Het is wellicht wat off-topic, maar ik ga graag in op je vraag.
Ik heb Philips Hue-lampen, en dat werkt op zich prima. Mijn vriendin en ikzelf geven er echter de voorkeur aan om op een knopje te duwen in plaats van continu met een app te werken. Daarom heb ik bestaande, bedrade schakelaars hier en daar vervangen door Niko's Philips Hue-schakelaars. Dit type schakelaar werkt volledig op kinetische energie. Dit werkt meestal goed, maar niet altijd. Je moet redelijk hard duwen, soms meermaals, enzovoort. Goed, daar valt mee te leven.
Ik weet dat er alternatieven bestaan, maar dan begin je weer met een ander ecosysteem in huis te halen. Dat brengt me bij een volgende ervaring. Ik had hier en daar Sonoff-modules gebruikt om 'domme' verlichting slim te maken. Het probleem was dat wanneer er op een Niko Philips Hue-schakelaar werd gedrukt, de gehele Hue-hub crashte. Dit was oplosbaar door een ZBMINI-L te gebruiken, maar dat gaf dan weer een lekstroom. De lekstroom is vervolgens opgelost met een stabilisator. Het werkt...
Ik wilde ook een aantal slimme stopcontacten. Die heb ik gevonden, maar ze waren niet compatibel met de Hue Bridge. Goed, een extra Zigbee-netwerk aan Home Assistant (Raspberry Pi) gekoppeld. Opgelost.
Af en toe verliezen sommige apparaten hun verbinding. Vooral de Sonoffs durven weleens moeilijk te doen; dan moet ik de module handmatig resetten en opnieuw configureren in Home Assistant. Ideaal? Niet echt.
Rolluiken aansturen: ik heb niet meteen iets 'ideaals' en betaalbaars gevonden. Ik heb Shelly's gebruikt. Dat werkt op zich, maar ook hier flikkert er af en toe eentje uit. Bovendien is het geen pretje om die dingen achter een bestaande schakelaar te krijgen. Kortom, weer extra problemen.
De API van de zonnepanelen geeft nu en dan ook problemen. Allemaal oplosbaar.
Ik heb het gevoel dat het er allemaal ietwat te veel 'bijkomt'. Verbouwingen, kinderen... het is veel.
Vandaar dat ik bij de verbouwingen nu gekozen heb om overal EIB-kabel te voorzien. Mijn situatie liet ook toe om de huidige lichtpunten relatief eenvoudig apart naar de schakelkast te brengen. Ik zit al een hele tijd te kijken naar welk domoticasysteem nu echt een "alles-in-één"-oplossing biedt. Dat heeft me uiteindelijk bij Loxone gebracht. De manier van bedrading en aansluiten maakt het voor mij als 'zelfverbouwer' relatief eenvoudig om dit allemaal zelf te realiseren.
Ik hoor en zie daar veel mooie dingen mee gebeuren zonder al te veel gedoe. Al zal ik bijvoorbeeld voor mijn camera's wel bij Home Assistant + Frigate NVR blijven. Misschien zie ik het inderdaad wat te rooskleurig, de toekomst zal het uitwijzen!
xoror schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:04:
MQTT kan, maar je kunt de ESPHome ook direct aanspreken met een API. Zie
https://esphome.io/web-api/
Verder kun je het gewoon via http://ip benaderen en eigenlijk ook alles doen zonder Home Assistant.
Maar met Home Assistant is het eigenlijk het eenvoudigst (en biedt gelijk zoveel mogelijkheden). De ESP geeft je verder 'server control', dat is eigenlijk noodzakelijk als je harde controle wilt over wat wanneer mag draaien. Via Modbus kan dit niet.
Ga ik zeker eens bekijken! Snel even gezocht, Loxone kan overweg met HTTP-API's, dus dat is zeker een piste, wellicht eenvoudiger dan MQTT.
[
Voor 16% gewijzigd door
Lorduh op 25-06-2025 11:16
]