@
HielkeJ
De simulator laat zien welke aanvoer temp gekozen wordt gegeven
- reotur temp
- je gewenste kamer tem
- de huidige temp
- het weer
Als je ziet welke retour eruit komt, kan je profielen switchen om te kijken welke best bij jou past. Je moet dus wel een beetje weten hoeveel warmte je nodig heb. Maar zo te zien nieuwbouw 3 jaar, dus ws heb je UFH nodig.
Aan de hand van je gegevens zit je 1c af van je gewenste temperatuur, voor verwarming is dat fors. Hij wil nu 28.5c kiezen. Onder normale omstandigheden zou dat ok zijn, maar jouw woning is afgekoeld dus moet je het opstoken.
Vul een bias van 0.5c of 1.0c in. Maar ik zie dat je flow rate maar 13l/m is, dat is veel te weinig voor een sw75 icm vloerverwarming (ik heb hem zelf ook). Heb je pomp stand op 5 staan ? De esp geeft dat ook weer. Je moet als je vloerverwarming heb flow rate omhoog krijgen.
Omdat je z'n lage flowrate heb, zie je dat je relatief weinig output aan kW. Daaardoor zal je hoger met de flow temp moeten zitten. Maar check even flow rate pompstand en zorg dat die op de hoogste stand staat en kijk dan wat de flow rate is
@
Bschnitz @
Breud Ja, eens. maar als je nog kan salderen, lekker alles zelf opmaken, lekker op comfort stoken dus. Volgend jaar kijken we wel of het goedkoper kan. Alhoewel ik afgelopen jaar (2024) 2500kWh aan stook kosten had voor verwarmen en 1000 kWh voor koelen. Dus ik kan het wel zuinig

Teller voor dit jaar staat al op 2000 en 1000. Dus ik heb nog steeds 500 over dit jaar voor verwarmen. Gok dat ik daar niet eens overheen kom dit jaar...
Alhoewel dat nog 500/39 = 12.8 kWh per dag nog gemiddeld voor dit jaar. Maar we zullen ws ook nog zachte dagen krijgen.
[
Voor 19% gewijzigd door
xoror op 23-11-2025 19:03
]