Magenof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:43:
Hermen Hulst gaat de doodsteek worden voor PlayStation. Hoe kan je Kojima’s game cancellen maar al die live service slop doorlaten? Niemand koopt fairgames of die nieuwe Horizon rommel…
Wat een zonde, alle goodwill die PlayStation had op een paar maanden volledig weg. Samen met de componenten crisis gaan de komende jaren dodelijk zijn voor PlayStation en Sony.
Ik vermoed dat het allemaal wel zal gaan meevallen met de daadwerkelijke overstappers vanwege einde fysieke media. En goed dat Kojima niet eens is met de beslissing, echter als dat een conflict veroorzaakt dat dusdanig groot is dat SONY besluit de samenwerking te stoppen... tsja... Er is vermoed ik een hele luide groep mensen die zit te klagen hierover, maar ik verwacht dat het weinig zal gaan uitmaken. Het is niet dat XBOX nu zo'n geweldig trackrecord of reputatie heeft dat iedereen daarnaar gaat overstappen.
Zelfs de mensen die ik ken die PS5 fysiek alles aanschaffen hoor ik er niet over. Ja, dat ze het jammer vinden, maar tsja. Ze zijn opgegroeid met PS dus blijven er toch wel. Want vrienden zitten er ook op. Net zoals met Whatsapp en Facebook; er moeten wel héél gekke dingen gebeuren wil men gaan overstappen naar een concurrent.
Ik zie MS na de komende generatie overigens ook niet echt een nieuwe console uitbrengen maar eerder een streaming kastje. Dan is het helemaal klaar met eigendom van games denk ik, gewoon puur en alleen een abonnementsvorm (betaal je niet? dan kun je je aangekochte online library ook niet meer spelen). Overstappen levert al met al ook risico op + je kan je evt. digitale games ook niet meer spelen. Toen ik de PS5 Pro heb aangeschaft heb ik mijn XBSX weg gedaan ondanks dat ik ook daar digitale games heb aangekocht. Jammer maar helaas. Gelukkig waren - op 1 game na - bijna alle games toch wel uitgespeeld en/ of goedkoop beschikbaar bij SONY. Dus het verlies maar genomen.
Ik denk dat de grootste pijn zal zitten in de prijsstelling van de huidige/ next gen hardware. Daar ontkomt echter geen enkele partij aan gelet op dat hardware nu eenmaal schreeuwend duur is door het andere kansloze gebeuren dat AI heet. Kansloos als in; Ik ken veel mensen die het gebruiken, maar NIEMAND die ervoor zou willen betalen. Dat ze nu reclame gaan toevoegen is naar mijn idee dan ook het échte begin van het einde. Hopelijk geeft dat in de nabije toekomst nog hoop op betaalbare hardware...
Aanbod van (nieuwe) games heeft ook elk platform wel last van. Wat is er nu b.v. uitgekomen bij XB dat zoveel beter of meer is dan bij SONY. En dit ondanks de mega overnames.. Mensen lekker maken met teasers over Elder Scrolls en dan 5 jaar later nog niets hebben... En ik geloof niet dat MS deze exclusief uit zal brengen op XB. ALS ze dat wel doen, zijn ze wat mij betreft ook geen haar beter dan SONY.
Maar al met al zie ik dus voornamelijk online een grote menigte schuimbekken over SONY. Ik ben het daar in beginsel ook zeker niet mee oneens... Maar in het echte leven zie/ hoor ik er niemand over. En ik heb best wat PS/ SONY fans in mijn omgeving zitten. Die erkennen het bestaan van XB amper en Nintendo is grotendeels voor kinderen, dus tsja. We zullen het zien. En áls het alsnog zo blijkt te zijn, dikke boeien.
Ik ken ook vrijwel niemand meer die fysieke muziek/ films koopt. Dit terwijl in het begin iedereen die fel tegen het idee van Netflix en co. waren, nu nooit meer iets fysieks kopen. Ze vonden het zelfs vreemd dat ik überhaupt nog een fysieke speler had (niet meer overigens...).
Of we het nu leuk vinden of niet; Digitaal is de toekomst. De enige hoop die ik heb is dat ze niet ook games vol gaan duwen met reclames... Daar trek ik de grens in ieder geval. Reclame = No Buy.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW