ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:02
Kenhas schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:15:
Ik ging af op de afbeelding die op de site staat met één simpele connector. Maar op wat ik ontvangen, zit nog een tweede connector met één kabeltje aangesloten. En weet niet direct wat ik met die tweede connector moet aanvangen. De installatie lijkt me relatief simpel maar die tweede connector kwam toch een beetje als een verrassing. De installatie handleiding spreekt ook niet over een tweede connector. Ik ga er beetje van uit dat ik deze gewoon mag verwijderen maar wil het toch nog even vragen voor alle zekerheid

Het zal waarschijnlijk wel al vermeld zijn in dit topic maar heb de juiste zoektermen blijkbaar nog niet gevonden
Panasonic?

Hier is de laatste handleiding te viden: https://protoart.net/wp-c...NT_ATA_WIFI_manual_nl.pdf

Meer uitleg:
https://protoart.net/know...nt_ata_wifi_installation/
https://protoart.net/know...ta_wifi_supported_models/

Zonder dat kabeltje gaat de externe sensor niet werken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2026 14:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04 21:14
De eerste handleiding had ik gevonden maar daar zag ik geen verwijzing naar die tweede connector. En moet toegeven dat ik niet verder gezocht heb :$

Na ongeveer een zes minuten was alles geïnstalleerd, behalve het extra kabeltje dus. Zal nog eens moeten zoeken want vind eigenlijk niet direct iets waar ik die tweede kabel kan aansluiten. Die aansluiting zal ergens verborgen zitten of gewoon niet aanwezig zijn.

Maar "all lights are green" dus so far, so good. Het tweede kabeltje zal dan ergens voor na het weekend zijn.

En als ik de sensor niet kan gebruiken, heb ik in ieder geval een schermpje waarbij ik aan mijn vrouw kan bewijzen dat het echt zo koud niet is :+

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• LED-Maniak
Dit stukje is relevant:
Lokaliseer de CN-TH-connector voor de interface met draadloze temperatuursensor-functionaliteit. De
meegeleverde 6-pins kabel wordt aangesloten tussen de hoofdprintplaat en de rode kabel die al in deze
connector zat. Voor meer informatie, zie "CN-TH-connector voor draadloze thermometer".
:)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04 15:52
@LED-Maniak Is er toevallig ook iets in ontwikkeling voor Toshiba airco's?

• Kenhas
Komt in orde. Moet gewoon even goed kijken hoe ik de metalen behuizing van pcb moet verwijderen. Normaal vlieg ik er gewoon in en eindig ik met nu en dan kapotte sluitingen en zo. Dus nu gewoon even mijn tijd ervoor nemen.

De initiele installatie en instellingen van je module zelf verliepen zeer vlot dus dat is al een pluspunt

Dit lijkt misschien wel een slordigheidje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TTWtrW3.png

[ Voor 9% gewijzigd door Kenhas op 02-04-2026 17:01 ]

• LED-Maniak
Dat klopt, ik wilde jullie niet nog langer laten wachten. Deze firmware werkt maar is nog niet volledig gereleased.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
Kenhas schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:59:
[...]

Komt in orde. Moet gewoon even goed kijken hoe ik de metalen behuizing van pcb moet verwijderen. Normaal vlieg ik er gewoon in en eindig ik met nu en dan kapotte sluitingen en zo. Dus nu gewoon even mijn tijd ervoor nemen.
Met wat hulp van @LED-Maniak is het mij ook gelukt. Gaat om de rode stekker op het bordje. Zit een beetje verstopt, bij mij aan de onderkant. Even wat ruimte maken en je ziet em zitten..

• BGFG
Mijn Panasonic heeft geen mogelijkheid tot automatische horizontale swing, alleen mechanisch. Nu staat in de log iedere keer een error. Kan ik ook ergens aangeven dat horizontale swing niet aanwezig is? Geen halszaak, maar wordt blijkbaar zeer regelmatig gecheckt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgL8oPH2_dhJEd9NrGEwNl3PE-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbUKAQOqIAl808dj2k9fCBYu.jpg?f=fotoalbum_large

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04 22:30
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Zo uit mijn hoofd is de live data alleen vanaf FTC6 en nieuwer beschikbaar, maar moet ik even terugzoeken.
@LED-Maniak Heb je hier nog naar kunnen kijken qua live data over COP en met name stroomverbruik? Ik wil namelijk graag zien in hoeverre mijn hieronder beschreven strategie 'helpt', maar dan moet ik nog weten wanneer en hoeveel stroom er is verbruikt.

WP strategie in home assistant.Met uitlezen/schrijven naar de climacontrol.
Ik heb zitten testen met het 'slim' aansturen van de warmtepomp door op goedkope momenten de thermostaat iets hoger te zetten en op dure momenten de thermostaat lager.

De dynamische tarieven voor de komende dag inlezen, gewogen met verwachte temperatuur (aangezien de COP daar sterk van af hangt). Op basis van deze gewogen prijs zoek ik de goedkoopste x uren (x afhankelijk van temperatuurverschil tussen binnen en buiten). Daarna zet ik de doel(thermostaat)temperatuur in die goedkope x uren iets hoger (instelbaar) en op dure momenten iets lager (instelbaar). Vermoedelijk met name in herfst/lente interessant, maar mogelijk ook in de zomer voor koelen op gunstige momenten (dan werkt de temperatuur aansturing omgekeerd).

De variabelen zijn via helpers instelbaar.

Resultaat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6neSlVfYir4K0uNXgGaY6MnxgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/56ttLBUCGokHJmgORymOVvoN.png?f=user_large
(de dure momenten van vandaag zijn met de (automatische) herberekening voor morgen niet meer zichtbaar, ben ik nog niet achter waarom..)
Mocht er interesse zijn dan kan ik de code wel delen? (mede met hulp van chatgpt geschreven, dus zal niet optimaal zijn)

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:31
Pimpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:12:
[...]

@LED-Maniak Heb je hier nog naar kunnen kijken qua live data over COP en met name stroomverbruik? Ik wil namelijk graag zien in hoeverre mijn hieronder beschreven strategie 'helpt', maar dan moet ik nog weten wanneer en hoeveel stroom er is verbruikt.

WP strategie in home assistant.Met uitlezen/schrijven naar de climacontrol.
Ik heb zitten testen met het 'slim' aansturen van de warmtepomp door op goedkope momenten de thermostaat iets hoger te zetten en op dure momenten de thermostaat lager.

De dynamische tarieven voor de komende dag inlezen, gewogen met verwachte temperatuur (aangezien de COP daar sterk van af hangt). Op basis van deze gewogen prijs zoek ik de goedkoopste x uren (x afhankelijk van temperatuurverschil tussen binnen en buiten). Daarna zet ik de doel(thermostaat)temperatuur in die goedkope x uren iets hoger (instelbaar) en op dure momenten iets lager (instelbaar). Vermoedelijk met name in herfst/lente interessant, maar mogelijk ook in de zomer voor koelen op gunstige momenten (dan werkt de temperatuur aansturing omgekeerd).

De variabelen zijn via helpers instelbaar.

Resultaat ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
(de dure momenten van vandaag zijn met de (automatische) herberekening voor morgen niet meer zichtbaar, ben ik nog niet achter waarom..)
Mocht er interesse zijn dan kan ik de code wel delen? (mede met hulp van chatgpt geschreven, dus zal niet optimaal zijn)
Dit heb ik zelf ook overwogen maar toen ik zag wat ik zou kunnen besparen... heb ik het plan laten varen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drL5ohnMAE7W1Au7a_MoMnPHKvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yREx0Gv8Camoe2ejUaqx3N9.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04 22:30
Ik heb het vermoeden dat het verbruik bij mij wel flink hoger ligt. verwarming voor het volledige huis.
En dan nog vind ik het, mits ik er zelf verder praktisch weinig van merk, een leuke uitdaging.

Zoals ik het zie heb ik in de afgelopen 2 dagen samen 22kWh verbruikt voor verwarming van de woning. Als ik dat tegen een gunstige COP en gunstige prijs kan doen is dat toch mooi meegenomen op dit soort dagen (vermoedelijke tot 50%+ verschil in kosten op sommige dagen).

Aanvulling: chatgpt geeft een schatting van 5000 - 8000 kwh per jaar voor verwarming. (werkelijkheid weet ik nog niet, want betreft een nieuwbouwwoning)

[ Voor 14% gewijzigd door Pimpam op 03-04-2026 20:47 ]

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:31
Pimpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:44:
Ik heb het vermoeden dat het verbruik bij mij wel flink hoger ligt. verwarming voor het volledige huis.
En dan nog vind ik het, mits ik er zelf verder praktisch weinig van merk, een leuke uitdaging.

Zoals ik het zie heb ik in de afgelopen 2 dagen samen 22kWh verbruikt voor verwarming van de woning. Als ik dat tegen een gunstige COP en gunstige prijs kan doen is dat toch mooi meegenomen op dit soort dagen (vermoedelijke tot 50%+ verschil in kosten op sommige dagen).

Aanvulling: chatgpt geeft een schatting van 5000 - 8000 kwh per jaar voor verwarming. (werkelijkheid weet ik nog niet, want betreft een nieuwbouwwoning)
Met alle respect Chat GPT is wel een hele slechte raadgever (en niet alleen over dit onderwerp ;-) )... koop een paar HW sockets en hang die ertussen dan weet je over een aantal maanden veel meer.

Elke automation vergt ook onderhoud etc.. de werking van HA is erg veranderlijk, de laatste maanden.

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:08
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:00:
Hehe :) . De hardware is in huis, maar de software moet nog geschikt gemaakt worden en er moet uiteraard iemand zijn die het actief wil testen en regelmatig feedback kan geven. :)
Ik wil me wel als tester opwerpen mits je er wat aan hebt. Ik heb:
1x Multisplit buitendeel DAIKIN 2MXM50A met daaraan 2x Wandmodel binnendeel DAIKIN Prefera FTXM25R. Ze hangen beiden in relatief kleine kamers dus ik verwacht wel dat ie vrij snel gaat pendelen (met of zonder CC). Als je iemand met een grotere ruimte zoekt kan ik me dat voorstellen. Anders, stuur me tzt gerust een DM. :)

• Kenhas
BGFG schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:32:
[...]

Met wat hulp van @LED-Maniak is het mij ook gelukt. Gaat om de rode stekker op het bordje. Zit een beetje verstopt, bij mij aan de onderkant. Even wat ruimte maken en je ziet em zitten..
Bedoel je dat je metalen behuizing niet moet afnemen? Dat ie zo bereikbaar is?

• LED-Maniak
Kenhas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1aUVMFlh35wBeRa5vmNpyaIqNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMrDOAIoXPDBFgPdIIWZ2YiB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B748SZODlkqOaBry9cj57XSfMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8aTQ8mXEOFYVWAtLrJ6CH91.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
Kenhas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]

Die moet er wel even af dus, zie de foto’s van @LED-Maniak
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste