Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:00
xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:35:
Dat laatste kan al, via de optionele current temp feedback. Je kan nu dus in auto adaptive via REST de huidige ruimte temp doorgeven.

Alleen zit de beperking in fixed flow mode, die kan alleen gestopt worden door een extern signaal.
Als je een thermostaat koopt, koop er idd een die ook kan koelen. In het reguliere topic staan wel wat merken en types.

Als je een beetje handig bent, zou je specifiek voor jouw implementatie het kunnen aanpassen dat de auto adaptive detecteert dat hij moet stoppen, en dan overschakelt naar een mode waar geen verwarming nodig is. Maar je moet dan weer terug schakelen als er weer demand is.

Maar waarom gebruik je niet gewoon de ruimte regeling van mitsubishi zelf, dan kan je gewoon de controller in de woonkamer laten. Kies dan ruimte regeling, en die zal wel netjes stoppen. Ik zou dat gewoon eerst proberen? @Blackraven dit werkt toch zo met de mitsu ruimte regeling met de MRC?

(en om je vraag voor te zijn. In room temp mode, kunnen we de Ta niet beïnvloeden, dus we kunnen daar niets doen, anders dan target temp instellen)
Beetje late reactie, maar ja: met de ruimteregeling zal de mitsu zelf de verwarming stoppen op basis van de ingestelde kamertemperatuur.
Bij WAR of vaste Ta zul je zelf op basis van een automation de verwarming aan of uit moeten zetten.
Redelijk simpele/lompe oplossing om de kamertemp. rond de 21°C te houden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Verwarming - WAR uit binnentemp.
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
    below: 21
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
    above: 21
conditions: []
actions:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_2_room_temp
        above: 21
    then:
      - action: switch.turn_on
        metadata: {}
        data: {}
        target:
          entity_id:
            - switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating
    else:
      - action: switch.turn_off
        data: {}
        target:
          entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_2_prohibit_heating
mode: single

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:34
Mooie methode. Vraag me wel af hoe dit systeem zou moeten werken met meerdere externe thermostaten?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Breud schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:56:
Mooie methode. Vraag me wel af hoe dit systeem zou moeten werken met meerdere externe thermostaten?
Heb je meerdere triggers. Dat is niet al te ingewikkeld.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Miezie schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:25:
[...]

Heb je meerdere triggers. Dat is niet al te ingewikkeld.
In stap 2 van de tutorial moet je de actuele temperatuur van de externe thermostaat doorgeven.
Ik heb 10 thermostaten doorgeven. Er lijkt maar 1 temp sensor te zijn met wie ik HA kan laten syncen. Welke van de 10 moet dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Breud schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:52:
[...]

In stap 2 van de tutorial moet je de actuele temperatuur van de externe thermostaat doorgeven.
Ik heb 10 thermostaten doorgeven. Er lijkt maar 1 temp sensor te zijn met wie ik HA kan laten syncen. Welke van de 10 moet dat dan zijn?
Jij heb maar 1 zone, dus die 2 zone kan je negeren. Je hoeft maar 1 thermostaat te configureren. Je moet de thermostaat kiezen van de groep die altijd open blijft.

Verder kan je gemiddelde nemen van al je thermostaten bijv, of een andere verdeling. Maar ik zou het makkelijk houden, gewoon de grootste zone nemen.

ps: er draait nu weer een build, met weer wat tweaks en fixes. Het is raadzaam om even bij te blijven met de updates. Al denk ik dat nu het meeste erin zit. De laatste tweaks waren voor multi zones en aantal bugs.

[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 18:57 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
We hebben thuis 10 verwarmingzones, elk met eigen thermostaat.

De thermostaten communiceren weer met de centrale hub en de centrale hub zit verbonden weer aan de in1 op de warmtepomp. Zodoende op de warmtepomp ook maar 1 zone.

Zou mooi zijn als je systeem met zo’n setup zou kunnen werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee, de wp kan maar 2 zones aansturen. Ik heb ook een boel thermostaten maar ze zitten op zone1 van de wp.

Er kan max nog een 2e zone draaien met een verzameling van thermostaten.

Dus je heb 10 thermostaten voor 1 zone. Het vervelende is ws dat ze allemaal in master/master staan.

De wp boeit het verder niet, hij gaat alleen aan als hij wordt ingeschakeld op de In1 ingang in jouw setup. Je na regeling geeft dan door wanneer er vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:14:
Nee, de wp kan maar 2 zones aansturen. Ik heb ook een boel thermostaten maar ze zitten op zone1 van de wp.

Er kan max nog een 2e zone draaien met een verzameling van thermostaten.

Dus je heb 10 thermostaten voor 1 zone. Het vervelende is ws dat ze allemaal in master/master staan.

De wp boeit het verder niet, hij gaat alleen aan als hij wordt ingeschakeld op de In1 ingang in jouw setup. Je na regeling geeft dan door wanneer er vraag is.
Hoe voorzie jij dan in stap 2 de huidige kamer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud Je moet gewoon zien als vaste Ta, maar dan kan de Ta elke 10m worden aangepast om de doel temp te halen/behouden.

Mijn hoofdthermostaat hangt hier in mijn werk kamer, in de schaduw. Die stuurt de hele beneden verdieping aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Sync Room Temp to Auto-Adaptive Controller
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: climate.kantoor
    attribute: current_temperature
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ trigger.from_state.attributes.current_temperature !=
      trigger.to_state.attributes.current_temperature }}
actions:
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: >-
        number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
    data:
      value: "{{ trigger.to_state.attributes.current_temperature }}"

Staat ook in de documentatie nu. Verder wil je misschien dit ook even bekijken:
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14540791
Kan je Master/slave emuleren. Dan kan je alles gebruiken als normaal, maar als je hoofdgroep dicht gaat, dan gaat de rest mee. Zodat je geen gependel krijgt. Dus kamers kunnen naregeling blijven gebruiken, totdat beneden hier dicht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:04
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/bootloader_flash/src/bootloader_flash.c.o
src/main.cpp: In lambda function:
src/main.cpp:745:79: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
  745 |           id(ecodan_instance).set_flow_target_temperature(x, esphome::ecodan::SetZone::ZONE_1);
      |                                                                               ^~~~~~~
src/main.cpp:749:72: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
  749 |           id(ecodan_instance).set_room_temperature(x, esphome::ecodan::SetZone::ZONE_1);
      |                                                                        ^~~~~~~
src/main.cpp: In lambda function:
src/main.cpp:794:125: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
  794 |   heatpump_climate_room_z1->set_target_temp_func([=](float x){ id(ecodan_instance).set_room_temperature(x, esphome::ecodan::SetZone::ZONE_1); });
      |                                                                                                                             ^~~~~~~
/data/packages/224a9af1/confs/zone1.yaml: In lambda function:
/data/packages/224a9af1/confs/zone1.yaml:138:92: error: 'esphome::ecodan::SetZone' has not been declared
  138 |             id(ecodan_instance).set_hp_mode(static_cast<uint8_t>(index.value()), esphome::ecodan::SetZone::ZONE_1);
      |                                                                                            ^~~~~~~
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/bootloader_flash/src/flash_qio_mode.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/bootloader_flash/src/bootloader_flash_config_esp32s3.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/src/bootloader_utility.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/src/flash_partitions.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/src/esp_image_format.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/src/idf/bootloader_sha.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/bootloader_support/src/esp32s3/secure_boot_secure_features.c.o
Archiving .pioenvs/ecodan-heatpump/esp-idf/bootloader_support/libbootloader_support.a
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/cmock/CMock/src/cmock.c.o
Archiving .pioenvs/ecodan-heatpump/esp-idf/cmock/libcmock.a
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/console/commands.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/console/esp_console_common.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/console/split_argv.c.o
Compiling .pioenvs/ecodan-heatpump/console/linenoise/linenoise.c.o
*** [.pioenvs/ecodan-heatpump/src/main.cpp.o] Error 1
========================= [FAILED] Took 204.35 seconds =========================

Ik krijg deze foutmelding bij het installeren van een update. Ik heb nog niet eerder foutmeldingen gehad. Wat kan de oorzaak zijn? Oplossen via een update d.m.v. USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Een make clean doen gok ik. Pas op voor esphome > 2025.7.5
Gebruik je standaard hardware? Gebruik dan een van de binaries, hoef je nooit meer te compileren en krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA als ik het getagged heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:04:
@Breud Je moet gewoon zien als vaste Ta, maar dan kan de Ta elke 10m worden aangepast om de doel temp te halen/behouden.

Mijn hoofdthermostaat hangt hier in mijn werk kamer, in de schaduw. Die stuurt de hele beneden verdieping aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
conditions:
      {{ trigger.from_state.attributes.current_temperature !=
      trigger.to_state.attributes.current_temperature }}
actions:
    target:
        number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1
    data:
      value: "{{ trigger.to_state.attributes.current_temperature }}"

Staat ook in de documentatie nu. Verder wil je misschien dit ook even bekijken:
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14540791
Kan je Master/slave emuleren. Dan kan je alles gebruiken als normaal, maar als je hoofdgroep dicht gaat, dan gaat de rest mee. Zodat je geen gependel krijgt. Dus kamers kunnen naregeling blijven gebruiken, totdat beneden hier dicht gaat.
ik heb dit wel eens geprobeerd. Vind het fijner als elke zone de warmtepomp aanstuurt. Ik merk dat als teveel zones openstaan, de woonkamer en kelder wat minder waterdruk krijgen omdat ze verder van de warmtepomp afstaan. Kost in de herfst misschien 1 of 2 start / stops extra, maar geeft wat meer conformt merk ik. In de winter moet als het goed is de warmtepomp toch 24u draaien om het op temperatuur te houden, dan maakt het niet meer zoveel uit. In het voorjaar komt de monteur voor onderhoud, misschien kan er een zwaardere waterpomp in om ook op begane grond en kelder genoeg waterdruk te leveren als op 1e en 2e verdieping zones openstaan.

Vanmorgen nog even met een vaste Ta van 26 graden gewerkt voor verwarmen kantoor in de kelder. Er werd even gependeld. 26.5 is daarmee de laagste aanvoer die ik kan halen. Gisteren met 26.5 een COP van 8,5 behaald _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Breud op 30-09-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud Oh ja, je had nog een flow probleem, dat zal wel niet opgelost zijn met een kleinere pomp. ws festijn aan knietjes en te kleine leidingen. Wat voor flow krijg je er nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
max zo'n 21 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Oh dat is best okay toch? Ik meen me te herinneren dat het minder was? Of was dat bij iemand anders.
Ik heb hier ook 21-22 L/m.

Wellicht hebben ze de boel niet goed waterzijdig ingeregeld. Nou moeten we komende maanden maar weer eens data vergelijken als het seizoen weer is gestart.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 30-09-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:04
xoror schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:48:
Een make clean doen gok ik. Pas op voor esphome > 2025.7.5
Gebruik je standaard hardware? Gebruik dan een van de binaries, hoef je nooit meer te compileren en krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA als ik het getagged heb
Ik heb van te voren een "clean build files" gedaan. ESPhome 2025.9.2 is geïnstalleerd. Daarnaast gebruik ik een van de binaries met standaard hardware. Ik krijg in HA een melding van de OTA. Ik zal vanavond een update uitvoeren via USB. Hopelijk werkt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je moet de OTA applyen, esphone > 2025.7.5 ga je problemen mee krijgen als je keer power cycle gedaan heb.

Als je in HA een OTA notificatie krijgt, kan je die daar gewoon accepteren, dan krijg je vanzelf de laatste stabiele versie. Als je al een binary gebruikt van mijn github, dan hoef je niet meer zelf te klooien met esphome builder

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 30-09-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14562984
We zijn er denk ik bijna, nog paar user reports afwachten en dan kan hij public gereleased worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nog wat leuke grafiekjes. Vandaag maar setpoint op 22.5 gezet om meer test data te krijgen.
Ik heb verder heating slope op 0.2 staan, want ik wil dat het systeem met kleine stappen reageert. Max limiet even op 27c gezet omdat mijn systeem half ingeleerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9MXrT5NeC6t2D7iesYG6le2m2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aoJbcbW0sESJatsC78FnOTT.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat hij netjes op 27c begint, en als de feedback temperatuur toeneemt hij rustig de aanvoer terug brengt naar 26c. Hij is dan bijna bij setpoint. Er is intussen nog een SWW run tussendoor gekomen.
Ziet er prima uit. Compressor frequentie is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik ga hem straks compileren/uploaden, inrichten en testen. Ik laat hier weten of het lukt en hoe het bij mij werkt.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee
je kan beste debug enablen voor de auto_adaptive alleen om intern te volgen wat hij doet
YAML:
1
2
3
4
5
logger:
  level: debug
  baud_rate: 115200
  logs:
    auto_adaptive: DEBUG

Dan krijg je alle debug msg van de auto adaptive
[12:48:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[12:48:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=22.1, Target=22.5, Outside=15.0, Bias=0.0
[12:48:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.4, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.038
[12:48:24][I][auto_adaptive:340]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.40). Offset increased from 25.13 to 25.16
[12:48:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 26.0°C (max of Z1:26.0, Z2:0.0)
[12:58:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[12:58:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=22.2, Target=22.5, Outside=15.0, Bias=0.0
[12:58:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.3, Dynamic+=0.3, Dynamic-=-0.2, LR=0.036
[12:58:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 26.0°C (max of Z1:26.0, Z2:0.0)
Even nog 1 ding. Ik gebruik de room thermostaat om de target temp uit te lezen, dus die moet je bij voorkeur het zelfde instellen als je externe thermostaat die op de In1 ingang zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Ik heb eea ingesteld, maar het gaat nog niet helemaal goed.
Ik had eerder een WAR curve tussen 32 en 45 graden, wat inhoud dat hij altijd een aanvoertemp tussen 32 en 40 graden had.

De status is nu uit, terwijl er wel vraag van de thermostaat op IN1 is. Ik heb voor nu even handmatig de terugkoppeling Z1 en Z2 even op 18,5 gezet.
Dit heb ik nu in HA staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJmQyx2EqQqS9SawWDO_Mm1vxSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3kowDnqgUMz57CSxCYLtQ6S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ricvee op 02-10-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hij staat nog op kamer thermostaat, die select box moet je naar HA/REST doen als je terug koppeling handmatig doet, anders kijkt hij naar je zone1 en zone2 thermostaten.

Je kan de helling hoger zetten voor radiatoren, dan zie je dat de TA hoger wordt. Als je log aan heb kan je zien wat hij doet. Moet je en dumpen (geen uart log vink aan doen)
heat slope
• Low (0.6-0.8) for well-insulated homes with UFH.
• High (1.2-1.6) for older homes with radiators.
Je moet initieel even TA op iets van 32 zetten via de climate. We worden pas op intervallen van 10 min actief, ws is hij nog niet 'langs' geweest om de TA aan te passen

Bij eerste start moet hij ook nog leren. Kijk even in de logging wat hij als calculated flow heeft en wat er wordt verstuurd.

[ Voor 43% gewijzigd door xoror op 02-10-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Aangepast maar HA/REST.

Helling op 2,0 gezet.

Hij startte net, maar ging na 5 minuten weer uit, en nu net na 4 minuten weer aan.
Is dat normaal gedrag of moet ik nog iets aanpassen?
Welke waardes moet ik aanpassen voor de thermostaat-setpoint en afgelezen temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee dat is niet goed, ws heb je short cycle bescherming ook nog niet uit staan. Voor nu is dat oke maar wanneer het systeem draait, kan je het beter aanzetten. Nu niet aanzetten, anders wordt je zoveel min uitgesloten ;-) (al kan je dat met dat knopje wel weer resetten)

Welke Ta starte hij? Ws kon je min vermogen niet kwijt. Heb je logging ? Ik gok dat je start temp te laag was en hij het min vermogen niet kwijt kan. Staan er zones misschien dicht?

Je kan de zone 1 en 2 temperatuur thermostaten het setpoint instellen.

verder is de helling van 2.0 fors hoor, je moet in de log kijken welke calculated flow daaruit komt, maar ws ver boven je max temp

[ Voor 70% gewijzigd door xoror op 02-10-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Waarschijnlijk startte hij idd iets te laag. Hij probeerde het met 28 graden, terwijl mijn systeem minimaal 32 graden nodig heeft. Kan ik het minimum ook ergens instellen?
Short cycle aan/uitzetten, waar doe ik dat?
Het staat nu zo (niets aan aangepast door mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF59s1e83L8bDVqX8MjL4-n6Z7U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u2MLFAWltW38G7IZogHDdTpO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
short cycle blokkeertijd > 0 -> beveiliging staat uit.
waarde > 0 -> systeem doet even pauze voor zoveel mins voor het verder gaat. Pauze gaat via svc en prohibits

Ik denk dat de 28 nog met de 0.8 default slope was. Ik gok dat hij nu wel (veel) hoger start met jouw nieuwe slope.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 02-10-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Dus die short blokkeer modus kan ik bijv. op 5 minuten zetten in mijn geval?

Hij loopt nu inmiddels al weer 20 minuten, en heeft nu een aanvoer van 31 graden en retour van 28,5.
Is nog wel wat aan de lage kant, maar ik ga er vanuit dat hij nu aan het leren is?

[ Voor 17% gewijzigd door ricvee op 02-10-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De 5 mins is de setting (die slider) is wanneer we iets moeten zien als een short cycle. 5m is default. Dus als je compressor <= 5 min maar draait dan schakelt hij bescherming in. In de selectie box kan je dan vervolgens bepalen hoe lang hij pauze moet nemen.

Ja geeft hem even dagje wat betreft het leren. Je kan het leer proces volgen, zie de getting started sectie van de documentatie. Welke slope heb je nu ingesteld?

Als je die logging aan heb staan, zie je ook regels van "room too cold, adjusting offset", dan is hij de offset aan het aanpassen voor jouw woning.

[ Voor 65% gewijzigd door xoror op 02-10-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
short cycle blokkeertijd wel of geen tijd instellen?
Ik heb de slope nu op maximaal gezet dus 2,5
Aanvoer is nu 32 graden op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
zet op 15m voor pauze, voor het geval ik nog een fout ergens gemaakt heb en je wp onnodig pendelt
Ik heb hier 2 dagen gedraaid en geen pendel gehad, dus echt nodig is het denk ik niet. Maar better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Aanvoertemperatuur is nu door gestegen tot tegen het ingestelde maximum van 45 graden.
Dat is wel wat erg veel, maar ik ga er vanuit dat dit onderdeel is van het inleren?

[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 03-10-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee Ja, maar dat komt vooral vanwege je hoge slope, ik zou iets van 1.6 - 2.0 oid proberen. Ik denk dat mijn default offset veel te laag was voor jouw installatie, daardoor moest je een te hoge slope hanteren. Nu hij een dag heeft geleerd, kan je hem naar wat lagere waarde brengen

Ik neem aan dat je wel wat geregeld heb voor die temperature feedback die je handmatig doet? Want hij gebruikt die om te bepalen of zijn verhogingen/verlagingen effect hebben.

Zou je wat logging kunnen posten dan kunnen we het zeker weten.
esphome logs --device esp_ip ecodan-esphome.yaml (even open laten staan en na een tijdje copy/pasten)
[08:18:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[08:18:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=21.8, Target=22.5, Outside=10.0, Bias=0.0
[08:18:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.7, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.044
[08:18:24][W][auto_adaptive:323]: Z1 HEATING: Flow limited to 27.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 27.2
[08:18:24][I][auto_adaptive:340]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.70). Offset increased from 25.16 to 25.21
[08:18:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 27.0°C (max of Z1:27.0, Z2:0.0)
[08:28:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[08:28:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=21.8, Target=22.5, Outside=10.0, Bias=0.0
[08:28:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.7, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.044
[08:28:24][W][auto_adaptive:323]: Z1 HEATING: Flow limited to 27.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 27.2
[08:28:24][I][auto_adaptive:340]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.70). Offset increased from 25.21 to 25.25
[08:28:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 27.0°C (max of Z1:27.0, Z2:0.0)
[08:38:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[08:38:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=21.9, Target=22.5, Outside=10.0, Bias=0.0
[08:38:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.6, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.042
[08:38:24][W][auto_adaptive:323]: Z1 HEATING: Flow limited to 27.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 27.3
[08:38:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 27.0°C (max of Z1:27.0, Z2:0.0)
[08:48:24][D][auto_adaptive:248]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 1
[08:48:24][D][auto_adaptive:284]: Processing Zone 1: Room=21.9, Target=22.5, Outside=10.0, Bias=0.0
[08:48:24][D][auto_adaptive:314]: Error: Current=0.6, Dynamic+=0.4, Dynamic-=-0.3, LR=0.042
[08:48:24][W][auto_adaptive:323]: Z1 HEATING: Flow limited to 27.0°C (Safety Limit), calculated_flow: 27.3
[08:48:24][I][auto_adaptive:340]: Z1 HEATING: Room too cold (err: 0.60). Offset increased from 25.25 to 25.29
[08:48:24][D][auto_adaptive:408]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 27.0°C (max of Z1:27.0, Z2:0.0)

[ Voor 128% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-10 10:14
Is het momenteel mogelijk om een cascase opstelling met meerdere toestellen te koppelen?
Deze hebben voor een opstelling met 2 toestellen eigenlijk 3 FTC controllers (1 main, 2 sub).
De parameters zijn via de main af te lezen met request codes via refrigeration address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Beireken Bepaalde cascaded data is wel uit te lezen, maar ik heb dat niet standaard toegevoegd. Ik geloof dat het volgende in te zien is:
- sub connect status
- sub operation
- sub compressor
- sub compressor freq
- sub total compressor runtime
Het kunnen er 1-6 zijn, dus dat is ook wel een uitdaging om dat te regelen. Maar er is hier ook niet heel veel vraag naar, jij bent de eerste die het benoemt.

Meeste mensen plaatsen gewoon meerdere atoms omdat op de main niet alles is te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-10 10:14
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:04:
@Beireken Bepaalde cascaded data is wel uit te lezen, maar ik heb dat niet standaard toegevoegd. Ik geloof dat het volgende in te zien is:
- sub connect status
- sub operation
- sub compressor
- sub compressor freq
- sub total compressor runtime
Het kunnen er 1-6 zijn, dus dat is ook wel een uitdaging om dat te regelen. Maar er is hier ook niet heel veel vraag naar, jij bent de eerste die het benoemt.

Meeste mensen plaatsen gewoon meerdere atoms omdat op de main niet alles is te zien.
Bedankt, ik had nog niet gedacht van gewoon op elke sub een esp te zetten. Maar dat zou misschien inderdaad wel gewoon beter zijn... Voor uitlezing dan toch, aansturen moet via de main.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Beireken Ja inderdaad. Atoms zijn goedkoper dan mijn vrije tijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:49:
@ricvee Ja, maar dat komt vooral vanwege je hoge slope, ik zou iets van 1.6 - 2.0 oid proberen. Ik denk dat mijn default offset veel te laag was voor jouw installatie, daardoor moest je een te hoge slope hanteren. Nu hij een dag heeft geleerd, kan je hem naar wat lagere waarde brengen

Ik neem aan dat je wel wat geregeld heb voor die temperature feedback die je handmatig doet? Want hij gebruikt die om te bepalen of zijn verhogingen/verlagingen effect hebben.

Zou je wat logging kunnen posten dan kunnen we het zeker weten.
esphome logs --device esp_ip ecodan-esphome.yaml (even open laten staan en na een tijdje copy/pasten)

[...]
Ik begrijp nu dat ik deze sensor Zone 1 temperatuur moet laten updaten met het Setpoint van de Netatmo thermostaat, en dat ik deze sensor Auto-Adaptief: Terugkoppeling Huidige Kamertemperatuur z1 met de gemeten temperatuur van de Netatmo. Ik ga daar mee aan de gang.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee
Ja, je moet dus 2 dingen doen:
- hudige temp terugkoppelen naar die feedback temp. (verplicht)
- De Zone 1 temperatuur moet je voeden met de target temp (setpoint) van je echte thermostat (dan weet ik wat de gewenste temp is). Deze kan je ws 1x handmatig instellen omdat je target temp niet echt meer wijzigt? Anders moet je dat automatiseren idd. (optioneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:43
Ik heb een update gedaan echter zie ik geen waardes meer.
Ook niet als ik inlog via :http://ecodan-heatpump.local/
Wat heb ik verkeerd gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvBkvE2o04YRVZ_xg5TnrjsOVsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTHJnUpGM9UBRc7DfcfTktG6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Leonhannink schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:44:
Ik heb een update gedaan echter zie ik geen waardes meer.
Ook niet als ik inlog via :http://ecodan-heatpump.local/
Wat heb ik verkeerd gedaan?

[Afbeelding]
ws te nieuwe esphome via esphome builder
zie: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171
Als je standaard hardware gebruikt gewoon laatste release bin flashen van mijn github. Anders zelf compileren maar esphome fixeren op 2025.7.5

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
Bedankt voor je reactie, maar ik ben nog een beginner. Waar vind ik de Bin files van 2025.7.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
Mss was mijn vraag niet duidelijk maar ik kan de factory.bin bestand in nl niet vinden: https://github.com/esphome/esphome/releases/tag/2025.7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
in het topic wat ik gelinkt had moet je fixeren met pip install esphome=2025.7.5

Maar als je esphome builder gebruikt werkt dat niet, en moet je gaan klooien met docker geloof ik. Even googlen hoe dat moet, ik gebruik het niet dus ik weet de exacte commando's niet.

Maar als je gewoon een atom gebruikt kan je mijn binaries gebruiken, dan hoef je niet zelf te klooien.
Anders deze guide gebruiken: https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md

en dan ipv pip install esphome -> pip install esphome==2025.7.5

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Ik denk dat ik een probleempje heb met MQTT (ik weet het, wordt niet ondersteund hier)
Een aantal sensoren die ik wel zie met MQTT-explorer, komen niet binnen in Domoticz.
Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat ik device namen in Domoticz heb aangepast.

Zou het een idee zijn om helemaal opnieuw te beginnen, met eerst een factory-reset,dan netwerk instellen, en daarna opnieuw compileren/uploaden, en daarna MQTT opnieuw in te stellen in Domoticz?
Ik mis nu oa deze sensoren in Domoticz:
Auto-Adaptief: Terugkoppeling Huidige Kamertemperatuur z1
WiFi Signaal dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja een factory reset alles, daarna zelf compileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:57:
ja een factory reset alles, daarna zelf compileren
Kan ik die factory reset uitvoeren via de OTA optie vanuit de webinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Kan ik die factory reset uitvoeren via de OTA optie vanuit de webinterface?
nee factory zijn helaas alleen (goed) via usb te flashen (voorlopig, in de toekomst kan het wel)

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Oh, dan moet ik wachten tot de Legionella-run klaar is, en ik de unit kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:07:
Oh, dan moet ik wachten tot de Legionella-run klaar is, en ik de unit kan uitzetten.
YAML:
1
2
3
    button:
      - platform: factory_reset
        name: "Factory Reset Device"

plak dat in je yaml, build, flash en dan kan je met de button resetten
Wifi moet je opnieuw configgen tenzij je secrets.yaml.heb gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:43:
in het topic wat ik gelinkt had moet je fixeren met pip install esphome=2025.7.5

Maar als je esphome builder gebruikt werkt dat niet, en moet je gaan klooien met docker geloof ik. Even googlen hoe dat moet, ik gebruik het niet dus ik weet de exacte commando's niet.

Maar als je gewoon een atom gebruikt kan je mijn binaries gebruiken, dan hoef je niet zelf te klooien.
Anders deze guide gebruiken: https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md

en dan ipv pip install esphome -> pip install esphome==2025.7.5
Ik ben nog best een leek, fixeer met pip install dat zegt mij helemaal niets.
Ik gebruik geen esphome wel de atom waar ik de factory bin files op installeer.
Kun jij voor mij de bestanden fixeren tot een factory.bin files in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Leonhannink schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben nog best een leek, fixeer met pip install dat zegt mij helemaal niets.
Ik gebruik geen esphome wel de atom waar ik de factory bin files op installeer.
Kun jij voor mij de bestanden fixeren tot een factory.bin files in NL?
Ja alle bins van mijn GitHub zijn goed. pak laatste OTA release en flash het via http://esp_ip

zie manual flash from bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Het is me helaas niet gelukt in domoticz.
Ik heb zojuist de netatmo gekoppeld in HA, en kan deze nu ook daar uitlezen.
Het lukt me alleen nog niet om die automation.yaml met de gekopieerde aangepaste settings uit de handleiding op te slaan. Ik krijg dan een foutmelding. Ik weet op dit moment nog niet van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
heb je laatste doc gelezen? heb daar uitgelegd hoe je die automation installeert

Post errors van HA? misschien zie ik iets

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Message malformed: extra keys not allowed @ data ['0']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Ik probeer dit erin te plakken met bewerken met yaml:
- id: SyncTemperatureToAdaptiveController
trigger:
entity_id: climate.woonkamer # Replace with your main thermostat
condition:
value_template:
"{{ trigger.from_state.attributes.current_temperature != trigger.to_state.attributes.current_temperature
}}"
action:
target:
entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_current_room_temperature_feedback_z1 # also add z2 if you have 2 zones
data:
value: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'current_temperature') }}" # Replace with your main thermostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
wat je ook kan proberen
Settings > Automations

voeg dan 1 toe, gewoon klikken, en dan edit yaml en dan body erin plakken zonder id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:35:
wat je ook kan proberen
Settings > Automations

voeg dan 1 toe, gewoon klikken, en dan edit yaml en dan body erin plakken zonder id
Het is gelukt! Zat ook nog een vertaaldingetje in.
Nu ga ik nog proberen om het Setpoint te syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee dat gebeurt op elke change, maar je kan ook handmatig bij automations run action doen.

Verder nog een leuke grafiek van het aanpassen (heating offset curve)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NdcZ38LbcJ7BVALHHfJKUBT858=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFtCrTbJWkGOHnTcIMXLFjEW.png?f=fotoalbum_large

Vandaag is het kouder dan gisteren en ik heb de verwarming in de ochtend aangezet. Hij is na 3.5 uur aangepast aan de nieuwe situatie en heeft huis hele dag stabiel lekker warm gehouden.

Mijn slope is 0.2 en daardoor stijgt het wat langzamer, maar dat is wat ik precies wil bij vloerverwarming. Er zit ook een dipje in, daar kwam een fake defrost tussendoor maar die lijkt ook goed te zijn opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Ziet er netjes uit!
Ik heb nu in HA een automation voor de huidige temperatuur, en 1 voor het setpoint van de Netatmo.
Dus het inleren kan nu echt beginnen.
@xoror Bedankt voor je hulp en geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
xoror schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Ja alle bins van mijn GitHub zijn goed. pak laatste OTA release en flash het via http://esp_ip

zie manual flash from bin
Hier heb ik de laatste bestanden vandaan en geflasht
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/releases/latest
De volgende 2 bestanden 1. esp32s-proxy2-z2-nl-2025-09-03.factory en 2. de ota versie.

Ik heb de atomS3 lite niet gekoppeld in HA via ESP Home builder. Ik koppelde deze altijd los van de warmtepomp en flashte deze via een usb kabel via mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vanaf nu hoeft dat niet meer, je krijgt vanzelf updates aangeboden ervoor in HA nu je mijn firmware draait.

Je hoeft dus niet meer manueel te flashen. Als je toch een bepaalde firmware wil flashen kan dat gewoon nu via http://esp_ip onderaan de pagina

overigens hoef je maar een van de 2 (ota of factory) te installeren, niet beide.
factory wiped alle data (clean install zeg maar)
ota update alleen de software maar laat de opgeslagen data met rust

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 03-10-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KpGEo8mIKcmBv9ty4dTXtQnYQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeq305pqYO0Z4alYhJqgg6DE.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer wirelessly te updaten maar ik loop tegen deze errors aan. @xoror enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud even een clean doen ?
Maar ik zie esphome builder, die pakt de laatste esphome, ga je connection issues mee krijgen.
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171
advies is dus voorlopig niet te updaten via esphome builder

Jij heb toch gewoon een atom? Waarom gebruik je niet gewoon binary, krijg je vanzelf OTA aangeboden.
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases

[ Voor 92% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 12:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ok ok ik ben ook om, doei MELcloud en hallo ESP32 :w .

Alles werkend binnen een kwartiertje, echt top, bedankt @xoror voor de easy install bin images en bedankt @AUijtdehaag voor het kabeltje _/-\o_ .

Vraagje toch nog, ik zie een:
- climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperatuur
en een:
-climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat

Deze lijken precies hetzelfde te doen. Klopt het dat het voor mij (1 zone, ruimtetemperatuurregeling) niet uit maakt welke ik aanstuur?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
[b]xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"xoror schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:07

Jij heb toch gewoon een atom? Waarom gebruik je niet gewoon binary, krijg je vanzelf OTA aangeboden.
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases
Ja heb een Atom. Hoe doe ik dat? Ben er niet zo in thuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo
Bij fixed flow (heating/cooling) gebruik je deze climate om je flow temperatuur in testellen
climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperatuur

bij room modes (heating/cooling) gebruik je deze om de gewenste kamer temp in te stellen
climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat

Ik moet de namen nog een keer veranderen, maar er zijn al teveel mensen afhankelijk van deze namen ;-)
Het moet eigenlijk
flow temp climate en room temp climate zijn, dat is het stukken duidelijker. Misschien verander ik dat nog wel een keer, maar dan moeten mensen hun automations even renamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Ja heb een Atom. Hoe doe ik dat? Ben er niet zo in thuis
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

Als je een recente firmware heb met ota updates kan je ook via http://esp_ip updaten. Kies dan de OTA variant. Mogelijk moet je wifi eenmalig opnieuw instellen afhankelijk hoe oud je oude firmware is

Als je wat ouder firmware heb, moet je even atom eruit halen en flashen via chrome, is heel makkelijk, next, next, next en wifi gelijk daar ook instellen. Pak voor de eerste keer de factory variant

Daarna hoef je nooit meer zelf te compilen, als ik een release tag, krijg je een notificatie en kan je de update gewoon accepteren in HA.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhuNqHZo9pm6ptglN4T90h2rOOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3JqSyncak2Tl2Ledyg0bOPsK.png?f=fotoalbum_large

@xoror
Volgens mij zit het bij mij andersom:
Dus climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat is de flow temperatuur, en climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperature is het Setpoint

Welke moet ik gebruiken om het setpoint van mijn Netatmo thermostaat aan door te geven, en hoe ik dat precies?
Ik kan de waarde vh setpoint van de Netatmo goed uitlezen, maar weet nog niet hoe ik deze goed in climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperature kan krijgen.
Met number werkt het niet, helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door ricvee op 04-10-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Het moet andersom zijn zie @ricvee
Okay het is zo verwarrend dat ik ze ook door elkaar haal.Ik zal het aanpassen en mensen notifyen bij volgende release dat de naam iets anders is geworden.

In het engels:
climate.ecodan_heatpump_zone_1_flow_temp
climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp

Nederlands iets van:
climate.ecodan_heatpump_zone_1_aanvoertemp
climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_kamertemp

Zelfde voor zone 2.

[ Voor 36% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
vanaf nu hoeft dat niet meer, je krijgt vanzelf updates aangeboden ervoor in HA nu je mijn firmware draait.

Je hoeft dus niet meer manueel te flashen. Als je toch een bepaalde firmware wil flashen kan dat gewoon nu via http://esp_ip onderaan de pagina

overigens hoef je maar een van de 2 (ota of factory) te installeren, niet beide.
factory wiped alle data (clean install zeg maar)
ota update alleen de software maar laat de opgeslagen data met rust
Weer aangesloten de Atom op de warmtepomp, benaderd via de http://esp_ip en gevonden, maar deze geeft nog steeds geen waardes weer. Ook niet na de Ota update onderaan de pagina. de ESP in HA verwijderd in HA en na een restart van HA vind hij de warmtepomp wel weer, maar nog steeds geen waardes. wel de waardes van de ESP/ATOM maar niet van de warmtepomp. Heb jij een nog een andere mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Ik probeer nu dit om het setpoint van mijn Netatmo te syncen, maar ik zie hem nog niet gesynct.
Geen foutmeldingen.
alias: Sync Setpoint to Zone 1 temperature
triggers:
entity_id: climate.woonkamer
attribute: temperature
conditions:
{{ trigger.from_state.attributes.temperature !=
trigger.to_state.attributes.temperature }}
actions:
target:
data:
value: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
@xoror Het lijkt voor mij niet uit te maken in ruimte temperatuur modus. Ik heb via een automation de ingestelde temperatuur via de climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat aangepast naar 19,5 en ze zijn nu beide gewijzigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JHNVhT7ZNaSiMZ5wxHQEMZ2mIg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2binfTknuoVENj7TFF5R7E5A.jpg?f=user_large

Andersom, als ik de 'temperature' nu wijzig naar 19,0 dan zie ik enkele seconden later de 'thermostaat' ook naar 19,0 springen. Dus ze volgen elkaar en laten steeds hetzelfde zien.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Leonhannink er zit een schakelaar "UART logging" zet die eens aan en kijk op
http://esp_ip

Probeer wat logs te plakken van dat raampje.
Verder kan je in HA bij devices > esphome de versie zien.
Wat staat er bij jou? Moet iets staan van 2025.7.5 (datum en tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
michaelvo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:38:
@xoror Het lijkt voor mij niet uit te maken in ruimte temperatuur modus. Ik heb via een automation de ingestelde temperatuur via de climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat aangepast naar 19,5 en ze zijn nu beide gewijzigd:

[Afbeelding]

Andersom, als ik de 'temperature' nu wijzig naar 19,0 dan zie ik enkele seconden later de 'thermostaat' ook naar 19,0 springen. Dus ze volgen elkaar en laten steeds hetzelfde zien.
Ja en nee, Dus in room temp, stel je via de "temperatuur" climate in.
De flow climate geeft ook altijd actuele flow temp aan, dus de flow temp die je room temp aanmaakt zeg maar. Het kan toevallig mee veranderen, maar jouw waarden zijn wel te toevallig.

Vergis je daar niet mee? Post anders eens je automation? Even kijken of ik wat zie. Ik kan hier gewoon die 2 onafhankelijk van elkaar aanpassen.

Overigens zijn de pre-releases nu aangepast met de nieuwe namen. Die worden denk ik begin komende week gereleased. Dan krijgen de gebruikers short cycle protection en auto adaptive impl van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:38:
Ik probeer nu dit om het setpoint van mijn Netatmo te syncen, maar ik zie hem nog niet gesynct.
Geen foutmeldingen.
triggers:
conditions:
actions:
target:
data:
value: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }}"
setpoint is target_temperature attribuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:05:
@michaelvo
Bij fixed flow (heating/cooling) gebruik je deze climate om je flow temperatuur in testellen

bij room modes (heating/cooling) gebruik je deze om de gewenste kamer temp in te stellen
climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat

Ik moet de namen nog een keer veranderen, maar er zijn al teveel mensen afhankelijk van deze namen ;-)
Het moet eigenlijk
flow temp climate en room temp climate zijn, dat is het stukken duidelijker. Misschien verander ik dat nog wel een keer, maar dan moeten mensen hun automations even renamen
Verander die namen dan maar snel en neem het even goed op in een changelog. Ik verwacht dat je spoedig de goto bent met de wijzigingen in melcloud en de mensen die dan het licht gaan zien ;).

(Het is imho als tweaker onlogisch om überhaupt naar melcloud te blijven kijken als je met de tijd een opensource project als deze ziet ontwikkelen… waarom zou je überhaupt een cloud willen?)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie ja al gedaan voor de volgende release https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-04.8
Het moet ook gelijk in alle talen :(

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Les voor de volgende keer: gelijk doen als je het vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:42:
[...]
Ja en nee, Dus in room temp, stel je via de "temperatuur" climate in.
De flow climate geeft ook altijd actuele flow temp aan, dus de flow temp die je room temp aanmaakt zeg maar. Het kan toevallig mee veranderen, maar jouw waarden zijn wel te toevallig.

Vergis je daar niet mee?
Nee 100% zeker vergis ik me niet. Toen de warmtepomp even aanstond na opstarten zag ik een aanvoertemp van 24,0 en een retourtemp van 20,5. Beide climates (temperatuur & thermostaat) gaven op dat moment dezelfde waardes (target 19,0 en current 20,0).

Voor de zekerheid was dit de automation die m naar 19,5 heeft gezet (ik verhoog de actuele target met 0,5):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
triggers:
  - trigger: time
    at: "15:00:00"
conditions: []
actions:
  - action: climate.set_temperature
    data:
      temperature: >-
        {{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat',
        'temperature') | float + 0.5 }}
    target:
      entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Als je hem via de HA ui +/- doet werkt dat dan ok ?
Het werkt hier onafhankelijk. Maar ik zal later eens even via automation kijken of dat fout gaat. Heb je toevallig een remote wireless thermostaat van mitsu of van mij die de waarde synced? De room thermostat zou een spiegeling moeten zijn daarvan (gaat er dus misschien wat in een rondje via de automations)

want als dit niet werkt dan had ik al een boel bug reports gehad

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:57:
@michaelvo Als je hem via de HA ui +/- doet werkt dat dan ok ?
Ja!
Het werkt hier onafhankelijk. Maar ik zal later eens even via automation kijken of dat fout gaat. Heb je toevallig een remote wireless thermostaat van mitsu of van mij die de waarde synced? De room thermostat zou een spiegeling moeten zijn daarvan (gaat er dus misschien wat in een rondje via de automations)
Ik heb inderdaad de PAR-WT60 remote thermostaat van Mitsubishi. De waarde die ik hierop aflees komt ook steeds (na een paar minuten wachttijd) overeen met de gezette waarde via de climate entities, zowel de 'temperatuur' als de 'thermostaat' dus.

Anyway, ik weet nu iig dat er een verschil zou kunnen zitten tussen deze 2. Voor mij lijkt het nu (in ruimteregeling) niet uit te maken welke ik aanpas. Het is iig zeker dat geen van beide een relatie heeft met de door de ruimteregeling bedachte aanvoertemp.

Mocht ik toch nog iets voor je kunnen testen dan laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:57:
want als dit niet werkt dan had ik al een boel bug reports gehad
Nog even gekeken, als ik naar 'verwarmen flow' ga dan verandert de thermostaat climate idd naar de aanvoertemp. Terug naar 'verwarmen ruimte' en hij gedraagt zich weer als de temperatuur climate.

Dus je krijgt geen bug reports want er gaat in beide gevallen niets mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THL2YiQXChSJzXsk6MIR77Jn7fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx0LuV0JlPdKhBsda9WFOm6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOf8xBmhzgfsehuGSL-v2B604Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULxI14peBzuZLAQW7MSARfa7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo hmm ik kan het reproduceren, dat is apart, ik zal even kijken hoe dat zit. Ws geeft hij in ruimte temp het ook terug via de reguliere flows. Het werkt in de andere modes wel onafhankelijk toch ? Ik zit zelf nooit in RR, maar zal even kijken of ik wat kan vinden. Voor nu mag je de flow climate gewoon negeren in RR.

Dank voor reporten, ga kijken of ik wat fout gedaan heb onder deze omstandigheden. We lezen namelijk de flow terug van de WP, dwz dat hij het dus terug geeft in deze mode.

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
@Leonhannink er zit een schakelaar "UART logging" zet die eens aan en kijk op
http://esp_ip

Probeer wat logs te plakken van dat raampje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxQTZXGIBDqaUlHiv0teCTtFWiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sSGlPuQy2402G8yIL4S0FUVh.png?f=user_large

ik kan alleen de versie van ESP niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKWu3HuZ-nTiDU2n6epj4yrPdKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLN0TOFszZ4Djvlsf7PmcnhS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w54_zDhyxa9kM5Il2dihrLvaBEE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6jjsv8un4o5pFTKjcaY4l2jr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
als je klikt op die onderste Ecodan heatpump, dan zie je wel links boven een scherm met de versie.
Maar ik weet bijna zeker dat het flashen niet goed is gegaan als ik de logs zo zie.

Je heb die install from bin doorgelopen ? dus via chrome de gedownloade factory geflashed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Nu online
Mijn automation voor het setpoint is nu wel gelukt!
Ik deel hem hieronder voor andere HA-nieuwelingen

triggers:
conditions:
actions:
data:
temperature: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }} "
target:
entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door ricvee op 04-10-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
Verder kan je in HA bij devices > esphome de versie zien.
Wat staat er bij jou? Moet iets staan van 2025.7.5 (datum en tijd)
idd gevonden en klopt deze staat op 2025.9.3. Nu de volgende vraag hoe kun je deze dan gaan downgraden?
Ik heb ook een atom S3 voor mijn airco en die heeft geen problemen met deze versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
als je klikt op die onderste Ecodan heatpump, dan zie je wel links boven een scherm met de versie.
bedoel je dan dit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhVI8Zz_29rikELsP5w3y3GeEd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d1H6G2i5O2XDNFjjVJOoLPLa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
dd gevonden en klopt deze staat op 2025.9.3. Nu de volgende vraag hoe kun je deze dan gaan downgraden?
Dit gaat over de ESPhome device builder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je draait correcte versie. heb je wel proxy pcb omdat je die firmware heb geflashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
wat is proxy pcb?
ik heb de warmtepomp in HA verwijderd, opnieuw HA opgestart en de Warmtepomp was weer zichtbaar. Update gedaan via usb met de computer geflasht. maar nog steeds geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Leonhannink dat is het probleem, je heb deze nodig https://github.com/gekkek...1-nl-2025-09-03.1.ota.bin

download die en upload hem via http://esp_ip, onderin de pagina, daarna moet het wel werken.
Je heb de proxy pcb firmware gedownload, maar je heb geen proxy hardware. Ik neem aan dat je geen melcloud of procon eraan heb hangen als slave right ?

Je moet al die assets open klikken, dan zie je alle firmware versies.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 04-10-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonhannink
Yes thanks, het werkt.

kan ik nu wel weer gewoon de updates doen?

Dankje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Leonhannink schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:26:
Yes thanks, het werkt.

kan ik nu wel weer gewoon de updates doen?

Dankje!!
nee, je krijgt nu in HA vanzelf update notificatie die je kan accepteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:18:
Mijn automation voor het setpoint is nu wel gelukt!
Ik deel hem hieronder voor andere HA-nieuwelingen

triggers:
conditions:
actions:
data:
temperature: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }} "
target:
entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperatuur
Bijna goed, je moet nog afronden op 0.5.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: SyncSetpointToAdaptiveController
  alias: Sync Room Setpoint to Auto-Adaptive Controller
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ trigger.from_state.attributes.temperature != trigger.to_state.attributes.temperature }}"
  action:
      target:
        entity_id: climate.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
      data:
        temperature: "{{ (state_attr('climate.kantoor', 'temperature') * 2) | round(0) / 2.0 | float }}"

Heb het ook maar opgenomen in de documentatie

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste