Dinsdag 20 de Long Range in ontvangst genomen en meteen die dag 200 km gereden.
Donderdag 22 op pad naar Oostenrijk-Italië-Zwitserland. Dit ga ik allemaal nog wel neerpennen in het lange reizen met EV's topic maar het was in meerdere opzichten een memorabele trip.
Ik kom van een Hyundai ioniq Electric 2020. Wat mij is opgevallen:
1. Wat is het een beest met accelereren. Scherpe hairpins uit wordt hij begrensd omdat het binnenste wiel tractie verliest en ik durf ESC nog even niet uit te zetten maar daarna katapulteert hij moeiteloos naar de volgende bocht, of het nou steil omhoog gaat of niet.
2. Lane assistant is idd gevaarlijk op smalle wegen waarbij de auto liever op een tegenligger in rijdt dan dat hij goed rechts houdt.
3. Soms voert hij ook een remingreep uit als hij vindt dat een afslaande auto nog net niet ver genoeg van de baan af is en ik al weer gas wil geven.
4. De frunk is nagenoeg onbruikbaar. Zelfs de laadkabel er in opbergen kost de nodige tijd om hem goed op te rollen. De bagageruimte onder de zwevende bodem is daarentegen weer heel goed bruikbaar voor smokkelwaar en andere dingen.
5. Ik krijg ook cryptische waarschuwingen over wielen en stuurwielen waar iets mee is.
6. Er komen nog steeds (sw versie 1.1) te veel gongen en piepjes in voor, met name ZONDER verdere info in het display of zo kort dat het al weer weg is wanneer je wilt checken. Zeg dan niets, denk ik dan.
7. De knippers doen het ook niet helemaal lekker. Kort aanraken geeft 3 knippers en piepjes, verder drukken schakelt hem in totdat het stuur weer terug recht staat. Ik heb een aantal keer al gemerkt bij de halve stand, wanneer de auto andere piepjes aan het geven is voor god weet wat, dat de knippers NIET piepen en ik ook geen groen lampje zie. Ik neem aan dat hij dan dus ook het knipperen achterwege laat. Vind ik niet fijn.
8. Cruise control is een draak, vergeleken met mijn Hyundai en al helemààl met mijn 9 jaar oude Skoda.
- Instellen is met 3 seconden vertraging. Ok, hij moet vaststellen of alle parameters kloppen, kan ik in komen. Maar dan is het ook nog eens belachelijk moeilijk om snel te corrigeren (had het andersom gedaan, korte tik 1 km verschil, lang vasthouden 5 km). Als je dan extra gas wil geven om even iets harder te rijden (en je hebt regen op hoog staan) dan houdt hij schokkend in om maar vooral weer terug te gaan naar de ingestelde snelheid. Jammer. Daar had ik vroeger de begrenzer voor! Die hier dus weer niet op zit.
9. De auto laat zich goed een bocht door sturen. Ik heb de stuurbekrachtiging op sportief staan, de meeste feedback, naar ik hoop. Als de lane assist uit staat, is er goed mee te rijden op smalle bergwegen, waarvan ik er een hoop heb gehad.
10. HUD is geweldig. Niet te veel info, niet te weinig, in hoogte instelbaar, perfect.
11. Android Auto is hit and miss. Soms gaat het goed en soms bevriest hij. Dan zie ik kilometers lang dat ik over 5,9 km rechts op de rotonde moet. Dit blijft zelfs na ontkoppelen Android Auto, pas als de auto uit en aan is gegaan, verdwijnt hij uit het HUD.
12. Het verbruik is inderdaad snelheidsafhankelijk. Bij 189 km/h die ik kortstondig in Duitsland heb bereikt gaat het hard met de GOM. Berg op neemt het bereik af en berg af neemt het weer keurig toe. Doorsnee na 3600 km inclusief boenderen over talloze alpenpassen zit ik op 18 kW/100 km, niet slecht vind ik dat.
13. Instaphulp heb ik zsm uit gezet. Voegt niets toe, is alleen maar een liability voor de achterpassagier.
14. We hebben al gelachen met de externe geluiden, met name de tractor en de sportwagen.
Al met al ben ik heel tevreden met de auto an sich, maar ik ga zeker weten even de nodige dingen spammen bij de builders omgeving betreffende dingen die ik anders zou willen zien in de software.