ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Changelog voor aankomende firmware 4.0.0.
- Fix met bluetooth scan waarbij sommige sensoren niet altijd werden gevolgen.
- Introductie van Cloud uitlezen en bediening met web-app
- Cloud is optioneel. Bij uitzetten automatische firmware updates staat cloud altijd uit.
- Verhoging van de draadloze thermometer timeout naar 5 minuten
- Optimalisatie van serveren data lokale webpagina's(mogelijke fix voor "server not reponding")
- Linken met cloud door middel van pairing codes of lokaal
- Status LEDs staan tot 1.5 minuut na aanzetten altijd aan. Pas daarna gaat deze uit indien uitgezet via de settings.
- Introductie van temperatuurbescherming: buiten ingestelde waarde gaat de airco aan tot 1 graad van ingestelde limiet, daarna gaat deze automatisch uit.
- Fix voor achterblijven van de actuele temperatuur in de /control JSON
- Vernieuwde lokale web interface.
- Instelbare tijd voor activeren/deactiveren van de raam/deursensor.
- Lokale temperatuur grafiek verwijderd(dit wordt uitgebreider via cloud)
- Als "Home Assistant - Auto discovery" aanstaat en MQTT staat aan dan gaat de airco aan bij veranderingen van de modus via MQTT. Via HTTP API en cloud blijft de airco uit bij wijzigen van de modus.
- Verruimen limieten van 32 naar 64 characters voor Hostname, MQTT wachtwoord, MQTT broker, MQTT base topic, MQTT gebruikersnaam, WIFI SSID en WIFI wachtwoord.
- *Mogelijkheid tot maken van automatische schema's(instelling via cloud only).
Lokale interface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU9XHofKehypTIM5YUScEDwIZhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6AA81rTfeiCww91EdIor163u.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tmBCBVrnlGllZ7F-_8vPEqSVV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5VKVVx50ZngY7FUSB7xEdvh.png?f=fotoalbum_large

Let op! Gezien de omvang gaat een publicatie hiervan nog zeker 1 tot 2 maanden duren.
We gaan dit eerst uitgebreid testen. Een ieder die interesse heeft om het alvast te bekijken kan zich via DM aanmelden voor de beta. Deze draait inmiddels al zo'n twee weken met een groep gebruikers.

Toch wilde ik alvast delen wat er aan zit te komen.

De laatste optie met een * is onder voorbehoud. Deze heeft redelijk wat impact en komt pas over een a twee weken beschikbaar in de beta firmware.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 10-06-2026 15:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:02
Voorheen als je een externe temperatuursensor wilde koppelen zag je volgens mij de temperatuur van de sensor. Dat vond ik handig om te weten welke sensor ik selecteer. Nu zie je enkel een ID maar dit zegt mij niet zoveel. Zou fijn zijn als dit weer terug komt in het menu :)

• LED-Maniak
GlitchBug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:33:
Voorheen als je een externe temperatuursensor wilde koppelen zag je volgens mij de temperatuur van de sensor. Dat vond ik handig om te weten welke sensor ik selecteer. Nu zie je enkel een ID maar dit zegt mij niet zoveel. Zou fijn zijn als dit weer terug komt in het menu :)
Dat is bewust veranderd omdat de thermometer niet altijd de temperatuur doorstuurt als hij zijn naam doorstuurt(en je dus alsnog een naam ziet zonder temperatuur). Om dat op te lossen moet er langer gescand worden dan de 30 seconde.

Je kan aan de RSSI zien welke thermometer het meest dichtbij de airco staat. Je zou hem dus tijdelijk ernaast kunnen houden.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 11:37 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• LED-Maniak
Screenshot van het aankomende schema als onderdeel van de nieuwe app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pINNAg73_-LUv3MUeL4a1daQl-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vg3WtMW8HQaZ1EG8KTkHnskT.png?f=fotoalbum_large

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:52
LED-Maniak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:38:
Screenshot van het aankomende schema als onderdeel van de nieuwe app:
[Afbeelding]
Is dit altijd met aan/uit tijden of kun je ook alleen een "uit" inprogrammeren ? Ik vergeet de airco op de slaapkamer nog wel eens uit te zetten, dus een harde uit elke ochtend (of hij nu aan of al uit staat maakt niet uit) op vast tijdstip zou ik graag willen hebben.

• LED-Maniak
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Is dit altijd met aan/uit tijden of kun je ook alleen een "uit" inprogrammeren ? Ik vergeet de airco op de slaapkamer nog wel eens uit te zetten, dus een harde uit elke ochtend (of hij nu aan of al uit staat maakt niet uit) op vast tijdstip zou ik graag willen hebben.
Je kan de volledige lijst met mogelijkheden voor jouw type airco instellen. Dus ook wanneer deze aan- of uit moet staan. Je geeft hierbij alleen een start tijd op om de actie uit te voeren. Stel je maandag 22 uur "uit" in en de volgende actie dinsdag 11 uur "aan/verwarmen". Dan blijft hij dus uit tot 11 uur.

Zodra je een aanpassing doet met de aftandsbediening, dan wordt deze aanpassing overgenomen tot het volgende schakelmoment.

Ik ben nog aan het nadenken hoe een automatische holiday mode in te passen, zoals je bij thermostaten ziet, waarbij de airco een bepaalde actie onderneemt tussen een bepaalde datum en daarna het schema weer aanzet.

Als dit er in zit kan Melcloud en Smart-air app de deur uit. :)

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 11:49 ]

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:26
LED-Maniak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Je kan de volledige lijst met mogelijkheden voor jouw type airco instellen. Dus ook wanneer deze aan- of uit moet staan. Je geeft hierbij alleen een start tijd op om de actie uit te voeren. Stel je maandag 22 uur "uit" in en de volgende actie dinsdag 11 uur "aan/verwarmen". Dan blijft hij dus uit tot 11 uur.

Zodra je een aanpassing doet met de aftandsbediening, dan wordt deze aanpassing overgenomen tot het volgende schakelmoment.

Ik ben nog aan het nadenken hoe een automatische holiday mode in te passen, zoals je bij thermostaten ziet, waarbij de airco een bepaalde actie onderneemt tussen een bepaalde datum en daarna het schema weer aanzet.

Als dit er in zit kan Melcloud en Smart-air app de deur uit. :)
Is dit niet te regelen door het Mac adres van het apparaat waarmee ingelogd als basis te gebruiken(de meeste zullen telefoon gebruiken) als die langer als x uur/dagen niet in het netwerk is geweest hij dan in vakantie modus gaat. Met een functie of je dit wilt of niet

• LED-Maniak
Dat is vergelijkbaar met het idee van een geofence. Iets wat wel op de wishlist staat maar voorlopig nog niet aan de orde.

Stoppen met aansturen van de verwarming als je xx dagen niet hebt ingelogd lijkt mij niet wenselijk. Het schema is juist bedoeld om te ontzorgen.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 12:30 ]

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste