Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 10:53
@Miezie Is het dan wel een beetje prettig uit bed komen als de boel uitstaat tussen 6 en 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wouterie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:59:
@Miezie Is het dan wel een beetje prettig uit bed komen als de boel uitstaat tussen 6 en 9?
Haha, voor dhw gaan we het zien. Voor de ruimtetemperaturen idem.

We zijn maar samen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Fijn dat alles naar wenst werkt, ik heb het voornamelijk voor mezelf gemaakt en ook wel leuk dat anderen het ook kunnen gebruiken.

Wat betreft verwarming staat deze uit (23.00-0.800) bij mij met dit weer. Maar eigenlijk kan het helemaal uit gok ik, door zon instraling is het in no time lekker warm, daar kan geen WP tegen op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUTFY7gJ6hpAz61fmew59FAmvHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1IYvuV5nPHsKX1iR6sclcGNm.png?f=user_large

* je ziet hier wel vraag van de thermostaat, maar de wp staat niet aan

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

Nog even wachten op een kabeltje en dan ga ik mijn eerste config voor de M5Stack NanoC6 proberen. Webserver is in ieder geval bereikbaar. RGB leds werken nog even niet want dat wordt niet ondersteund door IDF framework 5 ofzo, wat ESPHome sinds een recente update gebruikt of iets dergelijks. Is er nog invloed uit te oefenen op wat je in de webinterface ziet? Stel dat ik RGB niet aan de gang krijg dan zou het wel aardig zijn als ik dat eruit kan halen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT je moet even juiste chip bijzoeken die op de nanoc6 zit. Zie voorbeeld voor atom https://github.com/gekkek...in/confs/esp32s3-led.yaml

hmm volgens doc gebruikt die ook WS2812 dus zou gewoon met die yaml moeten werken, hij zit op pin 7, ipv 35, dus die moet je even overriden

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 05-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:15:
@JT je moet even juiste chip bijzoeken die op de nanoc6 zit. Zie voorbeeld voor atom https://github.com/gekkek...in/confs/esp32s3-led.yaml
Ik had uit een andere repo die de NanoC6 voorziet van een werkzame ESPHome config al een RGB led config gehaald en die maakte ook gebruik van "esp32_rmt_led_strip". Daar maken ze sinds de update de opmerking dat het niet meer werkt vanaf die update. Dus ik denk dat het op zich correct zou moeten zijn maar het schijnt dat die update nogal wat kapot heeft gemaakt. Of bedoel je wat anders?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT ik heb die yaml gemaakt nadat de recente update de oude leds gebroken had ;-) dus deze werkt 100% zeker met de laatste esphome, even pin 35 = 7 doen en dan zou het gewoon moeten werken.

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 05-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:18:
@JT ik heb die yaml gemaakt nadat de recente update de oude leds gebroken had ;-) dus deze werkt 100% zeker met de laatste esphome
Iets lukte er niet. Ik weet het niet meer exact want ik heb veel geexperimenteerd. Maar ik ga het nog eens pogen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
JT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Iets lukte er niet. Ik weet het niet meer exact want ik heb veel geexperimenteerd. Maar ik ga het nog eens pogen.
Was een atom s3 achteraf niet goedkoper geweest :P kost veel tijd exotische configs werkend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Was een atom s3 achteraf niet goedkoper geweest :P kost veel tijd exotische configs werkend maken.
Doe niet zo raar. Waarom zou ik het mezelf makkelijk maken? :/

:+

Ik had deze voor een project besteld maar niet bij stilgestaan dat ik welgeteld 1 pin tekort zou komen dus hij is over. Daarbij is het voor mij een challenge geworden waar ik wat van leer :) We gaan zien of en hoe het werkt. En als ik in de toekomst denk, het mergen van changes met mijn config kost teveel tijd dan zou er zomaar een Atom S3 kunnen komen, maar dan heb ik er wel van geleerd!

Edit: even wat lopen sleutelen maar ik kan niet de juiste pin aanspreken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Failed config

light.esp32_rmt_led_strip: [source confs/esp32s3-led.yaml:5]
  platform: esp32_rmt_led_strip
  name: Led
  id: id_led
  internal: True
  rgb_order: GRB

Invalid pin number: 25 (must be 0-23).
  pin: 25
  num_leds: 4
  chipset: ws2812
  restore_mode: ALWAYS_OFF
  effects:
    - pulse:
        name: slow_pulse

Schema NanoC6

Edit 2: nog even gezocht en wat dingen geprobeerd maar geen succes. Ik wil hem eerst werkend hebben aan de warmtepomp en dan steek ik hier later wel tijd in :) Ik heb nu de statusled ingesteld om te gaan branden bij wifi-verbinding.

[ Voor 36% gewijzigd door JT op 05-03-2025 17:19 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT
Check ik zit verkeerd te kijken de RBG zit op G20, dus pin 20 moet je doen. Ik keek naar de reguliere led

Die status led yaml doet precies wat je wil. rood = geen wifi, knipperend groen wifi, maar geen HA, solid groen = wifi + ha, blauw = geen wifi, AP mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:57:
@JT
Check ik zit verkeerd te kijken de RBG zit op G20, dus pin 20 moet je doen. Ik keek naar de reguliere led

Die status led yaml doet precies wat je wil. rood = geen wifi, knipperend groen wifi, maar geen HA, solid groen = wifi + ha, blauw = geen wifi, AP mode
Alleen krijg ik dus de RGB-led niet werkend :) Had 25, GPIO20 al geprobeerd en nu ook G20 en dan krijg ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Failed config

light.esp32_rmt_led_strip: [source confs/esp32s3-led.yaml:5]
  platform: esp32_rmt_led_strip
  name: Led
  id: id_led
  internal: True
  is_rgbw: True
  rgb_order: GRB

Cannot resolve pin name 'G20' for board esp32-c6-devkitm-1.
  pin: G20
  num_leds: 4
  chipset: ws2812
  restore_mode: ALWAYS_OFF
  effects:
    - pulse:

Met GPIO20 compileert die wel maar geen licht.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wel compilen, geen licht helaas. In dat schema staat 25 en ik denk dat het mis gaat omdat ik dat niet mag invoeren.

[ Voor 56% gewijzigd door JT op 05-03-2025 20:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
JT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:44:
Wel compilen, geen licht helaas. In dat schema staat 25 en ik denk dat het mis gaat omdat ik dat niet mag invoeren.
#define M5NANO_C6_RGB_LED_DATA_PIN 20
https://github.com/m5stac...b/main/src/M5NanoC6.h#L11

https://github.com/m5stac...in/examples/Basic/rgb_led

Num leds is 1 voor nano c6, dat is het denk ik waarom hij niet doet. Pin 20 is wel de goede

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 05-03-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Helaas, wederom niet maar het zal ongetwijfeld een stap de goede richting op zijn. Voel me wel een beetje bezwaard dat jij nu je tijd steekt in een config die alleen voor mij is omdat ik eigenwijs ben :+

Edit: met restore mode always on nog even geprobeerd maar ook dan niks.

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 05-03-2025 21:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wouterie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:59:
Dhw heb ik weer uitgezet. Die gaat standaard lopen verwarmen als je het weer aan zet…

Hoe was dat ook alweer… met de kalender niet aan de orde?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:29
Miezie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:45:
[...]

Dhw heb ik weer uitgezet. Die gaat standaard lopen verwarmen als je het weer aan zet…

Hoe was dat ook alweer… met de kalender niet aan de orde?
Met de kalender krijg je de SWW run dagelijks op het aangegeven tijdstip, ongeacht temp drop.

Een mooie manier is SWW setpoint bijv in de middag om 13:00u even omhoog naar normale target van zeg 48 gr, om bijv 15:00u weer omlaag naar lager setpoint van 42 gr. Drop 10 gr.

Voordelen:
- SWW run tijdens hogere buitentemperaturen en met je eigen PV
- SWW run in ECO mode
- nooit een SWW run met bijbehorende dip tijdens douchen (of je moet om 13:00u pas onder de douche staan :+ )
- niet dagelijks een SWW run, alleen als het nodig is.

Makes sense?

Hier overigens een Odroid onderweg en later deze maand contacteer ik @AUijtdehaag voor een Atom. Dan ga ik ook met dit soort leuke dingetjes aan de slag. :)

Respect voor @xoror die dit prachtig heeft opgebouwd! _/-\o_ En de anderen die hebben bijgedragen zoals @AUijtdehaag

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs de odroids m1s zijn erg goed voor HA, heb hem zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:08:
[...]

Met de kalender krijg je de SWW run dagelijks op het aangegeven tijdstip, ongeacht temp drop.

Een mooie manier is SWW setpoint bijv in de middag om 13:00u even omhoog naar normale target van zeg 48 gr, om bijv 15:00u weer omlaag naar lager setpoint van 42 gr. Drop 10 gr.

Voordelen:
- SWW run in ECO mode
- nooit een SWW run met bijbehorende dip tijdens douchen (of je moet om 13:00u pas onder de douche staan :+ )

Makes sense?

Hier overigens een Odroid onderweg en later deze maand contacteer ik @AUijtdehaag voor een Atom. Dan ga ik ook met dit soort leuke dingetjes aan de slag. :)

Respect voor @xoror die dit prachtig heeft opgebouwd! _/-\o_ En de anderen die hebben bijgedragen zoals @AUijtdehaag
Makers sense. Even op me in laten werken wat ik wil ;-).

Ik kan trouwens alles wel delen qua automations, maar heb geen zin om het te kuisen voor de repo 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-10 21:44
xoror schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:18:
@windvanger Ja heel makkelijk, unplug de melcloud wifi / procon en dan ziet hij dat vanzelf en neemt de esp het vanzelf over. Het voordeel is dat de esp dan master is, en veel meer info kan opvragen. Tevens kan je server control gebruiken. De meeste mensen doen melcloud weg na de esp.
Ik heb de procon eruit getrokken, maar zie geen veranderingen in de hoeveelheid informatie die ik eerder al zag. Is het handig om in de yaml code confs/esp32s3-proxy2.yaml te veranderen naar confs/esp32.yaml?
Ook de confs/request-codes.yaml toevoegen voor de extra informatie?
Ik heb een SCR-M80V-200D SET (ERST20D-VM2D + SUZ-SWM80VA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
windvanger schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Ik heb de procon eruit getrokken, maar zie geen veranderingen in de hoeveelheid informatie die ik eerder al zag. Is het handig om in de yaml code confs/esp32s3-proxy2.yaml te veranderen naar confs/esp32.yaml?
Ook de confs/request-codes.yaml toevoegen voor de extra informatie?
Ik heb een SCR-M80V-200D SET (ERST20D-VM2D + SUZ-SWM80VA)
Nee mogelijk heb je nog een oudere firmware. Zie je wel discharge temp of fan speed?

Zo nee dan loop je wat achter en moet je updaten. wel proxy2 yaml gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-10 21:44
xoror schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:06:
[...]
Nee mogelijk heb je nog een oudere firmware. Zie je wel discharge temp of fan speed?

Zo nee dan loop je wat achter en moet je updaten. wel proxy2 yaml gebruiken
xoror schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:52:
@Cranberry Overigens als er een proxy aan hangt doen we geen service request codes, immers de slave op de proxy interface is de master als het om de communicatie gaat. Dus zo lang je proxy gebruikt worden de waarden niet gevuld. Pas wanneer de ESP de master is gaat hij dit pas opvragen.

Alle waarden die je nu via de ESP ziet, zijn indirect door de slave (melcloud/procon) opgevraagd.
Ik heb de firmware geupdate, maar zie niet de discharge temp of fan speed. De regel voor de request codes heb ik toegevoegd, maar staan allemaal op onbekend.
De Esp is nu master met proxy2.yaml, maar klopt het dat ik een aantal waarden niet kan zien? Omdat ik een SUZ buitendeel met FTC6 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@windvanger ah crap, sommige SUZ units geven geen antwoorden op service codes < 100, helaas.
Moet je request code weer uitzetten, je heb er helaas niets aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag de M5 Stack NanoC6 aangesloten op de warmtepomp (met dank aan het kabeltje van @AUijtdehaag , heb zelf geen krimpspullen voor de PAP 105 connector). En holy shit, m'n config met de M5Stack NanoC6 werkt :D Nog zonder RGB, maar dat hou ik in de gaten wanneer er een fix komt. Nu gaat de reguliere led branden wanneer er een wifiverbinding is. Binnenkort het geheel publiceren. Dank voor het meedenken @xoror

Hij zit nu met klitteband aan de zijkant van de warmtepomp:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb multizone firmwares (te herkennen aan z2) online gezet. Als het goed is krijg je ook updates aangeboden voor de gene die z'n vorige firmware hebben draaien.

Ik heb alleen ook improv enabled waardoor je eenvoudiger via de webinstall wifi kan instellen. Nadeel is dat je (eenmalig) ws weer even naar AP mode moet om wifi in te stellen. Voor details: https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md

verder doet de status led nu het volgende:

red : no wifi connection
blue : AP mode to config wifi credentials
slow pulse green: wifi connected, but no HA (yet)
solid green: connected via HA
(zie ook release notes: https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-03-08.1)

Je kan deze update skippen, zit verder niet veel in behalve multi zone builds. Maar hou in de gaten dat je ooit een keer gaat switchen.

@Grolsch deze update even skippen als je aangeboden krijgt

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 10-03-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 00:08:
[...]

Voordelen:
- SWW run in ECO mode

Dat klinkt als een mooie oplossing om enkel in de middag water te verwarmen, echter kun je de drop toch niet via de oplossing Xoror instellen? Enkel de setpoint?

Algemene vraag, wat is over het algemeen de setpoint? Hier bij de oplevering 52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Geeforce Er is geen manier om de eco sww te triggeren behalve zo via de temp drops (en dan kan prima via mijn esp. De drop zelf niet, maar je sww setpoint wel).

Er is alleen force sww, maar die doet geen eco mode, maar als je overvloed aan zon heb, is dat wellicht ook een goede overweging.

Mijn sww setpoint is 47c, met temp drop van 7c.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 10-03-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeforce
  • Nu online
Dank. Setpoint dus met de esp aan te passen, maar de drop van 7 even op de WP zelf instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Geeforce schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:28:
Dank. Setpoint dus met de esp aan te passen, maar de drop van 7 even op de WP zelf instellen?
yup zorg dat die getriggered wordt en na 1 mins oid weer op 47c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ja, ik trigger de "soft-start" die je normaal krijgt als de temperatuur sww-drop gezakt is, hier ook door het sww-setpoint (via node-red) voor 10 minuten op 65 graden te zetten en daarna weer terug naar de waarde waar hij op stond.
(Maar 1 minuut is kennelijk al genoeg, maakt niet zo veel uit. SWW-run duurt altijd langer dan 10 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Nu online
Ok, dus als ik het goed begrijp:

Standaard setpoint op 47 graden met een drop van 7.
Elke middag bv om 15:00 (ivm de zon) de setpoint op 65, en na paar minuten weer terug op 47 zetten.

Dit zorgt ervoor dat de SWW run om15:0x start, maar tot 47 graden gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Geeforce schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:29:
Ok, dus als ik het goed begrijp:

Standaard setpoint op 47 graden met een drop van 7.
Elke middag bv om 15:00 (ivm de zon) de setpoint op 65, en na paar minuten weer terug op 47 zetten.

Dit zorgt ervoor dat de SWW run om15:0x start, maar tot 47 graden gaat?
Het hangt een beetje van je gebruikspatroon af. Als je standaard elke dag een SWW run hebt dan is dit een manier.
Hier heb ik een 300 liter SWW vat en heb ik 1x per 2 dagen een SWW run. Ik zou het daarom zoals ik hierboven heb beschreven doen. Om 13:00u verhoog je je setpoint naar 48 gr en bij drop bijv 8 gr krijg je dan effectief alleen een SWW run als je SWW < 40 gr is. Tussendoor gebruik je dan een setpoint van bijv 44 gr.
Vergeet niet dat door de gelaagdheid van je SWW vat het water boven je sensor warmer is dan de aangegeven waarde.

[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-03-2025 21:05 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik trigger die soft-start alleen als het "nuttig" is, waarbij ik dat bepaal aan de hand van 2 thermometers die op 2 plekken in mijn boilervat zitten (midden en onder). 's zomers doe ik die check een paar keer per dag, 's winters alleen om 12:00.

