Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsluis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 21:06
@xoror Ik update de switches maximaal 1x per uur. Meestal ontdek ik het pas na een kwartier dat ze niet zijn omgezet. Ook nog in de logs van Home Assistant gekeken, en daar zie ik ook steeds maar 1 trigger van de switch.

[edit] Een ander ding dat me opviel is dat als je de prohibit van SWW eraf haalt, hij altijd een SWW run start. Ook als de temperature drop niet bereikt is.

[ Voor 26% gewijzigd door timsluis op 19-02-2025 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@timsluis Dat is apart. Over SWW, zit je toevallig in de window van de week schemas? Dan gaat hij altijd af. Dat is wanneer je server control uitzet. Als je nog in server control mode zit, dan moet hij het negeren.

Al bijgewerkt naar de laatste versie ?

Over de laatste versie gesproken. We kunnen nu eindelijk updates doen via Home Assistant! (alleen voor atoms3 en proxy atom). De eerste keer moet je je WiFi gegevens wellicht opnieuw invullen, maar daarna moet hij het allemaal onthouden. Je moet alleen wel de eerste keer kunnen updaten, of al een nieuwere firmware meegeleverd krijgen waar dit al voor je geregeld is. En nu niet meer klagen dat updaten lastig is! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGPHXRuaklbhCAn3MTF21WFryAU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0KQ1Pg4mnysltB5OioLs3dpp.png?f=user_large
meer info: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/139

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 00:46 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Failed config

update.http_request: [source /data/packages/224a9af1/confs/esp32s3.yaml:24]

Component update.http_request requires 'platform: http_request' in component 'ota'.

Klopt dit? :)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Lief Adje
  • Laatst online: 22:35

Lief Adje

Love is in the air

xoror schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:37:
@timsluis Dat is apart. Over SWW, zit je toevallig in de window van de week schemas? Dan gaat hij altijd af. Dat is wanneer je server control uitzet. Als je nog in server control mode zit, dan moet hij het negeren.

Over de laatste versie gesproken. We kunnen nu eindelijk updates doen via Home Assistant! (alleen voor atoms3 en proxy atom). De eerste keer moet je je WiFi gegevens wellicht opnieuw invullen, maar daarna moet hij het allemaal onthouden. Je moet alleen wel de eerste keer kunnen updaten, of al een nieuwere firmware meegeleverd krijgen waar dit al voor je geregeld is. En nu niet meer klagen dat updaten lastig is! :P

[Afbeelding]
Mooi werk! Nog plannen om de led integratie weer terug te brengen?

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:24:
Failed config

update.http_request: [source /data/packages/224a9af1/confs/esp32s3.yaml:24]

Component update.http_request requires 'platform: http_request' in component 'ota'.

Klopt dit? :)
Nee. Hmm je moet de main template even overnemen. Je heb die project settings nodig. Ws heb je nog een wat oudere main template

Al is het apart dat ie klaagt over http request.De firmware die ik build via een pipeline op GitHub maken gebruik van de laatste sources, die compiled gewoon prima.

Nu ik dit zo zie had ik beter die settings in de board yaml kunnen doen. Ik heb dat verplaatst. Maar jij lijkt een oude board definition oid te hebben, misschien voor de zekerheid een clean doen of iets van force get

@Lief Adje Ooit wel, alleen zijn ze deprecated en brak het sinds esphome 2025.02.0. Geen tijd gehad om dat te fixen

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 08:50 ]

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:52
@xoror Zojuist de laatste versie gebuild en op de S3 gezet. Echter krijg ik nu de melding dat er een update zou zijn:

Installed version VERSION
Latest version 2025-02-19.1

Dat is toch al de laatste versie die ik zojuist gebuild heb?

• xoror
  • Niet online
@Geeforce Als je zelf via esphome builder bouwt wordt de versie op VERSION gezet, alleen github builds krijgen een release tag. Je moet dus via HA even updaten. Dan hoef je niet meer via esphome builder te werken. (dus die update notification openen, accepten, en flashen. En mogelijk moet je eenmalig weer wifi instellen, daarna kan je gewoon op deze manier updaten)

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 09:17 ]

• Geeforce
Solved, had het gedeelte in de code mbt de VERSION niet aangepast in ecodan-heatpump.yaml

Ah dus ik kan kiezen, of een build van jou ophalen via HA of zelf builden? En bij zelf builden dan gewoon de update skippen in HA?

Edit: Hoe disable ik het updaten via HA? Doe dit liever zelf ivm evt aanpassingen in mijn yaml.

[ Voor 18% gewijzigd door Geeforce op 20-02-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
yes, gewoon skippen dan ignored ie het.

De officieele releases zijn wel handig omdat ik de updates dan bundel. Ook makkelijker als mensen problemen hebben dat ik weet welke release ze draaien.

• Geeforce
Ik zie bij de logger in de yaml een baudrate van 115200 staan, ik heb in mijn code nog 0 staan. Wat moet het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
maakt niet uit, ik denk dat ik de enige ben die dat gebruikt. Is om direct op de usb de UART te bekijken, dat doet geen enkele user gok ik, dus waarde daar boeit niet (115200 is voor mij handig als default)

@Geeforce
Als je geen updates wil kan je proberen dit op te nemen in je main yaml
YAML:
1
2
3
4
update:
  - platform: http_request
    name: Firmware Update
    source: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/latest/download/dummy.json

Je krijgt bij het opstarten eenmalig melding dat hij update definitie niet kan vinden, maar daarna wordt je niet meer lastig gevallen

[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 09:54 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
@xoror is de switch.ecodan_heatpump_led komen te vervallen in de dev branch?

[ Voor 6% gewijzigd door Blackraven op 20-02-2025 14:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
Ja de led strip is deprecated , moet ik nog een keer naar kijken wat de nieuwe syntax is, maar gisteren brak de boel, dus had ik even moeten disablen, want ik was nog bezig met de release pipe line en de OTA updates

Ik had niet verwacht dat mensen die LEDjes gebruiken :+
Waar gebruiken jullie het voor ?

In de repo hebben we ook al https://github.com/gekkek...confs/status_led_rgb.yaml

Dan geeft ie al op basis van bepaalde statussen bepaalde pulsen.

# all ok - white
# app error - pulse red
# app warning - pulse yellow
# ap enabled - pulse white
# on network disconnected - fast pulse red
# api disconnected - fast pulse yellow
# hp error -
# heating - orange
# cooling - blue
# dhw - purple

We kunnen die wellicht standaard maken, maar die is afhankelijk nog van een PR die nog niet is gemerged, dus dat is wat onhandig

[ Voor 65% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
status led voor atoms zijn hersteld:

voeg het volgende toe:
YAML:
1
confs/esp32s3-led.yaml,    # atom s3 status leds

Kleuren:
# green => wifi connected
# red => wifi disconnected
# blue => AP mode

Komen vanzelf mee bij een volgende release

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 17:48 ]

• Lief Adje
  • Laatst online: 22:35

Lief Adje

Love is in the air

xoror schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:48:
status led voor atoms zijn hersteld:

voeg het volgende toe:
YAML:
1
confs/esp32s3-led.yaml,    # atom s3 status leds

Kleuren:
# green => wifi connected
# red => wifi disconnected
# blue => AP mode

Komen vanzelf mee bij een volgende release
Bedankt!

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• timsluis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 21:06
xoror schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:37:

[Afbeelding]
Yes, vandaag gedaan. Ik ga kijken of de switches nu wel altijd reageren.

Wat betreft SWW: ook als ik schedules gebruik in plaats van server mode gaat hij direct water verwarmen als het volgens het schedule mag, terwijl het water amper afgekoeld is :? . Dus het probleem ligt in ieder geval niet bij de ESP.

• xoror
  • Niet online
@timsluis Dat is wat ik probeer te zeggen, zodra je in het window zit gaat het aan, ongeacht je temp drop conditie (is echt heel stom)

Tenzij je in server control zit, dan worden de week schemas genegeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 20-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beireken
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-09 15:39
Is dit ondertussen in de main branch geintegreerd of is dev nog steeds nodig?

Sinds de laatste update die ik vandaag deed (ftc7) werken de service code waardes niet meer ( discharge temp en superheat).

Verder wou ik (voor mijn atom s3) de led functie terug. Na de conf te activeren krijg ik volgende fout tijdens clean build.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models
Failed config

light.esp32_rmt_led_strip: [source /data/packages/224a9af1/confs/esp32s3-led.yaml:5]

'rmt_channel' is a required option for [light.esp32_rmt_led_strip].
  platform: esp32_rmt_led_strip
  name: Led
  id: id_led
  internal: True
  rgb_order: GRB
  pin: 35
  num_leds: 4
  chipset: ws2812
  restore_mode: ALWAYS_OFF
  effects: 
    - pulse: 
        name: slow_pulse

Ik heb sinds deze week ook de e-monitoring tool maar de app werkt momenteel niet op mijn android smartphone >:) en is ook niet te downloaden via play store (niet beschikbaar in BE ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
zit in main. zou je uart logging aan kunnen doen en toesturen? krijgt verder wel nieuwe superheat en subcool?

in ftc 7 krijg je die waarden buiten service code om. maar misschien niet op jouw combi, vandaar even logs

werken ze ook niet op esp pagina zelf?
superheat zat trouwens niet in vorige release hoor, tenzij je vorige install paar dagen terug is

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 21-02-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Beireken schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Is dit ondertussen in de main branch geintegreerd of is dev nog steeds nodig?

Sinds de laatste update die ik vandaag deed (ftc7) werken de service code waardes niet meer ( discharge temp en superheat).

Verder wou ik (voor mijn atom s3) de led functie terug. Na de conf te activeren krijg ik volgende fout tijdens clean build.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models
Failed config

light.esp32_rmt_led_strip: [source /data/packages/224a9af1/confs/esp32s3-led.yaml:5]

'rmt_channel' is a required option for [light.esp32_rmt_led_strip].
  platform: esp32_rmt_led_strip
  name: Led
  id: id_led
  internal: True
  rgb_order: GRB
  pin: 35
  num_leds: 4
  chipset: ws2812
  restore_mode: ALWAYS_OFF
  effects: 
    - pulse: 
        name: slow_pulse

Ik heb sinds deze week ook de e-monitoring tool maar de app werkt momenteel niet op mijn android smartphone >:) en is ook niet te downloaden via play store (niet beschikbaar in BE ).
Je moet even een keer
code:
1
pip install -U esphome

De laatste esphome wil juist die param niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Die estimated COP maakt me trots! Ik kijk normaal enkel naar de data die de FTC dagelijks produceert… maar blijkt toch dat ik op momenten cops boven de 7 haal. Gemiddelden vertekenen zo he 😝.

Dank voor de effort!

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie Mooi! Ik haal ook wel eens > 8 als ik naar de kWh meter realtime kijk :) Al zijn COP over de tijd beter dan de instant COP.

Bij mij under report de WP eigenlijk altijd. De estimated COP wordt berekend aan de hand van het opgenomen vermogen die de wp rapporteert per 0.1 kWh, pas als dat aantal is verbruikt weet ik hoeveel tijd hij er over gedaan heeft en kan in die periode de estimated production uitrekenen en de cop bepalen van dat window. Daarom is de realtime cop via de kwh meter bij mij eerder beschikbaar. Of anders gezegt, de WP geeft een pulse per 0.1kWh terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WSHT4RYe0xuRMRGvh1cRY1dcmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5iAP4tGc6QeanKUswH1lqiDm.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet zit hij er meestal een beetje tot soms wel 0.5 punt onder. Afijn het blijven benaderingen en erg handig voor mensen zonder kWh meter. Je kan er prima op sturen. Die dipjes in de realtime COP moet ik nog bekijken, blijkbaar was er geen data op dat moment, ws was ik dingen aan het testen toen :+

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 22-02-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ach, underreporting/kloppende reporting. Voor het correct instellen is het niet zo relevant. Mentaal allicht wel en voor het gevoel dat het niet klopt, wat soms onterecht is…

Maar goed, ik ben er blij mee en bespaar me de duurdere investeringen ;). Uiteindelijk was het niet meer dan een aantal groepen hier standaard open en de ruimteregeling correct instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Miezie zo moet je er idd naar kijken en je kan prima systeem mee tunen zoals @Bschnitz het gebruikt.

Wel altijd in het achterhoofd houden dat het (een redelijke) schatting is

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 22-02-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb een nieuwe release moeten taggen voor wat issues voor FTC 7. De led indicator komt ook hiermee terug in iets andere vorm.

Het is normaal niet de bedoeling om zo snel achter elkaar te releasen, maar deze moest helaas even. Voor de mensen zonder FTC7 kunnen gewoon skip drukken in HA en dan een volgende update nemen.

De led indicator (blauw) is vooral handig om te zien of hij naar AP mode.

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 22-02-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Release early, release often. Niks mis mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
@Miezie

Stats van gisteren. Ta26. Buitentemperatuur 12-17c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gvt1Vat5fJz-qo2dfGc8v4h8Zbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VatCEfGkNYMnP7tNZWVOAujh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lui35HMtZkpJYKzFMmILj5jnpMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Hjb0EZMBBHJ1TcLzuQHDWRq.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bschnitz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:46:
@Miezie

Stats van gisteren. Ta26. Buitentemperatuur 12-17c.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat hier de lichtinval en het beeld warmteverlies beter is ;). (Nieuwbouw A++++ vrijstaand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrClE8VPJ_AVU7G4ltN4-a71NpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m38OTUBM1NwNNh7IoOaaYpSo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiOB2vQIlSbpYEMmN59VL5Umnsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZt6Y4BkwyWPRX0YLTBY6Oho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWU-n-A4_W3NFx44IcBaP0KFWB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWsQLrvUjx1v594UfMS5mipr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit beïnvloed ook weer de scop die de ecodan rapporteert…

Daarom zegt het me ook allemaal steeds minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 22-02-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror
Wat betreft de recentste update:
De NL versie die met esphome is geupload naar de esp wordt met de HA update overschreven naar EN.
Daarna worden de bestaande entities dan niet meer herkend. (maar bestaan wel in het engels)

//warning

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2025 11:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zal dat even bekijken, was even ten onrechte uitgegaan dat iedereen Engels gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Miezie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Denk dat hier de lichtinval en het beeld warmteverlies beter is ;). (Nieuwbouw A++++ vrijstaand):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit beïnvloed ook weer de scop die de ecodan rapporteert…

Daarom zegt het me ook allemaal steeds minder.
Eh? Die snap ik niet helemaal.

Er is vraag of niet toch? Dat heeft toch niks met het type huis te maken?

Ik heb bijvoorbeeld ook geen zones meer. Gisteren was eigenlijk alles op temperatuur behalve de badkamer, anders was die niet eens afgegaan 😅

Vandaag zonder zon zal die wel ergens na 13:00 aangaan. Warmte gaat nu langzaam eruit.

Wat had je bijvoorbeeld voor de eerste 2 weekjes van februari? Ik zat ergens tussen 4 en 4.5 qua COP gemiddeld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Bschnitz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Eh? Die snap ik niet helemaal.

Er is vraag of niet toch? Dat heeft toch niks met het type huis te maken?

Ik heb bijvoorbeeld ook geen zones meer. Gisteren was eigenlijk alles op temperatuur behalve de badkamer, anders was die niet eens afgegaan 😅

Vandaag zonder zon zal die wel ergens na 13:00 aangaan. Warmte gaat nu langzaam eruit.

Wat had je bijvoorbeeld voor de eerste 2 weekjes van februari? Ik zat ergens tussen 4 en 4.5 qua COP gemiddeld.
De verwarming was bij ons helemaal uit omdat de woning op temperatuur bleef. De vraag die je zag was een SWW run.

De COP begin februari was vergelijkbaar.

Maar doordat ik geen vraag genereer, maar wel de warmtepomp stand-by heb heb ik dus een COP van 0 voor gisteren… die voor de gemiddelden allemaal weinig positiefs doet en mn COP van de rest van de maand ook niet omhoog trekt… maar ik heb wel een energiepositieve dag gehad :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Miezie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:35:
[...]

De verwarming was bij ons helemaal uit omdat de woning op temperatuur bleef. De vraag die je zag was een SWW run.

De COP begin februari was vergelijkbaar.

Maar doordat ik geen vraag genereer, maar wel de warmtepomp stand-by heb heb ik dus een COP van 0 voor gisteren… die voor de gemiddelden allemaal weinig positiefs doet en mn COP van de rest van de maand ook niet omhoog trekt… maar ik heb wel een energiepositieve dag gehad :-).
Ah zo ja. Dat kan!

Ja ach, die paar uurtjes met bijna COP8 kan ik wel hebben xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb denk ik de OTA icm taal en board gefixed: https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-02-22.1

De eerste keer moet je een factory firmware downloaden. Kies dan bijv esp32s3-nl-2025-02-22.1.factory.bin
Dit is de nederlandse atom s3 firmware zonder proxy. Voor proxy download je esp32s3-proxy2-nl-2025-02-22.1.factory.bin

Ga dan naar: https://web.esphome.io/?dashboard_install
Let op werkt alleen met chrome. plug je atom in op een usb-c poort, klik connect op die site en upload de gedownloade bin. Hij flashed hem dan als het goed is.

Je kan ook gewoon op de oude manier zelf updaten. Als je default vanuit source compiled, doet hij geen updates aanbieden. Dan werkt het zoals voorheen. Maar deze manier is handig voor mensen die gewoon update willen klikken en geen gedoe met yaml files willen

[ Voor 67% gewijzigd door xoror op 22-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Ik had er vandaag ook aardig ruzie mee.

Mijn rots in de branding @AUijtdehaag heeft me weer eens geholpen en het uiteindelijke advies was NIET UPDATEN :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Ja ik was even vergeten dat mensen ook andere taal gebruiken dan engels voor de esp :) Je hoeft niet te updaten, het is meer als je de laatste wijzigingen wil. Updates krijg je nu alleen als je ooit een van de geschikte firmwares heb geïnstalleerd. Veel mensen hebben toch veel moeite met het bijwerken, vandaar de OTA

Ik heb het nu dummy proof gemaakt:
https://github.com/gekkek...nload-the-latest-firmware

Ook als die kapot is, kan je hem gewoon aansluiten op je pc en dan via de browser opnieuw flashen :) *klik* *klik* en klaar!

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 22-02-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik klik altijd bij alle updates in ha 3 x op next, en gaat al jaren goed maar vandaag niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:47:
Ik klik altijd bij alle updates in ha 3 x op next, en gaat al jaren goed maar vandaag niet ;)
Ja dat werkte ook wel als je engels had >:)
Gewoon even maandje aankijken dat het nu wel correct werkt bij iedereen en dan kan je mee liften. (herstellen is tegenwoordig ook heel simpel, aan pc aansluiten en via chrome een factory.bin uploaden)

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 23-02-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Twee geflashed volgens uitleg met esphome web
Scheelt weer compilen. Wel handig zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Mooi! Alleen flashes via de factory.bin firmwares krijgen updates aangeboden. Als je manueel compiled krijg je geen updates aangeboden. Voor de mensen die dat evt niet willen.

Je kan aan het blauwe led zien dat hij in AP mode ook gaat na het flashen. (rood = geen wifi verbinding, groen = helemaal happy)

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 23-02-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Geeforce H/C = heating/cooling, dus het setpoint wat hij voor heating en cooling gebruikt. Dit kan je in stellen in de fixed flow modes via de climates. In de compensation curve, krijg je de temp te zien die op dat moment voor de curve geldig is. Dus afhankelijk van de ingestelde mode heeft het een betekenis, maar altijd de huidige flow temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
xoror schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:28:
@Geeforce H/C = heating/cooling, dus het setpoint wat hij voor heating en cooling gebruikt. Dit kan je in stellen in de fixed flow modes via de climates. In de compensation curve, krijg je de temp te zien die op dat moment voor de curve geldig is. Dus afhankelijk van de ingestelde mode heeft het een betekenis, maar altijd de huidige flow temp.
Vanmiddag installateur op bezoek gehad, en die heeft wellicht wat aanpassingen gedaan. In de afelopen periode zie ik voor die temp 25 en nu is dat "ineens" 21. Tevens is de flow nu 11 en dat was 13. Pomp snelheid staat op 5, dus die is niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dan moet hem denk ik vragen wat hij heeft aangepast, dat kunnen wij hier natuurlijk niet ruiken...

Je moet kijken wat de huidige selected operating mode is wat de esp aangeeft, en dan combineren met mijn antwoord van de vorige post

De operating mode is het actieve programma, en heeft icm de h/c zone1 een betekenis

Je kan ook zien in HA of die is gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Snap ik, maar wellicht dat iemand dit herkende. Operation mode is niet veranderd, al naar gekeken. Denk dat ik maar even navraag wat er precies is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Geeforce ws heeft hij het vuilfilter schoongemaakt en daarna water bij gevuld. Dan kan er wat lucht in zitten waardoor je flow wat daalt. Toevallig bij mij vandaag ook service gedaan

xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Welke operating mode draai je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Nee dat heeft hij niet gedaan, stond er met de neus bovenop, maar hij ging zo snel door de verschillende instellingen dat ik het niet bij kon houden. Meen me te herinneren dat hij op een gegeven moment ergens een temp van 20 instelde aan de linkerkant in het scherm. Leken iets van 2 vierkante blokjes te gelijk op het scherm te zijn, waarbij dus links iets werd aangepast. Het kan ook 21 zijn geweest en dat hij dat van van 25 naar 21 heeft gegesteld. Maar ik kan dat zelf niet terug vinden ergens in het menu. Wellicht gaat er bij iemand een lampje branden waar dit zit in het menu? Sorry, beetje vaag, :-(

Draait in Heat target temperature.

Edit: linkerkant in het scherm!

[ Voor 4% gewijzigd door Geeforce op 24-02-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je draait dan ruimte regeling, de flow temp wordt vanzelf zelf lerend bepaald door de wp. Als de stroom eraf is geweest, moet hij het weer opnieuw inleren. Maar je kan in het algemene topic vragen stellen over ruimte regeling, dat heeft niets met de esp te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het remote thermostat project heeft nu ook easy mode install van de firmwares. Er zijn 2 firmwares voor de atom.

1) room-1: Een master remote thermostat voor zone1
2) room-2: Een master voor zone1 and een andere master voor zone2

zie: https://github.com/gekkek...emote-thermostat/releases

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 24-02-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
xoror schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:38:
@Geeforce Geen idee, ik gebruik alleen cmd like old skool. Misschien dat iemand hier het wel weet.

Net update gedaan, ik heb de energy teller gevonden die de wp gebruikt. Dus je kan nu realtime mee kijken naar het verbruik volgens de warmte pomp !

Hmm esphome kan niet eenvoudig kWh per dag aggregeren op delta values, voor nu kan je even in HA een utility meter definieren die dagelijks realtime geeft. Ik zoek nog even naar een mooie oplossing om dit in esphome te doen. Eerste dag zal niet goed zijn, maar daarna zou het ok moeten zijn

YAML:
1
2
3
4
5
6
utility_heatpump_daily_total_consumed:
  unique_id: utility_heatpump_daily_total_consumed
  source: sensor.ecodan_heatpump_total_energy_consumed
  name: Heatpump Daily Energy Consumption
  cycle: daily
  delta_values: false
Probeer wat getallen per dag en maand te genereren voor DHW en Heating, maar dat lukt nog niet helemaal. Als ik kijk naar dit voorbeeld, dan vrag ik me even af waar sensor.ecodan_heatpump_total_energy_consumed vandaan komt, want die sensor heb ik niet in mijn overzicht staan.

Ik gebruik nu in het energy dashboard sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption maar dat is het totaal van DHW en heating samen.

[ Voor 6% gewijzigd door Geeforce op 01-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
per dag krijg je al binnen?
heating/cooling/dhw consumed/procuded, zelfs de COP krijg je al.

Per maand moet je die totalen sommeren en delen, of gemiddelde pakken van alle dag-cops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Per dag is toch standaard al in jouw code @xoror ? Tenminste die van gisteren.

Zit met een utility meter te prutsen, maar dat lukt dus nog niet helemaal. Andere helper gebruiken om per dag op te tellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
Ter info: Hier met een FTC5 komen de waardes van de request codes uit de ESP.
18200 starts en draait sinds 2017. Still going strong!

Eerder werkte het nog niet.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

xoror schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:36:
standaard wijst hij naar mijn repo, wil je lokaal testen kan je dit volgen om lokaal te builden.

https://github.com/gekkek...6#issuecomment-2493889855

Je moet een config voor je board toevoegen. Neem de esp32s3.yaml als startpunt. In je ecodan-eshome.yaml verwijs je dan naar je nieuwe board. Dat is alles wat je nodig heb om een nieuwe board te supporten
Nou, ik ben ermee aan de slag gegaan, maar het compilen lukt niet, zelfs met de standaard code krijg ik de volgend stack trace:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
C:\Users\xxxxxxxx\Documents\ESPHome\esphome-ecodan-hp>esphome compile ecodan-esphome.yaml
INFO ESPHome 2025.2.1
INFO Reading configuration ecodan-esphome.yaml...
ERROR Unexpected exception while reading configuration:
Traceback (most recent call last):
  File "<frozen runpy>", line 198, in _run_module_as_main
  File "<frozen runpy>", line 88, in _run_code
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Scripts\esphome.exe\__main__.py", line 7, in <module>
    sys.exit(main())
             ~~~~^^
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\__main__.py", line 1049, in main
    return run_esphome(sys.argv)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\__main__.py", line 1027, in run_esphome
    config = read_config(dict(args.substitution) if args.substitution else {})
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\config.py", line 1095, in read_config
    res = load_config(command_line_substitutions)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\config.py", line 949, in load_config
    return _load_config(command_line_substitutions)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\config.py", line 939, in _load_config
    return validate_config(config, command_line_substitutions)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\config.py", line 835, in validate_config
    target_platform = core_config.preload_core_config(config, result)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\core\config.py", line 222, in preload_core_config
    if _is_target_platform(domain):
       ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\core\config.py", line 184, in _is_target_platform
    if get_component(name, True).is_target_platform:
       ~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\loader.py", line 205, in get_component
    return _lookup_module(domain, exception)
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\site-packages\esphome\loader.py", line 181, in _lookup_module
    module = importlib.import_module(f"esphome.components.{domain}")
  File "C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Programs\Python\Python313\Lib\importlib\__init__.py", line 88, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
           ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1387, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1360, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1324, in _find_and_load_unlocked
ModuleNotFoundError: No module named 'esphome.components.ecodan'

Enig idee wat het kan zijn? components/ecodan is gewoon aanwezig met bestanden. Bij de issues in de Githubrepo zie ik niks wat er op lijkt en zoeken op internet levert me 1 thread op op het HA community forum dat nooit beantwoord is.
xoror schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:46:
Er staat geen file teveel in de repo qua code. Maw, je heb de .yaml, .py, .h, .cpp allemaal nodig. Waarom zou je denken dat ze niet nodig zijn ?!
Ik zie nu pas je laatste vraag, volgens mij stel ik nergens dat het niet nodig is. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het gewoon interessant vind hoe het in elkaar steekt. Mede omdat je vanuit HA alleen met yaml's werkt. Mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid is groot.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT
Geen probleem mee hoor, wil alleen aangeven dat alles nodig is (op een of andere manier). Voor deze implementatie is cpp code nodig om te praten met de wp. Niet alles is in yaml te doen. (als je het echt wil weten, de yaml wordt via codegen toch weer omgezet in cpp code voor dat de firmware wordt gebouwd).

Wat betreft je compile fouten: Ik zie windows en python 3.13, Ik heb gedocumenteerd dat op windows alleen python <= 3.12 werkt.

zie: https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md
Op windows werkt het op een of andere manier niet goed, maar ik gebruik geen windows, dus ik kan dat niet uitzoeken.

Je kan tegenwoordig ook prebuilt OTA enabled factory bins installeren
zie: https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Dan krijg je gewoon update notificatie in HA en kan je accept drukken.

Hoef je niet meer zelf te compileren. Dat laatste is alleen nodig als je afwijkende configs/scripts gebruikt, dan moet je wel compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:12:
@JT
Geen probleem mee hoor, wil alleen aangeven dat alles nodig is (op een of andere manier). Voor deze implementatie is cpp code nodig om te praten met de wp. Niet alles is in yaml te doen. (als je het echt wil weten, de yaml wordt via codegen toch weer omgezet in cpp code voor dat de firmware wordt gebouwd).
Ah ja, dan snap ik waarom ik nergens in de yaml iets zie over welke bytes gestuurd worden terwijl ik voor mijn modbus wtw-aansturing alles wél in yaml heb staan :)
Wat betreft je compile fouten: Ik zie windows en python 3.13, Ik heb gedocumenteerd dat op windows alleen python <= 3.12 werkt.
zie: https://github.com/gekkek...docs/build-from-source.md
Op windows werkt het op een of andere manier niet goed, maar ik gebruik geen windows, dus ik kan dat niet uitzoeken.
Excuus 8)7 Toen ik mijn oude Python wou gaan updaten, meende ik zoiets gelezen te hebben maar ik kon niet meer vinden waar. We gaan even deinstalleren en oudere versie proberen. En als het echt niet lukt probeer ik het boven op mijn Linux desktop.
Je kan tegenwoordig ook prebuilt OTA enabled factory bins installeren
zie: https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Dan krijg je gewoon update notificatie in HA en kan je accept drukken.

Hoef je niet meer zelf te compileren. Dat laatste is alleen nodig als je afwijkende configs/scripts gebruikt, dan moet je wel compileren.
Thanks. Ik ben dus bezig met een custom config voor de M5Stack NanoC6. Als dat lukt dan stuur ik je repo een pull request :)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 01-03-2025 22:45 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT Ik denk niet dat er heel veel NanoC6 users zijn, dus ik denk niet dat het heel veel zin heeft om die op mijn repo te zetten. Ik denk er ook over om alleen de atom s3 + heishamon configs te hosten. De rest wordt minder gebruikt en kunnen mensen beter gewoon in de main yaml plakken als config.

De prebuilt firmwares zijn alleen voor de atom s3 (en evt icm proxy board)

@Geeforce
https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
Ik had even een opzetje gemaakt, maar heb geen tijd om dat goed te maken. Moet je even documentatie goed lezen en uitproberen, ik geef het niet zo veel prio omdat ik een kWh meter heb die ik in het energy dashboard integreer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:49:
@JT Ik denk niet dat er heel veel NanoC6 users zijn, dus ik denk niet dat het heel veel zin heeft om die op mijn repo te zetten. Ik denk er ook over om alleen de atom s3 + heishamon configs te hosten. De rest wordt minder gebruikt en kunnen mensen beter gewoon in de main yaml plakken als config.

De prebuilt firmwares zijn alleen voor de atom s3 (en evt icm proxy board)
Ok, dank voor je eerlijkheid. Host ik het in m'n eigen repo :)

Edit: ook met 3.12 helaas hetzelfde. Morgen maar even op Linux proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 01-03-2025 23:01 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT hij lijkt al op je config te klappen.
pip install wheel
pip install -U esphome

esphome clean ecodan-esphome.yaml
esphome compile ecodan-esphome.yaml

Ik gok dat je een config fout ergens heb in je main yaml, maar idd probeer het op linux/osx.
code:
1

Hier had ik nog beschreven hoe je kan compilen met lokale changes

[ Voor 52% gewijzigd door xoror op 01-03-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:08:
@JT hij lijkt al op je config te klappen.
pip install wheel
pip install -U esphome

esphome clean ecodan-esphome.yaml
esphome compile ecodan-esphome.yaml

Ik gok dat je een config fout ergens heb in je main yaml, maar idd probeer het op linux/osx.
code:
1

Hier had ik nog beschreven hoe je kan compilen met lokale changes
Bedankt voor je input. Hele repo verwijderd, opnieuw gecloned, van remote packages lokaal gemaakt, secrets.yaml toegevoegd, de rest standaard dus helemaal niks van mijn config erin en daarna compile geeft weer dat die module wordt gemist. Morgen op Linux gaan we het zien :)

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 01-03-2025 23:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@JT je zou de default config lokaal kunnen proberen, dan weet je iig of het werkt op je windows.
En anders werkt het ws helemaal niet meer op windows op een of andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:30:
@JT je zou de default config lokaal kunnen proberen, dan weet je iig of het werkt op je windows.
En anders werkt het ws helemaal niet meer op windows op een of andere manier
Ook compleet default met remote sources deed het niet dat was het eerste wat ik probeerde nadat ik opnieuw kloonde. Kan ook door mijn gepruts komen :P

Nu eerst slapen, bedankt voor het meedenken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1989
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 11:14
Toen mijn Ecodan vorige maand werd geplaatst was ik blij dat dit project tegenkwam. Ik heb alles ondertussen draaien in HA. Ik ben nog wel opzoek naar een oplossing voor het volgende.

Ik kon via mijn CV-Ketel (geroote Toon) ook (live) uitlezen of er warmwater werd afgenomen waarmee ik bepaalde scripts kon aansturen.

Is het mogelijk om uit te lezen wanneer de Ecodan warmtapwater levert? Of kunnen we alleen controleren wanneer de SWW inschakelt om het tapwater bij te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Voor zover ik weet zit er geen flow meter op de uitgang van het SWW vat. Dus je kan niet zien wanneer er water gebruikt wordt. Je kan aan de temp drop wel wat zien maar dan ben je wellicht te laat.

Je zou iets van een flow meter moeten installeren. Of iets van een temp sensor, over het algemeen wordt je leiding wat warmer als er warm water wordt gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb ook wel gelezen dat het uitmaakt wanneer je wp weer water gaat verwarmen afhankelijk van waar de sensor in het vat zit - dat schijnt uit te maken voor wanneer de temperatuur bij die sensor verandert. Dat schijn je zelf te kunnen veranderen. Maar moet je even in het Ecodantopic kijken @Erwin1989

@xoror Ik ben een stap verder, standaard compilet op de Linuxbak nadat ik nog iets meer had geoncommentarieert (:P):

code:
1
2
3
4
5
external_components:
- source:
    type: local
    path: components
  components: [ ecodan ]

Niet goed gelezen (tijdstip wellicht) plus ik zag het wel staan maar ik zag de eerste regel: external components. Maar ik wou niks van internet halen. Vanochtend zag ik echter een regel verder dat het juist local was - compileren werkt op de Linuxbak. Nu verder!

[ Voor 45% gewijzigd door JT op 02-03-2025 11:59 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Afhankelijk van je sww vat kan je boven, midden, beneden en sensor plaatsen. de cn105 rapporteert bovenste en onderste, maar over het algemeen sturen de meeste op de bovenste vanwege gelaagheid. Aan de onderste kan je zien dat er koud water inkomt, maar over het algemeen zit daar al koud water. Dus ik denk niet dat je heel veel mee opschiet. Bij mij zit er maar 1 sensor geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, compilen lijkt te werken, alleen met mijn config zijn nu wat dingen niet ok, maar van daaruit kan ik mooi verder werken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je kan beginnen door de S3 config onderaan je main te plakken en weg te halen uit de package. en dan langzaam aanpassingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

xoror schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:50:
je kan beginnen door de S3 config onderaan je main te plakken en weg te halen uit de package. en dan langzaam aanpassingen doen
Dank, ik was al een stukje op weg. Ook wat over de C6 van internet gesprokkeld. Ik zit nu met het probleem dat de rmt driver niet ondersteund wordt in de IDF framework van de laatst werkende ESPHome config die ik tegen ben gekomen voor de C6. Maar nu eerst lekker buiten wat in de zon doen, vanavond op de bank weer pielen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:51
Hey Xoror via Ecodan thread hier terecht gekomen. Net alle hw besteld, zie ik hier een link voor een (goedkopere) kant en klare oplossing via een mede Tweaker :’(

Mijn warmtepomp staat op zijn compensation curve. Binnen Melcloud staat hij op 18 graden en geeft de thermostaat van de binnen unit aan dat het 21 graden is in het huis. De binnen unit staat op de 3e verdieping (heb nog een zolder daarboven) en nu ben ik bang/verwacht dat de temperatuur niet correct is. Hitte stijgt natuurlijk naar boven en voelt het beneden warmer aan. Daarom zou ik graag iets van een thermostaat beneden op willen hangen, die het dan naar boven stuurt. Zodat ik een realistischere beeld krijg hoe warm het huis daadwerkelijk is en mijn warmtepomp daarop kan aansturen.

Als ik het goed lees is jouw ESPHome Ecodan Remote Thermostat hier geschikt voor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Xmoo Dus je heb alleen een display op de binnen unit als thermostaat?

Ja dan is het niet zo handig dat hij op zolder staat. Je kan elke aan/uit thermostaat gebruiken om vraag te maken.

Het remote thermostaat project kan natuurlijk ook. Je krijgt dan de mogelijkheid tot ruimte regeling. Je heb wel iets van HA nodig om een temp sensor/thermostaat te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
xoror schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:04:
@Xmoo Dus je heb alleen een display op de binnen unit als thermostaat?

Ja dan is het niet zo handig dat hij op zolder staat. Je kan elke aan/uit thermostaat gebruiken om vraag te maken.

Het remote thermostaat project kan natuurlijk ook. Je krijgt dan de mogelijkheid tot ruimte regeling. Je heb wel iets van HA nodig om een temp sensor/thermostaat te koppelen
Hij staat dus niet op de zolder maar wel op hoogste punt. Woning heeft 3 volwaardige verdiepingen + nog een zolder (4 totaal dus).

Het hoeft niet eens zone regeling te zijn. Alles staat op een zone. Enkel een soort van relay van de temperatuur beneden naar de temperatuursensor op de binnen unit.

Dus ipv €156 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
€124 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
+ 32 euro verzending
- 25 euro kortingscode
=
€287

"jouw module" + ESP/Zigbee thermostaat en dat met de thermostaat interface van de mitsubishi laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Xmoo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Hij staat dus niet op de zolder maar wel op hoogste punt. Woning heeft 3 volwaardige verdiepingen + nog een zolder (4 totaal dus).

Het hoeft niet eens zone regeling te zijn. Alles staat op een zone. Enkel een soort van relay van de temperatuur beneden naar de temperatuursensor op de binnen unit.

Dus ipv €156 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
€124 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
+ 32 euro verzending
- 25 euro kortingscode
=
€287

"jouw module" + ESP/Zigbee thermostaat en dat met de thermostaat interface van de mitsubishi laten praten.
Je kan ook nog gewoon bij een installateur langs gaan en vragen of je daar kan bestellen… voor de betrouwbaarheid en robuustheid zou ik persoonlijk een echte thermostaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Miezie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Je kan ook nog gewoon bij een installateur langs gaan en vragen of je daar kan bestellen… voor de betrouwbaarheid en robuustheid zou ik persoonlijk een echte thermostaat plaatsen.
Ja true. En dan dit gebruiken voor de HA. Want als ik het zo zie, kun je hiermee meer uitlezen als MEL Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Xmoo
Qua betrouwbaarheid: hmm als het het goed afgesteld heb is het prima hoor. Verder kan je de remote thermostaat ook zelf een temp invullen als je vraag wil generaten. (dus in geval van HA storing kan je handmatig altijd vraag aanzetten). En zorg wel voor goed wifi bereik. Maar verder idd, je kan met remote thermostat + een thermostaat die aan te sturen is via HA klaar zijn. Zal stukken goedkoper zijn dan de PARXX. Enige nadeel is dat je een afhankelijkheid met HA heb, ik heb daar zelf geen problemen mee en andere gebruikers ook niet, maar dat moet je zelf bepalen.

De PAR thermostaten van mitsu zijn verder draadloos, dus moet je even kijken of dat goed gaat omdat je zo ver overal vandaan zit.

Als je nog de mogelijkheid heb kan je ook je main controller uit de binnen unit halen en ophangen in de woonkamer, daar zit namelijk ook een temp sensor in.

En idd we kunnen veel meer dan melcloud.

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 03-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
xoror schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:22:
@Xmoo
Qua betrouwbaarheid: hmm als het het goed afgesteld heb is het prima hoor. Verder kan je de remote thermostaat ook zelf een temp invullen als je vraag wil generaten. (dus in geval van HA storing kan je handmatig altijd vraag aanzetten). En zorg wel voor goed wifi bereik. Maar verder idd, je kan met remote thermostat + een thermostaat die aan te sturen is via HA klaar zijn. Zal stukken goedkoper zijn dan de PARXX. Enige nadeel is dat je een afhankelijkheid met HA heb, ik heb daar zelf geen problemen mee en andere gebruikers ook niet, maar dat moet je zelf bepalen.

De PAR thermostaten van mitsu zijn verder draadloos, dus moet je even kijken of dat goed gaat omdat je zo ver overal vandaan zit.

Als je nog de mogelijkheid heb kan je ook je main controller uit de binnen unit halen en ophangen in de woonkamer, daar zit namelijk ook een temp sensor in.

En idd we kunnen veel meer dan melcloud.
Ik heb geen temperatuur snoertje getrokken. Dus systeem moet echt Wireless werken. Daarom heeft mijn voorkeur ook beetje die van Mitsubishi. Simpel WIFI receiver boven en dat kastje beneden op de batterij. Alleen hoopte ik dat het voordeliger zou kunnen.

Bereik is sowieso geen probleem. Per verdieping hangt er een Unifi Nano HD. Die op de 3e hangt bij boven de binnen unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Xmoo Ja die PAR krengen zijn duur. De PAR receivers werken niet over wifi btw. @Wouterie heeft het ook, misschien kan ie wat ervaring delen ?

Je kan ook even proberen met de remote thermostat en een simpele sensor, dan ben je voor een paar tientjes klaar. Als het niet goed genoeg werkt kan je altijd nog de PAR kopen?

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 03-03-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik de Netatmo aan/uit thermostaat via wifi, werkt als een speer, en volledige integratie in HA.

https://www.bol.com/nl/nl...oWZwJ8HreSCxoCbsYQAvD_BwE

Wel goed opletten dat je de AAN/UIT variant hebt.

@xoror ik zie al ff in HA de versie 2025-02-25.1 staan, kan ik nu probleemloos updaten met mijn NL uitvoering :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Wacht maar heel even, ik weet niet vanaf welke versie jij komt. Ik neem aan dat je 2025-02-22.1 bedoelt ? Kan je precies posten wat de nieuwe versie is die hij denkt te hebben ? Ik weet niet of jouw versie al de juiste taal binary pakt. Als hij zegt dat "esp32s3-nl-2025-02-22.1" beschikbaar is, is het ws wel goed, maar ik verifieer nog even voor je.

@AUijtdehaag welke heb je bij hem nu geïnstalleerd? Een van de laatste factory bins ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror @Grolsch
Ik heb hem geupdate met 2025.2.1 en de melding is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Grolsch schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:35:
Ik gebruik de Netatmo aan/uit thermostaat via wifi, werkt als een speer, en volledige integratie in HA.

@xoror ik zie al ff in HA de versie 2025-02-25.1 staan, kan ik nu probleemloos updaten met mijn NL uitvoering :?
Let bij deze wel even op het bereik van het basisstation die bij de warmtepomp aangesloten is… bij andere netatmo devices sla ik daar niet stijl van achterover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:04:
@xoror @Grolsch
Ik heb hem geupdate met 2025.2.1 en de melding is weg.
Maar toen waren de goede binaries er denk ik nog niet. Vraag me even af welke naar welke OTA bin hij wijst. Ik gok dat hij nog een binary heeft die naar de verkeerde manifest wijst.

@Grolsch kan je even plakken welke update omschrijving wordt aangeboden? (voorlopig even niet updaten vanuit jouw versie)

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 03-03-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zie nu geen update meer staan, ik verwacht dat @AUijtdehaag ergens op geklikt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Grolsch schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:35:

Is dit net als bij Mitsubishi dat je een receiver hebt die je fysiek moet verbinden met de binnen unit? Werkt het out of the box, gezien het van een ander merk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Xmoo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Is dit net als bij Mitsubishi dat je een receiver hebt die je fysiek moet verbinden met de binnen unit? Werkt het out of the box, gezien het van een ander merk is?
Ja en ja.

De ontvanger moet je aansluiten op de klemmenstrook van de thermostaatingang in de binnenunit.
Dit is wel een andere aansluiting als de standaard mitsu controller.

En het werkt gewoon out of the box, wel ff de polariteit checken, en evt. dipswitch goed zetten.

Er zijn al vele Tweakers die deze Netatmo thermostaat hebben, vooral vanwege de "eenvoudige" regeling met een instelbare hysterese van minimaal 0,1 graad en de naadloze integratie in Home Assistant.
Deze thermostaat doet geen "gekke" PID/PWM achtige zaken zoals vele thermostaten het wel doen.

Is temp 0,1 onder setpoint signaal is AAN
Is temp 0,1 boven setpoint sginaal is UIT

Die 0,1 graad is dus in te stellen (Hysterese).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je kan hem later via de remote thermostat ook voordoen als CNRF zodat je ruimte regeling kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:20
xoror schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:23:
Je kan hem later via de remote thermostat ook voordoen als CNRF zodat je ruimte regeling kan doen :)
Ik heb net mijn installateur weer op de koffie gehad en hij vond het een zeer interessante oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wouterie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb net mijn installateur weer op de koffie gehad en hij vond het een zeer interessante oplossing.
Alle monteurs vinden het prachtig :) De bedrijven er achter vinden dat het je garantie kost :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterie
vormulier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Alle monteurs vinden het prachtig :) De bedrijven er achter vinden dat het je garantie kost :(
Hij is een zelfstandige... Hij is van mening dat het mijn apparatuur is en hij vertrouwt mij dat ik het niet zodanig sloop dat hij het niet meer kan ondersteunen. Ik weet het, die mensen zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:18
Wouterie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Hij is een zelfstandige... Hij is van mening dat het mijn apparatuur is en hij vertrouwt mij dat ik het niet zodanig sloop dat hij het niet meer kan ondersteunen. Ik weet het, die mensen zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel!
De ideale installateur voor een Tweaker. Misschien moet je je regio even delen, voor de mede-Tweakers die nog een installateur zoeken :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Grolsch schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Ja en ja.

De ontvanger moet je aansluiten op de klemmenstrook van de thermostaatingang in de binnenunit.
Dit is wel een andere aansluiting als de standaard mitsu controller.

En het werkt gewoon out of the box, wel ff de polariteit checken, en evt. dipswitch goed zetten.

Er zijn al vele Tweakers die deze Netatmo thermostaat hebben, vooral vanwege de "eenvoudige" regeling met een instelbare hysterese van minimaal 0,1 graad en de naadloze integratie in Home Assistant.
Deze thermostaat doet geen "gekke" PID/PWM achtige zaken zoals vele thermostaten het wel doen.

Ik zie in de handleiding dat hiervoor wel de thermostaat kabels gebruikt worden. Die heb ik niet in mijn huis.

Ik zoek dus een zelfde opstelling als die van Mitsubishi. Thermostaat receiver die je direct in de binnenuit steekt. Thermostaat met batterij die ik dan aan het muur beneden kan plakken. Die dus met een eigen WIFI signaal oid verbonden is met de receiver. Dat is een beetje wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58
Grolsch schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Deze thermostaat gebruik ik nu ruim 2 jaar naar tevredenheid. Het enige waar ik behoorlijk van baal, is dat de fabrikant besloten heeft om de temperatuurweergave op het display op 0,5gr. af te ronden. 'k Heb gevraagd naar de reden hiervan. Men gaf als reden aan dat is om het verbeteren van de algehele levensduur en efficiëntie van de thermostaat. Voor mijn gevoel een drogreden.
De app geeft wel gewoon de huidige temperatuur met een nauwkeurigheid van 0,1gr. Voor de werking maak het dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Xmoo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Ik zie in de handleiding dat hiervoor wel de thermostaat kabels gebruikt worden. Die heb ik niet in mijn huis.

Ik zoek dus een zelfde opstelling als die van Mitsubishi. Thermostaat receiver die je direct in de binnenuit steekt. Thermostaat met batterij die ik dan aan het muur beneden kan plakken. Die dus met een eigen WIFI signaal oid verbonden is met de receiver. Dat is een beetje wat ik zoek.
Je kunt hem ook bedraad aansluiten, maar zeker draadloos, zo gebruik ik hem namelijk ook.
Je hebt dan 1 kastje die sluit je bedraad aan in de binnenunit van de WP en een draadloze thermostaat, een vierkant "doosje" die je aan de muur kunt schroeven, maar ook ergens op kunt zetten. Hier zit een batterij in en heeft dus geen voeding of andere kabels nodig.
Cranberry schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Deze thermostaat gebruik ik nu ruim 2 jaar naar tevredenheid. Het enige waar ik behoorlijk van baal, is dat de fabrikant besloten heeft om de temperatuurweergave op het display op 0,5gr. af te ronden. 'k Heb gevraagd naar de reden hiervan. Men gaf als reden aan dat is om het verbeteren van de algehele levensduur en efficiëntie van de thermostaat. Voor mijn gevoel een drogreden.
De app geeft wel gewoon de huidige temperatuur met een nauwkeurigheid van 0,1gr. Voor de werking maak het dus niet uit.
Ik heb gelezen dat ze dit gingen veranderen, maar mijn thermostaat staat op een plekje in de gang waar ik nooit kijk. Als ik wil weten hoe warm het is kijk ik op mijn telefoon. In de app zelf geeft hij wel per 0,1 graad weer, en in HA, en hij regelt dus ook gewoon op 0,1 graad nauwkeurig.

Alleen het getal wat je fysiek ziet op de thermostaat is afgerond naar 0,5 graden. Maar ik kijk daar dus nooit op. De afleesbaarheid is sws een "nadeel" van deze thermostaat, daar zou ik deze niet voor kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Grolsch schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Je kunt hem ook bedraad aansluiten, maar zeker draadloos, zo gebruik ik hem namelijk ook.
Je hebt dan 1 kastje die sluit je bedraad aan in de binnenunit van de WP en een draadloze thermostaat, een vierkant "doosje" die je aan de muur kunt schroeven, maar ook ergens op kunt zetten. Hier zit een batterij in en heeft dus geen voeding of andere kabels nodig.

[...]

Ik heb gelezen dat ze dit gingen veranderen, maar mijn thermostaat staat op een plekje in de gang waar ik nooit kijk. Als ik wil weten hoe warm het is kijk ik op mijn telefoon. In de app zelf geeft hij wel per 0,1 graad weer, en in HA, en hij regelt dus ook gewoon op 0,1 graad nauwkeurig.

Alleen het getal wat je fysiek ziet op de thermostaat is afgerond naar 0,5 graden. Maar ik kijk daar dus nooit op. De afleesbaarheid is sws een "nadeel" van deze thermostaat, daar zou ik deze niet voor kopen :)
Aah check dus dat Relay waar ze het over hebben, kun je direct aansluiten op de binnen unit. Kabel wordt meegeleverd? Dus geen losse kabel nodig voor stroom? Want op de website zie ik dat ze de relay direct in de stopcontact plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
SebastiaanPs schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:01:
[...]

De ideale installateur voor een Tweaker. Misschien moet je je regio even delen, voor de mede-Tweakers die nog een installateur zoeken :)
Hij is vrij flexibel, maar het liefst regio Dordrecht, Gorinchem, dat zo'n beetje. Maar zoals elke installateur is zijn agenda behoorlijk vol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Xmoo externe thermostaten stop je meestal op de IN1 ingang, bij mij ook zo (ik heb vanuit de aannemer uponor T169 (niet echt een aanrader)). Maar ik kan dus ook switchen naar CNRF ermee, wel handig kan je beide draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Xmoo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Aah check dus dat Relay waar ze het over hebben, kun je direct aansluiten op de binnen unit. Kabel wordt meegeleverd? Dus geen losse kabel nodig voor stroom? Want op de website zie ik dat ze de relay direct in de stopcontact plaatsen.
De relais moet volgens mij wel gevoed worden, als ik het goed onthouden heb heb ik de 220V gewoon uit de binnenunit gepakt, maar dat weet ik ff niet zeker meer.

Er zit in ieder geval geen stekker aan zover ik mij kan herinneren.

Gewoon bestellen en dan ff knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

vormulier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Valt wel mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58
xoror schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:28:
kan je niet firmware downgraden?
Nee, heb niets daarover kunnen vinden helaas :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

De Tibber app met gemiddelde prijzen heeft me toch maar doen besluiten om server control nog meer te gebruiken (voor koelen doe ik het al). Ik doe geen nachtverlaging, maar prohibits tussen 6-9 en 17-20 voor dhw en heat bij weersverwachting boven de 5 graden zitten er in…

Inmiddels komen entiteiten van dit prachtig stukje software in best veel automations voor hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N4M8ei3LZxWnm0vFAzXNyQa4R4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oMsCMmOVc2qCMRD93lDoz3Th.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk gaat dus alles automatisch…

[ Voor 52% gewijzigd door Miezie op 05-03-2025 08:36 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste