ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Vreemd! Ik ga er naar kijken. Ik draai hier al enkele weken in 'main' zonder issues.

Er moet altijd één de main zijn, anders reset de binnenunit de voeding naar het display en herstart hij de climatecontrol.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 13:36
Hm, das wel opvallend dan. Ik heb nu de Climacontrol op sub staan, en de ir-ontvanger van de xy poort afgehaald. Nu zit er nog een draadje naar xy waarvan ik niet weet wat het is, maar gezien de ir-ontvanger op main stond met zijn dip-switches, kan die eventuele gebruiken nooit main zijn geweest. (Ik weet niet of dat echt een gebruiker is, of gewoon de interne aansluiting, zou niet weten wat het zou moeten zijn)
Nu blijft hij wel aan, maar met CC op main en de ir nog steeds los vertoont hij dus het gedrag dat jij beschrijft.

PSN: DutchTrickle PVoutput


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Ik heb nu de Climacontrol op sub staan, en de ir-ontvanger van de xy poort afgehaald.
Dit is wanneer de airco het systeem probeert te herstellen, omdat er geen main aanwezig is.
Herstart hij niet, dan is er nog een andere main aanwezig.

Bij het wijzigen van de dip-switch, haal je dan wel de spanning van de hele airco zodat het gehele systeem herstart?

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 18-05-2026 14:11 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
LED-Maniak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:50:
Waar lees je dat? Je kan dit display direct koppelen met de climatecontrol.
Dank je voor je antwoord.

Ik las dit bij AI om mezelf alvast te informeren hoe te installeren als het binnen is. Wil het dan uiteraard meteen installeren ;)

Super dat dit gewoon te koppelen is. Alleen heeft het pakketje nog meer vertraging. In plaats van zaterdag, naar vandaag, wordt het nu morgen.

Lees zo veel goede verhalen dat ik niet kan wachten om het te installeren _/-\o_

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Ik vraag me af of dit problemen zal opleveren met Daikin en CC. Je kunt zien dat het apparaat aan het einde van de grafiek niet verder naar beneden moduleert, maar in plaats daarvan oververhit raakt en uitschakelt, waarna het even later wel bereid is een lager vermogen in te stellen.

Misschien had Faikin/Faikout wel gelijk toen ze de aanpassing van het temperatuurinstelpunt achter de schermen implementeerden.

Daikin Perfera (FVXM35-A/RXM35-R) gedraagt zich vergelijkbaar met Panasonic. Hoe hoger de ingestelde temperatuur, hoe hoger de laagste modulatielimiet. De grafiek toont wanneer de ingestelde temperatuur 24,0 °C is (23,5 °C in Onecta + 0,5 °C).

In deze test bereikten we een laagste modulatievermogen van ongeveer 150 W. Ik weet niet of dat de limiet is of niet; we moeten wachten op warmer weer om te zien of het systeem op dit vermogensniveau cyclisch werkt. Ik weet zeker dat wanneer 17,5 °C wordt gekozen, het kan moduleren tot 75-80 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwO3nPkfpNueYJzfnCJemfTJl60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0yQPsW1dHcA3GhiLCoKkMypz.png?f=fotoalbum_large

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Misschien had Faikin/Faikout wel gelijk toen ze de aanpassing van het temperatuurinstelpunt achter de schermen implementeerden.
Faikin doet dit alleen maar omdat ze geen andere mogelijkheid hebben via de digitale interface. Die methode heeft ook nadelen, zoals dat je de ingestelde temperatuur alle kanten op ziet jumpen in verschillende interfaces. Met climatecontrol kan je de extra variabele van de ruimtetemperatuur ook werkelijk sturen en inderdaad zoals sommigen met panasonic doen spelen met de offset waardoor je de airco op een zo laag als mogelijk vermogen kan laten werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
LED-Maniak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Faikin doet dit alleen maar omdat ze geen andere mogelijkheid hebben via de digitale interface. Die methode heeft ook nadelen, zoals dat je de ingestelde temperatuur alle kanten op ziet jumpen in verschillende interfaces. Met climatecontrol kan je de extra variabele van de ruimtetemperatuur ook werkelijk sturen en inderdaad zoals sommigen met panasonic doen spelen met de offset waardoor je de airco op een zo laag als mogelijk vermogen kan laten werken.
Ja, ik snap het wel! Het doet me alleen pijn dat de echte mogelijkheden van het systeem verborgen blijven, tenzij ik wil bevriezen. En om die te “ontgrendelen”, zouden we onze toevlucht moeten nemen tot zulke maatregelen.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LED-Maniak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Durf het zo niet te zeggen wat de reden is. Gebeurt wel eens bij omschakelen tussen netwerken en ip-veranderingen. Ik ga er vanuit dat het nu niet meer fout gaat.
Wat ik bedoel is dat ik reboot via de GUI, maar er helemaal niets wordt herstart en de uptime ook blijft doorlopen ondanks dat er wel een reboot scherm getoond wordt. Simpel gezegd doet de reboot niet wat ik verwacht (herstarten) of er zit een bug in dat er niet altijd een herstart plaatst vindt ondanks dat er wel een 'ik ga herstarten'-scherm getoond wordt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
True schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:29:
[...]


Wat ik bedoel is dat ik reboot via de GUI, maar er helemaal niets wordt herstart en de uptime ook blijft doorlopen ondanks dat er wel een reboot scherm getoond wordt. Simpel gezegd doet de reboot niet wat ik verwacht (herstarten) of er zit een bug in dat er niet altijd een herstart plaatst vindt ondanks dat er wel een 'ik ga herstarten'-scherm getoond wordt.
Dat scherm wordt automatisch getoond na het drukken van die knop. Hij wacht inderdaad niet op feedback van de climatecontrol of herstarten ook werkelijk gebeurd is. Maar ik durf zo niet te zeggen waarom de uptime wel zou oplopen maar het commando niet werkt. Nog niet eerder gehoord.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Vandaag de climacontrol binnen gekregen en geïnstalleerd.

De bijgeleverde e-ink geprobeerd te koppelen maar krijg het niet voor elkaar. Eerst geprobeerd te pairen met de pair knop maar hij vindt de thermometer niet.

Vervolgens via de laptop verbinding gemaakt en via de instellingen op de pagina laten scannen. Ook hier niets gevonden.

Hierna wifi verbinding laten scannen en verbonden met 2.4Ghz SSID en opgeslagen. Na automatische reboot wederom scannen op thermometer maar vindt ook dan niks.

Helaas ben ik niet zo technisch dat ik verder weet hoe dit op te lossen. 😔

Heb ik dan toch de puck hiervoor nodig?

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Nee die is niet nodig. Vertrouw alsjeblieft niet op AI. Die heeft het meer fout dan goed. ;)

Heeft de module al een firmware update naar 3.4.1 gedraaid?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Haha ok.

Wat ik terug kan vinden is dat de versie 3.2.1 er nu in staat.

Hoe kan ik deze updaten?

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Normaal gesproken als de module verbinding kan maken met internet dan update hij binnen 24 uur of als je de module herstart. Zorg wel dat automatic updates aan staan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Yes, dit is gelukt.

Alleen bij het scannen blijft hij nog steeds nog sensor aangeven.

Is er geen mogelijkheid om het adres van de sensor rechtstreeks in te geven?

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Hou de thermometer in de buurt van de module terwijl hij scant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Deze ligt er bijna tegenaan tijdens het scannen. Ook geprobeerd met er bovenop en op kastje eronder voor verschillende afstanden.

Bij scannen met BLE scanner geeft de thermometer wel Bluetooth signalen

  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Hallo allemaal, ik heb nog een vraag over de offset; ik snap het nog steeds niet helemaal.

Ik kan de offset op mijn Panasonic instellen van -3 tot +3. Hiermee kan ik de temperatuur aanpassen. Dat is me duidelijk. Maar ik denk dat ik deze verandering ook zou moeten kunnen zien in de waarden die ik met Home Assistant kan uitlezen.

De Panasonic geeft drie temperatuurmetingen:

1. De buitentemperatuur (van de Panasonic)

2. De binnentemperatuur (van de Panasonic)

3. De temperatuur via Bluetooth (van de CC-module van de thermometer)

Ik kan de Bluetooth-temperatuur niet beïnvloeden met de offset. Dus dat laat alleen punt 1 of 2 over.

Waarom zie ik geen verandering wanneer ik een offset instel op de Panasonic?

Ik verwacht een verandering te zien in punt 1 of 2.

Of zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet

  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Arnomeeuwsen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:40:
Deze ligt er bijna tegenaan tijdens het scannen. Ook geprobeerd met er bovenop en op kastje eronder voor verschillende afstanden.

Bij scannen met BLE scanner geeft de thermometer wel Bluetooth signalen
Heb je deze instelling al geprobeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eri95awCDyMMgggowFUD0-0Ivck=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ll6x6AtomuqeUiDcbEWSaPFY.jpg?f=user_large

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
Is er iets gewijzigd qua firmware? Draait op 3.4.1.

Ingesteld op 20.5 is inmiddels 21gr maar hij blijft op 700watt verwarmen

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irm2cL9WmPKYjRms20oIxR2-5cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWia9t5Ryx1ncPwFqAHvEwq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_GNqG_BUrUrROZc_Jnma5UWFQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZcWZww3CHdDvSI0USKGShuL.jpg?f=fotoalbum_large

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
Is heel erg vervelend gezien het met de vorige firmware perfect draaide. Helaas stond de auto update om welke reden dan ook aan.

Uiteindelijk bij 21.5 zakt hij naar 20hz, draait dan 5 min om vervolgens uit te gaan omdat het te warm is.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
nico_09 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Is heel erg vervelend gezien het met de vorige firmware perfect draaide. Helaas stond de auto update om welke reden dan ook aan.

Uiteindelijk bij 21.5 zakt hij naar 20hz, draait dan 5 min om vervolgens uit te gaan omdat het te warm is.
Je geeft de ClimateControle teveel credit. Nee, er zijn niet dergelijke wijzigingen geweest waardoor het vermogen opeens niet onder de 700Watt gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2026 20:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Pat_Rick schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:52:
[...]

Heb je deze instelling al geprobeerd?[Afbeelding]
Bij het scannen krijg ik alleen No Sensor

  • mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Arnomeeuwsen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Bij het scannen krijg ik alleen No Sensor
Het is een dropdown menu. Heb je al gekeken of er nog sensoren onder de optie "no sensor" staan?

  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Je geeft de ClimateControle teveel credit. Nee, er zijn niet dergelijke wijzigingen geweest waardoor het vermogen opeens niet onder de 700Watt gaat.
Heel bijzonder, hiervoor nooit een overschot van 1 graden, vervolgens slaat hij uit tot dat het is gezakt op de ingestelde temperatuur, de rest van de avond blijft hij exact op 20.5 (ingesteld)

  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
mister_muller schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:22:
[...]


Het is een dropdown menu. Heb je al gekeken of er nog sensoren onder de optie "no sensor" staan?
Jazeker, daar staat helaas niks anders onder.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
nico_09 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Heel bijzonder, hiervoor nooit een overschot van 1 graden, vervolgens slaat hij uit tot dat het is gezakt op de ingestelde temperatuur, de rest van de avond blijft hij exact op 20.5 (ingesteld)
Dit is gedrag wat al heel lang wordt waargenomen. Een initiele overshoot zijn al wel meer plaatjes van gedeeld. Je ziet het vooral nu, bij gering verschil met de buitentemperatuur. Het zal iets van het 'fuzzy' logic zijn in de MHI.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:00
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Dit is gedrag wat al heel lang wordt waargenomen. Een initiele overshoot zijn al wel meer plaatjes van gedeeld. Je ziet het vooral nu, bij gering verschil met de buitentemperatuur. Het zal iets van het 'fuzzy' logic zijn in de MHI.
Dan gaan we het straks weer ervaren, was bang dat het terug bij af was net als voor de winter... nu eerst maar een lange zomer.

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Pat_Rick schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:47:
Hallo allemaal, ik heb nog een vraag over de offset; ik snap het nog steeds niet helemaal.

Ik kan de offset op mijn Panasonic instellen van -3 tot +3. Hiermee kan ik de temperatuur aanpassen. Dat is me duidelijk. Maar ik denk dat ik deze verandering ook zou moeten kunnen zien in de waarden die ik met Home Assistant kan uitlezen.

De Panasonic geeft drie temperatuurmetingen:

1. De buitentemperatuur (van de Panasonic)

2. De binnentemperatuur (van de Panasonic)

3. De temperatuur via Bluetooth (van de CC-module van de thermometer)

Ik kan de Bluetooth-temperatuur niet beïnvloeden met de offset. Dus dat laat alleen punt 1 of 2 over.

Waarom zie ik geen verandering wanneer ik een offset instel op de Panasonic?

Ik verwacht een verandering te zien in punt 1 of 2.

Of zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet
Je ziet deze waarde niet. Het is een compensatiewaarde. Deze wordt opgeteld bij de door jou ingestelde temperatuur, maar bij CC heb je deze niet nodig; anders wordt je kamer oververhit tot de ingestelde temperatuur plus de compensatiewaarde.

  • n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 13:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Dit is gedrag wat al heel lang wordt waargenomen. Een initiele overshoot zijn al wel meer plaatjes van gedeeld. Je ziet het vooral nu, bij gering verschil met de buitentemperatuur. Het zal iets van het 'fuzzy' logic zijn in de MHI.
Het ligt waarschijnlijk ook deels aan de extra naregeling van de MHI-module (Reduce temperature control point, close to setpoint). Volgens mij is de MHI naregeling in de CC met 0,25 °C verschoven om dichter naar het setpoint te verwarmen. Hierdoor wordt de standaard overshoot echter ook groter.

Ik heb zelf in Homey ook een naregeling gemaakt om mijn LG airco dichter op het setpoint te verwarmen, namelijk 0,3 °C. Deze naregeling grijpt echter pas in ná de standaard overshoot. Bij een setpoint van 20,5 °C zal het systeem eerst zonder naregeling regelen totdat de temperatuur weer net onder het setpoint zakt, bijvoorbeeld naar 20,4 °C. Pas daarna treedt de naregeling in werking. Hierdoor blijft de overshoot beperkter, terwijl de temperatuur wel dichter bij het setpoint gehouden wordt.

  • El-Bunty
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-06 14:54
Ik heb zelf de lg p12snd en lg p09snd thuis, werkt de ClimaControl hier ook op? (Ik vermoed van wel omdat @analogworm ook een dualcool heeft en @n.buijtels een H12S1D, wat dezelfde vormgeving gebruikt van binnenunit.)

@LED-Maniak Kan ik er vanuit gaan dat deze ondersteund wordt of kan ik nog iets controleren alvorens ik bestel?

  • analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:53
El-Bunty schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:39:
Ik heb zelf de lg p12snd en lg p09snd thuis, werkt de ClimaControl hier ook op? (Ik vermoed van wel omdat @analogworm ook een dualcool heeft en @n.buijtels een H12S1D, wat dezelfde vormgeving gebruikt van binnenunit.)

@LED-Maniak Kan ik er vanuit gaan dat deze ondersteund wordt of kan ik nog iets controleren alvorens ik bestel?
Ik had compatibiliteit bepaald adhv de aanwezigheid van het groene stekkertje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-g1lz73rJ6BD6Yf6ZgIE1u0iSc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMg6geD9fUlbFwT7u4bd83aW.jpg?f=fotoalbum_medium

@LED-Maniak mooie nieuwe site; maar op mijn mobiel (android) met Adguard e.d. doet het menu het enkel vanaf de hoofdpagina.

  • El-Bunty
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-06 14:54
Ik heb dus ook het groene stekkertje!

@LED-Maniak komt een bestelling je kant op :)

  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
@LED-Maniak omdat ik onze chat niet meer kan vinden hier maar even mijn bevindingen.

Parameter 58 stond op 0 en omdat het bij mij te warm werd zei de ai 😣 dat ik dan maar +2 of zelfs +3 moest ipv de hier aangegeven -2. Dat gaf niet veel resultaat; het werd nog steeds bijna 22 graden terwijl hij op 18 stond. Daarop naar -2 en later zelfs naar -3 aangepast met de koudere temperatuur buiten en toen werd het niet warm genoeg meer. Nu staat ie weer op 0 en wordt de temperatuur zo’n 20,2 wanneer ik 20,5 ingesteld heb; echt nauwkeurig!

Ik zie alleen die 20,2 niet staan als temperatuur in het hoofdschema van de cc, maar de interne temperatuur van Panasonic van 21 of soms zelfs 22. Kun je niet gewoon daar (en ook in de grafiek 😇) de waarde van de externe thermometer gebruiken wanneer die beschikbaar is? Die heb je tenslotte niet voor niets en het voorkomt volgens mij een hoop onduidelijkheid.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Het lijkt er op dat het per binnenunit verschilt wat je moet instellen. Ik zal er een opmerking over maken in de knowledgebase.

Panasonic rapporteert op de hele graden afgerond. Dat kan soms een flinke jump lijken.
Ik zal inderdaad in een van de volgende updates de temperatuur van de thermometer daar weergeven om verwarring te voorkomen.

Dank voor de feedback!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
Nog vergeten er bij te vermelden net: het lijkt bijna of de ingestelde parameter 58 die origineel volgens de ab op 0 stond, nooit goed in de binnen-unit was vastgelegd waardoor ik geen goede basis had om mee te beginnen.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Ik gok dat hij standaard op +2 staat in de binnenunit maar dat de afstandsbediening dit niet weet omdat dit eenrichtigsverkeer is. Dat is in ieder geval het gedrag wat ik zie bij aansturing.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Dat is precies wat ik al met LED Maniak heb besproken in het interne bericht.


Goedemorgen. Ja, ik kan dat vanavond doen. Ik ben nu niet thuis. Maar wat ik niet begrijp is het volgende: ik wilde een externe thermometer zodat de temperatuur niet in de unit zelf gemeten zou worden, maar de daadwerkelijke kamertemperatuur. Het probleem is dat de kamertemperatuur wel degelijk nauwkeurig wordt gemeten, de waarde verschijnt in de CC-GUI (onder Bluetooth-thermometer), maar deze wordt niet direct doorgegeven aan de airconditioner. Ik kan dit zien wanneer ik de binnentemperatuur aflees via de CC-GUI of Home Assistant. En dat is wat ik niet begrijp! Waarom wordt de temperatuur van de Bluetooth-thermometer niet gewoon doorgegeven aan de unit? Daarvoor heb je geen offset of extra instellingen nodig. Je hoeft alleen maar de interne (Panasonic) sensor te overschrijven met de nieuwe Bluetooth-thermometer. Of zie ik iets over het hoofd? Wat is er mis met mijn redenering? Met vriendelijke groet, Patrick

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Het is gelukkig een weergave "probleem", niet een regelprobleem.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
LED-Maniak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:28:
Ik gok dat hij standaard op +2 staat in de binnenunit maar dat de afstandsbediening dit niet weet omdat dit eenrichtigsverkeer is. Dat is in ieder geval het gedrag wat ik zie bij aansturing.
Vervolgens moet je de waarde wijzigen en deze daarna weer terugzetten naar de juiste waarde om de waarde proactief op te slaan.

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Iemand vroeg een tijdje geleden of een Duitse OEM-airco van Buderus/Midea met CC zou werken, en LED zei iets over het aansluiten op de printplaat om de externe temperatuursensor aan de praat te krijgen. Dat zette me aan het denken over hoe CC hypothetisch bekeken zou worden aangesloten, op basis van eerdere ervaringen met andere fabrikanten.

Bij Midea-airco's bevindt de temperatuursensor zich aan de binnenkant van de voorkant in een plastic doosje dat display board wordt genoemd, waar de connector CN4 heet. Er is nog een connector voor de kamertemperatuursensor op de printplaat van de binnenunit, gemarkeerd met CN14. Ik denk dat dit een vergelijkbare oplossing met twee kabels zou zijn als bij Panasonic/Daikin. Als je echter voor CN14 kiest, heb je een behoorlijk lange kabel nodig en zou het leggen ervan een nachtmerrie zijn, omdat je een groot deel van de binnenunit zou moeten demonteren, zelfs de elektrische aansluitingen, om bij de printplaat te komen.

Het andere “probleem” is de besturing via CC. Midea gebruikt deze HA/HB (CN44)-connectoren voor hun bedrade afstandsbedieningen in een andere plastic behuizing, de zogenaamde multifunctionele besturingskaart, waar de messing kabeldraden met slechts twee schroeven aan vastzitten. Dit is geen plug-and-play-connector. Er is ook de XYE-communicatiebus, CN41-CN42 genaamd, maar ook die heeft geen plastic connectoren.

Hoewel de bedrade afstandsbedieningen van Midea temperatuursensoren bevatten, waardoor het misschien niet nodig zou zijn om de interne temperatuursensor te kapen, maakt het gebruik van de “Follow me”-functie, die niet-decimale temperatuurwaarden gebruikt en niet kan worden gemanipuleerd wat betreft compensatie. Tenminste niet vanuit het servicemenu van de afstandsbediening.

De interne temperatuursensor gebruikt decimale temperatuurwaarden, dus voor absolute nauwkeurigheid zou dat de juiste keuze zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eVuJo_MPaIvANRxXQlr2TNkjmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRqlF3lrk3wZIVhHckdoQCVV.png?f=fotoalbum_large

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Daikin heeft dit probleem ook. De temperatuur sensor zit op het display board gesoldeerd.

Is CN18 toevallig een meeraderige kabel? Lijkt op een 4 of 8 pin kabel.
Het kan zijn dat het ruwe signaal van de CN4 connector daar doorheen loopt(of gedigitaliseerd op die printplaat).

Waarom er zowel een CN14 room temperature sensor is als een CN4 is mij een raadsel.
Gezien het een dotted-line is met de opmerking "optional", kan het zijn dat maar een van de twee wordt gebruikt afhankelijk van het model.

Panasonic heeft ook twee type connectoren waar ze hetzelfde trucje uithalen.

De omschrijving van CN44 is wel grappig: "Randomly connected wire-controller". :)
Een 2-aderige kabel naar een bedieningspaneel is al snel eenzelfde soort hardware als de Mitsubishi Heavy Industries XY aansluiting. Dat wordt generiek gebruikt door verschillende airco fabrikanten met hun eigen protocol hier overheen. Heeft midea niet de mogelijkheid om de temperatuur via het bedieningspaneel te meten?

Anders gok ik dat CN3 ook bruikbaar is voor de digitale communicatie.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 22-05-2026 23:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Ik denk dat we geluk hebben dat ze niet vastgesoldeerd zijn. :) Het is een gewone NTC-sensor die je makkelijk kunt aansluiten en loskoppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYWxdGUYCBVubeEGFV1_9lxrapM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfKy6QPkziNFoDZNsQKxQrkI.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgCr4uaXBwdkY3us_vE_euG67hs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hj0E60yk5K0IwuDLMIAcQAiO.jpg?f=user_large

Omdat ze zijn gemarkeerd met stippellijnen, betekent dit dat ze optioneel zijn. Je kunt je sensor dus op de printplaat aansluiten, of op de displaykaart. In mijn geval zit de kamertemperatuursensor op de displaykaart. Je kunt je voorstellen hoe nauwkeurig deze positie is in de verwarmingsmodus.

Misschien kunnen deze afbeeldingen en het PDF-document helpen bij het bepalen van het type kabel dat op CN18-CN1 is aangesloten. Het laat in principe zien hoe die van mij eruitziet. Niet precies hetzelfde type, weliswaar.

https://www.mundoclima.com/wp-content/uploads/2021/02/USOINST_MODULO_MULTI_FUNCION_H11_CL97818-819_EN.pdf

https://hvacdirect.com/media/pdf/Manual%20for%20KJR-120N.pdf

Zou het gebruik van de CN3-connector de wifi-verbinding niet uitschakelen?

Als je met “bedieningspaneel” de bedrade afstandsbediening bedoelt, dan ja, dat kan. Door de Follow me-functie te activeren. Voor de goede orde: ik heb geen bedrade afstandsbediening, dus het is slechts een veronderstelling. Maar als het op dezelfde manier werkt als op de draadloze afstandsbediening, dan kun je het beter met rust laten. Het heeft zo'n irritante logica. Het verwarmt meestal tot meer dan +1 °C boven je instelpunt en schakelt het apparaat pas uit wanneer het meer dan +2 °C boven je instelpunt verwarmt. Het is sleeecht.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Zou het gebruik van de CN3-connector de wifi-verbinding niet uitschakelen?
Klopt, maar climatecontrol moet ook direct feedback krijgen van de airco om te bepalen of de aansturing van de kamertemperatuur goed gaat.

Dit kan wel, de USB aansluiting is als ik het mij goed herinner niets anders dan een seriele verbinding en zou je dezelfde truc kunnen toepassen zoals ik bij beide mitsubishi's doe(waardoor de originele wifi module ook blijft werken).


Maar eerst Daikin nog en een cloud omgeving.. :)

Jij hebt zowel een Daikin als een Midea begrijp ik?

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 23-05-2026 01:15 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IawjeknpCxSy9EGuMKlCnhPbPG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i38hDAphHbkIQsv9awGouQkG.jpg?f=fotoalbum_largeNaast 3 MHI's hier ook nog een QLima (van de praxis ;-) ) HIer een afbeelding van de print.
Zal wel in grote lijnen zelfde zijn

S.J.


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Dit kan wel, de USB aansluiting is als ik het mij goed herinner niets anders dan een seriele verbinding en zou je dezelfde truc kunnen toepassen zoals ik bij beide mitsubishi's doe(waardoor de originele wifi module ook blijft werken).
Dat was een leuk nieuwtje. Bedankt voor het delen! Dat wist ik nog niet.

Dan is het misschien toch niet zo ingewikkeld als ik eerst dacht.
Jij hebt zowel een Daikin als een Midea begrijp ik?
Ja, dat klopt. 2 x Midea Oasis Plus, 1 x Daikin Perfera FVXM-A, 1 x Daikin Sensira FTXF-E. :)

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[Afbeelding]Naast 3 MHI's hier ook nog een QLima (van de praxis ;-) ) HIer een afbeelding van de print.
Zal wel in grote lijnen zelfde zijn
Allemaal hetzelfde omgelabelde spul. :)
Bij deze lijkt dan weer geen aansluiting te zijn voor de NTC. Zit die op de andere aansluiting?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:35
Ik denk dat ze er zo uit zouden kunnen zien. Ik vermoed dat dit de versie is waarbij de NTC op het moederbord is aangesloten, in plaats van op de displaykaart. Ik denk dat dit vaker voorkomt bij de oudere/goedkopere modellen van Midea.


Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/3X/0/e/0e2c46878f18f58d941d4e534c8701e0056a00a5.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfXpzh_wmQipHqQyYOLMGowG2MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja801aALnjeVwDJPD3M5sI2w.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFPF3DHgz_ftWd-ZNVHeci1-5yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjVTPT3VzAvJ3PMImwSsmeEW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Magiaconatus op 23-05-2026 14:59 ]


  • Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Magiaconatus schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:57:
Ik denk dat ze er zo uit zouden kunnen zien. Ik vermoed dat dit de versie is waarbij de NTC op het moederbord is aangesloten, in plaats van op de displaykaart. Ik denk dat dit vaker voorkomt bij de oudere/goedkopere modellen van Midea.
Inderdaad, zoals op het laatste plaatje. Hoe komt je bij het moederbord? EN kan ik dat ding simpelweg verlengenen?

S.J.


  • Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 09:45
Hier gebruiken wij nu een paar weken de CC icm Panasonic. Ervaring is positief (y) al moet het zich in de winter nog gaan bewijzen.

Twee zaken die ik nog voor verbetering aan wil dragen:

De Pana vloerunits hebben geen elektrisch instelbare links-rechts swing. De (web) UI toont hier wel een instelling voor.

De instelling voor fan speed wordt soms niet overgenomen en springt weer terug naar de oude stand. De stand 'auto' lijkt helemaal niet geaccepteerd te worden.

  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
Nu mijn Panasonic units weer van verwarmen naar koelen zijn gegaan, loop ik tegen een paar nieuwe zaken aan.

Als de ingestelde temperatuur op bijvoorbeeld 24 staat en de temperatuur in de huiskamer 22 is, dan gaat de unit toch koelen (of het iig proberen in standje quiet) tot onder de 20. Op mijn slaapkamer precies hetzelfde verschijnsel en daar was het in de ochtend een heerlijk frisse 17 graden. Hij lijkt dus niet te stoppen op het setpoint.
Bij opnieuw laden van de gui, wordt de setting “presets” niet geladen. Ik had deze op quiet gezet en hij wordt na herladen weer weergegeven als normal terwijl hij nog op quiet staat, ook volgens de Panasonic app.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
@Jens01 Heeft jouw vloer unit ook de CN-TH aansluiting? Was dat nog een uitdaging met het aansluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2026 09:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
@Raymond Deen je hebt nu alleen setting 58 aangepast voor heat thermoshift adjust.

Setting 59 is voor het koelen en drogen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
@LED-Maniak , lalalalala lezen is een vak. Muchas gracias op deze zondag! 🙏

  • willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Sinds een hele tijd ben ik een blije gebruiker van de ClimaControl. Mijn airco (ME) zit in een hoekje weggewerkt en doordat de unit iets teveel zijn eigen lucht aanzuigt, ging hij continu pendelen. Nu met de CC en een externe thermometer gaat het veel beter.

Maar ik zie nu dat mijn apparaat nog op firmware 2.0.15 zit. Op zich werkt het goed, maar ik zie dat er al veel nieuwere zijn. Kan ik het ding forceren om een nieuwe firmware te krijgen? In de opties zie ik er niets over, ook geen automatische update. Ik heb hem al eens opnieuw opgestart via de UI, maar dat helpt nog niet.

In de herfst/winter/voorjaar heb ik de airco maandenlang uitgeschakeld (stroom eraf), wellicht is dat de oorzaak dat hij niet bijgewerkt is?


edit: OK, stom stom, ik bedenk met nu dat ik ooit heb ingesteld dat mijn IOT-vlan geen internet-toegang heeft. Ik ga even afwachten (en me schamen). 8)7

edit 2: Hij doet het nu met 3.4.1. Yay!

[ Voor 11% gewijzigd door willemd op 24-05-2026 15:57 ]


  • PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

kromme schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Is dit hetzelfde principe? Inpluggen, koppelen aan wifi en dan koppelen aan ha/ domoticz of google. Of heb je hier wel een wifi module voor nodig in je airco? Ik wil zoiets vanavond nog bestellen.
Even hier reageren op je bericht om het topic daar niet te vervuilen.

Volgens mij niet per se een WiFi module zelf benodigd, maar als je die hebt, kun je die in de ClimaControl prikken en blijft dan gewoon werken. Verder kan je een heleboel info in dit topic vinden.

Mijn reviews al gezien?


  • kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

PeacekeeperNL schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:09:
[...]


Even hier reageren op je bericht om het topic daar niet te vervuilen.

Volgens mij niet per se een WiFi module zelf benodigd, maar als je die hebt, kun je die in de ClimaControl prikken en blijft dan gewoon werken. Verder kan je een heleboel info in dit topic vinden.
Ik heb juist nog geen WiFi module. Maar wellicht is die esp ook een goede optie

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |


  • PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

kromme schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Ik heb juist nog geen WiFi module. Maar wellicht is die esp ook een goede optie
Als je nog geen module hebt, werkt deze (dacht ik) ook zonder problemen. Toch, @LED-Maniak ?

Mijn reviews al gezien?


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
@kromme als je nog geen wifi module hebt dan kan je de climatecontrol integreren in home assistant om je airco te bedienen. Binnenkort komt er nog een optionele cloud app bij dus dan is die Mitsubishi module überhaupt overbodig geworden. :)

Met ClimateControl krijg je meer mogelijkheden dan de andere hobby oplossing en geen gedoe met eventuele garantie omdat de importeur van MHI ze zelf aanbeveelt aan installateurs.

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2026 10:07 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48
Iemand een idee bij een LG PM15SK waar die CN-REMO aansluiting zit? (staat wel op het draadschema, maar ik kan die niet direct vinden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Rqkm-2C5r6oy4QbyViAwwwwv7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG9oRQLoVFNN3gHvOU2gqHlL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzIEyaJob3r4QGlnUAnAPLI_D34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjorI9DPXe413eGs7mwUba7q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPvHiNp4uYNj_5Dbl2PJTvfTenc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuCukou9o6AtWBjAsvRGr3TP.jpg?f=fotoalbum_tile
edit:
Zat inderdaad achter een metalen dekseltje bij de stroominvoer

[ Voor 3% gewijzigd door beOnt op 25-05-2026 11:59 ]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Het is bij de meeste LG een groen stekkertje wat rechtsonderaan de airco zit. Soms verstopt achter een metalen kapje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:39
Ik heb de XY module zojuist geinstalleerd.
- Mijn setpoint staat op 25 graden koelen en het apparaat geeft momenteel 24 graden aan, maar blijft wel blazen, is dit normaal?
- Soms als ik een wijziging doe, dan springt deze 2 seconden later weer terug, nu moet ik zeggen dat ik dit ook opmerkte met mijn brakke Intesis module, maar die software was ook echt brak.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
S_tef schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:43:
Ik heb de XY module zojuist geinstalleerd.
- Mijn setpoint staat op 25 graden koelen en het apparaat geeft momenteel 24 graden aan, maar blijft wel blazen, is dit normaal?
- Soms als ik een wijziging doe, dan springt deze 2 seconden later weer terug, nu moet ik zeggen dat ik dit ook opmerkte met mijn brakke Intesis module, maar die software was ook echt brak.
Heb je hem als main of als sub ingesteld? Als sub kan hij momenteel niet de temperatuur regelen, alleen als main. Update wordt aan gewerkt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:39
Staat nu als main stond als sub.

[ Voor 153% gewijzigd door S_tef op 25-05-2026 11:51 ]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
S_tef schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:46:
Stond als sub nu als main. Wat is het verschil in de praktijk?
Sommige opties zijn op de wandbediening alleen beschikbaar als deze ingesteld staat als main.
Zorg wel dat er maar één main aanwezig is.

Dat terugschieten zou kunnen op de web UI. Die loopt niet heel synchroon, dus kan soms net verkeerd getimed worden. MQTT zou goed moeten gaan.

XY is een nog erg nieuwe module dus er komen nog wat updates voor uitbreiding features en bediening.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:39
Als main krijg ik helemaal geen apparaat temperatuur terug, die kreeg ik als sub wel...
Ik heb maar 1 wandbediening.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
S_tef schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:51:
Als main krijg ik helemaal geen apparaat temperatuur terug, die kreeg ik als sub wel...
Ik heb maar 1 wandbediening.
Heb je bij het instellen als main, de wandbediening wel op sub gezet en je hele systeem herstart?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:39
Hoe zet ik de wandbediening op sub? Kan dat nergens terug vinden.

  • kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

LED-Maniak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:04:
@kromme als je nog geen wifi module hebt dan kan je de climatecontrol integreren in home assistant om je airco te bedienen. Binnenkort komt er nog een optionele cloud app bij dus dan is die Mitsubishi module überhaupt overbodig geworden. :)

Met ClimateControl krijg je meer mogelijkheden dan de andere hobby oplossing en geen gedoe met eventuele garantie omdat de importeur van MHI ze zelf aanbeveelt aan installateurs.
Wat is de meerwaarde tegenover de esp?

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
kromme schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:52:
[...]

Wat is de meerwaarde tegenover de esp?
- Silent mode
- Actieve ontwikkeling van nieuwe features
- Plug & Play
- Geen gedoe met flashen van firmware en up-to-date proberen te blijven(Dus de boel stopt niet spontaan met werken na een home assistant update)
- Mogelijkheid tot blijven gebruiken originele accessoires van mitsubishi
- Native draadloze temperatuur sensor support
- Cloud app komt er aan
- Fatsoenlijke behuizing
- Uitgebreid getest en goedgekeurd door de grootste Mitsubishi importeur van Nederland, garantie vervalt niet.

Uiteraard gesproken vanuit de mond van de ontwikkelaar, maar de vele gebruikers(Waarvan ik van een aantal weet dat ze van de esp naar ClimateControl zijn overgestapt) kunnen het hier vast wel bevestigen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
Ik ben sinds vorige week zo'n gebruiker. Voor mij is de plug & play factor de reden dat ik voor ClimateControl gegaan ben. Ik vind dit soort producten heerlijk: voor niet al te veel geld heb je iets wat werkt, netjes is afgewerkt en lokaal integreert met HA (dus geen externe cloud).

Ik houd van tweaken, maar met dit soort dingen ga ik het liefst voor de makkelijkere optie.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

JB

Cédric roelt!

Rickrebr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:16:
@LED-Maniak Is er toevallig ook iets in ontwikkeling voor Toshiba airco's?
Ik ben hier ook wel voor in, maar wat mis je bij Toshiba op dit moment? Ik heb 3x Kazumi op een multisplit, maar geen issues vooralsnog icm Homey. Stuur alles aan met flows. Pendelen doen ze niet, alleen als het diep in de nacht "onder controle is" (cool), maar dat vang ik af door de 2e unit ook aan te laten zodat er genoeg minimale afgifte/vraag is qua vermogen. De Toshiba app gebruik ik nooit, maar ik stoor me bijvoorbeeld wel aan het brakke WiFi gebeuren, waarbij je _altijd_ op 2.4 GHz moet en je ook geen speciale tekens in het wachtwoord kan gebruiken.

Mijn boefje is liev!


  • Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 16:15
Zou https://clima.protoart.net/portal/ nog steeds moeten werken? Ik krijg een "page not found"...

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Shadow_Zero schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:42:
Zou https://clima.protoart.net/portal/ nog steeds moeten werken? Ik krijg een "page not found"...
https://protoart.net/dashboard/
JB schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Ik ben hier ook wel voor in, maar wat mis je bij Toshiba op dit moment? Ik heb 3x Kazumi op een multisplit, maar geen issues vooralsnog icm Homey. Stuur alles aan met flows. Pendelen doen ze niet, alleen als het diep in de nacht "onder controle is" (cool), maar dat vang ik af door de 2e unit ook aan te laten zodat er genoeg minimale afgifte/vraag is qua vermogen. De Toshiba app gebruik ik nooit, maar ik stoor me bijvoorbeeld wel aan het brakke WiFi gebeuren, waarbij je _altijd_ op 2.4 GHz moet en je ook geen speciale tekens in het wachtwoord kan gebruiken.
Er zijn maar heel weinig aanvragen voor ondersteuning voor Toshiba, waardoor deze heel eerlijk momenteel onderaan de lijst staat voor ondersteuning.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Kan me iemand helpen met wat ik moet bestellen? Ik heb een MITSUBISHI SRK 35 ZS-S.

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
kromme schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:56:
Kan me iemand helpen met wat ik moet bestellen? Ik heb een MITSUBISHI SRK 35 ZS-S.
Deze: https://protoart.net/prod...air-to-air-cns-interface/

Als je een externe sensor wil(voor betere en stabielere temperatuur regeling), dan de sensor naar keuze.
De e-ink is het meest populair.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 12:01

BIM

Nothing interesting

kromme schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:56:
Kan me iemand helpen met wat ik moet bestellen? Ik heb een MITSUBISHI SRK 35 ZS-S.
MHI_CNS_ATA_WIFI – Supported Models – ProtoART

Mitsubishi Heavy Industries Air-To-Air CNS-Interface – WIFI – ProtoART

Veel te laat ... pff ik moet wakker worden.

[ Voor 5% gewijzigd door BIM op 27-05-2026 09:13 ]


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52
Heeft iemand de self clean functie al kunnen activeren via ClimaControl? Ik zou dat graag willen om vocht te voorkomen, maar kan dat alleen met de AB doen......wil het graag centraal aangestuurd kunnen doen..(via climacontrol)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
miel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:30:
Heeft iemand de self clean functie al kunnen activeren via ClimaControl? Ik zou dat graag willen om vocht te voorkomen, maar kan dat alleen met de AB doen......wil het graag centraal aangestuurd kunnen doen..(via climacontrol)
Self clean lijkt niet te activeren te zijn op de wandmodellen via de bedrade CNS interface.
De communicatiemogelijkheden zijn er wel, maar de airco reageert niet op de speciale registers hiervoor.
Het zou kunnen zijn dat dit op een andere plek zit, dus ik zoek door.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

LED-Maniak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Deze: https://protoart.net/prod...air-to-air-cns-interface/

Als je een externe sensor wil(voor betere en stabielere temperatuur regeling), dan de sensor naar keuze.
De e-ink is het meest populair.
Is die E-Ink qua hardware ook beter?

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
kromme schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Is die E-Ink qua hardware ook beter?
Die is inderdaad beter dan de LCD versie.
Als je geen display hoeft dan zou ik voor de long-range gaan. De batterij gaat veel langer mee en het bereik is groter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
@LED-Maniak ondersteund ClimateControl het koppelen van meerdere temperatuursensors? Dus extra sensoren waarvan de data alleen wordt doorgezet (naar HA). Mijn idee is om op die manier ook de temperatuur en luchtvochtigheid in andere ruimtes te meten.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Marq schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:10:
@LED-Maniak ondersteund ClimateControl het koppelen van meerdere temperatuursensors? Dus extra sensoren waarvan de data alleen wordt doorgezet (naar HA). Mijn idee is om op die manier ook de temperatuur en luchtvochtigheid in andere ruimtes te meten.
Momenteel maar een sensor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:42
Marq schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:10:
@LED-Maniak ondersteund ClimateControl het koppelen van meerdere temperatuursensors? Dus extra sensoren waarvan de data alleen wordt doorgezet (naar HA). Mijn idee is om op die manier ook de temperatuur en luchtvochtigheid in andere ruimtes te meten.
Waarom zou je dat via de CC willen doen? Er zijn legio aan dergelijke sensoren te krijgen als je Zigbee, Z-Wave, Matter/Thread of Bluetooth mogelijkheden hebt in je Home Assistant. Ik gebruik zelf Sonoff SNZB-02D sensoren door mijn hele huis.

[ Voor 5% gewijzigd door jrswgtr op 27-05-2026 15:04 ]


  • Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
LED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Die is inderdaad beter dan de LCD versie.
Als je geen display hoeft dan zou ik voor de long-range gaan. De batterij gaat veel langer mee en het bereik is groter.
Ik heb gisteren een order geplaatst voor een MHI met LCD maar nu twijfel ik dan over de range aangezien je nu expliciet aangeeft over de long range... tot hoever gaat de LCD? Ik wil hem namelijk juist gaan gebruiken i.c.m. een 63ZR. :X

Nog een extra vraag, moet de thermometer in 'line of sight' zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Vogels60 op 27-05-2026 15:11 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB || SRK63ZR-WF | SRK35ZS-WF


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
De range is afhankelijk van andere signalen in de buurt. Meeste gebruiken de LCD thermometer op ongeveer een meter of 4, 5.

Thermometer hoeft niet in line of sight te zijn, maar gezien je met luchtverplaatsing de temperatuur regelt, mag je hem ook niet zomaar ergens achter of in een kast verstoppen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
jrswgtr schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Waarom zou je dat via de CC willen doen? Er zijn legio aan dergelijke sensoren te krijgen als je Zigbee, Z-Wave, Matter/Thread of Bluetooth mogelijkheden hebt in je Home Assistant. Ik gebruik zelf Sonoff SNZB-02D sensoren door mijn hele huis.
Gemak, kwaliteit en prijs. Zag dat die long range sensor een tientje kost en 2 jaar op een batterij doet.

Heb momenteel (nog) geen goede Bluetooth en Thread dekking door heel m'n huis.
Zigbee sensors heb ik gehad, van Aqara. Maar daar doen de meeste het niet meer van en hebben ook daarvoor regelmatig kuren gehad.

Ben dus op zoek naar een betaalbare, goede oplossing.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Als jouw Home Assistant setup bluetooth kan ontvangen dan kan je de Long range sensor direct uitlezen met Home Assistant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:42
Marq schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Gemak, kwaliteit en prijs. Zag dat die long range sensor een tientje kost en 2 jaar op een batterij doet.

Heb momenteel (nog) geen goede Bluetooth en Thread dekking door heel m'n huis.
Zigbee sensors heb ik gehad, van Aqara. Maar daar doen de meeste het niet meer van en hebben ook daarvoor regelmatig kuren gehad.

Ben dus op zoek naar een betaalbare, goede oplossing.
Maar ook een beetje onlogisch.

Die Aqara heb ik er ook 1 van gehad, kreeg ook kuren, weggegooid. De Sonoffs gebruik ik nu al jaren naar volle tevredenheid. Batterijen gaan ook erg lang mee.

Die van de CC zijn wel wat sneller en nauwkeuriger door de custom firmware die erop zit dus dan zou je een bluetooth ontvangertje moeten regelen.

Dat kan met een ESP32 dev-bordje van een paar euro en ESPHome als bluetooth proxy. Die kun je overal in huis plaatsen waar je stroom en WiFi-ontvagst hebt en zit je niet vast aan de plek waar je HA server staat, wat je met een USB-dongle wel hebt.

Je moet dan wel zelf ESPHome met een basisconfig flashen op de ESP32. Maar als je al bezig bent met Home Assistant is dat niet een hele grote uitdaging.

  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-06 09:58
LED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:24:
Als jouw Home Assistant setup bluetooth kan ontvangen dan kan je de Long range sensor direct uitlezen met Home Assistant.
Waarom werkt dit niet met de LCD-thermometer? Ik heb verschillende van deze Xiaomi-thermometers met Telink-firmware en ze herkennen HA zonder problemen. Het exemplaar dat bij ClimateControl wordt geleverd, wordt alleen door de module gevonden

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Wagner.M schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Waarom werkt dit niet met de LCD-thermometer? Ik heb verschillende van deze Xiaomi-thermometers met Telink-firmware en ze herkennen HA zonder problemen. Het exemplaar dat bij ClimateControl wordt geleverd, wordt alleen door de module gevonden
Beide hebben custom firmware die elke x seconden hun status uitzenden. Met de juiste ontvanger en software kan je hem wel uitlezen met bijvoorbeeld BTHome integration of passive ble monitor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-06 09:58
ShellyPlug fungeert als mijn BT-proxy. Shelly H&T- en ATC_Mi-thermometers worden gevonden en weergegeven. De meegeleverde LCD-thermometer niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW2v5MF_VXJB7fyZmazs5ap674k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p7bnJgVBrPDlYbh4ruOi84v6.jpg?f=user_large

  • Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Self clean lijkt niet te activeren te zijn op de wandmodellen via de bedrade CNS interface.
De communicatiemogelijkheden zijn er wel, maar de airco reageert niet op de speciale registers hiervoor.
Het zou kunnen zijn dat dit op een andere plek zit, dus ik zoek door.
Ik heb self clean aangezet volgens de handleiding zie afbeelding. Deze moet na elke sessie koelen geactiveerd worden. Maar als ik 'm via de ClimaControl app aanzet en 1 uur later uitzet, wordt de self clean niet geactiveerd. Ik zie geen knipperende lampjes en voel geen airflow oid.

Dit zou toch wel moeten werken, aangezien deze geactiveerd is.

Ps. De tijd loopt 1 uur achter, maar dat lijkt me niet een probleem. En op de afstandsbediening zie je het icoontje van self clean, wat betekend dat deze geactiveerd is. Ik hoorde op de airco zelf een piep na de SET.

Ik ervaar hetzelfde bij de drie binnenunits.

1x SRK50ZS-W

2x SRK25ZS-W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64WC2ekep5IzYKFzjzv7tYLd7ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hskwLEUvlQQ7cnPTmRXg4SPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XW2k00JY85DX9zhnor68R955tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Flpje5YFAjjJh4wL9RB9YBjp.jpg?f=fotoalbum_large

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
De afstandsbediening stuurt het mee in het “uitschakelen” signaal vermoed ik :)

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
ThinkPad schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:37:
De afstandsbediening stuurt het mee in het “uitschakelen” signaal vermoed ik :)
Kans dat dit bij de wandunits zo is inderdaad. Bij de plafond en cassette units werkt dit anders.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Wagner.M schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:04:
ShellyPlug fungeert als mijn BT-proxy. Shelly H&T- en ATC_Mi-thermometers worden gevonden en weergegeven. De meegeleverde LCD-thermometer niet.
[Afbeelding]
De data van de externe sensor komt mee van de airco module via MQTT.
Je hebt geen BTHome nodig om deze sensor uit te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-4DPfA7onE8MblgoLf6SOKU4gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeDgEUYcg1njpsRMxVXdWvts.jpg?f=fotoalbum_large

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40
Cloud app update:
- Het draait inmiddels met verschillende devices.
- Zowel een day als night mode.
- Sommige settings zijn alleen lokaal instelbaar(ivm. veiligheid)
- Installateurs tab (monitoring externe airco's zonder te kunnen besturen)
- Meerdere huizen/locaties en zones configureerbaar

Wat onder andere nog gaat komen:
- Grafieken van de verschillende sensoren/states met lange retentie(>2 jaar)
- Toevoegen Air-To-Water heatpumps
- Meerdere talen

Mooie is dus dat alle merken en soorten(lucht/lucht en lucht/water) in één interface zitten.

Even op plaatje klikken om het leesbaar te maken.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGdg6lnDCu2HKSQP2OMUB2wRLRY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jDK617kb1Rr6jZRpCxCs6awj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 27-05-2026 22:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
Wagner.M schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:04:
ShellyPlug fungeert als mijn BT-proxy. Shelly H&T- en ATC_Mi-thermometers worden gevonden en weergegeven. De meegeleverde LCD-thermometer niet.
[Afbeelding]
Ik snapte het ook niet, maar je moet dus een aparte integratie, namelijk 'Passive BLE Monitor' (via HACS) installeren. Als je daarna bij devices 'Passive BLE Monitor' toevoegt, herkent die vervolgens de thermometers.

BTHome vond niets bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VehT7CmBFfRW-MMzITwTkns9UaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwOmEiXuqz6iPfovqKyxiGG7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Marq op 28-05-2026 07:55 ]


  • Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:10
BTHome kan niet overweg met het ATC 1441 protocol van de Climacontrol thermometers. Ik gebruik de Passive BLE monitor met een Bluetooth Proxy met externe antenne. Ik heb de thermometers wel in de Bluetooth proxy definitie (yaml) moeten definiëren om de proxy voor de thermometers werkend te krijgen.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant


  • Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
jrswgtr schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:30:
[...]

Maar ook een beetje onlogisch.

Die Aqara heb ik er ook 1 van gehad, kreeg ook kuren, weggegooid. De Sonoffs gebruik ik nu al jaren naar volle tevredenheid. Batterijen gaan ook erg lang mee.

Die van de CC zijn wel wat sneller en nauwkeuriger door de custom firmware die erop zit dus dan zou je een bluetooth ontvangertje moeten regelen.

Dat kan met een ESP32 dev-bordje van een paar euro en ESPHome als bluetooth proxy. Die kun je overal in huis plaatsen waar je stroom en WiFi-ontvagst hebt en zit je niet vast aan de plek waar je HA server staat, wat je met een USB-dongle wel hebt.

Je moet dan wel zelf ESPHome met een basisconfig flashen op de ESP32. Maar als je al bezig bent met Home Assistant is dat niet een hele grote uitdaging.
Je hebt gelijk.

Ik had nog nooit iets met HA Bluetooth gedaan en heb ontdekt dat een en ander niet triviaal is. Ik kwam erachter dat ik al twee Bluetooth adapters heb: m'n Raspberry PI 4 waar HA op draait en een van m'n ESPs is blijkbaar een Bluetooth proxy. Blijkt dan wel weer dat die ESP proxy niet werkt met 'Passive BLE Monitor', die heeft een specifieke setup op de ESP nodig. De temperatuur sensors zouden prima moeten werken, want m'n Pi (op de zolder) pikt de huidige drie sensors prima op (zelfs die uit de woonkamer).

Het liefst zou ik echter overgaan op Thread + Matter. Ik heb al een SMLight SLZB-MR1 als Thread (en ook Zigbee) router. Het ziet er wel naar uit dat dit de winnende standaard wordt (alles gestandaardiseerd, wordt nog actief uitgebreid, relatief open, werkt ook met Thread devices die geen Matter doen). Nadeel is alleen dat er momenteel nog niet zoveel Matter devices zijn. En voor een fatsoenlijk Thread netwerk heb je ook devices nodig die aan de stroom hangen, zodat ze als router kunnen fungeren. En het is ook weer zonde om al je bestaande Zigbee en WiFi (ESPs) te vervangen...

Keuzes, keuzes, keuzes...
Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste