Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Spaties, klassiek bij YAML :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:44
xoror schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:21:
@snapo6 als ik jouw code in mijn lokale repo copieer... jouw editor vernaggelt de formattering oid? De quotes om strings kan je negeren, maar de spaties zijn zeker anders (conditions bijv).

[Afbeelding]
Rechts is de jouwe?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andersom, links is van mij (wat er dus op github staat)
Die - condition: is verkeerd ingesprongen, beide keren bij jou tov het origineel]

[edit]
wacht even, het is mijn editor lol ;-) momentje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s2GCvUYhmqwphkruOfnOpDQzO0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zY2JlX3a4GmXzgbBP5pwIeak.png?f=user_large
Dit is een screenshot uit mijn HA, de spaties moeten zo staan. De github is nu ook aangepast.

Jouw yaml is wel correct. Het includen lijkt ook correct. Weet je zeker dat dit het triggered?
zet eens # voor de automation include (aan het begin van de regel) en soft restart, zie je dan nog steeds die error? Zo ja, dan komt het ergens anders door.

[ Voor 71% gewijzigd door xoror op 01-09-2025 22:42 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
Morgenavond verder, leuke puzzel!

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
altijd 2 of 4 spaties, geen 3 of 5

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2025 23:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

snapo6 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:07:
Morgenavond verder, leuke puzzel!
Zet sowieso je encoding eens op UTF-8.
De code is in elk geval werkend, hooguit dat de entiteiten anders heten ;).
Deze legionella gebruik ik zelf overigens niet…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
Jouw yaml is wel correct. Het includen lijkt ook correct. Weet je zeker dat dit het triggered?
zet eens # voor de automation include (aan het begin van de regel) en soft restart, zie je dan nog steeds die error? Zo ja, dan komt het ergens anders door.
automation include werkt want ik heb al automatiseringen in staan.

Zojuist opnieuw van github raw data gekopieerd, spaties gecontroleerd en via automatisering toevoegen geplakt. Alles ziet er goed uit desondanks is de automatisering niet de saven.

Melding blijft: Message malformed: extra keys not allowed @ data['0']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@snapo6
waarmee save je het ? gewoon visual studiio plugin in HA ?
Ik wilde kijken als je de include weglaat, of je dan nog de error heb, dus uitsluiten dat de error elders zit.
Want dit scriptje werkt, zondag nog gedraaid.

Wat bedoel je met meer automatiseringen in staan ? Heb je meerdere
YAML:
1
automation: ...

in je yaml ? Dag mag niet, die labels moeten uniek zijn... Dan is dat je probleem.
Als je maar 1 automation: heb, kan je de legionella commenten, dus # voor elke regel zetten en dan kijken of het werkt.

En dan per automation de # weglaten kijken wat het triggered.

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 02-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
Ik save het in HA.

Heb include weggelaten maar error message blijft.
In automations heb ik al 3 enkelvoudige automatiseringen instaan en die werken goed.

Als ik de legionella.yaml in twee stukjes hak, legionella start en legionella stop en als 2 enkelvoudige automatisering opneem, dan gaat dat wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je heb ergens duplicaten of iets anders wat niet lekker zit.
Als de include weglaat en je blijft de error houden, wil dat zeggen dat het ook nergens anders zit. Heb je niet toevallig deze automations in meerdere files geplakt ?

Ik zou de visual studio code plugin in HA installeren en daar kijken, dan zie je spaties zoals in mijn laatste screenshots. Je kan wat makkelijker editen, en hij geeft gelijk errors aan.

Je moet even volledige automations.yaml posten, ws zit het elders. Het is iig een lijst fout, dus je geeft ergens een lijst, waar hij een enkele item verwacht.

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 02-09-2025 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snapo6
Weet niet precies wat het is maar iemand heeft me op weg geholpen.

De code is nu rechtstreeks geplakt in automations.yaml en dat gaat goed.
Als het goed is heb ik zondag een legionella run, eens kijken of het opgepakt wordt.

Dank voor het meedenken.
Dit is mijn complete automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
- id: '1756666166466'
  alias: SWW normaal setpoint na verwarmen
  description: ''
  triggers:
  - trigger: time
    at: '16:00:00'
    at: 04:00:00
  conditions: []
  actions:
  - action: climate.set_temperature
    metadata: {}
    data:
      temperature: 48
    target:
      entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate
  mode: single
- id: '1756666357018'
  alias: 'SWW op zonne-energie '
  triggers:
    at: '13:00:00'
  conditions:
  - condition: template
    value_template: '{{ now().month in [3,4,5,6,7,8,9,10] }}'
  actions:
    data:
      temperature: 55
    target:
- id: '1756666405077'
  alias: SWW op goedkope stroom in winter
  triggers:
    at: 01:00:00
  conditions:
  - condition: template
    value_template: '{{ now().month in [1,2,11,12] }}'
  actions:
    data:
    target:
# Heatpump automations
- id: HeatpumpLegionellaStartBoilerSetpoint
  alias: Set boiler setpoint to 55 when starting legionella run
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
    to: Legionella Prevention
  conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.ecodan_heatpump_dhw_setpoint_value
    below: 55
  actions:
    data:
- id: HeatpumpLegionellaFinishBoilerSetpoint
  alias: Set boiler setpoint to 48 when legionella run is completed
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
    from: Legionella Prevention
  conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.ecodan_heatpump_dhw_setpoint_value
    above: 48
  actions:
    data:
      temperature: 48

[ Voor 81% gewijzigd door snapo6 op 02-09-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nou wil ik wel weten wat het was haha, ik gok foutjes met '-' (dat zijn lijst elementen)

Je kan zien dat hij goed staat, door in HA bij settings > automations & scenes te klikken.
Daar staat hij dan tussen. Bij traces kan je dan debuggen hoe die is afgegaan etc.
Wat nog wel een dingetje is, is dat je even moet kijken of je niet de vertaalde labels moet hebben. Ik werk met EN, en als je met NL werkt heten die from en to states ws anders. (regel 59 & 75)

Ik zou daar de onderliggende operating mode codes moeten gebruiken, dan is het taal onafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
Precies weet ik het niet maar volgens Alphons is de structuur van de voorbeelden anders.
Door de code rechtstreeks via File Editor in automations.yaml te plakken wordt het wel geaccepteerd en gesaved.

Ik werk ook met EN maar had de NL stukjes nog niet vertaald, in de tussentijd wel omgezet naar EN.

Ze staan nu wel bij automations & scenes maar tracing geeft aan niets gevonden omdat het geen één keer heeft gelopen wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:50

Zjemm

...

Even een noob vraag hier

Ik heb nu twee jaar een wp draaien en koel in de zomer door de koel stand in te schakelen en met 18 of soms lager te koelen

Dat werkt op zich goed
Maar hoger dan 18 gaat ie heel erg pendelen
Maar als het niet al te koud is maar net te warm om de koeling al weer uit te zetten voelt het best koud binnen

Nu las ik dat op deze manier koelen de boel gewoon 24/7 aan staat en niet kijkt naar de temperatuur in huis

Zou ik dat beter kunnen doen met bijvoorbeeld de esp software?

Ik heb geen HA draaien, maar wellicht kan het ook zonder?

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ben je in het goede topic ?! Gebruik je de Esp?

De antwoorden
- Als je hoger water temp instelt, neem je minder vermogen op. Een wp heeft een bepaald min vermogen bij een gegeven buiten temp. Als je minder opneemt dan de wp min produceert zal hij afslaan en over 7 a 8 mins nog een keer proberen (pendelen)
- Normaal gesproken heb je een thermostaat gekoppeld aan de WP die de vraag regelt. (Dus is het te warm, dan koelen / is het koel genoeg dan stoppen). Blijkbaar heb jij geen aparte thermostaat en draai je ws met de mitsu main controller

Wil je dit dus zonder HA oplossen dan kan je
- de mitsu remote thermostaat installeren, die regelt dan vraag
- Een andere thermostaat op de IN1 ingang aansluiten die de vraag regelt

heb je HA icm esp dan heb je meer mogelijkheden
- Je kan de WP laten stoppen/starten op bepaalde condities (vergelijkbaar aan thermostaat)
- Ik heb ook het remote thermostaat project, waarmee je software matig een thermostaat kan emuleren, maar dan heb je een extra esp nodig.

