@Quitoo
Voorlopig is er support voor 1 schema, maar ik kan me voorstellen dat je meerdere kan definieren.

Ik ben nu aan het testen met het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccBWFdUrl6BgHr-HUwHuc1nthh0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHTHDKrHcBhzQigAzOepB31g.png?f=user_large

Je definieert uur ranges met toegestane bandbreedtes, daarbuiten krijg je vanzelf een hogere penalty en zal de solver deze oplossingen niet kiezen.

Dus wat ik hier instel is:
- tussen 00:00-06:00 mag de temperatuur 21c zijn met dalingen tot -0.3c. Ik dwing eigenlijk hier nachtverlaging af. De solver zal een schema kiezen die het laat afkoelen tot rond 21c.
- tussen 06:00-10:00 mag de temperatuur 21.5 zijn met -0.5c en +1.5c speling. In dit deel laat ik hem het huis geleidelijk opwarmen
- tussen 10:00-22:00 moet hij de temperatuur houden op 22c met -0.5c en +1c afwijkingen.
...

Je kan zoveel blocken toevoegen als je wil maar niet meer dan 24, want het gaat per uur. Zo stuur je als het ware de solver. Er zijn nog meer parameters, maar dit is de belangrijke. Zo kan hij bepalen aan de hand van jouw profiel wat het goedkoopst gaan zijn (hij houdt rekening met weer, zonnepanelen, dynamische energie prijzen). Het mooiste is dat hij per uur een optimalisatie call doet met de huidige staat om te optimaliseren voor de rest van de dag (Dat heet Model Predictive Control ofwel MPC).

Het werk vordert al gestaagd en ik ben hem deze week aan het testen/fine tunen op mijn eigen installatie. De integratie met het Asgard dashboard is seamless, gewoon in je netwerk inpluggen en hij ziet hem vanzelf.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:49
Vandaag voor het eerst gezien dat de ESP in paniek raakt. Om 07:55:12 heeft een HA automation de ingestelde temperatuur met 0,5 graden proberen te verhogen maar dit is niet gelukt. Om 07:55:49 zie ik in de HA logging de ESP naar unavailable springen om 30 seconden later weer online te komen met Reset Reason exception/panic. De verhoging van de temperatuur is niet doorgevoerd.

Kan ik iets doen om te achterhalen wat er fout is gegaan?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

@michaelvo welke versie draai je?
bij reset reason zie je wel wat, heb laatste tijd wel paar issues gefixed.

staat er panic/exception of iets met watchdog?

• michaelvo
xoror schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:19:

Ik draai denk ik de meest recente aangezien er geen updates beschikbaar zijn:
Firmware: esp32s3-z1-nl-2026-02-23.05 (ESPHome 2026.2.1)

Reset reason staat dus exception/panic

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
xoror schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:19:

Ik draai denk ik de meest recente aangezien er geen updates beschikbaar zijn:
Firmware: esp32s3-z1-nl-2026-02-23.05 (ESPHome 2026.2.1)

Reset reason staat dus exception/panic.

@michaelvo Ik had wel wat fixes gedaan, maar dat was voornamelijk voor asgard en stand alone mode. En door jouw report even gechecked, en de code zat ook per ongeluk in non asgard builds, dus daar kan je dan evt last van hebben. Dat heb ik er nu uit gehaald. Dus probeer laatste pre-release:
https://github.com/gekkek...eleases/tag/2026-03-12.03
je moet handmatig de juiste ota downloaden en dan flashen via http://esp_ip, onderaan de pagina.

• michaelvo
Geupdate naar esp32s3-z1-nl-2026-03-12.03, maar zie nu juist dat er allerlei solver entities bijgekomen zijn, klopt dat dan wel?

ja hij verzamelt stats voor de solver, dat doet ie altijd (voorheen ook al en dan print hij heat loss etc in de logs bij dag overgang).

Ik kan die lastig in de asgard dash board stoppen omdat daar niet alle data zit. Maar die code is niet zo spannend en zou geen problemen moeten geven. Omdat je ze kan override moet ik ze zichtbaar maken, maar zal nog kijken of ik die ook kan verstoppen voor non asgard installs.

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 12-03-2026 11:14 ]

@michaelvo De entities worden met de volgende release ook gehide voor non asgard. Maar dit is puur display, het zit er nog wel.

Nog wat updates over de solver:
verder wordt het model achter de solver steeds beter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMvjoT54tIFm88xMo8Ed9u7kKNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzCSZUYsUWIA1vhKAKNRNcGF.png?f=fotoalbum_large

De blauwe bar en groene bar kruipen steeds meer naar elkaar toe, dwz dat hij steeds beter kan voorspellen.
In de 2e grafiek zie je dat de gele lijn steeds beter tegen de verwachte lijn loopt. Dus de werkelijke temp ligt steeds dichter bij de verwachte temp

Ook leuk om te zien dat door de zonnepanelen hij geen kosten ziet tussen 08:00-17:00. Afgelopen nacht had hij de verwarming ook uitgezet omdat de huidige temp nog mooi in de bandbreedte lag, vanaf een uur of 3 ging hij weer verwarmen omdat mijn schema voorschrijft dat het rond 7:00 weer een beetje op temperatuur moet komen.

Hier nog de tarieven en het actuele weer (wordt elk uur vernieuwd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTRLXWG2wjw918gAkFy-Ic3EZC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xA6p8pFGTfrhetbxCs6Cl5Hc.png?f=fotoalbum_large

Het gat dus de goede kant op en hopelijk kan ik iets van een besloten BETA starten binnenkort (volgende week oid)

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 12-03-2026 11:40 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste