Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als koelen leuk werkt dan kan dat hier een mooie oplossing zijn! Voor verwarmen blijf ik dan wel lekker bij de werking van de FTC.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als het goed werkt de FTC, heb je geen reden om iets anders te proberen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:00
xoror schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:02:
Alle reports met reboot, op die van @Blackraven na zijn eigenlijk altijd toe te schrijven aan slechte wifi, hoppende esp32, etc. Esphome (en esp in algemeen) lijken daar wat gevoeliger voor. Het is een vaak terug kerend probleem.
Vooralsnog werkt hij weer als vanouds en is hij nog steeds up-and-running sinds de laatste flash op 15 september. (heb nu alleen de extra GPIO benoemd, hoewel dus waarschijnlijk niet nodig, mdns optie nog niet uitgeprobeerd.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:23:
[...]

Vooralsnog werkt hij weer als vanouds en is hij nog steeds up-and-running sinds de laatste flash op 15 september. (heb nu alleen de extra GPIO benoemd, hoewel dus waarschijnlijk niet nodig, mdns optie nog niet uitgeprobeerd.)
Vrees dat het meer geluk is. De interrupt pin is niet aangesloten, dus definiëren zou niet zoveel uitmaken. Het volgende moet je proberen als hij weer crashed.

YAML:
1
2
3
4
5
6
ethernet:
  ...
  clock_speed: 20Mhz
  power_pin: -1
  reset_pin: -1
  polling_interval: 10ms

Het gaat met name om die polling_interval

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 22-09-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror
Validate config file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Failed config

ethernet: [source /config/ecodan-esphome.yaml:107]
  type: W5500
  clk_pin: GPIO5
  cs_pin: GPIO6
  miso_pin: GPIO7
  mosi_pin: GPIO8
  clock_speed: 20Mhz

[power_pin] is an invalid option for [ethernet]. Please check the indentation.
  power_pin: -1

Invalid pin number: -1 (must be 0-46).
  reset_pin: -1

In de documentatie van esphome/ethernet component staat de power_pin alleen voor RMII toegestaan.
Ik haal de power en reset pins er wel even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
YAML:
1
2
3
ethernet:
  ...

sorry teveel gepaste, alleen de polling erin en de interrupt eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:54
@xoror Vraagje:

Kan ik naast mijn huidige MQTT/Domoticz ESP config, ook HA op een andere RPI erbij laten draaien?
Ik begrijp dat ik dan de api sectie moet activeren in ecodan-esphome.yaml om eea in HA te krijgen.
Maar kan het MQTT-stuk daar naast blijven draaien?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee Ik heb geen idee, ik zou het gewoon proberen ?
https://esphome.io/components/mqtt/

ze zeggen: mqtt EN GEEN ha -> api: weglaten, dus ik denk dat je beide kan draaien.
probeer het uit en laat het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Lijkt wel op beide te werken met:
api:
reboot_timeout: 0s
# encryption:
# key: !secret heatpump_encryption_key

mqtt:
broker: 172.1.1.150
Nu maar even afwachten of dit stabiel blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja dan ben ik benieuwd naar je wifi history

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Tot nu toe gaat dit goed!
Maar wifi en de ESP hebben geen hapering meer gehad sinds voriege week dinsdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj9QIewd0geIKNXdyPoqJdWfYA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Glc9IvnQQAplYHJw4M90dYjc.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door ricvee op 22-09-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja ik gok dat die gaat dippen bij reboot. Dan weet je het vrijwel zeker. Dus even kijken wanneer de uptime weer is gereset en plak dit plaatje bij op de juiste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 16:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

xoror schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:14:
Ik heb een eerste versie af, en het werkt op mijn systeem. Maar ik heb meer proef konijnen nodig.
dus @Zjemm @Koffie ?[Afbeelding]

Je krijgt de volgende instelmogelijkheden:
- Min on-time: in dit geval 5 mins, maar is instelbaar. Wanneer de compressor korter draait dan dit, wordt het als een short cycle gezien en triggeren we de lockout
- Duration. Hiermee kan je instellen hoe lang je het systeem even wil pauzeren (0, 15, 30, 45, 60). Let op bij 0 is het disabled
- Lockout bin sensor. Hier kan je zien of hij in lockout mode zit
- Cancel lockout. Hiermee kan je een lockout handmatig cancellen

Voor de lockout schakel ik server control in om de betreffende heating/cooling te verbieden. Na de lockout periode wordt het weer hersteld naar de mode die ervoor draaide.

We moten ook even kijken wat goede default waarden zijn, maar standaard staat de duration op 0, dus disabled.

De min on-time, is misschien iets anders bij ht verwarmen, maar dat moeten we even uitvinden.
Verder heb je dan op zichzelf staande 'beveiliging' tegen pendelen. Dit als onderdeel van de auto adaptieve regeling (ik moet evt fouten kunnen opvangen).

(pre) Release: https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-18.5
documentatie: https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md
Sorry, late reactie.
Ik heb het nogal druk de laatste en komende tijd met klussen dus testen zit er even voor mij niet in, sorry.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De auto-adaptieve regeling heeft de afgelopen dagen redelijk goed gewerkt op mijn systeem. Voor mensen die het willen uitproberen, zie de links hieronder. Het idee is dat je instelt wat je kamer temperatuur moet zijn en dat de WP dan de rest voor je regelt. Hopelijk wat eenvoudiger te gebruiken voor mensen met weinig WP ervaring

Het werkt vergelijkbaar met de ruimteregeling van Mitsubishi, maar we zijn flexibeler in de mogelijkheden voor temperatuurterugkoppeling. We zijn dus niet afhankelijk van een specifieke thermostaat om de ruimteregeling te gebruiken. Voor nu gebruiken we nog wel de temperaturen uit de zone1 en zone2 thermostaten. Maar je kan met de REST API gewoon temperaturen van een andere bron terug koppelen.

Voor het koelen kunnen we ook een bandbreedte instellen:
  • Smart Start: Het is verstandig om het systeem tijdens het leren al een hint te geven wat de minimale effectieve aanvoertemperatuur voor koelen is. Bijv minimaal met 19c beginnen
  • Min Flow Temp: Je kunt een ondergrens aangeven voor de aanvoertemperatuur om condensatie te voorkomen. Als je luchtvochtigheidssensoren hebt, zou je het dauwpunt kunnen bepalen en deze ondergrens dynamisch kunnen aanpassen.
Voor het verwarmen is de werking vergelijkbaar met de Mitsubishi-regeling. Voorlopig hebben we één veiligheidsparameter: de maximale aanvoertemperatuur, wat belangrijk is voor vloeren die bijvoorbeeld geen aanvoertemperatuur hoger dan bijv 38°C aankunnen. Ik hoor graag wat er eventueel nog aan de regeling toegevoegd kan worden. Zelf zat ik te denken aan een integratie met de weersvoorspelling of dynamische energietarieven.

Je kan daarnaast profielen kiezen die past bij je eigen woning. Zie documentatie voor meer uitleg

https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/181
binaries: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases (laatste pre-release)
documentation: https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md

[ Voor 82% gewijzigd door xoror op 24-09-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb mijn warmtepomp hoofdzakelijk uit staan.
Enkel op warme dagen (koelen) en op koude dagen (verwarmen) zet ik hem aan.
Werkt het dan ook nog goed?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2025 10:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Jazeker, als hij uitstaat, stopt het systeem met leren ;-) Alle parameters zijn opgeslagen en hij gaat gewoon verder als het weer aanstaat. Het is natuurlijk iets minder ideaal, hij zal na 1 a 2 dagen ingeleerd zijn.

Het nadeel als je hem over lange tijd uitzet, is dat hij eventuele grote schommelingen opnieuw moet inleren.

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:49

Zjemm

...

ik zal even uitzoeken hoe ik die atom kan flashen met deze nieuwe versie.
overigens zal ik het dan eerder testen op verwarmen, want nu valt er niet veel te koelen natuurlijk.
hoewel, als ik hem op koelen zet zou ik wel snel iets moeten gaan zien lijkt me.

voor koelen gaat dat op de flow temp. ik neem aan dat verwarmen dan ook op flow moet ipv ruimte temp gestuurd.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gewoon de binary downloaden en flashen via http://esp_ip (onderaan pagina)
Als je terug wil naar een officiële gewoon die binary op dezelfde manier flashen

Voor verwarmen werkt het (voorlopig) vergelijkbaar met de mitsubishi. Maar je heb wat meer mogelijkheden voor temperatuur feedback, waardoor je niet per se een CNRF atom nodig heb.

Het systeem moet in fixed flow mode staan en vinkje aanzetten dat je auto adaptive wil gebruiken. We sturen op Ta om de ruimte op temperatuur te krijgen. Dat kan ik alleen als de fixed flow modes actief zijn. Maar we sturen wel degelijk op ruimte, buiten temp en aanvoer temperatuur

Er zijn een paar parameters die je moet bekijken. Standaard staat het ingesteld voor redelijk geisoleerde woning met vloerverwarming. De parameters staan in de documentatie beschreven. Je moet eenmalig kiezen en daarna alleen nog maar doel temp van je ruimte instellen.

Het systeem leert nu op een interval van 10m. Dus elke 10m bekijkt hij de situatie en past evt flow temp aan.

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Onnozele vraag:
Ik heb een sensor ecodan_heatpump_estimated_cop in het rijtje staan, deze staat op permanent op 0.
Ik wilde zelf eigenlijk een template sensor helper voor de realtime COP meter maken, maar heb het idee dat de bovenstaande dat al voor mij doet...Maar waar moet ik dan mijn kWh meter ingeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je had geloof ik ftc5 die geeft geen verbruiks data, dus kan ik hem niet schatten voor je.

gewoon zelf een energy meter nemen en dan de output delen en je heb je realtime COP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Ik heb je template sensor even gekopiëerd, thanks.
https://github.com/gekkek...ions/template-sensor.yaml
For the record:
Django/Jinja:
1
2
3
4
{% set pout = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | default(0) | float %}
      {% set pin = states('sensor.sdm72d_total_system_power') | default(0) | float %}
      {% set freq = states('sensor.ecodan_heatpump_compressor_frequency') | default(0) | float %}
      {{ 0 if (pin == 0 or freq == 0) else ((1000*pout) / pin) | float | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Als voorbereiding op het testen met de nieuwe software versie:
ik zit nog even naar de HA grafiek te kijken van afgelopen uren....
WP staat op verwarmen, 18 graden ruimte temp (zone2). Maar het is 22 tot 23 graden in huis dus effectief zou deze niet aan moeten slaan....

Toch zie ik wat pieken in de grafiek...en als ik in de data kijk lijkt dat door zone 1 te komen

zone 1 kan ik alleen op flow en op curve zetten als zone 2 op ruimte temp staat)
die staat dus eigenlijk altijd op curve, en blijkbaar gaat ie daar toch op verwarmen, is die conclusie juist?
ik dacht namelijk dat hij dan zone 2 als uitgangpunt zou nemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmGmbfS08zxdRfnVtuhUjhDqiUM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j07qoIpFG6Kb5GzCqyi9tKT6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R42JV2kZmEhj3ECCBOXZVq4VMEQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KjkN0okFPo4Q4HGXpGol3fJZ.png?f=fotoalbum_tile
dan zijn dit dus ook onnodige verwarmings acties? want met dit weer zou ik alleen warmte vraag bij SWW verwachten

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Dit is dan weer een vraag voor het andere topic (ik weet het, het is vervelend, maar ik heb het ook niet bedacht).

Afhankelijk van je configuratie kan je zone2 onafhankelijk laten zijn van zone 1. Dus ik weet niet hoe het bij jou is ingesteld. Heb je de output van dipswitch 2 en 3?

Verder post je net wat teveel data waardoor de legenda niet te lezen is.
Maar bij 2 zones moet je naar de z1 en z2 feed temp kijken als aanvoer temperatuur als het goed is.

De reguliere aanvoer temp is zeg maar de algemene sensor van feed/return bij de wp zelf. Je moet kijken wat als thermistor is ingesteld voor zone1 en zone2. Staat in je main controller menu ergens.

Als ik het goed begrijp kan je z1 en z2 niet allebei op fixed flow zetten ? (dan moet ik een check aanpassen in de code)

Even wachten met deze pre-release, post eerst je dip switch. En wellicht moet ik een passing maken voor jouw 2 zone scenario.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:47:
...

Als ik het goed begrijp kan je z1 en z2 niet allebei op fixed flow zetten ? (dan moet ik een check aanpassen in de code)

...
FWIW: Ik kan zowel Z1 als Z2 op fixed flow zetten, heb nu Z1 op 40°C en Z2 op 25°C bijv. als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja die mode support ik. Post nog je dipswitches, huidige support het

[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ja je kan wel beiden op fixed flow zetten.... je kan niet zone 2 op ruimte temp zetten en zone 1 ook... die kan dan alleen op flow of curve, geen idee waarom.
maar het viel me gewoon op dat zone 1 soms verwarmt terwijl ik dat niet verwacht. ik vermoed dat dit dus door die curve stand komt....
misschien kijkt hij dan voor zone 1 met curve toch los van zone 2 met ruimte temp? ik dacht dus dat dat gekoppeld was

zone 2 is bij mij beneden en zone 1 boven.

@xoror
Dip Switch 2 (8-1) 11101101
Dip Switch 3 (8-1) 01010000

dit zijn alleen de z1 en z2 aanvoer en retour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7DC2qYog_ivUtkx4Wv9x851XAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TylZLFSWJJtCjEF1miVysYTD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Zjemm op 23-09-2025 15:40 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik weet niet hoe mitsubishi het intern doet, maar ik train indien onafhankelijk, 2 set parameters. Dus in jouw geval heeft beneden en boven een andere param set. Het is ook wat apart om een zone ruimte regeling te doen en andere niet, de TA zijn wel een beetje afhankelijk van elkaar (zie paragraaf hieronder). Het moet wel mengbaar zijn, wellicht zit die beperking daarom erop.

Het is natuurlijk wel zo dat de wp maar een aanvoer temp kan maken. Dat is meestal de hoogste (verwarmen) / laagste (koelen) en dan mixed hij water bij om de andere flow temp te krijgen. Je kan de mixing valve stand zien op welke standen hij dat doet.

Je dipswitch settings bevestigt in ieder geval dat ze 2 onafhankelijke zones heb. Dus de binaries zijn bruikbaar, beide op fixed flow zetten. Je kan dan aan de opgeslagen z1 en z2 curve zien hoe het leren afgaat voor de betreffende zones.

Heb je de standaard ruimte regeling al eens gebruikt btw?

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ik gebruik normaal altijd de standaard ruimte regeling voor beneden.

ik ga jouw software binnenkort even erop zetten en kijken wat het effect zal zijn

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hou rekening met eenmalig 1 a 2 dagen inleer tijd. je kan de max flow temp instellen om hem minder aggressief te laten starten voor verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

wat is een beetje gangbaar voor flow qua waarde? ik heb daar nog niet eerder mee gewerkt namelijk

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik zie dat je 42 aantikt, maar dan naar beneden gaat. dus probeer die default van 38. dan gaat hij daar max op draaien. (dus max temp, flow temp kan je initieel 30 oid zetten, hij gaat vanzelf aanpassen na 10 mins)

je kan runtime gewoon aanpassen (duurt 10m voor hij weer her-evalueert

Kies die hybrid, dus vloer verwarming + radiatoren als leer preset.

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 23-09-2025 19:30 ]

• Blackraven
Template voor de COP berekening iets aangepast, ben geen programmeur, dus weet niet of dit heel subtiel is opgelost, maar ik kreeg af en toe COP's van 300... Dat maakte de schaalverdeling onleesbaar.
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{% set pout = states('sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power') | default(0) | float %}
      {% set pin = states('sensor.sdm72d_total_system_power') | default(0) | float %}
      {% set freq = states('sensor.ecodan_heatpump_compressor_frequency') | default(0) | float %}
      {% set cop = ((1000*pout) / pin) | float | round(2) %}
      {{ 0 if (pin == 10 or freq == 0) else 10 if cop >= 10 else cop }}

Verder loop ik tegen een praktisch probleem aan:
Ik heb i.v.m. buffervat de max. aanvoertemp. van de Ecodan weer op 60°C gezet, echter blijkt dit ook voor de menggroep Z2 op te gaan, dus de ruimteregeling stond vanmorgen 50°C water het afgifte systeem in te drukken...
De Beta lijkt voor mij ook wel geschikt, aangezien ik nu als alternatief voor ruimteregeling vaak gewoon hard de WAR afkap op basis van ruimtetemp.
Is dat gewoon een kwestie van nu een nieuwe build maken en installeren?

• xoror
  • Niet online
@Blackraven
Je kan else max(cop, 10) oid doen om het af te kappen. Het heeft ermee te maken dat zo lang er flow is, je eigenlijk afgifte heb. Ook al staat de pomp uit. In dat window heb je een super COP. Ik heb er wel naar gekeken, maar die afgifte is er dan wel echt, dus moet je die meewegen. Wellicht is het handiger om de cop per min oid te doen, dan middelt dit vanzelf weg.

Over Auto Adapt: Ik heb zelf geen 2 zone systeem maar heb begrepen dat je 2 zones als volgt kan configureren

1) z1 master, z2 slave (dus altijd Ta van z1). Dit lijk jij te hebben als ik je goed begrijp
2) z1 en z2 onafhankelijk, ze kunnen beide een andere TA hanteren (natuurlijk maakt de wp intern maar 1 TA en wordt die bijgemengd voor de andere zone). Dit lijkt @Zjemm te hebben

Beide scenarios zou ik moeten ondersteunen (al denk ik dat ik nu gewoon ook ta voor zone 2 aanstuur, maar die wordt ws gewoon genegeerd als het goed is. En anders kan ik hier een aanpassing voor maken).

Kan je je dipswitch 2 en 3 even copy pasten om te kijken of ik jouw systeem goed detecteer?
Voor installatie is het pre release bin flashen, en anders het short cycle en AA yaml toevoegen aan je main yaml
YAML:
1
2
3
4
    files: [ 
            confs/base.yaml,            # required
            confs/short-cycle.yaml,     # recommended
            confs/auto-adaptive.yaml,    # recommended

beide zones op fixed flow zetten, kies de juiste vloertype en stel de max TA in en vinkje aan.
Je kan dan z1 en z2 curve monitoren, hij update die elke 10m. Na een tijdje zal die curve stabiel zijn en is het systeem in geleerd. Je kan dan ook zien of z1 en z2 eigenlijk onafhankelijk horen te zijn. Als z1 curve stabiel is en z2 fluctueert nog, dan heb je soort mismatch. Maar omdat z2 slave is, stuur ik die niet aan. Maar wel handig om te zien dat het wellicht iets beter kan.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 25-09-2025 11:25 ]

• Blackraven
Ik heb in prinicpe ook een type 2 schema, waarbij Z1 en Z2 onafhankelijk werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/845BZZ2SB4o1WiptHoFkUxNtje4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZoPSrwm9SrJ83zHwweuYLfv.png?f=fotoalbum_large
Ik heb bovenstaande, maar dan zonder zone 1.
Zone 1 is dus virtueel en gebruik ik voor het buffervat zelf, deze breng ik op goedkope momenten wat hoger in temperatuur om hier op duurdere momenten Z2 weer uit te voeden.
Probleem is bij mij dat ik voor Z1 dus de max. aanvoertemp. weer omhoog heb gezet van 45 naar 60, echter pakt hij deze ook max. voor de aanvoer na Z2 (bij punt 8 ) als hij op ruimteregeling staat.

Dus ik wil eigenlijk Z1 gewoon echt vaste Ta houden en met prohibits sturen en Z2 adaptief.

• Blackraven
xoror schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:33:
mag ik je dipswitch 2 en 3 zien ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-IAKsGFXhixfXHhaYyq5Ap2p_E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RVnBHYeO0T3GQ1DToJdBcTwu.png?f=user_large

• xoror
  • Niet online
Ja zo te zien zijn ze beide onafhankelijk.
Mijn implementatie kan niet wat jij wil (fixed TA op z1 en z2 adaptief). Is denk ik ook edge case die jij ws alleen gebruikt op deze manier.

Waarom laat je het niet gewoon zelf inleren voor z1 en z2 en stel je max vloertemp in. Je mist dan alleen de momenten dat je meer warmte in je 'buffer' stopt (ws zon energie overschot?)

Als je mijn implementatie probeert, zal hij zowel zone1 als zone2 aansturen. Dat eerste wil je in jouw geval niet. Weet niet of ik daar wat slims voor kan maken dat het voor iedereen blijft werken.

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 25-09-2025 11:44 ]

• Blackraven
Dat inleren werkt helaas niet, omdat hij de temperatuur in het buffervat niet kent (wel mogelijk vanaf FTC6).
Dus hij loopt de hele tijd de Ta omhoog te krikken op het moment dat het vat leeg is (en de setpoint niet meer haalt), met als eindwaarde 60°C.
Dat is op zich prima als het vat 'leeg' is, maar als het vat op temperatuur is, schiet ie dus veel te veel de vloer in.
Nou ja, het is wat het is, dan zet ik hem gewoon weer op WAR (om de Ta van Z2 te begrenzen met harde cut-off op de prohibit, net als vorig jaar.

• xoror
  • Niet online
Wat je kan proberen

z1 en z2 dus gewoon adaptief. Moment dat je goedkoop wil injecteren, prohibit op z2 (en ook de max temp even omhoog). Bij mij kan je wel temperatuur feedback doen via rest api, dus je zou in principe feed back kunnen regelen van de tank temp als je die ergens uit kan lezen.

Als je klaar bent met het goedkope energie, dan weer normaal laten draaien.
Het is zo wel allemaal aan elkaar geknoopt, dus ik weet ook niet of ik dit zou adviseren.

• Blackraven
@xoror De WAR optie is nog wel gewoon vrij?
Anders kan ik die gewoon vlak instellen.

• xoror
  • Niet online
Alles werkt zoals voorheen hoor, je kan enkel nieuwe functionaliteit uitproberen door schakelaar aan te vinken (en short cycle duration op 0)

doe je dit niet, dan staat alles als het goed is uit default

• xoror
  • Niet online
Ik heb nog even nagedacht over weersverwachting en dynamische tarieven. We kunnen zoiets doen:
copy van mijn github discussie
--
My initial thought was a set point bias to temporary influence set point.

Adjust for weather
If we know the sun is going to be present in 3 hours, we could temp decrease our setpoint by subtracting some amount of the setpoint. The heatpump will work less (lower setpoint) and we will get free heat from the sun in 3 hours. The setpoint bias can then be reset again when the sun is present. This can also work the other way around (increase setpoint if we expect more demanding weather a lot of defrost for example)

Adjust for dynamic tarrifs
It works exactly the same as above, but the trigger is cost. But we influence the setpoint bias the same way.

In case we don't have a internet connection (to fetch the weather / dynamic tariffs) then set the bias to 0. The auto adaptive works as before. So I think this is quite elegant and should work
--

Je heb dan een manier om je systeem te beinvloeden (al dan niet tijdelijk). En dan kan je zlef je eigen condities bedenken om het systeem te beinvloeden

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 25-09-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:50
xoror schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:48:
Ik heb nog even nagedacht over weersverwachting en dynamische tarieven. We kunnen zoiets doen:
copy van mijn github discussie
--
My initial thought was a set point bias to temporary influence set point.

Adjust for weather
If we know the sun is going to be present in 3 hours, we could temp decrease our setpoint by subtracting some amount of the setpoint. The heatpump will work less (lower setpoint) and we will get free heat from the sun in 3 hours. The setpoint bias can then be reset again when the sun is present. This can also work the other way around (increase setpoint if we expect more demanding weather a lot of defrost for example)

Adjust for dynamic tarrifs
It works exactly the same as above, but the trigger is cost. But we influence the setpoint bias the same way.

In case we don't have a internet connection (to fetch the weather / dynamic tariffs) then set the bias to 0. The auto adaptive works as before. So I think this is quite elegant and should work
--

Je heb dan een manier om je systeem te beinvloeden (al dan niet tijdelijk). En dan kan je zlef je eigen condities bedenken om het systeem te beinvloeden
Klinkt heel interessant, vooral voor de dynamische tarieven in mijn geval. Zou het een optie zijn om de mate van setpoint increase/decrease instelbaar te maken, zodat je zelf de bandbreedte kan kiezen die nog comfortabel is?
Dus adjustment for dynamic tariffs on/off en dan max setpoint increase/decrease instelbaar van bijv. 0.1 tot 1.0 gr?

Mooi project jouw auto adaptieve regeling (ik las je eerdere post 1 en post 2). Ik had het hier nog niet geprobeerd omdat ik niet kan koelen met 41 m2 vloerverwarming en verder radiatoren. De adjustment for dynamic tariffs zou denk ik zeker nuttig kunnen zijn.

Krijg spontaan ook nog een idee: adjustment for green energy. Bron is dan de electricity maps integratie in HA met de 1 van de 2 entities: “CO2 intensity” of “grid fossil fuel percentage”. Werkt dan verder precies hetzelfde als de aanpassing voor zon en dynamische tarieven.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror zojuist de software erop kunnen zetten.

wat ik gedaan heb is op de kamer controller:
z1(boven radiator) op flow 20 graden (is het laagtse wat ik kan kiezen)
z2(beneden vloervw) op flow 20 graden (is het laagtse wat ik kan kiezen)

ik weet nog even niet zeker wat handig met flow is als je het bijvoorbeel 19 of 20 of 21 graden wilt hebben in de kamer.

overigens heb ik nog 1 special, en dat is dat boven (zone1) de badkamer dan wel weer vloerverwarming is.

is het dan handig om UFH of juist UFH + radiatoren te kiezen?

deze settings staan nu in de ESP (plaatjes klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8vryulRIkesNQnM_pjXUMuH29o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hdw9ach9jxRC6byZYAeeRlAD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1FELpYKsMyC7x4AGn8NMjDCAV4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sPNNGxaC4pgSxZsHbDyaG8en.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw7k8WYIxQEspRbIV8N8-iivRHY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/exGF1Vr2zHpiiijzgBoFRQQv.png?f=fotoalbum_tile
moet ik dan nog wat met server control en of kort-cyclus doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 08:45 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik heb al een eerste versie met bandbreedte tussen -2.5-2.5 graden. Nog instelbaar per halve graad, maar dat heb ik net aangepast naar 0.1. Het idee is dat je de complexe bias terug koppeling buiten de esp kan doen, en dan doorsturen. Het kan verder inderdaad van alles zijn, waar je op wil triggeren.
The Auto-Adaptive: Setpoint Bias parameter unlocks the controller's most advanced capability: proactive operation. While the core algorithm is highly efficient at reacting to current conditions, the Setpoint Bias allows it to anticipate future events.

A "bias" is a temporary, externally controlled adjustment to the primary setpoint. By applying a positive or negative bias, an external system (like Home Assistant) can instruct the controller to pre-heat or pre-cool the house in response to upcoming events.

This transforms your controller from a reactive system into a predictive one, enabling strategies like:

Load Shifting: Pre-heating the house with a positive bias (e.g., +1.0°C) during off-peak electricity hours and then applying a negative bias (e.g., -1.5°C) during expensive peak hours. The thermal mass of your home acts as a battery.
Solar Gain Compensation: Applying a negative bias (e.g., -0.7°C) on a cold but sunny morning to prevent the system from overheating the house, letting the "free" energy from the sun do the work instead.
@Zjemm
Je heb ufh + radiatoren, dus gewoon dat kiezen. Het is alleen een hint zodat het systeem agressiever reageert. Maar het systeem reageert sowieso harder als het 'verder' weg zit van de setpoint. Je kan in HA een grafiek plotten van z1, z2 curve en de learning rate. Dan kan je bij houden hoe hij leert.

Kort cycle duration zou ik op 30 mins zetten. Dwz, het systeem neemt 30 mins timeout als hij een cycle ziet. Bij 0 doet hij niets. Verder moet je dus zone1 en zone2 in fixed flow zetten met die 20c.

Smart start voor koelen staat op 19c, kan jouw huis dat aan zonder condens? Volgens mij moet 18c nog wel lukken. Maar wat je gaat zien is dat hij op 19c gaat beginnen met koelen en na verloop van tijd gaan de z1 en z2 curve naar beneden door het inleren. De learning rate gaat in het begin als het goed is ook richting de 0.1 graad tot we in de buurt zijn van setpoint.

Met de min loop tijd compressor kan je instellen wanneer we iets als short cycle zien. Dus in dit geval looptijd < 5 mins -> short cycle protectie getriggered

Het zijn opeens wel veel controls, maar allemaal bruikbaar, ik zit nog even te bedenken of ik wat minder moet exposen omdat dit misschien wat overweldigend is

Zelf staat de verwarming hier nog niet aan, dat zal de komende dagen pas gebeuren denk ik, en dan kan ik zelf wat harder mee testen met verwarmen :+
Dan zal ik ook wat voorbeeldjes maken van hoe je de setpoint bias kan beïnvloeden vanuit HA

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror dank voor je uitleg

ik heb: kort cycle duration op 30 gezet. en z1/z2 staan op flow 20 graden(in de FTC in de woonkamer zo gezet)

wat zal de flow temp ergens moeten worden om een kamer temp van 20 te bereiken? ik weet dat is van veel factoren afhakelijk... maar een indicatie? 30 ?

Smart start voor koelen staat nu op 18 en MIN koelen op 17. maar goed, het koelen gaat nu toch niet meer gebeuren, dus ik kijk nu voornamelijk naar het effect op verwarmen als het dadelijk kouder word. tenzij je graag wilt dat ik even een test doe, dan zet ik hem nog even op koelen

[ Voor 15% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 09:57 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm dat hangt heel erg af van de buiten temp, en warmte verlies en je huidige temperatuur. Lastig wat over te zeggen. Hier bij mij is Ta=25 al voldoende, zeker in dit weer. Maar met radiatoren of slechtere isolatie moet je al gauw richting 30+ denken.

Maar het systeem is nu begrensd op 38c vanwege die max temp setting. Je kan even na een uurtje kijken wat hij aan Ta heeft gedaan, en z1 en z2 en learning rate in grafiek plotten. Maar hou rekening dat je wel 1 a 2 dagen moet inleren hoor. Is vergelijkbaar met de ruimte regeling van mitsubishi. Ik heb wel een aantal optimalisaties doorgevoerd waardoor hij wel snelle slimmer/sneller leert.

Voor koelen heb ik geen data meer nodig, dat heb ik al zelf genoeg gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ik zet de flow dus op 20, maar deze word na een tijdje aangepast naar 30.5, en dat begrijp ik niet helemaal.

als ik de TA op 20 heb staan, of dadelijk 25 of nog iets hoger.... dan zou hij die TA toch niet aan moeten gaan passen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCGl2TwpTiLtxEpz7oA3PrXRW_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVpRUrqcDOMNG3Z01fMAaFT0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 10:32 ]

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dat is wel verwacht. De Ta wordt door het systeem nu overgenomen, elke 10 mins evalueer ik hoe ver je van je setpoint af zit en hoe het vorige heeft gedaan en doe aanpassing daarop

30.5 lijkt me mooie waarde met dit weer. Gewoon zijn gang laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

en hoe beinvloed ik dan zelf de temperatuur die het in de ruimte word uiteindelijk?
stel het is in huis 19,5 graden in huis is, en ik wil het 21 hebben bijvoorbeeld.. dan zou ik dus de flow temp op de FTC aanpassen (dacht ik)

maar omdat die door de ESP nu dynamisch aangepast word... hoe beinvloed ik dat dan?

nu is het 22.5 °C in huis en staat ie te verwarmen, die had ik niet verwacht :) of hoort dat bij het leer proces?
ook als ik hem in de ESP op 20 zet gaat ie naar 30

[ Voor 248% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 11:04 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je haalt even paar dingen door elkaar.

Een thermostaat heeft de volgende eigenschappen:
1) doel temperatuur (setpoint/target, dus bijv hoeveel graden wil ik de kamer hebben): 21c
2) huidige temperatuur (current temp, dus wat is NU de temperatuur): 20c

Een wp in fixed flow maakt dus warm water en stuurt die door de leidingen. Hij ziet in het voorbeeld hierboven dat je het graag op 21c wil, maar de kamer is pas op 20c. Hij zal dus verwarmen. Dat verwarmen gaat via de flow (of TA). In dit geval rekent hij 30.5 als flow temp uit die hij door je leidingen laat sturen. Dit pas hij elke 10m aan totdat je setpoint is bereikt. Je wil zo laag mogelijke Ta hanteren (efficiënt) om je target te bereiken

De max temp instelling is een beveiliging. Sommige vloeren wil je niet 40c doorheen hebben. Je wp stopt dus als er geen vraag is (current temp >= setpoint).

Je hoeft dus alleen in te stellen hoe warm je z1 en z2 wil hebben, en hij zorgt via de Ta ervoor dat dat wordt bereikt

Maar jij heb geen stop conditie, dat was het. In fixed flow moet je wel een stop conditie hebben. Normaal gaat dat via een externe thermostaat. Je moet iets in HA regelen dat de prohibits erop komen als current temp >= setpoint is bereikt. De wp stopt namelijk niet in fixed flow zonder demand on/off :(

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror Helder

maar nu het dus nog 22,5 graden bij mij in huis is.... en gaat hij alsnog verwarmen. dat is dan toch niet de verwachting?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm zie edit. Je moet nog zoiets doen als @Blackraven deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ah dat was het...
en je kan niet omdat je de ruimte temp al weet op basis daarvan die stop conditie oppakken vanuit de ESP?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
conditie stop met jouw setup werkt alleen in de ruimte regeling, maar daarin kan ik niets beïnvloeden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:26:
conditie stop met jouw setup werkt alleen in de ruimte regeling, maar daarin kan ik niets beïnvloeden helaas
die snap ik niet zo goed..... maar wellicht bedoel je dit:

de ESP ziet de huidige kamer temp (dus die weet hij)
is het dan omdat deze het stop commando niet kan uitvoeren via de poort waar de ESP op zit?

dus het moet via een ext thermostaat, of via HA>
hoe doe ik dat dan via HA?
want jij doet dat toch ook alleen via HA en de ESP? dan hebben we toch niet zo heel verschillende setups?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik kan alleen de TA beinvloeden in fixed flow mode. Natuurlijk weet ik wanneer hij moet stoppen. Alleen is het stop commando 'lastig'. Dan moet ik namelijk een prohibit aanzetten. Maar dat wil je ws niet. Want dan loopt dat spaak met je eigen schemas.

We hebben geen eenvoudige manier om de wp te stoppen anders dan via server control.
Mijn setup is anders; Ik heb een thermostaat hangen aan de IN1 ingang van de WP. Deze thermostaat gedraagt zich onafhankelijk van de wp en doet eigenlijk alleen demand on/off genereren.
Dus in mijn geval kan ik een target temp instellen. Mijn thermostaat ziet dan dat er demand is, en stuurt via IN1 ingang demand door. De wp gaat dan over tot het verwarmen (fixed flow).

Wanneer mijn thermostaat meet dat de condities bereikt zijn, schakelt hij demand uit en stopt de wp.

In jouw geval draait de wp in fixed flow, maar je heb geen terugkoppeling dat het uit moet. Het is een beetje onhandig van mitsubishi. Ze hadden wellicht demand vraag ook in fixed flow kunnen doen icm ruimte thermostaat, maar dat hebben ze dus niet gedaan. Daarom had je een CNRF nodig of handmatig prohibits zetten zoals @Blackraven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ah oke, dus jij hebt wel een theromostaat. dan moet ik dat ook gewoon regelen. (dat was al het idee) alleen dacht ik door jouw software aanpassing dat het daarmee niet nodig zou zijn om met een thermostaat te werken. vandaar dus de verwarring.
  • ik zou dus een echte theromostaat kunnen aanschaffen (moet die dan nog koelen ondersteunen specifiek?)
  • of ik zou jouw virtuele thermostaat kunnen draaien op een tweede esp op de crnf port, ware het niet dat ik dan nog een temp sensor nodig heb en die wil je wel in de juiste ruimte. dus dat is dan een uitdaging
  • OF wellicht weet jij of dit kan. de ESP die op de CN105 poort zit geeft de ruime temp door aan de ESP met virtuele temperatuur. hierdoor blijft de FTC gewoon in de woonkamer

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dat laatste kan al, via de optionele current temp feedback. Je kan nu dus in auto adaptive via REST de huidige ruimte temp doorgeven.

Alleen zit de beperking in fixed flow mode, die kan alleen gestopt worden door een extern signaal.
Als je een thermostaat koopt, koop er idd een die ook kan koelen. In het reguliere topic staan wel wat merken en types.

Als je een beetje handig bent, zou je specifiek voor jouw implementatie het kunnen aanpassen dat de auto adaptive detecteert dat hij moet stoppen, en dan overschakelt naar een mode waar geen verwarming nodig is. Maar je moet dan weer terug schakelen als er weer demand is.

Maar waarom gebruik je niet gewoon de ruimte regeling van mitsubishi zelf, dan kan je gewoon de controller in de woonkamer laten. Kies dan ruimte regeling, en die zal wel netjes stoppen. Ik zou dat gewoon eerst proberen? @Blackraven dit werkt toch zo met de mitsu ruimte regeling met de MRC?

(en om je vraag voor te zijn. In room temp mode, kunnen we de Ta niet beïnvloeden, dus we kunnen daar niets doen, anders dan target temp instellen)

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:35:
Dat laatste kan al, via de optionele current temp feedback. Je kan nu dus in auto adaptive via REST de huidige ruimte temp doorgeven.

Alleen zit de beperking in fixed flow mode, die kan alleen gestopt worden door een extern signaal.
Als je een thermostaat koopt, koop er idd een die ook kan koelen. In het reguliere topic staan wel wat merken en types.
nou ik zat dus andersom te denken.... want je wilt dat de virtuele thermostaat de temperatuur weet. dus zou je die van de ESP naar de andere esp met thermostaat software door kunnen geven. Die kan dan vervolgens aan/uit zetten net als een normale thermostaat.
Als je een beetje handig bent, zou je specifiek voor jouw implementatie het kunnen aanpassen dat de auto adaptive detecteert dat hij moet stoppen, en dan overschakelt naar een mode waar geen verwarming nodig is. Maar je moet dan weer terug schakelen als er weer demand is.
ja dus dan pas je de mode elke keer aan in plaats van een stop commando.... niet ideaal maar misschien zou dat kunnen. dan dus je dan gewoon binnen de ESP code zelf zonder extra thermostaat
Maar waarom gebruik je niet gewoon de ruimte regeling van mitsubishi zelf, dan kan je gewoon de controller in de woonkamer laten. Kies dan ruimte regeling, en die zal wel netjes stoppen. Ik zou dat gewoon eerst proberen? @Blackraven dit werkt toch zo met de mitsu ruimte regeling met de MRC?
voor koelen gaat dat natuurlijk niet op, die kan alleen in flow.
voor verwarmen: ik draai nu altijd al op ruimte regeling met verwarmen.... dat is ook geen probleem. hoewel ik nog niet weet hoeveel pendel gedrag ik tegen ga komen. net als ik bij koelen heb. dat hoop ik nu met HA wel te kunnen zien.
dus ik had gedacht met deze auto adaptief oplossing dat ook wat beter te kunnen afstellen...dus eventueel minder pendelen in verwarmen.
(en om je vraag voor te zijn. In room temp mode, kunnen we de Ta niet beïnvloeden, dus we kunnen daar niets doen, anders dan target temp instellen)
die is wel helder :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de short cycle prevention is wel actief ook in ruimte regeling van mitsu. Zolang de duration > 0, grijpt hij in.
Bij verwarmen ga je niet veel pendelen tegenkomen tenzij je geklooi heb met naregeling of oversized wp heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Wat denk je van dat eerste punt?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:58:
@SebastiaanPs Ik heb al een eerste versie met bandbreedte tussen -2.5-2.5 graden. Nog instelbaar per halve graad, maar dat heb ik net aangepast naar 0.1. Het idee is dat je de complexe bias terug koppeling buiten de esp kan doen, en dan doorsturen. Het kan verder inderdaad van alles zijn, waar je op wil triggeren.
Ik zie nu pas dat de auto adaptive feature fixed flow mode gebruikt.
De fixed flow mode was bij mij helaas ellende, zie SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als ik het wil proberen, kan ik dan gewoon de laatste factory bin flashen, zit het daar al in?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs gewoon ota downloaden van pre release
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases
en uploaden via http://esp_ip
Ik hoop dat fixed flow icm mijn AA het wat beter doet :)

@Zjemm voor reguliere thermostaat keuze had ik toch al doorverwezen naar het mitsu topic

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror nee ik bedoel dat je dus via de ESP met esphome-ecodan-hp erop de temperatuur doorgeeft naar een ESP waar je virtuele thermostaat op staat. je hebt dan geen aparte sensor nodig. en ook geen aparte fysieke thermostaat

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm oh zo, ja zie documentatie van remote thermostat project. Hij exposed dus rest api of ha action die je kan gebruiken om current temp door tegeven (van je cn105 bijv)

je heb dan 2 atom's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

yes dat dus :)

even schaamteloos uit gpt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
          ┌──────────────┐
          │   ESP #1     │
          │ (Auto-Adap.) │
          └──────┬───────┘
                 │ CN105 (data)
                 ▼
          ┌────────────────┐
          │   Mitsubishi   │
          │    Ecodan WP   │
          └────────────────┘
                 ▲
                 │ IN1 / CNRF (demand)
          ┌──────┴───────┐
          │   ESP #2     │
          │ (Thermostaat)│
          └──────────────┘

ESP #1 (Auto-Adaptive, CN105)

Stuurt:
  • Flow temp (TA) in flow-mode
  • Kamersetpoint in room-mode
Meet/weet:
  • Ruimtetemperatuur (sensor of Home Assistant)
Stuurt via MQTT / ESPHome API de kamer temp door naar ESP #2.

ESP #2 (Thermostaat, CNRF/IN1)
  • Ontvangt: kamer temp van ESP #1
  • Vergelijkt met ingestelde target (bijv. 21 °C)
  • Bepaalt: demand ON/OFF
  • Stuurt via CNRF/IN1 een binair signaal naar de WP.
Voorbeeld logica ESP #2 (thermostaat)

Als kamer temp < target - hysterese → Demand = ON
Als kamer temp ≥ target → Demand = OFF
Met minimum cycle duration (bijv. 20–30 min) om pendelen te voorkomen.

mooiste zou dan dus zijn als er een optie in esphome-ecodan-hp komt waar je de api ingang van de
esphome-ecodan-remote-thermostat kan invoeren zodat op die manier de temp word doorgegeven.
zou jij dat eventueel kunnen toevoegen in de prerelease? dan regel ik nog een tweede atom en kan ik dat testen

[ Voor 8% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 15:23 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Moet even kijken of dit wel zo werkt (dat de cnrf aan/uit kan aansturen als de wp in fixed flow staat)
Voorheen was het voornamelijk om ruimte regeling mogelijk te maken met andere thermostaten. Maar moet even wat nakijken/navragen, en dan kom ik erop terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@Zjemm voor verwarmen ga je geen pendelen krijgen als je de ruimteregeling gebruikt (mits instellingen wat valide)

Voor koelen blijf je pendelen houden als je niet eerst de basis goed hebt, daar helpt geen thermostaat tegen. De warmtepomp moet namelijk de minimale afgifte kwijt kunnen.

Zonder het al te moeilijk te maken is er al een pendelpreventie in dit topic gegeven (door mij) die je naar believen kan gebruiken…

Maar… eerst de basis goed en dan (misschien) een thermostaat.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik ben het met @Miezie eens in deze. gewoon ruimte regeling van mitsu gebruiken en voor pendelen anti pendel feature aanzetten.

tenzij je echt die bias wil gebruiken voor zon instraling of dynamische tarieven. Maar dat kan ook enigsinds met de mitsu, door tijdelijk je setpoint aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Miezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:16:
@Zjemm voor verwarmen ga je geen pendelen krijgen als je de ruimteregeling gebruikt (mits instellingen wat valide)

Voor koelen blijf je pendelen houden als je niet eerst de basis goed hebt, daar helpt geen thermostaat tegen. De warmtepomp moet namelijk de minimale afgifte kwijt kunnen.

Zonder het al te moeilijk te maken is er al een pendelpreventie in dit topic gegeven (door mij) die je naar believen kan gebruiken…

Maar… eerst de basis goed en dan (misschien) een thermostaat.
dat pendelen verwacht ik ook niet bij verwarmen.... maar goed dat ga ik nu pas echt zien nu ik HA eraan heb gekoppeld dus ben benieuwd komende winter.

voor dat andere verhaal is het natuurlijk ook om die nieuwe auto adjust functionaliteit te kunnen testen. dat was voornamelijk voor koelen gemaakt en zou ook pendelen voorkomen, maar kan ook bij verwarmen gebruikt worden als ik @xoror goed heb begrepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 16:33 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:27:
....en voor pendelen anti pendel feature aanzetten.
bedoel je de standaard ruimte regeling van mitsu, die zal vast wat anti pendel techniek hebben.
of bedoel je vanuit ESP

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:28:
[...]

dat pendelen verwacht ik ook niet bij verwarmen.... maar goed dat ga ik nu pas echt zien nu ik HA eraan heb gekoppeld dus ben benieuwd komende winter.

voor dat andere verhaal is het natuurlijk ook om die nieuwe auto adjust functionaliteit te kunnen testen. dat was voornamelijk voor koelen gemaakt en zou ook pendelen voorkomen, maar kan ook bij verwarmen gebruikt worden als ik @xoror goed heb begrepen.
Voor deze winter ga je je afvragen waarom de frequentie niet snel genoeg terug moduleert. En je gaat ook over defrosts beginnen.

Pendelen gaat wel goed komen, als je de ruimteregeling instelt volgens de handleidingen en kaders van het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:45
Ik zou ook ruimteregeling willen,maar hier is het vanuit de installateur nuet werkend opgelevert. Is dit voor de hobbier zelf te doen?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm de esp heeft anti pendel, maar bij verwarming heb je dat zelden nodig als het goed is gedimensioneerd.

@Breud Ruimte regeling is alleen mogelijk met de main controller of de wireless thermostats.
Je kan mijn remote thermostat gebruiken om je externe thermostaat te laten funcitoneren als een wireless thermostat waardoor je ruimte regeling kan doen.
Jij had geloof ik externe thermostaat, dus je zou mijn implementatie kunnen proberen als je het bovenstaande niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror ja dat was toch onderdeel van die auto adjust? of werkt dat er ook los van? dus dan hoeft deze niet in flow mode te staan? Ik dacht dat het bij elkaar hoorde namelijk, maar dan heb ik dat niet goed begrepen

dus even voor de goede orde.
short- cycle werkt gewoon ongeacht je op ruimte temp stuurt of op flow. (staat dus standaard aan zolang de blokkertijd niet op 0 staat)

en dat effect zal ik bij koelen het beste kunnen zien, omdat daar het pendelen vaak voor komt.

klopt?

Auto-Adaptive Control, is dus alleen als je op flow werkt....
wel leuk is om te kijken wat efficienter/beter werkt.... dus een vergelijk met stoken op ruimte temp.

dat zou ik nog wel dat willen proberen met een extra ESP en die thermostaat software erop, mits we zoals eerder besproken die temp door kunnen geven door het kunnen invoeren van de api ingang van de thermostaat. maar daar ging jij als het goed is nog naar kijken of dat kon

@Miezie
hehe, jij gaat me vast vertellen wat voor vragen ik ga bedenken deze winter :) nu ik met HA meer inzicht krijg.

ik hoef niet het onderste uit te kan, zolang die compressor maar wat minder vaak aan slaat dan afgelopen twee jaar.
als na het verwamen seizoen de waarde niet al te gek om hoog is gegaan dan zal het meeste in het koelen zijn gebeurd.

en dan ben ik het met je eens of het koelen met de WP wel verstandig is.... maar goed. het is wel zo verkocht :) en an sich.... koelen doet ie behoorlijk, alleen ten koste van de compressor

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De anti pendel feature werkt onafhankelijk. Dwz, als je deze aanzet door de duration > 0 te zetten, hij in alle modus (behalve sww) de compressor bewaakt en in lockout gooit als hij een short cycle ziet.

Ik had hem nodig als veiligheidsmaatregel bij het koelen met auto adapt, maar hij kan gewoon op zichzelf werken.

@Zjemm ik zou gewoon komend seizoen ruimte regeling gebruiken, via de esp kan je nu performance en cop bij houden. Vergelijken met de maandelijkse runs van anderen en kijken waar je evt nog wat kan tweaken als je zuiniger wil. Je moet je compressor goed bewaken, want dat hebben ze belabberd ingesteld/achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Check dat ga ik doen

Maar als jij het voor elkaar kan krijgen dat die temp nog doorgezet kan worden
Dan vind ik het wel leuk om daar nog even mee te klooien. Dan zal ik een tweede atom aanschaffen

[ Voor 81% gewijzigd door Zjemm op 26-09-2025 18:09 ]

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik las net je post met vaste Ta. Bij mijn auto adapt kan je ook een bovengrens instellen. Default is 38c. Ben benieuwd hoe het werkt met de initiële overshoot

Maar speel ermee en kijk of je het goed werkend krijgt en evt nog wat mist om het beter te laten werken.

Wordt wel lastig in jouw geval om in te springen op dynamische tarieven aangezien je voor zover ik zag niet een enorme vloer buffer heb.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:53:
@xoror ja dat was toch onderdeel van die auto adjust? of werkt dat er ook los van? dus dan hoeft deze niet in flow mode te staan? Ik dacht dat het bij elkaar hoorde namelijk, maar dan heb ik dat niet goed begrepen

dus even voor de goede orde.
short- cycle werkt gewoon ongeacht je op ruimte temp stuurt of op flow. (staat dus standaard aan zolang de blokkertijd niet op 0 staat)

en dat effect zal ik bij koelen het beste kunnen zien, omdat daar het pendelen vaak voor komt.

klopt?

Auto-Adaptive Control, is dus alleen als je op flow werkt....
wel leuk is om te kijken wat efficienter/beter werkt.... dus een vergelijk met stoken op ruimte temp.

dat zou ik nog wel dat willen proberen met een extra ESP en die thermostaat software erop, mits we zoals eerder besproken die temp door kunnen geven door het kunnen invoeren van de api ingang van de thermostaat. maar daar ging jij als het goed is nog naar kijken of dat kon

@Miezie
hehe, jij gaat me vast vertellen wat voor vragen ik ga bedenken deze winter :) nu ik met HA meer inzicht krijg.

ik hoef niet het onderste uit te kan, zolang die compressor maar wat minder vaak aan slaat dan afgelopen twee jaar.
als na het verwamen seizoen de waarde niet al te gek om hoog is gegaan dan zal het meeste in het koelen zijn gebeurd.

en dan ben ik het met je eens of het koelen met de WP wel verstandig is.... maar goed. het is wel zo verkocht :) en an sich.... koelen doet ie behoorlijk, alleen ten koste van de compressor
Het koelen is niet verkocht als koelen… ja, wel volgens de marketing, maar bij nieuwbouw is het in de basis gewoon om de eisen voor de zomer zonder enige moeite weg te strepen. Er zijn geen prestatie-eisen of verificatie of ontwerpvoorschriften voor de koeling.

En ja, die vragen en opmerkingen ga je bedenken, dat was en is met een dikke vette knipoog ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:26:
@Zjemm de esp heeft anti pendel, maar bij verwarming heb je dat zelden nodig als het goed is gedimensioneerd.

@Breud Ruimte regeling is alleen mogelijk met de main controller of de wireless thermostats.
Je kan mijn remote thermostat gebruiken om je externe thermostaat te laten funcitoneren als een wireless thermostat waardoor je ruimte regeling kan doen.
Jij had geloof ik externe thermostaat, dus je zou mijn implementatie kunnen proberen als je het bovenstaande niet heb.
Wat is het voordeel van ruimte regeling (=auto adaptive) boven WAR of vaste Ta (draai ik nu op) ??

Ik heb in huis 10 externe thermostaten op wifi aangesloten. Waar vind ik de handleiding om jouw oplossing te installeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud
Auto Adaptive is vooral gemak, je stelt 1x in hoe warm je je ruimte wil hebben en hij past de Ta continue aan om die temp te behouden.
Welke auto adaptive wil je gebruiken? Mijnes of die van mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Het is toch al auto adaptive als je met externe thermostaten werkt?

Ik stel de woonkamer thermostaat in op bij 21 graden. Die thermostaat gaat vanzelf aan als de actuele ruimte temperatuur <21 zakt. De warmtepomp springt dan aan en gaat met modus vaste Ta verwarmen. Zodra de actuele ruimte temperatuur boven setpoint thermostaat is dan geeft thermostaat een stop sekn naar warmtepomp en gaat dan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee niet helemaal. De wp heb je nu op vaste Ta draaien.
In auto adaptive gaat hij de Ta aanpassen om de doel temp te halen/houden.

- Stel het wordt kouder, hij zal dan automatische corrigeren en hogere Ta hanteren (je hoeft zelf geen WAR curve te verzinnen)
- Stel het wordt wat warmer, hij zal de Ta verlagen.

Als je huidige temp ver weg zit van de doel temp zal hij bijv de Ta aggressiever omhoog doen. Je moet het gewoon zien als een zelf lerende WAR curve, die aanpast aan jouw huis. Het is dus vooral gemak, gewoon doel temp instellen en de wp laten regelen. Als je je huis goed kent, en al een goede WAR curve heb, is dit niet per se nodig. Al moet je daar af en toe nog vaan +/- doen.

Je kan dan nog leuke dingen doen met weer of dynamische tarieven. Zie meer info https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Kan dat dan ook met meerdere externe thermostaten die elk hun eigen setpoint (doel temperatuur) hebben en onafhankelijk van elkaar de WP aan kunnen zetten?

Zo staan hier alle thermostaten op 1e en 2e verdieping op 18 graden muv van de badkamers op 21. Woonkamer 21,5 en kelder 21 graden.

Alles zit op 1 zone in de warmtepomp. Wel elke verdieping met vloerverwarming verdeler met actuatoren die open/dichtgaan als de thermostaat van een bepaalde ruimte aan/uit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee, je blijft met min vermogen zitten. Je wil dus net als vaste Ta alles open hebben en goed waterzijdig ingeregeld hebben. Je wil 1 thermostaat hebben die de demand regelt. Mijn auto adaptive kan 2 zones aan, maar alles is bij jou als een enkele zone ingesteld dus er is maar 1 thermostaat die leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
We hebben nu een kleinere warmtepomp.
Vanmorgen heeft 1 kleine ruimte in de kelder ecen gedraaid. Zonder pendelen.

Wel staat in de woonkamer 2 groepen altijd open. Als er vraag is lopen die altijd mee, ongeacht of de woonkamer thermostaat aan staan.

Zo moet hij het minimale vermogen altijd kwijt kunnen.

Ik heb wel degelijk zones in huis. 10 wel te verstaan, 1 voor elke thermostaat en elke thermostaat kan een signaal aan/uit naar de WP geven. Master/maater regelijg dus.

Ik denk in mijn situatie beter om op vaste Ta te draaien dan ruimte regeling. Volgens mij kan RR maar met een setpoint overweg, terwijl ik er in theorie 10 kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Welke warmtepomp was er nou in de plaats gekomen? Ik heb een 7.5kW, maar moet de na-regeling grotendeels (beneden laag) open laten. Wij hebben redelijk vergelijkbare oppervlaktes.

Je na-regeling blijft natuurlijk werken zoals met vaste Ta. Er zit geen verschil in. (Je draait zelfs met vaste Ta met mijn autoadaptive).

Het enige is, dat het systeem nu een bijpassende Ta voor je kiest en continu monitored en aanpast. Als je zelf weet wat de Ta moet zijn of een goede WAR curve heb onder alle omstandigheden, dan kan je dat beter gebruiken.

auto adaptive zal dus sturen op de hoofd thermostaat (welke Ta gekozen moet worden, en NIET of het aan/uit moet), je naregeling blijft gewoon werken. Elke thermostaat kan nog steeds vraag genereren. De parameters zullen dan ws vooral gelden voor de zone die altijd open staat. De rest van de zones liften dan gewoon mee.

Nogmaals, dit is voor gemak, en ook voor de beginnelingen voor wie het allemaal nieuw is zodat ze toch een redelijke COP kunnen halen en niet hun WP kapot laten pendelen. Het is ook voor mensen die gewoon een target temp willen, en niet druk willen maken welke Ta daar nou bij gekozen moet worden.

kortom als het huidige goed werkt, vooral niets aan veranderen. Maar het wordt wel aftasten met je kleinere warmtepomp ws als het stook seizoen echt begint.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 26-09-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
We hebben nu een 10kw warmtepomp.
Vanmorgen met 27 graden Ta gedraaid. Geen pendelen en de ruimte was met een uurtje warm.

Morgen ga ik het eens met 26 graden Ta proberen. Bij mijn 14kw wp ging het zaakje pendelen.

Ben eens benieuwd. Op basis van je verhaal blijf ik maar even bij vaste Ta. Veel te leuk om zelf de grenzen van de Ta op te zoeken zonder dat het gaat pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud Ja precies, je heb nu ws ook een veel relaxtere min vermogen. Even je signature updaten, is makkelijker antwoorden. btw: Hebben je buren nu ook allemaal nieuwere kleinere unit?

• ricvee
Ik draai nu met War, met een Netatmo thermostaat in de woonkamer.
Ik heb vooral radiatoren, en alleen in de keuken vvw.
Ik zou jouw adaptieve stuk ook goed kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

door de ESP kwam ik erachter dat z1 (boven bij mij) elke keer kort aan sloeg zonder dat er echt warmte vraag was. z1 stond bij mij altijd op curve, en z2 (beneden) stond op ruimte temp.
ik heb nu z1 op flow gezet in plaats van curve, en nu zie ik niet meer van die korte wamrte vraag momenten.

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:35:
Ik draai nu met War, met een Netatmo thermostaat in de woonkamer.
Ik heb vooral radiatoren, en alleen in de keuken vvw.
Ik zou jouw adaptieve stuk ook goed kunnen gebruiken?
Ja, maar je moet dan de netatmo via REST api of HA actions de temperatuur terug koppelen naar de esp
Radiatoren werken ook wel, maar het systeem zal dan agressiever de temp verhogen en verlagen als het goed is.

Het is wel heel summier beschreven in de documentatie hoe je het via REST api kan doen. Laat maar weten als je er niet uitkomt. Het idee is dat je de 'thermostaten' op de esp de target temp instelt, en dan via de netatmo de huidige temperatuur terug koppelt.

Een andere mogelijkheid is het remote-thermostat project, dan kan je de netatmo voordoen als mitsu wireless thermostat, maar dan heb je nog een atom nodig om je CNRF poort. In dit scenario gebruik je de mitsu implementatie van de ruimte regeling

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 27-09-2025 10:29 ]

• SebastiaanPs
xoror schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:15:
@SebastiaanPs Ik las net je post met vaste Ta. Bij mijn auto adapt kan je ook een bovengrens instellen. Default is 38c. Ben benieuwd hoe het werkt met de initiële overshoot

Maar speel ermee en kijk of je het goed werkend krijgt en evt nog wat mist om het beter te laten werken.

Wordt wel lastig in jouw geval om in te springen op dynamische tarieven aangezien je voor zover ik zag niet een enorme vloer buffer heb.
Thanks. Heb net de nieuwe bin ota erop gezet, maar kwam erachter dat ik dan een thermostaat op IN1 moet hebben of iets met een rest api moet doen. Mijn main controller hangt in de woonkamer als thermostaat.

Wat betreft het bufferen: de vvw is in onze leefruimte dus ik kan hier prima 3-4 uur niet verwarmen zonder dat iemand iets merkt, dat biedt wel wat mogelijkheden. Is wel een huis uit 1931 met matige isolatie en zonder beton, dus ik zal jouw (nieuwbouw?)niveau bij lange na niet halen.

Edit: @xoror lees nu jouw eerdere berichten aan @Zjemm over oplossingen met remote thermostat project. Hier: xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32" en hier: xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-09-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs np, zou gewoon gebruiken wat werkt, en als je tijd heb kan je spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Ik heb dus een Netatmo thermostaat op IN1.
Moet ik dan nog iets doen met de REST-api, of kan ik dan beginnen.met de adaptieve regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je moet de temp feedback van de Netatmo nog regelen.

dat kan via HA of door periodiek te Post te doen met bijv:
http://<esp_ip>/number/temperature_feedback/set?value=21.5

anders kan de esp niet zien wat het resultaat is (hoe warm de ruimte is). De target temp stel je nog wel gewoon in op je room thermostat van de esp

Je moet dan ook de room temp source op Rest Api zetten ipv room thermostat. Ik kan helaas niets lezen over in1

Ik heb even een getting started deel gepost
https://github.com/gekkek...ith-auto-adaptive-control

Ik gok dat je via domoticz de number.temperature_feedback wel van waarde kan voorzien van je thermostaat?

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 28-09-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Ja, kan nu zowel in domoticz als in HA.
Doen het beiden prima.
@xoror voor het updaten naar deze nieuwe versie:
Moet ik nog steeds eea zelf compileren/uploaden?
Of kan ik dit nu ota doen? Of gaat dit automagisch via HA?
Alvast bedankt!

[ Voor 58% gewijzigd door ricvee op 28-09-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
jij compiled zelf, dus je moet even 2 files toevoegen. zie yaml toevoeging in bericht
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Ik support default geen mqtt, dus je moet altijd zelf compileren

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 28-09-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb een voorbeeld dashboard op de repo gezet om alle nieuwe functionaliteiten te groeperen. Het staat in de automations folder in mijn repo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Es09KLLoSFqyDn-PNd0oRaNB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yn6VxHE44C8aroexEaBxDKeY.png?f=fotoalbum_large
En ja hoor, net als ik screenshot probeer te maken besluit mijn esp naar een andere AP te gaan, ook al was die gelocked :(, nog nooit meegemaakt dit

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 09:53 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste