Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Haha hier ook, maar dan wel offroad.
Als ik dat op de weg doe zijn mijn noppen binnen een paar duizend kilometers wel echt foetsie.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Jaa, meeste garages houden ze maar laag in de 2bar. Als ik met duo en bagage ga rijdem doe ik er nog 0.2b bij.BM schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:38:
[...]
Is dat hard? Dat is achter zelfs nog lager dan het advies vanuit Triumph voor mijn motor (2.5 / 2.9).
Was net wel blij met bandenspanning check op mijn motor, grote rode waarschuwing toen ik net weg was, bandenspanning te laag. Zowel voor als achter zowat een halve bar te laag, oeps
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Met duo en bagage achter zelfs nog iets meer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb ook meteen met een vraag waar ik al langere tijd mee rond loop welke automatisch steeds dichter in de buurt komt:
Weet er iemand in de buurt van Eindhoven/Weert een goede monteur/werkplaats om het kleppenstellen van een Yamaha TDM900 te laten doen?
Ik sleutel heel veel zelf maar om nou met die verschillende maten kleppenstel plaatjes te gaan hannesen lijkt me niet ideaal.
Het grote probleem is dat ik redelijk precies ben dus zou ik het zonde vinden als er dadelijk dingen onnodig kapot gaan zoals boutjes (in kappen) of kappen scheuren vanwege alles met het schroefmachine vlug vlug in elkaar "jassen", desnoods haal ik zelf wel alle kappen er af.
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Ja @harleyVogels60 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:13:
Ik stap hier in het motortopic ook maar eens naar voren, dat terwijl ik toch 14 jaar mijn motorrijbewijs heb maar laatst eigenlijk pas mijn oog op het mobiliteit en motortopic is gevallen.
Ik heb ook meteen met een vraag waar ik al langere tijd mee rond loop welke automatisch steeds dichter in de buurt komt:
Weet er iemand in de buurt van Eindhoven/Weert een goede monteur/werkplaats om het kleppenstellen van een Yamaha TDM900 te laten doen?
Ik sleutel heel veel zelf maar om nou met die verschillende maten kleppenstel plaatjes te gaan hannesen lijkt me niet ideaal.
Het grote probleem is dat ik redelijk precies ben dus zou ik het zonde vinden als er dadelijk dingen onnodig kapot gaan zoals boutjes (in kappen) of kappen scheuren vanwege alles met het schroefmachine vlug vlug in elkaar "jassen", desnoods haal ik zelf wel alle kappen er af.
Of huybers in Schijndel of van Meel geen idee waar die precies zit.
Awesome
https://www.geratel.nl/
Absoluut. Ed Deckers, oftewel Motorservice Nederweert.Vogels60 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:13:
Ik stap hier in het motortopic ook maar eens naar voren, dat terwijl ik toch 14 jaar mijn motorrijbewijs heb maar laatst eigenlijk pas mijn oog op het mobiliteit en motortopic is gevallen.
Zeer secuur, weet waar die mee bezig is, en hij mag wél aan mijn motor komen in tegenstelling tot de merkdealer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Nou, de kennis heb ik wel alleen de plaats, tijd en stelplaatjes heb ik op dit moment niet echt om het secuur te doen.badkuip schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:27:
Of leer het zelf onder begeleiding. Ook in Schijndel.
https://www.geratel.nl/
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Om de sloot in te rijden.
:strip_exif()/f/image/Vk2ZaMEvseWttjLDpHzn4EoD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als alles water is zie je slecht dat er een sloot zit! Helemaal als er hout in drijft zodat het lijkt alsof het om een ondiepe plas gaat.
De cilinder was vol getrokken met water. Gelukkig waren we met z'n 3en, dus 't Honda'tje op het achterwiel gezet en in de 6 een stukje achteruit gereden. Het water kwam er via de inlaatklep weer uit.
Na een moeizame start liep 't alsof 'ie net uit de showroom kwam. Nog 50 kilometer gereden waarvan 20 snelweg. Eenmaal thuis grondig afgespoeld, morgen maar alles nakijken. Sowieso de olie en filters verversen.
Ik zou goed kijken naar de kleur van de olie die er uitkomt, maar champioensoep is een goede indicatie van de kleur.nehal3m schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:47:
Vandaag TET Drenthe! Nieuwe blokjes nieuwe kansen.
Om de sloot in te rijden.
[Afbeelding]
Als alles water is zie je slecht dat er een sloot zit! Helemaal als er hout in drijft zodat het lijkt alsof het om een ondiepe plas gaat.
De cilinder was vol getrokken met water. Gelukkig waren we met z'n 3en, dus 't Honda'tje op het achterwiel gezet en in de 6 een stukje achteruit gereden. Het water kwam er via de inlaatklep weer uit.
Na een moeizame start liep 't alsof 'ie net uit de showroom kwam. Nog 50 kilometer gereden waarvan 20 snelweg. Eenmaal thuis grondig afgespoeld, morgen maar alles nakijken. Sowieso de olie en filters verversen.
Kan dus zijn dat je meerdere keren moet spoelen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
ThanksGrubeater schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Ik zou goed kijken naar de kleur van de olie die er uitkomt, maar champioensoep is een goede indicatie van de kleur.![]()
Oh ja..Dan begreep ik je verkeerd.Vogels60 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Nou, de kennis heb ik wel alleen de plaats, tijd en stelplaatjes heb ik op dit moment niet echt om het secuur te doen.
Geweldige machinebadkuip schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:42:
Klaar voor het toerseizoen.
[Afbeelding]
SW motech blaze zadeltassen. later een keer testen.
Reden dat je voor de SW rassen bent gegaan en niet voor de stanaard van Kawaaki ?
Short cuts make long delays
En je had gelijk, pas bij de 2e keer bleef de olie in het kijkglas de juiste kleur. Ik heb ook het filter twee keer vervangen, en alle elektrische verbindingen droog geblazen met de compressor. Nu nog even poetsen en dan is ‘ie weer klaar voor de volgende plons.Grubeater schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Ik zou goed kijken naar de kleur van de olie die er uitkomt, maar champioensoep is een goede indicatie van de kleur.![]()
Zwaar leven zo’n Honda.
Dat is een mooie set zegbadkuip schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:42:
Klaar voor het toerseizoen.
[Afbeelding]
SW motech blaze zadeltassen. later een keer testen.
Vroegah reed ik met oxford sofbags op mijn Fireblade, maar die softcases van tegenwoordig zien er wel kneiter gelikt uit zeg.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Prijs van de koffers en hoevaak ik ze niet ga gebruiken. Ik kampeer korter dan een week per jaar en daardoor is de aanschaf van de koffers niet te verantwoorden.FnordySquare47 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:49:
[...]
Geweldige machine![]()
Reden dat je voor de SW rassen bent gegaan en niet voor de stanaard van Kawaaki ?
Ja klopt, het valt mij ook niets tegen.Fraggert schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:15:
[...]
Dat is een mooie set zeg![]()
Vroegah reed ik met oxford sofbags op mijn Fireblade, maar die softcases van tegenwoordig zien er wel kneiter gelikt uit zeg.

Ik zie ze wel te koop voor >1000 euro, maar neem aan dat zoiets zelf maken een stuk goedkoper (en naar wens) kan. Heeft iemand hier een tekening/idee voor dat ik kan herbruiken? En tips uit de praktijk, waar op te letten?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Maar vergis je niet in de prijzen van hout tegenwoordig.
Tips: zorg voor goed veel ventilatie.
Zodat het vocht er niet onder blijft hangen wanneer je je motor er een keer nat onder zet.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Even een update over mijn speurtocht: vandaag toch gevallen voor een knappe Suzuki DL650A V-Strom uit 2010 met allerlei geinige adventure-achtige extra's. Niet te zwaar, niet te sterk, mooie eerste motor denk ik. De komende tijd rustig een beetje leren kennen in de garage (druppellader aansluiten, kleine checkup) en over een paar weken mooi toeren. Foto komt als het weer wat opknaptElwood Blues schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:34:
[Knip]
Op dit moment neig ik toch het meest naar de V-strom. Maar de hoge prijzen staan me wel wat tegen.
Hebben jullie nog tips voor modellen die ik over het hoofd zie?
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Vandaag in ieder geval wel iets gedaan, een originele vario-topkoffer van marktplaats gehaald als vervanging van het aftermarket-koffertje waar mijn rugtas eigenlijk niet eens goed in past. Nu even afwachten of ik geen doos met bakstenen thuisgestuurd krijg
Weet iemand toevallig een nuttige motorzaak rond het groene hart (of algemeen randstad) welke ervaring heeft met wat oudere BMW's? (1e generatie R1200GS) Het ding heeft een overdreven complex bekrachtigd ABS-systeem, welke om de levensduur te verlengen eens in de zoveel tijd fatsoenlijk ontlucht/gespoeld moet worden. Een normaal gesloten systeem ontluchten doe ik regelmatig zelf, maar dit wil ik eens door een professional laten doen zodat zeker weten alle kanaaltjes en kleppen meegenomen worden.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Welkom terugChakotay schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:18:
Zo, ook maar weer eens hier melden... Ik doe veel te weinig met de motor de laatste tijd, in 2 jaar nog niet eens 10k in totaal geredenHopelijk kan ik binnenkort er weer eens wat meer tijd voor maken.
Vandaag in ieder geval wel iets gedaan, een originele vario-topkoffer van marktplaats gehaald als vervanging van het aftermarket-koffertje waar mijn rugtas eigenlijk niet eens goed in past. Nu even afwachten of ik geen doos met bakstenen thuisgestuurd krijg
Gewoon bij de dealer? Ik ga altijd naar Motor Houtrust bij Den Haag, maar Arie Molenaar in Ijsselstein is ook goed. Als je aangeeft dat je alleen dat gedaan wil hebben is dat geen probleem, en qua kosten zal het niet echt duurder zijn dan een algemene garage. De dealer test m ook volledig. Mijn 2005 RT heeft dat systeem ook, is wat gevoelig maar remt wel erg goedWeet iemand toevallig een nuttige motorzaak rond het groene hart (of algemeen randstad) welke ervaring heeft met wat oudere BMW's? (1e generatie R1200GS) Het ding heeft een overdreven complex bekrachtigd ABS-systeem, welke om de levensduur te verlengen eens in de zoveel tijd fatsoenlijk ontlucht/gespoeld moet worden. Een normaal gesloten systeem ontluchten doe ik regelmatig zelf, maar dit wil ik eens door een professional laten doen zodat zeker weten alle kanaaltjes en kleppen meegenomen worden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Hm, ik dacht dat Goedhart BMW-dealer is, die heeft in ieder geval nog het voordeel dat het vlakbij is... Maar staat er niet tussen op de dealerlijst van BMW.
Het remt prima inderdaad, ik heb alleen wel moeten afleren om als de brug open staat de motor alvast uit te zetten tijdens het naar voren rollen
[ Voor 20% gewijzigd door Chakotay op 18-02-2024 23:00 ]
Ik zou het verschil niet weten, mijn motoren gaan altijd naar de dealer. Uurloon zal wellicht wat hoger zijn, maar als ze daarvoor iets efficiënter te werk gaan maakt dat minder uit. En onderdelen zijn toch overal vergelijkbare prijs. En als ik zelf iets aan wil leveren (banden of gebruikte onderdelen) is dat ook geen probleem.Chakotay schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:54:
@noes uurloon van de dealer doet altijd zo'n pijn aan de portemonnee... Maar is voor zo'n los klusje nog wel een optie inderdaad als er niets kleiners te vinden is
Hm, ik dacht dat Goedhart BMW-dealer is, die heeft in ieder geval nog het voordeel dat het vlakbij is... Maar staat er niet tussen op de dealerlijst van BMW.
Het remt prima inderdaad, ik heb alleen wel moeten afleren om als de brug open staat de motor alvast uit te zetten tijdens het naar voren rollen
Goedhart is idd geen BMW Motorrad dealer. Zo'n beetje ieder ander merk doen ze wel
De enige dealer waar ik vaak over de vloer kwam was De Valkenier in Barneveld, toen ik nog in Amersfoort woonde en Suzuki's reed in mijn vorige leven. Die beviel altijd prima, maar dat was voor een merkdealer dan ook nog een relatief kleine & 'huiselijke' zaak.
--
Nu ik daar wat op de website rondgekeken heb... Bestaat de GSX-R serie nu helemaal niet meer?
[ Voor 20% gewijzigd door Chakotay op 18-02-2024 23:17 ]
Zo herkenbaar hé, ik merk het heel erg als ik over een verhoging rijd die met de baan mee gaat.Destruction schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Het is inderdaad een wobble in een dusdanige vorm dat je hem een bocht in gooit en dan een beetje het gevoel krijgt dat de bandenspanning niet goed is.
Vering en de voorvork zelf heb ik uiteraard goed bekeken, dat is allemaal in orde. Bandenspanning check ik voor elke rit, dus da's ook de oorzaak niet.
Het voelt als een roterende kracht die dan verstoort wordt.
Dit is trouwens mijn Bike.
Ik ben 47 jaar, 25 jaar geen motor meer gereden.
De bike achter Brussel gaan halen, GPS ingesteld zodat ik geen moeilijke kruispunten en snelwegen zou doen.
De eerste 100 km heb ik me echt niet geamuseerd, de laatste 50km begon ik het leuk te vinden.
Nu de 3de dag ben ik er redelijk goed aan gewend, vandaag in Wallonië gaan toeren, super leuk.
:strip_exif()/f/image/E7RpeQiXd2qTdH5TuSlcyDA7.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Mijn topkoffer is kleiner (maar groot genoeg voor 63cm helm), en veel dichter bij de achteras.
:strip_exif()/f/image/9aXJN2jktoE3sJN1BpLNkMcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 74% gewijzigd door _eLMo_ op 18-02-2024 23:46 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Maar het is handig met zo een grote koffer, helm erin, rustig iets gaan eten of drinken, en dan weer toeren.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Mijn topkoffer lijkt op de foto veel groter dan hij in werkelijkheid is, maar hij zit inderdaad hoog en nog best een eind achter de achteras. Precies een reden waarom ik eerder al schreef dat de Fazer wmb niet echt geschikt is voor een topkoffer._eLMo_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:44:
Het zijn ook wel echt _mega_ koffers, achter het achterlicht en hoger dan je ruit.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Maar hoewel ze er niet uitzien, ben ik zelf ook erg fan van de topkoffer, vooral de 49l joekel op de RT is erg praktisch. Op mijn motoren is hij echter niet zo te merken behalve met flinke zijwind - je pakt toch meer wind. En ook daar ben ik inmiddels aan gewend, en was sowieso al beperkte invloed.
Harry Meijer ken ik verder niet, dat is regio Amsterdam toch?Chakotay schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:13:[..]
Ik zal echter Houtrust of Harry Meijer eens van dichtbij gaan bekijken![]()
[..]
[ Voor 23% gewijzigd door noes op 19-02-2024 00:12 ]
Welkom terug!Chakotay schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:18:
Zo, ook maar weer eens hier melden... Ik doe veel te weinig met de motor de laatste tijd, in 2 jaar nog niet eens 10k in totaal geredenHopelijk kan ik binnenkort er weer eens wat meer tijd voor maken.
Weet iemand toevallig een nuttige motorzaak rond het groene hart (of algemeen randstad) welke ervaring heeft met wat oudere BMW's? (1e generatie R1200GS) Het ding heeft een overdreven complex bekrachtigd ABS-systeem, welke om de levensduur te verlengen eens in de zoveel tijd fatsoenlijk ontlucht/gespoeld moet worden. Een normaal gesloten systeem ontluchten doe ik regelmatig zelf, maar dit wil ik eens door een professional laten doen zodat zeker weten alle kanaaltjes en kleppen meegenomen worden.
Ik weet niet waar je in het groene hart precies zit, maar in Hardinxveld Giessendam zit Korteland motoren. Hele goede gasten en zeker bekend met BMW. Ik heb er mijn R1150GS vandaan en een paar jaar in onderhoud gehad. De reden dat ik daar niet meer mn onderhoud laat doen is dat ik t thuis, logistiek , niet goed voor elkaar krijg. Het is bij mij zow'n 40m rijden vandaan. Dat klinkt niet ver, maar al met al ben je toch 1,5 uur onderweg.
En dat is echt de enige reden dat ik weg ben gegaan bij hun. Voor de rest altijd heel tevreden geweest.
Niet in de buurt, maar ik ga hem toch pluggen........Nunspeet.Chakotay schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:18:
daar zit Oscar Motorservice, al een tijd niet geweest omdat ik 10 jaar motorloos ben geweest maar daarvoor heeft hij mijn 1150GS Adventure in onderhoud gehad. Normale prijzen, goede service, nooit gezeik.
Voormalig BMW monteur en voor zichzelf begonnen.
https://www.oscarmotorservice.nl
Na mijn tussenstopje heb ik recent weer een 1200GS (2009) gekocht en zaken als motorolie/cardan etc wil ik zelf gaan doen maar de remmerij/ABS daar blijf ik echt vanaf, daar ga ik weer voor naar Oscar.
Ken je het https://www.bmwgsclub.nl/forum/ toevallig al?
Waar in Enschede ongeveer?LankHoar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:44:
Binnenkort ga ik verhuizen naar Enschede. Nieuwe woning moet ik waarschijnlijk een wat bredere schuttingdeur inzetten om met de motor door te kunnen. Daarnaast wat tegels in het gras zodat hij stevig kan staan. En dan wil ik een rolbare overkapping bouwen. Zoiets meen ik wel eens voorbij hebben zien komen in dit topic. Zoiets als dit:
[Afbeelding]
Ik zie ze wel te koop voor >1000 euro, maar neem aan dat zoiets zelf maken een stuk goedkoper (en naar wens) kan. Heeft iemand hier een tekening/idee voor dat ik kan herbruiken? En tips uit de praktijk, waar op te letten?
Mocht je heel erg in nood komen heb ik eventueel nog wel wat tijdelijke ruimte in een van de garages.
Sow.. die ga je wel voelen ja, die koffer bedoel ik dan.C00P schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:42:
[...]
Zo herkenbaar hé, ik merk het heel erg als ik over een verhoging rijd die met de baan mee gaat.
De bike achter Brussel gaan halen, GPS ingesteld zodat ik geen moeilijke kruispunten en snelwegen zou doen.
De eerste 100 km heb ik me echt niet geamuseerd, de laatste 50km begon ik het leuk te vinden.
Nu de 3de dag ben ik er redelijk goed aan gewend, vandaag in Wallonië gaan toeren, super leuk.
[Afbeelding]
Wat je kunt doen als je er persee mee wilt blijven rijden:
Veervoorspanning achter omhoog, even kijken of het ding niet te veel inzakt onder zijn eigen gewicht.
Weg motor moet dat ongeveer 20% van de veer weg zijn.
Jip en Janneke uitleg: als de totale veerweg 10cm is mag het ding dus 2 cm inzakken als je hem op zijn eigen gewicht rechtop houd.
Dus als de veervoorspanning aan de achter kant in te stellen is bij je fiets, doen!
Voorzijde er ook bij betrekken, door de topkoffer gaat je fiets achterover, dat is nadelig voor het rijgedrag.
Wat je kunt doen om dat te compenseren is de veervoorspanning aan de voorzijde juist wat minder te zetten.
Maar.. ik weet niet wat er in te stellen is bij jouw fiets? Ik had 1 model ouder Fazer en dan de laatste van die serie. Die was volledig instelbaar.
De Obvious zul je vast wel al gecontroleerd hebben: banden spanning! Met zo een koffer achter stel je die gewoon achter in voor het rijden met 2 personen. Zal iets tussen de 2,5 en 2,9 bar zijn voor jouw motor.
Flinke koffer die er met de motor vandoor gaatC00P schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:42:
[...]
Zo herkenbaar hé, ik merk het heel erg als ik over een verhoging rijd die met de baan mee gaat.
[Afbeelding]
Het zal wel een GIVI TRK52 zijn, je zou evt kunnen overwegen om er een wat kleinere variant op te zetten als je de ruimte niet perse nodig hebt, alles met het GIVI en Kappa monokey systeem past er gewoon op.
Rad.eu is redelijk goedkoop met nieuwe koffers, maar je kunt ook gerust even op 2e hands/marktplaats kijken.
En als je 25 jaar niet gereden hebt, plak een briefje boven je tellers (in een groot en fel lettertype) "Kijken waar je heen wil"
leeg
Pas 3000km kunnen maken sinds oktober. Maar dit jaar:Fraggert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:40:
@_eLMo_ Blijft een waanzinnige fiets die Nordenheb je er veel schik van?
Volle maand weg, over land naar Athene door de Balkan.
Weekend weg met ex-collega’s.
Midweek weg met mensen van hier naar ABR Festival
En natuurlijk vast wat dagjes tussen door
Ik ga wel nog langs een veringsspecialist, ik vind de vering van de 901 Expedition tegenvallen qua instelbaarheid vergeleken mijn vorige set (Touratech Extreme onder de 1200GS). Maar ik weet niet of dat “normaal” is op deze setup, dat het beter kan of dat er iets mis is.
Ik rijd nu met de preload en demping maximaal achter, en op de voorvork alles helemaal los. Lijkt me niet de bedoeling. Maar anders is voor knoert hard. Met deze setting veren voor en achter tegelijk in, maar vind ik achter eigenlijk nog te zacht terwijl ik er al vanaf dealer een zwaardere veer onder heb laten zetten..
Jup, Lijnden. Ik zit zelf in Alphen aan den Rijn, dus dat is ook nog in de buurtnoes schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:10:
[...]
Harry Meijer ken ik verder niet, dat is regio Amsterdam toch?
@Vuikie & @Fraggert ook dank voor de tips!
Het GSclub forum had ik even niet aan gedacht, daar bleek ik nog een account te hebben van toen ik wat info over de F650GS zocht
[ Voor 17% gewijzigd door Chakotay op 19-02-2024 09:49 ]
Hoeveel veert je motor in?_eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Pas 3000km kunnen maken sinds oktober. Maar dit jaar:
Ik ga wel nog langs een veringsspecialist, ik vind de vering van de 901 Expedition tegenvallen qua instelbaarheid vergeleken mijn vorige set (Touratech Extreme onder de 1200GS). Maar ik weet niet of dat “normaal” is op deze setup, dat het beter kan of dat er iets mis is.
Ik rijd nu met de preload en demping maximaal achter, en op de voorvork alles helemaal los. Lijkt me niet de bedoeling. Maar anders is voor knoert hard. Met deze setting veren voor en achter tegelijk in, maar vind ik achter eigenlijk nog te zacht terwijl ik er al vanaf dealer een zwaardere veer onder heb laten zetten..
Uit zich zelf en met jouw er op?
Er is op youtube best veel te vinden over hoe je dit kunt controleren en eventueel kunt afstellen.
Ik denk zomaar dat het ding wat te veel inzakt met jou er bij op, daarmee niet gezegd dat je te zwaar bent..
Maar het kan net te veel zijn voor je motor. Preload maximaal zetten is meestal ook geen goed recept voor een fijne karakterastiek van de vering.
Mijn advies: inderdaad naar een specialist gaan. Niet zelf lopen proberen. De mensen van bijvoorbeeld hk suspension/ hyperpro hebben zo veel ervaring, die stellen m perfect op je wensen af. Ze kunnen ook uitleg geven hoe je zelf de vering nog verder aanpast voor bijv duo mocht je dat willen. Is vaak zo afgesteld en je merkt meteen verschil._eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:30:
[...]
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Voor de voetpomp was het te hard in ieder geval.

Tegenwoordig maakt de compressor er gelukkig snel werk van.
[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 19-02-2024 11:05 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Er zijn er genoeg die dat niet in een kalenderjaar halen_eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Goed te horen in elk geval.......juiste keus geweest als ik dat zo lees.
Allicht weet je al waar je terecht wilt......maar net als de tip voor Chakotay voor onderhoud heb ik nog wel een vering-adres-tipje.
Ook hier gaat op dat dat >10 jaar terug is, maar ik heb mijn 1150 GS Adventure laten verlagen met een complete set Wilbers bij https://hksuspension.nl/
Relaxte lui.....op voorhand prima advies gehad waar ze ook de tijd voor namen toen ik eens langs ging om bij hun te informeren en uiteindelijk het spul laten monteren. Goede uitleg en gratis check na een poosje.
Goed gevoel bij die toko
op het BMW forum komt met enige regelmatig nog een verenspecialist langs maar die naam is me even ontschoten, als ik die terugvindt gooi ik die nog even naar je toe.
Die stock vering is bij alle allroads vaak te zwak._eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Ben met mijne gewoon even langs gereden en eruit laten halen wat erin zit, scheelt wel aardig!
Maar ook meteen een prijs gevraagd om alles te vervangen met rally raid, want heb nu al best wel vaak tot het einde gezeten van de vering en dat is best wel kut.
Dan had je de motor eens moeten bekijken welke op het verkeerde moment te dicht achter je zatMelkunie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
Zaterdag weer een mooi rondje gedaan, samen met @mark_78. Wel wat smerig geworden

/f/image/8ap9V0l05d8540xld9UbZf1P.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben bij https://tfxsuspension.com/ in Weert geweest voor schok revisie en nieuwe veren. Ook super aan te raden!Chakotay schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:25:
Voor vering ben ik zelf wel fan van Hyperpro in Alphen aan den Rijn, daar kwam ik zelfs al toen ik nog aan de andere kant van het land woondeVriendelijke lui met erg veel kennis, ze bouwen zelf ook complete motoren om voor offroad wereldreizen e.d.
https://www.jjsuspension.nl/
Die geeft wel eens clinics waar GSclub leden bij aanwezig zijn. Zo te lezen met positieve ervaringen.
@Chakotay
Hyperpro doet het ook goed idd.
Pwoa zonde van die mooie TET-stickermark_78 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Dan had je de motor eens moeten bekijken welke op het verkeerde moment te dicht achter je zat![]()
[Afbeelding]

Meteen duidelijk waarom ik netjes 50 meter afstand ging houden toen jij ging voorrijden
[ Voor 9% gewijzigd door Melkunie op 19-02-2024 11:21 ]
In deze handleiding van Hyperpro staat ook een mooi tabelletje hoe je je vering zelf kunt afstellen.
Heel simpel: zet je vering op de standaard instellingen volgens de handleiding van de motor. De veervoorspanning kun je zoals Bommes aangaf al in de garage grofweg afstellen.
Vervolgens proefrijden en dat tabelletje erbij houden.
Bij JJ heb ik ook mijn Touratech Extreme eronder laten zetten, dus ik was inderdaad van plan langs hun te rijdenFraggert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:49:
@_eLMo_
https://www.jjsuspension.nl/
Die geeft wel eens clinics waar GSclub leden bij aanwezig zijn. Zo te lezen met positieve ervaringen.
Static en driver sag is een heel eind goed (vanwege de zwaardere veer), de demping is gewoon veel te zacht. Pas als ik de high en low speed compression en de rebound op 1 click na dicht zet, deint hij niet na bij een drempel.... Imho is dat chronisch underdamped.Bommes schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:45:
[...]
Hoeveel veert je motor in?
Uit zich zelf en met jouw er op?
Er is op youtube best veel te vinden over hoe je dit kunt controleren en eventueel kunt afstellen.
Ik denk zomaar dat het ding wat te veel inzakt met jou er bij op, daarmee niet gezegd dat je te zwaar bent..![]()
Maar het kan net te veel zijn voor je motor. Preload maximaal zetten is meestal ook geen goed recept voor een fijne karakterastiek van de vering.
Bij mijn Touratech Extreme stond de vering gewoon "op slot" als je de demping dicht draaide, bij deze setup kan je hem niet "op slot" draaien. Dat was ook de bedoeling volgens de (WP specialist) dealer: een kleiner maar fijner instelbaar bereik. Ik ben het daar dus echter niet mee eens
En eens, preload is niet de manier om te compenseren voor demping, zorgt ervoor dat de initiële invering teveel kracht nodig hebt en is oncomfortabel.
"Stock" bij een Norden Expedition is WP XPlor, volledig instelbaar. En er zit al een zwaardere veer onder achter. De 890 Adventure R en 901 Norden Expedition worden juist geprezen om hun vering. Maar ik ben het daar nog niet helemaal mee eens.kneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Die stock vering is bij alle allroads vaak te zwak.
Ben met mijne gewoon even langs gereden en eruit laten halen wat erin zit, scheelt wel aardig!
Maar ook meteen een prijs gevraagd om alles te vervangen met rally raid, want heb nu al best wel vaak tot het einde gezeten van de vering en dat is best wel kut.
Slecht adviesRick-Jan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Mijn advies: inderdaad naar een specialist gaan. Niet zelf lopen proberen. De mensen van bijvoorbeeld hk suspension/ hyperpro hebben zo veel ervaring, die stellen m perfect op je wensen af. Ze kunnen ook uitleg geven hoe je zelf de vering nog verder aanpast voor bijv duo mocht je dat willen. Is vaak zo afgesteld en je merkt meteen verschil.
Ik zou juist willen aanmoedigen dat mensen meer zelf proberen. Elke fiets met instelbare vering heeft de "standaard" setup in het boekje staan, en vanaf daar kan je prima zelf wat experimenteren. Wel het liefst 1 setting tegelijk.
In dit geval is het stel bereik (mijn inziens) niet voldoende, dus ga ik een onafhankelijk advies zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 19-02-2024 11:30 ]
Glanerbrugkneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:55:
[...]
Waar in Enschede ongeveer?
Mocht je heel erg in nood komen heb ik eventueel nog wel wat tijdelijke ruimte in een van de garages.
Eigenaar van motofun is overleden, en hoe pijnlijk ook ze hebben daarom extra korting op de motoren.
GLANERBRUG ENSCHEDE NOEMEN!!!!!!LankHoar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:58:
[...]
GlanerbrugDat is wel heel top aangeboden! Ik twijfel namelijk een beetje of ik hem zo wel binnen de schutting krijg, en om mijn Harley nou op de openbare parkeerplaats te zetten ben ik niet heel happig op. Dus dan is een tijdelijke backup zeer welkom!
Laat dat stallen nu maar zitten

Nee geintje.
Het is een beetje aan de andere kant van Enschede maar kan nog wel een fiets kwijt in de garage bij huis.
Mocht je hem even voor een tijdje kwijt moeten stuur maar een DM.
100% mee eens, vandaar ook mijn reactie met die Hyperpro handleiding. Daar kun je best veel uit afleiden en zelf mee doen._eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]
Slecht adviesDe WP specialist (maar teven dealer / leverancier van deze motor) zegt dat het zo goed is.
Ik zou juist willen aanmoedigen dat mensen meer zelf proberen. Elke fiets met instelbare vering heeft de "standaard" setup in het boekje staan, en vanaf daar kan je prima zelf wat experimenteren. Wel het liefst 1 setting tegelijk.
In dit geval is het stel bereik (mijn inziens) niet voldoende, dus ga ik een onafhankelijk advies zoeken.
In die zin vind ik het nu ook 'jammer' dat ik nu elektronisch instelbare vering heb. Ik heb nu de keuze uit 1 (wat sportiever) of 2 (wat zachter), en dat is het wel.* Verder mag ik zelf wel nog aan de veervoorspanning draaien. Maar nu rij ik dus met een setting die een Japanner aan de andere kant van de wereld heeft bepaald... misschien heb ik wel andere voorkeuren?
Zo heb ik met mijn vorige motor, de Super Tenere, met volledig instelbare vering héél veel geleerd wat de motor doet met verschillende variabelen. En daarbij óók geleerd dat je het rijgedrag van een motor kunt maken of breken met een paar simpele klikjes aan de vering. Dat zal ook gelijk de reden zijn waarom veel mensen er bang voor zijn. Maar, de eerste klacht is bijna altijd als je op fora naar ervaringen met een model gaat zoeken: "de vering van dat model is onderbemeten, er moet nieuwe vering onder!!"
Bij die Super Tenere zát er daadwerkelijk nieuwe vering onder, maar die stond compleet verkeerd afgesteld. Veervoorspanning bijna nul, demping stond compleet open... Alsof je op een hobbelpaard reed en de motor dook bij het remmen waar je letterlijk bang van werd. Maar na een zaterdagje spelen in het industrieterrein lag dat ding loeistrak op de weg. Ik ben geen specialist, maar heb er gewoon de tijd voor genomen.
En re-shimmen kan natuurlijk altijd.
Dus ik kan er nog lang naar gaan kijken, maar daar verandert dan verder niet veel aan. En er mogen nog best wel een paar jaar wat kilometers op gezet worden voordat het de moeite waard wordt om de vering te vervangen. Die is pas 42.000 km oud.
Haha, nou, wat de makelaar zei over "stond vroeger niet goed bekend" lijkt wel aardig te kloppenkneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:17:
[...]
GLANERBRUG ENSCHEDE NOEMEN!!!!!!
Laat dat stallen nu maar zitten![]()
Nee geintje.
Het is een beetje aan de andere kant van Enschede maar kan nog wel een fiets kwijt in de garage bij huis.
Mocht je hem even voor een tijdje kwijt moeten stuur maar een DM.

Het adres dat op ons huurcontract staat heeft toch echt "Enschede" er in
OK super, ik houd het in gedachten, thanks!
Vanmorgen AVB gehaald, na iets van 9.5 lesblokken van 2 uur (19 uur totaal ongeveer). Vond het geen eenvoudig leerproces, had ook nog nooit op een andere tweewieler dan een fiets gereden, dus had vooraf ook geen enkele ervaring. Had er vanmorgen vroeg nog een hard hoofd in want het warmdraaien ging niet super soepel, en mijn langzame slalom was in het begin erg slecht. Ook had mijn instructeur eerder iets gezegd waar ik niet super blij mee was, namelijk dat sinds hij zelfstandig ondernemer was een 100% slagingspercentage had voor AVB (heb het later gecheckt op de site van het CBR, het klopte. 24 van de 24 de 1e keer geslaagd geloof ik). Je wil dan natuurlijk niet de 1e zijn die zakt, dus ik vond dat toch wat extra druk. Als laatste wilde mijn instructeur in Amsterdam ipv in Utrecht examen doen, omdat daar het terrein mooier zou zijn (langere aanlopen mogelijk), dus het was nog wel een aardige rit (ook voor het eerst een stuk over de snelweg).
Hoe dan ook, het examen zelf ging erg soepel. Kreeg precisiestop, noodstop, snelle slalom, langzame slalom, uitwijkoefening, halve draai (naar links geloof ik), en lopen met de motor. Lopen met de motor hoefde ik niet eens helemaal af te maken, examinator had genoeg gezien en zei dat ik geslaagd was. Ik denk dat het bij elkaar 5 minuten duurde.
Tja en die (gedeeltelijke, we waren met 2 motoren en 3 leerlingen, en wisselden af) heen en weer rit van Utrecht naar Amsterdam zie ik maar als een gratis les, dat was een goede ervaring.
Nu door voor AVD.
De uitspraak was altijd "Glanerbrug, mes in de rug".LankHoar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Haha, nou, wat de makelaar zei over "stond vroeger niet goed bekend" lijkt wel aardig te kloppen![]()
Het adres dat op ons huurcontract staat heeft toch echt "Enschede" er in![]()
OK super, ik houd het in gedachten, thanks!
Dat is inderdaad aanzienlijk minder geworden, maar er zitten daar net als in Enschede zeker nog wel wat wijkjes waar je de motor niet zomaar wil laten staan (laat staan jezelf).
Voor de rest is het wel strak aan de grens dus je bent zo Duitsland in!
Ga je hier heen voor werk?

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2zkJ02RVpIPSMsX1drHoWLG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UCBsXSYeS1ndOG0f2xm0XNVn.jpg?f=user_large)
@LankHoar @timmie271, kan een van jullie mijn foto in de topicstart bijwerken naar deze? Ik zie dat de motor daar nog zonder de wrap staat.
[ Voor 18% gewijzigd door Chakotay op 19-02-2024 14:15 ]
'droog' is in vergelijking met gisteren al een hele verbetering, dus de foto:Elwood Blues schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:17:
Even een update over mijn speurtocht: vandaag toch gevallen voor een knappe Suzuki DL650A V-Strom uit 2010 met allerlei geinige adventure-achtige extra's.
[Knip]
Foto komt als het weer wat opknapt

Oh klinkt lekkerkneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:04:
[...]
De uitspraak was altijd "Glanerbrug, mes in de rug".
Dat is inderdaad aanzienlijk minder geworden, maar er zitten daar net als in Enschede zeker nog wel wat wijkjes waar je de motor niet zomaar wil laten staan (laat staan jezelf).
Voor de rest is het wel strak aan de grens dus je bent zo Duitsland in!
Ga je hier heen voor werk?
Inderdaad, onze woning is op 5min loopafstand van de grens straks. Ik zal daar vaste klant worden voor boodshappen, benzine e.d.
Nee, het is puur een moetje en verder van mijn werk af (Utrecht kantoor/Eindhoven klant). We wonen nu kwartiertje ten noorden van Almelo, maar moeten daar medio maart uit zijn (einde huurcontract). Helaas is het ons niet gelukt om tijdig een koopwoning te bemachtigen, en dus hebben we sinds ~medio januari heel intensief gezocht naar een huurwoning, waarbij we niet echt picky waren op de locatie (Enschede is het geworden, en hebben ook rondom Apeldoorn, Zwolle, en zelfs Cappelle aan den IJssel gekeken). We hopen eind dit jaar te kunnen kopen, en dan zal dat weer meer richting het centrum van het land zijn (tussen Apeldoorn, Utrecht, Amersfoort zeg maar). Het idee van dichtbij Duitsland wonen staat me wel aan in ieder geval, ben ik sneller in het Zwarte Woud bijvoorbeeld
M'n laatste wegmotor was een Duke 890R, maar verkocht ivm te weinig rijden (ivm lease auto). Plezierritjes deed ik meer op de Husqvarna FE250. Enduro rijden doe ik momenteel eigenlijk alleen nog maar tijdens buitenlandtripjes waar we een motor huren, dus die is nu ook weg.
there's no tweak without the tweaker
Scheelt aanzienlijk inderdaad.LankHoar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:43:
[...]
Oh klinkt lekkerWe gaan het meemaken.
Inderdaad, onze woning is op 5min loopafstand van de grens straks. Ik zal daar vaste klant worden voor boodshappen, benzine e.d.
Nee, het is puur een moetje en verder van mijn werk af (Utrecht kantoor/Eindhoven klant). We wonen nu kwartiertje ten noorden van Almelo, maar moeten daar medio maart uit zijn (einde huurcontract). Helaas is het ons niet gelukt om tijdig een koopwoning te bemachtigen, en dus hebben we sinds ~medio januari heel intensief gezocht naar een huurwoning, waarbij we niet echt picky waren op de locatie (Enschede is het geworden, en hebben ook rondom Apeldoorn, Zwolle, en zelfs Cappelle aan den IJssel gekeken). We hopen eind dit jaar te kunnen kopen, en dan zal dat weer meer richting het centrum van het land zijn (tussen Apeldoorn, Utrecht, Amersfoort zeg maar). Het idee van dichtbij Duitsland wonen staat me wel aan in ieder geval, ben ik sneller in het Zwarte Woud bijvoorbeeld
Wij tanken er ook en ook boodschappen in een wekelijks tripje.
En met de motor ga je zo via Bad Bentheim naar Tecklenburg en dat is voor een dagje sturen leuker dan alles in NL.
En als je Almelo gewend bent dan is Glanerbrug dike prima
Vanaf 38 seconden, filmpje begint daar als het goed is te lopen.
Ik snap de motorrijder wel en kan me er alles bij voorstellen.
Maar zelf zou ik dit nooit doen. Ik ben altijd bang dat dit soort gekken hun auto als moordwapen inzetten. Ik wacht dat niet af. Dan maar gas erop en bij de volgende rotonde een extra rondje eromheen zodat ik achter de malloot kom te zitten in plaats van ervoor.
Ook de verhalen van ervaren motorrijders over tegen de spiegel aantrappen of op het dak slaan bij onenigheid op de weg neem ik maar met een korreltje zout. ik begin er niet aan (ik durf het niet eens
Ik ga wellicht nog wat trip tips aan je vragen tzt! En wellicht eens samen een stukje sturen, altijd leuk om Tweakers te ontmoetenkneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Scheelt aanzienlijk inderdaad.
Wij tanken er ook en ook boodschappen in een wekelijks tripje.
En met de motor ga je zo via Bad Bentheim naar Tecklenburg en dat is voor een dagje sturen leuker dan alles in NL.
En als je Almelo gewend bent dan is Glanerbrug dike prima
Om preciezer te zijn: we wonen nu in een gehuchtje vlakbij Vroomshoop, dus dan zal Glanerbrug inderdaad wel te doen zijn
Ik heb 2 van dit soort hokken laten maken door m'n zwager (timmerman). Was qua materiaal zo ongeveer 250 euro kwijt. Je koopt een paar balken waar je het frame van maakt, vervolgens 2/3 schuttingpanelen en die maak je op maat. Tot slot een paar platen als dak en het is klaar!LankHoar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:44:
Binnenkort ga ik verhuizen naar Enschede. Nieuwe woning moet ik waarschijnlijk een wat bredere schuttingdeur inzetten om met de motor door te kunnen. Daarnaast wat tegels in het gras zodat hij stevig kan staan. En dan wil ik een rolbare overkapping bouwen. Zoiets meen ik wel eens voorbij hebben zien komen in dit topic. Zoiets als dit:
[Afbeelding]
Mocht je interesse hebben kan ik wel foto's maken van de binnenkant, zodat je een idee hebt?
Ik vind dit vooral sensatie van Dumpert. Het mooie van dit soort dingen is dat ze alleen laten zien wat er gebeurd en niet wat er vooraf gegaan kan zijn.
Ik kijk vaak filmpjes van DanDantheFireman op het YouTube, ook altijd veel gedoe. Als hij dan inzoomt, terugspoelt en langzaam afdraait, zie je bijvoorbeeld dat ze 65 rijden waar je 35 mph mag. Ja gek he, dat de ander dan naar rechts komt, want die verwacht niet dat je er met dubbele snelheid aan komt vliegen.
zeker, zeker
Als we nou aannemen dat het tegenstelde wat jij zegt gebeurd is, namelijk dat motorrijder niets heeft uitgelokt. En dit is een complete dwaas wie bij het zonder aanleiding gewoon zwart voor de ogen wordt. Ook in dat geval schijt ik in m'n broek en maak ik dat ik wegkom. Winnen ga ik het toch niet...ozzynator schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:19:
[...]
Ik vind dit vooral sensatie van Dumpert. Het mooie van dit soort dingen is dat ze alleen laten zien wat er gebeurd en niet wat er vooraf gegaan kan zijn.
Ik kijk vaak filmpjes van DanDantheFireman op het YouTube, ook altijd veel gedoe. Als hij dan inzoomt, terugspoelt en langzaam afdraait, zie je bijvoorbeeld dat ze 65 rijden waar je 35 mph mag. Ja gek he, dat de ander dan naar rechts komt, want die verwacht niet dat je er met dubbele snelheid aan komt vliegen.
Watvoor wielen gebruik je daarvoor, en beweegt dat een beetje soepel & stabiel? Ik ga over 1.5 jaar ook verhuizen naar een tussenwoning ipv hoekhuis, dan gaat er ook iets nieuws bedacht moeten worden om de motor zinnig te stallen en in/uit de tuin te rijdenBioflap schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ik heb 2 van dit soort hokken laten maken door m'n zwager (timmerman). Was qua materiaal zo ongeveer 250 euro kwijt. Je koopt een paar balken waar je het frame van maakt, vervolgens 2/3 schuttingpanelen en die maak je op maat. Tot slot een paar platen als dak en het is klaar!
Mocht je interesse hebben kan ik wel foto's maken van de binnenkant, zodat je een idee hebt?
Dikke Vstrom, netjes aangekleed ook zo met die koffers!Elwood Blues schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:42:
[...]
'droog' is in vergelijking met gisteren al een hele verbetering, dus de foto:
[Afbeelding]
Mooi hoor.
Daar ga je veel plezier mee hebben. Heel fijn blokje dat 650 vtwin ding!
Inderdaad zelf ook in verdiepen is altijd aan te raden._eLMo_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]
Slecht adviesDe WP specialist (maar teven dealer / leverancier van deze motor) zegt dat het zo goed is.
Het is niet heel moeilijk, tenzij je het met het stelbereik niet meer opgelost krijgt.
Dan heb je vaak de specialisten nodig.
Je kunt ook veel vinden op internet over specifiek de fiets waar je mee rijd.
Vaak is er op merk en type gerichte fora wel info te vinden over wat mensen de juiste setting vinden, wat hun ervaringen zijn enz enz.
In het geval van mijn Tuareg schijnen de Shims in de compressie vork vaak al vrij direct krom te zijn.
Doordat de vork blijkbaar niet goed opgebouwd is in de fabriek.
Om dat te fixen moet de vork uit elkaar en de shimstack opnieuw opgebouwd worden.
Dan ga je al echt in het specialisten hoekje zitten.
Ik durf daar wel aan te beginnen met goede voorbereiding maar ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde motorrijder dit liever aan een vering boer overlaat.
Je weet dat je dan nog steeds 500km (5,5 uur snelweg, pure rijtijd) van Baden-Baden af zit??LankHoar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:43:
[...]
Oh klinkt lekkerWe gaan het meemaken.
V-strom 650 staat ook hoog op mijn lijstje voor een 1e motor straks. Waar gekocht?Elwood Blues schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:42:
[...]
'droog' is in vergelijking met gisteren al een hele verbetering, dus de foto:
Als je google maps mag geloven wel.DrivinUCrazy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:37:
[...]
Je weet dat je dan nog steeds 500km (5,5 uur snelweg, pure rijtijd) van Baden-Baden af zit??
Maar als ik daar een route naar mijn wintersport plot zou dat 10 uur moeten duren, terwijl de realiteit 7,5 uur is.
Maps en routes door Duitsland kloppen qua tijd nooit.
Edit: voordeel is voornamelijk dat je niet eerst 2 uur of langer op de NL snelweg zit met de snelheid die je in DLD op de N wegen rijdt (plus iets meer anders houd je iedereen op)
[ Voor 17% gewijzigd door kneusteun op 19-02-2024 15:46 ]
Let wel op dat die prijzen momenteel extreem hoog zijn in dat segment.smvs schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:40:
[...]
V-strom 650 staat ook hoog op mijn lijstje voor een 1e motor straks. Waar gekocht?
Just a heads up.
Waar zeg ik dan dat het de motorrijder zn schuld is?badkuip schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:22:
[...]
namelijk dat motorrijder niets heeft uitgelokt.
Overigens ben ik het verder ook gewoon met je eens, daar niet van. Lekker omheen rijden en weg.
zeker, zeker
Ja die indruk had ik al. Je hebt een nieuwe Vstrom 650 vanaf circa 9500 euro, en 2e hands kost een 12 jaar oude nog steeds 6000 euro ofzo (of een wat jongere van een paar jaar oud die nog steeds 7500-8000 euro is, idd erg duur in verhouding tot nieuw). Hoewel ik in beginsel ben van 'op een oude fiets moet je het leren' vind ik het dan niet zo gek om 'gewoon' een nieuwe te kopen. Punt is dan alleen weer dat ik zo even geen stalling ter beschikking heb, en een nieuwe wil ik weer niet in Utrecht permanent op straat zetten (en als beginner wil ik sowieso geen nieuwe kopen eigenlijk). Ga je ouder dan zit er vaak weer geen ABS op, en dat wil ik wel. Lastige keuzes allemaal.kneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:47:
[...]
Let wel op dat die prijzen momenteel extreem hoog zijn in dat segment.
Just a heads up.
Met de Huskie 901 langs JJ Suspension geweest met mijn klacht over de achtervering. Bleek dat het overgenomen is. John (oude eigenaar) heeft nog wel even mee gekeken en vond hem ook erg zacht achter, maar vertelde er wel bij dat als ik achter liet aanpassen hij ook progressieve veren in de voorpoten zou zetten.
Ik dacht: eerst de schokbreker maar eens op orde.
Dus ik naar JJ Suspension nieuwe plek gereden in Vorstenbosch. Daar tref ik Wesley Pittens aan (ex-Dakar rijder en fabrieksrijder voor Yamaha), hij was net terug uit Italië om vering in te stellen voor WK-rijders, dus geluk dat hij er was (want ik kwam op de bonnefooi). Die keek ook even, voor vond hij veel te zacht (goh, ik had alles losgedraaid). Achter vond hij ook te zacht, of ik de rebound misschien de verkeerde kant op had gedraaid. Dus schroevendraaier erbij gepakt, maar nee, hij stond toch echt op 1 klik na dicht, hahaha.
Conclusie: als je een nieuwe veer erop zet, moet je de shimstack ook aanpassen. De veer drukt het wiel harder terug, dus de rebound shimstack moet ook meer tegendruk geven. JTX Racing had me dit bij verkoop eigenlijk moeten adviseren, maar een verkoper is natuurlijk geen veringsspecialist
Bij mijn 1200 GS (vorige motor) kocht ik compleet nieuwe schokbrekers (Touratech Extreme van Tractive) dus daar had John gelijk de shimstack al meegepakt, en wist ik dus niet dat dit moest.
Gelijk erachteraan zei (ook) hij dat als het aan hem lag hij er gelijk progressieve veren voor in zou leggen. Gezien zowel Wesley, John als een vriend van me dit aanraden ga ik dit ook maar doen.
Ik had iig een goed gevoel bij Wesley, dus mijn motor gaat er 3 dagen heen, alle shimstacks aanpassen, progressieve vering voor en dan rijd hij er een stukje op om 'm af te stellen. Klaar voor een Dakar rijder 36-jarige man met matige conditie dan dus!
Bij elkaar ongeveer €600, stuk minder dan de €3600 die ik kwijt was voor nieuwe schokbrekers onder de 1200GS, en schijntje voor dat soort werk door een fabrieksrijder imho. Voor de offroad rit 24 maart zit het erin, dus kan ik het mooi uittesten.
Ja weet ik, was ook meer een grapje dan dat het echt veel dichterbij zou zijn. Maar kom paar keer per jaar in die omgeving ivm vrienden, vandaar de opmerkingDrivinUCrazy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:37:
[...]
Je weet dat je dan nog steeds 500km (5,5 uur snelweg, pure rijtijd) van Baden-Baden af zit??
Nice, ja klinkt goed, foto's welkom! Kan ik inspiratie opdoen en dan wat uittekenen. Ik zag via het web vooral "ver weg" foto's en geen details/tekeningen.Bioflap schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ik heb 2 van dit soort hokken laten maken door m'n zwager (timmerman). Was qua materiaal zo ongeveer 250 euro kwijt. Je koopt een paar balken waar je het frame van maakt, vervolgens 2/3 schuttingpanelen en die maak je op maat. Tot slot een paar platen als dak en het is klaar!
Ik geloof Google Maps ook niet. No way dat ik op de motor 500km snelweg ga doen, dus het wordt veel langer dan dat.kneusteun schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:43:
[...]
Als je google maps mag geloven wel.
Maar als ik daar een route naar mijn wintersport plot zou dat 10 uur moeten duren, terwijl de realiteit 7,5 uur is.
Maps en routes door Duitsland kloppen qua tijd nooit.
Edit: voordeel is voornamelijk dat je niet eerst 2 uur of langer op de NL snelweg zit met de snelheid die je in DLD op de N wegen rijdt (plus iets meer anders houd je iedereen op)
Als ik naar het Schwarzwald rij dan heb ik vanuit Maastricht snelweg tot aan Sankt Vith of Winterspelt, en afhankelijk van de route een half uurtje ter hoogte van Kaiserslautern, en héél eventueel nog bij Baden-Baden een klein stukje naar het zuiden. Maar dat laatste waarschijnlijk al niet eens meer. Het moet wel leuk blijven, en de reis er naar toe hoort er dan ook bij.
Dit jaar gaan we met het hemelvaartweekend oostwaarts. Dat is snelweg om het Ruhrgebied door te komen, en daarna gaan we de kleinere en doorgaande wegen op. 5,5 - 6u pure rijtijd, komt nog best wat pauzetijd bij. En je bent makkelijk een dag onder de pannen zo.
Maar “vroeger” gingen wij nog wel eens een weekendje naar Oostenrijk snowboarden en ook tegenwoordig een dagje in Duitsland toeren met de motor en dat is dan een no-brainer.
Op asfalt is er in Nederland weinig moois, en als het er is is het druk.
Indien de afschrijving op deze fiets daadwerkelijk zo laag is zou ik altijd voor nieuw gaan. Mocht je de geldelijke midddelen hebben uiteraard.smvs schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:05:
[...]
Ja die indruk had ik al. Je hebt een nieuwe Vstrom 650 vanaf circa 9500 euro, en 2e hands kost een 12 jaar oude nog steeds 6000 euro ofzo (of een wat jongere van een paar jaar oud die nog steeds 7500-8000 euro is, idd erg duur in verhouding tot nieuw). Hoewel ik in beginsel ben van 'op een oude fiets moet je het leren' vind ik het dan niet zo gek om 'gewoon' een nieuwe te kopen. Punt is dan alleen weer dat ik zo even geen stalling ter beschikking heb, en een nieuwe wil ik weer niet in Utrecht permanent op straat zetten (en als beginner wil ik sowieso geen nieuwe kopen eigenlijk). Ga je ouder dan zit er vaak weer geen ABS op, en dat wil ik wel. Lastige keuzes allemaal.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
ik had hetzelfde vorig jaar. Uiteindelijk voor een nieuwe versys 650 gegaan. Ook beginner. 2e hands was echt veel te duur.smvs schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:05:
[...]
Ja die indruk had ik al. Je hebt een nieuwe Vstrom 650 vanaf circa 9500 euro, en 2e hands kost een 12 jaar oude nog steeds 6000 euro ofzo (of een wat jongere van een paar jaar oud die nog steeds 7500-8000 euro is, idd erg duur in verhouding tot nieuw). Hoewel ik in beginsel ben van 'op een oude fiets moet je het leren' vind ik het dan niet zo gek om 'gewoon' een nieuwe te kopen. Punt is dan alleen weer dat ik zo even geen stalling ter beschikking heb, en een nieuwe wil ik weer niet in Utrecht permanent op straat zetten (en als beginner wil ik sowieso geen nieuwe kopen eigenlijk). Ga je ouder dan zit er vaak weer geen ABS op, en dat wil ik wel. Lastige keuzes allemaal.
In september mijn motorrijbewijs gehaald en nu aan het rondkijken naar een motor.
De prijzen van 2e hands, 10 jaar oude motoren liggen 2/3k onder de prijs van een nieuwe. Zijn er dan echt mensen die dan voor een 2e hands exemplaar gaan? Blijkbaar wel natuurlijk, anders staan ze er niet voor die bedragen op maar het zet mij ook wel aan het denken om toch voor een nieuwe te gaan.
Van een maat kan ik een vstrom 650 overnemen, met abs en koffers voor 4 mille. Niet de nieuwste , maar ik weet wel dat die maat me (iig niet bewust) geen brakke zooi verkoop. Goeie deal lijkt me dus, ik was naar iets in die geest op zoek. Naked bike is voor woon-werk te fris, en ik zocht iets rond de 650cc. Die superduke of hayabusa komen er vast ook nog wel eens
DoneChakotay schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:13:
Zo, even langs de wasbox geweest om de brommert weer een beetje toonbaar te maken, die had alweer een hele winter aan vuil verzameld
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@LankHoar @timmie271, kan een van jullie mijn foto in de topicstart bijwerken naar deze? Ik zie dat de motor daar nog zonder de wrap staat.
Dat kan gedeeltelijk de prijs van de tweedehands verklaren.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Seizoen is alleen 1x gestopt voor zout en ijs, en een V-strom kwijtraken lijkt me op dit moment niet zo heel moeilijkFreubel schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:41:
Is het seizoen al aangebroken ? Ik heb een tijdje mijn 2019 V-strom XTA te koop aangeboden maar de reacties daarop waren eigenlijk teleurstellend, dus even van marktplaats afgehaald. Zit nu weer even te twijfelen om hem weer te plaatsen.
Dit topic is gesloten.