ErikVers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:19:
[...]
:-) met deze setting is de kans klein dat je ooit hem inderdaad voor mee verwarmen zal inzetten. Prima toch?
Let wel, bij -<5 en water die onder de 20gr blijft voor >4 minuten dan komt element er ook in en gaat pas bij 28gr water weer uit. De kans is groot dat het eerder buiten weer warmer dan -5 is dan dat je water van de vloer op 28gr is gekomen. Zie service manual. Dat is zo een situatie dat element bij echte vorst er wat langer kan inkomen als je afgifte sterk is afgekoeld (vakantie ed) maar dan heb je geen compressor verbruik. Toch zou ik echt niet weten waarom iemand op één alamat wat kabel en een eventuele werkschakelaar zou willen besparen met alle potentiële gevaren die erachter schuilen van dien.
Wat als een volgende bewoner standje sauna prefereert en die settings van de heater voor meeverwarmen ook daarop aanpast? Dan wordt niet alleen je water maar ook de stroomkabels wel warm hoor 🙈
De stroomkabel is correct beveiligd hoor conform de NEN1010. Volgens NEN1010 mag je bij installatiemethode D2 en 20°C grondtemperatuur er zelfs 35A door de 2,5mm
2 XLPE kabel. Stukje in de meterkast zou installatiemethode B2 zijn met 30A. Notabene bij 30°C omgeving, wat ik in de winter niet haal

Dus met correctiefactoren kom je nog wel hoger uit. 16A of 20A is dus prima beveiliging.
Als de volgende bewoner lekker 8 kWth wilt hebben of zelfs de compressor gaat opvoeren naar 10* kW moet hij lekker zelf weten.
*=de Panasonic 5F kon je opvoeren naar 10 kWth

Makrolon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:29:
Het is alleen nogal vervelend als we opeens een hele koude nacht krijgen, de backup heater toch nodig is en net op dat moment je b16 groep er uit klapt omdat je te beroerd was een extra kabeltje te trekken... Als dat om 3u snachts gebeurt met -10 kan je als je wakker word opzoek naar een andere warmtepomp;)
Het element gaat bij mij niet aan. 5 kW is echt zat voor mijn rijtjeswoning op radiatoren en is een stukje kleiner dan die 190m2+ van ErikVers.
Ik maak me niet zo druk. Al 7 jaar niet. Het enige wat vervelend zou zijn is dat de hele buurt het elektrische element tegelijk aanzet en dat daardoor de zekering bij de netbeheerder eruit knalt, dan heb ik geen spanning meer en geen vorstbeveiliging. Ook een risico wat ik aanvaard heb door geen glycol te nemen. Living on the edge volgens sommige, ik vind het een weloverwogen keuze.
[
Voor 7% gewijzigd door
Dre op 27-10-2024 21:55
]