Omdat je zelf aangeeft dat je een n00b bent, zal ik een van die oplossingen zonder HA doen. Zijn helaas wel de duurste opties. Voor vragen daarover kan je terecht in het mitsu topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Klopt ik heb gewoon de controller hangen in de woonkamer

Goed ik ben niet helemaal noob
Ik heb wel wat gedaan met een slimmelezer op de p1 poort. Dat kon toen ook zonder HA
Dus gewoon via een webbrowser de slimme lezer uitlezen

Ik vraag me dus af of dat met deze
Oplossing ook kan

Ik wil instellen dat de koeling alleen op bepaalde tijden aan gaat. Of temperatuur gestuurd, maar dan heb ik toch alsnog een temp sensor ergens nodig?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:37:
Klopt ik heb gewoon de controller hangen in de woonkamer

Goed ik ben niet helemaal noob
Ik heb wel wat gedaan met een slimmelezer op de p1 poort. Dat kon toen ook zonder HA
Dus gewoon via een webbrowser de slimme lezer uitlezen

Ik vraag me dus af of dat met deze
Oplossing ook kan

Ik wil instellen dat de koeling alleen op bepaalde tijden aan gaat. Of temperatuur gestuurd, maar dan heb ik toch alsnog een temp sensor ergens nodig?
Voor koelen is meer nodig, maar wat je wilt kan ook gewoon met een schema in de FTC.

Het meer (pendelen voorkomen) kan met de ESP. Volledig automatiseren ook…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ja dat begrijp ik ook. en ik zie het ook wel aan de hand van het gedrag van de WP.

wel gek dat verschillende ondehouds bedrijven gewoon zeggen. meer heb je niet nodig. zet hem maar op 18 en nergens aankomen verder

goed ik kan dus een compatible thermostaat kopen. of ik kan ESP gebruiken. of de softwarematige thermostaat (maar dan heb ik wel een tempsensor ergens nodig toch?)

kan ik de ESP dan ook makkeljk instellen/aansturen zonder HA? heeft iemand daar ervaring mee?
Hoe werkt dat?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je kan gewoon in tijdsblokken koelen, heb je verder niets voor nodig. Ik zou proberen of dat voldoende is. Dus in zomermaanden overdag koelen bijv. Maar je gaat op koude dagen ws pendelen krijgen.

Voor de software thermostaat is HA vereist en je hebt iets van een temp sensor nodig.

De esp heeft een eigen web interface waar alles in te stellen is. Maar voor meer automatisering is HA nodig.

Aangezien je heen HA heb/wil draaien zou ik voor een van die kant en klare opties gaan. In het mitsu topic kan je thermostaten vinden die goed werken. Als je ruimteregeling wil gebruiken dan moet je de mitsu thermostaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Dat pendelen wil ik eigenlijk wel voorkomen. is dat ook te doen met alleen de ESP?

een kant en klare oplossing als in een compatible thermostaat bedoel je dan neem ik aan. Maar voorkom ik daar ook pendelen mee?
ik heb beneden vloervw en boven LT radiatoren met een simpele bediening op de wand per kamer (koelen en verwarmen)

ik zal eens kijken welke er aangeraden worden in dat topic

[ Voor 17% gewijzigd door Zjemm op 03-09-2025 08:42 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Pendelen voorkom je dus door genoeg vermogen af te nemen, en te stoppen als er geen vraag is.
Met alleen de ESP gaat het niet lukken zoals in de vorige posting beschreven. (Je heb HA nodig om pendelen te detecteren en uit te schakelen. Het kan technisch wel met alleen met de esp, maar dan moet je een boel code programmeren op de esp, zou ik afraden)

Je heb iets van een mitsu thermostaat, netatmo of panasonic thermostaat nodig. Je kan bedraad of draadloos doen, er is veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:44:
Pendelen voorkom je dus door genoeg vermogen af te nemen, en te stoppen als er geen vraag is.
Met alleen de ESP gaat het niet lukken zoals in de vorige posting beschreven. (Je heb HA nodig om pendelen te detecteren en uit te schakelen. Het kan technisch wel met alleen met de esp, maar dan moet je een boel code programmeren op de esp, zou ik afraden)

Je heb iets van een mitsu thermostaat, netatmo of panasonic thermostaat nodig. Je kan bedraad of draadloos doen, er is veel mogelijk.
Helder, dan moet ik op zoek naar een thermostaat die koelen ondersteund (een van de merken die je noemt prijs maakt me niet zo veel uit het gaat me om gebruiksvriendelijkheid zodat de rest van het gezin het ook kan gebruiken zonder afhankelijk te zijn van mijn gehobby, vandaar dat ik ook liever geen HA gebruik).
en deze op de plek hangen waar nu de unit van mitsubishi hangt. die zou ik dan in de berging bij de binnenunit terug kunnen hangen.
kan dat beide aangesloten zijn tegelijk?
anders zal ik een draadloze moeten hebben, maar hoe word dat gekoppeld met de binnenunit.

en kan ik (voor de leuk) ook tegelijk de ESP aankoppelen als ik een thermostaat gebruik? voor als ik toch nog wat wil leren van het hele ESP gebeuren? misschien kan ik daar ook wat mee gaan monitoren.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De esp kan altijd, is onafhankelijk van de thermostaten. Geeft je wel veel meer inzicht, ook qua verbruik. En is eigenlijk bijna onmisbaar als je het efficiënt wil tunen.

Een draadloze thermostaat van mitsu bestaat uit 2 delen: Een ontvanger die je op de CNRF poort aansluit in je binnen unit. De daadwerkelijke thermostaat die je ergens in huis ophangt (niet in de zon)

Andere thermostaten gaan al gauw bedraad, je moet ze dan via de IN1 ingang koppelen. Ik weet eerlijk gezegd niet welke thermostaten allemaal naadloos koelen ondersteunen, zou dat even vragen/zoeken in het main mitsu topic.

Mijn naregeling zit dus op de IN1 ingang, die regelt dus de vraag. Maar ik schakel via de esp over naar koelen, en de thermostaat is slim genoeg om dat te zien en zal dat vanzelf tonen. Ik heb verder geen ervaring met andere thermostaten behalve mijn eigen en natuurlijk de software thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Dank je voor je reacties, ik zal navraag doen in het andere topic en ook eens bij mitsu zelf navragen

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Voor je een thermostaat koopt raad ik je aan eerst goed te lezen in het ecodan topic of je installatie voor koelen goed geoptimaliseerd is. Daarna kun je je ook afvragen of je de investering voor koelen het waard vindt… met een warmtepomp koelen is maar beperkt succesvol.

Ik heb bijvoorbeeld besloten die thermostaat te laten voor wat het is, na uitgebreid monitoren en kijken hoe nodig het nou eigenlijk echt is… de zonwering doet hier dermate veel en spuien bij hitte ook, dat we maar 5 dagen effectief gekoeld hebben en dan ook nog maar korte blokken (want het werd in huis niet warmer dan 23,5 graad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Miezie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:29:
Voor je een thermostaat koopt raad ik je aan eerst goed te lezen in het ecodan topic of je installatie voor koelen goed geoptimaliseerd is. Daarna kun je je ook afvragen of je de investering voor koelen het waard vindt… met een warmtepomp koelen is maar beperkt succesvol.

Ik heb bijvoorbeeld besloten die thermostaat te laten voor wat het is, na uitgebreid monitoren en kijken hoe nodig het nou eigenlijk echt is… de zonwering doet hier dermate veel en spuien bij hitte ook, dat we maar 5 dagen effectief gekoeld hebben en dan ook nog maar korte blokken (want het werd in huis niet warmer dan 23,5 graad).
Wat vind jij goed geoptimaliseerd?

Ik heb een nieuwbouwhuis, dus isolatie is goed. beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren di per ruimte te schakelen zijn.

als ik een installateur vraag of alles goed ingesteld staat zeggen ze allemaal, yes is prima. waar ik de cop toch nog wat laag vind als ik sommige hier op het forum hoor. maar goed, in de winter word deze dan ook gewoon op 21 gezet door vrouwlief.
en nu met koelen, dat is maar 1 enkele stand. daar is niet veel aan te optimaliseren, behalve dat ik nu dus een oplossing zoek icm ESP of een thermostaat

als ik trouwens een theromostaat aan sluit (bedraad) kan ik de ESP dan ook nog aansluiten? zijn dat verschillende poorten?
en stel ik zou via ESP de temperatuur instellen, hoe gaat de thermostaat daar dan mee om? zit dat elkaar niet in de weg, of update die zn waarde gewoon?

[ Voor 9% gewijzigd door Zjemm op 03-09-2025 14:02 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 14:49
Ik heb net m'n nieuwe ESP met RJ45 aangesloten, maar je voelt hem al aankomen...
De entity-ID's hebben nu de MAC van m'n nieuwe ESP. Ondanks dat ik het apparaat al heb hernoemd naar "Ecodan heatpump" (dus de laatste 6 cijfers van het MAC weggehaald), werkt de bulk rename entity-ID's daarna niet.
Iemand nog een idee, anders wordt het 110 stuks met de hand hernoemen?
voorheen met de oude ESP(Wifi) heetten de sensoren: sensor.ecodan_heatpump_etc.
Met de nieuwe ESP(LAN): sensor.ecodan_heatpump_963f78_etc.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/166

die mac suffix overriden op false onderin het bericht

of bij toevoegen van device in ha, de prefix direct afhalen (moment dat je naam moet geven), volgens mij gaat dat ook goed (ow dat werkte dus niet? had je oude wifi nog actief?)

Hmm geeft wel veel issues die mac change. En eigenlijk zijn alleen mensen zoals ik met meerdere esp's die er last van hebben. Misschien draai ik het dan om, default geen mac, en als je wil zelf overriden.

Dat is wat gebruiksvriendelijker. Is terug gedraaid, builds draaien.

@AUijtdehaag je hoeft dus niet meer zelf die override op false te zetten.

edit: builds zijn klaar.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1

[ Voor 89% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:06:
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/166

die max suffix overriden op false onderin het bericht

of bij toevoegen van device in ha, de prefix direct afhalen (moment dat je naam moet geven), volgens mij gaat dat ook goed (ow dat werkte dus niet? had je oude wifi nog actief?)

Hmm geeft wel veel issues die mac change. En eigenlijk zijn alleen mensen zoals ik met meerdere esp's die er last van hebben. Misschien draai ik het dan om, default geen mac, en als je wil zelf overriden.

Dat is wat gebruiksvriendelijker. Is terug gedraaid, builds draaien.

@AUijtdehaag je hoeft dus niet meer zelf die override op false te zetten.

edit: builds zijn klaar.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1
Thanks, ik loop nu alleen tegen een mDNS issue aan, hij wil de firmware naar ecodan-heatpump.local uploaden maar dat kan ie niet resolven op één of andere manier; kun je ook een fixed ip adres ingeven?
Edit: al opgelost: vanuit de router een fixed ip en client name opgegeven, blijkbaar plakte hij de suffix ook aan de client name.

En hij wil nu wel de entity-ID's hernoemen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
laatste esphome doet wat gekke dingen met mDNS, maar ik gebruik dat zelf ook niet.
Gewoon ip toekennen vanuit je router op basis van MAC en dan is je esp ip altijd bekend.

De atom base utp werkt verder prima toch? Voor mensen die slechte WiFi hebben, is dit ook een oplossing

[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ja, liep tegen een paar dingetjes aan, maar dat was meer m'n eigen...
Gebruik een USB datakabel i.p.v. laadkabel bij de eerste keer flashen :+
Bij aansluiten op de WP deed hij het in eerste instantie niet, even gereset aan de zijkant van de ESP en klaar.
Voor AtomS3 Lite met de Atomic PoE Base - W5500 Ethernet (PoE dus NIET gebruiken):
Onderstaande toegevoegd aan m'n config op basis van je tips:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ethernet: ##if enabled, disable line 71: confs/wifi.yaml
  type: W5500
  clk_pin: GPIO5
  cs_pin: GPIO6
  miso_pin: GPIO7
  mosi_pin: GPIO8

text_sensor:
  - platform: ethernet_info
    ip_address:
      name: ${esp_ip}
      icon: mdi:ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror even interesse vraagje.

de FTC die bij de WP word geleverd meet de kamer temperatuur toch? dat is niet is wat in de binnenunit word gemeten neem ik kan.

zou de virtuele thermostaat die temperatuur niet op kunnen pakken? dan heb je geen externe sensor meer nodig. in de practijk zal de ESP bij de binnenunit hangen, dus dan moet je nog een sensor ergens plaatsten die weer de temp doorgeeft aan de ESP, toch?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Zjemm
FTC=Flow Temperature Controller
MRC=Main Remote Controller
De FTC is de printplaat in je unit, de MRC is waar je display en de knopjes op zitten, deze meet ook de ruimtetemperatuur. Dus als je hem op je binnenunit laat hangen, de ruimtetemp. waar je binnenunit staat.
Je kunt prima een virtuele externe thermostaat maken.
Ik heb de MRC in de woonkamer, vanwege bedieningsgemak en weergave woonkamertemp.
De ESP bij de binnenunit inderdaad.
Als je puur op stooklijn of vaste Ta stookt, hoef je niet per se een kamertemp. meting, maar blijft wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ah die haalde ik even door elkaar, thnx

maar de vraag is hetzelfde. die heeft een temp sensor, kan die temperatuur niet op de een of andere manier ook met de ESP uitgelezen worden?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hij wil de mrc gebruiken als remote thermostaat. De receiver moet op de CNRF poort, daarover accepteert hij alleen temp invoer voor remote thermostaat.

Je heb dan nog steeds een extra esp nodig om te praten via CNRF, plus dat je vanaf die poort geen mrc temp kan uitlezen (alleen cn105). Dus je moet via de main esp doorsturen naar de CNRF esp. Maar dan ben je te moeilijk aan het doen denk ik.

Ze kunnen niet direct met elkaar praten helaas. Kan alleen via netwerk, maar dan heb je alweer een afhankelijkheid op netwerk betrouwbaarheid geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ik zat gewoon even hardop te denken bij mezelf.
als je de ESP gebruikt om koelen in en uit te schakelen op basis van een ruimte temp sensor. waarom dan niet een sensor gebruiken die er al is. maar dat gaat dus niet, of niet makkelijk.

maar dan heb je dus een sensor nodig die er een beetje netjes uitziet, (dus geen kale printplaat) en die kan communiceren over het netwerk met de ESP

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Zjemm Dat is exact wat ik doe.
Ik heb de oude bedrading van de voormalige CV thermostaat gebruikt voor de MRC.
Weet niet hoe jouw bereikbaarheid daartoe is, 2 signaaldraden is genoeg.
Dan laat ik de ESP via HA een prohibit uitvoeren op het moment dat de MRC een bepaalde temp. overschrijdt, als de stooklijn toch onverwacht iets te hoog doordendert. Maar zoiets kan voor koeling uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Niet alle data is te benaderen, en zeker niet te wijzigen. Dat er een sensor aanwezig is, wil niet zeggen dat je erbij kan. Alleen via de voorgedefinieerde poorten icm protocol mag je erbij.

Er zijn genoeg termpnsensors die via netwerk kan benaderen. Maar je heb dan HA nodig om die door te sturen naar de cnrf esp, die moet ook weer praten met de cn105 esp.

Maar als je HA heb kan je zoiets doen als @Blackraven, en hoef je niet moeilijk te doen. Maar dan ben je wel afhankelijk van HA, en dat wilde je niet. Dus moet je de naar de standaard oplossingen kijken

De reden om een software thermostaat te gebruiken is de ruimteregeling. Normaal alleen mogelijk met de (dure) mitsu remote thermostaat

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror Of door de MRC in de gewenste ruimte te hangen, kun je ook gewoon de ruimteregeling gebruiken.
Dan hoef je helemaal niets na te regelen, daarom probeer ik het liefst op de ruimteregeling te draaien.
(of bedoelde je meerdere ruimtes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Werkt dat? Dat is dan wel mooi goedkoop. Hij heeft wel multi zones.

Voor koelen wat hij wil, heb je nog steeds iets van vraag generatie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Ja, ruimteregeling werkt gewoon op de MRC temp sensor, ik had hem eerst op Z1 bij m'n 1-zone systeem; nu dus voor Z2 omdat dat de gemengde zone is bij een 2-zone systeem, wist vooraf overigens niet zeker of dat wel kon, want dat stond niet heel duidelijk in de handleiding.
Voor multi zone moet je inderdaad dan nog iets verzinnen met aan/uit thermostaten, of gewoon mee laten draaien op de referentieruimte waar de MRC hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Blackraven schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
@Zjemm Dat is exact wat ik doe.
Ik heb de oude bedrading van de voormalige CV thermostaat gebruikt voor de MRC.
Weet niet hoe jouw bereikbaarheid daartoe is, 2 signaaldraden is genoeg.
Dan laat ik de ESP via HA een prohibit uitvoeren op het moment dat de MRC een bepaalde temp. overschrijdt, als de stooklijn toch onverwacht iets te hoog doordendert. Maar zoiets kan voor koeling uiteraard ook.
wat bedoel je precies?

ik heb geen oude CV gehad hier, en had dus alleen de MRC in de woonkamer die bekabelt is aangesloten op de binnenunit

@xoror hoe zit dan dan eigenlijk met die twee oplossingen. je hebt de
esphome-ecodan-hp
en de virtuele thermostaat.
draai je die beiden apart op twee van die atom s3 lite? of draai je alleen de een of de ander? (ik dacht begrepen te hebben dat je ze beide nodig hebt als je temperatuur wilt sturen via de virtuele thermostaat) stel ik wil gewoon alleen op basis van een tempsensor het koelen aan of uit zetten

[ Voor 5% gewijzigd door Zjemm op 03-09-2025 17:32 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:33:
[...]

Wat vind jij goed geoptimaliseerd?

Ik heb een nieuwbouwhuis, dus isolatie is goed. beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren di per ruimte te schakelen zijn.

als ik een installateur vraag of alles goed ingesteld staat zeggen ze allemaal, yes is prima. waar ik de cop toch nog wat laag vind als ik sommige hier op het forum hoor. maar goed, in de winter word deze dan ook gewoon op 21 gezet door vrouwlief.
en nu met koelen, dat is maar 1 enkele stand. daar is niet veel aan te optimaliseren, behalve dat ik nu dus een oplossing zoek icm ESP of een thermostaat

als ik trouwens een theromostaat aan sluit (bedraad) kan ik de ESP dan ook nog aansluiten? zijn dat verschillende poorten?
en stel ik zou via ESP de temperatuur instellen, hoe gaat de thermostaat daar dan mee om? zit dat elkaar niet in de weg, of update die zn waarde gewoon?
Dat je flow klopt, de TA zo laag mogelijk staat, je COP netjes is, je maximale afgifte voor koelen hebt, etc.
Alles waar je installateurs normaliter nou net niet om geven…

Mijn vrouw vindt er ook vanalles van, maar ze weet dat ze niks hoeft te doen… die weet niet eens hoe de thermostaat werkt zegmaar en heeft het ook nooit koud :-).

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 03-09-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als je alleen thermostaat wil gebruiken voor koelen/verwarmen is alleen het remote thermostat project voldoende. Dus 1 esp. Doel temperatuur stel je dan in op je MRC als het goed is.

Maar, je moet de esp voeren met temp waarden van je sensoren, dat gaat nu via HA. Dus je heb HA nodig.
Maar als je HA heb, kan je beter de reguliere esphome-ecodan-hp nemen (omdat de mrc al in de woonkamer hangt) en doen wat @Blackraven doet (dus de MRC kamer temp monitoren, en cool prohibit aanzetten als het moet stoppen).

Je ontkomt dus via mijn oplossingen niet aan HA. Je wil liever geen HA, dus moet je met de standaard oplossingen verder gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Zjemm voor de ruimte waar je MRC hangt kun je gewoon de ruimteregeling gebruiken, dan bepaalt de ecodan zelf de aanvoer temp. En stopt hij met verwarmen of koelen als je thermostaat setpoint is bereikt. Heb je ook niets extra's nodig. Aan je verhaal te horen, stuur je nu nog op aanvoer temp?
Edit: werkt koelen eigenlijk ook op ruimteregeling? Ik gebruik het zelf niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 03-09-2025 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven ja, maar dat wil je echt niet :) hij zal gerust hele lage temp door je leidingen jagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:35:
@Zjemm voor de ruimte waar je MRC hangt kun je gewoon de ruimteregeling gebruiken, dan bepaalt de ecodan zelf de aanvoer temp. En stopt hij met verwarmen of koelen als je thermostaat setpoint is bereikt. Heb je ook niets extra's nodig. Aan je verhaal te horen, stuur je nu nog op aanvoer temp?
Edit: werkt koelen eigenlijk ook op ruimteregeling? Ik gebruik het zelf niet...
Het werkt prima, die ruimteregeling, alleen koel je onder het dauwpunt... en daarmee kan je het dus niet gebruiken. Tenzij je LT-radiatoren geschikt voor condenserend koelen hebt en alleen die open hebt in koelbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:46:
Als je alleen thermostaat wil gebruiken voor koelen/verwarmen is alleen het remote thermostat project voldoende. Dus 1 esp. Doel temperatuur stel je dan in op je MRC als het goed is.

Maar, je moet de esp voeren met temp waarden van je sensoren, dat gaat nu via HA. Dus je heb HA nodig.
Maar als je HA heb, kan je beter de reguliere esphome-ecodan-hp nemen (omdat de mrc al in de woonkamer hangt) en doen wat @Blackraven doet (dus de MRC kamer temp monitoren, en cool prohibit aanzetten als het moet stoppen).

Je ontkomt dus via mijn oplossingen niet aan HA. Je wil liever geen HA, dus moet je met de standaard oplossingen verder gaan.
thnx voor je uitleg. ik snap dat het met HA makkelijk word. en wellicht ga ik toch overstag, ik probeer wel altijd wat vrije loop te nemen in opties, dus bewandel vaak alle weggetjes om tot een soort conclusie te komen.

je geeft aan, als ik je goed begrepen heb, dat enkel de thermostaat software voldoende is, maar die heeft HA nodig voor de temperatuur. (ik ga uit van de ruimte temperatuur, want dat is het meest logish op op te sturen met koelen)

er zullen toch wel meer manieren zijn om die temperatuur naar de ESP te voeden dan alleen HA? vandaar dat ik er over begin

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Er staat in de ESP-http-pagina nu bovenaan: UPDATE AVAILABLE

Kan/moet ik dan zelf via OTA Update iets nieuws erop knallen? :) Esp Versie = 2025.7.3

Sorry, ik heb HA nog steeds niet draaien, nog niet aan toegekomen ;)

PS: best gaar dat je met de Ecodan niet out-of-the-box ruimteregeling kan gebruiken voor koelen én daarbij een minimale water-temperatuur kunt instellen. En daarnaast dat je hem niet kan vertellen dat hij minimaal een uur o.i.d. tussen verschillende runs moet doen als hij z'n minimum vermogen niet meer kwijt kan (anti-pendel)

[ Voor 42% gewijzigd door woekele op 03-09-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Je kan esphome via de native api benaderen. Dan moet je even docs inlezen en direct de api aanspreken, de actions zijn dan ook exposed. Ik heb verder ook een rest api gemaakt waar je direct GET/POST op kan doen. zie https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1 . Je kan dus direct thermostaten die http calls kunnen doen linken. Volgens mijn doen de shelly's dat, en er zijn vast meer.

@woekele Ik update altijd vanuit HA, maar volgens de documentatie moet je ergens een knop zien om te updaten. Heeft verder geen haast, kan je wel keer updaten in HA.

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 04-09-2025 09:27 ]

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:29
xoror schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:14:

ATTENTIE:

voor de mensen die versie hhttps://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2025-08-20.3
hebben geïnstalleerd, update aub naar
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-08-22.1

De update wordt vanzelf aangeboden. Er zit een probleem in esphome 2025.8.0/esp-idf combinatie. Voor de mensen die zelf compileren, fix je esphome op 2025.7.5
Bash:
1
pip install esphome==2025.7.5 

Je kan anders een probleem krijgen dat de esp geen verbinding kan maken met je WP. Todat esphome/esp-idf het hebben opgelost is het raadzaam om op 2025.7.5 te blijven. De officiële builds zullen voorlopig 2025.7.5 blijven gebruiken.
@xoror Speelt dit nog?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
ja, je kan na een tijdje geen data uitlezen met die release

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:47:
@Zjemm Je kan esphome via de native api benaderen. Dan moet je even docs inlezen en direct de api aanspreken, de actions zijn dan ook exposed. Ik heb verder ook een rest api gemaakt waar je direct GET/POST op kan doen. zie https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-09-03.1 . Je kan dus direct thermostaten die http calls kunnen doen linken. Volgens mijn doen de shelly's dat, en er zijn vast meer.

@woekele Ik update altijd vanuit HA, maar volgens de documentatie moet je ergens een knop zien om te updaten. Heeft verder geen haast, kan je wel keer updaten in HA.
thnx, ik ga denk ik gewoon ff een ESP in huis halen en mee spelen, dan kom ik wel er achter wat wel en niet kan

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
Hoe kan ik de esp gaan connecten met een andere wifi SSID?
Moet ik hem dan eerst resetten of zo, en hoe moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ricvee schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:31:
Hoe kan ik de esp gaan connecten met een andere wifi SSID?
Moet ik hem dan eerst resetten of zo, en hoe moet dat?
1) hem afgooien van je wifi netwerk, of even je wifi re-namen zodat hij niet kan connecten. Hij zal dan vanzelf terugvallen naar hotspot mode waar je het opnieuw kan instellen

2) esp uit de binnen unit verwijderen en een factory firmware flashen over usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
xoror schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:39:
[...]

1) hem afgooien van je wifi netwerk, of even je wifi re-namen zodat hij niet kan connecten. Hij zal dan vanzelf terugvallen naar hotspot mode waar je het opnieuw kan instellen

2) esp uit de binnen unit verwijderen en een factory firmware flashen over usb.
Super, het is gelukt!

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste