pabfinder, maar de community is niet echt groot of actief hier.Kerngezond schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 02:33:
Zijn er trouwens een beetje goeie websites of apps die een overzicht bieden van wat er in de PAB-muur te vinden is? Ik heb gehoord dat ze er zijn maar ik kan ze maar niet vinden.
BrickAssist lijkt iets beter te worden bijgewerkt.Kerngezond schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 02:33:
Zijn er trouwens een beetje goeie websites of apps die een overzicht bieden van wat er in de PAB-muur te vinden is? Ik heb gehoord dat ze er zijn maar ik kan ze maar niet vinden.
Ik heb nog niet persoonlijk irl gecontroleerd of het klopt, maar in ieder geval bijna allemaal in april bijgewerkt:
scintillating
"Blokkenpiloot"sheane schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:20:
[Afbeelding]
Vandaag toevallig dagje in Nijmegen geweest. En kwamen deze tegen! Eén Friends set rijker voor de oudste, maar was vooral boeiend om ook de CaDa en andere merken als dozen in het echt te zien. Toch heeft het me niet over gehaald om eens wat anders te proberen (ondanks dat er een RX7 en MX5 waren in ongeveer Speed Champion formaat). Verder had de winkel wat 2e hands sets en een beperkt losse steentjes stukje. Ook waren er minifigs die je los kon kopen en vooral véél Lego merchandising: denk aan pennen, boeken, minifig lampjes sleutelhangers, knuffels, etc. Kortom best leuk om es langs te gaan als je er toch bent. Prijzen waren niet bijzonder scherp van de sets die ik kan onthouden, maar het aanbod is wel lekker gevarieerd.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Pazo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:32:
Nog eventjes aan het prutsen geweest met verlichting. Ik heb nu ook de lampen in de grille knipperend gemaakt. Moet er alleen nog even oranje steentjes / glaasjes voorzetten (is nu nog wit) maar die heb ik niet liggen.
[Afbeelding]
Vanuit China zijn nog micro zwaailampen onderweg, dan kan ik die en die in de grille koppelen. Ik heb er vier besteld, dus wellicht ook nog 2 achterop de dieplader.
Leuk, maar 35 km kwalificeert in geen enkel geval als orbit.QuattroNL schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:08:
Set 11379, project Hail Mary is letterlijk 'in orbit' gegaan en is daarmee in het Guinness Book of Records gekomen als Legoset die het verst van de aarde is geweest (35km)![]()
Leuk om te zien!
Orbit heeft dan ook niks met hoogte te maken, maar met snelheidKerngezond schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:02:
[...]
Leuk, maar 35 km kwalificeert in geen enkel geval als orbit.
Bla bla bla...
Oh, gaan we zo beginnen.Elfjes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:32:
[...]
Orbit heeft dan ook niks met hoogte te maken, maar met snelheid
Nou, ten eerste heb je in de enge zin gelijk, maar succes met het behalen van orbitale snelheid op 35 km hoogte met de daar nog aanwezige luchtweerstand.
Ten tweede is duidelijk vermeld dat deze Lego-set met een ballon omhoog is gelaten. Ik betwijfel dat een luchtballon orbitale snelheid haalt.
Nu jij weer.
Dank voor de berichten, maar helaas kan ik ivm slecht nieuws van een familielid nu niet naar Denemarken.PurpleBlue schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:37:
Hier even bijna stil wat Lego betreft, en druk met andere zaken.
Echter gaan wij komende weekend weer naar Denemarken, en willen wij ook weer een bezoek brengen aan Billund.
Gezien er er bij The LEGO House de exclusives te koop zijn, wil ik de kans aan mede tweakers bieden om een set mee te nemen indien er belang bij is.
Ze zijn ook vaak wel via Marktplaats of andere bronnen te verkrijgen, maar daar betaal je er vaak een flinke toeslag op.
Dus dit is even een interesse peiling of er überhaupt interesse/belang bij is.
De set(s) kan/kunnen afgehaald worden(omgeving Apeldoorn), of ik kan ze (netjes)versturen tegen verzendkosten.
Laat maar even weten
Mochten wij alsnog gaan, laat ik het weten.
Ondanks dat kan ik hopelijk wel wat moois van de kleedjesmarkt op Koningsdag scoren
Nou, dat viel me wel wat tegen.QuattroNL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:32:
Wij gaan morgen naar (o.a.) de Legostore in Rotjeknor.
Hebben ze daar nog leuke aanbiedingen oid?
Is de pab-muur daar nog een beetje interessant?
De winkel was niet heel groot en de pab-wall had ook niet veel bijzondere parts.
Leuk om wat nieuwe sets irl te zien maar meer ook niet.
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Die winkel is perfect om te kijken wat je wil, om daarna 100 meter verderop naar de Intertoys te gaan en het te kopen voor aanzienlijk minder.QuattroNL schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:09:
[...]
Nou, dat viel me wel wat tegen.
De winkel was niet heel groot en de pab-wall had ook niet veel bijzondere parts.
Leuk om wat nieuwe sets irl te zien maar meer ook niet.
LEGO stores hebben vaak nog wel leuke "speurtocht" voor kinderen met als beloning een minifig. Dus we gaan altijd langs bij de LEGO stores (kom met enige regelmaat in Den Haag, Leidschendam, Utrecht of Rotterdam) maar ik koop er niet heel vaak.. Soms voor het gemak, soms voor de GWP of soms omdat het een exclusive is.
Hier in Kopenhagen wel geslaagd bij de wall.
Het is wat geschud dus heel netjes ziet het er niet meer uit.
:strip_exif()/f/image/ZAHMQ2lnMZCm6YmKJRFihFon.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel masonry bricks in kleuren die ik goed kon gebruiken. 1x5 tan plates, bricks in reddish orange, wat plantjes (ook veel 2682 in dark green, die staan niet op de foto).
Dit was trouwens wel behoorlijk donkergrijs gebied in hoe vol het doosje is.
Het is wat geschud dus heel netjes ziet het er niet meer uit.
:strip_exif()/f/image/ZAHMQ2lnMZCm6YmKJRFihFon.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel masonry bricks in kleuren die ik goed kon gebruiken. 1x5 tan plates, bricks in reddish orange, wat plantjes (ook veel 2682 in dark green, die staan niet op de foto).
Dit was trouwens wel behoorlijk donkergrijs gebied in hoe vol het doosje is.
Hallo mensen. Even een vraag.
Ik moet i.v.m. omstandigheden afstand doen van heel wat mooie Star Wars sets. Wat raden jullie aan om te doen? Ik heb zelf de neiging om inkopers te benaderen.
Ik moet i.v.m. omstandigheden afstand doen van heel wat mooie Star Wars sets. Wat raden jullie aan om te doen? Ik heb zelf de neiging om inkopers te benaderen.
Misschien hier eens op het forum plaatsen in Vraag en Aanbod overig?Mosin schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:12:
[ Voor 8% gewijzigd door jaspermeul op 26-04-2026 19:23 ]
Komen we in de buurt van een Lego winkel gaan we vaak wel even op visite; afhankelijk van drukte.iketot schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:08:
[...]
Die winkel is perfect om te kijken wat je wil, om daarna 100 meter verderop naar de Intertoys te gaan en het te kopen voor aanzienlijk minder.![]()
LEGO stores hebben vaak nog wel leuke "speurtocht" voor kinderen met als beloning een minifig. Dus we gaan altijd langs bij de LEGO stores (kom met enige regelmaat in Den Haag, Leidschendam, Utrecht of Rotterdam) maar ik koop er niet heel vaak.. Soms voor het gemak, soms voor de GWP of soms omdat het een exclusive is.
Tegenwoordig gaan we liever naar een onafhankelijke Lego retailer/reseller; vaak meer aanbod, soms nog wat “verrassingen” of oudere sets of mocs te krijgen. Voor de prijs is internet 9 van de 10 keer goedkoper; maar steun liever een lokale retailer dan bij het grote Lego, Amazon of bol.com
Heb hier de mannen zo op de plank staan:AppieNL schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:25:
De stickers zijn inmiddels binnengekomen, dus ik kon weer verder met Soundwave. Inmiddels gebouwd en even wat foto's gemaakt met de rest:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vwLH550EqJeSIX20V0FuIq4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Gameboy is wel Lego, geen robot
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oakland Bay Bridge, naar The Big Bang Theory: https://www.reddit.com/r/lego/s/4QDFw8JxTaZeehond schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:33:
[Afbeelding] Wat zou die brug toch voor een bijzonder stukje architectuur zijn dat bijna iedere inwoner er een schilderijtje van heeft hangen?
Maar inmiddels hangt ie idd her en der aan de muur in diverse sets
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
https://www.flickr.com/ph...506759362/in/photostream/PurpleBlue schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:08:
Zojuist een bakje lego gescoord op een Koningsnacht kleedjesmarkt.
Daar zat een figuurtje bij van "LEGO Fanwelt 2016".
Ik kan hem echter niet vinden.
Iemand hier een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Give away kennelijk. Zit alleen het verkeerde koppie op
Ik zou contact opnemen met BSL Bricks uit Hardinxveld Giessendam. Zij kopen altijd en overal partijen LEGO op en verkopen ze zelf ook weer door. Jij krijgt zelf uiteraard wel minder ipv zelf alles (los) te verkopen. Ik ken ze in ieder geval als nette lui.Mosin schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:12:
Er zullen vast nog meer van dit soort lego winkels/opkopers zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Waarschijnlijk net zoals op Lego World waar je zelf een poppetje kan samenstellen uit 3-5 verschillende beentjes, hoofdjes en haar, maar allemaal met alleen 1 zo'n specifiek evenement torso.The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:14:
[...]
https://www.flickr.com/ph...506759362/in/photostream/
Give away kennelijk. Zit alleen het verkeerde koppie op
Het ligt aan de staat en compleetheid (boekje doos etc) maar ik zou de grotere sets los op mp zetten en de kleinere sets gecombineerd. Hangt ook af hoe snel je er vanaf wil natuurlijk maar opkopers geven, m.i., er te weinig voor.Mosin schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:12:
Plaats hier in de v & a anders iets wellicht zijn hier mensen die interesse hebben.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Maar hij hoort natuurlijk hier:The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:23:
[...]
Oakland Bay Bridge, naar The Big Bang Theory: https://www.reddit.com/r/lego/s/4QDFw8JxTa
Maar inmiddels hangt ie idd her en der aan de muur in diverse sets
jaspermeul schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:22:
[...]
Misschien hier eens op het forum plaatsen in Vraag en Aanbod overig?
Sabbas-nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:43:
[...]
Ik zou contact opnemen met BSL Bricks uit Hardinxveld Giessendam. Zij kopen altijd en overal partijen LEGO op en verkopen ze zelf ook weer door. Jij krijgt zelf uiteraard wel minder ipv zelf alles (los) te verkopen. Ik ken ze in ieder geval als nette lui.
Er zullen vast nog meer van dit soort lego winkels/opkopers zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Thanks voor de tips en toelichtingen!gielie schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:17:
[...]
Het ligt aan de staat en compleetheid (boekje doos etc) maar ik zou de grotere sets los op mp zetten en de kleinere sets gecombineerd. Hangt ook af hoe snel je er vanaf wil natuurlijk maar opkopers geven, m.i., er te weinig voor.
Plaats hier in de v & a anders iets wellicht zijn hier mensen die interesse hebben.
Vandaag is aangekondigd welke sets van de tweede LEGO Ideas ronde van 2025 worden ontwikkeld tot een set (uitgebreide nieuwsberichten op Brickset en de blog van Ideas):
Edward Scissorhands

National Lampoons Christmas Vacation - Griswold House

En… mooi op Koningsdag aangekondigd: Amsterdam Canal Houses

Dit zijn de afbeeldingen zoals ze bij Ideas zijn ingezonden, dus de uiteindelijke sets komen er waarschijnlijk anders uit te zien.
Edward Scissorhands

Dit zijn de afbeeldingen zoals ze bij Ideas zijn ingezonden, dus de uiteindelijke sets komen er waarschijnlijk anders uit te zien.
[ Voor 12% gewijzigd door Tc99m op 27-04-2026 15:17 ]
scintillating
Verder stond er ook nog een set in de ‘parking lot’, The Old Man and the Sea die nu tot een set wordt ontwikkeld:

Lunch Atop a Skyskraper is in de parking lot gezet; Golden Girls en Camping Trip zijn er uitgehaald (helaas, was persoonlijk wel enthousiast over een mogelijke Golden Girls set).

Lunch Atop a Skyskraper is in de parking lot gezet; Golden Girls en Camping Trip zijn er uitgehaald (helaas, was persoonlijk wel enthousiast over een mogelijke Golden Girls set).
[ Voor 7% gewijzigd door Tc99m op 27-04-2026 15:16 ]
scintillating
Ik zal 'm niet kopen, maar vind 't wel een leuk concept zo: 

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit
Ik heb dubbele gevoelens over die Amsterdamse grachtenpanden. Enerzijds is het idee echt prachtig, maar anderzijds is het misschien maar goed dat de uiteindelijke sets nog aangepast worden want ze zien er wel een beetje kaal uit. Daar mag echt nog wel wat meer detail en kleur bij.Tc99m schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:07:
Vandaag is aangekondigd welke sets van de tweede LEGO Ideas ronde van 2025 worden ontwikkeld tot een set (uitgebreide nieuwsberichten op Brickset en de blog van Ideas):
Edward Scissorhands
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
*E: zie volgende bericht, ik haalde BDP en Ideas door elkaar.Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 01:47:
[...]
Ik heb dubbele gevoelens over die Amsterdamse grachtenpanden. Enerzijds is het idee echt prachtig, maar anderzijds is het misschien maar goed dat de uiteindelijke sets nog aangepast worden want ze zien er wel een beetje kaal uit. Daar mag echt nog wel wat meer detail en kleur bij.
Verwacht daar niet te veel van. De Venetiaanse huisjes waren grotendeels leeg en was beperkt qua kleuren en details. Ik heb daar veel aan verbouwd om het met in lijn te brengen met de reguliere modulars en het hele kanaal gepimpt met doorzichtige blauwe tiles.
[ Voor 5% gewijzigd door HelloIamAldo op 28-04-2026 09:00 ]
Ik zie het verband niet helemaal. De Venetiaanse huisjes waren van het BDP terwijl die grachtenpanden van LEGO Ideas zijn. Ik heb begrepen dat laatst genoemde altijd veel intensiever gecureerd worden door LEGO.HelloIamAldo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:08:
[...]
Verwacht daar niet te veel van. De Venetiaanse huisjes waren grotendeels leeg en was beperkt qua kleuren en details. Ik heb daar veel aan verbouwd om het met in lijn te brengen met de reguliere modulars en het hele kanaal gepimpt met doorzichtige blauwe tiles.
Als het een set wordt zullen die huisjes vast heel kleurrijk zijn... van binnen
Is voor een stad als Amsterdam natuurlijk wel mooi promotiemateriaal. Zoals de sky line/post card setjes dat zijn voor andere bekende wereldsteden.
Is voor een stad als Amsterdam natuurlijk wel mooi promotiemateriaal. Zoals de sky line/post card setjes dat zijn voor andere bekende wereldsteden.
Ah, ik haal de Lego programma's door elkaar! Dat stemt hoopvoller.Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:13:
[...]
Ik zie het verband niet helemaal. De Venetiaanse huisjes waren van het BDP terwijl die grachtenpanden van LEGO Ideas zijn. Ik heb begrepen dat laatst genoemde altijd veel intensiever gecureerd worden door LEGO.
WatCLB schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:01:
Ik zal 'm niet kopen, maar vind 't wel een leuk concept zo: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een
Stickers
Allereerst, dat is vervelend te horen voor je natuurlijk.Mosin schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:12:
StarWars doet het in de regel goed in de verkoop.
Doe je dat via een inkoper dan zul je, mijn verwachting, het snelste een collectie in zijn geheel kunnen verkoper. Reken dan echter niet op "de hoofdprijs".
Een hogere totaal-opbrengst zou met marktplaats wel moeten lukken maar daar staat (een hoop) moeite doen tegenover en daar heeft echt niet iedereen zin in, al helemaal niet met een vervelende aanleiding tot verkoop.
Met ook wat langere adem zou je het ook hier in Vraag & Aanbod overig kunnen proberen.
Daar wordt vaker Lego verkocht en je hebt de mogelijkheid om een klein beetje de doopceel te lichten van een eventuele gegadigde door zijn berichten en/of V&A recensies te beoordelen.
Ik koop wel eens Lego via Tweakers en eerder ook PS4 spelletjes, prima en leuke ervaringen mee gehad zo met mede-tweakers.
Maar wees gewaarschuwd, ook hier zitten scammers tussen: How to - Help! Ik ben opgelicht!!
Mijn advies......zet de set hier in V&A te koop maar benader ook zeker wat inkopers, allicht krijg je een voor jouw prima prijs te horen gezien de omstandigheden.
Gisteren kwam ik deze blast from the past tegen op de vrijmarkt. Ik kon het toch niet laten om 'm te openen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iEoRCbowZFDEwyUPM3pxdmrn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EL7s06eMfo7f89DcKx1PMKgZ.jpg?f=user_large)
Nu moet ik alleen mijn oude Slizers nog even terugvinden om te kijken wat ik dubbel heb.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iEoRCbowZFDEwyUPM3pxdmrn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EL7s06eMfo7f89DcKx1PMKgZ.jpg?f=user_large)
Nu moet ik alleen mijn oude Slizers nog even terugvinden om te kijken wat ik dubbel heb.
Tja, die gepimpte echte auto's zijn soms net rijdende stickeralbums. Wat dat betreft komen stickers hier wel goed tot hun recht. Dit terwijl ik stickers normaal gesproken verschrikkelijk vind in Legosets.
Wat leuk! Ik heb ze ook nog allemaal gespaard (alleen de eerste serie), ik heb daar ooit veel mee gespeeldErikT738 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:21:
Gisteren kwam ik deze blast from the past tegen op de vrijmarkt. Ik kon het toch niet laten om 'm te openen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Dat was ook een beetje mijn gedachte. Er hoort er minimaal eentje te zijn met rode lampjes. En een hostel. En het Hells Angels HQ. En die kademuur hoort ook hoger te zijn, er moet een woonboot in en dat ding moet ook half verzopen zijn. En last but not least een japanner met fototoestel op een waterfiets die bijna overvaren wordt door een rondvaartboot.Holzschuh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:09:
Als het een set wordt zullen die huisjes vast heel kleurrijk zijn... van binnen![]()
Al met al: mooi gemaakt, niet echt realistisch
Mijn ouders vonden het in die tijd belachelijk en te duur, maar na een brand in de lokale Bart Smit heb ik in de daaropvolgende uitverkoop toch wat Slizer disks en Bionicle maskers kunnen scoren.Jakkus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:14:
[...]
Wat leuk! Ik heb ze ook nog allemaal gespaard (alleen de eerste serie), ik heb daar ooit veel mee gespeeld
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/rKVHNvA97uSHC5rdSzcjA0Z9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X3MXSovJxxAjWAOR9RDrRgo9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wAPRrHD4nICMoRgjEYHUEPB5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xiJqKQa0S2LQjD6dhGh3OvNH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jbks3rjj2EyUL1wBd9pj3UwE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F1DNDoWMRWT62EVbv8kfg060.jpg?f=fotoalbum_large)