Gisteren was het na net iets meer dan 9 maanden zover, ik heb de 30K kilometers aangetikt met de X long range. Dat zal m'n baas niet leuk vinden, want dat was meteen het beoogde aantal jaarlijkse km's voor het leasecontract

.
Tijd voor een ongezouten Brabantse 'review'.
tldr; ik vind het een heerlijk comfortabel rijdende- en rijk uitgeruste auto, met het brein en gebruiksaanwijzing van een wispelturige kleuter.
The looks
Laat ik met het positieve beginnen. Zeekr (op z'n Brabants uitspreken he?) in het begin had je best nog wat aanspraak van geinteresseerde mensen op deze frisse verschijning. Na 9 maanden nog steeds wel, al is het wat minder geworden, maar dat geeft niks. Buiten het feit dat er mensen wat vinden van Chinese auto's (maar wel de action/ali-express en dat soort zaken leegkopen), kreeg ik vooral complimenten over de mooie looks, en het mooie interieur. Lekker luxe, groot scherm, mooie materialen en design. En dat is ook 1 van de redenen dat ik voor de X ben gegaan destijds.
Rijden
Rijdend over de Nederlandse wegen is het prima vertoeven in de X. Hij is echt een prima comfortabele kilometervreter, die ook nog eens een leuke sprint in de benen heeft. Bochtenwerk op wat hogere snelheid of met een hobbeltje erin, vindt ie niet leuk. Daarvan gaat met name z'n achterkant flink deinen. Maar zolang je bochten met een normaal tempo neemt, is de wegligging prima te noemen. Comfortabel, maar zeker niet sportief/dynamisch.
Keyfob
Degene die ooit bedacht heeft dat de geleverde keyfob een goed product is, moet maar gauw ontslagen worden. Ergonomisch is het een gedrocht, en qua functioneren is het ook een gedrocht. Zorg voor goede batterijen. Na veel geklooi ben ik nu bij GP uitgekomen. Die lijken het beter te doen dan alles wat ik hiervoor gebruikte. Ik heb zelfs gewoon een tijd zonder keyfob rond gereden. Dus enkel met m'n telefoon als key. Maar vond dat toch iets te spannend.
Audio
Nog iets positiefs: het audio systeem, qua geluid dan. Het speakersysteem is geweldig. Software is een ander dingetje. DAB ontvangst is meestal oke. FM radio heb ik nog niet gebruikt, gaat ook niet meer gebeuren denk ik zo. De laatste maanden maak ik wat meer gebruik van de interne spotify speler ipv Android Auto (AA), en die werkt prima, mits de auto een werkende internet verbinding heeft ***
Hulpsystemen
De hulpsystemen, tja, wat moet ik daarvan zeggen. Qua rij-hulpsystemen is ACC okay te noemen. LCC heeft de irritante 'feature' om een bliep te geven als je het stuur niet op de 'correcte' manier vast houdt op een recht stuk weg (hier laatst in dit topic nog behandeld). Ik gebruik 95% van de gevallen simpelweg ACC, en laat LCC achterwege.
De 360 graden camera zijn fantastische toevoeging. Wee de dag dat ik ooit weer in een auto moet rijden en parkeren zonder die techniek..
De veiligheidssystemen daarentegen, zijn natuurlijk deels door EU en andere overheden in het leven geroepen, en werken. En daarmee is het het enige positieve ook wel gezegd. Excessief piepen (oplettendheid bestuurder/snelheid/vermoeidheid) werkt elke bestuurder zo op de zenuwen dat nagenoeg elke bestuurder eerst een pre-flight check moet doen om die systemen uit te zetten om te gaan rijden. En daarmee zet je dus ook wat veiligheidsfuncties uit die vast beter kunnen werken, als ze maar beter uitgewerkt waren? Bovendien maakt Zeekr het GUI technisch dus nog best lastig om al die zaken uit te schakelen. Ga voor jezelf maar eens na; hoeveel handelingen precies heeft die pre-flight check nodig?
Brakke software
En dan kom ik op het volgende puntje van de auto software; het gebrek aan een ergonomisch design van de GUI. Die is tenenkrommend als je het mij vraagt. Ze hebben met wat lapwerk ervoor gezorgd dat we wat snelkoppelingen in het drop-down menu mogen maken, maar teveel functies zitten wat mij betreft onder teveel submenu's of andere manieren om er te komen.
Het is bijvoorbeeld niet mogelijk met één druk op te knop te switchen tussen het audio en navi. Dat vergt altijd een minimum van 2 handelingen. Onnodig, en potentieel gevaarlijk. Ik vind het sowieso raar dat we nog steeds geen navigatie met geintegreerde audiobediening hebben. Daarvoor hebben we uiteraard dan maar Android Auto of Apple Carplay.
Een ander puntje van de brakke GUI is het homescreen. Leuk man, dat die auto die we fancy kunnen draaien (gimmick) er staat, maar voor de rest wordt de screen real-estate bijzonder slecht gebruikt. Enkel de balken bovenin en onderin hebben een enigszins fatsoenlijke functie, maar alles daartussen niet. Bij wie werkt de weer-widget eigenlijk goed? Die van mij klopt niet, want wordt niet geupdate. Alleen na een volledige reset van het systeem, en dan nog gebeurt het vaak niet goed.
Over resetten gesproken; dat doe ik gemiddeld 2x per week, terwijl ik nagenoeg dagelijks 2-3 ritten maak. Resetten om af te komen van welke bug/frats de auto nu weer heeft.
Android Auto
Ik kan niet voor de Apple gebruikers spreken, want ik ben android only. ik heb een prive en een zakelijk toestel. En afhankelijk van de dag en tijdstip, is één van die toestellen met de auto verbonden. Het switchen van toestel bij het begin van een nieuwe rit, wil nog wel eens een uitdaging zijn. zo één op de 5 keer wil het met wat geklooi. zo één op de 20 keer werkt het echt niet, en lukt het me überhaupt niet om met AA te verbinden. Een volledige reset is dan nodig.
Een tweede probleem die ik met beide toestellen ondervind, is dat zo 1 op de 4à5 keer, en een significante lag op het geprojecteerde beeld heb. En die lag is ergens tussen de 5 en 10 seconden. Als je dan spotify aan het bedienen bent, maakt dat het systeem praktisch ontbruikbaar. Disconnecten en reconnecten heeft geen zin.
AA werkt bij mij dus vaak genoeg prima, maar niet vaak genoeg.
Praktische zaken
Zeekr adverteert met de X dat die 360 liter bagageruimte heeft. Dat had m'n VW Golf (7.5) hiervoor ook, maar daar kon ik toch echt aanzienlijk meer spullen kwijt. Ik denk dat ze in Zweden/China erg creatief zijn met de berekening. Minpunten dus. We gaan met twee meiden (7 en 10) deze zomer naar Denemarken rijden, het zal me benieuwen hoe erg de ladies plekjes volgepropt gaan worden. Als chauffeur zit ik natuurlijk als een koning he?
Verder mis ik een dashboardkastje. Dit is de eerste auto waarvan ik gehoord heb dat dat bestaat. Ik heb eigenlijk meteen bij Ali-express een opberger gekocht voor in het middenconsole. Dan heb ik er een telefoon-tray/opbergvakje + 2 bekerhouders erbij. De portiervakken zijn van hard plastic, en daarin een blikje/flesje bewaren zorgt voor continu op en neer geschuif.
Laden/Electra
Dit is voor iedereen anders, I know. In mijn geval gaat het om een zakelijke lease, met eigen oprit, en daarmee privé laadmogelijkheden. Ik werk op dit moment wegens ziekte maar halve dagen, en daarom kan ik perfect m'n overschof zonne-energie in de middag in die auto stoppen. En het mooie is, voor mij is de stroom gratis (want zon), en de baas krijgt alsnog de rekening van de kWh's

Verkapt salderen dus.
Voor de rest; ik haal nu meestal probleemloos 350 km op een 90% lading. Mede daarom heb ik tot nu toe nog maar 6-8 keer bij een snellader hoeven staan om thuis te komen.
Zeekr
Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de services van Zeekr, maar bij de levering van de auto kreeg ik al het gevoel dat er in Zeist met name verkopers zitten, geen mensen met echte technische kennis en know-how van het product.
De Zeekr app is GUI technisch ook geen pareltje. ook die heeft gemiddeld 1x per week wel kuren. Het Zeekr Builders forum, die sinds kort alleen nog maar vanuit de app te benaderen is (Why??) wordt best wel wat op gepost, maar vanuit Zeekr nagenoeg niks, behalve de usual shit. Er wordt niet gecommuniceerd over updates, wat er bijvoorbeeld in de pijplijn zit, en kritiek wordt niets mee gedaan. Maar wel ZeekrGPT introduceren waar niemand op zit te wachten.
Qua merk is Zeekr uiteraard nog klein, en zal ook het develop-team niet bijzonder groot zijn. Maar het gebrek aan transparantie, het gebrek aan communicatie, en het algehele gebrek aan kennis van de helpdesk (gebaseerd op wat ik hier en op FB lees) geeft me niet veel vertrouwen. Laten we ze de tijd geven.
Tenslotte
Je leest eigenlijk best wel veel gezeik van me. En dat vind ik niet helemaal eerlijk richting de X. Als je eenmaal aan het rijden bent, is het oprecht een heerlijke auto. Niks over te klagen. Maar het gaat mij met name om het begin van een rit. Ik weet nooit welke frats/bug de auto zal vertonen op moment dat ik instap. Want elke keer is er weer iets anders aan de hand. En daar erger ik me kapot aan. Als er dan bugs zijn, laat ze dan op z'n minst consistent/consequent zijn. Want daar kun je als gebruiker meer op anticiperen.