ph4ge schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:04:
[...]
Ik denk dat het verschil veel groter is dan jij inschat. Met een beetje goede wil zijn Brobbey, Ramaj en Hato 3 talenten die PSV en Feyenoord er best bij zouden willen hebben voor de breedte, maar verder is de selectie van Ajax gewoon een heel stuk minder op alle posities.
Natuurlijk gaan PSV en Feyenoord sterkhouders verliezen, maar daar komt ook wel weer wat voor terug. Zelfs als die vervangers allemaal miskopen zijn zijn die selecties nog steeds een stuk sterker dan wat Ajax nu heeft.
Mislintat had goed gezien dat Ajax 13 versterkingen nodig had, alleen zijn ze op 1-2 spelers na allemaal mislukt en heeft Ajax dus nog steeds >10 versterkingen nodig, en dat zie ik gewoon niet gebeuren. Zelfs als het wel lukt om een compleet nieuw elftal te halen van spelers van het niveau van PSV en Feyenoord dan nog heeft het tijd nodig. Bovendien zullen een aantal spelers van Ajax die nog van waarde zijn weg willen, als het niet noodzakelijk is dat ze verkocht worden, dat moet ook allemaal vervangen worden.
Ik denk dat jullie het allebei niet helemaal aan het juiste eind hebben. Jij overschat PSV en Feyenoord en hij overschat sommige aankopen misschien een beetje. Maar laten we niet vergeten hoe slecht PSV vorig jaar was. Dat leek ook helemaal nergens op. Een paar goede gerichte aankopen en een Trainer met een visie en de ervaring om die over te brengen hebben PSV ontzettend veel verder geholpen. En natuurlijk dat Luuk de Jong het seizoen van zijn leven heeft zo'n beetje. Zeker de eerste helft van het seizoen.
Je zult hetzelfde zien met de meeste, misschien zelfs wel alle PSV'ers, die hierna vertrekken dat hetzelfde gaat gebeuren als met de Ajax spelers van 18/19. Die gaan gewoon allemaal falen in het buitenland als ze naar een te grote club gaan. Zo goed zijn de individuele spelers van PSV echt niet.
Dat geldt dubbel voor Feyenoord. Ik zie niet echt direct spelers van buiten categorie bij beide ploegen. Hoogstens echt goede eredivisie spelers. En nee Veerman gaat in het buitenland ook geen topper worden.
Tegelijk moeten we het nog maar zien met spelers als Tahirovic en Forbs.
[...]
Dat kan je na zoveel trainers niet meer volhouden.
Met deze selectie is plek 5 een heel normaal resultaat. Als AZ niet zo gek had gedaan door hun trainer te ontslaan terwijl het helemaal niet zo slecht ging was het gat met AZ ook enorm geweest. Plek 5 was Steijn en Heintiga ook wel gelukt en gaat van het Schip ook lukken.
Bovendien ben ik bang dat Ajax niet meer zoveel te kiezen heeft als het op trainers en spelers aankomt. Je komt binnen met de verwachtingen die bij Ajax horen met een selectie die bij FC Utrecht hoort, ga er maar aan staan. Zelfs clubmannen als Heitinga en Van het Schip worden er kapot gemaakt en een niet-clubman bedenkt zich wel 3x voordat hij instapt, of je kijkt in de categorie Steijn en haalt iemand die tot voor kort niet van de baan durfde te dromen met alle risicos van dien.
Ik vind dat argument van, na zoveel trainers zo'n onzin.
Als je nu achtereenvolgens Pep, Klopp, Xabi Alonso, Arteta en Nagelsmann als trainers had gehad, had je helemaal gelijk. Maar waarom denk jij dat de afgelopen 4 trainers onder de echt goede trainers vallen? Schreuder overal volledig gefaald als hoofdcoach, Heitinga 0 ervaring en bij Jong niet overtuigend, Steijn die een dagtaak had aan inhakken op en het afmaken van zijn eigen spelers en ruzie maken met Mislintat en Schip die ook overal volledig gefaald is als hoofdcoach.
Vertel mij maar welke van die trainers zo'n staat van dienst heeft als trainer dat je denkt, nou dat is nou een trainer die wat kan opbouwen? Ook wel grappig dat je Steijn aanhaalt als zijnde een trainer met alle risico's van dien. Dus wat is het dan? Goede trainers of toch slechte trainers?
Sterker nog, deze vier trainers hebben gemeen dat ze hun ploegen geen moment topfit hebben gekregen. Geen moment als eenheid hebben kunnen laten spelen. Geen moment iets van gezamenlijk drukzetten of teamdiscipline hebben kunnen bewerkstelligen. Zelfs de basisprincipes van het spelen als een team en als professionals hebben ze er niet in gekregen.
Dat kunnen ze zelfs bij ploegen met veel minder kwaliteit.
Eens dat Ajax op het moment trainers en spelers geen barst te bieden heeft. Ik verwacht daarom ook dat het dieptepunt nog lang niet bereikt is. Ook omdat het bestuurlijk een bende blijft.