Ivm korte kabels: het voordeel is natuurlijk vooral dat het veel netter is dan de te lange kabel nog wat te moeten oprollen en dan samen houden met een cable tie. Om die reden verkies ik ook kabels die zo kort mogelijk zijn.
Wat ik wel iedereen aanraad is eens te checken op hun PS5 of ze met hun kabel de maximum HDMI bandbreedte halen. Dit vind je onder Settings → Screen and Video → Video Output → Video Output Information.
Het heeft bij mij een half jaar geduurd eer ik ontdekte dat dat bij mij helemaal niet het geval was, en lag aan de kabel. Ik kon wel degelijk 4K krijgen, maar niet aan 120Hz met HDR enabled. En ook aan 60Hz had ik nog chroma subsampling (4:2:0) met HDR.
Uiteindelijk kan de PS5 32Gbps aan over HDMI, wat wil zeggen dat je best voor een certified Ultra High Speed kabel gaat (die gaan gegarandeerd tot 48Gbps). Een High Speed kabel is niet voldoende, en sommige kabels die claimen 4K te supporteren zijn eigenlijk High Speed en gaan maar tot 18Gbps, wat welliswaar 4K aankan maar niet aan 120fps met HDR.
Uiteraard speelt je TV zelf ook een rol, en daar heb je dan weer dat niet alle inputs HDMI 2.1 zijn, en je dus ook nog moet zien dat je daar de juiste input gebruikt of je gaat weer niet het maximum uit je PS5 halen.
EDIT: vooraleer sommigen zeggen: waarom niet de standaard kabel die bij de PS5 zat ? Ik moest een afstand van meer dan 3m overbruggen, dus daarom moest ik een nieuwe kabel kopen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Twixie op 19-06-2026 09:48
]