RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Hij heeft idd elke 15sec een update nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: temperatuur 0,3 lager sturen
description: >
Stuurt de gemeten temperatuur 0.3 lager
sensor).
triggers:
- seconds: /15
trigger: time_pattern
conditions:
- condition: device
device_id: 013cd21b864a81a705f6f28acc30c0ce
domain: climate
entity_id: f78972f90b0bd49a4ca57053fa4b02ed
type: is_hvac_mode
hvac_mode: heat
actions:
- data:
topic: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
qos: 0
retain: false
payload: >-
{{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur') |
float - 0.3) | round(1) }}
action: mqtt.publish
mode: single |
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.Conditions kun je er uithalen, die heb ik er in normaal instaan om alleen te sturen als hij ook daadwerkelijk aanstaat.
@
RemmyB83 Bedankt voor je input. Het was uiteindelijk vrij eenvoudig te implementeren in Homey. De airco draait nu superstrak rond het setpoint, zonder dat de CC-temperatuursensor geoffset hoeft te worden. Het display van de sensor geeft nu gewoon de werkelijk gemeten waarde aan.
Voor de Homey-gebruikers hierbij de twee eenvoudige flows die ik hiervoor gemaakt heb. Ik heb gebruikgemaakt van een variabele "Temperatuur inside -0,3°". Heb de update frequentie 1 minuut aangehouden en bij elke temperatuurswijziging.
Waarom 1 minuut omdat na ca. 1,5 minuut de CC de connectie (MQTT of HTTP GET) verliest en terug valt op zijn eigen gemeten waarden. Om de 10-15 seconden update vindt ik een onnodige belasting als de gemeten temperatuur toch niet wijzigt.
Het is jammer dat zo’n eenvoudige tweak niet standaard in de CC mogelijk is en dat je hiervoor de temperatuur van de sensor moet offsetten. Dit is eigenlijk niet waarvoor deze offset bedoeld is. (is eigenlijk bedoeld om de sensor te kalibreren).
Als het technisch toch mogelijk blijkt te zijn, zou ik dit als feature request aan Ledmaniac willen meegeven. Het heeft geen haast, maar op de lange termijn zou het echt een mooie verbetering van de CC zijn. De gebruiker moet dan natuurlijk wel zelf de offset op de regeling kunnen instellen, iedere situatie, plaatsing en gebruikerservaring van de airco is natuurlijk anders.
:strip_exif()/f/image/VEiCGyD1FaWp7WuFGVjpVnsX.jpg?f=fotoalbum_large)
.
[
Voor 5% gewijzigd door
n.buijtels op 18-03-2026 13:17
]