“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:03:
Grappig hoe meningen en ervaringen kunnen verschillen.
Dagtripjes rij ik meestal met topkoffer. Op zijn minst met tanktas, maar als ik wat meer dan een broodje en een flesje mee neem, zit de topkoffer er al snel op.
Zodra er een wat overnachtingen bij komen kijken (3-5 keer per jaar) zitten altijd de zijkoffers er op.
Dan laat ik de topkoffer wel thuis; zo veel ruimte heb ik nu ook weer niet nodig en met alle drie de koffers gaat de motor wat pendelen.
Sowieso zijn de zijkoffers op de Tracer flexibel bevestigd. Dat werkt best goed, daardoor heb je geen last van dat gewicht bij hobbels.
:strip_exif()/f/image/wqpEWCYjoJs2ZTF05G4vVwcW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier gewoon vast frame waar ze in klikken
De onderkant wordt geveerd bevestigd waardoor de hele koffer op en neer kan deinen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
jawel zodra de centjes terug komen dan gaan we schoppen voor weer een scorpion exo R1 Helm die ik nu ook hebFraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:55:
[...]
+1
@ibothead heeft geen enkel "regulier" merk een beetje een pletterpet in de line-up die je leuk vind?

Was dus weer eigenlijk gisteren een verstands verbijstering om iets te bestellen!
Gelukkig is er iets fout gegaan
Offroad is niet echt het geval bij de Ninja (daarvoor ben ik nog steeds sterk aan't overwegen zo'n Voge Rally aan te schaffen, die is even duur als een kofferset)._eLMo_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:39:
Gemak inderdaad.Als je serieuzer offroad gaat haal je ‘m eraf vanwege de plaatsing van het gewicht idd, en omdat hij zo’n eind uit het middelpunt zit word zo’n koffer nogal heen en weer geslingerd.
- Top opening, veel zijkoffers zijn side opening
- In geval van offroad rijden minder kans op schade aan inhoud
- Smaller in de file achter
- Rugsteun voor passagier
- Mijn helm (63) past vaker in topkoffers dan zijkoffers
Ik rijd woon/werk altijd met alleen topkoffer. Op lange trips rijd ik vaak offroad en heb ik zachte tassen en de topkoffer (aluminium) uit beveiligingsoogpunt. Als ik serieuzer offroad ga laat ik ‘m in het hotel.
Als ik een trip doe met voornamelijk offroad rij, dus ook tussen overnachtingen), neem ik een dufflebag / rol mee ipv topkoffer.
Qua breedte valt dat best mee, zeker met de brede kuip vooraan en de aftermarket valblokken (vermomd als winglets).
Standaard ben ik geladen met één koffer met wat werkgerief in. Testo, amperetang, schroevendraaiers, wat meetgerij,... En in de andere koffer 15" laptop, overlevingspakket, en wat reserve spullen.
Voor de ritjes in het weekend vliegen de koffers eraf.
En ik heb quasi nooit een passagier mee...
Short cuts make long delays
Gelukkig, zou zonde zijn als je een kat in de zak kocht.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:58:
[...]
jawel zodra de centjes terug komen dan gaan we schoppen voor weer een scorpion exo R1 Helm die ik nu ook heb![]()
Was dus weer eigenlijk gisteren een verstands verbijstering om iets te bestellen!
Gelukkig is er iets fout gegaan
Ik wou haast zeggen...goedkoop is duurkoop...maar dat gaat met de prijzen van RuRoc al niet eens meer op
En offroad zijn die dingen funest voor je been._eLMo_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:39:
Gemak inderdaad.Als je serieuzer offroad gaat haal je ‘m eraf vanwege de plaatsing van het gewicht idd, en omdat hij zo’n eind uit het middelpunt zit word zo’n koffer nogal heen en weer geslingerd.
- Top opening, veel zijkoffers zijn side opening
- In geval van offroad rijden minder kans op schade aan inhoud
- Smaller in de file achter
- Rugsteun voor passagier
- Mijn helm (63) past vaker in topkoffers dan zijkoffers
Ik rijd woon/werk altijd met alleen topkoffer. Op lange trips rijd ik vaak offroad en heb ik zachte tassen en de topkoffer (aluminium) uit beveiligingsoogpunt. Als ik serieuzer offroad ga laat ik ‘m in het hotel.
Als ik een trip doe met voornamelijk offroad rij, dus ook tussen overnachtingen), neem ik een dufflebag / rol mee ipv topkoffer.
Als je je poot even aan de grond zet in de drek is de kans groot dat je je kuitbeen geen plezier doet…
Now you see me
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQopi0caNFxIYBLyeDqTzZH7.jpg?f=user_large)
Now you don't
:strip_exif()/f/image/vXk3o7zsX31AOuIN3kJx7qn6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door AlexZuH op 14-02-2024 10:27 ]
Eerste wat ik kocht voor de GSA destijds....een knappe set Torx-doppen.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:24:
Zo en het eerste euvel aan de BMW heeft zich kenbaar gemaakt. Middenbok is nog maar aan 1 kant voorzien van bout (en moer, en bus) dus nieuwe set bouten, moeren, bussen en veertjes zijn onderweg. Van werk maar een Torx50 mee gesnoept (heel dat ding hangt met Torx50 aan elkaar lijkt het) om em in zn geheel te demonteren, beetje te schuren en opnieuw in de hammerite te zetten (o.i.d.)
Now you see me
[Afbeelding]
Now you don't
[Afbeelding]
50 is wel de grootste die je gaat vinden, maar inderdaad.....torx is royaal vertegenwoordigd.
Mijn GSA is al 990mm breed, of het met de zijkoffers breder wordt weet ik niet, maar zo voel ik mij wel, dan ga ik bijvoorbeeld minder snel filteren.FnordySquare47 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:40:
[...]
Dat blijft één van de grootste voordelen van de Ninja. De zijkoffers gaan er super vlot op en af en er zijn geen zichtbare draagbeugels als ze er af zijn.
Waarom zijn de meeste hier eigenlijk zo'n fan van topkoffers?
De gewichtverdeling lijkt mij minder praktisch (hoger zwaartepunt) en que estethiek vind ik het ook maar niks (maar dat is dan mijn persoonlijke mening)
De topkoffer gebruik ik trouwens om mijn helm in op te bergen.
Lone rider heeft zijkoffers waarbij je het ophangrack niet meer nodig hebt, maar kost wel even 1200 euro

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 14-02-2024 10:34 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Slecht idee... Hoe laat?
lees wel dat de laaste versie 4.0 carbon wel veel beter isFraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Gelukkig, zou zonde zijn als je een kat in de zak kocht.![]()
Ik wou haast zeggen...goedkoop is duurkoop...maar dat gaat met de prijzen van RuRoc al niet eens meer op
Ik voel de zijkoffers op de GSA ook een stuk meer dan de topkoffer. Die topkoffer is rated tot 180km/h en is vrijwel niet te merken buiten off-road rijden om. Daarnaast heeft tijdens het file filteren een GSA voor me een keer een autospiegel eraf gereden met een zijkoffer omdat die scherp instuurde na er met zijn handvat langs te zijn gereden.c-nan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Mijn GSA is al 990mm breed, of het met de zijkoffers breder wordt weet ik niet, maar zo voel ik mij wel, dan ga ik bijvoorbeeld minder snel filteren.
Lone rider heeft zijkoffers waarbij je het ophangrack niet meer nodig hebt, maar kost wel even 1200 euro
zou best kunnen hoor, maar een bedrijf met zo'n start staat bij mij toch wel wel een aantal punten even achter.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:45:
[...]
lees wel dat de laaste versie 4.0 carbon wel veel beter is
het was een lowbudget ski/snowboard merk.......en nu doen ze helmen en leunen ze AFAIK hevig op social media, gesponsorde reviews et cetera.
In zo'n geval mag er wel door de gevestigde orde aan reviewers of gebruikers een bevestigde 180 graden draai (longterm) te zien zijn in hun producten voor ik een dergelijk merk overweeg.
But that's just me
Koop niet, wat de baas u biedt.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:24:
Van werk maar een Torx50 mee gesnoept
zeker, zeker
Ik had van het hele merk nog nooit gehoord. Nu heb ik qua helm wel spijt dat ik vorig jaar een HJC gekocht heb. Altijd Arai gereden, maar die waren nooit ideaal met communicatiesets. En ik maak per jaar ook niet meer zoveel kilometers (woon-werk doe ik niet meer), dus dacht wel met HJC af te kunnen.Fraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:59:
[...]
zou best kunnen hoor, maar een bedrijf met zo'n start staat bij mij toch wel wel een aantal punten even achter.
het was een lowbudget ski/snowboard merk.......en nu doen ze helmen en leunen ze AFAIK hevig op social media, gesponsorde reviews et cetera.
In zo'n geval mag er wel door de gevestigde orde aan reviewers of gebruikers een bevestigde 180 graden draai (longterm) te zien zijn in hun producten voor ik een dergelijk merk overweeg.
But that's just me
De communicatieset past mooi, de helm zit alleen kut. Aanvankelijk niet, maar na een uur ging 'ie pijn doen. Als in: niet te harden hoofdpijn. En stond er een groef in mijn voorhoofd:
:strip_exif()/f/image/nJ5ntQ3otx06m5iORJnYyXpn.jpg?f=fotoalbum_large)
Die groef heb ik nog steeds na het rijden, maar de hoofdpijn meestal niet meer. Desondanks niet echt tevreden en er is een goede kans dat ik voortijdig aan een andere ga.
Slecht idee... Hoe laat?
Mijn K is een volle meter breed volgens BMW, gemeten boven de spiegels. Maar daar heb je met filteren niet zoveel last van, die zitten hoger dan de meeste autospiegels. De achterkant is met koffer ook bijna een meter breed en dat is wat lastiger met mikkenc-nan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Mijn GSA is al 990mm breed, of het met de zijkoffers breder wordt weet ik niet, maar zo voel ik mij wel, dan ga ik bijvoorbeeld minder snel filteren.

Ik rij altijd met de topkoffer op de K, die is al erg groot (49l. twee helmen passen erin), en voor korte vakanties meestal een 30-50l. tas erbij op de buddyseat.
:strip_exif()/f/image/RMPKy7WWdLRZGA8ELnH8qHxK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door mkrmr op 14-02-2024 11:13 ]
Ja alleen vraag je je wel af wat dat bedrijf als prio heeft.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:45:
[...]
lees wel dat de laaste versie 4.0 carbon wel veel beter is
Het schijnt dat helm 4 inderdaad al beter is, maar ze hebben dus wel eerst 3 versies met vele gebreken en quality issues voor flinke prijzen uitgeleverd. En de marketing was heel simpel, overspoel influencers met de helm, dan wil iedereen die helm.
En dat werkt dus ook nog

Voor een bedrijf wat handelt in veiligheid middelen zou ik liever de veiligheid op nummer 1 hebben.
Safe to Say dat de dikke Lease EV het transport doet, en ik vaak genoeg eigen gereedschap "even" heb ingezet voor klussen van de baas. Mooie synergy zo ^^
ouch..letterlijk.....gelukkig kan je met zoveel schoonheid wel een dingetje lijen.GSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Ik had van het hele merk nog nooit gehoord. Nu heb ik qua helm wel spijt dat ik vorig jaar een HJC gekocht heb. Altijd Arai gereden, maar die waren nooit ideaal met communicatiesets. En ik maak per jaar ook niet meer zoveel kilometers (woon-werk doe ik niet meer), dus dacht wel met HJC af te kunnen.
De communicatieset past mooi, de helm zit alleen kut. Aanvankelijk niet, maar na een uur ging 'ie pijn doen. Als in: niet te harden hoofdpijn. En stond er een groef in mijn voorhoofd:
[Afbeelding]
Die groef heb ik nog steeds na het rijden, maar de hoofdpijn meestal niet meer. Desondanks niet echt tevreden en er is een goede kans dat ik voortijdig aan een andere ga.
maar exact de reden dat ik, net als met wel meer gear en bijv. gereedschap, toch ga voor de duurkoop-optie.
Ik draag Arai (adv helm met crossbril) en Shoei (Syncrotech II systeemhelm) met passen destijds ook nog Suomy overwogen maar die paste me niet goed genoeg.
Ik moet ook hoognodig een nieuwe, de Arai destijds kunnen verkopen doordat ik niet meer reed, de Shoei gehouden voor onverhoopt eens een ritje op de motor van mijn broertje of een huurbak nadat ik mijn GSA verkocht had.
De Shoei is dus >10 jaar inmiddels.
Tijd voor een nieuwe
Afwerking is knudde. Elke iteratie sturen ze een paar preproductie modellen naar buiten om te laten reviewen, en dan later gaan ze weer beknibbelen op materialen.
Ik ben altijd fan geweest van de ‘streetfighter’ helmen, heb zelf veel Craft gehad, en ik was ook benieuwd naar Ruroc. Maar die meuk komt m’n hoofd niet op.
De volgende wordt sowieso een ‘normale’ integraalhelm.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Qua pasvorm veelal gehoord dat HJC een meer rond(breed) hoofd als pasvorm schikt (en dat heb ik dus nodig), en dat er genoeg merken zijn die op een "langer hoofd" (van bovenaf gezien) beter zitten.GSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Ik had van het hele merk nog nooit gehoord. Nu heb ik qua helm wel spijt dat ik vorig jaar een HJC gekocht heb. Altijd Arai gereden, maar die waren nooit ideaal met communicatiesets. En ik maak per jaar ook niet meer zoveel kilometers (woon-werk doe ik niet meer), dus dacht wel met HJC af te kunnen.
[Afbeelding]
Uiteraard kom je daar pas achter bij ritten die langer duren dan de passessie in een winkel
Twijfel of ik de nieuwe BBB zal kopen of huren.
ik heb geen idee wat dit is, even op de site gekeken....gaat over racen? Ik heb geen idee wat die BBB isSecsytime schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:29:
Zijn er hier ook 44teeth kijkers?
Stream eerst wel.Secsytime schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:29:
Zijn er hier ook 44teeth kijkers?
Daarna zie ik wel of die uncut de moeite is
Ik heb een vrij rond hoofd. Nou ja, een bolle kop. Anyway. De komende tijd maar even de aanbiedingen in de gaten houden voor een Arai of Shoei, met ruimte voor een Sena communicatiesysteem. Die van de HJC is wel Sena, maar merkspeicfiek, die kan ik dus ook al niet overzetten op een nieuwe helm.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Qua pasvorm veelal gehoord dat HJC een meer rond(breed) hoofd als pasvorm schikt (en dat heb ik dus nodig), en dat er genoeg merken zijn die op een "langer hoofd" (van bovenaf gezien) beter zitten.
Uiteraard kom je daar pas achter bij ritten die langer duren dan de passessie in een winkel
Slecht idee... Hoe laat?
Sorry, dat is de budget bike battle. Maar dat zegt je nog steeds niets als je het niet kentFraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:32:
[...]
ik heb geen idee wat dit is, even op de site gekeken....gaat over racen? Ik heb geen idee wat die BBB is
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Fraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:23:
[...]
ouch..letterlijk.....gelukkig kan je met zoveel schoonheid wel een dingetje lijen.

10 jaar heb ik nooit gered, ik heb denk ik in een jaar of 25 vier of vijf Arai's versleten. Zaten allemaal heerlijk, maar ik kreeg de speakertjes van de navigatie/communicatie er nooit fatsoenlijk in. En de microfoon al helemaal niet door die kenmerkende ronde voorkant.maar exact de reden dat ik, net als met wel meer gear en bijv. gereedschap, toch ga voor de duurkoop-optie.
Ik draag Arai (adv helm met crossbril) en Shoei (Syncrotech II systeemhelm) met passen destijds ook nog Suomy overwogen maar die paste me niet goed genoeg.
Ik moet ook hoognodig een nieuwe, de Arai destijds kunnen verkopen doordat ik niet meer reed, de Shoei gehouden voor onverhoopt eens een ritje op de motor van mijn broertje of een huurbak nadat ik mijn GSA verkocht had.
De Shoei is dus >10 jaar inmiddels.
Tijd voor een nieuwe
Wel mijn favoriete merk helmen, wat een comfort. Maar ik sta zeker open voor Shoei.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik denk dat ze heel slim veel hebben weggelaten.Rick-Jan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:39:
Is dat nu betaald geworden ja? Ik heb toevallig laatst deel 1 en 2 gezien. Wel grappig maar had het idee dat het net iets mistte.
YT zorgt meteen dat je geen cent verdient... dus vandaar dat ze via de website zelf de un-cut versie aanbieden.
Ik heb een HJC een shark en twee icon's.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Qua pasvorm veelal gehoord dat HJC een meer rond(breed) hoofd als pasvorm schikt (en dat heb ik dus nodig), en dat er genoeg merken zijn die op een "langer hoofd" (van bovenaf gezien) beter zitten.
Die zitten allemaal heerlijk, dat HJC rond zou zijn klinkt apart aangezien de icon juist voor smalle hoofden geschikt zou zijn
Het komt mij in geval over als een hoog gehalte kolderieke actie met bier en tieten.Secsytime schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:36:
[...]
Sorry, dat is de budget bike battle. Maar dat zegt je nog steeds niets als je het niet kent
Ik ken dit soort nog uit de tijd toen ik het blad Performance Bikes las.
voordeeltje is dat motorcomms in elk geval niet meer voorbehouden is aan eenzame strijders die met een soldeerbout een Kenwood TK3101 voorzagen van een illegale externe antenne en alles bedraad moetsen aansluiten want we belden nog met een Nokia 3310 of zo'n kekke samsung flipphone.GSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:40:
10 jaar heb ik nooit gered, ik heb denk ik in een jaar of 25 vier of vijf Arai's versleten. Zaten allemaal heerlijk, maar ik kreeg de speakertjes van de navigatie/communicatie er nooit fatsoenlijk in. En de microfoon al helemaal niet door die kenmerkende ronde voorkant.
Wel mijn favoriete merk helmen, wat een comfort. Maar ik sta zeker open voor Shoei.
Ik stond met mijn motormaatje in Belgie voor het stoplicht in een woonwijk toen ik plots een geanimeerd gesprek kon voeren met een kleuter via zijn/haar babyfoon tot grote schrik van moeders
Tegenwoordig zijn veel helmen voorbereid op speakertjes.....pas ook sinds een tijdje steekt dan de kop op dat er een dingetje is over die goedkeuring van helmen met BT-sets eraan gemonteerd.
Mocht het de HJC Smart 10b zijn heb ik misschien wel interesse. Zelf een i90 en al op zoek naar een comm systeem.GSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Ik heb een vrij rond hoofd. Nou ja, een bolle kop. Anyway. De komende tijd maar even de aanbiedingen in de gaten houden voor een Arai of Shoei, met ruimte voor een Sena communicatiesysteem. Die van de HJC is wel Sena, maar merkspeicfiek, die kan ik dus ook al niet overzetten op een nieuwe helm.
Gezien mijn "meer Ernie dan Bert" hoofd en de i90 die goed past (en het advies, wat weet ik nou van Helmen, het was mn eerste sinds de track day/karting tijd) was dat het advies vs mn hoofdvormkneusteun schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Ik heb een HJC een shark en twee icon's.
Die zitten allemaal heerlijk, dat HJC rond zou zijn klinkt apart aangezien de icon juist voor smalle hoofden geschikt zou zijn
Voordeel helmen én Biker outfit kwamen met dit advies binnen de budgetten
10b ja. Maar tot de kogel door de kerk is qua nieuwe helm hou ik deze uiteraard nog even.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Mocht het de HJC Smart 10b zijn heb ik misschien wel interesse. Zelf een i90 en al op zoek naar een comm systeem.
Slecht idee... Hoe laat?
Dat klopt behoorlijk jaFraggert schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:50:
[...]
Het komt mij in geval over als een hoog gehalte kolderieke actie met bier en tieten.
Chris is een kleine puber met bijpassende humor.
Fagan is oud racer die denkt dat ie Jason Stratham is.
Boothy is een ex-racer die met zijn enkele been (na TT ongeluk) nog steeds net zo gek is op motoren.
Sommige dingen zijn echt geweldig en andere meh.
Ah juist, ik rende destijds gewoon een zaak binnen, trok een helmmuts aan en paste alles wat mijn maat had.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Voordeel helmen én Biker outfit kwamen met dit advies binnen de budgetten
Met een middagje werd het lijstje al snel aardig kort.
Daarna nog een andere toko want niet elke winkel heeft alles staan natuurlijk.
Nog even een verkoper nodig want de kleur die ik wilde hadden ze natuurlijk niet

zal Youtube er eens op nazoekenkneusteun schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Dat klopt behoorlijk ja![]()
Chris is een kleine puber met bijpassende humor.
Fagan is oud racer die denkt dat ie Jason Stratham is.
Boothy is een ex-racer die met zijn enkele been (na TT ongeluk) nog steeds net zo gek is op motoren.
Sommige dingen zijn echt geweldig en andere meh.
Zo bedoelde ik het ook. Komt van 2 kanten, hier wordt er ook niets van gezegd.AlexZuH schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Safe to Say dat de dikke Lease EV het transport doet, en ik vaak genoeg eigen gereedschap "even" heb ingezet voor klussen van de baas. Mooie synergy zo ^^
zeker, zeker
Geen haast, kalm anGSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:56:
[...]
10b ja. Maar tot de kogel door de kerk is qua nieuwe helm hou ik deze uiteraard nog even.
Wat ik hoorde en zelf mee gemaakt heb is sena echt bagger kwa comminicatie, nu ik de cardo x4+ heb geweldige muziek in me helm en goed waterdicht!GSX-MAN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Ik heb een vrij rond hoofd. Nou ja, een bolle kop. Anyway. De komende tijd maar even de aanbiedingen in de gaten houden voor een Arai of Shoei, met ruimte voor een Sena communicatiesysteem. Die van de HJC is wel Sena, maar merkspeicfiek, die kan ik dus ook al niet overzetten op een nieuwe helm.
Sena was al naar 1 week stuk door regen buitje
Dat zal, maar als de vriend waarmee ik vaak rijd Sena gebruikt, is het voor mij handiger om dat ook te doen.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Wat ik hoorde en zelf mee gemaakt heb is sena echt bagger kwa comminicatie, nu ik de cardo x4+ heb geweldige muziek in me helm en goed waterdicht!
Edit: ik lees dat die tegenwoordig met elkaar kunnen praten.
[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 14-02-2024 15:20 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Na een paar jaar nog een herfitting en je kan er weer een paar jaar tegenaan.
Ik heb 8 jaar een Sena SMH10 op mijn helm gehad. Die heeft talloze hoosbuien overleeft zonder problemen.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Wat ik hoorde en zelf mee gemaakt heb is sena echt bagger kwa comminicatie, nu ik de cardo x4+ heb geweldige muziek in me helm en goed waterdicht!
Ook geluidtechnisch nooit problemen ondervonden.
De meeste dingen die niet waterdicht zijn gaan stuk na 1 of meerdere regenbuien.... Das nu eenmaal een feature.ibothead schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Sena heeft ook gewon waterdichte die gewoon goed werken. Ik kan met die van ons gewoon onderweg met de mevrouw praten en navigatie/muziek luisteren, zonder storing. Niks mis mee.
zeker, zeker
Gelukkig zijn de koffers wel een stuk lager dan de meeste autospiegels. Een GSA staat duidelijk hoger op de poten.mkrmr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Mijn K is een volle meter breed volgens BMW, gemeten boven de spiegels. Maar daar heb je met filteren niet zoveel last van, die zitten hoger dan de meeste autospiegels. De achterkant is met koffer ook bijna een meter breed en dat is wat lastiger met mikken![]()
Ik rij altijd met de topkoffer op de K, die is al erg groot (49l. twee helmen passen erin), en voor korte vakanties meestal een 30-50l. tas erbij op de buddyseat.
[Afbeelding]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Mijn woon-werk verkeer is 70% snelweg, dan moet je thuis en op je werk kunnen opladen. 11kW is ook niet fijn op de snelweg. Arnhem-Nijmegen zou je woon-werk nog kunnen doen, veel verder wordt niet leuk door gebrek aan range en comfort.
De Budget Bike Battle 7 van 44teeth heeft de afgelopen weken in de UK in de bios gedraaid, de uncut version met de heren erbij.
Een stag do die begint in A'dam en dan de rest van de bekende steden af gaat zal inderdaad niet monitized zijn op YouTube.
Deel 1 staat sinds maandag online, waarschijnlijk volgt iedere week een deel.
De PC800 en een RT-P zijn natuurlijk cultfietsen, die Kawasaki is bij mij onbekend.
Mooi dat Booty de sleutel kwijt was en de motor nog op contact stond zonder sleutel na het McDonalds bezoek. Dat kan waarschijnlijk met meer jaren '80 en '90 motoren.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Mijne niet.Grubeater schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:53:
[...]
Mijn woon-werk verkeer is 70% snelweg, dan moet je thuis en op je werk kunnen opladen. 11kW is ook niet fijn op de snelweg. Arnhem-Nijmegen zou je woon-werk nog kunnen doen, veel verder wordt niet leuk door gebrek aan range en comfort.
Door het centrum naar de andere kant van de stad! perfect
FortNine:
Why the 270 Degree “Crossplane Twin” is Suddenly So Popular
Vervolgens heeft 'driving 4 answers' hier een reactie op gemaakt:
Fortnine is Wrong. 285 Crossplane Twin Engines Do Not Have Better Balance than 270 Twins
Beide video's vond ik wel vermakelijk en interessant. Sowieso is 'driving 4 answers' wel een goed kanaal om de wintermaanden mee door te komen. Ik ben benieuwd of FortNine hier nog een reactie zal geven.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Een 11kW EV vind ik niet 1:1 te vergelijken met een 11kW benzine fiets.Grubeater schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:53:
[...]
De EV heeft al het koppel, altijd. Een benzine fiets maar op een kleine set RPM.
Dit werd ook wel snel duidelijk in deze oude test van MotoNL. @5m20s
YouTube: Motor Test: Elektrische motor vs Verbrandingsmotor - MotorNL
Snelweg en lange ritten zijn nog steeds niet zn ding, maar ik ken genoeg motorrijders die amper de stad uitkomen, of de snelweg mijden als de pest.
[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 15-02-2024 08:56 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Als ik op die van ons rijdt en ik vol gebruik maak van de acceleratie, zie je het percentage teruglopen. Terwijl mevrouw met gemak 100 km haalt met 1 lading. Rustig aan binnendoor naar haar werk.
zeker, zeker
Nou ja, die 11kW motor is daar minder geschikt voor. Maar mijn SR/S gaat daar wel een stuk beter mee om. Snelweg geen probleem. Met een verbruik van 6-7kWh/100km en een batterij van 17kWh kom je best een end.ozzynator schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:27:
Een elektrische motor is inderdaad leuk voor in de stad en een incidenteel stukje snelweg. Er kan nu eenmaal geen grote batterij in een motorfiets, dus het is of wat langer lagere snelheid, of kortstondig wat harder.
Als ik op die van ons rijdt en ik vol gebruik maak van de acceleratie, zie je het percentage teruglopen. Terwijl mevrouw met gemak 100 km haalt met 1 lading. Rustig aan binnendoor naar haar werk.
Rij nu 150km/dag, en heb 4eu brandstof kosten per dag.
En met 140pk/190Nm kom ik prima mee.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 15-02-2024 09:40 ]
https://youtube.com/@MarcTravels?si=c2cRtKQ14vZIzadF
Volgens mij gaat hem dat vrij aardig af.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Dan maar op de fiets
Het is vooral de range die m beperkt, maar een motor als de Livewire rijdt goed en doet met gemak snelweg. Je kan alleen niet heel ver rijden, fabrieksopgave is de range rond de 200km, maar bij sportief rijden zou dat zo door de helft kunnen gaan (aldus de verkoper bij HD).ozzynator schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:27:
Een elektrische motor is inderdaad leuk voor in de stad en een incidenteel stukje snelweg. Er kan nu eenmaal geen grote batterij in een motorfiets, dus het is of wat langer lagere snelheid, of kortstondig wat harder.
Rijdt wel erg leuk

Nu de range nog en/of veel sneller opladen. Kleine batterij laadt helaas ook langzamer op. Is eigenlijk een soort RAID principe natuurlijk: een batterij bestaat eigenlijk uit heel veel cellen, een grotere batterij heeft meer cellen (voor elektrische en hybride voertuigen). Een cel heeft een bepaalde snelheid waarmee hij laden kan. Kleine accu op een motor zal dus ook een langzamer max laadsnelheid hebben. Vandaar ook de naam batterij

In mijn geval, vooral forenswerk, maakt het laden weinig uit. Ik sta er immers niet op te wachten.
Ik parkeer de motor bij een paal, en ik ga dan kantoorpand naar binnen, pak uit, laptop aan, koffie pakken, daily (15min overleg), en meestal heb ik dan al een berichtje dat de motor weer opgeladen is.
Als het druk is bij de paal dan wandele ik even op en neer en trek de stekker eruit, zodat een ander kan laden. Meestal bij de lunchwandeling die ik toch al maakte.
Ook met een tourritje is het niet zo een bezwaar, met een lunchstop van een uur heb ik ruim 100km range bijgeladen.
Eenmaal thuis gaat ie aan een gewoon stopcontact, geen laadpaal of zelfs extra groep nodig.
Dus eigenlijk is het niet range, maar 'range per dag' omdat je altijd thuis (snachts) kan laden.
[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 15-02-2024 11:05 ]
Gelijk ook om gewoon de wat kleinere ritjes te doen. In de stad ben je toch aanzienlijk vlotter op 2 wielen dan op 4. En hier in de stad kan je hele stukken afsnijden.
Motoin,de ook maar eens aangeschreven, zal me benieuwen of ik antwoord krijg.
De behoefte (dwangneurose
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Volg hem al een tijdje. Meestal gaat het aardig, maar wel flink beperkter dan andere vloggers die veel meer km's maken. Meer dan 400 gaat hij op een dag niet halen, zeker niet in India bijvoorbeeld waar geen fast charging aanwezig is. Laden duurt dan al snel aantal uren!Bommes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:41:
Deze dude reist al een flink stuk over de wereld met zijn electrische motor:
https://youtube.com/@MarcTravels?si=c2cRtKQ14vZIzadF
Volgens mij gaat hem dat vrij aardig af.
Sommige zeggen slow is de way to go, hooguit 100 /150 km per dag. Dan zie je en beleef je de omgeving pas echt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Een electrische tourer zou ideaal zijn voor woon-werk. Maar door beperkte range en sowieso weinig animo voor tourers zal dat wel lang op zich laten wachten._Apache_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:59:
Ik haal nu in de winter, en vooral snelweg 180km. In de zomer zo 230-270km. Zonder snelweg ga je richting de 300km.
In mijn geval, vooral forenswerk, maakt het laden weinig uit. Ik sta er immers niet op te wachten.
Ik parkeer de motor bij een paal, en ik ga dan kantoorpand naar binnen, pak uit, laptop aan, koffie pakken, daily (15min overleg), en meestal heb ik dan al een berichtje dat de motor weer opgeladen is.
Als het druk is bij de paal dan wandele ik even op en neer en trek de stekker eruit, zodat een ander kan laden. Meestal bij de lunchwandeling die ik toch al maakte.
Ook met een tourritje is het niet zo een bezwaar, met een lunchstop van een uur heb ik ruim 100km range bijgeladen.
Eenmaal thuis gaat ie aan een gewoon stopcontact, geen laadpaal of zelfs extra groep nodig.
Dus eigenlijk is het niet range, maar 'range per dag' omdat je altijd thuis (snachts) kan laden.
Hoewel een hybride ook interessant kan zijn, zoals Kawasaki net uitgebracht heeft maar dan in touring pakket.
Ik denk juist dat een hybride motorfiets niet gaat werken. Er is te weinig ruimte om twee degelijk bemeten systemen op een frame te krijgen.noes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:06:
[...]
Een electrische tourer zou ideaal zijn voor woon-werk. Maar door beperkte range en sowieso weinig animo voor tourers zal dat wel lang op zich laten wachten.
Hoewel een hybride ook interessant kan zijn, zoals Kawasaki net uitgebracht heeft maar dan in touring pakket.
De specs van die Kawa zijn niet bepaald indrukwekkend te noemen, 7 miles EV range vanuit fabrieksopgaaf.
Dus als je daar de helft van haalt in het echt leven mag je in je handjes knijpen.
Misschien een KERS achtig systeem zou wat kunnen toevoegen, maar ook daar geldt dat je snel tegen ruimtegebrek loopt.
Klopt, deze eerste implementatie is nog niet zo indrukwekkend, maar dat gaat wel weer verbeterd worden._Apache_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Ik denk juist dat een hybride motorfiets niet gaat werken. Er is te weinig ruimte om twee degelijk bemeten systemen op een frame te krijgen.
De specs van die Kawa zijn niet bepaald indrukwekkend te noemen, 7 miles EV range vanuit fabrieksopgaaf.
Dus als je daar de helft van haalt in het echt leven mag je in je handjes knijpen.
Misschien een KERS achtig systeem zou wat kunnen toevoegen, maar ook daar geldt dat je snel tegen ruimtegebrek loopt.
En qua ruimte denk ik dat dat nog meevalt. Tuurlijk, een kleine naked gaat het lastig worden plaats te maken, maar als je kijkt hoeveel ruimte er eigenlijk in een R1200RT of vergelijkbare tourer te vinden is, is daar vast wel een oplossing voor te vinden: Huidige motorblok kan kleiner, tank kan kleiner. Accu is overal wel weg te stoppen, evt in meerdere delen op te hakken. Daarom is het eigenlijk wel opvallend dat Kawasaki gekozen heeft voor een naked-met-kuip als eerste implementatie ipv een tour of tallroad motor.
Minder vermogen, zwaarder, en beperkte winst in bereik.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Topkoffer erop, volplempen met accu's en gaan. Of is dat tekort door de bocht?DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:46:
Dan zou het contrast ten opzichte van een potente allroad met grote tank te groot worden.
Minder vermogen, zwaarder, en beperkte winst in bereik.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Met koffers vol accu’s kom je niet kort door de bocht.vdr01 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:03:
[...]
Topkoffer erop, volplempen met accu's en gaan. Of is dat tekort door de bocht?
https://www.goedhartmotoren.nl/blog/seizoensopening
Ik ga morgenmiddag even kijken.
Met dat extra gewicht, juist geen bochten.vdr01 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:03:
[...]
Topkoffer erop, volplempen met accu's en gaan. Of is dat tekort door de bocht?
Vanavond even langs, altijd leuk ff rondje lopen en weer weg. Oja en een lot invullenWillem30 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:48:
Gaat er iemand dit weekend naar Goedhart?
Voor mijn gevoel was ik hier vorige week nog.. gaat de tijd hard zeg. Ik ga denk ik zondag even kijken.Willem30 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:48:
Gaat er iemand dit weekend naar Goedhart?
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Maar hoe de hel gebruik je die middenpoot? Ik heb er al op gestaan, en dan met een trekbeweging de Bike naar achteren bewogen, maar hij wou niet over zijn kantelpunt, best gevaarlijk ook, bijna lag hij om.
Ding weegt 200kg.
Is hier een speciale truck voor, of moet je dat met 2 man doen? Toen mijn buurman kwam helpen was het gelukt.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Middenbok omlaag duwen met je voet en de achterkant van de motor optillen. Hopelijk heb je daar iets van een beugel die je kan vastpakken. Met trekken aan de motor krijg je het misschien ooit wel eens voor elkaar, maar krijgt je middenbok elke keer een klap te verduren tot ie te ver is doorgebogen…C00P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:44:
Ik heb een yamaha fazer 600 gekocht, deze heeft 2 manieren om hem te parkeren, de schuine poot, en een middenpoot zodat hij vertikaal staat en je er makkelijk aan kan werken.
Maar hoe de hel gebruik je die middenpoot? Ik heb er al op gestaan, en dan met een trekbeweging de Bike naar achteren bewogen, maar hij wou niet over zijn kantelpunt, best gevaarlijk ook, bijna lag hij om.
Ding weegt 200kg.
Is hier een speciale truck voor, of moet je dat met 2 man doen? Toen mijn buurman kwam helpen was het gelukt.
Thanx, ik probeer het morgen.LaborGardens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Middenbok omlaag duwen met je voet en de achterkant van de motor optillen. Hopelijk heb je daar iets van een beugel die je kan vastpakken. Met trekken aan de motor krijg je het misschien ooit wel eens voor elkaar, maar krijgt je middenbok elke keer een klap te verduren tot ie te ver is doorgebogen…
Ter info:
Middenpoot is middenbok
Schuinepoot is jiffy, of zijstandaard.
Ik heb het me ook laten uitleggen toen ik dacht dat de bok gewoon kapot was.C00P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:44:
Ding weegt 200kg.
Ik heb het als volgt uitgelegd gekregen:
- Zet de motor op de zijstandaard/jiffy.
- druk de bok naar beneden, totdat ie de grond raakt.
- duw de motor nu rechtop, totdat ook de andere kant van de bok de grond raakt.
- doordat de motor nu in balans staat, hoefbjende motor zelf niet te tillen en kun je met je gewicht op de bok de motor stallen.
Het al aangehaalde filmpje legt het ook goed uit. Balans is de truc.
Zelf doe ik het opbokken voornamelijk met motorlaarzen aan, op de een of andere manier gaat dat beter dan op m’n dagelijkse schoenen.
1hand op het stuur, 1hand op de greep achter de buddyseat. Stuur recht.
Dan rechtop houden, 1 voet op de bok, voelen of de bok met beide kanten draagt, been strekken zodat je volle gewicht op de bok staat en je andere voet dus in de lucht zweeft. Dan je arm die de greep beet heeft naar je toe halen.
Op die manier kom je er wel.
Eventueel gewoon een paar keer oefenen met de buurman in de buurt. Zodat hij even in kan grijpen als je dreigt een kantelende beweging te maken.
Misschien moet 'ie er maar onder uit, ik gebruik hem toch nauwelijks. Scheelt weer een paar kilo.
Is er een manier om dat te zien als ik foto's post?Bommes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:39:
Kan ook zijn dat de Fazer van @C00P verlaagd is. Dan krijg je hem ook bijna niet op de middenbok getrokken.
Ter info:
Middenpoot is middenbok
Schuinepoot is jiffy, of zijstandaard.
Is dat een lagere achtervering?
Ik heb er gisteren 150km mee gereden, en ik vond de hoek die mijn bovenbeen en onderbeen maakten te klein, ik ben 1m76.
Voor de rest, ik amuseer me geweldig met de Bike, ik vind het heerlijk er mee te rijden.
Als je dat ding hoog in toeren gooit heeft dat enorm veel kracht, ik had pijn aan mijn schouders om die kracht wat onder controle te houden, jeetje mina zeg...
Als de veerpoten iets door de kroonplaat steken dan heb je kans dat die verlaagt is.
Achter is lastiger te zien. Zitten dan langere (dacht ik) armpjes in het veersysteem van je achter brug.
[ Voor 5% gewijzigd door Eric Z op 17-02-2024 00:03 ]
Verlagen van vering merk je niet echt tijdens het rijden, in ieder geval niet aan kniehoek/verhouding stepje tot zadel. Je merkt het wel als je op de motor zit en je voet ernaast zet, maar eigenlijk ook alleen als je een niet-verlaagd exemplaar gewend bent.C00P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:13:
[...]
Is er een manier om dat te zien als ik foto's post?
Is dat een lagere achtervering?
Ik heb er gisteren 150km mee gereden, en ik vond de hoek die mijn bovenbeen en onderbeen maakten te klein, ik ben 1m76.
Voor de rest, ik amuseer me geweldig met de Bike, ik vind het heerlijk er mee te rijden.
Als je dat ding hoog in toeren gooit heeft dat enorm veel kracht, ik had pijn aan mijn schouders om die kracht wat onder controle te houden, jeetje mina zeg...
Probeer het gewoon. Gaat er niet stuk van, maar loopt wellicht iets minder mooi. Als jij het verschil niet merkt kan je gewoon 95 tanken. Aangenomen dat je motor tegen E10 kan, dat moet je even opzoeken.C00P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:43:
Nog een vraag, mijn vorige eigenaar tankte altijd euro 98 in de Fazer 600.
De bike heeft nu 24.000km, kan ik de euro 98 benzine best aanhouden of toch maar overgaan op euro 95 benzine?
Voor het wegzetten voor de winter (aangenomen dat je 's winters niet rijdt) wel 98/E05 tanken ivm meer ethanol in de E10.
[ Voor 5% gewijzigd door noes op 17-02-2024 00:12 ]
Was het wat?wokkelz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:55:
[...]
Vanavond even langs, altijd leuk ff rondje lopen en weer weg. Oja en een lot invullen
Ik ga volgende week trouwens naar de motorbeurs, ben benieuwd.
Mijn GSA weegt iets van 260 kg, ik krijg die ook op z'n middenbok, maar echt makkelijk is het niet.C00P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:44:
Ik heb een yamaha fazer 600 gekocht, deze heeft 2 manieren om hem te parkeren, de schuine poot, en een middenpoot zodat hij vertikaal staat en je er makkelijk aan kan werken.
Ding weegt 200kg.
1. Motor op z'n zijstandaard.
2. Middenbok omlaag, tot dat het de grond raakt.
3. Motor rechtop, nu raakt de middenbok aan beide kanten de grond. Hierdoor is je motor in balans en zal het minder snel omvallen.
4. Op de middenbok staan en tegelijk je motor aan de beugels omhoog trekken.
Ik trek mijn Transalp op de bok met de linkerhand aan het midden van het stuur (naar achteren toe) en mijn rechterhand aan het zijrek (omhoog).nehal3m schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:04:
De middenbok op m'n Transalp is godsonmogelijk, lukt eigenlijk alleen als ik m'n voorwiel op een baksteen achteruit trek. Het pootje is gewoon te kort voor fatsoenlijke hefboom.
Misschien moet 'ie er maar onder uit, ik gebruik hem toch nauwelijks. Scheelt weer een paar kilo.
Thuis geparkeerd staat de Alp altijd op de bok.
@C00P Als je Fazer een motor met carburateurs heeft zou ik altijd E5 tanken, BP Ultimate en Shell Vpower zijn 100% ethanolvrij.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Ik had een 2000 uitvoering, de rood zwarte, dat is natuurlijk de snelste
Of die van jou verlaagd is kom je eigenlijk alleen achter als je op een andere, zeker weten niet, verlaagde Fazer gaat zitten.
Ik ben 1,9m vind de Fazer inderdaad wat aan de kleine kant voor mijn knieën.
:strip_exif()/f/image/jyswDeycncHQYg9SEv9IWCFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond het een erg fijne fiets, heerlijk vermogen. Ook onderin de toeren genoeg puf om gewoon rustig te toeren. Maar bij een beetje door peuten merk je wel dat het goed hard vooruit gaat.
Ik tankte overigens gewoon Euro 95.
VroegerBommes schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:03:
@C00P van wanneer is je Fazer?
Ik had een 2000 uitvoering, de rood zwarte, dat is natuurlijk de snelste![]()
Of die van jou verlaagd is kom je eigenlijk alleen achter als je op een andere, zeker weten niet, verlaagde Fazer gaat zitten.
[Afbeelding]
Ik vond het een erg fijne fiets, heerlijk vermogen. Ook onderin de toeren genoeg puf om gewoon rustig te toeren. Maar bij een beetje door peuten merk je wel dat het goed hard vooruit gaat.
Zo krijgt mijn vriendin (van 55kg ofzo) na veel oefenen haar eigen K1300R eenvoudig op de bok maar ook zelfs mijn GSA.
Ik sta naast de motor,
Rechterhand op de grijpbeugel vd passagier
Trek de motor zodat hij rechtop staat
Ik duw de middenbok naar beneden
En wiebel de motor een beetje om te voelen of ie op beide poten staat.
Dan met je gewicht op de bok staan, en de motor met je arm omhoog trekken
Dan moet ie op de 'bok vallen'.
Is iets heel zwaar, dan zal er qua techniek is niet goed gaan.
Ik ben 1.86m en bij lange ritten kom ik inderdaad ook het probleem van zere knieën tegen. Ik zou dat evt. nog kunnen wijten aan de rigor mortis waar 40'ers wel eens over klagen, maar met 37 ben ik daar nog een tikje jong voorBommes schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:03:
@C00P van wanneer is je Fazer?
Ik had een 2000 uitvoering, de rood zwarte, dat is natuurlijk de snelste![]()
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYqoPqCSgKReqPMSQPJHM9hJ.jpg?f=user_large)
Had jij trouwens ook het idee dat de Fazer gevoeliger is voor bagage/topkoffer achterop dan veel andere motoren? Dat het een verschil maakt in rijgedrag is logisch maar ik vind de Fazer af en toe gewoon instabiel vooraan als ik de koffer mee heb. Tot het punt waarop ik zou zeggen dat de Fazer er niet geschikt voor is.
Mijn Fazer staat overigens nog steeds in de schuur, op de brug. Heb een KVS lek ondekt (naast een lekke radiateur lekt hij nog ergens...) dus tijd om op onderzoek uit te gaan. Maak er meteen een soort APK+ van, goed nakijken en een lijst maken met zaken die aangepakt moeten worden. Op basis daarvan maar eens een knoop doorhakken mbt de Fazer, wil ik er nog in investeren of wordt het toch weer een keertje tijd voor een andere motor?
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik heb de gen2 gehad - met V vormige koplampen. Die had er ook last van.Destruction schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Ik ben 1.86m en bij lange ritten kom ik inderdaad ook het probleem van zere knieën tegen. Ik zou dat evt. nog kunnen wijten aan de rigor mortis waar 40'ers wel eens over klagen, maar met 37 ben ik daar nog een tikje jong voorMijn Fazer is uit hetzelfde bouwjaar overigens.
[Afbeelding]
Had jij trouwens ook het idee dat de Fazer gevoeliger is voor bagage/topkoffer achterop dan veel andere motoren? Dat het een verschil maakt in rijgedrag is logisch maar ik vind de Fazer af en toe gewoon instabiel vooraan als ik de koffer mee heb. Tot het punt waarop ik zou zeggen dat de Fazer er niet geschikt voor is.
Mijn Fazer staat overigens nog steeds in de schuur, op de brug. Heb een KVS lek ondekt (naast een lekke radiateur lekt hij nog ergens...) dus tijd om op onderzoek uit te gaan. Maak er meteen een soort APK+ van, goed nakijken en een lijst maken met zaken die aangepakt moeten worden. Op basis daarvan maar eens een knoop doorhakken mbt de Fazer, wil ik er nog in investeren of wordt het toch weer een keertje tijd voor een andere motor?
Het is een best langgerekte motor en niet te zwaar, wat er voor zorgt dat de topkoffer een gunstige hefboom - juist ongunstig voor rijder - heeft voor een speedwobble.
Het is inderdaad een wobble in een dusdanige vorm dat je hem een bocht in gooit en dan een beetje het gevoel krijgt dat de bandenspanning niet goed is._Apache_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:42:
[...]
Ik heb de gen2 gehad - met V vormige koplampen. Die had er ook last van.
Het is een best langgerekte motor en niet te zwaar, wat er voor zorgt dat de topkoffer een gunstige hefboom - juist ongunstig voor rijder - heeft voor een speedwobble.
Vering en de voorvork zelf heb ik uiteraard goed bekeken, dat is allemaal in orde. Bandenspanning check ik voor elke rit, dus da's ook de oorzaak niet.
Bandenslijtage (voor EN/OF achter) kan ook een aandeel hebben, die kan een resonantie veroorzaken waar de wobble in mee komt.Destruction schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Het is inderdaad een wobble in een dusdanige vorm dat je hem een bocht in gooit en dan een beetje het gevoel krijgt dat de bandenspanning niet goed is.
Vering en de voorvork zelf heb ik uiteraard goed bekeken, dat is allemaal in orde. Bandenspanning check ik voor elke rit, dus da's ook de oorzaak niet.
Banden slijtage valt eigenlijk nog wel mee. De banden zijn al wel wat ouder (2019) en om die reden ga ik ze wel vervangen als ik uiteindelijk besluit door te gaan met de Fazer. Profiel is nog prima, zijn ook niet gecupt of iets. MPR 4's overigens. Zonder koffer merk je dit ook niet dus da's nog een reden om de banden niet als verdachte aan te merken_Apache_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Bandenslijtage (voor EN/OF achter) kan ook een aandeel hebben, die kan een resonantie veroorzaken waar de wobble in mee komt.
[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 17-02-2024 14:05 ]
Als je het op lage snelheden heb zou ik inderdaad bandenspanning, vering verdenken.Destruction schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:00:
[...]
Banden slijtage valt eigenlijk nog wel mee. De banden zijn al wel wat ouder (2019) en om die reden ga ik ze wel vervangen als ik uiteindelijk besluit door te gaan met de Fazer. Profiel is nog prima, zijn ook niet gecupt of iets. MPR 4's overigens. Zonder koffer merk je dit ook niet dus da's nog een reden om de banden niet als verdachte aan te merken
Zelf heb ik een voorkeur voor wat hardere banden (2.5b voor, 2.8 achter), en merk dat ie met zachtere banden makkelijker 'zwabbert'.
Over wat voor km stand hebben we het? Het kan namelijk ook gewoon slijtage te noemen zijn.
Je zou ook je veren wat strakker kunnen zetten.
Mijn FJR kreeg bij 105k nieuwe veren (2 voor, 1 achter), en het transformeerde het rijgedrag instant. Hij lag daarna superstrak op de weg, zonder als rijder je een soort princes op de erwt te voelen bij elke hobbel in de weg.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 17-02-2024 14:22 ]
Dit topic is gesloten.