Wat een goed moment is om dit te triggeren is een beetje afhankelijk van de situatie. Beetje experimenteren/tweaken dus tot je tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik heb de boel voor SWW nu ook maar in elkaar geklust. Kijken hoe het zich allemaal gedraagt nu de boel weer wat frisser gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
ocaj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:22:
Wat een goed moment is om dit te triggeren is een beetje afhankelijk van de situatie. Beetje experimenteren/tweaken dus tot je tevreden bent.
Heel goed punt, wat er werkt en bij welke grenswaarden zal heel afhankelijk zijn van factoren zoals de grootte van je SWW vat, de locatie van een of meerdere sensoren en je gebruikspatroon.
Inderdaad experimenteren en tweaken, beste advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik zie hier dat er voor verwarming wordt gewerkt met aan tenzij en voor sww dagelijkse verwarming. Wij werken wat meer vraaggestuurd. dat wil zeggen dat als de temp bijvoorbeeld bij gaan slapen 19,5 graden is en het 's nachts naar de 0 gaat dat dan de wp aan gaat. In de winter met weinig zon draait die bijvoorbeeld 's nachts 6 uurtjes. Als we hebben gedouchet dan wachten we met een sww-run tot we de volgende keer douchen, wij douchen niet persé elke dag. Als we morgen douchen dan draait de run bij lage prijzen (de komende nacht of morgen overdag afhankelijk van prijs) of bij veel zon.

Ik wil dit zo goed mogelijk gaan automatiseren maar ga dit in stapjes doen.
  1. Eerst alle bediening goed snappen en beschikbaar maken in de UI op een nette manier
  2. Inschakelen verwarming en/of sww afhankelijk van items op de kalender die je zelf kunt aanmaken. Momenteel doe ik alles op de wp zelf, zoals het instellen van schema's. Dagelijks zelf. En dat is vrij k*t :P
  3. De laatste stap is een systeem (algoritme?) bedenken die afhankelijk van factoren bepaalt wanneer er runs gedaan worden. Denk hierbij aan elektriciteitsprijs in de toekomst, voorspelde zonneschijn, daadwerkelijke zonneschijn, enige vorm van user input omdat ons douchepatroon onregelmatig is, temperatuur buiten, temperatuur binnen. Waarbij ik eerst alles wat ik nu met de hand doe en overweeg eens op een rij gaan zetten. Zoals veel zon en lage elektriciteitprijs dus weinig te verdienen aan terugleveren? Vanavond allemaal douchen? Setpoint naar 55 graden.
Als ik wat heb draaien dan zal ik het zeker delen. Maar zeker stap 3 zal even duren :)

Wie kan mij trouwens vertellen wat de bediening is van de knoppen in de standaard widgets? Je kunt bijvoorbeeld bij modus koelen, verwarmen en uit kiezen, maar hoe verhoudt uit zich tot prohibit?

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 10-03-2025 23:08 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:05:
Ik zie hier dat er voor verwarming wordt gewerkt met aan tenzij en voor sww dagelijkse verwarming. Wij werken wat meer vraaggestuurd. dat wil zeggen dat als de temp bijvoorbeeld bij gaan slapen 19,5 graden is en het 's nachts naar de 0 gaat dat dan de wp aan gaat. In de winter met weinig zon draait die bijvoorbeeld 's nachts 6 uurtjes. Als we hebben gedouchet dan wachten we met een sww-run tot we de volgende keer douchen, wij douchen niet persé elke dag. Als we morgen douchen dan draait de run bij lage prijzen (de komende nacht of morgen overdag afhankelijk van prijs) of bij veel zon.

Ik wil dit zo goed mogelijk gaan automatiseren maar ga dit in stapjes doen.
  1. Eerst alle bediening goed snappen en beschikbaar maken in de UI op een nette manier
  2. Inschakelen verwarming en/of sww afhankelijk van items op de kalender die je zelf kunt aanmaken. Momenteel doe ik alles op de wp zelf, zoals het instellen van schema's. Dagelijks zelf. En dat is vrij k*t :P
  3. De laatste stap is een systeem (algoritme?) bedenken die afhankelijk van factoren bepaalt wanneer er runs gedaan worden. Denk hierbij aan elektriciteitsprijs in de toekomst, voorspelde zonneschijn, daadwerkelijke zonneschijn, enige vorm van user input omdat ons douchepatroon onregelmatig is, temperatuur buiten, temperatuur binnen. Waarbij ik eerst alles wat ik nu met de hand doe en overweeg eens op een rij gaan zetten. Zoals veel zon en lage elektriciteitprijs dus weinig te verdienen aan terugleveren? Vanavond allemaal douchen? Setpoint naar 55 graden.
Als ik wat heb draaien dan zal ik het zeker delen. Maar zeker stap 3 zal even duren :)

Wie kan mij trouwens vertellen wat de bediening is van de knoppen in de standaard widgets? Je kunt bijvoorbeeld bij modus koelen, verwarmen en uit kiezen, maar hoe verhoudt uit zich tot prohibit?
Misschien kan je voor stap 3 de momenten gaan bedenken met emhass. Dat zal bij mij ook wel gebeuren voor SWW, dat we per dag het juiste moment pakken.
Voor verwarming kijk ik weer een seizoen verder wat we comfortabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:11:
[...]

Misschien kan je voor stap 3 de momenten gaan bedenken met emhass. Dat zal bij mij ook wel gebeuren voor SWW, dat we per dag het juiste moment pakken.
Voor verwarming kijk ik weer een seizoen verder wat we comfortabel vinden.
Ja en op Tweakers is er ook een user die ook met lineair programmeren een add-on heeft gemaakt. Daar ga ik ook nog naar kijken. Ik denk niet dat mijn voorkeuren erin zitten maar we gaan eens kijken wat het oplevert. Een van de uitdagingen is een beetje betrouwbare zonvoorspelling erin te krijgen. Met volledig zonnige dagen gaat het prima, maar bij wat wisselvalliger weer krijg ik slechtere resultaten dan veel anderen die screenshots posten van voorspelling en daadwerkelijke opbrengst.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Back on topic maar weer. De oplossing van dit topic met servercontrol geeft in elk geval goeie kansen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:22:
Back on topic maar weer. De oplossing van dit topic met servercontrol geeft in elk geval goeie kansen ;-)
Ja, dat zal de kant zijn die ik op ga. Bediening via HA dashboard en automatisch, beide via server control. En uiteindelijk mogelijk ook nog een M5Stack Dial. Aan de andere kant is dat wellicht overbodig als ik de automatisering goed krijg. Wat gebeurt er eigenlijk als de ESP alles op server control heeft gezet maar hard crasht, kun je dan met een reboot van de warmtepomp weer van server control af komen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
We lezen de state weer uit en de switches worden hersteld/aligned met de wp state. Bij een crash reboot de esp uit zichzelf.

qua algo, ik denk dat je te moeilijk denkt. Verwarming via vloer is te traag. Enige wat je zou kunnen doen is uitzetten bij veel zon instraling. De rest gewoon WAR of vaste TA als je je warmte verlies kent. RR als je lui bent. Je kan beter tijd spenderen aan goede TA vinden voor je woning

SWW is hier maar 10% van het jaar verbruik, dus niet interessant om dat te optimaliseren.
Iets simpels als forceer SWW als energie laag is, helpt al een hoop gok ik zo. Misschien als het salderen weg is, heeft het een beetje zin.

De ecodans (ftc6+) hebben wel support voor smart grid, maar heb dat nog nooit werkend gezien. Daar zou je ook wat mee moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24
FTC5 heeft ook wel SG-ready aansluitingen, maar ik zie de meerwaarde niet zo aangezien je al deze instellingen ook wel via de ESP kunt aansturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:53:
We lezen de state weer uit en de switches worden hersteld/aligned met de wp state. Bij een crash reboot de esp uit zichzelf.
Maar wat als mijn ESP kapot is? Verwarming is toch zeker in de winter essentieel, dan is het wellicht fijn om te weten hoe je van server control af kan. Of wellicht een reserve hebben liggen voor die paar euro.
qua algo, ik denk dat je te moeilijk denkt. Verwarming via vloer is te traag. Enige wat je zou kunnen doen is uitzetten bij veel zon instraling. De rest gewoon WAR of vaste TA als je je warmte verlies kent. RR als je lui bent. Je kan beter tijd spenderen aan goede TA vinden voor je woning
Vaste TA hebben we al. Kan niet lager dan 25 en dat is al teveel voor onze woning om 24/7 te laten draaien :+ Ben al bezig geweest met optimaliseren wat dat betreft. Wordt al snel heel warm. Natuurlijk ga ik niet mijn warmtepomp elk uur laten schakelen. Maar in de winter kun je bijvoorbeeld wel laten bepalen óf je verwarming nodig hebt en zo ja, wanneer de gunstigste 6 uren zijn. 's Nachts kan bijvoorbeeld goedkoper zijn maar als het 's nachts -2 is en overdag 5 graden dan wil ik dat dat ook meeweegt. Dat heb ik afgelopen seizoen handmatig gedaan. Resultaat is dat we volgens de Tibberapp een zeer efficiente woning hebben in vergelijking met anderen met een soortgelijke woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqaGSkMPQD4gsLrZGdUO75BdDhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZY8UhtVhco2rAnPS1cZR2iP7.png?f=user_large
De ecodans (ftc6+) hebben wel support voor smart grid, maar heb dat nog nooit werkend gezien. Daar zou je ook wat mee moeten kunnen.
FTC5 hier, maar ik ga eerst eens hier mee aan de slag, anders komt het nooit af :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT
wp uit/aan dan reset server control vanzelf. Geen enkel probleem dus

Ik heb nog salderen zonder kosten voor 1.5 jaar, dus de drang/noodzaak is hier niet aanwezig zeg maar

Als je weet hoeveel warmte verlies je heb kan je met een dag vooruit kijken bepalen wanneer je het best kan verwarmen.

