• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:06
Mijn duit: Gewoon die Asgard kopen en gaan. Je zult merken dat als je eenmaal begonnen bent dan wil je toch steeds meer. Kennisniveau van HA is niet zo belangrijk, je groeit er vanzelf in en vragen staat hier vrij (nadat je de zoekfunctie hebt gebruikt ;)). En met het stand alone dashboard van de Asgard kom je ook een heel eind zo te horen.

Ik heb eerst heel lang met MELcloud lopen kloten omdat ik de ESP32 te spannend vond. Vervolgens nog heel lang lopen stoeien met de verschillende modi van de Ecodan (vaste TA, curve, ruimteregeling) die allemaal nét niet deden wat ik wilde. Uiteindelijk blijkt de auto-adaptief van xoror gewoon geniaal, met precies 1 minuut werk om het in te stellen. Dus waarschijnlijk ga ik nu nog anderhalf jaar zelf allemaal slimme regelingen lopen bedenken om dan uiteindelijk erachter te komen dat de solver/Odin van xoror dat allemaal veel beter doet :P.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:43
@michaelvo Ik lees uiteraard al een poosje passief mee, maar dan ga ik de sprong in het diepe gewoon wagen. Thanks en ik zie zo veel mogelijkheden dat ik me niet kan voorstellen dat ik niet meer om jullie hulp ga vragen 😉

Nou zag ik dat mijn WP mijn warm water op temperatuur wil houden (met een bandbreedte van 5 graden) maar dat doet hij dan ook precies wanneer de stroom het duurst is en mijn panelen niks meer opleveren, kan je dat ook ergens instellen?

Update: hij is besteld, vol verwachting klopt mijn hart.

[ Voor 40% gewijzigd door Bouwertje op 01-04-2026 09:29 ]

@Bouwertje nee standaard helaas niet... maar Odin doet dat wel voor je: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-16351234 Odin wordt momenteel door een klein groep beta users getest

Alternatief is dat je gaat klussen met de server control mode. Dan zet je sww uit, en als er voldoende pv is, kan je hem starten binnen de bandbreedte. Dat is vat al eens gedaan hier of in main topic.

@michaelvo Odin rekent alle mogelijkheden door met stapjes van 0.05c. Als de statistieken goed zijn voor je woning dan heb je met de beschikbare horizon van 1.5 dagen het goedkoopste schema. Odin is wat dat betreft geen `klusproject`, en gebruikt de technieken/methodes die ik normaal ook toepast bij klanten als ik daar wordt ingehuurd.

Je krijgt als het ware een 'supercomputer/brein' in je eigen netwerk die voor jouw woning gaat rekenen. Het is een hoop rekenwerk, en de kunst is om het model zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers. Dat probeer ik dmv de de grafieken te visualiseren. Er zijn voor zover ik weet geen oplossingen zoals Odin, waarbij je een solver die specifiek voor je Wp is ontworpen voor je rekent. De oplossingen die ik gezien heb, doen alleen simpel WP aan/uit. Die houden geen rekening met eigenschappen van je woning/verwarming.

Odin is verder niet merk gebonden. Voor nu heb ik de integratie gemaakt voor Mitsubishi, maar dat zou evt ook voor andere merken kunnen. Met de hogere energie prijzen en afschaffen saldering hebben de Mitsubishi gebruikers in ieder geval meer mogelijkheden

Maar ik snap het wel als je het zelf wil proberen, het is leuk en leerzaam.

@barcomoon Het werd me toch een beetje te warm :+ Dus heb de bandbreedte iets aangepast, in de nacht mag hij wat meer droppen en overdag wat minder stijgen. De dag transitie bug is er ook uit en als alles goed werkt zal ik het komende dagen releasen. Verwachte kosten vandaag weer 0 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NUZ8wHAwGZ4AHfi-P4U_IdpAOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8g517qDadxMboNFI2Y8zhuT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook gemerkt dat hij soms 2kw vermogen wil inplannen omdat er dan net nog voldoende pv opbrengst is 8)7
Met de volgende release komt er naast max kW ook een min kW

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 01-04-2026 10:14 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:33
Frank90 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Dank, het is me al een stuk duidelijker geworden! Het stuk van de prohibits en server control mode was me ontgaan
Klein ruw opzetje van mij (ik heb hem al een tijdje niet gebruikt):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
alias: Verwarming - Kamerthermostaat begrenzing
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
    below: 17
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
    for:
    above: 17
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
    for:
      minutes: 15
    below: 21.5
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
    for:
    above: 21
  - trigger: homeassistant
    event: start
conditions:
  - condition: state
    entity_id: select.ecodan_heatpump_z2_selected_operating_mode
    state:
      - Heat Target Temperature
actions:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
            above: 21
            entity_id: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
            above: 17
    then:
      - action: switch.turn_on
        metadata: {}
        data: {}
        target:
          entity_id:
            - switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating
      - if:
            entity_id: switch.relay3
            state: "off"
        then:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating
            enabled: true
    else:
      - if:
            entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
            below: 21.5
        then:
          - action: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating
          - if:
                entity_id: switch.relay3
                state: "off"
            then:
              - action: switch.turn_off
                target:
                  entity_id: >-
                    switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating
                enabled: true
mode: single
Hij is denk ik wat te complex voor gewoon gebruik, maar leef je uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:37
@xoror dat zijn korte broeken temperaturen! Ik probeer ook met de range af te dwingen dat het niet te warm hoeft. Afkoeling valt best mee normaal gesproken, daar zit nog wat dagen leren in denk ik.

Hier ging het heel aardig vandaag, ondanks twee keer een internet storing van een paar uur! Dan zie je maar weer hoe fijn het is dat in de basis alles lokaal draait. Veel zon vandaag en dan is er nauwelijks verwarmen nodig. Ik ben benieuwd hoe het vannacht afkoelt. Odin heeft verder niets meer ingepland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRVGjHwzqOKWeiV3Enghs6UYGa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WIBIIhguSTMAwgOZjU8dYwG.jpg?f=fotoalbum_large

@Bouwertje Asgard werkt heel mooi. Ik voed zelf een andere temp sensor naar Asgard voor de begane grond temperatuur via HA maar er zijn meerdere opties. Mooi systeem met veel mogelijkheden om te monitoren. En het draait ook gewoon super stabiel zonder omkijken.

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:43
Gaan jullie mij dan ook allemaal een beetje helpen met al die mooie features? Jullie maken me nu wel nieuwsgierig.

Morgen komt de zending binnen 🙃
@Bouwertje Even verwachting management, de screenshots (met de expected en actual room temp) die je hier ziet zijn van de Odin test. @barcomoon is een van de testers. De solver tab zal bij jou nog niet werken.

Maar de rest wel, je kan alles bekijken en bedienen en ook auto adaptive draaien. Wanneer Odin klaar is, kan je Asgard ermee uitbreiden.

Nieuwe release getagged
- esphome 2026.3.x
- AA: scale error range with cold factor (will use higher flow temps when its colder)
- asgard: added missing state_class, device_class for DS10x20 sensors and Delta T
- asgard: refactor stats collection for odin
- asgard: adjust virtual thermostat to work with odin (override modes)
- asgard: introduced passive solar gain stats and handling
- asgard: improve odin trigger
- asgard: improve hour/day transition and odin data sync
- asgard: handle odin opt calls when they don't have a solution
- dashboard: fix concurrency issue
- dashboard: expose AA cooling settings in stand alone dashboard
- dashboard: Integrate solver front-end into stand alone dashboard
- dashboard: add missing auto adaptive system type selection
- fixed build yaml, to only include asgard_dashboard for asgard builds only
- add Slovak translations
- lock return temp (like outside temp) before defrost to avoid compressor stops when heatpump restarts after defrost
- fix ecodan hour when daylight saving is active
Voor de mensen die alleen stand-alone gebruiken, even de ota downloaden en flashen via je web interface, de rest krijgt hem vanzelf aangeboden via HA. @Zjemm @PeterMi
In de stand alone mode ontbrak op een of andere manier de selection box om je verwarmingstype te selecteren voor AA. Bij deze gefixed.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

Zjemm

...

@xoror thnx, ik heb de update er net op gezet.

wat valt me op,

Thermostat Mode : zone 2 stond in eens op COOL mode in het dashboard
maar als ik op de achtergrond naar de settings keek, stond deze op HEAT

Zone 1 geeft nu en oranje bolletje voor: Virtual Thermostat Z1
maar die gebruik ik helemaal niet
zone2 heeft nu geen oranje bolletje voor Virtual Thermostat Z2

als ik nu een setpoint instel op het dashboard en save, dan staat dat wel in het dashboard maar op de achterkant staat nog steeds de oude setpoint, dus hij springt nu niet aan als ik dat zou willen door een hogere setpoint in te stellen.

Manual Relay z1 staat op on
Manual Relay z2 op off

geen idee waar die op zouden moeten staan :)

oh en DHW was in eens van ECO terug naar normaal gezet

[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 03-04-2026 09:08 ]

opensecure.nl

@Zjemm Wat bedoel je met achtergrond? HA?

Het zou gewoon synchroon moeten zijn de instellingen.
Als je wat aanpast en apply drukt, zie je dat wijzingen in HA en je hoofd bediening ?

Als je de vorige firmware even handmatig erop zet, werkt alles dan weer normaal ? Ik heb het idee dat je partitions niet goed zijn en dat daarom de settings niet goed worden opgeslagen

[ Voor 63% gewijzigd door xoror op 03-04-2026 09:12 ]

• Zjemm

Zjemm

...

nee ik bedoel de ESP url zonder /dashboard, dus die hele tabel die je dan ziet. dus wat ik in dashboard set, zie ik niet in die tabel overeenkomen

[ Voor 30% gewijzigd door Zjemm op 03-04-2026 09:12 ]

opensecure.nl

Zjemm schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:12:
nee ik bedoel de ESP url zonder /dashboard, dus die hele tabel die je dan ziet
hmm dat zou niet mogen, want die gebruikt dezelfde controls. heb je na update je UI even refreshed in browser? soms is die 'disconnected'

• Zjemm

Zjemm

...

nope alles ziet er verder wel goed uit, en connected... ik zet nu de vorige versie er weer even op

opensecure.nl

@Zjemm ik heb even als test een verse install gedaan, en wijzigingen gedaan, en werkt zoals verwacht. Misschien is bij jou wat fout gegaan. Test een vorige versie, en anders even een factory firmware overheen zetten. Dat herstelt de partition table (maar je moet dan even eenmalig wel alles weer instellen)

• Zjemm

Zjemm

...

ik heb net de oude versie (ota) er weer op gezet en dat gaat goed

manual relay staat dan op beide aan en de rest van de settings zijn ook weer zoals het was. het setpoint is dan ook in de tabel en op het dashboard weer hetzelfde.

wat doet die manual relay z1/z2 toggle?

opensecure.nl

@Zjemm niets als je virtuele thermostaat aan zet. Alleen die off staat, kan je de manual relay bedienen.

Dat het nu goed gaat geeft mij te denken dat er wat niet goed is gegaan. Als je de OTA weer applied, gaat het dan wel goed?

• Zjemm

Zjemm

...

ik zal dadelijk nog een keer proberen, moet nu eerst ff wat anders doen... ik laat het even weten

nog een vraagje
Virtual Thermostat Z1 staat op off, maar oranje bolletje knippert. is neem ik aan alleen een visueel dingetje?

opensecure.nl

@Zjemm de relay die eronder hangt is leidend (dus status van manual relay is leidend)

• Zjemm

Zjemm

...

toch nog even snel tussen de bedrijven door een update gedaan maar dan krijg ik hetzelfde euvel.
nu weer terug (OTA) en alles werkt/staat weer goed

opensecure.nl

@Zjemm Ik ga even lokaal hier OTA flashen en updaten van een fresh install, even kijken of er toch iets mis is met de file

• Zjemm

Zjemm

...

misschien een mixup tussen z1/z2?

opensecure.nl

@Zjemm hmm nee daar is niets aan gewijzigd. Dan zou het ook bij mij niet werken.
ik heb de vorige firmware erop gezet
daarna de ota naar de laatste release

maar ik kan dan alles netjes instellen, en alles komt door naar de achterkant. Maar het is ook raar dat je geen settings kan applyen. Dus het lijkt erop dat de partition table mismatch, maar dat is raar.

Heb je de ota applied via HA of gewoon via de esp zelf (dat laatste heb ik gedaan).
Als je wat meer tijd heb, moet je even logs mee laten lopen en dan een setting applyen, dan zou hij wellicht meer info geven waarom het niet opgeslagen wordt bij jou

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 03-04-2026 10:07 ]

• Zjemm

Zjemm

...

dan zal ik hem een keer opnieuw moeten flashen denk ik, ik doe alles op het device zelf en niet via HA

[ Voor 30% gewijzigd door Zjemm op 03-04-2026 11:15 ]

opensecure.nl

@Zjemm dat zou gewoon moeten werken, want dat heb ik ook gedaan. Wel de ota file via device geflashed? En wel correcte asgard file? Want als je een foute file flashed dan kan dat het ook verklaren...

• Zjemm

Zjemm

...

asgard-z2-en-2026-04-02.02.ota.bin

opensecure.nl

@Zjemm dat is de goede. Als je keer meer tijd heb even flahsen en logs meekijken als je wat aanpast. Ben benieuwd waarom het bij jou niet goed gaat. Het lijkt geen fout te zijn in de gepubliceerde files omdat het hier normaal werkt op een verse installatie

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 03-04-2026 11:44 ]

• Zjemm

Zjemm

...

net opnieuw geflashed via usb (dus niet OTA) maar ik hou hetzelfde probleem. na het instellen van alles pakt ie het niet goed op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUyLFRb_jYua88Iypfg8M38eTq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVPraAhfYErRArDDbiB6JsPE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR0kWyFBllVh0HawszJGUnRX-r0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F7lrpreYUZWg6rTZw1XQeyrU.png?f=user_large

opensecure.nl

@Zjemm als je z2 op heat zet verandert de boel mee ?
Als je nu een setting dus aanpast, werkt het dus niet door? Ik zal even lokaal hier 2 zones emuleren en kijken of daar evt nog wat zit.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 03-04-2026 11:50 ]

• Zjemm

Zjemm

...

de logs laten geen changes aan settings zien

als ik COOL kies, dan zie ik recht onderin iets anders geset worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU_w6Pr0dsCNBT6-LGrPxAQa9eU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pikh4DmFEOUtVfdO1DCyLVlF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k3iZ_RTmi8A0jL3083FkY5Jzg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MZFKFRFDtEMl4cMmGG1jPmB7.png?f=fotoalbum_tile

opensecure.nl

https://github.com/gekkek...iscussioncomment-16446356
Heb nog een stukje geschreven over load spreading waar ik nog even mee aan het testen ben. Het idee is dat Odin bijv. 20kWh over meer gratis/goedkope uren smeert, en dus ook op een lagere frequentie gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E86PLdvliyzjDhzC-dNaawhmHNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVCXmAE7eGMgHRwfijoV32Ol.png?f=fotoalbum_large
Odin heeft mijn huis vrij goed geschat, hier de verwachte vs echte temp. Hij heeft nog niet verwarmd, en ws is het ook niet meer nodig. Je ziet hier dus alleen de effecten van de verwachte warmte verliezen + passive solar gain.

Een optimalisatie later ziet hij dat het niet meer nodig gaat zijn :) Maar hij planned nu wel een SWW run in om 14:00 (gratis nu met de solar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BksEzfPxXwmnBmRQCCcYgIkLtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U04922LYVERZ3fYKmazVCaOD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door xoror op 04-04-2026 13:07 ]

https://github.com/gekkek...iscussioncomment-16450286
Stukje over energy constraints geschreven waarmee je
1) een max kan zetten op het opgenomen vermogen. Voor landen waar je een boete krijgt voor een hoog piek verbruik
2) een max kan zetten op het geproduceerde vermogen. Hiermee kan je bijv silent mode maken (dus minder geluid in de nacht)

Verder ziet Odin voor morgen voor het eerst negatieve energie prijzen. Hij verwarmt alsof zijn leven er van afhangt 8)7 8)7 Maar gelukkig blijft hij binnen de bandbreedte die ik heb gedefinieerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz52S6PwMU9KX6_kiL_6zoR_bUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P6Dr04Nwm6OqaBZ9c593Y6ds.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door xoror op 05-04-2026 00:32 ]

• Ruadhan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 11:18
@xoror heb je nog iemand nodig om Odin te testen? Heb in februari de Asgard bij je gekocht en gebruik nu DAO voor het optimaliseren van mijn energie.
Verder heb ik een super geïsoleerd huis met UFH op de eerste en tweede verdieping (helaas wel maar 1 zone) en een WTW. 24 zonnepanelen (en mogelijk binnenkort een thuisbatterij).

Kan me ook voorstellen dat je liever een beta-tester hebt die wat meer randgevallen afdekt. Laat maar weten!
@Ruadhan Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik genoeg testers heb met UFH en geïsoleerde woningen.
Ben wel benieuwd naar je ervaring met DAO, werkt het goed? Voor zover ik kon zien kan je niet echt een bandbreedte definiëren voor je temperatuur waarover hij mag verdelen/spelen. Het is aan/uit icm een warmteverlies? Moet je die zelf invullen als gebruiker?

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Goedemorgen, ik zit nog in de orientatiefase voor een warmtepomp. Na veel sparren met gemini en claude staat de ME PUZ-WZ50VAA buitenunit + ERPT20X-VM2E binnenunit hoog op mijn shortlist. Ik heb eea gelezen, maar nog niet de tweakers topics doorgespit, dus excuus als ik domme vragen stel.

Slim aansturen obv solaredge opbrengst en dynamische energieprijzen was een van de zwakke punten van ME totdat ik dit topic vond. In hoeverre kan een AsGard samenwerken met de FTC7? Neemt hij alles compleet over, of kan de FTC7 als soort van fail-safe fungeren? Kan ik de FTC7 set-and-forget instellen en daarna hobbyen met de AsGard om verbruik te optimaliseren? En blijft het dan werken als de AsGard uitvalt? En waar koop je de AsGard eigenlijk?
@wian
Je moet het zo zien: We besturen de ftc dmv de asgard. Je kan dan remote (stand alone of via HA) vrijwel alles instellen. Dan kan je ook automations maken om je verbruik te optimaliseren. Hier kan je meer info lezen over Asgard

Mijn esphome integratie heeft ook auto adaptive mode, dan kan je hem zelf de flow temp laten bepalen voor de verwarming en hoef je niet meer naar om te kijken. Asgard niet afhankelijk van netwerk, en zal altijd wel werken. Als hij te lang hangt, reboot het vanzelf. Als Asgard toch uitvalt, dan blijft je ftc gewoon werken

Ik ben momenteel Odin aan het testen een een klein groep testers, en die doet wat jij wil. Dus zonne energie + dynamische prijzen en warmte pomp zo goedkoop mogelijk aansturen. Hier kan je meer over lezen. Met odin bepaal je een bandbreedte waarin hij mag bewegen en hij zoekt de goedkoopste manier om dat voor elkaar te krijgen. Je heb hier dan ook geen omkijken naar (al is het leuk om de grafieken te monitoren). Odin is een uitbreiding, en wordt momenteel getest.

• wian
  • Niet online
Bedankt voor jesnelle reactie @xoror. Goed om te horen, ik vind het belangrijk dat het onafhankelijk van Home Assistant kan werken. Met HA hobby ik veel en die ligt er dus regelmatig uit. Monitoren is inderdaad leuk en nuttig (op dit moment vooral aanvoer en retour temperaturen).

Begrijp ik goed dat Odin een extra stukje hardware vergt in/naast Asgard? Dus dat ik nog moet wachten met bestellen totdat er een versie is inclusief Odin? De insteek is om de verwarming te versimpelen en het hele huis standaard op 20 graden te houden. Geen aparte zones, thermostaatknoppen verwijderen of geheel open en de FTC7 / Asgard het verder te laten regelen. Echter, de huidige thermostaat (Toon 2) hangt in de woonkamer met vloerverwarming die door de zon snel opwarmt (sneller dan de rest van het huis). Kan Odin daarmee omgaan? Is het nodig / handig om extra temperatuur sensoren te koppelen zodat de FTC7 en/of Asgard het complete plaatje hebben?
@wian Odin is een extra stuk hardware naast Asgard. Asgard is gewoon met de stand alone web interface te gebruiken. Odin is pas nodig als je het wil laten optimaliseren. Zelf knutselen met HA kan natuurlijk wel direct met Asgard. Dus wat je wil kan met auto adaptive. Wens temp instellen op 20c en laat hem maar regelen. Met setpoint bias kan je hem harder/rustiger laten werken icm beschikbare zon energie. Asgard heeft virtuele thermostaten, je kan dan temperatuur sensoren aan koppelen voor het geval dat je thermostaat niet naar wens werkt of op een verkeerde plek hangt.

Ik zou dus eerst gewoon Asgard gebruiken, en je kan later altijd brijprikken (is letterlijk in je netwerk zetten en dan ziet hij hem vanzelf). Maar als ik je goed begrijp is de warmte pomp nog niet geïnstalleerd? Misschien beter wachten tot hij is geïnstalleerd?

Odin kan omgaan met zon instraling, als je wat plaatjes terug kijkt zie je hoe redelijk goed hij de verwachte temperatuur kan schatten. Dan kan je effectief bijverwarmen, of verwarming uitstellen omdat het nog duur is bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 05-04-2026 11:09 ]

• wian
  • Niet online
xoror schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:07:
@wian Odin is een extra stuk hardware naast Asgard. Asgard is gewoon met de stand alone web interface te gebruiken. Odin is pas nodig als je het wil laten optimaliseren. Zelf knutselen met HA kan natuurlijk wel direct met Asgard. Dus wat je wil kan met auto adaptive. Wens temp instellen op 20c en laat hem maar regelen. Met setpoint bias kan je hem harder/rustiger laten werken icm beschikbare zon energie. Asgard heeft virtuele thermostaten, je kan dan temperatuur sensoren aan koppelen voor het geval dat je thermostaat niet naar wens werkt of op een verkeerde plek hangt.

Ik zou dus eerst gewoon Asgard gebruiken, en je kan later altijd brijprikken (is letterlijk in je netwerk zetten en dan ziet hij hem vanzelf). Maar als ik je goed begrijp is de warmte pomp nog niet geïnstalleerd? Misschien beter wachten tot hij is geïnstalleerd?

Odin kan omgaan met zon instraling, als je wat plaatjes terug kijkt zie je hoe redelijk goed hij de verwachte temperatuur kan schatten. Dan kan je effectief bijverwarmen, of verwarming uitstellen omdat het nog duur is bijv.
Bedankt :) Klopt, de warmtepomp is nog niet geïnstalleerd maar wil graag een goed beeld hebben van de (on)mogelijkheiden voordat ik de offerte accepteer. De Ecodan is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld NIBE die al deze slimheid standaard ingebouwd heeft, terwijl de Ecodan qua hardware ook gewoon topkwaliteit is. Maar de WAF is belangrijker dan het prijsverschil. Het moet gewoon altijd werken en zo makkelijk mogelijk.
@wian
NIBE en Mitsubishi hebben een strategische samenwerking, waarbij NIBE lucht/water-warmtepompen ontwikkelt die gebruikmaken van technologie en componenten van Mitsubishi.
Ze gebruiken dus veel Mitsubishi componenten. Moet je maar kijken hoeveel je wil betalen voor het stikkertje...

• Ruadhan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 11:18
xoror schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:42:
@Ruadhan Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat ik genoeg testers heb met UFH en geïsoleerde woningen.
Ben wel benieuwd naar je ervaring met DAO, werkt het goed? Voor zover ik kon zien kan je niet echt een bandbreedte definiëren voor je temperatuur waarover hij mag verdelen/spelen. Het is aan/uit icm een warmteverlies? Moet je die zelf invullen als gebruiker?
TDLR: Ja, in principe is het aan/uit dmv van de server control; prohibit DHW/cooling. Heb het nog niet aan de praat kunnen krijgen met een setpoint bias, vandaar dat ik ook geïnteresseerd ben in de Odin :)

DAO is ook eigenlijk bedoeld voor het optimaliseren van je thuisbatterij, maar die heb ik atm nog niet. DWH en Heating hebben beide een andere methode voor het berekenen in welk tijdsblokje hij aan mag, hierbij een korte samenvatting:

Boiler; je geeft de volgende waardes op:
  • Sensor met de huidige temperatuur van het vat
  • Setpoint (mag een variable uit HA zijn)
  • Hysterese (mag een variable uit HA zijn)
  • Gemiddelde COP van de boiler
  • Cooling rate (de hoeveelheid temperatuurverlies per uur)
  • Temperatuur vanaf wanneer hij het verwamen gedwongen moet starten
  • Volume van het boilervat
  • Elektrisch vermogen van de boiler
  • De switch die hij aanzet om het verwarmen te starten (ik heb een helper gemaakt die het inverse is van "prohibit DHW"
Vervolgens gebruikt hij deze waardes om een 'voorspelling' te doen wanneer het nodig is de DHW aan te zetten, het liefst dus op een moment met lage kosten of veel zon. Maar vaak zit hij er naast omdat de tank te snel afkoelt en hij denk dat hij alvast moet verwarmen. Heel soms is hij ook de weg kwijt en dan stopt hij helemaal met verwarmen |:(

Heating:
  • Ik gebruik de Z1-hardware relay als entity om aan te geven wanneer er warmtevraag is
  • Verder werk het met een "degree days factor", die kun je statisch opgeven of een variable voor gebruiken. Ik heb hem nu statisch, maar hiermee kun je dus wel spelen.
  • De switch die hij aanzet om het verwarmen te starten (ik heb een helper gemaakt die het inverse is van "prohibit heating z1"
Aan de hand van de graaddagen en weersvoorspelling zal hij standaard blokken inplannen om te verwarmen. Mocht er direct warmtevraag zijn (door de thermosstaat) zal hij gelijk het blok erna inplannen.
@Ruadhan Ah leuk om te zien hoe anderen dat doen. De boiler is serieus moeilijk gemaakt.
Voor verwarmen is het dus aan/uit met een degree days factor.

Verschil met Odin is dat die weet hoeveel en wanneer hij moet verwarmen. Verder doet hij ook je vloer als thermische batterij gebruiken, dus hij buffert (binnen je bandbreedte) wanneer er genoeg pv is of gratis stroom. Maar ik hoef alleen de wp en de verwarming te optimaliseren, dus ik kan fijnmaziger werken.

• PeterMi
  • Laatst online: 26-04 01:39

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Is t misschien mogelijk om de buiten temperatuur ook weer te geven in de standalone modus grafieken. Dat lijkt me een mooie toevoeging. Verder heel tevreden over de Asgard!
@PeterMi xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" :) krijg je liquid pipe1 en condensing temp ook erbij. Outside is renamed naar Ambient (de gebruikelijke term). Na update gaat hij rebooten, en dan ben je je dag history kwijt, want die staat in het geheugen.

download https://github.com/gekkek...-en-2026-04-04.01.ota.bin
- in je dashboard, onder logs, manual firmware upload kan je hem updaten

ps: je weet dat je met muisknop kan scrollen en alt kan slepen/pannen right?

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 06-04-2026 09:55 ]

• PeterMi

PeterMi

Bedankt! Wat een extreem snelle service.
Pannen en scollen werkt zelfs goed op mn tablet/telefoon. Nog niet getest op mn laptop.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:03
@xoror
Ik heb een Ecodan EHST20D-VM2D met een SUZ-SWM40VA.
Daar zit een MELCO-BEMS-MINI op aangesloten.
Op de RS485 ingang van die Melco zit de RS485 uitgang van de Huawei SUN 2000 solar omvormer aangesloten.

Heb jij of iemand anders enig idee wat de solar data voor invloed op de Ecodan heeft?
En kan ik daar iets mee in HA met mijn Asgard?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@Ben(V) Ik wist niet dat je omvormers op de procon kan aansluiten?

De ecodans (geloof ftc6 en hoger) hebben smart grid daar kan je wel een en ander aansturen.

• PeterMi

PeterMi

Er gaat nog wat fout met de condensing tempreture in standalone modus. Ik heb net de eerste run van vandaag en hij blijft de hele tijd rond de 74 graden hangen. Dat lijkt me niet goed. Abient volgt netjes de buiten temp en liquid is net tijdens de start van 8 naar 0 gegaan (15minuten). Ik heb er geen haast mee he.

Mooi ik dat ik nu de frequenties kan uitlezen t.o.v. Buiten temperaruur. Dit geeft over een run een beter beeld waarom hij af en toe wat hoger draait als t s'nacht afkoelt. Als dat niet t geval is zie je dat nu ook mooi. 🙂
@PeterMi Ik weet vrij zeker dat de condensing temp goed is ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hErRO76wyVnqWABYpANFQ1aZLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SuYLZl0YqdGGMeUOu5U6cvS.png?f=fotoalbum_large

Post die nieuwe grafiek met je run eens? Sommige units reporten wel stuck sensor, maar dan is het de waarde altijd 40.57 geloof ik...

Je kan de esphome interface benaderen door de het dashboard deel weg te laten. Kijk daar bij fault codes zie je wat?

[ Voor 78% gewijzigd door xoror op 06-04-2026 20:04 ]

• PeterMi

PeterMi

Bij fault codes staat: no error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzpCifVO0zdawpPxB_xlk7-bdQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TTfqQPr5iR6Lx4FUkqpnVvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxqkZUyb-Ewn5VaRa0Q0eQ8Y1fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTlCOjF0XmDxMPYCMutTadTf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag nog bij short cycle lockout duration dat je wel tot 60 min kan gaan. In de standalone is dit tot 5 minuten max. Is dit wat anders?
op http://192.168.1.83
zoek daar fault codes ? Maar de 73.9 kan ook wel een stuck value zijn bij jouw omdat deze nooit wijzigt. Lijkt op die 40.57 stuck values

• PeterMi

PeterMi

Je bedoeld denk ik 93 op t einde. Met 83 op einde krijg ik iig geen verbinding. Er staat: no error zoals ik al vermeld had boven de screenshots.
Ja sorry .93 idd, ik ben een slechte copy paster, zeker als ik het zelf moet overtypen van een screenshot. Maar als je geen error code ziet is het ok. Dan hebben ze nog een 'stuck' sensor waarde voor condensing. heel vervelend. Moet ik die ook eruit filteren als ongeldig. Negeer die waarde dus, je unit report het wel, maar de waarde is niet goed. Ik weet ook niet waarom sommige units dit doen.

[ Voor 60% gewijzigd door xoror op 06-04-2026 21:57 ]

• PeterMi

PeterMi

Ik kan nu ook kiezen voor UHF + radiator met een * er achter. Wat betekent dat *. Ik zie er verder geen uitleg over.
PeterMi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 06:55:
Ik kan nu ook kiezen voor UHF + radiator met een * er achter. Wat betekent dat *. Ik zie er verder geen uitleg over.
In de doc folder op github
https://github.com/gekkek...ow-to-choose-your-profile

Is alleen van toepassing als je auto adaptive gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0L8nPc1v3KsR33coyjGS3xCYSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IlCyOxoR5Frs0YMm8w7y42ic.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de prijzen nu opgesplitst in een grid en solar deel. Zo kan je zien hoeveel solar hij denkt te gebruiken op een bepaald uur.

• barcomoon
Het werkt hier best mooi zo met de Odin beta test. Stralende luchten vandaag. Goed zichtbaar in de voorspelling en de uiteindelijke opwarming van het huis. Odin dacht in eerste instantie nog wat extra verwarming nodig te hebben om 10 en 11 uur in de ochtend maar weer veel gebruik gemaakt van de gratis warmte van de zon. Dus de actual was uiteindelijk best minder dan de expected. Niet stoken is nog altijd goedkoper dan weinig stoken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yBCnhVAajzNQnkol8w9N9_jg_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyfdic6ac4pEh6Fc2Rrh5mtL.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt mooi zo!

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

@barcomoon Kan je kijken of hij daadwerkelijk heeft verwarmd ? Heb je toevallig herstart rond die tijd ? Of update gedraaid? Het kan ook standby verbruik zijn btw.

In principe als hij het ingepland heeft voert hij het ook uit. Enige uitzondering is als dhw tussendoor komt, of hij is herstart. We voeren de re-opt uit 5m voor het hele uur uit. En die is dan geldig vanaf het komende uur. Het huidige duur passen we niet meer aan namelijk.

Hier had hij initieel om 10-11 geplanned maar uiteindelijk paar uur van te voren gezien dat het niet nodig was. Dus vandaag 0 verbruik behalve standby verliezen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:06
Wel jammer toch dat hij om 5 uur s nachts gaat stoken toch? Overdag is de stroom goedkoper en de COP hoger zou je zeggen. Ik gooi er hier overdag nog een graad extra bij op zodat ik de koude donkere nacht door kom. Zou zoiets ook aan Odin mee te geven zijn, een grotere toelaatbare temp range wellicht?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

@michaelvo Dit was 2 dagen geleden. Hij zakt buiten de bandbreedte als hij niet ging stoken. De oplossing daarvoor is meer bandbreedte instellen natuurlijk. Die kan je natuurlijk zelf instellen.

Hier probeert hij altijd uit te houden tot er gratis zonnestroom is

@barcomoon Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5b9OVk_TZQXOr-UYlAXChc6ns8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uWdcq9RvMEQamxSkZ8rPfQO.png?f=fotoalbum_large

Hier zat jij op te wachten geloof ik. je kan nu naar rechts scrollen of uitzoomen om de planning ook te zien voor de volgende dag. Vaak is het dan logischer te zien waarom hij bepaalde dingen doet. Hier denkt hij tussen 10-12 te moeten bij verwarmen, maar ik gok dat als we dichter bij dat tijdstip komen hij ziet dat het niet meer nodig is

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 09-04-2026 10:03 ]

• barcomoon
@xoror Ja, dit is mooi inderdaad! Nu kijk je de nacht in naar de volgende dag zelfs. Erg mooi.

Ik zie nu voor morgen wat verwarming staan. Het is een stuk frisser morgen dan vandaag dus logisch maar wel allemaal via zonnestroom is de verwachting. Nice!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVlLXrqdtuW1k1SNLm7wPILzdH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUmWxmbU6JA3gypm1PAWX1WN.jpg?f=fotoalbum_large

Top werk _/-\o_

@barcomoon Dat ziet er goed uit. Op github heb ik het verder in detail uitgelegd. zie https://github.com/gekkek...iscussioncomment-16499983

Morgen is echt duur tussen 19:00-20:00, dat probeert hij te vermijden als de pest 8)
Het is morgen ook 10c minder warm dan vandaag, dus mooi dat we 1 dag vooruit zien om te reageren.

We zijn verder feature compleet, het is hier en daar wat schaven en bugs fixen.

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 20:13
Als ik ook iets zou willen doen met Odin/Vrekkie wat heb ik dan nodig?
Een Asgard begrijp ik voor 65 euro.
En verder nog iets? Of kan ik daar de esphome die ik een paar maanden geleden heb gekocht voor inzetten?
En komt mijn thermostaat op IN1 dan te vervallen?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met HA

@ricvee Je hebt Asgard nodig vanwege de hardware vereisten. Deze moet in1/in6 overnemen, je synced dan temp via de virtual thermostaat. Ik moet namelijk pauzes kunnen inplannen.

Odin (closed source) is momenteel in testfase met een kleine groep testers. Het is nog wat schaven en finetunen, maar we zijn een heel eind op weg. Odin wordt een apart stukje hardware+software. Ik verwacht niet dat iedereen dit deel nodig heeft vanwege de auto adaptive. Dit laatste stuk is puur kosten optimalisatie gegeven comfort niveau die je wenst.

Voor meer info zie hier en hier

• HeJ
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:40

HeJ

Ik heb de ME ATOM proxy print.
Deze wil ik graag gebruiken voor de adaptief regeling. Is dat mogelijk, of moet ik dan upgraden naar de Asgard?
Kan ik soft/firmware op de ATOM remote updaten, of moet ik daarvoor installatie uitzetten, en hem afkoppelen??
@HeJ Voor auto adaptive kan je gewoon je huidige pcb gebruiken.
Heb je al een goed werkende thermostaat ? Als je alleen een MRC hebt, moet je nog een beetje gaan klussen.

Asgard heb je pas nodig als je de Odin uitbreiding (extra unit+software) wilt gebruiken of wat flexibeler en meer nauwkeurig je thermostaten wilt regelen

Je kan de atom gewoon flashen in een draaiend systeem. Als je HA draait, krijg je de updates vanzelf aangeboden. Als je een hele oude installatie hebt, moet je misschien eenmalig overstappen op de nieuwe structuur. Dan moet je de unit wel uit je wp halen en via usb-c flashen. Zie guide: https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

Documentatie en stappenplan staan hier: https://github.com/gekkek...ith-auto-adaptive-control

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 12-04-2026 17:58 ]

• HeJ

HeJ

Bedankt voor de snelle reactie!!
Dan gaat er wellicht wat fout met de updates, want HA geeft versie 2024.11.3 aan als 'Esp Versie'.
(Apparaat info: esp32-s3-devkitc-1door Espressif, Firmware: 2024.11.3 (Dec 15 2024, 20:13:49))
Heb je tips hoe ik die updates op gang krijgen?

Tav MRC: Ik heb een Mitsubushi PAR-WT50R remote controller, en 2 shelly's via wifi aan HA gekoppeld.
Gaat dat werken?
@HeJ Ah ja dan is het verstandig om eenmalig even eruit te halen en de laatste factory firmware te gebruiken.
Je kan de wireless thermostat gebruiken, maar hou even rekening mee dat je 0.5c resolutie heb en vaak 1c overshoot. Als je daar rekening mee houdt, dan is het prima bruikbaar.

Je shelly zou je met AA wel kunnen gebruiken ipv je wireless thermostat. Lees de guide door hoe je de temp synced. Dan heb je wat hogere resolutie temp. De overshoot is helaas niet verholpen omdat je thermostaat nog steeds de stop conditie bepaald. Dus rekening houden dat je wp pas stopt bij +1c over je setpoint.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29
Sinds vrijdag loopt mijn Melcloud app vast. Ik lees mijn wp uit met een Atom en de waarbij mijn melcloud bleef werken. Tot vrijdag probleemlooos. Heb de wp spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart en toen werkte ook melcloud voor even echter daarna weer vastgelopen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

@corsat https://www.melcloudhome.com/ is down, maar de legacy (oude) werkte nog hoorde ik. Maar wat gebruik je van melcloud wat je evt niet kan in HA ? melcloud is gewoon onbetrouwbaar. Je kan voor vragen over je mqtt implementatie hier terecht

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 13-04-2026 09:32 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29
Mijn temperaturen bleven hangen in de MECLOUD app en ik wilde het verloop van mijn 300l ww vat bekijken omdat die ineers leeg was. Verder moet ik nog steeds een dashboard maken voor mijn wp.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• drluna
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 21:48
Sinds een maandje heb ik de Asgard draaien en perfect geen enkel probleem, wel heb ik 1 kleine uitdaging.

Onze vloerverwarming WTH kan van verwarmen naar koelen omgeschakeld worden door een circuit te maken/breken, in de warmtepomp zit momenteel de Alklima omschakel module om dit te regelen https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule.

Wat ik graag zou willen is de Asgard gebruiken om dit koelcircuit te maken/verbreken en vervolgens HomeAssistant te gebruiken om deze schakeling aan te sturen.
Thermostaat IN1 op R1
WTH koelcircuit op R2

Mijn warmtepomp heeft maar 1 Zone R2 is dan ook niet in gebruik. Ik heb al even zitten neuzen in alle mogelijkheden van ESPhome in HomeAssistant maar kon geen optie vinden R2 aan te sturen, weet iemand of dit mogelijk is?
@drluna Virtual thermostat z2 op "off" zetten en handmatig bedienen via de manual relay switch. Je hebt dan een generieke relay poort. R1 en R2 kunnen t/m 36v aan, maar geloof dat alle relays op de ecodan 12v zijn. Maar meet dat vooral na of controleer de specs.

Maar die auto omschakel module doet volgens mij niets anders dan kijk naar gemiddelde temp, zit hij onder een bepaalde grens, schakel dan naar koelen of verwarmen. Schakelt hij dan alleen naar WAR voor verwarmen ?

Ik was nog wel van plan (na Odin release) voor auto adaptive ook zoiets te maken, dat hij tussen cool flow en heat flow schakelt. Volgens mij hoef je dan niets te doen met de schakelingen (en kan die schakel module eruit, tenzij je ergens hardware thermostaten hebt die het aansturen). Maw als je handmatig die heating/cooling wilt bedienen kan dat gewoon nu al door de operating mode om te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOsxRxpEB3OioFOEoCHC3BLnVgU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xz14qZOxPXLU38QhVBSsDS7y.png?f=user_large

Dus hier cool flow kiezen, dan gaat hij koelen. Heb je geen schakeling voor nodig...

In Asgard standalone kan dat ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs5INKVCYP2L6CcgcreOIqCUIbo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WyBu7krrXRO3UW4n5G5q658d.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 16-04-2026 13:28 ]

• drluna
xoror schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:44:
@drluna Virtual thermostat z2 op "off" zetten en handmatig bedienen via de manual relay switch. Je hebt dan een generieke relay poort. R1 en R2 kunnen t/m 36v aan, maar geloof dat alle relays op de ecodan 12v zijn. Maar meet dat vooral na of controleer de specs.

Maar die auto omschakel module doet volgens mij niets anders dan kijk naar gemiddelde temp, zit hij onder een bepaalde grens, schakel dan naar koelen of verwarmen. Schakelt hij dan alleen naar WAR voor verwarmen ?

Ik was nog wel van plan (na Odin release) voor auto adaptive ook zoiets te maken, dat hij tussen cool flow en heat flow schakelt. Volgens mij hoef je dan niets te doen met de schakelingen (en kan die schakel module eruit, tenzij je ergens hardware thermostaten hebt die het aansturen). Maw als je handmatig die heating/cooling wilt bedienen kan dat gewoon nu al door de operating mode om te zetten.

[Afbeelding]

Dus hier cool flow kiezen, dan gaat hij koelen. Heb je geen schakeling voor nodig...

In Asgard standalone kan dat ook
[Afbeelding]
Bedankt voor je snelle reactie, Virtual thermostat z2 kan ik niet vinden waarschijnlijk moet ik de z2 firmware installeren om hier toegang tot te krijgen? Momenteel draait firmware versie asgard-z1-en-2026-02-23.05.

Wat ik begrijp van de omschakel module is dat hij de warmtepomp omschakelt van verwarmen naar koelen en tevens de WTH vloerverwarming module aanstuurt, ik heb de bedrading van de WTH in ieder geval gevonden en deze is aangesloten op de omschakel module.
Momenteel gebruik ik de thermostaten welke aan de vloerverwarming gekoppeld zijn ik ben van plan dit in de toekomst te wijzigen naar Asgard maar nog geen tijd/zin gehad om de WTH uit te pluizen. Wellicht als de solver af is :)
De WTH vloerverwarming heeft een thermostaat per ruimte afhankelijk of het circuit "Externe voorkeuze (verwarmen / uit / koelen)" open/gesloten is weet de unit of hij in koel of verwarm modus staat. In de koelmodus sluit bijvoorbeeld de klep voor de badkamer en reageren de thermostaten uiteraard anders. WTH heeft een webinterface waar wat dingen ingesteld kunnen worden helaas kan ik hiermee niet de verwarm/koel status omzetten dit lijkt enkel via het externe contact mogelijk (en wellicht een wat luxer model thermostaat, wij hebben het model "goedkoper dan dit is niet mogelijk" thanks nieuwbouw).
@drluna Dat is correct, je moet even z2 variant via ota even overheen zetten, dan zie je de z2 thermostaat.

De module stuurt toch de servo motoren niet aan of wel ? Wat je eigenlijk alleen wil is dat alles meestal open staat, en dat de grootste ruimte de vraag stuurt (via in1). Je kan evt ook de servo motoren nog aan laten zodat je de slaapkamers nog kan sluiten bijv. Maar het is toch heel onhandig dat je overal bekabeling heb naar de module ? Ik kan me dat lastig voorstellen (van zolder allemaal kabels naar je wp bijv.). Het is logischer als ze een controller bij de vv verdeler hebben en dat die de motoren aanstuurt. Maar goed ik ben geen aannemer, dus ik heb geen idee wat ze gehobbyd hebben.

• drluna
xoror schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:52:
@drluna Dat is correct, je moet even z2 variant via ota even overheen zetten, dan zie je de z2 thermostaat.

De module stuurt toch de servo motoren niet aan of wel ? Wat je eigenlijk alleen wil is dat alles meestal open staat, en dat de grootste ruimte de vraag stuurt (via in1). Je kan evt ook de servo motoren nog aan laten zodat je de slaapkamers nog kan sluiten bijv. Maar het is toch heel onhandig dat je overal bekabeling heb naar de module ? Ik kan me dat lastig voorstellen (van zolder allemaal kabels naar je wp bijv.). Het is logischer als ze een controller bij de vv verdeler hebben en dat die de motoren aanstuurt. Maar goed ik ben geen aannemer, dus ik heb geen idee wat ze gehobbyd hebben.
Dat werkt 8)

Er zijn 3 componenten.
1. Warmtepomp > doet warmtepomp dingen
2. Omschakelmodule > doet 99% van de tijd niks, als het zover is zet hij de wp om van warm naar koel en sluit een relais zodat de WTH umr in koelmodus gaat (circuit open = verwarmen, gesloten = koelen).
3. WTH UMR2 > Dit is de vloerverwarming module, deze module zorgt voor het open/sluiten van de kleppen, en het doorgeven van een thermostaat signaal.

Er lopen 4 kabels van de vloerverwarming naar de warmtepomp, 2 voor het thermostaat signaal en 2 voor de koeling. Is dit ideaal? Ik weet het niet maar dit is de situatie zoals het is.

• HeJ

HeJ

Goedemorgen!
Ik heb mijn ATOM S3-LITE gedemonteerd en de firmware ge-update naar versie esp32s3-z1-en-2026-04-03.03 (ESPHome 2026.3.2)
Na montage in de WP ziet HA de Ecodan ESPHome Heatpump, en kan ik die instellen.
Meetwaardes van temperatuur etc worden echter niet weergegeven ‘NA’.
Ook lijkt MELCLOUD geen gegevens meer te krijgen (via App).
Ik heb aansluitingen gecontroleerd, deze zijn niet omgewisseld tov voor uitbouw (foto vergeleken).
Iemand een idee wat ik fout gedaan heb?
Bedankt!!
@HeJ
voor melcloud moet je de proxy variant hebben, deze overheen flashen https://github.com/gekkek...-en-2026-04-03.03.ota.bin

ga naar http://esp ip, en onderaan page kan je deze flashen

[ Voor 75% gewijzigd door xoror op 17-04-2026 10:09 ]

• HeJ

HeJ

Pppfffff. Bedankt! Ik was bang dat ik iets serieus vernield had!!
Laatste vragen:
operating mode: heat flow temperature? (dus niet heat target temperature).
Moet dipswitch SW 1-8 op aan (instructie wireless remote van Mitsu,) uit, of niet relevant?
@HeJ alleen als je CNRF gaat gebruiken, ws gewoon laten zoals het is. Die dip switches moet je pas instellen als je bijv van alleen MRC naar wireless thermostat/cnrf gaat.

[ Voor 62% gewijzigd door xoror op 17-04-2026 10:45 ]

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-04 12:31
ik ben relatief nieuw met HA en heb onlangs de Asgard PCB geinstalleerd. Alles wat ik tot nu toe gedaan heb is na 3x lezen op eenzelfde manier aanpassen in HA.
Geinstalleerd een asgard op de Ecodan, een Shelly H&T in de woonkamer, twee draadjes in de ecodan naar de Asgard. Switch2.1 op on. Vervolgens de instructie gevolgd: https://github.com/gekkek.../main/asgard/ha-config.md

Auto Adaptive: Feedback Settings: de asgard virtual Thermostat geselecteerd; dat is dus goed gegaan.
Virtual Thermostat Tempsensor: kan ik niet vinden op mijn dashboard;
Operating mode: kan ik niet vinden op mijn dashboard;

En dan vraag ik mij af, wat heb ik fout gedaan of wat is er bij mij anders?
@tante Truus Ja die selection box had ik niet in HA dashboard opgenomen. Hij zit wel onder de hele lange lijst met alle sensoren.

Maar omdat jij Asgard heb, kan je gewoon http://esp_ip/dashboard doen en hem daar instellen. Zie
https://github.com/gekkek.../main/asgard/sa-config.md (bij nummer 4 in de afbeelding). Er is een zelfde variant in HA, maar die zal ik dan in het voorbeeld dashboard ook opnemen.
De operating mode kan je ook hier instellen, bij nummer 2.

Operating mode voor z1 staat onder het sub kopje "Ecodan Heatpump" op het HA dashboard (onder holiday mode).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8F00VNBoWwHUPZEAopa7Uq56mo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mdy1PCz5vBW5no1Z5dej1Gyj.png?f=user_large

Succes!

• tante Truus
dank voor snelle reactie. ik heb het aangepast in de webpagina's zoals je hebt aangegeven.

Echter, als ik de lange lijst van sensoren van ESp Home in HA naloop kan ik deze beide selections daar ook niet vinden.

Andere vraag, ik heb ergens gelezen dat ik nog iets moet instellen om te voorkomen dat de pomp door blijft draaien nadat ik gewisseld ben van MRC naar deze virtual thermostat, maar ik kan dat niet meer terug vinden.

En, waarmee stel ik nu de gewenste kamertemp in?

De MRC in de woonkamer geeft nu aan dat de temp 48 graden is, dat klopt niet. Het lijkt dat de max heating flow temp in het display getoond wordt in plaats van de door de MRC gemeten kamertemperatuur.?

[ Voor 27% gewijzigd door tante Truus op 17-04-2026 23:39 ]

@tante Truus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSttqejzwyQiXfGoJeIxWNYOMh0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CXBQRXIXHDdalvISyB7wBF7u.png?f=user_large

Hij staat net boven je virtual thermostat als het goed is in de lijst. Zie screenshot.

Als je de virtual thermostat gebruikt:
Single zone 1: connect 2 wires from Asgard PCB R1 to IN1 on your main FTC board. When using R1 please ensure that SW2-1 is in the ON position.
zie: https://github.com/gekkek...md#step-3-connect-the-pcb

De gewenste kamer temp stel je nu in op de virtuele thermostat, dubbel klik erop en dan krijg je zoiets te zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVXJTB-osI2LthtOz2I1BnYitvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CqD3GR8EzzNcwk3orOp4CJdS.png?f=user_large
Met die +/- of aan dat rondje slepen

Misschien moet je foto maken van je MRC, ik gok dat het je DHW temperatuur is, of je bent DHW aan het maken.

• tante Truus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOWliQeU3PPNq7LC7SbV5vZ_QOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKle4cNYjJ5ty0EyvJVU4SLN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gisteravond de 'Max Heating Flow Temperature' van 48 naar 35 geschoven.
Bij Asgard Settings heb ik na klikken op 'Z1 Virtual thermostat' inderdaad een schermpje met het rondje +/- gevonden en ingesteld op 20,5 °C.
De IN1 is bedraad naar de R1 op de Asgard, de dipswitch 2.1 staat op 'on'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx-nQpHNyTzKN9i8fsH_zSoDYRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5SnAfev52qcWFg7UbXTqEa0.jpg?f=fotoalbum_large
@tante Truus
Je MRC scherm gaat niet de waarden tonen van je shelly. Je moet nu puur alleen kijken naar je z1 virtual thermostaat. Het getal 26 op je scherm is de flow temperatuur. Dat is de water temperatuur op het moment zelf. Je verwarming is idle. Waarschijnlijk zag je 48 omdat er warm water werd gemaakt. Ik zou je adviseren om de handleiding van je MRC even te bekijken, om te weten waar alle icons voor staan

Als je goed kijkt naar de z1 virtual thermostaat zie je dat hij de shelly temp netjes weergeeft. Als dhw actief is zie je rechts onder, de dhw thermostaat vanzelf oplichten.

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 18-04-2026 09:57 ]

• tante Truus
xoror schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:56:
@tante Truus
Je MRC scherm gaat niet de waarden tonen van je shelly. Je moet nu puur alleen kijken naar je z1 virtual thermostaat. Het getal 26 op je scherm is de flow temperatuur. Dat is de water temperatuur op het moment zelf. Je verwarming is idle. Waarschijnlijk zag je 48 omdat er warm water werd gemaakt. Ik zou je adviseren om de handleiding van je MRC even te bekijken, om te weten waar alle icons voor staan
Nee, dat snap ik, maar ik had verwacht dat de MRC ook de door de MRC zelf gemeten temperatuur zou tonen en niet de flow temperatuur (die ik van 48 naar 35 heb gezet). Maar de (nu) getoonde temp is de ingestelde temperatuur en die moet natuurlijk ook ergens vandaan komen.
(Die handleiding heb ik uitgebreid bestudeerd, maar die is duidelijk geschreven door iemand die weet hoe alles werkt (zoals zoveel handleidingen). Als ik eenmaal zover ben dat ik alles begrijp, is die handleiding ook duidelijk voor mij 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door tante Truus op 18-04-2026 10:15 ]

@tante Truus We draaien fixed flow mode, dan toont hij flow temp.
Ik geloof dat er ergens is waar je ook de gemeten kamer temp kan zien van de mrc zelf als je in vaste aanvoer temp mode zit (die is nodig voor AA). Ik weet alleen niet meer of dat voor WAR alleen was of ook werkte voor vaste aanvoer temp

Flow temp is actuele water temp, als je warm water aan het maken bent, zal die een hogere temperatuur tonen. Want dat is immers de echte temperatuur die hij aan het maken is om je vat op temp te brengen.

• tante Truus
dank voor je snelle service. Ik zal de MRC afplakken of uitzetten, dat voorkomt lastige vragen van mijn echtgenote. |:(
Gewoon uitleggen dat dat de huidige temperatuur is de de warmte pomp aan het gebruiken is om je huis/water tank te verwarmen.

Als er play staat bij dat kraantje -> warm water maken om sww tank op te warmen
als er play staat bij huisje -> warm water maken om te verwarmen

• tante Truus
Het lastige is omdat ik (nog) onbekend ben met deze materie, ik wil voorkomen dat ik zaken verkeerd instel waardoor het niet werkt en ik onnodige kosten maak. Daarom volg ik de instructies zoveel mogelijk en kijk ik naar hoe anderen eea hebben ingesteld. Als je voor het eerst al die waarden en instellingen voor ogen krijgt is niet direct duidelijk wat wat is of wat een juiste waarde is.
Neem nu die flow temperatuur. Die stond op 48 graden (waarom weet ik niet). Dat leek mij aan de hoge kant voor de vloerverwarming, daarom naar 35 gezet. Maar als deze instelling ook is om warmwater op temperatuur te krijgen is zelfs 48 graden weer aan de (te) lage kant. Ik neem aan dat deze instelling alleen met de verwarming te maken heeft, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden. Maar ik denk dat de DHW instelling van 55°C er voor zorgt dat het warme water op temperatuur komt.
Ik heb zojuist 'prohibit cooling' op aan gezet, we willen de warmtepomp nu niet laten koelen. En ik begreep ook uit een van de vorige posts dat de autoadaptive nog niet geschikt is om ook de cooling van het huis te regelen? Moet deze dan inderdaad 'aan' staan zodat er niet gekoeld wordt?
In het HA dashboard staat (bij mij) rechtsonder 'Room Temperature' met de aanduiding 'Heat 22,5°C' en tussen de + en - een waarde van 21,0°C. Ik vermoed dat dat de door de MRC werkelijk gemeten temperatuur is en de oorspronkelijk ingestelde wenstemperatuur? In de section 'Auto Adaptive: Feedback Settings' staat bij 'Room Feedback z1' ook 21,0°C. is dat dezelfde bron?
Is 'smart boost' nodig? Deze stond op uit, maar heb ik aangezet nav voorbeelden van anderen.
"Untracked consumption', is dat wat de Ecodan vandaag aan energie heeft verbruikt?

Ik denk dat antwoorden op de meeste vragen voor de ervaren gebruiker vanzelfsprekend zijn. Voor ik mijn vragen stel zoek ik eerst naar de antwoorden, maar ik kan niet alles terugvinden.
@tante Truus
Je wp verwarmt vloer of sww tank. Daarvoor heeft hij een aanvoer temp nodig. Hij moet dus warm water maken zodat deze overgedragen kan worden aan je vloer of sww tank.

Als hij in sww warm water maakt, dan moet hij een hogere temp hanteren, je wilt immers je tank op 55 (jouw settings) hebben. Deze aanvoer temp zie je dan op je mrc.

Overigens is sww setpoint van 55c erg hoog. Dat is onzuinig. Ik heb tijden setpoint 47c, 7c drop gedraaid. Dat was ruim voldoende voor ons. Let even niet op mijn drop setting van 10c, dat komt omdat ik Odin gebruik, die plant zelf sww in wanneer het goedkoop is.

Auto adaptive schakelt nooit uit zichzelf naar koelen.
Als hij in heat flow staat, dan is het verwarmen. Als je hem naar cool flow zet, dan gaat hij pas koelen. Het is dus niet nodig om de prohibits te gebruiken hiervoor.

Cooling in AA zou gewoon moeten werken, maar afgelopen seizoen niet uitgebreid kunnen testen. Wanneer het hier weer warm is, zorg ik uiteraard dat het goed werkt voor komend koel seizoen.

De room temperature climate is inderdaad je MRC. bij de feed back settings zou je de shelly temperaturen moeten zien indien je de temperature source op HA/REST heb gezet.

Maar is het niet handiger dat je alles even eerst probeert te bedienen via de lokale stand alone mode? Die is veel eenvoudiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFlU8Vc4UsJcQHnp4z9MCJK7MiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UxEaLlSBrFNWM0Vzyusp5jpF.png?f=fotoalbum_large

Tank temperatuur zie je rechts, kamer temp/virtual thermostat links onder. links boven is de actuele flow temp (hier was dhw net klaar, vandaar dat die op 50c staat)

Links onder zou je bij de current temp dus je shelly temp moeten zien. Bij mij is het nu 22.5c

Omdat je AA gebruikt, gewoon gewenste kamer temp instellen, en verder niet aankomen, en monitoren.

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 18-04-2026 11:32 ]

• tante Truus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5FMBM-b4xaXtjyjUXgIrAePxIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYKjuO1dldcqkYuUKis7VpK4.jpg?f=fotoalbum_large
ik zie dat bij jou het setpoint van de flow climate op 50.0 staat?
En auto-predictive , dat heeft te maken met je Odin-solver?
Tank temperatuur zie je rechts, kamer temp/virtual thermostat links onder. links boven is de actuele flow temp (hier was dhw net klaar, vandaar dat die op 50c staat) <---
Flow climate is dus je actuele aanvoer temperatuur van je wp. Als hij sww doet is dat hoger dan verwarmen.
Ik weet ook niet hoe ik dit anders moet uitleggen Je hoef verder nooit aan de flow climate te zitten

Je sww setpoint staat op 55, en drop van 5, dwz dat hij bij 50c alweer gaat verwarmen. Dat is echt onzuinig/onnodig... in het algemene mitsubishi topic kan je daar wel meer advies/tips over vinden

Gisteren had je 7kWh gebruikt voor je sww, dat is echt hoog. Het zou ongeveer 2-3 kWh per dag moeten zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door xoror op 18-04-2026 11:49 ]

• tante Truus
Dank, ik waardeer alle hulp. Maar soms ben ik bang dat het bij mij anders is dan bij anderen.

Ik heb via DHW het setpoint naar 47 gezet. Of dat nog comfortabel douchen blijft gaan we ervaren, kan altijd weer omhoog.
De drop kan ik niet aanpassen. Ook niet via het menu in mijn MRC.

dipswitch 1.3 staat op on. maar boilerinstellingen in het servicemenu is geblokkeerd. kan dat door de Asgard komen?
@tante Truus via MRC kan je alleen drop instellen. Bij dwh settings moet je de selectie knop lang ingedrukt houden. let op dat server control uit moet staan, anders zijn deze knoppen niet zichtbaar op je MRC.

Asgard blokkeert niets, we lezen alleen uit en stellen dingen in. Alleen server control mode, als die actief is blokkeert veel settings. SW1-3 is om aan te geven of je SWW tank hebt of niet. Dat stond altijd al op on mag ik hopen voor je. Als je twijfelt, spanningsloos maken, asgard ontkoppelen en kijken of service menu anders werkt.

Ik gok dat je server control mode aan heb gezet. Maar ik zal gewoon van afblijven tot dat je wat beter begrijpt hoe het werkt. Hoe groot (liters) is je sww tank? Check verder waar ze de temperatuur sensor ingestopt hebben. Als die beneden zit van je tank, dan gaat je tank onnodig vaak verwarmen. Ook in je MRC moet je aangeven welke temp sensor je gebruikt. Wij (en de meesten hier) gebruiken de bovenste. Maar je hebt van die installateurs die hem vrolijk beneden inprikken, en dan is het dag dag zwaaien naar je tank gelaagdheid |:( |:(

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 18-04-2026 13:27 ]

• tante Truus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj2PsOe91iq8ZQCXPJWQaAQolwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gnl6auNhM6MXFQ3sWoXQLsN.jpg?f=fotoalbum_large

deze bedoel je dus? Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit op geklikt heb of dat ik iets dergelijks aan/uit gezet heb. Staat dit zo goed of moet het uit?
je hebt toch zelf prohibit cooling aangezet in HA... Dat kan alleen als server control aan staat. Dus de server control maar off zetten

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:33
@xoror Ik heb regelmatig dat m'n ESP relayboard (voor omschakeling heat source en fake NTC) vast loopt.
Kan ik m'n beide ESP's ook combineren, dus een M5Stack Core met Lan-module en relay-module om zowel de input-relays als de CN105 aan te sturen?
Ze liggen nu toch naast elkaar op de binnenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

@Blackraven Ja de m5stack core heeft een esp32, en daar kan je mijn esphome ook op draaien. Je moet dan zelf een board yaml definieren

Je moet verder zelf even een switch definiëren zoals ik dat hier doe. Je moet even kijken of er een grove connector of een andere connector opzit die je kan omzetten naar een cn105

De lan module is gewoon w5500, dus zal wel moeten werken. Maar je moet even gaan knutselen.
Als je voldoende hebt aan 2 relay switches is asgard misschien de betere optie, alhoewel je dan ethernet mist. Maar ik zou sowieso adviseren om gewoon een access point bij je wp te zetten, dan kan je ook alle andere apparaten daar ook op

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste