En toen was de Virago weg... Na drie jaar, en een afgeronde verbouwing, is het tijd voor wat anders geworden...
Ik had de behoefte om een specifiek type motor te gaan bezitten/rijden. Voor mezelf had ik een tamelijk specifiek lijstje met wensen die graag wilde:
- Klassieke cruiser look (a lá HD Softail Heritage)
- 'Dikke' spatborden
- Grote motorfiets
- Breed stuur
- Spaakwielen
- Geen zwart, maar een kleurtje
In mijn zoektocht kwam ik in eerste instantie uit op de volgende motoren (in het door mij gestelde budget):
- Honda Shadow 750 ACE(eind jaren negentig, begin zeros, specifiek de ACE)
- Kawasaki Vulcan 800
- Yamaha Dragstar 650
Waarom specifiek deze 'middleweight' cruisers? Dit puur omdat in mijn bescheiden mening deze qua balans (visueel) het mooiste zijn.
Veel pk's was geen sterke behoefte, omdat de BMW daarin al voldoende in voorziet. Het gaat me echt om de stijl en de looks van deze motoren
De Dragstar viel al snel af, omdat die eigenlijk toch te klein is.
De Vulcan viel me in het echt een beetje tegen, en was het op een of andere manier 'net niet' voor me
De Shadow was een schot in de roos, ook na een proefrit. Schitterende motor, lekker koppelrijk onderin, en binnen budget.
En toen kwam er een outsider om de bocht vliegen in de vorm van een Suzuki Volusia VL800. Deze was ik nog niet eerder tegengekomen, en vinkte ook alle boxjes af... Een goede bekende van me, die hobbymatig in motoren handelt (waar ik ook destijds de Virago heb gekocht), bood me een Volusia aan (twee verschillende), met een aanbod wat heel erg interessant was.
Het werd helemaal leuk en interessant, dat een van de twee niet om een Volusia ging, maar om een Boulevard C50! En dat bracht een paar extra leuke voordelen mee, namelijk dat het om een injectie motor ging ipv een carb motor...
Om een kort verhaal lang te maken, vandaag stond de afspraak om de Boulevard te gaan bekijken. En tot mijn grote plezier, had hij ook nog eens een Shadow 750 ACE te koop staan, zodat ik ze ter plekke kon vergelijken.
De voorste Volusia viel redelijk snel af, omdat de zitpositie door het lage stuur om te janken was, en omdat deze toch echt net niet hetgene was wat ik graag zou willen hebben (was ook een stukje goedkoper). Over de Shadow heb ik nog even zitten twijfelen, maar de Boulevard is toch wel weer 'meer' motor dan de Shadow! Iets meer power, iets breder, iets groter, cardan ipv ketting, en injectie ipv carburateur...
Het is de Boulevard dus geworden:
Er zit nog wel wat klein werk aan... Hij moet een hele goede poetsbeurt krijgen (wat ook wel te zien is op de fotos), en ik wil hem op korte termijn een onderhoudsbeurtje geven (remmen en olie)...
Maar ik heb de motor die ik graag wilde hebben, en het hoofdstuk van de Virago is hierbij dan ook ten einde!
Van het sleutelen aan de Virago, en het verbouwen er van, heb ik enorm veel plezier beleefd, en heel erg veel van geleerd! Het was mijn eerste 'grote mensen motor', en ik blijf deze machine een warm hart toedragen! Ik hoop dat de volgende eigenaar er ook een hoop plezier aan gaat beleven.
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300