Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:
Mijn ESP herstart steeds. Wifi is goed en stabiel tussen 90 en 98%.
ESP is buiten de binnenunit.
Eigen SSID met access point in zelfde ruimte, vast channel.
Soms gaat het meer dan 24 uur goed, maar vandaag niet (zie afbeelding)
Ik heb de proxy-hardware versie die ik zelf moet compileren/uploaden. (Melcloud is inmiddels weg)[Afbeelding]
Waar zou het aan kunnen liggen?
Welke esphome versie gebruik je?

Ik had ook klachten met een atom S3 lite + rs485 bordje met soms een reset.
Reset reason geeft dan; Reset: task watchdog
Dat was met ESPhome (2025.8.2) en ESP-IDF (5.4.2)
Ik vond dit met googel
https://github.com/esphome/esphome/issues/10542
Maar heeft er denk ik niks mee van doen.

Met de laaste versie 2025.8.4 is de reset hier niet meer voorgekomen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:32
Esp Versie 2025.7.5 ivm dit bericht:
xoror schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:14:

ATTENTIE:

voor de mensen die versie hhttps://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2025-08-20.3
hebben geïnstalleerd, update aub naar
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-08-22.1

De update wordt vanzelf aangeboden. Er zit een probleem in esphome 2025.8.0/esp-idf combinatie. Voor de mensen die zelf compileren, fix je esphome op 2025.7.5
Bash:
1
pip install esphome==2025.7.5 

Je kan anders een probleem krijgen dat de esp geen verbinding kan maken met je WP. Todat esphome/esp-idf het hebben opgelost is het raadzaam om op 2025.7.5 te blijven. De officiële builds zullen voorlopig 2025.7.5 blijven gebruiken.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
updaten naar de laatste esphome (vanaf 2025.8.3) en deze aanzetten
https://github.com/gekkek...n/ecodan-esphome.yaml#L74

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:33 ]

• ricvee
#confs/debug.yaml,
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:29:
#confs/debug.yaml,
die comment weghalen van die regel, zodat debug aan staat?
yup (iets meer debug dan nodig, maar gaat alleen om de reset reason.)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 18:30 ]

• ricvee
Ik heb die proxy versie bij jou gekocht, maar gebruik de Meldcloud adapter al niet meer.
Klopt deze dan wel?
confs/esp32s3.yaml, # confs/esp32.yaml, for regular board
Ik gebruik nu deze:
confs/esp32s3-proxy2.yaml,

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ricvee
Proxy code aanhouden idd.
De "gewone" gebruikt ander GPIO dan de proxy

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geen esphome > 2025.7.5 installeren, ga je problemen mee krijgen. Als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota.

https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• ricvee
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:39:
@ricvee
Proxy code aanhouden idd.
De "gewone" gebruikt ander GPIO dan de proxy
En dan die debug mode altijd standaard aan laten staan?

• ricvee
xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:23:
Geen esphome > 2025.7.5 installeren, ga je problemen mee krijgen. Als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota.

https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/171
Wat bedoel je met: als je hem flashed moet je wachten tot de volgende reboot. de eerste reboot is de ota?
Ik heb begrepen dat ik hem altijd zelf moet compileren en uploaden, of klopt die aanname niet en moet ik mijn "handleiding" aanpassen of staat dit ergens al beschreven?

• ricvee
Wel lastig dat jullie het er niet over eens zijn welke Esphome versie ik het best zou kunnen draaien.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:19
xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:51:
@SebastiaanPs heeft het volgende gepost in het andere topic: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier al een tijdje over nadenk, om een soort auto adaptive te maken voor zowel verwarmen als koelen met ondergrens ivm condens. Het enige waar ik tegen aanloop is de temperatuur feedback van de ruimte, die is voor elke gebruiker anders. Maar dit zou oplosbaar zijn zoals in het remote thermostat is gedaan, of default de ruimte temp gebruiken (of iig laten kiezen).

Je zou dan in fixed flow (heating/cooling) de auto adaptive kunnen aanzetten, hij gaan dan leren en dan zelf de Ta instellen. Is dus gewoon aan/uit te zetten met een switch.

Pendelen kan ik ook vrij eenvoudig detecteren hiermee en op reageren.

Nu gaat dit wel wat tijd kosten en ik zit te kijken hoe ik dit in de tijd ga bekostigen. Maar eigenlijk de grootste vraag is, zitten mensen hierop te wachten?

(en hoe zou ik evt wat van de tijd die ik erin moet stoppen kunnen terug verdienen?)
Lastige…

Ik ben zelf geen developer zoals jij en kan niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost.

Als ik een paar dingen zou moeten bedenken:

1. Verwarmen met ruimteregeling: hysterese reduceren naar 0.5 gr in plaats van 1.0 gr. als Tbinnen setpoint met 0.5 gr wordt overschreden, dan setpoint gedurende 10 min met 1.0 gr te verlagen zodat verwarmen stopt.

2. Anti pendel feature: detecteren pendelen door combi afschakelen verwarmen/koelen + overschrijden Ta setpoint met minimaal 1.0 gr. In dat geval prohibit heating/cooling gedurende x min.

3. Condensbeveiliging: mbv dauwpunt (of bij meerdere sensoren: hoogste dauwpunt) zorgen dat koelen wordt gestopt/verboden als (Ta - dauwpunt) kleiner of gelijk aan 0.5 gr is.

Zomaar een paar ideeen. Maar nogmaals: ik weet niet hoeveel werk zo’n feature is en of je daar zin in hebt.

Het is denk ik wel een illusie dat je dan minder vragen zou krijgen :)
Daarvoor misschien beter naar één van de fora verwijzen (Tweakers, OpenEnergyMonitor community) zodat de rest er ook van kan leren?

Als wij iets kunnen betekenen dan moet je het vooral zeggen hè. Ik zat bijv eens te denken aan een soort legenda bij alle entities in je ESP project, als je daar vaak vragen over krijgt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
zelf uploaden ga je rebooten. Dus de eerste volgende reset reden is dan ota reboot. Je moet dan wachten tot de wifi reboot zeg maar dan heb je de echte reden.

Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5

@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Ik ben even aan het testen met esp-idf version: 5.3.2 ipv recommended.
Wordt vervolgd

Edit: compile failed met fouten helaas

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 20:39 ]

• ricvee
xoror schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
zelf uploaden ga je rebooten. Dus de eerste volgende reset reden is dan ota reboot. Je moet dan wachten tot de wifi reboot zeg maar dan heb je de echte reden.

Ik heb niets voor niets de officieele build voorlopig gefixeerd op 2025.7.5

@AUijtdehaag esphome > 2025.7.5 is problematisch voor uart/modbus communicatie. Ga je veel gezeur mee krijgen.
Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota

[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 10-09-2025 20:39 ]

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:36:
@xoror
Ik ben even aan het testen met esp-idf version: 5.3.2 ipv recommended.
Wordt vervolgd

Edit: compile failed met fouten helaas
yes 5.3.2 heeft het probleem niet. Maar ik geloof dat 2025.8.x niet helemaal compatible ermee is. Ik zou gewoon 2025.7.5 aanhouden.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Algo wat ik voor ogen heb is wat slimmer. Je kan bepaalde factoren opgeven (vloerverwarming of radiatoren bijv) waarmee gestuurd wordt.

Condensatie wil ik in eerste versie modelleren door min Ta. (iedere ruimte is anders, dus bijna niet te doen. beter aan user vragen welke Ta nog werkt)

Als je van alle ruimtes de luchtvochtigheid heb, dan kan je het mooi regelen. Wellicht optioneel, dus Min Ta tenzij vochtsensor en beschikbaar zijn

In eerste instantie stuur ik op halve graden idd. Ik vrees dat ik niet minder vragen ga krijgen, ook al is het vinkje aanzetten en gewenste ruimte temp op geven. Er zijn veel rand gevallen (defrost?, overrun. etc etc)

Hoe langer ik over nadenk, hoe minder zin ik erin heb :)

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:05 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Met 5.4.0 gaat het hier goed. de opvolgende versies niet meer
https://github.com/fonske...in/confs/esp32s3.yaml#L12
Esphome versie 2025.8.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM7Hy6qkWg3kkJp85QBknuf4TwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWLR7YBYnsn5KcaMigW1De6l.jpg?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
Er zit toch niets in 8.x wat je per se wil hebben toch. 7.5 werkt prima zat?

[ Voor 81% gewijzigd door xoror op 10-09-2025 21:49 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Ik heb meerdere projectjes lopen met Atoms en in oudere esphome versies blijven hangen is dan niet handig
Iedereen loopt te updaten en dan kan je het 100x uitleggen

En ik werd ook op dit probleem gewezen (met de marstek rs485 atom code)
AUijtdehaag in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Dat is toen opgelost om van 2025.8.2 naar 2025.8.4 te gaan (geen idee of het daarvoor al speelde)
Wellicht komt het weer terug maar dat is afwachten

Voor mij werkt dit gewoon en kan ik weer esphome updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2025 21:58 ]

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag
je moet wachten tot esp idf 5.4.3 oid het gefixed heeft en dan kan je de restrictie weer opheffen.

Ik zou even op 7.5 blijven tot deze rommel is opgelost. Esphome heeft ook dit niet goed gedaan, ze hadden moeten downgraden, want er zijn zoveel issues met uart op die release.

Ik zit ook telkens weer users te helpen met kapotte installs omdat esphomebuilder altijd de laatste versies pakt.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:38:
[...]

Ok, bedankt! Ik ga nu verder met 2025.7.5 met debug aan.
Reset Reason Reboot request from esphome.ota
Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…

Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 00:04 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricvee
Miezie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:03:
[...]

Pinnen op een eigen AP met een Fritz met een eigen netwerk? Misschien dat juist niet doen en gewoon in de normale Fritz mesh opnemen…

Als het AP in dezelfde ruimte hangt kan je overwegen deze een kamer verder te hangen. Ik heb een overloop verder een AP en 100% bereik en -44dBm… ook Fritz en geen pinning. De mesh is keurig voor elkaar met frequenties en overlap..
Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.

PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3OqVbeNjJVU61qljgo3vhjRyus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkEl6K6fFqjI0nXtVNkMTxhM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ricvee op 11-09-2025 08:49 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ricvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:45:
[...]

Heb je dan wel verschillende namen voor de SSID's van 2.4 en 5 GHz?
Ik had met "normale" mesh-settings er last van dat diverse devices (oa camera's) volstrekt onlogisch soms verbonden waren met het access point het verste weg.

PS: een paar settings aangepast in het acces-point. Geen reboot meer gehad tot nog toe.
De vinkjes uitgezet bij to improve, en optimize.[Afbeelding]
Ik heb een ram stabiel netwerk waarbij er wel overlap is, maar hij optimized keurig op de verschillende frequenties. IOT devices op wifi heb ik bijna niet. Soms zit de Miele afzuigkap wat moeilijk te doen met de kookplaat… dan gaat ie niet automatisch aan.

Geen scheiding tussen 2.4 en 5ghz. Dat vind ik zo irritant :-). De clients op de mesh bepalen maar wat ze leuk vinden, dat hoeft de Fritz apparatuur niet te doen.

Heb je ook een Fritz modem? Ik heb alles van Fritz en dan hoef je nergens een vinkje te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 11-09-2025 10:34 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Niet online
@ricvee er staat als het goed is "Reset Reason" op de web interface, ws beetje ondergesneeuwd. Of je heb debug niet goed enabled. Ik zal dat trouwens voor de volgende releases standaard aanzetten.

Kreeg je deze reboot vanaf bepaalde update of had je dit altijd al?

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste