Elk jaar kijk ik net voor kerst even terug op de games die ik in dat jaar gespeeld heb. Ik kan wel zeggen dat 2025 voor mij een tof game jaar was. De leukste game ervaringen zijn vaak games waar je weinig of geen verwachtingen van hebt en die je enorm doen verrassen. En dat waren er best wel wat dit jaar.
Verrassingen
Te beginnen met mijn game of the year:
Claire Obscur: Expedition 33. Er is al veel over deze game gezegd en ik zal het dan ook beknopt houden. Ik had bij het opstarten van de game geen enkele verwachting. Maar voor mij klopte echt alles aan deze game. Van de gameplay tot het verhaal, van de soundtrack tot de artstyle. Terechte winnaar van de vele awards die ze hebben gekregen en nog gaan krijgen.
Metacritic /
Trailer
Wat ook leuk is, is om verrast te worden door games in genres die je normaliter niet heel erg trekken. Dat had ik een paar jaar geleden met Wasteland en Gears Tactics. Dit jaar was dat toch wel
Routine. In games ben ik nogal redelijk “schrikkerig”, dus ik laat games zoals Dead Space, Aliens, Outlast, Resident Evil vaak links liggen. Maar het mooie van Gamepass is naar mijn mening dat de drempel wel erg laag is om toch even buiten je comfortzone van genres te kijken. Ik weet niet of Routine nu zoveel anders doet dan andere games in het genre, maar de sfeer was top in combinatie met de puzzels (voelde beetje escape room achtig aan). De manier waarop ze ook de “gun” goed wisten te integreren met de gameplay loop is erg goed gedaan.
Metacritic /
Trailer
En om dan toch even door te gaan op genres die ik normaliter niet vaak speel…
Little Rocket Lab is ook zo’n game. Het is een “factory simulation” game maar dan voor beginners volgens mij.

Heb me er goed mee vermaakt en vond het een leuke uitdaging om een zo efficiënt mogelijke setup te bouwen. Moest uiteindelijk wel over een drempel heen stappen om als mijn setup niet goed werkte niet bang te zijn om gewoon de sloopkogel te gebruiken en van scratch af aan opnieuw te beginnen. Maar de game is in dat opzicht behoorlijk vergevingsgezind, dus het is vooral tijd die je dan even kwijt bent, maar uiteindelijk door een efficientere setup ook weer terug “verdiend”. Ook deze game heb ik gevonden via Gamepass. Anders zou ik het zeer waarschijnlijk niet gespeeld hebben.
Metacritic /
Trailer
En dan op naar een van de grootste verrassingen van het jaar voor mij, namelijk
Blue Prince. Die game had me behoorlijk in zijn greep. Het is ook best wel moeilijk om uit te leggen waarom Blue Prince zo ontzettend goed is. Het is een rare mix van een roguelite met deckbuilding en puzzel elementen, waarbij het doel is om een bepaalde kamer te bereiken in een groot mansion. De mysterie, de simpele doch verslavende gameplay loop, de kennis die je opdoet in een run die je dan weer kan toepassen op je volgende run. Echt heel tof. En ook al kent de game RNG, iets waar ik normaliter niet om sta te juichen, is het RNG aspect te mitigeren door slim te handelen. Ik kan iedereen die ook maar een beetje houdt van puzzels aanraden om Blue Prince te proberen. In het slechtste geval heb je een uurtje verspilt. In het beste geval heb je een game ontdekt waar je nog maanden na het uitspelen ervan aan terug denkt.
Metacritic /
Trailer
En tenslotte was Dave the Diver een mooie verrassing. Ik had altijd wel gehoord dat mensen enthousiast waren over deze game, maar ik had me er nooit echt in verdiept. Dus toen ik de game opstartte en voor het eerst in mijn sushi restaurant aan kwam die ik moest gaan runnen was ik behoorlijk verbaasd.. Echter de gameplay loop was erg leuk gedaan. Zoals hier laatst ook werd gezegd was er aan het einde van de game een beetje een onnodige grind, maar dat doet niets af aan de hele sterke basis.
Metacritic /
Trailer
Gevestigde orde
En dan zijn er natuurlijk ook games waar je al geruime tijd naar uitkeek en waarvan het mooi is als ze aan je verwachtingen voldoen.
Te beginnen met
Hollow Knight Silksong. Sinds ik in 2018 het 1e deel had uitgespeeld en in 2019 het vervolg werd aangekondigd keek ik als platform, souls en metroidvania fan uit naar Silksong. Het heeft daarna echter 6 jaar geduurd voordat we het konden spelen. Maar het stelde zeker niet teleur. Het is qua uren mijn meest gespeelde game van dit jaar zag ik. Dat komt denk ik ook omdat ik drie keer de game heb uitgespeeld, waarvan twee keer op 100%, waarvan één in steel soul mode. Nog steeds interesseert het verhaal me niet heel erg, maar de gameplay, de sfeer en de muziek zijn top en waren het wachten waard. Ben benieuwd met welke idioterie Team Cherry in de DLC’s aan komt zetten qua moeilijke achievements.
Metacritic /
Trailer
Dan
Grounded 2. De aankondiging in juli had ik niet direct verwacht, en al helemaal niet dat die ook zo snel in early acces te spelen was. Aangezien ik in Grounded 1 een kleine 500 uur had zitten kon het haast ook niet misgaan om deel 2 niet leuk te vinden. En ze hebben zichzelf bij Obsidian wat mij betreft ook weer overtroffen. Omdat het in early acces zit, en ze periodiek met nieuwe content komen verwacht ik dat het qua speelervaring hetzelfde gaat zijn als met Grounded 1. Na release van nieuwe content zal ik er weer alles uithalen wat er in zit en dan leg ik het weer maanden naast me neer totdat er weer een nieuwe update komt. De winter update met een nieuwe biome komt gelukkig weer begin volgend jaar.
Trailer
Onder de radar
En dan zijn er ook nog kleinere titels die flink onder de radar zijn gevlogen, maar naar mijn mening het verdienen om gespeeld te worden. En dat zijn:
-Eriksholm The Stolen Dream,
trailer
-Viewfinder,
trailer
-Keeper,
trailer
-American Arcadia,
trailer
Mijn tip is om gewoon even wat trailers van deze games op te zoeken en als het je enigszins aanspreekt gewoon te kopen. Ik denk niet dat je snel teleurgesteld wordt.
En welke konden de verwachtingen niet waarmaken
En even aangevuld naar aanleiding van een terechte vraag van ilm. Dat zijn er eigenlijk 2,5. Namelijk Winter Burrow, The Outer Worlds 2 en Split Fiction.
Van
Winter Burrow had ik eigenlijk gewoon achteraf gezien onrealistische verwachtingen, want het is simpelweg een 1e game van een hele kleine studio. Ik had gehoopt dat het een Grounded game was met een isometrisch perspectief.

Dat was het niet. De gameplaymechanics waren niet geweldig en het survival aspect was beperkt. Ik liet me bij de trailers teveel leiden door de wel toffe artstyle denk ik.
Dan
The Outer Worlds 2. Het is niet zozeer dat het een slechte game is ofzo, want als ik het opstart heb ik er wel een leuke tijd mee en vermaak ik me best, maar ik heb eigenlijk gewoon niet de behoefte om hem snel weer op te starten. Dat is wel een teken aan de wand voor mij. Ik denk dat het komt doordat het in de basis best wel wat lijkt op Avowed, ook een Obsidian game en in februari uitgekomen, en ik daar het exploreren en de combat echt leuk vond om te doen en dat ontbreekt in The Outer Worlds wel een klein beetje. Ik speel op very hard, waardoor de combat vooral begint met stealth om zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen, want als ze eenmaal weten waar je bent dan komt het regelmatig voor dat ik bijna geone-shot wordt. Maar ik vertik het om de difficulty aan te passen, dus het ligt wellicht ook aan mezelf

.
En als laatste en dat is de 0.5 van de 2.5

,
Split Fiction. Ik heb het samen gespeeld met een medetweaker hier en we hebben veel lol gehad en de game is gewoon goed, maar de game kon It Takes Two uiteindelijk gewoon niet evenaren. Zowel niet qua humor als sfeer / artstyle en de "logica" van gameplay elementen. We hebben het spel een paar maanden geleden uitgespeeld en ik denk dat ik me nu nog steeds meer scenes uit It Takes Two uit 2021 kan herinneren dan van Split Fiction. Maar het zou ook wel echt bijzonder zijn geweest als ze It Takes Two hadden kunnen evenaren. Dat was de terechte GOTY winnaar destijds.
2026
2026 wordt zoals het er nu naar uitziet ook gewoon top, met onder meer een nieuwe Forza, Gears of War en Fable vanuit Xbox en dan ook nog eens games als Super Meat Boy 3D, Replaced, GTA6 en dan heb ik er ongetwijfeld enorm veel vergeten. 😊 En voor nu zal ik eens een maandje PS plus aanschaffen om eens Returnal te proberen.
Zoals Esquie zou zeggen. 2026 will be WHEEEEEE.
[
Voor 11% gewijzigd door
uchiha tijntje op 13-12-2025 13:18
]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.