2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het overzicht is een maandverbruik en geen dag verbruik ;-)okijokii schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:56:
[...]
Maar hoe kom je dan op 918Wh uit? Bij mij verbruikt hij 124Wh op een dag dat hij niet verwarmt. Dat is nogal een verschil?
0,020kW * 8760h / 12maand * 0,33 €/kWh = 5€/maand (aangevuld met "/maand")Gerardwaz schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Dat is € 1.35 per kWh kan je beter een andere leverancier zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 08-05-2024 14:32 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ah dacht dat je per maand bedoelde.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
dat klopt. Heb post aangevuld met "/maand"
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Niet goed gekeken 😅Bertuz-x10 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:03:
[...]
Het overzicht is een maandverbruik en geen dag verbruik ;-)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Vandaar: niet schokkend.paQ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Als je sowieso van gas afhankelijk bent zou ik me daar eerlijk gezegd ook totaal niet druk over maken. Het blijft een hybride systeem natuurlijk.
Zodra temperatuur onder vriespunt duikt, moet de cv er wel bij hier: 1 Quatt redt het niet.
Dus een pufje meer of minder, ach 🤷🏻♀️
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Staat hier nog steeds op 21,5 maar kan nu wel aangepast.MacD007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Ik heb ondertussen mijn T6 op 15 graden standaard gezet, en dan doet de Quatt hier helemaal niets meer, Bij jullie in het hoge noorden is het natuurlijk nog een stukje kouder dan bij ons, dus mogelijk dat je dat nog niet kunt doen.
[Afbeelding]
overigens heb ik dus geen problemen met mijn App voor de T6 gehad, ook niet na de firmware upgrade is pas was doorgevoerd.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Voor mijn gevoel geeft hij het wel correct (en snel) door, maar enkel in stappen van 0,2°C.HarryInia schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:51:
[...]
Punt ging over de T6 firmware update; Een van de basis problemen van de T6 is/was dat hij niet actueel de temperatuur doorgeeft aan de CiC. Dit kan/kon soms uren duren. Volgens de changelog schijnt hier iets verbeterd te zijn.
Dat is bij mij opgelost nu optimalisatie aan staat.pietjm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:00:
[...]
Dat dat uren kan duren herken ik niet met de T6. Wel dat hij veel te laat reageert en dus te laat een signaal aan de CiC geeft om te beginnen of te stoppen met verwarmen. De CiC reageert op dat signaal en gaat daarna pas met de doorgegeven temperatuur aan de slag.
Gaat aan op 21,6 of 21,5. Draait door tot 22,1 ongeveer, wat ik geen probleem vind.
Ik heb de Quatt nu sinds 12 maart in samenwerking met Tado en ben uitermate tevreden. Maar dat is in mijn situatie. Ik heb alleen radiatoren en werk met dag- en weekprogramma’s voor verschillende ruimtes. De kunst is afgiftesysteem, warmteverlies en warmtewensen zo in balans te brengen met Tado, dat aan de warmtewensen voldaan wordt. Of dat in iedere situatie werkt, durf ik niet te zeggen. Bij mij in ieder geval wel. Wat een aanrader is, is gebruik te maken van de mogelijkheid om in te stellen op tienden van een graad. Zo laat ik de temperatuur gedurende dag per half uur 0,1C oplopen in de Masterruimte. Hiermee creëer je over de gehele dag voldoende warmtevraag om ook de andere ruimtes te bedienen.s020506 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:52:
[...]
Ik heb een paar weken geleden mijn T6 al ingeruild voor een Tado, maar ik ben nog niet tevreden. Als de warmtevraag klein is en de temperatuur in de buurt komt van het setpoint, zie ik veel start stop gedrag. Misschien dat de tado niet beste oplossing is voor de Quatt samen met radiatoren.
Als het niet beter wordt, hang ik de T6 weer op. Het moet ook werken als ik zelf niet thuis ben, mijn vriendin gaat een schema in home assistant niet aan kunnen passen. Ook wel jammer, die tado is veel mooier dan de T6.
Voor meer, zie mijn website: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik had je posts al gelezen was ook enthousiast geworden over de tado. Quaprogramma hebben we andere gebruiken, hier staat hij heel de dag op 19, in de middag gaat hij naar 19.5.Mickel moen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb de Quatt nu sinds 12 maart in samenwerking met Tado en ben uitermate tevreden. Maar dat is in mijn situatie. Ik heb alleen radiatoren en werk met dag- en weekprogramma’s voor verschillende ruimtes. De kunst is afgiftesysteem, warmteverlies en warmtewensen zo in balans te brengen met Tado, dat aan de warmtewensen voldaan wordt. Of dat in iedere situatie werkt, durf ik niet te zeggen. Bij mij in ieder geval wel. Wat een aanrader is, is gebruik te maken van de mogelijkheid om in te stellen op tienden van een graad. Zo laat ik de temperatuur gedurende dag per half uur 0,1C oplopen in de Masterruimte. Hiermee creëer je over de gehele dag voldoende warmtevraag om ook de andere ruimtes te bedienen.
Voor meer, zie mijn website: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/
Maar goed, van de zomer toch eens nadenken over het afgiste systeem. Ik denk dat het efficienter is om de bovenverdieping mee te verwarmen, maar moet nog kijken of ik kosteneffectief wat lage temperatuur radiatoren kan ophangen. En dan opnieuw ff aankijken. En terug naar de T6 kan altijd nog.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Wij hebben een Quatt met uitsluitend radiatoren icm een Tado thermostaat en Tado radiatorknoppen (op de slaapkamers). Ik ben er heel erg tevreden over. Bij ons staat het overdag op 20,5 (ivm een baby) en in de nacht op 20 graden. Ik zie dat start/stop gedrag niet, mogelijk komt dit omdat ons huis op enkele plekken nog iets te veel warmte verlies, dat de Tado dan een grotere warmtevraag naar de CIC stuurt.s020506 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:52:
[...]
Ik heb een paar weken geleden mijn T6 al ingeruild voor een Tado, maar ik ben nog niet tevreden. Als de warmtevraag klein is en de temperatuur in de buurt komt van het setpoint, zie ik veel start stop gedrag. Misschien dat de tado niet beste oplossing is voor de Quatt samen met radiatoren.
Als het niet beter wordt, hang ik de T6 weer op. Het moet ook werken als ik zelf niet thuis ben, mijn vriendin gaat een schema in home assistant niet aan kunnen passen. Ook wel jammer, die tado is veel mooier dan de T6.
die door mij genoemde 5W komt vanuit een externe kWh meter (MID gekeurd) dus behoorlijk naukeurig.Freeckje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:15:
[...]
Bij mij nu ook ook (de app geeft 0.01kW aan, json data 5 watt). Echter pas nadat ik de circulatiepomp had uitgeschakeld! Toen de pomp nog draaide gaf ie 0.05kW aan. Dus het lijkt er op dat de CiC het gebruik van de pomp meeneemt in het totaalgebruik!? Wel zo netjes
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Staat in de app bij mij ook op aan.Friezin schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Dat is bij mij opgelost nu optimalisatie aan staat.
Gaat aan op 21,6 of 21,5. Draait door tot 22,1 ongeveer, wat ik geen probleem vind.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Even een update. Vanmorgen gebeld en gevraagd wat de status was van mijn Duo. De persoon aan de telefoon kon die vraag niet beantwoorden en vertelde mij dat ik werd teruggebeld.F!sher schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:01:
Na de vorige geannuleerde afspraak ivm douane problemen, staat de nieuwe afspraak voor de installatie van de duo voor as vrijdag.
Morgen zou volgens de afdeling planning van Quatt de WP’s geleverd worden. De installatiematerialen zijn voor de vorige afspraak al geleverd.
Tot op heden nog geen mail van Vos voor de wp’s.
Morgen maar is even bellen, maar ik krijg het gevoel dat het vrijdag ook niet gaat lukken (mede omdat het donderdag hemelvaart is en ik niet verwacht dat er dan geleverd zal worden)
Vanavond om tien voor vijf kwam ik thuis Toevallig op datzelfde moment kwam een bakwagen zonder bestickering aangereden. Een aardige man vroeg of ik op Quatt zat te wachten. Hij had de duo bij zich. Hij vertelde mij, nadat ik het gevraagd had, dat hij van Vos transport was. Daar had ik mijn twijfels over, maar dat mag de pret niet drukken.
Wel bijzonder.. ik ben nog niet teruggebeld of gemaild en heb ook geen bericht gehad dat ze “definitief” zouden leveren. Enkel een mail van de planning dat ze de levering voor de 8ste zouden aanvragen bij vos.
Afdronk: vrijdag gaan ze hier installeren.
Dat is uitstekend, maar nog mooier zou om op die manier het totaalverbruik van de wp-unit te meten en te valideren. Meet de wp-unit die vermogenswaarden en geeft ie die door aan de CiC via de modbus-interface, of is het een inschatting obv de controlsetpoints?MacD007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:08:
[...]
die door mij genoemde 5W komt vanuit een externe kWh meter (MID gekeurd) dus behoorlijk naukeurig.
Aanleiding van de opmerkingen/vragen was het grote standby gebruik van de wp door de pomp (ca 50 watt 24 uur per dag), dit fenomeen leek na de update 2.15.0 van de CiC op te treden (bij aansturing obv de watertemperatuur). Mogelijk zijn er gebruikers van een Evohome-systeem die dit ook constateren?
[ Voor 52% gewijzigd door Freeckje op 08-05-2024 18:38 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
we weten niet hoe en exact waar de Quatt (cq de CIC) dit gaat meten. Daarom heb ik bewust voor een eigen externe kWh meter gekozen, toen was overigs ook nog geen verbruiksgegevens in de app beschikbaar. ik vergelijk deze met elkaar maar kom eigenlijk geen erg schokkende afwijkingen tegen, die liggen eerder ergens tussen 0 en2-3%, waarbij 3 al bijna niet voorkomt.Freeckje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:57:
[...]
Dat is uitstekend, maar nog mooier zou om op die manier het totaalverbruik van de wp-unit te meten en te valideren. Meet de wp-unit die vermogenswaarden en geeft ie die door aan de CiC via de modbus-interface, of is het een inschatting obv de controlsetpoints?
Aanleiding van de opmerkingen/vragen was het grote standby gebruik van de wp door de pomp (ca 50 watt 24 uur per dag), dit fenomeen leek na de update 2.15.0 van de CiC op te treden (bij aansturing obv de watertemperatuur). Mogelijk zijn er gebruikers van een Evohome-systeem die dit ook constateren?
De MID meter van Homewizzard is daar natuurlijk een heel stuk naukeuriger. overigens zit daar het verbruik van de CIC niet in, die zit ook op een andere groep. De Quatt zelf heeft een volledige eigen groep met een eigen alamat.
[ Voor 29% gewijzigd door Bennobang op 08-05-2024 20:11 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Maar wel meerdere offertes.
Quatt-plaatje erboven is natuurlijk gratis reclame.
https://www.installatie.n...op-basis-van-een-offerte/
Edit: ik reageerde op laatste alinea in de link 😉.
Geen man
[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 09-05-2024 08:57 ]
Ik maar 1 offerte maar zat wel bij de vroege vogels voor € 1599,-Friezin schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:43:
Moet bekennen dat ik 60+ ben.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Bijzondere manier van plaatsen zo. Strak tegen de ene muur aan en strak tegen elkaar aan. Ik kan me niet voorstellen dat die linker unit veel lucht aan kan zuigen.Friezin schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:43:
Moet bekennen dat ik 60+ ben.
Edit: ik reageerde op laatste alinea in de link 😉.
Geen man
De grap is dat het op die foto zo strak lijkt. Alleen als je deze hybride duo via google zoekt dan zie je vanuit een andere hoek een foto waarbij het best een aardige vrije ruimte nog heeft links.ErnstvV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:30:
[...]
Bijzondere manier van plaatsen zo. Strak tegen de ene muur aan en strak tegen elkaar aan. Ik kan me niet voorstellen dat die linker unit veel lucht aan kan zuigen.
Verwacht dat dit weer top is gedaan en weinig problemen zal geven. Uiteraard heeft een opstelling als deze kans op resonantie via het platte dak en geeft een hoek gevel of schutting in hoek erachter sowieso altijd meer db op 1meter.
Alleen dat zal ze vast verteld zijn bij het bepalen van de locatie. #demeestemensendeugen 👍💪
:strip_exif()/f/image/zqPZnScuXb3OYddXhbHySpdW.jpg?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
https://www.installatie.n...ekker-geisoleerd-dat-wel/TeslaNerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:52:
Ik heb voor deze zomer op de kluslijst staan de compressor en de buitenleidingen van de Quatt extra te isoleren. Ik zag eerder de foto’s van de goede ervaringen met schapenwol voor extra isolatie van de dakdoorvoer. Welke andere goede isolatietips zijn er?
Goede tip! 😂
Bedoel je warmte isolatie of geluidsisolatie ?TeslaNerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:52:
Ik heb voor deze zomer op de kluslijst staan de compressor en de buitenleidingen van de Quatt extra te isoleren. Ik zag eerder de foto’s van de goede ervaringen met schapenwol voor extra isolatie van de dakdoorvoer. Welke andere goede isolatietips zijn er?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Warmterobmaas schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:33:
[...]
Bedoel je warmte isolatie of geluidsisolatie ?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Uiteindelijk dus met de €5550 ben ik zelf €3199 kwijt voor de warmtepomp, waarmee hopelijk 95% van de gaskosten te vermijden is.
Ik ben benieuwd wanneer ik de plaatsingsafspraak te horen krijg!
Klinkt goed! Succes met de nieuwe quattsUnneoetech schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:13:
Ik heb afgelopen week ook een Quatt duo besteld en de eerste termijn betaald. Van de prijs (€9249) ging nog €200 All-E & Hybrid duo korting vanaf omdat ik aangaf hier interresse in te hebben, en een extra €300 korting. Eerst hadden ze voor €700 aangeboden de nieuwe groep plus werkschakelaar aan te leggen, maar ik heb nog een groep over en heb nu voor €40 materiaal besteld (kabel en werkschakelaar) en kan hiermee eenvoudig zelf de werkschakelaar tot bij de warmtepomp voorzien.
Uiteindelijk dus met de €5550 ben ik zelf €3199 kwijt voor de warmtepomp, waarmee hopelijk 95% van de gaskosten te vermijden is.
Mag ik vragen hoe je aan de €300 extra korting kom?Unneoetech schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:13:
Ik heb afgelopen week ook een Quatt duo besteld en de eerste termijn betaald. Van de prijs (€9249) ging nog €200 All-E & Hybrid duo korting vanaf omdat ik aangaf hier interresse in te hebben, en een extra €300 korting. Eerst hadden ze voor €700 aangeboden de nieuwe groep plus werkschakelaar aan te leggen, maar ik heb nog een groep over en heb nu voor €40 materiaal besteld (kabel en werkschakelaar) en kan hiermee eenvoudig zelf de werkschakelaar tot bij de warmtepomp voorzien.
schapenwol in een buitentoepassing voor isolatie is denk ik nietzo'n goed idee, binnen is dat een prima toepassing.TeslaNerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:52:
Voor buiten heb je echt isolatiemateriaal nodig wat tegen vocht en water kan, dus bv armaflex pijpisolatie voor buiten toepassing.
ja vooral als je wilt dat je huis onbewoonbaar verklaard wordt, dat soort lui hoort achter tralies, en de deur dan ook op deze manier bewerkt.
Dit had toch tijdens een bouwkundige schouw naar boven moeten komen.
@zitzit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan de €300 extra korting kom?
Ja, ben ook wel benieuwd naar die extra 300 euro, of is dit de 200 euro plus 100 euro korting via een Quatt bezitter ? dus totaal 300 euro. 500 euro korting heb ik nog niet gezien.
Een Quatt Hybrid Duo:kost normaal €3.699 incl. subsidie. dus waar komt die extra 300 euro vandaan
Hoewel schapen ook prima droog blijven in de regen, adviseer ik er voor te zorgen, dat er geen direct water zich kan ophopen in de wol. Schapenwol is weliswaar waterafstotend, maar schapenwol-isolatie is gewassen en behandeld tegen ongedierte. Toegepast als isolatie bevindt het zich in een statische situatie. Een schaap beweegt.MacD007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:57:
[...]
schapenwol in een buitentoepassing voor isolatie is denk ik nietzo'n goed idee, binnen is dat een prima toepassing.
Voor buiten heb je echt isolatiemateriaal nodig wat tegen vocht en water kan, dus bv armaflex pijpisolatie voor buiten toepassing.
Schapenwol is wel vochtregulerend in tegenstelling tot alle andere wollen isolatie zoals steenwol en glaswol. Het vochtregulerende zit er in, dat het tot 35% van het eigen gewicht water in de vezel op kan nemen, daarbij droog blijft en de isolerende werking optimaal blijft. Is daarom ook een uitstekende isolator in damp-open constructies. Ik meen mij te herinneren, dat het daarom vroeger ook veel gebruikt werd om leidingen in o.a. schepen te isoleren.
Vergelijk het met een wollen trui of jas, kan prima tegen wat regen, zeer vochtregulerend als je zweet. Stop je de trui echter in een emmer water, dan verliest het deze eigenschappen.
[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 10-05-2024 14:07 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb in kruipruimte & buiten extra geïsoleerd met 19mm armaflexTeslaNerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:52:
95€ voor 6m2 op amazon
:strip_exif()/f/image/X4vypC7N0qJef0fwGWYTLOpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMjbc0ntTLrgCzebMmD2Lz1z.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
In vervolg op mijn post hierboven en leidingisolatie.Toby-Wan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:59:
[...]
Ik heb in kruipruimte & buiten extra geïsoleerd met 19mm armaflex
95€ voor 6m2 op amazon
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens moet je er ook voor zorgen, er geen water in buisisolatie kan lopen. Zo kwam ik er onlangs achter, dat een stukje cv-leiding in de kruipruimte aan het doorroesten was. Leiding loopt pal onder een rioolbuis door. Ik vermoed, dat condenswater vanaf deze rioolbuis op de isolatie heeft gedrupt. De isolatie was helemaal verkoekt met de buis door de roest. Ik moest het eraf snijden. Dat was bij gebruik van schapenwol niet gebeurd. Bij vervanging bleek, dat zich ook al roest aan de binnenkant van dat stuk buis vormde.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 10-05-2024 14:23 ]
Wat gebruikt Quatt zelf als buisisolatie? Is dat ook (vergelijkbaar met) armaflex?Toby-Wan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:59:
[...]
95€ voor 6m2 op amazon
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal eenzelfde soort materiaal zijn maar is wel minder dik ( 13 mm, give or take..)TeslaNerd schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:05:
[...]
Wat gebruikt Quatt zelf als buisisolatie? Is dat ook (vergelijkbaar met) armaflex?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Als ik jouw foto’s goed lees was het een lekker klusje in de kruipruimte. Resultaat ziet er keurig uit. Heb jij voor dit resultaat de armaflex passend gemaakt zonder overlap één keer rond de oorspronkelijke isolatie en dan de zijkanten van de armaflex op elkaar dichtgelijmd?Toby-Wan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:59:
[...]
95€ voor 6m2 op amazon
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 11-05-2024 03:41 ]
Hoe meer radiatoren je open zet, hoe stabieler en zuiniger de Quatt gaat draaien.s020506 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:14:
[...]
Ik had je posts al gelezen was ook enthousiast geworden over de tado. Quaprogramma hebben we andere gebruiken, hier staat hij heel de dag op 19, in de middag gaat hij naar 19.5.
Maar goed, van de zomer toch eens nadenken over het afgiste systeem. Ik denk dat het efficienter is om de bovenverdieping mee te verwarmen, maar moet nog kijken of ik kosteneffectief wat lage temperatuur radiatoren kan ophangen. En dan opnieuw ff aankijken. En terug naar de T6 kan altijd nog.
Hij verlaagt namelijk de aanvoertemperatuur als er meer afgifte oppervlak is, en daardoor zal het dus ook minder schommelen.
Elke ruimte binnen de thermische schil haalt zijn warmteverlies naar buiten ergens vandaan, dus als de radiatoren in een slaapkamer helemaal dicht zijn, dan komt die energie indirect uit een radiator van een andere ruimte.
Je woonkamer verliest dus energie aan een koude slaapkamer, waardoor de aanvoertemperatuur daar hoger moet zijn om dat aan te vullen. Daar de radiator ook maar een beetje mee laten doen (tot de gewenste temperatuur) zorgt er dus voor dat het systeem als geheel soepeler loopt. Hiervoor heb je geen nieuwe radiatoren nodig, want je hebt altijd wat warmteverlies naar boven omdat de meeste vloeren/plafonds nu eenmaal voor geen meter isoleren en een relatief groot oppervlak hebben.
Exact. Zo heb ik bij ons de begane grond op minimaal 18C en de rest van het huis op minimaal 17C ingesteld. Tado thermostaat, draadloze sensor en thermostaatknoppen regelen dit met dag- en weekprogramma's. Ook de mechanische thermostaatknoppen zijn zo ingesteld dat de minimumtemperatuur behaald wordt. Wat voor een huis werkt is per huis/ruimte verschillend. Zo heb ik de voorkamer op continu 18C staan, o.a. i.v.m de vochthuishouding daar.netappie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:43:
[...]
Hoe meer radiatoren je open zet, hoe stabieler en zuiniger de Quatt gaat draaien.
Hij verlaagt namelijk de aanvoertemperatuur als er meer afgifte oppervlak is, en daardoor zal het dus ook minder schommelen.
Elke ruimte binnen de thermische schil haalt zijn warmteverlies naar buiten ergens vandaan, dus als de radiatoren in een slaapkamer helemaal dicht zijn, dan komt die energie indirect uit een radiator van een andere ruimte.
Je woonkamer verliest dus energie aan een koude slaapkamer, waardoor de aanvoertemperatuur daar hoger moet zijn om dat aan te vullen. Daar de radiator ook maar een beetje mee laten doen (tot de gewenste temperatuur) zorgt er dus voor dat het systeem als geheel soepeler loopt. Hiervoor heb je geen nieuwe radiatoren nodig, want je hebt altijd wat warmteverlies naar boven omdat de meeste vloeren/plafonds nu eenmaal voor geen meter isoleren en een relatief groot oppervlak hebben.
Er hangen nu op de eerste verdieping 2 T11s en een T21. Ik ben bang dat de lage temperatuur van de warmtepomp in deze radiatoren de temperatuur van de kamer niet kan laten stijgen.netappie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:43:
[...]
Hiervoor heb je geen nieuwe radiatoren nodig, want je hebt altijd wat warmteverlies naar boven omdat de meeste vloeren/plafonds nu eenmaal voor geen meter isoleren en een relatief groot oppervlak hebben.
Ik heb hier uitsluitend T11's boven (en een suffe handdoek radiator). Gaat prima op het kantoor na, waar ik het gewoon snel tot 20 graden wil krijgen, maar met koud weer blijf steken op zo'n 19 graden. Het is een kwestie van correct inregelen (alle radiatoren in balans krijgen) en dan proberen hoe ver je komt. Ik had ook nog radiator ventilatoren kunnen plaatsen, maar daar wil ik absolute stilte. Binnenkort ga ik een T22 van hetzelfde formaat plaatsen die het vermogen verdubbelt. Lekker goedkoop en simpel zoals ze het bij Heat Geek ook doen.s020506 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:36:
[...]
Er hangen nu op de eerste verdieping 2 T11s en een T21. Ik ben bang dat de lage temperatuur van de warmtepomp in deze radiatoren de temperatuur van de kamer niet kan laten stijgen.
Kan de Tado niet via HA worden aangestuurd? Mijn Toon kan ik direct vanuit Home Assistant besturen. Zo heb je het beste van beide werelden: HA voor als je zelf wilt finetunen, Tado bediening voor anderen.s020506 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:52:
[...]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
:strip_exif()/f/image/AzAtUc5Y7Uh1nr1rLbsy7XU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dinsdag: 1,49kwh
Woensdag 0,42kwh
Donderdag: 0,35kwh
Vrijdag: 0,51kwh
En het gekke is, in de quatt app zelf is dit niet terug te vinden.
:strip_exif()/f/image/aXxBcmXicHq5lAa6lXJnsyt0.jpg?f=fotoalbum_large)
In de grafieken zie ik wel een piekje in verbruik, maar niet heel veel, alsof de pomp even kort aangestaan heeft..
:strip_exif()/f/image/6vCRLfrzHWG41PrbgxpJZ2YS.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee?
Oost west, 127.0.0.1 best!
De pomp laten draaien, zodat hij niet vast loopt. Aangezien je HA gebruikt, monitor je vast ook de state m deze is op dat moment '95' . Duurt 1 minuut.geerttttt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:27:
Bijzondere situatie hier. Wij waren een week op vakantie en de thermostaat stond helemaal uit. Nu viel mij op dat de quatt elke dag tussen 10 en 11 uur ongeveer 0,5-1kwh opneemt voor geen duidelijke reden. Elke dag!
[Afbeelding]
Woensdag 0,42kwh
[Afbeelding]
In de grafieken zie ik wel een piekje in verbruik, maar niet heel veel, alsof de pomp even kort aangestaan heeft..
[Afbeelding]
Iemand een idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Rowwan op 12-05-2024 08:55 ]
Tado kan gewoon in HA aangestuurd worden.onlinaius schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:35:
[...]
Kan de Tado niet via HA worden aangestuurd? Mijn Toon kan ik direct vanuit Home Assistant besturen. Zo heb je het beste van beide werelden: HA voor als je zelf wilt finetunen, Tado bediening voor anderen.
Ik ga kijken of ik op marktplaats 2 T22s kan scoren, dan gaan die T11s eruit. Thermostaat knoppie erop, inregelen en als doel temperatuur een graad of 17-18. Mooi projectje voor de zomer.netappie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb hier uitsluitend T11's boven (en een suffe handdoek radiator). Gaat prima op het kantoor na, waar ik het gewoon snel tot 20 graden wil krijgen, maar met koud weer blijf steken op zo'n 19 graden. Het is een kwestie van correct inregelen (alle radiatoren in balans krijgen) en dan proberen hoe ver je komt. Ik had ook nog radiator ventilatoren kunnen plaatsen, maar daar wil ik absolute stilte. Binnenkort ga ik een T22 van hetzelfde formaat plaatsen die het vermogen verdubbelt. Lekker goedkoop en simpel zoals ze het bij Heat Geek ook doen.
Enige uitdaging is nog dat mijn vriendin altijd met een raam open wil slapen. Meestal niet zo erg, maar als het vriest is dan wel stoken voor de mussen.
Voor een slaapkamer is een bestaande T11 meestal prima icm een warmtepomp als je de isolatie up to date hebt (HR+ glas of beter). Eigenlijk loont vervangen meestal alleen als je de kamer ook anders gebruikt en persoonlijk zet ik de thermostaat vroeg in de avond wat hoger en rond bedtijd juist weer wat lager om te voorkomen dat de Quatt de hele nacht door werkt als de slaapkamer ramen open staan. Zo is er met een goede COP genoeg energie in de woning opgenomen om het grootste deel van de nacht te overbruggen.s020506 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:28:
[...]
Ik ga kijken of ik op marktplaats 2 T22s kan scoren, dan gaan die T11s eruit. Thermostaat knoppie erop, inregelen en als doel temperatuur een graad of 17-18. Mooi projectje voor de zomer.
Enige uitdaging is nog dat mijn vriendin altijd met een raam open wil slapen. Meestal niet zo erg, maar als het vriest is dan wel stoken voor de mussen.
Als je tijd en geld gaat investeren in een thermostaatknop en een onderblok met stelventiel dan zou ik ook gewoon een (goedkope) nieuwe radiator kopen. Genoeg online winkels die daar een nette prijs voor rekenen en dan heb je ook garantie en geen gedoe met roest of prut van eerder gebruik.
en dat kost dan een halve tot een hele kwh voor 1 minuutje pompje draaien??Rowwan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:52:
[...]
De pomp laten draaien, zodat hij niet vast loopt. Aangezien je HA gebruikt, monitor je vast ook de state m deze is op dat moment '95' . Duurt 1 minuut.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Dan betaal ik voor de Quatt care, maar als het na 4 jaar normale slijtage blijkt te zijn helpt die extra garantie niets?6.3. De garantie dekt geen normale slijtage en veroudering.
Je thermostaat heb je in je slaapkamer hangen? Anders maakt het niet zoveel uit toch? Zelf hier de Quatt in de avond op 18 graden en in de slaapkamer de radiator uits020506 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:28:
[...]
Ik ga kijken of ik op marktplaats 2 T22s kan scoren, dan gaan die T11s eruit. Thermostaat knoppie erop, inregelen en als doel temperatuur een graad of 17-18. Mooi projectje voor de zomer.
De installateurs waren harde werkers. Geen pauze en continu door. Netjes gewerkt en ik ben tevreden met het eindresultaat.
Benieuwd naar de werking van de quatt. Dit zal wel tot oktober duren voor ik uitvoerig kan testen.
De meting van de kWh-grafiek en die van de pompen lopen qua timing niet synchroon, dus het komt niet van de 2 pompen. De vraag is: hoe worden de kWh-en gemeten. Via json, of een aparte meter?geerttttt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:27:
Bijzondere situatie hier. Wij waren een week op vakantie en de thermostaat stond helemaal uit. Nu viel mij op dat de quatt elke dag tussen 10 en 11 uur ongeveer 0,5-1kwh opneemt voor geen duidelijke reden. Elke dag!
[Afbeelding]
Woensdag 0,42kwh
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee?
Indien dat laatste: test hem een dag uit met een andere gebruiker.
[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 12-05-2024 15:47 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Ik kreeg ook de 300 extra korting, bovenop de 200 all electric korting. Mij werd verteld dat er een aantal installatie gaten in de planning zaten. Wanneer ik binnen 2 weken de offerte accepteerde kon ik de korting effectueren.MacD007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:09:
[...]
@zit
Ja, ben ook wel benieuwd naar die extra 300 euro, of is dit de 200 euro plus 100 euro korting via een Quatt bezitter ? dus totaal 300 euro. 500 euro korting heb ik nog niet gezien.
Een Quatt Hybrid Duo:kost normaal €3.699 incl. subsidie. dus waar komt die extra 300 euro vandaan, het is je overigens van harte gegunt.
maar als je hier nu verteld hoe je dat hebt gedaan kunnen andere daar ook hun voordeel mee doen.
Ik heb dus voor de duo, na teruggave subsidie, 3199 moeten betalen.
Denk dat ze je of voor de gek hebben gehouden om snel te tekenen of ze hebben heel veel gaten gekregen in de planning. Want op hun site zelf is het op dit moment standaard.F!sher schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Ik kreeg ook de 300 extra korting, bovenop de 200 all electric korting. Mij werd verteld dat er een aantal installatie gaten in de planning zaten. Wanneer ik binnen 2 weken de offerte accepteerde kon ik de korting effectueren.
Ik heb dus voor de duo, na teruggave subsidie, 3199 moeten betalen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/F5036jtsrje2sA48cn8WiOuT.png?f=user_large)
Geen idee. Dat stond er bij mij, drie maanden geleden, nog niet. Wellicht om tijdens de zomermaanden voldoende omzet/werk te genereren en de ingezakte markt dat ze deze extra korting geven.stanman23 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Denk dat ze je of voor de gek hebben gehouden om snel te tekenen of ze hebben heel veel gaten gekregen in de planning. Want op hun site zelf is het op dit moment standaard.
[Afbeelding]
ik heb 2 maanden terug ook 300 extra korting gekregen, naast de 300 voor all electricstanman23 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Denk dat ze je of voor de gek hebben gehouden om snel te tekenen of ze hebben heel veel gaten gekregen in de planning. Want op hun site zelf is het op dit moment standaard.
[Afbeelding]
Heb nu ca 4 maanden de quatt met T6 combi. Heb al enig speurwerk op dit forum gedaan naar wat ik meemaak, maar niets dergelijks daarom hier even.
Maken jullie ook mee dat de CiC de ketel ineens op laat stoken tot maximale thermostaat temperatuur? Ik heb dit nu al enkele malen gehad maar telkens op tijd bij en cic reset. Nu ben ik van vakantie terug en zijn er tropische temperaturen thuis van 31 graden en dito gasverbruik.
Iemand idee deze ervaring ook en hoe is dit opgelost?
Bedankt gr!
Geen oplossing, maar heb je al een ticket aangemaakt bij Quatt? Ben wel benieuwd wat zij zien.Edyoost schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:18:
Beste medetweakers,
Heb nu ca 4 maanden de quatt met T6 combi. Heb al enig speurwerk op dit forum gedaan naar wat ik meemaak, maar niets dergelijks daarom hier even.
Maken jullie ook mee dat de CiC de ketel ineens op laat stoken tot maximale thermostaat temperatuur? Ik heb dit nu al enkele malen gehad maar telkens op tijd bij en cic reset. Nu ben ik van vakantie terug en zijn er tropische temperaturen thuis van 31 graden en dito gasverbruik.
Bedankt gr!
Bij ons ook gebeurd toen de Quatt zelf geen 230V kreeg en de CIC wel. Dan zet de CIC als een soort failsafe de ketel aan.Edyoost schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:18:
Beste medetweakers,
Bedankt gr!
Kan dus in de 230V naar de Quatt zelf zitten of in de kabel tussen de CIC en de Quatt zelf.
(Of het is iets heel anders, maar dit was het bij ons).
Bedankt, ook eerdere post! Ik zal de v230 aansluitingen checken. Quatt zelf geeft aan de CiC te komen vervangen. Hoop dat dit een duurzame oplossing biedt, en dat ze begrijpen wat dit veroorzaakt. Zodra ik meer weet laat ik dat weten voor toekomstige quattersmrdop schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:59:
[...]
Bij ons ook gebeurd toen de Quatt zelf geen 230V kreeg en de CIC wel. Dan zet de CIC als een soort failsafe de ketel aan.
Kan dus in de 230V naar de Quatt zelf zitten of in de kabel tussen de CIC en de Quatt zelf.
(Of het is iets heel anders, maar dit was het bij ons).
Graag gedaan, check dus ook de datakabel tussen CIC en Quatt.Edyoost schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Bedankt, ook eerdere post! Ik zal de v230 aansluitingen checken. Quatt zelf geeft aan de CiC te komen vervangen. Hoop dat dit een duurzame oplossing biedt, en dat ze begrijpen wat dit veroorzaakt. Zodra ik meer weet laat ik dat weten voor toekomstige quatters
Ik heb hier dus weinig voor hoeven doen eigenlijk. Ik had wel interesse in de all-electric upgrade later, en vervolgens gaven ze zelf aan dat dit de korting was.zit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan de €300 extra korting kom?
Toevoeging. Ik kreeg ook gisteren de volgende email:
We willen je laten weten dat het inplannen van jouw Quatt-installatie langer duurt dan we hadden gehoopt. Geen zorgen: we zijn je niet vergeten. Binnenkort nemen we contact met je op om een datum te prikken voor jouw Quatt-installatie.
Dus ik ben benieuwd wanneer het geinstalleerd wordt.
[ Voor 34% gewijzigd door Unneoetech op 14-05-2024 13:41 ]
Installatie zal pas in het najaar zijn i.v.m. de overdrachtsdatum van ons nieuwe huis. Maar dit in ieder geval vast in orde gebracht.
Overigens enkele unit, installatie op begane grond op de oprit/voortuin voor de woning.
Dit was qua geluidsnormen praktisch de enige plek dat de warmtepomp geplaatst kon worden, daar ik deze niet op een dakkapel of in de (bescheiden) achtertuin wilde hebben.
Goede ervaring met het huisbezoek! Adviseur nam uitgebreid de tijd en dacht goed mee.
Ook ik kreeg (op een enkele unit dus) €200,- "voorjaarskorting".
Wilde ik hierop aanspraak maken, dan was het binnen een week de knoop doorhakken.
Er hangt een Toon thermostaat in de woning. Zelf überhaupt geen ervaring mee. Na controle van de CV-module blijkt deze compatibel en goed te werken met de Quatt. Volgens de adviseur van Quatt, geen prestatie-/werkingsverschil tussen b.v. de T6. Hier iemand met ervaring Toon x Quatt?
[ Voor 20% gewijzigd door Maarten_vw op 14-05-2024 18:21 ]
Enkele Quatt nov '24. Woning uit '83,+- 100m2, Tado V3+ beneden volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd. Spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren + Tado-knop).
:strip_exif()/f/image/BlKoR8XLEehBE8JTJCYH1CqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Heijmenberg99 op 14-05-2024 20:33 . Reden: Fototje bijgevoegd ]
Persoonlijk zou ik ze niet tegen de gevel aan zetten de bigfoods. Deze trillingen wil je niet direct tegen je gevel aan hebben. Indirect door de gravel heen is ok maar zo direct... Heb je nog 1 a 5 cm over? Ik heb ook wel eens mensen even een klein stukje van de bigfood eraf zien zagen. Die enkele cm maakt niet uit als het er maar niet tegen aan staat.Heijmenberg99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
Morgen de installatie van onze duo. Rond ons huis ligt al een rand met grind. Ik zie net in het plaatsingsplan dat dit 80cm diep moet zijn. Bij ons is die 60cm diep. De Bigfoots passen er precies op tot de stalen rand langs het pad. Dit levert geen problemen op toch?
[Afbeelding]
leg ze 90 graden gedraaid anders (als je dat haalt kwa breedte)Heijmenberg99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
Morgen de installatie van onze duo. Rond ons huis ligt al een rand met grind. Ik zie net in het plaatsingsplan dat dit 80cm diep moet zijn. Bij ons is die 60cm diep. De Bigfoots passen er precies op tot de stalen rand langs het pad. Dit levert geen problemen op toch?
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
even een vraag, direct daarnaast heb je een regenpijp, waarom laat je daar niet het condenswater in afvoeren, is een stuk eenvoudiger.Heijmenberg99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
[Afbeelding]
waarom heb je deze ook zo klein gemakt, ruimte zat, gewoon t.h.v. de bigfoots nog even 5 cm meer ruimte maken, daar hoeft ook niet veel grind in te liggen. een paar cm diep (dus naar beneden) is zat.
wat is overigens de diepte van dit grindbak, er dient tenminste op één plek deze minimaal 60cm diep de grond in te gaan, om ook te zorgen dat het kan afwateren beneden de vorstgrens. staat ook duidelijk in de TS vermeld.
En belangrijk, bigfoots niet tegen de muur aanzetten, hou zo veel mogelijk ruimte aan de achterkant (min. 20-25cm, maar meer is beter) vrij, dit ivm de toevoer lucht.
Deze grindbak lag er al dus aanpassen was een hoop werk ivm stalen rand eromheen.MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:18:
[...]
even een vraag, direct daarnaast heb je een regenpijp, waarom laat je daar niet het condenswater in afvoeren, is een stuk eenvoudiger.
waarom heb je deze ook zo klein gemakt, ruimte zat, gewoon t.h.v. de bigfoots nog even 5 cm meer ruimte maken, daar hoeft ook niet veel grind in te liggen. een paar cm diep (dus naar beneden) is zat.
wat is overigens de diepte van dit grindbak, er dient tenminste op één plek deze minimaal 60cm diep de grond in te gaan, om ook te zorgen dat het kan afwateren beneden de vorstgrens. staat ook duidelijk in de TS vermeld.
En belangrijk, bigfoots niet tegen de muur aanzetten, hou zo veel mogelijk ruimte aan de achterkant (min. 20-25cm, maar meer is beter) vrij, dit ivm de toevoer lucht.
Diepte is 10-15cm met daaronder grond/zand. Dit is volgens specifiatie van Quatt. Enkel de diepte was minder.
dat is dus echt te ondiep, grote kans dat je grindbak dan kan volopen en alles bevriest, als je ergens een klein stukje, meer dan 15 bij 15 cm is niet nodig, dat even dieper maakt, minimaal 60cm diep, dan kom je onder de vorstgrens en kan het water ook nog in de grond wegkomen. alternatief is van je regenpijp gebruik maken.Heijmenberg99 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:56:
[...]
Deze grindbak lag er al dus aanpassen was een hoop werk ivm stalen rand eromheen.
Diepte is 10-15cm met daaronder grond/zand. Dit is volgens specifiatie van Quatt. Enkel de diepte was minder.
die grindbak is echt alleen ervoor om je condenswater af te kunnen voeren.
Gezien de hoeveelheid grind in de breedte verwacht ik geen probleem hoor. Daarnaast, hoeveel Quatts zijn er wel niet direct op tegels geplaatst met helemaal niks/nada aan afvoer..?MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:05:
[...]
dat is dus echt te ondiep, grote kans dat je grindbak dan kan volopen en alles bevriest, als je ergens een klein stukje, meer dan 15 bij 15 cm is niet nodig, dat even dieper maakt, minimaal 60cm diep, dan kom je onder de vorstgrens en kan het water ook nog in de grond wegkomen. alternatief is van je regenpijp gebruik maken.
(Genoeg foto's daarvan in zowel dit topic als de FB)
Duidelijk!MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:05:
[...]
dat is dus echt te ondiep, grote kans dat je grindbak dan kan volopen en alles bevriest, als je ergens een klein stukje, meer dan 15 bij 15 cm is niet nodig, dat even dieper maakt, minimaal 60cm diep, dan kom je onder de vorstgrens en kan het water ook nog in de grond wegkomen. alternatief is van je regenpijp gebruik maken.
Onderstaande is ons aangeleverd vanuit Quatt.
Overigens staat met harde regen deze bak niet onderwater de afgelopen jaren.
Ik zal wel een stukje wat dieper uitgraven en daar grind in storten.
/f/image/HR6AucMpnrX24SOj0O2zXT8U.png?f=fotoalbum_large)
Het zal echt zo'n vaart niet lopen hoor.MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:05:
[...]
Ik heb een grindpad van 3cm dik. Gaat helemaal prima.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Die info van Quatt is bekend en schiet op dat punt helaas te kort.Heijmenberg99 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Duidelijk!
[Afbeelding]
Als het water ook tijdens behoorlijke vorst maar onder de vorstgrens weg kan komen.
Nu kom je daar nog prima bij.
zou die moeite besparen, genoeg Quatts staan direct op tegels en hebben hier nog geen melding gehad over een nieuw Thialf in een achtertuin..Heijmenberg99 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Duidelijk!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/KmiaUvKU3FuqjERx5dMfpCFK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBrXUmTZTXbW39cTSOXEFPwz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Heijmenberg99 op 15-05-2024 21:06 ]
Als ik een refferal had kreeg ik nog 100 euro extra korting.
Ik heb een aantal vragen voor de ervaringsdeskundige:
Hoe is het geluid met normaal gebruik, vollast en nachtstand, kan iemand daar bijvoorbeeld een referentie filmpje van opnemen op 1, 2 en 3 meter?
De reden van mijn vraag is dat de plaatsing van de Quatts op het dak niet mogelijk is (lang verhaal, maar niet mogelijk) en het in de tuin van mijn hoekhuis moet.
De wijkbewoners zijn nogal kritisch op allerlei afwijkingen van het normaal, en ik twijfel een beetje aan de gestelde 55db op vollast.
En tot slot, welke thermostaat werkt er nou echt f ijn? Ik heb van Quatt de t6 aangeboden gekregen, maar voor een forse prijs.
Eigen vraag:
Nu er meer terugleverboetes zijn toch maar eens kijken hoe ik meer energie kan gebruiken. Volgens mij is een quatt solo groot genoeg voor mijn huis en ik vraag mij af of een duo überhaupt kan bij mij qua geluidsoverlast. Wat zijn de opties om full Electric te gaan met een quatt? De optie van quatt zelf zie ik dus niet echt zitten. Kan je een elektrische cv hiervoor gebruiken?
De terugleverboete krijg je als je stroom terug levert, ongeacht of je dit later weer saldeert of niet. Je moet vooral je direct verbruik gaan verhogen. En da's lastig met verwarming die aangaat in de winter, en zonnepanelen die veel opbrengen in de zomer.0xygen500 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:16:
Ziet er goed uit! @Heijmenberg99
Eigen vraag:
Nu er meer terugleverboetes zijn toch maar eens kijken hoe ik meer energie kan gebruiken. Volgens mij is een quatt solo groot genoeg voor mijn huis en ik vraag mij af of een duo überhaupt kan bij mij qua geluidsoverlast. Wat zijn de opties om full Electric te gaan met een quatt? De optie van quatt zelf zie ik dus niet echt zitten. Kan je een elektrische cv hiervoor gebruiken?
Ik ben gegaan voor de T6 maar heb deze voor 50€ gebruikt gekocht op Marktplaats en zelf geïnstalleerd (had hiervoor Google Nest). Was 10 minuten werk.ziecko schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:14:
Ik heb t voorstel voor de quatts liggen, ook met de extra korting zoals eerder in het topic beschreven. Niet eens om gevraagd, de beste man begon er zelf over 'ik kan je extra korting geven'
Hoe is het geluid met normaal gebruik, vollast en nachtstand, kan iemand daar bijvoorbeeld een referentie filmpje van opnemen op 1, 2 en 3 meter?
De reden van mijn vraag is dat de plaatsing van de Quatts op het dak niet mogelijk is (lang verhaal, maar niet mogelijk) en het in de tuin van mijn hoekhuis moet.
De wijkbewoners zijn nogal kritisch op allerlei afwijkingen van het normaal, en ik twijfel een beetje aan de gestelde 55db op vollast.
En tot slot, welke thermostaat werkt er nou echt f ijn? Ik heb van Quatt de t6 aangeboden gekregen, maar voor een forse prijs.
Erg over te spreken.
Kwa geluid kan ik enkel zeggen dat ik me niet voor kan stellen dat bij een hoekwoning er overlast kan ontstaan indien het volgende huis meer dan 10 meter verderop is. Ik heb zelf ook een hoekwoning maar met het geluk dat de eerstvolgende woning 25+ meter verderop staat en de Quatts in mijn tuin achter de heg staan.
ik gebruik een Chronotherm Modulation, die heeft een weersafhankelijke regeling die bij mij heel goed werkt. Geen over of undershoots en langdurige runs van de quatt op minimaal vermogen.ziecko schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:14:
Ik heb t voorstel voor de quatts liggen, ook met de extra korting zoals eerder in het topic beschreven. Niet eens om gevraagd, de beste man begon er zelf over 'ik kan je extra korting geven'
is niet via WiFi bedienbaar maar staat toch 24/7 op 20gr
persoonlijk vind ik de quatt erg still
Hmm thanks. Dan toch eens kijken naar dynamische contracten. Volgens zonneplan scjheelt dat niet zoveel met reguliere contracten qua rendement.s020506 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:26:
[...]
De terugleverboete krijg je als je stroom terug levert, ongeacht of je dit later weer saldeert of niet. Je moet vooral je direct verbruik gaan verhogen. En da's lastig met verwarming die aangaat in de winter, en zonnepanelen die veel opbrengen in de zomer.
Geluid is lastig op te nemen en bovendien heel persoonlijk. Gelukkig zijn er wettelijke regels voor geluid en die kan je heel gemakkelijk (laten) berekenen. @MacD007 is hier -zeg maar- specialist in geworden. Vraag hem even of hij wilt meedenken.ziecko schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:14:
Ik had al een T6 hangen en daar ben ik persoonlijk blij mee. Iedere thermostaat heeft z'n nadelen. De T6 ook. Volgens mij wordt de Tado nu ook door Quatt aangeboden, dus het lijkt dat T6 en Tado de keuze van Quatt is. Zelf eentje kopen en nu al plaatsen is het meest goedkoop.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Er zijn nog steeds aanbieders zonder (of met zeer lage) terugleverkosten. Wat Zonneplan zegt dat klopt niet voor de meesten van ons. We gebruiken vooral in de uren dat onze panelen vrijwel niks leveren (koken, verwarmen) en leveren meestal terug voor een flut tarief als de zon volop schijnt.0xygen500 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Hmm thanks. Dan toch eens kijken naar dynamische contracten. Volgens zonneplan scjheelt dat niet zoveel met reguliere contracten qua rendement.
Ik heb aardig wat berekeningen achteraf gedaan. Een dynamisch contract had mij al honderden euro's per jaar gekost, ondanks dat ik toch behoorlijk mijn best doe om zo veel mogelijk overdag te gebruiken.
En ja, met een Quatt kan je het eigenverbruik nog wat verhogen, maar zelfs met de Full Electric optie ga je een zonnepanelen installatie vanaf 3000W gewoon niet noemenswaardig belasten op een zonnige dag met negatieve prijzen. Dan kan je de omvormer handmatig uit gaan zetten, maar dan loop je een hoop te salderen energiebelasting mis en ben je negatief bezig voor het milieu en de levensduur van je omvormer.
Er zijn ook nog aanbieders die handelen op de onbalans markt (ook accu nodig), maar dat is een zeer grillige markt voor het last minute overschot/tekort. Ik verwacht dat die zeer snel onaantrekkelijk gaat worden voor particulieren met de massale uitrol van grid storage. Er is maar een beperkte hoeveelheid onbalans en hoe meer aanbieders, hoe lager de prijs die je daar voor krijgt.
Er zijn nog aanbieders zonder terugleverkosten, en Greenchoice rekent een hele nette flat fee van 4,53 euro per maand waarmee je elk dynamisch contract nog steeds verslaat. Zie voor meer aanbieders : https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen
Zal binnenkort alles eens onder elkaar zetten. Verdere discussie wordt wel erg off topic 😋netappie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 04:53:
[...]
Er zijn nog steeds aanbieders zonder (of met zeer lage) terugleverkosten. Wat Zonneplan zegt dat klopt niet voor de meesten van ons. We gebruiken vooral in de uren dat onze panelen vrijwel niks leveren (koken, verwarmen) en leveren meestal terug voor een flut tarief als de zon volop schijnt.
Ik heb aardig wat berekeningen achteraf gedaan. Een dynamisch contract had mij al honderden euro's per jaar gekost, ondanks dat ik toch behoorlijk mijn best doe om zo veel mogelijk overdag te gebruiken.
En ja, met een Quatt kan je het eigenverbruik nog wat verhogen, maar zelfs met de Full Electric optie ga je een zonnepanelen installatie vanaf 3000W gewoon niet noemenswaardig belasten op een zonnige dag met negatieve prijzen. Dan kan je de omvormer handmatig uit gaan zetten, maar dan loop je een hoop te salderen energiebelasting mis en ben je negatief bezig voor het milieu en de levensduur van je omvormer.
Er zijn ook nog aanbieders die handelen op de onbalans markt (ook accu nodig), maar dat is een zeer grillige markt voor het last minute overschot/tekort. Ik verwacht dat die zeer snel onaantrekkelijk gaat worden voor particulieren met de massale uitrol van grid storage. Er is maar een beperkte hoeveelheid onbalans en hoe meer aanbieders, hoe lager de prijs die je daar voor krijgt.
Er zijn nog aanbieders zonder terugleverkosten, en Greenchoice rekent een hele nette flat fee van 4,53 euro per maand waarmee je elk dynamisch contract nog steeds verslaat. Zie voor meer aanbieders : https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen
behalve de full electric optie van quatt zijn er eigenlijk volgende mogelijkheden:0xygen500 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:16:
Ziet er goed uit! @Heijmenberg99
Eigen vraag:
als verwarmings backup van Quatt
1) elektrische CV in plaats van huidige CV (drop in replacement, al door meerdere gedaan. bijv. @Trackerfire )
2) doorstroomverwarmer in plaats van huidige CV & bypass (ik zit te kijken om dit na de zomer te installeren)
voor warm water bereiding
1) warmtepompboiler (duurder in aanschaf, zuinigst qua elektrische verbruik, beste te combineren met zonnepanelen door verhoging van eigen gebruik en optie tot een 'boost' bij teruglevering)
2) elektrische boiler (goedkoop in aanschaf, duur in gebruik)
3) doorstroomverwarmer (geen stilstands verlies, maar afhankelijk van je warm water gebruik heb je mogelijk een (zeer) zware elekrische aansluiting nodig)
Er gaat een streep door de verplichting om vanaf 2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te installeren.
Kleine nuanceokijokii schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:34:
Geen goed nieuws voor warmtepomp leveranciers:
Er gaat een streep door de verplichting om vanaf 2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te installeren.
Waar lees jij die nuance? In het hoofdlijnenakkoord staat 1x het woord warmtepompen en dat is in deze strekking:Rowwan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Kleine nuance. Bij een DEEL van de woningen... Denk dat er niet veel veranderd dus. Het is simpelweg niet bij alle woningen mogelijk een warmtepomp te plaatsen.
Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen en de verplichting om vanaf
2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te moeten
installeren, wordt geschrapt.
hmmm. dat is beduidend anders wat er op 'ad.nl' staat:okijokii schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:42:
[...]
Waar lees jij die nuance? In het hoofdlijnenakkoord staat 1x het woord warmtepompen en dat is in deze strekking:
Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen en de verplichting om vanaf
2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te moeten
installeren, wordt geschrapt.
De verplichting om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel in een deel van de woningen een hybride warmtepomp te installeren, vervalt.
Saldering afgeschaft 2027
Gelukkig kan onze Hybride Quatt vanaf 2027 dan weer 100% op gasrob987 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:07:
We moeten het nog maar even afwachten wat er precies in het akkoord staat of opgepakt gaat worden, zie ook:
Saldering afgeschaft 2027
Ik denk dat dat de ooit bedachte originele tekst was. Er zijn woningen waarbij het niet lukt/kan, dus alle woningen was voorlopig toch niet gelukt. Maar het lijkt nu helemaal van de baan. Geen verplichtend karakter meer.Rowwan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:47:
[...]
hmmm. dat is beduidend anders wat er op 'ad.nl' staat:
De verplichting om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel in een deel van de woningen een hybride warmtepomp te installeren, vervalt.
De terugverdien situatie voor de gebruikers hangt voor velen (ik hoor daar ook bij) af van de mogelijkheid om te kunnen salderen. Dat gaat ook veranderen.
In feite zijn het allemaal subsidies en die werken altijd marktverstorend. De warmtepomp startups zoals Quatt gaan dit alleen overleven als het business model ook klopt zonder subsidies.
Voor veel situaties is een warmtepomp een prima oplossing, zeker bij nieuwbouw. En wat voor mij ook een rol speelt: hoe minder we van fossiel afhankelijk zijn hoe beter.
Maar dit worden spannende tijden voor startups zoals oa Quatt. Ze zullen moeten schakelen en dat kunnen ze wellicht sneller doen dan de grote firma's.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.