Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Had ik dus maaaaaaaanden eerder kunnen doen, smooth migration :).

Ik heb ook die entiteit namen al aangepast in mijn automations en er lijkt een migratiefase in de software te zitten? Alle automtations werken namelijk nog steeds, maar de entiteiten in home assistant zijn nog niet hernoemd... Hoe dan ook: we zien het wel.

On the side doen ook de entiteiten die stuk waren het weer, ook mooi :).
Ik geloof dat upgraden wel goed gaat, hier werkte ook alles nog, maar had benoemd, just in case er dingen niet werken omdat na te lopen.

Als je de factory firmwares heb, krijg je vanaf nu zelf OTA aangeboden in HA, lekker makkelijk.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42
xoror schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Als je de factory firmwares heb, krijg je vanaf nu zelf OTA aangeboden in HA, lekker makkelijk.
Gaat dit buiten EPShomebuilder om? Want daar heb ik nog een yaml zitten voor mijn Ecodan, echter is die outdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
The Source schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Gaat dit buiten EPShomebuilder om? Want daar heb ik nog een yaml zitten voor mijn Ecodan, echter is die outdated.
Ja je heb geen builder nodig, tenzij je non standaard hardware draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

The Source schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Beter om die er even uit te knikkeren als je de factory build pakt.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Ik geloof dat upgraden wel goed gaat, hier werkte ook alles nog, maar had benoemd, just in case er dingen niet werken omdat na te lopen.

Het is een goed idee om bulk rename van de entiteiten van de esp te doen nadat alle automations aangepast zijn of ervoor. Dan ben je echt bullet proof :-).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Miezie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Beter om die er even uit te knikkeren als je de factory build pakt.
Helaas, mijn airco's draaien er ook op :)
En mijn warmte pomp voor mijn zwembad hopelijk ook ooit, maar dat heb ik nog niet aan de praat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
Sinds de laatste ESP update (eergisteren) heb ik geen data beschikbaar.

Ligt dat aan de update of aan mij?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
snapo6 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:55:
Sinds de laatste ESP update (eergisteren) heb ik geen data beschikbaar.

Ligt dat aan de update of aan mij?
Heb je nog wel netwerk verbinding ? anders moet je even wifi credentials goed zetten.
Maar beter is het om eenmalig even over usb te flashen, zie aantal berichten terug.

Als je wel wifi heb, dan is het wat anders. Heb je gewoon via OTA gedaan of zelf gecompileerd ?
Wat het ook kan zijn is dat de naam is aangepast, mogelijk heb je nog in HA verwijzingen naar de oude naam
zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/166

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 06-08-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
xoror schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Heb je nog wel netwerk verbinding ? anders moet je even wifi credentials goed zetten.
Maar beter is het om eenmalig even over usb te flashen, zie aantal berichten terug.

Als je wel wifi heb, dan is het wat anders. Heb je gewoon via OTA gedaan of zelf gecompileerd ?
Wat het ook kan zijn is dat de naam is aangepast, mogelijk heb je nog in HA verwijzingen naar de oude naam
zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/166
OTA update en heb gewoon wifi.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
snapo6 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

OTA update en heb gewoon wifi.
Als je http://ip van de esp doet, zie je dan wat errors verschijnen? (rechter raampje)

als je niets ziet , de hart debugging switch aanzetten

Ik neem aan dat je gewoon een atom gebruikt right? geen afwijkende hardware ivm pin layout

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 06-08-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Na de update doet mijn warmte pomp het nog steeds niet goed en het lijkt? dat de status nog steeds niet overeenkomt.
Mijn verwarming zou uit moeten staan (prohibit) en mijn DHW zou aan moeten staan, echter moet ik deze elke keer na mijn vakantie forceren.
Vakantie modus heb ik via de huiskamer unit uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMdAPDERv_g_xAV3E_IRGL1GY1A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LoUiSI9AKZXNyrJSEOJOU2x7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBvrbL3bemA3lnR2nWAtqNvM-Ko=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KkmXeBZkhJ1SvdAx9VfVvtFC.png?f=user_large

Nu staat set warmtepomp aan/uit aktief... wil dat misschien zetten dat hij uit staat? omdat uit als 2de optie genoemd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als de wp uit standby komt, reboot hij zeg maar als het ware. De server control settings zullen default altijd uit staan na een reboot. (Dit om te voorkomen dat iemand svc inschakelt en als op een of andere manier de esp niet werkt, dat hij svc niet uit kan zetten)

De esp leest dan na een bepaalde tijd de status uit. Maar je moet server control wel eerst aangezet hebben. Dit lijkt niet anders te werken dan het voorheen deed (tenzij je een hele oude firmware draaide waar ik nog de svc status na reboot herstelde, maar dat gaf weer een hoop andere problemen).

Maar op vakantie gewoon svc aan, en alle prohibits aan. Doet ie geen reboot en voorkom je deze gekke problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 06-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7iPn8ZlvK4e7k563CCWchtqRus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8NigrKtCD4xTgkSVfU09emwP.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het zo gezet:
server control, prohibit zones en DHW allowed.
En de DHW run werd automatisch getriggerd. Dank je!

De labels zijn een beetje verwarrend.
server control enabled/disabled (eerste optie is enable, maar om deze te enablen moet je de switch naar rechts zetten). Dus label zou logischer zijn als server control disable/enable of heb ik het mis.

Zelfde bij Set warmtepomp aan/uit. Om de warmte pomp aan te zetten om deze naar rechts staan, dus uit/aan zou logischer zijn.

Of ben ik een autist :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 06-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:12
Allereerst mijn complimenten voor dit schitterend stukje werk! Ik heb sinds een maandje een PUZ-SWM80YAA staan en vanaf het begin gebruik ik de ESP voor aansturing via Home Assistant. Werkt super soepel. Ik ga binnenkort ook de remote thermostat in gebruik nemen. Helemaal blij mee!

Nu heb ik wel een vraagje. Mijn Accumulated Compressor Starts blijft op 0.0 staan. Ik heb een FTC7. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
barcomoon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:05:
Allereerst mijn complimenten voor dit schitterend stukje werk! Ik heb sinds een maandje een PUZ-SWM80YAA staan en vanaf het begin gebruik ik de ESP voor aansturing via Home Assistant. Werkt super soepel. Ik ga binnenkort ook de remote thermostat in gebruik nemen. Helemaal blij mee!

Nu heb ik wel een vraagje. Mijn Accumulated Compressor Starts blijft op 0.0 staan. Ik heb een FTC7. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben?
is * 100, dus je heb nog geen 100 starts gehad. komt vanzelf wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:12
xoror schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

is * 100, dus je heb nog geen 100 starts gehad. komt vanzelf wel
Hahaha, ok weer wat geleerd. Ik ben nog een beetje een noob hier. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:19
Gisteravond even de upgrade gedaan van versie 2025-05-12.1 naar versie 2025-07-24.02
Via de ESPHome web interface over USB factory bin geflashed. Automations bleven werken ondanks de aangepaste entity names met de code van 6 letters/cijfers erin.

Alleen één ding: het DHW setpoint liet ik eerst met een automation om 11:00u verlagen naar 20 gr, dat werkt nu niet meer. Alleen als ik het setpoint met deze automation laat verlagen naar 40 gr of hoger. Voorheen verlaagde ie wel naar 20 gr, zie screenshot. Enig idee?
Ik wil een run tijdens douchen voorkomen in de ochtend…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yjq0JlkylHf6tyiUUQe6mAAa90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PP4AfBg9f6sn7UOsVcNCJOw.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:53:
Gisteravond even de upgrade gedaan van versie 2025-05-12.1 naar versie 2025-07-24.02
Via de ESPHome web interface over USB factory bin geflashed. Automations bleven werken ondanks de aangepaste entity names met de code van 6 letters/cijfers erin.

Alleen één ding: het DHW setpoint liet ik eerst met een automation om 11:00u verlagen naar 20 gr, dat werkt nu niet meer. Alleen als ik het setpoint met deze automation laat verlagen naar 40 gr of hoger. Voorheen verlaagde ie wel naar 20 gr, zie screenshot. Enig idee?
Ik wil een run tijdens douchen voorkomen in de ochtend…

[Afbeelding]
Dat dhw was iets mee…

De entiteiten hernoemd HA niet uit zichzelf, kan je wel triggeren. Dus dat klopt, op termijn iets om wellicht even te doen. Loop je weer in de pas, kan er ook niks gebeuren onverwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:58:
De entiteiten hernoemd HA niet uit zichzelf, kan je wel triggeren. Dus dat klopt, op termijn iets om wellicht even te doen. Loop je weer in de pas, kan er ook niks gebeuren onverwacht.
Sorry dit snap ik even niet ?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb27kYXWLy7YLpzpC-9K-ldfekM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO1Uie0vpgIWnUPwoYuc0XhA.jpg?f=fotoalbum_large
Klikken op de drie bolletjes rechtsboven…

[ Voor 15% gewijzigd door Miezie op 06-08-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je mag setpoint niet meer verlagen buiten de 40-60 range voor dhw. Dat geeft problemen als je ook maar iets in je.main controller instelt. Dan reset hij het naar 40c.

Dit heb ik terug moeten draaien helaas. zie
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/158

Beter een prohibit zetten dus. Anders even oudere firmware installeren (zou ik niet aanraden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Miezie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]

Klikken op de drie bolletjes rechtsboven…
Aha, thanks :)
Nu zitten die irritante codes ook niet meer in de entity names.
Wel even mijn dashboard opnieuw inrichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
xoror schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:08:
Je mag setpoint niet meer verlagen buiten de 40-60 range. Dat geeft problemen als je ook maar iets in je.main controller instelt. Dan reset hij het naar 40c.

Dit heb ik terug moeten draaien helaas. zie
https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/158

Beter een prohibit zetten dus. Anders even oudere firmware installeren (zou ik niet aanraden)
Dan fix ik het even met een prohibit, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja helaas, was een eenvoudige manier om dhw te regelen, maar die main controller gooit alles door de war, en dan moet ik hele tijd uitleggen hoe/wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:14:
Ja helaas, was een eenvoudige manier om the te regelen, maar die main controller gooit alles door de war, en dan moet ik hele tijd uitleggen hoe/wat.
Robuust is goed, prohibit koning 👌.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:48
Na het ombouwen van mijn 1 zone systeem naar een 2 zone systeem wilde ik vragen hoe je zone 2 (Z2) aanzet, want de prohibit voor Z2 staat wel in de standaard build.
Ondertussen zelf al gevonden: uncomment zone2 in de .yaml en even opnieuw bouwen.
@Miezie bedankt voor de tip hierboven, liep tegen hetzelfde aan met de entity ID's.

Ander vraagje, is het normaal dat de ESP offline lijkt te zijn in het ESPHome dashboard, maar wel gewoon live data aan Home Assistant doorgeeft?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Dat de esp offline lijkt had ik ook regelmatig. Het leek iets met mdns te maken te hebben, toen heb ik ‘m een vast ip gegeven en alles op ip adres gedaan.
Nu ik de factorybin methode heb, maakt het niet meer uit en gebruik ik de UI van esphome niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror
Weet jij hoe het kan dat een temperatuur sensor 20,9 als waarde aangeeft?
Voor zover ik weet is de resolutie een halve graad, dus ik zou ,0 of ,5 verwachten net als de rest van de temperatuursensoren. (Gaat om THWB2/boiler return temp)

Edit: ik heb een FTC5, wellicht dat dat verschil maakt, die heeft THW6-9 en THWB1-2.
FTC6 heeft THW6-10 en THWB1.
Dus i.p.v. retour boiler temp heeft de FTC6 een mixing tank temp.

THW10=mixing tank temp. (FTC6)
THWB1=boiler flow temp. (FTC5 en 6)
THWB2=boiler return temp. (FTC5)

[ Voor 36% gewijzigd door Blackraven op 08-08-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven hmm instelbaar kan je willekeurig versturen, maar hij laat alleen per 0.5 zien op je main display. Maar condensing temp bijv krijg je ook op een tiende terug, dus voor sommige laat hij gewoon meer zien. Is heel willekeurig helaas. (dus over cn105 krijg je hogere resolutie condensing temp terug dan je op je scherm ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@xoror lijkt een glitch te zijn geweest, nadat ik nog wat meer bekabeling had aangesloten en daarna de unit weer aan had gezet, loopt ie nu gewoon in de pas met rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ah, maar de condensing temp doet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik moet nog even de nieuwe entity_id doorlopen van Z2, die hebben wel die vage tussenvoegsels gekregen, zijn er niet al teveel gelukkig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:12
Zojuist een update uitgevoerd, dmv een rebuild met ESP Home builder. Dat ging goed en ook HA ziet het device en ik kan nog gewoon de ecodan uitlezen.

Echter ziet ESP home builder het device niet meer, omdat, ik vermoed, nu een deel van het MAC adres in de naam staat. Hoe kan ik dit in ESP Home fixen? Renamen? En in welke naam dan precies? Met/zonder spaties?

Edit Heb al een rename geprobeerd, maar nu kan ik niet meer resolven.... :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Geeforce op 09-08-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Geeforce
SInds de laatste paar updates van de add-on gaat er telkens wat mis bij mij.
Foutmeldingen tijdens compilen en nu na de laatste update ook weer niet dat de bestaande device gezien wordt in esphome builder
Even de Addon esphome herstarten lost het hier meestal wel op

edit:
YAML:
1
2
esphome:
  name_add_mac_suffix: false

voorkomt de mac adres toevoeging

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2025 21:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
@AUijtdehaag Ben geen ESP builder expert, maar het lijkt te zitten in de naam het van het device. Deze kan niet geresolved worden. Maar wat de bestandsnaam van de yaml en de naam van het device moet zijn is mij een raadsel. Nu aantal dingen geprobeerd, maar krijg hem niet meer online in ESP Home builder. Herstart heeft ook geen zin helaas.

EDIT als ik in de yaml een vast IP opgeef, dan komt hij online in het dashboard van ESP home builder.
Heb nog geen compile uitgevoerd, want ik weet niet of er een conflict optreedt ivm de link naar wifi.yaml in de code naar: confs/wifi.yaml

[ Voor 30% gewijzigd door Geeforce op 09-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je moet ws in esphome een clean ws doen, ze hebben wel wat dingen veranderd in de laatste esphome.
Ik zou niet aanraden om de mac suffix te disablen als je meer dan 1 unit in je netwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
@xoror Clean build ook al paar keer gedaan, maar ook dat helpt niet. Ik ga niets aan de mac suffix doen, al was het maar dat ik geen idee heb waar ik dat moet doen haha

Ik heb zojuist in de yaml een vast ip adres ingesteld en een rebuild uitgevoerd. Dus complilen met de laatste code van xoror gaat goed en nu is hij weer online.

EDIT vraag aan @xoror heeft er met een van deze laatste wijzigingen een aanpassing in de naam plaatsgevonden of zat een gedeelte van het mac adres al in de naam van het device?

[ Voor 21% gewijzigd door Geeforce op 09-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Geeforce schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:52:
@xoror Clean build ook al paar keer gedaan, maar ook dat helpt niet. Ik ga niets aan de mac suffix doen, al was het maar dat ik geen idee heb waar ik dat moet doen haha

Ik heb zojuist in de yaml een vast ip adres ingesteld en een rebuild uitgevoerd. Dus complilen met de laatste code van xoror gaat goed en nu is hij weer online.

EDIT vraag aan @xoror heeft er met een van deze laatste wijzigingen een aanpassing in de naam plaatsgevonden of zat een gedeelte van het mac adres al in de naam van het device?
Ik schreef een paar Posts terug iets over mdns, dat is dit gebeuren. Ook even in je router dat vaste ip-adres configureren.

Het Mac suffix verhaal staat ook een paar Posts terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb denk ik ook ooit in het begin al uitgelegd dat je het beste in je router een vaste ip adres kan geven aan je esp.

Je kan de meeste build issues vermijden door de prebuilt binaries te gebruiken (als je de atom gebruikt), dan hoef je zelf niet meer te compilen. Dat doet de github pipeline voor je (en die monitor ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:03:
Ik heb denk ik ook ooit in het begin al uitgelegd dat je het beste in je router een vaste ip adres kan geven aan je esp.

Je kan de meeste build issues vermijden door de prebuilt binaries te gebruiken (als je de atom gebruikt), dan hoef je zelf niet meer te compilen. Dat doet de github pipeline voor je (en die monitor ik).
Amen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ok, ik voel me echt n00b nu. Heb per ongeluk de atom s3 lite (van @AUijtdehaag ) verbonden aan m'n IOT-SSID, waarin devices geïsoleerd zijn van de rest van het netwerk. Dus niet bereikbaar. Hoe kan ik hem nu resetten om naar een ander SSID te verbinden? Knop ingedrukt houden doet niks. Ik kan hem nu tijdelijk wel bereiken via HTTP (tijdelijk de isolatie uitgeschakeld), maar via de web-interface zie ik alleen een herstart-knop, geen reset-knop, of wijzig-wifi-knop.

PS: ik zag dat DHW-modus op 'normaal' i.p.v. 'eco' staat in web-interface terwijl ik toch vrij zeker de eco-functie wel ingeschakeld heb staat op de FTC7-bediening.

[ Voor 15% gewijzigd door woekele op 10-08-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
makkelijkst is even demonteren (dus ontkoppelen van de cn105) en via usb een factory image flashen, en dan via usb wifi goed zetten. Als alles werkt pas installeren...

Of je zet je iot wifi even uit of renamed hem. (of de max van de esp even bannen) Na een paar mins zal hij terugvallen op de hotspot als hij niet kan connecten.

Het kan verder tot wel 2 minuten duren voordat alle data van reboot is geupdate, dus wa duurt het even tot er eco staat. Als het na 5 mins nog niet goed staat en in je FTC wel, dan is er iets anders aan de hand

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 11-08-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een factory bin voegt er weer een mac suffix aan toe?
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Daarom compile ik ze zelf weer tegenwoordig.

@woekele
Makkelijkste is even je wifi-iot uitzetten en wachten tot de hotspot weer tevoorschijn komt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag voor nieuwe installs zou ik die suffix aan laten. kan verder geen kwaad en voorkomt issues als mensen meerdere units gaan hebben. bij bestaande installs kan ik me voorstellen als je niets wil aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik had alleen een mix nu na het toevoegen van Z2, de oude ware weer zonder suffix na Miezie's tip, alleen de nieuwe entities voor zone 2 uiteraard met suffix. Die laatste 10 heb ik nu handmatig ook maar weer zonder suffix gemaakt.
Was 'iets' meer werk om alle automations om te bouwen dan 10 entities te hernoemen, maar anders had ik de suffix wel aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
@xoror

Ik heb nog de oude versie lopen via de esp builder, niet die bin versies die blijkbaar zelf een ota update hebben.

Kan ik de juiste bin uploaden via de wifi interface en alles blijft werken of moet ik nog ergens op letten? Want ik zie daar wel een ota update file optie.

Ik snap dat de builder dan van esp HA weg kan, maar begrijp niet zo goed hoe alles kan blijven werken inc de WiFi als ik jou bin flash via de ota functie ...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Blackraven schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:44:
Ik had alleen een mix nu na het toevoegen van Z2, de oude ware weer zonder suffix na Miezie's tip, alleen de nieuwe entities voor zone 2 uiteraard met suffix. Die laatste 10 heb ik nu handmatig ook maar weer zonder suffix gemaakt.
Was 'iets' meer werk om alle automations om te bouwen dan 10 entities te hernoemen, maar anders had ik de suffix wel aangehouden.
Na deze tip van @Miezie (recreate entity IDs) zag ik in de user interface weer gewoon de entity namen zonder mac suffix, terwijl de sensor namen (‘onder de motorkap’) wel het mac suffix hebben. Op die manier kan je meegaan met de nieuwe versie en heb je weinig tot geen last van dat mac suffix.
@Blackraven kan je in jouw geval dan niet nog een keer recreate entity IDs kiezen zodat alles in 1x aangepast is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@SebastiaanPs Nee, in dit geval kon dat niet omdat de extra Z2 entities nog niet bestonden. De eerstvolgende keer dat ik een nieuwe versie er op zet, zal dit waarschijnlijk wel kunnen, omdat ze nu wel aangemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

xoror schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:55:
Het kan verder tot wel 2 minuten duren voordat alle data van reboot is geupdate, dus wa duurt het even tot er eco staat. Als het na 5 mins nog niet goed staat en in je FTC wel, dan is er iets anders aan de hand
Heb de Atom nu goed verbonden. Over de ECO-modus:
bij SWW Eco staat 'On'.
bij Set SWW modus staat 'normaal' i.p.v. 'Eco'.

Waarschijnlijk is het dan wel goed, maar voor een leek een beetje vreemd.

PS: is er een vorm van authenticatie nog mogelijk, zodat niet iedereen op mijn netwerk bij deze pagina kan en mijn WP-settings kan aanpassen? Of moet ik dat netwerk-technisch inregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als je visual studio code even als add-on installeert kan je in de code ook heel gemakkelijk even een search and replace doen op de automations.yaml. Die dingen waren in 5 seconden omgeschreven…. Dit kan ook als je die automations in de UI gemaakt hebt.

Daarna heb je eventueel nog helpers/hulp entiteiten geconfigureerd, die even nalopen is ook zo gedaan. Het is niet heel veel werk :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

woekele schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:29:
[...]
PS: is er een vorm van authenticatie nog mogelijk, zodat niet iedereen op mijn netwerk bij deze pagina kan en mijn WP-settings kan aanpassen? Of moet ik dat netwerk-technisch inregelen?
Zit je FTC ook achter slot en grendel? ;-)

Weet niet of het kan, me nog nooit afgevraagd… heb een gastenwifi waar anderen op mogen.

[ Voor 30% gewijzigd door Miezie op 11-08-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Miezie draai HA in een docker, dan is het installeren van add-ons best wel een uitdaging.
Maar via de shell en nano zou dit ook wel kunnen idd, bedankt voor de verhelderende inzichten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:47:
@Miezie draai HA in een docker, dan is het installeren van add-ons best wel een uitdaging.
Maar via de shell en nano zou dit ook wel kunnen idd, bedankt voor de verhelderende inzichten. :)
Ik zou zo snel als mogelijk een standaard installatie nastreven, dat scheelt meer werk dan wat renamen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Miezie Ik zet het op de agenda voor de volgende update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:15:
@Miezie Ik zet het op de agenda voor de volgende update ;)
Van Home Assistant dan hè ;). Als Docker supported is, super, maar je hebt het minste gedoe met zo veel als mogelijk standaard. Afwijkend is leuk voor de hobby, zeker, maar als je huis er op draait gewoon niet teveel afwijken 😝.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Je moet eenmalig via usb flashen en wifi configgen anders verlies je mogelijk wifi settings bij volgende OTA. Daarna krijg je als ik een nieuwe firmware heb getagged vanzelf in HA een notificatie om te upgraden. Dan kan je vanuit HA de update accepteren.

wat betreft de suffix, hier had ik getest door omde oude component weg te gooien en nieuwe toe te voegen in HA. Ik hoefte verder niets te doen, vandaar dat ik het ook zo had geadviseerd in de posting.

Dus:
- upgrade firmware
- gooi component/device weg uit HA
- hij wordt weer vanzelf aangeboden in HA
- loop daarna even je automations na op de namen (just in case, en pas je automations evt aan)

(wat een gedoe allemaal door breaking changes van esphome...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:21:
@SebastiaanPs Nee, in dit geval kon dat niet omdat de extra Z2 entities nog niet bestonden. De eerstvolgende keer dat ik een nieuwe versie er op zet, zal dit waarschijnlijk wel kunnen, omdat ze nu wel aangemaakt zijn.
Ah ja, de oude lijken gemigreerd, maar doordat je naar 2 zones ging lijkt dat niet helemaal lekker te gaan. Zou gewoon stappen volgen zoals hier boven als het nog niet gefixed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
xoror schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:26:
@Bschnitz Je moet eenmalig via usb flashen anders verlies je mogelijk wifi settings bij volgende OTA. Daarna krijg je als ik een nieuwe firmware heb getagged vanzelf in HA een notificatie om te upgraden. Dan kan je vanuit HA de update accepteren.

wat betreft de suffix, hier had ik getest door omde oude component weg te gooien en nieuwe toe te voegen in HA. Ik hoefte verder niets te doen, vandaag dat ik het ook zo had geadviseerd in posting.

Dus:
- upgrade firmware
- gooi component/device weg uit HA
- hij wordt weer vanzelf aangeboden in HA
- loop daarna even je automations na op de namen (just in case, en pas je automations evt aan)

(wat een gedoe allemaal door breaking changes van esphome...)
Oef, usb flash.... dat had de verkoper voor me gedaan xD

Hou het wel effe zo dan en kijk op de git naar een handleiding hoe dat moet....

Wat een gedoe zeg idd!

Thx

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz is niet zo lastig meer tegenwoordig:
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

usb inpluggen (wel eerst disconnecten van de cn105) en naar die site gaan en een paar keer next, next ...

(maar had hij niet een afwijkende install from source? dan moet je gewoon esphome builder aanhouden)

Wat betreft esphome restricten kan dan ook nog via login/pwd maar dan moet je zelf compilen. Maar idd je FTC scherm kan iedereen ook gewoon bij. Ip restricten zodat alleen ha erbij mag is eenvoudigst

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 11-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Fysieke toegang tot een bedienpaneel (met kinderslot!) binnenshuis vind ik nog wel wat anders dan netwerk-toegang hebben. Denk aan een Chromecast of printer die in het normale netwerk zit en in theorie (eventueel na een hack) zou kunnen verbinden met de Esphome. Of een hacker die van buiten je huis die op je WiFi in weet te breken. Of 1 van de kids die per ongeluk een fout tooltje van internet draait op z'n laptop die gelijk je netwerk gaat scannen etc. Je kan nog wel weer verder locken in je netwerk met de juiste apparatuur/tools natuurlijk. Maar goed, hier beetje off-topic. Als ik het belangrijk genoeg vind, moet ik het netwerk-technisch inregelen, of zelf compileren. Dank voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als je zelf compiled kan je dit instellen.
https://esphome.io/compon...l#configuration-variables
Bij het auth kopje.

Of webserver toegang helemaal weghalen, dan is hij alleen via HA te benaderen.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 11-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als je dus deze methode gebruikt krijg je bij het toevoegen de keuze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSCTz5kk6DsnXOPNsI83BIUWKGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hTvmETtYKWk4jWU6RqHuLB5w.png?f=user_large

Dan kan je daar de mac toevoeging editen (weg laten). Is misschien wel het eenvoudigst

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 11-08-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Bij Ventilatorsnelheid staat bij mij "NA" op de webpagina van ESP. Volgens service menu (019) van de ftc7 bediening is het 400. Momenteel draait hij de legionella-run. Werkt het getal bij anderen op de webpagina wel?

De kompressor frequentie doet het wel op de webpagina. 44Hz tot nu toe continu (stille modus heb ik uitgeschakeld trouwens, volgende keer kijken wat de impact daarvan is. ECO-modus staat wel aan, weet niet zeker of dat ook impact heeft op de legionella-run). Die 44 komt overeen met de waarde bij 016 in het service menu.

[ Voor 55% gewijzigd door woekele op 11-08-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
komen de andere buiten unit getallen (discharge temp, start/stops) wel door? Want als je het FTC menu open heb kan ik geen request codes sturen...

Andere mogelijkheid is dat de request codes niet werken, maar als je 019 antwoord krijgt dan werkt het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

woekele schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:52:
Fysieke toegang tot een bedienpaneel (met kinderslot!) binnenshuis vind ik nog wel wat anders dan netwerk-toegang hebben. Denk aan een Chromecast of printer die in het normale netwerk zit en in theorie (eventueel na een hack) zou kunnen verbinden met de Esphome. Of een hacker die van buiten je huis die op je WiFi in weet te breken. Of 1 van de kids die per ongeluk een fout tooltje van internet draait op z'n laptop die gelijk je netwerk gaat scannen etc. Je kan nog wel weer verder locken in je netwerk met de juiste apparatuur/tools natuurlijk. Maar goed, hier beetje off-topic. Als ik het belangrijk genoeg vind, moet ik het netwerk-technisch inregelen, of zelf compileren. Dank voor de info!
Er zijn redenen om verstandig cloud spul te gebruiken, klopt ;). Daarom komt er hier ook liefst geen wifi iot spul in huis van commerciële partijen met een cloud dependency. Het is dat het met Miele niet anders kan… maar das het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

xoror schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:28:
komen de andere buiten unit getallen (discharge temp, start/stops) wel door? Want als je het FTC menu open heb kan ik geen request codes sturen...

Andere mogelijkheid is dat de request codes niet werken, maar als je 019 antwoord krijgt dan werkt het wel
Ik zie een Discharge Superheat temperatuur staan van 48 graden. Compressor Starts staat ook op NA. In zijn algemeenheid zie ik heel veel waarden netjes updaten. De aanvoer/retour/bedrijfsuren/flow, etc. etc. Maar ook nu bijvoorbeeld dat het booster element is ingeschakeld en de Compressor Starts naar 0 is gegaan i.p.v. 44Hz. Voor duidelijkheid, ik kijk nog in de webpagina van de Atom. Nog niet in HA.

Ik heb het service-menu maar heel kort open gehad, nadat ik al een flinke tijd geen Ventilatorsnelheid zag en even wou checken of 019 wel antwoord gaf.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 11-08-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:50:
Het is dat het met Miele niet anders kan… maar das het enige.
offtopic: Huh? Niemand verplicht je toch om je Miele aan de cloud te koppelen? Ik heb hier al een paar jaar een Miele wasmachine staan die ik simpelweg nooit aan de Wifi heb gekoppeld. Kan gewoon wasjes draaien hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ocaj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

offtopic: Huh? Niemand verplicht je toch om je Miele aan de cloud te koppelen? Ik heb hier al een paar jaar een Miele wasmachine staan die ik simpelweg nooit aan de Wifi heb gekoppeld. Kan gewoon wasjes draaien hoor!
Weet ik, maar het gaat om het stukje domotica wat wij wel gebruiken ;). Best veel ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik heb ook een Miele, maar nooit aan gedacht om die aan de wifi te hangen...
Uitgestelde start werkt voor mij prima :) Ben wel benieuwd wat jij dan met je Miele doet @Miezie

Verder vind ik zelf de domotica prachtig, maar vind dat het thuis moet blijven draaien als m'n HA setup uitvalt.
Nu na m'n systeemuitbreiding met een buffer ga ik dat niet meer redden en moet ik de ecodan voor volle functionaliteit met de Atom S3 en een esp12f-x4 voor de 'harde inputs' aansturen.
Systeem zal nu wel blijven draaien zonder HA, maar dan zonder buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja hier is dat ook zo geregeld, HA voor meer comfort, maar de boel blijft draaien zonder HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:46:
Ik heb ook een Miele, maar nooit aan gedacht om die aan de wifi te hangen...
Uitgestelde start werkt voor mij prima :) Ben wel benieuwd wat jij dan met je Miele doet @Miezie

Verder vind ik zelf de domotica prachtig, maar vind dat het thuis moet blijven draaien als m'n HA setup uitvalt.
Nu na m'n systeemuitbreiding met een buffer ga ik dat niet meer redden en moet ik de ecodan voor volle functionaliteit met de Atom S3 en een esp12f-x4 voor de 'harde inputs' aansturen.
Systeem zal nu wel blijven draaien zonder HA, maar dan zonder buffer.
Ken je de irritante piepjes in de nacht als je wasmachine klaar? En weet je hoe handig het is om het ding vol te drukken en dan je vrouw te appen om alles even in te stellen en ik het niet kan verprutsen?

Zonder HA heb ik geen licht, maar… ik gebruik het ook al wat langer dan 5 jaar zullen we maar zeggen. En ben te lui om dat op te lossen (vooralsnog). Overigens is dat met het licht al vrij snel als je in de slimme verlichting zit… ach ja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Miezie Ik haat de piepjes... >:) en voel een integratie van de Miele in HA aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
LOL ik dacht dat ik alleen aan die piepjes ergerde, zijn zijn ook vrij volhardend. haha nog meer lotgenoten hier dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerGo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-08 00:53
Hallo allemaal. Is het mogelijk om de SWW setpoint temp boven 60 graden te zetten met de Atom S3? Ik wil zo veel mogelijk water verwarmen wanneer de elektriciteitsprijs laag/negatief is. Boven 60 graden verwarmen zou mogelijk moeten zijn aangezien dat de legionella prevention temp tot 70 graden kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn legionella kan ik op de FTC7 instellen tot 70 en SWW tot 65. De Atom gaat tot 60 zo te zien voor DHW.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 13-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hebben jullie allemaal r290? Ik kan dan oprekken naar 65 en 70, maar moet even kijken wat er dan gebeurt bij r410 en r32. Ik kan in HA helaas niet de range aanpassen op basis van koelmiddel, want anders was dit allang gedaan. Zie https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/42

[ Voor 94% gewijzigd door xoror op 13-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hier R32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Ken je de irritante piepjes in de nacht als je wasmachine klaar?
Piepjes als hij klaar is? Mijn Miele wasmachine piept alleen bij het aan en uitzetten (maar niet als hij na 10(?) minuten vanzelf uitgaat), maar nooit als het programma klaar is.

Ik vermoed dat ik de piepjes bij einde wasprogramma al op dag 1 uitgezet heb, kan het me niet eens herinneren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerGo
xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:34:
hebben jullie allemaal r290? Ik kan dan oprekken naar 65 en 70, maar moet even kijken wat er dan gebeurt bij r410 en r32. Ik kan in HA helaas niet de range aanpassen op basis van koelmiddel, want anders was dit allang gedaan. Zie https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/issues/42
R32 bij mij ook. Maar als de elektriciteitsprijs negatief is kan water net zo goed met de immersion heater verwarmd worden. Is er een manier om de immersion heater met de Atom aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee booster kan je niet via de esp aanzetten. Maar heeft het zoveel zin om elke dag boven 60c sww te maken dan? Volgende dag is het ws nog rond 50-55c?

Denk dat sww wel opgerekt kan worden naar 65c, de r410 zullen dan gereset worden naar 60c als ze in het menu zitten, dat is nog wel acceptabel. Is alleen even ongedefinieerd wat er dan gaat gebeuren op r410, dat moet ik nog even uitzoeken

Ik krijg van andere FTC7 icm r32 ook te horen dat zij maar tot 60c kunnen met SWW, dus dat blijft een apart verhaal. Hebben jullie hydrobox of cylinder units?

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 13-08-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerGo
xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:37:
Nee booster kan je niet via de esp aanzetten. Maar heeft het zoveel zin om elke dag boven 60c sww te maken dan? Volgende dag is het ws nog rond 50-55c?

Denk dat sww wel opgerekt kan worden naar 65c, de r410 zullen dan gereset worden naar 60c als ze in het menu zitten, dat is nog wel acceptabel. Is alleen even ongedefinieerd wat er dan gaat gebeuren op r410, dat moet ik nog even uitzoeken

Ik krijg van andere FTC7 icm r32 ook te horen dat zij maar tot 60c kunnen met SWW, dus dat blijft een apart verhaal. Hebben jullie hydrobox of cylinder units?
Op mijn ecodan display kan SWW idd ook maar tot 60c en legionella tot 70c. De vraag is of de Atom gebruik kan maken van het legionellaprogramma om water op een bepaalde tijdstip de volgende dag tot 70c te verwarmen.

Deze zomer waren stroomprijzen zo ongeveer om de dag negatief. Als we water tot 70c kunnen verwarmen hoeven we alleen om de dag bij negatieve stroomprijzen water te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
legionella settings zijn niet instelbaar helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:54:
@Miezie Ik haat de piepjes... >:) en voel een integratie van de Miele in HA aankomen.
Doe mij en mijn vrouw maar een melding op de telefoon ;).

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:58:
LOL ik dacht dat ik alleen aan die piepjes ergerde, zijn zijn ook vrij volhardend. haha nog meer lotgenoten hier dus
Ze staan dus uit ;). Mijn vrouw is daar handig in! Nadeel is wel dat mijn merkautisme er in kickt… al het huishoudelijke werd hier Miele, want 100 apps moet ook weer niet. Das prijzig…

• Blackraven
TweakerGo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:22:
Hallo allemaal. Is het mogelijk om de SWW setpoint temp boven 60 graden te zetten met de Atom S3? Ik wil zo veel mogelijk water verwarmen wanneer de elektriciteitsprijs laag/negatief is. Boven 60 graden verwarmen zou mogelijk moeten zijn aangezien dat de legionella prevention temp tot 70 graden kan
Nee, dat kan niet met de ESP. Wel zou je een wifi relais parallel aan de FTC sturing op het relais voor de booster heater kunnen zetten en deze sturen op basis van prijs en boilertemp.

• Blackraven
TweakerGo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Op mijn ecodan display kan SWW idd ook maar tot 60c en legionella tot 70c. De vraag is of de Atom gebruik kan maken van het legionellaprogramma om water op een bepaalde tijdstip de volgende dag tot 70c te verwarmen.

Deze zomer waren stroomprijzen zo ongeveer om de dag negatief. Als we water tot 70c kunnen verwarmen hoeven we alleen om de dag bij negatieve stroomprijzen water te verwarmen.
Even uit nieuwsgierigheid, heb je een zakelijk contract dan?
Want particulier houdt het met 2 of 3 dagen wel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Voor die 2/3 dagen zou ik de moeite niet nemen… mi kan je beter zorgen dat je dan dagelijks gewoon naar een graad of 55 gaat rond het middaguur. Wij doen dat vanaf maart al op de panelen….. wel met zware overcapaciteit, maar daar zit meer winst denk ik. 55 graden omdat dat soepel op de compressor gaat…

• SebastiaanPs
[...]

Helemaal eens met @Miezie
Bovendien zijn de energieprijzen inclusief energiebelasting zelden negatief toch? Die energiebelasting betaal je toch echt ook :)
Dat maakt het zelden zinvol om op een dergelijke manier je SWW te verwarmen dus ik zou gewoon om bijv 13:00u naar 55 gr doen zoals @Miezie (Mielie ;) ) al noemt, als je veel PV overschot hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPqiS0sznHSHOqwLil--gdFSxIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jc7zd86EJABs3Ckhamz42pGU.png?f=fotoalbum_large
Zoiets hier, de voorwaardelijke actie is dat als de temp tussen de 10 en 5 graden onder de setpoint zit een 'force DHW' doet, i.v.m. drop van 10 graden.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blackraven schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:56:
[Afbeelding]
Zoiets hier, de voorwaardelijke actie is dat als de temp tussen de 10 en 5 graden onder de setpoint zit een 'force DHW' doet, i.v.m. drop van 10 graden.
Extended edition ;).

Ik heb em echt puur op tijd… het moet toch warm. En meestal zit er wel wat in de accu ofzo :-)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

xoror schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:37:
ERSF-VM2E Hydrobox met een PUZ-SWM100YAA buiten-unit (en een extern SWW-vat van 500L, beetje groot, I know).

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
Klopt het dat de sensor Status defrost niet meegestuurd wordt naar MQTT (voor Domoticz in mijn geval), wanneer je de proxy-versie gebruikt?

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
@ricvee MQTT wordt standaard niet ondersteunt, die moet je dus zelf compileren. Gewoon installeren zoals voorheen, de prebuilt binaries werken niet met MQTT

• ricvee
@xoror Dank voor je antwoord, maar dat is het probleem niet,
Als ik de handleiding goed begrepen heb op https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md.
Ik heb in een directoy alleen de 2 bestanden ecodan-esphome.yaml, en secrets.yaml neergezet en aangepast.
Daarna deze succesvol gecompileerd en geüpdate via ip naar de esp. Klopt het dat ik ook op deze manier moet updaten?
Alles lijkt zeer goed te werken, maar een aantal sensoren (devices in Domoticz ) lijken te missen.
Ik heb er 85 gekregen via MQTT, maar mis dus Status defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 21-08-2025 17:26 ]

• xoror
  • Niet online
post je ecodan-esphome.yaml anders even ? Ik neem aan dat je wel een mqtt sectie heb toegevoegd ? https://esphome.io/components/mqtt/

[ Voor 52% gewijzigd door xoror op 21-08-2025 18:24 ]

• ricvee
Bij deze:
substitutions:
name: ecodan-heatpump
friendlyName: WP

# enable ota update via http request
http_request:
buffer_size_tx: 20248

ota:
- platform: esphome
- platform: http_request
- platform: web_server
# password: !secret heatpump_ota_password

mqtt:
broker: 172.1.1.150

# external_components:
# - source:
# type: local
# path: components
# components: [ ecodan ]

# packages:
# base: !include confs/base.yaml # required
# req: !include confs/request-codes.yaml
# esp32: !include confs/esp32s3.yaml # esp32.yaml for regular board
# led_status: !include confs/esp32s3-led.yaml
# zone1: !include confs/zone1.yaml
# svc_z1: !include confs/server-control-z1.yaml
# # disable if you don't want to use zone 2
# # zone2: !include confs/zone2.yaml
# # svc_z2: !include confs/server-control-z2.yaml
# # change language labels to -en for English or -nl for Dutch
# # substitutions: !include confs/ecodan-labels-nl.yaml
# substitutions: !include confs/ecodan-labels-en.yaml
# dbg: !include confs/debug.yaml
# wifi: !include confs/wifi.yaml
# #svc: !include confs/server-control-z1.yaml

external_components:
- source: github://gekkekoe/esphome-ecodan-hp@main
components: [ ecodan ]
refresh: always

packages:
remote_package:
url: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/
ref: main
refresh: always
files: [
confs/base.yaml, # required
confs/request-codes.yaml, # disable if your unit does not support request codes (service menu)
confs/esp32s3-proxy2.yaml,
#confs/esp32s3.yaml, # confs/esp32.yaml, for regular board
#confs/esp32s3-led.yaml, # atom s3 status leds
confs/zone1.yaml,
confs/server-control-z1.yaml,
## enable if you want to use zone 2
#confs/zone2.yaml,
#confs/server-control-z2.yaml,
## enable label language file
#confs/ecodan-labels-en.yaml,
confs/ecodan-labels-nl.yaml,
#confs/ecodan-labels-it.yaml,
#confs/ecodan-labels-fr.yaml,
#confs/ecodan-labels-de.yaml,
#confs/ecodan-labels-fi.yaml,
#confs/debug.yaml,
confs/wifi.yaml
]

# enable logger
logger:
baud_rate: 115200
# logs:
# esp32.preferences: ERROR
# sensor: ERROR
# text_sensor: ERROR
# binary_sensor: ERROR
# switch: ERROR
# button: ERROR
# number: ERROR
# climate: ERROR
# component: ERROR
# ecodan.component: ERROR

# Enable Web server.
web_server:
port: 80
#ota: true

ecodan:
id: ecodan_instance
uart_id: uart_ecodan
# polling interval override in ms, default 500
# polling_interval_override: 1000
# uncomment line below and adjust the heat constant if your system uses a water + glycol mixture
# specific_heat_constant_override: 3.9

• xoror
  • Niet online
Ziet er okay uit. Welke esphome gebruik je ?
Welke sensoren ontbreken er? Zit er een bepaalde logica in? En heeft het met een oudere versie goed gewerkt?

Je zou met mqtt explorer even kijken of de sensoren die je mist wel gepost worden, misschien kan je wat vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 21-08-2025 19:21 ]

• ricvee
Esphome version: Version: 2025.7.5
Ik heb de hardware net vorige week binnen gekregen van @AUijtdehaag
Welke sensoren er verder ontbreken weet ik nog niet, maar Status defrost mis ik wel.
Ik werkte hiervoor metMelcllud2Domoticz.
Ik heb mijn boilerscript inmiddels aangepast, en die werkt prima (setpoint omhoog/omlaag, forcedhotwater en dingen uitlezen)

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste