Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:
Mijn ESP herstart steeds. Wifi is goed en stabiel tussen 90 en 98%.
ESP is buiten de binnenunit.
Eigen SSID met access point in zelfde ruimte, vast channel.
Soms gaat het meer dan 24 uur goed, maar vandaag niet (zie afbeelding)
Ik heb de proxy-hardware versie die ik zelf moet compileren/uploaden. (Melcloud is inmiddels weg)[Afbeelding]
Waar zou het aan kunnen liggen?
Welke esphome versie gebruik je?

Ik had ook klachten met een atom S3 lite + rs485 bordje met soms een reset.
Reset reason geeft dan; Reset: task watchdog
Dat was met ESPhome (2025.8.2) en ESP-IDF (5.4.2)
Ik vond dit met googel
https://github.com/esphome/esphome/issues/10542
Maar heeft er denk ik niks mee van doen.

Met de laaste versie 2025.8.4 is de reset hier niet meer voorgekomen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:44
Esp Versie 2025.7.5 ivm dit bericht:
xoror schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:14:

ATTENTIE:

voor de mensen die versie hhttps://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2025-08-20.3
hebben geïnstalleerd, update aub naar
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-08-22.1

De update wordt vanzelf aangeboden. Er zit een probleem in esphome 2025.8.0/esp-idf combinatie. Voor de mensen die zelf compileren, fix je esphome op 2025.7.5
Bash:
1
pip install esphome==2025.7.5 

Je kan anders een probleem krijgen dat de esp geen verbinding kan maken met je WP. Todat esphome/esp-idf het hebben opgelost is het raadzaam om op 2025.7.5 te blijven. De officiële builds zullen voorlopig 2025.7.5 blijven gebruiken.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
updaten naar de laatste esphome (vanaf 2025.8.3) en deze aanzetten
https://github.com/gekkek...n/ecodan-esphome.yaml#L74

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:33 ]

• ricvee
#confs/debug.yaml,
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:29:
#confs/debug.yaml,
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?
yup (iets meer debug dan nodig, maar gaat alleen om de reset reason.)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:30 ]

• ricvee
Ik heb die proxy versie bij jou gekocht, maar gebruik de Meldcloud adapter al niet meer.
Klopt deze dan wel?
confs/esp32s3.yaml, # confs/esp32.yaml, for regular board
Ik gebruik nu deze:
confs/esp32s3-proxy2.yaml,

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
Proxy code aanhouden idd.
De "gewone" gebruikt ander GPIO dan de proxy

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geen esphome > 2025.7.5 installeren, ga je problemen mee krijgen. Als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota.

https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• ricvee
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:39:
@ricvee
Proxy code aanhouden idd.
De "gewone" gebruikt ander GPIO dan de proxy
En dan die debug mode altijd standaard aan laten staan?

• ricvee
xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:23:
Geen esphome > 2025.7.5 installeren, ga je problemen mee krijgen. Als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota.

Wat bedoel je met: als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota?
Ik heb begrepen dat ik hem altijd zelf moet compileren en uploaden, of klopt die aanname niet en moet ik mijn "handleiding" aanpassen of staat dit ergens al beschreven?

• ricvee
Wel lastig dat jullie het er niet over eens zijn welke Esphome versie ik het best zou kunnen draaien.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:54
xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:51:
@SebastiaanPs heeft het volgende gepost in het andere topic: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier al een tijdje over nadenk, om een soort auto adaptive te maken voor zowel verwarmen als koelen met ondergrens ivm condens. Het enige waar ik tegen aanloop is de temperatuur feedback van de ruimte, die is voor elke gebruiker anders. Maar dit zou oplosbaar zijn zoals in het remote thermostat is gedaan, of default de ruimte temp gebruiken (of iig laten kiezen).

Je zou dan in fixed flow (heating/cooling) de auto adaptive kunnen aanzetten, hij gaan dan leren en dan zelf de Ta instellen. Is dus gewoon aan/uit te zetten met een switch.

Pendelen kan ik ook vrij eenvoudig detecteren hiermee en op reageren.

Nu gaat dit wel wat tijd kosten en ik zit te kijken hoe ik dit in de tijd ga bekostigen. Maar eigenlijk de grootste vraag is, zitten mensen hierop te wachten?

(en hoe zou ik evt wat van de tijd die ik erin moet stoppen kunnen terug verdienen?)
Lastige…

Ik ben zelf geen developer zoals jij en kan niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost.

Als ik een paar dingen zou moeten bedenken:

1. Verwarmen met ruimteregeling: hysterese reduceren naar 0.5 gr in plaats van 1.0 gr. als Tbinnen setpoint met 0.5 gr wordt overschreden, dan setpoint gedurende 10 min met 1.0 gr te verlagen zodat verwarmen stopt.

2. Anti pendel feature: detecteren pendelen door combi afschakelen verwarmen/koelen + overschrijden Ta setpoint met minimaal 1.0 gr. In dat geval prohibit heating/cooling gedurende x min.

3. Condensbeveiliging: mbv dauwpunt (of bij meerdere sensoren: hoogste dauwpunt) zorgen dat koelen wordt gestopt/verboden als (Ta - dauwpunt) kleiner of gelijk aan 0.5 gr is.

Zomaar een paar ideeen. Maar nogmaals: ik weet niet hoeveel werk zo’n feature is en of je daar zin in hebt.

Het is denk ik wel een illusie dat je dan minder vragen zou krijgen :)
Daarvoor misschien beter naar één van de fora verwijzen (Tweakers, OpenEnergyMonitor community) zodat de rest er ook van kan leren?

Als wij iets kunnen betekenen dan moet je het vooral zeggen hè. Ik zat bijv eens te denken aan een soort legenda bij alle entities in je ESP project, als je daar vaak vragen over krijgt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
zelf uploaden ga je rebooten. Dus de eerste volgende reset reden is dan ota reboot. Je moet dan wachten tot de wifi reboot zeg maar dan heb je de echte reden.

Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5

@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Ik ben even aan het testen met esp-idf version: 5.3.2 ipv recommended.
Wordt vervolgd

Edit: compile failed met fouten helaas

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 20:39 ]

• ricvee
xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
zelf uploaden ga je rebooten. Dus de eerste volgende reset reden is dan ota reboot. Je moet dan wachten tot de wifi reboot zeg maar dan heb je de echte reden.

Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5

@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.
Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota

[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 10-09-2025 20:39 ]

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:36:
@xoror
Ik ben even aan het testen met esp-idf version: 5.3.2 ipv recommended.
Wordt vervolgd

Edit: compile failed met fouten helaas
yes 5.3.2 heeft het probleem niet. Maar ik geloof dat 2025.8.x niet helemaal compatible ermee is. Ik zou gewoon 2025.7.5 aanhouden.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Algo wat ik voor ogen heb is wat slimmer. Je kan bepaalde factoren opgeven (vloerverwarming of radiatoren bijv) waarmee gestuurd wordt.

Condensatie wil ik in eerste versie modelleren door min Ta. (iedere ruimte is anders, dus bijna niet te doen. beter aan user vragen welke Ta nog werkt)

Als je van alle ruimtes de luchtvochtigheid heb, dan kan je het mooi regelen. Wellicht optioneel, dus Min Ta tenzij vochtsensor en beschikbaar zijn

In eerste instantie stuur ik op halve graden idd. Ik vrees dat ik niet minder vragen ga krijgen, ook al is het vinkje aanzetten en gewenste ruimte temp op geven. Er zijn veel rand gevallen (defrost?, overrun. etc etc)

Hoe langer ik over nadenk, hoe minder zin ik erin heb :)

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:05 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Met 5.4.0 gaat het hier goed. de opvolgende versies niet meer
https://github.com/fonske...in/confs/esp32s3.yaml#L12
Esphome versie 2025.8.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM7Hy6qkWg3kkJp85QBknuf4TwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWLR7YBYnsn5KcaMigW1De6l.jpg?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
Er zit toch niets in 8.x wat je per se wil hebben toch. 7.5 werkt prima zat?

[ Voor 81% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:49 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Ik heb meerdere projectjes lopen met Atoms en in oudere esphome versies blijven hangen is dan niet handig
Iedereen loopt te updaten en dan kan je het 100x uitleggen

En ik werd ook op dit probleem gewezen (met de marstek rs485 atom code)
AUijtdehaag in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Dat is toen opgelost om van 2025.8.2 naar 2025.8.4 te gaan (geen idee of het daarvoor al speelde)
Wellicht komt het weer terug maar dat is afwachten

Voor mij werkt dit gewoon en kan ik weer esphome updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 21:58 ]

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag
je moet wachten tot esp idf 5.4.3 oid het gefixed heeft en dan kan je de restrictie weer opheffen.

Ik zou even op 7.5 blijven tot deze rommel is opgelost. Esphome heeft ook dit niet goed gedaan, ze hadden moeten downgraden, want er zijn zoveel issues met uart op die release.

Ik zit ook telkens weer users te helpen met kapotte installs omdat esphomebuilder altijd de laatste versies pakt.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:38:
[...]

Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota
Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…

Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 00:04 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
Miezie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:03:
[...]

Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…

Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..
Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.

PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3OqVbeNjJVU61qljgo3vhjRyus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkEl6K6fFqjI0nXtVNkMTxhM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ricvee op 11-09-2025 08:49 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:45:
[...]

Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.

PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.[Afbeelding]
Ik heb een ram stabiel netwerk waarbij er wel overlap is, maar hij optimized keurig op de verschillende frequenties. IOT devices op wifi heb ik bijna niet. Soms zit de Miele afzuigkap wat moeilijk te doen met de kookplaat… dan gaat ie niet automatisch aan.

Geen scheiding tussen 2.4 en 5ghz. Dat vind ik zo irritant :-). De clients op de mesh bepalen maar wat ze leuk vinden, dat hoeft de Fritz apparatuur niet te doen.

Heb je ook een Fritz modem? Ik heb alles van Fritz en dan hoef je nergens een vinkje te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 10:34 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Niet online
@ricvee er staat als het goed is "Reset Reason" op de web interface, ws beetje ondergesneeuwd. Of je heb debug niet goed enabled. Ik zal dat trouwens voor de volgende releases standaard aanzetten.

Kreeg je deze reboot vanaf bepaalde update of had je dit altijd al?

• ricvee
xoror schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:15:
@ricvee er staat als het goed is "Reset Reason" op de web interface, ws beetje ondergesneeuwd. Of je heb debug niet goed enabled. Ik zal dat trouwens voor de volgende releases standaard aanzetten.

Kreeg je deze reboot vanaf bepaalde update of had je dit altijd al?
Ik heb geen reset meer gehad na het flashen, sinds gisteravond 20:30

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:26:
[...]

Ik heb geen reset meer gehad na het flashen, sinds gisteravond 20:30
Dus zelf gecompiled tegen 2025.7.5?

• ricvee
Miezie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb een ram stabiel netwerk waarbij er wel overlap is, maar hij optimized keurig op de verschillende frequenties. IOT devices op wifi heb ik bijna niet. Soms zit de Miele afzuigkap wat moeilijk te doen met de kookplaat… dan gaat ie niet automatisch aan.

Geen scheiding tussen 2.4 en 5ghz. Dat vind ik zo irritant :-). De clients op de mesh bepalen maar wat ze leuk vinden, dat hoeft de Fritz apparatuur niet te doen.

Heb je ook een Fritz modem? Ik heb alles van Fritz en dan hoef je nergens een vinkje te zetten.
Ja ik heb ook alles van Fritz. Modem en ik had al 2 range extenders. Die staan in mesh, maar ik had dus apparaten die heen en weer switchten. Daarom een 3e erbij geplaatst in de ruimte waar de binnenunit ook staat. Deze staat gekoppeld met het modem, maar niet in mesh, en met een eigen 2.4 ssid.
Dit lijkt nu goed te gaan werken.

• ricvee
xoror schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:37:
[...]

Dus zelf gecompiled tegen 2025.7.5?
Ja, lijkt nu helemaal goed te gaan.

• Erwin1989
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 11:14
Dag allen,

Ik heb de integratie (met atom s3 lite) nu sinds februari draaien op HA. Alles werkt en is stabiel.

Nu zou ik alleen van de standaard wireless controller (zie foto hieronder) willen vervangen door een eigen temperatuursensor (ik heb al een HA dashboard in de woonkamer draaien voor de bediening).

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit gekoppeld krijg naar de Ecodan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dav-a098jhFg4AufVsb6518ejSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VG5NNPDWio8llRCFeWKsRP80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYS6wvLtF_22lVbL46-yua8p8pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DSjlp87undklWSU3zsMmhxkr.png?f=fotoalbum_large
Hier is iets vaag aan de hand, ik miste steeds fragmentjes data en zie nu dat m'n ESP afgelopen donderdag met continue reboots is begonnen. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Als ik de grafiek bekijk is het steeds om de 20 minuten, of een veelvoud ervan.
Ik heb de wifi uit aangezien hij nu met LAN is verbonden.
Heb gisteravond al even de resetknop ingedrukt, maar dat werkt blijkbaar ook niet om hem weer in het gareel te krijgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
heb je debug.yaml aan ? Dan kan je last reset reason even kijken.
Dat is heel apart als ethernet uitvalt. Heb je gekeken of ip conflicteert met ander apparaat uit je netwerk?
En voor de goede orde, je heb gewoon esphome 2025.7.5 gebruikt right?

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Die van mij is gisteravond 3 x gereset, nadat hij 4 dagen foutloos liep.
debug.yaml is aan
Reset Reason task watchdog

[ Voor 9% gewijzigd door ricvee op 15-09-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee bij jou is het waarschijnlijk wifi, plot de dbm rond reboot tijden, kijk of die ging dippen.
Jij gebruikte mqtt toch? Je heb dan wel het api deel weggelaten neem ik aan? Geen reset reason is ook wel apart :/ Kan je voor de zekerheid de temperatuur van je esp rond dat tijdstip checken?

bij @Blackraven is het ethernet, dus dat is apart. Ik heb weken history van mijn esp nagekeken, maar enige reboots zijn door mij getriggerd door dev builds te flashen. Kan je ook kijken naar de temperatuur van je esp ?

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
Heb je toevallig mqtt aanstaan in de esphome code?
Omdat je mij vertelde dat je hem voor domoticz wilde gebruiken?
Zie de warning

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
xoror schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
@ricvee bij jou is het waarschijnlijk wifi, plot de dbm rond reboot tijden, kijk of die ging dippen.
Jij gebruikte mqtt toch? Je heb dan wel het api deel weggelaten neem ik aan? Geen reset reason is ook wel apart :/ Kan je voor de zekerheid de temperatuur van je esp rond dat tijdstip checken?
Ik heb nu wel een reset reason: Reset Reason task watchdog

de dbm sensor is niet in domoticz aangekomen, dus daar heb ik geen historie van, helaas

Esp temperatuur is redelijk constant tussen 31-37 graden, geen dips of pieken

Ja het api gedeelte is weggelaten, en mqtt staat alleen daar aan in ecodan-esphome.yaml

mqtt:
broker: 172.1.1.150

[ Voor 5% gewijzigd door ricvee op 15-09-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:58:
heb je debug.yaml aan ? Dan kan je last reset reason even kijken.
Dat is heel apart als ethernet uitvalt. Heb je gekeken of ip conflicteert met ander apparaat uit je netwerk?
En voor de goede orde, je heb gewoon esphome 2025.7.5 gebruikt right?
Tot afgelopen donderdag was hij gewoon steady vanaf de laatste flash op 3 september.
Verder ook nergens aan gezeten vorige week voor de verandering :+
Zal hem even opnieuw met debug aan compilen om te zien wat dat oplevert.
Ja, nog steeds op 2025.7.5 until further notice from your side ;)
IP conflict is ook een goede, die moet ik vanavond even bekijken.

Edit: Nu met debug, last reset reason: software via esp_restart.
Kijken of hij nu wel door de 1200s uptime komt.
Temp ESP is niet boven de 46 graden geweest, dus niets extreems imho.

[ Voor 11% gewijzigd door Blackraven op 15-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror
Helaas, daar was hij al na 1200s:
exception/panic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee heb je toevallig ook de temperaturen?
watchdog error, dan vreet iets teveel cpu tijd waardoor de watchdog niet gevoedt wordt, en na bepaalde tijd zal hij rebooten. Dat is een veiligheidsmaatregel tegen oneindig hangen.

Dus hij timed ergens op uit bij jou lijkt het. @AUijtdehaag vertelde mij dat hij soms deze reden zit bij esphomes met een lagere espidf. Aangezien ik bij jou geen idee meer waar het aan kan liggen, zou je dat kunnen uitproberen. Dus esphome 2025.8.4 met espidf 5.4.0. Ben je handig genoeg om dat zelf te doen ?

@Blackraven
hmm dat zijn niet afhehandelde errors, zie je nog meer info ? Als je thuis bent even logs aanzetten en dan z'n crash recorden.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror is dat de UART logging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja aandoen en log plakken rond reboot tijd (vooral ervoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als iemand 2025.8.4 wil proberen met esp-idf 5.4.0 verander dan even gekkekoe voor fonske
https://github.com/fonske...n/ecodan-esphome.yaml#L48
https://github.com/fonske...n/ecodan-esphome.yaml#L54
Draait hier al een aantal dagen prima.

voor een aantal verschillende esp versies heb ik het aangepast
https://github.com/gekkek...ke:esphome-ecodan-hp:main
Weet niet of dat ook voor de ethernet versie is.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
xoror schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:55:
@ricvee heb je toevallig ook de temperaturen?
watchdog error, dan vreet iets teveel cpu tijd waardoor de watchdog niet gevoedt wordt, en na bepaalde tijd zal hij rebooten. Dat is een veiligheidsmaatregel tegen oneindig hangen.

Dus hij timed ergens op uit bij jou lijkt het. @AUijtdehaag vertelde mij dat hij soms deze reden zit bij esphomes met een lagere espidf. Aangezien ik bij jou geen idee meer waar het aan kan liggen, zou je dat kunnen uitproberen. Dus esphome 2025.8.4 met espidf 5.4.0. Ben je handig genoeg om dat zelf te doen ?
Temperaturen van de ESP zitten tussen 31 en 37 graden.
Compileren met esphome 2025.8.4 lijkt me geen probleem.
Hoe krijg ik espidf 5.4.0. erbij?

Wellicht is het verstandig als ik een keer helemaal opnieuw begin, met de factoy.bin, en dan ook alles in Engels laat? Ben ik ook van die dubbele vertaalde sensors Compresso/Kompressor af.

Ik heb het al een keer eerder gevraagd, maar dan nog een keer voor de zekerheid:
om te compileren en te uploaden, plaats ik ALLEEN mijn aangepaste ecodan-esphome.yaml in een verder lege directory.Je kunt hier indien nodig een bestand secrets.yaml bij zetten met deze inhoud:
wifi_ssid: "wifi network id"
wifi_password: "wifi password"

Trap dan vanuit deze directory deze commando's af:
python3 -m venv venv
source venv/bin/activate
pip3 install wheel
pip3 install esphome==2025.7.5 (of een andere versie. indien leeg krijg je de nieuwste versie)
esphome compile ecodan-esphome.yaml
esphome upload --device 172.1.1.151 ecodan-esphome.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven bij jou zou ik eerst wat logging willen zien voor upgrade als het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:08:
@Blackraven bij jou zou ik eerst wat logging willen zien voor upgrade als het kan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
INFO ESPHome 2025.7.5
INFO Reading configuration /config/ecodan-esphome.yaml...
INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/@main
INFO Updating https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp.git@main
INFO Detected timezone 'Etc/UTC'
INFO Starting log output from 192.168.10.25 using esphome API
INFO Successfully resolved ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.000s
INFO Successfully connected to ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.005s
INFO Successful handshake with ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.016s
[12:28:06][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Sep 15 2025, 11:27:15
[12:28:06][C][logger:246]: Logger:
[12:28:06][C][logger:246]:   Max Level: DEBUG
[12:28:06][C][logger:246]:   Initial Level: DEBUG
[12:28:06][C][logger:252]:   Log Baud Rate: 115200
[12:28:06][C][logger:252]:   Hardware UART: USB_SERIAL_JTAG
[12:28:06][C][logger:259]:   Task Log Buffer Size: 768
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'binary_sensor': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'button': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'climate': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'component': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'ecodan.component': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'esp32.preferences': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'number': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'sensor': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'switch': ERROR
[12:28:06][C][logger:264]:   Level for 'text_sensor': ERROR
[12:28:06][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:06][C][uart.idf:155]: UART Bus 0:
[12:28:06][C][uart.idf:156]:   TX Pin: GPIO1
[12:28:06][C][uart.idf:157]:   RX Pin: GPIO2
[12:28:06][C][uart.idf:159]:   RX Buffer Size: 256
[12:28:06][C][uart.idf:161]:   Baud Rate: 2400 baud
[12:28:06][C][uart.idf:161]:   Data Bits: 8
[12:28:06][C][uart.idf:161]:   Parity: EVEN
[12:28:06][C][uart.idf:161]:   Stop bits: 1
[12:28:06][C][template.select:065]: Template Select 'DHW Mode'
[12:28:06][C][template.select:066]:   Update Interval: 60.0s
[12:28:06][C][template.select:069]:   Optimistic: YES
[12:28:06][C][template.select:069]:   Initial Option: Normal
[12:28:06][C][template.select:069]:   Restore Value: YES
[12:28:06][C][template.select:065]: Template Select 'Selected operating mode'
[12:28:06][C][template.select:069]:   Initial Option: Heat Target Temperature
[12:28:06][C][template.select:065]: Template Select 'z2 Selected operating mode'
[12:28:06][C][template.select:069]:   Initial Option: Heat Target Temperature
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Controller Date'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Controller Version'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]:   Icon: 'mdi:new-box'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Heat Source'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Operation Mode'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Refrigerant error code'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]:   Icon: 'mdi:alert'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 1 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]:   Icon: 'mdi:toggle-switch-off-outline'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 2 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]:   Icon: 'mdi:toggle-switch-off-outline'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 3 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 4 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 5 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Dip Switch 6 (8-1)'
[12:28:06][C][template.text_sensor:020]: Template Sensor 'Multi Zone Status'
[12:28:06][C][template.sensor:022]: Template Sensor 'Estimated COP'
[12:28:06][C][template.sensor:022]:   State Class: 'measurement'
[12:28:06][C][template.sensor:022]:   Unit of Measurement: ''
[12:28:06][C][template.sensor:022]:   Accuracy Decimals: 2
[12:28:06][C][template.sensor:023]:   Update Interval: 10.0s
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]: Uptime Sensor 'ESP Uptime'
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]:   State Class: 'total_increasing'
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]:   Unit of Measurement: 's'
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]:   Accuracy Decimals: 0
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]:   Device Class: 'duration'
[12:28:06][C][uptime.sensor:033]:   Icon: 'mdi:timer-outline'
[12:28:06][C][uptime.sensor:034]:   Type: Seconds
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'UART Logging'
[12:28:06][C][template.switch:079]:   Restore Mode: always OFF
[12:28:06][C][template.switch:057]:   Optimistic: YES
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'Force DHW'
[12:28:06][C][template.switch:079]:   Restore Mode: disabled 
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'Holiday Mode'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'Heatpump'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'service codes enabled'
[12:28:06][C][template.switch:079]:   Restore Mode: always ON
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - enable/disable'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - prohibit DHW'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - zone 1 prohibit heating'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - zone 1 prohibit cooling'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - zone 2 prohibit heating'
[12:28:06][C][template.switch:079]: Template Switch 'server control - zone 2 prohibit cooling'
[12:28:06][C][version.text_sensor:021]: Version Text Sensor 'ESP Version'
[12:28:06][C][version.text_sensor:021]:   Icon: 'mdi:new-box'
[12:28:06][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]: Total Daily Energy 'Estimated Total Daily Energy Produced'
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]:   State Class: 'total'
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]:   Unit of Measurement: 'kWh'
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]:   Accuracy Decimals: 3
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]:   Device Class: 'energy'
[12:28:06][C][total_daily_energy:023]:   Icon: 'mdi:home-lightning-bolt'
[12:28:06][C][internal_temperature:108]: Internal Temperature Sensor 'ESP Internal Temperature'
[12:28:06][C][internal_temperature:108]:   State Class: 'measurement'
[12:28:06][C][internal_temperature:108]:   Unit of Measurement: '°C'
[12:28:06][C][internal_temperature:108]:   Accuracy Decimals: 1
[12:28:06][C][internal_temperature:108]:   Device Class: 'temperature'
[12:28:06][C][restart.button:017]: Restart Button 'ESP Restart'
[12:28:06][C][restart.button:017]:   Icon: 'mdi:restart'
[12:28:06][C][copy.sensor:015]: Copy Sensor 'Reported Total Daily Energy Consumption'
[12:28:06][C][copy.sensor:015]:   State Class: 'total_increasing'
[12:28:06][C][copy.sensor:015]:   Unit of Measurement: 'kWh'
[12:28:06][C][copy.sensor:015]:   Accuracy Decimals: 1
[12:28:06][C][copy.sensor:015]:   Device Class: 'energy'
[12:28:06][C][copy.sensor:015]:   Icon: 'mdi:transmission-tower-export'
[12:28:06][C][ethernet:359]: Ethernet:
[12:28:06][C][ethernet:572]:   IP Address: 192.168.10.25
[12:28:06][C][ethernet:572]:   Hostname: 'ecodan-heatpump'
[12:28:06][C][ethernet:572]:   Subnet: 255.255.255.0
[12:28:06][C][ethernet:572]:   Gateway: 192.168.10.1
[12:28:06][C][ethernet:572]:   DNS1: 192.168.10.20
[12:28:06][C][ethernet:572]:   DNS2: 192.168.10.1
[12:28:06][C][ethernet:593]:   MAC Address: B0:81:84:96:3F:7B
[12:28:06][C][ethernet:593]:   Is Full Duplex: YES
[12:28:06][C][ethernet:593]:   Link Speed: 100
[12:28:06][C][ethernet:362]:   CLK Pin: 5
[12:28:06][C][ethernet:362]:   MISO Pin: 7
[12:28:06][C][ethernet:362]:   MOSI Pin: 8
[12:28:06][C][ethernet:362]:   CS Pin: 6
[12:28:06][C][ethernet:370]:   Polling Interval: 10 ms
[12:28:06][C][ethernet:376]:   Reset Pin: -1
[12:28:06][C][ethernet:376]:   Clock Speed: 26 MHz
[12:28:06][C][ethernet:391]:   Type: W5500
[12:28:06][C][ethernet_info:011]: EthernetInfo IPAddress 'ESP IP'
[12:28:06][C][ethernet_info:011]:   Icon: 'mdi:ip'
[12:28:06][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:06][C][web_server:310]: Web Server:
[12:28:06][C][web_server:310]:   Address: ecodan-heatpump.local:80
[12:28:06][C][sntp:042]: SNTP Time:
[12:28:06][C][sntp:045]:   Server 0: '0.pool.ntp.org'
[12:28:06][C][sntp:045]:   Server 1: '1.pool.ntp.org'
[12:28:06][C][sntp:045]:   Server 2: '2.pool.ntp.org'
[12:28:06][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates:
[12:28:06][C][esphome.ota:073]:   Address: ecodan-heatpump.local:3232
[12:28:06][C][esphome.ota:073]:   Version: 2
[12:28:06][C][safe_mode:018]: Safe Mode:
[12:28:06][C][safe_mode:019]:   Boot considered successful after 60 seconds
[12:28:06][C][safe_mode:019]:   Invoke after 10 boot attempts
[12:28:06][C][safe_mode:019]:   Remain for 300 seconds
[12:28:06][C][web_server.ota:224]: Web Server OTA
[12:28:06][C][api:207]: API Server:
[12:28:06][C][api:207]:   Address: ecodan-heatpump.local:6053
[12:28:06][C][api:217]:   Using noise encryption: NO
[12:28:06][C][mdns:122]: mDNS:
[12:28:06][C][mdns:122]:   Hostname: ecodan-heatpump
[12:28:06][C][debug:018]: Debug component:
[12:28:06][C][debug:023]:   Free space on heap 'Heap Free'
[12:28:06][C][debug:023]:     State Class: ''
[12:28:06][C][debug:023]:     Unit of Measurement: 'B'
[12:28:06][C][debug:023]:     Accuracy Decimals: 0
[12:28:06][C][debug:023]:     Icon: 'mdi:counter'
[12:28:06][D][debug:033]: ESPHome version 2025.7.5
[12:28:06][D][debug:037]: Free Heap Size: 264240 bytes
[12:28:06][D][debug:182]: Chip: Model=ESP32-S3, Features=2.4GHz WiFi, BLE,  Cores=2, Revision=2
[12:28:06][D][debug:191]: CPU Frequency: 160 MHz
[12:28:06][D][debug:199]: Framework: ESP-IDF
[12:28:06][D][debug:206]: ESP-IDF Version: 5.3.2
[12:28:06][D][debug:211]: EFuse MAC: B0:81:84:96:3F:78
[12:28:06][D][debug:079]: Reset Reason: exception/panic
[12:28:06][D][debug:107]: Wakeup Reason: undefined
[12:28:06][D][debug:079]: Reset Reason: exception/panic
[12:28:06][C][debug:112]: Partition table:
[12:28:06][C][debug:112]:   Name         Type Subtype  Address    Size      
[12:28:06][C][debug:119]:   otadata      1    0        0x00009000 0x00002000
[12:28:06][C][debug:119]:   phy_init     1    1        0x0000B000 0x00001000
[12:28:06][C][debug:119]:   app0         0    16       0x00010000 0x003C0000
[12:28:06][C][debug:119]:   app1         0    17       0x003D0000 0x003C0000
[12:28:06][C][debug:119]:   nvs          1    2        0x00790000 0x0006D000
[12:28:07][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:07][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:07][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:07][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:08][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:08][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:08][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:08][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:09][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:09][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:09][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:09][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:10][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:10][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:10][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:10][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:11][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6A
[12:28:11][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A FC 42 02 7A 10 A3 00 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:11][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 05 02 0B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5D
[12:28:11][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 27
[12:28:12][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0B F0 C4 08 66 F0 C4 0B 14 82 B8 72 00 00 00 00 66
[12:28:12][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0C 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 26
[12:28:12][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0C 14 82 B8 13 56 B3 13 88 B4 00 00 00 00 00 00 4D
[12:28:12][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 25
[12:28:13][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0D 16 A8 C1 16 A8 C1 09 92 7D 09 60 7B 00 00 00 0B
[12:28:13][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 24
[12:28:13][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0E 14 A0 7A 14 A0 7A 00 00 00 00 00 00 00 00 00 A8
[12:28:13][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 23
[12:28:14][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 22
[12:28:14][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 02
[12:28:14][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1F
[12:28:15][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 13 01 00 54 00 9B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0F
[12:28:15][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 15 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1D
[12:28:15][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 15 01 1F 2A 01 01 00 01 00 00 02 00 00 00 00 00 AE
[12:28:15][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1E
[12:28:16][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 13 00 00 00 EB
[12:28:16][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 26 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0C
[12:28:16][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 26 00 00 01 02 01 01 01 13 88 17 70 09 C4 00 00 F7
[12:28:16][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0A
[12:28:17][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 01 00 01 01 00 00 00 00 00 E7
[12:28:17][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A1 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 91
[12:28:17][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A1 19 09 0E 00 08 10 00 00 00 00 02 04 00 00 00 23
[12:28:17][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 90
[12:28:18][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A2 19 09 0E 00 1C 1B 00 00 00 00 03 15 00 00 00 F1
[12:28:18][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 31
[12:28:18][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 01 19 09 0F 0C 1C 32 17 00 00 00 00 00 00 00 00 6F
[12:28:18][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 30
[12:28:19][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 02 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01
[12:28:19][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 03 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2F
[12:28:19][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 03 00 80 00 00 00 00 02 01 00 00 00 00 00 00 00 8C
[12:28:19][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2E
[12:28:20][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 04 1E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 F0
[12:28:20][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2D
[12:28:20][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 05 00 00 00 00 00 00 00 00 06 00 00 00 00 00 00 07
[12:28:20][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2B
[12:28:21][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 07 00 00 00 13 00 04 01 01 01 01 00 00 00 00 00 F0
[12:28:21][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:22][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:22][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:22][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:22][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:23][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:23][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:23][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:23][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:24][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:24][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:24][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:24][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:25][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:25][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:25][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:25][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:26][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 68
[12:28:26][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88 FC 42 02 7A 10 A3 00 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 88
[12:28:26][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 07 02 0B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5B
[12:28:26][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 09 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 29
[12:28:27][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 09 08 34 07 08 17 70 09 C4 17 70 3C A0 5A 00 00 AD
[12:28:27][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 27
[12:28:27][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0B F0 C4 08 66 F0 C4 0B 14 82 B8 70 00 00 00 00 68
[12:28:27][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0C 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 26
[12:28:28][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0C 14 82 B8 13 56 B3 13 88 B4 00 00 00 00 00 00 4D
[12:28:28][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 25
[12:28:28][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0D 16 A8 C1 16 A8 C1 09 92 7D 09 60 7B 00 00 00 0B
[12:28:28][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 24
[12:28:29][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0E 14 A0 7A 14 A0 7A 00 00 00 00 00 00 00 00 00 A8
[12:28:29][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 23
[12:28:29][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 22
[12:28:30][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 02
[12:28:30][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1F
[12:28:30][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 13 01 00 54 00 9B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0F
[12:28:30][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 15 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1D
[12:28:31][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 15 01 1F 29 01 01 00 01 00 00 02 00 00 00 00 00 AF
[12:28:31][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1E
[12:28:31][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 13 00 00 00 EB
[12:28:31][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 26 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0C
[12:28:32][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 26 00 00 01 02 01 01 01 13 88 17 70 09 C4 00 00 F7
[12:28:32][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0A
[12:28:32][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 01 00 01 01 00 00 00 00 00 E7
[12:28:32][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A1 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 91
[12:28:33][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A1 19 09 0E 00 08 10 00 00 00 00 02 04 00 00 00 23
[12:28:33][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 90
[12:28:33][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A2 19 09 0E 00 1C 1B 00 00 00 00 03 15 00 00 00 F1
[12:28:33][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 31
[12:28:34][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 01 19 09 0F 0C 1D 06 17 00 00 00 00 00 00 00 00 9A
[12:28:34][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 30
[12:28:34][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 02 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01
[12:28:34][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 03 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2F
[12:28:35][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 03 00 80 00 00 00 00 02 01 00 00 00 00 00 00 00 8C
[12:28:35][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2E
[12:28:35][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 04 1E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 F0
[12:28:35][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 05 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2D
[12:28:36][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 05 00 00 00 00 00 00 00 00 06 00 00 00 00 00 00 07
[12:28:36][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:37][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:37][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:37][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:37][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:38][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:38][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:38][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:38][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:39][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:39][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:39][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:39][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:40][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:40][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:40][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:40][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:41][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:41][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:41][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 5C
[12:28:41][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C FC 42 02 7A 10 A3 00 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 7C
[12:28:42][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A3 00 13 02 C2 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 97
[12:28:42][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 07 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2B
[12:28:42][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 07 00 00 00 13 00 04 01 01 01 01 00 00 00 00 00 F0
[12:28:42][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 09 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 29
[12:28:43][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 09 08 34 07 08 17 70 09 C4 17 70 3C A0 5A 00 00 AD
[12:28:43][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 27
[12:28:43][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0B F0 C4 08 66 F0 C4 0B 14 82 B8 72 00 00 00 00 66
[12:28:43][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0C 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 26
[12:28:44][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0C 14 82 B8 13 56 B3 13 88 B4 00 00 00 00 00 00 4D
[12:28:44][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 25
[12:28:44][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0D 16 A8 C1 16 A8 C1 09 92 7D 09 60 7B 00 00 00 0B
[12:28:44][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 24
[12:28:45][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 0E 14 A0 7A 14 A0 7A 00 00 00 00 00 00 00 00 00 A8
[12:28:45][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 23
[12:28:45][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 22
[12:28:46][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 02
[12:28:46][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 13 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1F
[12:28:46][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 13 01 00 54 00 9B 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0F
[12:28:46][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 15 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1D
[12:28:47][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 15 01 1F 2A 01 01 00 01 00 00 02 00 00 00 00 00 AE
[12:28:47][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1E
[12:28:47][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 13 00 00 00 EB
[12:28:47][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 26 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0C
[12:28:48][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 26 00 00 01 02 01 01 01 13 88 17 70 09 C4 00 00 F7
[12:28:48][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0A
[12:28:48][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 28 00 00 00 00 00 00 01 00 01 01 00 00 00 00 00 E7
[12:28:48][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A1 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 91
[12:28:49][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A1 19 09 0E 00 08 10 00 00 00 00 02 04 00 00 00 23
[12:28:49][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 A2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 90
[12:28:49][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 A2 19 09 0E 00 1C 1B 00 00 00 00 03 15 00 00 00 F1
[12:28:49][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 31
[12:28:50][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 01 19 09 0F 0C 1D 16 17 00 00 00 00 00 00 00 00 8A
[12:28:50][D][debug:062]: Free Heap Size: 125776 bytes
[12:28:50][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 30
[12:28:50][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 02 0F 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01
[12:28:50][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 03 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2F
[12:28:51][D][debug:062]: Free Heap Size: 62100 bytes
[12:28:51][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 03 00 80 00 00 00 00 02 01 00 00 00 00 00 00 00 8C
[12:28:51][D][uart_debug:114]: >>> FC 42 02 7A 10 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 2E
[12:28:51][D][debug:062]: Free Heap Size: 30004 bytes
[12:28:51][D][uart_debug:114]: <<< FC 62 02 7A 10 04 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 EE
[12:28:51][D][debug:062]: Free Heap Size: 14364 bytes
WARNING ecodan-heatpump @ 192.168.10.25: Connection error occurred: [Errno 104] Connection reset by peer
INFO Processing unexpected disconnect from ESPHome API for ecodan-heatpump @ 192.168.10.25
WARNING Disconnected from API
INFO Successfully resolved ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.000s
INFO Successfully connected to ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.009s
INFO Successful handshake with ecodan-heatpump @ 192.168.10.25 in 0.015s
Vage is dat je er de klok op gelijk kunt zetten.
Nu 2400s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee Ja gewoon 1 yaml, maar edit mijn yaml om te verwijzen naar die van @AUijtdehaag paar berichten boven, dan hoef je niets verder in ge stellen

[ Voor 112% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
@xoror
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
substitutions:
  name: ecodan-heatpump
  friendlyName: WP

# enable ota update via http request
http_request:
  buffer_size_tx: 20248

ota:
  - platform: esphome
  - platform: http_request
  - platform: web_server
#  password: !secret heatpump_ota_password

mqtt:
    broker: 172.1.1.150

# external_components:
# - source:
#     type: local
#     path: components
#   components: [ ecodan ]

# packages:
#  base: !include confs/base.yaml # required
#  req: !include confs/request-codes.yaml 
#  esp32: !include confs/esp32s3.yaml # esp32.yaml for regular board
#  led_status: !include confs/esp32s3-led.yaml
#  zone1: !include confs/zone1.yaml
#  svc_z1: !include confs/server-control-z1.yaml
# # disable if you don't want to use zone 2
# # zone2: !include confs/zone2.yaml
# # svc_z2: !include confs/server-control-z2.yaml
# # change language labels to -en for English or -nl for Dutch
# # substitutions: !include confs/ecodan-labels-nl.yaml
#  substitutions: !include confs/ecodan-labels-en.yaml
#  dbg: !include confs/debug.yaml
#  wifi: !include confs/wifi.yaml
#  #svc: !include confs/server-control-z1.yaml

external_components:
  - source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
    components: [ ecodan ]
    refresh: always

packages:
  remote_package:
    url: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/
    ref: main
    refresh: always
    files: [ 
            confs/base.yaml,            # required
            confs/request-codes.yaml,   # disable if your unit does not support request codes (service menu)
            confs/esp32s3-proxy2.yaml,
            #confs/esp32s3.yaml,         # confs/esp32.yaml, for regular board
            #confs/esp32s3-led.yaml,    # atom s3 status leds
            confs/zone1.yaml,
            confs/server-control-z1.yaml,
            ## enable if you want to use zone 2
            #confs/zone2.yaml,
            #confs/server-control-z2.yaml,
            ## enable label language file
            #confs/ecodan-labels-en.yaml,
            confs/ecodan-labels-nl.yaml,
            #confs/ecodan-labels-it.yaml,
            #confs/ecodan-labels-fr.yaml,
            #confs/ecodan-labels-de.yaml,
            #confs/ecodan-labels-fi.yaml,
            confs/debug.yaml,
            confs/wifi.yaml
           ]

# enable logger
logger:
  baud_rate: 115200
  # logs:
  #   esp32.preferences: ERROR
  #   sensor: ERROR
  #   text_sensor: ERROR
  #   binary_sensor: ERROR
  #   switch: ERROR
  #   button: ERROR
  #   number: ERROR
  #   climate: ERROR
  #   component: ERROR
  #   ecodan.component: ERROR

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80
  #ota: true

ecodan:
  id: ecodan_instance
  uart_id: uart_ecodan
# polling interval override in ms, default 500
  polling_interval_override: 2500
# uncomment line below and adjust the heat constant if your system uses a water + glycol mixture
#  specific_heat_constant_override: 3.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee
github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
veranderen naar
github://fonske/esphome-ecodan-hp@main

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven
1) je mist de int_pin, probeer
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
ethernet:
  type: W5500
  clk_pin: GPIO5
  cs_pin: GPIO6
  miso_pin: GPIO7
  mosi_pin: GPIO8
  interrupt_pin: GPIO4

Zie voorbeeld hoe ik het aanstuur met het heishamon board.
https://github.com/gekkek...sp32s3-heishamon.yaml#L85
[edit] hmm die atom poe base heeft geen reset pin gewired :( dus ws zal dit niet werken

Als je dit niet opgeeft gaat hij terugvallen op software polling, wat ws jouw oorzaak is. Ik hoop dat dit hem is

2) als 1 niet werkt, disable mdns
YAML:
1
2
mdns:
  disabled: true

in main yaml

3) als dat het niet oplost, zou je het kunnen proberen tegen esphome 2025.6.3 ?
Want esp idf 5.3.2 lijkt ook wat problemen te geven met mdns.

@ricvee als die repo van fonske niet werkt, kan ik jouw yaml geven om tegen 2025.6.3 te draaien.
Wellicht is espidf 5.3.2 ook niet lekker (sinds esphome 2025.7.0)

[ Voor 101% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
@xoror
Ik kan er pas vanavond mee verder.
Ik heb een KPN-storing, dus mijn internet ligt eruit...

Dus alleen:
veranderen naar

en dan compileren zonder esphome versienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
pip install esphome=2025.8.4
is anders niet compatible met espidf 5.4.x
(geen zorgen, je kan dus met dezelfde commandos terug, later als het niet goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
ok.
pip install of pip3 install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
als je virtualenv volgens handleiding heb gebruikt is pip gelijk aan pip3

@Blackraven
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14402840
Het kan dus wel stabiel draaien met die settings, Ik gok toch dat een latere espidf het vernaggelt heeft

[ Voor 59% gewijzigd door xoror op 15-09-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Ik eea gecompileerd en geüpload zoals gevraagd.
Ik krijg deze sensor uit de webinterface niet te zien in Domoticz:
WiFi Signaal dB -52 dBm

De rest lijkt nu weer goed te draaien ( maar dat deed het ook van donderdag tot zondag met
esphome==2025.7.5.
Even afwachten dus nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:29:
Ik eea gecompileerd en geüpload zoals gevraagd.
Ik krijg deze sensor uit de webinterface niet te zien in Domoticz:
WiFi Signaal dB -52 dBm

De rest lijkt nu weer goed te draaien ( maar dat deed het ook van donderdag tot zondag met
esphome==2025.7.5.
Even afwachten dus nu.
-52 is acceptabel, jammer dat je geen logging heb over de tijd op dat signaal.

Maar prima verder, laat vooral weten als het weer problemen geeft. Je draait dus nu met eapidf 5.4.0 via @AUijtdehaag zijn repo, dus even kijken hoe dat gaat. Je heb ook mqtt, die is ook experimenteel met eapidf volgens esphome. Bij jou is het echt ergens een timeout/hang conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
xoror schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:51:
@ricvee
veranderen naar
Gisteravond 1 reboot gehad, wederom task watchdog, met 2025.8.4 van Fonske.
Als het een Wifi probleem zou zijn, wat zou ik dan voor een melding moeten krijgen?

Wellicht moet ik dan terug?
@ricvee als die repo van fonske niet werkt, kan ik jouw yaml geven om tegen 2025.6.3 te draaien.
Wellicht is espidf 5.3.2 ook niet lekker (sinds esphome 2025.7.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee
Ja ik gok dat het een wifi issue is, kan je de wifi dbm loggen over tijd? Eigenlijk zijn dit altijd netwerk issues (alle reports die ik tot nu toe heb gehad)

Je kan het beste terug gaan naar mijn repo en 2025.7.5 draaien. Ik zou graag het wifi signaal willen zien. Heb je ergens een raspberry pi of andere mini computer die je een dagje kan draaien om de history te loggen (met HA). Anders domoticz het laten loggen ?

We zien helaas geen stack trace met deze logs. Dat kan alleen over usb, maar dat moet je niet doen wanneer hij is aangesloten op de wp.

Maar als je het echt wil weten:
wijzig je esphome: section naar
[code=yaml]
esphome:
platformio_options:
build_flags:
- "-D CONFIG_ESP_COREDUMP_ENABLE=y"
- "-D CONFIG_ESP_COREDUMP_TO_NVS=y"
- "-D CONFIG_ESP_COREDUMP_CHECKSUM_CRC32=y"
- "-D CONFIG_ESP_COREDUMP_DATA_FORMAT_ELF=y"
- "-D CONFIG_ESP_COREDUMP_MAX_TASKS=64"
[/code]

Wacht op een watchdog reset, de crashdump zal dan in je flash mem staan.
Haal de esp uit de warmtepomp, koppel deze via usbc aan de computer waarmee je de firmware heb gemaakt.

Haal de crashdump/stacktrace op dmv:
espcoredump.py info_corefile -t flash /dev/ttyUSB0 folder_waar_dit_in_zit/firmware.elf

Je moet dus even zoeken in welke folder de firmware.elf staat, en espcoredump.py staat in
~/.platformio/packages/framework-espidf/components/espcoredump/espcoredump.py
Met de stack trace kunnen we exact bepalen wat de reden was. Output kan je hier plakken of naar mij mailen.

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 16-09-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@ricvee neem ons eens mee in je wifi: hoeveel accesspoints op hoeveel m2 heb je? Op welke frequenties draaien de ssid’s? Kan maar zo zijn dat de nodige ruis en overlap van diverse netwerken je probleem is…

Ik heb bijvoorbeeld 4 wifipunten in een mesh draaien, maar de diverse accesspoints staan dermate uit elkaar dat de interferentie niet storend is en de devices die er op zitten altijd een goed signaal op de gekozen frequentie hebben. Aangezien je aangegeven hebt dat je speciaal een domotica wifi in die ruimte hebt, zou het me niet verwonderen dat dat voor de esp niet werkt… want waarschijnlijk heb je nog een accesspoint in de buurt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
@Miezie
Alle apparatuur Fritzbox.
Ik heb 3 wifipunten in een mesh draaien, allemaal minimaal 10 meter, en muren\vloeren van elkaar verwijderd.
En zoals gezegd 1 extra wifipunt met een eigen 2.4 GHz SSD speciaal voor de ESP in de ruimte waar de binnenunit hangt. ook deze is > 10 meter verwijderd (+vloer/muur) van de anderen.
Ik heb het wifi channel voor 2.4 GHz vastgezet op channel 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ricvee In jouw geval zou het ook mqtt kunnen zijn die niet helemaal lekker is (al denk ik dat niet omdat we meerdere mqtt users hebben waar er geen problemen zijn) Maar als je die stacktrace kan produceren dan weten we het zeker

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 16-09-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:44:
@Miezie
Alle apparatuur Fritzbox.
Ik heb 3 wifipunten in een mesh draaien, allemaal minimaal 10 meter, en muren\vloeren van elkaar verwijderd.
En zoals gezegd 1 extra wifipunt met een eigen 2.4 GHz SSD speciaal voor de ESP in de ruimte waar de binnenunit hangt. ook deze is > 10 meter verwijderd (+vloer/muur) van de anderen.
Ik heb het wifi channel voor 2.4 GHz vastgezet op channel 11
Zet het kanaal eens op auto? De software van Fritz kan dat erg goed. Ik zou em ook echt in de mesh zetten, de ESP kan daar uitstekend mee overweg.
Fritz doet ook diverse scans om de zoveel tijd, als je in een mesh zit heb je fallback over en weer… dat heb je nu niet. Zou best jouw uitval kunnen triggeren.

Kan de AP ook buiten de ruimte op een wat grotere afstand? Het signaal is dan waarschijnlijk wat stabieler.

Hier ongeveer eenzelfde setup. Het enige wat ik moest doen is zorgen dat de ESP net buiten de binnenunit is (hij “hangt” in een vrije kabelinvoer van de “koelkast”). Daarmee elimineer ik de kooi van ellende (faraday).

(Zelfde setup: Fritz 7590 en 3x repeater 6000, boven heb je signaal van een repeater en de 7590).

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 16-09-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Ik ga vanavond eerst weer terug naar de versie van @xoror .
Ik zal daarna het kanaal weer eens op auto zetten, om te zien of dat verschil maakt.
Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
Schakel ook eens de webserver uit in de code als je die niet gebruikt
https://github.com/esphome/esphome/issues/10542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:10:
Ik ga vanavond eerst weer terug naar de versie van @xoror .
Ik zal daarna het kanaal weer eens op auto zetten, om te zien of dat verschil maakt.
Wordt vervolgd!
En zet 't in de mesh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
1 wijziging per keer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ghehe, mag... duurt mij altijd te lang :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
Esp weer terug gezet naar de versie van @xoror
Wifi channel op Auto gezet in het modem/router Fritzbox 5530.
Wifi 2.4 GHz op Wifi 4 gezet in de modem/router, omdat mijn repeaters Fritzbox 1750E niet hoger kunnen.
Sinds gisteren 18:40 tot nu stabiel zonder reboot

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:43
Ik ervaar momenteel ook wat problemen met mijn Ecodan ESPhome. Hij werkte tot gisteren prima, maar ik heb hem geupdate. Sindsdien zijn al mijn sensoren "unknown". Ik lees hierboven veel problemen met ESPhome versie 2025.8.x, maar dat lijken andere problemen. Hieronder een greep uit mijn log:

[09:11:11][D][sensor:103]: 'WiFi Signal %': Sending state 70.00000 % with 0 decimals of accuracy
[09:11:11][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'
[09:11:14][D][sensor:103]: 'ESP Uptime': Sending state 381.35599 s with 0 decimals of accuracy
[09:11:14][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'
[09:11:16][D][sensor:103]: 'WiFi Signal dB': Sending state -67.00000 dBm with 0 decimals of accuracy
[09:11:16][D][sensor:103]: 'WiFi Signal %': Sending state 66.00000 % with 0 decimals of accuracy
[09:11:17][D][sensor:103]: 'Estimated COP': Sending state 0.00000 with 2 decimals of accuracy
[09:11:17][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'

Wat denken jullie? Mijn ESPhome draait in een separaat VLAN zonder internettoegang.

Update: er is net een update van ESPhome (2025.9.0) beschikbaar. Deze update leidt helaas niet tot een ander resultaat.

• xoror
  • Niet online
ZatarraNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:21:
Ik ervaar momenteel ook wat problemen met mijn Ecodan ESPhome. Hij werkte tot gisteren prima, maar ik heb hem geupdate. Sindsdien zijn al mijn sensoren "unknown". Ik lees hierboven veel problemen met ESPhome versie 2025.8.x, maar dat lijken andere problemen. Hieronder een greep uit mijn log:

[09:11:11][D][sensor:103]: 'WiFi Signal %': Sending state 70.00000 % with 0 decimals of accuracy
[09:11:11][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'
[09:11:14][D][sensor:103]: 'ESP Uptime': Sending state 381.35599 s with 0 decimals of accuracy
[09:11:14][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'
[09:11:16][D][sensor:103]: 'WiFi Signal dB': Sending state -67.00000 dBm with 0 decimals of accuracy
[09:11:16][D][sensor:103]: 'WiFi Signal %': Sending state 66.00000 % with 0 decimals of accuracy
[09:11:17][D][sensor:103]: 'Estimated COP': Sending state 0.00000 with 2 decimals of accuracy
[09:11:17][D][text_sensor:069]: 'Operation Mode': Sending state 'Unknown'

Wat denken jullie? Mijn ESPhome draait in een separaat VLAN zonder internettoegang.

Update: er is net een update van ESPhome (2025.9.0) beschikbaar. Deze update leidt helaas niet tot een ander resultaat.
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Als je standaard atom s3 lite draait, gewoon de pre-built binaries van mij gebruiken

• xoror
  • Niet online
Als onderdeel van auto adaptive regeling ben ik een anti pendel protectie aan het maken die optioneel is.
Voor de mensen met een pendel in de logging, want is de status van operation mode tijdens de compressor pauze ? Is dat Off of een van de cooling/heating modus ? Ik gok dat laatste maar als iemand even logging heeft graag. Anders moet ik moedwillig mijn wp aan het pendelen brengen.

@Zjemm volgens mij had wel wat logging ?

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 17-09-2025 16:05 ]

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

Zjemm

...

@xoror waar check ik dat?

ik had op 9 sept als test voor het laatst de koeling aan staan om het pendelen te zien, en sinds dien weer uit...
als ik in de logs kijk zie ik dit soort meldingen

niets gedetecteerd (geen actief gedetecteerd)
17:01:20 - Vorige week
actief gedetecteerd
16:44:36 - Vorige week
16:09:19 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:55:19 - Vorige week
15:51:46 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:50:44 - Vorige week
15:47:33 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:45:24 - Vorige week
15:42:26 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:40:31 - Vorige week
15:37:16 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:35:07 - Vorige week
15:32:25 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:29:56 - Vorige week
15:26:46 - Vorige week
actief gedetecteerd
15:25:13 - Vorige week
15:21:59 - Vorige week
actief gedetecteerd
14:23:56 - Vorige week
13:20:38 - Vorige week

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm in homeassistant als je dat nog heb, bij "Status Bedrijf" tijdens het pendelen wanneer de compressor niets doet, wat voor waarde heeft dat bij jou

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:04:
Als onderdeel van auto adaptive regeling ben ik een anti pendel protectie aan het maken die optioneel is.
Voor de mensen met een pendel in de logging, want is de status van operation mode tijdens de compressor pauze ? Is dat Off of een van de cooling/heating modus ? Ik gok dat laatste maar als iemand even logging heeft graag. Anders moet ik moedwillig mijn wp aan het pendelen brengen.

@Zjemm volgens mij had wel wat logging ?
Kijk even in mn automation voor koelen: operation mode verandert naar off.

• Zjemm

Zjemm

...

gewijzigd in Uit
16:47:01 - Vorige week
gewijzigd in Verwarmen
16:40:48 - Vorige week
gewijzigd in SWW
16:40:03 - Vorige week
gewijzigd in Verwarmen
16:39:30 - Vorige week
gewijzigd in Uit
16:03:17 - Vorige week
gewijzigd in Verwarmen
15:51:49 - Vorige week
gewijzigd in Koelen
14:18:03 - Vorige week
gewijzigd in Uit
13:24:01 - Vorige week
gewijzigd in Verwarmen
13:22:13 - Vorige week
gewijzigd in Uit
13:20:38 - Vorige week

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm op welke tijdstippen ging hij penden ? alles waar uit staat ?

@Miezie hmm dat is wel apart, wat hij is nog in verwarmen of koelen officieel.

• Zjemm

Zjemm

...

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
16:39:30 - Vorige week
gewijzigd in Uit
16:03:17 - Vorige week
gewijzigd in Verwarmen
15:51:49 - Vorige week
gewijzigd in Koelen
14:18:03 - Vorige week

plaatje is niet goed te zien qua timestamps.
Maar hij gaat om 15:51:49 naar koelen, en 16:03:17 naar verwarmen. Dus hij is niet naar uit geweest ?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:09:
@Zjemm op welke tijdstippen ging hij penden ? alles waar uit staat ?

@Miezie hmm dat is wel apart, wat hij is nog in verwarmen of koelen officieel.
Ja, vond ik ook…
Je kan ook kijken of de compressor op 0hz zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:48:
[...]

Ja, vond ik ook…
Je kan ook kijken of de compressor op 0hz zit.
Er is ook sinds kort een bin sensor compressor active ;)

maar ik wil de mode weten om te herstellen na tijdelijke stop. Maar goed dan Lee ik het gekozen programma wel die blijft

• Zjemm

Zjemm

...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ9fIeJKB2PSAJfWvbeyK2VLV1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NEQ0TFqtV3hLXHHNB1b26XmC.png?f=fotoalbum_large

dit is alles wat ik aan log heb van die twee entiteiten op het moment dat je zoals je in de grafiek kon zien de compressor elke keer kort aan ging en weer uit

opensecure.nl

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:54
@xoror
Heb je hier wat aan?
Koffie in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Pendelen als een… tijdens koelen
Operation mode telkens van cooling naar off en weer terug

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb een eerste versie af, en het werkt op mijn systeem. Maar ik heb meer proef konijnen nodig.
dus @Zjemm @Koffie ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLApKFnVqfmpho_-Fsv-rdYUX2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sTDyDVuHkPnp5PomUByAGwwY.png?f=fotoalbum_large

Je krijgt de volgende instelmogelijkheden:
- Min on-time: in dit geval 5 mins, maar is instelbaar. Wanneer de compressor korter draait dan dit, wordt het als een short cycle gezien en triggeren we de lockout
- Duration. Hiermee kan je instellen hoe lang je het systeem even wil pauzeren (0, 15, 30, 45, 60). Let op bij 0 is het disabled
- Lockout bin sensor. Hier kan je zien of hij in lockout mode zit
- Cancel lockout. Hiermee kan je een lockout handmatig cancellen

Voor de lockout schakel ik server control in om de betreffende heating/cooling te verbieden. Na de lockout periode wordt het weer hersteld naar de mode die ervoor draaide.

We moten ook even kijken wat goede default waarden zijn, maar standaard staat de duration op 0, dus disabled.

De min on-time, is misschien iets anders bij ht verwarmen, maar dat moeten we even uitvinden.
Verder heb je dan op zichzelf staande 'beveiliging' tegen pendelen. Dit als onderdeel van de auto adaptieve regeling (ik moet evt fouten kunnen opvangen).

(pre) Release: https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-18.5
documentatie: https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 18-09-2025 17:50 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Puntje van aandacht voor koelbedrijf: als ik het hier zou gebruiken kan ik rustig een time-out van 24u zetten…voor ik weer een run langer dan een kwartier kan maken… ;). Hou je rekening met zulke time-outs?

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:06:
Puntje van aandacht voor koelbedrijf: als ik het hier zou gebruiken kan ik rustig een time-out van 24u zetten…voor ik weer een run langer dan een kwartier kan maken… ;). Hou je rekening met zulke time-outs?
ik denk dat je zulke gevallen anders moet afhandelen. 24h blokkeren lijkt me niet zo gewenst. ik zou wel een pendel dag teller kunnen bijhouden, vanaf bepaald aantal kan je via HA dan lange blokkades doen.

Er is nu ook een binary sensor die aangeeft of je in lockout bent. Als je na 1 pendel al wil blokkeren kan je die ook gebruiken

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror ik kijk er later even naar ben deze paar dagen even druk met wat anders. Maar ga zeker serieus kijken en testen

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Helaas zonder resultaat. Ik ontdekte ook dat mijn warmtepomp in storing stond. E6: Volgens de handleiding een communicatie storing tussen binnenunit en buitenunit. Ik meende dat dit veroorzaakt werd door een onderbreking van de elektriciteit, maar nu ik de atom s3 lite heb losgekoppeld, draait ook de warmtepomp weer.

Nu eerst maar even zonder. Ik hoor het wel als we weer een stabiele versie hebben. Als ik iets kan betekenen, dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ZatarraNL Je kan toch gewoon die binary downloaden en dan via usb flashen (buiten je unit om)
en dan erin doen ? De binaries op mijn repo zijn 'goed'.

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 19-09-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
@xoror Dit is voor mij geen dagelijkse kost, dus altijd even uitzoeken. Ik heb jouw esp32s3-proxy2-z1-en-2025-08-22.1.factory.bin gebruikt om een atom S3 lite te flashen met ESPhome-flasher-1.4.0. Dat lukt allemaal prima. Maar ik heb even niet door hoe ik er dan verbinding mee moet maken. Hij geeft zelf geen wifi signaal af, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ZatarraNL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:03:
@xoror Dit is voor mij geen dagelijkse kost, dus altijd even uitzoeken. Ik heb jouw esp32s3-proxy2-z1-en-2025-08-22.1.factory.bin gebruikt om een atom S3 lite te flashen met ESPhome-flasher-1.4.0. Dat lukt allemaal prima. Maar ik heb even niet door hoe ik er dan verbinding mee moet maken. Hij geeft zelf geen wifi signaal af, wel?
gewoon deze stappen volgen:
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

je kan gewoon flashen vanuit de chrome browser. Wifi instellen kan je daar ook in doen (even wachten tot de led blauw wordt van je esp), en daarna plug je hem weer erin. Dit hoeft maar eenmalig, daarna krijg je via OTA updates aangeboden, en hoef je zelf niet meer te compileren.

Die image die je gekozen heb is dus:
- proxy pcb hardware
- nl taal
- 1 zone

waarom download je niet de laatste goede
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1

Alle firmwares zijn goed op mijn page, behalve 2025-08-20.3, maar die zal ik even weghalen.

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 19-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de dev branch heeft nu een experimentele implementatie van auto adaptive regeling. Ik moet dit nog een tijdje testen, en als er proefkonijnen zijn hoor ik dat ook graag. Verder vroeg ik de AI om release notes te schrijven op basis van de geschreven code. LOL zo glad als een aal, maar veel beter dan ik ooit zou kunnen.

--
Auto-Adaptive Control

The Auto-Adaptive Control feature transforms your Ecodan heat pump into a smart, self-learning system. It intelligently adjusts the heat pump's operation to match the unique thermal properties of your home, maximizing both comfort and energy efficiency.

When enabled, this feature continuously monitors the room temperature and compares it to the setpoint. It then fine-tunes the heat pump's flow temperature to correct any persistent errors, ensuring your home is always perfectly comfortable using the minimum amount of energy.

The system is designed to be highly robust and accounts for real-world scenarios such as:
  • System Saturation: It pauses the learning process if the heat pump is already running at 100% capacity.
  • Defrost Cycles: It intelligently ignores temperature data during defrost cycles to avoid drawing incorrect conclusions.
  • Short-Cycling: It works alongside the Short-Cycle Mitigation feature to ensure stable operation.
Persistent Learning

A significant advantage of this system is that all learned parameters, specifically the crucial heating_curve_offset and cooling_curve_offset, are automatically saved to the ESP32's flash memory.

Unlike the native Mitsubishi auto-adaptive function, which can lose its learned data after a power cycle, this implementation ensures that a reboot or power outage does not cost time to re-learn. The system immediately resumes operation with its last known optimal settings, ensuring continuous efficiency.

Important Note on Operating Mode

For this feature to function correctly, the heat pump must be set to a Fixed Flow Temperature mode for both heating and cooling. The Auto-Adaptive algorithm takes over the role of the built-in heating curve by dynamically adjusting this fixed setpoint.

Configuration Parameters

All parameters are adjustable in real-time from the Home Assistant interface.
ParameterDescriptionGuidance & Default
Auto-Adaptive: ControlEnables or disables the entire Auto-Adaptive feature. When disabled, the system will revert to using the standard fixed flow temperature setpoints.Default: `On`
Auto-Adaptive: Heating System TypeTunes the algorithm's behavior to match your system's thermal inertia (response time).Default: Underfloor Heating UFH: For slow, high-inertia systems. UFH + Radiators: For hybrid systems. Radiators: For fast, low-inertia systems.
Auto-Adaptive: Heating Curve SlopeDetermines how aggressively the flow temp rises as the outside temp drops.Default: 1.5 Low (0.6-0.8) for well-insulated homes with UFH. High (1.2-1.6) for older homes with radiators.
Auto-Adaptive: Cooling Curve SlopeDetermines how aggressively the flow temp drops as the outside temp rises.Default: 1.2 Low (0.8-1.2) for homes with good sun protection. High (1.8-2.5) for homes with high solar gain.
Auto-Adaptive: Max. Heating Flow TemperatureSets a hard safety limit for the flow temperature during heating to protect floors.Default: 38.0°C
Auto-adaptive: Min. Cooling Flow TemperatureSets a hard safety limit for the flow temperature during cooling to prevent condensation.Default: 18.0°C
Auto-Adaptive: Room Temperature sourceSelects the source for the room temperature reading used by the algorithm.Default: Room Thermostat Room Thermostat: Uses the Ecodan thermostat. Rest API: Uses an external sensor from Home Assistant.
Fine-Tuning Initial Values in YAML

While the system learns automatically, providing a good starting point in your YAML configuration is crucial for immediate efficiency. This is especially true for the `heating_curve_offset`, which is the baseline for the heating curve.
System TypeRecommended `initial_value` for `heating_curve_offset`
Underfloor Heating`23.0` (More efficient for well-insulated homes)
Underfloor Heating + Radiators`26.0` (A good intermediate value)
Radiators`30.0` (A common baseline for radiator systems)
https://github.com/gekkek...dev/docs/auto-adaptive.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
xoror schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:06:
[...]

gewoon deze stappen volgen:
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

je kan gewoon flashen vanuit de chrome browser. Wifi instellen kan je daar ook in doen (even wachten tot de led blauw wordt van je esp), en daarna plug je hem weer erin. Dit hoeft maar eenmalig, daarna krijg je via OTA updates aangeboden, en hoef je zelf niet meer te compileren.

Die image die je gekozen heb is dus:
- proxy pcb hardware
- nl taal
- 1 zone

waarom download je niet de laatste goede
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1

Alle firmwares zijn goed op mijn page, behalve 2025-08-20.3, maar die zal ik even weghalen.
Dank. Dit is gelukt. Alles werkt weer. Het was overigens nog wel even zoeken, want ik wilde het apparaat in mijn internetloze VLAN voor smarthome stoppen, maar daar ging het niet mee akkoord. Het apparaat wilde niet goed verbinding maken. Ik kan niet goed achterhalen waar dat nu mis gaat. Al mijn andere ESPhome- en Shelly-apparatuur zit daar wel. Hindert niet, ik ben blij dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ZatarraNL schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:10:
[...]

Dank. Dit is gelukt. Alles werkt weer. Het was overigens nog wel even zoeken, want ik wilde het apparaat in mijn internetloze VLAN voor smarthome stoppen, maar daar ging het niet mee akkoord. Het apparaat wilde niet goed verbinding maken. Ik kan niet goed achterhalen waar dat nu mis gaat. Al mijn andere ESPhome- en Shelly-apparatuur zit daar wel. Hindert niet, ik ben blij dat het weer werkt.
1) ntp om tijd te syncen
2) GitHub om updates te notifyen

2 kan je weglaten, 1 kan je HA configgen als je die heb. Anders werken de dag tellers niet. Maar dan moet je zelf compileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
xoror schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:32:
[...]

1) ntp om tijd te syncen
2) GitHub om updates te notifyen

2 kan je weglaten, 1 kan je HA configgen als je die heb. Anders werken de dag tellers niet. Maar dan moet je zelf compileren
1 meende ik al. Al een poging gewaagd met de chrony addon, zonder succes. Maar zoals gezegd is het niet helemaal mijn dagelijkse business, dus later nog eens proberen.

(mijn chrony setup:
set_system_clock: false
mode: server
ntp_pool: 0.nl.pool.ntp.org 1.nl.pool.ntp.org 2.nl.pool.ntp.org
ntp_server:
- 54.39.13.155
- briareus.schulte.org
allow:
- 192.168.2.0/24
- 192.168.100.0/24 #(VLAN internetloos smarthome)
log_level: info)

[ Voor 27% gewijzigd door ZatarraNL op 21-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@ricvee ervaar jij nu stabiliteit op de wifilijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie bij mij is wifi stabiel, sinds AP pinning geen issues meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ja weet ik, maar @ricvee had de nodige issues… en het is nu betrekkelijk rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
Miezie schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:56:
@ricvee ervaar jij nu stabiliteit op de wifilijn?
Ja, gelukkig wel!
\
Sinds dinsdag 16 september geen reboots meer gehad:
Esp weer terug gezet naar de versie van @xoror
Wifi channel op Auto gezet in het modem/router Fritzbox 5530.
Wifi 2.4 GHz op Wifi 4 gezet in de modem/router, omdat mijn repeaters Fritzbox 1750E niet hoger kunnen.

@xoror
Ik krijg helaas alleen deze sensor niet via MQTT in Domoticz:
ecodan-heatpump/sensor/wifi_signaal_db
Overleg gehad met @Plenkske , hij heeft deze sensor ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Alle reports met reboot, op die van @Blackraven na zijn eigenlijk altijd toe te schrijven aan slechte wifi, hoppende esp32, etc. Esphome (en esp in algemeen) lijken daar wat gevoeliger voor. Het is een vaak terug kerend probleem.

@ricvee Ik gebruik geen domoticz, maar ik vindt het vreemd dat je geen simpele numerieke waarde kan loggen

Verder lijkt mijn auto adaptive ook redelijk te werken. Cooling lijkt te werken zoals ik verwacht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IElWDC20rRHCn8sAL9o9sSgEndw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6HgHeaPus5ZVgUJlqMSM3Bol.png?f=fotoalbum_large
Vandaag leren gestart voor het koelen tot iets van 20:30. Toen prohibit aangezet, en die herkent hij ook en zet het leren op pauze. Hij trekt hem naar beneden de curve, dat is goed. En heb nu ook voor koelen vanaf 19c (default) gemaakt, want dit duurt wel dag voor dat die gestabiliseerd is.

In het begin had ik nog wat foutjes en daardoor ging hij ook pendelen, wat mooi werd opgevangen (zie rode blok van 30m lockout). De binaries zijn te testen via https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-21.5 (ff ota downloaden en flashen via http://esp_ip)

documentatie: https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md
Het zijn nog wel de nodige parameters, vooral voor koelen. Voor verwarmen is het eenvoudiger.

De beta features staan default uit, en je moet het aanzetten om ermee te spelen.

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste