Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Voor mijn begrip: als de thermostaat van de mengverdeler hoog staat ingesteld wordt er toch geen retourwater bijgemengd!? De traagheid van de opwarming wordt dan geheel bepaald door de massa van de vloer en niet door de menging.dikkiedik schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:03:
Nu na 2 winters met de Quatt wil ik toch graag de vloerverwarming verdeler vervangen. Nu heb ik nog een hoge temperatuur verdeler en de vloer warmt daardoor heel traag op door het koude water wat gemengd wordt.
Dus geen argument om de verdeler te vervangen, toch?
Zie: https://qualifloor.nl/robot-hybride-verdeler/ , als ik de uitleg lees dan lijkt deze exact te werken als mijn HT-verdeler. Wat heb ik gemist?
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Je huidige verdeler mengt altijd en de hybride verdeler alleen indien nodig en zal de vloerverwarming niet dichtzetten.Freeckje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:02:
[...]
Voor mijn begrip: als de thermostaat van de mengverdeler hoog staat ingesteld wordt er toch geen retourwater bijgemengd!? De traagheid van de opwarming wordt dan geheel bepaald door de massa van de vloer en niet door de menging.
Zie: https://qualifloor.nl/robot-hybride-verdeler/ , als ik de uitleg lees dan lijkt deze exact te werken als mijn HT-verdeler. Wat heb ik gemist?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat mengen is vergelijkbaar met een percentage.Freeckje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:02:
[...]
Voor mijn begrip: als de thermostaat van de mengverdeler hoog staat ingesteld wordt er toch geen retourwater bijgemengd!? De traagheid van de opwarming wordt dan geheel bepaald door de massa van de vloer en niet door de menging.
Dat blijft gelijk.
Voorbeeld:
Bij 40°C aanvoer gaat 30°C de vloer in.
Bij 28°C aanvoer gaat 21°C de vloer in.
Zet maar eens een IR-meter op de retouren.
Ik had binnen 3 dagen na installatie Quatt mijn bijmenging uitgeschakeld want het werd hier niet warm.
PS: gemakkelijk zelf te testen.
Zet thermostaatknop op 50, en check metertjes vvw-verdeler.
Gaat dat dan met 50°C vvw erin? Dan klopt je veronderstelling.
Bij mij werd dat, ook bij enkel cv, niet hoger dan 38 ongeveer.
Na stoppen bijmenging is Quatt-uit vvw-in
[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 23-04-2024 21:59 . Reden: Aanvulling ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Hoe schakel je de bijmenging dan uit? Volgens een eerdere reactie op mijn post staat dat een oudere verdeler altijd bijmengt.Friezin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:45:
[...]
Dat mengen is vergelijkbaar met een percentage.
Dat blijft gelijk.
Voorbeeld:
Bij 40°C aanvoer gaat 30°C de vloer in.
Bij 28°C aanvoer gaat 21°C de vloer in.
Zet maar eens een IR-meter op de retouren.
Ik had binnen 3 dagen na installatie Quatt mijn bijmenging uitgeschakeld want het werd hier niet warm.
Ik zet de thermostaat van de verdeler nu op 50C. De toevoerflow stel ik in mbv een afsluiter in de toevoerleiding van de vvw, en meet daarbij de flow mbv de flowmeter van de Quatt. Met deze aanpak gedraagt mijn vvw zich als een grote radiator die ik met de toevoerafsluiter inregel. En het werkt!
Itt wat jouw probleem was, kreeg ik in eerste instantie de radiatoren boven niet warm genoeg
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Info@quatt.io het juiste adres?
Een HT-verdeler mengt altijd bij, bestemd voor cv en aanvoertemperatuur tussen 60 en 80°C.Freeckje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:15:
[...]
Hoe schakel je de bijmenging dan uit? Volgens een eerdere reactie op mijn post staat dat een oudere verdeler altijd bijmengt.
Ik zet de thermostaat van de verdeler nu op 50C. De toevoerflow stel ik in mbv een afsluiter in de toevoerleiding van de vvw, en meet daarbij de flow mbv de flowmeter van de Quatt. Met deze aanpak gedraagt mijn vvw zich als een grote radiator die ik met de toevoerafsluiter inregel. En het werkt!
Itt wat jouw probleem was, kreeg ik in eerste instantie de radiatoren boven niet warm genoeg.
Een LTV-verdeler kun je zelf bijstellen, voor aanvoertemperatuur tussen 40 en 55°C.
Bij installatie van mijn vvw had Technische Unie per abuis een HT-verdeler geleverd hoewel installateur een LTV had besteld. Is in eerste instantie niet opgemerkt (monteurs installeren wat er ligt en TU leverde bij mij thuis af), maar omdat ik klachten had dat het wel 2 uur duurde voordat het water, wat de vloer in ging, voldoende warm werd kwam men erachter: mijn cv stond op 50°C toen.
Verschil na installatie LTV-verdeler was enorm: nu werd er minder gemengd, dus in 20-30 minuten op temperatuur.
Zie "kijkje in de verdeler" ⤵️
https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/
Dat ik LTV had, in eerste instantie zelf wat vergeten bij installatie Quatt.
Op dag 2 volledig dichtgedraaid: als Quatt 32°C levert, gaat er ook 32 de vloer in.
Wel, ipv thermostaatknop vvw (had ik eerder op 55 toen ik nog verwarmde met cv (mengde dan tot hooguit 42°C)) nu op 45°C gezet: als cv nu bijspringt wil ik niet meer dan 45°C de vloer in mocht cv op hol slaan.
Radiatoren boven werden bij mij ook niet warm, maar flow in vvw was te hoog: daardoor bleef er geen warmte over voor boven (lange leidingen).
PS: zowel in mijn als jouw link van Qualifloor.nl: kijk even bij "keuze verdeler"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Vreemd, is inderdaad uit app verdwenen.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:02:
Het opnemen van contact met support gaat per e-mail of kan dat ook vanuit de app? Ik kan dit niet in de app vinden namelijk.
"Chat met ons" stond altijd op "hoe kunnen we je helpen"-pagina.
Info@quatt.io klopt.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Jouw opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet. Ik denk, dat ik het niet bij de plaatsing van de Quatt, bigfoots, vering e.d. moet zoeken. Dat de Quatt via grind, zand, resonantie doorgeeft aan de muur lijkt mij minimaal.MacD007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:08:
[...]
hoe hangt cq staat jouw Quatt dan ? foto ?
is denk ik dus geen "echt geluid" maar meer een kwestie van resonantie, en daar kun je soms wel nog wat mee. kan ook versterkt worden door een stuk eigen resonantie van een bepaalde deel van je bouwconstructie.
Echter. Toen ik mijn oor tegen de houtbeklede binnenwand legde, was het geluid wel degelijk veel sterker. Mijn vermoeden nu:
De constructie werkt als een klankkast. Vroeger was dit een aanbouw schuurtje, enkelsteens. Na de verbouwing hebben we dit bij het huis getrokken. Voor de enkelsteensmuur een houten wand geplaatst met isolatie. Ik vermoed nu, dat de doorgang door de houten wand dermate minimaal is, dat geluid van de Quatt ondanks de leidingisolatie en wat pur toch doorgegeven wordt en versterkt wordt door de houten wand.
Ik ben nog niet klaar met de afwerking van het desbetreffende gedeelte van de bijkeuken, dus ik ga in de komende dagen het kastje weer weghalen en tot aan de steen het hout/pur ruim om de doorvoer weghalen. Daarna de ontstane ruimte vullen met schapenwol-isolatie wat ik nog heb liggen. Eens kijken of dat helpt.
Overigens, nogmaals, het is niet een groot probleem. Helemaal met de soundslider op building en silent. Wat overgens sowieso goed bevalt. De Quatt draait rustiger, minder grote dalen en pieken en langere runs. Althans dat idee heb ik.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Bij helpcenter staat onder het kopje service -> ik heb support nodig voor mijn Quatt. Daar kun je tickets aanmaken.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:02:
Het opnemen van contact met support gaat per e-mail of kan dat ook vanuit de app? Ik kan dit niet in de app vinden namelijk.
Het is wat beter verstopt dan voorheen. Ik kon het eerst ook niet vinden (ivm mogelijk defecte temperatuur sensor). Wel een snelle reactie gehad en monteur komt binnen 2 weken langs.Bertuz-x10 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:19:
[...]
Bij helpcenter staat onder het kopje service -> ik heb support nodig voor mijn Quatt. Daar kun je tickets aanmaken.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dank, ik wil namelijk vragen waarom de quatt toch nog dit gas verbruik heeft gisteren. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om dit te verminderen. Gas verbruik voor eerste opstart snap ik maar waarom daarna snap ik niet.Bertuz-x10 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:19:
[...]
Bij helpcenter staat onder het kopje service -> ik heb support nodig voor mijn Quatt. Daar kun je tickets aanmaken.
/f/image/pD8s9zNHHLjogJpeYAhMXPwP.png?f=fotoalbum_large)
Ongetwijfeld defrosts zo met die buitentemperatuur.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:36:
[...]
Dank, ik wil namelijk vragen waarom de quatt toch nog dit gas verbruik heeft gisteren. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om dit te verminderen. Gas verbruik voor eerste opstart snap ik maar waarom daarna snap ik niet.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie, defrost zijn dus altijd op basis van gasverbruik? Ik zie net ook een optie in de app bij tarieven, optimalisatie. Deze stond op aan en heb deze nu uit gezet zodat zo weinig mogelijk gas wordt gebruikt.Friezin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:26:
[...]
Ongetwijfeld defrosts zo met die buitentemperatuur.
Hebben jullie nog meer tips?
Heb je het vermogen van de Quatt beperkt door de Soundslider? Dat in relatie met gastarief en optimalisatie zou een logische verklaring kunnen zijn.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:39:
[...]
Dank voor je reactie, defrost zijn dus altijd op basis van gasverbruik? Ik zie net ook een optie in de app bij tarieven, optimalisatie. Deze stond op aan en heb deze nu uit gezet zodat zo weinig mogelijk gas wordt gebruikt.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
defrost zijn dus altijd op basis van gasverbruik?Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:39:
[...]
Dank voor je reactie, defrost zijn dus altijd op basis van gasverbruik? Ik zie net ook een optie in de app bij tarieven, optimalisatie. Deze stond op aan en heb deze nu uit gezet zodat zo weinig mogelijk gas wordt gebruikt.
NEE dus, dat is afhankelijk van meerdere factoren. ik heb op een van deze dagen 7 de-frost gehad waarbij slechts één een gasverbruik heeft veroorzaakt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Daar heb ik mijn twijfels bij. Als ik in de grafiek kijk zie ik dat er iedere keer bijna een KWh aan warmte op gas wordt geleverd, dat zijn geen defrost hoeveelheden lijkt mij.Friezin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:26:
[...]
Ongetwijfeld defrosts zo met die buitentemperatuur.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Vermogen CV kan ik idd terugschroeven, heb alleen output naar max 40 graden tot nu toe ingesteld.
Optimalisatie vanaf nu uitgezet.
Zaterdag morgen gebeld met een storing. Circulatiepomp defect. Zouden dinsdag langs komen om de pomp te vervangen. Maandag in de namiddag gebeld en het zou woensdag worden, alle monteurs waren dinsdag op een training. Krijg net een telefoontje dat het morgenvroeg wordt.
Dit gaat een beetje lang duren en al die tijd draai ik op gas met deze kou, daar heb ik die Quatt niet voor aangeschaft.
zet de watertemperatuur van je CV eens op 50 graden.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:16:
Soundslider staat op normal voor dag en nacht
Vermogen CV kan ik idd terugschroeven, heb alleen output naar max 40 graden tot nu toe ingesteld.
Optimalisatie vanaf nu uitgezet.
heb je ook Home Wizzard, want dan zie je ook een tijdlijn, die zie je helaas bij Quatt namelijk niet. daar kun je dan ook exact zien waneer je gas gebruikt.
Zeker, dat informeren deel gaat goed.Zigg schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:34:
Op zich prima toch dat ze je blijven informeren? Ook al duurt het langer dan verwacht en gewenst..
Maar een afspraak die twee keer 'n dag vooraf wordt verplaatst kan best lastig zijn.
Iets met werk en/of andere afspraken enzo
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Ik heb zelf al eens gekeken naar het vervangen van onze HT-verdeler door een LTV-verdeler, maar de kosten vielen me enorm tegen (iets van 2.000 euro voor de verdeler inclusief installatie). Nu kwam ik dit filmpje tegen:Friezin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:06:
[...]
Een HT-verdeler mengt altijd bij, bestemd voor cv en aanvoertemperatuur tussen 60 en 80°C.
Een LTV-verdeler kun je zelf bijstellen, voor aanvoertemperatuur tussen 40 en 55°C.
YouTube: Basic verdeler ombouwen naar een LTV verdeler - krisradiator.nl
En nu vroeg ik me af of dit bij mijn verdeler ook zou kunnen? Op die van mij zit ook zo'n dop aan de zijkant. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb dat ook gedaan en dat werkt prima.dzuijlek schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:58:
[...]
Ik heb zelf al eens gekeken naar het vervangen van onze HT-verdeler door een LTV-verdeler, maar de kosten vielen me enorm tegen (iets van 2.000 euro voor de verdeler inclusief installatie). Nu kwam ik dit filmpje tegen:
En nu vroeg ik me af of dit bij mijn verdeler ook zou kunnen? Op die van mij zit ook zo'n dop aan de zijkant. Heeft iemand hier ervaring mee?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
en waarom "bespaart de Quatt Hybrid minder" als de slider op "Stilste plek op aarde", dan wanneer de slider op "Silent" staatMickel moen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:40:
[...]
Goeie vraag. Ook bij "building" gaat hij tot 1000 Watt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Waar kan je zoiets krijgen? Zou mijn loodgieter dat voor mij kunnen doen?Gerardwaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:01:
[...]
Ik heb dat ook gedaan en dat werkt prima.
Ongetwijfeld.dzuijlek schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:16:
[...]
Waar kan je zoiets krijgen? Zou mijn loodgieter dat voor mij kunnen doen?
Weer een circulatiepomp, de kwaliteit daarvan is niet je-van-het blijkbaar. Mogelijk moesten alle monteurs daarvoor wel op training 😉 vervangen die pompen 😁Bosfazant schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:32:
After sales serice is niet helemaal zoals het behoort te zijn.
Zaterdag morgen gebeld met een storing. Circulatiepomp defect. Zouden dinsdag langs komen om de pomp te vervangen. Maandag in de namiddag gebeld en het zou woensdag worden, alle monteurs waren dinsdag op een training. Krijg net een telefoontje dat het morgenvroeg wordt.
Dit gaat een beetje lang duren en al die tijd draai ik op gas met deze kou, daar heb ik die Quatt niet voor aangeschaft.
Nee hoor, ligt bij mij aan de kamertemperatuur: Wanneer ik onder ingestelde kamertemperatuur zit en op max power draai, gebruik ik wat gas.Tyronica schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:39:
[...]
Bij mij gooit hij gas erbij wanneer kamertemperatuur onder ingestelde temperatuur zit, rond 0,1-0,2m3 per defrost (en dat zag ik hier ook). Vandaag 6x defrost gehad zo te zien aan HW, 3x daarvan gas erbij.onlinaius schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:26:
[...]
Daar heb ik mijn twijfels bij. Als ik in de grafiek kijk zie ik dat er iedere keer bijna een KWh aan warmte op gas wordt geleverd, dat zijn geen defrost hoeveelheden lijkt mij.
Maar een HW grafiek oid kan ook hier uitsluitsel geven.
Duhhh, er zit gewoon een verkeerde stooklijn in de CiC.
Verkeerde instelling warmteverlies zou goed kunnen.sbijlsma schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:34:
Hier nog steeds 50-70 % gasverbruik als de buitentemperatuur onder de 8 graden zit. 2 uur per dag ongeveer staat de verwarming aan, dan overshoot en dan 22 uur alles uit. Niet het soort gedrag dat je verwacht als je een warmtepomp aanschaft. Inmiddels een ticket aangemaakt bij Quatt maar de eerste "analyse" die is gedaan getuigt niet van inzicht bij Quatt aangezien ze vroegen of de soundslider op normaal staat (tuurlijk).
