ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:36
LED-Maniak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:14:

[...]

Zodra een waarde vanuit MQTT of HTTP wordt ontvangen dan schakelt de CC op deze temperatuur over.
Moeten deze waarden elke 15 seconden worden verstuurd, of volstaat het om ze alleen te verzenden wanneer de gemeten temperatuur wijzigt?

Dan ga ik daar eens mee experimenteren en mijn eigen eenvoudige naregeling bouwen met een vast verschil tussen de gemeten en de verstuurde temperatuur.

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:18
Ik heb MQTT explorer geinstalleerd en ik zie van alles voorbijkomen (HomeAssitant boom met binary sensors, buttons en een aparte Z2MQTT boom), alleen als ik filter op bv clima of HVAC_394XXX dan zie ik opeens niets meer. Ook als ik de temperatuur of ventilator snelheid verander, zie ik niets gebeuren.
Ik kan in HA wel in NodeRed sensoren zien zoals: sensor.climacontrol_living_room_sensor_temperature die geeft mooi de actuele temperatuur, of climate.climacontrol_living_room_climate die "heat" geeft op de stand verwarmen.

[ Voor 64% gewijzigd door 450SL op 16-03-2026 14:12 ]

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
Je moet die waarde wel elke xx seconden (ik doe 10) opnieuw sturen. Toch?

S.J.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:25
n.buijtels schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Moeten deze waarden elke 15 seconden worden verstuurd, of volstaat het om ze alleen te verzenden wanneer de gemeten temperatuur wijzigt?

Dan ga ik daar eens mee experimenteren en mijn eigen eenvoudige naregeling bouwen met een vast verschil tussen de gemeten en de verstuurde temperatuur.
Hij heeft idd elke 15sec een update nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: temperatuur 0,3 lager sturen
description: >
  Stuurt de gemeten temperatuur 0.3 lager
  sensor).
triggers:
  - seconds: /15
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: device
    device_id: 013cd21b864a81a705f6f28acc30c0ce
    domain: climate
    entity_id: f78972f90b0bd49a4ca57053fa4b02ed
    type: is_hvac_mode
    hvac_mode: heat
actions:
  - data:
      topic: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
      qos: 0
      retain: false
      payload: >-
        {{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur') |
        float - 0.3) | round(1) }}
    action: mqtt.publish
mode: single
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.Conditions kun je er uithalen, die heb ik er in normaal instaan om alleen te sturen als hij ook daadwerkelijk aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 14:11 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Sterke-Jerke schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:51:
Je moet die waarde wel elke xx seconden (ik doe 10) opnieuw sturen. Toch?
Ja, elke 10 tot 15 sec is goed. Je kunt een langere pauze aanhouden, maar is niet echt aan te raden.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• 450SL
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.
Wat stuur je dan naar de unit, of welk topic luister je naar als je bv de status wil weten?

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Wat stuur je dan naar de unit, of welk topic luister je naar als je bv de status wil weten?
'sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur' is de temperatuur van de CC. Die waarde wordt 0,3 verlaagd en gestuurd naar: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Beide moet je aanpassen.
En conditions kun je er ook uithalen, of aanpassen anders werkt hij denk ook niet.

[ Voor 202% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 14:24 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• n.buijtels
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.Conditions kun je er uithalen, die heb ik er in normaal instaan om alleen te sturen als hij ook daadwerkelijk aanstaat.
Bedankt voor je uitgebreide reactie maar heb een Homey, maar ik snap het principe _/-\o_ !

• 450SL
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
[...]

'sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur' is de temperatuur van de CC. Die waarde wordt 0,3 verlaagd en gestuurd naar: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Beide moet je aanpassen.
En conditions kun je er ook uithalen, of aanpassen anders werkt hij denk ook niet.
Die climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set daar kun je dus de externe temperatuur wijzigen. Maar als je nu wil weten welk setpunt de unit op dit moment heeft en je wil dat aanpassen, welk topic gebruik je dan?
Er zou een Config read homeassistant/climate/ HVAC_394C3C/config
en een Status read climacontrol/HVAC_394C3C/state
moeten zijn, maar ik kan geen topic vinden..

[ Voor 11% gewijzigd door 450SL op 16-03-2026 14:38 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Die climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set daar kun je dus de externe temperatuur wijzigen. Maar als je nu wil weten welk setpunt de unit op dit moment heeft en je wil dat aanpassen, welk topic gebruik je dan?
https://protoart.net/know...wifi_http_api_mqtt_topics

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Er zou een Config read homeassistant/climate/ HVAC_394C3C/config
en een Status read climacontrol/HVAC_394C3C/state
moeten zijn, maar ik kan geen topic vinden..
Zoals @LED-Maniak linkte even op de site van protoart kijken.
Helaas kan ik je ook niet echt verder helpen. Ik weet dat setpoint ergens verstopt zit, en is samengevoegd in mqtt, maar weet niet meer precies hoe. Zelf gebruik ik de MHI integratie naast die van van de CC, en haal daar oa mijn setpoint vandaan.

Edit: als je een entiteit aanmaakt en de climate selecteerd. Dan kun je bij de instellingen functie en inhoud nog een beetje rommelen. En dan heb je denk ik wat je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIJID0nJm_Ma8ExJeUf2ktqJak0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWtH635BoEZA1KwA9vxyn5Fm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 15:26 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik krijg de indruk dat fabrikanten van airco's niet verwachten dat er om de haverklap (zeg elke paar minuten) de temperatuur op de afstandsbediening verhogen of verlagen. Wat er nu besproken is, doe je dan toch? Wat voor invloed (op de gebruiksduur) heeft dat op de buitenunit dat (telkens) moet wijzigen?

• RemmyB83
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
Ik krijg de indruk dat fabrikanten van airco's niet verwachten dat er om de haverklap (zeg elke paar minuten) de temperatuur op de afstandsbediening verhogen of verlagen. Wat er nu besproken is, doe je dan toch? Wat voor invloed (op de gebruiksduur) heeft dat op de buitenunit dat (telkens) moet wijzigen?
Nee, ik stuur alleen een temperatuurwaarde naar de airco. Ik pas niet het setpoint continue aan.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Nee, ik stuur alleen een temperatuurwaarde naar de airco. Ik pas niet het setpoint continue aan.
Ah... ja duidelijk. Stom van me dat ik dit over het hoofd zag zo te bedenken. Je "speelt" eigenlijk met de (niet-werkelijke) omgevingstemperatuur. Thanks.

• RemmyB83
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Ah... ja duidelijk. Stom van me dat ik dit over het hoofd zag zo te bedenken. Je "speelt" eigenlijk met de (niet-werkelijke) omgevingstemperatuur. Thanks.
Idd, ik speel alleen met de (aangepaste)omgevingstemperatuur.
Daarnaast wilde @450SL graag weten hoe setpoint uit te lezen en aan te passen.
Hopelijk werkt het op deze manier ook voor hem, zonder de commands.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• n.buijtels
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]

@LED-Maniak Kan een eenvoudige na-regeling, bijvoorbeeld een afwijking van -0,3 °C op de gemeten temperatuur, die je via Home Assistant of Homey instelt en naar de CC stuurt, niet gewoon rechtstreeks in de CC worden uitgevoerd? Is dit technisch niet mogelijk? Of moet dan de hele firmware herschreven worden?

• 450SL
climacontrol/HVAC_XXXXXX/warmtepomp/settemperature/set Zou dus moeten werken om het setpoint in te stellen (Helaas werkt dat bij mij dus niet).
En als je het setpunt wil opvragen, wat moet je dan doen?

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:54:
[...]

climacontrol/HVAC_XXXXXX/warmtepomp/settemperature/set Zou dus moeten werken om het setpoint in te stellen (Helaas werkt dat bij mij dus niet).
/warmtepomp/ moet /heatpump/ zijn denk ik. De site vertaald dit helaas naar het Nederlands. Dus beter om hem even op Engels te zetten.
XXXXXX moet je ook vervangen voor die van je eigen HVAC_A1B2C3.

[ Voor 11% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 19:22 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
Oeps, ja. Dat automatisch vertalen loop nog niet geheel vlekkeloos :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Buschiner
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 22:40
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUFMJtvW3Goqzl-CAA9AVPzYwH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gT8ZPbTatBXsR0tFPh3ITZWN.png?f=fotoalbum_large

• Buschiner
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 22:40
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
Dies hat bei der Mitsubishi Heavy keine Auswirkungen da es nicht in einen Eprom geschrieben wird sondern in einen RAM (Random Access Memory).
Bei mir läuft seit 3 Jahren eine Anpassung der soll zur Ist-Temperatur ohne Probleme.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 13:09
Ik geef toe dat ik het topic minder lees dan zou moeten maar @LED-Maniak , wat is de status voor Panasonic airco? Al bruikbaar?

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Spek
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:42
Sinds een goede maand (tevreden) gebruiker van een CC-module in de MHI SRK/SRC 50 ZS-WF in onze woonkamer. Zoals meerdere personen al aangaven is het even zoeken naar de juiste instellingen voor jouw specifieke situatie.

In eerste instantie heb ik veel de automatische fanspeed gebruikt om de CC-sturing goed zijn gang te laten gaan. Hierbij viel op dat 's nachts de fanspeed niet zozeer werd verhoogd maar de buitenunit wel steeds harder gaat werken met een High pressure protection als gevolg. Nu ik de fanspeed handmatig vast zet op 3 of 4 zie ik dat de buitenunit veel rustiger gaat draaien.

Mijn vraag aan @LED-Maniak , klopt het dat bij automatische fanspeed eerst het vermogen van de buitenunit wordt verhoogd voordat de ventilatiesnelheid van de binnenunit wordt verhoogd? Mij leek het logischer dat eerst met een hogere fanspeed wordt getracht de set-point te bereiken, en als dat na een bepaalde interval niet lukt, dan pas het vermogen van de buitenunit wordt verhoogd.

Bij deze ook een compliment voor de mooie oplossing die je hebt gemaakt. Keep it up!

Onderstaand onze situatie waarbij de vanes van de AC onder 45 graden richting de eetkamer staan gericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjqGN92yp7itpjtTXZzJMPTCXhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weHXszObtiBFhi84IYiRWhXb.png?f=fotoalbum_large

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-03 11:44
Dag allemaal,

Inmiddels al een tijde met alle plezier 2 climacontrols in gebruik. Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde, home assistant ziet nog wel de juiste temperatuur en werk ook prima. Batterijpercentage van deze sensor is: 17%. Is dit een kwestie van batterij vervangen en het werkt weer? En de batterij kun je er zo uithalen en terugplaatsen en dan is die direct weer verbonden?

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TakenRandomName schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:12:
Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde
Herkenbaar, ik heb dat ook bij 1 sensor. Batterij is 80% maar zo nu en dan blijft het display hangen.
Je kunt de batterij er gewoon uithalen en weer terug stoppen. Dan werkt het weer een paar dagen.
Ik heb de vraag uitstaan bij ProtoART.

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-03 09:02
Mr. Jinx schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Herkenbaar, ik heb dat ook bij 1 sensor. Batterij is 80% maar zo nu en dan blijft het display hangen.
Zeker herkenbaar. Ik heb dit met beide sensoren. Ook de batterijen al vervangen voor Duracell maar gedrag is nog steeds hetzelfde. Om de zoveel tijd blijft de display "hangen". Batterij uit/in lost het probleem weer voor een tijdje op.

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-03 21:18
LED-Maniak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Deze zal eerst enkele dagen getest worden door een grotere groep en als alle seinen op groen staan automatisch gepushed worden.

Ik wilde het in ieder geval alvast aankondigen zodat iedereen weet wat er aan zit te komen.
Nog een tester nodig? Mhi zsx serie die 24/7 draait.
Serienummer: 140896666001424

• pvdven
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:35

pvdven

Testen maar.....

Ook voor mij is het onderstaande een bekend probleem. Display blijft hangen en batterij is ruim boven de 80%. Inderdaad batterij er uit en er weer in “lost” dit probleem op (lees: workaround). Ben bang dat dit niet met een FW update is op te lossen. Of kan de sensor ook een FW update krijgen @LED-Maniak ?
TakenRandomName schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:12:
Dag allemaal,

Inmiddels al een tijde met alle plezier 2 climacontrols in gebruik. Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde, home assistant ziet nog wel de juiste temperatuur en werk ook prima. Batterijpercentage van deze sensor is: 17%. Is dit een kwestie van batterij vervangen en het werkt weer? En de batterij kun je er zo uithalen en terugplaatsen en dan is die direct weer verbonden?

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

• n.buijtels
Ik heb hier inmiddels ook al enkele maanden last van. In het begin haalde ik de batterij er nog uit als de display vastliep, maar dat doe ik nu niet eens meer. De display freeze herstelt zich bij mij namelijk vanzelf na verloop van tijd.

De batterij zit momenteel op 92% en is een merkbatterij (GP), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Vandaag bijvoorbeeld: bij thuiskomst was de display weer vastgelopen. Toen ik ongeveer twee uur later opnieuw keek, liep alles weer synchroon met het webportal van de CC.

Blijft dus een terugkerend probleem, al lijkt het zich uiteindelijk wel zelf te herstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door n.buijtels op 17-03-2026 19:35 ]

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05:11
LED heeft zojuist de nieuwe Xiaomi E-Ink-thermometers toegevoegd aan Protoart.net. Tijd om de oude te vervangen door iets nieuws. :)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:39
n.buijtels schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:32:
Ik heb hier inmiddels ook al enkele maanden last van. In het begin haalde ik de batterij er nog uit als de display vastliep, maar dat doe ik nu niet eens meer. De display freeze herstelt zich bij mij namelijk vanzelf na verloop van tijd.

De batterij zit momenteel op 92% en is een merkbatterij (GP), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Vandaag bijvoorbeeld: bij thuiskomst was de display weer vastgelopen. Toen ik ongeveer twee uur later opnieuw keek, liep alles weer synchroon met het webportal van de CC.

Blijft dus een terugkerend probleem, al lijkt het zich uiteindelijk wel zelf te herstellen.
Maar als ik dit zo lees, is dit een fenomeen dat zich blijkbaar bij veel gebruikers voordoet en niet meer exemplarisch is toch? Daar zou m.i. wel iets aan gedaan moeten worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Mogelijk zit het hem in de firmware aanpassingen die door LED-Maniak zijn gedaan op de Xiaomi LYWSD03MMC ?

Ik heb al jaren een stuk of 6 van diezelfde sensoren in huis draaien en heb dat issue nog nooit ervaren. Eerst met stock firmware en daarna met ATC firmware (meer features en langere batterijduur).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2026 08:40 ]

• LED-Maniak
Het probleem is dat Xiaomi ongeveer elke productie batch zijn chips wijzigt.
Deze laatste batch (die momenteel overal verkrijgbaar is) heeft een nieuwe display driver. Er zijn inmiddels al 8 of 9 varianten.

Samen met de ontwikkelaar van de alternatieve firmware hebben we deze driver werkend gekregen, alleen een klein aantal schermen lijkt soms na enige tijd vast te lopen. De data wordt via bluetooth wel doorgestuurd en dus blijft de regeling gewoon werken.

Ik snap dat het vervelend is, gezien mensen de LCD variant hebben besteld om ook te zien wat deze aangeeft, maar het is momenteel onduidelijk waarom het display soms bevriest.

Het heeft in ieder geval niets te maken met specifieke wijzigingen die ik heb toegepast, maar met de nieuwe chip. Dit is dan ook deels de reden dat ik afstap van dit type sensor. Elke keer als er een nieuwe batch binnenkomt is het spannend of er iets niet gewijzigd is..

• n.buijtels
Heb dezelfde ervaring met de LYWSD03MMC sensoren van Xiaomi welke ik voor ander toepassingen gebruik.

Bij verschillende heb ik de firmware naar Zigbee geflashed, wat bij de oudere versies goed ging, maar bij de later gekochte sensoren werkte het display na het flashen helemaal niet meer. De sensor zelf werkte echter nog gewoon en was via Homey via zigbee nog steeds benaderbaar. Dan valt een korte freeze van het display nog wel mee ;).

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
ThinkPad schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
Mogelijk zit het hem in de firmware aanpassingen die door LED-Maniak zijn gedaan op de Xiaomi LYWSD03MMC ?

Ik heb al jaren een stuk of 6 van diezelfde sensoren in huis draaien en heb dat issue nog nooit ervaren. Eerst met stock firmware en daarna met ATC firmware (meer features en langere batterijduur).
Mijn ervaring met de Xiaomi LYWSD03MMC-z (met de Zigbee firmware) is dat deze t.o.v. de standaard Xiaomi LYWSD03MMC duidelijk minder zuinig is met stroom.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• n.buijtels
Het bereik van de sensoren met Zigbee-firmware is groter doordat ze in een Zigbee-netwerk hangen, maar dat is off-topic, omdat de CC er niet mee kan communiceren. De CC gebruikt een BLE (bluetooth) variant.

[ Voor 11% gewijzigd door n.buijtels op 18-03-2026 10:52 ]

• LED-Maniak
JbRbV schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Mijn ervaring met de Xiaomi LYWSD03MMC-z (met de Zigbee firmware) is dat deze t.o.v. de standaard Xiaomi LYWSD03MMC duidelijk minder zuinig is met stroom.
Klopt. Batterijduur van deze sensoren ben ik niet helemaal tevreden mee(samen met LCD issue wat er nu is..)

Ik heb een custom sensor laten produceren. Deze gaat significant langer mee en heeft een groter draadloos bereik, alleen geen display. Dit wordt vanaf heden de 'standaard' sensor.

• n.buijtels
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
@RemmyB83 Bedankt voor je input. Het was uiteindelijk vrij eenvoudig te implementeren in Homey. De airco draait nu superstrak rond het setpoint, zonder dat de CC-temperatuursensor geoffset hoeft te worden. Het display van de sensor geeft nu gewoon de werkelijk gemeten waarde aan.

Voor de Homey-gebruikers hierbij de twee eenvoudige flows die ik hiervoor gemaakt heb. Ik heb gebruikgemaakt van een variabele "Temperatuur inside -0,3°". Heb de update frequentie 1 minuut aangehouden en bij elke temperatuurswijziging.

Waarom 1 minuut omdat na ca. 1,5 minuut de CC de connectie (MQTT of HTTP GET) verliest en terug valt op zijn eigen gemeten waarden. Om de 10-15 seconden update vindt ik een onnodige belasting als de gemeten temperatuur toch niet wijzigt.

Het is jammer dat zo’n eenvoudige tweak niet standaard in de CC mogelijk is en dat je hiervoor de temperatuur van de sensor moet offsetten. Dit is eigenlijk niet waarvoor deze offset bedoeld is. (is eigenlijk bedoeld om de sensor te kalibreren).

Als het technisch toch mogelijk blijkt te zijn, zou ik dit als feature request aan Ledmaniac willen meegeven. Het heeft geen haast, maar op de lange termijn zou het echt een mooie verbetering van de CC zijn. De gebruiker moet dan natuurlijk wel zelf de offset op de regeling kunnen instellen, iedere situatie, plaatsing en gebruikerservaring van de airco is natuurlijk anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGanxrpJWs3bc4O5sUVH4vZdwFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEj7wK6MQecLitVNmSyhMmXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE-UU4dHeHejvvKM8cHeNMaGV_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEiCGyD1FaWp7WuFGVjpVnsX.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 5% gewijzigd door n.buijtels op 18-03-2026 13:17 ]

• RemmyB83
n.buijtels schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:31:
[...]

@RemmyB83 Bedankt voor je input. Het was uiteindelijk vrij eenvoudig te implementeren in Homey. De airco draait nu superstrak rond het setpoint, zonder dat de CC-temperatuursensor geoffset hoeft te worden. Het display van de sensor geeft nu gewoon de werkelijk gemeten waarde aan.

Voor de Homey-gebruikers hierbij de twee eenvoudige flows die ik hiervoor gemaakt heb. Ik heb gebruikgemaakt van een variabele "Temperatuur inside -0,3°". Heb de update frequentie 1 minuut aangehouden en bij elke temperatuurswijziging.

Waarom 1 minuut omdat na ca. 1,5 minuut de CC de connectie (MQTT of HTTP GET) verliest en terug valt op zijn eigen gemeten waarden. Om de 10-15 seconden update vindt ik een onnodige belasting als de gemeten temperatuur toch niet wijzigt.

Het is jammer dat zo’n eenvoudige tweak niet standaard in de CC mogelijk is en dat je hiervoor de temperatuur van de sensor moet offsetten. Dit is eigenlijk niet waarvoor deze offset bedoeld is. (is eigenlijk bedoeld om de sensor te kalibreren).

Als het technisch toch mogelijk blijkt te zijn, zou ik dit als feature request aan Ledmaniac willen meegeven. Het heeft geen haast, maar op de lange termijn zou het echt een mooie verbetering van de CC zijn. De gebruiker moet dan natuurlijk wel zelf de offset op de regeling zelf kunnen instellen, iedere situatie en plaatsing van de airco is natuurlijk anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Geen dank🙂
De automation had ik even snel aangepast en gedeelt, en is een oude die ik niet meer gebruik. Wat nu -0,3C is was bij mijn -1,0C.

Om niet onnodig veel gegevens te sturen had ik daarom ook, als extra voorwaarde in gesteld dat hij op verwarmen moest staan.

Ik zou als ik jouw was wel die 1min veranderen in max 45sec. Als hij nu eenmaal niets ontvangt, gaat hij gelijk terug naar wireless. Met 45sec heb je nog een 2de kans om net optijd een nieuwe update te sturen. Nu zal dit bij een afwijking van 0,3 niet veel uitmaken, maar bij mijn met een afwijking van 1C(oudere fw) niet echt wenselijk.
Airco zou dan namelijk gelijk max kunnen gaan.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• 450SL
Ik kan alle mqtt berichten nu eindelijk lezen topic: climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/#
Maar de gewenste info set en act temp komt maar af en toe voorbij, kun je die ook opvragen met een get commando oid??? Niets lijkt te werken Ik heb van alles geprobeerd:
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/state
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/get
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/getall
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/poll

[ Voor 34% gewijzigd door 450SL op 18-03-2026 19:18 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:39
LED-Maniak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Klopt. Batterijduur van deze sensoren ben ik niet helemaal tevreden mee(samen met LCD issue wat er nu is..)

Ik heb een custom sensor laten produceren. Deze gaat significant langer mee en heeft een groter draadloos bereik, alleen geen display. Dit wordt vanaf heden de 'standaard' sensor.
Maar ik heb nog een Panasonic-versie in bestelling met display sensor. Wat gaat er dan geleverd worden?
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste