Ik heb Days Gone nu voor de zoveelste keer een paar uur gespeeld. Ooit op de PS4 Pro begonnen, later op PC geprobeerd, en nu weer op de PS5 Pro. En elke keer kom ik op hetzelfde punt uit: ik herinner me weer waarom ik ermee stopte.
Laat ik positief beginnen: de sfeer is goed. Die ruige, post-apocalyptische setting werkt. De wereld voelt geloofwaardig aan, het idee van een biker die zijn weg zoekt in een wereld vol freakers is tot in detail uitgewerkt. Daar is echt aandacht aan besteed.
Maar al snel komen de irritaties weer bovendrijven. De constante dialoogspam is wat mij betreft
killing. Je stapt op je motor, rijdt tien seconden weg van een kamp, en hup, de radio springt aan. Of Deacon begint tegen zichzelf te praten. Dat laatste doet hij sowieso veel te vaak — waarom weet ik nog steeds niet, maar het voegt weinig toe. En als je dan een audiotape oppakt en tegelijkertijd Deacon, de radio en de omgeving allemaal door elkaar heen beginnen te tetteren… tja, dat werkt niet. Dan wil je luisteren, maar krijg je chaos.
De game probeert op die manier verhaal en context te pushen, maar dat gaat ten koste van rust en beleving. Wat ook niet helpt, is dat het allemaal vrij lineair aanvoelt. Rijd naar deze plek. Zoek persoon X. Doe deze missie. Het nodigt nauwelijks uit om lekker rond te dwalen of op ontdekkingstocht te gaan. Het is echt een “doe dit, doe dat”-game. En als je dan toch die Ubisoft-structuur gebruikt, zorg er dan voor dat de wereld genoeg te bieden heeft om daar vanaf te wijken. Hier blijft het bij goede bedoelingen.
Technisch dan. Op de PS5 Pro draait het prima, maar ook hier kom ik bugs tegen die er eigenlijk niet meer in zouden mogen zitten. Knoppen die niet reageren, het onhandige
radial menu dat tijdens actie juist verwarrend werkt — zeker met hordes op je hielen. Ik druk nog steeds regelmatig op de verkeerde knopcombinaties, puur omdat het net niet intuïtief aanvoelt.
En dan Deacon zelf. Ik krijg geen klik met die gast. Misschien ontwikkelt hij zich verderop in het verhaal, maar na een uurtje of vier spelen moet ik gewoon concluderen: dit wordt hem niet voor mij. Als ik m’n tijd in een game ga stoppen, wil ik er wel iets voor terugkrijgen. En dat gevoel mis ik hier.
Days Gone blijft voorlopig wel geïnstalleerd staan — wie weet, op een regenachtige dag. Maar voor nu gaat hij weer de digitale koelkast in.
Volgende op de planning:
Expedition 33 (benieuwd naar!) en Returnal, die net z’n PS5 Pro-update heeft gekregen!