Het grote Zeekr X Ervaringen Topic
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fqYGd5cafuKkzeF8QfDIsofl.jpg?f=user_large)
De Zeekr X is sinds eind 2023 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Gebaseerd op de Volvo EX30 heeft Zeekr 2 varianten gemaakt. De Long Range met achterwielaandrijving en de Privilige met 4-wielaandrijving. Een paar kenmerkende eigenschappen van beide uitvoeringen:
Lengte | 4432 [mm] |
Breedte incl spiegels | 2025 [mm] |
Maximumhoogte | 1566 [mm] |
Wielbasis | 2750 [mm] |
Accucapaciteit bruto | 69 [kWh] |
Accucapaciteit bruikbaar | 65 [kWh] |
Laadvermogen AC | 22 [kW] |
Laadvermogen DC | 150 [kW] |
Max trekgewicht | 1600 [kg] |
EURO NCAP | 5 sterren [*****] |
Voor meer informatie, zie https://www.zeekr.eu/nl-nl/models/x
Verschillen tussen de Privilige AWD en Long Range RWD:
Privilige AWD | Long Range RWD | |
0-100 km/h | 3.8 [s] | 5.6 [s] |
Rijbereik | 425 [km] | 446 [km] |
Vermogen | 315 [kW] | 200 [kW] |
Velgen | 20 inch LM | 19 inch LM |
Massagefunctie | Ja | Nee |
De X wordt door meerdere gebruikers geprezen om zijn afwerking van hoog niveau, fijne rijgedrag, standaard uitvoering, hoge trekgewicht, looks, enz.
Er zijn ook een aantal zaken die wat tegenvallen, zoals de kleine kofferbak, overactieve rijhulpmiddelen en aanwezige kinderziektes.
Aangezien op het forum uiteraard vooral om oplossingen gevraagd wordt voor problemen hierbij een kleine FAQ:
Werkt de V2L functionaliteit al?
Ja, dit werkt zeker! Hoewel Zeekr nog geen geschikte adapter aanbiedt is deze wel zelf te maken. Kijk hier voor meer informatie en uitleg. Maximaal 3300 Watt mag volgens Zeekr gevraagd worden (p.284 handleiding). Als je een haspel gebruikt, dient deze volledig afgerold te zijn bij het leveren van dergelijke vermogens, kabels worden warm.
Mijn 360 graden camera doet het niet meer.
Een bekende bug die waarschijnlijk samenhangt met een ander probleem in de software. De auto gaat niet meer in deep-sleep waardoor de camera-software op een gegeven moment blijft hangen. Een software reset biedt dan uitkomst. Kijk hier hoe je de software kunt resetten.
Mijn accu loopt leeg terwijl ik de auto niet gebruik. Hoe kan dit?
Als je het vermoeden hebt dat de accu leegloopt terwijl je de auto niet gebruikt, dan kan je dit controleren door bij het energieverbruik van de auto te kijken. De waarde bij "Static Consumption" geeft het verbruik bij stilstand aan.
:strip_exif()/f/image/ZWCRJOCLWVepUYWOMh27regw.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de zekerheid kan je de Trip resetten en een dag later weer kijken.
Het sluipverbruik heeft met dezelfde bug als de 360 graden camera te maken. De auto gaat niet in deep-sleep en houdt zijn 12V systemen in leven. Dit "sluip"verbruik gaat dus door als je niet rijdt. Ook hier is de oplossing het resetten van de software. Kijk hier hoe je de software kunt resetten.
Mijn achtervelgen worden heel vies, maar de voorvelgen niet. Hoe kan dit?
Dit fenomeen is bekend bij Zeekr en schijnt normaal te zijn. Los van de discussie dat de remmen bijna niets zouden moeten doen bij regeneratie en dat als ze werken vooral de voorremmen het werk doen staat hier even los van. De eerste onderhoudsbeurten zullen uitwijzen of de achterremmen teveel slijten.
De Cruisecontrol doet het niet als ik de trekhaak gebruik
Dat klopt. De ACC wordt volledig uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak. Een traditionele cruise control is niet beschikbaar. Hopelijk wordt dit opgelost met een software update.
Mijn alarm blijft afgaan. Wat moet ik doen?
Het alarm van de X staat zeer gevoelig afgesteld. Hoogstwaarschijnlijk zit er een vliegje in de auto. Ga zoeken, blijf zoeken en Kill-That-Bug! 100% zeker dat er niks in zit? Dan is waarschijnlijk de hellingshoeksensor defect. Neem contact op met Zeekr voor reparatie.
De radio schakelt steeds over naar FM ipv DAB+. Wat kan ik doen?
Dit is in te stellen in de radio. Ga naar de radio, klik op instellingen en zet de vinkjes uit bij DAB+-FM, etc. Hij schakelt dan niet meer automatisch over naar FM als hij denkt dat het ontvangst te slecht is.
Ik moet steeds de rijhulpmiddelen uitzetten. Kan dat niet makkelijker?
Nadat de auto in deep-sleep is geweest (dus de bug is (nog) niet opgetreden) dan schakelen alle rijhulpmiddelen automatisch weer in. Dit is verplicht voor de 5-sterren EURO-NCAP score. Mag je vervelend vinden, maar het is zo.
Uitschakelen kan nu alleen in het Zeekr AD menu, maar bij een volgende update kan dit waarschijnlijk via het snelmenu. Bij de 001 is dit al het geval.
Ik zie de auto niet meer in de app. Wat nu?
App van telefoon verwijderen en opnieuw installeren en inloggen. Waarschijnlijk werkt het weer. Zal wel te maken hebben met een inlog-token oid.
Mijn keyfob werkt niet meer. Hoe rij ik nu nog?
De Keyfob heeft een NFC-chip. Je kan deze net als de keycard gebruiken. Dus als de batterij leeg is kan je nog steeds rijden.
Na afkoppelen van een kar/drager van de trekhaak blijft de auto melden dat deze nog aanwezig is en het klikgeluid van de richtingaanwijzer is 2x zo snel als normaal.
Oplossing: De kofferbak even openen en sluiten.
Ben ik verplicht om te zwaaien naar andere X rijders?
Ja.
Lijst met overige problemen/tips/tricks/enz
De lijst van issues staat iets vollediger en uitgesplitst naar melder in Opa in "Zeekr X Ervaringen" maar dit zijn de gemelde punten per categorie:
Cockpit en hulpmiddelen:
De rijassistenten zijn nogal nerveus:
-Snelheidsassistent piept al onder GPS Snelheid, weet soms de lokale snelheid niet.
-LCC zoekt nogal eens naar de juiste koers, bijvoorbeeld op 60-wegen met stippellijntjes.
-LCC geeft soms een onverwacht forse ruk aan het stuur.
-vermoeidheidsherkenning of afleidingsherkenning krijst al als je even in je spiegel kijkt.
Achteruitcamera moet soms gereset door Zeist na storing. Dit vereist opnieuw inloggen. Mogelijk zou een eigen reset ook kunnen helpen.
Enkelen hebben een sluipverbruik van wel 3% accucapaciteit op een nacht vastgesteld. Verdachten zijn IR LEDs op het stuur, camera's en andere software. Reset zou soelaas kunnen bieden.
Stoelkoeling valt soms uit.
Het verbinden van de auto lukt soms niet op 4G en wel op Wifi.
Bandenspanningsensors werken soms niet.
Automatisch ver/ontgrendelen is hit and miss.
Dodehoek melding, parking sensoren en 360 camera soms offline. Reset.
Soms zakt het volume bij handsfree bellen naar nul tijdens een gesprek. Volume up/down lost het (tijdelijk) op.
Gezichtsherkenning en daarbij horende instellingen kunnen alleen op het hoofdaccount. Oplossing *klik*
De IR LEDs op het stuur blijven 's nachts actief
De Navi herberekent niet bij afwijken van de route.
Op de HUD wordt 2,1 km als 21 km weergegeven.
De thermometer naast de klok zit er soms mijlenver naast. 37 ipv 18 graden.
De App
Soms stopt de auto met laden bij bijv 93% vol.
Laden volgens programma is soms niet aan te passen (connectie).
Plannen van een rit is soms niet mogelijk, gdpr moet uit. Lijkt op een Privacy issue en rechten die ergens verstrekt moeten worden.
Tesla Supercharger, ook de opengestelde, kunnen niet als bestemming worden gekozen, dus de accu wordt niet voorverwarmd. Workaround: Snellader in de buurt "kiezen" zodat hij wel verwarmt en dan stiekem afslaan naar Tesla.
De app meldt soms dat de auto gestolen is terwijl hij gewoon voor de deur staat.
De Zeekr store werkt soms niet.
Een Route plannen in de app kan deze soms niet naar de auto sturen
Soms zoekt de app verbinding met de auto als hij totaal niet in de buurt is.
Android Auto geeft soms een zwart scherm.
Soms verbindt AA helemaal niet, kabel of draadloos.
Hardware
De Frunk sluiting is soms niet goed afgesteld. Hij sluit dan niet goed of opent juist niet.
L.A. Handgreep kabelboom is zwak. Een drietal leden hebben al een vervanging van de kabelboom gemeld na het haperen van het slot linksachter.
De sleutelhanger vreet soms batterijen.
DAB+ ontvangst is soms slecht.
De in ontvangstname bij Zeekr in Zeist.
Zeekr maakt er een klein feestje van, als we diegenen mogen geloven die hem al rijden. Geen spoilers hier maar je wordt niet afgescheept met een "Daar staat hij, succes!".
Ze nemen ook de tijd om de systemen in te stellen en te koppelen en het is handig als je voor je daadwerkelijke vertrek even nagaat of de volgende items aan bod zijn geweest:
1. Heb je vloermatten?
2. Is er een SD kaart in de auto geplugd?
3. Opent en sluit de frunk/froot een beetje soepeltjes of moet je hem "dwingen"? Het is best handig om de laadkabel daarin op te bergen als deze nat en vies is en wanneer je je kofferbak vol bagage hebt zitten, maar dan moet de klep wel open kunnen.
[ Voor 185% gewijzigd door Opa op 17-07-2024 09:12 . Reden: tip aanhangwagen resetten ]