ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Dat gebeurt in de eerste 20 seconde nadat je de climatecontrol herstart en de airco uit staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:59

The End

!Beginning

ok, maar er zit dus een groot verschil tussen wat de draadloze thermometer aangeeft en wat de unit aangeeft. Dat hij op vol vermogen draait en blijft draaien is sowieso niet normaal. Als hij dat al doet, dan is dat maar heel even.

  • Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Zojuist gaat mijn mhi klep dicht en knippert er 4x groen en oranje permanent.
is de CC bezig met de update? ondertussen alweer ruim 10 minuten bezig.

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp


  • Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-06 18:18
Allowee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:39:
Zojuist gaat mijn mhi klep dicht en knippert er 4x groen en oranje permanent.
is de CC bezig met de update? ondertussen alweer ruim 10 minuten bezig.
4x knipperen en oranje continue branden is volgens de importeurs app Code E9, condenswater storing.

Zeker weten dat het 4x is?

  • Allowee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46
Doesnotcompute schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:11:
[...]


4x knipperen en oranje continue branden is volgens de importeurs app Code E9, condenswater storing.

Zeker weten dat het 4x is?
Ja 4x groen, dit is een SRK. die heeft geen idee of er iets met het condenswater is volgens mij.
Na een power cycle bleef pwr en wifi led op rood. De CC een factory reset gegeven en nu draait ie weer. De firmware update was daarna met paar minuten klaar.
Ik heb een vermoeden dat de update bezig was en de airco toen geen data meer kreeg -> storings melding.

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 1410Wp


  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:09

BIM

Nothing interesting

Eergisteren durfde ik het eindelijk aan om de climacontrol's te installeren in onze nieuwe MHI SRF-25-ZS-W vloerunits. De grootste uitdaging was het vinden van de printplaat, want online zijn er geen instructies/plaatjes te vinden van de binnenkant van de SRF.

Uiteindelijk na de witte kap helemaal verwijderd te hebben vond ik rechtsboven achter de voedingsaansluiting de printplaat (zwarte plastic doos die opengeschroefd moest worden).

Ik kon hem uiteindelijk erin wurmen zonder de hele zwarte doos met printplaat los te halen. De componenten zitten aan de binnenkant, dus richting wisselaar ipv aan de buitenkant zoals bij de wandunits, wat het installeren wat gepriegel maakt.

Mocht er interesse voor zijn kan ik nog wel wat foto's maken voor de instructie.

Ze werken nu trouwens perfect. Geen pendelgedrag en hij schaalt terug naar 1 ampere.
(ik gebruik ze zonder wifi module)

  • Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:04
BIM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:54:
Eergisteren durfde ik het eindelijk aan om de climacontrol's te installeren in onze nieuwe MHI SRF-25-ZS-W vloerunits. De grootste uitdaging was het vinden van de printplaat, want online zijn er geen instructies/plaatjes te vinden van de binnenkant van de SRF.

Uiteindelijk na de witte kap helemaal verwijderd te hebben vond ik rechtsboven achter de voedingsaansluiting de printplaat (zwarte plastic doos die opengeschroefd moest worden).

Ik kon hem uiteindelijk erin wurmen zonder de hele zwarte doos met printplaat los te halen. De componenten zitten aan de binnenkant, dus richting wisselaar ipv aan de buitenkant zoals bij de wandunits, wat het installeren wat gepriegel maakt.

Mocht er interesse voor zijn kan ik nog wel wat foto's maken voor de instructie.

Ze werken nu trouwens perfect. Geen pendelgedrag en hij schaalt terug naar 1 ampere.
(ik gebruik ze zonder wifi module)
Stond wel een versie in de gepinde post ;)
Siewert in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub


  • Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik weet niet hoe ik in dit topic ben gekomen, maar bedankt!
Vandaag 2 units aangesloten (Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W).

Even snel naar de installatie gekeken, en ik dacht heel simpel, klepje los maken en achter de module/adapter zit vast de stekker aansluiting, aan de foto te zien van https://protoart.net/know...ns_ata_wifi_installation/

Helaas, de kappen moesten er af, maar zelfs met mijn 2 linkerhanden is dit helemaal gelukt.
Via deze video:
Verbinding met Wifi ging in eerste instantie wat lastiger, kon de adapter niet zien. De truc was om even de stroom er weer af te halen en er weer op zetten, toen zag ik hem wel. Wellicht te lang gewacht de eerste keer (ging toen ook pas de handleiding lezen, dus het duurde wel even voor ik de eerste poging deed).

In Homey via de app ook zo kunnen aansluiten en flows gemaakt.
Externe sensor heb ik denk ik niet nodig(?) De units hangen vlak bij ramen waar het toch het warmste is dan. Het gaat mij meer om te gebruiken met Homey, de origine wifi modules zijn toch wat duurder.

[ Voor 2% gewijzigd door Marc3l op 24-04-2026 16:25 . Reden: Airco merk/type erbij gezet ]


  • BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:09

BIM

Nothing interesting

Mooie foto's :9
Jammer dat ik die niet van tevoren gevonden had... had ik het toch moeten vragen. :X

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Ik zal ze even op de site zetten. Dat zal anderen zeker helpen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • roop-bo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 23:52
Hallo, is het mogelijk om een ​​actie te definiëren bij het gebruik van raamsensoren, of wordt de status via MQTT verzonden zodat een actie via domotica kan worden geactiveerd?

Bij split-airco-systemen is het vervelend als de binnenunit op 'ventilatie' staat. Dit betekent dat er nog steeds warmte de kamer in wordt geblazen. Ik wil de binnenunit graag uitschakelen.

Bedankt

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
De status is via MQTT beschikbaar inderdaad, dus je kan er eigen acties aan vastknopen.

Uit zichzelf gaat de airco naar fan-only stand 1 dus hij blaast nauwelijks als er een raam open is.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 25-04-2026 13:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:17
@LED-Maniak Ik had een bestelling geplaatst voor een thermometer en dan de nieuwe Panasonic unit.
Je had hier ergens in het topic vermeld dat je bij de bestelling aan moest geven dan je wilde omruilen.
Dat heb ik gedaan, maar iets anders dan een bestelbevestiging heb ik niet gehad. Gaat dat wel goedkomen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.


  • roop-bo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 23:52
De volgende overwegingen gelden alleen voor multisplit airconditioningsystemen.

Tijdens de overgangsperioden tussen de seizoenen heb ik geconstateerd dat de cyclusintervallen in multisplit systemen korter worden, omdat de ene binnenunit en de andere op verschillende tijdstippen actief zijn.

Het systeem zou efficiënter kunnen werken met langere cyclusintervallen als de binnenunits gelijktijdig zouden draaien.

Vanwege de variërende kamergrootte en isolatieniveaus is er altijd één binnenunit die het vaakst draait/de hoogste vraag heeft. Ik noem dit het hoofdsysteem, en dit bepaalt wanneer de andere systemen moeten draaien.

Als het hoofdsysteem draait, kunnen de andere systemen ook draaien, mits er vraag is. Als het hoofdsysteem niet draait en een van de andere systemen wel vraag heeft, wacht het andere systeem totdat het hoofdsysteem weer draait. Door een temperatuurdrempel in te stellen, is het ook mogelijk dat het andere systeem start, zelfs als het hoofdsysteem nog geen vraag heeft. Dit zou echter de uitzondering moeten zijn.

Probleem:

Deze logica zou vrij eenvoudig te implementeren zijn via domotica. Helaas kan ik met MHI niet betrouwbaar vaststellen of een binnenunit aan of uit staat, zodat ik deze actief kan in- of uitschakelen.

Welke MQTT-informatie zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik kan de ventilatorsnelheid niet gebruiken; het is mogelijk dat de binnenunit op stand 1 draait met de lamellen omhoog.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was. Zo niet, stel gerust vragen.

  • Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb de module voor het XY protocol besteld en deze gekoppeld aan een MHI FDTC60VH cassette unit.
Werkt perfect.

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
roop-bo schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:22:
De volgende overwegingen gelden alleen voor multisplit airconditioningsystemen.

Tijdens de overgangsperioden tussen de seizoenen heb ik geconstateerd dat de cyclusintervallen in multisplit systemen korter worden, omdat de ene binnenunit en de andere op verschillende tijdstippen actief zijn.

Het systeem zou efficiënter kunnen werken met langere cyclusintervallen als de binnenunits gelijktijdig zouden draaien.

Vanwege de variërende kamergrootte en isolatieniveaus is er altijd één binnenunit die het vaakst draait/de hoogste vraag heeft. Ik noem dit het hoofdsysteem, en dit bepaalt wanneer de andere systemen moeten draaien.

Als het hoofdsysteem draait, kunnen de andere systemen ook draaien, mits er vraag is. Als het hoofdsysteem niet draait en een van de andere systemen wel vraag heeft, wacht het andere systeem totdat het hoofdsysteem weer draait. Door een temperatuurdrempel in te stellen, is het ook mogelijk dat het andere systeem start, zelfs als het hoofdsysteem nog geen vraag heeft. Dit zou echter de uitzondering moeten zijn.

Probleem:

Deze logica zou vrij eenvoudig te implementeren zijn via domotica. Helaas kan ik met MHI niet betrouwbaar vaststellen of een binnenunit aan of uit staat, zodat ik deze actief kan in- of uitschakelen.

Welke MQTT-informatie zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik kan de ventilatorsnelheid niet gebruiken; het is mogelijk dat de binnenunit op stand 1 draait met de lamellen omhoog.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was. Zo niet, stel gerust vragen.
Hier regelt de MHI volgens mijn vaak zelf voor een langere run. Probleem is dat de andere binnenunit te vaak wordt gestart zonder dat er warmte vraag is, en het meer dan 1 graad warmer kan worden dan gewenst in die ruimte.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
rimave schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:28:
@LED-Maniak Ik had een bestelling geplaatst voor een thermometer en dan de nieuwe Panasonic unit.
Je had hier ergens in het topic vermeld dat je bij de bestelling aan moest geven dan je wilde omruilen.
Dat heb ik gedaan, maar iets anders dan een bestelbevestiging heb ik niet gehad. Gaat dat wel goedkomen?
Als het goed is heb je hier nu een mail over gehad.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Bulldog schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:41:
Ik heb de module voor het XY protocol besteld en deze gekoppeld aan een MHI FDTC60VH cassette unit.
Werkt perfect.
Fijn om te horen! :D

Er komen nog een paar updates aan om de functionaliteit verder uit te breiden en de detectie van het hele systeem in sub-mode van de ClimateControl sneller te maken.

Omdat niemand anders dit nog gedaan heeft is het allemaal iets meer werk om voor elkaar te krijgen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-05 05:17
de update is 3.4.1 zie ik, ik merkte het vandaag omdat de binnenunit helemaal uit was

[ Voor 3% gewijzigd door Rrin op 28-04-2026 18:56 ]


  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wtN6-IuBjJ6O9-EtEeVNueajXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlYeDzI7b7zpNUl5ddtfzcvk.png?f=fotoalbum_large


yess 3.4.1..

ummm misschien ben ik een beetje dom en heb ik koffie nodig.
Maar en nu? waar zit de install knop verstopt?

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 28-04-2026 20:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:48
De herstart knop 😉

  • Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-05 05:17
auto update aanzetten

  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
oke oke. er is dus geen knop.
heb persoonlijk een disslike aan auto update.
Heeft mijn wel eens mijn netwerk gekost toen ik net niet thuis was om het te monitoren.
Maar voor een airco kan ik idd wel naar auto update

thanks

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
jack zomer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:24:
[...]


[...]


oke oke. er is dus geen knop.
heb persoonlijk een disslike aan auto update.
Heeft mijn wel eens mijn netwerk gekost toen ik net niet thuis was om het te monitoren.
Maar voor een airco kan ik idd wel naar auto update

thanks
Even aanzetten, updaten en weer uitzetten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37
In het licht van firmware updates, @LED-Maniak zou de huidige firmwareversie en beschikbare firmwareversie ook als Home Assistant entities gepubliceerd kunnen worden via MQTT?
Dan zou iemand een notificatie in HA kunnen scripten als ze niet gelijk zijn en je dus kan updaten :) En vind het zelf ook wel handig om de firmware versies te kunnen tracken in HA.

3.4.1 draait hier verder goed (MHI). Al vind ik wel dat hij nog best wat overshoot heeft, lijkt tot setpoint+0,5 volgas door te gaan en daarna pas gas terug te nemen, kan soms flink warm worden in de woonkamer. Maar het stookseizoen is toch bijna over en later dit jaar verhuizen, dan komt de ClimaControl in een andere MHI te hangen, gaan we daar weer lekker tweaken :P

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2026 08:43 ]


  • n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:25
user109731 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:35:

[...]

De controllers van LG zelf ondersteunen de +-0.5 optie alleen voor Fehrenheit dus dit is mogelijk wat minder goed getest in hun firmware.
Kwam toevallig nog een oud forum bericht tegen. Dit verklaart mogelijk waarom de LG-regling op hele graden slecht is en op halve graden goed.

@LED-Maniak Is dit nog iets om te bekijken of te testen? Helaas zal het testen niet meer meevallen met verwarmen, mijn airco draait nog alleen op minimaal vermogen. En over enkele weken is verwamen helamaal niet meer nodig.

  • Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 15:54

Trebbors

Failure is no option!

Bulldog schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:41:
Ik heb de module voor het XY protocol besteld en deze gekoppeld aan een MHI FDTC60VH cassette unit.
Werkt perfect.
Welke originele bediening gebruik je? De RC-EX3A?

De originele module laat bepaalde configuratie-settings pas toe wanneer de unit uitgeschakeld is. Ik ben benieuwd hoe de ClimaContol hiermee omgaat. Ik wil mijn cassette unit niet over de zeik helpen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 29-04-2026 12:56 ]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Trebbors schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:56:
[...]


Welke originele bediening gebruik je? De RC-EX3A?

De originele module laat bepaalde configuratie-settings pas toe wanneer de unit uitgeschakeld is. Ik ben benieuwd hoe de ClimaContol hiermee omgaat. Ik wil mijn cassette unit niet over de zeik helpen ;-)
De climatecontrol doet precies hetzelfde. Settings die niet 'mogen' negeert de binnenunit totdat het mag(zoals uit mijn hoofd de peak-cut setting).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:36:
[...]

De climatecontrol doet precies hetzelfde. Settings die niet 'mogen' negeert de binnenunit totdat het mag(zoals uit mijn hoofd de peak-cut setting).
Nu je over de peak cut begint, heb je hier al iets in kunnen ontdekken?

  • Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-06 11:36

Technoid

VCDS 058

Ik heb deze nu ook in onze winkel draaiend, wellicht zou iemand eens mee willen denken?
Kan ik ook iets hier aan koppelen (heb er geen HA of andere aansturing draaien) dat als de voor-/winkel deur langer dan bijvoorbeeld 10 minuten open staat dat de airco dan uitschakelt? Inschakelen hoeft niet meer persee.
In het kader van duurzaamheid namelijk.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Technoid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
Ik heb deze nu ook in onze winkel draaiend, wellicht zou iemand eens mee willen denken?
Kan ik ook iets hier aan koppelen (heb er geen HA of andere aansturing draaien) dat als de voor-/winkel deur langer dan bijvoorbeeld 10 minuten open staat dat de airco dan uitschakelt? Inschakelen hoeft niet meer persee.
In het kader van duurzaamheid namelijk.
Met de raam-/deursensor kan je de airco automatisch in fan mode laten zetten als de deur xx tijd geopend is. Geen home assistant voor nodig. In fan mode veranderen de flappen en de blaas snelheid niet, maar stopt hij met verwarmen of koelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
nico_09 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:34:
[...]


Nu je over de peak cut begint, heb je hier al iets in kunnen ontdekken?
Tot heden lijkt dit niet te werken voor RAC units helaas. Maar er zit nog vanalles verstopt in het protocol(zoals ik gevonden heb met silent mode) dus wie weet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-06 11:36

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:01:
[...]

Met de raam-/deursensor kan je de airco automatisch in fan mode laten zetten als de deur xx tijd geopend is. Geen home assistant voor nodig. In fan mode veranderen de flappen en de blaas snelheid niet, maar stopt hij met verwarmen of koelen.
Dat mag uiteraard ook, klinkt perfect al ben ik wel bang dat de fan dan nogal hard gaat blazen gezien ik hem altijd op stand 3 heb.
Heb ik hier een specifieke sensor voor nodig of voldoet elke AliE sensor hiervoor?

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Er komen steeds meer gebruikers voor deze sensor dus ik zit er aan te denken om meer configuratie mogelijkheden toe te voegen(zoals uit of fan snelheid naar 1).

Alleen de sensoren in de ProtoART shop zijn direct te koppelen met ClimateControl.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-06 11:36

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:08:
Er komen steeds meer gebruikers voor deze sensor dus ik zit er aan te denken om meer configuratie mogelijkheden toe te voegen(zoals uit of fan snelheid naar 1).

Alleen de sensoren in de ProtoART shop zijn direct te koppelen met ClimateControl.
Ik zie ze net staan, 2 maanden terug stonden die er nog niet in ten tijde van aanschaf.
Als deze optie zoals uit erbij zou komen dan graag! _/-\o_

Tot die tijd wacht ik dan nog even want dan gaat de fan namelijk letterlijk op 3 draaien i.p.v. wanneer benodigd :o

[ Voor 10% gewijzigd door Technoid op 29-04-2026 15:18 ]


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
Zelf lopen zoeken, maar of over het hoofd gezien misschien.

Vandaag zijn mijn beide nieuwe MHI SRC 25ZSX(W) aangesloten en heb na wat proberen voor alle beide een Clima Control eraan gekoppeld.

Heb wel beide apart gevonden, c.q. gekoppeld aan de WIFI.

Echter hoe kan ik voor de andere kamer dan een extra kamer erbij aanmaken? Dat vindt ik zo nergen terug, dat zou toch moeten kunnen, een eetkamer en een living room? In de portal van de Clima Control zie ik via heatpmup.local alleen 1 weergeven, en zou graag een 2e kamer toevoegen.

Ik kan wel twee verschillende sensoren vinden bij het zoeken, en vastleggen, maar hoe kan ik voor de 2e sensor de 2e andere kamer aanmaken?

  • Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47
dinandus schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:46:
Zelf lopen zoeken, maar of over het hoofd gezien misschien.

Vandaag zijn mijn beide nieuwe MHI SRC 25ZSX(W) aangesloten en heb na wat proberen voor alle beide een Clima Control eraan gekoppeld.

Heb wel beide apart gevonden, c.q. gekoppeld aan de WIFI.

Echter hoe kan ik voor de andere kamer dan een extra kamer erbij aanmaken?
Bedoel je de ene een andere naam geven dan de ander? Instellingen -> http -> hostnaam

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Technoid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:16:
[...]


Ik zie ze net staan, 2 maanden terug stonden die er nog niet in ten tijde van aanschaf.
Als deze optie zoals uit erbij zou komen dan graag! _/-\o_

Tot die tijd wacht ik dan nog even want dan gaat de fan namelijk letterlijk op 3 draaien i.p.v. wanneer benodigd :o
@Technoid Correctie: hij gaat naar fan-only mode en dan fanstand 1. Dus blaast dan nauwelijks nog. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-06 11:36

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:18:
[...]

@Technoid Correctie: hij gaat naar fan-only mode en dan fanstand 1. Dus blaast dan nauwelijks nog. :)
Dat is geweldig nieuws!

Ik las in de omschrijving in de shop dat het na 2 minuten gebeurt, is dat wel al te tweaken? Soms kan de deur langer open staan bij bijvoorbeeld bezorgers dus zou 5 a 10 minuten een veiligere marge vinden.

Ik ga direct regelen dat er 1 besteld wordt _/-\o_

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Ik zet het op de lijst om de tijd instelbaar te maken. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Er is naast Homey en Home Assistant nu ook een integratie en template voor TapHome:
https://taphome.com/en/co.../mitsubishi-climacontrol/

:)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik merk sinds kort een gek probleem.

De climacontrol unit gaat vanzelf compleet uit, met lampjes en al, terwijl deze in standby staat. De airco binnenunit is dan ook uit en werkt niet meer met de afstandsbediening. Ik moet echt de stroom erafhalen om de binnenunit en climacontrol weer aan te zetten.

Ik weet zeker dat het aan climacontrol ligt, omdat ik een split airco met twee binnenunit's heb op dezelfde groep. Een met ClimaControl en een zonder. De unit zonder CC werkt nog prima.

Betreft Mitsubischi Electric Binnenunit: MSZ-HR35VFK2
Climacontrol V3.4.1

Waar zou het aan kunnen liggen?

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
@ReseT Wat is de hardware revisie van deze ClimateControl? Hoe lang gaat het goed als je een power cycle geeft? Als je de stekker van de climatecontrol los haalt, blijft de binnenunit dan responsief?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:06:
@ReseT Wat is de hardware revisie van deze ClimateControl? Hoe lang gaat het goed als je een power cycle geeft? Als je de stekker van de climatecontrol los haalt, blijft de binnenunit dan responsief?
V5.2 neem aan van ME_CN105_ATA_WIFI_V5_2.

Ik heb de exacte tijd nog niet bijgehouden. Maar ik gok na 12 uren. Dat zal ik de komende tijd in de gaten houden.

De binnenunit werkt prima zonder CC. Maar in de uit-toestand, CC lostrekken, gaat de binnenunit niet aan. Moet een power-cycle zijn.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)


  • Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-05 05:17
ReseT schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:37:
Ik merk sinds kort een gek probleem.

De climacontrol unit gaat vanzelf compleet uit, met lampjes en al, terwijl deze in standby staat. De airco binnenunit is dan ook uit en werkt niet meer met de afstandsbediening. Ik moet echt de stroom erafhalen om de binnenunit en climacontrol weer aan te zetten.

Ik weet zeker dat het aan climacontrol ligt, omdat ik een split airco met twee binnenunit's heb op dezelfde groep. Een met ClimaControl en een zonder. De unit zonder CC werkt nog prima.

Betreft Mitsubischi Electric Binnenunit: MSZ-HR35VFK2
Climacontrol V3.4.1

Waar zou het aan kunnen liggen?
ik had het van de week ook met mijn lg gewoon helemaal uit terwijl hij altijd nu aan staat .
zodoende zag ik dus ook dat ik de update erin had .
met de lg app weer aangezet en geen last meer sindsdien

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
ReseT schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:18:
[...]


V5.2 neem aan van ME_CN105_ATA_WIFI_V5_2.

Ik heb de exacte tijd nog niet bijgehouden. Maar ik gok na 12 uren. Dat zal ik de komende tijd in de gaten houden.

De binnenunit werkt prima zonder CC. Maar in de uit-toestand, CC lostrekken, gaat de binnenunit niet aan. Moet een power-cycle zijn.
Kan niet zijn dat er een of andere timer draait? Wellicht heeft het update moment ermee te maken gehad.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
Wat is de snelste manier, om zonder eerst de clima-air uit de airco te halen om ze weer te pairen? Of beter gezegt om te checken of ze nog wel online zijn?

Ik krijg nu helemaal geen verbinding meer met de "heatpump.local". Gisteren alles geinstalleerd, en draaide de set up.

Ik heb hier lopen zoeken, opties 1e de stroom er compleet afhalen, en duimen dat het systeem zich weer reset, en de clima air`s weer herkend worden?

2e optie airco openschroeven, en kijken of de clima air`s uberhaupt nog verbonden zijn?

Andere simpele opties zijn meer dan welkom. Een derde mogelijk zou zijn modum opnieuw opstarten?

  • ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:03:
[...]

Kan niet zijn dat er een of andere timer draait? Wellicht heeft het update moment ermee te maken gehad.
Dan zou het nog altijd uit standby gehaald kunnen worden mbv de originele afstandbediening. Of het knopje aan de voorzijde. In dit geval is het compleet uit. Ik zie de binnenunit in melcloud ook als offline.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)


  • japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
dinandus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:27:
Wat is de snelste manier, om zonder eerst de clima-air uit de airco te halen om ze weer te pairen? Of beter gezegt om te checken of ze nog wel online zijn?

Ik krijg nu helemaal geen verbinding meer met de "heatpump.local". Gisteren alles geinstalleerd, en draaide de set up.

Ik heb hier lopen zoeken, opties 1e de stroom er compleet afhalen, en duimen dat het systeem zich weer reset, en de clima air`s weer herkend worden?

2e optie airco openschroeven, en kijken of de clima air`s uberhaupt nog verbonden zijn?

Andere simpele opties zijn meer dan welkom. Een derde mogelijk zou zijn modum opnieuw opstarten?
Kijk is in je router wat het IP adres is. Bij mijn router werkt die heatpump.local niet erg vlot. Op IP-adres werkt beter.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
dinandus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:27:
Wat is de snelste manier, om zonder eerst de clima-air uit de airco te halen om ze weer te pairen? Of beter gezegt om te checken of ze nog wel online zijn?

Ik krijg nu helemaal geen verbinding meer met de "heatpump.local". Gisteren alles geinstalleerd, en draaide de set up.

Ik heb hier lopen zoeken, opties 1e de stroom er compleet afhalen, en duimen dat het systeem zich weer reset, en de clima air`s weer herkend worden?

2e optie airco openschroeven, en kijken of de clima air`s uberhaupt nog verbonden zijn?

Andere simpele opties zijn meer dan welkom. Een derde mogelijk zou zijn modum opnieuw opstarten?
In je router kijken voor een IP adres. Ik zie in het MHI topic dat je er twee hebt geinstalleerd. Hebben ze allebei wel een unieke naam? woonkamer.local slaapkamer.local

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik gebruik de XY module. Wat mij nu opvalt is dat ik op de wandbediening, maar ook in Climacontrol, niet kan kiezen voor de mansnelheid automatisch. Airco schakelt ook niet uit / af bij het behalen van temperatuur.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Bulldog schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:06:
Ik gebruik de XY module. Wat mij nu opvalt is dat ik op de wandbediening, maar ook in Climacontrol, niet kan kiezen voor de mansnelheid automatisch. Airco schakelt ook niet uit / af bij het behalen van temperatuur.
Bij de XY module wordt de temperatuur van de airco geregeld door de 'main' interface. Is de climatecontrol de 'sub' dan stuurt deze geen actieve temperatuur en regelt de airco aan de hand van wat jij hebt ingesteld in de 'main'(vaak de wandbediening). Dat kan een temperatuur in de binnenunit zijn, de temperatuur in de wandbediening of een gemiddelde. De regeling is dan dus hetzelfde als voorheen.

Auto fansnelheid zal ik even naar kijken, ik dacht dat ik alles wat beschikbaar is in de ecotouch ook beschikbaar is in de climatecontrol.

Werkte auto voorheen wel?

In de handleiding zie ik al wel een opmerking:
Note that Auto is not displayed and cannot be set when SC-SL2 or SCSL3 is connected.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2026 22:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
@LED-Maniak en @japie06

Bedankt, dit waren de "gouden" tips!

Nu draait het als echt super.

Nog wel een laatste vraag, de beste manier van bedienen van beide airco`s is dan via de Climate Air, c.q. Heat Pump instellingen te doen?

En de afstandbediening en de MHI Smart App beste geen airco meer mee bedienen? Al is de MHI app wel handig voor het onderzicht onderweg denk ik dan?

[ Voor 58% gewijzigd door dinandus op 02-05-2026 19:22 ]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Top!

Je kan de bediening doen met de interface waar je het meeste voorkeur voor hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2026 21:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Zijn er hier problemen geweest met garantie kwesties?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl


  • Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:34
Freemann schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:13:
Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Zijn er hier problemen geweest met garantie kwesties?
Als ik ooit garantie nodig heb, haal ik eerst de CC eruit en ga daarna pas naar de installateur. Kans is gewoon veels te groot dat ze die sowieso de schuld gaan geven, ook al heeft het er niets mee te maken

  • kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

kimjansen

Nu ff niks...

Freemann schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:13:
Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Zijn er hier problemen geweest met garantie kwesties?
Ik heb Alklima een keer over de vloer gehad en ze weten van dit soort oplossingen die hier op Tweakers besproken en aangeboden worden. De indruk die ik van de servicetechnicus kreeg is dat ze het wel 'mooi' vonden uit oogpunt van de techniek en de extra mogelijkheden. Ik merkte eerder een soort van frustratie dat ze zelf zo lang bij ME moeten aandringen en lang moeten wachten als ze een bepaalde functionaliteit geïmplementeerd willen zien.
Dat er elders ook een paar euro goedkoper aangeprutst wordt en er minder netjes 'ingehaakt' wordt is een ander verhaal...

Zolang de CC geen storing veroorzaakt die pas bij een bezoek van Alklima boven water komt zit je denk ik wel safe. Het is ook in de eerste instantie je installateur die de diagnose zal stellen als er een probleem op doet.

Laat het hier maar weten wat je van de installateur te horen krijgt. ME is een Japanse toko dus ik verwacht niet dat die op voorhand een fiat gaan geven voor iets wat niet door hun eigen QA voor de volle 1000% goed is bevonden (en Alklima zal dat vermoedelijk wel volgen...).
edit:
Alklima was hier trouwens vanwege erg tam regelgedrag van een MXZ, ze hebben toen niet eens gevraagd of ik de CC's even los zou willen koppelen...

[ Voor 10% gewijzigd door kimjansen op 04-05-2026 19:46 ]

Speed kills, but beauty lives forever...


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Een van de importeurs van Mitsubishi heavy Industries raad ClimateControl modules zelf aan hun klanten aan, dus daarvan weet ik dat garantie wel snor zit.

Alklima(Mitsubishi Electric) heb ik zelf nooit gesproken. Inderdaad wel van vernomen dat de monteurs het prachtig vinden. Er wordt wel een opmerking gemaakt over 3rd party modules in de installateur handleiding. Mocht het ooit nodig zijn, inderdaad even loskoppelen en het zal wel loslopen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
Hier zijn afgelopen week 2 MHI`s geinstalleerd.

De installateurs die bij mij aan het werk waren, had ik er bij mijn offerte al op gewezen, en vonden het best interresant. Afgelopen week hebben zij dan in samenspraak met mij ook 2 ClimateControllers gelijk er bij tussen gezet.

Zijn ze best enthousiast over, dus denk dat ook hen ze vaker gaan aanbevelen bij toekomstige installaties door ze. Ze hebben ook hier bij Tweakers mee gelezen.

  • Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Freemann schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:13:
Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Zijn er hier problemen geweest met garantie kwesties?
Positief bericht van de installateur! Helemaal blij mee :D

Net nog even gesproken en ze prikken de CC's er bij de montage ook nog even in :)

Voor hen een kleine moeite als de boel toch al open is en voor ons een groot plezier _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 06-05-2026 12:44 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Freemann schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Positief bericht van de installateur! Helemaal blij mee :D

Net nog even gesproken en ze prikken de CC's er bij de montage ook nog even in :)

Voor hen een kleine moeite als de boel toch al open is en voor ons een groot plezier _/-\o_
Top!

En als ze vragen hebben mogen ze altijd even een berichtje sturen via de mail :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ook hier een nieuwe tevreden CC-gebruiker. Installeren was een fluitje van een cent bij mijn Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF. Letterlijk twee schroeven, de kap eraf trekken (met beleid), het schroefje loshalen van het zijpaneel en je kunt ’m zo inprikken op de CN105-poort. Plug-and-play.

Verbinden met wifi ging ook probleemloos, evenals het pairen van de externe temperatuursensor en het koppelen aan Home Assistant. Gewoon top!

Never gonna let you down


  • Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-06 23:47
Ik had een losse e-ink display besteld en uitbreiding voor de overige units.


Maar is de enige mogelijkheid de airco weer openhalen en het link knopje in te drukken om een nieuwe thermometer te koppelen? Of gaat dit ook beschikbaar komen in de software, wat op zich wel handig zou zijn, want dan wacht ik nog even. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Morpheusk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:36:
Ik had een losse e-ink display besteld en uitbreiding voor de overige units.


Maar is de enige mogelijkheid de airco weer openhalen en het link knopje in te drukken om een nieuwe thermometer te koppelen? Of gaat dit ook beschikbaar komen in de software, wat op zich wel handig zou zijn, want dan wacht ik nog even. :)
Via het settings menu in de web interface kan je de thermometer ook linken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Inmiddels is er weer een batch Mitsubishi Heavy Industries XY -Wifi modules binnen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:03
Ik wil niet de vervelende zijn, maar is er al vooruitgang geboekt aan de kant van Daikin bij CC? 8)7

  • xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 22:11
De afgelopen tijd laad de webinterface ALTIJD in één keer.

Ik heb niks in de instellingen van mn telefoon gedaan en ik gebruik ook nog steeds Edge.

Superfijn. Als ik thuis ben gebruik ik nu de webinterface om de airco aan te sturen. Eerder gebruikte ik de Smart Air, die erg lang laad, maar dat was minder irritant dan eerst een net analyzer te starten en te wachten tot hij de CC gevonden had en dan de web interface te starten.

Net analyzer app kan er dus weer af. Erg nice. Bij anderen met het probleem, dat de web interface pas werkte na 30-50x refreshen, ook het orobleem opgelost? Of ben ik de enige gelukkige?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.


  • Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
@xHEMANx is er wat aan je netwerk veranderd?

Nieuwe firmware in je router? Welke router gebruik je?

Werkte het alleen op naam niet goed, of ook op IP-adres? Geef je de module een vast IP-adres? Waren er ook andere devices in je netwerk die dit hetzelfde gedrag lieten zien?

Allemaal belangrijke dingen om te weten om zo veroorzakers uit te kunnen sluiten.

  • Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
Inmiddels is er weer een batch Mitsubishi Heavy Industries XY -Wifi modules binnen. :)
Nice, eindelijk een besteld :) Ben benieuwd.

PSN: DutchTrickle PVoutput


  • xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 22:11
Raymond Deen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:02:
@xHEMANx is er wat aan je netwerk veranderd?

Nieuwe firmware in je router? Welke router gebruik je?

Werkte het alleen op naam niet goed, of ook op IP-adres? Geef je de module een vast IP-adres? Waren er ook andere devices in je netwerk die dit hetzelfde gedrag lieten zien?

Allemaal belangrijke dingen om te weten om zo veroorzakers uit te kunnen sluiten.
Netwerk instellingen, vaste ip nummers, gast netwerken, verschillende browsers van alles geprobeerd. Niets hielp. Situatie geaccepteerd en er een paar maanden niets aan gedaan, toen werke de interface opeens altijd. Ik weet dat anderen er ook last van hadden. Maar ik heb dus niks aan mijn instellingen gewijzigd. (Miss een automatische tel update van xiaomi?) En volgens mij deed hij het ook al voor de nieuwe firmware van de CC. Dus zeg het maar....

Ik wilde gewoon even laten weten dat alles nu perfect werkt. De oorzaak daarvan zal ik wrs nooit te weten komen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
B) :Y)

Home scherm van de komende app. Zoals je ziet kan hij lokaal draaien, maar als je cloud aanzet en de airco toevoegt aan je account is dit ook buitenhuis benaderbaar.

Ik verwacht binnen enkele weken een kleine beta te kunnen draaien.

In één app kan je alle ondersteunde merken airco's met ClimateControl terugvinden.
Ook air-to-water voor mitsubishi electric.

Er komt voor installateurs/geavanceerde gebruikers nog een ondersteunend deel waarbij ze foutcodes, draaitijd en parameters kunnen uitlezen(geen bediening) zodat ze in de gaten kunnen houden wanneer er onderhoud gepleegt moet worden. Of als je een airco bij bijvoorbeeld een familielid in de gaten moet houden.

Al deze functionaliteit blijft uiteraard optioneel en heeft geen invloed op de huidige functionaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bye_b-VfRcJHnaguyAg2QKo5WQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k2OCwfvkvTs6qAdrUz75jEWW.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrN5kMkAGPPp6vvuomU4OgbdQts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jbAacu58eGLZgycLB4dEntVD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door LED-Maniak op 12-05-2026 17:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37
Is het nou ClimaControl, of ClimateControl? :p

  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-06 19:14
Hallo @LED-Maniak ,
ich hatte das Modul zwar schon letztes Jahr erworben, aber habe das Modul erst jetzt eingebaut. Ich muss sagen, grossartige Sache. Sehr einfache Installation und Einrichtung und der erste Tag bei recht kaltem Tag lieferte dieses Ergebnis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIJznPR5uFdYZey1Db94E1tM4Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIebf4psEDUX0iOpJwNG19pb.jpg?f=fotoalbum_large Die Anlage, bestehend aus SCM40 und SRK35/SRK20, lief sehr gleichmässig auf 248Watt. Es war nur das Innengerät SRK35 aktiv. Ich werde auf jeden Fall noch ein Modul für das zweite Innengerät erwerben.

Aber es hat sich auch eine Frage aufgetan. Ich kann mit den Werten für THI-R2, TD-SH und THO-R1 nichts anfangen. Auch eine Forensuche und KI konnten keine sinnvolle Interpretation der Werte liefern.
Die KI ist der Meinung, dass entweder der Wert °C nicht stimmt, oder die Rohwerte falsch interpretiert werden. Wird es dazu noch ein Update geben?

Danke für die grossartige Soft und Hardware
Mario Wagner

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
@Wagner.M Deze sensorwaarden komen van thermokoppels in de binnenunit(THI) en buitenunit(THO). Het zou inderdaad kunnen dat de exacte temperatuur iets afwijkt van wat het hoort te zijn. Ik weet dat er van in ieder geval een sensor in de buitenunit er een afwijking is afhankelijk van de temperatuur.

De gebruikte formules zijn bij benadering gekozen, maar ik weet dat er inderdaad een kleine afwijking in zit. Pas met een goede bepaling van de juiste formule is dit te corrigeren en te updaten in de firmware.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-06 19:14
LED-Maniak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:34:nadering gekozen, maar ik weet dat er inderdaad een kleine afwijking in zit. Pas met een goede bepaling van de juiste formule is dit te corrigeren en te updaten in de firmware.
Ich bin mir nicht mal sicher ob es sich bei allen Sensoren um Temperaturen in °C handelt. Es könnten auch Druck und Temperatur in Kelvin sein. Würden alle Sensoren °C anzeigen, dann müssten sie nach mehreren Stunden "Power Off" den gleichen Wert annehmen.
THO-R1 ist sicher der Wärmetauscher am Aussengerät und braucht nur einen Offset=8°C
THI-R2 und TD-SH lassen sich im Verlauf keinem real erwartendem Temperaturzustand zuordnen, eventuell Drucksensoren?

  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Hallo, ik heb nu in totaal vier klimaatregelaars in gebruik en ben tevreden. Ik heb echter gemerkt dat de streeftemperatuur op 24 °C moet worden ingesteld om een ​​daadwerkelijke binnentemperatuur van 21-22 °C te bereiken. Dit was ook al het geval voordat de modules werden geïnstalleerd, dus dat is niets nieuws. Waar kan ik een offset aanpassen om dit te corrigeren? Bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prY8u_Ya4cMBvWFwU3yyTlkia_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP2KuiYtzr2FB3QjZ3H9eipr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Pat_Rick op 14-05-2026 13:18 ]


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Ik zag trouwens dat de sensor climacontrol heet. Zou hij niet gewoon climatecontrol moeten heten? :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyUWxkooUVB68woOShUPmwXF1OY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sFmYTlOnxVvKLK09ophKaOqq.jpg?f=user_large

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Bij Panasonic kan je de offset in menu 58 aanpassen om hem naar een andere temperatuur te laten regelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
De offset staat momenteel op -2.

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:03
Dan moet je het op 0 zetten.

  • Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
XY wifi module binnen. *O*

Was snel verbonden en geconfigureerd. Werkt vlekkeloos.
Externe temperatuursensor nog niet -O-
Wat ik ook probeer, hij blijft de interne temperatuursensor gebruiken. Dit zie ik ook terug op de webinterface. I heb via mqtt explorer gepusht naar climacontrol/HVAC_414488/heatpump/temperature_input/set en climacontrol/HVAC_414488/heatpump/tinp/set, zowel "wireless" als "Wireless". Beiden gaf geen resultaat.
Daarna de sensor in HA ingebracht en via MQTT naar climacontrol/HVAC_414488/heatpump/remotetemp/set maar dat zorgt er ook niet voor dat hij naar "external" springt en de temperatuur wijzigt.
Doe ik iets verkeerd?

PSN: DutchTrickle PVoutput


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
@Maverick
Ik gok dat hij als Sub staat ingesteld? In die modus kan hij momenteel niet als externe sensor werken. Daarvoor zal je hem als main moeten instellen en je wandbediening als Sub.

Ik ben aan het testen of dit ook in sub modus kan gaan werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:17
Heeft iemand ook een Panasonic CS-TZ35TKE hangen?

Ik probeer de wifi unit te installeren, maar kan de rode stekker van de temp. sensor niet vinden. Heb de hele voorkant er al af. De sensor zit er wel op. De CN-TH. Er zit een blok rechts met de stroomaansluitingen en daarachter zit vermoed ik de printplaat met de benodigde connector. Maar de handleiding is niet duidelijk hoe dat los te halen is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Je moet de hele printplaat een beetje naar buiten trekken. De connector bevindt zich dan helemaal onderaan.

achter het blok met de stroomaansluitingen

[ Voor 17% gewijzigd door Pat_Rick op 15-05-2026 19:00 ]


  • BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:47
rimave schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:55:
Heeft iemand ook een Panasonic CS-TZ35TKE hangen?

Ik probeer de wifi unit te installeren, maar kan de rode stekker van de temp. sensor niet vinden. Heb de hele voorkant er al af. De sensor zit er wel op. De CN-TH. Er zit een blok rechts met de stroomaansluitingen en daarachter zit vermoed ik de printplaat met de benodigde connector. Maar de handleiding is niet duidelijk hoe dat los te halen is.
Inderdaad printplaat er wat verder uittrekken. Zit onderaan achter een andere stekker. Is wat lastig te zien maar staat CN TH naast, rood op de fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PmbR7JK-khJujfcAMlCGOe9zLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAbkFVgo1O6ruiWphK3AQ4iV.jpg?f=fotoalbum_large

  • Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:37:
@Maverick
Ik gok dat hij als Sub staat ingesteld? In die modus kan hij momenteel niet als externe sensor werken. Daarvoor zal je hem als main moeten instellen en je wandbediening als Sub.

Ik ben aan het testen of dit ook in sub modus kan gaan werken.
Dat deed het em. tnx. Daarna viel hij telkens uit, maar dat kwam idd doordat de ir-ontvangen nog als main stond ook. Die op Sub en nu werkt alles zoals het moet.
Nu eens lekker aan de slag met automations in HA binnenkort :)

PSN: DutchTrickle PVoutput


  • rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyhPQf221fdSVBO9zRG7p1rIQRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOI9oocUhXZMaLORIJqllBkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOoILu-cMYNHjL6IZzUXtgUHZ7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR7xfR1Ufj7463bYiRZLpNfw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk nu tegen dit aan. Dat plastic waar die drie zwarte kabel in zitten moet ook los willen lijkt me. Maakt het ook uit hoe deze er weer in gaan?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
De zwarte kabel die met de geel/groene kabel is verbonden, moet daar ook weer naartoe.

[ Voor 72% gewijzigd door Pat_Rick op 15-05-2026 20:47 ]


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
LED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:41:
Bij Panasonic kan je de offset in menu 58 aanpassen om hem naar een andere temperatuur te laten regelen.
Dit is echter duidelijk in tegenspraak met de instructies in de installatiehandleiding van de CC-module. Daarin staat -2

  • rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:17
Gelukt! Wat een gehannes. Kabels vanaf de printplaat zijn ook niet lang, dus zover kun je de printplaat er niet uit halen. Ik heb de zwarte kabels wel los moeten halen, anders wilde het niet. De printplaat loopt door achter die connectors, dus dat plaatje moet opzij.

Ik heb veel aan dit filmpje gehad. Ik heb dan weer de oude variant in dit filmpje, die dus de lastigste is. Panasonic heeft dit model airco wat veranderd, waardoor je overal iets makkelijker bij kunt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.


  • Wagner.M
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-06 19:14
Noch ein Wort zu MHI,
Ich habe jetzt so gut es geht die Temperaturen den Sensoren zugeordnet. Anlage ist eine Multisplit SCM40 mit SRK20/35.
Zuordnung und Offset in angehängter Tabelle. Vielleicht kann es so verifiziert werden und findet den Weg in die Firmware.
Neuer NameOriginalnameKorrekturfaktorVoller NameMessortFunktion (Heizbetrieb)
Tho-R1(TA)OutdoorOutdoor Air TemperatureAnsaugluft AußengerätReferenz Umgebungsluft Außen
Tho-R2(TE)THI-R2-50 KOutdoor Coil TemperatureWärmetauscher AußengerätVerdampfungstemperatur / Energieaufnahme
Tho-R3(TS)THO-R1-8 KInverter Suction Pipe TemperatureSaugleitung vor Kompressor (Außengerät)Rücklaufgas zum Kompressor / Überhitzung
Tho-R4(TD)TDInverter Discharge Pipe TemperatureDruckleitung nach Kompressor (Außengerät)Komprimiertes Gas nach Kompressor / Messbereich 30°C-> nur Aktiv während Kompressor arbeitet
Thi-R1(TC)THI-R1Indoor Liquid PipeFlüssigkeitsleitung InnengerätRücklauf zum Außengerät / Unterkühlung
Thi-R2(TCI)THI-R3Indoor Coil TemperatureWärmetauscher InnengerätVerflüssigungstemperatur / Wärmezufuhr
Thi-R3(TA)Return airIndoor Air TemperatureAnsaugluft InnengerätReferenz Raumtemperatur Innen
TD-SHTDSHSuperheat/ Subcooling in „Kelvin (K)“TDSH = TD - SH(Sättigungstemperatur (Berechneter Wert))Kein Sensor, sondern errechnetes Delta! Einheit „Kelvin“

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
rimave schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:01:
Gelukt! Wat een gehannes. Kabels vanaf de printplaat zijn ook niet lang, dus zover kun je de printplaat er niet uit halen. Ik heb de zwarte kabels wel los moeten halen, anders wilde het niet. De printplaat loopt door achter die connectors, dus dat plaatje moet opzij.

Ik heb veel aan dit filmpje gehad. Ik heb dan weer de oude variant in dit filmpje, die dus de lastigste is. Panasonic heeft dit model airco wat veranderd, waardoor je overal iets makkelijker bij kunt.

[YouTube: NL – Eenvoudige installatie van Panasonic Airconditioner Inverter-modellen]
Ik kan mij niet herinneren dat het bij de eerste mensen waar we er een hebben geinstalleerd het zo enorm lastig was. De connector was van voren redelijk eenvoudig te bereiken. Blijkbaar zijn er inderdaad verschillen tussen de modellen.
Pat_Rick schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Dit is echter duidelijk in tegenspraak met de instructies in de installatiehandleiding van de CC-module. Daarin staat -2
Het kan zijn dat deze instelling verschilt per model. Gelukkig is het eenvoudig te testen en in te stellen.
Wagner.M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:08:
Noch ein Wort zu MHI,
Ich habe jetzt so gut es geht die Temperaturen den Sensoren zugeordnet. Anlage ist eine Multisplit SCM40 mit SRK20/35.
Zuordnung und Offset in angehängter Tabelle. Vielleicht kann es so verifiziert werden und findet den Weg in die Firmware.
Neuer NameOriginalnameKorrekturfaktorVoller NameMessortFunktion (Heizbetrieb)
Tho-R1(TA)OutdoorOutdoor Air TemperatureAnsaugluft AußengerätReferenz Umgebungsluft Außen
Tho-R2(TE)THI-R2-50 KOutdoor Coil TemperatureWärmetauscher AußengerätVerdampfungstemperatur / Energieaufnahme
Tho-R3(TS)THO-R1-8 KInverter Suction Pipe TemperatureSaugleitung vor Kompressor (Außengerät)Rücklaufgas zum Kompressor / Überhitzung
Tho-R4(TD)TD-30 KInverter Discharge Pipe TemperatureDruckleitung nach Kompressor (Außengerät)Komprimiertes Gas nach Kompressor / Messung nur während Kompressor arbeitet
Thi-R1(TC)THI-R1Indoor Liquid PipeFlüssigkeitsleitung InnengerätRücklauf zum Außengerät / Unterkühlung
Thi-R2(TCI)THI-R3Indoor Coil TemperatureWärmetauscher InnengerätVerflüssigungstemperatur / Wärmezufuhr
Thi-R3(TA)Return airIndoor Air TemperatureAnsaugluft InnengerätReferenz Raumtemperatur Innen
TD-SHTDSHSuperheat/ Subcooling in „Kelvin (K)“TDSH = TD - SH(Sättigungstemperatur (Berechneter Wert))Kein Sensor, sondern errechnetes Delta! Einheit „Kelvin“
Bedankt voor deze achtergrondinformatie.
Ik heb in het verleden al eens testen gedaan met de THO- sensoren. Als ik het mij goed herinner is het niet een kwestie van een verkeerde offset maar is ook de gain anders. Het zou kunnen zijn dat de ruwe waarden de werkelijke NTC metingen zijn en niet zoals bij de andere sensoren een eenvoudig gecorrigeerde lineaire formule.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • awalsum
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-06 08:27
Is er zicht op wanneer de Daikin modellen te bestellen zijn? Ik heb twee multisplit systemen. 2x FTXM25A op de ene buiten unit (2MXM68A) en 3x FTXM25A en 1x FTXM71A op de andere buiten unit (4MXM80A). Alle binnen units hebben een S21 port.

Op één van de FTXM25A binnen units zou ik de temperatuur setpoint op 16°C willen zetten tijdens koelen, maar Daikin kan maar tot 18°C ingesteld worden. Zou ik dat met een CC voor elkaar kunnen krijgen door er b.v. een offset van 2° in te zetten? Via Home Assistant gewoon 16°C schrijven werkt niet. Daikin accepteert dat gewoon niet en blijft staan waar hij op dat moment op ingesteld staat.

  • awalsum
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-06 08:27
Ik heb een Honeywell EvoHome systeem om de vloerverwarming/koeling te regelen met in iedere ruimte een thermostaat. In Home Assistant kan ik deze temperaturen uitlezen. Momenteel geef ik deze meetwaarden (en omgekeerd ook setpoint verstellingen) door aan Domoticz via MQTT. MQTT is dus een broker in twee richtingen tussen Domoticz en Home Assistant.

Kan ik de meetwaarden uit EvoHome in Home Assistant gebruiken als externe thermostaat voor CC via MQTT?

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@LED-Maniak
Raar, nieuwe installatie, 3e CC die ik installeer i.c.m. MHI.
Ik hanteer de stappen:
  1. Spanning uit
  2. Installeren
  3. Spanning aan
  4. Airco testen L/R U/D
  5. IP config router
  6. CC reboot voor IP config
  7. MQTT instellen CC
Bij de 3e die ik installeerde werkte de 'system' -> 'reboot' niet de GUI gaf wel aan dat die ging herstarten, maar onder 'information' -> 'system' bleef de uptime doorlopen, onder water werd er dus niets herstart. Daar waar dit wel lukte bij de twee CCs hiervoor. Uiteindelijk toch wel gelukt (om de DHCP lease te fixen en ze op MAC-address aan het juiste IP te hangen).
Zat in eerste instantie echt aan mijzelf te twijfelen toen die nog niet bereikbaar was op het nieuwe IP totdat ik de uptime nog 'hoog' (enkele minuten) zag staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-06 20:13
Hallo LED Maniak, je zou je installatie-instructies moeten aanpassen zodat de offset individueel ingesteld kan worden. Anders zouden sommige klanten teleurgesteld kunnen zijn als het systeem niet naar behoren werkt. Ik ben verder erg tevreden met de modules en heb ze al op verschillende forums gepromoot, waaronder https://akkudoktor.net/t/taktvermeidung-bei-llwp/15545

Ga zo door!

[ Voor 43% gewijzigd door Pat_Rick op 17-05-2026 16:17 ]


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
awalsum schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:40:
Ik heb een Honeywell EvoHome systeem om de vloerverwarming/koeling te regelen met in iedere ruimte een thermostaat. In Home Assistant kan ik deze temperaturen uitlezen. Momenteel geef ik deze meetwaarden (en omgekeerd ook setpoint verstellingen) door aan Domoticz via MQTT. MQTT is dus een broker in twee richtingen tussen Domoticz en Home Assistant.

Kan ik de meetwaarden uit EvoHome in Home Assistant gebruiken als externe thermostaat voor CC via MQTT?
Dat kan inderdaad zodra de climatecontrol voor Daikin klaar is. De ontwikkeling loopt nu een beetje vertraging op omdat ik momenteel geen systeem heb om op te testen.

Setpoint van 16 kan inderdaad door met de offset te spelen. Zo heeft iemand een airco in een wijnkelder opgehangen en een hoop geld bespaard.
True schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:18:
@LED-Maniak
Raar, nieuwe installatie, 3e CC die ik installeer i.c.m. MHI.
Ik hanteer de stappen:
  1. Spanning uit
  2. Installeren
  3. Spanning aan
  4. Airco testen L/R U/D
  5. IP config router
  6. CC reboot voor IP config
  7. MQTT instellen CC
Bij de 3e die ik installeerde werkte de 'system' -> 'reboot' niet de GUI gaf wel aan dat die ging herstarten, maar onder 'information' -> 'system' bleef de uptime doorlopen, onder water werd er dus niets herstart. Daar waar dit wel lukte bij de twee CCs hiervoor. Uiteindelijk toch wel gelukt (om de DHCP lease te fixen en ze op MAC-address aan het juiste IP te hangen).
Zat in eerste instantie echt aan mijzelf te twijfelen toen die nog niet bereikbaar was op het nieuwe IP totdat ik de uptime nog 'hoog' (enkele minuten) zag staan.
Durf het zo niet te zeggen wat de reden is. Gebeurt wel eens bij omschakelen tussen netwerken en ip-veranderingen. Ik ga er vanuit dat het nu niet meer fout gaat.
Pat_Rick schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:16:
Hallo LED Maniak, je zou je installatie-instructies moeten aanpassen zodat de offset individueel ingesteld kan worden. Anders zouden sommige klanten teleurgesteld kunnen zijn als het systeem niet naar behoren werkt. Ik ben verder erg tevreden met de modules en heb ze al op verschillende forums gepromoot, waaronder https://akkudoktor.net/t/taktvermeidung-bei-llwp/15545

Ga zo door!
Bedankt! Heel erg fijn om te horen dat er nu al best een hoop mensen de Panasonic module hebben geinstalleerd en dat het ook daadwerkelijk een verbetering in de besturing geeft.

Ik hoop dat ook installateurs in Duitsland deze berichten oppikken en de modules wellicht willen gaan installeren. In nederland zijn het er al verschillende installateurs die ze nu standaard installeren. Dat helpt mensen die niet zelf aan de slag durven gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 17-05-2026 16:36 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Arnomeeuwsen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 15:00
Vandaag komt de climacontrol binnen met e-ink display. Ik lees nu berichten dat dit display niet rechtstreeks te koppelen is met de module zonder smart home systeem, klopt dit? Zit de puck er wel standaard bij zodat ik het systeem wel werkend krijg met externe temperatuur meting?

Alvast bedankt voor de reactie.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Waar lees je dat? Je kan dit display direct koppelen met de climatecontrol.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
Hm, helaas @LED-Maniak Als ik de Climcontrol op Main instel dan reset hij zichzelf ieder half uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDiyhFkXxjnGS5H59I1cmVtXAcI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W0jhV2410qZYz14iELA3MjEl.png?f=user_large
Zodra ik hem als Sub instel doet hij het gewoon. Ik let er dan op dat de ir ontvanger die ook op de bus zit op sub staat, en ik heb hem nu zelfs losgekoppeld, maar ook dan blijft het bij 30min. De airco zelf schakelt dan ook uit.
De externe sensor in Sub gebruiken zou wel fijn zijn. (En willicht een simpele toggle hiervoon in de interface? Ook nu krijg ik dat niet lekker via mqtt aan de praat, en de vraag is dan waarom)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste