xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:51:
@
SebastiaanPs heeft het volgende gepost in het andere topic:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier al een tijdje over nadenk, om een soort auto adaptive te maken voor zowel verwarmen als koelen met ondergrens ivm condens. Het enige waar ik tegen aanloop is de temperatuur feedback van de ruimte, die is voor elke gebruiker anders. Maar dit zou oplosbaar zijn zoals in het remote thermostat is gedaan, of default de ruimte temp gebruiken (of iig laten kiezen).
Je zou dan in fixed flow (heating/cooling) de auto adaptive kunnen aanzetten, hij gaan dan leren en dan zelf de Ta instellen. Is dus gewoon aan/uit te zetten met een switch.
Pendelen kan ik ook vrij eenvoudig detecteren hiermee en op reageren.
Nu gaat dit wel wat tijd kosten en ik zit te kijken hoe ik dit in de tijd ga bekostigen. Maar eigenlijk de grootste vraag is, zitten mensen hierop te wachten?
(en hoe zou ik evt wat van de tijd die ik erin moet stoppen kunnen terug verdienen?)
Lastige…
Ik ben zelf geen developer zoals jij en kan niet inschatten hoeveel tijd zoiets kost.
Als ik een paar dingen zou moeten bedenken:
1. Verwarmen met ruimteregeling: hysterese reduceren naar 0.5 gr in plaats van 1.0 gr. als Tbinnen setpoint met 0.5 gr wordt overschreden, dan setpoint gedurende 10 min met 1.0 gr te verlagen zodat verwarmen stopt.
2. Anti pendel feature: detecteren pendelen door combi afschakelen verwarmen/koelen + overschrijden Ta setpoint met minimaal 1.0 gr. In dat geval prohibit heating/cooling gedurende x min.
3. Condensbeveiliging: mbv dauwpunt (of bij meerdere sensoren: hoogste dauwpunt) zorgen dat koelen wordt gestopt/verboden als (Ta - dauwpunt) kleiner of gelijk aan 0.5 gr is.
Zomaar een paar ideeen. Maar nogmaals: ik weet niet hoeveel werk zo’n feature is en of je daar zin in hebt.
Het is denk ik wel een illusie dat je dan minder vragen zou krijgen
Daarvoor misschien beter naar één van de fora verwijzen (Tweakers, OpenEnergyMonitor community) zodat de rest er ook van kan leren?
Als wij iets kunnen betekenen dan moet je het vooral zeggen hè. Ik zat bijv eens te denken aan een soort legenda bij alle entities in je ESP project, als je daar vaak vragen over krijgt.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.