• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Een paar spellen getest, maar zie helaas hetzelfde.

RGB 12b 4L8 HDR10 = kleurvol (60hz fixed)

YCBCR422 8b 4L8 HDR10 = beetje doffe levenloze kleuren (VRR 120hz)

• Ferrando
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:38
Sakkerloot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Ik wilde oorspronkelijk de Pro van Marktplaats halen, maar na een paar berichten wist ik weer waarom ik dat niet doe. Ze willen allemaal meer dan de nieuwprijs hebben, of de nieuwprijs voor een console die meer dan een jaar gebruikt is.

Gisteren bij Sony zelf besteld en was een uur later verzonden. Komt morgen al binnen. Daar is ieder geval nog wel voorraad, voor de 'normale' prijs.
Ja dat dacht ik dus ook in eerste instantie. Daarnaast zijn het ook nog een hoop schimmige accounts die recent aangemaakt zijn zonder marktplaats-recensies. Ik denk dat je echt geluk moet hebben op Marktplaats met toevallig iemand die hem echt amper gebruikt heeft en niet te oud is. Anders gewoon nieuw kopen, zit je ieder geval goed qua garantie en zekerheid

"A life without memes is not worth living." - Socrates

Farabi schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:34:
[...]

Een paar spellen getest, maar zie helaas hetzelfde.

RGB 12b 4L8 HDR10 = kleurvol (60hz fixed)

YCBCR422 8b 4L8 HDR10 = beetje doffe levenloze kleuren (VRR 120hz)
Bijzonder. Bij mij gebeurt dat niet. HDR knalt altijd van het scherm af.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Farabi
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Bijzonder. Bij mij gebeurt dat niet. HDR knalt altijd van het scherm af.
Misschien komt mijn bericht wat erger over dan dat het is. Ik heb wel gewoon kleuren, maar niet zo 'vol' als bij RGB. Ik had hetzelfde probleem destijds ook met mijn XSX op mijn beide oleds C9 en G4.

Maar jij ziet absoluut geen verschil in kleuren? Heb je spiderman remastered? In het hoofdmenu kun je 120hz aan en uitzetten. Dan zie ik zijn rode pak opeens minder rood worden.

In het echt natuurlijk duidelijker, maar kijk naar het blauw en rood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nvsLbUsdCYanFj0imZpHGPmBLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2zOquogAg3fq7vOTNSV0rxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4pXc_DybIgzFiU8MavxrjACwFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaTbVqi6Nml1LufF8LLk6fVo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Farabi op 09-07-2026 10:44 ]

Farabi schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Misschien komt mijn bericht wat erger over dan dat het is. Ik heb wel gewoon kleuren, maar niet zo 'vol' als bij RGB. Ik had hetzelfde probleem destijds ook met mijn XSX op mijn beide oleds C9 en G4.

Maar jij ziet absoluut geen verschil in kleuren? Heb je spiderman remastered? In het hoofdmenu kun je 120hz aan en uitzetten. Dan zie ik zijn rode pak opeens minder rood worden.

In het echt natuurlijk duidelijker, maar kijk naar het blauw en het rood:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie het verschil ja. Als Spiderman nog ergens in PS+ zit, dan kan ik dat wel eens opstarten om te kijken. Nu is rood wel zo'n kleur die in RGB duidelijk beter is dan met chroma subsampling. Wellicht komt het verschil eerder door het downgraden van de kleurdiepte van 12 naar 8 bit. Wel bijzonder, want de PS5 zou wel gewoon 4K 120hz met 12bit kleuren moeten kunnen doorsturen met 422 subsampling.

Anyway, het verschil is inderdaad goed zichtbaar als je het zo naast elkaar legt. Ik zal het ook eens bekijken thuis :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 09-07-2026 10:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

Farabi schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:30:
[...]

In het echt natuurlijk duidelijker, maar kijk naar het blauw en rood:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind de eerste afbeelding juist mooier. :P Oogt veel natuurlijker. Misschien is het in het echt minder, maar in die tweede zit ook een rode gloed over de gebouwen heen in de achtergrond.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Farabi
  • Niet online
Raem schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Ik vind de eerste afbeelding juist mooier. :P Oogt veel natuurlijker. Misschien is het in het echt minder, maar in die tweede zit ook een rode gloed over de gebouwen heen in de achtergrond.
Klopt, dat is mij ook opgevallen. Maar in de praktijk is dat echt niet zo :9

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Raem schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Als Sandman in de stad los loopt heb je natuurlijk veel zand en gele/rode gloed. O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:42
Hulleman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Ik zie het verschil ja. Als Spiderman nog ergens in PS+ zit, dan kan ik dat wel eens opstarten om te kijken. Nu is rood wel zo'n kleur die in RGB duidelijk beter is dan met chroma subsampling. Wellicht komt het verschil eerder door het downgraden van de kleurdiepte van 12 naar 8 bit.

Anyway, het verschil is inderdaad goed zichtbaar als je het zo naast elkaar legt.
Sowieso wel bijzonder dat het 8 bit, als ik de hdmi plaatjes bekijk met hoeveel benodigd zou 12 bit ook gewoon mogelijk moeten zijn

Sowieso ondersteunt de ps 5 gewoon 12 bit. Qua bandbreedte moet dit makkelijk kunnen op 4 k 120 met 422.

Ik krijg zelf ook 8 bit en vermoed, dat het door de receiver komt. Speciaal een Denon x3800h gekocht, maar blijkbaar of de tv rapporteert het verkeerd, maar goed als je op google zoekt ps 5 hdmi 4k 120 herz en 8 bit en receiver. Kom je veel informatie tegen. Zal straks alles eens doorlopen.

Ook Vincent op youtube heeft hier een video over, maar kon deze zo 1 2 niet vinden.

Mocht het niet lukken, dan maar ps 5 rechtstreeks op de tv.

Denon ondersteunt het wel goed.
https://manuals.denon.com/AVRX3800H/na/en/DRDZSYuvqzolrz.php

[ Voor 4% gewijzigd door Dagarkin op 09-07-2026 11:08 ]

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:43

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik ben de afgelopen maanden een gelukkige bezitter van een Ps5 Pro. Maar waar ik maar niet uit kom is, wat is nou het beste voor de Ps5, staand of liggend? Staand vind ik hem mooier, maar als liggend beter is ivm die liquid metal vind ik het ook prima. Ik wil er graag zo lang mogelijk mee doen, wat is verstandig? Hoe hebben jullie de Ps5? :)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:50
NinjaKiwiNL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:09:
Ik ben de afgelopen maanden een gelukkige bezitter van een Ps5 Pro. Maar waar ik maar niet uit kom is, wat is nou het beste voor de Ps5, staand of liggend? Staand vind ik hem mooier, maar als liggend beter is ivm die liquid metal vind ik het ook prima. Ik wil er graag zo lang mogelijk mee doen, wat is verstandig? Hoe hebben jullie de Ps5? :)
Heb weleens voorbij zien komen dat liggend beter is of het zo is geen idee

De mijne ligt in ieder geval staand past die niet in de kast ;)
Staat al vanaf dag 1 staand achter de tv, net als de gewone ps5 ook vanaf dag1 release staand heeft gestaan.

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-07 14:31
Zowel mijn PRO als die van mijn zoon liggen beide. Bij mij kan hij niet staan dus is dat geen optie maar die van mijn zoon zou het mooier zijn als die staat maar zijn kamer is heel erg warm en gezien het verleden met die LM problemen heb ik het voor hem liggend geinstalleerd. Ik durf het niet aan. Zeker ook omdat het niet per see uitmaakt.

• Dagarkin
Dagarkin schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Sowieso wel bijzonder dat het 8 bit, als ik de hdmi plaatjes bekijk met hoeveel benodigd zou 12 bit ook gewoon mogelijk moeten zijn

Sowieso ondersteunt de ps 5 gewoon 12 bit. Qua bandbreedte moet dit makkelijk kunnen op 4 k 120 met 422.

Ik krijg zelf ook 8 bit en vermoed, dat het door de receiver komt. Speciaal een Denon x3800h gekocht, maar blijkbaar of de tv rapporteert het verkeerd, maar goed als je op google zoekt ps 5 hdmi 4k 120 herz en 8 bit en receiver. Kom je veel informatie tegen. Zal straks alles eens doorlopen.

Ook Vincent op youtube heeft hier een video over, maar kon deze zo 1 2 niet vinden.

Het is een bug van de lg tv.

Als ik via de denon de hdmi doorvoer bekijk stuurt de ps 5 pro gewoon 4k 120 422 met 12 bit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dagarkin schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:48:
[...]
Het is een bug van de lg tv.

Als ik via de denon de hdmi doorvoer bekijk stuurt de ps 5 pro gewoon 4k 120 422 met 12 bit.
Dus de denon geeft niet hetzelfde signaal op de output door als binnen komt op de input?

PSN

• Dagarkin
YakuzA schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Dus de denon geeft niet hetzelfde signaal op de output door als binnen komt op de input?
Zo lijkt het inderdaad. Als ik kijk op google schijnt het wel een bug te zijn. Die lg tool 7 x groene toets geeft het verkeerd terug en dan is de default waarde 8.

Lg g5 is trouwens zelf 10 bit dus 12 wordt altijd gedownscaled naar 10.

Kwam onderstaande tegen op avs forum.
https://www.avforums.com/...z-ycbcr422-8b-tm.2386433/
The LG diagnostic cannot determine the bit depth in YCC so will always report 8-bit even if its 10/12-bit.

[ Voor 23% gewijzigd door Dagarkin op 09-07-2026 12:58 ]

Dagarkin schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Ik heb de PS5 direct op de tv en werk met een audio extractor.

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:36
Al jaar en dag een ps5 echter is deze de afgelopen 2 jaar niet aan geweest ivm komst kleine etc. Gisteren weer eens ingeschakeld om wat te spelen, echter merk ik op dat de controler thumbsticks enorm plakken. Ik ben zelf altijd erg zuinig en schoon, dus dit was raar. schoonmaken lukt een beetje maar het plakken blijft. volgens mij is dit het rubber van de thumbsticks welke aan het vergaan is. (nog nooit eerder bij een ander PS controller gehad overigens).

Om hiervan af te komen kan ik gewoon nieuwe rubbertjes voor de originele thumbsticks kopen zoals deze ?

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54

Lapras

Ice beam

basjuhh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:09:
Al jaar en dag een ps5 echter is deze de afgelopen 2 jaar niet aan geweest ivm komst kleine etc. Gisteren weer eens ingeschakeld om wat te spelen, echter merk ik op dat de controler thumbsticks enorm plakken. Ik ben zelf altijd erg zuinig en schoon, dus dit was raar. schoonmaken lukt een beetje maar het plakken blijft. volgens mij is dit het rubber van de thumbsticks welke aan het vergaan is. (nog nooit eerder bij een ander PS controller gehad overigens).

Om hiervan af te komen kan ik gewoon nieuwe rubbertjes voor de originele thumbsticks kopen zoals deze ?
Waarschijnlijk wel. Ik heb dit soort rubbertjes ook al jaar en dag op mijn PS4 en PS5 controller. Degene met meer grip vind ik zelfs nog beter.

• Dagarkin
Hulleman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Ik heb de PS5 direct op de tv en werk met een audio extractor.
Ja zelf volledige upgrade gedaan het begon met een oude Yahama receiver, toen direct 1 gekozen met redelijke hmdi 2.1 support. Ook juist fijn zo min mogelijk kabels naar de tv.

Ik geloof het eerst nu ook wel laat 120 ook staan op automatic pers icm filmmaker modus en dynamisch contract uit en all op 100 en kleur temp op 50 erg mooi.

Ook trouwens de video gevonden van Vincent waarhij rond minuut 6.00 de bug aantoont icm lg schermen. Ook laat hij via Denon zien wat output is van de ps 5 mooi 12 bit.

Je kunt nog proberen om ze schoon te maken met Dasty Classic. Dat heeft voor mij ook met diverse oudere controllers geholpen tegen het plakken.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

koboy

Heb een idee voor een icon

Dat is de weekmaker die langzaam uit het plastic zweet. Zoals @raem al zegt met een wat agressiever schoonmaakmiddel schoonmaken. Ikzelf gebruik een simpel huismerk supermarkt nat schoonmaakdoekje, eventueel wat spiritus. Hiermee krijg je ze bijna helemaal schoon. Het laatste beetje plak speel je er snel genoeg vanaf.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:36
Had al natte doekjes geprobeerd, maar ga ook eens met antivet zoals dasty of st marc proberen of alcohol en als dat niet helpt bestel ik de nieuwe rubbertjes.
koboy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Dat is de weekmaker die langzaam uit het plastic zweet. Zoals @raem al zegt met een wat agressiever schoonmaakmiddel schoonmaken. Ikzelf gebruik een simpel huismerk supermarkt nat schoonmaakdoekje, eventueel wat spiritus. Hiermee krijg je ze bijna helemaal schoon. Het laatste beetje plak speel je er snel genoeg vanaf.

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:14
Shaker74 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Zowel mijn PRO als die van mijn zoon liggen beide. Bij mij kan hij niet staan dus is dat geen optie maar die van mijn zoon zou het mooier zijn als die staat maar zijn kamer is heel erg warm en gezien het verleden met die LM problemen heb ik het voor hem liggend geinstalleerd. Ik durf het niet aan. Zeker ook omdat het niet per see uitmaakt.
Maakt dat echt een verschil? rechtop en plat? Want dan ga ik hem straks plat neerzetten

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:49

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Soppyscroll schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:35:
[...]

Maakt dat echt een verschil? rechtop en plat? Want dan ga ik hem straks plat neerzetten
Zowel de nieuwe 825GB Slim modellen als de Pro hebben v.z.i.w. geen last van de liquid metal problemen omdat Sony de koelelementen heeft aangepast. Dus je kan hem zonder zorgen rechtop zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Militia Pilot op 09-07-2026 16:52 ]

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:37
basjuhh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:03:
Had al natte doekjes geprobeerd, maar ga ook eens met antivet zoals dasty of st marc proberen of alcohol en als dat niet helpt bestel ik de nieuwe rubbertjes.

[...]
Ik heb dit ook al eens gehad met controllers die langer niet gebruikt zijn, mijn ervaring is dat het na een tijdje vanzelf weer verdwijnt. Dus schoonmaken met dasty kan altijd, maar misschien kun je even een paar speelsessies aankijken voor je nieuwe erop zet
Hey Gamers,

Om het overzicht een beetje erin te houden, heb ik de berichten over het bestellen van de Playstation verplaatst naar het topic Beschikbaarheid en levertijden van de Playstation 5. Mijn vriendelijk verzoek dan ook om dat gesprek over de levering van de Playstation 5 en de Playstation 5 Pro daar verder te voeren. Deze kun je vinden op: [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Bedankt alvast en Game On!

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Soppyscroll schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:35:
[...]

Die van mij (OG PS5) staat al sinds de release rechtop zonder issues, dus ik denk niet dat het veel uitmaakt. Belangrijkste is dat er voldoende ruimte is om te ventileren.

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik heb er nu veel over gelezen, filmpjes gekeken, en vaak eindigt het met: het zou opgelost moeten zijn, maar het advies blijft om hem liggend te houden als je 100% zeker wil zijn. Ik kan gelukkig de PlayStation op beide manieren hebben, en omdat die nu zoveel duurder is geworden sinds ik hem gekocht heb + bijna overal uitverkocht, kies ik er voor om hem maar liggend te houden.

De nieuwe Let's Talk Playstation is er, in deze escalerende week staat voor Mystic de volgende ingrijpende gebeurtenissen centraal:
  • Massale Woede Richting Sony, Mystic ziet dat de gaming-community (en zelfs de politiek) keihard terugslaat tegen het schrappen van fysieke media, terwijl Sony de storm bewust probeert te negeren.
  • Hij verwerkt de klap van 3.200 ontslagen bij Microsofts Xbox-divisie, waarbij studio's worden ontmanteld of afgestoten.
  • Onzekere Toekomst omdat de industrie in een ongekende overgangsfase zit waarin de stabiliteit van grote studio's volledig is verdwenen.
Dat en nog meer in deze nieuwe aflevering.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:14
Linksquest schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:04:
De nieuwe Let's Talk Playstation is er, in deze escalerende week staat voor Mystic de volgende ingrijpende gebeurtenissen centraal:
  • Massale Woede Richting Sony, Mystic ziet dat de gaming-community (en zelfs de politiek) keihard terugslaat tegen het schrappen van fysieke media, terwijl Sony de storm bewust probeert te negeren.
  • Hij verwerkt de klap van 3.200 ontslagen bij Microsofts Xbox-divisie, waarbij studio's worden ontmanteld of afgestoten.
  • Onzekere Toekomst omdat de industrie in een ongekende overgangsfase zit waarin de stabiliteit van grote studio's volledig is verdwenen.
Dat en nog meer in deze nieuwe aflevering.

[YouTube: PlayStation Is Ignoring The Disc Controversy, And People Are NOT Having It. - [LTPS #734]]
Ben bang als XBOX wegvalt als console zijnde dat de monopoly positie compleet is en dat alles tegen de hoofdprijs verkocht zal worden.

PSN : Geraedus

Ik ken het gevoel, en dit speelt ook erg door mijn hoofd, ben zelf voor een artikel zelf bezig met punten te verzamelen, maar ik kan je zeggen, ik word er niet vrolijk van en vraag me ook echt af waar dit heen gaat.

• Ferrando
Geraedus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Ben bang als XBOX wegvalt als console zijnde dat de monopoly positie compleet is en dat alles tegen de hoofdprijs verkocht zal worden.
Wie wat dat de EU dan om de hoek komt kijken. Daar zijn ze doorgaans niet zo dol op monopolies.

Ik zie het nog wel eens gebeuren als Sony echt de discs gaat verbannen, dat ze hun playstations open moeten stellen aan bijv steam/epic/gog etc.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:56
Ferrando schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:10:
[...]

Wie wat dat de EU dan om de hoek komt kijken. Daar zijn ze doorgaans niet zo dol op monopolies.

Ik zie het nog wel eens gebeuren als Sony echt de discs gaat verbannen, dat ze hun playstations open moeten stellen aan bijv steam/epic/gog etc.
Oja, doet steam deck dat ook? Doet nintendo dat ook?

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Amaze86 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:35:
[...]

Voor Steam zijn wel codes te koop toch? Daar zit je aan Steam als platform vast maar hoef je niet perse daar te kopen dacht ik. Dat is al een hele grote stap beter dan wat Sony nu doet.

Bij Sony zijn Keys voor de PSN store heel schaars, dat zou zeker opengebroken mogen worden!

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 11-07-2026 23:48 ]

Live, Laugh, Toaster bath.

[...]

In Theorie ja, maar Steam games kan je overal kopen.
https://www.kinguin.net/

https://www.g2a.com/

Bijv, in hoeverre het legaal allemaal is geen idee.
Maar je kan hier gewoon Steam / Ea games etc games kopen, code verzilveren in de App en klaar.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Vrijdag

De Goede

Steam op de PlayStation zou ik wel heel tof vinden. Met verschillende keysites en Humble en Fanatical bouw je een mooie bibliotheek op.

Gaat nooit gebeuren natuurlijk :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 22:59
De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

[...]

Steam heeft geen monopolie op PC. Er zijn zat andere stores.

Nintendo verkoopt (nog) fysiek, dus daar heb je concurrentie via fysieke winkels en webshops.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:00
Donstil schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:47:
[...]

Voor Steam zijn wel codes te koop toch? Daar zit je aan Steam als platform vast maar hoef je niet perse daar te kopen dacht ik. Dat is al een hele grote stap beter dan wat Sony nu doet.

Bij Sony zijn Keys voor de PSN store heel schaars, dat zou zeker opengebroken mogen worden!
Niet zo verwonderlijk toch? De PC markt is een open markt. Steam heeft wel een enorm marktaandeel, maar dat komt (gedeeltelijk) door de gamers zelfs, die massaal bij Steam blijven kopen. Terwijl andere stores net zo interessant zijn.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:01
bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:40:
De EU heeft al aangegeven Sony niet te kunnen stoppen als ze met discs stoppen. Ze hebben vrijheid over hoe ze games distribueren naar hun platform. Dat zegt overigens nog niets over mogelijke monopoly positie bij één storefront in een gesloten eco systeem. Daar zie ik de EU wel moeilijk over doen, maar de PS6 is er nog niet dus we weten niet precies wat Sony gaat doen en kan de EU nog niet ingrijpen.
Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?

Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.

• Rossi46
Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Mij lijkt dat wanneer je extra betaald voor een console met disc-reader je toch een garantieclaim kan doen op basis van misleiding?

Je hebt ergens voor betaald waarvan ze wisten dat het overbodig zou worden binnen een jaar.
Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:01
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:42
Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Het valt mij vooral op dat gameshops hier nauwelijks op reageren… je hele omzet gaat wegvallen: dus waarom de PS5 niet nu al boycotten als verkoper? Op de hardware zit al nauwelijks winstmarges voor winkels. Ga je als Mediamarkt of Coolblue voor die 10 euro winst per console nou echt al die moeite doen met verkoop, logistiek, garantieclaims, etc.? Voorheen haalde je de winst uit oa games (en accessoires). Nu heb je 1 partij die jou je winst afpakt, maar blijf je wel doorgaan met de verkoop van consoles? Best naif…
Ik denk dat dat na release van GTA 6 allemaal gaat veranderen.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• Rossi46
Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:34:
Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.

Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar je claim klopt natuurlijk niet. Dat geldt enkel voor PS5 games vanaf 2028. Alle huidige PS5 (en PS4) games kun je gewoon op disc afspelen.
Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.

Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.

Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.

Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Je weet niet welke contracten daar allemaal aan ten grondslag liggen. Het zou zomaar kunnen dat ze momenteel contractueel de verplichting hebben om de consoles aan te bieden.

Overigens zit er bij de games vaak een partij tussen. Die worden niet centraal bij Sony ingekocht. Dat terwijl de consoles wel via Sony (Nederland) lopen.
Dat is waar

Het is zelden zo simplistisch als het lijkt

• Rossi46
Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Dat is nog maar de vraag of zijn claim wel of niet klopt.

Sommigen kopen een PS5 voor aankomende games (zoals bijv. GTA 6) en niet voor de huidige games, laat staan de PS4 games.

Als dan vroegtijdig (lees: vóór EOL) bepaald wordt dat er geen schijfjes worden gemaakt dan zit je met een disc drive die nutteloos is voor zijn beoogde doel. Je kan dan wel zeggen dat je er huidige titels mee kunt afspelen, dat is leuk dat het kan, maar niet iedereen is geïnteresseerd in het huidige aanbod. Anders hadden ze waarschijnlijk de PS5 al eerder gekocht. Dit is een kleine groep, maar deze groep wordt nu wel genegeerd. Niet echt klantvriendelijk.

Iets bekruipt mij dat Sony nu gewoon misbruik maakt van de situatie. Want het is heel moeilijk om GTA 6 te weerstaan dus velen zullen voor GTA 6 hun principe opzij zetten en als je dat eenmaal doet dan is het veel makkelijker om de volgende keer gewoon te accepteren dat een spel digital only is.
GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.

• bRuud83
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:07:
[...]

GTA is een vrij ongelukkig voorbeeld, want dat is nou juist die ene game die vanuit de uitgever enkel digitaal uitgebracht... Daar kun je Sony niet op aankijken.
Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..

De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.

Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.

We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.

• Pro-prutser
bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
De discussie zou niet over fysiek vs digitaal moeten zijn, maar over ownership van licenties. Of het nu digitaal of fysiek is, je koopt een licentie. Bij discs heb je dan nog de vrijheid om te verkopen, maar ook dan kun je de game kwijtraken als het van de server gehaald wordt. Ik vind dat je de rechten voor digitaal gelijk moet trekken met fysiek dus de mogelijkheid hebben om te verkopen en kiezen uit verschillende storefronts. Ook vind ik dat er meer regelgeving moet komen voor aankopen van licenties. Dus koopknop vervangen voor licentieknop bijvoorbeeld. Mensen moeten weten wat ze aanschaffen en niet meer verstoppen in de kleine lettertjes. Je kan je afvragen of 80 Euro nog wel waard is voor een licentie.
Mee eens

Voordeel van een schijfje is ook dat je minder opslag nodig hebt als de game volledig op schijf staat. Vind ik ook wel prettig.

Stoeptegeltje schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Nee daar kan je geen claim voor indienen, waar je voor betaald hebt heb je ook gekregen.

• Rossi46
Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Ik wist dat je enkel hierop zou reageren ..

De vraag is waarom kiest Sony ervoor om tijdens de PS5 leefcyclus al over te gaan naar digital-only en niet vanaf de PS6.

Dit is wel een perfect moment om het aan te kondigen. Want “iedereen” wil GTA 6 hebben, zelfs degenen die anti digital-only waren zijn hiervoor gezwicht. Ik heb de diehards hier op het forum gezien.

We weten ook niet of Sony hier een hand in heeft. Zal mij niet verbazen als Sony de uitgever heeft overtuigd van “de voordelen” om digital-only te gaan.
Ik snap de timing van Sony wel. Helaas 😉

Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃

Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.

bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:08:
Natuurlijk is dat het waard, je krijgt de ervaring waar je een licentie op neemt, altijd zo geweest alleen het lijkt na 40 jaar nu ineens bij gamers binnen te komen dat het zo werkt.

Een koop knop is hierin prima, je Koopt namelijk een licentie. De knop zou pas aangepast moeten worden als er nu “eigendom” op zou staan.

Gaming is een vreemde eend in de bijt eigenlijk, vrijwel nergens in de software markt kan je licenties doorgeven, alleen bij gaming is dat nu zo omdat ze nog op een ouderwetse drager komen. Dus op dat gebied eens dat ze dit gelijk hadden moeten trekken met digitaal.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb zelf met opzet een Pro + discdrive gekocht, om vanaf de intro van de PS6 (ik ging er al vanuit dat die geen discdrive zou krijgen, al is dat nog steeds niet 100% zeker) toch nog gedurende een paar jaar (het gros van de) nieuwe games op disc te kunnen aanschaffen. Die vlieger gaat nu dus ook voor de PS5 vanaf 2028 niet meer op 🙃
Helaas inderdaad. Het komt ze goed uit en ons wat minder.

Ik zou het raar vinden als de PS6 een disc drive versie zou krijgen. Want je kan dan alleen fysieke spellen van voor 2028 spelen. Blu-ray films kunnen ook een argument zijn. Een optionele disc drive zou logischer zijn. Zou mooi zijn als deze uitwisselbaar is met die van de PS5. Eventueel met een aangepast cover. Maar ik denk dat Sony gewoon all digital gaat.

Ik ben tevens bang dat deze keuze van Sony de prijs op de tweedehandsmarkt enorm gaat opdrijven door schaarste en FOMO.

Het zal mij ook niet verbazen dat gesealde PS5 games uit 2027 ergens in de toekomst tegen exotische prijzen verkocht gaan worden onder het mom van dat dit de laatste fysieke games zijn. Maar goed dit is puur speculatie.
Ik vind het wel slim van Sony. Gewoon in één klap stoppen met alle discs. Anders koopt straks niemand nieuwe PS6 games omdat er nog wel een PS5 variant van zou zijn.
Ohja daar heb ik niet eens aangedacht. Goed punt!

• Dagarkin
Uiteindelijk als je het niet eens bent met de koers die ze varen, dan koop je de ps simpelweg niet. Als bedrijf zijn ze zelf de baas in hoe ze hun eigen diensten aanbieden en als ze de voorwaarden goed aangeven, heb je als consument de keus om akkoord te gaan of niet. Als hierdoor het voor Sony niet rendabel is, dan kunnen ze zelf de keuze maken om zichzelf aan te passen, zodat ze weer aantrekkelijk zijn voor gamers.

opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)

Ik vraag me af mensen die nooit een game nieuw kopen, die dragen dan nooit bij aan de ontwikkelkosten van nieuwe games. Vanuit dit oogpunt is het vrij logisch, dat bedrijven het liefst hebben, dat iedereen die hun game speelt hun rechtstreeks betaald.

ik zie zelf wel toekomst is altijd ver weg ;) , zit op een leeftijd, waarbij ik weinig game en daardoor ook niet erg vind om digitaal te kopen. Games fysiek willen hebben, was vroeger mits er ook toffe extra’s bij zaten wel mooi, maar tegenwoordig zie ik prijzen van 200 euro voor dit soort editities, dan is de keuze snel gemaakt. Ironisch had ik paar maanden terug nog Kingdom Deliverance 2 gekocht voor 33 euro(fysiek) en een paar weken terug kon je de royal editie(alle dlc) digitaal 33 euro kopen. Soms geduldig afwachten en als je super principieel bent dan zou ik als je tegen digitaal only bent simpelweg de playstation 6 niet meer kopen.

Tegen de tijd dat de ps 6 er is, kan ik met de games die ik nog wel wil spelen jaren vooruit.

• Pro-prutser
Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Ik besef mij net dat dit niet helemaal het geval hoeft te zijn.

Het is mogelijk dat de PS6 in 2028 uitkomt en dat vanaf dan geen fysieke games meer worden gemaakt.

Had ‘m even niet meer scherp en dacht het om volgend jaar ging. Gelukkig gaat het pas om het jaar erna. My bad 8)7

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:31:
opties zoals meerdere stores, is sowieso niet van toepassing, aangezien je als consument ook terecht kan bij Microsoft, pc en Nintendo, of zelfs Android en Apple (mobile gaming)
Dat hoeft niet uit te maken. Op het moment dat je geen fysieke games kunt kopen krijgt Sony een monopolie op gamesverkoop voor de PlayStation. Er is immers nog maar één winkel. Ook bepaalt Sony of er nog aanbiedingen komen en hoeveel developers verplicht moeten afdragen. De vraag is: zal PlayStation door de EU als Gatekeeper aangemerkt worden?

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.

Sony had altijd al een monopoly op het PlayStation platform maar dat was nog semi gesloten door de fysieke games, nu ze daar mee stoppen krijgen ze een volledig gesloten monopoly en je hebt best kans dat dit er voor gaat zorgen dat ze op de radar van de EU gaan komen.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Nieuwsgierigheidsvraagje:

Je kan het niet helemaal nagaan natuurlijk, maar denk je dat je geld hebt bespaard door games fysiek te kopen ipv digitaal? Zo ja, heb je daarmee de aanschaf vd disc drive hiermee terug verdiend denk je?

Ik begrijp dat het niet alleen maar om het geld gaat, maar ben gewoon oprecht benieuwd.

Kijk je ook blu-ray films?

Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:09
Uiteindelijk als je het niet eens bent met de koers die ze varen, dan koop je de ps simpelweg niet. Als bedrijf zijn ze zelf de baas in hoe ze hun eigen diensten aanbieden en als ze de voorwaarden goed aangeven, heb je als consument de keus om akkoord te gaan of niet. Als hierdoor het voor Sony niet rendabel is, dan kunnen ze zelf de keuze maken om zichzelf aan te passen, zodat ze weer aantrekkelijk zijn voor gamers.
Dit is een logisch uitgangspunt wat mij betreft.

Veel ophef hierover komt wat mij betreft uit het gevoel dat we als consumenten 'recht' hebben op fysiek of iets dergelijks. Maar het is een markt van vraag en aanbod en Sony beslist hoe ze hun spelconsole in de markt zetten.

Net als consternatie over een prijs van €80,-. Dat kan je veel vinden, maar prima, dan koop je het gewoon niet 🤷🏼‍♂️. Er is niemand die je verplicht te kopen en er is geen onrecht als je niet het nieuwste van het nieuwste hebt.

Maar goed, misschien zeggen dit soort argumenten ook vooral veel over hoe ik in het leven wil staan en de gedachte dat we met zijn allen een stuk gelukkiger zouden zijn als we niet continu mee zouden doen aan de race van meer/sneller/beter. Misschien word ik gewoon ouder nu ik volgende maand 37 ben...
Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:57:

[...]

Je kan het niet helemaal nagaan natuurlijk, maar denk je dat je geld hebt bespaard door games fysiek te kopen ipv digitaal? Zo ja, heb je daarmee de aanschaf vd disc drive hiermee terug verdiend denk je?

Ik begrijp dat het niet alleen maar om het geld gaat, maar ben gewoon oprecht benieuwd.

Dit is voor mij wel een inkopper gezien ik vrijwel al m'n games ofwel tweedehands koop en weer verkoop of überhaupt leen van vrienden/familie.

Nu game ik niet gruwelijk veel, ergens tussen de 100-200 uur per jaar geloof ik. Maar met alleen al Gran Turismo 7, Ratchet and Clank:Rift Apart en Spider-Man 2 was ik al €100 verder als ik die digitaal had moeten kopen om die te kunnen spelen.

Maar goed, t is niet dat Sony €100 meer aan me had verdiend. Ik had waarschijnlijk andere keuzes gemaakt en wat meer oudere spellen in de aanbieding digitaal gekocht.

[ Voor 29% gewijzigd door Jovatov op 12-07-2026 13:25 ]

• bRuud83
Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Natuurlijk is dat het waard, je krijgt de ervaring waar je een licentie op neemt, altijd zo geweest alleen het lijkt na 40 jaar nu ineens bij gamers binnen te komen dat het zo werkt.

Een koop knop is hierin prima, je Koopt namelijk een licentie. De knop zou pas aangepast moeten worden als er nu “eigendom” op zou staan.

Gaming is een vreemde eend in de bijt eigenlijk, vrijwel nergens in de software markt kan je licenties doorgeven, alleen bij gaming is dat nu zo omdat ze nog op een ouderwetse drager komen. Dus op dat gebied eens dat ze dit gelijk hadden moeten trekken met digitaal.
De markt bepaald of dat het waard is niet jij of ik. Ik vind het vooral belangrijk dat de consument daar goed over ingelicht wordt en een bepaalde verwachting aan gekoppeld wordt. Veel gamers weten dat helemaal niet.

• Dagarkin
Mog schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Dat hoeft niet uit te maken. Op het moment dat je geen fysieke games kunt kopen krijgt Sony een monopolie op gamesverkoop voor de PlayStation. Er is immers nog maar één winkel. Ook bepaalt Sony of er nog aanbiedingen komen en hoeveel developers verplicht moeten afdragen. De vraag is: zal PlayStation door de EU als Gatekeeper aangemerkt worden?
Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Dat is niet hoe het werkt, je kunt ook naar Android als Apple gebruiker maar toch moest dat platform meer open onder de DMA en met dat in het achterhoofd hebben mensen het dus over het openbreken van het PlayStation platform.

Sony had altijd al een monopoly op het PlayStation platform maar dat was nog semi gesloten door de fysieke games, nu ze daar mee stoppen krijgen ze een volledig gesloten monopoly en je hebt best kans dat dit er voor gaat zorgen dat ze op de radar van de EU gaan komen.
Ja ik zou dit oprecht bijzonder vinden. Met de telefoon hebben bovenstaande volgens mij een extreem marktaandeel en de telefoon zit tegenwoordig ook meer in de hoek van een basis behoefte.

Ik zie de console puur als een luxe behoefte, maar wel benieuwd hoe ze dit willen aanpakken. Het voelt niet echt eerlijk tegenover Sony. Het roept ook veel vragen op, mogen die stores andere games aanbieden. Dan is het volgens mij voor Sony als dit soort wetgeving erop helemaal niet aantrekkelijk om hier uberhaupt een console uit te brengen.

Ik blijf zelf het logisch vinden van luxe behoeftes, als je als consument je werk doet(onderzoek) en je bent het er niet mee eens, dat je zelf de keuze doet, dan koop ik het niet.

Ik kijk indien het zover is. Nu zelf nog volop aan het genieten met de pro.

Ondertussen lekker genieten van het hier en nu. Van de week ook nog Cyberpunk 2077 gekocht ook erg benieuwd naar tov de launch.
Today is a gift enjoy your present

• Rossi46
Pro-prutser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben van mening dat het verkopen van gebruikte games veel minder oplevert dan iedereen 'denkt'.

Ik ben sinds een tijdje bezig met het verkopen van een gedeelte van al mijn games (teveel games en geen tijd met gezin). En het valt me daarbij vies tegen hoeveel tijd ik kwijt ben aan het verkopen. Van A tot Z: uitpluizen welke games te verkopen (en welke dus niet), foto's maken, advertentie aanmaken, onderhanden over de prijs, pakketje klaar maken (incl. kosten voor de nieuwe bubbeltjesenvelop) en vooral het afgeven bij het verzendpunt. Al die stappen maken het verkopen van de wat goedkopere games eigenlijk niet eens meer rendabel. En enkel de nieuwere AAA games leveren nog aardig geld op. En Switch games. Playstation en Xbox nadrukkelijk minder.

Ik vind fysieke games vooral leuk. Ik heb dan iets tastbaars gekocht. Verder vind ik het toch ook wel gedoe (disc wisselen, hopen dat de kids er niet mee aan de haal gaan, verkopen, etc). Als je dan ook nog bekijkt dat het verkopen van een game dermate tijdrovend is dat je veel minder voor de game krijgt dan de verkoopprijs suggereert, maakt mij - als ik er nuchter naar kijk - weinig rouwig om het verdwijnen van de discs.

• Rossi46
Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:54:
[...]

[...]

Ja ik zou dit oprecht bijzonder vinden. Met de telefoon hebben bovenstaande volgens mij een extreem marktaandeel en de telefoon zit tegenwoordig ook meer in de hoek van een basis behoefte.

Ik zie de console puur als een luxe behoefte, maar wel benieuwd hoe ze dit willen aanpakken. Het voelt niet echt eerlijk tegenover Sony. Het roept ook veel vragen op, mogen die stores andere games aanbieden. Dan is het volgens mij voor Sony als dit soort wetgeving erop helemaal niet aantrekkelijk om hier uberhaupt een console uit te brengen.

Ik blijf zelf het logisch vinden van luxe behoeftes, als je als consument je werk doet(onderzoek) en je bent het er niet mee eens, dat je zelf de keuze doet, dan koop ik het niet.

Ondertussen lekker genieten van het hier en nu. Van de week ook nog Cyberpunk 2077 gekocht ook erg benieuwd naar tov de launch.

[...]
Ik ben vooral benieuwd wat Sony gaat doen, als blijkt dat - zoals de geruchten nu zijn - Xbox met een 'disc to digital' progamma komt. Waarbij je je disc 'digitaal' kunt laten maken.

Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken. Playstation games hebben zo'n unieke code echter niet, dus Sony kan de werkwijze van Xbox niet kopieren. Ze zullen met iets anders moeten komen (of niet, zou ook wel weer bij Sony passen).

• bRuud83

[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik beleef al 5 jaar veel plezier aan de PS5 en dat ga ik de komende jaren ook doen. Het is nog afwachten wat de PS6 precies gaat worden. Tegen die tijd ga ik wel de keuze maken of ik voor de PS6 ga of overstap naar PC en de PS5 ernaast blijf gebruiken.
bRuud83 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:28:
[...]

De markt bepaald of dat het waard is niet jij of ik. Ik vind het vooral belangrijk dat de consument daar goed over ingelicht wordt en een bepaalde verwachting aan gekoppeld wordt. Veel gamers weten dat helemaal niet.
Of wij het nou bepalen of niet, ik denk dat het niet lastig is om in te schatten waar de markt naartoe gaat. Nu is er wat gedoe, wordt er wat geroepen op fora en X, maar zodra het 2028 is, gaat de markt gewoon door en blijven we allemaal gewoon gamen. Ingelicht of niet, verstokte gamers gaan echt niet afhaken door deze verandering.

Dagarkin schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:54:
[...]

[...]

[...]
De consument heeft überhaupt een onderzoeksplicht, dat is zelfs vastgelegd, niet alleen met "luxe behoeftes".
Of de telefoon een basis behoefte is doet maar deels ter zake, het gaat ook om de monopoly op het platform wat ze creëren als dat platform een bepaald punt bereikt. het Playstaton platform heeft dat punt wel bereikt, het marktaandeel is veel groter dan dat van bijvoorbeeld Apple op de Smartphone markt.

Of het nog interessant is voor Sony om de Playstation dan in Europa uit te brengen zal een marktonderzoek vereisen maar dat kan nooit een reden zijn om het dan maar niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 12-07-2026 15:21 ]

• Jovatov
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Ik ben sinds een tijdje bezig met het verkopen van een gedeelte van al mijn games (teveel games en geen tijd met gezin). En het valt me daarbij vies tegen hoeveel tijd ik kwijt ben aan het verkopen. Van A tot Z: uitpluizen welke games te verkopen (en welke dus niet), foto's maken, advertentie aanmaken, onderhanden over de prijs, pakketje klaar maken (incl. kosten voor de nieuwe bubbeltjesenvelop) en vooral het afgeven bij het verzendpunt. Al die stappen maken het verkopen van de wat goedkopere games eigenlijk niet eens meer rendabel. En enkel de nieuwere AAA games leveren nog aardig geld op. En Switch games. Playstation en Xbox nadrukkelijk minder.
Tweedehands verkoop is geen heilige graal en als je games voor het volle pond koopt en een aantal jaar later verkoopt dan krijg je er inderdaad niet veel voor. Zeker niet voor de Call of Duty's, F1 of FC van een paar jaar oud.

Maar als je een goede titel (bv de first party exclusives) tweedehands koopt en na een maandje spelen weer op Marktplaats zet, kan je dat normaal gezien voor dezelfde prijs doen. Als je niet de hoofdprijs vraagt, ben je ook weinig tijd kwijt aan onderhandelen. Houd je nog wel de kosten voor de envelop (1 keer een stapeltje halen) en wat tijd kwijt om het bij de wegbrengtoko te brengen. Maar al met al kan je dan voor een handvol euro's gewoon die games spelen.

• Dagarkin
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat Sony gaat doen, als blijkt dat - zoals de geruchten nu zijn - Xbox met een 'disc to digital' progamma komt. Waarbij je je disc 'digitaal' kunt laten maken.

Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken. Playstation games hebben zo'n unieke code echter niet, dus Sony kan de werkwijze van Xbox niet kopieren. Ze zullen met iets anders moeten komen (of niet, zou ook wel weer bij Sony passen).
Wel gehoord van Xbox, maar wist niet dat ze het op deze manier kunnen oplossen ben idd benieuwd of Sony dit dan kan of een andere oplossing.
Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:20:
[...]

De consument heeft überhaupt een onderzoeksplicht, dat is zelfs vastgelegd, niet alleen met "luxe behoeftes".
Of de telefoon een basis behoefte is doet maar deels ter zake, het gaat ook om de monopoly op het platform wat ze creëren als dat platform een bepaald punt bereikt. het Playstaton platform heeft dat punt wel bereikt, het marktaandeel is veel groter dan dat van bijvoorbeeld Apple op de Smartphone markt.

Of het nog interessant is voor Sony om de Playstation dan in Europa uit te brengen zal een marktonderzoek vereisen maar dat kan nooit een reden zijn om het dan maar niet te doen.
Ik zie nu die Nederlands rechtzaak, 29 juni eerste zittingsdag
Binnen enkele maanden na de zitting van 29 juni 2026, zal de rechtbank uitspraak doen over de ontvankelijkheid van de stichting. Daarna komt de rechtbank toe aan een inhoudelijke beoordeling van de vorderingen van de stichting. Wijst de rechter de vorderingen uiteindelijk toe, dan moet Sony de digitale PlayStation-markt openstellen voor andere aanbieders en de geleden schade vergoeden.
Als ik het goed lees, dan over een aantal maand het resultaat ben benieuwd, dit is ruim op tijd voor de ps 6.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Voor mij persoonlijk: ik probeer zoveel mogelijk fysiek te kopen, (PlayStation) games, 4K films, cd’s, vinyl. Je hebt dan zelf het beheer, ik kan dan kijken/luisteren wanneer ik wil ipv zoeken op welke streaming dienst iets staat, of dat het helemaal verwijderd is.

Met PS games had ik dit wel verwacht deze stap, maar ik ben er zeker niet blij mee. Al helemaal niet vanwege die meuk dynamische kortingen die Sony hanteert, waar ik tot nu toe steeds het meest betaal in vergelijking met andere mensen waarbij de kortingen een stuk hoger zijn. Ergens hoop ik ook dat (net zoals Apple met iOS) als ze volledig digitaal gaan, alternative stores moeten gaan aanbieden. Voor nu, lekker fysieke games blijven kopen nu het nog kan :)

• Farabi
  • Niet online
Even over het prijsgedeelte en de grabbelbak-motie.Ik heb heel wat spellen digitaal tussen de €5-€10 gekocht, waar ze nog steeds fysiek op de 2ehands markt minimaal €20 voor vragen, tel daar nog de verzendkosten bij op.

De 2e-hands-markt probeert je ook een poot uit te draaien. PSN heeft gewoon heel vaak superdeals waar niemand aan kan tippen.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Farabi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:
Even over het prijsgedeelte en de grabbelbak-motie.Ik heb heel wat spellen digitaal tussen de €5-€10 gekocht, waar ze nog steeds fysiek op de 2ehands markt minimaal €20 voor vragen, tel daar nog de verzendkosten bij op.

De 2e-hands-markt probeert je ook een poot uit te draaien. PSN heeft gewoon heel vaak superdeals waar niemand aan kan tippen.
Voor kleine indie titels wellicht, maar voor het gros klopt dat niet hoor.

Zie ook: review: Prijsdata toont dat fysieke PlayStation-games tot 50 euro goedkoper k...

• Farabi
  • Niet online
dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:33:
[...]

Zie ook: review: Prijsdata toont dat fysieke PlayStation-games tot 50 euro goedkoper k...
Zijn absoluut geen indie-games. ik hou daar ook niet van :P

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik heb sinds de PS5 niets meer fysiek gekocht, ik geloof het allemaal wel, mis er niets aan :P

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.

• Jovatov
Farabi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:24:

Tweedehandsmarkt is ook een vraag- en aanbodmarkt. Zeker games die fysiek niet veel verkocht hebben überhaupt zijn tweedehands niet makkelijk te verkrijgen en dus duurder. Maar die gaan wel mee met het aanbiedingencircus in de PSN, en thirdpartytitels worden inderdaad digitaal flink goedkoop.

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-07 13:35
Het verkopen van een licentie in een case is toch niet anders dan een fysieke disk?

Nintendo doet dit ook al. Je koopt een cardridge, wat in feite een plastic case voor je code is. Waarna je de game kan downloaden.

Ja het doorverkopen van een game kan niet meer. Maar voor de rest verandert er niet zoveel.

• Pro-prutser
Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben van mening dat het verkopen van gebruikte games veel minder oplevert dan iedereen 'denkt'.

Ik vind fysieke games vooral leuk. Ik heb dan iets tastbaars gekocht. Verder vind ik het toch ook wel gedoe (disc wisselen, hopen dat de kids er niet mee aan de haal gaan, verkopen, etc). Als je dan ook nog bekijkt dat het verkopen van een game dermate tijdrovend is dat je veel minder voor de game krijgt dan de verkoopprijs suggereert, maakt mij - als ik er nuchter naar kijk - weinig rouwig om het verdwijnen van de discs.
Eigenlijk ervaar ik hetzelfde. Ik heb daar ook allemaal geen zin meer in. Marktplaats is ook echt het wilde westen soms en nagekomen afspraken zijn niet meer zo vanzelfsprekend.

Ik vroeg mij meer af hoe het is als koper. Dat je voor een gunstige prijs een spel kan kopen. Ik merk dat ik zelfs daar het geduld niet meer voor heb. Meestal ook omdat het gewoon te ver is en dat verzend gebeuren vind ik allemaal maar onzeker. Dus uiteindelijk koop ik het maar nieuw en betaal ik in weze voor het gemak.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Wulfric92 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:03:
Het verkopen van een licentie in een case is toch niet anders dan een fysieke disk?

Nintendo doet dit ook al. Je koopt een cardridge, wat in feite een plastic case voor je code is. Waarna je de game kan downloaden.

Ja het doorverkopen van een game kan niet meer. Maar voor de rest verandert er niet zoveel.
Nou die fysieke disc kan je dus doorverkopen en blijft ook gewoon offline werken. Licentie moet je maar afwachten of de online verbinding actief blijft of men niet besluit dat de licentie niet meer aan te bieden.

nieuws: PlayStation haalt gekochte Studio Canal-films ook in VK uit collecties - update

• Pro-prutser
dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Nou die fysieke disc kan je dus doorverkopen en blijft ook gewoon offline werken. Licentie moet je maar afwachten of de online verbinding actief blijft of men niet besluit dat de licentie niet meer aan te bieden.

nieuws: PlayStation haalt gekochte Studio Canal-films ook in VK uit collecties - update
Helaas geldt dat niet voor alle spellen. Sommige spellen op schijf eisen alsnog een interverbinding/account. Heel vervelend!

• Rossi46
dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:33:
[...]

Sorry, maar met wat je stelt zie je vooral wat je graag wilt zien.

De selectie van games die Tweakers uitgekozen heeft, toont vooral dat het per game erg verschilt. Sommige games blijven echt duur (Black Myth: Wukong lijkt de meest extreme). Andere games juist weer niet (Resident Evil Village).

En dit is ook mijn ervaring. Sommige games blijven eindeloos duur, andere games zijn na een paar jaar voor een prikkie op te pikken, precies zoals @Farabi stelt. Wel even via bijvoorbeeld Dekudeals een notificatie instellen voor die games, dan mis je de sale niet. En de games die echt duur blijven, die koop ik gewoon niet. Er zijn toch veel meer games dan waar ik tijd voor heb.

dutchgio schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Dit is hier nu al zo vaak gezegd, en er klopt helemaal niks van.
Spellen op Disc zijn niet zo heilig meer als vroeger, in het nes/ snes / ps1 etc tijdperk.

Genoeg spellen
  • Hebben Day1 patch nodig, anders starten ze niet op.
  • Hebben een online check nodig(Om de zoveel tijd), anders starten ze niet op(Ook single player games).
  • Op de Disc het spel helemaal niet staat, maar alleen een downloader die er voor zorgt hij het spel download uit de store.
  • Het spel een bepaalde ps5 firmware nodig heeft, anders start die niet. deze zal niet op de disc staan maar moet die online ophalen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
Carlos0_0 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:19:
[...]

Dit is hier nu al zo vaak gezegd, en er klopt helemaal niks van.
Spellen op Disc zijn niet zo heilig meer als vroeger, in het nes/ snes / ps1 etc tijdperk.

Genoeg spellen
  • Hebben Day1 patch nodig, anders starten ze niet op.
  • Hebben een online check nodig(Om de zoveel tijd), anders starten ze niet op(Ook single player games).
  • Op de Disc het spel helemaal niet staat, maar alleen een downloader die er voor zorgt hij het spel download uit de store.
  • Het spel een bepaalde ps5 firmware nodig heeft, anders start die niet. deze zal niet op de disc staan maar moet die online ophalen.
Mee eens. Verkopen, ruilen, uitlenen en verzamelwaarde, blijven dan nog over voor fysiek.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

[ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

De disc/digital discussie mag daar

• Ferrando
Donstil schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Laten we hopen dat ze op de radar komen, het kan in principe alleen maar positieve impact hebben voor de consument

• Roshnak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:54

Roshnak

PSN: Roshgill

Goedemorgen iedereen,

Dit weekend dacht ik de PS5 ( Base ) weer eens aan te slingeren, kom ik erachter dat mijn disc drive het heeft begeven, geen enkele disc wordt meer gelezen.

Ik heb de hele PS5 + Disc drive schoongemaakt + de PS5 gereset, dit heeft helaas geen oplossing geboden.

Heeft iemand de oplossing voor mij, of kan ik dit als excuus gebruiken om toch maar de Pro te halen met externe Disc drive?

• bRuud83
Roshnak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:
Goedemorgen iedereen,

Dit weekend dacht ik de PS5 ( Base ) weer eens aan te slingeren, kom ik erachter dat mijn disc drive het heeft begeven, geen enkele disc wordt meer gelezen.

Ik heb de hele PS5 + Disc drive schoongemaakt + de PS5 gereset, dit heeft helaas geen oplossing geboden.

Heeft iemand de oplossing voor mij, of kan ik dit als excuus gebruiken om toch maar de Pro te halen met externe Disc drive?
Naar een reparateur brengen? Die repareert hem voor een fractie van de prijs van een PS5 Pro met disc.

• Pro-prutser
Roshnak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:52:
Goedemorgen iedereen,

Heb je de laatste update geïnstalleerd?

• Pro-prutser
Knip

Vorig bericht is om onbekende reden twee keer geplaatst

[ Voor 88% gewijzigd door Pro-prutser op 13-07-2026 09:24 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:29

JB

Cédric roelt!

Gisteren toch ook maar een vervroegd Sinterklaas kado gekocht voor mijn zoontje. Of het een goed idee is, moet zich nog uitwijzen maar de prijsstijgingen qua mem/SSD rijzen nog steeds de pan uit. Ivm GTA 6 dus nu al de PS5 gekocht en ik ben inderdaad voor de compleet digital versie gegaan. Mede door de prijs, maar ook ivm de schijfjes die niet zo'n heel fijn leven kennen hier met de jeugd...

Wel jammer dat de 1TB versie inmiddels 825GB is, maar goed dan moet ik wellicht alsnog in de buidel tasten voor (duur) SSD over een tijdje. En ook balen dat ik GTA 5 (disk editions PS4) niet om kan zetten en dus weer kan kopen :/ Even goede deal afwachten dan maar...

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 13-07-2026 09:28 ]

Mijn boefje is liev!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-07 23:10
JB schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:27:
Gisteren toch ook maar een vervroegd Sinterklaas kado gekocht voor mijn zoontje. Of het een goed idee is, moet zich nog uitwijzen maar de prijsstijgingen qua mem/SSD rijzen nog steeds de pan uit. Ivm GTA 6 dus nu al de PS5 gekocht en ik ben inderdaad voor de compleet digital versie gegaan. Mede door de prijs, maar ook ivm de schijfjes die niet zo'n heel fijn leven kennen hier met de jeugd...

Wel jammer dat de 1TB versie inmiddels 825GB is, maar goed dan moet ik wellicht alsnog in de buidel tasten voor (duur) SSD over een tijdje. En ook balen dat ik GTA 5 (disk editions PS4) niet om kan zetten en dus weer kan kopen :/ Even goede deal afwachten dan maar...
Je kan altijd nog een disc module kopen zodat je toch ook discs kan spelen. Die gta v disc kan je dsn zelfs gratis upgraden naar ps5 versie. Helaas zijn ssd nu duur voor ps5. 2 jaar geleden zelf van een tweaker hier een 4tb overgenomen voor 225 euro. Heel blij mee nu

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:29

JB

Cédric roelt!

Cloud_VII schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Je kan altijd nog een disc module kopen zodat je toch ook discs kan spelen. Die gta v disc kan je dsn zelfs gratis upgraden naar ps5 versie. Helaas zijn ssd nu duur voor ps5. 2 jaar geleden zelf van een tweaker hier een 4tb overgenomen voor 225 euro. Heel blij mee nu
Ja klopt maar een diskdrive is ook prijzig en zoveel games hebben we niet voor de PS4. FC26 heb ik digitaal gekocht dus die kan dan gewoon geïnstalleerd, blijft RDR2 nog over samen met GTA5.

Mijn boefje is liev!

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik heb al een aantal dagen het probleem dat de afbeeldingen/avatars en namen van vrienden niet meer wordt geladen. Ik kan vrienden ook niet uitnodigen voor een party, alleen met een omweg via groepen. Ik heb de database al laten reconstrueren, maar tevergeefs. Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0AqdsHoYS_O_ju6imoe69esBR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n793iufvmcfk9UNEW2kuMQQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVei2SjZyfIU9DRkvEcP4_AZmMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeCxQPC33bhz3euTDV4NHpSp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUKHVeZBGOi3d7_WgHGYkYyogIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gKhLTTtdcrIX2P554uqzBau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LC0ha-Kz7Zy43SGuXhxIxiSvJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9zdZzhbGx4la0Nuc8eMTkRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUnXM8Y5cib6kH-3-IZfvyAtVac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8WKT6trfGbOLDPe0xbdzsGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMFydmV8Qp-prxW68c3d-sD5hLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20RidE0poPrWn8jnt9fNIZ1e.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eigen online status.

[ Voor 3% gewijzigd door Monda op 13-07-2026 18:06 ]

PSN: Mondaatje

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Monda schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:37:
Ik heb al een aantal dagen het probleem dat de afbeeldingen/avatars en namen van vrienden niet meer wordt geladen. Ik kan vrienden ook niet uitnodigen voor een party, alleen met een omweg via groepen. Ik heb de database al laten reconstrueren, maar tevergeefs. Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan fixen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn eigen online status.
Al eens uitgelogd en ingelogd?
Staat er niet toevallig een update klaar?

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Bas170 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Al eens uitgelogd en ingelogd?
Staat er niet toevallig een update klaar?
Inloggen en uitloggen hielp niet en alles was up to date. Het lijkt verholpen door de verbinding opnieuw te testen. Thnx iig!

PSN: Mondaatje

Rossi46 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Bij Xbox games zou dit technisch mogelijk zijn, omdat iedere gedrukte Xbox disc een unieke code heeft en Xbox het proces op die manier waterdicht kan maken.
Bron? Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek. ChatGPT zegt mij ook dat er geen unieke identifiers op XBOX disks staan.

EDIT: alhoewel, als ik ChatGPT wat doorvraag, zegt die ineens toch dat het kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 14-07-2026 08:57 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Twixie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:50:
Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek.
Er kan tot 188 bytes aan gegevens worden gebrand in de Burst Cutting Area na het persen. Ik kan niet zo gauw vinden of dit gebruikt wordt door MS; Nintendo gebruikte dit bij GC en Wii.
Twixie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Bron? Disks worden namelijk geperst en zijn dus per definitie allemaal identiek. ChatGPT zegt mij ook dat er geen unieke identifiers op XBOX disks staan.

EDIT: alhoewel, als ik ChatGPT wat doorvraag, zegt die ineens toch dat het kan.
https://www.theverge.com/report/960173/microsoft-xbox-disc-to-digital-feature-physical-game-collection
Getting a digital copy of a game works simply by inserting a compatible disc and installing and playing the game. This will require a Microsoft account on an Xbox console and will grant a digital entitlement for physical games. This digital entitlement is tied to the specific disc, and it will move from account to account if you swap the physical game with a friend or log in to a different Xbox profile and try to play a disc-based game.
Ze schrijven niet perse hoe het werkt, maar wel dat het gekoppeld wordt aan een specifieke disc. Dit gaat natuurlijk terug naar de Xbox One launch waar ze al zulke ideeën hadden. Daarom werkt het ook alleen vanaf Xbox One discs. Xbox en Xbox 360 games kun je niet omzetten.

• Dagarkin
Vandaag ook weer store summer sales

Zal zelf nog de kingdom deliverance 2 season pass halen. 20 euro en waren nog wel een aantal andere games voor een mooie prijs. Zelf ook altijd wel kijken bij de vr games, aangezien je deze bijna alleen maar digitaal kunt krijgen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dagarkin schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:39:
Vandaag ook weer store summer sales

Zal zelf nog de kingdom deliverance 2 season pass halen. 20 euro en waren nog wel een aantal andere games voor een mooie prijs. Zelf ook altijd wel kijken bij de vr games, aangezien je deze bijna alleen maar digitaal kunt krijgen.
Ik kreeg idd vanochtend ergens een push bericht van de app dat Stellar Blade in de aanbieding was :)

PSN

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale edities --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen

Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus

Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties

LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.