] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (133313959) [2026-06-22 10:50:09.999] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (133314339) [2026-06-22 10:50:10.381] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (133314339) [2026-06-22 10:50:10.384] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (133622719) [2026-06-22 10:55:18.759] ODIN_SERVER:
I (133622719) [2026-06-22 10:55:18.762] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (133622749) [2026-06-22 10:55:18.794] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (133622749) [2026-06-22 10:55:18.794] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140264 bytes
I (133622749) [2026-06-22 10:55:18.798] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7137200 bytes
I (133622759) [2026-06-22 10:55:18.806] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (133622769) [2026-06-22 10:55:18.813] ODIN_SERVER: ======================
I (133622779) [2026-06-22 10:55:18.820] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (133622789) [2026-06-22 10:55:18.832] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=11815/866438 (99% pruned) ===

I (136915349) [2026-06-22 11:50:11.421] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 11)...
I (136915349) [2026-06-22 11:50:11.422] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (136915589) [2026-06-22 11:50:11.664] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (136915879) [2026-06-22 11:50:11.952] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (136915879) [2026-06-22 11:50:11.955] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (137282939) [2026-06-22 11:56:19.016] ODIN_SERVER:
I (137282939) [2026-06-22 11:56:19.019] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (137282969) [2026-06-22 11:56:19.051] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (137282969) [2026-06-22 11:56:19.051] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140608 bytes
I (137282979) [2026-06-22 11:56:19.054] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139380 bytes
I (137282989) [2026-06-22 11:56:19.062] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (137282989) [2026-06-22 11:56:19.070] ODIN_SERVER: ======================
I (137282999) [2026-06-22 11:56:19.077] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (137283009) [2026-06-22 11:56:19.088] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=11724/843637 (99% pruned) ===

I (140516879) [2026-06-22 12:50:12.981] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 12)...
I (140516879) [2026-06-22 12:50:12.981] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (140517029) [2026-06-22 12:50:13.132] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (140517409) [2026-06-22 12:50:13.520] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (140517419) [2026-06-22 12:50:13.523] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (140822919) [2026-06-22 12:55:19.028] ODIN_SERVER:
I (140822929) [2026-06-22 12:55:19.031] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (140822959) [2026-06-22 12:55:19.061] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (140822959) [2026-06-22 12:55:19.062] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140608 bytes
I (140822959) [2026-06-22 12:55:19.065] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139380 bytes
I (140822969) [2026-06-22 12:55:19.073] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (140822979) [2026-06-22 12:55:19.081] ODIN_SERVER: ======================
I (140822979) [2026-06-22 12:55:19.087] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (140822989) [2026-06-22 12:55:19.099] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=11045/820836 (99% pruned) ===

I (144118419) [2026-06-22 13:50:14.548] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 13)...
I (144118419) [2026-06-22 13:50:14.548] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (144118579) [2026-06-22 13:50:14.712] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (144118949) [2026-06-22 13:50:15.086] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (144118959) [2026-06-22 13:50:15.089] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
W (144424459) [2026-06-22 13:55:20.591] httpd_txrx: httpd_sock_err: error in recv : 104
I (144483069) [2026-06-22 13:56:19.206] ODIN_SERVER:
I (144483079) [2026-06-22 13:56:19.208] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (144483079) [2026-06-22 13:56:19.214] OPTIMIZER: DHW Urgency: Tank=43.0°C, Trigger=45.0°C, Hard Min=40.0°C.
I (144483089) [2026-06-22 13:56:19.221] OPTIMIZER: DHW pre-pass: hour 14 chosen (score=0.002)
I (144483119) [2026-06-22 13:56:19.253] OPTIMIZER: DHW stamped at hour 14: recover=7.0°C, 2.39 kWh elec, 0.0295 EUR
I (144483119) [2026-06-22 13:56:19.253] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (144483129) [2026-06-22 13:56:19.259] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7140608 bytes
I (144483129) [2026-06-22 13:56:19.266] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7139368 bytes
I (144483139) [2026-06-22 13:56:19.274] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6931308 bytes
I (144483149) [2026-06-22 13:56:19.282] ODIN_SERVER: ======================
I (144483159) [2026-06-22 13:56:19.289] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 2.39 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 2.21 kWh, Cost: ~€0.03
I (144483169) [2026-06-22 13:56:19.300] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (50 ms) | states=151 | nodes=10422/798035 (99% pruned) ===

I (147419959) [2026-06-22 14:45:16.088] SCHEDULER: 14:45 reached. Fetching prices for tomorrow...
I (147419959) [2026-06-22 14:45:16.089] FETCH: Price source: ENTSO-E (BZN=NL)
I (147419959) [2026-06-22 14:45:16.093] FETCH: ENTSO-E: domain=10YNL----------L WIDE window=202606220000..202606230000
I (147420169) [2026-06-22 14:45:16.307] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (147433149) [2026-06-22 14:45:29.286] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-21T22:00Z res=PT15M
I (147433159) [2026-06-22 14:45:29.291] FETCH: ENTSO-E: Period start=2026-06-22T22:00Z res=PT15M
I (147433159) [2026-06-22 14:45:29.296] FETCH: ENTSO-E: 48/48 local hours parsed for BZN=NL
I (147433169) [2026-06-22 14:45:29.301] FETCH: apply_tax: converted 48 prices to all-in for BZN=NL (tax=0.1088 EUR/kWh, VAT=1.210x)
I (147433189) [2026-06-22 14:45:29.319] FETCH: nvs_save_prices: saved 48 prices for logical day-of-year 173
I (147433189) [2026-06-22 14:45:29.321] SCHEDULER: Successfully fetched 48 hours of prices.
I (147451019) [2026-06-22 14:45:47.149] ODIN_SERVER:
I (147451019) [2026-06-22 14:45:47.151] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (147451049) [2026-06-22 14:45:47.180] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (147451049) [2026-06-22 14:45:47.180] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7139684 bytes
I (147451049) [2026-06-22 14:45:47.183] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7138440 bytes
I (147451059) [2026-06-22 14:45:47.191] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6930816 bytes
I (147451069) [2026-06-22 14:45:47.199] ODIN_SERVER: ======================
I (147451069) [2026-06-22 14:45:47.206] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (147451079) [2026-06-22 14:45:47.217] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=10071/775234 (99% pruned) ===

I (147704199) [2026-06-22 14:50:00.353] SCHEDULER: Hourly weather refresh (hour 14)...
I (147704199) [2026-06-22 14:50:00.354] FETCH: Weather source: Open-Meteo (free)
I (147704409) [2026-06-22 14:50:00.569] esp-x509-crt-bundle: Certificate validated
I (147705909) [2026-06-22 14:50:02.070] FETCH: Open-Meteo fetched 48 hours (2 arrays, total_kwp=4.80) in 1 HTTP request
I (147705909) [2026-06-22 14:50:02.073] SCHEDULER: Hourly weather refresh done (48 hours).
I (148050979) [2026-06-22 14:55:47.140] ODIN_SERVER:
I (148050979) [2026-06-22 14:55:47.143] OPTIMIZER: Required memory: 114072 bytes for 14259 nodes.
I (148051009) [2026-06-22 14:55:47.171] ODIN_SERVER: === MEMORY CHECK ===
I (148051009) [2026-06-22 14:55:47.171] ODIN_SERVER: Free RAM before solve: 7139764 bytes
I (148051019) [2026-06-22 14:55:47.174] ODIN_SERVER: Free RAM after solve : 7138528 bytes
I (148051019) [2026-06-22 14:55:47.182] ODIN_SERVER: Lowest RAM ever seen : 6930816 bytes
I (148051029) [2026-06-22 14:55:47.190] ODIN_SERVER: ======================
I (148051039) [2026-06-22 14:55:47.197] ODIN_SERVER: Projected 24h Cons: 0.00 kWh, Prod: 0.00 kWh, Solar: 0.00 kWh, Cost: ~€0.00
I (148051049) [2026-06-22 14:55:47.208] ODIN_SERVER: === OPTIMIZATION COMPLETE (30 ms) | states=151 | nodes=9783/775234 (99% pruned) ===
Dat doet hij toch al ? oranje uren in de grafieken.

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:41:
Dat doet hin toch al ? oranje uren in de grafieken.
Ik bedoel de actuele temperatuur van het water in de tank in deze grafiek toevoegen. Dus een lijntje met DHW en hoe die zich door de tijd ontwikkelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISHzAmnK3p1GziDqYgVMtUsQMY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBBD0T0vtAAy11vXKBfClOvo.png?f=fotoalbum_large
Grafiek erboven met de tijdslijnen, kan je de operating mode zien? Daar staat DHW.

In de grafiek eronder met compressor frequentie kleurt anders bij DHW etc. Dan is het denk ik voldoende aangegeven?

• bilgy_no1
xoror schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
Grafiek erboven met de tijdslijnen, kan je de operating mode zien? Daar staat DHW.

In de grafiek eronder met compressor frequentie kleurt anders bij DHW etc. Dan is het denk ik voldoende aangegeven?
Ja, je ziet daar wanneer het actief wordt verwarmd, maar niet de temperatuur in de tank zelf wanneer er niet verwarmd wordt. Is maar een klein dingetje, maar zou mooi zijn om het in een oogopslag te kunnen zien op het grafische dashboard.
Ah, de reden dat het niet gedaan is: Door relatief grote waarden wordt die grafiek niet goed leesbaar.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Noobprobleem, omdat het zo warm is, was ik de woning aan het koelen.
De binnentemp was 25 en ik had koelen op 21.5 gezet. Ik had gelezen dat koelen niet zoveel energie verbruikt, echter zag ik dat dit best hoog was, maar niet bij stilgestaan.

Net kwam ik beneden en heel de vloer is vochtig, terwijl ik dacht dat ik met water van 21.5 graden aan het koelen was (ik weet dat dit kan voorkomen bij 17 graden of lager). Nu zie ik in de stats dat de aanvoertemp 7 graden was, ik zie ook dat bij Delta T min7 staan.

Is dit gewenst gedrag? of had ik ergens iets anders moeten instellen?
(Sorry, geen search gebruikt; misschien is er al wekenlang een discussie over, maar ik schrik ervan; zojuist gebeurd.)

/Edit: de gekozen werkings mode staat op Koelen ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UptD4SKgms8GaFFg7CxS_6noOBI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MALLusk41C2r3KyW2hQr84AE.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 22-06-2026 23:11 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:47
The Source schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:09:
Noobprobleem, omdat het zo warm is, was ik de woning aan het koelen.
De binnentemp was 25 en ik had koelen op 21.5 gezet. Ik had gelezen dat koelen niet zoveel energie verbruikt, echter zag ik dat dit best hoog was, maar niet bij stilgestaan.

Net kwam ik beneden en heel de vloer is vochtig, terwijl ik dacht dat ik met water van 21.5 graden aan het koelen was (ik weet dat dit kan voorkomen bij 17 graden of lager). Nu zie ik in de stats dat de aanvoertemp 7 graden was, ik zie ook dat bij Delta T min7 staan.

Is dit gewenst gedrag? of had ik ergens iets anders moeten instellen?
(Sorry, geen search gebruikt; misschien is er al wekenlang een discussie over, maar ik schrik ervan; zojuist gebeurd.)

/Edit: de gekozen werkings mode staat op Koelen ruimte.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk ben je aan het koelen met de ruimteregeling. Die wil gewoon jouw ingestelde setpoint halen, lekker knallen like there’s no tomorrow, zonder rekening te houden met het dauwpunt. :)

Koelen met een vaste Ta moet het worden dus, waarbij je rekening houdt met het dauwpunt. Alle vloerverwarming en/of convectoren met fans open, alle radiatoren en afgifte badkamer dicht en dan hopen dat je je minimum koelvermogen kwijt kunt zonder het condensatiepunt te bereiken. Om condensatie op je leidingen, verdeler en vloer te voorkomen: plaats op een paar plekken in huis sensoren voor temperatuur en luchtvochtigheid, bereken het dauwpunt in HA en schakel “prohibit cooling” in als je dauwpunt niet minimaal 2 graden lager is dan je ingestelde vaste Ta.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• The Source
Dank, like no tomorrow verklaart ook het energie verbruik :)
Ik was aan het teruglezen en had dit al gevonden: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/discussions/356.
Maar vanwege het hoge dauwpunt is koelen nu best wel kansloos, je had eerder moeten starten. Zie mijn post van vorige week.

• The Source
@xoror Wow... ik zie nu pas Asgard en Odin, erg vet. Respect!

Misschien iets om rekening mee te houden bij toekomstige uitbreiding: Veel mensen gebruiken een energymanagementsysteem (EMS) als je een warmtepomp, thuisbatterij, laadpaal, airco's, wasmachine, afwas, droger (planbare energievreters). Ik gebruik DAO (ook door Nederlander gemaakt). Het zou mooi zijn als Odin rekening kan houden met zoiets zodat het elkaar niet in de weg zit en de energie planning van Odin in een energy management system meegenomen kan worden. EMHASS is een andere HA oplossing.
Voor mensen die koelen: https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-23.01

Je kan nu tot 25c flow temp koelen, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar.

@The Source Ik ben op de hoogte van de oplossingen, maar het past niet hoe ik het graag wil.
- ik wil dat iedereen het kan gebruiken, zelfs nu ik met wizard etc heb, blijkt het lastig genoeg voor mensen om het in te stellen. Dat wordt helemaal een drama bij configuratie bestanden.
- Door 1 ding op detail te doen, ben ik van mening dat je het beter kan doen. Het is niet 'dom' aan uit maar echt sturen op flow temp voor comfort (rekening houdend met weer, warmte verliezen, passieve opwarming). Dat is gewoon een andere benadering.

Odin is te benaderen via API voor planningen etc. Dus als je zelf handig bent kan je de andere oplossingen aanpassen op Odin. Dus je kan via de API zien wanneer hij wat denkt te gebruiken voor de komende 48h en dan in die systemen voeden. Als het goed is, heeft Odin al de goedkoopste uren gevonden.

• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
@The Source , je moet min cool-flow instellen, dat is de ondergrens wat die minimaal mag koelen om dus vocht\condens te voorkomen. Asgard wil dus veel harder gaan koelen maar dat wil je dus niet vanwege vocht\condens op de vloer.

@xoror Heeft hier wat geschreven hoe dat precies werkt; https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

@xoror , het pendelen loopt bij mij nu wel wat beter maar nog niet zoals het zou moeten zijn.
Ik heb met de afgifte wat gespeeld maar niet tot een stand gekomen waarbij die niet pendelt.

Als ik harder ga koelen, met 17c dan gaat die niet pendelen en krijg ik strakke lijnen in het overzicht alleen krijg ik condens op de pijpen in de trapkast bij de regelaar, maar gelukkig geen condens op de tegelvloer.

Als ik met 18c á 19c koel (de dauwpunt grens volgens de HA automation) dan gaat die dus pendelen.

Ik heb een Mitsubishi SUZ-SWM60VA2 buitenunit met 6kW Max capacity en die zou 1,5kW min modulation hebben.
Ik heb ook wat gespeeld (2 en 2,5kW) met de "HP Min Modulation" om die hoger te zetten maar dat lijkt ook geen verschil te maken.

Vaak merk ik ook in de nacht dat die niet pendelt en overdag wel, zal natuurlijk ook met het warme weer te maken hebben. Wat ik nu dus doe is overdag harder koelen met klein beetje condens of ik gebruik 45m lockout threshold maar dan gaat die dus om het uur pendelen en dat wil je ook niet.

Jij nog een idee?

EDIT: Ik zal vanavond is de nieuwe firmware (2026-06-23.01) proberen
@Loonen138 Het is ook lastig nu met dit weer als je niet (enorm) veel m2 vloerverwarming hebt.

- flow rate omhoog dmv pomp stand 5
- flow temp omlaag, maar kan dus niet vanwege condens
- in de avond extra koelen om te 'bufferen'

Het min vermogen is sterk afhankelijk van de buiten temp.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-06 16:14
Koeling start niet na DHW-run — Smart Start Temp te laag

Ecodan met Asgard PCB, vloerverwarming zone 1, Cool Flow Temperature modus.

Probleem: Na een DHW-run staat het retourwater op 38-40°C. Auto Adaptive start pas met koelen als de retourtemperatuur onder de Global Smart Start Temp (max 22°C) komt. Dat duurt passief meerdere uren — intussen loopt de kamer op naar 26°C+.

Wat gedaan: groepen opengezet zodat het water via de vloer kan dissiperen. Helpt, maar is traag.

Vraag: Is de harde bovengrens van 22°C voor Smart Start Temp bewust? En hoe gaan jullie om met de overgang DHW → koeling? DHW 's nachts plannen is een workaround, maar dan heb je overdag bij onverwachte warmte alsnog hetzelfde probleem.
@borgoe72 Welke firmware versie draai je. Indien je een oudere versie draait, eerst even een usb factory upgrade doen. Volg de instructies op https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-06-07.01 maar apply dan gelijk de laatste firmware.

De smart start kan ik denk ik ook oprekken naar 25c. Maar dat is alleen een slimme start temp. De wp bepaalt wanneer hij kan starten. Ik gok dat daar ook die 1.5c check zit. Ik zal van de vandaag of morgen dit ook oprekken. Maw als je Tr na een tijd circuleren > 26.5 is gaat hij ws niet starten.

Kan je flowrate nog omhoog krijgen dmv pompstand 5?

• borgoe72
Update na uitgebreide diagnose — bevindingen en resterende blokkades

Bedankt voor de snelle reactie! Heb via MCP/HA en het FTC7 servicemenu het volgende gevonden:

Wat wél heeft geholpen:
  • FTC7 servicemenu → Buitentemperatuur → "Verwarm→Koelen" stond op 18°C. Dit bleek een harde PAC-firmware blokkade: bij buitentemperaturen onder deze drempel weigert de PAC-firmware koeling, ongeacht wat Asgard stuurt. Aangepast naar 20°C — dit was een echte fix die eerder nooit gevonden werd.
Wat nog steeds blokkeert:
  1. cold_factor=0.00 — AA geeft structureel H=0 C=0 ongeacht hoe groot de target_delta is (bij ons 6.50, de maximum). De cold_factor lijkt bij warme buitentemperaturen altijd 0 te zijn, wat elke cooling call blokkeert.
  2. Global Smart Start Temp max 22°C — na een DHW-run staat het retourwater op 38-42°C. Passief afkoelen tot 22°C is op een warme dag (buiten 25°C+) fysiek onmogelijk. De cirkel is compleet: zonder actieve koeling daalt het water niet ver genoeg, zonder lage watertemperatuur start de koeling niet.
  3. "Passive thermal window started" — Asgard detecteert dat de kamer passief afkoelt en geeft daarom geen cooling call, ook bij room=26.5°C vs target=15.0°C.
  4. Z1 Cooling toggle — blijft grijs op het Asgard-dashboard ondanks dat HA de prohibit_cooling switch als off rapporteert. Lijkt een persistente sync-mismatch.
Vraag: Is de combinatie van cold_factor=0.00 + Passive thermal window by design bedoeld om koeling te blokkeren bij warme buitentemperaturen? En kan de Smart Start Temp naar 28-30°C zodat de eerste koelstart ook na een DHW-run mogelijk is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOLLT7WZquQSNm61f2MteIcudEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktRhgeEMI2sIxqiQ5xI5YgUc.png?f=fotoalbum_large

Firmware: asgard-z1-en-2026-06-23.01

[ Voor 8% gewijzigd door borgoe72 op 23-06-2026 12:26 ]

@borgoe72 Hmm dat zoet eruit als een auto switch tussen verwarmen en koelen.

Dat is nieuw in ftc7 (wist dat ze dat hadden en daardoor omschakelmodule niet meer nodig was). Ik heb helaas zelf FTC6 en kan dit niet testen.

Jouw issue lijkt demand trigger te zijn. De wp ziet dus geen demand. Gebruik je de virtual thermostat? Dan zou je in1 kunnen zien of er demand is. Maar gezien H en C beide 0 zijn is er geen demand. Negeer alle logs en concentreer op de demand trigger. Kijk of je wel in koel mode (cool flow temp) zit. Ik denk dat ftc7 heen en weer schakelt

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 23-06-2026 12:36 ]

• borgoe72
Update bedrading R1 → IN1: IN1 blijft altijd off

Heb bedrading gecontroleerd. R1 op de Asgard-PCB aangesloten op IN1 van de FTC7 (rode en zwarte draad). IN1 blijft echter altijd off in HA, ook als "Use Room Thermostat Z1" aan staat en de kamertemperatuur ver boven het setpoint zit (23,5°C vs 15°C setpoint).

Op de Asgard-PCB zie ik het label R1 · R2 · 3 · X · G. De rode en zwarte draad zitten op de twee R1-klemmen links. Op de FTC7 zitten dezelfde draden op IN1.

De rode LED op de Asgard-PCB brandt — suggereert dat het relais actief is.

Vraag: welke twee klemmen op de Asgard R1-connector zijn het NO-contact (normaal open)? Zit de draad op de juiste pinnen?

[foto's Asgard-PCB en FTC7 IN1 bijgevoegd]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnjsFtn1gkMcmzAKU9O4MhEpO4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1Xtn7e7hOm5veZDvWvsKS1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psvIpgeYXJi_JnJJbFd7a8eJe1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJfrDpSol7PVetSCa12gzFT2.jpg?f=fotoalbum_large
@borgoe72 Rode led op asgard, dus vanuit asgard is er demand. Als in1 niet aangaat, dan is de bekabeling wa niet goed.

Staat sw2-1 aan? En sw1-8 waar staat die op?

• Zjemm

Zjemm

...

heb je de draadjes wel goed om?

opensecure.nl

• Johnny_Hasselt
borgoe72 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:30:
Update bedrading R1 → IN1: IN1 blijft altijd off

Heb bedrading gecontroleerd. R1 op de Asgard-PCB aangesloten op IN1 van de FTC7 (rode en zwarte draad). IN1 blijft echter altijd off in HA, ook als "Use Room Thermostat Z1" aan staat en de kamertemperatuur ver boven het setpoint zit (23,5°C vs 15°C setpoint).

Op de Asgard-PCB zie ik het label R1 · R2 · 3 · X · G. De rode en zwarte draad zitten op de twee R1-klemmen links. Op de FTC7 zitten dezelfde draden op IN1.

De rode LED op de Asgard-PCB brandt — suggereert dat het relais actief is.

Vraag: welke twee klemmen op de Asgard R1-connector zijn het NO-contact (normaal open)? Zit de draad op de juiste pinnen?

[foto's Asgard-PCB en FTC7 IN1 bijgevoegd]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat niet zo goed maar waar heb jij die draden ingestoken? Bij mij zitten die in het rood omcirkelde.... Ben je zeker dat die draden juist zitten? Kan zijn dat waar ze nu steken OK is, dat weet ik niet.

Op dat pinneke erboven drukken en dan zo diep mogelijk erin, pin loslaten en test dat de draden er niet uitgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xRe5e6jdjxsRami8y0DohKbFxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNIpKsnhuoM7nPpKiqnWgMyH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 23-06-2026 13:52 ]

• borgoe72
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:36:
@borgoe72 Rode led op asgard, dus vanuit asgard is er demand. Als in1 niet aangaat, dan is de bekabeling wa niet goed.

Staat sw2-1 aan? En sw1-8 waar staat die op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxw4pozZioh_eavniLeAUy1aD3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xen5BkVlBt2aC3n3D7j7eCBs.png?f=fotoalbum_large

• Zjemm

Zjemm

...

en zitten gekruist, moet dat niet een op een? dus rood eerst een beide kanten en dan zwart.

of maak dat niet uit?

opensecure.nl

De polariteit maakt niets uit voor R1 en R2. Ik denk dat hij niet goed in geduwd is en geen contact maakt. Daar had @Loonen138 ook last van.

@borgoe72 Je dipswitches lijken goed te staan. Dus bekabeling goed nalopen

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 23-06-2026 15:45 ]

• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:43:
De polariteit maakt niets uit voor R1 en R2. Ik denk dat hij niet goed in geduwd is en geen contact maakt. Daar had @Loonen138 ook last van.
Bij mijn ouders branden toen het rode lampje niet.

@borgoe72
Ik had toen vanuit asgard AA aangezet, operating mode en cooling mode aangepast, en volgens mij ook nog prohibit cooling en heating z1 uit- en aangezet en toen sprong het rode lampje plots aan en had ik ook demand IN1.

Ik heb geen idee of zoiets iets triggerde of iets vanuit ODIN maar opeens werkte het.

• borgoe72
Opgelost!!

Zat hem in de draad op ini1 ftc7. Ik kan deze niet fixeren in de module van de printplaat door een pinnetje in te drukken of iets dergelijks. Heb de draden nu met een houtje van tandenstoker gefixeerd. Wil je natuurlijk niet maar zag voor nu geen andere optie. Unit herstart en voila, er wordt gekoeld!.

Allen dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd.
@borgoe72 bij mij hadden ze dus ook een poort lam gemaakt. ik heb daarom 2 utp kabels getwist zodat het dikker is. Je kan ook wat dikker installatie kabel nemen.

• Johnny_Hasselt
borgoe72 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:14:
Opgelost!!

Zat hem in de draad op ini1 ftc7. Ik kan deze niet fixeren in de module van de printplaat door een pinnetje in te drukken of iets dergelijks. Heb de draden nu met een houtje van tandenstoker gefixeerd. Wil je natuurlijk niet maar zag voor nu geen andere optie. Unit herstart en voila, er wordt gekoeld!.

Allen dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd.
Je hebt dat wel, ik heb idem dito een FTC7.... Pak je kleine schroevendraaier en duw es op wat ik geel gemarkeerd hebt... Wanneer volledig ingedrukt, duw uw kabel erin... Zie dat je ca 1cm isolatie van de kabel verwijderd.... Kabel erin, pin loslaten.... Zit dan potvast.

Denk aan uw veiligheid... Slecht contact kan sparks geven en jij hebt daar hout ingestoken.... Kan slecht aflopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnFcDRKDttkadT39lDNoBxj8RcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u81UNVYBiUnF1qRLqgHJv7CX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny_Hasselt op 23-06-2026 16:34 ]

@borgoe72 voor koelen even dit goed doornemen https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

Zou voor de zekerheid proberen die pin goed in te drukken dmv een schroevendraaier

@Johnny_Hasselt Sommige 'installateurs' gaan nogal hardhandig om met die poorten. Bij mij is het niet goed te krijgen met 1 enkele solid core utp kabel, omdat de klem gewoon lam is geworden

[ Voor 59% gewijzigd door xoror op 23-06-2026 16:35 ]

• Johnny_Hasselt
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:28:
@borgoe72 voor koelen even dit goed doornemen https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

Zou voor de zekerheid proberen die pin goed in te drukken dmv een schroevendraaier

@Johnny_Hasselt Sommige 'installateurs' gaan nogal hardhandig om met die poorten. Bij mij is het niet goed te krijgen met 1 enkele solid core utp kabel, omdat de klem gewoon lam is geworden
Hier denk ik eerder dat de persoon niet weet hoe je dit moet doen vermits hij vermeld dat er geen pinnetje is en ik ben er zeker van dat die draden niet op de juiste plaats zitten gezien de eerste foto...

Hout gebruiken om iets 'vast' te zetten in electrische/electronica boards is vragen voor problemen.

Heb dat ook gezien bij mijn installateur, had moeilijkheden met juist aansluiten van 3-weg klep bedrading - kabel erin, terug eruit, andere erin.. 10 tal keren... Had het bijna overgenomen, pffff
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste