• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:22

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

LED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Die is inderdaad beter dan de LCD versie.
Als je geen display hoeft dan zou ik voor de long-range gaan. De batterij gaat veel langer mee en het bereik is groter.
Die long range is gewoon die zonder display? En meet die wel de luchtvochtigheid wat dan door HA is uit te lezen of is die senseor puur voor ergen in de kamer te plaatsen en daar reageert de airco dan op?

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
LED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:22:
Cloud app update:
- Het draait inmiddels met verschillende devices.
- Zowel een day als night mode.
- Sommige settings zijn alleen lokaal instelbaar(ivm. veiligheid)
- Installateurs tab (monitoring externe airco's zonder te kunnen besturen)
- Meerdere huizen/locaties en zones configureerbaar

Wat onder andere nog gaat komen:
- Grafieken van de verschillende sensoren/states met lange retentie(>2 jaar)
- Toevoegen Air-To-Water heatpumps
- Meerdere talen

Mooie is dus dat alle merken en soorten(lucht/lucht en lucht/water) in één interface zitten.

Even op plaatje klikken om het leesbaar te maken.


[Afbeelding]
Niet dat het iets voor je zou moeten doen, maar toch: goed bezig

ik ben vooral benieuwd naar de (persoonlijke-/bedrijfsgroei van) je risicomaatregelen ed nu je een cloud component aanbiedt en dus een attack service introduceert. Lijkt me nogal wat waar het tot dat moment vooral lokaal (en dus verantwoordelijk van de gebruiker/installateur zelf) was.

Maar begrijp ook dat je hier niets over wilt vertellen.
kromme schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Die long range is gewoon die zonder display? En meet die wel de luchtvochtigheid wat dan door HA is uit te lezen of is die senseor puur voor ergen in de kamer te plaatsen en daar reageert de airco dan op?
Klopt inderdaad. Deze meet ook de luchtvochtigheid en dat kan je inderdaad in Home Assistant zien.
mgizmo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Niet dat het iets voor je zou moeten doen, maar toch: goed bezig

ik ben vooral benieuwd naar de (persoonlijke-/bedrijfsgroei van) je risicomaatregelen ed nu je een cloud component aanbiedt en dus een attack service introduceert. Lijkt me nogal wat waar het tot dat moment vooral lokaal (en dus verantwoordelijk van de gebruiker/installateur zelf) was.

Maar begrijp ook dat je hier niets over wilt vertellen.
Dit is de reden waarom het een tijd heeft geduurd voor ik er aan begonnen ben.
Je kan cloud en elke communicatie naar externe servers nog steeds volledig uitzetten. Ik ga je niet dwingen om cloud te gebruiken. Dus voor de mensen die puur lokaal willen verandert er niets.

Communicatie loopt via secure protocollen met certificaten zoals dit in de industrie gebruikelijk is.
Het gaat nog even duren voordat deze cloud optie publiek wordt, gezien er inderdaad een hoop afgetest moet worden.
Marq schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Het liefst zou ik echter overgaan op Thread + Matter. Ik heb al een SMLight SLZB-MR1 als Thread (en ook Zigbee) router. Het ziet er wel naar uit dat dit de winnende standaard wordt (alles gestandaardiseerd, wordt nog actief uitgebreid, relatief open, werkt ook met Thread devices die geen Matter doen). Nadeel is alleen dat er momenteel nog niet zoveel Matter devices zijn. En voor een fatsoenlijk Thread netwerk heb je ook devices nodig die aan de stroom hangen, zodat ze als router kunnen fungeren. En het is ook weer zonde om al je bestaande Zigbee en WiFi (ESPs) te vervangen...
Ik heb gekeken of ik ClimateControl op Matter zou kunnen krijgen, maar dat vreet zoveel geheugen dat er nieuwe hardware nodig is. Beetje zonde dat het zo geheugen intensief is.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 28-05-2026 10:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Klopt inderdaad. Deze meet ook de luchtvochtigheid en dat kan je inderdaad in Home Assistant zien.


[...]

Dit is de reden waarom het een tijd heeft geduurd voor ik er aan begonnen ben.
Je kan cloud en elke communicatie naar externe servers nog steeds volledig uitzetten. Ik ga je niet dwingen om cloud te gebruiken. Dus voor de mensen die puur lokaal willen verandert er niets.

Communicatie loopt via secure protocollen met certificaten zoals dit in de industrie gebruikelijk is.
Het gaat nog even duren voordat deze cloud optie publiek wordt, gezien er inderdaad een hoop afgetest moet worden.
Het gebruiken van internationale standaarden rondom transport is minimum. Ik doel meer op de attack surface van je webserveromgeving/cloud. Ik werk in die industrie (maar vooral grootzakelijke organisaties) van het voorkomen (door dure producten er voor te zetten), maar het blijft een kat-muis spel wat enorm veel tijd kost in de inrichting, maar ook vooral tijdens het operationeel hebben. Script kiddies, DDoS, black hat hackers, ethische hackers, monitoring daarop... maar wellicht (en dat is niet mijn kennisgebied) zijn er ontwikkelplatformen die dat veelal al aanbieden (al kan ik mij voorstellen dat een dienst zoals cloudflare al dingen weg kunnen nemen) pfff. respect hoor dat je aan gaat bieden. Maar alleen al om dat gegeven, ben ik benieuwd uiteindelijk waar je op uit gaat komen qua verkoopprijs, niet dat ik het ga gebruiken.

  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:35
LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:46:
Communicatie loopt via secure protocollen met certificaten zoals dit in de industrie gebruikelijk is.
Het gaat nog even duren voordat deze cloud optie publiek wordt, gezien er inderdaad een hoop afgetest moet worden.
Ik denk dat een cloud optie commercieel een erg sterke is. Het zorgt ervoor dat het voor niet-tweakers ook een volwaardig product wordt. Voor mij als programmeur klinkt bovenstaande beschrijving over beveiliging niet direct geruststellend. Heb je ook gedacht aan de volgende zaken:
  1. Kan de administrator (jij dus) straks alle aangesloten airco's bedienen, of beveilig je daar tegen?
    Met andere woorden: als jij zelf gehackt wordt, is er dan een enorm probleem?
  2. Infra: hoe beveilig je de infrastructuur waarop alles draait? Draaien op een cloud kan hierbij helpen, maar ook daar kan het misgaan. Zie ook 1.
  3. Authentication: veilige authentication met MFA? Als installateurs de data van al hun klanten kunnen zien moet dit echt wel op niveau zijn.
  4. Authorization: kan een ingelogde gebruiker niet bij data van een ander, acties uitvoeren op de airco's van een ander. Is heel logisch, maar gaat vaak genoeg fout.
Ik heb gekeken of ik ClimateControl op Matter zou kunnen krijgen, maar dat vreet zoveel geheugen dat er nieuwe hardware nodig is. Beetje zonde dat het zo geheugen intensief is.
Gaaf dat je hier naar gekeken hebt.
Ik blijf natuurlijk bewust een beetje vaag. Ga niet uitleggen hoe elk onderdeel precies in elkaar zit. ;)
Nee, zelfs als iemand toegang krijgt tot de server kan deze niet zomaar een airco bedienen. Dan mag diegene eerst de data ontsleutelen. :) Wat een bad-actor in het ergste geval kan zien of doen is zeer gelimiteerd. Een aantal acties(zoals instellingen) kan je alleen op het eigen wifi netwerk lokaal uitvoeren, dat bereikt uberhaupt nooit een server.

Wat een installateur ziet zijn error codes en verbruikscijfers. Geen adresgegevens, geen besturingsmogelijkheid en geen andere gevoelige data. Zodra iets gedeeld is, zie je dit als gebruiker.

Bij ongerustheid: zet de toggle switch om en je kan met een network sniffer verifieren dat er geen open verbindingen zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 28-05-2026 11:22 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
Voor de Panasonic + Homey gebruikers: https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/

Alle feedback welkom, ik heb zelf geen Panasonic hangen dus ik ben afhankelijk van terugkoppeling ;)

  • Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:37
LED-Maniak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:09:
Ik blijf natuurlijk bewust een beetje vaag. Ga niet uitleggen hoe elk onderdeel precies in elkaar zit. ;)
Nee, zelfs als iemand toegang krijgt tot de server kan deze niet zomaar een airco bedienen. Dan mag diegene eerst de data ontsleutelen. :) Wat een bad-actor in het ergste geval kan zien of doen is zeer gelimiteerd. Een aantal acties(zoals instellingen) kan je alleen op het eigen wifi netwerk lokaal uitvoeren, dat bereikt uberhaupt nooit een server.

Wat een installateur ziet zijn error codes en verbruikscijfers. Geen adresgegevens, geen besturingsmogelijkheid en geen andere gevoelige data. Zodra iets gedeeld is, zie je dit als gebruiker.

Bij ongerustheid: zet de toggle switch om en je kan met een network sniffer verifieren dat er geen open verbindingen zijn.
Als een gebruiker geen gebruik wil maken van die cloudoplossing, worden die climacontrols dan default uitgesloten van cloudtoegang? Oftewel is dit een “opt-in” feature?

  • Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06 17:18
@LED-Maniak
Is het een optie op temperatuur regeling (setpoint) voor koelen en verwarmen gelijk te trekken?
Ik bedoel als je verwarmt op setpoint 20graden dan verwarmt hij rond setpoint zoals verwacht.
Maar gaat men koelen op setpoint 20gr dan koelt hij terug naar rond de 19gr.
Zou wel fijn als koelen op setpoint 20gr ook rond de 20gr blijft.

☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub


  • tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:26
Siewert schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:55:
@LED-Maniak
Is het een optie op temperatuur regeling (setpoint) voor koelen en verwarmen gelijk te trekken?
Ik bedoel als je verwarmt op setpoint 20graden dan verwarmt hij rond setpoint zoals verwacht.
Maar gaat men koelen op setpoint 20gr dan koelt hij terug naar rond de 19gr.
Zou wel fijn als koelen op setpoint 20gr ook rond de 20gr blijft.
Bij mijn mhi is dit 0,5 graden lager met koelen en verwarmen 0,5 graden hoger dan de ingestelde setpoint. Laatste firmware versie in gebruik.

Met de interne sensor is dit 1 graad verschil met koelen. 23 graden is 22 graden binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakerpim op 29-05-2026 07:24 ]


  • PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:00
Bij mij gaat mijn ME AY35 precies naar 1 graad boven setpoint bij koelen, maar alleen met externe BLE sensor aan de CC, met de interne sensor lijkt het spot-on, zo vreemd ....

En mijn ME LN25VG & LN35VG lijken wel spot on bij koelen ...

Allemaal 3.4.1 .. ik kijk er nog eens goed naar, ik snap het niet helemaal.

  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
Hier ingesteld op 24,5 en geeft 22.8/22.9 aan op de externe sensor... dus de offset van mijn MHI is best fors....... (al loopt hij nu weer op naar 24.2 graden....)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
@LED-Maniak De Silent Mode toggle staat niet op je website zie ik. Ik dacht even dat ik die alleen via je gui kon instellen, maar simpel even develop. tools check in de browser en ik begrijp dat het
code:
1
/control?cmd=heatpump&silent_mode=off / on
is
mgizmo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:30:
@LED-Maniak De Silent Mode toggle staat niet op je website zie ik. Ik dacht even dat ik die alleen via je gui kon instellen, maar simpel even develop. tools check in de browser en ik begrijp dat het
code:
1
/control?cmd=heatpump&silent_mode=off / on
is
Staat in de gedetailleerde docs: https://protoart.net/know...ifi_http_api_mqtt_topics/
miel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:37:
Hier ingesteld op 24,5 en geeft 22.8/22.9 aan op de externe sensor... dus de offset van mijn MHI is best fors....... (al loopt hij nu weer op naar 24.2 graden....)
De correctie/naregeling wordt momenteel alleen uitgevoerd bij verwarmen, niet bij koelen. Vandaar dat deze wat meer afwijkt dan bij verwarmen.
Torch1969 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Als een gebruiker geen gebruik wil maken van die cloudoplossing, worden die climacontrols dan default uitgesloten van cloudtoegang? Oftewel is dit een “opt-in” feature?
Correct. Het is opt-in voor bestaande modules.
tammert schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:52:
Voor de Panasonic + Homey gebruikers: https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/

Alle feedback welkom, ik heb zelf geen Panasonic hangen dus ik ben afhankelijk van terugkoppeling ;)
_/-\o_

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:26
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:42
[...]

De correctie/naregeling wordt momenteel alleen uitgevoerd bij verwarmen, niet bij koelen. Vandaar dat deze wat meer afwijkt dan bij verwarmen.
Kan dit wel gerealiseerd worden met koelen? @LED-Maniak Zo ja, per wanneer?

  • Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-06 11:36

Technoid

VCDS 058

Deursensor werkt super! Is er ook een manier die via de HTTP API uit te lezen, kon dit zo niet vinden in de documentatie.

Heb namelijk een eigen computer app ontwikkeld om de airco te bedienen en wil deze functionaliteit daar aan toevoegen dat de app waarschuwt dat de deur open staat en de airco daarom vergrendeld is.
Je kan hem terugvinden in de /control json.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
Hoi, weer een bevinding bij mijn cc icm Panasonic: de cc stelt de automatische ventilator stand niet in en ziet hem niet wanneer ik hem met de ab instel. Standje 1 t/m 5 streepjes werken wél prima. Afgelopen winter werkte de auto stand niet lekker en gebruikte ik hem ook niet, maar dat was met verwarmen. Bij koelen vind ik de auto stand wel goed functioneren en zou ik hem met de cc ook graag in willen kunnen stellen zonder terug te vallen op de ab of Panasonic app.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
yep ik had “daar” gekeken. Ik had alleen niet in de gaten dat ik bij de XY pagina zat |:(

  • Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
M.b.t. MHI Self clean.

Wat mij opvalt: Ik zet de airco aan met de ClimaControl. Daarna via de afstandsbediening moet die uit om Self clean te starten. Ik moet daarvoor 2x op de aan/uit-knop drukken op de afstandsbediening. Dat is logisch, omdat de afstandsbediening niet weet dat de airco aan staat. Doe ik 'm uit met ClimaControl. Dan kan ik alsnog via de afstandsbediening 2x op de aan/uit-knop drukken en ook dan start de Self clean. Volgens mij kan ClimaControl met dit gedrag niks mee doen.

Daarnaast als de self-clean geweest is en ik gebruik ClimaControl de volgende keer weer. Dan staat de modus op FAN en de lamellen op stand 3 (bijna horizontaal). Volgens mij moet ClimaControl dit wel kunnen herstellen naar het laatst bekende ingestelde gedrag via de UI.

@LED-Maniak het lijkt me mogelijk om deze state in de ClimaControl op te slaan en terug te geven aan de browser als deze wordt aangeroepen. Wat vind jij ervan?

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
Er is wel wat meer info over die Self Clean (wist trouwens niet van deze functie zo): https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Trace/issues/2
Dat leert helaas niets nieuws. Anders hadden ze dat allang in die code gestopt(bericht is uit 2021).

Self clean en de timer hiervan zit in bepaalde registers. Ik weet welke en waar, alleen is nog niet gelukt ze te 'zetten'. :) Deze extra functies zijn iets ingewikkelder dan de standaard communicatie. Ik heb momenteel geen mogelijkheid om naast een MHI te zitten om te zien of deze registers getriggerd worden door de IR afstandsbediening. Waarschijnlijk mis ik nog ergens een bitje oid waardoor het nog niet werkt.

Ik weet hoe je de LED op de binnenunit kan laten knipperen op commando, dus als self clean op de wand units neerkomt op fan mode, stand 1 voor 2 uur met een knipperende LED.. dan kan dat geïmplementeerd worden. Ik hoopte alleen op een wat meer standalone functie van de unit zelf. :)

[ Voor 63% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 14:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@LED-Maniak en mijn 2e opmerking? Terug naar de laatst gezette state in de webbrowser? Scheelt handelingen. Lijkt mij ook niet MHI specifieke functionaliteit wat alleen voor de MHI gebruikt kan worden. Wellicht hebben andere merken daar ook profijt van.

[ Voor 39% gewijzigd door Spiral op 30-05-2026 14:46 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Spiral schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:44:
@LED-Maniak en mijn 2e opmerking? Terug naar de laatst gezette state in de webbrowser? Scheelt handelingen. Lijkt mij ook niet MHI specifieke functionaliteit wat alleen voor de MHI gebruikt kan worden. Wellicht hebben andere merken daar ook profijt van.
Hoe moet climatecontrol weten dat de wijziging tijdelijk is en niet intentioneel en dus moet 'herstellen'?
Dat lijkt mij een wat lastige, anders gaat hij altijd acties van de afstandsbediening overschrijven.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:54:
Ik weet hoe je de LED op de binnenunit kan laten knipperen op commando
Kan de LED ook uit op commando? Dat is het enige, ontzettend storende, licht in de donkere slaapkamer. Als ie uit zou kunnen dan zou dat heel tof zijn.
Dat durf ik zo niet te zeggen helaas. Daar heb ik (nog) niet naar gekeken.

Voorlopig stickertje er overheen. ;) :P

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 16:28 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:25
@LED-Maniak Ik heb zojuist de 2e module ontvangen voor de airco boven.

echter 1 vraagje, ik weet nog dat ik bij de eerste module in de manual iets van offset moest uitzetten bij gebruik van de externe sensor. in de handleiding die ik nu heb ontvangen staat dat stukje er niet meer in. is die offset niet meer nodig om uit te zetten ?

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:08
MrKite schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Kan de LED ook uit op commando? Dat is het enige, ontzettend storende, licht in de donkere slaapkamer. Als ie uit zou kunnen dan zou dat heel tof zijn.
MHI?
Daar kun je toch gewoon met de AB de LED uitzetten?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

@Barbapapa852 Als je een heavy industries hebt dan hoeft dit niet meer inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 30-05-2026 16:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:25
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:32:
@Barbapapa852 Als je een heavy industries hebt dan hoeft dit niet meer inderdaad.
Correct het is een Heavy industries. kan ik die dan voor de oude airco ook weer aanzetten ? of heeft dat verder geen meerwaarde/invloed ?

  • MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
RemmyB83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:32:
[...]

MHI?
Daar kun je toch gewoon met de AB de LED uitzetten?
Ja, MHI. Dan ben ik zeker scheel. Ik heb daar naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik ga nog eens kijken. :) Dank voor de tip.

edit

Gevonden. Ik had in het boekje gekeken (dom) en de nederlandstalige versie doet vermoeden dat het om de lichtsterkte van de afstandbediening gaat en niet van de LED.

[ Voor 23% gewijzigd door MrKite op 30-05-2026 16:42 ]

Barbapapa852 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Correct het is een Heavy industries. kan ik die dan voor de oude airco ook weer aanzetten ? of heeft dat verder geen meerwaarde/invloed ?
Klopt. ClimateControl doet dit nu automatisch. :)
Aan- of uitzetten heeft verder geen invloed op het regelgedrag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:08
MrKite schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Ja, MHI. Dan ben ik zeker scheel. Ik heb daar naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ik ga nog eens kijken. :) Dank voor de tip.
Het is niet 1 knopje. Maar ergens als je 'menu' indrukt , en dan L2 dacht ik zoekt, en dan met de timer omhoog of omlaag.
Zeker weten doe ik het niet, maar dan heb je in iedergeval alvast een richting om te zoeken.😉

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • pvdven
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 21:58

pvdven

Testen maar.....

Zeker ‘s avonds zou dat fijn zijn als het ledje uit kan. Zou mooi zijn als je dat dan in een Homey flow kan opnemen.

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+


  • Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Hoe moet climatecontrol weten dat de wijziging tijdelijk is en niet intentioneel en dus moet 'herstellen'?
Dat lijkt mij een wat lastige, anders gaat hij altijd acties van de afstandsbediening overschrijven.
Daar zie ik wel wat mogelijkheden. Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld een favoriete configuratie toe te kennen. Met een favoriete configuratie is er een gewenste configuratie voor geconfigureerd en kan ik dit makkelijk aan de gezinsleden uitleggen.

Maar goed, dit kan ook met HA geregeld worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Spiral op 30-05-2026 17:25 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:27
De clean functie doet meer dan alleen maar de fan laten draaien. De precise heb ik het nu niet bij de hand. Ik heb het over de MHI ZSX type.

  • peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:07
RemmyB83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Het is niet 1 knopje. Maar ergens als je 'menu' indrukt , en dan L2 dacht ik zoekt, en dan met de timer omhoog of omlaag.
Zeker weten doe ik het niet, maar dan heb je in iedergeval alvast een richting om te zoeken.😉
Ik wist niet dat dit kan.
Verder niet veel last van de led maar een stand minder kan ik wel waarderen.
Eigenlijk de eerste zoekopdracht Google.
Zie link:. (Ga ik morgen even proberen)
Bedankt voor de tip.
https://airco.one/mitsubi...QfEzdKX0jYXU0xw0eRyXFycJQ

Edit nu op L1 gezet en een mooi gedimd led lampje.👍

[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 30-05-2026 23:45 ]


  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hier een tevreden CC gebruiker in combinatie met Panasonic. Nu het warmer wordt loop ik alleen een beetje te klooien met de settings. Ik heb nu een simpele automatisering in HA die de airco aan- en uitzet o.b.v. tijd in de heatmodus. Bij de huidige temperaturen gaat ie aan maar doet ie uiteraard obv de temperatuur verder niks. Als ik de modus op automatisch zet gaat dat goed als het wat kouder is, maar bij iets hogere temperaturen dan setpoint (de verwarmingssetpoint) gaat ie koelen en dan wordt het al snel te koud. Eigenlijk zou ie bijvoorbeeld tot 22 graden moeten verwarmen, maar pas bij 24 of 25 graden moeten gaan koelen en daar tussen in niks doen. Hoe kan ik dit het beste oplossen, zonder teveel in te grijpen in de setup van @LED-Maniak ?

  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
Voor de Homey plugin developer van Climatecontrol, sinds de laatste update kan ik geen halve graden meer instellen (bijv 19,5) hij gaat dan auto naar 20 of 19, enig idee? 😀 Dit kan in de web ui van climate control wel nl 😀 Thanks!

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

tcviper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:46:
Voor de Homey plugin developer van Climatecontrol, sinds de laatste update kan ik geen halve graden meer instellen (bijv 19,5) hij gaat dan auto naar 20 of 19, enig idee? 😀 Dit kan in de web ui van climate control wel nl 😀 Thanks!
@tammert
BGFG schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:59:
Hier een tevreden CC gebruiker in combinatie met Panasonic. Nu het warmer wordt loop ik alleen een beetje te klooien met de settings. Ik heb nu een simpele automatisering in HA die de airco aan- en uitzet o.b.v. tijd in de heatmodus. Bij de huidige temperaturen gaat ie aan maar doet ie uiteraard obv de temperatuur verder niks. Als ik de modus op automatisch zet gaat dat goed als het wat kouder is, maar bij iets hogere temperaturen dan setpoint (de verwarmingssetpoint) gaat ie koelen en dan wordt het al snel te koud. Eigenlijk zou ie bijvoorbeeld tot 22 graden moeten verwarmen, maar pas bij 24 of 25 graden moeten gaan koelen en daar tussen in niks doen. Hoe kan ik dit het beste oplossen, zonder teveel in te grijpen in de setup van @LED-Maniak ?
Wellicht hebben de settings nog een instelling van een grotere bandbreedte?
Ik heb geen plannen om de auto modus van een airco te overschrijven met eigen logica.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2026 12:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
tcviper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:46:
Voor de Homey plugin developer van Climatecontrol, sinds de laatste update kan ik geen halve graden meer instellen (bijv 19,5) hij gaat dan auto naar 20 of 19, enig idee? 😀 Dit kan in de web ui van climate control wel nl 😀 Thanks!
Zit je op de test branch of de gewone? En welk merk airco heb je?

Misschien maakt het antwoord ook niet uit: bij Advanced Settings van je Device kan je de step size als het goed is instellen :-)

  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Wellicht hebben de settings nog een instelling van een grotere bandbreedte?
Ik heb geen plannen om de auto modus van een airco te overschrijven met eigen logica.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de bandbreedte, welke setting? Anders zou ik dus in HA een automatisering moeten maken die afhankelijk van de temperatuur heat of cool kiest. Lijkt me niet zo simpel, want je wilt ook niet dat ie teveel gaat pendelen.

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:34
Hij bedoelde dat Panasonic de automatische modus zo heeft geprogrammeerd.

Heb je de compensaties voor koeling en verwarming aangepast?

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:08
BGFG schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de bandbreedte, welke setting? Anders zou ik dus in HA een automatisering moeten maken die afhankelijk van de temperatuur heat of cool kiest. Lijkt me niet zo simpel, want je wilt ook niet dat ie teveel gaat pendelen.
Het pendelen zal afhangen van jouw gewenste bandbreedte.
Maar iets simpels: als temp '<21' doe dan mode heat, en temp 20.5.
En
Als temp '23<' doe dan mode cooling en temp 23.

Je kunt op die manier je eigen bandbreedte creeren, en het pendelen beperken.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
tammert schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Zit je op de test branch of de gewone? En welk merk airco heb je?

Misschien maakt het antwoord ook niet uit: bij Advanced Settings van je Device kan je de step size als het goed is instellen :-)
Mitsubishi 😀 Het werkte voorheen prima, in de advanced settings staat step size: 0,5 bij alle drie de airco's 😀 Als ik in homey em naar bijv 20,5 zet, springt ie zelf terug naar 21.

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 31-05-2026 15:59 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Magiaconatus schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:00:
Hij bedoelde dat Panasonic de automatische modus zo heeft geprogrammeerd.

Heb je de compensaties voor koeling en verwarming aangepast?
Volgens mij is er maar één compensatie in de settings bij Panasonic toch, of heb ik gemist dat je voor koelen anders kunt inregelen?

  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
RemmyB83 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Het pendelen zal afhangen van jouw gewenste bandbreedte.
Maar iets simpels: als temp '<21' doe dan mode heat, en temp 20.5.
En
Als temp '23<' doe dan mode cooling en temp 23.

Je kunt op die manier je eigen bandbreedte creeren, en het pendelen beperken.
Duidelijk. Ga ermee aan de slag, wordt vervolgd.

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:34
Ja, de compensatie kan in de koel- en verwarmingsmodus afzonderlijk worden aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYqVX2XrtlZQWsHgBhZ2wZFFC6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5QEZqmAaAX6a1DJmSLMNkWO.png?f=fotoalbum_large
Inderdaad die ja. Ik moet de docs nog even update. We hadden het hier toevallig een paar dagen geleden al over

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:09
Gisteren 3 nieuwe cc binnengekregen voor mijn mhi airco's. Ik heb het wifi model dus makkelijke installatie zonder helemaal open te hoeven maken... Laat ik bij de eerste het schroefje waarmee de wifi module vastzit vallen in de airco.... na lang zoeken, hele kap eraf, blijkt dat die direct in de slang van mijn condensafvoer is gegaan..... dat heeft wel even tijd gekost...dus let op als je die schroef eruit haalt ;)

De volgende airco's gingen in 5 minuten ;)

  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:13:
Inderdaad die ja. Ik moet de docs nog even update. We hadden het hier toevallig een paar dagen geleden al over
Sorry, dat heb ik gemist dan. Dank. Ga ermee bezig.

  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
tcviper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Mitsubishi 😀 Het werkte voorheen prima, in de advanced settings staat step size: 0,5 bij alle drie de airco's 😀 Als ik in homey em naar bijv 20,5 zet, springt ie zelf terug naar 21.
Welke Mitsubishi? ;) en de testversie van de Homey app, of de reguliere?

  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
tammert schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Welke Mitsubishi? ;) en de testversie van de Homey app, of de reguliere?
Regulier 😉 Mitsubishi is SRK50ZS-WF en SRF25ZS-W modellen.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
tcviper schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:05:
[...]

Regulier 😉 Mitsubishi is SRK50ZS-WF en SRF25ZS-W modellen.
Apart, ik heb daar al tijden niets aangepast. Je zou de testbranch eens kunnen proberen? Daar heb ik eea aan refactoring gedaan, en mijn ME's (tov jouw MHI's ;)) werken daar prima met halve setpoints: https://homey.app/en-nl/app/net.protoart.clima/ClimateControl/test/. De code om de temperatuur met halve graden te zetten is gedeeld tussen de verschillende merken, dus wat dat betreft... en anders eventueel de step size nog een keer naar 1.0 en dan weer naar 0.5 zetten, misschien pakt ie 'm dan weer.
Ik zoek twee testers met elk meerdere MHI airco's om de ClimateControl app te testen.
Interesse? DM even! :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wat voor automations/apps gebruiken jullie in HA icm CC en wat zijn voor jullie de + of - punten?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
LED-Maniak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
Ik zoek twee testers met elk meerdere MHI airco's om de ClimateControl app te testen.
Interesse? DM even! :)
dm gestuurd

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
Interessant project. Heb dit weekend een ME triple multi split geinstalleerd. De units geintegreerd in HA en dat werkt allemaal prima. Hebben dit weekend getest dus nog niet heel veel ervaring met de temperatuur beheersing van deze units. Ze koelen in ieder geval prima.

Als ik alles in HA heb en de MelCloud app werkt ook is dan het voordeel van CC dat de temperatuur beheersing beter is?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

@nodri2000 De ClimateControl verbetert inderdaad de temperatuur beheersing(de binnen- en buitenunit gaan rustiger draaien/regelen).

Daarnaast werkt alles volledig lokaal.
In het verleden is Melcloud nog wel eens meerdere keren meerdere dagen uitgevallen.
Met lokale bediening voorkom je dit, krijg je meer informatie dan via melcloud beschikbaar is en werkt de bediening sneller.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
tammert schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Apart, ik heb daar al tijden niets aangepast. Je zou de testbranch eens kunnen proberen? Daar heb ik eea aan refactoring gedaan, en mijn ME's (tov jouw MHI's ;)) werken daar prima met halve setpoints: https://homey.app/en-nl/app/net.protoart.clima/ClimateControl/test/. De code om de temperatuur met halve graden te zetten is gedeeld tussen de verschillende merken, dus wat dat betreft... en anders eventueel de step size nog een keer naar 1.0 en dan weer naar 0.5 zetten, misschien pakt ie 'm dan weer.
Test versie, zelfde, aanpassen step size van 1,0 naar 0,5 enzo zelfde, blijft overspringen naar hele graden in homey. Zowel mobiel als via web. Tis geen ramp, maar valt op dat het een maand geleden niet zo was. Misschien iets bij Homey?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
tcviper schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Test versie, zelfde, aanpassen step size van 1,0 naar 0,5 enzo zelfde, blijft overspringen naar hele graden in homey. Zowel mobiel als via web. Tis geen ramp, maar valt op dat het een maand geleden niet zo was. Misschien iets bij Homey?
Echt geen flauw idee! Je zou eens op de ClimateControl App een "Diagnostics Report" kunnen maken (nadat je het gedrag hebt zien gebeuren!), die krijg ik dan per mail; misschien zie ik dan meer.

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:34
LED-Maniak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
Ik zoek twee testers met elk meerdere MHI airco's om de ClimateControl app te testen.
Interesse? DM even! :)
Bericht verstuurd
Thanks!

Inmiddels meer dan genoeg aanmeldingen. Zal komende dagen een bericht uit doen met instructies :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:46
Hallo,

Ik ben al enige tijd wat aan het meelezen maar nog nooit echt helemaal alles in detail bekeken. Ik heb momenteel 2 buitenunits van Mitsubishi Electric maar hierop 5 binnenunits ( 3 x MSZ-AY25VGKP, 1 x MSZ-EF50VGKS, 1 x MSZ-AY50VGKP2) aangesloten. Praktisch al mijn apparatuur zit reeds in Home Assistant en bijgevolg heb ik in iedere ruimte reeds een temperatuur sensor (Zigbee) hangen. Kan ik de ClimaControl met een reeds bestaande temperatuursensor doen communiceren of moet ik effectief nog een temperatuur sensor van ClimaControl kopen indien ik werkend wil krijgen?

Dan nog 1 bijkomende vraag: op 1 van de slaapkamers hangt de rechterzijde van het toestel tegen de muur (dus in de hoek). Bijgevolg kan ik dus niet aan de rechter zijkant van de binnenunit. Kan ik de module dan nog inbouwen of moet ik effectief het rechter front er af kunnen krijgen om de module in te bouwen?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door argon007 op 03-06-2026 15:13 ]

@argon007 Als je Home Assistant gebruikt dan kan je de temperatuur van je eigen sensoren naar de climatecontrol sturen en heb je geen externe sensor nodig.

Je zal inderdaad wel de kap eraf moeten halen om bij de connector te kunnen. De schroeven zitten van voren dus wellicht kan je er net tussen met je hand. Als de kap er af is dan heb je met wat meer ruimte om erbij te kunnen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:46
Aha, dat is goed nieuws. Zou wat zonde zijn om 2 sensoren te moeten hangen in de ruimte.

Dus als ik de kap aan de voorkant er af haal zou het in principe moeten lukken volgens u. Het is natuurlijk handiger mocht ik effectief plaats hebben langs de rechterkant, maar dat is voor die specifieke unit niet het geval.

  • Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:37
argon007 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:52:
Aha, dat is goed nieuws. Zou wat zonde zijn om 2 sensoren te moeten hangen in de ruimte.

Dus als ik de kap aan de voorkant er af haal zou het in principe moeten lukken volgens u. Het is natuurlijk handiger mocht ik effectief plaats hebben langs de rechterkant, maar dat is voor die specifieke unit niet het geval.
Kijk nog eens goed naar mijn foto’s van de installatie in een msz-ay model om je oordeel te vormen. Die metalen afdekkap moet eraf voordat je bij de connector komt….

Misschien moet je eerst eens proberen bij een unit waar je er wel goed bij kunt.
Torch1969 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:33:
[...]

Kijk nog eens goed naar mijn foto’s van de installatie in een msz-ay model om je oordeel te vormen. Die metalen afdekkap moet eraf voordat je bij de connector komt….

Misschien moet je eerst eens proberen bij een unit waar je er wel goed bij kunt.
De schroeven van de witte en metalen kap zitten wel aan de voorkant. Als je ze dan beide los hebt krijg je nog iets meer ruimte. Blijft krap natuurlijk, maar wellicht net genoeg om erbij te kunnen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Ik heb nog een paar plekjes voor het testen van de cloud app voor Mitsubishi Heavy Industries.

Feedback tot op heden is goed! DM met je serienummers als je ook wil testen.

Het is nu mogelijk om met meerdere mensen(bijv gezin) de airco te bedienen met een eigen account.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:40
Ik zou wel willen testen maar kan pas per 1 juli helpen aangezien dan mijn units pas geïnstalleerd worden.
Ik krijg een MHI multi-split installatie met:

- 1x SRK35ZS-W
- 2x SRK25ZS-W
- buitenunit SCM50ZS-W

Ik wil de units aansturen via ClimaControl i.p.v. de officiële MHI WiFi-module.
Mijn vraag gaat specifiek over het display/lampje op de binnenunit, vooral voor de slaapkamerunit. Als ik via de originele afstandsbediening de display brightness op 0% / uit zet:

1. Blijft het display dan uit wanneer de unit via ClimaControl/Home Assistant wordt aan- en uitgezet?
2. Komt het display tijdelijk weer aan bij commando’s zoals temperatuur wijzigen, fan speed aanpassen of mode wijzigen?
3. Is de display-instelling via ClimaControl/MQTT/HTTP zelf aan te sturen, of alleen via de originele afstandsbediening?
4. Blijft de 0%-instelling ook behouden na spanningsuitval?

Ik vraag dit omdat ik bij een vorige airco had dat het display na app-bediening steeds weer aan ging, en dat wil ik bij de slaapkamerunit voorkomen.

  • xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 22:11
LED-Maniak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:59:
Ik heb nog een paar plekjes voor het testen van de cloud app voor Mitsubishi Heavy Industries.

Feedback tot op heden is goed! DM met je serienummers als je ook wil testen.

Het is nu mogelijk om met meerdere mensen(bijv gezin) de airco te bedienen met een eigen account.
Klinkt erg cool, maar ben een paar duizend km van mn airco verwijderd. 😅

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.


  • elmoeprad
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 19:26
@LED-Maniak
Ik wil mijn 10 Mitsubishi units graag uitbreiden met de deur/raamsensor.
Daarbij zijn er 3 kamers die alleen een daklicht hebben en deze wil ik ook automatisch laten ventileren met een kettingmotor (met Shelly/Shutterbox). Als ik deze als sensor kan koppelen met de binnenunit bij een open/dicht stand zou dat heerlijk zijn. Ik mis wat technische informatie op de website.

Welk protocol gebruikt de sensor in jullie winkel via de ClimaControle module? Zigbee/bluetooth? Kan ik ook andere sensoren (zoals boven) koppelen dan die jullie verkopen? Welke batterij zit erin?

  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-06 09:58
Komt er tegen het volgende stookseizoen een optie voor een vaste compressorfrequentie voor MHI? Waarom zijn de temperatuursensoren niet uitgerust met BT-Home-compatibele Telink-software? ClimateControl herkent mijn sensoren zonder problemen met deze firmware.
elmoeprad schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:03:
@LED-Maniak
Ik wil mijn 10 Mitsubishi units graag uitbreiden met de deur/raamsensor.
Daarbij zijn er 3 kamers die alleen een daklicht hebben en deze wil ik ook automatisch laten ventileren met een kettingmotor (met Shelly/Shutterbox). Als ik deze als sensor kan koppelen met de binnenunit bij een open/dicht stand zou dat heerlijk zijn. Ik mis wat technische informatie op de website.

Welk protocol gebruikt de sensor in jullie winkel via de ClimaControle module? Zigbee/bluetooth? Kan ik ook andere sensoren (zoals boven) koppelen dan die jullie verkopen? Welke batterij zit erin?
Welke informatie zoek je precies? Je kan alleen de deursensor die op de site staat direct koppelen met de ClimateControl. Voor andere sensoren of aansturing zal je moet Home Assistant aan de slag moeten.
Wagner.M schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:38:
Komt er tegen het volgende stookseizoen een optie voor een vaste compressorfrequentie voor MHI? Waarom zijn de temperatuursensoren niet uitgerust met BT-Home-compatibele Telink-software? ClimateControl herkent mijn sensoren zonder problemen met deze firmware.
Keuzes voor instel mogelijkheden en energieverbruik. Ze worden herkend omdat ze het juiste MAC adres hebben. Betekent niet dat ze ondersteunt worden. Alleen de sensoren van de site werken gegarandeerd.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Vraag:
Momenteel als de mode(heat/cool/etc) wordt aangepast gaat de airco ook automatisch aan.
Dit is gedrag zoals Home Assistant dit bedacht heeft met hun climatecards (Ook LG heeft dit zo bedacht).

Een aantal mensen gebruiken geen home assistant maar andere software(zoals Domoticz, Loxone, FHEM).
Nu is er een paar keer de vraag gekomen of het mogelijk is dat de airco niet aan wordt gezet op het moment dat je de mode wijzigt.

Mijn vraag aan mensen die geen Home Assistant gebruiken maar wel de MQTT auto discovery berichten gebruiken(zoals Domoticz): gebruikt deze software dezelfde logica voor een climate card?

Ik ben bezig om de logica zo te maken dat zodra "Home Assistant - Auto Discovery" aangevinkt staat, dat de airco automatisch aan gaat bij het wijzigen van de mode als het commando via MQTT binnenkomt. Bij het uitzetten van deze instelling kan je de mode aanpassen zonder dat de airco aan gaat.

Maar ik moet even zeker weten of dit geen roet in het eten gooit bij andere Home Automation pakketten. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:17
In Homey via de CimateControl app/integratie gaat de AC aan als de mode wordt gewijzigd.

  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:35
@LED-Maniak ik heb eens nagedacht over hoe de clean modus van MHI werkt. Ik vermoed dat alles wat ik ga zeggen al bekend is, maar misschien zit er iets in waar je iets aan hebt.

Via een instelling op de afstandsbediening is de optie in te schakelen. Vervolgens zie je een symbooltje op de afstandsbediening dat het is ingeschakeld. Wanneer je nu via de afstandsbediening de airco uitschakelt en deze op een relevante modus (koelen, auto of dry) stond, verschijnt er 2h op de afstandsbediening, die later aftelt. De airco gaat nu in clean modus: ventilatiestand met de klep dicht.

Ik vermoed de volgende technische werking:
  • Mogelijk wordt het inschakelen van de clean mode doorgegeven aan de airco. Wanneer de afstandsbediening een commando geeft, zegt de airco ook iets terug. Mogelijk dat in dit antwoord ook staat of de modus al dan niet aanstaat.
  • De afstandsbediening bevat de logica voor de aan/uit knop. Iets als:
    if(off){
    turnOn(mode, temp, etc);
    }
    else if(autoClean && currentMode in [cool, auto, dry]){
    autoClean();
    }
    else{
    turnOff();
    }
  • De afstandsbediening geeft dus specifiek een commando om de 'clean' uit te voeren. Vermoedelijk schakelt de airco zelf zich na 2 uur uit: er is immers geen garantie dat de afstandsbediening op dat moment nog binnen bereik van de airco is, zodat de afstandsbediening het uitschakelen door kan geven.
  • Gegeven bovenstaande is het de vraag of het technisch mogelijk is om dit commando ook via de CNS interface te geven, en zo ja, hoe dat precies moet.
    Ik weet ook niet hoe de verhouding tussen de IR interface en de CNS interface is, en of het zou helpen om het 'clean' commando via een IR receiver 'af te luisteren'.
Het mechanisme is inderdaad bekend. Ik weet hoe het werkt bij niet-wandmodellen van heavy industries. Alleen dit werkt niet 1, 2, 3 bij de wandmodellen. Ik moet daar nog eens met de importeur over hebben, wellicht kunnen die nog een hint geven.

Heb zelf nog niet naast de airco kunnen zitten om de registers uit te lezen tijdens een self-clean cycle, maar wellicht gaan die ook nog wat hints opleveren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Wat betreft mijn eerdere bericht over het automatisch aan gaan van de airco bij veranderen van de mode:

In de komende firmware is dit niet meer aan de orde*. Via HTTP API en cloud gaat de airco niet automatisch aan zodra je van mode wisselt. Via MQTT gaat de airco alleen nog maar automatisch aan op het moment dat je "Home Assistant - Auto Discovery" aan hebt staan(dit is een must voor home assistant).

Hopelijk vervul ik hiermee een lang gevraagde feature request. :)


*uitgezonderd LG, daar wil de fabrikant dat de airco eerst aan staat voor je een wijziging doet.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 06-06-2026 23:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:35
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:57:
Heb zelf nog niet naast de airco kunnen zitten om de registers uit te lezen tijdens een self-clean cycle, maar wellicht gaan die ook nog wat hints opleveren.
Zou echt heel gaaf zijn als het zou lukken om het aan de praat te krijgen.

  • wimpie006
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 20:49
Ik heb een ClimateControl Module for Mitsubishi Electric - Air-To-Air - met LCD thermometer.

Ik krijg regelmatig grote spikes in de temperatuursmeting waardoor de unit zichzelf dan uitzet bij verwarmen.
In het voorbeeld hieronder dus een spike van 37 graden terwijl het constant 23 graden was.

versie 3.4.1, LCD thermometer=100% battery, en staat op een meter of 6 van de binnenunit (geen obstakels)
Dit soort abnormale spikes zouden 1. niet mogen voorkomen 2. uitgefilterd kunnen worden?

Alvast bedankt voor de feedback.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0HtYxy6U1uDbOPZPe0zcSqz6Ik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oy02wGxCvuKQZ7IcWuVBPA31.png?f=user_large
Hoe ziet de grafiek eruit van signaal kwaliteit, rssi en last message van de thermometer? Ik gok dat deze ook varieert. In de volgende firmware update is daar een verbetering voor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • wimpie006
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 20:49
Bedankt voor de snelle reply!

Ah, last-update toont idd dat er 169 seconden geen update kwam van de thermometer!
dan revert de lezing wss terug naar de interne thermometer?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhEpOt12b84CRsduqanJNDHSu2c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ftXYxKtcOw1pwsuFzLpdXkyZ.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbNjYjutppgcsJxaM22twxD6wEY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/umaGEnbPMZPrLdoUEubVmZ4a.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsnDbA0npk-z77mxmcKb_bbdLtA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/upwQSMCdudYvPBnY1gbgYHrS.png?f=user_large
Correct. Dat is het probleem :)
In de nieuwe firmware is de time-out 5 minuten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:14
Marq schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:16:
[...]

Zou echt heel gaaf zijn als het zou lukken om het aan de praat te krijgen.
Zeker leuk als het native kan, maar als je Home Assistant o.i.d. hebt draaien dan valt het ook prima zelf te scripten, ik doe het via een script in HA voor meerdere airco's tegelijk:
  1. "Set thermostat HVAC mode" (climate.set_hvac_mode) en dan naar 'Fan only' en dan hier de airco('s) kiezen
  2. "Delay for 5 seconds" (airco even tijd geven om opdracht te verwerken)
  3. "Set thermostat fan mode" (climate.set_fan_mode) > 'Lowest'
  4. "Delay for 2:00:00"
  5. "Set thermostat fan mode" (climate.set_fan_mode) weer terug naar 'Auto' en dan hier de airco('s) kiezen
  6. "Delay for 5 seconds" (airco even tijd geven om opdracht te verwerken)
  7. "Turn off thermostat" (climate.turn_off)" en dan hier de airco('s) kiezen
Dit werkt prima bij mij en doet het gelijk voor alle airco's op de slaapkamers.
Enige verschil met de native manier is dat het klepje open blijft staan, waar dat bij de self-clean methode met gesloten klep is.

Met zo'n zelfde script zet ik voor meerdere airco's de mode (cool/heat), temperatuur, uitblaasrichting. Is maar één knopje drukken in HA om op 3 kamers tegelijk de airco aan te zetten :)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2026 22:00 ]


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:35
ThinkPad schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Zeker leuk als het native kan, maar als je Home Assistant o.i.d. hebt draaien dan valt het ook prima zelf te scripten, ik doe het via een script in HA voor meerdere airco's tegelijk:
  1. "Set thermostat HVAC mode" (climate.set_hvac_mode) en dan naar 'Fan only' en dan hier de airco('s) kiezen
  2. "Delay for 5 seconds" (airco even tijd geven om opdracht te verwerken)
  3. "Set thermostat fan mode" (climate.set_fan_mode) > 'Lowest'
  4. "Delay for 2:00:00"
  5. "Turn off thermostat" (climate.turn_off)" en dan hier de airco('s) kiezen
  6. "Delay for 5 seconds" (airco even tijd geven om opdracht te verwerken)
  7. "Set thermostat fan mode" (climate.set_fan_mode) weer terug naar 'Auto' en dan hier de airco('s) kiezen
Dit werkt prima bij mij en doet het gelijk voor alle airco's op de slaapkamers.
Enige verschil met de native manier is dat het klepje open blijft staan, waar dat bij de self-clean methode met gesloten klep is.

Met zo'n zelfde script zet ik voor meerdere airco's de mode (cool/heat), temperatuur, uitblaasrichting. Is maar één knopje drukken in HA om op 3 kamers tegelijk de airco aan te zetten :)
Hmja, ik zat ook aan zoiets te denken. Nadeel is dat als je de airco voordat die 2 uur voorbij is toch weer aanzet, er dingen misgaan. Je krijgt het daardoor met zo'n oplossing nooit op hetzelfde niveau.

  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
Sinds de nieuwste firmware werken de airco's niet meer via de Homey app (3.4.12):

failed to turn on: Error: Failed to set power: request to http://192.168.20.108/control?cmd=heatpump&power=on failed, reason: Parse Error: Content-Length can't be present with Transfer-Encoding

Mitsubishi 😀

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 09-06-2026 09:11 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
tcviper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:52:
Sinds de nieuwste firmware werken de airco's niet meer via de Homey app (3.4.12):

failed to turn on: Error: Failed to set power: request to http://192.168.20.108/control?cmd=heatpump&power=on failed, reason: Parse Error: Content-Length can't be present with Transfer-Encoding
@tammert

  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
tcviper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:52:
Sinds de nieuwste firmware werken de airco's niet meer via de Homey app (3.4.12):

failed to turn on: Error: Failed to set power: request to http://192.168.20.108/control?cmd=heatpump&power=on failed, reason: Parse Error: Content-Length can't be present with Transfer-Encoding
Hier werkt het op ME 3.4.1 nog prima. @LED-Maniak heb jij iets gerelateerds gewijzigd?

@tcviper welk merk airco heb je?
Homey is stricter dan Chrome. ;)
Ik ga even kijken!

3.4.12 heeft wel wat upgrades gehad inderdaad. Waaronder nieuwe features en cloud support.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Afgelopen zaterdag is bij ons de single multi split van Mitsubishi Electric geinstalleerd.
Direct ook de CC's erin laten zetten door de monteur en dat verliep allemaal goed.
Nu een paar dagen aan het spelen ermee en een HA dashboard aan het opstellen.
Wat mij opvalt;
Als ik de woonkamer op verwarmen zet, dan toont de CC van de woonkamer bijv. geen verbruik.
Maar de zolderkamer CC toont dan wel verbruik. Andersom als ik de Zolderkamer op verwarmen zet, dan laat die ook verbruik zien, maar de woonkamer ook niet. Lijkt erop dat alleen de zolderkamer verbruik laat zien en de woonkamer niet.

Ben even benieuwd wat ik hier nu zie en hoe ik dit moet interpreteren. Is het verbruik van de buitenunit of de specifieke binnenunit waar de CC aan hangt? En waarom toon dan één CC het verbruik en de andere niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qup9Nju_Oa94xhJilmy-TxbAiog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wQ0yozMsXA5li6JkGtGYN6U.jpg?f=fotoalbum_large
Hier goed te zien dat de zolder aan het verwarmen is en alleen de woonkamer CC vermogen toont. Ook het verbruik loopt bij alleen de woonkamer op.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Bij mitsubishi electric als je een dual split opstelling hebt dan laat maar één van de twee units het verbruik van het gehele systeem zien. De andere blijft op 0 en laat bij het actieve verbruik alleen het verbruik van de binnenunit zien(dus alleen de fan motor..).

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 09-06-2026 10:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

tcviper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:52:
Sinds de nieuwste firmware werken de airco's niet meer via de Homey app (3.4.12):

failed to turn on: Error: Failed to set power: request to http://192.168.20.108/control?cmd=heatpump&power=on failed, reason: Parse Error: Content-Length can't be present with Transfer-Encoding

Mitsubishi 😀
@tcviper 3.1.14 wordt nu naar je gepushed. Laat even weten of het nu opgelost is.

@tammert Als het goed is zijn er van jouw kant geen wijzigingen nodig. Er waren wat aanpassingen op het gebied van HTTP headers om de API beter te laten werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:09
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:35:
[...]

@tcviper 3.1.14 wordt nu naar je gepushed. Laat even weten of het nu opgelost is.

@tammert Als het goed is zijn er van jouw kant geen wijzigingen nodig. Er waren wat aanpassingen op het gebied van HTTP headers om de API beter te laten werken.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.imgflip.com%2F6c2rgg.jpg&f=1&nofb=1&ipt=b56bdfafd29fe9620f4537ed999de453c7fd51fdce00de795cebfe4e3d3e014a

  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:35:
[...]

@tcviper 3.1.14 wordt nu naar je gepushed. Laat even weten of het nu opgelost is.

@tammert Als het goed is zijn er van jouw kant geen wijzigingen nodig. Er waren wat aanpassingen op het gebied van HTTP headers om de API beter te laten werken.
Yes, correct 😀 En werkt weer! Thanks!

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 14:35
Is er al zicht op Daikin support? Ik heb 4 Daikin units die ik graag zou willen aansturen.

  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

LED-Maniak schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:18:
Bij mitsubishi electric als je een dual split opstelling hebt dan laat maar één van de twee units het verbruik van het gehele systeem zien. De andere blijft op 0 en laat bij het actieve verbruik alleen het verbruik van de binnenunit zien(dus alleen de fan motor..).
O dat is wel spijtig zeg. Maar blijkbaar kun jij daar ook niets aan doen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

De Cloud omgeving is nu ook compatibel met Mitsubishi Electric.

Mocht iemand deze willen testen/gebruiken. Stuur even je serienummer in DM. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:37
Freemann schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:34:
[...]

O dat is wel spijtig zeg. Maar blijkbaar kun jij daar ook niets aan doen.
Ik heb een triple split ME en herken dit. Eén het vermogen van de binnen én buiten unit. De andere 2 alleen het vermogen van de binnenunit. Een paar Watt in stand-by en wat meer Watt als ze actief zijn. Ik heb een helper gedefinieerd waarin ik de vermogens van alledrie bij elkaar optel.

  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Torch1969 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Ik heb een triple split ME en herken dit. Eén het vermogen van de binnen én buiten unit. De andere 2 alleen het vermogen van de binnenunit. Een paar Watt in stand-by en wat meer Watt als ze actief zijn. Ik heb een helper gedefinieerd waarin ik de vermogens van alledrie bij elkaar optel.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Nu kijken of ik de boel een klein beetje geautomatiseerd krijg

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste