Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 01:01
Kun je dat dan ergens aanpassen in de configuratie, of gebruik je nu een losse aan/uit thermostaat?

Ah, ik miste even de eerdere berichten. Maar met een aan uit thermostaat kan ik dan dus geen gebruik maken van PI logic?

[ Voor 21% gewijzigd door shoof op 20-10-2024 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:02
ErikKo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:17:
@ErikVers zegt dat de hysterese van de controller 0.5 is.
@Carboy54 zegt dat de hysterese van de controller 1 is.

The devil is in the details. Intern rekent de controller met 0.5, maar als eindgebruiker wordt alles afgerond op hele getallen. De warmtepomp stopt als de temperatuur (volgens de controller) een hele graad boven de doeltemperatuur is.

Enige nuance is dat de compressor al eerder kan stoppen, en dat de waterpomp nog een poosje doorgaat. Dit kan komen door de eerder benoemde "PI logic". Dit voorkomt, zoals ze dat in de regeltechniek noemen, een 'overshoot' van je doeltemperatuur.
Klopt volgens de controller een hele graad wat dus gelukkig in de praktijk gewoon al netjes op 0.5 graden is. Dit punt is trouwens al vaker besproken, laten we dat hier maar bij laten 👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
shoof schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Kun je dat dan ergens aanpassen in de configuratie, of gebruik je nu een losse aan/uit thermostaat?

Ah, ik miste even de eerdere berichten. Maar met een aan uit thermostaat kan ik dan dus geen gebruik maken van PI logic?
Om op je vragen antwoord te geven;

1-Nee is niet aanpasbaar.

2- Ik heb van alles gebruikt/getest:
-plugwise
-emosp5607
-netatmo aan-uit
-interne thermostaat dus controller (deze momenteel)

Wat mij betreft en ja dit gewoon een persoonlijke voorkeur ivm de looks en mogelijkheden, dan zou ik kiezen voor de netatmo of de controller. De controller vooral als je het irritant vindt dat de water pomp meer blijft lopen dan mijn ogen nodig is (die gaat pas bij 0.5 extra warmte of bij hogere buitentemp ook mee uit maar niet zoals met een externe thermostaat gelijk mee uit bij geen warmte vraag. Ook voorkomt een externe thermostaat wat incidenteel “valse” starts.

3- met externe inderdaad geen pi logic maar dat vind ik ook niet zo erg want zo groot is effect 1-2 graden stooklijn correctie ook niet.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
ErikVers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Om op je vragen antwoord te geven;

1-Nee is niet aanpasbaar.

2- Ik heb van alles gebruikt/getest:
-plugwise
-emosp5607
-netatmo aan-uit
-interne thermostaat dus controller (deze momenteel)

Wat mij betreft en ja dit gewoon een persoonlijke voorkeur ivm de looks en mogelijkheden, dan zou ik kiezen voor de netatmo of de controller. De controller vooral als je het irritant vindt dat de water pomp meer blijft lopen dan mijn ogen nodig is (die gaat pas bij 0.5 extra warmte of bij hogere buitentemp ook mee uit maar niet zoals met een externe thermostaat gelijk mee uit bij geen warmte vraag. Ook voorkomt een externe thermostaat wat incidenteel “valse” starts.

3- met externe inderdaad geen pi logic maar dat vind ik ook niet zo erg want zo groot is effect 1-2 graden stooklijn correctie ook niet.
Ik gebruik alleen WAR en heb de controller in de bijkeuken hangen naast het SWW vat. Nooit geen omkijken naar, altijd heerlijke temperatuur binnen.

Als ik de logging bekijk zie ik inderdaad vaak de pomp soms nog uren draaien zonder dat de compressor bij komt.

Heeel af en toe moet ik de controller een keer uit en aan zetten, hij wil dan gewoon niet meer gaan verwarmen, ook niet als hij tussendoor wel gewoon een SWW run heeft gedraaid. Gaat dan weer op “room” maar alleen de pomp blijft dan vrolijk door gaan terwijl Ta set hoger is dan actuele Ta. Na herstart gaat het gewoon weer weken goed.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Tot nu toe ben ik wel positief over wat ik lees, maar nu nog een vraag over benodigd vermogen. Historisch verbruik is ca 1700m3 inclusief ca 350m3 sww. Sww wil ik nu niet via de wp doen, later misschien een losse wp boiler (als de ketel er ooit uit gaat). Wat is nu wijsheid voor wat betreft de koevlaas berekening, rekenen met 1700 of 1350m3? Dus 6,55kW vs 8,25 kw. Dat is nogal een verschil zeker omdat de K9 max 5,9kW levert en de L9 max 7kW (-7/55).

Ivm ruimte en installatie mogelijkheden heeft de K mijn voorkeur. Vind het ook fijn om geen waterleidingen buiten te hebben.

Minder gas zegt me dat ik op max 0,5m3 per graaddag zit. Dus max 30x10x0,5/24=6,25kW.

In beginsel wil ik toch bivalent draaien, op papier zou ik genoeg afgifte moeten hebben om de boel warm te houden met een ta van 45 bij -10 (convectoren en t22 en 33 radiatoren). Maar vind dat nog best spannend, daarom bivalent.

Is het dan wijs om bij het ooit vervallen van de cv ketel die laatste kw's bij strenge vorst bij te stoken met het elektrisch element (3kw)? Of toch een wp met meer vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-05 22:27
wouter_tw schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:37:
Zijn er mensen die hun WP sturen op hun minimale vermogen dmv een script? Die dus telkens hun Ta laten oplopen en bv op kamertemperatuur afschakelen?

Zo ja, hoe doe je dat?
ja, icm de Heishamon. Er zijn diverse voorbeelden te vinden, bv bovenaan dit topic (TS) of in eerdere delen. Scriptvoorbeelden zijn er ook, o.a. op Github.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
shoof schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:33:
Tot nu toe ben ik wel positief over wat ik lees, maar nu nog een vraag over benodigd vermogen. Historisch verbruik is ca 1700m3 inclusief ca 350m3 sww. Sww wil ik nu niet via de wp doen, later misschien een losse wp boiler (als de ketel er ooit uit gaat). Wat is nu wijsheid voor wat betreft de koevlaas berekening, rekenen met 1700 of 1350m3? Dus 6,55kW vs 8,25 kw. Dat is nogal een verschil zeker omdat de K9 max 5,9kW levert en de L9 max 7kW (-7/55).

Ivm ruimte en installatie mogelijkheden heeft de K mijn voorkeur. Vind het ook fijn om geen waterleidingen buiten te hebben.

Minder gas zegt me dat ik op max 0,5m3 per graaddag zit. Dus max 30x10x0,5/24=6,25kW.

In beginsel wil ik toch bivalent draaien, op papier zou ik genoeg afgifte moeten hebben om de boel warm te houden met een ta van 45 bij -10 (convectoren en t22 en 33 radiatoren). Maar vind dat nog best spannend, daarom bivalent.

Is het dan wijs om bij het ooit vervallen van de cv ketel die laatste kw's bij strenge vorst bij te stoken met het elektrisch element (3kw)? Of toch een wp met meer vermogen?
Oei tja die is lastig. Ik zou het met een 9L wel aandurven het is incidenteel zal prima gaan zeker nu zonder sww. Een 9K moet je nog net iets meer lef hebben 😝🤣

Maar ga je altijd de sww los doen (nu met gas, later met wpboiler) dan kom je toch met de 1350m3 prima weg ook met de 9K?

Zou bivalent los laten en desnoods enkel met extra (de oude) thermostaat iets openhouden voor nood als hij er nog hangt voor je sww. (Vergeet keerklep onder je cv niet ivm bypass anders voor je WP)

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 20-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Hoe is jullie ervaring met Panasonic Pro NL met garantie afhandelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Wisten jullie dat je de Panasonic ook kan bedienen vanuit de comfort cloud app? Ik dacht dat t alleen via web interface kon maar dit is beter.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:48:
Hoe is jullie ervaring met Panasonic Pro NL met garantie afhandelingen?
Goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:58
shoof schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:33:

Wat is de bouwkundige staat van je woning?

Hanteer de IOC methode

Inventariseren
Optimaliseren (isoleren, zoneren, kierdichting, ventileren,…)
Compenseren (warmtepomp en zonnepanelen)

Wanneer je stap 1 en 2 (nog) niet gedaan hebt zou ik daar eerst in investeren.

Dan zakt je warmtevraag en behoefte aan extra vermogen van je warmtepomp!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maikie18 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Ik gebruik alleen WAR en heb de controller in de bijkeuken hangen naast het SWW vat. Nooit geen omkijken naar, altijd heerlijke temperatuur binnen.

Als ik de logging bekijk zie ik inderdaad vaak de pomp soms nog uren draaien zonder dat de compressor bij komt.

Heeel af en toe moet ik de controller een keer uit en aan zetten, hij wil dan gewoon niet meer gaan verwarmen, ook niet als hij tussendoor wel gewoon een SWW run heeft gedraaid. Gaat dan weer op “room” maar alleen de pomp blijft dan vrolijk door gaan terwijl Ta set hoger is dan actuele Ta. Na herstart gaat het gewoon weer weken goed.
@ErikVers dit is wat ik bedoelde. Pomp draait gewoon op laagste pitje, Ta set = 26, actual is 21,75 maar compressor komt niet bij, niet dat het nodig is want temperatuur binnen is gewoon goed maar daar zou die niet op mogen/moeten sturen want hij staat op watertemperatuur regeling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ssFXpin.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

@ErikVers dit is wat ik bedoelde. Pomp draait gewoon op laagste pitje, Ta set = 26, actual is 21,75 maar compressor komt niet bij, niet dat het nodig is want temperatuur binnen is gewoon goed maar daar zou die niet op mogen/moeten sturen want hij staat op watertemperatuur regeling.
[Afbeelding]
Dat komt omdat je compressor pas weer aan gaat als je retour voldoende is afgekoeld ten opzichte van retour op moment van uitschakeling (“overshoot”)
Uit mijn hoofd >3 tr dan gaat hij pas weer aan. Het kan zijn dat je deltaT vrij groot staat en dus je retour niet zo hoog stond op moment van overshoot, dan moet hij dus ook aardig afkoelen voordat weer aan springt.

je pompsnelheid correct ingesteld? Een andere oplossing is je target één graad standaard in te stellen. Normaal 26 wel voldoende moeten zijn om dit “probleem” te voorkomen maar kan in jouw geval anders zijn ivm elke afgifte die is natuurlijk weer net anders. Als woning niet of nauwelijks afkoelt is het ook niet echt een probleem wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:24:
De warmtepomp is vanmorgen warm tapwater gaan maken.

Hoe verlopen bij jullie dan de temperaturen van Aanvoer en Retour?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niemand die zijn verloop wil delen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:18
hemertje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:24:
De warmtepomp is vanmorgen warm tapwater gaan maken.

Hoe verlopen bij jullie dan de temperaturen van Aanvoer en Retour?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat er warm water is gebruikt tijdens de run, dan kan het er zo uit zien. Normaal loopt die gewoon geleidelijk op.

[ Voor 17% gewijzigd door Pejdref op 21-10-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-05 17:03
Maikie18 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

mooi dashboard. Heb je dit met de Panasonic Aquarea Cloud als input gedaan ?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Dat komt omdat je compressor pas weer aan gaat als je retour voldoende is afgekoeld ten opzichte van retour op moment van uitschakeling (“overshoot”)
Uit mijn hoofd >3 tr dan gaat hij pas weer aan. Het kan zijn dat je deltaT vrij groot staat en dus je retour niet zo hoog stond op moment van overshoot, dan moet hij dus ook aardig afkoelen voordat weer aan springt.

je pompsnelheid correct ingesteld? Een andere oplossing is je target één graad standaard in te stellen. Normaal 26 wel voldoende moeten zijn om dit “probleem” te voorkomen maar kan in jouw geval anders zijn ivm elke afgifte die is natuurlijk weer net anders. Als woning niet of nauwelijks afkoelt is het ook niet echt een probleem wat mij betreft.
deltaT heb ik maar op 2 staan dus daar kan het dan niet aan liggen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wACLICp.png
Heishamon

[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 21-10-2024 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
@Maikie18 Je zult even in de historie moeten kijken wat je inlet temperatuur was op het moment dat de compressor uitschakelde. Pas als de inlet temperatuur meer dan 3 graden gezakt is dan de temperatuur bij het uitschakelen gaat de compressor weer aan.
Zeker bij lage water temperaturen en vloerverwarming kan dat heel lang duren.

Zelf heb ik in Home Assistant logica zitten die de targettemperatuur dan even verhoogd (maar alleen als de ruimtetemperatuur te laag wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:
@Maikie18 Je zult even in de historie moeten kijken wat je inlet temperatuur was op het moment dat de compressor uitschakelde. Pas als de inlet temperatuur meer dan 3 graden gezakt is dan de temperatuur bij het uitschakelen gaat de compressor weer aan.

Zelf heb ik in Home Assistant logica zitten die de targettemperatuur dan even verhoogd (maar alleen als de ruimtetemperatuur te laag wordt).
Die wilde ik zelf ook gaan bouwen, maar als iemand dat al gedaan heeft ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een opzetje! Zou je die willen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Pejdref schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:

Dat is al een paar dagen geleden, toen had ik de logging nog niet goed. Heeft net weer een SWW run gedaan en is daarna gaan verwarmen, Tr is echter niet lager geweest dan 1 - 2 uur voor de SWW run dus waarom nu wel ineens is me een raadsel.

Mijn resolutie staat ook net iets te groot, maar het lijkt erop dat de compressor toch nog heel even kort aan is gegaan (2x), temperatuur ging echter direct naar 31+ en toen ging die meteen uit, ALS op dat moment de regel ook in gaat dat hij pas weer aan gaat als Tr 5 graden daar weer onder zit kan ik het begrijpen, echter hij ging een 2e keer aan na een paar uur zonder dat de Tr was gezakt, dus dat klinkt dan weer niet logisch.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/14YTj9Z.png
Tevens zie ik hier een heel vreemd beeld na de SWW run, waar je normaal ziet dat de Ta vrijwel direct terug naar normaal gaat, heeft het gisteren 5u geduurd. Ik sluit niet uit dat dit een connectie probleem is geweest waardoor die het verschil uitsmeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
bbbrumbrum schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Die wilde ik zelf ook gaan bouwen, maar als iemand dat al gedaan heeft ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een opzetje! Zou je die willen delen? :)
+1 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
ErikVers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

@shoof wel heeft Pana standaard de “PI logic” al begrijpen we daar lang niet alles van, past deze je war aan op basis van ook de binnentemperatuur. Verwacht geen wonderen maar hij doet wel meer dan enkel aan en uit op basis van war + thermostaat. Hij past ook een correctie op de berekende stooklijn toe.

Hiermee heb je dus een dynamische war stooklijn want hij is niet alleen dynamisch op basis van buitentemp wat logisch is voor WAR 😜 hij is ook dynamisch op je binnentemperatuur. Dit is uiteraard enkel icm de interne thermostaat, de controller.
De PI Logic, het automatisch verschuiven van de stooklijn als de kamertemperatuur te langzaam of te snel wordt bereikt, werkt met als Room Sensor de controller óf een externe room sensor. Dat laatste kan handig zijn als je de controller buiten bereik van onbevoegden wilt ophangen. De externe room sensor is een zelfde thermistor (ntc) als de buffer-, buiten-, solar of zonesensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:30:
De oranje is van de Water Outlet, dat is de middelste wanneer je een interne driewegklep hebt.

Deze gevolgd en heb het ‘steekgat’ gevonden waar de sensor in hoort

Zie de foto [Afbeelding]
@FransvWoerkom
is dit de juiste wijze van de (posities van de) sensoren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
Maikie18 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Dat is al een paar dagen geleden, toen had ik de logging nog niet goed. Heeft net weer een SWW run gedaan en is daarna gaan verwarmen, Tr is echter niet lager geweest dan 1 - 2 uur voor de SWW run dus waarom nu wel ineens is me een raadsel.

Mijn resolutie staat ook net iets te groot, maar het lijkt erop dat de compressor toch nog heel even kort aan is gegaan (2x), temperatuur ging echter direct naar 31+ en toen ging die meteen uit, ALS op dat moment de regel ook in gaat dat hij pas weer aan gaat als Tr 5 graden daar weer onder zit kan ik het begrijpen, echter hij ging een 2e keer aan na een paar uur zonder dat de Tr was gezakt, dus dat klinkt dan weer niet logisch.

[Afbeelding]
Tevens zie ik hier een heel vreemd beeld na de SWW run, waar je normaal ziet dat de Ta vrijwel direct terug naar normaal gaat, heeft het gisteren 5u geduurd. Ik sluit niet uit dat dit een connectie probleem is geweest waardoor die het verschil uitsmeert
Bij het opnieuw inschakelen van de verwarming (wat na een SWW in principe gebeurd) 'vergeet' de Pana de vorige retourtemperatuur en gelden andere regels voor het inschakelen (die niet beschreven zijn in de service manual).
Hetzelfde geldt misschien voor de hele korte runs die je ziet, als je de retour temperatuur er ook bij zou plotten en wat in zou zoomen kun je de logica daar misschien ontdekken.

@hemertje @bbbrumbrum Ik zal vanavond eens kijken, het zal een opzetje worden want ik heb alle temperatuurregeling (stooklijn, overshootcompensatie, de compressor-uit ontsnapping en weet ik niet wat nog meer) logica in 1 gedrocht van een automation staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
iemand die weet waar je de goedkope PVC mantelbuizen van 160 mm kunt halen (in Duitsland), zoals in topicstart wordt vermeld? hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hemertje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

@FransvWoerkom
is dit de juiste wijze van de (posities van de) sensoren?
In de Service Manual die bij je BiBloc hoort vind je onder "Refrigeration and Water Cycle Diagram" een schema van je binnenunit en onder "Disassembly and Assembly Instructions" opengewerkte tekeningen. Door vergelijking leer je zo de onderdelen herkennen, bijvoorbeeld de Backup Heater links waar aan de bovenkant (ingang) de flow sensor zit en aan de onderkant een pijp die naar de Outlet gaat. Daar moet de Outlet Sensor zitten en daar vond je dus een lege pocket.

Overigens zien de meeste pana's er van binnen verschillend uit dus verwacht niet dat iemand zo weet waar bij een 7kW BiBloc de Outlet Sensor zit. Behalve misschien degene die hem er uit haalde en vergat terug te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hemertje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:38:
[...]
Niemand die zijn verloop wil delen?
Bij mij lopen net als bij @Pejdref de temperaturen netjes op tot de tanktemperatuur zijn target gehaald heeft. Bij jou zie ik temperaturen oplopen tot hun maximum zonder dat de tank mee gaat. Het lijkt of de tanksensor de tanktemperatuur niet meet of het heet wordende water niet door de stookspiraal van de tank loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
dank voor het meedenken Frans!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
nMad schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:09:
Ik heb een poging gedaan om een Panasonic WP (via HeishaMon) dashboard in HA te maken. Ben een nieuwe gebruiker van HA, dus hij is verre van perfect. Maar leuk begin dacht ik zo. Wellicht zijn hier andere HA gebruikers die er wat mee kunnen.. of willen verbeteren..?

[Afbeelding]

https://pastebin.com/2Pn575my
Nieuwe versie. Deze maakt ook gebruikt van HomeWizard kWh-meter sensors voor diverse berekeningen. Bovendien zelf extra sensors gemaakt voor diverse COP berekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPktcczwU3Hxof4yEXe-bkn5mZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18RKtpVK0hXsjsjwwp8InzVe.png?f=fotoalbum_large

Dashboard code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
- title: Heat Pump
    cards:
      - type: thermostat
        entity: climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp
        name: Thermostat
        show_current_as_primary: false
      - show_name: true
        show_icon: true
        show_state: true
        type: glance
        entities:
          - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
            name: Power
            tap_action:
              action: toggle
          - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_main_schedule_state
            name: Schedule
            tap_action:
          - entity: select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state
            name: Mode
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state
            name: 3-way valve
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_z1_sensor_settings
            name: Sensor
          - entity: binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state
            name: Defrost
          - entity: select.panasonic_heat_pump_main_quiet_mode_level
            name: Quiet Mode
        title: General
        columns: 4
        entities:
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq
            name: Frequency
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current
            name: Current
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_operations_hours
            name: Hours
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_operations_counter
            name: Starts
        title: Compressor
        title: Water
        entities:
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp
            name: Outlet SP
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp
            name: Outlet actual
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp
            name: Inlet actual
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow
            name: Pump flow
        entities:
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_cop
            name: COP
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_cop_lifetime
            name: COP life
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_cop_heat_lifetime
            name: COP heat life
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_cop_dhw_lifetime
            name: COP DHW life
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_hw_calculated_cop
            name: COP calc
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_hw_calculated_cop_lifetime
            name: COP calc life
        title: Performance
        entities:
          - entity: number.panasonic_heat_pump_main_dhw_target_temp
            name: DHW SP
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_temp
            name: DHW actual
          - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_force_dhw_state
            name: Force DHW
            tap_action:
        title: Domestic Hot Water
        state_color: false
        entities:
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp
            name: Outdoor
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_room_thermostat_temp
            name: Indoor
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_discharge_temp
            name: Discharge
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_eva_outlet_temp
            name: Evaporator
        title: Temperature
        entities:
          - entity: sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power
            name: Heat pump
          - entity: sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_buh_power_2
            name: BUH
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_heat_power_production
            name: Heat produced
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production
            name: DHW produced
        title: Power
        entities:
          - entity: sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_energy_import
          - entity: sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_buh_energy_import_2
        title: Energy
    path: heatpump

Extra sensoren code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      # Sensor for calculating the combined COP for both heating and DHW
      # Using Panasonic power production and HomeWizard power consumption values
      panasonic_heat_pump_hw_calculated_cop:
        friendly_name: "Aquarea HW Calculated COP"
        unit_of_measurement: "x"
        value_template: >
          {% set heatProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_heat_power_production') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production') | float(default=0) %}
          {% set produced = heatProduced + dhwProduced %}
          {% set consumedHeatPump = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power') | float(default=0) %}
          {% set consumedBuh = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_buh_power_2') | float(default=0) %}
          {% set consumed = consumedHeatPump + consumedBuh %}
          {% if consumed > 200 %}
            {% set value = [ [produced / consumed, 10] | min , -10 ] | max %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

# Sensor for calculating the combined COP lifetime for both heating and DHW
      # Using Panasonic total power production and HomeWizard energy import values   
      panasonic_heat_pump_hw_calculated_cop_lifetime:
        friendly_name: "Aquarea HW Calculated COP lifetime"
          {% set heatProduced = states('sensor.aquarea_heat_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.aquarea_dhw_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_energy_import') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}     

# Using Panasonic total power production and power consumption values   
      panasonic_heat_pump_cop_lifetime:
        friendly_name: "Aquarea COP lifetime"
          {% set produced = states('sensor.aquarea_pump_total_production_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_pump_total_consumption_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}     

# Sensor for calculating the COP lifetime for heating only
      # Using Panasonic total heating power production and power consumption values   
      panasonic_heat_pump_cop_heat_lifetime:
        friendly_name: "Aquarea COP heat lifetime"
          {% set produced = states('sensor.aquarea_heat_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_heat_power_consumed_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

# Sensor for calculating the COP lifetime for DHW only
      # Using Panasonic total DHW power production and power consumption values   
      panasonic_heat_pump_cop_dhw_lifetime:
        friendly_name: "Aquarea COP DHW lifetime"
          {% set produced = states('sensor.aquarea_dhw_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_dhw_power_consumed_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
nMad schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Nieuwe versie. Deze maakt ook gebruikt van HomeWizard kWh-meter sensors voor diverse berekeningen. Bovendien zelf extra sensors gemaakt voor diverse COP berekeningen.

[Afbeelding]

Dashboard code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
    cards:
        entities:
            tap_action:
            tap_action:
        entities:
        entities:
        entities:
            name: COP
            name: COP life
            name: COP heat life
            name: COP DHW life
            name: COP calc
            name: COP calc life
        title: Performance
        entities:
            tap_action:
        entities:
        entities:
            name: Heat produced
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production
            name: DHW produced
        entities:

Extra sensoren code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
sensor:
    sensors:
      # Using Panasonic power production and HomeWizard power consumption values
          {% set heatProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_heat_power_production') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_power_production') | float(default=0) %}
          {% set consumedHeatPump = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_power') | float(default=0) %}
          {% set consumedBuh = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_buh_power_2') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

{% set heatProduced = states('sensor.aquarea_heat_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set dhwProduced = states('sensor.aquarea_dhw_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.hw_panasonic_wh_mdc07j3e5_energy_import') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}     

{% set produced = states('sensor.aquarea_pump_total_production_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_pump_total_consumption_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}     

{% set produced = states('sensor.aquarea_heat_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_heat_power_consumed_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

{% set produced = states('sensor.aquarea_dhw_power_produced_total') | float(default=0) %}
          {% set consumed = states('sensor.aquarea_dhw_power_consumed_total') | float(default=0) %}
              {% if consumed > 0 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}
Top, ziet er netjes uit.
Die sensoren code plak je dus in je configuration.yaml?
Waarom pak je daar voor de onderste drie wel weer “consumed” uit de Panasonic ipv HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
ErikVers schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Top, ziet er netjes uit.
Die sensoren code plak je dus in je configuration.yaml?
Waarom pak je daar voor de onderste drie wel weer “consumed” uit de Panasonic ipv HW?
Ja, die sensoren moeten in configuration.yaml!

1) is COP lifetime volgens Panasonic ter info naast de calculated met consumed via HomeWizard
2) is COP heat lifetime volgens Panasonic
3) is COP DHW lifetime volgens Panasonic

2 en 3 kan ik niet berekenen met consumed van HomeWizard omdat ik die niet kan splitsen tussen heat en DHW.

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 22-10-2024 12:58 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ziet er goed uit @nMad !

welke sensoren heb je gebruikt, heb je een linkje?
waar en hoe heb je ze geplaatst in de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Heb je de Airco ook van Panasonic?

Zo ja hoe ziet dat scherm eruit met de Yaml code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
hemertje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:05:
ziet er goed uit @nMad !

welke sensoren heb je gebruikt, heb je een linkje?
waar en hoe heb je ze geplaatst in de WP?
Betreft softwarematige sensors in Home Assistent.

https://developers.home-a.../docs/core/entity/sensor/
hemertje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:07:
Heb je de Airco ook van Panasonic?

Zo ja hoe ziet dat scherm eruit met de Yaml code?
Nee van Daikin en MHI. Geen fancy dashboard verder en hier off-topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
Ik ben erachter gekomen dat Panasonic de power produced, net als met de power consumed, ook per 200 Watt afrond.

Dus, ik reken nu zelf de power produced uit met een extra sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Sensor for calculating the Power produced
      # Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp   
      panasonic_heat_pump_power_produced_calculated:
        friendly_name: "Aquarea Power Produced Calculated"
        unit_of_measurement: "W"
          {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
          {% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
          {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
          {% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}
          {{ '%0.0f' % powerProduced }}

Power consumed haal ik uit HomeWizard kWh-meter.

Dus met deze twee waarden kan ik behoorlijk nauwkeurig de COP uitrekenen. Ben hiervoor alleen nog afhankelijk van een accurate flow rate, outlet temp & inlet temp vanuit Panasonic. Geen idee hoe nauwkeurig deze zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut6TlDhkqRClKbsPTHRvI-VbrTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USfHruV8H4aUxh4m0RDCEpSz.png?f=fotoalbum_large

Dashboard code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
    cards:
        entities:
            tap_action:
            tap_action:
        entities:
        entities:
        entities:
            name: Actual
            name: Lifetime
            name: Heat lifetime
            name: DHW lifetime
            name: Actual calc
            name: Lifetime calc
        title: Coefficient of Performance
        entities:
            tap_action:
        entities:
        entities:
            name: Produced pana
          - entity: sensor.panasonic_heat_pump_power_produced_calculated
            name: Produced calc
            name: Consumed
        entities:

Configuration.yaml code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
sensor:
    sensors:
      # Using Template sensor calculated power production and HomeWizard power consumption values
          {% set produced = states('sensor.panasonic_heat_pump_power_produced_calculated') | float(default=0) %}
          {% if consumed > 200 %}
            {{ '%0.1f' % value }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

{% set value = produced / consumed %}
          {{ '%0.1f' % value }}     

{{ '%0.1f' % value }}     

{{ '%0.1f' % value }}

{{ '%0.1f' % value }}

# Sensor for calculating the Power produced
      # Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp   
      panasonic_heat_pump_power_produced_calculated:
        friendly_name: "Aquarea Power Produced Calculated"
        unit_of_measurement: "W"
          {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
          {% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
          {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
          {% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}
          {{ '%0.0f' % powerProduced }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nMad schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Ja, die sensoren moeten in configuration.yaml!

1) is COP lifetime volgens Panasonic ter info naast de calculated met consumed via HomeWizard
2) is COP heat lifetime volgens Panasonic
3) is COP DHW lifetime volgens Panasonic

2 en 3 kan ik niet berekenen met consumed van HomeWizard omdat ik die niet kan splitsen tussen heat en DHW.
Off Topic?

Bij eerste lezing dacht ik dat je met life eigenlijk live(=actual) bedoelde, maar uit de code begreep ik dat je de time aggregated value sinds de start bedoelde. Het woord lifetime betekent levensduur, en dat is niet de tijd dat iets of iemand al leeft, maar de (verwachte) tijd dat iets of iemand zal leven of heeft geleefd. Ik houd me aanbevolen voor een mooie afkorting van time aggregated cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
FransvWoerkom schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Off Topic?

Bij eerste lezing dacht ik dat je met life eigenlijk live(=actual) bedoelde, maar uit de code begreep ik dat je de time aggregated value sinds de start bedoelde. Het woord lifetime betekent levensduur, en dat is niet de tijd dat iets of iemand al leeft, maar de (verwachte) tijd dat iets of iemand zal leven of heeft geleefd. Ik houd me aanbevolen voor een mooie afkorting van time aggregated cop.
Lifespan?

Edit: Nee dat is 'm ook niet. Lastig hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 23-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
FransvWoerkom schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Off Topic?

TAC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoof
hemertje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Wat is de bouwkundige staat van je woning?

Hanteer de IOC methode

Inventariseren
Optimaliseren (isoleren, zoneren, kierdichting, ventileren,…)
Compenseren (warmtepomp en zonnepanelen)

Wanneer je stap 1 en 2 (nog) niet gedaan hebt zou ik daar eerst in investeren.

Dan zakt je warmtevraag en behoefte aan extra vermogen van je warmtepomp!
Helaas kan ik aan de woning niet veel meer doen, vloer en dak zijn redelijk geïsoleerd r3-3,5, hr++ glas overal en goede tochtdichting. De gevel is voorzien van spouwmuur isolatie, maar de spouw is maar 4cm, daar zit dan ook het grootste warmteverlies. De afgifte probeer ik nog wel te verbeteren met de plaatsing van twee extra jagas (die liggen klaar), naast twee convectorputten die reeds voorzien zijn van ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Is er toevallig al iemand die weet hoe het geluid van de Panasonic K en L onderling verschilt, maar bijvoorbeeld ook met een Amber of Vaillant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

shoof schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:34:
Is er toevallig al iemand die weet hoe het geluid van de Panasonic K en L onderling verschilt, maar bijvoorbeeld ook met een Amber of Vaillant?
L serie Panasonic en Amber van Itho zijn op dat gebied redelijk vergelijkbaar

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Carboy54 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

L serie Panasonic en Amber van Itho zijn op dat gebied redelijk vergelijkbaar
Super, dit helpt, dan lijk ik toch weer terug te komen op de 9kw L. Nog even naar de Amber 95 zitten kijken, maar als ik het goed lees zakt die bij vorst onder de 6kw (Panasonic zit dan op 7) en moduleert die bij warmere omstandigheden minder ver terug dan de Panasonic (ca. 3 vs 2,5kw). Nadeel van de pana is dan weer de extra ruimte die nodig is voor de binnenunit en wat extra installatiewerk. Of zie ik nu nog wat belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Deze week de J5 maar weer aangeslingerd, nu met nieuwe (T33 +T22) radiatoren in het hele huis en bijna alles met triple glas, benieuwd of het verbruik omlaag gaat hierdoor. Stooklijn van 31-41 naar 28-38 gezet.
Toch bijna 80 liter waterinhoud.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
shoof schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Super, dit helpt, dan lijk ik toch weer terug te komen op de 9kw L. Nog even naar de Amber 95 zitten kijken, maar als ik het goed lees zakt die bij vorst onder de 6kw (Panasonic zit dan op 7) en moduleert die bij warmere omstandigheden minder ver terug dan de Panasonic (ca. 3 vs 2,5kw). Nadeel van de pana is dan weer de extra ruimte die nodig is voor de binnenunit en wat extra installatiewerk. Of zie ik nu nog wat belangrijks over het hoofd?
Als je voor de all in one gaat valt de extra ruimte mee en is het ook niet echt extra werk. De bi bloc heb je dat inderdaad wel, voordeel is dan wel weer dat je binnen er aan werkt 😜👍 en de buitenunit is een stuk kleiner hierdoor tov vaillant of amber maar dat is logisch omdat een deel binnen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
Signor Doekie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:17:
Bij RJTEC ongeveer dezelfde prijs en bezorgd voor €121.00 de doos bij je op de stoep.

https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc05j3e5.html
https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc05j3e5.html
Wat vinden jullie van deze opties? Resp. €15 en €150:
MAG Afsluiten
De warmtepomp heeft een ingebouwd membraanexpansievat (MAG). Deze wordt gebruikt om de druk te regelen wanneer het water wordt verwarmd en gekoeld. We kunnen de MAG vóór levering uitschakelen. Dit betekent dat een externe MAG (bijvoorbeeld geïnstalleerd in de retourleiding) noodzakelijk is.

Geluidsisolatie
Deze optionele geluidsisolatie van de compressor vermindert het door de compressor geproduceerde geluid aanzienlijk. De montage van de geluidsisolatie vertraagt ​​de levering met ca. 3-10 dagen.
(vertaald met Google)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Martin7182 het expansievat altijd laten zitten. De geluidsisolatie kan nuttig zijn als je bijv. in een rijtjeshuis in een drukke straat woont, dan heb je in ieder geval alles gedaan om eventuele geluidsoverlast tegen te gaan. Zo niet, dan nergens voor nodig.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
lbreman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:23:
@Martin7182 het expansievat altijd laten zitten. De geluidsisolatie kan nuttig zijn als je bijv. in een rijtjeshuis in een drukke straat woont, dan heb je in ieder geval alles gedaan om eventuele geluidsoverlast tegen te gaan. Zo niet, dan nergens voor nodig.
Waarom expansievat laten zitten?

Als ik had begrepen hoe dat makkelijk gaat had ik m er ook uit gehaald. Scheelt je verwarming van dat ding en verlies van warmte, en als ie eens kapot gaat hoef je niet buiten aan de gang om m te vervangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:44
Makrolon schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Waarom expansievat laten zitten?

Als ik had begrepen hoe dat makkelijk gaat had ik m er ook uit gehaald. Scheelt je verwarming van dat ding en verlies van warmte, en als ie eens kapot gaat hoef je niet buiten aan de gang om m te vervangen.
Heb vorig jaar het expansievat ontkoppeld en heater los gemaakt. Geen issue gehad.
Maar let op: ik heb in het huis wel een expansievat zitten in de retour naar de wp. Ivm cv inhoud was er een grotere vat nodig, maar 2 is een beetje overdreven vind ik.

Helemaal zonder expansievat draaien zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Even nog een andere vraag; is het een goed idee om de 2 stroompunten via een 5-aderige kabel aan te sluiten op een kookgroep in de meterkast (2 gekoppelde 16A automaten)? In feite is de WP net zoiets als een elektrisch fornuis met Perilex stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:10:
Even nog een andere vraag; is het een goed idee om de 2 stroompunten via een 5-aderige kabel aan te sluiten op een kookgroep in de meterkast (2 gekoppelde 16A automaten)? In feite is de WP net zoiets als een elektrisch fornuis met Perilex stekker.
In de handleiding van mijn 9J staat dat je 2 groepen nodig bent. Veel tweakers plaatsen daarnaast ook werkschakelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
Ik heb ze liever beide op een andere fase. Dus dan ontkom je niet aan twee automaten. Alternatief is 1 kabel op een 3 fase aardlekautomaat waarbij je twee draden op de nul aansluit en 1 fase opgebruikt laat. Twee automaten en 2x 3-aderige kabel is het mooiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Zou kunnen, je zou dan ook een aardlekautomaten kookgroep kunnen pakken, of een 3 fase aardlekautomaat en de nul koppelen.

Maar t overzichtelijkste vind ik gewoon 2 3x2,5 kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
TheAlBundy schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Heb vorig jaar het expansievat ontkoppeld en heater los gemaakt. Geen issue gehad.
Maar let op: ik heb in het huis wel een expansievat zitten in de retour naar de wp. Ivm cv inhoud was er een grotere vat nodig, maar 2 is een beetje overdreven vind ik.

Helemaal zonder expansievat draaien zou ik niet doen.
Nee precies, je moet dan zeker wel een expansievat in je woning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 14:08
Vraagje over hardheid water voor het vullen van het systeem.

Ik heb het 5J magneetfilter en het Caleffi vuilfilter schoongemaakt en het systeem weer bijgevuld.
Nu heb ik door mijn waterontharder zacht water hiervoor gebruikt.

Is dit (op termijn?) misschien schadelijk voor de pomp?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
gerard053 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:04:
Vraagje over hardheid water voor het vullen van het systeem.

Ik heb het 5J magneetfilter en het Caleffi vuilfilter schoongemaakt en het systeem weer bijgevuld.
Nu heb ik door mijn waterontharder zacht water hiervoor gebruikt.

Is dit (op termijn?) misschien schadelijk voor de pomp?
Wat is de hardheid van het ontharde water?

Sowieso, je systeem is tientallen tot honderden liters, die paar liter (als het al zoveel is) om de 2 filters te spoelen gaat de waterkwaliteit niet significant beïnvloeden.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
nokiaan958GB schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

In de handleiding van mijn 9J staat dat je 2 groepen nodig bent. Veel tweakers plaatsen daarnaast ook werkschakelaars.
Een kookgroep bestaat toch ook uit 2 groepen? Ik snap dat als je 1 kabel hebt je met 1 handeling de hele kabel spanningsloos moet kunnen maken. Dat kan dan ook met gekoppelde automaten in de meterkast.

[ Voor 38% gewijzigd door Martin7182 op 26-10-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
Als je beide circuits van de WP op 1 fase aansluit dan kan je een kookgroep gebruiken maar je moet dan wel een dubbele nul hebben. Dat gaat dus niet met een standaard 2,5 mm2 5-aderige kabel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
blb4 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Als je beide circuits van de WP op 1 fase aansluit dan kan je een kookgroep gebruiken maar je moet dan wel een dubbele nul hebben. Dat gaat dus niet met een standaard 2,5 mm2 5-aderige kabel.
Een 5-aderige kabel heeft 2 nuladers. Wel een enkele aardedraad, maar voor 1 apparaat heb je er toch ook maar 1 nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 26-10-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Een 5-aderige kabel heeft 2 nuladers. Wel een enkele aardedraad, maar voor 1 apparaat heb je er toch ook maar 1 nodig?
Ze zullen vast bestaan, maar een "standaard" 5-aderige is 1N 3F 1PE.
Edit: qua kleuren vd aders dus.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-10-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@bbbrumbrum Het zal die kabel een worst wezen of jij er 1N 3F of 2N 2F van maakt ;)

Verder kan het prima met 1 nul als je gewoon 3F naar de WP laat lopen. Dan kan je intern nog kiezen welke van de 3 fases je gebruikt. De nul kan je gewoon doorlussen/splitsen voor beide aardlekschakelaars.

En nog een voordeel: Mocht je ooit een 3F model kiezen hoef je niets aan te passen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Rimco schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:11:
@bbbrumbrum Het zal die kabel een worst wezen of jij er 1N 3F of 2N 2F van maakt ;)

Verder kan het prima met 1 nul als je gewoon 3F naar de WP laat lopen. Dan kan je intern nog kiezen welke van de 3 fases je gebruikt. De nul kan je gewoon doorlussen/splitsen voor beide aardlekschakelaars.

En nog een voordeel: Mocht je ooit een 3F model kiezen hoef je niets aan te passen.
Die kabel zal 't idd worst wezen maar volgens NEN1010 moet de nul-leiding over de gehele lengte blauw zijn.

er zijn volgens mij 2 goede oplossingen:
2 stuks 3-aderige kabel (blauw-bruin-geel/groen), elk op een eigen automaat. Dit is toe te passen in een 1 fase installatie en een 3 fase installatie.

1 x 5 aderige-kabel (blauw-bruin-grijs-zwart) op een 3-fase automaat (alleen toe te passen in een 3 fase installatie waarbij je de 2 circuits van de WP op verschillende fasen aansluit. Bruin, grijs of zwart blijft dus ongebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door blb4 op 27-10-2024 18:59 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:35
Rimco schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:11:

En dan gaat er mogelijk bijna 30A over die ene nul draad, dat is gewoon een slecht idee. Of bedoel je 2 verschillende fases gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Tinkerer84 op 27-10-2024 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja zou gewoon kunnen, wel de kabel die je als 2e nul gebruikt voorzien van blauwe tape aan beide uiteinde zodat het duidelijk is waar deze voor dient. Ik heb ook een tijdje een kookgroep geruikt echter trekte dit tijdens een defrost wel eens 4500Watt op die fase en als dan ook de 3 fase autolader aan staat ging het fout, nu heb ik ze allebei op een andere fase. Ik heb gewoon 2 maal 3x2,5mm2 gelegd.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tinkerer84 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:31:
[...]

En dan gaat er mogelijk bijna 30A over die ene nul draad, dat is gewoon een slecht idee. Of bedoel je 2 verschillende fases gebruiken?
Niet, als je 3 fase naar de wp trekt kan er nooit meer dan 16a over de nul gaan mits ol 16a afgezekerd. dit omdat de fases 120 graden tov elkaar verschoven liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:04:
[...]

Die kabel zal 't idd een worst wezen maar volgens NEN1010 moet de nul-leiding over de gehele lengte blauw zijn.

2 x 3 aderige kabel op 2 automaten. Dit is toe te passen in een 1 fase installatie en een 3 fase installatie.

1 x 5 aderige kabel op een 3-fase automaat (alleen toe te passen in een 3 fase installatie waarbij je de 2 circuits van de WP niet op dezefde fase aansluit.
Aarde draad moet over de hele lengte geel groen zijn, de nul mag je gewoon omkleuren. Maar als je grijs als nul gebruikt snapt iedereen dat dat een nul is en geen fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Zo dus (rechter alamat). En dan voor de netheid nog even een blauw stukje tape om grijze kabel aan beide kanten.

Dit betreft overigens niet onze WP maar een ander apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P2uKLfp-oGo96SS5C0oGq_3964=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44f4wOFlPxwFtWVqVDu50csk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Makrolon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Aarde draad moet over de hele lengte geel groen zijn, de nul mag je gewoon omkleuren. Maar als je grijs als nul gebruikt snapt iedereen dat dat een nul is en geen fase.
Het is niet fijn als mensen op ‘t verkeerde been worden gezet; in de van kracht zijnde NEN1010 geldt ook dat de nul over de hele lengte blauw moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM5HidPnfk2C_PkgqumUg2amTeo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G5gghqzKkdSU2vWj9kNJgVX8.jpg?f=user_large

https://www.werkenmetnen1010.nl/vraag-en-antwoord

[ Voor 22% gewijzigd door blb4 op 27-10-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
blb4 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Het is niet fijn als mensen op ‘t verkeerde been worden gezet; in de van kracht zijnde NEN1010 geldt ook dat de nul over de hele lengte blauw moet zijn.
Ok, ik snap het nu. Dank daarvoor! Dat houdt dus in dat ook een elektrisch fornuis via 2L+2N op 1-fase via Perilex eigenlijk niet op een 5-aderige kabel met 3-fase kleurcodering mag.
De groepenkast is hier 1-fase 35 A. Van 3-fase is geen sprake

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 27-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]

https://www.werkenmetnen1010.nl/vraag-en-antwoord
Oh, hier was ik niet van op de hoogte, dan heb ik dat fout.

Maar ik blijf bij mn punt dat het in mijn optiek geen enkel kwaad kan op grijs te gebruiken als nul, iedereen snapt waar dit voor gebruikt is en als je dat niet snapt moet je niet aan de electrische installatie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-05 07:55
Ik ben even nieuwsgierig naar de ervaringen met de J serie 7kw (WH-MDC07J3E5), deze komt bij ons op de garage (op een muurbeugel ivm houten dakconstructie). De garage is 3 meter breed, en dan hebben we nog een pad naast het huis van 1 meter. Ik maak me nogal zorgen om de 68db. We hebben een goede band met de buren en dat willen we graag zo houden. Voor de buren geldt ook weer dat ze een meter pad, en dan een garage hebben van 3 meter en dan pas het woonhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

blb4 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:04:
[...]

Die kabel zal 't idd een worst wezen maar volgens NEN1010 moet de nul-leiding over de gehele lengte blauw zijn.

2 x 3 aderige kabel op 2 automaten. Dit is toe te passen in een 1 fase installatie en een 3 fase installatie.

1 x 5 aderige kabel op een 3-fase automaat (alleen toe te passen in een 3 fase installatie waarbij je de 2 circuits van de WP niet op dezefde fase aansluit.
De beste optie is 1 x 3 aderige kabel 2,5mm2 op 1 automaat. Dit is toe te passen in een 1 fase installatie en een 3 fase installatie. Voor de 5F / 5H / 5J werkt dat perfect met B16 automaat is mijn ervaring. Optioneel B20 automaat toepassen, maar eigenlijk niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Dre kan de compressor eigenlijk gelijktijdig met het backup element draaien? De 5J zou dan maximaal 5.29 kW kunnen trekken (ruim 24 A). Of gaan compressor en element om-en-om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Martin7182 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:50:
@Dre kan de compressor eigenlijk gelijktijdig met het backup element draaien? De 5J zou dan maximaal 5.29 kW kunnen trekken (ruim 24 A). Of gaan compressor en element om-en-om?
Bij mij wordt het element alleen gebruikt bij een defrost te samen met de compressor. Alleen als de Tr te laag dreigt te worden. Dit is dusdanig kort dat de automaat daar niet noemenswaardig warm van wordt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

De beste optie is 1 x 3 aderige kabel 2,5mm2 op 1 automaat. Dit is toe te passen in een 1 fase installatie en een 3 fase installatie. Voor de 5F / 5H / 5J werkt dat perfect met B16 automaat is mijn ervaring. Optioneel B20 automaat toepassen, maar eigenlijk niet nodig is.
Dat zou kunnen als je de backup in het verborgen menu uitzet. Anders zou ik dit zeker niet toepassen. Er kan anders potentieel een >5kW over de kabel en automaat gaan lopen. (2kW compressor en 3kW backup)

Kan best dat bij jou goed ging maar wil niet zeggen dat dit een goed idee is. Vooral bij langdurig bijlopen van je backup als hij de doeltemperatuur niet haalt met goede vorst is dit natuurlijk vragen om problemen.

Of bedoel je dat je jouw advies maal twee moet uitvoeren? 😜👍✅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Misschien dan toch de diode-truuk weer eens toepassen, dan wordt het backup-element 1.5 kW i.p.v. 3 kW :)
M.u.v. de Ontdooi cyclus en anti-vries, wil ik het element straks zo min mogelijk gebruiken. COP-1 bijverwarmen doe ik liever met een los straalkacheltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Le_Mmort schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:17:
Ik ben even nieuwsgierig naar de ervaringen met de J serie 7kw (WH-MDC07J3E5), deze komt bij ons op de garage (op een muurbeugel ivm houten dakconstructie). De garage is 3 meter breed, en dan hebben we nog een pad naast het huis van 1 meter. Ik maak me nogal zorgen om de 68db. We hebben een goede band met de buren en dat willen we graag zo houden. Voor de buren geldt ook weer dat ze een meter pad, en dan een garage hebben van 3 meter en dan pas het woonhuis.
Je weet misschien dat, zelf als je buren geen last ervaren van het geluid,
de rekentool van de overheid bepaalt of de installatie op de beoogde plek toegestaan is.
D.w.z. als de gemeente, op welke manier dan ook, kennis van de installatie krijgt
en de melder om handhaving vraagt, er een serieus probleem kan ontstaan.
De gemeente gebruikt namelijk in eerste instantie de rekentool.
Dit is tenminste de informatie die ik op dit moment heb.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Voor het geluid (en de uitstraling) zou ik dan zeker een 7L in je overwegingen mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Dat zou kunnen als je de backup in het verborgen menu uitzet. Anders zou ik dit zeker niet toepassen. Er kan anders potentieel een >5kW over de kabel en automaat gaan lopen. (2kW compressor en 3kW backup)

Kan best dat bij jou goed ging maar wil niet zeggen dat dit een goed idee is. Vooral bij langdurig bijlopen van je backup als hij de doeltemperatuur niet haalt met goede vorst is dit natuurlijk vragen om problemen.

Of bedoel je dat je jouw advies maal twee moet uitvoeren? 😜👍✅
Het gaat om 6 installaties 5 kW Panasonic. Sommige woningen met op alle verdiepingen vloerverwarming en sommige met alleen radiatoren, of een combinatie. Geen elektrisch element nodig om de boel warm te krijgen. We hebben ook niet voor niets een dure warmtepomp met COP >1 gekocht :+

Mijn ervaring is dat element alleen gebruikt wordt bij ontdooien. De 5J heb ik als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Old6e6CUJ02bcDk63L4EAb5F0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mytIpR6e06hOf1YEpEmwU4ns.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 27-10-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Persoonlijk zou ik niet willen dat warmtepomp ongemerkt met COP=1 gaat verwarmen. Zoiets zou ik heel bewust willen doen. Anders krijg je onverwacht hoge rekeningen.

@ErikVers Gebruik jij wel de COP=1 Heater om de boel snel op te warmen bij vorst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
Dre schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Het gaat om 6 installaties 5 kW Panasonic. Sommige woningen met op alle verdiepingen vloerverwarming en sommige met alleen radiatoren, of een combinatie. Geen elektrisch element nodig om de boel warm te krijgen. We hebben ook niet voor niets een dure warmtepomp met COP >1 gekocht :+

Mijn ervaring is dat element alleen gebruikt wordt bij ontdooien. De 5J heb ik als volgt ingesteld:

[Afbeelding]
Waarom zet je de heater niet gewoon uit in het normale instellingenmenu? Dan schakelt hij nog steeds in tijdens defrosts. Stuk efficiënter dan al de settings wijzigen in je screenshot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:
Persoonlijk zou ik niet willen dat warmtepomp ongemerkt met COP=1 gaat verwarmen. Zoiets zou ik heel bewust willen doen. Anders krijg je onverwacht hoge rekeningen.

@ErikVers Gebruik jij wel de COP=1 Heater om de boel snel op te warmen bij vorst?
Hij doet voor mij niet veel meer ongemerkt, en het element zorgt gelukkig niet voor hoge rekeningen.

Nb
door dit zo op te schrijven kun je mensen wellicht banger maken dan nodig is. Die dan weer van alles gaan uitzetten. Het is een backup of booster heater en zo wordt hij ook toegepast 👍✅

Bij defrost gebruikt mijn pana wel de backup inderdaad. Dit omdat ik met testen vond dat tijdens echte defrost omstandigheden hij in verhouding veel te veel tijd daar aan kwijt was als ik hem uitzette. Nu heb ik 190+ m2 woning met een 5H dus in een kleinere woning kan dit beter uitpakken.

Het zou niet mijn advies zijn om uit te zetten via t verborgen menu, panasonic waarschuwt hier ook voor. Je vorstbeveiliging onder de -5 functioneert dan ook niet volgens de normale parameters (zie manual) en uiteraard heb je dan geen ondersteuning als hij target niet haalt. Dat laatste heb ik hem nog nooit voor ingezet. Ik heb in t gewone consumenten menu hem wel uit staan. Dan doet hij dus niks mocht target niet worden gehaald. De 96 uur in een 4 jaar (of 5??) is puur voor vorstbeveiliging en defrosts. Omgerekend de kosten van één broodje gezond bij lunchroom per jaar.

In de winters die wij nu kennen allemaal niet zo spannend maar je weet wat ze zeggen bij beleggingen hé?

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2024 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

[Afbeelding]
:-) met deze setting is de kans klein dat je ooit hem inderdaad voor mee verwarmen zal inzetten. Prima toch?

Let wel, bij -<5 en water die onder de 20gr blijft voor >4 minuten dan komt element er ook in en gaat pas bij 28gr water weer uit. De kans is groot dat het eerder buiten weer warmer dan -5 is dan dat je water van de vloer op 28gr is gekomen. Zie service manual. Dat is zo een situatie dat element bij echte vorst er wat langer kan inkomen als je afgifte sterk is afgekoeld (vakantie ed) maar dan heb je geen compressor verbruik. Toch zou ik echt niet weten waarom iemand op één alamat wat kabel en een eventuele werkschakelaar zou willen besparen met alle potentiële gevaren die erachter schuilen van dien.

Wat als een volgende bewoner standje sauna prefereert en die settings van de heater voor meeverwarmen ook daarop aanpast? Dan wordt niet alleen je water maar ook de stroomkabels wel warm hoor 🙈

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Het is alleen nogal vervelend als we opeens een hele koude nacht krijgen, de backup heater toch nodig is en net op dat moment je b16 groep er uit klapt omdat je te beroerd was een extra kabeltje te trekken... Als dat om 3u snachts gebeurt met -10 kan je als je wakker word opzoek naar een andere warmtepomp;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 20:57
De mijne staat op een houten balkon tegen de erfgrens aan. De buren horen hem nét zeggen ze toen ik er actief naar vroeg. Met name de defrosts.
Ik zou als ik jou was gewoon eens gaan luisteren. En eventueel kan je er altijd nog een kast omheen timmeren (en het wat mindere rendement voor lief nemen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbdA0yU8U6QAcSG7AQAVm-AdoME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8syGPPRarpKWvTuj3QO7eriM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door wheli op 27-10-2024 21:33 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

:-) met deze setting is de kans klein dat je ooit hem inderdaad voor mee verwarmen zal inzetten. Prima toch?

Let wel, bij -<5 en water die onder de 20gr blijft voor >4 minuten dan komt element er ook in en gaat pas bij 28gr water weer uit. De kans is groot dat het eerder buiten weer warmer dan -5 is dan dat je water van de vloer op 28gr is gekomen. Zie service manual. Dat is zo een situatie dat element bij echte vorst er wat langer kan inkomen als je afgifte sterk is afgekoeld (vakantie ed) maar dan heb je geen compressor verbruik. Toch zou ik echt niet weten waarom iemand op één alamat wat kabel en een eventuele werkschakelaar zou willen besparen met alle potentiële gevaren die erachter schuilen van dien.

Wat als een volgende bewoner standje sauna prefereert en die settings van de heater voor meeverwarmen ook daarop aanpast? Dan wordt niet alleen je water maar ook de stroomkabels wel warm hoor 🙈
De stroomkabel is correct beveiligd hoor conform de NEN1010. Volgens NEN1010 mag je bij installatiemethode D2 en 20°C grondtemperatuur er zelfs 35A door de 2,5mm2 XLPE kabel. Stukje in de meterkast zou installatiemethode B2 zijn met 30A. Notabene bij 30°C omgeving, wat ik in de winter niet haal :+ Dus met correctiefactoren kom je nog wel hoger uit. 16A of 20A is dus prima beveiliging.

Als de volgende bewoner lekker 8 kWth wilt hebben of zelfs de compressor gaat opvoeren naar 10* kW moet hij lekker zelf weten.

*=de Panasonic 5F kon je opvoeren naar 10 kWth :+
Makrolon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:29:
Het is alleen nogal vervelend als we opeens een hele koude nacht krijgen, de backup heater toch nodig is en net op dat moment je b16 groep er uit klapt omdat je te beroerd was een extra kabeltje te trekken... Als dat om 3u snachts gebeurt met -10 kan je als je wakker word opzoek naar een andere warmtepomp;)
Het element gaat bij mij niet aan. 5 kW is echt zat voor mijn rijtjeswoning op radiatoren en is een stukje kleiner dan die 190m2+ van ErikVers.
Ik maak me niet zo druk. Al 7 jaar niet. Het enige wat vervelend zou zijn is dat de hele buurt het elektrische element tegelijk aanzet en dat daardoor de zekering bij de netbeheerder eruit knalt, dan heb ik geen spanning meer en geen vorstbeveiliging. Ook een risico wat ik aanvaard heb door geen glycol te nemen. Living on the edge volgens sommige, ik vind het een weloverwogen keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 27-10-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zie graag jullie horror grafieken tegemoet waarbij je 5 kW warmtepomp ook 5 kW uit je groepenkast trekt ;) En 5 kW kan toch wel een tijdje op een B20 automaat. Ik zou oprecht knap vinden als iemand een B16 automaat uit kan krijgen met een 5F / 5H / 5 J. Die automaten warmen echt heel traag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc.u
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 11:05
Beste allen,

Na lang mee lezen, hier een daar een vraagje te hebben gesteld wil ik één deze dagen de WH-MDC07J3E5 bij ImmoTec gaan bestellen. Wat is slim en handig om gelijk mee te bestellen? Warmtepomp word aangesloten op +- 140m2 vloerverwarming geen radiatoren. Er is nog veel flexibiliteit omdat alles nu nog word verbouwt.

Wat betreft aansluiten van de leidingen wat raden jullie aan? Zelf dacht ik alles 32mm met persaansluitingen, maakt een bepaald type merk nog veel uit of is het allemaal voorkeur?

Hoor graag jullie suggesties en tips /tricks!

Groet Marc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
Marc.u schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:55:
Beste allen,

Na lang mee lezen, hier een daar een vraagje te hebben gesteld wil ik één deze dagen de WH-MDC07J3E5 bij ImmoTec gaan bestellen. Wat is slim en handig om gelijk mee te bestellen? Warmtepomp word aangesloten op +- 140m2 vloerverwarming geen radiatoren. Er is nog veel flexibiliteit omdat alles nu nog word verbouwt.

Wat betreft aansluiten van de leidingen wat raden jullie aan? Zelf dacht ik alles 32mm met persaansluitingen, maakt een bepaald type merk nog veel uit of is het allemaal voorkeur?

Hoor graag jullie suggesties en tips /tricks!

Groet Marc
Ik zal alvast een voorzet doen.
Het meeste is in de ts en topic zelf te vinden ik zou je aanraden dat ook vooral door te nemen en zeker de service manual van het type wat je gaat bestellen 👍

-kijk voor je fittingen ed bij www.heima24.de
-pomp loze vvw verdeler
-caleffi dirtmag magneetfilter
-werk zo snel mogelijk naar 1” en eerste stuk aan de warmtepomp met flex of uittrekbaar ribbel slang
-denk aan wat afsluiters en voor 7kW is 26x3mm voldoende bij normale afstanden.
-probeer niet te veel knietjes ed te monteren en bij 26mm kun je ook de demontabele fittingen bij heima gebruiken, dat werkt heel makkelijk.
-op de pomp draai ik altijd gelijk verloop van 1 1/4” naar 1” en daar kort stukje rvs uittrekbaar ribbelslang op. Dat is vorm vast en goed in vorm te brengen (30-50cm) daarna verder met MLB.

Bovenstaande bevalt mij goed maar er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:13

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Wat is de hardheid van het ontharde water?

Sowieso, je systeem is tientallen tot honderden liters, die paar liter (als het al zoveel is) om de 2 filters te spoelen gaat de waterkwaliteit niet significant beïnvloeden.
Het gaat mij er niet om of een paar liter onthard water nu de waterkwaliteit significant veranderd.
In de Aquarea handleiding wordt waterkwaliteit genoemd en ik kan als leek hier niet uit opmaken wat dat inhoudt.

Mijn bestaande installatie, met metalen leidingen, wil ik na werkzaamheden doorspoelen om zoveel mogelijk vuil eruit te krijgen.
Vandaar mijn vraag of het vullen van de installatie met zacht water nu verstandig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zal alvast een voorzet doen.
Het meeste is in de ts en topic zelf te vinden ik zou je aanraden dat ook vooral door te nemen en zeker de service manual van het type wat je gaat bestellen 👍

-kijk voor je fittingen ed bij www.heima24.de
-pomp loze vvw verdeler
-caleffi dirtmag magneetfilter
-werk zo snel mogelijk naar 1” en eerste stuk aan de warmtepomp met flex of uittrekbaar ribbel slang
-denk aan wat afsluiters en voor 7kW is 26x3mm voldoende bij normale afstanden.
-probeer niet te veel knietjes ed te monteren en bij 26mm kun je ook de demontabele fittingen bij heima gebruiken, dat werkt heel makkelijk.
-op de pomp draai ik altijd gelijk verloop van 1 1/4” naar 1” en daar kort stukje rvs uittrekbaar ribbelslang op. Dat is vorm vast en goed in vorm te brengen (30-50cm) daarna verder met MLB.

Bovenstaande bevalt mij goed maar er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik ben niet zo kapot van die caleffi, laatst bij een klant een andere geplaatst, van spirotech. echt een veel grotere magneet, heb het gevoel dat die veel meer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:36
@Makrolon @ErikVers
Wat is de meerwaarde van een extra magneetfilter ? In de J zit toch standaard een magneet filter ? Als die redelijk schoon blijft begrijp ik de meerwaarde niet van een extra apparaat.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
ercolano schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:05:
@Makrolon @ErikVers
Wat is de meerwaarde van een extra magneetfilter ? In de J zit toch standaard een magneet filter ? Als die redelijk schoon blijft begrijp ik de meerwaarde niet van een extra apparaat.
Ik reken mij niet tot de experts maar heb deze ervaring uit de praktijk.
In de J zit een magneetfiltertje in vergelijking met de magneet van bijv een Caleffi.
Deze vangt het meeste metaal af en dat komt niet in de J.

Als je weinig tot geen vuil aantreft dan lijkt een magneetfilter een beetje overbodig. Als ik het goed heb had de H-serie dit filter niet.

Maar de experts mogen hun mening uiteraard ook geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
gerard053 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Ik reken mij niet tot de experts maar heb deze ervaring uit de praktijk.
In de J zit een magneetfiltertje in vergelijking met de magneet van bijv een Caleffi.
Deze vangt het meeste metaal af en dat komt niet in de J.

Als je weinig tot geen vuil aantreft dan lijkt een magneetfilter een beetje overbodig. Als ik het goed heb had de H-serie dit filter niet.

Maar de experts mogen hun mening uiteraard ook geven ;)
Ik zou zou bij een j een los filter plaatsen gewoon omdat het kan en de standaard niet echt van onder de indruk ben. Je hebt gelijk het is dubbelop dus heb je een vrijwel kunststof systeem kun je hem overwegen weg te laten.

Voor de L is die in de unit zit een prima ding en zie ik niet echt reden om extra te plaatsen.

Ik heb ook wel eens met een J inclusief extra filter al na een jaar een magnetiet vastloper gehad. En dat kwam gewoon door de vervuiling in het systeem dus het maakt nogal uit hoe hard die moet gaan werken. Mooiste is vooral als je niet te vaak hoeft te vullen want dat is zuurstof rijk water en geeft extra kans op vervuiling icm ouder afgifte.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 28-10-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
N.a.v. bovenstaande bericht de berekening gemaakt met de tool van de overheid, zoals ik hem nu heb ingevuld lijkt hij te voldoen, maar ik twijfel even of ik alles juist heb ingevuld. Alleen een nachtstand kan ik van dit type niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZpQf96J97KyKmrBHeytm58a9FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyhLS5hWdYgEZ6qTYxOXgoix.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHBy9Cbq8t-L6TiUYP8oNPwFfgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDgIAa9vPyQvymE6quP3X5cU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/797PCT5cLfw5rPQlwY5iii4RIjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jw1fW4FzGPWf9BnTemrz580P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:13
@Le_Mmort ik zou je vraag hier stellen: Het grote geluidseisen airco en wp topic :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Le_Mmort schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

N.a.v. bovenstaande bericht de berekening gemaakt met de tool van de overheid, zoals ik hem nu heb ingevuld lijkt hij te voldoen, maar ik twijfel even of ik alles juist heb ingevuld. Alleen een nachtstand kan ik van dit type niet vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed dat je dit in juiste topic geplaatst hebt opnieuw en zie dat je daar al waardevolle feedback krijgt.

Voor de meelezers de 68db klopt niet en moet 62db (a) zijn en 56db (a) icm quit mode voor een 7J

Ik snap wel dat je met de 68db aan het rekenen ging omdat die waarde ook op een specblad staat maar dat is dus niet de juiste waarde om mee te rekenen.

Zie verdere info hier;
Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 29-10-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
ErikVers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Goed dat je dit in juiste topic geplaatst hebt opnieuw en zie dat je daar al waardevolle feedback krijgt.

Voor de meelezers de 68db klopt niet en moet 62db (a) zijn en 56db (a) icm quit mode voor een 7J

Ik snap wel dat je met de 68db aan het rekenen ging omdat die waarde ook op een specblad staat maar dat is dus niet de juiste waarde om mee te rekenen.

Zie verdere info hier;
Het grote geluidseisen airco en wp topic
Dank voor je bericht, weet je waar ik die 62db kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Waar zit de magneet filter in de pana wp precies? Heb de zij klepjes los gehad maar weet niet goed waar ik moet zoeken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
djpeterl1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:15:
Waar zit de magneet filter in de pana wp precies? Heb de zij klepjes los gehad maar weet niet goed waar ik moet zoeken
In de handleiding zoeken is een goede eerste stap.

Pagina: 1 ... 20 ... 39 Laatste