WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
@michaelvo Ik lees uiteraard al een poosje passief mee, maar dan ga ik de sprong in het diepe gewoon wagen. Thanks en ik zie zo veel mogelijkheden dat ik me niet kan voorstellen dat ik niet meer om jullie hulp ga vragen 😉
Nou zag ik dat mijn WP mijn warm water op temperatuur wil houden (met een bandbreedte van 5 graden) maar dat doet hij dan ook precies wanneer de stroom het duurst is en mijn panelen niks meer opleveren, kan je dat ook ergens instellen?
Update: hij is besteld, vol verwachting klopt mijn hart.
Nou zag ik dat mijn WP mijn warm water op temperatuur wil houden (met een bandbreedte van 5 graden) maar dat doet hij dan ook precies wanneer de stroom het duurst is en mijn panelen niks meer opleveren, kan je dat ook ergens instellen?
Update: hij is besteld, vol verwachting klopt mijn hart.
[ Voor 40% gewijzigd door Bouwertje op 01-04-2026 09:29 ]
@Bouwertje nee standaard helaas niet... maar Odin doet dat wel voor je: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-16351234 Odin wordt momenteel door een klein groep beta users getest
Alternatief is dat je gaat klussen met de server control mode. Dan zet je sww uit, en als er voldoende pv is, kan je hem starten binnen de bandbreedte. Dat is vat al eens gedaan hier of in main topic.
@michaelvo Odin rekent alle mogelijkheden door met stapjes van 0.05c. Als de statistieken goed zijn voor je woning dan heb je met de beschikbare horizon van 1.5 dagen het goedkoopste schema. Odin is wat dat betreft geen `klusproject`, en gebruikt de technieken/methodes die ik normaal ook toepast bij klanten als ik daar wordt ingehuurd.
Je krijgt als het ware een 'supercomputer/brein' in je eigen netwerk die voor jouw woning gaat rekenen. Het is een hoop rekenwerk, en de kunst is om het model zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers. Dat probeer ik dmv de de grafieken te visualiseren. Er zijn voor zover ik weet geen oplossingen zoals Odin, waarbij je een solver die specifiek voor je Wp is ontworpen voor je rekent. De oplossingen die ik gezien heb, doen alleen simpel WP aan/uit. Die houden geen rekening met eigenschappen van je woning/verwarming.
Odin is verder niet merk gebonden. Voor nu heb ik de integratie gemaakt voor Mitsubishi, maar dat zou evt ook voor andere merken kunnen. Met de hogere energie prijzen en afschaffen saldering hebben de Mitsubishi gebruikers in ieder geval meer mogelijkheden
Maar ik snap het wel als je het zelf wil proberen, het is leuk en leerzaam.
@barcomoon Het werd me toch een beetje te warm
Dus heb de bandbreedte iets aangepast, in de nacht mag hij wat meer droppen en overdag wat minder stijgen. De dag transitie bug is er ook uit en als alles goed werkt zal ik het komende dagen releasen. Verwachte kosten vandaag weer 0
/f/image/D8g517qDadxMboNFI2Y8zhuT.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook gemerkt dat hij soms 2kw vermogen wil inplannen omdat er dan net nog voldoende pv opbrengst is
Met de volgende release komt er naast max kW ook een min kW
Alternatief is dat je gaat klussen met de server control mode. Dan zet je sww uit, en als er voldoende pv is, kan je hem starten binnen de bandbreedte. Dat is vat al eens gedaan hier of in main topic.
@michaelvo Odin rekent alle mogelijkheden door met stapjes van 0.05c. Als de statistieken goed zijn voor je woning dan heb je met de beschikbare horizon van 1.5 dagen het goedkoopste schema. Odin is wat dat betreft geen `klusproject`, en gebruikt de technieken/methodes die ik normaal ook toepast bij klanten als ik daar wordt ingehuurd.
Je krijgt als het ware een 'supercomputer/brein' in je eigen netwerk die voor jouw woning gaat rekenen. Het is een hoop rekenwerk, en de kunst is om het model zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers. Dat probeer ik dmv de de grafieken te visualiseren. Er zijn voor zover ik weet geen oplossingen zoals Odin, waarbij je een solver die specifiek voor je Wp is ontworpen voor je rekent. De oplossingen die ik gezien heb, doen alleen simpel WP aan/uit. Die houden geen rekening met eigenschappen van je woning/verwarming.
Odin is verder niet merk gebonden. Voor nu heb ik de integratie gemaakt voor Mitsubishi, maar dat zou evt ook voor andere merken kunnen. Met de hogere energie prijzen en afschaffen saldering hebben de Mitsubishi gebruikers in ieder geval meer mogelijkheden
Maar ik snap het wel als je het zelf wil proberen, het is leuk en leerzaam.
@barcomoon Het werd me toch een beetje te warm
/f/image/D8g517qDadxMboNFI2Y8zhuT.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook gemerkt dat hij soms 2kw vermogen wil inplannen omdat er dan net nog voldoende pv opbrengst is
Met de volgende release komt er naast max kW ook een min kW
[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 01-04-2026 10:14 ]
Klein ruw opzetje van mij (ik heb hem al een tijdje niet gebruikt):Frank90 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:29:
[...]
Dank, het is me al een stuk duidelijker geworden! Het stuk van de prohibits en server control mode was me ontgaan
Hij is denk ik wat te complex voor gewoon gebruik, maar leef je uit.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 alias: Verwarming - Kamerthermostaat begrenzing description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 below: 17 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_outside_temp for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: 17 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 below: 21.5 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: 21 - trigger: homeassistant event: start conditions: - condition: state entity_id: select.ecodan_heatpump_z2_selected_operating_mode state: - Heat Target Temperature actions: - if: - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp above: 21 - condition: numeric_state entity_id: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp above: 17 then: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating - if: - condition: state entity_id: switch.relay3 state: "off" then: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating enabled: true else: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp below: 21.5 then: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating - if: - condition: state entity_id: switch.relay3 state: "off" then: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: >- switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating enabled: true mode: single
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt
@xoror dat zijn korte broeken temperaturen! Ik probeer ook met de range af te dwingen dat het niet te warm hoeft. Afkoeling valt best mee normaal gesproken, daar zit nog wat dagen leren in denk ik.
Hier ging het heel aardig vandaag, ondanks twee keer een internet storing van een paar uur! Dan zie je maar weer hoe fijn het is dat in de basis alles lokaal draait. Veel zon vandaag en dan is er nauwelijks verwarmen nodig. Ik ben benieuwd hoe het vannacht afkoelt. Odin heeft verder niets meer ingepland:
:strip_exif()/f/image/1WIBIIhguSTMAwgOZjU8dYwG.jpg?f=fotoalbum_large)
@Bouwertje Asgard werkt heel mooi. Ik voed zelf een andere temp sensor naar Asgard voor de begane grond temperatuur via HA maar er zijn meerdere opties. Mooi systeem met veel mogelijkheden om te monitoren. En het draait ook gewoon super stabiel zonder omkijken.
Hier ging het heel aardig vandaag, ondanks twee keer een internet storing van een paar uur! Dan zie je maar weer hoe fijn het is dat in de basis alles lokaal draait. Veel zon vandaag en dan is er nauwelijks verwarmen nodig. Ik ben benieuwd hoe het vannacht afkoelt. Odin heeft verder niets meer ingepland:
:strip_exif()/f/image/1WIBIIhguSTMAwgOZjU8dYwG.jpg?f=fotoalbum_large)
@Bouwertje Asgard werkt heel mooi. Ik voed zelf een andere temp sensor naar Asgard voor de begane grond temperatuur via HA maar er zijn meerdere opties. Mooi systeem met veel mogelijkheden om te monitoren. En het draait ook gewoon super stabiel zonder omkijken.
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Gaan jullie mij dan ook allemaal een beetje helpen met al die mooie features? Jullie maken me nu wel nieuwsgierig.
Morgen komt de zending binnen 🙃
Morgen komt de zending binnen 🙃
@Bouwertje Even verwachting management, de screenshots (met de expected en actual room temp) die je hier ziet zijn van de Odin test. @barcomoon is een van de testers. De solver tab zal bij jou nog niet werken.
Maar de rest wel, je kan alles bekijken en bedienen en ook auto adaptive draaien. Wanneer Odin klaar is, kan je Asgard ermee uitbreiden.
Maar de rest wel, je kan alles bekijken en bedienen en ook auto adaptive draaien. Wanneer Odin klaar is, kan je Asgard ermee uitbreiden.