• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
RDR2 wordt na het eerste chapter wel iets sneller. Maar het is gewoon een extreem verhalende game, waarbij de gamplay ook nog eens vrij traag is.

Als je eenmaal de hele wereld hebt open gespeeld en je hebt alle mogelijkheden tot je beschikking dan is de wereld van RDR2 fantastisch. Er is simpelweg nog geen game geweest die een betere open wereld heeft neergezet met zoveel details en levendigheid en die zo authentiek aanvoelt. En dat zegt wat over een game die inmiddels al 7,5 jaar oud is. Ook grafisch is het nog altijd 1 van de mooiste open wereld games.

Maar het is wel een mind-set, je gaat niet een of andere snelle shooter spelen dat zou ook niet bij de setting passen. RDR2 is voor mij ook de enige game waarbij ik echt nooit fast travel heb gebruikt. ik vond niets relaxter dan met mijn paard rondrijden in die wereld. Er is zoveel te zien en er gebeurd altijd wat.

Daarom is mijn hype voor GTA6 is ook best wel groot... als die wereld een overtreffende trap gaat zijn van RDR2 dan is mijn mind blown... kans op teleurstelling is de best aannemelijk :P
Hulleman schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:16:
[...]
Daarnaast moet je jezelf en je paard verzorgen. Wassen, eten, slapen, scheren, naar de kapper etc.
Nouhja moet... Alleen eten moet omdat je anders mager en zwak wordt. Maar je komt zoveel eten tegen dat het nooit een issue is. Wassen en scheren kun je best laten, je ziet er alleen als een hobo uit en mensen klagen dat je stinkt. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 13-04-2026 12:38 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:10
Chaoss schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:35:
Er is simpelweg nog geen game geweest die een betere open wereld heeft neergezet met zoveel details en levendigheid en die zo authentiek aanvoelt. En dat zegt wat over een game die inmiddels al 7,5 jaar oud is. Ook grafisch is het nog altijd 1 van de mooiste open wereld games.
Dit is gewoon een feit. Met name op de One X/Series X is het echt fenomenaal mooi in native 4K. Ondanks dat de game niet super klikte bij mij (wel uitgespeeld) hoop ik ooit nog op een 60fps patch voor de current gen consoles. Dan ga ik de game absoluut weer een keer doorspelen.

Momenteel heb ik bij Crimson Desert weer RDR2 vibes qua levendigheid van de wereld, pracht en praal en de mogelijkheden. Gelukkig is die game wel lekker snel, maar dat hele trage hoort ook bij de tijd waar RDR2 zich in afspeelt. Ik snap die keuze van Rockstar wel.
Daarom is mijn hype voor GTA6 is ook best wel groot... als die wereld een overtreffende trap gaat zijn van RDR2 dan is mijn mind blown... kans op teleurstelling is de best aannemelijk :P

Nouhja moet... Alleen eten moet omdat je anders mager en zwak wordt. Maar je komt zoveel eten tegen dat het nooit een issue is. Wassen en scheren kun je best laten, je ziet er alleen als een hobo uit en mensen klagen dat je stinkt. :+
GTA6 moet qua open wereld beleving en mogelijkheden beter zijn dan RDR2 anders is het wel een beetje een teleurstelling. Afgaande op de getoonde trailers heb ik daar wel vertrouwen in, ook al weten we nog niks over de gameplay. De trailers van RDR2 waren ook altijd unreal mooi en dat hebben ze ook waargemaakt op de PS4 en Xone. Ik heb er alle vertrouwen in.
Haha, fair point. Dat moet dan van mezelf :P

[ Voor 50% gewijzigd door Hulleman op 13-04-2026 13:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:00
sten123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:58:
[...]

Word het daarna sneller dan? was al vrij snel in het begin gestopt.
Nou nee niet echt(Klein beetje misschien), maar het is een spel in Cowboy tijdperk.
Dus je gaat niet met Auto's racen, mensen kapot schieten als Battlefield of Call Of Duty.

Je leeft in de tijdperk van Cowboys en Indianen, oftewel doet alles lopend of met je paard(Eventueel met stoomtrein soms).
Je heb uiteindelijk wel Fast Travel, maar het speelt zich in een tijdperk af waar alles nog anders was dan nu.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 21:47
[...]

Nee het blijft verschrikkelijk met je paard aan een paaltje binden etc etc. Rockstar was vergeten dat er mensen een echt leven hebben waar ze al kut klusjes moeten doen toen ze dit programmeerden.

• Zorroberner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-05 19:53
giantgiantus schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:45:
[...]

Nee het blijft verschrikkelijk met je paard aan een paaltje binden etc etc. Rockstar was vergeten dat er mensen een echt leven hebben waar ze al kut klusjes moeten doen toen ze dit programmeerden.
Zoals te zien is giantgiantus een groot fan van deel 2.

Voor een tegengeluid: ik vond het een heerlijk spel. Zijn bepaalde delen traag: ja. Is het spel zo alomvattend dat het goed wordt gemaakt? Ja! Vanaf chapter 2 kan je zelf erop uit gaan en wauw dan is de wereld fantastisch. Er zit een echt ecosysteem in tussen dieren onderling, ook het jagen enzovoort is mooi gedaan (wat ik dan een prima tempo vind). Je paard even hitchen is zo gedaan. Andere klusjes zijn optioneel, en even snel scheren etc is zo gedaan.

Ik heb het twee keer uitgespeeld. Het is een ander soort spel dan deel 1, dat is echt meer klassiek GTA waar deel 2 meer richting filmisch drama gaat. Maar vergis je niet het is echt de moeite waard als je er eenmaal in zit.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Zorroberner schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:08:
[...]

Zoals te zien is giantgiantus een groot fan van deel 2.

Voor een tegengeluid: ik vond het een heerlijk spel. Zijn bepaalde delen traag: ja. Is het spel zo alomvattend dat het goed wordt gemaakt? Ja! Vanaf chapter 2 kan je zelf erop uit gaan en wauw dan is de wereld fantastisch. Er zit een echt ecosysteem in tussen dieren onderling, ook het jagen enzovoort is mooi gedaan (wat ik dan een prima tempo vind). Je paard even hitchen is zo gedaan. Andere klusjes zijn optioneel, en even snel scheren etc is zo gedaan.

Ik heb het twee keer uitgespeeld. Het is een ander soort spel dan deel 1, dat is echt meer klassiek GTA waar deel 2 meer richting filmisch drama gaat. Maar vergis je niet het is echt de moeite waard als je er eenmaal in zit.
Ik vond het ook een draak van een spel en heb het na toch wel wat uurtjes proberen ("misschien wordt het beter") opgegeven. Grafisch mooi maar het kon me verder totaal niet pakken.

Allerlei kutklusjes en het verplicht heeeeeeel laaaangzaaaaam wandelen door het kamp waren inderdaad grote ergernissen.

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:46
Ik speelde RDR2 in de zomer van 2019. Ik heb daarvoor jaren niet gegamed, maar omdat ik vanwege het herstel van een operatie maandenlang thuis zat leende ik de Xbox van een familielid, met RDR2.

Juist de trage pace en interactieve, realistische wereld heeft mijn liefde voor gaming destijds weer aangewakkerd. Dagelijks een paar uur onderdompelen in de spelwereld werd een soort ritueel en heerlijke ontsnapping.

In ben daarna weer gaan gamen en heb inmiddels al weer vele mooie games gespeeld, maar RDR2 heeft wel een speciaal plekje.

Toegegeven: toen ik jaren later RDR2 voor de Playstation kocht merkte ik dat ik er een stuk moeilijker in kwam. Juist die trage pacing en realistische gameplay was nu frustrerend door de snellere games die ik inmiddels gewend was

RDR2 moet je dus vooral niet even tussendoor spelen, of spelen om snel uit te spelen en naar de volgende game te gaan. Je moet erin onderdompelen.

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je moet erin onderdompelen.
Dit idd, nou ben ik groot fan van westerns dus deze game had bij mij sowieso al een grote aantrekkingskracht maar ik heb als Arthur idd het spel soort van geleefd ipv gespeeld.

Opstaan, koffie paar kamp klusjes, vissen, eten etc etc, RDR2 was mijn meest favoriete spel ooit totdat KCD2 langs kwam waar je ook kon 'leven' ipv spelen.

• Hulleman
Ik ben benieuwd naar ervaringen met dit euvel. Sinds kort heb ik een PS5 Pro en gisteravond merkte ik ineens een soort flickering in het beginscherm van de PS5. Een zeer hoge frequentie flickering, wat je bijna niet ziet, maar wel opvalt eenmaal je er op let. Vergelijk het met de flickering van een 50hz crt scherm, maar dan veel sneller. Online wat opgezocht en blijkbaar is dit wel een bekend euvel. Ik heb wat trucjes geprobeerd, zoals de videorate van automatisch naar -2 of -1 af te schalen, VRR uit te zetten, maar dat hielp niet. Wat wel hielp was HDR uitschakelen. Uiteraard is dat geen optie. Vanmorgen van HDMI poort op mijn LG OLED C3 gewisseld en het probleem lijkt weg te zijn. Het is ook mogelijk dat het mij 's avonds meer opvalt door minder omgevingslicht in combinatie met de helderheid van HDR (ik gebruik gaming mode met HGiG). Voor de zekerheid ga ik er morgen nog een nieuwe HDMI kabel tussen hangen.

Iemand bekend met dit probleem en wat zorgde voor een permanente oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 14-04-2026 14:00 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:56
Hulleman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:59:
Ik ben benieuwd naar ervaringen met dit euvel. Sinds kort heb ik een PS5 Pro en gisteravond merkte ik ineens een soort flickering in het beginscherm van de PS5. Een zeer hoge frequentie flickering, wat je bijna niet ziet, maar wel opvalt eenmaal je er op let. Vergelijk het met de flickering van een 50hz crt scherm, maar dan veel sneller. Online wat opgezocht en blijkbaar is dit wel een bekend euvel. Ik heb wat trucjes geprobeerd, zoals de videorate van automatisch naar -2 of -1 af te schalen, VRR uit te zetten, maar dat hielp niet. Wat wel hielp was HDR uitschakelen. Uiteraard is dat geen optie. Vanmorgen van HDMI poort op mijn LG OLED C3 gewisseld en het probleem lijkt weg te zijn. Het is ook mogelijk dat het mij 's avonds meer opvalt door minder omgevingslicht in combinatie met de helderheid van HDR (ik gebruik gaming mode met HGiG). Voor de zekerheid ga ik er morgen nog een nieuwe HDMI kabel tussen hangen.

Nee, sorry. komt mij niet bekend voor. Ik gebruikte eerst een CX en nu een G5 met de PRO met originele kabel.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
Hulleman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:59:

Komt bij mij wel regelmatig voor, wat het bij mij doet oplossen is de ps5 herstarten als deze in ruststand heeft gestaan.

PSN : Geraedus

• Geraedus
- Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Geraedus op 14-04-2026 14:46 ]

[...]

Je kunt een mustang vinden, dus dan ben je wel wat sneller.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

RDR2 wordt na het eerste chapter wel iets sneller. Maar het is gewoon een extreem verhalende game, waarbij de gamplay ook nog eens vrij traag is.

Als je eenmaal de hele wereld hebt open gespeeld en je hebt alle mogelijkheden tot je beschikking dan is de wereld van RDR2 fantastisch. Er is simpelweg nog geen game geweest die een betere open wereld heeft neergezet met zoveel details en levendigheid en die zo authentiek aanvoelt. En dat zegt wat over een game die inmiddels al 7,5 jaar oud is. Ook grafisch is het nog altijd 1 van de mooiste open wereld games.
RDR2 is voor mij een van de beste games ooit gemaakt, paste precies in mijn straatje en de wereld is geweldig. MAAAR dat gezegd hebbende vind ik Crimson Dessert op het gebied van de wereld wel echt in de buurt komen, daar is ook overal wat te doen, geheimpjes te vinden, lopen NPC's die het gevoel geven daar niet zomaar gepland te zijn, etc.

Edit: Als de wereld van GTA6 50% van de RDR2 kwaliteit bevat dan zitten we al meer dan goed wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 14-04-2026 15:17 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Hulleman
Geraedus schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:44:
[...]

Komt bij mij wel regelmatig voor, wat het bij mij doet oplossen is de ps5 herstarten als deze in ruststand heeft gestaan.
Oké, dank voor de tip. Ik weet even niet of mijn PS5 uit ruststand kwam (dacht het niet), maar ik gebruik dat wel regelmatig. Lijkt dus dan mogelijk wel iets van een HDMI handshake ding te zijn.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Jammer dat Time Crisis van de aardbodem is verdwenen. Snak nog altijd naar retro-weapon gameplay met verbeterde graphics. De laatste komt zover ik weet uit het PS3-tijdperk.

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:48
Voor mij persoonlijk is rdr2 een van de beste games ooit. Het komt idd wat traag opgang en zeker in de sneeuw voelt het als een half speelbare intro. Vanaf Valentine wordt t steeds beter en krijg je ook steeds meer de ruimte om je eigen pad te bewandelen.
Ik had ook moeite met het eerste gedeelte maar daarna toch echt beloont met een dijk van een gane

PSN ID Binloading_nl

• Shaker74
Wat mij aan RDR2 opvalt is de (vind ik) extreem hoge grafische kwaliteit voor een game uit die tijd. Vele nieuwe games worden vergeleken met RDR2. Dat is gezien de leeftijd en het feit dat deze voor de PS4 is en (nog) geen PS5 update heeft gekregen gewoonweg bizar. Zelf ben ik er 2x aan begonnen (op de PS4PRO en de PS5 OG) en 2x los moeten laten. Ik zou hem nog wel een keer willen uitspelen.. Maar eerlijk gezegd wil ik wachten voor het geval er een PS5(PRO) update komt. te omvangrijk om het daarna nog een keer te doen. Ik heb RDR geprobeerd. Zag er wel goed uit maar voelt echt anders aan dat RDR2.. gedateerd. Hou ik niet zo van.. Afwachten dus.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08
Farabi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:01:
Jammer dat Time Crisis van de aardbodem is verdwenen. Snak nog altijd naar retro-weapon gameplay met verbeterde graphics. De laatste komt zover ik weet uit het PS3-tijdperk.
Is The House of the Dead remake (deel 1 en deel 2) misschien wat voor je dan?
Helaas geen lightgun, maar wel ouderwets een onrails shooter. En ook niet duur.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Shaker74
Ok, sorry ik moet dit dan even kwijt. Ik vrees dat de meeste van jullie geen idee hebben waar ik het over heb.. :P

Maar er komt een remaster van.......Defender of the Crown! OMG. _/-\o_ Met een gepaste titel, The Legend returns.
Zo blij als een kind :+ Man dat was 1 van mijn all time favorites. Als ik denk aan DotC hoor ik nog dat melodietje.... Instant buy. haha... Sorry moest ff. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Shaker74 op 15-04-2026 14:01 ]

• Farabi
  • Niet online
Shaker74 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:01:
Ok, sorry ik moet dit dan even kwijt. Ik vrees dat de meeste van jullie geen idee hebben waar ik het over heb.. :P

Maar er komt een remaster van.......Defender of the Crown! OMG. _/-\o_ Met een gepaste titel, The Legend returns.
Zo blij als een kind :+ Man dat was 1 van mijn all time favorites. Als ik denk aan DotC hoor ik nog dat melodietje.... Instant buy. haha... Sorry moest ff. 8)
Ik heb inderdaad geen idee over welk spel het gaat, maar ik heb je vreugde met een brede glimlach gelezen :*)

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:17
Shaker74 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:45:
Wat mij aan RDR2 opvalt is de (vind ik) extreem hoge grafische kwaliteit voor een game uit die tijd. Vele nieuwe games worden vergeleken met RDR2. Dat is gezien de leeftijd en het feit dat deze voor de PS4 is en (nog) geen PS5 update heeft gekregen gewoonweg bizar. Zelf ben ik er 2x aan begonnen (op de PS4PRO en de PS5 OG) en 2x los moeten laten. Ik zou hem nog wel een keer willen uitspelen.. Maar eerlijk gezegd wil ik wachten voor het geval er een PS5(PRO) update komt. te omvangrijk om het daarna nog een keer te doen. Ik heb RDR geprobeerd. Zag er wel goed uit maar voelt echt anders aan dat RDR2.. gedateerd. Hou ik niet zo van.. Afwachten dus.
Het is echt zo’n game waar je letterlijk én figuurlijk even voor moet gaan zitten. Maar juist die langzame pacing maakt Red Dead Redemption 2 voor mij de perfecte game om af en toe even mee te ontspannen. Gewoon een beetje jagen, rondtrekken of ergens uitkomen waar je weer iets nieuws ontdekt, dat is voor fans van de game al genieten op zich.

Een PlayStation 5 Pro patch zie ik eerlijk gezegd niet meer gebeuren. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik verwacht het niet. Waar ik wél benieuwd naar ben, is wat de PSSR update met de game doet. Ik moet binnenkort zelf maar even kijken hoe groot het verschil is.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 22:07
Shaker74 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:01:

Lol, was deze helemaal vergeten! Vroeger helemaal kapot gespeeld en veel plezier aan gehad. Nieuwe versie ziet er precies gelijk uit, maar zal denk ik wat moeilijker zijn dan met toetsenbord spelen.

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:38
A4-tje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:37:
[...]

Lol, was deze helemaal vergeten! Vroeger helemaal kapot gespeeld en veel plezier aan gehad. Nieuwe versie ziet er precies gelijk uit, maar zal denk ik wat moeilijker zijn dan met toetsenbord spelen.
Hier hetzelfde! Moest echt even graven, maar dit is 40 jaar geleden dat ik dit speelde. Ik hou hem even in de gaten. Mijn hart ging direct sneller kloppen bij het zien van de oorspronkelijke versie!

• Shaker74
mobygo76 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:15:
[...]

Hier hetzelfde! Moest echt even graven, maar dit is 40 jaar geleden dat ik dit speelde. Ik hou hem even in de gaten. Mijn hart ging direct sneller kloppen bij het zien van de oorspronkelijke versie!
Ja he..... is echt een legend. _/-\o_

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:37
Het is weer vrijdag, dat betekend dat er weer een nieuwe Lets Talk PlayStation is.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Gewoon even vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom worden altijd deze 'lets talk' video's geplaatst zodra der een nieuwe is? Is dat iemand van hier, of sony insider of iets anders. Ik ben gewoon eventjes benieuwd :D

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:46
nDirect090 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:15:
[...]

Gewoon even vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom worden altijd deze 'lets talk' video's geplaatst zodra der een nieuwe is? Is dat iemand van hier, of sony insider of iets anders. Ik ben gewoon eventjes benieuwd :D
Let’s Talk PlayStation is een wekelijks terugkerende video op vrijdag van de Amerikaanse YouTuber Ryan Biniecki. Wekelijkse update met PS nieuws. Hij post ook andere video’s op zijn kanaal die interessant/leuk zijn om te kijken. Denk aan unboxings, zijn mening over bepaalde ontwikkelingen zoals fysieke vs digitale games, interviews, etc.

Ik ben zelf geabonneerd op zijn kanaal en kijk graag zijn video’s. Ik denk dat Linksquest zijn wekelijkse video post omdat hij dat leuk vindt om te doen? :P

• Linksquest
@nDirect090 goede vraag, @AreVeeDee heeft hem eigenlijk al beantwoord. Ik plaats deze video eigenlijk iedere vrijdag voor bijna 2 jaar, net als bij Xbox de, this week on Xbox. Enige verschil is dat dit een YouTuber is die het maakt. Ik plaats het omdat hij veel leuke nieuwtjes bied, en vaak dieper op dingen ingaat. Is dan ook echt voor de liefhebber.

• nDirect090
  • Nu online
AreVeeDee schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:35:
[...]

Let’s Talk PlayStation is een wekelijks terugkerende video op vrijdag van de Amerikaanse YouTuber Ryan Biniecki. Wekelijkse update met PS nieuws. Hij post ook andere video’s op zijn kanaal die interessant/leuk zijn om te kijken. Denk aan unboxings, zijn mening over bepaalde ontwikkelingen zoals fysieke vs digitale games, interviews, etc.

Ik ben zelf geabonneerd op zijn kanaal en kijk graag zijn video’s. Ik denk dat Linksquest zijn wekelijkse video post omdat hij dat leuk vindt om te doen? :P
Linksquest schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:55:
@nDirect090 goede vraag, @AreVeeDee heeft hem eigenlijk al beantwoord. Ik plaats deze video eigenlijk iedere vrijdag voor bijna 2 jaar, net als bij Xbox de, this week on Xbox. Enige verschil is dat dit een YouTuber is die het maakt. Ik plaats het omdat hij veel leuke nieuwtjes bied, en vaak dieper op dingen ingaat. Is dan ook echt voor de liefhebber.
Leuk! Ik volg het topic en zag ze regelmatig voorbij komen, dus vandaar dat ik wel benieuwd was of der een specifieke reden achter zat. Ik ga het in ieder geval eens een kans geven, zo op het eerste oog is het tenminste niet iemand die over-enthousiast vol clickbait dingen op youtube zit te schreeuwen.

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-05 21:28
Met de hardnekkige geruchten dat binnenkort de nieuwe maingame van God of War wordt onthuld, plus de remakes van de orginele trilogie begon t toch een beetje te kriebelen om GoW uit 2018 weer opnieuw te starten. En man o man wat is dat nog steeds genieten. De muziek, verhaal, personages, combat, hoop toch snel dit niveau games op de PS5 te krijgen. Is toch wel echt een klasse apart.

• Hulleman
Daan0s schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:54:
Met de hardnekkige geruchten dat binnenkort de nieuwe maingame van God of War wordt onthuld, plus de remakes van de orginele trilogie begon t toch een beetje te kriebelen om GoW uit 2018 weer opnieuw te starten. En man o man wat is dat nog steeds genieten. De muziek, verhaal, personages, combat, hoop toch snel dit niveau games op de PS5 te krijgen. Is toch wel echt een klasse apart.
Het zou toch ook wel eens leuk zijn om een echt nieuwe IP vanuit Santa Monica te zien. GoW vind ik echt fantastisch, met name de reboot uit 2018, maar na Ragnarok vind ik de koek wel een beetje op. Of ze moeten er gameplay wise weer een hele toffe twist aan kunnen geven. Bij Ragnarok had ik wel heel erg het been there done that gevoel.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Hulleman schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:00:
[...]

Het zou toch ook wel eens leuk zijn om een echt nieuwe IP vanuit Santa Monica te zien. GoW vind ik echt fantastisch, met name de reboot uit 2018, maar na Ragnarok vind ik de koek wel een beetje op. Of ze moeten er gameplay wise weer een hele toffe twist aan kunnen geven. Bij Ragnarok had ik wel heel erg het been there done that gevoel.
Dat snap ik wel. Ik heb afgelopen week de verhaallijn van GoW 2018 afgerond en ben nu met Ragnarok gestart. Het ziet er allemaal tof uit, maar tot nu toe wel redelijk hetzelfde. Misschien had ik beter een andere game tussendoor moeten doen?

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Oxigeon

En zo is dat!

Heeft iemand een idee of de store update van deze week al is geweest. Ik ben in voor de aanschaf van een nieuwe game maar wil eigenlijk niet nu kopen en er dan morgen achter komen dat hij dan goedkoper is haha. De aanbiedingen van nu lopen tot vanacht 1.00uur

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Iemand al iets gehoord over op komst zijnde leeftijdsverificatie voor PlayStation games ?
Ik heb er paar dagen geleden iets over zien passeren op Facebook maar verder weinig aandacht aan besteed, omdat ik ook niet dacht dat het voor ons is. Nu komt mijn zoon af dat hij blijkbaar ergens nieuwe T&Cs moet accepteren als hij op de PlayStation inlogt en hij ook gehoord heeft dat in heel Europa (of wereldwijd) die leeftijdsverificatie er komt ?
Dat gaat wel problematisch zijn voor hem (en een hoop anderen) want wij hebben destijds een fake geboortedatum opgegeven toen hij -13 was omdat je toen (of nog altijd) met die belachelijke niet-omzeilbare leeftijdslimiet zat om online te kunnen gamen.

EDIT: zelf eens wat rondgezocht en momenteel zou dit enkel in de UK zijn? https://www.playstation.c...unt/age-verification-faq/ . Al lijkt het me maar een kwestie van tijd eer het ook naar de hele EU komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 22-04-2026 18:27 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Twixie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:21:
Iemand al iets gehoord over op komst zijnde leeftijdsverificatie voor PlayStation games ?
Ik heb er paar dagen geleden iets over zien passeren op Facebook maar verder weinig aandacht aan besteed, omdat ik ook niet dacht dat het voor ons is. Nu komt mijn zoon af dat hij blijkbaar ergens nieuwe T&Cs moet accepteren als hij op de PlayStation inlogt en hij ook gehoord heeft dat in heel Europa (of wereldwijd) die leeftijdsverificatie er komt ?
Dat gaat wel problematisch zijn voor hem (en een hoop anderen) want wij hebben destijds een fake geboortedatum opgegeven toen hij -13 was omdat je toen (of nog altijd) met die belachelijke niet-omzeilbare leeftijdslimiet zat om online te kunnen gamen.

EDIT: zelf eens wat rondgezocht en momenteel zou dit enkel in de UK zijn? https://www.playstation.c...unt/age-verification-faq/ . Al lijkt het me maar een kwestie van tijd eer het ook naar de hele EU komt.
Staat zelfs op de frontpage: nieuws: PlayStation lijkt wereldwijd leeftijdsverificatie te gaan vereisen vo...

Ik lees dat het in de UK in elk geval al wel uitgerold wordt. Hier enkel een nieuwe EULA gezien maar nog geen verificatie.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:59
Sinds twee weken speel ik No Man’s Sky en ik had niet gedacht dat ik het spel zo ontzettend leuk zou vinden! :D

Wat mij zo grijpt is de pacing. Er is geen haast, er zijn geen timers, geen druk; gewoon een beetje ronddwalen door de ruimte, planeten verkennen en je eigen avontuur bepalen. Wat mij betreft is dit zo’n spel wat heerlijk speelt na een drukke werkdag. (y)

Ik ben begonnen op pc, maar kwam er al snel achter dat het spel cross-save ondersteunt, dus nu speel ik het met evenveel plezier op mijn PS5 Pro en dat bevalt mij net zo goed! Misschien nog wel beter, want ik speel het spel vaker op de Pro dan op mijn pc. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBo0iNBjGzCwhn8D0UlEL7AL8_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hG7U0nrBns0MYsqrcBFbrDh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q25hsfT5bu3pxCzKyqccqcB2mhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcdbUekjGlm6KZ19Uem4ISbX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb4SWNSN72D0oUELQvc8ILK9nks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0uPl36rTr0VDFlpFv60sG5U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFXJyqZdiKpaXG6WhDvuDPninVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOe8VcJqTmiobDlN9YNezPRD.png?f=fotoalbum_large

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 15:02

Mauz1978

Console War Veteran

Yonix schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:57:
Sinds twee weken speel ik No Man’s Sky en ik had niet gedacht dat ik het spel zo ontzettend leuk zou vinden! :D

Wat mij zo grijpt is de pacing. Er is geen haast, er zijn geen timers, geen druk; gewoon een beetje ronddwalen door de ruimte, planeten verkennen en je eigen avontuur bepalen. Wat mij betreft is dit zo’n spel wat heerlijk speelt na een drukke werkdag. (y)

Ik ben begonnen op pc, maar kwam er al snel achter dat het spel cross-save ondersteunt, dus nu speel ik het met evenveel plezier op mijn PS5 Pro en dat bevalt mij net zo goed! Misschien nog wel beter, want ik speel het spel vaker op de Pro dan op mijn pc. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet het niet. Ik ben er 5x aan begonnen, maar op een gegeven moment denk ik ‘ tja wat moet ik eigenlijk doen’. Maar dat heb ik vaker dat heel de wereld weg is van een game (zoals dit en Stardew Valley), ik het echt probeer, aardig wat uren in steek maar dan toch een ‘meh’ gevoel krijg…

Something under the bed is drooling

• Yonix
Mauz1978 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:15:
[...]

Ik weet het niet. Ik ben er 5x aan begonnen, maar op een gegeven moment denk ik ‘ tja wat moet ik eigenlijk doen’. Maar dat heb ik vaker dat heel de wereld weg is van een game (zoals dit en Stardew Valley), ik het echt probeer, aardig wat uren in steek maar dan toch een ‘meh’ gevoel krijg…
Had NMS eerder geprobeerd, op de PS4, maar kon er toen ook niet inkomen. Later nog eens een kans gegeven via Game Pass op pc, maar dat werd hem ook niet. En nu? Nu klikt het gewoon. Dit is het spel wat ik nu nodig heb. Lekker kalmpjes aan, wat resource management, toffe muziek van 65daysofstatic en een ‘chille vibe’. :)

Daarnaast heeft het spel zich echt ontwikkeld in de afgelopen 10 jaar en is er zelfs een main quest. Die volg ik losjes, want ik raak te snel verdwaald in het universum door andere dingen die mijn aandacht grijpen. Het spel is daarmee wel gevaarlijk, want het heeft een hoog ‘nog even 5 minuutjes-gehalte’. :P

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:25
Yonix schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:27:
[...]

Had NMS eerder geprobeerd, op de PS4, maar kon er toen ook niet inkomen. Later nog eens een kans gegeven via Game Pass op pc, maar dat werd hem ook niet. En nu? Nu klikt het gewoon. Dit is het spel wat ik nu nodig heb. Lekker kalmpjes aan, wat resource management, toffe muziek van 65daysofstatic en een ‘chille vibe’. :)

Daarnaast heeft het spel zich echt ontwikkeld in de afgelopen 10 jaar en is er zelfs een main quest. Die volg ik losjes, want ik raak te snel verdwaald in het universum door andere dingen die mijn aandacht grijpen. Het spel is daarmee wel gevaarlijk, want het heeft een hoog ‘nog even 5 minuutjes-gehalte’. :P
Ik ga hem ook weer een kans geven. Ook al minstens 5 pogingen gedaan maar toch afgehaakt de hele tijd. Zo ben ik nu weer helemaal in Fallout76. Deze vond ik in het begin ook slecht en nu ben ik een beetje hooked. Speelt het elke avond een uurtje ongeveer en dan heb ik weer een missie gehaald of een deel van een missie en klaar.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Returnal 2 in alles behalve naam :P Heb er zin in, morgen de reviews! Hopelijk op tijd klaar met Pragmata, wat ook echt een aanrader is trouwens.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
De kwaliteit spat weer van het scherm hoor! Morgen de reviews, maar hier is geen twijfel. Deze wil je gewoon volgende week spelen. d:)b

• Vis
  • Laatst online: 08:37

Vis

Toch aan de gameplay beelden te zien is dat Saros niet voor mij weggelegd. Te druk, te snel, krijg al last van epilepsie als ik het op mn kleine telefoon schermpje bekijk, laat staan het zelf moet spelen op een 65 inch 4k tv op de bank.

Zal wel aan mn leeftijd liggen maar deze laat ik echt schieten. Ook het constant moeten ontwijken om niet geraakt te worden lijkt me zwaar vermoeiend en na 1 a 2 sessies ben je daar wel klaar mee toch?

Dan maar de slow pace van RDR2 😉

[ Voor 16% gewijzigd door Vis op 23-04-2026 21:40 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Chaoss
  • Registratie: December 2000

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Ziet er goed uit! Ik kijk al jaren niet meer uit naar een nieuwe AC game. Valhalla was de laatste waar ik echt zin in had. Maar in Black flag heb ik echt weer zin.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Carlos0_0
Vis schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
Toch aan de gameplay beelden te zien is dat Saros niet voor mij weggelegd. Te druk, te snel, krijg al last van epilepsie als ik het op mn kleine telefoon schermpje bekijk, laat staan het zelf moet spelen op een 65 inch 4k tv op de bank.

Zal wel aan mn leeftijd liggen maar deze laat ik echt schieten. Ook het constant moeten ontwijken om niet geraakt te worden lijkt me zwaar vermoeiend en na 1 a 2 sessies ben je daar wel klaar mee toch?

Dan maar de slow pace van RDR2 😉
Ja ik heb het zelfde hoor, al die veel te snelle hak en en schieten de hele tijd, nee dat is echt niks.
Maar goed, ik heb hier nooit iets mee gehad.

Een beetje schieten zoals in gta / RDR2 of zelfs Tomb Raider / Uncharted prima, maar zoals dit spel nee bedankt :).
Dit is gewoon Battlefield in een ander sausje, waar ik ook niet van houd. in plaats van hele tijd op mensen knallen op rare wezens in dit geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Carlos0_0 op 24-04-2026 07:34 ]

• Vrijdag
Chaoss schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:39:
[YouTube: Assassin's Creed Black Flag Resynced - World Premiere Trailer | PS5 Games]

Ziet er goed uit! Ik kijk al jaren niet meer uit naar een nieuwe AC game. Valhalla was de laatste waar ik echt zin in had. Maar in Black flag heb ik echt weer zin.
Ben benieuwd, vond het origineel en de uitbreiding Freedom Cry best leuk. Even wachten totdat de sharewareversie uit is om te testen 8)

"Have you heard the news!"

/incharacter

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Shaker74
Chaoss schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:39:
[YouTube: Assassin's Creed Black Flag Resynced - World Premiere Trailer | PS5 Games]

Instant buy. Hier kijk ik echt naar uit.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hele goede reviews voor Saros. OC 92 / MC 88

En een mooie Pro upgrade wederom:

• Chelseamarre123
  • Laatst online: 08:51
Is de moeilijkheid in Saros ook zo als in Returnal? Vond dat een fantastische game en leuke game-play maar dat keer op keer doodgaan en opnieuw beginnen vond ik na een tijd niet meer zo leuk, daarom game nooit afgemaakt.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Chelseamarre123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:28:
Is de moeilijkheid in Saros ook zo als in Returnal? Vond dat een fantastische game en leuke game-play maar dat keer op keer doodgaan en opnieuw beginnen vond ik na een tijd niet meer zo leuk, daarom game nooit afgemaakt.
Hij is toegankelijker gemaakt dan Returnal. Er zijn meer permanente upgrades en je kunt met modifiers e.e.a. makkelijker maken.

• Linksquest
Daar is hij weer, de nieuwe Let's Talk Playstation.

• Vanduul42
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-05 22:05
EA toont PS5 Pro demo met full path tracing (Reddit)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/siRd0RZ.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Py6D9iM.png

[ Voor 34% gewijzigd door Vanduul42 op 26-04-2026 15:52 ]

• Vis

Vis

Heel tof idd, en bizar wat ze nog allemaal uit de PS5 Pro kunnen persen. Zo blij dat ik uiteindelijk voor de pro ben gegaan en niet een normale base heb gekocht.

Hier nog een printscreen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq9LBhellS039MQ1uUbW39OHg7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HvKAubqUi36C2HsjxwDPpBkx.png?f=fotoalbum_large

PSSR is echt wonderbaarlijk.

Maar eerlijk, wie wilt er 30fps bij snelle race games?

Al denk ik dat path tracing echt pas op de PS6 (Pro) een beetje speelbaar gaat zijn, denk niet dat er veel mensen terug willen naar 30fps, merk het zelf al. Eenmaal gewend aan 60fps (vooral bij racing en shooters) wil je nooit meer anders.

Een rustige adventure RPG kan nog wel in 30fps, maar ook daar merk ik persoonlijk dat dat met 60fps toch een betere ervaring is. Crimson Desert doet het bijvoorbeeld veel beter op 60FPS in de Performance mode. Met PSSR aan krijg je alsnog een prachtig plaatje.

Als ze dit ook met path tracing kunnen doen zie ik geen noodzaak om binnen nu en 5 jaar te upgraden naar een PS6. 7(8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Vis op 27-04-2026 09:11 ]

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 14:41
kazuka schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:02:
[...]

Hij is toegankelijker gemaakt dan Returnal. Er zijn meer permanente upgrades en je kunt met modifiers e.e.a. makkelijker maken.

Meer mensen zeggen dit! Ga hem zeker proberen (gameplay ziet er erg vet uit).. weet alleen niet of dit op de release zal zijn. Het zal voor mij als casual gamer alsnog pittig zijn. Maar in ieder geval goed om te horen dat hij niet zo moeilijk is als Returnal :P

• Geraedus
Eerste gameplay video te bekijken van Saros

YouTube: SAROS Walkthrough Gameplay Part 1 - INTRO (FULL GAME)

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 14:41
Ziet er vet uit.

Ja, Saros stond niet echt op mijn lijstje. Ik had in het begin al zoiets van: meh, Returnal 2… vette game, maar de moeilijkheidsgraad blijft een issue.

Maar deze review van Saros heeft me toch overtuigd om het te gaan proberen.

YouTube : Saros is casual friendly Returnal (Review)

Ik twijfel alleen nog of dit een day-one aankoop wordt. Ik vind €70 best veel geld, zeker als hij uiteindelijk toch niet bevalt.

• Linksquest
In mei komen er weer leuke nieuwe games, waaronder de nieuwe James Bond game. Ben je nu benieuwd wat er allemaal gaat uitkomen, Playstation Granade heeft een mooie overzichts video gemaakt, waarin zowel betaalde als gratis games van mei 2026 benoemd worden.

• Shaker74
Blood of the Dawnwalker 3-9-2026. Ik ben heel erg benieuwd. Heftige systeemeisen op de PC. Ik ben heel benieuwd hoe zich dat vertaald naar de grafische mogelijkheden op de PS5(PRO). had alleen gehoopt op een iets eerdere release. bv augustus.

Maar ik denk dat dit een mooie tussen(zij)stap is naar Witcher 4. (samen met de mogelijke DLC van Witcher 3)

YouTube: The Blood of Dawnwalker — Story Trailer

• Vanduul42
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-05 22:05
Misschien wel interessant om dit even te kijken.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Vanavond eindelijk met Saros aan de slag! Helaas een dagje vertraging met de levering, maar dat is prima opgelost. Ik hoor van spelers dat het best wat toegankelijker is dan Returnal. Opzich prima, maar de voldoening was groot toen bij Returnal dingen op zijn plek vielen. Elke run was anders, dus doodgaan was hooguit jammer, maar je voelde progressie dus nog maar een rondje.

Lang uitgekeken naar deze game. Ben benieuwd hoe moeilijk of makkelijk het in de praktijk is.

• Linksquest
Het is alweer vrijdag, en dat betekend tijd voor een nieuwe "Lets Talk PlayStation".

• Yonix
Ik was vanochtend in een creatieve bui met zoonlief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzg9jEi4lmuHr-VV-JgoxeuQZUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzMhUzXqjFCQ7SjaiOgFb7WZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAooZnj_pNQdN5QHW4JVEgdbEwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvcXfUqmimMrGwrXF3trsS31.jpg?f=fotoalbum_large

Raad het spel. ;)

• Linksquest
Yonix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:02:
Ik was vanochtend in een creatieve bui met zoonlief:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Raad het spel. ;)
Ik Zou zeggen, Astro Bot .

• Farabi
  • Niet online
Ik log tegenwoordig in met een pincode.

Download de ps5 mijn wachtrij pas als ik ben ingelogd? Of is het opstarten van de console al genoeg?

• Farabi
  • Niet online
Het lijkt erop dat fysieke-media steeds meer benadeeld gaat worden in de toekomst (?). Je krijgt geen ps5 upgrade voor je fysieke yakuza kiwami spel, alleen digitale 'bezitters' krijgen deze gratis of voor €2.

Fysieke eigenaren moeten het volledige spel opnieuw voor de volle pond kopen in de store. Kortom, we zien langzamerhand steeds meer nieuwe strategieën om mensen naar de store te pushen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk-pT4EUafthpORYR90FSIDip64=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ugVoRuNddl3iIc2vT4lpeJvj.jpg?f=user_large

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:50
Farabi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:36:
Het lijkt erop dat fysieke-media steeds meer benadeeld gaat worden in de toekomst (?). Je krijgt geen ps5 upgrade voor je fysieke yakuza kiwami spel, alleen digitale 'bezitters' krijgen deze gratis of voor €2.

Fysieke eigenaren moeten het volledige spel opnieuw voor de volle pond kopen in de store. Kortom, we zien langzamerhand steeds meer nieuwe strategieën om mensen naar de store te pushen.

[Afbeelding]
Dat is helaas niet nieuw toch? Een standaard fysieke release (op disc) is tegenwoordig al bijna niet meer vanzelfsprekend. Of je krijgt een hoesje met een code. Ze willen de kosten drukken en tweedehands doorverkopen onaantrekkelijk maken, je kunt een digitaal exemplaar immers niet overzetten naar een ander account. En met PS+ en standaard geen discdrive in de console weet je al wat de toekomst gaat zijn. Ik zit zelf nog op een kantelpunt. Fysiek is wel erg fijn om te hebben en heb al leuke deals gescoord via Vinted maar het steeds wisselen van game vind ik dan wel onhandig aan het worden. Alleen bij games onder de 10/20 euro schaf ik ze soms nog wel eens digitaal aan, als ze niet via PS+ beschikbaar zijn.

• Farabi
  • Niet online
Deezers schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Dat is helaas niet nieuw toch? Een standaard fysieke release (op disc) is tegenwoordig al bijna niet meer vanzelfsprekend. Of je krijgt een hoesje met een code. Ze willen de kosten drukken en tweedehands doorverkopen onaantrekkelijk maken, je kunt een digitaal exemplaar immers niet overzetten naar een ander account. En met PS+ en standaard geen discdrive in de console weet je al wat de toekomst gaat zijn. Ik zit zelf nog op een kantelpunt. Fysiek is wel erg fijn om te hebben en heb al leuke deals gescoord via Vinted maar het steeds wisselen van game vind ik dan wel onhandig aan het worden. Alleen bij games onder de 10/20 euro schaf ik ze soms nog wel eens digitaal aan, als ze niet via PS+ beschikbaar zijn.
De dingen die je opsomt waren jarenlang bekend. Maar wat we nu zien is een andere soort van aanpak, en gaat richting een 'ijzeren vuist'. Ikzelf heb dit voorbeeld nog niet eerder gezien. Misschien iemand anders?

Je krijgt dus geen upgrade aangeboden, terwijl je bereid bent om te betalen. Je disc wordt buitenspel gezet.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Farabi schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:19:
[...]

De dingen die je opsomt waren jarenlang bekend. Maar wat we nu zien is een andere soort van aanpak, en gaat richting een 'ijzeren vuist'. Ikzelf heb dit voorbeeld nog niet eerder gezien. Misschien iemand anders?
Vind dit een zorgelijke ontwikkeling! :'(
Heb zelf pas een jaartje een PS5, bewust met diskdrive, en overgrote deel van de spellen die ik heb is fysiek. Allemaal tweedehands gekocht ook, als ik die digitaal had moeten kopen was ik echt een veelvoud van de euro’s kwijt geweest.
Je krijgt dus geen upgrade aangeboden, terwijl je bereid bent om te betalen. Je disc wordt buitenspel gezet.
Echt waardeloos inderdaad :( , zo ik heb ook een aantal PS5 spellen gekocht; de PS4 disc via Marktplaats en dan upgraden voor weinig of niets. Weet ze niet meer allemaal uit mijn hoofd maar Horizon en Final Fantasy VII staan me nog voor de geest. En met God of War ook dacht ik.

Klinkt als een cash grab van Sony inderdaad, want het is niet alleen dat je die spellen dan voor het volle pond digitaal moet aanschaffen maar de disc kan je ook niet meer doorverkopen als je het spel heb uitgespeeld. :|

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:28
Als ik heel eerlijk ben… logisch ergens toch? Digitaal kan je niet doorverkopen, dus een upgrade aanbieden is ergens logisch. Daar geen upgrade aanbieden, zeker gelet op dat digitaal normaal al duurder is dan fysiek. Digitaal is altijd een originele verkoop voor Sony, 2e hands verkoop levert 0,0 op voor ze.

Een fysieke game upgraden was vroeger ook: nieuw kopen.

Zuur? Ja… logisch/ verklaarbaar? IMHO wel.

Daarnaast zou het mij ook weinig verbazen dat ze vanuit milieu eisen ook nog fysieke aankopen moeten (gaan) ontmoedigen.

Mijn mening: Fysieke games niet goedkoop kunnen upgraden is niet het issue; Je digitale licentie niet kunnen overdragen is het issue. Dat is op te lossen met wetgeving. Mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat games weer flink duurder worden daardoor.. dus tsja.

Ik koop toch al alles digitaal dus het raakt mij verder niet, maar vanuit zakelijk perspectief is dit allemaal heel erg logisch in mijn ogen. Gelukkig kan je digitale aankopen, vooralsnog tenminste, wel gewoon soort van delen (ik kan mijn broertje zijn digitale aankopen spelen en hij die van mij. Nadeel voor mij echter; hij koopt 99% fysiek 🫠

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Vis

Vis

Ach, ik vermoed dat de PS6 de laatste "fysieke hardware" game console gaat zijn. Waarom?

De PS7 gaat mijns inziens een cloud based kastje zijn waar je gaat gamen/streamen via data centers.

Het is simpelweg de toekomst.

Alle tekorten in chips etc omdat AI alles opslurpt blijft zolang we dit geen halt toeroepen.

Straks zul je dus niet meer met een dure hardware machine thuis zitten maar met een stream kastje. Dus dat fysieke spellen nu al aan het weg faseren zijn verbaasd me niks. Lullig is het wel voor de mensen met een disk drive.. het is vooral nostalgie.
Ik had het eigenlijk al gedacht dat de PS6 een revolutionaire verandering zou zijn door niet meer fysiek met hardware te zijn gebouwd maar meer op streaming zou inzetten.
En eerlijk, wat weten we nu echt al over de PS6? Nog helemaal niks, qua hardware ... Dus wellicht met de tekorten etc gaat dit straks al gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Vis op 03-05-2026 09:30 ]

• Vrijdag
Das war einmal.

• nDirect090
  • Nu online
Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
Ach, ik vermoed dat de PS6 de laatste "fysieke hardware" game console gaat zijn. Waarom?

De PS7 gaat mijns inziens een cloud based kastje zijn waar je gaat gamen/streamen via data centers.

Het is simpelweg de toekomst.

Alle tekorten in chips etc omdat AI alles opslurpt blijft zolang we dit geen halt toeroepen.

Straks zul je dus niet meer met een dure hardware machine thuis zitten maar met een stream kastje. Dus dat fysieke spellen nu al aan het weg faseren zijn verbaasd me niks. Lullig is het wel voor de mensen met een disk drive.. het is vooral nostalgie.
Ik had het eigenlijk al gedacht dat de PS6 een revolutionaire verandering zou zijn door niet meer fysiek met hardware te zijn gebouwd maar meer op streaming zou inzetten.
En eerlijk, wat weten we nu echt al over de PS6? Nog helemaal niks, qua hardware ... Dus wellicht met de tekorten etc gaat dit straks al gebeuren.
Een theorie die werkt in landen als Nederland met snel en stabiel internet. Iets wat wereldwijd helemaal niet zo vanzelfsprekend is en eerder zeldzaam. Als ze die richting in gaan bij ps6 en zelfs ps7, laat je al een veel te grote user base liggen omdat het netwerk simpelweg niet goed genoeg is. Mits het natuurlijk de enige manier is van spelen, voorlopig zien we gewoon “en en”. Kijk maar naar ps portal/cloud streamen. Dit is een mooie tijd om het streaming process te verbeteren en ervan te leren. Dus nee, als dit al de toekomst wordt, zal het nog wel een hele lange tijd duren.

• Vis

Vis

nDirect090 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Een theorie die werkt in landen als Nederland met snel en stabiel internet. Iets wat wereldwijd helemaal niet zo vanzelfsprekend is en eerder zeldzaam. Als ze die richting in gaan bij ps6 en zelfs ps7, laat je al een veel te grote user base liggen omdat het netwerk simpelweg niet goed genoeg is. Mits het natuurlijk de enige manier is van spelen, voorlopig zien we gewoon “en en”. Kijk maar naar ps portal/cloud streamen. Dit is een mooie tijd om het streaming process te verbeteren en ervan te leren. Dus nee, als dit al de toekomst wordt, zal het nog wel een hele lange tijd duren.
Deels eens.

Echter zullen ze op een gegeven moment geen andere mogelijkheid hebben, de schaarste van de materialen is straks niet meer bij te benen.

En dit gaat niet tijdelijk zijn, zolang AI blijft door innoveren staan we erbij en kijken we ernaar.

Diegene die in landen wonen met slecht stabiel internet zijn doorgaans ook niet de landen die meteen een nieuwe console generatie kopen, omdat de welvaart daar minder is kunnen ze ook prima jarenlang door met een PS3/PS4.

Toekomst gaat sowieso digitaal/cloudbased zijn.

• nDirect090
  • Nu online
Vis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Deels eens.

Echter zullen ze op een gegeven moment geen andere mogelijkheid hebben, de schaarste van de materialen is straks niet meer bij te benen.

En dit gaat niet tijdelijk zijn, zolang AI blijft door innoveren staan we erbij en kijken we ernaar.

Diegene die in landen wonen met slecht stabiel internet zijn doorgaans ook niet de landen die meteen een nieuwe console generatie kopen, omdat de welvaart daar minder is kunnen ze ook prima jarenlang door met een PS3/PS4.

Toekomst gaat sowieso digitaal/cloudbased zijn.
Vergis je niet in hoeveel landen crappy internet hebben. Ook worden heel veel dingen zoals nieuwe consoles op creditcard betaald etc. Maargoed nu ga ik teveel in op de details.

Ben het zeker met je eens dat het een zeer sublieme uitkomst kan worden voor bedrijven. Die willen uiteindelijk alles in eigen beheer en dat je betaald voor iets dat niet van jouw is.

• Vis

Vis

nDirect090 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Vergis je niet in hoeveel landen crappy internet hebben.
Ook dat gaat straks een inhaalslag maken met alle nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Starlink etc. Ook via AI is het straks mogelijk om veel sneller internet te kunnen aanbieden waar dan ook ter wereld. Men beseft het alleen nog niet.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:37
6 gratis PSN avatars van Saros
QLD2-2HD4-4NA2

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Vliegvlug schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:09:
Klinkt als een cash grab van Sony inderdaad, want het is niet alleen dat je die spellen dan voor het volle pond digitaal moet aanschaffen maar de disc kan je ook niet meer doorverkopen als je het spel heb uitgespeeld. :|
Het is SEGA die deze keuze maakt hoor, niet Sony. En waarom zou je de disc niet kunnen doorverkopen? Het is niet zo alsof de game het ineens niet meer doet.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Raem schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Het is SEGA die deze keuze maakt hoor, niet Sony.
Ik ging er vanuit dat dit iets is wat Sony bepaald maar dat is dus aan de individuele spelmaker / uitgever? Dan is het een cash grab van hun. ;)
En waarom zou je de disc niet kunnen doorverkopen? Het is niet zo alsof de game het ineens niet meer doet.
Omdat je die disc niet hebt?

Als ik nu de PS5 versie van een bepaald spel wil hebben kan ik de PS4 disc kopen en daar de PS5 upgrade voor kopen. Als je de PS5 versie digitaal koopt kan dat uiteraard niet wat het duurder maakt. Je kan dan uitwijken naar de PS5 disc is uiteraard wel een optie ja maar is ook weer duurder.
Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:34:

Als ik nu de PS5 versie van een bepaald spel wil hebben kan ik de PS4 disc kopen en daar de PS5 upgrade voor kopen. Als je de PS5 versie digitaal koopt kan dat uiteraard niet wat het duurder maakt. Je kan dan uitwijken naar de PS5 disc is uiteraard wel een optie ja maar is ook weer duurder.
Oh zo, ik dacht dat je bedoelde dat je de PS4 disc niet meer kon verkopen nadat je de PS5 versie digitaal had gekocht. Dan begreep ik je verkeerd. :)

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Hulleman
Geruchten gaan al dat de PS6 zonder disc geleverd wordt. Of de PS5 discdrive er op past of dat die nog los verkocht gaat worden is allerminst zeker. Het zou mij niet verbazen als de PS6 digital only wordt.

Sony heeft dan nog wel een probleem, omdat de PSN store nu een monopolie positie heeft voor de verkoop van digitale games op de Playstation. Dat is tegen de EU regels. Dat zal dus open moeten, wat sowieso goed voor de prijs zal zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Dat kan allemaal prima hier

[Playstation 6] Nieuws & Speculaties

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 18:42
Hulleman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Geruchten gaan al dat de PS6 zonder disc geleverd wordt. Of de PS5 discdrive er op past of dat die nog los verkocht gaat worden is allerminst zeker. Het zou mij niet verbazen als de PS6 digital only wordt.

Sony heeft dan nog wel een probleem, omdat de PSN store nu een monopolie positie heeft voor de verkoop van digitale games op de Playstation. Dat is tegen de EU regels. Dat zal dus open moeten, wat sowieso goed voor de prijs zal zijn.
Backwards compatibility blijft nog wel een selling point hopelijk. En ook meer E-waste als de PS5 drive niet compatible is of zou zijn.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24

koboy

Heb een idee voor een icon

Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Ik ging er vanuit dat dit iets is wat Sony bepaald maar dat is dus aan de individuele spelmaker / uitgever? Dan is het een cash grab van hun. ;)

[...]

Mwah, het zal alleen zijn voor games die nu uitkomen voor zover een uitgever het al deed.
We komen nu op het punt in de PS5 Lifecycle dat de PS4 uitgefaseerd wordt. Denk dat door het kleinere aanbod de PS4 versie juist duurder gaat worden tweedehands.

De (bijna) gratis upgrade naar de PS5 versie was er natuurlijk als service voor degenen die naast hun PS5 nog een oudere PS4 hadden staan en om de eerste week verkopen hoog te houden (nu FOMO bij release de PS4 versie kopen en bij de rest van de PS4 backlog doen, ipv. pas kopen tegen een lagere prijs wanneer er geupgrade is naar de PS5).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hulleman
Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Backwards compatibility blijft nog wel een selling point hopelijk. En ook meer E-waste als de PS5 drive niet compatible is of zou zijn.
Zeker, ik verwacht (in het geval de ps6 digital only wordt) dan ook wel dat Sony met een programma komt om je disc library om te zetten naar digitale games.

• Psyonara
Hulleman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Zeker, ik verwacht (in het geval de ps6 digital only wordt) dan ook wel dat Sony met een programma komt om je disc library om te zetten naar digitale games.
Misschien ook dat ik het mis heb, maar als de PS6 wel Hand held is oid. Wel het idee dat Sony met de verkeerde gedachte daar in stapt.
Niet dat ik iets tegen hand helds heb, ben was dol op mijn Vita.

Maar denk nog wel dat een Thuis console mits ook goeie games erbij het beter zal doen voor hun.
Ook gezien dat PS5 gewoon helaas wat Mid voelt kwa beleving.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lijkt me nog ver weg, vooral gezien de latencies overal zal dit niet snel gemeengoed worden.
En nog niet gesproken over de bandbreedte up+down die je daarvoor zal moeten benutten. (en de bijkomende drops in beeldkwaliteit)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2026 15:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Chelseamarre123
  • Laatst online: 08:51
YakuzA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Lijkt me nog ver weg, vooral gezien de latencies overal zal dit niet snel gemeengoed worden.
En nog niet gesproken over de bandbreedte up+down die je daarvoor zal moeten benutten. (en de bijkomende drops in beeldkwaliteit)
Denk dat de technologie wel zal evolueren tegen die tijd dat dit wel kan. PS7 zal pas over 10 a 15 jaar komen denk ik.
10 a 15 jaar geleden hadden we nog niet eens continu internet in onze broekzak en nu kunnen we niet zonder.

• Hulleman
Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Misschien ook dat ik het mis heb, maar als de PS6 wel Hand held is oid. Wel het idee dat Sony met de verkeerde gedachte daar in stapt.
Niet dat ik iets tegen hand helds heb, ben was dol op mijn Vita.

Maar denk nog wel dat een Thuis console mits ook goeie games erbij het beter zal doen voor hun.
Ook gezien dat PS5 gewoon helaas wat Mid voelt kwa beleving.
Ik vind de PS5 juist alles behalve 'mid' aanvoelen. Het is wat mij betreft echt een premium ervaring die altijd snel aanvoelt. De PS4 had wellicht meer first party games, maar ik speel dat veel liever op een PS5. Zo vreselijk traag als dat de PS4 is. Dan over het lawaai nog niet te spreken.

Geruchten gaan dat er ook een PS6 handheld komt. Die speelt dezelfde games als een PS5 en 6 af. Er komen dus geen dedicated games voor die handheld uit. En dat is juist iets heel goeds, want we weten allemaal hoe slecht Sony omgaat met dergelijke apparaten naast de Playstation zelf (vita, VR 1 en VR 2)

• Hulleman
Chelseamarre123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Denk dat de technologie wel zal evolueren tegen die tijd dat dit wel kan. PS7 zal pas over 10 a 15 jaar komen denk ik.
10 a 15 jaar geleden hadden we nog niet eens continu internet in onze broekzak en nu kunnen we niet zonder.
In 2011, en 2016 al helemaal, had ik al wel continu internet in de broekzak.

• Psyonara
PS5 console zelf is zeker niet mis maar mis gewoon the Oomph die PS3 en PS4 hadden kwa 1st party aanbod. Die hadden hit naar hit.

PS5 na mijn idee helemaal niet.

• Hulleman
Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:34:
PS5 console zelf is zeker niet mis maar mos gewoon the Oomph die PS3 en PS4 hadden kwa 1st party aanbod. Die hadden hit naar hit.

PS5 na mijn idee helemaal niet.
Helemaal niet is niet waar. Maar het is absoluut minder. Wat de ps5 generatie niet hielp was covid, waardoor de ps5 een jaar lang praktisch niet leverbaar was en de crossgen periode heel lang duurde. Daarnaast duurt het maken van een game tegenwoordig helaas soms langer dan een consolegeneratie duurt.

• Psyonara
Geniet maar weinig van de 1st Party games deze Generatie.

Denk dat Astro Bot mijn favoriet is volgend met Rift Apart.
HFW is zeker solid maar heb ik op de PS4 gespeelt.

Yotei en Spider-man 2 vielen mijn eigenlijks best wel tegen.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:43
Met GT7 heeft de PS5 een dijk van een exclusive. Mits je iets met auto's hebt natuurlijk. Dat is ook nog één van de weinige echte exclusives, want ook niet op de PC beschikbaar.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Carlos0_0
Psyonara schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:57:
Geniet maar weinig van de 1st Party games deze Generatie.

Denk dat Astro Bot mijn favoriet is volgend met Rift Apart.
HFW is zeker solid maar heb ik op de PS4 gespeelt.

Yotei en Spider-man 2 vielen mijn eigenlijks best wel tegen.
Ja zijn natuurlijk veel op de ps4 / ps5 uitgekomen, maar ik vind het nog te doen op zich.
Maar dat komt misschien omdat ik niet veel speel.

- Spiderman 2
- Astro Bot
- Ratched & Clank Rift Apart
- God of War Raknarok

Dus ja 4 spellen in iets meer dan 5 jaar, nog te doen, eventueel Spiderman Miles Moras nog mee tel dan heb ik toch ongeveer 1 spel per jaar gehad(Ook al is die op de ps4 ook uitgekomen).
Dus heb ik mij prima vermaakt met de exclusies van Sony alleen al, dan nog multi platform spellen vermaak ik mij prima met de ps5.

[ Voor 3% gewijzigd door Carlos0_0 op 05-05-2026 09:35 ]

• Farabi
  • Niet online
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik heb me deze generatie serieus vermaakt met remasters en remakes.

De oude vertrouwelingen die zich al hebben bewezen, maar dan in een modern jasje, heerlijk. Ik merk dat ik steeds minder neig naar nieuwere spellen, want steeds minder zin in = ontdekken, uitzoeken en leren.

Ja, ik vind nieuwe spellen steeds complexer worden :P

[ Voor 57% gewijzigd door Farabi op 05-05-2026 09:42 ]

• Carlos0_0
Farabi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:30:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik heb me deze generatie serieus vermaakt met remasters en remakes.

De oude vertrouwelingen die zich al hebben bewezen, maar dan in een modern jasje, heerlijk. Ik merk dat ik steeds minder neig naar nieuwere spellen, want steeds minder zin in = ontdekken, uitzoeken en leren.

Oh daar heb ik mij ook nog tussendoor wel mee vermaakt.

• Psyonara
Niks mis mee met remakes en of remasters als het daadwerkelijk oudere spellen zijn. Zijn genoeg juweeltjes die dat wel kunnen gebruiken.

Recentere spellen hoeven niet altijd perse zulke updates.

• Shaker74

Ik deel die mening. Remaster en remakes. Als de basis al goed is en hij verbeterd wordt op ale mogelijke vlakken. Ik ben voor.. Ik heb ook enorm genoten van HFW en daarna pas HZD remaster. Was fantastisch. Kwam zo uit. Ik ga denk ik zelfs Cyberpunk weer een keer oppakken maar voor nu genoeg moois te spelen..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het grote voordeel is tegenwoordig ook dat als je het origineel wil spelen, je bij een aardig aantal het origineel erbij kan pakken en spelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen

Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus

Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties

LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.