Vraagje: ik heb een PS5 van een familielid gekregen die er zo'n 30 digitale games op heeft staan en zelf gestopt is (in ieder geval voorlopig) dus heeft ie zijn account erop laten staan zodat ik die games kan spelen.
Zelf ben ik een Xbox gamer en daar heb je zoiets als console sharing en dat blijkt bij de PS5 ook te bestaan. Maar voordat ik iets fout doe, wil ik even zeker weten dat ik het bij het juiste eind heb.
Mijn doel is mijn eigen PS account te koppelen (nieuwe user vanaf het hoofdscherm) zodat ik op mijn account die games kan spelen met eigen save games en trophies. Maar ook omdat hij (uiteraard) geen PS+ meer actief heeft en ik dat voor sommige games wel nodig ga hebben. Nu is het zo dat Console Sharing and Offline Play al aanstaat en daar zie ik letterlijk "Allow anyone who uses this PS5 to play your games and media...". Precies wat ik zoek.
Als ik vervolgens naar zijn account ga vanaf het hoofdscherm, kies voor Switch User en daar een nieuwe User wil toevoegen staat er "Switch User: You'll take over the previous user's accessores. They'll be logged out.".
Dat laatste maakt me een beetje huiverig, zijn account staat ingelogd maar ik weet niet of ik er daarna weer in zou kunnen komen, wat ik nu wel kan. Hij wist dat ik er zo in kon komen en heeft het daarom zo achtergelaten, maar of hij bereid is zijn ww te delen vraag ik me af.
Kortom: wat is nu de beste methode? Kan ik zonder problemen een nieuwe user aanmaken, mijn oude PS account koppelen (stamt uit de PS3 tijd) en dan daarmee de 30+ games spelen? En hoe zit het met games die hij gekocht heeft maar niet geïnstalleerd staan? Er zit geen extra opslag in, dus niet alle 30+ games staan er as we speak op maar kan ik wel vanaf zijn account via de store downloaden heeft hij laten zien. Voorbeeld: hij heeft 55 GB vrij en Death Stranding 2 heeft hij digitaal gekocht maar staat niet geïnstalleerd. Kan je die met elk extra account wel gewoon downloaden en dan spelen dankzij Console Sharing?
En als laatste: hoe zit het met PS+, kan ik die met mijn account aanschaffen (Essential) en dat gebruiken met zijn games?
Edit: toch nog een extra vraag: er zijn ook een paar games die in Your Collection staan met 2 items, zo te zien de PS5 en PS4 versie. Als ik die aanklik staat bij de PS5 een Disc icoon en de PS4 een Lock icoon. Volgens Reddit betekent het Lock icoon al dat je de Disc versie hebt en die nodig hebt om te spelen, maar wat is dan het verschil met het Disc icoon?
[
Voor 7% gewijzigd door
MooDyBLueS op 27-10-2025 19:42
]