Je moet dan het verwachte warmte verlies tijdens de hoge uren bufferen in de goedkope uren. Let ook op defrost, dat kan best inhakken. Je kan dan uitrekenen of het goedkoper is en dan erop sturen.

Je moet dus grofweg weten hoeveel warmte verlies je per tijdseenheid heb bij een bepaalde buiten temp (en ws of het zonnig is). Ook moet je weten hoeveel warmte je kan toevoegen bij dezelfde omstandigheden.

Is best wat werk om dat goed te krijgen denk ik.

[ Voor 83% gewijzigd door xoror op 11-03-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Miezie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:59:
De Tibber app met gemiddelde prijzen heeft me toch maar doen besluiten om server control nog meer te gebruiken (voor koelen doe ik het al). Ik doe geen nachtverlaging, maar prohibits tussen 6-9 en 17-20 voor dhw en heat bij weersverwachting boven de 5 graden zitten er in…

Inmiddels komen entiteiten van dit prachtig stukje software in best veel automations voor hier:
[Afbeelding]

Eigenlijk gaat dus alles automatisch…
Wat betreft de warmtepomp aansturen obv dynamische tarieven: mij lijkt deze (zie quote) regeling van @Miezie wel simpel en effectief.
Dus prohibits aanzetten in de ochtend- en avondpiek.

Je kunt kijken hoeveel uur je warmtepomp bij bepaalde buitentemperaturen moet draaien.
> Nu er nauwelijks warmtevraag is zet je de prohibit actief zowel in de ochtend- als in de avondpiek.
> Als er wat meer warmtevraag is dan blokkeer je evt alleen de avondpiek (of toch prohibit tijdens beide pieken, dan moet de warmtepomp wat harder werken tussendoor).
> Bij vriestemperaturen wellicht beter 24/7 draaien? Weet ik niet zeker.

Waar de grenzen liggen qua buitentemperaturen (hoeveel uur verwarming nodig) kan je voor je eigen huis inschatten/terugkijken.
Dit alles denk ik minder handig als je alleen radiatoren hebt, dan verlies je comfort.

Rest nog de vraag aan @Miezie : haal jij hiervoor een voorspelde gemiddelde buitentemperatuur op via home assistant? Of werk je met een moving average ofzo?

Of hebben anderen nog andere, niet al te complexe ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik denk dat dat een goede (gemakkelijke) eerste stap is.
Als dat allemaal redelijk werkt heb je denk ik 80-90% afgedekt. Je moet ws je Ta een beetje anders tweaken.

Een volgende stap is dan kunnen bepalen wanneer en met hoeveel je moet verwarmen, dat is wat uitdagender. Maar misschien dat ik daar nog naar ga kijken als mijn salderen bijna voorbij is :+

(bij vries temps kan je overdag harder verwarmen, in de avond wat minder (defrost voorkomen), dat deed ik afgelopen keer, werkte erg goed)

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 11-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Wat betreft de warmtepomp aansturen obv dynamische tarieven: mij lijkt deze (zie quote) regeling van @Miezie wel simpel en effectief.
Dus prohibits aanzetten in de ochtend- en avondpiek.

Je kunt kijken hoeveel uur je warmtepomp bij bepaalde buitentemperaturen moet draaien.
> Nu er nauwelijks warmtevraag is zet je de prohibit actief zowel in de ochtend- als in de avondpiek.
> Als er wat meer warmtevraag is dan blokkeer je evt alleen de avondpiek (of toch prohibit tijdens beide pieken, dan moet de warmtepomp wat harder werken tussendoor).
> Bij vriestemperaturen wellicht beter 24/7 draaien? Weet ik niet zeker.

Waar de grenzen liggen qua buitentemperaturen (hoeveel uur verwarming nodig) kan je voor je eigen huis inschatten/terugkijken.
Dit alles denk ik minder handig als je alleen radiatoren hebt, dan verlies je comfort.

Rest nog de vraag aan @Miezie : haal jij hiervoor een voorspelde gemiddelde buitentemperatuur op via home assistant? Of werk je met een moving average ofzo?

Of hebben anderen nog andere, niet al te complexe ideeen?
Sinds tijden haal ik al voor de zonwering de voorspelde hoogste dagtemperatuur op om 4 uur in de nacht. Die gebruik ik nu. Voorlopig bij hoger dan 5 behoud ik de nachtverlaging. Dit 5 graden ga ik proefondervindelijk in het volgende stookseizoen wel scherper stellen.

Bij 5 graden gaat ook de warmtepomp voor nu naad 24/7 want dan zit je ook veelal hier met defrosts ergens op de dag en daggemiddeldes die maximaal rond de 2/3 graden zitten ofzo…

Zal alle automations wel even in een eigen repo op GitHub zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:28:
@SebastiaanPs
Een volgende stap is dan kunnen bepalen wanneer en met hoeveel je moet verwarmen, dat is wat uitdagender. Maar misschien dat ik daar nog naar ga kijken als mijn salderen bijna voorbij is :+
Dat is niet zo ingewikkeld… vind ik. Als je het verlagingsschema van Sebastiaan zo toepast:
1:00 - 19,5
9:00 - 20
13:00 - 20,5

Verwarm je misschien wat met hoge buiten temperaturen… maar:

Je stopt warmte in de massa wat de zon iets minder doet waardoor het in het hele huis behaaglijker blijft in het tussenseizoen en je in de koude nachten minder inkakt en daar niet begint te stoken of in de late avond. De afgelopen dagen resulteerde dit in deze verbruiken en een hoog eigen gebruik van zonne-energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HqQ3NC7K7ZlWCJ669e9OhxHkhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9BO2wB2EBokiOWOQ7XzETgEP.png?f=fotoalbum_large

Vannacht heeft de warmtepomp nog een uurtje, van 12 tot 1, gedraaid ook… de temperatuur zakte naar 20,5. Dat uurtje heeft er wel weer toe geleid dat ik nu energieneutraal leef en de warmtepomp om 13:00 wel weer aan zal gaan. Al met al moet je dus wel zorgen dat je de boel warm houdt en niet helemaal doorslaat in kosten besparing… de zon schijnt op de panelen om het te gebruiken!

Ik ben het dus ook niet heel erg eens met de stelling dat je de zomerregeling hiervoor moet gebruiken bij hogere temperaturen. Pak die er gewoon bij als je langere gemiddelden hoger zijn zodat je niet per ongeluk in juni stookt…

Ps: volgens mij ben ik op 4/5 maart ergens begonnen met tunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie de zon warmt de boel hier wel goed op (en houdt het goed vast), ik heb al prohibit op de verwarming staan sinds donderdag. Pas vandaag is hij weer gaan verwarmen. Wellicht is het per huis afhankelijk, maar in mijn geval ga ik er wel rekening mee houden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHYfHPH1PgMg1ZccbNcFbDERMk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cngtA3V05WWv9HxRaK569b20.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:14:
@Miezie de zon warmt de boel hier wel goed op (en houdt het goed vast), ik heb al prohibit op de verwarming staan sinds donderdag. Pas vandaag is hij weer gaan verwarmen. Wellicht is het per huis afhankelijk, maar in mijn geval ga ik er wel rekening mee houden

[Afbeelding]
Ik heb ook nog wat andere kamers die warm moeten 😅. Een aparte keuken en werkkamer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie kantoor is de hoofd thermostaat, die staat op de goede plek (noorden en schaduw) maar is voor de hele woonkamer en huis eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Twee vraagjes.
  • Is zomer/winter het onderscheid in de 2 weekschema's die je op de wp kunt instellen?
  • Hoe zit het nu met de bediening aan/uit? Ik zie in de widgets bij mode voor sww uit en verwarmen en voor de huisverwarming verwarmen, koelen en uit. Dus schijnbaar kun je daarmee ook een en ander uitzetten. Dan neem ik aan dat warmtepomp aan/uit gaat voor alle andere manieren aan/uit, daarna prohibit voor de modus en als laatste kun je schakelen met modus als warmtepomp aan staat en prohibit uit? Wat voor voor/nadelen heeft het om te schakelen met modus?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:22:
@Miezie kantoor is de hoofd thermostaat, die staat op de goede plek (noorden en schaduw) maar is voor de hele woonkamer en huis eigenlijk.
Dat zou hier ook goed werken! Maar denk dat ik te lui ben om eea om te schroeven.

Hier zit de thermostaat in de ruimte die de meeste warmte verliest…. En het meeste zonlicht krijgt. Ach, het is inderdaad, wat je zegt, per huis even kijken! De kaders zijn in elk geval eenvoudig en een kwestie van gezond verstand ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De warmtepomp is inderdaad keurig om 13:00 eerst met soft start SWW gaan draaien en daarna door gegaan met verwarmen vanwege de nachtverlaging.
Ik verwacht dat hij rond de prohibit de keet op 21 heeft en daarna zie ik wel of de FTC om 20:00 weer wil verwarmen.

Stemt tevreden zo hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie Als je thermostaat via ha aan te spreken is, kan je via cnrf daar de hoofd thermostaat van maken (kantoor), hoef je niets te schroeven

@JT De wp heeft 2 weekschemas
Verder als je de wp uitzet via de esp heb je ook geen SWW. Is dus gewoon standby.

De prohibits zetten werkt alleen in SVC en kan je gericht een onderdeel (SWW/verwarmen/koelen) toestaan of verbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:28:
@JT De wp heeft 2 weekschemas
Verder als je de wp uitzet via de esp heb je ook geen SWW. Is dus gewoon standby.

De prohibits zetten werkt alleen in SVC en kan je gericht een onderdeel (SWW/verwarmen/koelen) toestaan of verbieden
Dank. En wat kun je met het uitschakelen via de modus van sww en verwarming? Heeft dat nog meerwaarde?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik gebruik de schema om in de avond verwarming uit te zetten. Met SVC kan ik de boel overriden, maar je kan ook alleen SVC gebruiken, wat je handiger lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Dank. En wat kun je met het uitschakelen via de modus van sww en verwarming? Heeft dat nog meerwaarde?
Voor SWW werkt het voorstel van @SebastiaanPs beter: setpoint verhoging en verlaging. Met prohibits wordt er altijd water warm gemaakt wanneer je het toestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Generieke opmerking: meerdere acties triggeren op hetzelfde moment zorgt ervoor dat niet al je acties uitgevoerd worden. Beter even wat tijd er tussen laten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bedankt voor het meedenken @xoror en @Miezie maar waar ik op doel maar wat me niet goed lukt uit te leggen is dat er ook nog een derde optie lijkt te zijn die je in de HA widgets terugziet. Een screenshot praat wat makkelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yClokGEMIk8mybkPRjt0ZyWH2mU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rMOMRpjbSvaOTlPnHCMPt1U0.png?f=user_large

Hier zie je dat je, naast server control en prohibit, ook uit kunt schakelen op basis van de modus. Dat zie je ook terug in de webinterface van de ESP als je een modus kiest (bij zone 1 temperatuur kun je kiezen tussen OFF, COOL en HEAT).

Wat ik mij dus afvraag is hoe dit werkt ten opzichte van de twee andere opties.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:13:
Bedankt voor het meedenken @xoror en @Miezie maar waar ik op doel maar wat me niet goed lukt uit te leggen is dat er ook nog een derde optie lijkt te zijn die je in de HA widgets terugziet. Een screenshot praat wat makkelijker:

[Afbeelding]

Hier zie je dat je, naast server control en prohibit, ook uit kunt schakelen op basis van de modus. Dat zie je ook terug in de webinterface van de ESP als je een modus kiest (bij zone 1 temperatuur kun je kiezen tussen OFF, COOL en HEAT).

Wat ik mij dus afvraag is hoe dit werkt ten opzichte van de twee andere opties.
Dat is niet de manier. Switches met de climate cards zijn een wrapper om de operation mode heen. Die heeft @xoror zelf gemaakt.

Die operation mode hou je beter stabiel, elke switch zorgt voor korte runs.

Als ik de moed verzameld heb om mijn computer even aan te zetten, zit overspannen thuis, zal ik m’n templates delen. Daar zitten alle warmtepomp-vriendelijke maniertjes wel in. Incl. pendelpreventie voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

breinonline in "Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome" - deze post heb ik trouwens ooit gebruikt om mijn energie Dashboard correct te vullen.

Ik heb het zelf ook toegepast voor de geproduceerde energie. Daarmee heb ik dus altijd alles bij de hand voor verbruik aan het einde van de dag.

De tellertjes die @xoror zelf gemaakt heeft heb ik in home assistant bij de individual devices staan. Dat laat keurig de dag door het gebruik zien van de hele warmtepomp.

In mijn energie dashboard zie ik bij gas de verbruikte energie van SWW, verwarmen en koelen.

Ik heb dan nog een separaat Dashboard gemaakt waar ik nutsmeters voor dagelijks, maandelijks en jaarlijks heb. Niet heel nuttig, maar wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is niet de manier. Switches met de climate cards zijn een wrapper om de operation mode heen. Die heeft @xoror zelf gemaakt.

Die operation mode hou je beter stabiel, elke switch zorgt voor korte runs.

Als ik de moed verzameld heb om mijn computer even aan te zetten, zit overspannen thuis, zal ik m’n templates delen. Daar zitten alle warmtepomp-vriendelijke maniertjes wel in. Incl. pendelpreventie voor koelen.
Ik voel me een beetje een zeikerd :$ maar ik wil altijd alles goed begrijpen. Als je mij vertelt dat vuur heet is, dan neem ik dat aan maar mijn vervolgvraag is ook, hoe komt dat.

Van de korte runs geldt toch ook voor de andere manieren van aan- en uitzetten? Als je met prohibit of de standbyknop aan en uit zet kort achter elkaar dan heb je ook korte runs toch?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

JT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Ik voel me een beetje een zeikerd :$ maar ik wil altijd alles goed begrijpen. Als je mij vertelt dat vuur heet is, dan neem ik dat aan maar mijn vervolgvraag is ook, hoe komt dat.

Van de korte runs geldt toch ook voor de andere manieren van aan- en uitzetten? Als je met prohibit of de standbyknop aan en uit zet kort achter elkaar dan heb je ook korte runs toch?
Enkel voor warm water.

Vragen stellen is niet erg hoor, je bouwt de kennis op door veel trial en error.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 12-03-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Die knopjes onder de climates kan ik niet disablen, anders werkt de climate niet goed. De knopjes zijn niet meer gemapped naar acties. Gewoon negeren. Vroeger kon je daar naar een default heat/cool mode switchen, maar dat gaf teveel inconsistenties.

Als je mode wil swtichen doe je dat via de operating mode selection.
Over het algemeen moet je niet te snel wijzigingen naar het zelfde component sturen (climate).
Het duurt wel tot 30-60s voordat de wp de waarde heeft verwerkt (ook al geeft hij ack terug op de write, want anders retry ik hem), dan zie je pas de nieuwe waarde. Als je ondertussen nieuwe waarde gaat sturen is het gokken welke het uiteindelijk wordt. (Maar de use case om de flow binnen een 1 mins te veranderen is er ook niet, en moet je ook niet willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Enkel voor warm water.

Vragen stellen is niet erg hoor, je bouwt de kennis op door veel trial en error.
Hmmm, als ik prohibit uit zet voor mijn verwarming en hij start, vervolgens zet ik prohibit aan na 10 minuten dan stopt die ook weer. Dus dat is dan ook kort?

En inderdaad, trial and error doe ik zeker. Alleen bij een warmtepomp is dat niet zo handig, niet in de laatste plaats omdat dat veel slijtage veroorzaakt als het steeds aan- en uit gaat :) Mijn NanoC6 configbestanden heb ik bijvoorbeeld wel met trial and error gemaakt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:19:
Die knopjes onder de climates kan ik niet disablen, anders werkt de climate niet goed. De knopjes zijn niet meer gemapped naar acties. Gewoon negeren. Vroeger kon je daar naar een default heat/cool mode switchen, maar dat gaf teveel inconsistenties.

Als je mode wil swtichen doe je dat via de operating mode selection.
Over het algemeen moet je niet te snel wijzigingen naar het zelfde component sturen (climate).
Het duurt wel tot 30-60s voordat de wp de waarde heeft verwerkt (ook al geeft hij ack terug op de write, want anders retry ik hem), dan zie je pas de nieuwe waarde. Als je ondertussen nieuwe waarde gaat sturen is het gokken welke het uiteindelijk wordt. (Maar de use case om de flow binnen een 1 mins te veranderen is er ook niet, en moet je ook niet willen).
Ah, dus schakelen tussen verwarmen en verkoelen werkt ook niet met die knoppen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT nope. Want naar welke mode moet hij dan gaan van bijv koelen naar verwarmen? WAR, RR of vaste flow? Gewoon via die selection box doen.

Een paar start/stops is echt geen ramp hoor, je moet eens weten hoeveel testjes ik doe voor de esp. Ik zit in 4 jaar op 8600 stops. Ik heb al users gezien die over de 32k zitten, dan zou ik me zorgen maken.

@Miezie sterkte, en doe rustig aan

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 12-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@JT het is zaak om ten alle tijde te zorgen dat je rust in je systeem houdt… dus proberen zo weinig mogelijk te schakelen tussen modi door ruime marges te pakken, grote blokken van activiteit nastreven in een gunstige situatie… niet acteren op de kleinste fluctuaties.

Rust, rust, rust. Je afgifte is traag en je warmtepomp rendeert het beste in trage acties.

Hoe acteer je dan op zonnestroom en net congestie? Door gemiddeld het slimste patroon te kiezen, dag in dag uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miezie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:08:
@JT het is zaak om ten alle tijde te zorgen dat je rust in je systeem houdt… dus proberen zo weinig mogelijk te schakelen tussen modi door ruime marges te pakken, grote blokken van activiteit nastreven in een gunstige situatie… niet acteren op de kleinste fluctuaties.

Rust, rust, rust. Je afgifte is traag en je warmtepomp rendeert het beste in trage acties.

Hoe acteer je dan op zonnestroom en net congestie? Door gemiddeld het slimste patroon te kiezen, dag in dag uit…
Dat weet ik inderdaad :) Daar heb ik mijn wp-instellingen al op afgestemd. Compensatiecurve was niet bruikbaar want de laagst mogelijke temperatuur is altijd genoeg :+ Megatrage verwarming. Daarmee is m'n cop flink verhoogd.

Wat jij beschrijft is ook deels de uitdaging van het automatiseren. Met een gasketel schakel je in en uit als de prijs laag of hoog is. De warmtepomp moet minstens een aantal uren draaien. En zeker als de saldering weg is, in de periode dat er zon is. Maar bij voorkeur niet <4 graden want dan heb je duidelijk meer defrosts. Enzovoort enzovoort.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Een kleine repo aangemaakt voor mijn NanoC6 code.

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 13-03-2025 09:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 13:44
Ik ga hier ook nog even @xoror & @AUijtdehaag bedanken voor hun hulp om bij mij alles aan de praat te krijgen! Mooi & interessant werk!

Zijn er nog tips & tricks van mensen mbt interessante sensors die zouden kunnen worden gemaakt worden of grafieken in dashboards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm. Ik heb wat gekkigheid. Op de webpagina van de ESP werkt alles. In HA werkt armtepomp aan en uitzetten, evenals server control. Maar als ik dan op het dashboard prohibit probeer uit te zetten dan zie ik niks veranderen op de ESP en de warmtepomp gaat ook niks doen. De knop blijft een paar seconde hangen met de laatste frame van de aanklikanimatie en gaat dan weer terug naar aan (= prohibit). Kan dat met mijn aparte config voor de ESP te maken hebben (wat ik dan niet snap want warmtepomp kan aan/uit en server control eveneens)? Of zie ik wat anders over het hoofd?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
JT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:02:
Hmmm. Ik heb wat gekkigheid. Op de webpagina van de ESP werkt alles. In HA werkt armtepomp aan en uitzetten, evenals server control. Maar als ik dan op het dashboard prohibit probeer uit te zetten dan zie ik niks veranderen op de ESP en de warmtepomp gaat ook niks doen. De knop blijft een paar seconde hangen met de laatste frame van de aanklikanimatie en gaat dan weer terug naar aan (= prohibit). Kan dat met mijn aparte config voor de ESP te maken hebben (wat ik dan niet snap want warmtepomp kan aan/uit en server control eveneens)? Of zie ik wat anders over het hoofd?
Niet warmtepomp aan of uit zetten, gewoon server control aan en alles prohibit. Als je de Wp aan/uit zet gaat hij initten/'opstarten", dan heb je een window dat je even niets kan/moet schrijven.

Je kan 2 dingen doen.
1) na aan doen van wp, 3*60s wachten
2) gewoon altijd svc en alles alleen bedienen via prohibits

meer achtergrond info: https://github.com/gekkek...iscussioncomment-11908520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Niet warmtepomp aan of uit zetten, gewoon server control aan en alles prohibit. Als je de Wp aan/uit zet gaat hij initten/'opstarten", dan heb je een window dat je even niets kan/moet schrijven.

Je kan 2 dingen doen.
1) na aan doen van wp, 60s wachten
2) gewoon altijd svc en alles alleen bedienen via prohibits

meer achtergrond info: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/121
Dank voor je reactie. Ik doe hem verder niet aan/uit als ik server control gebruik, dat was alleen om aan te geven dat de bediening deels wel werkt :) De ESP leest ook alles goed. Alleen prohibit werkt niet goed.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hmm ik bedien prohibits ook gewoon in HA. Het werkt alleen als de WP in server control draait, anders schakelt hij terug. Maar dat doet hij ook in esphome als het goed is.

Dan weet ik niet zo goed waarom het bij jou via HA niet goed werkt. Heb je wat aangepast aan base.yaml of server-control.yaml ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:11:
hmm ik bedien prohibits ook gewoon in HA. Het werkt alleen als de WP in server control draait, anders schakelt hij terug. Maar dat doet hij ook in esphome als het goed is.

Dan weet ik niet zo goed waarom het bij jou via HA niet goed werkt. Heb je wat aangepast aan base.yaml of server-control.yaml ?
Nee. En ik kan ook de logs niet zien in ESPHome, ik krijg dan "Reading failed: BAD_INDICATOR errno=11 esphome". Logs op de webpagina van de ESP32 lieten ook niks zien. Nu wil de toeval dat ik een Atom Lite heb liggen, die ga ik wel eens proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 19-03-2025 17:14 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het is erg raar dat alles in esphome werkt maar niet in HA. Tenzij je wat sensors heb re-named in HA oid. HA is wel een beetje vervelend wat dat betreft, hij gebruikt de omschrijving als id (spaties gestript etc) ipv de esphome ids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:17:
Het is erg raar dat alles in esphome werkt maar niet in HA. Tenzij je wat sensors heb re-named in HA oid. HA is wel een beetje vervelend wat dat betreft, hij gebruikt de omschrijving als id (spaties gestript etc) ipv de esphome ids
Bron van de problemen gevonden. Ben bezig met een NR flow om aan en uit te gaan op basis van een HA-kalender. Maar een API call vanuit NR om die knop om te zetten werkt niet alleen niet, het zorgt er ook voor dat de bediening vanaf het dashboard fucked up raakt. Dus het is geen ESP-probleem.

Edit: en nu werkt de bediening wel weer via het dashboard na een NR api call, alleen het einde van de klikanimatie blijft weer in beeld. De state wijzigen met NR schakelt wel de knop op het dashboard maar niet op de webpagina van de ESP. Dus dat is wel gek. Ik ga het maar eens verder onderzoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 19-03-2025 17:56 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Het lijkt erop dat de oplossing is om een HA action node te gebruiken voor een action (switch.turn_on en switch.turn_off) en niet een api call met state change. Die hangende animatie is dan ook weg.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardo128
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 22:14
Ik heb dit forum de laatste week bekeken en onder de indruk geraakt van hier gemaakt is! Via de advertentie in vraag en aanbod, een AtomS3 met proxy functie gekocht. Na wat gepruts (had mijn IOT-netwerk een beetje te dicht geconfigureerd ;-( ), kan ik de Ecodan ESPHome Heatpump in HA als apparaat krijgen en kan er dan ook een dashboard mee maken. Ook de web-interface op de ESP32 werkt prima, en kan daar alle waarden zien.
Maar een minuut of 2 na een start van de ESP, krijg ik 'keep-alive' melding en na 60 keer/seconden wordt er opnieuw verbonden met HA en na een aantal van dit soort reconnects lijkt de AtomS3 te herstarten (en is hij ook unavailable in HA)

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? Of hoe ik dit verder kan troubleshooten? Netwerk/firewall/wireless etc ben ik helemaal doorgegaan, en daar kan ik geen reden meer vinden waarom de comnunicatie wel goed werkt, maar de keep-alive niet lukt.... Oh ja, er hangt een Wifi AP op een meter van de ESP32... daar kan het eigenlijk niet aanliggen (signaal is heel erg goed, ook volgens het dashboard)..

Iemand een idee? Bij de enige referentie die ik online kon vinden, leek de oorzaak een kapotte ESP te zijn, maar dat lijkt me sterk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Klinkt als slechte wifi, maar je AP zit erop dus dat zou het niet zijn. Hij connect er wel heen toch?

Hier staan nog dingen die je evt kan proberen
https://esphome.io/guides...eps-reconnecting-randomly

Ander oorzaak is misschien slechte atom, wat zijn de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardo128
Wifi is prima, kan ook goed bij de webinterface van de ESP en hij is ook netjes in HA te vinden.
Ping-responses zijn wel wisselend en vrij lang, van 25ms tot 120ms.

Temperatuur van de ESP schommelt rond de 40 graden (volgens de webinterface)

Hoe kan ik die instellingen op de ESP uit die FAQ wijzigen? De instellingen in de WiFi punten heb allemaal al wel geprobeerd ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
zelf compileren. Maar klinkt echt als slechte wifi signaal. Hoeveel dbm is het signaal? en connect de esp wel met het dichtsbijzijnde AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Nu online
Sinds 19 maart is de temp van mijn S3 erg hoog, daarmee is hij soms ook enkele seconden unavailable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVrmWR5G0_cA4zg7l3o4dGcpLUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QYwlqpbGoeAOugPABBndDJ1l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ws is je netwerk signaal slechter op dat moment, dan probeert hij meer energie te gebruiken. Zet maar eens je wifi signaal sterkte in dbm ernaast, dan zie je ws directe correlatie.

Dus je moet even kijken of je het signaal beter kan krijgen. (connect hij naar juiste AP etc etc).
55c pieken is prima, hoge temps bedoel ik tegen de 90c aan.

Maar al deze problemen heb ik nog kunnen herleiden tot wifi issues.
hier staan ook de nodige tips https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/115

@richardo128 Je zou kunnen proberen zonder de melcloud adapter, kijken of hij dan hetzelfde doet. Power uit en melcloud unpluggen en weer opstarten (al denk ik niet dat dit het is)

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 23-03-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Je accesspoint kan ook te dicht bij de je device zitten… fix dus de wifi. Bij meerdere frequenties door meerdere accesspoints kan ie even gaan hoppen. It’s all in the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Nu online
@xoror Je hebt helemaal gelijk, precies op die moment ging Wifi dB naar -90 en signaal sterkte van 100 naar 20%.

AP staat op 3 meter, en was tot dat moment geen probleem. Zal de boel eens herstarten. Ik vermoed dat de S3 op het AP op de 1e is gaan zitten en niet meer met het AP op zolder.

Update: Zit nu weer op AP op zolder verbonden en temp is weer rond de 35 :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Geeforce op 23-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Als je AP het support moet je de atom pinnen/binden op de juiste AP. Als je AP firmware update zijn ze even onbereikbaar en dan gaat ie hoppen.

[ Voor 39% gewijzigd door xoror op 23-03-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardo128
@xoror Dank voor de tips en nog een keer nagekeken. Ik heb nog geen melcloud adapter, maar de proxy versie genomen voor het geval ik die wel zou willen..

Heb net de ESP van de warmtepomp afgehaald en een aantal meters verderop neergelegd om te kijken wat er dan gebeurt. Heb even 2 screenschots gemaakt van de zowel mijn Unifi-dashboard als ook van de webinterface. De temperatuur is wel wat gezakt, van zo'n 40 naar 30 graden.
Bij de warmtepomp, en dan ook dichter het AP op zolder, was de signaalsterkte volgens unifi -37dbm en volgens de webinterface 90% (signaalsterkte weet ik even niet meer). Volgens mij dus zowel bij de warmtepomp als hier op mijn buro prima waarden voor de wifi dacht ik...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLGiXFG2YI098m2tG_gJJiEdADo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NPai5gqX7JA92iLFqxSOl7ed.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsFCUCNJ5lOMNbJlHtno6CRWW74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3tq8IPq2D7lQcChnscTZrXMw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah je heb Unifi, je moet hem dan pinnen op de AP. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat hij hem toch gaat verplaatsen. Na het pinnen nooit meer issues gehad, dus ik gok hetzelfde voor jou

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 23-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardo128
Allen, dank voor de suggesties en tips.
Heb er flink wat tijd aan besteed afgelopen weekend, maar het kunnen herleiden tot een 'routeringsprobleem' tussen mijn HA VM op Proxmox, de configuratie van de vlan bridges, de OPNsense firewall en de rules daarin en de Unifi configuratie.

Heb de ESP nu zonder gemor werkend en ook netjes in HA zichtbaar... Heb nog wel 1 klein dingetje wat ik nog moet fixen in mijn netwerkconfig, maar dat hindert niet voor nu...

Uiteindelijk dus een probleem wat ik zelf had veroorzaakt door het zo goed mogelijk afschermen van huisnetwerk van de IOT-devices....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tekenbord
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 14:37
Dank voor de mooie tool!
dit was echt plug and play.

moest even de hoeveelheid entiteiten doorpluizen (98)
maar dit is wel top zo.

Nu nog manier vinden om de waterdruk uit te lezen.

Nogmaals dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5ui_fxP0Tas1bl4YzxIPxxKR-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M4GLuTfJX9lFZYtk2xI9KNik.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@tekenbord mooi dashboard! Code beschikbaar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tekenbord
Jazeker,

Kleine disclaimer: ben ook maar beginnend enthousiateling.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
  - type: sections
    max_columns: 3
    title: ECODAN
    path: ecodan
    sections:
      - type: grid
        cards:
          - type: picture-elements
            elements:
              - type: conditional
                title: VALVE HEAT
                conditions:
                  - condition: state
                    entity: binary_sensor.ecodan_heatpump_3_way_valve
                    state: 'off'
                elements:
                  - type: image
                    image: /local/ecodan/valve_heat_left.png
                    style:
                      left: 50%
                      top: 50%
                      width: 100%
              - type: conditional
                title: VALVE BOILER
                conditions:
                  - condition: state
                    state: 'on'
                elements:
                  - type: image
                    image: /local/ecodan/valve_boiler_right.png
                    style:
                      left: 50%
                      top: 50%
                      width: 100%
              - type: state-icon
                title: Icon WEER BUITEN
                entity: weather.forecast_thuis
                style:
                  left: 5%
                  top: 5%
                  '--paper-item-icon-color': white
                  opacity: 0.7
              - type: state-label
                entity: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
                title: Temp. BUITEN
                style:
                  left: 15%
                  top: 5.5%
                  font-weight: bold
                entity: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_setpoint_value
                title: DISPLAY Temp. SET
                style:
                  left: 18%
                  top: 67%
                  color: black
                  font-size: 1.2em
                  font-weight: null
                entity: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
                style:
                  left: 18%
                  top: 74%
                  font-size: 1.5em
                title: DISPLAY Temp. BINNEN
                entity: sensor.boiler_sww_zonder_eenheid
                style:
                  left: 85.5%
                  top: 44.5%
                  font-size: 0.9em
                title: Temp. BOILER SWW
                title: retour VLOER
                style:
                  left: 45%
                  top: 39%
                  color: lightblue
                entity: sensor.ecodan_heatpump_z1_return_temp
                style:
                  left: 29%
                  top: 22%
                title: koud retour BuitenUNIT
                entity: sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_liquid_pipe_1_temp
                prefix: <
                suffix: ' >'
                style:
                  left: 31%
                  top: 33%
                  color: coral
                title: Warm BuitenUNIT
                entity: sensor.ecodan_heatpump_refrigerant_liquid_temp
                entity: sensor.ecodan_heatpump_fan_speed
                style:
                  left: 11%
                  top: 45%
                title: FANSPEED
                entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_version
                title: ESP Versie
                style:
                  left: 27.5%
                  top: 99%
                  font-size: 0.8em
                  color: lihgtgrey
              - type: state-icon
                title: 'ICON Fanspeed '
                style:
                  left: 10.67%
                  top: 27.9%
                  rotate: 9deg
                  opacity: 0.5
                  '--mdc-icon-size': 45px
                  '--paper-item-icon-color': red
                state_color: true
                title: Aanvoer BOILER
                entity: sensor.ecodan_heatpump_feed_temp
                style:
                  left: 61%
                  top: 54%
                  color: coral
                title: retour BOILER
                entity: sensor.ecodan_heatpump_boiler_return_temp
                style:
                  left: 74%
                  top: 39%
                entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_vermogen_2
                title: smartplug Ecodan KW
                style:
                  left: 61%
                  top: 5%
                  color: white
                  font-size: 01em
                  rotate: 0deg
              - type: icon
                icon: mdi:power-plug-outline
                title: Icon power
                style:
                  left: 47%
                  top: 6.5%
                  rotate: 45deg
                  '--mdc-icon-size': 22px
                  '--paper-item-icon-color': red
                entity: sensor.ecodan_heatpump_flow_rate
                style:
                  left: 59%
                  top: 35%
            camera_view: auto
            grid_options:
              columns: 17
              rows: 7
            image: /local/ecodan/ecodan_basic.png
          - type: tile
            entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_vermogen_2
            features_position: bottom
            vertical: false
            name: Vermogen
            entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_stroom_2
            name: Stroom
            entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_spanning_2
            name: Spanning
            grid_options:
              columns: 6
              rows: 1
            entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_opsomming_afgeleverd_2
            name: Opsomming
            entity: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate
        column_span: 2
        cards:
          - type: thermostat
            entity: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate
            name: ' '
            features:
              - type: climate-hvac-modes
            show_current_as_primary: true
        cards:
          - type: custom:power-flow-card-plus
            entities:
              battery:
                entity: ''
                state_of_charge: sensor.brent_sm_a127f_battery_level
              grid:
                entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik
              solar:
                secondary_info: {}
                entity: sensor.fake_solar
                invert_state: false
              individual:
                - entity: sensor.smart_plug_ecodan_heatpump_vermogen_2
                - entity: sensor.ikea_of_sweden_inspelning_smart_plug_vermogen
              home:
            clickable_entities: true
            display_zero_lines:
              mode: grey_out
              transparency: 50
              grey_color:
                - 189
                - 189
                - 189
            use_new_flow_rate_model: true
            w_decimals: 0
            kw_decimals: 1
            min_flow_rate: 0.75
            max_flow_rate: 6
            max_expected_power: 2000
            min_expected_power: 0.01
            watt_threshold: 1000
            transparency_zero_lines: 0
            sort_individual_devices: false
            disable_dots: false
            grid_options:
              columns: 18
              rows: 1
        cards:
            entity: select.ecodan_heatpump_dhw_mode
            entity: switch.ecodan_heatpump_force_dhw
            entity: switch.ecodan_heatpump_heatpump
            entity: switch.ecodan_heatpump_holiday_mode
            entity: select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode
            entity: switch.ecodan_heatpump_server_control_enable_disable
            entity: switch.ecodan_heatpump_server_control_prohibit_dhw
            entity: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_cooling
            entity: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_heating
            entity: climate.ecodan_heatpump_zone_1_climate
            entity: climate.ecodan_heatpump_zone_1_temperature
        cards:
            entity: binary_sensor.ecodan_heatpump_water_pump_status
            name: 3-Way Valve
            entity: sensor.ecodan_heatpump_accumulated_compressor_starts
            entity: sensor.ecodan_heatpump_boiler_flow_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_boiler_return_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_cool_delivered
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dhw_consumed
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dhw_cop
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dhw_delivered
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dhw_secondary_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dhw_setpoint_value
            entity: sensor.ecodan_heatpump_discharge_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_estimated_cop
            entity: sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power
            entity: sensor.ecodan_heatpump_estimated_total_daily_energy_produced
            entity: sensor.ecodan_heatpump_feed_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_flow_rate
            entity: sensor.ecodan_heatpump_heat_source
            entity: sensor.ecodan_heatpump_heating_consumed
            entity: sensor.ecodan_heatpump_heating_cop
            entity: sensor.ecodan_heatpump_heating_delivered
            entity: binary_sensor.ecodan_heatpump_holiday_mode
            entity: sensor.ecodan_heatpump_legionella_prevention_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_operating_runtime
            entity: sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
            entity: sensor.ecodan_heatpump_output_power
            entity: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_liquid_pipe_1_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_outside_unit_two_phase_pipe_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_refrigerant_liquid_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption
            entity: sensor.ecodan_heatpump_return_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_z1_feed_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_z1_return_temp
            entity: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_h_c_setpoint_value
            entity: binary_sensor.ecodan_heatpump_zone_1_prohibit_cooling_status
            entity: binary_sensor.ecodan_heatpump_zone_1_prohibit_heating
            entity: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_setpoint_value
            entity: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
        cards:
          - type: heading
            heading: Ecodan heatpump
            entity: sensor.ecodan_heatpump_controller_date
            entity: sensor.ecodan_heatpump_controller_firmware
            entity: sensor.ecodan_heatpump_controller_version
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_1_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_2_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_3_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_4_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_5_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_dip_switch_6_8_1
            entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_internal_temperature
            entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_ip
            entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_ssid
            entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_uptime
            entity: sensor.ecodan_heatpump_esp_version
            entity: sensor.ecodan_heatpump_fault_code
            entity: sensor.ecodan_heatpump_refrigerant_error_code
            entity: sensor.ecodan_heatpump_wifi_signal
            entity: sensor.ecodan_heatpump_wifi_signal_db

is gemaakt voor tablet scherm 1920x1080

linksboven - picture elements ('geinspireerd' door AUijtdehaag)
achtergrond png gemaakt in keynote
de 2 valve-flow png's ook

linksonder - Power Flow Card Plus Card
rechts - -standaard thermometer
en verder de kaarten direct vanuit de devicelist

nog wat frontend via HACS
- card-mod
- Config Template Card

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGNeIL2Q6I4wdRt8F0Hv428fhMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uLNMBPZF8j9eXi91hlrKVpK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGwg6XK5nftOa9cbcPRdGWdYFz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vgb4oMiiR6X3hFMQctLRHPUQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZfyMzg_hFS9puDQ2nRFE3BlkTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkRAAWaoxVC5ZEr9VDIlebOd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
ik was nog even wat aan het tweaken.

HA heeft een mooie thermostat card, die maakt gebruik van 1 entiteit, dus dat wordt dan zone 1 climate of zone 1 temperature. Alleen kun je daar de Mode niet instellen, alleen aflezen (ook al zitten er wel selecties bij)
de temperatuur instellen werkt wel goed.

De mode selecteren bij 'Selected operating mode' werkt wel, maar dat is een andere entiteit wat niet werkt in de kaart.

in het screenshot heb ik dus bij zone 1 climate & temperature HEAT geselecteerd, maar hij volgt dus alleen selected operating mode = nu cool

ik weet niet of daar een oplossing, of workarround voor is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0pteZHFx6v9kHbi2h5TOLsDfmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vy96mgSVqCjuEwVSjJCNrc0p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik weet niet wat je precies wil doen...

Maar de climate mode switches zijn bewust gedisabled, alleen moeten de capabilities (en dus ook knoppen) blijven om te kunnen switchen aan de achterkant. De reden om deze te disablen, is dat je niet weet naar welke mode je moet gaan. Je heb namelijk voor verwarmen: heat flow, room temp, curve en voor koelen: cool flow, en ws room temp
(en stel dat je een default kiest (wat we eerst hadden), wat ga je dan doen als iemand via de FTC een andere mode kiest etc. Veel gedoe dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:36:
Ik weet niet wat je precies wil doen...

Maar de climate mode switches zijn bewust gedisabled, alleen moeten de capabilities (en dus ook knoppen) blijven om te kunnen switchen aan de achterkant. De reden om deze te disablen, is dat je niet weet naar welke mode je moet gaan. Je heb namelijk voor verwarmen: heat flow, room temp, curve en voor koelen: cool flow, en ws room temp
(en stel dat je een default kiest (wat we eerst hadden), wat ga je dan doen als iemand via de FTC een andere mode kiest etc. Veel gedoe dus)
Om aan toe te voegen:
Eenmaal alles wat geautomatiseerd heb je de climates ook niet echt nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekenbord
Eigenlijk heel simpel,
de rest van het huis wil gewoon verwarming aan/uit, airco aan/uit kunnen zetten.
dat is bij de knoppenkast van ecodan wat ingewikkelder, en wordt som inderdaad ftc ingeschakeld
Zelf knopje cool of heat maken is eigenlijk ook vrij simpel natuurlijk.

Maar de uit knop (liever climate-idle gezegd), die is ook ge-disabled zie ik.
die lijkt mij wat lastiger, zeker het inschakelen. maar ik zal eens wat proberen.

En verder snap ik de beweegreden inderdaad, maar heb ik het goed dat je bij climate control juist geen ftc kan kiezen, alleen idle-cool-heat?
Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste