Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 248.949 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:34

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

De deal voor de Putin-supporters was tot nu toe dat zij met rust gelaten werden, en in ruil daarvoor stil bleven. Die deal is dood bij de mobilisatie.

Dat is dan ook een directe dreiging voor de Gewone Rus (Moskovius Ignorans) die nu zijn familie of zichzelf opeens terug kan vinden aan de verkeerde kant van een geweerloop. Nou verwacht ik dat Putin dit wel gaat doen (bij gebrek aan betere opties), maar dat zet de situatie intern ook verder op scherp.
Juist nu de verkiezingen niet zo soepeltjes gingen zou dat het verzet wel eens verder kunnen opschroeven. Dat duwt je dan weer verder de geweldsspiraal in, en uiteindelijk leidt dat tot een grote kans op verliezen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:24

bloody

0.000 KB!!

Prima timing van je: https://meduza.io/en/news...e-launch-siege-on-kharkiv
Russia’s Defense Ministry intends to send another 300,000 troops to the war in Ukraine amid plans to launch a siege on Kharkiv, reports the independent outlet Verstka, citing four sources in Putin’s administration and regional governments, as well as a high-ranking Defense Ministry employee.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

is de volgende grootschalige aanval alweer in de maak? Echt niet te hopen zeg...
❗️There are signs that the Russians are probably preparing another massive shelling.

There are currently 9 Tu-95MS aircraft at the "Engels" airfield. Immediately after their landing, a military transport plane Il-76 arrived at the airfield, which, it is possible, delivered a batch of cruise missiles.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Meanwhile blijven de rest van de landen - ook de omliggende - lekker comfortabel op hun handen zitten.
Wordt het niet eens tijd voor militair ingrijpen?

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
bloody schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:57:
[Twitter]

Meanwhile blijven de rest van de landen - ook de omliggende - lekker comfortabel op hun handen zitten.
Wordt het niet eens tijd voor militair ingrijpen?
Nou naar mijn mening doen we enkel PR helpen, UA krijgt absoluut niet voldoende steun!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
bloody schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:40:
is de volgende grootschalige aanval alweer in de maak? Echt niet te hopen zeg...
[Twitter]

[...]
Rusland meld net dat de 'Demilitarisatie van Oekraine' is afgerond: :+
"Given that the Armed Forces of Ukraine have not been fighting with their weapons for a long time, we can say that the goal of our SVO to demilitarize Ukraine has been achieved," Vasily Nebenzya, Permanent Representative of Russia to the United Nations, said.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C40m_KiqZyY?hl=en

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

beany schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:05:
https://nos.nl/artikel/25...van-oorlog-tegen-oekraine

[...]

Ah, het is nu wel een oorlog in Oekraine!

Algehele mobilisatie in Rusland in 3...2...1...

En dus zal het in Oekraine nog heftiger gaan worden ben ik bang. Ze houden daar al met moeite stand, dit gaat echt de verkeerde kant op. Ik hoop dat de EU de leveringen op tijd flink kan opschroeven en dat de US bij zinnen komt en weer gaat leveren.
Shoigu is al druk bezig met de voorbereiding:

400K pax is te regelen, Hoe die te vervoeren is wat lastiger. Met het huidige 'fabricage'-niveau van pantser zal eind van het jaar lastig worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:29
En wij maar terughoudend zijn, als westerse landen. De meat grinder nog verder opvoeren op het moment dat de munitie van Oekraïne op raakt.

Wat een ellende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
Tens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:44:
[...]

[Twitter]
400K pax is te regelen, Hoe die te vervoeren is wat lastiger. Met het huidige 'fabricage'-niveau van pantser zal eind van het jaar lastig worden.
Waar basseer je dat op, dat het wel even te regelen is?

Rusland heeft er nogal een handje van dit soort plannen te lekken/bekend te maken. Ze zullen ongetwijfeld wat gaan opbouwen. Is dat 400.000 man? Op papier misschien. In de praktijk zal het waarschijnlijk anders uitpakken.
CornermanNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:32:
En wij maar terughoudend zijn, als westerse landen. De meat grinder nog verder opvoeren op het moment dat de munitie van Oekraïne op raakt.

Wat een ellende
Ik zie juist alleen maar dat er meer en meer word geleverd, zelfs door landen die eerst niets deden en/of bijna niets hadden (zie Kosovo). De enige in het bondgenoot die nu weinig tot niets leveren zijn de Amerikanen. Is dat vervelend? Zeker. Einde van de wereld? Denk het niet.

Er hangt een heel raar doemerig sfeertje in dit topic. Geen idee waar dat vandaan komt maar opvallend is het wel.

[ Voor 33% gewijzigd door Muncher op 22-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mektheb
Muncher schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Rusland heeft er nogal een handje van dit soort plannen te lekken/bekend te maken. Ze zullen ongetwijfeld wat gaan opbouwen. Is dat 400.000 man? Op papier misschien. In de praktijk zal het waarschijnlijk anders uitpakken.

[...]

Ik zie juist alleen maar dat er meer en meer word geleverd, zelfs door landen die eerst niets deden en/of bijna niets hadden (zie Kosovo). De enige in het bondgenoot die nu weinig tot niets leveren zijn de Amerikanen. Is dat vervelend? Zeker. Einde van de wereld? Denk het niet.

Er hangt een heel raar doemerig sfeertje in dit topic. Geen idee waar dat vandaan komt maar opvallend is het wel.
toon volledige bericht
Als ik voor mijzelf mag spreken, ben ik er steeds en steeds meer voorstander van we zelf actief ons ermee gaan bemoeien.
Kappen en terug je hok in Rusland, en klaar ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 23:48
[...]

[...]
Die 400.000 mensen bij elkaar krijgen lijkt me eigenlijk het meest realistische deel van dit verhaal. Om daar ook twee "combined arms" legers van te maken, heb je, in de klassieke betekenis van combined arms een enorme hoeveelheid materieel nodig. Zolang het Rusland al niet lukt om dagelijkse verliezen kwalitatief gelijkwaardig te vervangen klinkt het niet heel waarschijnlijk dat hun industrie dat kan leveren.
Ook zinnige trainingscapaciteit leek bij de vorige grootschalige mobilisatie /opschaling een flinke bottleneck te zijn.

Meest aannemelijk lijkt me dat dit enorme hoeveelheden z/storm-troepen gaan worden, waarbij de definitie van "combined arms" simpelweg wordt aangepast tot een combinatie van Kalashnikovs en handgranaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:29
@Muncher we ontnemen zo Oekraïne kansen en zo duurt het langer, en ook meer Russen in de meat grinder is ook iets wat je niet zou moeten rekken.

Misschien kom ik doem denkend over, dat ben ik niet ik denk nog steeds dat Oekraïne gaat winnen.

Alleen de tijd die wij denken te hebben is wat mij betreft niet zoveel als menig westerse regering denkt.

Buiten het feit dat er Rusland gezinde politieke stromingen, hier en in het buitenland zijn die op posities zijn gekomen of gaan komen die de boel verder kunnen ophouden.

Dit moet zo snel mogelijk stoppen. Uiteraard met Oekraïne als overwinnaar en definitieve overwinnaar.

We hebben zoveel luxe gewoon niet qua tijd die we denken te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
We hebben tijd zat. Enige wat we moeten doen is UA voldoende bewapenen en dat lijkt er nu ook wel aan te komen. Enerzijds de Tsjechische aktie, ten tweede de Europese wapenindustrie die op stoom lijkt te komen, maar ook in de VS lijkt er nu wat te bewegen. De positie van Moscow Mike staat onder druk, maar de democraten geven aan hem te willen redden in ruil voor het in stemming brengen van de 60 Miljard voor UA.

Ondertussen wordt Rusland er niet sterker op. Dat zie je bv de laatste maanden aan de verhouding APC's/Tanks die vernietigd worden. Steeds minder tanks, dus blijkbaar is de voorraad iets minder oneindig dan ze voor doen komen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:44:
[...]

[Twitter]
Moment dat de russen zeggen dat het buiten regent, is mijn stille hoop dat iedere weldenkend mens de deze invasie (ge)volgt heeft even de handjes buiten de deur houd en 99,999999% kans dat het droog is en geen vuiltje aan de lucht is.

En nog een reden om de RU raffinaderijen stuk voor stuk te slopen, de treinen die het meeste vervoer doen lopen wellicht niet op elektra, maar diesel loc's ? (maakt me eigenlijk niet uit) .. en vrachtwagens rijden ook minder handig op lucht.

maar anyway hoeveel mobik's er ook komen wat vervelend is, als je dat door de gehaktmolen moet halen maar geloof nooit dat het training genoeg heeft om vliegtuig te vliegen of andere ingewikkelde machines te besturen.

kortom laten we even omdenken!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Omdat de leveringen van Kosovo in de praktijk een druppel zijn op de gloeiende plaat. NAVO valt of staat bij VS. En we hebben deze zomer verkiezingen EP en midden herfst verkiezingen VS. Die zien er beide niet goed uit.

Er hangt in het Westen een nuchter sfeertje :z geen idee waar dat vandaan komt maar opvallend is het wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zo dit is wel een aparte die ik niet verwacht ..

Jerie in "De situatie binnen Rusland" <-- aanslag mogelijk door IS in moskou

ik post hier de link omdat wellicht niet iedereen dat topic checkt lijkt me niet nodig om discussie verder in dit topic te doen

leek me derhalve wel nieuwswaardig voor volgers hier.

Tja vanalles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Toch weer een raffinaderij geraakt :)

[ Voor 63% gewijzigd door user109731 op 23-03-2024 06:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njCkBMQd-JyVrxWZ4L24uNWez_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQsK8aakkTTFDyp4ZG6jAvj8.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Jerie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:13:
[...]

Omdat de leveringen van Kosovo in de praktijk een druppel zijn op de gloeiende plaat. NAVO valt of staat bij VS. En we hebben deze zomer verkiezingen EP en midden herfst verkiezingen VS. Die zien er beide niet goed uit.

Er hangt in het Westen een nuchter sfeertje :z geen idee waar dat vandaan komt maar opvallend is het wel.
Kosovo was een voorbeeld. Er lopen veel EU initiatieven om meer munitie e.d. te leveren, productie word verder opgeschaald (fabrieken die door Duitsland worden gebouwd o.a.).

Over die verkiezingen: laten we dat eerst eens afwachten. Er werd ook moord en brand geschreeuwd toen Wilders werd gekozen mbt UA. Dat lijkt ook mee te vallen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
user109731 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 05:43:
Toch weer een raffinaderij geraakt :)
[Embed]
Dat zijn toch weer 120.000 vaten per dag. Geen kleintje!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:33:

Kosovo was een voorbeeld. Er lopen veel EU initiatieven om meer munitie e.d. te leveren, productie word verder opgeschaald (fabrieken die door Duitsland worden gebouwd o.a.).

Over die verkiezingen: laten we dat eerst eens afwachten. Er werd ook moord en brand geschreeuwd toen Wilders werd gekozen mbt UA. Dat lijkt ook mee te vallen.
Afwachten is het credo. Ja, dat kan ik ook goed, niets doen dat is niet zo moeilijk. Net zoals zovelen wilden afwachten tot Rusland daadwerkelijk Oekraïne binnen zou vallen. Gelukkig werd er achter de schermen niet afgewacht. Want dan was deze oorlog heel anders verlopen.

Met sommige zaken kun je niet afwachten. Daar moet je op anticiperen (hier zijn meerdere gradaties in te bedenken). Als je afwacht, dan is het te laat. Voorbeeld: gezonde levensstijl. Je kunt niet ongezond leven en afwachten tot je ziek wordt om dan vervolgens te gaan anticiperen. Dat is hier net zo. De hele geopolitiek mbt 'Poetin' is vanuit Westerse optiek een gevalletje afwachten geweest.

Volgens jou is er dan sprake van paniekvoetbal. Volgens mij is de nood dermate hoog dat als de rapen gaar zijn we het bokje zijn. Omdat we te lang hebben afgewacht, te weinig voorbereiding.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Veel berichten over de Krim. Hopelijk is er wat geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

user109731 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:16:
Veel berichten over de Krim. Hopelijk is er wat geraakt.
[Embed]
Het gaat behoorlijk los inderdaad, veel berichten dat er van alles geraakt zou worden. Wat is nog onbekend overigens.

Kerchbrug is weer dicht, maar dat is standaard procedure lijkt het. Dat mensen nog over dat ding heen durven te rijden overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
Ook Bilhorod onder vuur.

Dit ziet er heftig uit in Sevastopol

Ook in Belgrod lijkt er wat aan de hand

[ Voor 56% gewijzigd door Barfman op 23-03-2024 22:08 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:44
Verschillende ontploffingen vlak bij elkaar. Wat ze wilden raken is dus geraakt. Wel zie je dat er iets uit de lucht wordt geschoten, maar voor mij lijkt het er op dat dat een drone is geweest. Ik ben benieuwd wat er geraakt is.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De kiloknaller krijgt plots een andere betekenis:

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ukraine did not receive calls from the United States to cease attacks on Russian oil refineries, according to the advisor to the head of the Office of the President of Ukraine, Mykhailo Podolyak. Earlier, the media reported on Washington's alleged request to Kyiv.

He denied the reports that the United States supposedly demanded from the Ukrainian side to refrain from striking Russian oil infrastructure, calling them "fake information."

"No one will dictate terms of conducting this war to Ukraine after two years of full-scale war," Podolyak said.

He adds that Ukraine "can de-oil the tools of waging war" of the aggressor under international law.

"Fuel is a primary tool of waging war. Ukraine will destroy fuel infrastructure," he concluded.

https://newsukraine.rbc.u...t-strikes-1711118430.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Leek me ook al heel vreemd. Het waren niet nader genoemde onbekende bronnen volgens de media die dit zouden hebben gezegd. Bovendien heeft de US helemaal geen baat bij een dergelijke uitspraak.

Dan weet je eigenlijk al genoeg.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7xS0pmgJpHxe5zEgCZGZuYNlJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZa9PBwmR6LDHKOV5wUZIA6N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door beany op 24-03-2024 07:00 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Wederom weer een cruise missile door het luchtruim van Polen onderweg naar Lviv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkLTDwmyeEfoE0Gd-7i9vI3ySgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW21TyUbxJBSKkXX7IbmfLoE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:24
gise schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:18:
Wederom weer een cruise missile door het luchtruim van Polen onderweg naar Lviv.

[Afbeelding]
Jammer dat Polen die niet uit de lucht schiet. Op de grens zal genoeg AA staan denk ik? Iets meer lok op stuk. Scheelt ook een mogelijke missile op UA

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

redwing schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Verschillende ontploffingen vlak bij elkaar. Wat ze wilden raken is dus geraakt. Wel zie je dat er iets uit de lucht wordt geschoten, maar voor mij lijkt het er op dat dat een drone is geweest. Ik ben benieuwd wat er geraakt is.
Er zijn geruchten dat het om twee schepen gaat
[Twitter: https://x.com/michaeldweiss/status/1771803235558330599?s=46]

nope

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
bloody schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Er zijn geruchten dat het om twee schepen gaat
[Embed]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkwZPLMl1RkAsfb--0fq9T4uwSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5xiuyxFCAw6VbOuwO1BvAre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjTFr9ImJMoXoB58jk1oCWaHLMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMJeOE3qnrv8EXRJeo44g0KG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUyiWba8ZmZgRYBZiFS-RacEh1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIOvUi1d5D8eluNUIv8Wwv9U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door gise op 24-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwo6eVRW3k3xxmraWe4Y1fOOGlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fA50oBfLayPRn1bc98Dn7H1q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZZY_pINaeVnESIDiBffUzvWEuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RnIhICVqyV2rhV04inCp8D29.png?f=fotoalbum_large

De bron heeft een draadje met meer info/stats over het gebruik van FPV drones.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muncher
beany schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Twitter]

De bron heeft een draadje met meer info/stats over het gebruik van FPV drones.
Er staat veel interessante info in deze thread. Omdat niet iedereen Twitter heeft of wil, hierbij de volledige thread.

https://threadreaderapp.com/thread/1771699009616306178.html

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Als ik me niet vergis, zijn er nu nog maar 3 Ropucha's actief in de Zwarte Zee. De Yamal en Azov staan op Wikipedia inmiddels op Uncertain operational status

[ Voor 10% gewijzigd door SkiFan op 24-03-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
SkiFan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:44:
Als ik me niet vergis, zijn er nu nog maar 3 Ropucha's actief in de Zwarte Zee. De Yamal en Azov staan op Wikipedia inmiddels op Uncertain operational status
Je moet goed opletten. Heel goed. Er zijn een aantal Ropucha class schepen verbonden aan ze Zwarte Zee vloot. Vlak voor de start van de invasie zijn er echter een paar uit andere vloten aan toegevoegd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@asing Klopt, daar heb ik rekening mee gehouden. Volgens mij varen er ook nog 2 kleinere landingsschepen rond uit de aligator klasse. De transportcapaciteit is hiermee flink verminderd. Shaping the battlefield.

[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 24-03-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De schade: 2 schepen, 3 vliegtuigen, en een commandopost? Zouden daar nog officieren hebben gezeten?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Suchomimus deze morgen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Storm Shadow Strikes Destroys Black Sea Fleet Communication Centre in Sevastopol

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukraine Claims to Have Hit Two Ropucha-Class Ships at Sevastopol: The Azov and Yamal

En ik had wel de sheet bijgewerkt met geraakte raffinaderijen maar deze nog niet gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijkO-rRMDvd2x0_2h6ZCZC9mVYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f57XnwJrSpstcz0wG7UegDf4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgiBBSgzEC4bqh3HvuO_vEQtdUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4g1RuZyusbBchwOIwbLzI0Km.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De oorspronkelijke bron (dus niet de mensen die het allemaal zijn gaan tweeten) voor de vernietiging / beschadigen van de 3 SU-27's is op zijn minst verdacht te noemen. Doet zich voor als Russische Telegrammer, schijnt bij iedere ministerie en overheidsinstelling ''sources'' te hebben, maar de mensen die op hem reageren zijn voornamelijk Oekraïners. Zo op het eerste oog zou ik het niet vertrouwen.

https://t.me/kremlin_secrets

Beelden van die schepen zullen wel snel volgen, kan me niet voorstellen dat er Storm Shadows ingezet zouden zijn op non existente schepen. Ook weer een beschamende prestatie van de lokale luchtverdediging.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 24-03-2024 13:36 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:35:
De oorspronkelijke bron (dus niet de mensen die het allemaal zijn gaan tweeten) voor de vernietiging / beschadigen van de 3 SU-27's is op zijn minst verdacht te noemen. Doet zich voor als Russische Telegrammer, schijnt bij iedere ministerie en overheidsinstelling ''sources'' te hebben, maar de mensen die op hem reageren zijn voornamelijk Oekraïners. Zo op het eerste oog zou ik het niet vertrouwen.

https://t.me/kremlin_secrets

Beelden van die schepen zullen wel snel volgen, kan me niet voorstellen dat er Storm Shadows ingezet zouden zijn op non existente schepen. Ook weer een beschamende prestatie van de lokale luchtverdediging.
Het gaat om beschadiging door 'falling debris' van de missile(s). Dat lijkt me mogelijk, bijvoorbeeld als je die SAM ziet die in de lucht ontploft. Één van de 3 zou er slecht aan toe zijn, de andere twee kunnen waarschijnlijk wel gerepareerd worden.

[...]
De inslag vond in korte tijd plaats. Dat maakt verdediging lastig.

Er zullen binnenkort wel satellietbeelden van zijn die zijn interessanter dan het eeuwige welles nietes spelletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Het gaat om beschadiging door 'falling debris' van de missile(s). Dat lijkt me mogelijk, bijvoorbeeld als je die SAM ziet die in de lucht ontploft. Één van de 3 zou er slecht aan toe zijn, de andere twee kunnen waarschijnlijk wel gerepareerd worden.
*knip* Bronnen discussie is ergens anders

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 24-03-2024 15:14 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:53
*knip* Voegt niets toe.

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 24-03-2024 15:16 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

*knip* achterwege laten.

[ Voor 61% gewijzigd door teacup op 24-03-2024 15:17 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 23:48
In de hoop niet weer een bronnendiscussie te starten/gaande te houden (reacties graag in het betrouwbare bronnen topic):

Het "er bestaan geen betrouwbare Russische bronnen" argument is een beetje vermoeiend aan het worden. Wanneer een Russisch telegramkanaal begint over Oekrainse verliezen zijn ze chronisch onbetrouwbaar, zelfs wanneer het minder opvallend is dan "4 Patriots, 7 AWACS en een vliegdekschip".

Bij geruchten over Russische verliezen kan je de "welnee, niets aan de hand, het was gewoon een oefening" berichten iha ook gewoon negeren.

Maar tot nu toe is het bij mogelijke Russische verliezen heel erg weinig voorgekomen dat Russische kanalen die onterecht bevestigen.

Wanneer er dus een paar Russische kanalen melding gaan maken van neergehaalde Russische Su-27's (foto's van piloten met rouwband, etc.) is dat m.i. redelijk betrouwbare informatie, zelfs wanneer zo'n kanaal verder vooral propaganda post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
De Russische kanalen zijn vooral handig voor de damage assessment foto’s als die gepost worden. Dan kan je zelf al wel een inschatting maken of de berichten kloppen met de getoonde schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Dat het mogelijk is, daar heb ik het niet over. Ik heb vraagtekens over de bron. Een korte zoektocht op Reddit heeft al laten zien dat deze Telegram in het verleden vrij discutabele dingen heeft gepost.

Maar als je het wilt geloven, prima. Ik wacht wel op iets betrouwbaardere Russische of Oekraïense bronnen.
Zolang je maar niet in hongerstaking gaat tot je die betrouwbare Russische bronnen hebt gevonden want dan wordt het levensgevaarlijk.

Wel is het zo dat die SAM in ieder geval in die richting lijkt te ontploffen, en er zijn ook ooggetuige verslagen dat explosies aldaar (Belbek vliegveld) zijn waargenomen. Want eerst zie je de haven en daarna het centrum. De SAM is een stukje verder weg, en hoog in de lucht. De kans dat er dan brokstukken op je vliegtuigen vallen (die je niet in een hangar hebt staan ¯\_(ツ)_/¯) is vrij groot. Of het ook stuk gaat, is een tweede. Dat men zorgvuldig duidt dat 2 van de 3 slechts licht zijn beschadigd is vrij specifiek, en spreekt voor de auteur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Zolang je maar niet in hongerstaking gaat tot je die betrouwbare Russische bronnen hebt gevonden want dan wordt het levensgevaarlijk.

Wel is het zo dat die SAM in ieder geval in die richting lijkt te ontploffen, en er zijn ook ooggetuige verslagen dat explosies aldaar (Belbek vliegveld) zijn waargenomen. Want eerst zie je de haven en daarna het centrum. De SAM is een stukje verder weg, en hoog in de lucht. De kans dat er dan brokstukken op je vliegtuigen vallen (die je niet in een hangar hebt staan ¯\_(ツ)_/¯) is vrij groot. Of het ook stuk gaat, is een tweede. Dat men zorgvuldig duidt dat 2 van de 3 slechts licht zijn beschadigd is vrij specifiek, en spreekt voor de auteur.
Yamal, azov en wellicht ook de Ivan Khurs geraakt vannacht:

Ik denk dat Ukraine maar snel een Yak-38 op fotoverkenningsvlucht moet sturen zodat we niet op telegram hoeven te vertrouwen. Niet dat ik daar niet graag op zit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:41:
[...]

[Embed]

Ik denk dat Ukraine maar snel een Yak-38 op fotoverkenningsvlucht moet sturen zodat we niet op telegram hoeven te vertrouwen. Niet dat ik daar niet graag op zit.
Volgens https://t.me/Crimeanwind/56189 zou het niet Azov zijn maar Minsk die al eerder beschadigd was en die ze wilden repareren.
There is information that the Ukrainian Armed Forces hit not the Azov, but another large landing craft, and this was the Minsk.

Let us remind you that the Minsk was already hit by a missile on September 13, 2023 during repairs in the dry dock of Sevmorzavod. Since then, the ship's superstructure has been cut off, and Russia has said it will restore it.

It is also reported that one of the missiles did not explode and got stuck in the Minsk landing ship. If this is true, then an explosion could happen at any minute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
pro_6or schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:41:
[...]

[Embed]

Kunnen we niet een U2 uit de kast halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mektheb schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Kunnen we niet een U2 uit de kast halen?
Dat lijkt me op bloody marine Sunday een prima keuze.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het beloofd weer een grimmige nacht te worden

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Foto van gister met de Yamal en Azov gemarkeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZTPvohsamHuDxhmWfpTfrTsWr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlYVjEA9WU5apbOJKMRoe1gt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
bloody schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:30:
Het beloofd weer een grimmige nacht te worden
[Twitter]
Dat was toch gisteravond?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
mir4dor schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Dat was toch gisteravond?
Ja ook, vandaag weer

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Er zijn iig restanten van scalps gevonden in Sevastopol;

Op de eerste foto’s is niet echt te zien of de schepen geraakt zijn. Notabene, van een is de complete superstructure al verwijderd (eerdere schade)

Wat ze omcirkelen als schade (vermoed ik 😀) lijkt me schaduw van de opbouw, kijk maar naar de schaduw Van de kraan bij de ropucha zonder superstructuur. Zelfde hoek.

[ Voor 17% gewijzigd door pro_6or op 24-03-2024 19:07 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Black Sea Fleet communications hub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuZn9_vZRfkDGGmrXgh530846pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BueeBPwpHr7KMw6FM4YloZnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9cfsj8w8IEckwQ9RBTOAHuxZgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wiuc1thdGEOu00QLe7bR92t3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9M_-x96ug3caDawxrAfKvZjlHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMNZyUg2I7v3rlJafkjVPoeY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* Niet alleen een linkdrop, zelf ook even wat toelichten

[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 25-03-2024 07:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Aanval Sevastopol van gisteravond/vannacht; OSINT onderzoekje met duiding. Geluidssnelheid analyse plus visueel ontploffing staat toe dat plaatsbepaling nauwkeurig kan worden gepeild (niet helemaal waar want er zou ook vertraging zijn zie de update). Plus de al genoemde satelliet foto's.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 24-03-2024 23:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otbPVtohFjARCZIW-Vs7MPLyv7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmQCCVPqQ1aJCsGlQo2bf0vv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nogmaals dan, met de toelichting dat de schade van de Storm Shadows eigenlijk wel meeviel (althans volgens de satelliet beelden). Een kade / pier is geraakt is wel sowieso geraakt. Volgens mij heeft het middelste schip ook een olielek.

En ik zie ook aan bovenstaande post dat er ook geen melding is gemaakt van vernietigde vliegtuigen. Het bevestigd (in zoverre je het kan zonder fotografisch bewijs) dat het Telegrambericht en opeenvolgende tweets onzin waren. Was ook wel te verwachten, want geen enkele credible account maakte er melding van.

Wel lijkt het me enigzins een vrij juicy target om de luchtmacht basis daar eens met drones en die lange afstand HIMARS raketten aan te vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 25-03-2024 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Een deel zit nu zonder stroom.

Bekijk op YouTube
Novocherkassk Power Plant in Rostov Hit By Drones -- 10 Impacts Reported!

[ Voor 26% gewijzigd door asing op 25-03-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
2 van de 9 Power Units (zìjn dat dan turbines?) van de centrale zijn offline gehaald door drone aanvallen.

Meer informatie:
https://newsukraine.rbc.u...in-rostov-1711334728.html

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 25-03-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:46:
[...]

2 van de 9 Power Units (zìjn dat dan turbines?) van de centrale zijn offline gehaald door drone aanvallen.

Meer informatie:
https://newsukraine.rbc.u...in-rostov-1711334728.html
Het is een thermal power plant dus ja, turbines. Overigens niet zo heel vreemd, dat gaat prima samen met de daar veel gebruikte stadsverwarming die weer de restwarmte gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
Deze krachtcentrale staat in Rostov, wat in Rusland ligt. Stond er niet bij, vond het zelf wel handig om even te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Muncher schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Deze krachtcentrale staat in Rostov, wat in Rusland ligt. Stond er niet bij, vond het zelf wel handig om even te weten.
Het staat in de titel van het filmpje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
asing schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Het staat in de titel van het filmpje. :)
Je hebt gelijk. Ik ben geen geografisch wonder, dus dacht ik vermeld het even.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

Muncher schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Je hebt gelijk. Ik ben geen geografisch wonder, dus dacht ik vermeld het even.
Waarvoor dank, Rostov weet ik nog wel maar zodra je vreemdere plaatsen gaat opnoemen is het altijd weer afrvragen waar dat ligt. Om eerlijk te zijn is een linkdump/video-embed zonder verdere toelichting vrij vervelend. Meld even wat er te zien is in het filmpje en maak een korte samenvatting van wat er gezegd word. Niet iedereen heeft de mogelijkheid die beelden te bekijken, ik check dit topic dagelijks 3-4 keer op de telefoon als ik bij de koffiemachine sta bijvoorbeeld. Ik ben gestopt met dagelijks alles te kijken, te veel negativiteit maar korte samenvattingkjes scannen gaat prima.

Zelfs een paar bulletpoints is dan al voldoende.
Waar > rostov, ru (op x km van het front, in het verre oosten etc.)
Wat > dronestrike op thermal power plant, 2/9 turbines offline
Wie > UA heeft de dronestrike uitgevoerd

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 25-03-2024 11:03 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Geolocatie op dit subforum (en elders over zelfde onderwerp) is een rommeltje omdat 1) je te maken hebt met vreemde taal plus vreemd schrift (translit) met alle gevolgen van dien 2) het taaltje van den Rus 'lazy' is 3) plaatsnamen met regelmaat worden hergebruikt (hoe vaak ben je Alexandrië niet tegengekomen in Oekraïne?) 4) er geen GPS coördinaten worden gedeeld (ik zeg niet dat we dat moeten gaan doen btw). Recent met de namen van de vd aanslag had ik hier ook last van, bovendien draaien ze de voor- en achternamen nog wel eens om en hebben ze patriarchische en matriarchische achternaam.

Ik zou je aan willen raden om op je desktop bepaalde tooling in je taakbalk te zetten, zoals bijvoorbeeld Apple Maps op een macOS systeem. Vul je daar een plaatsnaam in, dan is het zo duidelijk waar het ligt. Mits je bovenstaande in achting neemt.

In specifieke geval van Rostov hebben de Russen zelf een oplossing: Rostov-on-Don. Wat dan ironisch genoeg in de Rostov oblast list (soortgelijk probleem hebben ze ook in St. Petersburg).

Is het niet duidelijk, gewoon vragen. Niets mis mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 25-03-2024 12:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mogelijke brokstukken van een 3M22 Zircon raket:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

Bekijk op YouTube
Satellite Imagery Shows One Ropucha Ship Damaged and Heading to Dry Dock After Storm Shadow Strike!

Van de met Storm Shadow geraakte Ropucha schepen is er zo te zien eentje zodanig beschadigd dat deze brandstof lekt en het droogdok in moet. De andere 2 lijken de aanval doorstaan te hebben en ik denk dat deze die lekt ook wel weer opgelapt kan worden. Voorlopig doet dit schip even niet mee.

Ook nog wat materiaal van wat het commando centrum zou moeten zijn. Een groot gapend gat in een dak van een gebouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTpcaDDRu_S0bE3KwQj3D03U-r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOl7JnzWyfWv6ilGrOMxipWN.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een (trieste) mijlpaal behaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:01:
Mogelijke brokstukken van een 3M22 Zircon raket:

[Twitter]

[Twitter]
Experts say the Zircon, if it lives up to what the Russian government says about it, is a formidable weapon. Its hypersonic speed makes it invulnerable to even the best Western missile defenses, like the Patriot, according to the United States-based Missile Defense Advocacy Alliance (MDAA).
Dan is het gelukkig te noemen dat de soep die door de Russen werd aangekondigd in de praktijk toch niet zo heet gegeten wordt. Óf het hypersone deel is minder geweldig, of de Patriot is beter dan verwacht (of allebei natuurlijk).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:09:
[...]

[...]

Dan is het gelukkig te noemen dat de soep die door de Russen werd aangekondigd in de praktijk toch niet zo heet gegeten wordt. Óf het hypersone deel is minder geweldig, of de Patriot is beter dan verwacht (of allebei natuurlijk).
Ja, is ook geen nieuws.

Ook een F-117 is neergehaald d.m.v. timing attack in combinatie met veelvoorkomende pathing.

Het gaat er om wat de risk/reward is, en de cost/benefit analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:44
Jerie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Ja, is ook geen nieuws.

Ook een F-117 is neergehaald d.m.v. timing attack in combinatie met veelvoorkomende pathing.

Het gaat er om wat de risk/reward is, en de cost/benefit analyse.
Ga er maar van uit dat die hypersone standaard op de beste doelen worden gericht. Het is het dus al snel waard om die op wat voor manier dan ook uit de lucht te knallen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Daar gaan we weer. Hoeveel burgerdoden moeten er nog vallen voordat er ingegrepen wordt?

Odessa wordt iig aangevallen nu.

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 25-03-2024 16:53 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46
bloody schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:51:
Daar gaan we weer. Hoeveel burgerdoden moeten er nog vallen voordat er ingegrepen wordt?

[Twitter]

Wie moet er ingrijpen? Wij, de Westerse wereld? Gaat nooit gebeuren want we zijn met z'n allen veel te bang om Ome Putin boos te maken want we hebben straks (mocht deze verschrikking ooit over zijn) geen zin om extra te moeten betalen voor ons gas en olie aan Rusland.

Wat mij betreft beraamt IS de volgende aanslag op het kantoor van Putin. Dan maar op een andere manier..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56

[Twitter]

Burger doden is inmiddels al geen factor meer maar een statistiek. Dus ook al zou er vandaag een bom vallen op een druk bezochte markt met veel doden zal dat geen impact hebben op besluitvorming.

Zoals het bekende gezegde luid: One dead is a tragedy, a million a statistic'.

We zijn al over het tragedie punt heen en we kijken naar statistieken.

Hoewel ik het verder gewoon met je eens ben dat we millitair moeten ingrijpen binnen Oekraine want deze puppetshow met hoe erg we het vinden en we willen 'alles' er aan doen maar ondertussen geven we ze net genoeg om te overleven wat betekent dat er elke dag vele doden vallen moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
asing schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:22:
[YouTube: Satellite Imagery Shows One Ropucha Ship Damaged and Heading to Dry Dock After Storm Shadow Strike!]

Van de met Storm Shadow geraakte Ropucha schepen is er zo te zien eentje zodanig beschadigd dat deze brandstof lekt en het droogdok in moet. De andere 2 lijken de aanval doorstaan te hebben en ik denk dat deze die lekt ook wel weer opgelapt kan worden. Voorlopig doet dit schip even niet mee.

Ook nog wat materiaal van wat het commando centrum zou moeten zijn. Een groot gapend gat in een dak van een gebouw.
Kan aan mij liggen maar de schade van zo'n Storm Shadow valt me eigenlijk behoorlijk tegen of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
schumi2004 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Kan aan mij liggen maar de schade van zo'n Storm Shadow valt me eigenlijk behoorlijk tegen of zie ik het verkeerd?
Zo te zien sloegen ze in naast het doel. Het valt uiteraard tegen als je het vergelijkt met het schip wat ze raakten in Feodosia, maar dat ding lag vol met munitie. Ook die ene in het droogdok van Sevastopol was daarna slooprijp.

Dus ik denk dat ze het doel misten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:02
Vanavond bij de BBC 2:

Ukraine: Enemy in the Woods
https://www.bbc.co.uk/programmes/m001xr50

Om 22:00 NL tijd:
A single Ukrainian infantry company find themselves in a life or death battle to defend the eastern front against intense Russian attacks. This is an extraordinary portrait of lives compromised by the turmoil of a bloody war, filmed by Ukrainian soldiers.

With exclusive access to a tightly controlled front line, the film follows the mission of a special battalion as they undertake a single deployment on one of Ukraine’s most violent battlefronts, a snow-covered forest near Kupyansk. Their mission is to defend a railway line, a key strategic asset that, if captured, will enable Russia to mount a direct attack on Ukraine's second largest city, Kharkiv.
Ik werd er op geattendeerd via de Guardian :
‘I’ve never seen war shown like this’: film-maker captures Ukraine conflict from soldiers’ view
https://www.theguardian.c...ukraine-war-soldiers-view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 22:10
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door murphydrz op 25-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
duvekot schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:31:
Vanavond bij de BBC 2:

[...]

[...]

toon volledige bericht
Thanks, staat gepland voor opname nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03

[Twitter]

Het klinkt heel cynisch, maar misschien doet het Duitsland over de brug komen met lange afstands Taurus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:41
Vanavond bij de BBC 2:

[...]

[...]

toon volledige bericht
Pfoe, heb al best veel gezien, maar zo in elkaar gezet erg indrukwekkende persoonlijke docu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
brecht_vb schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Het klinkt heel cynisch, maar misschien doet het Duitsland over de brug komen met lange afstands Taurus.
Nee, vergeet de Taurus. Er spelen veel te veel belangen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBDIWBtC7Sn0iyorpDCAUn1eOZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7cTsgY9P8fEprbwshNVpruy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is blijkbaar ook een ander RU schip geraakt. Deze keer geen seababies of SCALPs/StormShadows maar met een Neptune raket.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Drone wars:

Zo groeien we langzaam naar een situatie waarin gamers de oorlog gaan winnen. :?

Ik wordt oud.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:35:
Drone wars:

[Twitter]

Zo groeien we langzaam naar een situatie waarin gamers de oorlog gaan winnen. :?

Ik wordt oud.
Dit is uiteindelijk wat meer voor het wapen topic. Maar dit is wel de toekomst. Drones, robots en AI komen steeds verder.
Als je denkt dat AI niet geïntegreerd gaat worden bij drones heb je het mis. Dat gebeurd nu in Oekraïne ook al om rondom jamming te komen. In jouw gebeurtenis is er geen mens gewond geraakt terwijl dat wel had kunnen gebeuren als er geen drone op drone interceptie was geweest.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 07:49
Als het alleen nog drones zijn die met elkaar vechtten en er geen levens meer verloren gaan zou het een heel mooie toekomst visie geven. OOrlog per computerspelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
Ze zijn ook bezig met drones die bestuurd kunnen worden vanaf grote afstanden. Zou het dan niet aantrekkelijk worden voor het westen / Amerika om drone operators naar Oekraine te sturen? Die kunnen veilig vanaf een plek ver van de frontline de drones besturen.
Rusland zou er niet eens achter hoeven te komen dat operators uit andere landen deelnemen aan het dronegevecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
technoaddict schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:14:
Ze zijn ook bezig met drones die bestuurd kunnen worden vanaf grote afstanden. Zou het dan niet aantrekkelijk worden voor het westen / Amerika om drone operators naar Oekraine te sturen? Die kunnen veilig vanaf een plek ver van de frontline de drones besturen.
Rusland zou er niet eens achter hoeven te komen dat operators uit andere landen deelnemen aan het dronegevecht.
Lijkt me een zeer geschikt plan voor China en Iran ervaring op te doen aan Russische kant. Oftewel, lijkt me verstandig voor niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

technoaddict schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:14:
Operators uit andere landen is natuurlijk 1 op 1 "boots on the ground" als die met drones RU-troepen aanvallen.

Dat zie ik voorlopig echt niet gebeuren.

Een RU raket die in het Poolse luchtruim verdwaalt voor 39 seconden wordt gevolgd zonder dat die defensief uit de lucht geknald wordt. Er moet nog wel heel wat gebeuren voor non-UA troepen zich actief mengen in de strijd.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 00:19

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie over de vergelijking tussen Turkije/Rusland escalatie en in hoeverre dit in lijn staat met de Russische raket die over Pools grondgebied vloog verwijderd. Graag terug ontopic :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 17:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vanavond bij de BBC 2:

Om 22:00 NL tijd
Was interessant om te zien bedankt voor de tip.

Voor wie geen BBC kan terugkijken hij wordt nog een aantal keer op de BBC uitgezonden (zie link).

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:33
Chaoss schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Was interessant om te zien bedankt voor de tip.

Voor wie geen BBC kan terugkijken hij wordt nog een aantal keer op de BBC uitgezonden.
Dank, zojuist de opname ingesteld voor vrijdag 01:15. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Bekijk op YouTube
Putin's Intel HUMILIATION/Johnson: Ukr Aid By Easter!

TL;DW : johnson gaat de wet voorleggen bij House of representatives, als het goed is voor Pasen.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid