• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46
Finraziel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:38:
[...]

Je bent voor mijn gevoel wel een heleboel vermoedens/geruchten als feiten rond aan het strooien momenteel hoor...

Lijkt me logisch dat het even duurt voordat je echt ziet of ze toch vooral games ook naar PS5 blijven brengen of echt meer exclusives maken. Nu alles wat al aangekondigd was terugtrekken is niet handig. Dat ze het voor Gears doen is nog te begrijpen want is iconisch voor Xbox.

Verder is het ook nog helemaal niet zeker wat de Helix precies wel en niet zal kunnen draaien. Dat hij je Xbox games zal kunnen draaien is wel heel waarschijnlijk, maar niet 100% zeker. Een Xbox Ally X kan dat ook niet, dus wie weet. Dat Helix games uit andere stores zal kunnen spelen is ook helemaal niet bevestigd, het zou me niks verbazen als dat achter de schermen een plan is waar Asha zwaar haar twijfels bij heeft en misschien een streep door zet.

Dat Helix de laatste console vanuit MS wordt is ook maar afwachten. Ja zou goed kunnen hoor, maar ik denk dat MS dat zelf nog niet eens weet.
Feitelijk heb je natuurlijk gelijk, er is nog niets bevestigd. Maar het vergt mijn inziens weinig verbeelding om vast stellen wat in ieder geval niet gaat gebeuren en wat dan nog wel de mogelijkheden zijn.

Xbox gaat - wat mij betreft - echt niet meer met een nieuwe directe tegenhanger komen van de Playstation. Veel te kostbaar, omdat daarvoor te weinig Xbox consoles en games verkocht worden. Xbox heeft die strijd echt verloren. Overigens doodzonde, want ik vind de XSX een pareltje. Compact, krachtig en héél stil.

Enkel overgaan op een game streaming service gaan ze ook niet doen. Dat zou véél te vroeg zijn. Ooit gaat het daar vast naar toe, zie de kwaliteit van GeForce Now.

Dan past het hele PC-hybride verhaal daar heel mooi in. Hoe is mij zelf nog onduidelijk, maar het is - nogmaals, mijn inziens - geen toeval dat Xbox en AMD heel duidelijk aan hebben gegeven met 'iets' bezig te zijn.

Eén probleem speelt wel binnen de PC-markt: die is constant in beweging. Dit in tegenstelling tot de console markt, die veel statischer is (van generatie naar generatie). Dst sterkt mijn idee dat de nieuwe Xbox Helix duur gaat zijn (geen hardware subsidie meer) en dat de Helix een soort van eenmalige blueprint gaat zijn, waar hardware bouwers zich aan kunnen spiegelen. Immers, een jaar na de mogelijke launch van de Helix zal de hardware alweer zijn ingehaald door de constante ontwikkelingen op de PC-markt. En het lijkt mij sterk dat Xbox steeds met updates zal komen. Dat moet de markt zelf oppakken. Eigenlijk zoals dat nu ook gebeurt met de Asus ROG Xbox handheld (met het grote verschil dat dat echt puur een PC is).

Nogmaals, je hebt gelijk dit, is puur speculatie van mijn kant, maar ik probeer het zo goed als mogelijk te onderbouwen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Finraziel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Nou ja... dat zei ik niet... maar er zijn wel argumenten voor te verzinnen.

Het helpt genoeg mensen het Xbox ecosysteem in te krijgen. Als je steeds meer gebruikers kwijtraakt dan kwijnt het platform op een gegeven moment weg. Als MS er niet zelf al de stekker uit trekt dan zullen 3rd party publishers al steeds minder heil er in zien om games naar het platform te brengen. En ja zelfs als de Helix 3rd party stores ondersteunt wil MS/Xbox toch graag mensen in het Xbox ecosysteem hebben, want dat is waar ze geld verdienen. En hoewel het misschien niet veel moeite is, het kost wel moeite om games aan te passen voor Xbox, ook op PC. Configureren van de achievements en zo, updates testen en pushen om maar wat te noemen.

Verder kunnen exclusives ook juist helpen om tot hogere kwaliteit games te komen. Het kunnen dan een soort vlaggendragers worden voor je platform. Je ziet dat toch overal dat de first party titels vaak net wat meer kwaliteit bieden dan 3rd party, omdat ze ook de prestige van hun platform dragen. En als een populaire game exclusief is bij je concurrent, dan kan jou dat aanzetten om zelf zo'n game te maken voor jouw platform. Bijvoorbeeld Gran Turismo vs Forza. Daar kunnen ook hele mooie games uit voortkomen.

In theorie vind ik het een mooi idee dat iedereen alle games kan spelen ongeacht van welk platform ze gebruiken. Maar in de praktijk zien we ook dat dit niet altijd positief uitpakt. Sony verdient te weinig aan PC releases en het lijkt hun console releases gelijktijdig ook pijn te doen (mensen die bij release besluiten wel te wachten op de PC release, maar tegen de tijd dat die komt is de hype weg en vergeten mensen het of voelt het als een oude game dus minder bereid er voor te betalen)... Ok, komt ook doordat ze niet gelijktijdig willen releasen, maar soit. En Microsoft die al hun games overal beschikbaar maakt, maar vervolgens hun eigen platform helemaal kapot ziet gaan. Als iedereen exclusives helemaal los zou laten dan zou het misschien kunnen werken, maar als maar één partij dat doet en hun grootste rivaal blijft wel bijna alles exclusief maken... Tja, je ziet het resultaat.
edit:
oeps, nou zijn we toch weer meer 'ontwikkelingen in de gamesmarkt' achtige dingen hier aan het bespreken... Sorry Linksquest :X het is lastig omdat discussies af en toe makkelijk in elkaar overvloeien...
Ik vind het maar lastig :P Ik begrijp jouw onderbouwing ook wel, maar Microsoft had die koers al in gezet en ik vind steeds maar de strategie wijzigen wel verwarrend. Het is mij een strategie wijziging teveel in ieder geval. Deze Xbox reset lijkt me in ieder geval wel goed, maar op dit moment nog weer de focus leggen op exlusives... Ik vraag me ook af hoeveel hogere kwaliteit een exclusieve echt oplevert tegenwoordig. De hardware lijkt steeds meer op elkaar en de game engines ondersteunen meerdere platforms, dat was vroeger complexer. Als ik kijk naar het Xbox ecosysteem dan zie ik voornamelijk de games. Ik wil gewoon toffe games uitzien komen die goed kunnen verkopen omdat ze een groot bereik hebben. Daarmee kan dan ook weer geïnvesteerd worden in de volgende game van die game studio.

Aan de andere kant zie ik hier ook mensen die graag willen dat hun trouwe Xbox console weer meer exclusives krijgt. Ik heb dat zelf niet zo. Na de Xbox One S geen nieuwe Xbox meer gekocht al speel ik nog steeds games zoals Forza Horizon 6 via Game Pass. Exclusives of multiplatform, ik zie niet hoe Microsoft meer Xbox consoles gaat verkopen de komende tijd met deze hardware crisis. Ik verwacht dat mensen met de huidige hardware prijzen minder bereidt zijn om meerdere consoles in huis te halen. Wel kunnen ze veel meer games verkopen als ze niet focussen op exclusives.

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 06-07-2026 20:20 ]

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:28
Mog schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Elke werknemer heeft een gezin. Ontslagen worden lijkt me erg stressvol. Bovendien gaat de hele gamesindustrie langzaam kapot. Dus de banen zullen steeds schaarser worden.
Natuurlijk is het voor iedereen sneu als er ontslagen vallen, maar dit is wel de enige industrie waar we er van uit lijken te gaan dat het allemaal toptalenten zijn met hart voor de zaak. Mijn ervaring met grotere bedrijven (niet gaming) is dat er rustig 20-40% niet veel meer komt doen dan socializen en een loonstrookje ophalen. Ook meegemaakt dat een bedrijf tot op het bot rot was geworden door een bepaalde bedrijfscultuur en/of vergaderingsverslaving en dat verkopen de beste optie was geworden. Wij kunnen vanaf hier niet zien op welke basis Xbox dit heeft besloten, maar dat er iets moest veranderen lijkt mij wel duidelijk.

Talent in combinatie met inzet komt altijd bovendrijven. Die vinden wel weer werk in deze industrie of beginnen een eigen avontuur.

Hopelijk komt er ook wat meer druk op bij Bethesda ;)

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46
Beakzz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Natuurlijk is het voor iedereen sneu als er ontslagen vallen, maar dit wel de enige industrie waar we er van uit lijken te gaan dat het allemaal toptalenten zijn met hart voor de zaak. Mijn ervaring met grotere bedrijven (niet gaming) is dat er rustig 20-40% niet veel meer komt doen dan socializen en een loonstrookje ophalen. Ook meegemaakt dat een bedrijf tot op het bot rot was geworden door een bepaalde bedrijfscultuur en/of vergaderingsverslaving en dat verkopen de beste optie was geworden. Wij kunnen vanaf hier niet zien op welke basis Xbox dit heeft besloten, maar dat er iets moest veranderen lijkt mij wel duidelijk.

Talent in combinatie met inzet komt altijd bovendrijven. Die vinden wel weer werk in deze industrie of beginnen een eigen avontuur.

Hopelijk komt er ook wat meer druk op bij Bethesda ;)
Volledig mee eens. Natuurlijk is ontslagen worden ruk. Er komen allerlei negatieve reacties bij kijken (deuk in zelfvertrouwen, gevoel niet meer bij 'de groep' te behoren, stress thuis over inkomsten en eventueel teveel op elkaars lip zitten als je een tijdje thuis zit, etc-etc), maar het hoort wel bij het leven. En over het algemeen word je er sterker van. Negatieve ervaringen helpen je vaak, al voelt dat in het begin natuurlijk niet zo.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:50

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het is het beste scenario van een slecht scenario. De studios kunnen op zijn minst blijven bestaan. Baal er wel van, maar toch.
Het is weer Dinsdag die ons weer nieuwe deals brengt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXI7hSJGeeBoCkf4J2LpWIlpWU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uSFAVx5OC3EKFRqv8CScs28d.png?f=user_large
"Klik op de afbeelding voor de deals"

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Denk je alles gehad te hebben.. komt er een Bowling game op Game Pass. Ze maken van elke sport /simulator tegenwoordig een game :') even ervaren straks hoe het is om met een controller een Bowling game te spelen..

PBA Pro Bowling 2026

https://news.xbox.com/en-...me-pass-july-2026-wave-1/

Afbeeldingslocatie: https://xboxwire.thesourcemediaassets.com/sites/2/2026/07/XBOX_GamePass_Announcement_July6_10T_16x9_EN-58093110f4d819a46766-1536x864.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Deezers op 07-07-2026 15:07 ]

• Deezers
  • Nu online
Iemand trouwens nog tips voor afronden Powerwash Simulator? Nog 1 week beschikbaar via Game Pass en ben nu bij het treinstation, dat is redelijk op het eind van de campaign.. wat een hel! Mega groot. En ik kan nooit lang PWS spelen lijkt het door het camerawerk waardoor ik snel duizelig wordt wanneer ik de game speel... Het geeft mij echt droge en rode ogen en frustratie... Beetje tegenovergesteld van wat de game zou moeten doen ;)

• Beakzz
Deezers schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:06:
Denk je alles gehad te hebben.. komt er een Bowling game op Game Pass. Ze maken van elke sport /simulator tegenwoordig een game :') even ervaren straks hoe het is om met een controller een Bowling game te spelen..

PBA Pro Bowling 2026

https://news.xbox.com/en-...me-pass-july-2026-wave-1/

[Afbeelding]
Ja dat is ook een lijst

Planet Crafter heeft wel goede reviews op Steam en ik vond de demo ook wel aardig, maar verder is het een karig lijstje wat mij betreft. Het is wel een beetje klaar denk ik met indrukwekkende maandelijkse toevoegingen. Hoe dan ook van mijn kant. Nu kan je niet eens meer vertrouwen op aankondigingen voor GP zoals State of Decay 3 (waarschijnlijk niet meer). Aan het einde van het jaar laat ik het gewoon aflopen en dan maar eens kijken of de Xbox nog nut heeft om te laten staan.

• Beakzz
Deezers schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:22:
Iemand trouwens nog tips voor afronden Powerwash Simulator? Nog 1 week beschikbaar via Game Pass en ben nu bij het treinstation, dat is redelijk op het eind van de campaign.. wat een hel! Mega groot. En ik kan nooit lang PWS spelen lijkt het door het camerawerk waardoor ik snel duizelig wordt wanneer ik de game speel... Het geeft mij echt droge en rode ogen en frustratie... Beetje tegenovergesteld van wat de game zou moeten doen ;)
Ja tablet met Youtube of een serie er naast :+ Nog steeds geen idee waarom ik die game uitgespeeld heb. Op een gegeven moment werd het gewoon werk, maar ik wilde ook niet stoppen. Gelukkig heeft PS2 mij nooit kunnen pakken zoals de eerste.

• Deezers
  • Nu online
Beakzz schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Ja dat is ook een lijst

Planet Crafter heeft wel goede reviews op Steam en ik vond de demo ook wel aardig, maar verder is het een karig lijstje wat mij betreft. Het is wel een beetje klaar denk ik met indrukwekkende maandelijkse toevoegingen. Hoe dan ook van mijn kant. Nu kan je niet eens meer vertrouwen op aankondigingen voor GP zoals State of Decay 3 (waarschijnlijk niet meer). Aan het einde van het jaar laat ik het gewoon aflopen en dan maar eens kijken of de Xbox nog nut heeft om te laten staan.
Ze hebben vorig jaar geroepen volgens mij iets van 70 day 1 aankondigingen voor Ultimate. Toen wisten we natuurlijk al dat dit veelal Indie/simulators zouden worden en daar lijkt het nu sterk op. Sowieso is bijna niks meer te vertrouwen. Gelukkig komen de nieuwe Gears, Halo, Fable en Clockwork nog en alles wat daarbij nog komt verwacht ik weinig meer van. Hoop ooit nog op Mafia Old Country en maar denk dat het budget flink naar beneden is dus we zullen het voorlopig moeten doen met nietszeggende sims die na 1 jaar weer verdwijnen.

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Deezers schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Ze hebben vorig jaar geroepen volgens mij iets van 70 day 1 aankondigingen voor Ultimate. Toen wisten we natuurlijk al dat dit veelal Indie/simulators zouden worden en daar lijkt het nu sterk op. Sowieso is bijna niks meer te vertrouwen. Gelukkig komen de nieuwe Gears, Halo, Fable en Clockwork nog en alles wat daarbij nog komt verwacht ik weinig meer van. Hoop ooit nog op Mafia Old Country en maar denk dat het budget flink naar beneden is dus we zullen het voorlopig moeten doen met nietszeggende sims die na 1 jaar weer verdwijnen.
Ik hoop nog altijd op Cronos The New Dawn op Game Pass! En wat oude Final Fantasy games nog :)
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot XBOX Game Pass --> [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Mocht je al zin hebben om over de nieuwe Xbox console te praten --> [Next Xbox] Nieuws & Speculaties