LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Niet dat het iets voor je zou moeten doen, maar toch: goed bezigLED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:22:
Cloud app update:
- Het draait inmiddels met verschillende devices.
- Zowel een day als night mode.
- Sommige settings zijn alleen lokaal instelbaar(ivm. veiligheid)
- Installateurs tab (monitoring externe airco's zonder te kunnen besturen)
- Meerdere huizen/locaties en zones configureerbaar
Wat onder andere nog gaat komen:
- Grafieken van de verschillende sensoren/states met lange retentie(>2 jaar)
- Toevoegen Air-To-Water heatpumps
- Meerdere talen
Mooie is dus dat alle merken en soorten(lucht/lucht en lucht/water) in één interface zitten.
Even op plaatje klikken om het leesbaar te maken.
[Afbeelding]
ik ben vooral benieuwd naar de (persoonlijke-/bedrijfsgroei van) je risicomaatregelen ed nu je een cloud component aanbiedt en dus een attack service introduceert. Lijkt me nogal wat waar het tot dat moment vooral lokaal (en dus verantwoordelijk van de gebruiker/installateur zelf) was.
Maar begrijp ook dat je hier niets over wilt vertellen.
Klopt inderdaad. Deze meet ook de luchtvochtigheid en dat kan je inderdaad in Home Assistant zien.kromme schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Die long range is gewoon die zonder display? En meet die wel de luchtvochtigheid wat dan door HA is uit te lezen of is die senseor puur voor ergen in de kamer te plaatsen en daar reageert de airco dan op?
Dit is de reden waarom het een tijd heeft geduurd voor ik er aan begonnen ben.mgizmo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Niet dat het iets voor je zou moeten doen, maar toch: goed bezig
ik ben vooral benieuwd naar de (persoonlijke-/bedrijfsgroei van) je risicomaatregelen ed nu je een cloud component aanbiedt en dus een attack service introduceert. Lijkt me nogal wat waar het tot dat moment vooral lokaal (en dus verantwoordelijk van de gebruiker/installateur zelf) was.
Maar begrijp ook dat je hier niets over wilt vertellen.
Je kan cloud en elke communicatie naar externe servers nog steeds volledig uitzetten. Ik ga je niet dwingen om cloud te gebruiken. Dus voor de mensen die puur lokaal willen verandert er niets.
Communicatie loopt via secure protocollen met certificaten zoals dit in de industrie gebruikelijk is.
Het gaat nog even duren voordat deze cloud optie publiek wordt, gezien er inderdaad een hoop afgetest moet worden.
Ik heb gekeken of ik ClimateControl op Matter zou kunnen krijgen, maar dat vreet zoveel geheugen dat er nieuwe hardware nodig is. Beetje zonde dat het zo geheugen intensief is.Marq schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Het liefst zou ik echter overgaan op Thread + Matter. Ik heb al een SMLight SLZB-MR1 als Thread (en ook Zigbee) router. Het ziet er wel naar uit dat dit de winnende standaard wordt (alles gestandaardiseerd, wordt nog actief uitgebreid, relatief open, werkt ook met Thread devices die geen Matter doen). Nadeel is alleen dat er momenteel nog niet zoveel Matter devices zijn. En voor een fatsoenlijk Thread netwerk heb je ook devices nodig die aan de stroom hangen, zodat ze als router kunnen fungeren. En het is ook weer zonde om al je bestaande Zigbee en WiFi (ESPs) te vervangen...
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 28-05-2026 10:51 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het gebruiken van internationale standaarden rondom transport is minimum. Ik doel meer op de attack surface van je webserveromgeving/cloud. Ik werk in die industrie (maar vooral grootzakelijke organisaties) van het voorkomen (door dure producten er voor te zetten), maar het blijft een kat-muis spel wat enorm veel tijd kost in de inrichting, maar ook vooral tijdens het operationeel hebben. Script kiddies, DDoS, black hat hackers, ethische hackers, monitoring daarop... maar wellicht (en dat is niet mijn kennisgebied) zijn er ontwikkelplatformen die dat veelal al aanbieden (al kan ik mij voorstellen dat een dienst zoals cloudflare al dingen weg kunnen nemen) pfff. respect hoor dat je aan gaat bieden. Maar alleen al om dat gegeven, ben ik benieuwd uiteindelijk waar je op uit gaat komen qua verkoopprijs, niet dat ik het ga gebruiken.LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Klopt inderdaad. Deze meet ook de luchtvochtigheid en dat kan je inderdaad in Home Assistant zien.
[...]
Dit is de reden waarom het een tijd heeft geduurd voor ik er aan begonnen ben.
Je kan cloud en elke communicatie naar externe servers nog steeds volledig uitzetten. Ik ga je niet dwingen om cloud te gebruiken. Dus voor de mensen die puur lokaal willen verandert er niets.
Communicatie loopt via secure protocollen met certificaten zoals dit in de industrie gebruikelijk is.
Het gaat nog even duren voordat deze cloud optie publiek wordt, gezien er inderdaad een hoop afgetest moet worden.
Ik denk dat een cloud optie commercieel een erg sterke is. Het zorgt ervoor dat het voor niet-tweakers ook een volwaardig product wordt. Voor mij als programmeur klinkt bovenstaande beschrijving over beveiliging niet direct geruststellend. Heb je ook gedacht aan de volgende zaken:LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:46:
- Kan de administrator (jij dus) straks alle aangesloten airco's bedienen, of beveilig je daar tegen?
Met andere woorden: als jij zelf gehackt wordt, is er dan een enorm probleem? - Infra: hoe beveilig je de infrastructuur waarop alles draait? Draaien op een cloud kan hierbij helpen, maar ook daar kan het misgaan. Zie ook 1.
- Authentication: veilige authentication met MFA? Als installateurs de data van al hun klanten kunnen zien moet dit echt wel op niveau zijn.
- Authorization: kan een ingelogde gebruiker niet bij data van een ander, acties uitvoeren op de airco's van een ander. Is heel logisch, maar gaat vaak genoeg fout.
Gaaf dat je hier naar gekeken hebt.Ik heb gekeken of ik ClimateControl op Matter zou kunnen krijgen, maar dat vreet zoveel geheugen dat er nieuwe hardware nodig is. Beetje zonde dat het zo geheugen intensief is.
Nee, zelfs als iemand toegang krijgt tot de server kan deze niet zomaar een airco bedienen. Dan mag diegene eerst de data ontsleutelen.
Wat een installateur ziet zijn error codes en verbruikscijfers. Geen adresgegevens, geen besturingsmogelijkheid en geen andere gevoelige data. Zodra iets gedeeld is, zie je dit als gebruiker.
Bij ongerustheid: zet de toggle switch om en je kan met een network sniffer verifieren dat er geen open verbindingen zijn.
[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 28-05-2026 11:22 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Alle feedback welkom, ik heb zelf geen Panasonic hangen dus ik ben afhankelijk van terugkoppeling
Als een gebruiker geen gebruik wil maken van die cloudoplossing, worden die climacontrols dan default uitgesloten van cloudtoegang? Oftewel is dit een “opt-in” feature?LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:09:
Ik blijf natuurlijk bewust een beetje vaag. Ga niet uitleggen hoe elk onderdeel precies in elkaar zit.![]()
Nee, zelfs als iemand toegang krijgt tot de server kan deze niet zomaar een airco bedienen. Dan mag diegene eerst de data ontsleutelen.Wat een bad-actor in het ergste geval kan zien of doen is zeer gelimiteerd. Een aantal acties(zoals instellingen) kan je alleen op het eigen wifi netwerk lokaal uitvoeren, dat bereikt uberhaupt nooit een server.
Wat een installateur ziet zijn error codes en verbruikscijfers. Geen adresgegevens, geen besturingsmogelijkheid en geen andere gevoelige data. Zodra iets gedeeld is, zie je dit als gebruiker.
Bij ongerustheid: zet de toggle switch om en je kan met een network sniffer verifieren dat er geen open verbindingen zijn.
Is het een optie op temperatuur regeling (setpoint) voor koelen en verwarmen gelijk te trekken?
Ik bedoel als je verwarmt op setpoint 20graden dan verwarmt hij rond setpoint zoals verwacht.
Maar gaat men koelen op setpoint 20gr dan koelt hij terug naar rond de 19gr.
Zou wel fijn als koelen op setpoint 20gr ook rond de 20gr blijft.
☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub
Bij mijn mhi is dit 0,5 graden lager met koelen en verwarmen 0,5 graden hoger dan de ingestelde setpoint. Laatste firmware versie in gebruik.Siewert schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:55:
@LED-Maniak
Is het een optie op temperatuur regeling (setpoint) voor koelen en verwarmen gelijk te trekken?
Ik bedoel als je verwarmt op setpoint 20graden dan verwarmt hij rond setpoint zoals verwacht.
Maar gaat men koelen op setpoint 20gr dan koelt hij terug naar rond de 19gr.
Zou wel fijn als koelen op setpoint 20gr ook rond de 20gr blijft.
Met de interne sensor is dit 1 graad verschil met koelen. 23 graden is 22 graden binnen.
[ Voor 7% gewijzigd door tweakerpim op 29-05-2026 07:24 ]
En mijn ME LN25VG & LN35VG lijken wel spot on bij koelen ...
Allemaal 3.4.1 .. ik kijk er nog eens goed naar, ik snap het niet helemaal.
1
| /control?cmd=heatpump&silent_mode=off / on |
Staat in de gedetailleerde docs: https://protoart.net/know...ifi_http_api_mqtt_topics/mgizmo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:30:
@LED-Maniak De Silent Mode toggle staat niet op je website zie ik. Ik dacht even dat ik die alleen via je gui kon instellen, maar simpel even develop. tools check in de browser en ik begrijp dat hetcode:is
1 /control?cmd=heatpump&silent_mode=off / on
De correctie/naregeling wordt momenteel alleen uitgevoerd bij verwarmen, niet bij koelen. Vandaar dat deze wat meer afwijkt dan bij verwarmen.miel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:37:
Hier ingesteld op 24,5 en geeft 22.8/22.9 aan op de externe sensor... dus de offset van mijn MHI is best fors....... (al loopt hij nu weer op naar 24.2 graden....)
Correct. Het is opt-in voor bestaande modules.Torch1969 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Als een gebruiker geen gebruik wil maken van die cloudoplossing, worden die climacontrols dan default uitgesloten van cloudtoegang? Oftewel is dit een “opt-in” feature?
tammert schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:52:
Voor de Panasonic + Homey gebruikers: https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/
Alle feedback welkom, ik heb zelf geen Panasonic hangen dus ik ben afhankelijk van terugkoppeling
Kan dit wel gerealiseerd worden met koelen? @LED-Maniak Zo ja, per wanneer?LED-Maniak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:42
[...]
De correctie/naregeling wordt momenteel alleen uitgevoerd bij verwarmen, niet bij koelen. Vandaar dat deze wat meer afwijkt dan bij verwarmen.
Heb namelijk een eigen computer app ontwikkeld om de airco te bedienen en wil deze functionaliteit daar aan toevoegen dat de app waarschuwt dat de deur open staat en de airco daarom vergrendeld is.
yep ik had “daar” gekeken. Ik had alleen niet in de gaten dat ik bij de XY pagina zatLED-Maniak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:42:
[...]
Staat in de gedetailleerde docs: https://protoart.net/know...ifi_http_api_mqtt_topics/
Wat mij opvalt: Ik zet de airco aan met de ClimaControl. Daarna via de afstandsbediening moet die uit om Self clean te starten. Ik moet daarvoor 2x op de aan/uit-knop drukken op de afstandsbediening. Dat is logisch, omdat de afstandsbediening niet weet dat de airco aan staat. Doe ik 'm uit met ClimaControl. Dan kan ik alsnog via de afstandsbediening 2x op de aan/uit-knop drukken en ook dan start de Self clean. Volgens mij kan ClimaControl met dit gedrag niks mee doen.
Daarnaast als de self-clean geweest is en ik gebruik ClimaControl de volgende keer weer. Dan staat de modus op FAN en de lamellen op stand 3 (bijna horizontaal). Volgens mij moet ClimaControl dit wel kunnen herstellen naar het laatst bekende ingestelde gedrag via de UI.
@LED-Maniak het lijkt me mogelijk om deze state in de ClimaControl op te slaan en terug te geven aan de browser als deze wordt aangeroepen. Wat vind jij ervan?
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Self clean en de timer hiervan zit in bepaalde registers. Ik weet welke en waar, alleen is nog niet gelukt ze te 'zetten'.
Ik weet hoe je de LED op de binnenunit kan laten knipperen op commando, dus als self clean op de wand units neerkomt op fan mode, stand 1 voor 2 uur met een knipperende LED.. dan kan dat geïmplementeerd worden. Ik hoopte alleen op een wat meer standalone functie van de unit zelf.
[ Voor 63% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 14:14 ]
[ Voor 39% gewijzigd door Spiral op 30-05-2026 14:46 ]
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Hoe moet climatecontrol weten dat de wijziging tijdelijk is en niet intentioneel en dus moet 'herstellen'?Spiral schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:44:
@LED-Maniak en mijn 2e opmerking? Terug naar de laatst gezette state in de webbrowser? Scheelt handelingen. Lijkt mij ook niet MHI specifieke functionaliteit wat alleen voor de MHI gebruikt kan worden. Wellicht hebben andere merken daar ook profijt van.
Dat lijkt mij een wat lastige, anders gaat hij altijd acties van de afstandsbediening overschrijven.
Kan de LED ook uit op commando? Dat is het enige, ontzettend storende, licht in de donkere slaapkamer. Als ie uit zou kunnen dan zou dat heel tof zijn.LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:54:
Ik weet hoe je de LED op de binnenunit kan laten knipperen op commando
Voorlopig stickertje er overheen.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 16:28 ]
echter 1 vraagje, ik weet nog dat ik bij de eerste module in de manual iets van offset moest uitzetten bij gebruik van de externe sensor. in de handleiding die ik nu heb ontvangen staat dat stukje er niet meer in. is die offset niet meer nodig om uit te zetten ?
MHI?MrKite schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Kan de LED ook uit op commando? Dat is het enige, ontzettend storende, licht in de donkere slaapkamer. Als ie uit zou kunnen dan zou dat heel tof zijn.
Daar kun je toch gewoon met de AB de LED uitzetten?
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 16:32 ]
Correct het is een Heavy industries. kan ik die dan voor de oude airco ook weer aanzetten ? of heeft dat verder geen meerwaarde/invloed ?LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:32:
@Barbapapa852 Als je een heavy industries hebt dan hoeft dit niet meer inderdaad.
Ja, MHI. Dan ben ik zeker scheel. Ik heb daar naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik ga nog eens kijken.RemmyB83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:32:
[...]
MHI?
Daar kun je toch gewoon met de AB de LED uitzetten?
edit
Gevonden. Ik had in het boekje gekeken (dom) en de nederlandstalige versie doet vermoeden dat het om de lichtsterkte van de afstandbediening gaat en niet van de LED.
[ Voor 23% gewijzigd door MrKite op 30-05-2026 16:42 ]
Klopt. ClimateControl doet dit nu automatisch.Barbapapa852 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Correct het is een Heavy industries. kan ik die dan voor de oude airco ook weer aanzetten ? of heeft dat verder geen meerwaarde/invloed ?
Aan- of uitzetten heeft verder geen invloed op het regelgedrag.
Het is niet 1 knopje. Maar ergens als je 'menu' indrukt , en dan L2 dacht ik zoekt, en dan met de timer omhoog of omlaag.MrKite schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Ja, MHI. Dan ben ik zeker scheel. Ik heb daar naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik ga nog eens kijken.Dank voor de tip.
Zeker weten doe ik het niet, maar dan heb je in iedergeval alvast een richting om te zoeken.😉
MacBook Pro 13" Retina (late 2013) | iPhone Xs Max 256GB Gold | iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver | Watch Series 3 Silver | Apple TV 4K & HD | Synology DS213+
Daar zie ik wel wat mogelijkheden. Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld een favoriete configuratie toe te kennen. Met een favoriete configuratie is er een gewenste configuratie voor geconfigureerd en kan ik dit makkelijk aan de gezinsleden uitleggen.LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:53:
[...]
Hoe moet climatecontrol weten dat de wijziging tijdelijk is en niet intentioneel en dus moet 'herstellen'?
Dat lijkt mij een wat lastige, anders gaat hij altijd acties van de afstandsbediening overschrijven.
Maar goed, dit kan ook met HA geregeld worden
[ Voor 4% gewijzigd door Spiral op 30-05-2026 17:25 ]