Wat vind je er teleurstellend aan? Lijkt me een prima apparaat om sportief langere afstanden te rijden. Lijkt me het betere gooi en smijtwerk niet te schuwen.Secsytime schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:58:
Voelt toch een beetje als een teleurstelling die nieuwe Tiger sport 800 van Triumph..
[YouTube: ALL-NEW Triumph Tiger Sport 800 | Features and Benefits]
Dat 'risico' loop je altijd met een groep. Daarom ga ik sowieso nooit met georganiseerde tours mee. Zelfs bij een cursusweekend in de Eiffel was een malloot die ongelukken veroorzaakte en gewoon een grote eikel was. Niemand wilde met 'm rijden...Bommes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:09:
[...]
Overgings in het begin van mijn motorrij leven ben ik wel een aantal keren met een groep van het motorforum een weekend weg geweest. 2 keer de Eifel en een keer wat noordelijker ergens (vergeten waar) in Duitsland.
Ook erg leuk maar ook veel zuipen in de avond, en slap gezever van mannetjes met compensatie praatjes.
Maar voor onze Marokko vakantie hebben we echt een paar keer samen gereden, want je bent 3 weken met elkaar en dan wil je je niet ergeren aan elkaar. Is erg goed gegaan moet ik zeggen:
:strip_exif()/f/image/9L9AVnJGGXq9yWswccecKzzs.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat allemaal op mijn BMW R850RT-Adventure:
:strip_exif()/f/image/NGlFWJ5X8xrSFAAHHtwRGH6d.jpg?f=fotoalbum_large)
Noem je mijn nou een compensatie mannetjeBommes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:09:
[...]
Overgings in het begin van mijn motorrij leven ben ik wel een aantal keren met een groep van het motorforum een weekend weg geweest. 2 keer de Eifel en een keer wat noordelijker ergens (vergeten waar) in Duitsland.
Ook erg leuk maar ook veel zuipen in de avond, en slap gezever van mannetjes met compensatie praatjes.
TSSS kwam die mijn buitenom zetten hoor met zijn vespa in bochtjes in de eifel
Ik heb jou niet genoemd toch?ibothead schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:16:
[...]
Noem je mijn nou een compensatie mannetje![]()
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik rijdt ook het liefst alleen, of met een paar vrienden ofzo. Ik ben ook wel eens met ander motorvolk mee gaan rijden, maar dat ontaarde al snel in een wedstrijdje verpissen en toen ik op een gegeven moment zag dat ik 130 reed waar 60 was toegestaan en ik die gasten nog maar amper in het zicht kon houden ben ik daar definitief op afgeknapt.
Afremmen, omdraaien en op naar huis. Ik ben met m'n hobby bezig, niet op de vlucht
Ik houdt zeker wel van een beetje doorrijden maar het rijgedrag van dat soort gasten past niet bij mij.
Afremmen, omdraaien en op naar huis. Ik ben met m'n hobby bezig, niet op de vlucht

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 22-10-2024 20:53 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Bij de groepen waar ik tot nu toe mee op vakantie ben geweest heb ik niet gemerkt dat er compensatiegedrag was. Het zou misschien komen doordat ik altijd in september ga op het moment dat de compenseerders dan weer aan het werk zijn om de boetes te kunnen betalen. Voor de rest heb je al snel door wat het karakter van de personen zijn. Je kan dan jouw eigen keuzes maken.
Bij de motorclub is dat wel iets anders. Daar zijn naast de gepensioneerden ook snelheidsduivels en stevige doorrijders. Mijn Teneré heeft moeite om de stevige doorrijders bij te houden en meestal laat ik ze gaan. Bij de pauze of einde van de rit zie ik ze vaak nog afstappen. Dus zo langzaam ben ik nog niet.
Bij de motorclub is dat wel iets anders. Daar zijn naast de gepensioneerden ook snelheidsduivels en stevige doorrijders. Mijn Teneré heeft moeite om de stevige doorrijders bij te houden en meestal laat ik ze gaan. Bij de pauze of einde van de rit zie ik ze vaak nog afstappen. Dus zo langzaam ben ik nog niet.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
We merken dat zich bij ons bepaalde groepjes hebben gevormd met vergelijkbare insteek, en rijstijl. Er zitten nog steeds verschillen tussen natuurlijk. Maar het belangrijkste: we hebben elkaar niets te bewijzen.
Dat laat me weer denken aan die keer dat ik alleen in een hotel zat. 's Avonds laat kwamen nog 2 coureurs aan, die nog flink aan het bier gingen; ik had mijn biertje bij het avondeten al gehad en dronk verder ijsthee. Sterke verhalen tot en met. Het toeval wil: ik had die zelfde dag een vriendin direct voor me over de kop een bocht uit zien vliegen. (alleen materiële schade, gelukkig) Daar was ik serieus van onder de indruk, dus ik hield me rustiger dan normaal.
Ze klaagden wel continu dat ze de routes van het hotel al allemaal kenden. Toen ik ze de dag erna aanbood om ze een halve dag voor te rijden, ik ging die dag naar huis, hebben ze even naar mijn banden gekeken en vriendelijk bedankt...
Dat laat me weer denken aan die keer dat ik alleen in een hotel zat. 's Avonds laat kwamen nog 2 coureurs aan, die nog flink aan het bier gingen; ik had mijn biertje bij het avondeten al gehad en dronk verder ijsthee. Sterke verhalen tot en met. Het toeval wil: ik had die zelfde dag een vriendin direct voor me over de kop een bocht uit zien vliegen. (alleen materiële schade, gelukkig) Daar was ik serieus van onder de indruk, dus ik hield me rustiger dan normaal.
Ze klaagden wel continu dat ze de routes van het hotel al allemaal kenden. Toen ik ze de dag erna aanbood om ze een halve dag voor te rijden, ik ging die dag naar huis, hebben ze even naar mijn banden gekeken en vriendelijk bedankt...
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Vaak routes zelf gemaakt, vergt wat tijd en zoekwerk, maar kan zeker wel leuke routes opleveren.
Ook wel eens routes aangerijkt gekregen, ook dat gaat vaak prima. Vaak moet je wel even opletten of je navigatie het goed oppikt.
Een route kan namelijk gemaakt worden met routepunten, en checkpoints (weet de exacte terminologie even niet).
Waarbij de ene punten zijn die je MOET afvinken volgens je navi, met als nadeel dat als je die mist vanwege een omleiding, of verouderde kaart oid, dan blijft de navi je terugsturen.
Waarbij de ander het als een soort advies gebruikt, een punt gemist? No problemo, we rekenen gewoon door naar de volgende.
Tegenwoordig plan ik de routes iets meer, want laden enzo, maar de meerijdende benzine motoren vinden dat zelden een probleem. Vooral omdat we steeds een bakkie koffie / gebakje meepakken.
Ook wel eens routes aangerijkt gekregen, ook dat gaat vaak prima. Vaak moet je wel even opletten of je navigatie het goed oppikt.
Een route kan namelijk gemaakt worden met routepunten, en checkpoints (weet de exacte terminologie even niet).
Waarbij de ene punten zijn die je MOET afvinken volgens je navi, met als nadeel dat als je die mist vanwege een omleiding, of verouderde kaart oid, dan blijft de navi je terugsturen.
Waarbij de ander het als een soort advies gebruikt, een punt gemist? No problemo, we rekenen gewoon door naar de volgende.
Tegenwoordig plan ik de routes iets meer, want laden enzo, maar de meerijdende benzine motoren vinden dat zelden een probleem. Vooral omdat we steeds een bakkie koffie / gebakje meepakken.
[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 22-10-2024 21:17 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik zorg er altijd voor dat de track van de route zichtbaar op de navigatie is. Mocht er een afwijking in de route zitten is dit direct duidelijk en kan je ook na een herberekening zien wat de oorspronkelijke route is.
Zeker handig als er omleidingen zijn.
Zeker handig als er omleidingen zijn.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Oeeewwwwhhhhhh
2025 Triumph Sport 800
YouTube: New 2025 Triumph Tiger Sport 800 Announced: Full Specs & Price!
Telefoon, kan ff niet embedden
2025 Triumph Sport 800
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Goed verhaal. Ik ben nu 4 jaar achter elkaar met een maat een week weg geweest (NL, B, F, GBr) en volgend jaar voor het eerst alleen een echt verre reis, naar midden-Italië. Mijn vrouw gaat met de kinderen (3x18+) met de auto, ik ga op de Z900RS en vertrek waarschijnlijk 1 of 2 dagen eerder. Spannend, maar ik kijk er ook enorm naar uit. Avontuur, zoals ook schrijft!mphilipp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:59:toon volledige bericht
[...]
Wat mij betreft geen enkele
Ik ben niet zo van dat georganiseer; je betaalt voor een route die je met een klein beetje moeite ook zelf kunt vinden en begeleiding....heb je dat echt nodig?
Een jaar of 15 geleden volgens mij las ik op MotorForum een topic 'wie wil er met ons mee naar Marokko?". Ik was een beetje laat, want het stond er al een poosje, maar uiteindelijk zijn we met 5 man naar Marokko gereden en daar een week of 2 rondgehobbeld. Superleuk. Nog steeds hele leuke herinneringen aan en ik ben sindsdien alweer een paar keer met de motor die kant uit gaweest.
We hebben eerst een stuk of 2-3 toertjes door Nederland gereden met z'n allen om elkaar te leren kennen en te kijken of we wel bij elkaar passen qua rijstijl en mentaliteit. Dat is altijd lastig, want wat doe je als er een eikel tussenzit die denkt dat ie geweldig is en iedereen 'm aardig vindt? Nouja...deal with it. Kun je ook hebben op een georganiseerde tocht.
Routes vinden is niet zo moeilijk. Je kunt online allerlei routes vinden. Misschien is het leukste wel om het onderweg uit te vogelen. Gewoon een grove richting bepalen en misschien een paar punten die je heel graag wilt aandoen, of passen die je wilt rijden en dan gewoon gaan. Voor mij persoonlijk vind ik dat altijd het leukste. Teveel plannen is ook weer niet leuk, en uitzoeken waar je heen gaat en hoe je het allemaal gaat doen (kamperen/hotel) etc is al heel veel voorpret.
Niet voor iedereen, dat weet ik, maar toch iets om te overwegen als je denkt dat het bij je past. Motorrijden is toch avontuur? Nou, dan ga je niet achter iemand aan akkeren
Secsytime schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:58:
Voelt toch een beetje als een teleurstelling die nieuwe Tiger sport 800 van Triumph..
LolFraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:15:
Oeeewwwwhhhhhh
2025 Triumph Sport 800
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11
Niet als je 'm ziet als een 660 met eindelijk wél power. Vermogen en koppel zijn nu op een niveau dat je er echt lol mee kan hebben, het minimale dashboard zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik rij motor om te rijden, niet om naar een scherm te kijken.Secsytime schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:58:
Slecht idee... Hoe laat?
Ik wil echt nog een keer een stukje rijden met je.Bommes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:09:toon volledige bericht
[...]
Ik ga altijd solo, omdat ik met niemand rekening wil houden.
Ik bereid mijn routes wel echt compleet voor thuis. Wat overnachtings punten, als in wat vooronderzoek naar geschikte campings.
Dat zijn ze eigenlijk allemaal wel, maar iets te eten op loop afstand of op de camping zelf vind ik wel een groot pluspunt.
Aanspraak zit ik meestal niet om verlegen, dat ik op campings overnacht helpt daar wel bij.
Kan je voorstellen dat als je in een hotel zit dat dat wat minder kan zijn.
Nou rijd ik ook meestal alleen omdat ik het idee heb dat ik niet echt een rijstijl heb die bij andere aansluit.
Het gaat me vaak te langzaam, te veel stops om te roken/plassen/benen strekken of welke onzin de gemiddelde motorrijder verzint.
Offroad is dat wel een dingetje, solo reizen, een ongelukje zit in een klein hoekje. Toch lullig als je ergens alleen ligt te koekeloeren met een gebroken been of zo.
Ik herken het doorrijden, meeste mensen waar ik mee rijdt hobbelen rustig de route af.
En zijn vaak bang voor krassen of schade.
Ik hou er wel van wat driftend door bochten te gaan of af en toe even beetje te springen of een sloot te zien oversteken etc.
En solo is dat een risico inderdaad, dus verplicht mijn locatie delen met de vrouw. Hoewel ik nu wel wat mensen heb waar ik wat vaker mee rij, maar dan gaat het vaak wat kalmer.
Ik ben echt niet zo een racer hoor @kneusteun maar ik rijd wel graag een beetje door.
Haal in waar dat kan, ook al mag dat niet altijd op die locatie, offroad rijd ik graag op legale paden maar als er een stukje bij zit waar je eigenlijk niet door mag, ga ik niet omrijden of zo.
Omdat ik vaak alleen ben, mijn motor gewoon in orde (lees stil is) en ik niet als een bezetene dingen kapot loop te driften vind ik dit soort dingen een voor mij acceptabel risico.
Het is denk ik vooral het door blijven rijden in uren achter elkaar.
Op zo een tripje kan ik gerust in de ochtend rond half 9 op de motor zitten en pas om een uurtje of 6 half 7 in de avond aankomen op een camping.
Tussen door ga ik echt niet een uur zitten lunchen, als mijn totale stoptijd op een dag al een uur haalt is het al veel.
Eerlijkheid doet me wel toegeven dat ik dit niet meer een week achter elkaar volhoud
Dag 1 is meestal snelweg blazen, dag 2, 3 en 4 lukt me dit nog wel. Daarna is de puf er meestal wel uit en gaat het wat rustiger aan.
Laatst met de ABR met @ToolkiT samen merkte ik dat het tempo op de weg ongeveer gelijk lag. Dat was wel fun. We hebben maar een klein stukje samen opgereden maar dan nog.
Offroad lag het wel wat verder uit elkaar. Daar reden we wel samen de track op maar waren we elkaar na een 2 minuten al weer kwijt..
Haal in waar dat kan, ook al mag dat niet altijd op die locatie, offroad rijd ik graag op legale paden maar als er een stukje bij zit waar je eigenlijk niet door mag, ga ik niet omrijden of zo.
Omdat ik vaak alleen ben, mijn motor gewoon in orde (lees stil is) en ik niet als een bezetene dingen kapot loop te driften vind ik dit soort dingen een voor mij acceptabel risico.
Op zo een tripje kan ik gerust in de ochtend rond half 9 op de motor zitten en pas om een uurtje of 6 half 7 in de avond aankomen op een camping.
Tussen door ga ik echt niet een uur zitten lunchen, als mijn totale stoptijd op een dag al een uur haalt is het al veel.
Eerlijkheid doet me wel toegeven dat ik dit niet meer een week achter elkaar volhoud
Dag 1 is meestal snelweg blazen, dag 2, 3 en 4 lukt me dit nog wel. Daarna is de puf er meestal wel uit en gaat het wat rustiger aan.

Laatst met de ABR met @ToolkiT samen merkte ik dat het tempo op de weg ongeveer gelijk lag. Dat was wel fun. We hebben maar een klein stukje samen opgereden maar dan nog.
Offroad lag het wel wat verder uit elkaar. Daar reden we wel samen de track op maar waren we elkaar na een 2 minuten al weer kwijt..
[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 23-10-2024 10:15 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
14k voor een motor met 100 pk die 214 kg weegt en goedkope afmontage..GSX-MAN schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Niet als je 'm ziet als een 660 met eindelijk wél power. Vermogen en koppel zijn nu op een niveau dat je er echt lol mee kan hebben, het minimale dashboard zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik rij motor om te rijden, niet om naar een scherm te kijken.
Waarom ze het 888cc blok niet hebben gebruikt begrijp ik niet..
In vergelijking is de Street Triple 765 R goedkoper en beter afgemonteerd met een hoger vermogen..

115 pk, maar ik snap wat je zegt.
Slecht idee... Hoe laat?
Mijn balhoofdlager was toen kapot.. dus ik reed wat slechter dan normaal.. dus denk dat met motor ok denk ik dat we wel zelfde ritme gaanBommes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:13:toon volledige bericht
Ik ben echt niet zo een racer hoor @kneusteun maar ik rijd wel graag een beetje door.
Eerlijkheid doet me wel toegeven dat ik dit niet meer een week achter elkaar volhoud![]()
En net als jou houd ik op een motorvakantie van rijden tussen 9:00-12)) dan ff snelle lunch en weer doorrijden tot 17:00 en alleen stoppen om te tanken... maar snap ook dat niet iedereen zo is.. dus het is belangrijk om met gelijkgestemden te rijden. en, heel belangrijk, je niet gek laten maken als er een sneller of langzamer gaat... als ik met een vriend van me rijd (RyanAir) dan merk ik dat op stukken waar hij bekend is en ik niet bij me wegrijd.. geen probleem, ik voel geen druk om hem bij te houden.. ik haal hem vanzelf wel weer bij.. andersom heeft mijn buurman minder ervaring en die rijd veel trager.. dus dan wacht ik daar wat vaker op..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Gefeli @NLDViane !
Slecht idee... Hoe laat?
Specifiek deze zin valt me op. Dat hoor ik vaker. "Ja, ik rijd niet zo snel want ik ben hier niet zo bekend als de ander"ToolkiT schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:23:
...als ik met een vriend van me rijd (RyanAir) dan merk ik dat op stukken waar hij bekend is en ik niet bij me wegrijd..
Ik rij iedere bocht alsof het de eerste keer is dat ik hem zie. Ik denk dat dat ook de enige gezonde insteek is. De omstandigheden op de weg kunnen immers iedere keer anders zijn. Het enige moment waarbij ik voordeel gebruik aan een weg die ik ken, is als ik weet dat er ná de bocht iets komt. Een uitrit, negatieve verkanting, of een bocht die stiekem nog extra knijpt. Dan ga ik er wat rustiger in. Maar verder gebruik ik geen voordelen van wegenkennis, imho.
Ik probeer dan ook altijd hetzelfde tempo te rijden, of ik er nu bekend ben of niet. Laatst kreeg ik de opmerking dat ik op sommige stukken wel duidelijk een ander tempo aanhield. Ja duh, dát zijn de locaties of zelfs regio's die ik ken waar regelmatig geflitst wordt en een onopvallende politiemotor rond rijdt. Ik ben ook niet helemaal gek natuurlijk.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Helemaal mee eens!DrivinUCrazy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Specifiek deze zin valt me op. Dat hoor ik vaker. "Ja, ik rijd niet zo snel want ik ben hier niet zo bekend als de ander"
Ik rij iedere bocht alsof het de eerste keer is dat ik hem zie. Ik denk dat dat ook de enige gezonde insteek is. De omstandigheden op de weg kunnen immers iedere keer anders zijn. Het enige moment waarbij ik voordeel gebruik aan een weg die ik ken, is als ik weet dat er ná de bocht iets komt. Een uitrit, negatieve verkanting, of een bocht die stiekem nog extra knijpt. Dan ga ik er wat rustiger in. Maar verder gebruik ik geen voordelen van wegenkennis, imho.
Ik vind ook dat hij daar te hard rijd voor de situatie..maar dat is zijn keuze..
Ik rijd zo hard als het zichtveld toelaat.. dus bij goed zicht WOT, bij onoverzichtelijke bochten minder gas.. en met name in de UK waar het wegdek zo slecht is dat een belgische weg op een F1 track lijkt is goed kijken erg belangrijk..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dat klinkt alsof je dus stiekem toch net te snel gaat in bochten die je niet kent, immers moet ook dan je snelheid aangepast zijn aan uitritten en negatieve verkantingen die er kunnen zijn.DrivinUCrazy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Touché. En daar heb je eigenlijk gelijk in.
Er zit alleen wel nog een verschil tussen voldoende marge aanhouden om nog iets te kunnen corrigeren, of nóg meer marge aanhouden zodat je niet hoeft te corrigeren.
Heel slap excuus, dat is een feit.
Er zit alleen wel nog een verschil tussen voldoende marge aanhouden om nog iets te kunnen corrigeren, of nóg meer marge aanhouden zodat je niet hoeft te corrigeren.
Heel slap excuus, dat is een feit.
En laten we eerlijk zijn, we rijden geen motor om overal maar als een oud omatje doorheen te gaan.
Je houd marge, zoals @DrivinUCrazy zegt, maar je accepteert ook dat er een bepaald risico is. Anders moet je niet op de motor stappen.
Je houd marge, zoals @DrivinUCrazy zegt, maar je accepteert ook dat er een bepaald risico is. Anders moet je niet op de motor stappen.
Net even wat zitten vergelijken en uitzoeken:Secsytime schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
14k voor een motor met 100 pk die 214 kg weegt en goedkope afmontage..
Waarom ze het 888cc blok niet hebben gebruikt begrijp ik niet..
In vergelijking is de Street Triple 765 R goedkoper en beter afgemonteerd met een hoger vermogen..
De 850 Sport is al het 900-blok met andere tuning, daar zouden ze ook veel meer van kunnen maken. Hij heeft nu 82 pk, maar wel met vrijwel hetzelfde koppel als de 800 Sport. De 900 GT Pro heeft dan weer meer koppel, maar minder vermogen dan de 800 Sport. Volgt u het nog?
En dan de verdere specs. De 850 Sport heeft Marzocchi vering, Brembo Radiale remmen, 19" voor- en 17" achterwielen en een 5"display, de 900 GT Pro ook. De 800 Sport heeft Showa vering, maar ten opzichte van de 660 wel meer instelbaar. Radiale remmen, maar niet van Brembo, een veel compacter dashboard en 17" wielen rondom. En geen T-plane krukas, zo te lezen. Want waarom zou je in een driecilinder het karakter van een tweecilinder willen?
Dan de prijzen:
Tiger 800 Sport €13.695,-
Tiger 850 Sport €14.395,-
Tiger 900 GT Pro €18.895,-
Als ik nu de keuze moest maken, ging ik voor de 800.
Stel, je configureert een 800 Sport of 900 GT Pro op de site.
800:
Tiger Sport 800 Inspiration Pack (kofferset en middenbok) €1.575,-
Handkappen €150,-
Tankbeschermer €40,-
Handvatverwarming €295,-
Totaal: €15.855,-
900:
Tiger 900 GT Pro Trekker Inspiration Pack €1.795,-
Tankbeschermer €40,-
Totaal: €20.730,-
Dat is een verschil van €4.875,- Maar dan heb je bij de 900 wel electronisch verstelbare vering, waar ik bij de 800 toch echt ook nog Hyperpro zou kopen.
De 850 zit er tussenin, met €17.270,- voor dezelfde opties.
Slecht idee... Hoe laat?
Vraagje: is mijn knie protector van mijn motorbroek afgeschreven? Die heeft een groot deel van de klap opgevallen. Heb wel een paarse knie, maar niet gebroken ofzo, en dat zal zeker o.a. door die knie protector komen. Maar de vraag is of die dan vervangen moet worden? Zo ja, dan moet ik deze bij de verzekering uiteraard opgeven.
Mijn motorbroek zelf heeft wat verf van de auto erop zitten nu, maar is niet over het asfalt gegaan ofzo dus die zal nog wel goed zijn neem ik aan.
Hetzelfde geld overigens voor mijn handschoen. Visueel ziet hij er nog prima uit, maar heeft ook een flinke klap opgevangen.
Mijn motorbroek zelf heeft wat verf van de auto erop zitten nu, maar is niet over het asfalt gegaan ofzo dus die zal nog wel goed zijn neem ik aan.
Hetzelfde geld overigens voor mijn handschoen. Visueel ziet hij er nog prima uit, maar heeft ook een flinke klap opgevangen.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik zou persoonlijk alles dat schade opgelopen heeft bij de aanrijding opgeven.
Hoe is het met jezelf? Houdt dat ook in de gaten.
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dan schrijf ik voor nu gewoon generiek "motorkleding", en als ze een specificatie vragen leg ik dat wel uit.Destruction schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:40:
Ik zou persoonlijk alles dat schade opgelopen heeft bij de aanrijding opgeven.
Met mij gaat het goed hoor. Knie is aan de binnenkant nog flink paars en wat dik, maar al veel minder gevoelig en "kraakt" ook niet meer tijdens traplopen
Het was gelukkig vooral schrikken en blikschade!
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
@LankHoar Sommige protectors (3DO, Revit) zijn, zolang niet gescheurd, gewoon te gebruiken, die komen na de val weer terug in hun normale toestand. De goedkope standaard schuimdingen weet ik niet maar die kosten amper een knaak dus die zou ik domweg vervangen.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Vergeet ook je eigen risico niet, als je voor een check-up gaat of fysio nodig hebt.LankHoar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Dan schrijf ik voor nu gewoon generiek "motorkleding", en als ze een specificatie vragen leg ik dat wel uit.
Met mij gaat het goed hoor. Knie is aan de binnenkant nog flink paars en wat dik, maar al veel minder gevoelig en "kraakt" ook niet meer tijdens traplopen
Het was gelukkig vooral schrikken en blikschade!
Vwb die protector, ik zou hem gewoon vervangen, simpelweg om dat je de 'integriteit niet meer kan garanderen'.
[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 24-10-2024 09:39 ]
Doorrijden en racen ligt nog ver uit elkaar.Bommes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:13:toon volledige bericht
Eerlijkheid doet me wel toegeven dat ik dit niet meer een week achter elkaar volhoud![]()
Maar de meeste mensen die ik tot nu toe bij me heb gehad op zand was het dat veel stapvoets tot 30km/h rijden en dat vind ik dan weer net te traag.
En ik vind dat niet erg en push ze ook zeker niet, maar daardoor kan je in een dag toch net een lus niet of wel halen.
Maar zoals met erge blubber of diep zand dan wordt dat probleem alleen maar erger, en soms sta ik mijn mede rijders echt moed in te spreken om door te rijden.
Edit: toevallig net een heel telefoon gesprek gehad met mijn mede rijder.
Dit is een docent van mij geweest, niet veel ouder gek genoeg.
Maar die gaf al aan dat ie niet van plan was een rally te rijden, ik zeg dan ook gewoon dat hij voor mag rijden en tempo mag bepalen. En als ie twijfelt dat we dan gewoon eromheen gaan of ik zijn motor er even doorheen ploert. Ook gezegd dat er geen doel is en dat we mooi eerste stuk in NL gaan kijken hoe het allemaal gaat.
(ik denk dat het hem heel erg mee gaat vallen, want hij reed altijd een CRF1000 en nu een CF moto 4500
Ik denk dat het belangrijk is dat je niet elkaar gaat lopen opjagen, mocht hij de sloot invliegen heb ik een probleem en vice versa.
[ Voor 15% gewijzigd door kneusteun op 24-10-2024 14:17 ]
Ik weet dat het niet in dit topic thuishoort, maar jullie weten als enige tweakerts waar deze reis toe moet leiden
. Vandaag had ik mijn eerste echte rijles van de opleiding tot instructeur. En dat is natuurlijk nog het B, auto gedeelte...
Lang verhaal kort gezegd - ik kan goed rijden, hij voelt zich veilig bij mij in de auto, mijn verkeersafhandeling is goed, maar ik scoor toch slechts 4 op 7 omdat ik alles 'op gevoel' goed doe (parkeren, keren, etc) en niet 'volgens protocol'. Ook het kijkgedrag is nog bij lange na niet op punt (en ik lette er al zoveel op
) maar ik heb nog wat lessen te gaan dus dat gaan we echt nog wel recht strijken.
Volgende keer gaan we 2 uurtjes in Zwolle rondbollen met die kutclio (man man man wat een vreselijke auto om in te rijden... pijn aan mijn reet van die stoel en ik kan echt geen vrienden worden met die bak óf het blok, een of andere sloom reagerende LPG'ert). En ondertussen zelf flink oefenen in mijn eigen auto's...
Grappig: We grepen beiden één keer in, tegelijkertijd. Een vrouw kwam van rechts op een t-splitsing (dus ik gaf haar voorrang, ik wilde naar links afslaan) maar gaf geen richting aan, dus ik nam aan dat ze doorreed en begon langzaam naar de kruising te rollen. Toen sloeg ze toch naar links af en gaf halverwege de bocht een keer richting aan...
. Ik stond tegelijkertijd met de instructeur op de rem
.
Je merkt dat je normaal super comfortabel en vertrouwd rond rijdt, maar nu ineens ligt alles onder een vergrootglas, en je gaat ineens weer veel meer tijd voor handelingen nemen, meer fouten maken, je voelt je écht weer helemaal student. Ook als ik niet voor deze opleiding was gegaan, was het goed geweest weer eens een rijles te nemen, er sluipt ZO VEEL gedrag in door de jaren heen!
Het gaat nog veel maanden hard werken kosten voor ik dit hele spelletje klats opnieuw mag doen, maar dan met 2 wielen minder. Ik kijk er wel naar uit.
Lang verhaal kort gezegd - ik kan goed rijden, hij voelt zich veilig bij mij in de auto, mijn verkeersafhandeling is goed, maar ik scoor toch slechts 4 op 7 omdat ik alles 'op gevoel' goed doe (parkeren, keren, etc) en niet 'volgens protocol'. Ook het kijkgedrag is nog bij lange na niet op punt (en ik lette er al zoveel op
Volgende keer gaan we 2 uurtjes in Zwolle rondbollen met die kutclio (man man man wat een vreselijke auto om in te rijden... pijn aan mijn reet van die stoel en ik kan echt geen vrienden worden met die bak óf het blok, een of andere sloom reagerende LPG'ert). En ondertussen zelf flink oefenen in mijn eigen auto's...
Grappig: We grepen beiden één keer in, tegelijkertijd. Een vrouw kwam van rechts op een t-splitsing (dus ik gaf haar voorrang, ik wilde naar links afslaan) maar gaf geen richting aan, dus ik nam aan dat ze doorreed en begon langzaam naar de kruising te rollen. Toen sloeg ze toch naar links af en gaf halverwege de bocht een keer richting aan...
Je merkt dat je normaal super comfortabel en vertrouwd rond rijdt, maar nu ineens ligt alles onder een vergrootglas, en je gaat ineens weer veel meer tijd voor handelingen nemen, meer fouten maken, je voelt je écht weer helemaal student. Ook als ik niet voor deze opleiding was gegaan, was het goed geweest weer eens een rijles te nemen, er sluipt ZO VEEL gedrag in door de jaren heen!
Het gaat nog veel maanden hard werken kosten voor ik dit hele spelletje klats opnieuw mag doen, maar dan met 2 wielen minder. Ik kijk er wel naar uit.
Dat slechte gedrag herken ik van mijn B+E examen. Sturen met één hand bijvoorbeeld.
Kijkgedrag was wel in orde, mede door het motorrijden denk ik.
Die noodrem heb ik tijdens mijn B rijexamen ook gehad. Volgens mij was ik zelfs net een fractie sneller. Voordat hij iets zei liet hij eerst de rem wat opkomen om te checken of het pedaal onderin bleef. Ja dus.
Verder dan ook geen opmerking over gehad, behalve dat het voorval even werd aangehaald in de nabespreking.
Maar op de motor lijkt me dat op gevoel of volgens protocol uitleggen nóg lastiger. Jouw uitleg moet namelijk kloppen; je kunt niet meer ingrijpen daarna. Maar als ik je moet vertellen wat ik allemaal doe om motor te rijden... Geen flauw idee eigenlijk. En dat vind ik ook het lastige aan VRO trainingen. Dan ga ik heel bewust nadenken over mijn handelingen, zodat ik op dat moment het gevoel met het rijden even kwijt raak. Klinkt dat een beetje logisch?
Die noodrem heb ik tijdens mijn B rijexamen ook gehad. Volgens mij was ik zelfs net een fractie sneller. Voordat hij iets zei liet hij eerst de rem wat opkomen om te checken of het pedaal onderin bleef. Ja dus.
Maar op de motor lijkt me dat op gevoel of volgens protocol uitleggen nóg lastiger. Jouw uitleg moet namelijk kloppen; je kunt niet meer ingrijpen daarna. Maar als ik je moet vertellen wat ik allemaal doe om motor te rijden... Geen flauw idee eigenlijk. En dat vind ik ook het lastige aan VRO trainingen. Dan ga ik heel bewust nadenken over mijn handelingen, zodat ik op dat moment het gevoel met het rijden even kwijt raak. Klinkt dat een beetje logisch?
Ik heb de remvloeistof van de R1150GS dit weekend, voor het eerst zelf, vervangen. Is eigenlijk best goed gegaan. Wat me wel opviel is dat de vloeistof van mn koppeling, gaat ook DOT4 in, heel slecht was. Alsof dat jaren niet vervangen was... Maar goed, nu is alles weer vers.
Alleen heb ik maar ~250ml van de 1L gebruikt... Wat met de rest te doen? DOT 4 is heel hygroscopisch, dus eigenlijk niet meer bruikbaar nu open? Wat doen jullie met een open fles?
Alleen heb ik maar ~250ml van de 1L gebruikt... Wat met de rest te doen? DOT 4 is heel hygroscopisch, dus eigenlijk niet meer bruikbaar nu open? Wat doen jullie met een open fles?
Het is niet dat ik dingen niet zie, het is dat ik ze niet op de juiste manier zie. De techniek die gestandaardiseerd is en die makkelijk uit te leggen / over te dragen is. Ik kijk als motorrijder heel veel en ben dus constant breed aan het scannen (ook de spiegels) maar zoals de instructeur het zei, ik kijk alsof ik de donald duck lees en niet écht kijken. Echt zo duidelijk dat iederéén kan oordelen dat ik echt aan het kijken ben.DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:35:
Dat slechte gedrag herken ik van mijn B+E examen. Sturen met één hand bijvoorbeeld.
100%! Ik had zóveel momenten vandaag dat ik echt houterig reed, dat is me al járen niet meer gebeurd. Je gaat alles ineens dubbel, driedubbel overdenken en het remt je handelingen en de soepelheid daarin. Ben zelfs een keer stilgevallen midden op een kruisen... kun je nagaan(...)
Klinkt dat een beetje logisch?

Ik moest fileparkeren.. dus ik stuur super soepeltjes rechts achter een geparkeerde auto, strak langs de stoep. Maar deed ik het goed? NEE. Ik gebruikte niet het protocol, keek niet genoeg in de spiegels TIJDENS het draaien en kon niet precies uitleggen hoe ik nou bepaal wanneer ik in- en terugstuur. Fout dus, want dit kun je niet aan een leerling uitleggen.
Maar hij maakt het ook extra lastig. Ineens bedekt hij je binnenspiegel en vraagt 'wat rijdt er achter je' (een auto! Nope, het was een fucking stadsbus) of 'welke auto kwam ons net links voorbij' en 'kwam er nu wel of niet een fietser aan in die zijweg'. Daarnaast vraagt hij de hele tijd dingen over mijn privéleven (de motor, mijn motivastie om dit te doen etc etc) om te kijken hoe je daarmee omgaat in het verkeer. Zo ben ik b.v. met ontkoppelde motor naar het stoplicht gerold (ipv in de versnelling uitrollen zoals het hoort) omdat ik te druk was met antwoord geven.
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-10-2024 18:44 ]
Netjes volgens het boekje rijden maakt je nog geen geroutineerd chauffeur maar het is wel nodig om nieuwe bestuurders de basiskneepjes te leren.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:23:
Je merkt dat je normaal super comfortabel en vertrouwd rond rijdt, maar nu ineens ligt alles onder een vergrootglas, en je gaat ineens weer veel meer tijd voor handelingen nemen, meer fouten maken, je voelt je écht weer helemaal student. !
In de categorie, niet voor nieuwe bestuurders, dit S&S setje met 585EC cam is inmiddels geplaatst en afgesteld. Nu maar hopen dat het zondag niet regent bij de laatste wedstrijd van 2024.
:strip_exif()/f/image/AoUtQwD0pE2ziWdvXgPsKfYP.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VHn8swUovwjS0Afv0Ha94BhE.jpg?f=user_large)
Ik had gehoopt op 120+ maar dit overtreft mijn verwachting, Laseur is echt een tovenaar
[ Voor 10% gewijzigd door botoo op 25-10-2024 12:07 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik gebruik meestal gewoon zoveel mogelijk van de fles om de boel goed door te spoelen en probeer het te combineren met meerdere motoren. Rest direct wegbrengen naar milieustraat.Vuikie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:40:
Ik heb de remvloeistof van de R1150GS dit weekend, voor het eerst zelf, vervangen. Is eigenlijk best goed gegaan. Wat me wel opviel is dat de vloeistof van mn koppeling, gaat ook DOT4 in, heel slecht was. Alsof dat jaren niet vervangen was... Maar goed, nu is alles weer vers.
Ja @HTT-Thalan je hebt rijden en CBR rijden. Dat 1e is voor privé, dat andere word je baan.
Erger, ik moet op zien te klimmen tot IBKI niveauozzynator schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:18:
Ja @HTT-Thalan je hebt rijden en CBR rijden. Dat 1e is voor privé, dat andere word je baan.
[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-10-2024 21:01 ]
Dat CBR rijden, dat ken ik nog van toen ik m'n BE ging halen. Het rijden en kijken was prima, maar dat ik veel met 1 hand aan het stuur zat, daar kon de instructeur maar niet over ophouden...
De examinator kon daar wel doorheen kijken en zag dat ik goed met een aanhanger kon rijden* dus ik was gelijk geslaagd. En nadat de examinator al had gezegd dat 't dan onderaan de streep niet uitmaakte, kon de instructeur het toch niet laten om nog even "daar had je wel geluk mee" te zeggen
Ik ben benieuwd naar de verdere reis @HTT-Thalan
Tot nu toe lees ik niks dat mij zou kunnen overhalen 't ook te doen 
*dat deed ik die dag ook bepaald niet voor het eerst, hell ik had al een karretje achter m'n skelter vroeger en toen kreeg ik al door hoe dat werkte met achteruit rijden enzo

Ik ben benieuwd naar de verdere reis @HTT-Thalan
*dat deed ik die dag ook bepaald niet voor het eerst, hell ik had al een karretje achter m'n skelter vroeger en toen kreeg ik al door hoe dat werkte met achteruit rijden enzo
[ Voor 61% gewijzigd door Destruction op 24-10-2024 21:27 ]
Ja natuurlijk! CBR rijden is een beetje een mindset, als je er eenmaal inzit met hoe je welke dingen in welke volgorde moet doen, dan gaat het steeds makkelijker. Kleine tip qua kijken, kijk 'met je hoofd', niet zozeer 'met je ogen'. Als in; beweeg fysiek je hoofd ff als je in de spiegel kijkt, ook al zou je het gewoon vanuit je ooghoek ff kunnen checken. Dan ziet de instructeur veel makkelijker dat je gekeken hebt. Zeker met een zonnebril op wel zo handig.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Erger, ik moet op zien te klimmen tot IBKI niveau. Maar er rijden zoveel rijscholen rond in NL, ik moet dat toch ook wel kunnen zeker...
Ik heb afgelopen jaar zowel A als D rijbewijs gehaald, na al 12~ jaar m'n B te hebben. Ik dacht ook 'oh dat wordt een eitje', maar in het begin werd ik wel even met de feiten op de neus geduwd. Maar toen ik eenmaal dat knopje om kon zetten van 'rijden hoe cbr het wilt' ging het beter. Ze letten nou eenmaal heel erg op die rijprocedures, dat je het volgens het boekje doet. En dat is heel stom als je al jaren je rijbewijs hebt, maar zo willen ze het zien. En hoe sneller je de knop weet om te zetten dat je het heel autistisch stapje voor stapje doet (en vooral laten zien dát je de stapjes doet) hoe beter je met je rij instructeur kunt opschieten. Succes in ieder geval, oefening baart kunst.
https://www.advrider.com/...-working-on-a-tuareg-457/
https://www.advrider.com/...nture-s-evo-ready-to-rip/
Net te weinig power denk ik voor echt lekker offroad 🤡
https://www.advrider.com/...nture-s-evo-ready-to-rip/
Net te weinig power denk ik voor echt lekker offroad 🤡
[ Voor 48% gewijzigd door kneusteun op 25-10-2024 06:59 ]
Ik ben het helemaal met jou/jullie eens hoorPyr0_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:23:
[...]
Ja natuurlijk! CBR rijden is een beetje een mindset, als je er eenmaal inzit met hoe je welke dingen in welke volgorde moet doen, dan gaat het steeds makkelijker. Kleine tip qua kijken, kijk 'met je hoofd', niet zozeer 'met je ogen'. Als in; beweeg fysiek je hoofd ff als je in de spiegel kijkt, ook al zou je het gewoon vanuit je ooghoek ff kunnen checken. Dan ziet de instructeur veel makkelijker dat je gekeken hebt. Zeker met een zonnebril op wel zo handig.
Ik heb afgelopen jaar zowel A als D rijbewijs gehaald, na al 12~ jaar m'n B te hebben. Ik dacht ook 'oh dat wordt een eitje', maar in het begin werd ik wel even met de feiten op de neus geduwd. Maar toen ik eenmaal dat knopje om kon zetten van 'rijden hoe cbr het wilt' ging het beter. Ze letten nou eenmaal heel erg op die rijprocedures, dat je het volgens het boekje doet. En dat is heel stom als je al jaren je rijbewijs hebt, maar zo willen ze het zien. En hoe sneller je de knop weet om te zetten dat je het heel autistisch stapje voor stapje doet (en vooral laten zien dát je de stapjes doet) hoe beter je met je rij instructeur kunt opschieten. Succes in ieder geval, oefening baart kunst.
Ik ga er de komende 2 maanden héél hard aan timmeren, te beginnen met de schoolrit vanmorgen van de kids. Hij heeft me een hoop pointers gegeven in ieder geval.
@HTT-Thalan waarom is een ontkoppelde motor uit laten rollen naar een stoplicht verkeerd? Ik doe het ook maar zie niet in waarom het zo onwenselijk is. Met de motor koppel ik sowieso veel, mijn vstrom heeft of gas of koppeling nodig in zijn 1, op de koppeling rijden trekt hij niet best.
En ja ik snap wel dat als je al jaren op routine rijdt die stappen er weer in geramd moeten worden. Jij moet ze straks ook weer bij lesnemers inpeperen, dan is het wel van belang dat je dat van haver tot gort kent en uitvoert.
En ja ik snap wel dat als je al jaren op routine rijdt die stappen er weer in geramd moeten worden. Jij moet ze straks ook weer bij lesnemers inpeperen, dan is het wel van belang dat je dat van haver tot gort kent en uitvoert.
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 25-10-2024 11:31 ]
Heeft het niet te maken met het feit dat het motorblok dan ook nog mee remt + brandstofbesparing omdat de wielen dan de motor aandrijven?Boudewijn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:29:
@HTT-Thalan waarom is een ontkoppelde motor uit laten rollen naar een stoplicht verkeerd? Ik doe het ook maar zie niet in waarom het zo onwenselijk is. Met de motor koppel ik sowieso veel, mijn vstrom heeft of gas of koppeling nodig in zijn 1, op de koppeling rijden trekt hij niet best.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wat er bij de precisiestop op de motor wordt vereist. Juist wél de koppeling intrekken bij het remmen of pas op het laatste moment?
Omdat je motor dan brandstof blijft verbruiken (stationair draaien). Als je in de versnelling uitrolt houdt de auto de motor gaande en wordt de brandstoftoevoer stilgezet, en dus is dat zuiniger/minder uitstoot.Boudewijn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:29:
Als ik elke dag ál mijn 'fouten' probeer aan te pakken word ik gek, dus ik richt me voor nu op twee zaken tegelijk, het stuurgedrag en kijkgedrag (meer zijkant checken, spiegel checken voor je gaat remmen, dat soort zaken).
Gelijkmatig remmen en voor stilstand naar zijn 1 geschakeld hebben. Er staat me bij dat ik bij de precisiestop langzaam terug mocht blijven schakelen tijdens het remmen. Bij de noodstop hoeft dat niet, bij de stopproef moet je wel naar zijn 1 terug bij stilstand maar mag dat ook op het laatste moment dacht ik. Dat komt allemaal met WRM-A wel weer, mijn hoofd zit een beetje vol nuDrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Heeft het niet te maken met het feit dat het motorblok dan ook nog mee remt + brandstofbesparing omdat de wielen dan de motor aandrijven?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wat er bij de precisiestop op de motor wordt vereist. Juist wél de koppeling intrekken bij het remmen of pas op het laatste moment?

@kneusteun thanks voor de link, dan wordt bovenstaande verhaal al iets concreterFraggert schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:50:toon volledige bericht
.
.
.
.
[clickbait] Tuareg 457?????? [/clickbait]![]()
.
.
[Afbeelding]
.
Gisteravond een rondje Youtube......en dankzij het algoritme zitten daar ook ook soms wat clickbaiterige filmpjes tussen zoals over de onwaarschijnlijke BMW F500GS Twin met allerlei knip/plak- en photoshop-werk.
Ook Motobob is niet vies van het verspreiden van geruchten maar ik was toch eens benieuwd wat er over 2025 al bekend was.
De Aprilia RS457 was aan mijn aandacht ontsnapt....begrijpelijk want het is niet echt het segment waar ik naar kijk...met de nieuwe 457 parallelle twin.
Long story short.......de veronderstelling is dat er met dat blok ook een kleine Tuono kan gaan komen...en allicht.....drumroll......een Tuareg 457.![]()
Het is het bekende recept zoals Aprilia gedaan heeft met het 660 blok, Yahama met hun CP2 in de MT en Tenere's en ook Honda met hun 500cc-tje...je kent de nomenclatuur wel...CB/CBx/CL..meerdere merken lepelen een beproefd blok in een sport, naked, tour en soms een allroad.
Een Tuareg 457 past hier mooi bij......nu bijv de nieuwe Himalayan een verkoopsucces blijft en CFMoto die 450MT in zijn line-up heeft.
Ik denk dat de Italianen ook wel een stukje van die pizza taart willen
Dat het blok breder ingezet gaat worden mag geen verrassing zijn. Zusterbedrijf MotoGuzzi is al gesnapt met het RSblok in een roadstar-achtig ding op spyshots.
Uit andere filmpjes heb ik begrepen dat het met emissie-eisen schijnbaar ook voor de eenpitters steeds lastiger wordt om die te halen. Een kleine Twin schijnt schoner te lopen......wat mij betreft een goede ontwikkeling want...no suprrise here i think.......ik ben niet zo gecharmeerd van thumpers![]()
Een éénpitter hoort in het maisland of op de baan........dan maar wat inspiratielozer mijn pk's naar het achterwiel......maar wel comfortabel zonder trillingen![]()
Hier de MotoGuzzi met het RS-blokje:
[Afbeelding]
De bovenste foto komt van een of ander spaanstalig forum. Nu ben ik die taal niet machtig maar het lijkt een flinke aanname parade te zijn daar...met wat zelfs lijkt op een photo-shop met aprilia kuipwerk op een Honda NX500...niet om te faken..maar om te laten zien wat een Tuareg457 zou kunnen zijn![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stay tuned.......Like and subscribe for more and checkout my Patreon
CFMotor heeft die 450MT en van de week zag ik kort nog eenzelfde kleiner versie langskomen, iets meer toer-georienteerd maar dat was op youtube en die kan ik even niet zo snel terughalen wat typenummer betreft

Bij de noodstop mag het wel maar hoeft niet. Werd me afgeraden want dan ben je aan het schakelen ipv remmen.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Gelijkmatig remmen en voor stilstand naar zijn 1 geschakeld hebben. Er staat me bij dat ik bij de precisiestop langzaam terug mocht blijven schakelen tijdens het remmen. Bij de noodstop hoeft dat niet, bij de stopproef moet je wel naar zijn 1 terug bij stilstand maar mag dat ook op het laatste moment dacht ik. Dat komt allemaal met WRM-A wel weer, mijn hoofd zit een beetje vol nu.
Bij de andere remoefeningen moet je naar zijn 1 terug. En idd gelijkmatig remmen met beide remmen. En netjes op de streep tot stilstand komen.
Ik vond het destijds vrij leuk maar wel beetje hersendood, maar pluk er met rijden wel de vruchten van. Echt fijn om dat soort dingen goed onder de knie te hebben.
Je voert die proef feitelijk bij elk stoplicht/kruising uit, veel vaker dan je initieel denkt als je die AVB'tjes aan het leren bent. Ook die halve draai komt stiekem echt vaak voorbij. Achtjes draaien en uitwijken dan weer niet zo vaak, hoop ik dan tochBoudewijn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Bij de noodstop mag het wel maar hoeft niet. Werd me afgeraden want dan ben je aan het schakelen ipv remmen.
Bij de andere remoefeningen moet je naar zijn 1 terug. En idd gelijkmatig remmen met beide remmen. En netjes op de streep tot stilstand komen.
Ik vond het destijds vrij leuk maar wel beetje hersendood, maar pluk er met rijden wel de vruchten van. Echt fijn om dat soort dingen goed onder de knie te hebben.
inderdaad en ik rijd soms ook bewust echt strak tot die streep etc. Halve draai doe ik vaak, slalom ook, stapvoets rijden ook regelmatig (ik woon op een woonerf en dan proberen 8kmh te rijden en een mooie slalom om putdeksels.os leuk) . Uit parkeervak haaks wegrijden is ook fijn.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Je voert die proef feitelijk bij elk stoplicht/kruising uit, veel vaker dan je initieel denkt als je die AVB'tjes aan het leren bent. Ook die halve draai komt stiekem echt vaak voorbij. Achtjes draaien en uitwijken dan weer niet zo vaak, hoop ik dan toch.
Uitwijk tot nu toe niet gedaan.
Mijn 'ding' momenteel met de BMW is voldoende afremmen voor een rood licht maar dan in zijn 1 trekkend rollend blijven, dus voetjes van de grond. En dan volhouden tot het groen wordt zodat je gelijk weer weg kan rollen. Dat was met de NC moeilijker dan met de RT moet ik zeggen.
HerkenbaarHTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:53:
Mijn 'ding' momenteel met de BMW is voldoende afremmen voor een rood licht maar dan in zijn 1 trekkend rollend blijven, dus voetjes van de grond. En dan volhouden tot het groen wordt zodat je gelijk weer weg kan rollen. Dat was met de NC moeilijker dan met de RT moet ik zeggen.

Ik maak er bijna een sport van om niet helemaal tot stilstand te komen. Met de motor nog niet eens zo op gefocused, maar met een lijnbus vol mensen probeer ik het ding altijd rollende te houden. Krijg prioriteit bij de meeste stoplichten dus het lukt ook 9vd10 keer.
Die halve draai met de motor blijf ik wel tricky vinden hoor. Met lessen draaide ik m'n hand er niet voor om, maar m'n strom die is wat meer top zwaar en in 'the real world' ligt er altijd wel wat zooi aan de kant van de weg.. Lukt me eigenlijk bijna nooit écht soepel. Ik zou eigenlijk eens wat pionnen moeten kopen en weer eens al die AVB oefeningen doen. Hier vlakbij ligt zelfs een enorm parkeerterrein waar nooit wat staat wat ideaal zou zijn. Sterker nog, zie daar regelmatig rijscholen oefenen.
Ik heb de pionnen en de motor ervoor, je bent welkom om samen te oefenenPyr0_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:06:
[...]
Herkenbaar![]()
Ik maak er bijna een sport van om niet helemaal tot stilstand te komen. Met de motor nog niet eens zo op gefocused, maar met een lijnbus vol mensen probeer ik het ding altijd rollende te houden. Krijg prioriteit bij de meeste stoplichten dus het lukt ook 9vd10 keer.
Die halve draai met de motor blijf ik wel tricky vinden hoor. Met lessen draaide ik m'n hand er niet voor om, maar m'n strom die is wat meer top zwaar en in 'the real world' ligt er altijd wel wat zooi aan de kant van de weg.. Lukt me eigenlijk bijna nooit écht soepel. Ik zou eigenlijk eens wat pionnen moeten kopen en weer eens al die AVB oefeningen doen. Hier vlakbij ligt zelfs een enorm parkeerterrein waar nooit wat staat wat ideaal zou zijn. Sterker nog, zie daar regelmatig rijscholen oefenen.
En bus lijkt me zo vet! Ik heb al aangegeven aan de eigenaresse van de verkeersschool dat dit sowieso op mijn bucketlist staat, een paar lessen bus en vrachtwagen. Gewoon voor de ervaring. Vond ze een goed idee!
Zeer zeker een goed idee. Voor iedereen eigenlijk wel. Alleen al dat je eens een idee krijgt hoe groot en log zo'n ding is. Hoe veel extra ruimte je nodig hebt, qua bochten maar ook qua stopafstand. Je gaat 100% zeker weten anders naar bussen en vrachtwagens kijken als je er een keer zelf mee gereden hebt.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Ik heb de pionnen en de motor ervoor, je bent welkom om samen te oefenen.
En bus lijkt me zo vet! Ik heb al aangegeven aan de eigenaresse van de verkeersschool dat dit sowieso op mijn bucketlist staat, een paar lessen bus en vrachtwagen. Gewoon voor de ervaring. Vond ze een goed idee!
Zou best eens met je mee willen oefenen, maar ik gok dat je béétje uit de buurt woont voor zoiets.
[ Voor 4% gewijzigd door Pyr0_ op 25-10-2024 12:20 ]
Ik heb van die buitenspeel pionnetjes waar ik wel eens wat oefeningetjes mee uitzet. Paar weken geleden nog gedaan. De AVB oefeningen gaan nog wel, maar vervolgens heb ik ook een paar gymkhana oefeningen waar ik de route nooit van onthoud.Pyr0_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:06:
[...]
Herkenbaar![]()
Dit soort dingen: https://www.bol.com/nl/nl...0-stuks/9200000089466288/
Een paar ben ik inmiddels overheen gereden, maar 1) ze kunnen wel wat hebben en 2) het zijn er genoeg.
Een geschikt terrein weet ik ook, maar officieel gezien staan daar hekwerken voor zodat je er niet meer op kunt met een voertuig. Gelukkig past een motor ook door de voetgangersingang.

Nou als je een keer zin hebt om af te komen richting Maastricht. Hier om de hoek ligt dit parkeerterrein. Het hek is inmiddels gesloopt en je kan langs de poort zo naar binnen rijden daar. Daar kun je zelfs makkelijk de uitwijk oefeningen doen zo groot is het.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Ik heb van die buitenspeel pionnetjes waar ik wel eens wat oefeningetjes mee uitzet. Paar weken geleden nog gedaan. De AVB oefeningen gaan nog wel, maar vervolgens heb ik ook een paar gymkhana oefeningen waar ik de route nooit van onthoud.![]()
Dit soort dingen: https://www.bol.com/nl/nl...0-stuks/9200000089466288/
Een paar ben ik inmiddels overheen gereden, maar 1) ze kunnen wel wat hebben en 2) het zijn er genoeg.
Een geschikt terrein weet ik ook, maar officieel gezien staan daar hekwerken voor zodat je er niet meer op kunt met een voertuig. Gelukkig past een motor ook door de voetgangersingang.
Het blijft echt een mooie uitvoering in die kleurkneusteun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:12:
[Afbeelding]
Nog beetje in de afnemende koorts de motor vol laden, zweten geblazen maar het lijkt mooi te passen allemaal.
Flinke rol achterop zo, kun je wel een beetje goed staan en bewegen op de motor?
Verder geen oordeel hoor, ik heb vaak ook net wat te veel bij me.
Top tip: zorg dat het goed vast zit, niks zo vervelend als schuivende zooi achter je terwijl je net als zeilen bij aan het zetten bent om door een modderpoel te komen.
En nog eentje: houd wat ruimte om je jas of andere kleding in die bovenste rol tas er bij te doen.
Op dit zal de temperatuur buiten wel mee vallen, maar als het ergens echt inspannend offroaden wordt is het wel fijn als je ff je net te warme jas uit kunt doen en vast kunt sjorren.
@HTT-Thalan, volgens mij heb ik je zien rijden... vorige week donderdag ergens rond Amsterdam, zuidring. Wij reden vanaf de A1 naar Haarlem toe.
Een witte RT met fluoricerende persoon erop en kenteken beginnend met 02. Zoveel zijn er daar niet van.
Een witte RT met fluoricerende persoon erop en kenteken beginnend met 02. Zoveel zijn er daar niet van.
Dan was-ie een aardig eindje van huis af in ieder gevalJolke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:24:
@HTT-Thalan, volgens mij heb ik je zien rijden... vorige week donderdag ergens rond Amsterdam, zuidring. Wij reden vanaf de A1 naar Haarlem toe.
Oh ja, uitrollen in de versnelling, het is dus zuinig rijden waar het om gaat en heeft niet zoveel met het besturen van het voertuig zelf te maken. Dat zal de CBR mindset wel zijn.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:40:
[...]
Omdat je motor dan brandstof blijft verbruiken (stationair draaien). Als je in de versnelling uitrolt houdt de auto de motor gaande en wordt de brandstoftoevoer stilgezet, en dus is dat zuiniger/minder uitstoot.
Als ik elke dag ál mijn 'fouten' probeer aan te pakken word ik gek, dus ik richt me voor nu op twee zaken tegelijk, het stuurgedrag en kijkgedrag (meer zijkant checken, spiegel checken voor je gaat remmen, dat soort zaken).
Idem dito voor de rechtervoet aan de grond bij het stilstaan met de motor. Bij mij was het erin gesleten, want dat is nou eenmaal procedure en je moet de voet klaar hebben bij de versnelling.
Pas na het lessen leerde ik dat het ook wel eens handig is om je linkerpoot aan de grond te zetten bij grote verkanting van de weg.
Wat kan je nog zelf bepalen als instructeur? Heb je enige ruimte om je eigen handigheidjes of ervaring (linkervoet aan de grond bijvoorbeeld) in de les in te brengen? Of zijn dit allemaal keiharde criteria waaraan een cursist moet voldoen en valt er niets zelf in te brengen?
Rij morgen samen met een cf 450 MT dus richting Frankrijk. Ik laat je weten of het ding het netjes doet 👍Fraggert schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:43:
[...]
@kneusteun thanks voor de link, dan wordt bovenstaande verhaal al iets concreter![]()
CFMotor heeft die 450MT en van de week zag ik kort nog eenzelfde kleiner versie langskomen, iets meer toer-georienteerd maar dat was op youtube en die kan ik even niet zo snel terughalen wat typenummer betreft
Huh? Volgens mij moest ik, als ik het me tenminste goed herinner, de voet aan de grond hebben aan de kant waar de bocht daarna heen ging.badkuip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:38:
[...]
Oh ja, uitrollen in de versnelling, het is dus zuinig rijden waar het om gaat en heeft niet zoveel met het besturen van het voertuig zelf te maken. Dat zal de CBR mindset wel zijn.
Idem dito voor de rechtervoet aan de grond bij het stilstaan met de motor. Bij mij was het erin gesleten, want dat is nou eenmaal procedure en je moet de voet klaar hebben bij de versnelling.
Pas na het lessen leerde ik dat het ook wel eens handig is om je linkerpoot aan de grond te zetten bij grote verkanting van de weg.
Wat kan je nog zelf bepalen als instructeur? Heb je enige ruimte om je eigen handigheidjes of ervaring (linkervoet aan de grond bijvoorbeeld) in de les in te brengen? Of zijn dit allemaal keiharde criteria waaraan een cursist moet voldoen en valt er niets zelf in te brengen?
Dat dát in de praktijk ook niet handig is en dat je makkelijker de voetrem gebruikt bij een helling, zodat je beide handen vrij hebt om weg te rijden bij de hellingproef, kwam daar vervolgens bovenop. En ja, in Zuid-Limburg zijn die hellinkjes er wel.
Volgens mij werd me ook verteld om de motor alvast in de versnelling te hebben staan zodat je er klaar voor bent om weg te rijden. Enerzijds als het groen wordt; je staat immers vooraan, anderzijds als iemand te hard van achteren nadert en je nog snel kunt proberen uit te wijken.
Tegelijkertijd moest je de motor altijd in de vrij parkeren volgens het CBR. Dat heb ik sindsdien nooit meer gedaan, áltijd in de versnelling zodat deze niet weg kan rollen. Tenzij die op de middenbok gaat, dan staat die wel in de neutraal.
Maar ach, bij de volgorde van de aanhanger aan- of afkoppelen doe ik als laatste/eerste de stekker. Dat was niet de bedoeling. Kan zijn, maar ik ben altijd degene die de stekker er opnieuw aan moet zetten als ie er weer vanaf is gerukt als de aanhanger was uitgeleend. Daar ben ik dus heel voorzichtig mee zodat het me zelf niet overkomt.
Voet aan de grond aan de kant van de bocht klopt volgens mij inderdaad. Zodat je motor al de richting op kantelt waar je heen wilt. Maar mijn praktijk is heel anders dan de leefwereld van CBR daar in het platte noorden... Hier (niet alleen z-Limburg maar ook Eifel/Ardennen heb ik het dan over) sta ik vaker wel dan niet op een helling als ik stil sta en zal ik mijn rechtervoet wel op de rem moeten houden. Alleen vervelend als je van te voren vergeet helemaal terug te schakelen naar z'n 1, sta je beetje te dansen met je voeten.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:48:toon volledige bericht
[...]
Huh? Volgens mij moest ik, als ik het me tenminste goed herinner, de voet aan de grond hebben aan de kant waar de bocht daarna heen ging.
Dat dát in de praktijk ook niet handig is en dat je makkelijker de voetrem gebruikt bij een helling, zodat je beide handen vrij hebt om weg te rijden bij de hellingproef, kwam daar vervolgens bovenop. En ja, in Zuid-Limburg zijn die hellinkjes er wel.![]()
Volgens mij werd me ook verteld om de motor alvast in de versnelling te hebben staan zodat je er klaar voor bent om weg te rijden. Enerzijds als het groen wordt; je staat immers vooraan, anderzijds als iemand te hard van achteren nadert en je nog snel kunt proberen uit te wijken.
Tegelijkertijd moest je de motor altijd in de vrij parkeren volgens het CBR. Dat heb ik sindsdien nooit meer gedaan, áltijd in de versnelling zodat deze niet weg kan rollen. Tenzij die op de middenbok gaat, dan staat die wel in de neutraal.
Maar ach, bij de volgorde van de aanhanger aan- of afkoppelen doe ik als laatste/eerste de stekker. Dat was niet de bedoeling. Kan zijn, maar ik ben altijd degene die de stekker er opnieuw aan moet zetten als ie er weer vanaf is gerukt als de aanhanger was uitgeleend. Daar ben ik dus heel voorzichtig mee zodat het me zelf niet overkomt.![]()

Mij is gezegd; rechtervoet op de grond, linkervoet op de versnellingshendel zodat hij niet uit de 1 kan schieten.
Bij de oefening "wegrijden uit parkeervak" naar links mocht je wel je linkervoet aan de grond hebben zodat je alvast bent ingekanteld.
Bij de oefening "wegrijden uit parkeervak" naar links mocht je wel je linkervoet aan de grond hebben zodat je alvast bent ingekanteld.
Hellinkjes daar doen we hier niet aan in omgeving Utrecht.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:48:
[...]
Huh? Volgens mij moest ik, als ik het me tenminste goed herinner, de voet aan de grond hebben aan de kant waar de bocht daarna heen ging.
Dat dát in de praktijk ook niet handig is en dat je makkelijker de voetrem gebruikt bij een helling, zodat je beide handen vrij hebt om weg te rijden bij de hellingproef, kwam daar vervolgens bovenop. En ja, in Zuid-Limburg zijn die hellinkjes er wel.
Jep dat klopt. De neus van de motor een beetje de berm inwijzend of langs de voorganger wijzend is ook wel goede. Bij een botsing ga je in ieder geval die kant op en knal je niet op de kofferklep van je voorganger.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:48:
Heb je wel eens proberen te opbokken als de motor in de versnelling staat? Ik een paar keer, is mij niet geluktDrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:48:
Zou ik ook doen. Beschermen van eigen stuff eerst en ik zie het probleem niet zoDrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:48:
Maar ach, bij de volgorde van de aanhanger aan- of afkoppelen doe ik als laatste/eerste de stekker. Dat was niet de bedoeling. Kan zijn, maar ik ben altijd degene die de stekker er opnieuw aan moet zetten als ie er weer vanaf is gerukt als de aanhanger was uitgeleend. Daar ben ik dus heel voorzichtig mee zodat het me zelf niet overkomt.![]()
@DrivinUCrazy @Pyr0_
Ja verdorie, de ene optie is bij mijn werk, de ander bij mijn huis.
Laat maar weten wanneer en waar er wordt geoefend.
Ja verdorie, de ene optie is bij mijn werk, de ander bij mijn huis.
Laat maar weten wanneer en waar er wordt geoefend.
"pook" maar verder: 100%O88088 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:58:
Mij is gezegd; rechtervoet op de grond, linkervoet op de versnellingshendelPOOK zodat hij niet uit de 1 kan schieten.
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 25-10-2024 14:08 ]
Dat was bij het rijexamen in Maastricht dus een vast gegeven. Wegrijden bij het CBR, de Geusselt dus. Dan achter Apple park langs, richting Severenstraat. Het tunneltje onder de A2 door, en dan ga je weer bergop... Naar een stopbord voor een drempel. Als je dan naar rechts werd gestuurd richting Kasteel Wolfraathstraat, dan moest je wel zelf in de gaten dat je vanuit stilstand wel rechtsaf moet, maar óók met een hellingproef bezig was. En dan ben je nota bene pas 3 bochten verwijderd van het CBR. Daar maakten ze dus ook graag gebruik van.Pyr0_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:57:
[...]
Voet aan de grond aan de kant van de bocht klopt volgens mij inderdaad. Zodat je motor al de richting op kantelt waar je heen wilt. Maar mijn praktijk is heel anders dan de leefwereld van CBR daar in het platte noorden... Hier (niet alleen z-Limburg maar ook Eifel/Ardennen heb ik het dan over) sta ik vaker wel dan niet op een helling als ik stil sta en zal ik mijn rechtervoet wel op de rem moeten houden. Alleen vervelend als je van te voren vergeet helemaal terug te schakelen naar z'n 1, sta je beetje te dansen met je voeten.
Mijn 2e examen ging via de Koning Clovisstraat. Daar heb je wegversmallingen met een fietsstrook. (let op: fietsertje op de weg getekend).
Er kwam veel verkeer van de andere kant, en die hadden voorrang. Dus ik ga over de fietsstrook. Immers, de voordelen van de motor benutten! Mijn instructeur zat al zo

Achteraf de vraag wat ik daar zelf van vond. "Tja, met politie achter me zou ik dat misschien niet zo snel doen, maar dit was wel het beste voor de doorstroming.
Precies, vandaar mijn opmerking over de middenbok.badkuip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:01:
Heb je wel eens proberen te opbokken als de motor in de versnelling staat? Ik een paar keer, is mij niet gelukt
Ja ik heb ook geleerd, vorige keer was ik helemaal waus want rugzak bleef steeds hangen. Daarom nu alles in die duffel en geen rugzak meer.Bommes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Het blijft echt een mooie uitvoering in die kleur![]()
Flinke rol achterop zo, kun je wel een beetje goed staan en bewegen op de motor?
Verder geen oordeel hoor, ik heb vaak ook net wat te veel bij me.
Top tip: zorg dat het goed vast zit, niks zo vervelend als schuivende zooi achter je terwijl je net als zeilen bij aan het zetten bent om door een modderpoel te komen.
En nog eentje: houd wat ruimte om je jas of andere kleding in die bovenste rol tas er bij te doen.
Op dit zal de temperatuur buiten wel mee vallen, maar als het ergens echt inspannend offroaden wordt is het wel fijn als je ff je net te warme jas uit kunt doen en vast kunt sjorren.
Die duffel in in het midden open dus makkelijk bereikbaar voor regenkleding etc. Zijtassen gaat voornamelijk kampeer spul in, en in de duffel zit ook mijn tent. Dus daarom een maatje groter ipv twee tassen.
Edit: voor kleding ga ik echt voor laagjes, body protector met een motorjas zonder beschermers, anders dubbele bescherming.
Panda moto legging met kale motorbroek erover.
En los nog regen setje mee.
Voordeel van body protector is dat als het echt heel erg is ik ook met alleen een bodywarmer kan rijden.
Net als die panda moto legging, dan kan ik ook gewoon een lichte broek aan.
[ Voor 14% gewijzigd door kneusteun op 25-10-2024 14:20 ]
Zo ken ik het ook ja. In de praktijk schiet een versnelling er niet zo vaak uit - tenminste het is mij misschien een paar keer gebeurd.O88088 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:58:
Mij is gezegd; rechtervoet op de grond, linkervoet op de versnellingshendel zodat hij niet uit de 1 kan schieten.
Als mn bak uit de versnelling schiet gaat er een nieuwe onder, dan is ie stukO88088 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:58:
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Mij is het één keer gebeurd. Tijdens het wegrijden op mijn eerste examen.Jolke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:13:
[...]
Zo ken ik het ook ja. In de praktijk schiet een versnelling er niet zo vaak uit - tenminste het is mij misschien een paar keer gebeurd.

Mee eens, maar die lesmotoren krijgen wel meer te verduren natuurlijk.noes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:22:
[...]
Als mn bak uit de versnelling schiet gaat er een nieuwe onder, dan is ie stuk
[ Voor 20% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-10-2024 14:23 ]
Het kan ook zomaar zijn dat ie niet goed in zn versnelling stond. Dat ie er daarom uit wipt.noes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:22:
[...]
Als mn bak uit de versnelling schiet gaat er een nieuwe onder, dan is ie stuk
Bij BMW boxers en de K1600 modellen voel je een goede *klunk* bij het schakelen, dan weet je dat ie goed staat_Apache_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Het kan ook zomaar zijn dat ie niet goed in zn versnelling stond. Dat ie er daarom uit wipt.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
@Jolke helaas, ik ben donderdags gewoon op school in Emmen, de RT is bovendien nog niet zo ver van huis geweest (tot mijn spijt). Maar je bewijst wel dat die combinatie flink opvalt
.
De 'CBR Procedure' is een boekje dat wij bij de opleiding kregen, en daarin staat het gewenste gedrag beschreven dat ze willen zien van de student. Die wijkt in sommige zaken af van wat er in de diverse wetten beschreven staan. Bij een conflict tussen twee auto's die een uitrit kruisen (één wil erin, één wil eruit, maar het is smal) zegt de wét simpelweg 'los het samen op' maar het CBR schrijft daar 'de voorkeur heeft het de uitrijdende persoon voor te laten gaan'. Over afstand houden schrijft de wet een formule en afstand voor, het CBR zegt gewoon 'doe maar 2 seconden'. Er zit dus wel degelijk verschil in de twee aanpakken.
Maar het CBR is uiteindelijk degene die besluit of je rijvaardig bent en dat pasje mag. Dat gezegd hebbende, ik snap echt wel hoe en waarom ze het doen, het is een universele methode waarmee je in 99% van de gevallen de situatie wel opgelost krijgt. Of je het daarmee eens bent, tja. Ik maak me er niet druk om want die auto zal straks een miniscuul deel van mijn werk zijn. Op de motor vind ik het allemaal veel mooier, maar wel veel intimiderender ook, daar je ineens voor 3 man moet opletten
.
Ik gok dat er op de motor meer in te brengen valt dan bij de auto. Het is niet zo dat je persé niks zelf in mag brengen, maar "why change a winning recipe", toch? Als je een lesmethode hebt gevonden die goed werkt, makkelijk overbrengt op een student en universeel inzetbaar is, tja...badkuip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:38:
[...]
Oh ja, uitrollen in de versnelling, het is dus zuinig rijden waar het om gaat en heeft niet zoveel met het besturen van het voertuig zelf te maken. Dat zal de CBR mindset wel zijn.
De 'CBR Procedure' is een boekje dat wij bij de opleiding kregen, en daarin staat het gewenste gedrag beschreven dat ze willen zien van de student. Die wijkt in sommige zaken af van wat er in de diverse wetten beschreven staan. Bij een conflict tussen twee auto's die een uitrit kruisen (één wil erin, één wil eruit, maar het is smal) zegt de wét simpelweg 'los het samen op' maar het CBR schrijft daar 'de voorkeur heeft het de uitrijdende persoon voor te laten gaan'. Over afstand houden schrijft de wet een formule en afstand voor, het CBR zegt gewoon 'doe maar 2 seconden'. Er zit dus wel degelijk verschil in de twee aanpakken.
Maar het CBR is uiteindelijk degene die besluit of je rijvaardig bent en dat pasje mag. Dat gezegd hebbende, ik snap echt wel hoe en waarom ze het doen, het is een universele methode waarmee je in 99% van de gevallen de situatie wel opgelost krijgt. Of je het daarmee eens bent, tja. Ik maak me er niet druk om want die auto zal straks een miniscuul deel van mijn werk zijn. Op de motor vind ik het allemaal veel mooier, maar wel veel intimiderender ook, daar je ineens voor 3 man moet opletten

BIj Yamaha's ook, die zijn er best wel berucht onder. Daar is het alsof de bak uit elkaar klapt als je naar zn 1e vers gaat.noes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Bij BMW boxers en de K1600 modellen voel je een goede *klunk* bij het schakelen, dan weet je dat ie goed staat
Er rijdt een cloon van je rond.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:32:
@Jolke helaas, ik ben donderdags gewoon op school in Emmen, de RT is bovendien nog niet zo ver van huis geweest (tot mijn spijt). Maar je bewijst wel dat die combinatie flink opvalt.
[...]
Ik moest toch even hardop lachen over het dikgedrukt stukjeDrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:08:toon volledige bericht
[...]
Dat was bij het rijexamen in Maastricht dus een vast gegeven. Wegrijden bij het CBR, de Geusselt dus. Dan achter Apple park langs, richting Severenstraat. Het tunneltje onder de A2 door, en dan ga je weer bergop... Naar een stopbord voor een drempel. Als je dan naar rechts werd gestuurd richting Kasteel Wolfraathstraat, dan moest je wel zelf in de gaten dat je vanuit stilstand wel rechtsaf moet, maar óók met een hellingproef bezig was. En dan ben je nota bene pas 3 bochten verwijderd van het CBR. Daar maakten ze dus ook graag gebruik van.
Mijn 2e examen ging via de Koning Clovisstraat. Daar heb je wegversmallingen met een fietsstrook. (let op: fietsertje op de weg getekend).
Er kwam veel verkeer van de andere kant, en die hadden voorrang. Dus ik ga over de fietsstrook. Immers, de voordelen van de motor benutten! Mijn instructeur zat al zoin de auto.
Achteraf de vraag wat ik daar zelf van vond. "Tja, met politie achter me zou ik dat misschien niet zo snel doen, maar dit was wel het beste voor de doorstroming." En geslaagd.
![]()
[...]
Precies, vandaar mijn opmerking over de middenbok.

Ik heb afgereden vanuit het cbr in Stein, kan me mijn examen nauwelijks meer herinneren. Weet wel dat ik gierde van de zenuwen. Al ging het best goed volgens mij, maar ik kan me de route dus nauwelijks meer herinneren. Gek genoeg, want bij het D examen had ik dat veel minder, en dat ging een stuk slechter... Weet niet hoeveel stoepjes meegepakt, die **kel stuurde me dan ook een woonwijk in waar ik nog nooit geweest was en het best krap was voor een bus van 13.5 meter... Wel geslaagd voor beide de eerste keer overigens.
edit: zinsverloop aangepast
[ Voor 5% gewijzigd door Pyr0_ op 25-10-2024 14:53 ]
Dat dus, ook hier bij mijn VTR. Of een FJR, die had dat ook.noes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Bij BMW boxers en de K1600 modellen voel je een goede *klunk* bij het schakelen, dan weet je dat ie goed staat
Dat is gewoon omdat het het meest logische is. Terug de parkeerplaats op rijden maakt het lastiger omdat inrit al te smal is, waardoor de parkeerplaats zelf waarschijnlijk ook aan de compacte kant is.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:32:
zegt de wét simpelweg 'los het samen op' maar het CBR schrijft daar 'de voorkeur heeft het de uitrijdende persoon voor te laten gaan'.
De examinator moet gewoon ervan overtuigd zijn dat ie jou zonder problemen in het verkeer kan loslaten. Dan zal zoiets als de inrit nooit de doorslag geven, tenzij je een heleboel dingen op een twijfelachtige manier doet. Het is niet zo willekeurig als het lijkt, en mensen die roepen dat de examinator ze 'laat' zakken, vergeten waarschijnlijk voor het gemak de fouten en foutjes die ze gemaakt hebben. Het is en blijft een momentopname, maar in die korte tijd moet ie wel een goede indruk van je hebben.
Zelfs al zou je de theorie goed toepassen, in een situatie dat voorrang zou hebben en het neemt, maar niet veilig is. Kan een examinator je nog steeds laten zakken, je moet je immers ook nog steeds aanpassen aan de situatie.mphilipp schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
Dat is gewoon omdat het het meest logische is. Terug de parkeerplaats op rijden maakt het lastiger omdat inrit al te smal is, waardoor de parkeerplaats zelf waarschijnlijk ook aan de compacte kant is.
De examinator moet gewoon ervan overtuigd zijn dat ie jou zonder problemen in het verkeer kan loslaten. Dan zal zoiets als de inrit nooit de doorslag geven, tenzij je een heleboel dingen op een twijfelachtige manier doet. Het is niet zo willekeurig als het lijkt, en mensen die roepen dat de examinator ze 'laat' zakken, vergeten waarschijnlijk voor het gemak de fouten en foutjes die ze gemaakt hebben. Het is en blijft een momentopname, maar in die korte tijd moet ie wel een goede indruk van je hebben.
Deze examinator wilde échte motorrijders zien. Hij was ook examinator bij de politie.Pyr0_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
Ik moest toch even hardop lachen over het dikgedrukt stukje
Hij wilde dus vooral bevestiging dat wat ik deed éigenlijk niet mocht... Maar als je de regels ietsje buigt, dan wel op een veilige en verantwoorde manier.
Ik kan me die rit nog goed voor de geest halen.
Na die wegversmalling moest ik een flinke tijd wachten tot ze er weer bij waren.
Bij Cadier en Keer richting Eckelrade (bij de Subaru dealer Bij d'r Mathieu naar beneden) heb je nog een haarspeldje bergaf. Dát wilde hij zien. Toen hij dat gezien had kreeg ik de instructie om via Eckelrade, Gronsveld, terug naar het CBR te rijden. Gevolgd door de heerlijke woorden: "Weet je de weg? Tot straks!"
Kortom: gas er op, want alles wat hij niet ziet kan die ook niet afkeuren. En aangezien dat praktisch mijn achtertuin was, ken ik daar de weggetjes wel. De helft van die examenrit heb ik dan ook hoogstens als stipje in de verte afgelegd.
Ik heb wel eens voorrang genomen waar ik het niet had. Twee keer zelfs, en beide keren geslaagd. Met de auto op een kruising waar de auto die voorrang had stopte en mij voor liet gaan. Hier had mijn instructeur mij voor gewaarschuwd. Hij zei 'wat je ook doet, rij nooit zomaar door in zo'n geval. Laat altijd weten dat je snapt dat je voorrang moet verlenen, maar dat die meneer jou laat voorgaan'. Dus maakt ik een opmerking dat die meneer erg aardig is om mij voor te laten gaan. En later met mijn motorexamen in een woonwijk waar iemand aan het tutten was op zo'n weg met om en om bloembakken. Ik gaf maar gewoon gas en reed door waar ik eigenlijk moest blijven staan. Maar die vrouw bleef te lang staan naar mijn zin, dus reed ik maar door._Apache_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:48:
[...]
Zelfs al zou je de theorie goed toepassen, in een situatie dat voorrang zou hebben en het neemt, maar niet veilig is. Kan een examinator je nog steeds laten zakken, je moet je immers ook nog steeds aanpassen aan de situatie.
Maar uiteindelijk slaag of zak je zelf. Hij 'laat' je niet zakken. Jij hebt 'm gewoon niet kunnen overtuigen van jouw rijkunsten en theoriekennis. Kan zijn dat je de hele tijd alles goed deed, maar op een cruciaal moment een van de hoofdzonden begaat, zoals geen voorrang verlenen, door rood rijden of inderdaad iets gevaarlijks doen. Met de motor willen ze graag (zo zei mijn examinator het tenminste) zien dat je de voordelen van de motor gebruikt. Lekker vlot doorrijden, zei hij letterlijk.
Evengoed heb ik 3x voor de auto moeten opkomen en 2x voor de motor. Ik denk een beetje teveel last van examen zenuwen, want ik deed dingen fout die ik echt nooit fout deed tijdens de lessen. Met de auto de eerste keer weggereden zonder de achteruitkijkspiegel goed te zetten...echt dom. Toch acht al die keren zelf gedaan...
Ik heb op mijn examenrit in de stromende regen een trekker met aanhanger vol stront ingehaald over een doorgetrokken streep.
Passeren vond ie beter dan erachter blijven hangen en hij was het eens dat met feit dat de trekker een spoor van glad stront achterlaat op de weg, wat niet fijn is als je op 2 wielen rijdt.
Hij vond het wel geinig dat ik er langs ging, nadat ik eerst gekeken had of er tegenliggers aan kwamen.
Passeren vond ie beter dan erachter blijven hangen en hij was het eens dat met feit dat de trekker een spoor van glad stront achterlaat op de weg, wat niet fijn is als je op 2 wielen rijdt.
Hij vond het wel geinig dat ik er langs ging, nadat ik eerst gekeken had of er tegenliggers aan kwamen.
Was er een doorgetrokken streep?DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:08:
[...]
Er kwam veel verkeer van de andere kant, en die hadden voorrang. Dus ik ga over de fietsstrook. Immers, de voordelen van de motor benutten! Mijn instructeur zat al zoin de auto.
[...]
Zo niet mag dat toch ook gewoon.
Ik heb bij mijn examen een busbaan gepakt, een verhoogde.
Heb het wel gehaald, denk dat dat kwam door mijn mooie sprong van de busbaan af
Was een bouw situatie waarbij de afzetting door studenten was verschoven in de nacht of iets, de examinator vond dat ik het heel netjes gecontroleerd opgelost had door goed te kijken en niet in paniek te raken.
Heb het wel gehaald, denk dat dat kwam door mijn mooie sprong van de busbaan af
Was een bouw situatie waarbij de afzetting door studenten was verschoven in de nacht of iets, de examinator vond dat ik het heel netjes gecontroleerd opgelost had door goed te kijken en niet in paniek te raken.
Wanneer komt Frankrijk trouwens in de nieuwe eeuw?
Websites van campings met informatie.... man man man.
Denk dat maar gewoon zoeken on the spot wordt, want websites en informatie vertrekking is niet hun forté
Zelfde met die info over wildkamperen, ja het mag, maar zoek zelf maar uit waar en hoe
Websites van campings met informatie.... man man man.
Denk dat maar gewoon zoeken on the spot wordt, want websites en informatie vertrekking is niet hun forté
Zelfde met die info over wildkamperen, ja het mag, maar zoek zelf maar uit waar en hoe

Dát is het: laten zien dat je a)het voertuig onder controle hebt en b)verkeerssituaties correct kunt inschatten en de belangrijkste: risico's goed inschatten en laten zien dat je bewust bent van eventuele gevaren. En dat doe je door je snelheid aan te passen en goed te kijken. Zo ziet de examinator dat je de situatie begrijpt. Je moet ook niet overdrijven, want als je elke 5 seconden overdreven om je heen kijkt, denkt ie dat je bang/onzeker bent.kneusteun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:06:
de examinator vond dat ik het heel netjes gecontroleerd opgelost had door goed te kijken en niet in paniek te raken.
Ik zit nu te wachten op de volgende die gaat vertellen dat hij zijn examen gehaald heeft ondanks een wheelie om een aanrijding met een overstekende hond te vermijden en dat zijn CBR examinator met open raam naast hem kwam rijden om hem een high-five te geven.kneusteun schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:06:
Ik heb bij mijn examen een busbaan gepakt, een verhoogde.
Heb het wel gehaald, denk dat dat kwam door mijn mooie sprong van de busbaan af![]()
Dat is voor het CBR examen misschien het geval, maar van het IBKI ben ik nog niet zo zeker. Ik denk dat ze heus wel geloven dat ik me kan 'redden' in het verkeer, ik moet nu laten zien dat ik een voorbeeldfunctie kan vervullen en tegelijkertijd strak volgens de CBR procedure kan rijden. Ik moet tijdens die rit ook enkele situaties hardop volgens een proces doorlopen (waarnemen, voorspellen, evalueren, beslissend, handelen) en bij fase 3 (evaluatie) moet ik ook nog 4 additionele overwegingen meenemen (veiligheid, doorstroming, milieu en mobiliteit).mphilipp schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
Dát is het: laten zien dat je a)het voertuig onder controle hebt en b)verkeerssituaties correct kunt inschatten en de belangrijkste: risico's goed inschatten en laten zien dat je bewust bent van eventuele gevaren. En dat doe je door je snelheid aan te passen en goed te kijken. Zo ziet de examinator dat je de situatie begrijpt. Je moet ook niet overdrijven, want als je elke 5 seconden overdreven om je heen kijkt, denkt ie dat je bang/onzeker bent.
M.a.w. het gaat echt flink pittig worden om dat te halen.
Nou, weg verhaal, bedankt 🤣🤣HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:24:
[...]
Ik zit nu te wachten op de volgende die gaat vertellen dat hij zijn examen gehaald heeft ondanks een wheelie om een aanrijding met een overstekende hond te vermijden en dat zijn CBR examinator met open raam naast hem kwam rijden om hem een high-five te geven.
"Ik reed tijdens mijn examen over een fatbike heen die mobiel zat te bellen en ben toch geslaagd"
.

Precies, maar het was de derde bocht van het examen, dus de rest zat ik al een beetje te balen omdat ik dacht dat ik hierop meteen zou zakken.mphilipp schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
Dát is het: laten zien dat je a)het voertuig onder controle hebt en b)verkeerssituaties correct kunt inschatten en de belangrijkste: risico's goed inschatten en laten zien dat je bewust bent van eventuele gevaren. En dat doe je door je snelheid aan te passen en goed te kijken. Zo ziet de examinator dat je de situatie begrijpt. Je moet ook niet overdrijven, want als je elke 5 seconden overdreven om je heen kijkt, denkt ie dat je bang/onzeker bent.
Maar inderdaad exact zoals je zegt laat je juist zien dat je weet wat je moet doen en kalm blijft.
Hmm... motor-forum.nl ligt eruit? Hopelijk niks geks aan de hand
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Onlangs heb ik eens een korte rit gemaakt op een Tracer 7 en herken precies wat je zegt. Ik kon er maar niet aan wennen._Apache_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:33:
[...]
BIj Yamaha's ook, die zijn er best wel berucht onder. Daar is het alsof de bak uit elkaar klapt als je naar zn 1e vers gaat.
Wat een heerlijk weer vandaag trouwens om een ritje te maken. De zomerhandschoenen konden aan en de ventilatieritsjes van de jas gingen weer open.

Dit topic is gesloten.