rutgergron schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:32:
[...]
Het geluid van de luchtstroom is niet wat het storend maakt, de fan zelf is ook niet de oorzaak. Het resonerende geluid van de behuizing door de spinnende fan wat een UFO geluid veroorzaakt is uitermate irritant. Het is een mid hoge toon wat zelfs door mijn headset heengaat. Ik hoor het zelfs aan de andere kant van de woonkamer. Had nog geprobeerd het met O-ringen te verhelpen alleen tevergeefs heeft dit niet geholpen. Zowel de Slim als de Pro heeft hier last van.
Ik had zelfs aantal keer PS5 omgeruild in de hoop een goede te treffen maar het is bij allemaal aanwezig. De één stoort zich eraan de ander niet. Zeggen dat de PS5 stil is is natuurlijk subjectief als je slecht gehoor hebt of het geluid maar hard genoeg aan hebt staan overstemd het natuurlijk alles.
Waar een resonantie precies zit is vrij eenvoudig te bepalen: de resonantie verdwijnt als je het betreffende onderdeel aanraakt, omdat daarmee de trillingsfrequentie verandert. Ik ben dus bang dat je niet met een resonantie te maken hebt maar met iets anders, misschien zelfs specifiek voor jouw setup.
Even tussendoor: ik ben al een oude lul, maar mijn gehoor is nog prima. Die irritante katten uit de tuin jagen apparaatjes schrik ik me nog altijd een hoedje van, en waarschijnlijk hoor ik de fluittoon van een (slechtere) CRT TV ook nog, hoewel ik dat niet meer kan uitproberen de laatste 15 jaar.
In tegenstelling tot de meeste andere apparaten gebruikt de PS5 een blower fan. Voordeel hiervan is dat die efficiënt zijn in hun luchtverplaatsing en de stuurbaarheid van de luchtstroom, maar ze zijn niet efficiënt wat betreft geluidsproductie.
(Vanwege de hoge efficiëntie maken de waterpompen in o.a. auto's gebruik van hetzelfde principe).
Aangezien je het over een mid-hoge toon hebt denk ik niet zo zeer aan een resonantie met de behuizing, die zitten over het algemeen veel lager qua toonhoogte (de toon die vrijkomt als je hem als trommel gebruikt), maar eerder in een lager die je hoort of een echte fluittoon in een luchtkanaal (blokfluit effect), en waarschijnlijk precies in een voor jou irritant frequentiebandje.
Lagers willen vaak anders klinken of ze vertikaal of horizontaal staan, luchtstroom in een kanaal kun je weinig aan doen, tenzij je precies hat randje weet te vinden en dit kunt afronden.
Hoe staat de PS5? Staand of liggend?
Bij liggen: leg een onderzettertje midden linksonder (de kant waar je de voet monteert). Sony is "vergeten" een rubbertje op dit randje te doen, net als op de standaard voetjes.
Mijn PS5pro resoneerde met draaiende drive vreselijk met de kast, het onderzettertje heeft dat verholpen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!