Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 23 ... 35 Laatste
Acties:

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@breud

je moet het zo zien:
je heb wel 10 thermostaten, maar elk ervan kan vraag genereren op je in1 ingang ws.
Dat blijft gewoon werken. De AA heeft huidige temp en setpoint nodig om te weten hoe lang en hoe hard hij moet verwarmen.

Je kan gemiddelde nemen van al je thermostaat temps als huidige temp door sturen. Setpoint is ws zelfde voor alle kamers? Dan stuurt de AA op gemiddelde van al je thermostaten en setpoint, en regelt de in1 de vraag (zoals het voorheen ook werkt)

@The Source Release notes niet gelezen ? en dan met name "Renamed climates to flow and room variants to avoid confusion. Please check and update your automations in HA."
Ze heten nu:
climate.ecodan_heatpump_zone_1_flow_temp
climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp

heb je verder mijn dashboard gekeken? Kan je met badges oplossen. Je kan met de name property de omschrijving overwriten
https://github.com/gekkek...utomations/dashboard.yaml

[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 07-10-2025 16:18 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:51
Nee, eigenlijk is het per kamer anders ingesteld

Woonkamer + kelder : 21 graden setpoint
Badkamer 1 + 2: 21,5 graden setpoint
Slaapkamers 18 graden setpoint

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:48
The Source schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:49:
Maar na de update zijn er verschillende 'zone 1' entitiies in mijn dash board niet gevonden.
Dien ik deze aan te passen? Komt dit meer voor na een update dat namen / labels wijzigen?
Ja die naamgeving is veranderd, staat in de release info:
- Renamed climates to flow and room variants to avoid confusion. Please check and update your automations in HA.
Nu ik toch aan het klagen ben :) , nog iets dat me opviel en wellicht niet anders kan.
Aan de rechterkant heb ik veel waardes (mushroom) staan, maar omdat elk label start met Ecodan Heatpump is het niet makkelijk lezen wat de waarde daadwerkelijk is.
Je kunt de namen eventueel toch zelf aanpassen in HA?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:01

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Gisteren naar ik meen geupdate naar de laatste versie. (Overigens is die auto update functie zonder ESPHome builder geweldig! Kan ik dat makkelijk zelf maken, want dit zou ik graag bij mijn airco's ook hebben :) ).

Maar na de update zijn er verschillende 'zone 1' entitiies in mijn dash board niet gevonden.
Dien ik deze aan te passen? Komt dit meer voor na een update dat namen / labels wijzigen?

Nu ik toch aan het klagen ben :) , nog iets dat me opviel en wellicht niet anders kan.
Aan de rechterkant heb ik veel waardes (mushroom) staan, maar omdat elk label start met Ecodan Heatpump is het niet makkelijk lezen wat de waarde daadwerkelijk is.
je kan de mushroom items een korte naam geven, of kleuren aanpassen, bij mij gaan ze naar rood als er iets uit staat en groen als aan staat. En idd soms moet je een entiteit opzoeken en heeft die afhankelijk van de taal een andere naam. hier https://github.com/gekkek...nfs/ecodan-labels-nl.yaml kan je ook namen opzoeken.

voorbeeld in YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: template
    entity: sensor.ecodan_heatpump_status_bedrijf
    content: "Operatie Modus: {{ states(entity) }}"
    icon: mdi:heat-pump
    icon_color: >-
      {% if states(entity) in ['heating', 'on', 'active'] %} green {% elif
      states(entity) == 'unavailable' %} orange {% else %} red {% endif %}
    tap_action:
      action: more-info

[ Voor 16% gewijzigd door peterpijpelink op 07-10-2025 16:00 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

en voor andere mushroom items:

YAML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: custom:mushroom-template-card
entity: sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_verbruikt
primary: Verwarming verbruik
secondary: >-
  {{ states('sensor.ecodan_heatpump_verwarmen_verbruikt') | float(0) | round(2)
  }} kWh
icon: mdi:radiator
color: red
features_position: bottom

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:56:
Nee, eigenlijk is het per kamer anders ingesteld

Woonkamer + kelder : 21 graden setpoint
Badkamer 1 + 2: 21,5 graden setpoint
Slaapkamers 18 graden setpoint
21 setpoint terug sturen. Dan optimaliseert hij daarvoor. Dat is wat je ws wil.

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 07-10-2025 16:19 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hoi @AUijtdehaag mag ik je vragen hoe je het blok linksboven in je overzicht hebt gemaakt? Is dat een svg met entiteiten geplot?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35
Ik heb vandaag de atom s3 lite ontvangen met kabel maar ben nu al een tijdje aan het zoeken naar de aansluit instructie in mijn ecodan wp en het laatste wat ik wil is mijn mail board van de ecodan opblazen. Ik zie op de atom een master en slave dus ik neem aan dat ik de master nodig heb en waar moet ik deze dan gaan inprikken op de ecodan nadat ik hem spanningsloos heb gemaakt en moet er nog een dipswitch worden omgezet?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Breud
WP spanningloos maken en je kabeltje op de CN0105 poort aansluiten, daar waar normaal de melcloud adapter ingeprikt wordt.

• xoror
  • Niet online
Hij lijkt proxy pcb te hebben.
op de slave poort sluit je melcloud of procon aan, en de master sluit je op je cn105 (wp) aan. Er hoeven geen diswitches te worden omgezet. Dat is alleen nodig als je met CNRF aan de gang gaat.

@Breud ik zou beginnen met woonkamer de huidige temp en setpoint gebruiken in de feedback loop.
Als dat niet goed werkt kan je gemiddelde nemen van alle huidige current temps.

Verder heb ik nog een wp aan/uit logica voorbeeld geupload: https://github.com/gekkek...ions/heating-control.yaml

Hij voet nu de bias met de beschreven functie, maar je 0 voeren of je eigen functie bedenken.
hij doet het volgende:

22:00: kijkt een dag vooruit naar de weersverwachting
indien het morgen < 5c is, blijft de verwarming aan
anders wordt de verwarming uitgezet

07:00: We kijken naar de weersverwachting voor vandaag
als het warmer is dan 17c, dan mag de verwarming uit blijven
als het warmer is dan 14c maar zonnig dan mag de verwarming ook uit blijven
zet de verwarming aan in andere gevallen

Ik denk dat de meesten wel zoiets nodig hebben (al zal de condities iets anders zijn, maar dat is makkelijk aan te passen). Verwarming schakel ik aan en uit dmv server control prohibit. Je moet verder de buienradar integratie installeren en je gps coords instellen. Je moet handmatig die gebruikte sensoren in buienradar enablen, zijn allemaal disabled default.

[ Voor 114% gewijzigd door xoror op 07-10-2025 16:35 ]

• corsat
Ok, duidelijk, betekent dat ik dus naast de procon ook Melcloud blijf houden zolang die ondersteund blijft.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• AUijtdehaag
  • Niet online
@corsat
https://github.com/gekkek.../docs/proxy_connecting.md
corsat schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:25:
Ok, duidelijk, betekent dat ik dus naast de procon ook Melcloud blijf houden zolang die ondersteund blijft.
Dat is niet mogelijk
Het is altijd al OF procon OF melcloud geweest
Dus proxy + procon OF proxy + melcloud

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2025 16:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoi @peterpijpelink
Ik heb hier het menu staan en de plaatjes voor in /www
https://github.com/ebbenberg/esphome-ecodan-hp

• Breud
xoror schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:23:
Hij lijkt proxy pcb te hebben.
op de slave poort sluit je melcloud of procon aan, en de master sluit je op je cn105 (wp) aan. Er hoeven geen diswitches te worden omgezet. Dat is alleen nodig als je met CNRF aan de gang gaat.

@Breud ik zou beginnen met woonkamer de huidige temp en setpoint gebruiken in de feedback loop.
Als dat niet goed werkt kan je gemiddelde nemen van alle huidige current temps.

Verder heb ik nog een wp aan/uit logica voorbeeld geupload: https://github.com/gekkek...ions/heating-control.yaml

Hij voet nu de bias met de beschreven functie, maar je 0 voeren of je eigen functie bedenken.
hij doet het volgende:

Ik denk dat de meeste wel zoiets nodig hebben. Verwarming schakel ik aan en uit dmv server control prohibit
ik verwarm eigenlijk nu alleen nog de kelder ruimte (kantoor). Woonkamer is eigenlijk nog steevast boven de 21 graden (al klaagt de vrouw dat ze het koud hebt :o ).

• xoror
  • Niet online
@Breud dat ga je nooit winnen, setpoint van woonkamer omhoog!

• gerjanvdb
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:57
xoror schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:23:

hij doet het volgende:

Ik denk dat de meesten wel zoiets nodig hebben (al zal de condities iets anders zijn, maar dat is makkelijk aan te passen). Verwarming schakel ik aan en uit dmv server control prohibit. Je moet verder de buienradar integratie installeren en je gps coords instellen. Je moet handmatig die gebruikte sensoren in buienradar enablen, zijn allemaal disabled default.
Ah super, ik wou net zoiets gaan maken. Bedankt! _/-\o_

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Gevonden en al verwerkt :) Dankjewel. Zoek alleen nog een png, (image: local/images/ecodan/ecodan-element.png) kan je die uploaden aub? (komt wel in de code voor, maar kan niet vinden in je repo).

YAML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.ecodan_heatpump_status_bedrijf
        state: SWW
      - entity: sensor.ecodan_heatpump_status_booster_heater
        state: Aan
    elements:
      - type: image
        image: local/images/ecodan/ecodan-element.png
        style:
          top: 50%
          left: 50%
          width: 100%

• AUijtdehaag
  • Niet online
@peterpijpelink
Die heb ik zelf ook niet er in staan zie ik.
Ik zoek het later even op, heb vanavond geen tijd meer.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Gisteren naar ik meen geupdate naar de laatste versie. (Overigens is die auto update functie zonder ESPHome builder geweldig! Kan ik dat makkelijk zelf maken, want dit zou ik graag bij mijn airco's ook hebben :) ).

[Afbeelding]

Er zijn entities hernoemd, dit staat in de changelog. De climates...

En die labelling hoort hier niet thuis, dat is te configureren in home assisatant met standaard functionaliteit (name...).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Breud
zit er misschien al langer in, maar voor mij is het nieuw:
wat houdt de switch.ecodan_heatpump_service_codes_enabled exact in?

ik merk dat ik op de indoor unit wat vreemde waardes doorkrijg voor code 002 en code 003.
Code 002 geeft 8 aan, Code 003 geeft 0 aan.

Echter in home assistant krijg ik een totaal runtime uren van 2433 binnen. Nu heb ik pas sinds juli een nieuwe buitenunit, dus dat zou ik erg veel vinden aan draai uren.

Schat zelf dat de buiten unit pas zo'n 80 uur gedraaid heeft, met zo'n 200 start /stops

• xoror
  • Niet online
Daar is die switch precies voor, als we service code aanvragen via de MRC krijg je soms foute antwoorden als de esp ook aan het vragen is (ze zien elkaar antwoord). Dus wil je manueel vragen via informatie werking, dan die switch aan, dan pauseert de esp service code aanvragen van de esp zelf

Over die runtime, ze hebben bij jou buiten unit vervangen, maar binnen unit onthoud nog oude stuff lijkt het.

'Add switch to allow enable/disable service codes during runtime. Disable service codes when requesting them manually at the main display'

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 07-10-2025 19:17 ]

• Breud
je bedoelt de switch uit? De switch staat nu aan in de ESP, maar ik zie rare getallen in de FTC display

• xoror
  • Niet online
ja switch uit = esp vraagt geen codes uit
anders raakt de MRC in de war

• Breud
xoror schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:33:
@Breud dat ga je nooit winnen, setpoint van woonkamer omhoog!
Blijven strijden. Als ik toe geef aan 21,5 dan is 22 graden ook al in zicht 8)7 |:(

• Breud
je hebt de strijd al verloren HAHAHA

volgens mij hebben wij vergelijkbare huizen. Hoeveel kWh verbruik jij nu op een jaar? Ik heb nu een jaar aan meet gegevens binnen (okt. '24 t/m sep '25) en zo'n 2600 kWh verbruikt.

wel met een te zware warmtepomp en 1e stookseizoen in huis (met nog relatief veel bouwvocht). Is dat vergelijkbaar met jouw verbruik?

[ Voor 81% gewijzigd door Breud op 07-10-2025 20:55 ]

• xoror
  • Niet online
voor verwarmen 2516 kWh volgens de wp. Ik heb het niet echt bij gehouden (maar nu hebben we de counters, dus je kan het nu bijhouden). Maar ik heb wel ruim 12.500 kWh warmte opgewekt. En ik stook op 22c setpoint. Met SCOP van ruim 4.9 kan ik niet ontevreden zijn.

Ik doe ook veel koeling. Sww is vrij weinig vergeleken met verwarmen en koelen.

Dus dat is vrijwel identiek, je moet even je opbrengst naast zetten. Ik denk dat jij geluk heb dat jij er op tijd bij was, je buren zullen wel stuk meer verbruik hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 07-10-2025 21:32 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hoop met deze nieuwe opzet betere resultaten te behalen. Minder verbruik en meer warmte. Stook normaal continue dag en nacht. Maar wil nu gaan meten en nacht verlaging kijken wat nu uitmaakt. Enige wat ik nog niet kan meten is de temperatuur van de vloerverwarming. Zoek al naar iets met zigbee als meetunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUJbcCB_kNWOo0C8EVaKbN9Phvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaKx5Btva7GfjjZeSQkqIVlI.jpg?f=fotoalbum_large

• corsat
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:28:
@corsat
https://github.com/gekkek.../docs/proxy_connecting.md

[...]

Dat is niet mogelijk
Het is altijd al OF procon OF melcloud geweest
Dus proxy + procon OF proxy + melcloud
Mmm, ik gebruik melcloud voor zowel mij ecodan als mijn airco. Als ik procon installeer ben ik benieuwd of melcloud blijft werken voor mijn airco.

• xoror
  • Niet online
Een procon heeft geen verbinding met melcloud? dat heeft nooit gewerkt?

Alleen die wifi adapter (en tegenwoordig hebben ze apparaten)

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Breud schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Blijven strijden. Als ik toe geef aan 21,5 dan is 22 graden ook al in zicht 8)7 |:(
Ik gebruikte de MRC altijd als thermostaat, kan de wederhelft hem op 22 zetten, ik via de esp op 21,5, lijkt op de MRC ook 22 omdat die op hele graden afrondt. 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
Jullie zijn evil. Hmm zo te zien kan ik wel premium feature maken om de partner te foppen, denk dat daar wel veel vraag naar is 8)7

* jullie kunnen de setpoint bias daar al voor abusen he? Setpoint op 22c laten zetten en bias op -1 :+

En weer serieus:
Voor degene die mijn COP template gebruiken, ik heb even wat beter gemaakt zodat die dipjes nu weg zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - name: "realtime_heatpump_cop"
    unique_id: "realtime_heatpump_cop"
    unit_of_measurement: ""
    state: >
      {% set pout = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | float(0) %}
      {% set pin = states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) %}
      {% set freq = states('sensor.ecodan_heatpump_compressor_frequency') | float(0) %}
      {% set prev_cop = states('sensor.heatpump_cop') | float(0) %}
      {% if freq == 0 or pin < 100 or pout == 0 %}
        0
      {% else %}
        {% set cop = (1000 * pout) / pin %}
        {{ prev_cop if (cop > 10 or cop < 0) else cop | round(2) }}
      {% endif %}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlZoPWCnN4jm4TNLM_ZUylAZLpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oe5Riyu3zp0HtUvhACwwXygY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVgpxOqI1flZo2pTy_WmCZ9_afs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZaFIKwyzWnm8WNoHpN7MKN5.png?f=fotoalbum_large

Verder is het niet echt uitdagend weer, maar goed te zien dat AA de boel strak houdt (de offset) bij prima COP. De automations doen verder prima werk sinds gisteren en regelt het aan/uit om 22:00 en 07:00

Setpoint bias via mijn script van paar post terug kwam vanochtend uit op 0.0, dat is ook wat ik verwachtte. Ben benieuwd hoe dit gaat werken rond defrost temps, verwacht daar dat je de bias op -1 oid moet zetten als we z'n periode als vorig jaar hadden

Nog even iedereen bedanken voor alle koffie van de afgelopen tijd, ik kan niet iedereen persoonlijk bedanken, maar het wordt gewaardeerd. O+

[ Voor 73% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 09:08 ]

• Blackraven
Met m'n nieuwe setup pakt de ruimteregeling helaas niet meer zo gunstig uit, dus ik draai nu hoofdzakelijk op WAR. Had je moeten horen toen er +0°C op de display stond... :+

Om m'n frustratie even van me af te typen:
Verder ben ik zwaar teleurgesteld in de regelstrategie van de FTC5 m.b.t. buffervat en ME zelf denk ik ook, anders hadden ze geen mengtanksensor bij de FTC6 geïntroduceerd...
Nog genoeg tweaking te doen, maar gelukkig ook mogelijk met de ESP.

Bedankt voor bovenstaande, zal m'n template er even op aanpassen.
Jij bedankt voor alle efforts, dat je koffie mag smaken :9B

[ Voor 54% gewijzigd door Blackraven op 08-10-2025 09:24 ]

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Past in jouw binnen unit een FTC6 ? Ken iemand die een op de kop getikt had voor 300 eur op ebay, Maar dat is nog best wel wat geld. Gok dat je meeste wel zelf kan tweaken.

Overigens moet je denk ik even recompile doen op laatste sources. De atom wordt dan op 240mhz ipv 160mhz gezet, is nuttig ivm ethernet polling wat jij gebruikt

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_InmNCGUclAFftR4qDGWOA8YLc4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rGa4kEPbrO3Zr0dJ8cJCyWSd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM9h_qaZfg7u3sF4suU2BtCbMx4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4cCIwzzFzbdA7h5MZ5jUnH60.png?f=user_large

ik zie dat de flow temperature netjes mee beweegt met de Z1 heating curve. Dat lijkt goed te gaan?

Wat ik niet begrijp:
- Op basis waarvan scaled de heating curve nu omhoog of omlaag?
- waarom staat de heating curve nu op 26,94 graden terwijl de flow temperature op zo'n 28 graden staat?
- Hoe krijg ik de flow temperature richting de 25 / 26 graden zoals jij hebt @xoror ?

• xoror
  • Niet online
@Breud
Als de error (huidigie room temp - setpoint room) groter is dan een bepaalde threshold gaat hij
- omhoog bewegen met de ingestelde slope als de kamer te koud is, dus error > + threshold
- omlaag met de ingestelde slope als de kamer te warm is, dus error < - threshold. Naar beneden gaat dus als je setpoint is gehaald en even doorschiet. Je kan dit handmatig tricken door wanneer je setpoint is gehaald je setpoint met 0.5 graden te verlagen (evt slope ook omhoog gooien, dan gaat hij harder omlaag).

Hij 'denkt' dan dat het veels te warm is, en gaat de offset aanpassen (demand mag uit, maar verwarming gewoon in heat flow laten). Op een zonnige dag gaat hij ook vrij snel naar beneden. Even geduld dus, die van mij is al een week 'ingeleerd'.

Ik zit er nog wel aan te denken om dit editable te maken, zodat mensen die hun offset zelf weten, zelf kunnen invoeren. Maar anderzijds moet het systeem er wel zelf achter zien te komen

Ws stijgt hij omdat je boven de error zit van het moment dat je gaat stoken. Je wil ook niet een te lage curve, van dan gaat het heel langzaam je huis op temp brengen als je verwarming uit heb staan. Dus ook een beetje trade off.

De Ta wordt bepaald door (offset = curve)
code:
1
berekende_aanvoer = (20.0 - buitentemperatuur) * helling + offset

zie xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Je moet dus buiten temp, H/C zone 1 setpoint, curve, feedback z1 even plotten, dan zou je het als goed is moeten kunnen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 10:02 ]

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:33:
@Blackraven Past in jouw binnen unit een FTC6 ? Ken iemand die een op de kop getikt had voor 300 eur op ebay, Maar dat is nog best wel wat geld. Gok dat je meeste wel zelf kan tweaken.

Overigens moet je denk ik even recompile doen op laatste sources. De atom wordt dan op 240mhz ipv 160mhz gezet, is nuttig ivm ethernet polling wat jij gebruikt
Past denk ik wel, maar veel meerwaarde heeft het niet.
Fake nu de mengtanksensor met de boilersensoren middels ESP-relaisbordje dat ik al voor de vermogensbegrenzing en Fake-NTC gebruikte. Enige nadeel is dat het buitendeel dan helemaal buitenspel staat, ook voor tapwater. Dus daar moet ik even om denken dat als de tapwaterdrempel is bereikt, hij weer overschakelt, maar die automation is al grotendeels klaar ;)

De atom weigert nu nog uit te vallen na de laatste restart >:) We gaan al richting de 2 miljoen sec.

• Breud
ik snap het wat beter thanks.
wat ik niet begrijp nog is, waar wij bij zo'n zelfde buiten temperaturen bij jou de aanvoer (Ta) stukken lager is dan bij mij.

Hier verwarmt het nog met 27,5 / 28 graden aanvoer, bij jou is dat al terug gezakt naar zo'n 25,5.
heeft dat te maken omdat jouw systeem al meer is 'ingeleerd' dan dat van mij?

• xoror
  • Niet online
@Blackraven als hij goed stabiel is, dan gewoon lekker zo laten. don't fix if it ain't broke.

@Breud Ja mijnes heeft al een paar zon dagen gezien.
Maar gewoon vandaag als setpoint is gehaald (en de verwarming niet meer nodig is), -0.5 doen. Dan zie je elke 10m aanpassing tot hij een mooi offset vindt voor je nieuwe setpoint bij dit weer.

Ik gebruik slope: 0.1, en als je die tabel van die posting bij pakt zie je dat daar rond 25-25.5 bij hoort bij offset rond de 25c.

[ Voor 73% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 10:29 ]

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:11
@xoror
Heb je ook een tabel met hoeveel er bij komt als de kamer te koud is na 10 minuten bij elke helling stooklijn?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
@ricvee nee helaas niet bij de hand, maar moet je even in excel gooien die formule kan je elke combi uitproberen

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD-rdUAnhxDeJvzDYG8hdq95Tyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTOUVWpvXbHZEytXKgwCg2RQ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wat testjes gedaan met Ta < 25. Het lijkt gewoon te werken. Hij start op 25c en gaat even 10m op 24.5c. Dan zit ie dicht bij mijn min output van 2.9kW

daarna gaat hij weer verder op 25. Ws moduleert ie wel weer naar beneden na een tijdje weer naar beneden.
Hmm je kan dus < 25 hanteren net als bij dhw < 40. Even over nadenken

@Andrehj ik geloof dat jij nog een manier zocht om Ta=24 oid in te kunnen stellen?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:54:
@Andrehj ik geloof dat jij nog een manier zocht om Ta=24 oid in te kunnen stellen?
Dat was idd wel ooit zo, maar ik heb de aanvoersensor met een halve graag gecorrigeerd, zodat ie nu gemiddeld 24.7 graden water maakt (gemeten op de Kamstrup). Dat voldoet in de praktijk prima, dus ik laat het maar zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• michaelvo
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:54:
Ik heb wat testjes gedaan met Ta < 25. Het lijkt gewoon te werken. Hij start op 25c en gaat even 10m op 24.5c. Dan zit ie dicht bij mijn min output van 2.9kW

daarna gaat hij weer verder op 25. Ws moduleert ie wel weer naar beneden na een tijdje weer naar beneden.
Hmm je kan dus < 25 hanteren net als bij dhw < 40. Even over nadenken
Nee sorry, deze zie ik niet. Zit m in de afronding. Hij springt om 12.38u van 24,8 (25,0) naar 24,7 (24,5). Als gevolg zie je de compressor vanaf 12.39u al langzaam optoeren om terug naar de 25,0 tegaan. Daar blijft ie vanaf 12.45u stabiel draaien. Hij doet geen enkele poging om terug richting de 24,0 te gaan.

Zou ook gek zijn want elke temperatuur <25 graden die ik op de ftc controller instelde werd stelselmatig genegeerd…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Breud
xoror schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:09:
@Zjemm paar berichten boven gelezen met link naar github hoe je moet toevoegen?

Ben even aan het spelen gegaan met de setpoint bias. Het idee is dat je je setpoint lichtjes kan bijsturen wanneer je extreem weer verwacht.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- platform: template
  sensors:
    adaptive_setpoint_bias_today:
      unique_id: adaptive_setpoint_bias_today
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: >
        {# Define your thresholds for "extreme" weather #}
        {% set extreme_cold_temp = 7 %}
        {% set extreme_sun_chance = 80 %}

{% set max_temp_sensor = 'sensor.buienradar_temperature_1d' %}
        {% set sun_chance_sensor = 'sensor.buienradar_sunchance_1d' %}

{% if states(max_temp_sensor) not in ['unavailable', 'unknown'] and states(sun_chance_sensor) not in ['unavailable', 'unknown'] %}

{% set max_temp = states(max_temp_sensor) | float(15) %}
          {% set sun_chance = states(sun_chance_sensor) | float(0) %}
          {% if max_temp < extreme_cold_temp or sun_chance > extreme_sun_chance %}
            {% set temp_factor = (15 - max_temp) * 0.1 %}
            {% set sun_factor = (sun_chance / 100) * -1.5 %}
            {% set result = temp_factor + sun_factor %}
            {{ min(max(result, -2.5), 2.5) | round(1) }}

{% else %}
            {# On mild days, output a neutral bias of 0 #}
            0
          {% endif %}

{% else %}
          {# Default to a neutral bias if sensors are unavailable #}
          0
        {% endif %}

Dan krijg je dit als resultaat
[Afbeelding]

Dit kan je dan applyen op de AA setpoint bias. Ik moet nog even mee spelen maar gevoelsmatig kloppen de correcties wel. Het is dus anticiperen ipv reageren wat AA normaal doet

Ik heb dus een automation die om 7:00 het weer bekijkt en dan bias toepast of verarming niet aanzet als het weer te warm is of als hij veel zon veracht boven 15
ik ga deze ook even van je jatten :) je automation draait 's morgens om 07:00 maar je sensoren kijken naar +1dg. Dan baseer je je voor de huidige dag (vanaf 7 uur) toch niet op de variabelen wanneer de warmtepomp gaat draaien? (maar op de verwachting van morgen)

Edit: mooier zou zijn om niet op basis van zonkans te berekenen maar op basis van de actuele zonkracht (Irradiance). Dat geeft namelijk meer zicht hoeveel warmte de zon op de ramen gaat opwekken om je bias aan te sturen. Ik ben alleen een slechte programmeur, dus weet niet zo goed hoe dat te coderen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Breud op 08-10-2025 14:44 ]

• xoror
  • Niet online
@Breud buienradar is beetje apart, 1d is voorspelling van vandaag, 2d is morgen. Je moet hem wel enablen die buienradar sensoren.

Als het nu even een uurtje zonnig is, maar de rest van de dag regent, wil je niet ingrijpen. Dus je moet het denk ik hebben van de verwachting voor de dag. vv reageert heel traag, dus je kan niet even voor een uur bijsturen, moet echt over lange periode helaas. Maar je kan wel zelf experimenteren of je het beter krijgt

@michaelvo De H/C zone 1 setpoint is echt wat de WP terug communiceert, dus hij heeft 24c geaccepteerd. Ik zal nog wel even wat testjes draaien en kijken ik hem op 24.0 feed temp kan krijgen, dat kan geen afronding zijn.

Oviergens was dit met sww ook, kon je ook < 40c instellen, maar dan reset ie naar 40c zodra je wat instelt via je display. Je kon daar eenvoudig sww mee disablen door setpoint op 20c te zetten, dit werkt zo lang je niet aan je display komt alleen heb ik dit terug gedraaid omdat mensen dan in display gingen aanpassen. Die ging weer terug resetten naar 40c.

Voor AA komen we er wel mee weg wellicht, maar even wat meer testjes doen. Visueel laten ik dan via de climates geen temps toe < 25c, maar systeem kan wel naar bijv 24.0. Dat is eigenlijk ook wat de ftc nu doet.

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 14:56 ]

• michaelvo
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:49:
@michaelvo De H/C zone 1 setpoint is echt wat de WP terug communiceert, dus hij heeft 24c geaccepteerd. Ik zal nog wel even wat testjes draaien en kijken ik hem op 24.0 feed temp kan krijgen, dat kan geen afronding zijn.
Hij lijkt via een curve ook 20 graden te accepteren maar er bleef toch 25 graden Ta uit komen bij mij. Enige manier dat ik m ooit op of onder de 24,0 graden heb gezien is via ruimtetemperatuurregeling.

Maar goed, ik ben benieuwd! Ben wel bang dat je de temperatuur in je huis met minimaal een graad moet gaan verlagen om überhaupt met jouw minimumvermogen en afgifte op een continue Ta van 24,0 of lager te komen :).

• xoror
  • Niet online
@michaelvo lukte vrij snel, 26hz geeft Ta=24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er8cP75aLDoBJsVPWbPiuUWvAy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOOtraE1ZkWnMpx6ujw6kDpU.png?f=fotoalbum_large

Laat even half uurtje draaien. Hij draait tegen min vermogen van 2.9kW aan, rond 3kW continu, maar vloeren trekken dat niet lang denk ik :) maar wel iets van 10m op 24c gedraaid, dus het werkt. Daarna gaat ie naar 24.5

Deze waarden zie ik nooit als ik ta=25 instel. Dus ik ga even exp met min limiet naar 24c voor AA bijv.
Nou ja fijn is dat, na 15m komt sww tussendoor, maar goed ik heb genoeg gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 15:13 ]

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:49:
@Breud buienradar is beetje apart, 1d is voorspelling van vandaag, 2d is morgen. Je moet hem wel enablen die buienradar sensoren.

Als het nu even een uurtje zonnig is, maar de rest van de dag regent, wil je niet ingrijpen. Dus je moet het denk ik hebben van de verwachting voor de dag. vv reageert heel traag, dus je kan niet even voor een uur bijsturen, moet echt over lange periode helaas. Maar je kan wel zelf experimenteren of je het beter krijgt

Oviergens was dit met sww ook, kon je ook < 40c instellen, maar dan reset ie naar 40c zodra je wat instelt via je display. Je kon daar eenvoudig sww mee disablen door setpoint op 20c te zetten, dit werkt zo lang je niet aan je display komt alleen heb ik dit terug gedraaid omdat mensen dan in display gingen aanpassen. Die ging weer terug resetten naar 40c.

Voor AA komen we er wel mee weg wellicht, maar even wat meer testjes doen. Visueel laten ik dan via de climates geen temps toe < 25c, maar systeem kan wel naar bijv 24.0. Dat is eigenlijk ook wat de ftc nu doet.
Hoewel voor mijn case een beetje anders dan de rest...
Ik test even met je mee, kan vrij simpel vanuit m'n buffervat, zit ik ook niet met pendelen van de buitenunit.
Heb ook al even aan de MRC gezeten, maar zolang ik geen settings verander, gaat het volgens mij nog goed, die blijft op 25 staan, terwijl onderhuids:
Vraag nu 23°C flowtemp, hij stuurt er nu 22 in.
Mixing valve is dicht, dus hij recirculeert de afgifte nu volledig.
Wat is de toegestane bandbreedte qua temperatuur waar de FTC bij gaat sturen?
Edit: lijkt op +/- 1K bandbreedte qua regelen, klep gaat open bij 1,5K afwijking.

• xoror
  • Niet online
@Blackraven ja stiekem was ik vergeten die limiet af te dwingen bij die +/- LOL :) Daarom kan je het instellen.
Werkt dus exact zoals met dhw, als je bij dhw wat ging aanpassen reset hij. Misschien doet hij dat hier niet omdat de ruimte regeling ook lager mag.

Ik test zelf even hier lokaal Ta=24 min in AA. Daar kom je ws wel mee weg omdat je het elke 10m evt aanpast.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 15:39 ]

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:38

ThaDude

Hang Loose

@xoror ik gebruik "Meteorologisk institutt (Met.no)" al een paar jaar. Deze geven met cijfers achter de komma de voorspelling. Mocht je verder willen tunen dan op hele cijfers :)
Hier doen ze ook meerdaagse voorspellen.

Ik gebruik dit om mijn nachtverlaging op 0.5, 1 of op continu bedrijf te zetten icm de netatmo thermostaat

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• xoror
  • Niet online
@ThaDude Ah ja ga ik even kijken. Zijn de voorspellingen beetje accuraat voor NL?

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@xoror Ja, heel soms zitten ze er beetje naast.. Het blijven voorspellingen natuurlijk. Nooit vergeleken met Buienalarm overigens. Op dit moment vallen ze beiden hetzelfde uit..

[ Voor 15% gewijzigd door ThaDude op 08-10-2025 17:13 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ThaDude schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
@xoror ik gebruik "Meteorologisk institutt (Met.no)" al een paar jaar. Deze geven met cijfers achter de komma de voorspelling. Mocht je verder willen tunen dan op hele cijfers :)
Hier doen ze ook meerdaagse voorspellen.

Ik gebruik dit om mijn nachtverlaging op 0.5, 1 of op continu bedrijf te zetten icm de netatmo thermostaat
Is 0.5 of 1 graad niet te weinig? Ik zit zelf te denken in stroomverbruik, als ik s'nachts tussen 2200 en 0700 niets doe, wat is dan het verlies in warmte en hoeveel tijd en kWh kost het om weer op niveau te komen. Weet dat vloerverwarming traag is, maar moet wel erg goed koud zijn wil het 4-5 graden afkoelen. Of denk ik helemaal verkeerd?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

peterpijpelink schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

Is 0.5 of 1 graad niet te weinig? Ik zit zelf te denken in stroomverbruik, als ik s'nachts tussen 2200 en 0700 niets doe, wat is dan het verlies in warmte en hoeveel tijd en kWh kost het om weer op niveau te komen. Weet dat vloerverwarming traag is, maar moet wel erg goed koud zijn wil het 4-5 graden afkoelen. Of denk ik helemaal verkeerd?
Je mag het best verder laten zakken, maar dan gaat je stroomverbruik juist omhoog omdat je moet verwarmen en niet warm houden. Nachtverlaging passen we hier vaak juist toe om een hogere COP te halen of te sturen op dynamische tarieven , niet per se om de traditionele reden dat het in de nacht niet warm hoeft te zijn.
Persoonlijk doe ik het niet meer, ik denk dat ik minder verbruik door het niet te doen en door een thuisaccu is stroom ook niet echt een argument. Sowieso draait de warmtepomp zeer rustig op deze manier.

Wat je warmteverlies is in een nacht kan je zelf het beste onderzoeken…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@peterpijpelink ik heb een sw75yaa en heb door het hele huis (2018) vloerverwarming liggen zonder buffervat. Als ik verder terug ga moet de Ta omhoog en aangezien mijn vloer rete traag is red mijn 7,5 kW warmtepomp dat dan niet. Ik verwarmde normaliter met een stooklijn van 24 bij 14 graden tot 30 bij -10.

Ik heb in HA een automation gemaakt die op basis van de temperatuur hoog en laag morgen (forecast) een programma van mijn Netatmo thermostaat schakelt:
> 17 graden thermostaat uit zet naar 17 graden
< 17 en > 7 dan 1 graad nachtverlaging en beginnen om 09:30
> 4,9 en < 7 dan 1 graad maar beginnen om 09:00
< 5.0 en > 1 dan 0,5 graad verlaging
< 5.1 en < -1,5 dan over naar continu bedrijf

Daarnaast schakel ik het vermogen van de WP met het welbekende vermogens kabeltje ook nog met HA i.c.m. 2 shellys op basis van de buiten temperatuur om zo lang mogelijk runs te maken.

Ik ben er in al die jaren (sinds 2018) dus achter gekomen dat dit dan het mooiste werkt :)Vorig jaar voor het eerst continu mee gedraaid. Ik hoef nu zelf niet meer na te denken 8)

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@xoror Net de nieuwe versie ingeladen:
Auto-Adaptive: Thermostat Overshoot Compensation moet ik als ik de Netatmo op 0.2 heb ingesteld nu ook op 0,2 zetten of? :)

• xoror
  • Niet online
@ThaDude als je netatmo idd 0.2 overshoot moet je 0.2 ingeven, anders gaat hij hem te ver naar beneden bij tunen, krijg je te lage offset vanwege die overshoot

Al valt 0.2 wel mee, die wireless doet zelfs +1 :/

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 19:45 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:02
Wat is jullie tactiek met SWW/DHW nu de energieprijzen naar het kwartier zijn gegaan? Eerst gebruikte ik een sensor van entso-e (current % in price range), in de laagste 20% SWW op 47, op 0% 55 en de rest op 40. Dat werkte met uurprijzen erg goed, maar met kwartierprijzen helaas niet meer. Wij douche niet zoveel dus 1 cycle per dag is zat, soms haal ik er 2 mee. Ik denk eraan om met cheapest-energy-hours het goedkoopste uur te berekenen, en dan met een timer de thermostaat maar omhoog te krikken (SWW run duurt bij mij tussen 40 en 65 min). Idealiter gooi ik buitentemperatuur nog in de mix om een hogere COP te bereiken.

• michaelvo
LigeTRy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:56:
Wat is jullie tactiek met SWW/DHW nu de energieprijzen naar het kwartier zijn gegaan? Eerst gebruikte ik een sensor van entso-e (current % in price range), in de laagste 20% SWW op 47, op 0% 55 en de rest op 40. Dat werkte met uurprijzen erg goed, maar met kwartierprijzen helaas niet meer. Wij douche niet zoveel dus 1 cycle per dag is zat, soms haal ik er 2 mee. Ik denk eraan om met cheapest-energy-hours het goedkoopste uur te berekenen, en dan met een timer de thermostaat maar omhoog te krikken (SWW run duurt bij mij tussen 40 en 65 min). Idealiter gooi ik buitentemperatuur nog in de mix om een hogere COP te bereiken.
KISS: Gewoon elke dag om 13u tot 45 graden. Gemiddeld genomen de beste combinatie van buitentemperatuur, energieprijs en zonneopbrengst.

• ricvee
@ThaDude
Heb jij geen probleem met het syncen van je Netatmo naar HA?
Die van mij synct soms een een half uur niet, en andere keren reageert hij bijna onmiddelijk

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

michaelvo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

KISS: Gewoon elke dag om 13u tot 45 graden. Gemiddeld genomen de beste combinatie van buitentemperatuur, energieprijs en zonneopbrengst.
Dit en in de winter (nov-feb) in de nacht om 1u.

Wat ik doe is standaard setpoint 48, 13:00 naar 55, 16:00 naar 48… en dat in de winter dan in de nacht.

Niet te moeilijk doen verder…

Zelfde met verwarmen trouwens, snap de behoeftes wel, maar de warmtepomp draait hier rustiger dan ooit door niks te doen. Accu vangt het verder wel op…

[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 08-10-2025 20:18 ]

• Breud
[b]xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Wat betekent die H/C zone 1 setpoint nu eigenlijk? Zou toch altijd identiek aan de gevraagde aanvoer temperatuur moeten zijn die we instellen? Ik heb wat dagen vergeleken bij mij en deze zijn altijd identiek aan elkaar.

• xoror
  • Niet online
H/C setpoint = ingestelde TA voor heating/cooling, dus idd setpoint van wat we instellen.
De feed temp (of z1/z2 varianten) zijn de daadwerkelijke gehanteerde temperaturen

Ik had het er met @Grolsch over, maar zijn hier mensen met pendel data en zien jullie x aantal min voor een pendel het volgende ?

code:
1
sensor.ecodan_heatpump_feed_temp = 0.5c + sensor.ecodan_heatpump_zone_1_h_c_setpoint_value

Als het een goede indicator is voor aankomende pendel, kunnen we evt actie ondernemen (Ta 0.5 bijv).

@ricvee klinkt alsof je de zigbee variant heb met slechte dekking... Of waren dat de Danfoss die ook zigbee deden

Verder gaat hier sww aan als het nodig is, geen moeilijk schema of wat dan ook. Sww is maar klein deel van het verbruik

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 20:51 ]

• gerjanvdb
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:57
xoror schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:42:
H/C setpoint = ingestelde TA voor heating/cooling, dus idd setpoint van wat we instellen.
De feed temp (of z1/z2 varianten) zijn de daadwerkelijke gehanteerde temperaturen

Ik had het er met @Grolsch over, maar zijn hier mensen met pendel data en zien jullie x aantal min voor een pendel het volgende ?

code:
1
sensor.ecodan_heatpump_feed_temp = 0.5c + sensor.ecodan_heatpump_zone_1_h_c_setpoint_value

Als het een goede indicator is voor aankomende pendel, kunnen we evt actie ondernemen (Ta 0.5 bijv).

@ricvee klinkt alsof je de zigbee variant heb met slechte dekking... Of waren dat de Danfoss die ook zigbee deden

Verder gaat hier sww aan als het nodig is, geen moeilijk schema of wat dan ook. Sww is maar klein deel van het verbruik
@xoror ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had hier denk ik een pendel of een probleem met de minimale afgifte.

1. Het eerste rode balkje is zonder de AA aan
2. Het tweede rode balkje is ook zonder AA, tussen 1 en 2 had ik tijdelijk een prohibit aangezet om later kijken of die dan wel doorging.
3. Het derde rode balkje had ik de AA aangezet (1e keer), en was vergeten de max temp op 27 te zetten daarom ging die door naar 32.

Mocht je hier wat aan hebben en meer willen weten, dan hoor ik het wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQTbAhSOt326havyzOFWqPf2J9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpCbmEP7woyY0JZZY8kR3HpS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDvP7MJVF5LPsx8pZapa6gQ3g2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKPlBpJui2PnbiIYC1dgehar.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@gerjanvdb dank, ik had in alle gevallen gehoopt de zien dat er minimaal 0.5 overshoot was op de gevraagde Ta. In je eerste plaatje dus helaas niet.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
Als er geen overshoot is op de Ta gaat de WP niet pendelen.

Pendelen door te weinig afgifte vermogen ontstaat alleen maar als Ta +1,5 graad is t.o.v. setpoint Ta.
Ik kan zo snel niet beoordelen waarom de compressor bij @gerjanvdb uit gaat, maar in ieder geval niet door pendelen i.v.m. een te hoog minimaal vermogen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grolsch
Ik weet trouwens ff niet zeker of het 1,5 graad of 2 graden is, maar bij mijn WP (Een oudje, SHW112YHA) kan ik exact zien dat als hij die overshoot heeft, hij direct uitgaat.

Ik weet niet wat de meetinterval in deze grafieken is, maar als hij ook maar 1 seconde over die grens gaat, dan gaat de WP uit. Het kan zijn dat je dat net niet ziet in deze grafieken omdat er gemiddeld wordt, of de meetfrequentie hoger ligt :?

Misschien dat dit bij nieuwere modellen anders werkt :?

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2025 23:16 ]

• xoror
  • Niet online
zo te zien wel ruim 3 a 4 mins tenminste 1.5c overshoot voor hij uitgaat

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 08-10-2025 23:23 ]

• Grolsch
Dan zal de grens 2 graden zijn.

Ik kan het ff niet testen want er is nog geen verwarmingsbehoefte in mijn woning :)

• ricvee
@xoror
Ik mis na de laatste updates 9 entiteiten in HA.
Dit ziet er dan zo uit in het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHoB-dKrfLuEspM8nradMp8c3ZI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tOsSwvMvK62BUrqTymRGindU.png?f=user_large
Hoe kan ik alles weer zichtbaar krijgen?

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:24:
Dan zal de grens 2 graden zijn.

Ik kan het ff niet testen want er is nog geen verwarmingsbehoefte in mijn woning :)
ik heb 4m min 1.5c delta -> 0.5 offset omhoog even als test alleen heb ik altijd genoeg vv open dat de boel niet pendelt. Ff kijken wie het kan testen. Hij heeft zelfs ta=24.5 gedraaid en pendelt niet :+ Hij blijft bij mij vrij gelijk, of even kort een minuutje 0.5c erboven. Het het opstarten iets meer, maar geen 1.5c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5UenN5eBne-VkqmYSDd0DVDjVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdR8Jn7nDHsSkEtsuNfbmZ2F.png?f=fotoalbum_large

Je kan https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-09.1 even manueel flashen via http://esp_ip.
AA: Allow overshoot compensation. Use this setting to compensate for overshooting in your thermostat
AA: Allow min flow temp of 24c instead of 25c.
AA: Predictive Short-Cycle prevention. Heating offset will be raised by 0.5c when delta between requested and actual feed temp is above 1.5c for the min duration of 4 minutes
@ricvee als je erop klikt? welke id is het? ik heb alleen 2 rename gedaan op de climates

[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 08:56 ]

• ricvee
@xoror
is niet klikbaar.
Ik mis sowieso de cop voor sww en verwarming

• xoror
  • Niet online
@ricvee oh je mist energy.yaml, ik had dat een tijdje terug aangepast zodat je nu ook increasing counters krijgt voor alle verbruik en opbrengst, kan je dan gebruiken in je energy dashboard direct.

deze https://github.com/gekkek...c/ecodan-esphome.yaml#L62 even toevoegen aan je main.yaml

• ricvee
@xoror
Dat was het idd!
Bedankt weer!

• xoror
  • Niet online
@ricvee je moet de changes in main yaml in de gaten houden als je zelf compiled. Doordat ik nu binaries beschikbaar stel, ga ik geen super moeite doen om de main yaml backwards compatible te houden.

• ricvee
@xoror
Ok! ik ga ws binnenkort voor de WP van Domoticz af, en ga daarmee volledig naar HA

• Grolsch
xoror schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

ik heb 4m min 1.5c delta -> 0.5 offset omhoog even als test alleen heb ik altijd genoeg vv open dat de boel niet pendelt. Ff kijken wie het kan testen. Hij heeft zelfs ta=24.5 gedraaid en pendelt niet :+ Hij blijft bij mij vrij gelijk, of even kort een minuutje 0.5c erboven. Het het opstarten iets meer, maar geen 1.5c.

[Afbeelding]

Je kan https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-09.1 even manueel flashen via http://esp_ip.

[...]
Waarom gebruik je een dT van 1,5 graad boven setpoint :?
Ik zou 0,5 graad boven setpoint gebruiken voor een periode van minimaal 4 minuten ofzo.

Bij 1,5 graad loop je het risico dat hij alsnog begint te pendelen, en volgens mij is het net zo veilig om 0,5 graden of 1 graad boven setpoint te gebruiken. Als de daadwerkelijke TA daadwerkelijk 4 minuten lang boven setpoint zit betekent dit dat de WP op zijn minimale vermogen draait en dit niet kwijt kan. Dan kun je gerust de setpoint TA 0,5 graden plussen naar mijn mening.

Ik zou er dan wel voor zorgen dat na een run (als de compressor gestopt is) TA weer wordt ingesteld op de originele/oorspronkelijke waarde.

Volgens mij kun je de TA alleen maar sturen in het geval van een vaste TA.
Wat bij mij dan wel wenselijk zou zijn is om dan een soort stooklijn te implementeren in je software.

In mijn geval zou ik bijv. Tbuiten = 10 graden - Ta = 25 graden willen zien en dan bij T-buiten = -3 graden, TA = 30 graden.

Nu kan ik dat net doen omdat bij Ta 25 graden de WP op een gegeven moment begint te pendelen.

Ik lees in het github verhaal dat dit alleen werkt als AA actief is? Ik wil eigenlijk geen AA gebruiken (heeft voor mij geen toegevoegde waarde), kan dit ook werken als AA niet actief is?

Ik post maar ff in dit topic en niet via een privé bericht omdat de rest er dan misschien ook iets van kan vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2025 13:09 ]

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Omdat ik alleen data nog heb van mensen die 1-2 graden boven setpoint hebben. Ik heb wel op mijn systeem soms overshoot van 0.5. Het is even uitproberen wat goed werkt, het is een pre-release om dit soort dingen te testen bij gebruikers. 0.5c lijkt te weinig gok ik

Bij deze zie je dat het min 1.5 is voor hij gaat pendelen https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14630393 (setpoint 25c, flow 26.5-27)

• Breud
door de leercurve van AA werd de gewenste aanvoer vanmorgen teruggeschroefd naar 25 graden met als gevolg pendelen van de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97Z35xfU0WeqL324-JjZ-YJZ_x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UKo9pZkgOPH0z5aUxvAhNye.png?f=fotoalbum_large

ik heb AA tijdelijk uitgezet en de aanvoer manueel terug op 27 gezet om pendelen te voorkomen.

• xoror
  • Niet online
@Breud probeer laatse pre-release daar zit voorziening voor dit scenario.

https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-09.1

kan je z1 curve plotten? als hij continu blijft dalen dan heb je ws thermostaat met grote overshoot. Moet je die overshoot compenseren als je het weet

wat zie je aan delta net voor de pendel? is dat ook min 1.5c? zo te zien +2c bij jou
voor het model is dit de juiste Ta, alleen zit je met je min vermogen. Die predictive zou het moeten opvangen

Anders moeten we iets van min flow temp introduceren zoals bij koelen

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 14:36 ]

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW707uJ1W1jy9cDU1bQrbCn7yW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1u194jIZk9h7YCR5ilFuDgLY.png?f=fotoalbum_large

Ik voed nu de setpoint en actuele temperatuur vanuit de woonkamerthermostaat (op jouw advies) naar AA in home assistant. De thermostaat heeft geen traditionele overshoott in de zin dat de temperatuur te veel stijgt na een verwarmingsrun. Gisteravond was het wel veel warmer in de woonkamer dan de ingestelde setpoint. We hadden flink wat bezoek en er stonden kaarsen aan voor sfeer. Het was bijna 22 graden terwijl setpoint op 21,5 stond ingesteld. Reden voor AA om de aanvoer bij te sturen naar 25 graden, met als pendelen gevolg toen vnamorgen heel even de verwarming aan ging.

Edit: inderdaad zo'n 2 graden verschil tussen ingestelde Ta (setpoint) en daadwerkelijke aanvoertemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Breud op 09-10-2025 14:40 ]

• xoror
  • Niet online
die curve is goed, jij bent een goede proef konijn voor de pre release

• Breud
Updated. Waar moet ik de overshoot compensation op instellen?

• xoror
  • Niet online
nee als je geen overshoot heb niets doen. je curve ziet er prima uit voor dit weer

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@xoror die van mij blijft maar dalen. Is dit juist? Of moet ik nog ergens aan draaien 8)7
Heating Curve Slope op 0.1 en max temp op 30 graden. Heb vanochtend de laatste versie ingeladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb2JNITYHqooTkjNFVKAzBHJAQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cvpk9uOn8s8aucEeM3LUdlCW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ThaDude op 09-10-2025 16:05 ]

• Breud
Okay. In welke situatie moet ik hem wel gebruiken?

• xoror
  • Niet online
@ThaDude gewoon met rust laten, ik zie plateau, das prima geen last van overshoot. Vandaag gaat hij naar beneden brengen, logisch het is warm, en de kamer temp is (veel) > setpoint. Bij koud weer corrigeert hij het vanzelf bij.

Wat is setpoint van je kamer en wat is de huidige temp, ik gok dat daar een groot verschil in zit ?

@Breud je kan gewoon draaien wanneer er warmte vraag is. Ik verwacht het volgende:
- delta is 2c voor langer dan 4m -> offset wordt +0.5, Ta wordt dan 25.5
- delta is nog steeds 1.5c -> offset + 0.5 -> Ta = 26
Op dit punt moeten we kijken hoe het werkt, als hij weer dreigt te pendelen zal het systeem de Ta naar 26.5 brengen.

uitleg hoe de offset beweegt:
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14638204

Je kan het hier vrij goed zien, kamer is in de ochtend te 'koud' dus hij gaat omhoog, en in de middag toen de zon kwam was de kamer te warm en ging hij weer omlaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvVtLHvOBUfHoN_gKEj_2GR8k9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7KIbSXSEEyEFXzUBJWAxjT7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 17:29 ]

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@xoror 20,5 graden in woonkamer en setpoint 20. Is dat een groot verschil?

Hmm ow wacht.. staat op 17 :+
Morgen warmer dan 17 dus thermostaat naar 17 :P

[ Voor 35% gewijzigd door ThaDude op 09-10-2025 18:23 ]

• xoror
  • Niet online
Lees link over uitleg. een 0.5 zal een beweging veroorzaken. Is geen ramp, beweegt vanzelf weer omhoog als er warmte vraag is

Als je 33n lange tijd niet verwarmd, kan je ook de AA even uitzetten. Dan pauseert hij het leren.

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 18:33 ]

• ricvee
Na het compileren/uploaden vandaag is mijn AA wel erg agressief geworden.
Auto-Adaptief: Helling Stooklijn staat op 0,8
Tempverschil tussen setpoint en kamertemp was ongeveer 1 graad.
Ik draaide eerder met een curve/stooklijn, en had genoeg aan TA van 34 bij TBuiten van 10 graden.
Ik heb nu de max maar op 36 graden gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flHcIJykGIIa87xPsNXV-5-Hx-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHkCiwGgs0TjLQRfnRxRTX33.png?f=fotoalbum_large
Logging:
[09:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[09:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.6, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[09:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.8, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.056
[09:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 32.0). Learning paused.
[09:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[09:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[09:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.7, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[09:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.9, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.058
[09:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 31.0). Learning paused.
[09:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[09:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[09:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[09:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[09:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 30.5). Learning paused.
[09:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[09:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[09:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[09:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[09:44:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 30.0). Learning paused.
[09:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[09:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[09:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[09:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[09:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 29.0). Learning paused.
[09:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[10:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[10:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[10:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 28.5). Learning paused.
[10:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[10:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=12.0, Bias=0.0
[10:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[10:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 28.0). Learning paused.
[10:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[10:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=19.5, Outside=13.0, Bias=0.0
[10:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.0, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.060
[10:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 35.0, Act: 27.0). Learning paused.
[10:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[10:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.9, Target=19.5, Outside=13.0, Bias=0.0
[10:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.1, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.062
[10:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 27.0). Learning paused.
[10:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[10:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.9, Target=19.5, Outside=13.0, Bias=0.0
[10:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-1.1, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.062
[10:44:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 25.5). Learning paused.
[10:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[10:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[10:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=13.0, Bias=0.0
[10:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[10:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 24.5). Learning paused.
[10:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[11:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=13.0, Bias=0.0
[11:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[11:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 24.5). Learning paused.
[11:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[11:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=19.5, Outside=13.0, Bias=0.0
[11:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[11:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 24.0). Learning paused.
[11:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[11:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=13.0, Bias=0.0
[11:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[11:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 23.5). Learning paused.
[11:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[11:29:14][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data 'F8', header magic mismatch
[11:29:14][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[11:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=13.0, Bias=0.0
[11:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[11:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 22.5). Learning paused.
[11:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 34.0°C (max of Z1:34.0, Z2:0.0)
[11:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[11:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[11:44:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 34.0, Act: 22.5). Learning paused.
[11:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 33.5°C (max of Z1:33.5, Z2:0.0)
[11:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[11:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[11:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[11:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 33.5, Act: 22.5). Learning paused.
[11:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 33.5°C (max of Z1:33.5, Z2:0.0)
[12:04:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:14:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:24:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:25:11][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:29:41][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:34:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:34:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:38:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:43:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:44:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:47:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:52:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:54:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[12:56:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:01:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:04:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:05:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:10:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:14:18][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:14:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:17:39][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data 'EC', header magic mismatch
[13:17:39][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[13:19:12][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:23:42][D][auto_adaptive:309]: No climate task. Exiting.
[13:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[13:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.2, Target=20.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[13:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[13:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[13:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[13:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[13:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.2, Target=20.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[13:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[13:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[13:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[13:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[13:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[13:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[13:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[13:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[13:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[13:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=20.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[13:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[13:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[13:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[14:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.9, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.058
[14:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[14:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 23.5). Learning paused.
[14:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:06:56][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data 'F4', header magic mismatch
[14:06:56][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[14:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.1, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[14:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.9, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.058
[14:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[14:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 30.5). Learning paused.
[14:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.2, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[14:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.8, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.056
[14:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[14:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 33.5). Learning paused.
[14:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.3, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[14:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.7, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.054
[14:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.5
[14:34:18][I][auto_adaptive:438]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.70). Offset increased from 35.54 to 35.59
[14:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.3, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[14:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.7, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.054
[14:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[14:44:18][I][auto_adaptive:438]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.70). Offset increased from 35.59 to 35.64
[14:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[14:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[14:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.5, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[14:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.5, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.2, LR=0.050
[14:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[14:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[15:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.6, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[15:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[15:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.7, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[15:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[15:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.2, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.044
[15:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[15:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.9, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.1, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.042
[15:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
WARNING ecodan-heatpump @ 172.1.1.151: Connection error occurred: Ping response not received after 90.0 seconds
INFO Processing unexpected disconnect from ESPHome API for ecodan-heatpump @ 172.1.1.151
WARNING Disconnected from API
INFO Successfully resolved ecodan-heatpump @ 172.1.1.151 in 0.000s
INFO Successfully connected to ecodan-heatpump @ 172.1.1.151 in 1.125s
INFO Successful handshake with ecodan-heatpump @ 172.1.1.151 in 0.022s
[15:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=20.9, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.1, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.042
[15:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[15:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[15:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.0, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[15:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=0.0, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.040
[15:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[15:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.1, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.1, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.042
[16:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.1, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.1, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.042
[16:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.2, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.2, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.044
[16:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.2, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.2, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.044
[16:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[16:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:44:18][I][auto_adaptive:441]: Z1 HEATING: Room too warm (err: -0.30). Offset decreased from 35.64 to 35.60
[16:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[16:50:34][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data 'F4', header magic mismatch
[16:50:34][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[16:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[16:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[16:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[16:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 35.0). Learning paused.
[16:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[17:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 38.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 33.0). Learning paused.
[17:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 38.0°C (max of Z1:38.0, Z2:0.0)
[17:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 38.0, Act: 32.0). Learning paused.
[17:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[17:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 31.5). Learning paused.
[17:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[17:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 31.0). Learning paused.
[17:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[17:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:44:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 30.0). Learning paused.
[17:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[17:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=16.0, Bias=0.0
[17:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[17:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 38.8
[17:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 29.0). Learning paused.
[17:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[18:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 29.0). Learning paused.
[18:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[18:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 28.0). Learning paused.
[18:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:19:27][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data 'F8', header magic mismatch
[18:19:27][E][ecodan.component:034]: Dropping serial data '00', header magic mismatch
[18:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[18:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 27.0). Learning paused.
[18:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.4, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.048
[18:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 27.0). Learning paused.
[18:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:44:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:44:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:44:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[18:44:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:44:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 25.5). Learning paused.
[18:44:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[18:54:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[18:54:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=15.0, Bias=0.0
[18:54:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[18:54:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 39.6
[18:54:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 25.0). Learning paused.
[18:54:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[19:04:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[19:04:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[19:04:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[19:04:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 40.4
[19:04:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 24.5). Learning paused.
[19:04:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[19:14:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[19:14:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.3, Target=21.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[19:14:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.046
[19:14:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 40.4
[19:14:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 24.0). Learning paused.
[19:14:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[19:24:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[19:24:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.2, Target=21.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[19:24:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.2, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.044
[19:24:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 40.4
[19:24:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 23.5). Learning paused.
[19:24:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[19:34:18][D][auto_adaptive:336]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[19:34:18][D][auto_adaptive:376]: Processing Zone 1: Room=21.2, Target=21.0, Outside=14.0, Bias=0.0
[19:34:18][D][auto_adaptive:412]: Error: Current=-0.2, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.044
[19:34:18][W][auto_adaptive:421]: Z1 HEATING: Flow limited to 36.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 40.4
[19:34:18][W][auto_adaptive:432]: Z1 HEATING: HP Saturated (Req: 36.0, Act: 23.0). Learning paused.
[19:34:18][D][auto_adaptive:506]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)

• xoror
  • Niet online
je kan slope op 0.7 of 0.6 proberen, is even uitzoeken welke slope het best past bij jou woning

[ Voor 46% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 20:00 ]

• ricvee
Doe ik. Gaat die dan ook weer zakken?

• xoror
  • Niet online
met lagere slope zakt de Ta direct in de volgende loop (na 10m). Je kan de flow climate bekijken die heeft altijd de actuele flow die hij instelt. Als het nog te hoog is, probeer 0.6 etc, na elke 10 mins weet je welke slope de goede Ta geeft bij dit weer, en die kan je aanhouden

de heating curve komt vanzelf als je over je setpoint bent geweest, dan gaat die ook naar beneden. Ws morgen met warme dag gaat ie vanzelf naar beneden

@ricvee https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14638204
In je logging zijn die dynamic +/- de bandbreedte, daarbinnen gaat hij offset niet aanpassen, daar buiten wel.
Die dynamic +/- zijn ook dynamisch als je dichter bij setpoint komt verkleinen we de bandbreedte.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 09-10-2025 20:35 ]

• xoror
  • Niet online
Waar ik nog wel mee zat is dat de slope voor mild weather anders is dan wanneer het echt koud is (<5c). Ik heb daarom in de laatste pre release een dual slope geïntroduceerd. We definiëren alleen nog maar de slope voor mild weather en het systeem past dan de slope met een factor (verschillend per type verwarming) aan als het koud is.

de nieuwe aanbevolen waarden zijn dan:
• Low (0.4-0.7) for well-insulated homes with UFH.
• High (0.8-1.2) for older homes with radiators.

https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-10.2
Zo voorkomen we dat je continu de slope moet aanpassen.

• Breud
Vanochtend was het weer pendelen. Aanvoer van 25 graden.

Ik sta voor de keuze:
- AA uitzetten en wachten tot er een functie inzit waarbij een minimale Ta in te stellen is (net als bij cooling)
- naregeling er (gedeeltelijk) uit, met mogelijk flow problemen tot gevolg (hier max maximaal 18l per minuut).

Met de huidige naregeling heb ik minimaal 27 graden aanvoer nodig

• xoror
  • Niet online
heb je grafiek met delta voor het pendelen? 10m ervoor? met curve erbij, dan kan ik zien waarom het niet heeft ingegrepen

ik zou dan voor nu even vaste Ta gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 10-10-2025 08:47 ]

• ricvee
Voor mij zou het ook goed zijn om een instelbare minimale TA te hebben. Dan zou ik met een relatieve lage slope "rustig" kunnen regelen.
Hij heeft nu een TA berekend van meer dan 40 graden. Ik heb de max TA nu op 36 gezet. En daarmee wordt de woonkamer met radiatoren nu in een half uurtje 0,3 graden warmer, en zet de thermostaat de wp uit.
Toen ik met curve draaide had ik 40 graden TA bij Tbuiten van 0 graden.

• xoror
  • Niet online
Het idee is dat hij die laagste Ta vanzelf vindt bij goede slope. Een minimale instellen is dan een beetje apart.
at is je z1 heating curve en welke slope hanteer je?
Wat is de buiten temp, setpoint en huidige temp?

40c lijkt nu veel te hoog idd, zelfs voor radiatoren.
@ricvee valt me op dat je continu overshoot heb van kamer vs setpoint, ws de verwarming toen wel uit gegaan ? (in je logs)

@Grolsch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIiHTteChFvYvo3U676zz9Ak6hE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jm4FETSfniC6fMbPSbHplT1v.png?f=fotoalbum_large

Hier ben in vrijwel hele ochtend 1c boven ingestelde setpoint, en nog geen pendel. die +1.5c lijkt dan goed, even kijken of ik pendel kan triggeren bij mij. ik zit op 3kW, dus vrijwel min vermogen van 2.9kW

[ Voor 69% gewijzigd door xoror op 10-10-2025 09:31 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 35 Laatste