Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@stijn14 Ja hij hoort dit niet te doen na 9:00 uuur. Maar ws in de nacht was het nog veel erger.
Dus hoe is je afgifte geregeld, heb je naregeling, staat alles open etc. Je moet je compressor redden, want die gaat niet lang mee op deze manier.

Ws heb je 'geluk' dat het nu koud is en hij het relatief netjes doet vandaag. Ik gok dat het in oktober drama was.

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 21-11-2025 14:22 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:14:
[...]
Maar kijk even afgelopen 24h naar je compressor frequentie? Dat moet genoeg vertellen ?
Ik denk dat dat niet alles zegt. Misschien komt het wel door koelen met een te hoge vaste Ta in de zomer.
Op dit soort dagen met meer warmtevraag heeft elk systeem minder starts.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• stijn14
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:26
@xoror Zit een naregeling op, slaapkamers staan dicht omdat daar geen warmtevraag is. Benedenverdieping staat open plus 1 slaapkamer en badkamer. En genoeg afgifte aan de delta T te zien. Het is vooral bijzonder dat deze na een tijdje draaien aan/uit/aan gaat in korte tijd. (volgensmij is dat laatste het gevolg van de defrost cycles)

Edit: komt overeen met de defrost cycles:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHz_DyKNpf_ixF0IGfCxISic6_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/495w9FIx8jYs6DcalqLijG5f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door stijn14 op 21-11-2025 14:37 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:56
xoror schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:42:
@Mooper vragen over esp in mijn topic.
Maar sommige suz geven die data niet. Of je heb nog een melcloud slave eraan, dan halen we die gegevens ook niet op.
Ik heb de SUZSWM60, en geen Melcloud adapter er meer aan gekoppeld.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
stijn14 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:36:
@xoror Zit een naregeling op, slaapkamers staan dicht omdat daar geen warmtevraag is. Benedenverdieping staat open plus 1 slaapkamer en badkamer. En genoeg afgifte aan de delta T te zien. Het is vooral bijzonder dat deze na een tijdje draaien aan/uit/aan gaat in korte tijd. (volgensmij is dat laatste het gevolg van de defrost cycles)

Edit: komt overeen met de defrost cycles:
[Afbeelding]
De laatste 4x uit is niet door defrost toch?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs @stijn14 vanwege het koude weer ziet het er nog wel 'netjes' uit voor dit weer, maar ik denk dat je naregeling je dwars zit dan.

@Mooper Bepaalde data worden niet opgehaald in proxy. Dan is de melcloud adapter de baas zeg maar, en we luisteren passief mee. Melcloud vraagt geen service codes op. Als je geluk heb en een recentere ftc7 heb, krijg je die data buiten de service code om.

• stijn14
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:26
@SebastiaanPs De twee van ongeveer 12 uur en half 1 zijn van het schakelen tussen tapwater en CV. De andere twee zijn onverklaarbaar aangezien er genoeg warmtevraag en afgifte is.

@xoror Dat zou de naregeling kunnen zijn, het is gemeld dus we gaan het meemaken.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:25
xoror schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:14:
[...]

Dat zou ik ook zeggen als ik de installateur zou zijn van z'n systeem. 8)7
Best knap dat je dit voor elkaar krijgt in 6 maanden. 21 starts per uur, dat is elke 2.8 minuut een start (!) Dat is krankzinnig.

Je hoeft mij niet te geloven, maar kijk eens bijv bij de importeur
https://alklima.nl/librar...udsdocument-Ecodan-NL.pdf pagina 4, bij ID 003

of de service manual
[Afbeelding]

Maar kijk even afgelopen 24h naar je compressor frequentie? Dat moet genoeg vertellen ?

Enige wat ik kan bedenken is dat je een oude unit heb gekregen, die al zoveel starts had. Als je dan alleen de buiten unit vervangt, worden de starts niet gereset. @Breud Ja toch? bij jou staan nog de oude erin ? Was dat voor zowel bedrijfsuren als compressor starts ? Ik zou verwachten dat de compressor starts wel actueel is, omdat die wordt bij gehouden op de buiten unit.

Maar of je daar nou blij van wordt... Ik zou dus even verder onderzoeken, dit is echt niet goed.
Draai uren resette zich niet bij mij. Start stops wel.
Bij mij start de teller op 2 en volgens mijn eigen berekening kom ik op 249 start stops nu uit. Dat is 0,70 stop per draai uur

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• xoror
  • Niet online
@Breud Ja dat lijkt me logisch, de start/stops komt terug van de buiten unit. Dus @stijn14's unit heeft echt 33900 starts gemaakt in 6 maanden.

Misschien een soort health thermometer maken met de verhouding van bedrijfsuren en compressor starts, iets van groen, oranje, rood oid

[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 21-11-2025 15:25 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:52

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Bij mijn installatie, 03/2019:

Bedrijfsuren 16702 h
Compressor Starts 18600
(1,11 per uur gemiddeld.)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• xoror
  • Niet online
Mooper schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb de SUZSWM60, en geen Melcloud adapter er meer aan gekoppeld.
Als je koelvloeistoffen wil zien moet je even tijdelijk melcloud ontkoppelen.
Bijv voor een dagje, en dan kan je alle data in detail kijken om te zien waarom het zo gek draait bij jou.
Altijd eerst spanningsloos maken voor je melcloud adapter aansluit/af koppelt. De esp ziet na max 2m dat er geen melcloud aan hangt, en gaat dan over op stand alone mode.

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste