Hét grote motortopic - Deel 26 (2024) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 471.439 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:04
gebruikershaes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:14:
Motorrijdende vaders, hoe doen jullie dat eigenlijk met motor tripjes? Ik merk dat ik behoefte heb om wat motor trips te plannen, maar elk jaar zie ik er weer van af omdat ik ook graag dingen met de kids doe en de vrouw niet te lang met de kinderen alleen wil laten. Vind het een beetje egoïstisch om in m’n eentje weg te gaan… Meer mensen met dit probleem?
Ik ben gescheiden maar dat is denk een beetje te rigoureus voor je :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Yihaaa schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Whow wat een gave fotos! _/-\o_
Mag ik vragen welke camping dat is? (ben alvast aan het plannen voor volgend jaar nl)
Bedankt alvast.
https://maps.app.goo.gl/b8LLihX3HPMtVrvS7

Ik moet wel zeggen dat ik niks reserveer oid. Kijk wat er uit komt kwa locatie, en check even de Google reviews/foto's en prijzen. Als het allemaal een beetje binnen de marges blijft, rij ik er gewoon heen. Nog nooit ergens geweigerd omdat er geen plek was oid.

Voor een motor met een tentje is er altijd wel plek imo. N=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:58
Koekstra schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

https://maps.app.goo.gl/b8LLihX3HPMtVrvS7

Ik moet wel zeggen dat ik niks reserveer oid. Kijk wat er uit komt kwa locatie, en check even de Google reviews/foto's en prijzen. Als het allemaal een beetje binnen de marges blijft, rij ik er gewoon heen. Nog nooit ergens geweigerd omdat er geen plek was oid.

Voor een motor met een tentje is er altijd wel plek imo. N=1
Je linkje lijkt Stuque:
https://maps.app.goo.gl/3sSd9F2KuE5R4Fmj9

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:33
Goed om te horen dat de vaders (meeste) toch hier en daar wat langere tripjes kunnen doen. Ik heb mijn rijbewijs net gehaald voordat onze eerste geboren werd. Niet de beste timing, maar nu vind ik het zo leuk met de kids dat ik het ergens kloten vind dat ik dan aan het genieten ben en zij thuis zitten.
Maar ik moet het toch maar eens doen. Ik kijk er al jaren naar uit. Heb sindskort ook een auto met trekhaak. Dus wellicht een weekendje weg met z’n allen en de motor op de aanhanger. Gaat papa overdag toeren en ‘s avonds weer gezellig samen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:35
Vanaf welke leeftijd nemen jullie je kinderen mee achterop? Wij hebben vooralsnog 10 jaar in gedachten, voor kortere stukjes. En toch wel een jaar of 12 voor langere stukken.

Zelf kon ik al op veel jongere leeftijd mee, maar dan in het zijspan. Was met 10 maanden al besmet. Als je ouder wordt besef je pas hoe bijzonder het was om zo met het gezin op pad en op vakantie te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyq0cZoyGzhgERXmqnh2UedhDnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVi6Ux6AbGnHBFtbfHkCJBOg.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 26-08-2024 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59

_Apache_

For life.

Unknown Alien schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:29:
Iemand een tip waar ik kan kijken\zoeken.

Motor MT 09 2021 gen 3

OMdat ik tot ~kerstvakantie motorrij, wordt het erg koud, vooral mijn handen. Nu heb ik winterhandschoenen van Dainese, maar dat helpt maar een beetje. En met >5gr en 65km snelweg is dat niet alleen zeer onprettig, maar ook gevaarlijk. Met zulke koude handen reageren je handen minder snel.

Ik zoek van die handkappen, net als bv een tracer, zodat de wind van voren niet tegen je handen aan komt.

Nu zoek ik op google en webshops, maar ze hebben ze niet voor de MT09 gen 3. Nu heb ik wel een universele gezien, maar de winkel, geeft aan niet te weten of deze past op mijn motor...Ik kan het onderdeel niet retoursturen als ik geprobeerd heb om deze te monteren. Zou dan nog niks hebben.

https://www.xlmoto.nl/pro...ail-blazer_pid-PM-4948298

Puig website gekeken en daar staan niet eens handkappen tussen voor dit model MT09.

Ik wil al van die Rev IT verwarmde handschoenen gaan, mjah die kappen zullen ook een hoop schelen.

Iemand een tip?
Ik zou de verwarmde handschoenen verkiezen over de handkappen.
Mijn vorige motor had de spiegels die als een soort handkappen fungeerde, het hielp marginaal.
Zelf rij ik met oxford handvatverwarming, en dat rijdt prima.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:01
_Apache_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Mijn vorige motor had de spiegels die als een soort handkappen fungeerde, het hielp marginaal.
@Unknown Alien
Sluit ik me bij aan.
Heb nog wel Gerbing handschoenen rechtreeks op de accu geschakeld, dus een geklooi is het wel met draad door de jas heen)
Maar bij -2, op de snelweg (zonder handkappen en handvatverwarming) toch geen last van koude handen.
Tegenwoordig ook op batterij/accu verkrijgbaar 😀

(Tenen daarentegen...)

@Joris748
Mijn dochter was 11 toen ik wilde proberen of ze het leuk vind.
Gelukkig was daarop het antwoord ja en sindsdien wel vaker samen weggeweest. (Dagtrips)
Mrs. Blabla13 heeft helemaal niets met motorrijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Blabla13 op 26-08-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:47

A13X

Dude

-tom-562 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:06:
Heeft er iemand hier ervaring met een motorcross training? Ik wil er eentje gaan volgen omdat ik (denk ik :P) OTR/enduro ritten rijden als motorrij hobby wil gaan doen.
Er zijn 2 grote aanbieders in Nederland,
https://supermotorschool.nl en https://motoracademy.nl/

Supermotorschool geeft alleen (nog) cursussen in Eindhoven, Motoracademy o.a. in Cuijk, wat mijn voorkeur zou hebben. Dat is namelijk het minst ver weg vanuit mijn woonplaats (Achterhoek). Eigenlijk ook wel gek dat ze niet hier in de buurt een cursus geven, aangezien er hier binnen een stral van 10 km al 3 circuits zitten :P

Overigens laatst voor het eerst sinds 6 jaar weer eens op een echte motor gereden (meer als 125cc dus :+), een splinternieuwe MT09 Tracer van m'n schoonpa. Ik snap niet waarom je tegenwoordig nog een nieuwe supersport zou kopen. Dit rijdt net zo mooi zonder gebroken polsen en rug :D
Bij Paddy en Ronnie van motoracademy.nl een supermoto cursus gedaan. Super gasten, leuke dag gehad en veel spierpijn gehad. Aanrader _/-\o_

Awesome

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:15
Vandaag er weer lekker op uit geweest! Snelweg gepakt tot achter Sankt Vith tot in Duitsland en van daar uit over allerlei heerlijke (en minder heerlijke, leek net België af en toe) wegen richting Cochem gereden. Begon gelijk al leuk bij m'n eerste geplande stop na het uurtje snelweg, stonden 3 jonge Nederlandse gasten te pauzeren, aan de praat mee geraakt en blijkt dat ze zowaar een hele motorvakantie aan het doen zijn. 2 volle weken weg richting Oostenrijk dacht ik, stiekem wel een beetje jaloers. Ze zaten ook op tweakers, dus heb ik gezegd maar eens te melden in dit topic. Heb ze wel maar even onherkenbaar gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fci_xYRy7RJML1yg9Lz5MW3s4yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6SwLNvoiQDD2UeWmw8zKZXm.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna heel mooie ruine tegengekomen, maar ff gestopt voor foto'tje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Whnp4gNaJNd8cxjxqgm4qZASOP0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rJJIITwgUQdvKTW6IaYA4fK.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42mETv-t_N5pXA4YL61xa42dSa0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNSL94Gj8pfNqlDZz33slMCX.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna door naar Cochem en aan de waterkant even een broodje gegeten, onder het 'genot' van wat Duitse volksmuziek van de plaatselijke kermis... Maar wat een uitzicht!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIU4U-Zcbq-rvFj5T_Nysl1Np0c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M76zW3GUi8JtrreqcqZzgZnm.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axOzAr1yLClapl18dxHO-Ak8jvE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pycQldR9CDrBEJ9OfZyXAQbX.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBi8WRO5XH8VSOl2-NkxJI1ATd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VTVTglliPDF8xFrEX6H9YHWR.jpg?f=user_large

Alles bij elkaar weer een heerlijk dagje getourd, en ook lang! Een nieuw persoonlijk record: 475km in totaal (eerste stuk snelweg met google maps gedaan). Maar wel met zo'n 220km snelweg. Bij Vervier ook nog stuk file gehad, blijft spannend tussen de auto's door te rijden maar wel zó heerlijk daar niet door opgehouden te worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYKVCfz_3RFywm615EFmqgGQEXo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zBqqB7aipDqN1qdcRre1Bcw.jpg?f=fotoalbum_small

Wel nog een momentje gehad met aanremmen op een bochtig stukje, flink m'n achterwiel geblokkeerd. Daarna (zat tijdje tussen) nog een keer het gevoel gehad dat mijn achterkant wat 'zweverig' was, in een relatief hoge snelheid bocht beetje een zoekerig gevoel achter, gaf niet bepaald vertrouwen. Was op een flink bochtig stuk waar ik flink door gereden had. Dacht in eerste instantie dat de band beetje op of (te) warm was, maar zal wel gewoon wat grind zijn geweest ofzo.

All in all lekker dagje weer, officieel meer dan 10k km's gereden sinds aanschaf bijna op de kop af 6 maanden geleden. En iedere keer weer genieten. 8) Begint nu langzaam echt te kriebelen om wat verder weg te gaan, wat meer van Europa te zien. Maar heb eens voorzichtig gekeken naar prijzen voor een nachtje hotel, en daar wordt ik niet zo vrolijk van. Langzaam maar eens wat kampeer spullen bij elkaar gaan sprokkelen...

[ Voor 198% gewijzigd door Pyr0_ op 26-08-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 16:50
@-tom-562 Hier ook een Achterhoeker dus ik weet wel welke banen je bedoelt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Een van mijn (Duitse) collega's heeft echter een paar jaar terug een paar trainingen gevolgd bij https://mx-schule.de/ en hij was daar heel tevreden over. Wat ik van zijn verhaal begreep krijgen zij ook veel Nederlanders en organiseren ze hun trainingen aan beide kanten van de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Maximaal jaloers.. :Y

[...]

De OTR's waar de helft van de rijders niet rijd alsof ze voor het WK daar gekomen zijn, alsof ze on onontdekte talentjes zijn die mogelijk gescout worden.. die OTR''s moeten nog gereden worden.

De meeste wannabe Herlingsen die daar komen rijden je de schouders van het lijf, hebben geen idee wat ze aan het doen zijn en rijden zichzelf en jou er bij van de baan af als ze de kans krijgen.

Dus overdenk je plan nog ff. Als je wilt kan ik je wel met iemand in contact brengen die wel wat adressen weet om aan de gang te gaan, die je eventueel ook nog wel aan een betaalbare motor kan helpen, of deze voor je kan repareren.
Hmm ja je hebt wel een punt, ik kan het wel kalm aan doen maar de andere paar honderd rijders niet :P
kneusteun schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:02:
https://buitenhuisallroadmotoren.nl/offroad-training/ (zelf geen ervaring mee, ken ze ook niet)

Dit soort toko's zit op veel plekken wel, denk dat je daar ook gewoon al eens langs kan gaan om beetje te proeven.
Die OTR's hier in de buurt gaan er ook vrij hard en lomp aan toe, dan wil je wel een beetje ervaring hebben om daar tussen te gaan staan.

Ook is een enduro op de tet wel echt maar 1x leuk, met een zware motor is het eigenlijk erg saai op wat kleine stukken na.
3x zwarte cross op een 125cc vind ik beetje lastig inschatten ;) want hoe ging dat?
Heb je wel eens met een enduro gereden? of op andere motoren?
Dat ging opzich prima, want het stelde (vond ik) geen zak voor :+
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/2boAAOSwmu9e08fN/s-l1600.jpg
Dit apparaat was het, maar dan uitgerust met een paar flinke noppenbanden voor en achter en een 125cc 4-takt bamiblokje met zo'n 7pk 8) Op de baan in Lichtenvoorde haalde ik denk ik net 70 km/h :D

Andere motorervaring op supersports, naked en sporttour.

Maar als ik dan weer die foto's hier zie van die motortripjes incl. kamperen, dan trekt dat mij toch ook wel heel erg :X :X Mss hier thuis toch maar eens over hebben. De leukste vakantie die ik heb gehad was met mijn eerste motor (GSX400X, 4-cilinder met 65pk) en 2 vrienden op ook 2 oude frikandellen. Tent achterop, en gewoon gaan voor 3 weken (door de Alpen)

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 26-08-2024 22:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:00
_Apache_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar die spiegels.
Die zaten voor je hand? Kan hier echt geen voorstelling van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

kneusteun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:08:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar die spiegels.
Die zaten voor je hand? Kan hier echt geen voorstelling van maken.
De spiegel zaten redelijk op een lijn met m'n handen ja.
Mijn handen zaten in een soort slipstream veroorzaakt door de spiegels.

Hier is het goed te zien door het zij-aanzicht.

https://www.google.com/se...-0-nWa6ceEqM&vssid=mosaic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 22:42
-tom-562 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:50:
Maar als ik dan weer die foto's hier zie van die motortripjes incl. kamperen, dan trekt dat mij toch ook wel heel erg :X :X Mss hier thuis toch maar eens over hebben. De leukste vakantie die ik heb gehad was met mijn eerste motor (GSX400X, 4-cilinder met 65pk) en 2 vrienden op ook 2 oude frikandellen. Tent achterop, en gewoon gaan voor 3 weken (door de Alpen)
Dan kan ik volgende aanbevelen ;) https://www.motor-forum.n...west-het-zal-best.475775/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
_Apache_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:36:
[...]

De spiegel zaten redelijk op een lijn met m'n handen ja.
Mijn handen zaten in een soort slipstream veroorzaakt door de spiegels.

Hier is het goed te zien door het zij-aanzicht.

https://www.google.com/se...-0-nWa6ceEqM&vssid=mosaic
Dat is best slim, hoewel ze natuurlijk wel een stukje boven je handen staan (zoals ik het van zij aanzicht zie)
Maar handkappen doen bij mij al erg veel voor kou, rij eigenlijk hele jaar met zomer handschoenen door.

Verwarmd gaat inderdaad wel aanzienlijk meer doen, maar ik denk dat de combo gewoon goud is, wind weg door kappen en beetje verwarming vanuit de handvaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
-tom-562 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Hmm ja je hebt wel een punt, ik kan het wel kalm aan doen maar de andere paar honderd rijders niet :P

[...]

Dat ging opzich prima, want het stelde (vond ik) geen zak voor :+
[Afbeelding]
Dit apparaat was het, maar dan uitgerust met een paar flinke noppenbanden voor en achter en een 125cc 4-takt bamiblokje met zo'n 7pk 8) Op de baan in Lichtenvoorde haalde ik denk ik net 70 km/h :D

Andere motorervaring op supersports, naked en sporttour.

Dan zou ik kijken voor een lichte een of twee pitter, een alp, xtz 660, dan kan je beetje van beide doen :)

Die zijn geschikt om beetje mee te offroaden en je kan dan ook nog meteen een leuke vakantie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:40
Pyr0_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:47:
Vandaag er weer lekker op uit geweest! Snelweg gepakt tot achter Sankt Vith tot in Duitsland en van daar uit over allerlei heerlijke (en minder heerlijke, leek net België af en toe) wegen richting Cochem gereden. Begon gelijk al leuk bij m'n eerste geplande stop na het uurtje snelweg, stonden 3 jonge Nederlandse gasten te pauzeren, aan de praat mee geraakt en blijkt dat ze zowaar een hele motorvakantie aan het doen zijn. 2 volle weken weg richting Oostenrijk dacht ik, stiekem wel een beetje jaloers. Ze zaten ook op tweakers, dus heb ik gezegd maar eens te melden in dit topic. Heb ze wel maar even onherkenbaar gemaakt.
[Afbeelding]

Daarna heel mooie ruine tegengekomen, maar ff gestopt voor foto'tje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarna door naar Cochem en aan de waterkant even een broodje gegeten, onder het 'genot' van wat Duitse volksmuziek van de plaatselijke kermis... Maar wat een uitzicht!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alles bij elkaar weer een heerlijk dagje getourd, en ook lang! Een nieuw persoonlijk record: 475km in totaal (eerste stuk snelweg met google maps gedaan). Maar wel met zo'n 220km snelweg. Bij Vervier ook nog stuk file gehad, blijft spannend tussen de auto's door te rijden maar wel zó heerlijk daar niet door opgehouden te worden!

[Afbeelding]

Wel nog een momentje gehad met aanremmen op een bochtig stukje, flink m'n achterwiel geblokkeerd. Daarna (zat tijdje tussen) nog een keer het gevoel gehad dat mijn achterkant wat 'zweverig' was, in een relatief hoge snelheid bocht beetje een zoekerig gevoel achter, gaf niet bepaald vertrouwen. Was op een flink bochtig stuk waar ik flink door gereden had. Dacht in eerste instantie dat de band beetje op of (te) warm was, maar zal wel gewoon wat grind zijn geweest ofzo.

All in all lekker dagje weer, officieel meer dan 10k km's gereden sinds aanschaf bijna op de kop af 6 maanden geleden. En iedere keer weer genieten. 8) Begint nu langzaam echt te kriebelen om wat verder weg te gaan, wat meer van Europa te zien. Maar heb eens voorzichtig gekeken naar prijzen voor een nachtje hotel, en daar wordt ik niet zo vrolijk van. Langzaam maar eens wat kampeer spullen bij elkaar gaan sprokkelen...
Bekende plekjes, vooral bij die eerste foto stop ik regelmatig om op mijn gemak een broodje te eten.
De ruïne is bij Manderscheid?

Langs en achter de Moezel zijn nog mooiere kastelen te vinden, echt gaaf om te zien. :)

Dat zoekerige: kun je je veer voorspanning een klikje harder zetten? Aardige kans dat het dan al weg is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Alle aanbiedingen bij ekosport en bever beginnen weer, dus als je nog een tent zoekt is dit het moment om een deal te vinden geloof ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
@Pyr0_ niet om je te ontmoedigen want kamperen is gewoon echt heel leuk.
Maar het is niet automatisch heel goedkoop. Zeker de initiële start van je kampeer uitrusting kan best in de papieren lopen.
Maar wat tips omdat ik graag iemand de camping op lul:

Tentjes:
Coleman heeft heel betaalbare, fatsoenlijke modelletjes. Darwin serie bijvoorbeeld.
Maar welk merk ook: 1 persoons is echt niet ruim genoeg voor die ene persoon en motor gear. Dus zoek iets 2 of 3 persoons.
Staar je ook niet zo blind op het gewicht maar houd wel de pakmaat en beetje in de gaten. Met normaal rijden merk je niet of je tentje 3 of 5kg weegt, wel kan het pakket net te onhandig groot zijn om mee te nemen.

Slaapzak:
Katoen slaapt het fijnste maar vind je eigenlijk nog alleen maar in de deken slaapzakken die ook vaak nog eens niet zo heel dik zijn. Pakmaat van dat soort slaapzakken is juist helaas weer xxl vaak.
Dus je ontkomt eigenlijk niet aan synthetische zakken. Dons vulling pakt het kleinst maar is het duurste.
Ik heb nog een heel oude Nomad dekenmoel dons slaapzak. Tot een paar graden boven nul goed te doen.
Tip: ga naar een goede buitensport zaak, Bever of zo iets en ga voelen en kijken. Dan weet je wat er ongeveer allemaal te krijgen is. Ben je wat groter, lengte en omvang dan kan een mummie slaapzak echt aanvoelen zoals de naam doet vermoeden.

Slaapmatjes:
In de zomer voldoet een luchtbedje wel, maar als de nacht temperatuur zakt dan trekt daardoor wel erg veel koude omhoog. Iets met wat isolatie is dus wel aan te raden.
Ik heb zelf een Exped maar dat is echt geen goedkoop spul. Tot een tijd terug was dat moment wel het enige dat klein inpakt en goed isoleert.
Maar er zijn ondertussen hem veel alternatieven te krijgen.
Self inflatable van de Decathlon is ook lekker warm maar pakmaat is echt huge. Kun je het mee krijgen dan ben je daarmee wel spekkoper.

Tassen of koffer:
Verreweg het goedkoopste zijn tassen, XLmoto heeft voor weinig zo een setje waterdichte tassen. Beetje plakplastic over je kappen, tassen over je zadel en gaan.
Beetje MP in de gaten houden en je vind misschien wel een kofferset voor jou model motor. Maar dat moet je geen haast bij hebben.

Mijn Strom met bagage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuKHGvL2eW3b-UwGGA-NBVlR6xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8pY4d74KAVNXUtKkAhtNV93.jpg?f=fotoalbum_large
Toen keek ik niet zo op extra zooi meememen.
Zadeltassen, roltas, tent los, topkoffer.. Volgens mij ook nog een klapstoeltje :F

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
Bommes schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:48:
@Pyr0_ niet om je te ontmoedigen want kamperen is gewoon echt heel leuk.
Maar het is niet automatisch heel goedkoop. Zeker de initiële start van je kampeer uitrusting kan best in de papieren lopen.
Maar wat tips omdat ik graag iemand de camping op lul:

Tentjes:
Coleman heeft heel betaalbare, fatsoenlijke modelletjes. Darwin serie bijvoorbeeld.
Maar welk merk ook: 1 persoons is echt niet ruim genoeg voor die ene persoon en motor gear. Dus zoek iets 2 of 3 persoons.
Staar je ook niet zo blind op het gewicht maar houd wel de pakmaat en beetje in de gaten. Met normaal rijden merk je niet of je tentje 3 of 5kg weegt, wel kan het pakket net te onhandig groot zijn om mee te nemen.

Slaapzak:
Katoen slaapt het fijnste maar vind je eigenlijk nog alleen maar in de deken slaapzakken die ook vaak nog eens niet zo heel dik zijn. Pakmaat van dat soort slaapzakken is juist helaas weer xxl vaak.
Dus je ontkomt eigenlijk niet aan synthetische zakken. Dons vulling pakt het kleinst maar is het duurste.
Ik heb nog een heel oude Nomad dekenmoel dons slaapzak. Tot een paar graden boven nul goed te doen.
Tip: ga naar een goede buitensport zaak, Bever of zo iets en ga voelen en kijken. Dan weet je wat er ongeveer allemaal te krijgen is. Ben je wat groter, lengte en omvang dan kan een mummie slaapzak echt aanvoelen zoals de naam doet vermoeden.

Slaapmatjes:
In de zomer voldoet een luchtbedje wel, maar als de nacht temperatuur zakt dan trekt daardoor wel erg veel koude omhoog. Iets met wat isolatie is dus wel aan te raden.
Ik heb zelf een Exped maar dat is echt geen goedkoop spul. Tot een tijd terug was dat moment wel het enige dat klein inpakt en goed isoleert.
Maar er zijn ondertussen hem veel alternatieven te krijgen.
Self inflatable van de Decathlon is ook lekker warm maar pakmaat is echt huge. Kun je het mee krijgen dan ben je daarmee wel spekkoper.

Tassen of koffer:
Verreweg het goedkoopste zijn tassen, XLmoto heeft voor weinig zo een setje waterdichte tassen. Beetje plakplastic over je kappen, tassen over je zadel en gaan.
Beetje MP in de gaten houden en je vind misschien wel een kofferset voor jou model motor. Maar dat moet je geen haast bij hebben.

Mijn Strom met bagage:
[Afbeelding]
Toen keek ik niet zo op extra zooi meememen.
Zadeltassen, roltas, tent los, topkoffer.. Volgens mij ook nog een klapstoeltje :F
Thanks voor de info! Had al wat rond gekeken voor kampeerspullen en je hebt natuurlijk gelijk. Goedkoop is het niet. Maar voor 1 of 2 nachtjes hotel haal je net zo goed een hele goede slaapzak/mat ofzo. Van 5 dagen hotel haal je de tent die ik op het oog heb (klik). Dus van dat perspectief gezien geef ik liever wat geld uit aan spullen waar ik tig keer mee kan gaan, dan 1 nachtje hotel. Al ben ik niet echt van plan dit jaar nog te gaan kamperen, daar heb ik nog teveel spullen voor nodig. Dus geef ik mezelf nog tot het volgend voorjaar om alles rustig bij elkaar te krijgen.

Qua koffers heb ik al een tijdje een zoekopdracht op marktplaats opgeslagen, het is wachten tot de juiste aanbieding langs komt. Al twijfel ik nog altijd tussen harde koffers en zachte van Rhinowalk. Waarbij m'n grootste twijfelpunt de diefstalgevoeligheid is. Lijkt me wel zo'n prettig gevoel je koffers te kunnen afsluiten als je weggaat.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Bekende plekjes, vooral bij die eerste foto stop ik regelmatig om op mijn gemak een broodje te eten.
De ruïne is bij Manderscheid?

Langs en achter de Moezel zijn nog mooiere kastelen te vinden, echt gaaf om te zien. :)

Dat zoekerige: kun je je veer voorspanning een klikje harder zetten? Aardige kans dat het dan al weg is.
Zal nog eens een zwieper geven aan die knop inderdaad, goeie tip. Het was eigenlijk maar op 1 moment echt zo duidelijk. Maar ontnam me wel gelijk een stuk vertrouwen in de achterkant.
En die kastelen hé, zo mooi, een volgende keer moet ik eigenlijk eens de tijd nemen een rondleiding te nemen in zo'n kasteel. De Moezel zelf verbaasde me ook, wat een ongelooflijk mooie omgeving daar met al die wijngaarden en heuvels langs de rivier. Ga ik zéker vaker heen! (edit: en ja dat was inderdaad Manderscheid)

Die bankjes op de eerste foto zijn wel geniaal zeg. Wat was ik blij dat ik aan het einde van mijn rit die nog een keer tegenkwam, nog ff 15minuutjes op gelegen, deed m'n rug wel ff goed. :z

Edit: Om nog even in te haken op de handschoen discussie; ik heb in de winter gelest en toen verwarmde handschoenen (klik) gehaald; die dingen zijn echt geniaal. Zelfs met -6 op een naked had ik nergens last van. Had eerder last van bevroren voeten... en dus ook verwarmde sokken (klik) gehaald (jep... O-) ). En dat was ook wel echt heerlijk. Paar keer met heel koud weer stukken snelweg gedaan en geen centje pijn meer gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Pyr0_ op 27-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06 23:16
Heeft er iemand hier ervaring met een motorcross training? Ik wil er eentje gaan volgen omdat ik (denk ik :P) OTR/enduro ritten rijden als motorrij hobby wil gaan doen.

Supermotorschool geeft alleen (nog) cursussen in Eindhoven, Motoracademy o.a. in Cuijk, wat mijn voorkeur zou hebben. Dat is namelijk het minst ver weg vanuit mijn woonplaats (Achterhoek). Eigenlijk ook wel gek dat ze niet hier in de buurt een cursus geven, aangezien er hier binnen een stral van 10 km al 3 circuits zitten :P

Overigens laatst voor het eerst sinds 6 jaar weer eens op een echte motor gereden (meer als 125cc dus :+), een splinternieuwe MT09 Tracer van m'n schoonpa. Ik snap niet waarom je tegenwoordig nog een nieuwe supersport zou kopen. Dit rijdt net zo mooi zonder gebroken polsen en rug :D
Op een paar dagen na precies een jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dqaagJrhPXv9c1dwsCwJ3wWSSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBpR6TgFlmikKMeECTUg81Qy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was bij supermotoschool op de Landserd (Eindhoven). Echt een aanrader om te doen als je je offroad skills wilt verbeteren. Wel ontzettend vermoeiend... Na een aantal keer 10-20 min rijden ben je helemaal gesloopt. Ik ga er zeker nog een keer terug op herhaling. De eerste keer is vooral wennen, de tweede keer pak je het (hoop ik) makkelijker op. Ik heb er in ieder geval veel profijt van gehad in de offroad ritten daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dus zo'n TomTom Rider 550, kreeg mail van ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKRirZCuAKKva2RfUYu97VVqaEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HrFVNZ93vMwjyCFcyxAk7OHl.jpg?f=user_large

Op Unsubscribe klikken leidde me naar dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dURGe7JI_2ksp62M577dyLcY9J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wYFyCNXAtKImfMX3T6UxGBz.jpg?f=fotoalbum_large

Do you want to end up in spam? Because this is how you end up in spam.

Het is dus óf (mails over updates én reclame voor producten), óf geen mail. Dan maar geen mail, de TomTom meldt het zelf ook wel als er updates zijn.

ACM, doe er wat aan.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 27-08-2024 10:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
Joris748 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:47:
Vanaf welke leeftijd nemen jullie je kinderen mee achterop? Wij hebben vooralsnog 10 jaar in gedachten, voor kortere stukjes. En toch wel een jaar of 12 voor langere stukken.

Zelf kon ik al op veel jongere leeftijd mee, maar dan in het zijspan. Was met 10 maanden al besmet. Als je ouder wordt besef je pas hoe bijzonder het was om zo met het gezin op pad en op vakantie te gaan.
[Afbeelding]
Mijn zoon ging mee achterop toen hij groot genoeg was om bij de voetsteunen te kunnen en zijn nek sterk genoeg was om met een kinderhelm om te kunnen gaan.

In de praktijk was dat, toen hij 10 was. Inmiddels is ie 29 en rijd ie zelf motor...... 8)
Goed voorbeeld doet volgen zeg ik maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Van 't weekend bij Ed in Eethen geweest: https://elektrisch-motorrijden.nl/ . Als volledige beginner vond ik het erg leuk en leerzaam. Hij doet zowel cross als enduro training in Eethen en Spaarnwoude maar hij doet ook reizen naar de Vogezen e.d. en als je 'm belt dan is er volgens mij ook veel te regelen. Misschien ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
f2ride2001 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Mijn zoon ging mee achterop toen hij groot genoeg was om bij de voetsteunen te kunnen en zijn nek sterk genoeg was om met een kinderhelm om te kunnen gaan.

In de praktijk was dat, toen hij 10 was. Inmiddels is ie 29 en rijd ie zelf motor...... 8)
Goed voorbeeld doet volgen zeg ik maar :P
Dat bij de stepjes zal geen probleem zijn. De oudste moet nog 8 worden en is al 140 cm, de jongste van 6, zit daar geen 10 centimeter achter. Fysiek zal het allemaal wel lukken als ze 10 zijn. Maak me eerder zorgen over een te korte spanningsboog 8)7. Wat was jouw ervaring daarmee? Hoe heb je het opgebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Pyr0_ Dan zoek eens op Burg Eltz. Sprookjesachtig kasteel, prachtig om te zien. Ben er nooit binnen geweest, moet ik bekennen. :F

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:34:
@Pyr0_ Dan zoek eens op Burg Eltz. Sprookjesachtig kasteel, prachtig om te zien. Ben er nooit binnen geweest, moet ik bekennen. :F
Goeie tip! Jammer dat ik dat gister nog niet wist, dat is vlakbij Cochem. Nou ja, reden genoeg om het gebied nog een keer aan te doen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-06 22:28
Blabla13 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

@Unknown Alien
Sluit ik me bij aan.
Heb nog wel Gerbing handschoenen rechtreeks op de accu geschakeld, dus een geklooi is het wel met draad door de jas heen)
Maar bij -2, op de snelweg (zonder handkappen en handvatverwarming) toch geen last van koude handen.
Tegenwoordig ook op batterij/accu verkrijgbaar 😀

(Tenen daarentegen...)
Ik heb nog tourlaarzen, die zitten fijner en warmer dan die Sidi sportlaarzen :+
Ik had deze handschoenen op het oog
https://www.chromeburner....s2REBzTWdQPBoCeGcQAvD_BwE

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-06 06:21

[Afbeelding]
Hier ging ( de inmiddels al 14 jarige) zoon mee vanaf 2 weken oud in het zijspan in zijn maxi-cosi, en met 3 weken sliep die in een tent.
Hij mocht achterop als hij met zijn voeten bij de steunen kon, en bij de goldwing door het brede zadel, zou dat wel even duren dacht ik...... Was even vergeten dat bij de V-Rod die ik toen had de steunen een stuk korterop zat, dus toen hij nog net geen 4,5 jaar oud was kroop ie daar een keer op en zei pap nu mag ik mee achterop !

Dat mocht, want ik houd me aan mijn afspraken. Dus nieuwe helm, nieuwe jas, nieuwe broek en een Stamatakis kinderzitje gekocht en de week erop is die voor het eerst mee gegaan achterop. Wel eigenlijk ook meteen een bluetooth headset bij hem ingebouwd zodat we onderweg konden praten ( en controleren of die nog wakker is)
Hij gaf ook zelf aan als die moe dacht te worden zodat ik daar rekening mee kon houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd3IQXL2lHxrDzcXXrMicMLLyuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HE8MP2xFYDPiGKtlY0U5ttP.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
harley schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Hier ging ( de inmiddels al 14 jarige) zoon mee vanaf 2 weken oud in het zijspan in zijn maxi-cosi, en met 3 weken sliep die in een tent.
Hij mocht achterop als hij met zijn voeten bij de steunen kon, en bij de goldwing door het brede zadel, zou dat wel even duren dacht ik...... Was even vergeten dat bij de V-Rod die ik toen had de steunen een stuk korterop zat, dus toen hij nog net geen 4,5 jaar oud was kroop ie daar een keer op en zei pap nu mag ik mee achterop !

Dat mocht, want ik houd me aan mijn afspraken. Dus nieuwe helm, nieuwe jas, nieuwe broek en een Stamatakis kinderzitje gekocht en de week erop is die voor het eerst mee gegaan achterop. Wel eigenlijk ook meteen een bluetooth headset bij hem ingebouwd zodat we onderweg konden praten ( en controleren of die nog wakker is)
Hij gaf ook zelf aan als die moe dacht te worden zodat ik daar rekening mee kon houden.

[Afbeelding]
Mooi man d:)b

* Joris748 is blij dat hij tegen zijn kinderen 10 jaar heeft gezegd

Mijn nichtje denkt ondertussen ook dat het op haar van toepassing is. Heerlijk, met schoonouders die motorrijder heel eng vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:57
Pyr0_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Van 5 dagen hotel haal je de tent die ik op het oog heb (klik).
Ik zie dit soort tenten wel vaker voorbij komen, vooral op social media. Maar kan iemand me uitleggen wat precies het punt hiervan is? Je motor kan niet tegen water ofzo?

Om maar te zwijgen over het feit dat ik (als het even kan) niet zo vlak naast mijn motor zou willen slapen. Mocht die omvallen, lig ik er liever niet onder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Arrne schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Ik zie dit soort tenten wel vaker voorbij komen, vooral op social media. Maar kan iemand me uitleggen wat precies het punt hiervan is? Je motor kan niet tegen water ofzo?

Om maar te zwijgen over het feit dat ik (als het even kan) niet zo vlak naast mijn motor zou willen slapen. Mocht die omvallen, lig ik er liever niet onder..
Inderdaad, dat is altijd een van de eerste dingen die ik doe: kijken of er geen motor op mijn tent kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik snap het een beetje, als je zo je tassen kan laten zitten en alles mooi droog blijft kan best voordeel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55

iMars

Full time prutser

[...]

Motor omdraaien dat als ie valt, de andere kant op valt ;)

Een paar voordelen, maar dat kan je ook anders oplossen, is dat je bijvoorbeeld je motor kleding erover kan hangen om te drogen/uitlekken als je door de regen gereden hebt. Of bagage laten zitten wat je er anders vanaf moet halen. Als je op doorreis bent en alleen wilt overnachten… tent eraf, tent opzetten, motor erin, slapen en volgende dag weer verder.

[ Voor 26% gewijzigd door iMars op 27-08-2024 14:52 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HhK1907 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:38:
Zou ik nog veilig naar de garage kunnen rijden?😅
Ja, kan prima. (weet ik uit ervaring) Dat is dan ook meteen de laatste rit voor die band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Joris748 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Dat bij de stepjes zal geen probleem zijn. De oudste moet nog 8 worden en is al 140 cm, de jongste van 6, zit daar geen 10 centimeter achter. Fysiek zal het allemaal wel lukken als ze 10 zijn. Maak me eerder zorgen over een te korte spanningsboog 8)7. Wat was jouw ervaring daarmee? Hoe heb je het opgebouwd?
Eerste keer was een rondje rond het dorp. (±20km)
Tweede keer naar opa en oma (enkele reis 45km)
Derde keer toertocht in de buurt (±150km)
Daarna een keer met de motorclub mee, toertocht alleen met passagier samen met de DL club, was (geloof ik) 250km.

Dus dat ging goed. Waar je op moet letten is dat ze niet in slaap vallen en dat je op tijd stopt (ook als ze het aangeven)
Voor de rest best leuke tijd samen gehad zo.
En nu rijd ie zelf, wel GSXR750 :( de laagvlieger :+

Zijn broer heeft al wel een motor maar nog geen rijbewijs. :X

De jongste zoon nog geen interesse.

Moeders rijd ook, dus de garage staat vol..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

[Afbeelding]
Wanneer ze stevig kunnen zitten en goed passende beschermende kleding kunnen dragen.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
[...]

Persoonlijk ging het mij niet om het feit dat de motor erbij kan, maar meer dat je de plek hebt om lekker beschut te zitten en dat de tent gewoon best groot is en je dus alle ruimte hebt, niks zo irritant als alles hutje mutje te moeten fixen. Dat de motor er dan bij kan in bepaalde situaties is gewoon handig.

Heb gister maar noodgedwongen voor het eerst 95 (E5) erin gegooid. Ik reed op reserve, en het tankstation had geen 98 dus dacht fuck it, meeste heb ik erna toch al opgereden. Maar ik lees zulke conflicterende berichten erover... Ik dacht altijd dat het om de slangetjes en dergelijke ging die niet tegen bepaalde stoffen kunnen die in e5+ zitten? Maar ik raakte aan de praat met een mede motorrijder die een 30jarig oud ding reed (type buikschuiver; wel mooi maar model niet onthouden jammer genoeg). En die verzekerde me dat ie altijd 95 dr in gooide en nooit ergens problemen mee had gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pyr0_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Persoonlijk ging het mij niet om het feit dat de motor erbij kan, maar meer dat je de plek hebt om lekker beschut te zitten en dat de tent gewoon best groot is en je dus alle ruimte hebt, niks zo irritant als alles hutje mutje te moeten fixen. Dat de motor er dan bij kan in bepaalde situaties is gewoon handig.

Heb gister maar noodgedwongen voor het eerst 95 (E5) erin gegooid. Ik reed op reserve, en het tankstation had geen 98 dus dacht fuck it, meeste heb ik erna toch al opgereden. Maar ik lees zulke conflicterende berichten erover... Ik dacht altijd dat het om de slangetjes en dergelijke ging die niet tegen bepaalde stoffen kunnen die in e5+ zitten? Maar ik raakte aan de praat met een mede motorrijder die een 30jarig oud ding reed (type buikschuiver; wel mooi maar model niet onthouden jammer genoeg). En die verzekerde me dat ie altijd 95 dr in gooide en nooit ergens problemen mee had gehad...
Tja...ken ook genoeg oudjes van 85+ die hun hele leven gerookt hebben en menen dat het dus niet schadelijk kan zijn als ze zo oud worden..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:21
[...]

Het gaat om het percentage bio-ethanol. Op langere termijn kan dat rubbers, keerringen etc. aantasten als die er niet op berekend zijn. Vooral oudere en/of goedkope motoren zouden er last van kunnen hebben. Een nieuwe Honda loopt er prima op, een oude Harley is niet geschikt voor E10. Check.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
Ik vind zo een tent als door @Pyr0_ gelinkt ook niet echt alles.
Onnodig groot, zeker als je elke nacht weer ergens anders op een camping staat.
Onnodig duur voor de daadwerkelijke slaap ruimte.
Tja, niet mijn ding.
Binnen spullen te drogen hangen: gaat hem niet worden als het flink regent/heeft geregend.
Veel te veel vocht in de tent en in de grond, misschien dat de warme motor daarbij iets helpt maar dat betwijfel ik.
Je tassen: kun je op een camping best wel op je motor laten zitten, ik pak er uit wat ik nodig heb om me om te kleden, toiletartikelen en een rugzak met wat waardevolle spullen./
Rest laat ik lekker op de motor zitten.

Kortom, voor dat geld kun je een echt serieus lichtgewicht top kwaliteit tentje kopen, ik zou met een ruime boog om die lonerider tent heen rijden.

Maar gelukkig ieder zijn ding, anders reden we allemaal BMW GS'en.. oh wacht >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 27-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
geert_s schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Het gaat om het percentage bio-ethanol. Op langere termijn kan dat rubbers, keerringen etc. aantasten als die er niet op berekend zijn. Vooral oudere en/of goedkope motoren zouden er last van kunnen hebben. Een nieuwe Honda loopt er prima op, een oude Harley is niet geschikt voor E10. Check.
Niet bepaald een bevredigend antwoord, die site. Ik heb er 95 e5 ingegooid. Zij zeggen echter:
Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
In mijn boekje staat dat ik er 98 in moet gooien, althans dat wist ik vrij zeker... Maar nu ik het opzoek begrijp ik toch dat er gewoon 95 in mag als het maar max 5% ethanol bevat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vO0X3zIj0kOQfxXwkJ6IRD-Eeg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65Voq30jBw8Aa6mkttqzrcQT.jpg?f=fotoalbum_small

Maar eens zien wat het met m'n brandstofverbruik doet.
Bommes schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:57:
Ik vind zo een tent als door @Pyr0_ gelinkt ook niet echt alles.
Onnodig groot, zeker als je elke nacht weer ergens anders op een camping staat.
Onnodig duur voor de daadwerkelijke slaap ruimte.
Tja, niet mijn ding.
Binnen spullen te drogen hangen: gaat hem niet worden als het flink regent/heeft geregend.
Veel te veel vocht in de tent en in de grond, misschien dat de warme motor daarbij iets helpt maar dat betwijfel ik.
Je tassen: kun je op een camping best wel op je motor laten zitten, ik pak er uit wat ik nodig heb om me om te kleden, toiletartikelen en een rugzak met wat waardevolle spullen./
Rest laat ik lekker op de motor zitten.

Kortom, voor dat geld kun je een echt serieus lichtgewicht top kwaliteit tentje kopen, ik zou met een ruime boog om die lonerider tent heen rijden.
Duly noted. Ik ben dan ook nog echt noob in dit wereldje. Maar qua ruimte en mogelijkheid droog en uit de zon te zitten wil ik wel een wat grotere tent, zie mezelf dus echt niet meer op m'n knieën over de grond kruipen in een tunneltentje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Pyr0_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Niet bepaald een bevredigend antwoord, die site. Ik heb er 95 e5 ingegooid. Zij zeggen echter:

[...]

In mijn boekje staat dat ik er 98 in moet gooien, wist ik vrij zeker... Maar nu ik het opzoek begrijp ik toch dat er gewoon 95 in mag als het maar max 5% ethanol bevat...
[Afbeelding]

Maar eens zien wat het met m'n brandstofverbruik doet.

[...]

Duly noted. Ik ben dan ook nog echt noob in dit wereldje. Maar qua ruimte en mogelijkheid droog en uit de zon te zitten wil ik wel een wat grotere tent, zie mezelf dus echt niet meer op m'n knieën over de grond kruipen in een tunneltentje..
Misschien is dit dan wel iets voor je?

Joris748 in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Thanks voor de tip, behalve de kleur ziet dat er niet verkeerd uit. Zal em zeker even opslaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
is 95 niet e10 tegenwoordig en 98 e5? of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16

jeroenathome

Een regel tekst

[...]
Mijn vorige motor uit 2014 kende alleen 95 E10 en nog nooit problemen gehad met de brandstof. Mijn huidige motor ook nog geen probleem gehad met 95 E10. auto's die heb gehad hetzelfde verhaal. Ik hoor de spookverhalen aan en geef dan mijn ervaring. Schijnbaar doen Japanners niet moeilijk over de brandstof.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
kneusteun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:46:
Dat klopt, en E10 (95) bevat tot 10% ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Laatst online: 12:42
geert_s schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Dat klopt, en E10 (95) bevat tot 10% ethanol.
Dat klopt niet, in Duitsland en bij sommige kleine Nederlandse tankstations kan je gewoon Euro 95 E5 halen. Dat in Nederland vrijwel alle Euro 95 meteen E10 is is een ander verhaal. De klopvastheid (euro) heeft vrijwel niks te maken met het ethanolgehalte, is een paar pagina's terug ook nog besproken.
Thedr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Dat klopt niet helemaal wat je daar zegt. Een hoger octaangetal houdt in dat de klopvastheid groter is, dat is dat de neiging tot zelfontbranding hoger lager is. Bij benzinemotoren is (ongecontroleerde) zelfontbranding niet wenselijk want de ontbranding wordt daarbij geïnitieerd door een vonk van de ontsteking. Bij een dieselmotor is het juist wel wenselijk, maar daar wordt het ontstekingsmoment (bij modernere motoren) bepaald door het/de moment(en) van brandstofinjectie.
Bij beide soorten motoren geldt dat als het mengsel te vroeg gaat ontsteken, dat kan leiden tot het zogenaamde kloppen, met een hoge kans op motorschade als gevolg. Daarnaast is het zeer nadelig voor het rendement van de motor: als de hoofdmoot van de verbranding al plaatsvindt voor het bovenste dode punt remt de verbrandingsdruk de motor zelfs af.
Een hoge(re) compressieverhouding is doorgaans wenselijk omdat dat direct invloed heeft op het thermodynamisch rendement van de verbrandingscyclus, wat weer leidt tot een hoger vermogen en totaal rendement. Geblazen en getunede motoren hebben vaak wat hogere (uiteindelijke) compressieverhoudingen, vandaar dat daar soms geadviseerd wordt om 98 of hoger te tanken.
Het betekent dus niet dat het voor een motor moeilijker is om er energie uit te halen.

Overigens wordt er ook al lang geëxperimenteerd met (gecontroleerde) zelfontbranding in benzinemotoren (HCCI) in bepaalde delen van het werkingsbereik, door Mazda wordt dat bijvoorbeeld vermarkt in de SkyActive-G motoren.

Afhankelijk van de motor en het motormanagement (met name de ontsteking) kan het voorkomen dat er met brandstoffen met hoger octaangetal er een paar PK extra beschikbaar zijn, maar doorgaans is dat effect erg klein/nihil. Voor de motor kan het geen kwaad om een brandstof erin te gooien met een hoger octaangetal, voor de portemonnee is het een ander verhaal ;)

edit: kleine correctie; thanks @NLDViane

[ Voor 101% gewijzigd door NLDViane op 27-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Nee, maar in NL en Duitslands is 95 in 99%van de gevallen e10. Want ze moeten E10 aanbieden.
Dan is er soms een 98 en die is dan vaak e5.

Maar goed ik kijk tegenwoordig gewoon naar de witte stickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
kneusteun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:22:
Nee, maar in NL en Duitslands is 95 in 99%van de gevallen e10. Want ze moeten E10 aanbieden.
Dan is er soms een 98 en die is dan vaak e5.

Maar goed ik kijk tegenwoordig gewoon naar de witte stickers.
En dat scheelt natuurlijk ook weer een pomp. Wil je als pomphouder anders, dan heb je een extra pomp en een extra voorraadtank nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLDViane
  • Laatst online: 12:42
In Duitsland is het niet gek om 5 slangen naast mekaar te zien hangen bij de Aral en Shell. Je ziet daar vaak
  • Super 95 (E10)
  • Super 95 (E5)
  • Super Plus 98 (E5) en/of "Racing" 102 (E5)
  • Diesel (B7)
  • "Racing" Diesel (B7)
  • Soms XTL/GTL Diesel
Wij Nederlanders staan al vreemd te kijken als er bij een onbemand tankstation uberhaupt 98 te krijgen is, laat staan een E5 95 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:19
NLDViane schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:58:
In Duitsland is het niet gek om 5 slangen naast mekaar te zien hangen bij de Aral en Shell. Je ziet daar vaak
  • Super 95 (E10)
  • Super 95 (E5)
  • Diesel (B7)
  • "Racing" Diesel (B7)
  • Soms XTL/GTL Diesel
Wij Nederlanders staan al vreemd te kijken als er bij een onbemand tankstation uberhaupt 98 te krijgen is, laat staan een E5 95 8)7
Ik heb zondag in Belgie bij Esso getankt, was daar ook. 2x 95, 2x diesel en een slang met 98.

Synergie 98 voor € 1,757 per liter. Had bijna de neiging om wat te knoeien voor die prijs. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 28-08-2024 08:08 . Reden: Dit mag in V&A :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

charrel

Cortisol4life..

Nee, er is ook nog 95 e5 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:19
Zat van het weekend in een Haynes handleiding te struinen en kwam las een specifieke manier van het vetten van de ketting tegen.

In de handleiding stond (vrije vertaling):
Vetten tussen de schakels (buitenkant ketting), niet op de rollen.

Nu ben ik even benieuwd hoe de kettingrijders onder ons hun ketting vetten B) ?

Zelf deed ik altijd een kleine dosering over de rollen verdelen tussen de ketting en het tandwiel. Nooit bij stilgestaan om het ‘anders’ te doen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
Ik spray mijn ketting altijd na een rit wanneer de ketting warm is. Verder spray ik dat ding gewoon flink vol. Niet te veel over nadenken. Soms doe ik het ook gewoon een tijd niet, geen zin of ik vergeet het gewoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Aan de rijder van de motorscooter die gister op de A12 met 100+ tussen de auto's door vloog: Goed bezig kerel d:)b |:( |:(

Stukje daarvoor wat file gehad, was ondertussen weer gaan rijden, en ik reed met zo'n 80kmh op de linkerbaan. Ineens hoop kabaal rechtsachter me, komt er een of andere klapmong**l op een motorscooter tussen de banen door blazen. De 100+ is gegokt, maar gezien het verschil met mijn snelheid waarschijnlijk nog conservatief. En dan vraagt men zich af hoe 'we' aan de die slechte reputatie komen ;(

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert_s
BM schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:31:
Aan de rijder van de motorscooter die gister op de A12 met 100+ tussen de auto's door vloog: Goed bezig kerel d:)b |:( |:(

Stukje daarvoor wat file gehad, was ondertussen weer gaan rijden, en ik reed met zo'n 80kmh op de linkerbaan. Ineens hoop kabaal rechtsachter me, komt er een of andere klapmong**l op een motorscooter tussen de banen door blazen. De 100+ is gegokt, maar gezien het verschil met mijn snelheid waarschijnlijk nog conservatief. En dan vraagt men zich af hoe 'we' aan de die slechte reputatie komen ;(
Geen idee wie het is, maar ik denk te weten wat voor helm hij ophad }) }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
Roof Boxertje natuurlijk, jogging broek, slippers met witte sokken en nektasje..
Of zijn mijn vooroordelen niet correct? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@mistahk1 Het is juist dat je tussen de schakels moet smeren. Daar zit de meeste beweging van een ketting. Zoals wokkelz aangeeft kan je het beste na een rit de ketting smeren. Door de warmere ketting kan de olie makkelijker tussen de schakels komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
wokkelz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:29:
Roof Boxertje natuurlijk, jogging broek, slippers met witte sokken en nektasje..
Of zijn mijn vooroordelen niet correct? :P
vergeet de open akra niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
BM schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:31:

Oh wacht die zag ik rond de middag ook rijden door het dorp waar ik werk.
Auto's inhalend, flink door trekkend, geen voorrang verlenend aan fietsers van rechts.
Dit alles in een 30zone.. |:(
Met open Akraplofick, nektasje (wacht die heb ik ook een) roofboxert, en niets wat verder lijkt op motorkleding.

Ik hoef me in ieder geval niet af te vragen waar al die meldingen van onze inwoners vandaan komen over hard rijders en onveilig gevoel op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Bommes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Oh wacht die zag ik rond de middag ook rijden door het dorp waar ik werk.
Auto's inhalend, flink door trekkend, geen voorrang verlenend aan fietsers van rechts.
Dit alles in een 30zone.. |:(
Met open Akraplofick, nektasje (wacht die heb ik ook een) roofboxert, en niets wat verder lijkt op motorkleding.

Ik hoef me in ieder geval niet af te vragen waar al die meldingen van onze inwoners vandaan komen over hard rijders en onveilig gevoel op de weg.
Weet je zeker dat het dezelfde was? Zo zeldzaam zijn ze niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rijd hier eens in den haag zuid rond, genoeg bewijs dat er n>1 bestaat van die clowns.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 21:18
NLDViane schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:58:
  • Super 95 (E10)
  • Super 95 (E5)
  • Diesel (B7)
  • "Racing" Diesel (B7)
  • Soms XTL/GTL Diesel
Dit dus. Waarbij ik me afvraag hoeveel mensen weten welke benzine ze moeten nemen.

(bij Shell heb je dan ook nog de V-Power, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 16:50
Jolke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Dit dus. Waarbij ik me afvraag hoeveel mensen weten welke benzine ze moeten nemen.

(bij Shell heb je dan ook nog de V-Power, etc...)
Ik verwacht dat bij de meeste mensen simpelweg de gedachte is, de goedkoopste van de juiste soort (benzine / diesel), en in 99% van de gevallen zal dat ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Laatst online: 16:34
Hier komt de motorhobby voorlopig ten einde, mini Mauritio op komst en gebrek aan tijd.
Er komt ooit wel een nieuwe maar het cliche is (hier) waar: prioriteiten veranderen.

Knip

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 28-08-2024 11:06 . Reden: Voor verkoop hebben we V&A; posten in een topic is niet de bedoeling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
Niet om te ouwehoeren maar serieus een vraag.

Ik snap dat nooit helemaal (geen ervaring met kids)
Maar je doet je motor weg door gebrek aan tijd wat je inschat?
Of weet je zeker dat je geen tijd over hebt? motor pakken ipv auto af en toe onmogelijk?

Blijf mij altijd verbazen over het hele kind erin motor eruit effect.... kan mij niet voorstellen dat je een passie bij voorbaat al stopt omdat het mogelijk wat drukker gaat worden.
Zijn er mensen hier met kids die zeggen dat dat gewoon echt zo is en dat je inderdaad geen uur per week meer overhoudt? of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
kneusteun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:50:

Of weet je zeker dat je geen tijd over hebt? motor pakken ipv auto af en toe onmogelijk?

Blijf mij altijd verbazen over het hele kind erin motor eruit effect.... kan mij niet voorstellen dat je een passie bij voorbaat al stopt omdat het mogelijk wat drukker gaat worden.
Zijn er mensen hier met kids die zeggen dat dat gewoon echt zo is en dat je inderdaad geen uur per week meer overhoudt? of zie ik iets over het hoofd?
Zeker de eerste 4 jaar van hun leven zijn voor de ouders tropenjaren. Het begint er al mee dat er continu iemand voor de kinderen moet zijn. Als jij de motor pakt, zit je partner met de kinderen 'opgescheept'. Als je partner gaat lunchen met een vriendin, ben jij degene die voor de kinderen zal moeten zorgen. Jouw tijd voor hobby's wordt dus effectief gehalveerd, ervan uitgaande dat je de taken 50/50 verdeeld met je partner.

In mijn geval pak ik dus niet snel meer spontaan de motor. Meestal zijn het vooraf geplande ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Duidelijk, thnx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert_s

Met een kleine kabouter hou je zeker in het begin geen vrije tijd over is mijn ervaring. En ja prioriteiten veranderen. Maar no way dat ik de motor op ga geven. Ik heb wél mijn auto weggedaan, want ik doe nu alles op de motor. En ja er is nog wel één gezinsauto, maar die wordt dus voornamelijk door moedersdevrouw gebruikt.

Bij mijn buurman gebeurde ongeveer hetzelfde. Hij had een leuke Cupra voor zijn adrenalinekick, maar die moest plaatsmaken voor een gezinsauto toen de kleine kwam. Juist tijdens de zwangerschap heeft hij zijn motorrijbewijs gehaald, en ik hoor hem zeker een aantal keer per week 's avonds de motor pakken om nog even een ritje te doen. Hij heeft nu een kind van 1 en 2,5 als ik me niet vergis, en hij schijnt er toch 's avonds tijd voor te kunnen maken.

Dus motor wegdoen bij de komst van je eerste kind? Hell no. Het is juist belangrijk dat je je eigen ding kunt blijven doen, ook al is het bijna niet te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Nou heb ik geen kinderen en de voorkeur om dat ook zo te houden, maar inderdaad..

Ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat ik in die situatie mijn motor weg zou doen. In tegendeel. Maar ik zie mijn motor naast een hobby voertuig ook absoluut als een vervoermiddel, een alternatief voor de auto. Dus ik denk dat ik in die situatie juist aan zou geven dat als ik zoveel mogelijk de motor pak zij de auto tot haar beschikking heeft :P
Joris748 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Zeker de eerste 4 jaar van hun leven zijn voor de ouders tropenjaren. Het begint er al mee dat er continu iemand voor de kinderen moet zijn. Als jij de motor pakt, zit je partner met de kinderen 'opgescheept'. Als je partner gaat lunchen met een vriendin, ben jij degene die voor de kinderen zal moeten zorgen. Jouw tijd voor hobby's wordt dus effectief gehalveerd, ervan uitgaande dat je de taken 50/50 verdeeld met je partner.

In mijn geval pak ik dus niet snel meer spontaan de motor. Meestal zijn het vooraf geplande ritjes.
Nou weet ik niet of je voor je werk moet reizen of dat je veel thuis werkt en of je dan wel of niet een leaseauto hebt, maar dat lijken me bij uitstek dingen die je gewoon nog op de motor zou kunnen doen toch? Als je dan een keertje alleen weggaat zit je partner met de kinderen "opgescheept" maar zit zij niet zonder vervoer :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
En het is heel fijn om af en toe effe weg te zijn bij die koters.
Effe je hoofd leegblazen.
Wij rijden beide motor en dan is het fantastisch fijn even te kunnen wisselen.
Heb vaak genoeg gehad dat ik thuis kwam (met de motor) en moeders achter de voordeur aan trof, compleet in de stress. Dan wees ik naar mijn motor, terwijl ik de sleutel gaf, en zei: veel plezier.
Moeders was dan vaak een uurtje weg, stoom af blazen, en ik kon vrolijk met de jongens aan de gang (we hebben 3 zoons, inmiddels volwassen)

Had dat niet anders willen doen hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het is puur een persoonlijke afweging.
Je kan hem nu wegdoen omdat je er nu misschien nog best wat voor krijgt.

Aan de andere kant, als je weinig rijdt heb je ook weinig vaste lasten aan een motor. Enige die ik mij zou kunnen bedenken is een all risk verzekering, maar daarna houdt het wel op.

Ik heb de motor juist aangehouden, we hebben een auto, en dan zit ik niet zonder als zij de deur uit is.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 28-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Destruction schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:17:
Nou heb ik geen kinderen en de voorkeur om dat ook zo te houden, maar inderdaad..

[...]

Ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat ik in die situatie mijn motor weg zou doen. In tegendeel. Maar ik zie mijn motor naast een hobby voertuig ook absoluut als een vervoermiddel, een alternatief voor de auto. Dus ik denk dat ik in die situatie juist aan zou geven dat als ik zoveel mogelijk de motor pak zij de auto tot haar beschikking heeft :P

[...]

Nou weet ik niet of je voor je werk moet reizen of dat je veel thuis werkt en of je dan wel of niet een leaseauto hebt, maar dat lijken me bij uitstek dingen die je gewoon nog op de motor zou kunnen doen toch? Als je dan een keertje alleen weggaat zit je partner met de kinderen "opgescheept" maar zit zij niet zonder vervoer :)
Ik werk 2 dagen per week thuis. Woon/werk doe ik op een speedpedelec, is maar 18 km enkele reis. Vind ik een te korte afstand om de motor of auto voor te pakken. We hebben ook maar 1 auto, die mijn vrouw meestal ter beschikking heeft.

Even een uurtje motorrijden vind ik de moeite niet waard. Dat is toch in een rondje rijden over bekende weggetjes. Dus als ik met de motor op pad ga is, zijn dat meestal ritten van op zijn minst een uurtje of 3-4. Als ik maar 1-2 uur heb, pak ik eerder de mountainbike voor een rondje door het het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
_Apache_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
Het is puur een persoonlijke afweging.
Je kan hem nu wegdoen omdat je er nu misschien nog best wat voor krijgt.

Aan de andere kant, als je weinig rijdt heb je ook weinig vaste lasten aan een motor. Enige die ik mij zou kunnen bedenken is een all risk verzekering, maar daarna houdt het wel op.

Ik heb de motor juist aangehouden, we hebben een auto, en dan zit ik niet zonder als zij de deur uit is.
Een motor van 10 jaar oud zou ik eerder WA-extra verzekeren. Het is wel dat het ding geen brood vreet en dat je hem, tenzij je het geld echt nodig hebt, niet weg hoeft te doen. Wat nu als het over 2 jaar weer gaat kriebelen?

Ik heb de motor er altijd bij gehouden. Los van verzekering, belasting en een stukje afschrijving, waren de kosten inderdaad nihil.

@Mauritio denk goed na over de reden dat je hem weg doet. Geef je niets/weinig meer om motorrijden, dan is het een goede keuze. Maar als je hem wegdoet, omdat je geen tijd meer denkt te hebben, dan zou ik de keuze een jaar of twee uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 09:13
Ik heb ook twee jonge kinderen ( bijna drie en een half jaar) maar heb de motor bewust niet weg gedaan. Het is inderdaad heerlijk om hem af en toe te pakken en een stuk te rijden om het hoofd leeg te krijgen. Het is niet altijd te plannen maar als je goede afspraken maakt is er zeker tijd te vinden om regelmatig te rijden ;).

iracing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Gelukkig, dan dacht ik toch ook niet zo raar.

Lijkt mij al apart dat je als man en vrouw elkaar niet even een dagje gunt om wat anders te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mauritio
Mooi om deze discussie te zien en ook ieders afwegingen.

Tijd is een kostbaar goedje, de motor kost niks en hij staat niet in de weg. Maar ik heb het ding om op te rijden, daar kom ik niet aan toe en dan maak ik graag iemand anders heel blij met een prachtige fiets die er wel flink mee kan scheuren. De extra euro's die vrij komen kan ik weer gebruiken voor een ander leuk project (lees eigen zaak, golfclubs, baby spullen, nieuwe planten voor de tuin). :+

Iedereen heeft goede argumenten; tuurlijk kan ik de motor mee naar werk nemen maar feit is dat ik 95% thuis of remote werk, een lease auto voor de deur heb staan, snelweg op de motor echt niet leuk vind en mijn partner ook een bolide heeft. De motor was/is dus echt een speeltje; geen passie of lifestyle.

Ik zou het liefst alleen maar op het circuit rijden want de openbare weg vind ik persoonlijk niet heel leuk (meer). Helaas kan ik niet elk weekend of laat staan elke maand op het circuit rijden: fulltime werken (met veel reizen) + een eigen startende zaak ernaast, hond, andere hobbies, een verbouwing en een kind opkomst. Tja dan word het keuzes maken! De keren dat ik dan wel de kriebel heb huur ik wel een gave motor bij een dealer. In oktober gaan we naar Marokko en misschien heb ik daar wel zin om er een te huren.

Van de meeste jonge ouders die ik rondom ons zie is het lastig om dit soort zaken te blijven doen, maar naast het motorrijden heb ik nog genoeg andere hobbies: golf, triathlon, tuinieren (dat is dan wel weer te combineren met een kind) en wijn. Kortom tijd is altijd te weinig en dat is ook prima. Het leven bestaat uit keuzes maken en die motor komt echt wel weer terug in de toekomst!

Het punt stoom afblazen is voor mij niet van toepassing; humeur niet goed = niet op de motor stappen voor mij. Risico dat ik te hard rijd, fouten maak of geen goede focus heb vind ik persoonlijk te groot. Maar ik snap goed dat mensen dit wel prettig vinden om te doen. :)

@kneusteun Separaat dingen doen van elkaar lijkt mij sowieso heel gezond, zou ook echt gek worden als alles samen moest :+ (Laat staan mijn partner :D )

@mods - Thanks voor de post aanpassing, was niet bewust dat dit niet mocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 28-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Haha perfecte uitleg!

Wil trouwens wel zien hoe je golf combineert ;) beetje jong voor een caddy haha

Maar duidelijk zo en nu snap ik het wel beter.
Maar had zelf in de omgeving vrij veel te maken met hetzelfde en dan kwam uiteindelijk ,de aap uit de mouw en was het geen keuze (je weet al wie de broek aan heeft)

En dingen apart doen is zeker belangrijk, wij rijden allebei motor, maar eigenlijk amper samen, veel vinden dat gek maar veel mensen die ook rijden snappen het dan juist wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
kneusteun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:03:
Haha perfecte uitleg!

Wil trouwens wel zien hoe je golf combineert ;) beetje jong voor een caddy haha
Clubs onderin de kinderwagen gooien 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32

Herman

FP ProMod

Ik heb hier drie jonge koters rondlopen. Ik heb bewust wel de motor aangehouden. Het valt me soms wat tegen hoe weinig ik er nu op rijd, maar aan de andere kant is elke km meegenomen. Ook om het 'gevoel' te houden.

Ik snap dus het 'gebrek aan tijd'-aspect. Wat wellicht ook meespeelt (en is ook door mijn gedachten gegaan), is dat je op de motor toch wel iets meer risico loopt dan met de auto. (Volgens sommige onderzoeken tot wel 57 30 keer meer kans op een zwaar ongeluk) Dat wil je nooit; maar zeker niet met kleine kinderen. Wellicht heb je als 'vader' net een wat zwaarder verantwoordelijkheidsgevoel? :P Ik ken overigens in mijn omgeving twee vaders met een jong gezin die een zwaar motorongeluk hebben gehad. Eén overleden, de ander permanent (zwaar) gehandicapt (incl. hersenschade). (Bij beide ongelukken lag de schuld bij de wederpartij)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Herman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Ik heb hier drie jonge koters rondlopen. Ik heb bewust wel de motor aangehouden. Het valt me soms wat tegen hoe weinig ik er nu op rijd, maar aan de andere kant is elke km meegenomen. Ook om het 'gevoel' te houden.

Ik snap dus het 'gebrek aan tijd'-aspect. Wat wellicht ook meespeelt (en is ook door mijn gedachten gegaan), is dat je op de motor toch wel iets meer risico loopt dan met de auto. (Volgens sommige onderzoeken tot wel 57 30 keer meer kans op een zwaar ongeluk) Dat wil je nooit; maar zeker niet met kleine kinderen. Wellicht heb je als 'vader' net een wat zwaarder verantwoordelijkheidsgevoel? :P Ik ken overigens in mijn omgeving twee vaders met een jong gezin die een zwaar motorongeluk hebben gehad. Eén overleden, de ander permanent (zwaar) gehandicapt (incl. hersenschade). (Bij beide ongelukken lag de schuld bij de wederpartij)
Ja leuk, stond net op het punt een ritje te maken :+.

Maar inderdaad. Ik rij veel minder nu, maar neem er nog steeds af en toe de tijd voor en heb er zelfs een motor bij gehaald (omdat het kan). En het blijft onverminderd leuk, voor de vaste lasten hoef je het niet echt te laten en in de garage staan ze droog en warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55

iMars

Full time prutser

Joris748 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Ik werk 2 dagen per week thuis. Woon/werk doe ik op een speedpedelec, is maar 18 km enkele reis. Vind ik een te korte afstand om de motor of auto voor te pakken. We hebben ook maar 1 auto, die mijn vrouw meestal ter beschikking heeft.

Even een uurtje motorrijden vind ik de moeite niet waard. Dat is toch in een rondje rijden over bekende weggetjes. Dus als ik met de motor op pad ga is, zijn dat meestal ritten van op zijn minst een uurtje of 3-4. Als ik maar 1-2 uur heb, pak ik eerder de mountainbike voor een rondje door het het bos.
Ik werk 3 dgn thuis en 2 dgn op kantoor, 19km enkele reis. Wij hebben een OV beleid, dus met de auto komen is geen optie (tenzij je op eigen kosten in centrum van de stad wil parkeren). Ik kies er voor om juist met de motor te gaan, 11km snelweg en bijna altijd wel file. Heb wel eens zitten denken aan een electrische fiets, step of pedelec, maar denk dan, waarom? Heb een super fijne motor :+ Plus motor is voor mij de snelste en vooral fijnste manier van reizen.
Mauritio schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Clubs onderin de kinderwagen gooien 😂
En dan net als je de perfecte swing wilt doen, gaat net de kleine krijsen, en bam, weg is de perfecte hole in one :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Hoe lang doe je eigenlijk gemiddeld met een ketting en tandwielen? Viel me vandaag in dat die ook al 10k km erop zitten.

En bonusvraag, andere tandverhouding; doen of niet? Ik geef niet zoveel om de top dus zat te denken een tandje meer/minder te doen voor wat meer acceleratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Daar kan je niet echt een antwoord op geven, ligt aan je gebruik en onderhoud etc.
Maar je kan wel zien en voelen of hij versleten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Pyr0_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:04:
Hoe lang doe je eigenlijk gemiddeld met een ketting en tandwielen? Viel me vandaag in dat die ook al 10k km erop zitten.

En bonusvraag, andere tandverhouding; doen of niet? Ik geef niet zoveel om de top dus zat te denken een tandje meer/minder te doen voor wat meer acceleratie.
Aan de ketting merk je het als je hij na spannen vrij snel weer zijn spanning verliest. Aan de kettingwielen als ze in werpsterren veranderen. Maar 10k moet een setje gemakkelijk aankunnen. Kan me niet herinneren dat ik ooit binnen 15k-20k een kettingset heb moeten vervangen.

Kortere overbrenging betekent ook een nerveuzere motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:22
Ik heb -1 vooraan op mijn f800r. Kan het alleen maar aanraden, is niet nerveus.
Op mijn circuit r6 had ik voor -1, achter +2 en een snelgas. Dat was best wel spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
wittmann1982 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:08:
Ik heb -1 vooraan op mijn f800r. Kan het alleen maar aanraden, is niet nerveus.
Op mijn circuit r6 had ik voor -1, achter +2 en een snelgas. Dat was best wel spannend :)
Vergeleken met die R6 zal kleiner voor idd behoorlijk tam zijn. Het is net wat je gewend bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
De vorige kettingset heb ik bij 30.000km vervangen.
Eigenlijk was het de bedoeling het tandwieltje voor te vervangen, maar door leverproblemen (don't ask) ben ik eerst op een lang weekend (2000km ;) ) gegaan met een versleten tandwieltje. Dat leverde zoveel slijtage op dat alsnog de hele set vervangen is.

Nu heb ik preventief het voorste kettingwieltje laten vervangen na 20k op deze ketting. Eens kijken hoe lang de hele set het nu uit houdt.

Ik zorg wel altijd voor een vette ketting, en heb een scottoiler er op.
Bij de eerste ketting heb ik wel ook wat problemen gehad met die scottoiler waardoor de ketting niet altijd netjes gesmeerd was. (Die scottoiler heeft te lang ongebruikt in de kast gelegen waardoor olieresten waren gaan aankoeken. Dat is nu verholpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
DrivinUCrazy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
De vorige kettingset heb ik bij 30.000km vervangen.
Eigenlijk was het de bedoeling het tandwieltje voor te vervangen, maar door leverproblemen (don't ask) ben ik eerst op een lang weekend (2000km ;) ) gegaan met een versleten tandwieltje. Dat leverde zoveel slijtage op dat alsnog de hele set vervangen is.

Nu heb ik preventief het voorste kettingwieltje laten vervangen na 20k op deze ketting. Eens kijken hoe lang de hele set het nu uit houdt.

Ik zorg wel altijd voor een vette ketting, en heb een scottoiler er op.
Bij de eerste ketting heb ik wel ook wat problemen gehad met die scottoiler waardoor de ketting niet altijd netjes gesmeerd was. (Die scottoiler heeft te lang ongebruikt in de kast gelegen waardoor olieresten waren gaan aankoeken. Dat is nu verholpen)
Mijn kettingset toevallig net laten doen, bij 38K. Maar alles kraakte, piepte, schuurde en hobbelde, dus een paar duizend km eerder was wellicht geen overbodige luxe geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://www.motorkledingoutlet.nl/thumbnails/51415_440_440_0/shoei-j-cruise-2-adagio-tc-6-zwart-wit.jpg

Mezelf toch maar een upgrade gegeven van mijn j-cruise 1, mooie prijs nu gelijk maar een nieuwe mesh sena srl set erin dan kan ik ook met de kids praten met mijn oude setje.
Pas 300km gereden dit jaar door lichamelijke pech/ omstandigheden ( wel kinderen maar die zitten niet in de weg ;) ) :| , hopelijk in het najaar nog een klein rondje met vrienden naar Luxemburg.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 29-08-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
kneusteun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:47:
Gelukkig, dan dacht ik toch ook niet zo raar.

Lijkt mij al apart dat je als man en vrouw elkaar niet even een dagje gunt om wat anders te doen.
Een heel dagje is misschien wat lastig, maar als de kleine man sliep had ik een uur of 2 om even een rondje te doen of iets anders voor mijzelf.

Het is een geval van heel veel meer plannen en accepteren dat het spontane niet meer kan.

Nu zijn ze iets ouder (3 en 6) en ga ik in het voorjaar voor het eerst een week weg met de motor. Gevalletje omkopen ("dan ga jij toch naar xxx met yyy?") maar het is best lastig alleen met 2 draken :+

Alles onder de 3 nachten is geen probleem trouwens. Zondag a.s. bijvoorbeeld, dan ga ik naar Assen zodat ik maandag fris en fruitig bij Racecracks een trackday kan doen. (Ben jij er als instructeur @Tylen ?)

Ergens wel spannend, eerste keer met de CBR en dus eerste keer met een Supersport. Als hij maar heel blijft, dan komt de fun er vanzelf in. :+

[ Voor 20% gewijzigd door KillaZ op 29-08-2024 08:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

KillaZ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Een heel dagje is misschien wat lastig, maar als de kleine man sliep had ik een uur of 2 om even een rondje te doen of iets anders voor mijzelf.

Het is een geval van heel veel meer plannen en accepteren dat het spontane niet meer kan.

Nu zijn ze iets ouder (3 en 6) en ga ik in het voorjaar voor het eerst een week weg met de motor. Gevalletje omkopen ("dan ga jij toch naar xxx met yyy?") maar het is best lastig alleen met 2 draken :+

Alles onder de 3 nachten is geen probleem trouwens. Zondag a.s. bijvoorbeeld, dan ga ik naar Assen zodat ik maandag fris en fruitig bij Racecracks een trackday kan doen. (Ben jij er als instructeur @Tylen ?)

Ergens wel spannend, eerste keer met de CBR en dus eerste keer met een Supersport. Als hij maar heel blijft, dan komt de fun er vanzelf in. :+
Nee ik heb zo goed als de helm aan de wilgen gehangen ;) Het enigste wat ik nog doe is rijden voor racing school europe (bmw). Dat zijn dus 3 daagse tripjes naar het buitenland (volgende week naar aragon voor 3 dagen). Veel plezier op assen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• _Apache_

_Apache_

For life.

Joris748 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Aan de ketting merk je het als je hij na spannen vrij snel weer zijn spanning verliest. Aan de kettingwielen als ze in werpsterren veranderen. Maar 10k moet een setje gemakkelijk aankunnen. Kan me niet herinneren dat ik ooit binnen 15k-20k een kettingset heb moeten vervangen.

Kortere overbrenging betekent ook een nerveuzere motor ;)
15k moet heel goed te doen zijn, vooral met wat smering en goed op spanning houden.

Van wat ik begreep met een kortere overbrenging, als je beide tandwielen nu een even aantal tandjes hebben, en een word oneven, dat de slijtage dan ook versnelt. Omdat de tandwielen steeds een andere schakel raken en niet goed op elkaar in slijten.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:19
_Apache_ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

15k moet heel goed te doen zijn, vooral met wat smering en goed op spanning houden.

Van wat ik begreep met een kortere overbrenging, als je beide tandwielen nu een even aantal tandjes hebben, en een word oneven, dat de slijtage dan ook versnelt. Omdat de tandwielen steeds een andere schakel raken en niet goed op elkaar in slijten.
Maar dat is niet, meeste is voor een even aantal en achter oneven.

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

De slijtage van de kleinere tandwiel is groter doordat de krachten over minder tanden wordt verdeeld.
Tenminste zo heb ik het altijd opgevat.

Met de FZ8 heb ik de eerste ketting en tandwielen na 13k vervangen. Dat was zonder enige vorm van smering. Daarna wel begonnen met het smeren van alles en bij 50k de motor ingeruild met dezelfde set.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fry8XE780zDzQ8-OMmNwEon2Nic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0oV0Wp0up3OQSYiiFyieOFn.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die dat leuk vinden, kijken of meerijden :)

[ Voor 68% gewijzigd door kneusteun op 29-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 14-06 22:28
KillaZ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Hier ook vader van jonge kinderen nu 8 en 12, maar heb altijd de motor gehouden. De endorfine die vrij komt met motorrijden helpt mij enorm :D heerlijk dat blije en vrije gevoel.
Een uurtje na het werk rijden was al voldoende. Nu wonen wij tegen de veluwe aan, dus dat is mooier rijden dan waar ik geboren en getogen ben...Amsterdam .

Circuit rijden kan ik helaas niet meer vanwege een ernstig ongeluk 5 jaar geleden :'( dankzij een ******** **** *** ** ****** ***** die 2 stoptekens negeerde.

Racecracks heeft niet mijn voorkeur, wij(maten en ik) vinden daar de instructeurs minder goed dan een andere, Terwijl mijn ex zwager ook instructeur is bij RC.

Qua motorrijden opzich, vind ik circuit rijden het mooiste.
Het rijden met mijn maten meerdere dagen in het buitenland <3 . Mijn beste maten zijn ook mijn motormaten, dus dat is top.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:38

steveman

Comfortabel ten onder

jeroenathome schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:19:
De slijtage van de kleinere tandwiel is groter doordat de krachten over minder tanden wordt verdeeld.
Tenminste zo heb ik het altijd opgevat.

Met de FZ8 heb ik de eerste ketting en tandwielen na 13k vervangen. Dat was zonder enige vorm van smering. Daarna wel begonnen met het smeren van alles en bij 50k de motor ingeruild met dezelfde set.
Zonder smeren 13k? Da's nog best netjes uitgehouden eigenlijk.

Komt wel de vraag in me op: hoe vergeet je zo lang je ketting? :D

Over ketting gesproken, ben overgestapt op deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLE_mSfoDYOgmervU6NiGfyp2Lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aRRn25GKet1bnsihIrRuQ7QU.png?f=user_large

S100 werkte altijd wel prima, maar gaf ook wel wat zooi. Eens kijken hoe de tweede 10kkm gaat met dit goedje.

en eens zien of je er ultiem van gaat racen

[ Voor 25% gewijzigd door steveman op 29-08-2024 12:00 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.