Maar staat je ketel ook niet te hard/heet?
En doe je een beetje subtiel met je thermostaat?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
En waar staat je warmteverlies op?sbijlsma schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:34:
Hier nog steeds 50-70 % gasverbruik als de buitentemperatuur onder de 8 graden zit. 2 uur per dag ongeveer staat de verwarming aan, dan overshoot en dan 22 uur alles uit. Niet het soort gedrag dat je verwacht als je een warmtepomp aanschaft. Inmiddels een ticket aangemaakt bij Quatt maar de eerste "analyse" die is gedaan getuigt niet van inzicht bij Quatt aangezien ze vroegen of de soundslider op normaal staat (tuurlijk).
En de buitentemperatuur?
(Hier op 9.5 en 18°C: dat zijn de enige variabelen die in de CIC zijn ingevoerd: wanneer je Quatt-support de berekening stuurt zoals hij moet zijn volgens jou, zijn ze meestal niet al te moeilijk..)
Die installateur heeft vast ook een Porsche als bedrijfs-'bus'?dzuijlek schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:58:
[...]
Ik heb zelf al eens gekeken naar het vervangen van onze HT-verdeler door een LTV-verdeler, maar de kosten vielen me enorm tegen (iets van 2.000 euro voor de verdeler inclusief installatie). Nu kwam ik dit filmpje tegen:
beetje verdeler met pomp kost max. 600 euro, zonder pomp max. 200. dus 1400 euro vragen voor het boren van 4 gaten en aandraaien van 10 koppelingen (uurtje werk?), dat is toch best knap..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Thermostaat stapje 0.5C is kleinst mogelijk. 1x per dagSBL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:40:
[...]
Verkeerde instelling warmteverlies zou goed kunnen.
Maar staat je ketel ook niet te hard/heet?
En doe je een beetje subtiel met je thermostaat?
Ketel staat op 20% minimum en 30 % maximum.
• De opstelling zal op de grond in de voortuin worden op de hoek van het huis zoals in de schets hieronder. De adviseur wist niet zeker of ze ‘overlappend’ geplaatst kunnen worden, of dat de hoek vrij moet blijven. Hij gaf aan dat dat bij plaatsing wel overlegd kon worden. Zien jullie bezwaren?
• Er zit nog een regenpijp (groen), is dit een issue voor de lucht inlaat? Regenpijp is 80mm en zit nu ca 30mm van de muur. Het is voor mij prima als de Quatt iets verder van de muur komt te staan. De regenpijp kan ik namelijk niet verplaatsten gezien de positie van de ramen (blauw). Mij lijkt de impact op inflow minimaal, zeker als Quatt bv 15cm van de muur komt.
• Quatt geeft aan een grindbak van 80cm diepte (voor tot achter) te maken, wat is jullie ervaring hiermee? Hoeveel ruimte blijft er over?
• Ik kies ervoor om zelf elektra aan te leggen, vond de meerprijs van €700 niet in verhouding tot het werk + ik heb alle materialen behalve de werkschakelaar nog liggen. Welke werkschakelaar is handig, in de OP staat dat het idealiter een afsluitbare is aangezien hij in de voortuin komt. Echter kom ik op bv Elektramat niet echt goede opties tegen, alleen versies waar je een hangslot door de knop/behuizing doet om verstellen te voorkomen. Is dit wenselijk ivm veiligheid, of maakt dat niet uit?
• Tevens kies ik ervoor zelf een thermostaat te kopen, vond ook de optie die ze boden te duur in verhouding tot kosten apparaat. Ik wil mijn Quatt graag aan Home Assistant koppelen, en de thermostaat ook. Nu weet ik dat dat voor zowel de T6 als een Tado de gewenste opties hebben, welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?
:fill(white):strip_exif()/f/image/sAwXmkmz5eJIJBP18Vu3nLVG.png?f=user_large)
Het eerste wat ik zou controleren is wat de gemeente vindt van twee units in de voortuin. In onze gemeente (Enschede) mag er slechts één in de voortuin staan en zo zijn er nog meer beperkingen.Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:58:
• De opstelling zal op de grond in de voortuin worden op de hoek van het huis zoals in de schets hieronder. De adviseur wist niet zeker of ze ‘overlappend’ geplaatst kunnen worden, of dat de hoek vrij moet blijven. Hij gaf aan dat dat bij plaatsing wel overlegd kon worden. Zien jullie bezwaren?
PSN: Shiver23
- Groot huis (vanwege dubbele Quatt) of voorbereiding op FE?Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:58:
Ben ook bezig met orientatie/offerte voor een Quatt duo. Vorige week is er een adviseur langs geweest, vond de man op zich wel flexibel met betrekking tot mogelijkheden voor plaatsing, maar helaas was aansluiting nabij de vloerverwarming verdeler geen optie. Uit eindelijk zijn we denk ik tot een mooi plan gekomen maar ik heb nog wel enkele praktische vragen:
• Er zit nog een regenpijp (groen), is dit een issue voor de lucht inlaat? Regenpijp is 80mm en zit nu ca 30mm van de muur. Het is voor mij prima als de Quatt iets verder van de muur komt te staan. De regenpijp kan ik namelijk niet verplaatsten gezien de positie van de ramen (blauw). Mij lijkt de impact op inflow minimaal, zeker als Quatt bv 15cm van de muur komt.
• Quatt geeft aan een grindbak van 80cm diepte (voor tot achter) te maken, wat is jullie ervaring hiermee? Hoeveel ruimte blijft er over?
• Ik kies ervoor om zelf elektra aan te leggen, vond de meerprijs van €700 niet in verhouding tot het werk + ik heb alle materialen behalve de werkschakelaar nog liggen. Welke werkschakelaar is handig, in de OP staat dat het idealiter een afsluitbare is aangezien hij in de voortuin komt. Echter kom ik op bv Elektramat niet echt goede opties tegen, alleen versies waar je een hangslot door de knop/behuizing doet om verstellen te voorkomen. Is dit wenselijk ivm veiligheid, of maakt dat niet uit?
• Tevens kies ik ervoor zelf een thermostaat te kopen, vond ook de optie die ze boden te duur in verhouding tot kosten apparaat. Ik wil mijn Quatt graag aan Home Assistant koppelen, en de thermostaat ook. Nu weet ik dat dat voor zowel de T6 als een Tado de gewenste opties hebben, welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?
[Afbeelding]
- Ver genoeg van erfgrens? Laat @MacD007 eventueel een berekening uitvoeren.
- werd al genoemd: mag het (omgevingswet)
- Quatts minimaal 30 cm van muur, 15 cm is veel te weinig!
- Wanneer je ervoor staat, zit links in de unit nog een uitblaasopening: ook daar moet minimaal 30 cm vrije ruimte (bovenste ingetekende Quatt moet dus 30cm van onderste af staan)
- Pijp kan mooi dienen als afvoer: dan hoeven de grindbakken ook niet (zo groot).
Welkom bij de clubsbijlsma schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:34:

Ik ben het hele traject bij Quatt support ook door geweest en heb uiteindelijk zelf een regeling over de controller van Quatt heen gebouwd in Home Assistant die werkt op de opwarm-/afkoelsnelheid van mijn huis.
Werkt nu perfect
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik weet niet of deze opstelling heel handig is, want daarmee gaan beide Quatt's dezelfde lucht proberen aan te zuigen. Ik vraag me af of ze daarmee niet te lage aanzuiging krijgen. Maar eerlijk gezegd, geen idee......Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:58:
Geen probleem, want de Quatt wil je juist minimaal 20cm van de muur af.• Er zit nog een regenpijp (groen), is dit een issue voor de lucht inlaat? Regenpijp is 80mm en zit nu ca 30mm van de muur. Het is voor mij prima als de Quatt iets verder van de muur komt te staan. De regenpijp kan ik namelijk niet verplaatsten gezien de positie van de ramen (blauw). Mij lijkt de impact op inflow minimaal, zeker als Quatt bv 15cm van de muur komt.
Ik heb zelf de T6 en ben daar redelijk positief over. Dit integreert prima in HA, maar heeft wel z'n nukken.. Toch is dit de thermostaat welke Quatt aanbeveelt, vanwege het meest rustige karakter. De Tado heb ik geen ervaring mee, maar heeft vast ook wat negatieve zaken. Ik vrees dat iedereen een andere mening hierover heeft, dus dit lijkt me echt een onderwerp om zelf even te onderzoeken door het forum goed te doorzoeken.... 😬• Tevens kies ik ervoor zelf een thermostaat te kopen, vond ook de optie die ze boden te duur in verhouding tot kosten apparaat. Ik wil mijn Quatt graag aan Home Assistant koppelen, en de thermostaat ook. Nu weet ik dat dat voor zowel de T6 als een Tado de gewenste opties hebben, welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
15 cm is aan de minimale kant, ik zou zeker als deze op de grond staat zeker 20-25 cm ruimte geven, kans dat door slechte intrek je COP negatief wordt beinvloed is daardoor minder.Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:58:
Ben ook bezig met orientatie/offerte voor een Quatt duo. Vorige week is er een adviseur langs geweest, vond de man op zich wel flexibel met betrekking tot mogelijkheden voor plaatsing, maar helaas was aansluiting nabij de vloerverwarming verdeler geen optie. Uit eindelijk zijn we denk ik tot een mooi plan gekomen maar ik heb nog wel enkele praktische vragen:
wat veel belangrijker is, is de afstand tot je buren (en dan specifiek de erfgrens die richting op, en dat dus beide kanten op. richting staat kant heb je geen beperking ivm de geluidseisen maar waarschijnlijk wel met de eisen vanuit de omgevingswet. mag dat bij jou daar wel.
hier bv een tekening van het concept VNG (wat mn grotere gemeenten graag toepassen), rood betekend geen plaatsing mogelijk.
:strip_exif()/f/image/7zQr09DVX4nQXcuaA4wO7avk.jpg?f=fotoalbum_large)
maar dat is dus in elke gemeente weer anders. daar zul je dus wel even naar moeten vragen.
Maak aub wel een WPAC berekening met de WPAC tool, kom je niet uit stuur me dan een pm, dan help ik je wel.
een platsiek voet die men hiervoor gebruikt is circa 60 cm lang, bedenk waarvoor die grindbak bedoeld is, dus op één punt dient deze minimaal 60 cm diep de grond in te gaan om zo onder de vorstgrens te komen, want je wilt het water wel weg hebben voor dat het bevriest, vergis je niet in de hoeveelheid water wat daar bij vrij komt.• Quatt geeft aan een grindbak van 80cm diepte (voor tot achter) te maken, wat is jullie ervaring hiermee? Hoeveel ruimte blijft er over?
deze is dan toch afsluitbaar, belangrijk is dat je deze in de aan-stand moet kunnen afsluiten, dus je moet daar op focusen. Het gebruik van een hangslot is hierbij een standaard werkwijze. dus dat is goed.• Ik kies ervoor om zelf elektra aan te leggen, vond de meerprijs van €700 niet in verhouding tot het werk + ik heb alle materialen behalve de werkschakelaar nog liggen. Welke werkschakelaar is handig, in de OP staat dat het idealiter een afsluitbare is aangezien hij in de voortuin komt. Echter kom ik op bv Elektramat niet echt goede opties tegen, alleen versies waar je een hangslot door de knop/behuizing doet om verstellen te voorkomen. Is dit wenselijk ivm veiligheid, of maakt dat niet uit?
mbt de groep zou ik wel ipv een IA een alamat adviseren, daardoor ontkoppel je de warmtepomp van andere groepen en heeft daardoor zijn eigen aardlek. is gewoon bedrijfszekerder. Aan een B16A hebt je meer dan voldoende, de twee Quatts mogen gewoon op één 16A groep.
ik heb een T6, ja die heeft zijn puntjes, maar dat heeft een Tado ook. helaas bestaat de ideale thermostaat nog niet voor de Quatt. Beide kunnen, heeft ook een beetje met je eigen voorkeur te maken.• Tevens kies ik ervoor zelf een thermostaat te kopen, vond ook de optie die ze boden te duur in verhouding tot kosten apparaat. Ik wil mijn Quatt graag aan Home Assistant koppelen, en de thermostaat ook. Nu weet ik dat dat voor zowel de T6 als een Tado de gewenste opties hebben, welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?
[Afbeelding]
@Shiver23 Ik ga de omgevingswet nogmaals controleren, maar vind het maar een onduidelijk geheel. Betreft gemeente De Bilt.
@Friezin Inderdaad voorbereiding op FE, maar uit mijn eigen warmte berekening kwam ik ook op de limiet uit als ik er maar 1 zou nemen, gezien de zeer geringe meerprijs dus maar direct 2.
Jouw andere punt vind ik belangrijk, er zit dus link aan de zijkant (als je ervoor staat) een uitblaasopening. Bij mijn voorstelde plaatsing zou de ene unit (bovenste in tekening dus uitblazen in de achterkant van de andere, dat is niet wenselijk en moet dus anders.
30cm van de muur kan prima, dan is die regenpijp dus ook geen obstakel.
@MacD007 De Quatt man zag geen issues met het geluid, unit komt ca 2.5m van erfgrens te staan, maar er zit nog een muur/schutting van 2m tussen, dus dat voldeet voor hem prima. Zonder was de limiet 3.5m geweest. Vond wel dat hij er erg makkelijk over deed.
WPAC ga ik doen.
kijk maar hier eens naar: https://www.debilt.nl/wonen-en-bouwen/bouwen-en-verbouwen, ik denk wel dat je even met hun contact op moet nemen.Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:06:
Dank voor jullie antwoorden.
@Shiver23 Ik ga de omgevingswet nogmaals controleren, maar vind het maar een onduidelijk geheel. Betreft gemeente De Bilt.
hier kun je ook al eens kijken; https://omgevingswet.overheid.nl/checken
is het een muur, dan zou het kunnen, is het een schutting, dan kun je die schutting dus vergeten, dat helpt dus totaal niet. (tenminste mag je deze niet mee rekenen.)@Friezin Inderdaad voorbereiding op FE, maar uit mijn eigen warmte berekening kwam ik ook op de limiet uit als ik er maar 1 zou nemen, gezien de zeer geringe meerprijs dus maar direct 2.
Jouw andere punt vind ik belangrijk, er zit dus link aan de zijkant (als je ervoor staat) een uitblaasopening. Bij mijn voorstelde plaatsing zou de ene unit (bovenste in tekening dus uitblazen in de achterkant van de andere, dat is niet wenselijk en moet dus anders.
@MacD007 De Quatt man zag geen issues met het geluid, unit komt ca 2.5m van erfgrens te staan, maar er zit nog een muur/schutting van 2m tussen, dus dat voldeet voor hem prima. Zonder was de limiet 3.5m geweest. Vond wel dat hij er erg makkelijk over deed.
WPAC ga ik doen.
In TS, bij punt 5.9, zie je die zijkant van de Quatt.Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:06:
@Friezin
⤵️
:strip_exif()/f/image/jjl5gPy58V6ELWNToQtCRGy4.jpg?f=fotoalbum_large)
dat rooster links is niet voor uitblaas maar voor de aanvoer van lucht.Friezin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:33:
[...]
In TS, bij punt 5.9, zie je die zijkant van de Quatt.
⤵️
[Afbeelding]
@Friezin bedoelde dacht ik dat de ronde opening links in het front de uitblaasopening is van de fan
Haha, nooit op gelet of de lucht daar in of uit gaat: wel bevroren bij vorst.TeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:37:
[...]
dat rooster links is niet voor uitblaas maar voor de aanvoer van lucht.
@Friezin bedoelde dacht ik dat de ronde opening links in het front de uitblaasopening is van de fan
Dank voor de correctie. Maar wat blijft: ruimte laten aan die kant!
Uitblaasopening links? Hij blaast toch naar voren? Dus links is aanzuigopening, volgens mij.Revaes schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:06:
@Friezin
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij mij is de opwarmsnelheid van de ruimte waar de thermostaat hangt ontzettend traag, tijdconstante is meer dan een uur. De CiC wil daar blijkbaar niet op wachten.TeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:15:
[...]
Welkom bij de club![]()
Ik ben het hele traject bij Quatt support ook door geweest en heb uiteindelijk zelf een regeling over de controller van Quatt heen gebouwd in Home Assistant die werkt op de opwarm-/afkoelsnelheid van mijn huis.
Werkt nu perfect
Ik ga dit zelf niet oplossen, dat hoort de leverancier te doen. Een goede afregeling hoort bij de installatie vind ik.
Tja, je reageert net te laat 😜SBL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:01:
[...]
Uitblaasopening links? Hij blaast toch naar voren? Dus links is aanzuigopening, volgens mij.
Teruglezend over wat eerder over modbus is geschreven: hoe is het modbus protocol bij Aurea5 dichtgetimmerd?Freeckje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:42:
[...]
Mocht de interface tussen de CiC en de warmtepomp inderdaad op RS232 of RS485 gebaseerd zijn, en de problemen met de regeling structureel blijven, dan is het wachten op het hacken van het communicatie-protocol (Modbus?) mbv een analyser. Dit is alleen mogelijk als Quatt dat protocol niet dichtgetimmerd heeft, hetgeen ik bij de Aurea5 geconstateerd heb.
Heb jij bij de meeting bij Quatt iets van de modbus communicatie kunnen zien?Freeckje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:14:
[...]
Prima! Maar ik kan uit die tekst niet expliciet opmaken dat ie als slave ingesteld staat.
De volgende vraag is wat je dan te zien krijgt: Dat zijn de modbus commando's en data registers die voorbijflitsen. Tijdens de meeting bij Quatt vroeg ik een ontwikkelaar naar de interpretatie van die Modbus-data. Hij zag dat als een zeer grote uitdaging om dat uit te zoeken. Maar niet geschoten is altijd mis.
Mogelijk dat die consolepoort leesbare info oplevert.
Ze gebruikten geen rs485 maar een fabriekseigen powerline protocol met daarboven een modbusprotocol. Dus praktisch niet te hacken.TeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:30:
[...]
Teruglezend over wat eerder over modbus is geschreven: hoe is het modbus protocol bij Aurea5 dichtgetimmerd?
Late reactie, maar niet fijn.paQ schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:13:
@W13k3 hoe is het met het geluid de afgelopen dagen geweest?
Spelletje aan de eettafel: gezoem.
Ontspannen in bad: gezoem.
Tuinieren op een frisse dag: gezoem.
Zeker in bad klinkt het alsof er iemand in de kamer ernaast aan het stofzuigen is.
In bed hoor ik hem niet zo vaak meer, dat is wel fijn. De kinderen horen hem in bed af en toe.
De buurman is in het ziekenhuis beland dus ik kan er nu even niets mee.
Nee, ik had ze alleen gevraagd of het protocol te hacken was.... antwoord: zeer moeilijk. Maar weet niet of ze het achterste van hun tong lieten zienTeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:32:
[...]
Heb jij bij de meeting bij Quatt iets van de modbus communicatie kunnen zien?
[ Voor 38% gewijzigd door Freeckje op 24-04-2024 21:01 ]
Wat heb je gedaan met de buurman?W13k3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:43:
[...]
Late reactie, maar niet fijn.
Zeker in bad klinkt het alsof er iemand in de kamer ernaast aan het stofzuigen is.
In bed hoor ik hem niet zo vaak meer, dat is wel fijn. De kinderen horen hem in bed af en toe.
W13k3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:43:
[...]
Late reactie, maar niet fijn.

Zit er geen werkschakelaar buiten
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zo.....dat was een heftig gesprek!!!! 😱😱😵💫🤪W13k3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:43:
[...]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Eh, nee over de demo avond bij Quatt in AmsterdamFreeckje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:45:
[...]
Nee, ik had ze alleen gevraagd of het protocol te hacken was.... antwoord: zeer moeilijk. Maar weet niet of ze het achterste van hun tong lieten zien
Natuurlijk kunnen ze hem uitschakelen, vind ik. Zij zien het probleem nog niet echt want ze horen hem niet en zitten op "volgens de berekening mag het". Na het gesprek heb ik ze overigens niet meer gezien.
Als het goed is staat er een uitvraag uit bij Quatt om de berekening te sturen dan kan ik die naast die van MacD sturen (=Nacht voldoet niet).
Verder heb ik de gemeente gemaild wat de plaatselijke regels zijn, dat staat helaas niet online en de omgevingstool zegt dat je contact op moet nemen. Daarbij heb ik ook gemeld dat deze situatie bestaat en de buren met Quatt contact opnemen. Dit zodat ik daar eventueel later op terug kan vallen als het niet opgelost wordt. Nog geen reactie helaas.
Die werkschakelaar is interessant... die zien we niet zitten. Hij hangt op 5 meter hoogte dus eens goed bekijken zit er niet in. Je zou toch zeggen dat er een moet zitten.
En verder verdoe ik mijn tijd op Funda.
Ik zal er inderdaad nog wat meer proberen te maken. Ik was vooral mijn best aan het doen er zo min mogelijk op te focussen, maar daarvoor is het te aanwezig.
Gelukkig veel buiten de deur geweest.
Is dit een beetje zelf te doen of wordt het dan een groot waterballet? Vloerverwarming beneden is een jaar voordat de Quatt kwam geïnstalleerd.Gerardwaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:01:
[...]
Ik heb dat ook gedaan en dat werkt prima.
Zelf heb ik een VTE verdeler en heb hun DVR ventiel gekocht. Heb het nog niet aangedurfd om deze erop te draaien.
Persoonlijk vind ik dit 1-2tweetje niet echt interessant voor "ervaringen met Quatt"...TeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:04:
[...]
Eh, nee over de demo avond bij Quatt in Amsterdam
Misschien via DM verder @TeslaNerd ?
(Of ben ik de enige die wel genoeg heeft van modbus?)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 24-04-2024 21:37 ]
Ik kan me voorstellen dat dit gruwelijk vervelend is....W13k3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:24:
Ja heb ik. Onder andere een geluidsopname op mijn telefoon. Klinkt als ruis, ik weet niet hoe waardevol dat is. En wat metingen met spectroid dus.
Ik zal er inderdaad nog wat meer proberen te maken. Ik was vooral mijn best aan het doen er zo min mogelijk op te focussen, maar daarvoor is het te aanwezig.
Gelukkig veel buiten de deur geweest.
En dan zit het qua gezondheid van de buurman ook nog tegen.
Hoe kijkt de buurvrouw (is die er?) er tegen aan?
Dat antwoord kreeg ik tijdens de demo avond in Amsterdam.TeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:04:
[...]
Eh, nee over de demo avond bij Quatt in Amsterdam
Heb jij de analyser data , die je op dropbox hebt gezet, nog kunnen decoderen met het programma behorende bij je analyzer?
Ik nog niet, want het dataformat hoort bij de oude versie van hun software.
Installatie leeg laten lopen dan plug zijkant eruit draaien en dvr ventiel erin draaien. Wel ketel, Quatt en pomp eerst stroomloos maken.wido91 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:36:
[...]
Is dit een beetje zelf te doen of wordt het dan een groot waterballet? Vloerverwarming beneden is een jaar voordat de Quatt kwam geïnstalleerd.
Zelf heb ik een VTE verdeler en heb hun DVR ventiel gekocht. Heb het nog niet aangedurfd om deze erop te draaien.
Na het vullen van de installatie even de TS lezen voor ontluchten Quatt.
Als de verdeler niet is ingeregeld kan je ook de aanvoer en retour op de verdeler dichtzetten en alle groepen bij aanvoer en retour dichtzetten dan komt er maar een klein beetje water uit en dat scheelt een hoop werk.
[ Voor 15% gewijzigd door Gerardwaz op 24-04-2024 21:50 ]
[ Voor 98% gewijzigd door TeslaNerd op 24-04-2024 22:01 ]
Ja het is inderdaad gruwelijk vervelend. Uiteraard het geluid maar ook dat ik nu de strijd aan moet. Ik had eerlijk gezegd al genoeg op mijn bordje. -weggehaald- Ik heb wel een partner, maar hij woont hier niet. Hij heeft trouwens ook een warmtepomp, al jaren, bij hem heb ik daar geen last van. Die hangt ook vrij richting park.Friezin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:40:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit gruwelijk vervelend is....
En dan zit het qua gezondheid van de buurman ook nog tegen.
Hoe kijkt de buurvrouw (is die er?) er tegen aan?
De buurvrouw houdt zich een beetje op de vlakte, vindt het vervelend, wil net als ik prettig naast elkaar wonen. Maar hij doet vooral het woord. En beiden horen ze het zelf niet, zij hoort wat minder goed en hij in mijn ogen ook.
[ Voor 5% gewijzigd door W13k3 op 25-04-2024 10:48 ]
Volgens @Friezin moeten we verhuizen naar een ander forum. Ben het daar wel mee eens. Ik was eerlijk gezegd ook verdwaaldTeslaNerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:46:
[...]
Ja, ik heb die data inderdaad met de oude versie gemaakt, v1.2.40. Die versie is ook te downloaden van de website
https://support.saleae.co...e/older-software-releases
[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 24-04-2024 21:55 ]
ok, dan kletsen wij daar verderFreeckje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:49:
[...]
Volgens @Friezin moeten we verhuizen naar een ander forum. Ben het daar wel mee eens. Ik was eerlijk gezegd ook verdwaald. Maar ja, bovenstaande verhaal is ook niet echt on topic.
@Friezin
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 24-04-2024 21:59 ]
En dat prettig naast elkaar wonen... dat houdt wel in dat de één het woongenot niet moet "verpesten" voor de ander. Wanneer verplaatsen een oplossing is, moet dat gewoon.W13k3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:47:
[...]
Ja het is inderdaad gruwelijk vervelend. Uiteraard het geluid maar ook dat ik nu de strijd aan moet. Ik had eerlijk gezegd al genoeg op mijn bordje als alleenstaand ouder met pittige baan en een vastgelopen kind. Ik heb wel een partner, maar hij woont hier niet. Hij heeft trouwens ook een warmtepomp, al jaren, bij hem heb ik daar geen last van. Die hangt ook vrij richting park.
De buurvrouw houdt zich een beetje op de vlakte, vindt het vervelend, wil net als ik prettig naast elkaar wonen. Maar hij doet vooral het woord. En beiden horen ze het zelf niet, zij hoort wat minder goed en hij in mijn ogen ook.
Ik vind dat Quatt hier een partij in is @marijnflipse .
Zijn jullie al lang buren?
Ik denk dat Quatt in de reactie op de aanvraag van mijn buren kan laten zien of ze dit serieus nemen, of stevige kritiek verdienen. Ieder bedrijf kan verkeerde inschattingen maken, belangrijker is nog of je ze fatsoenlijk oplost.
Buren wonen hier ruim 3 jaar. Ik 15 jaar. Voor hun komst is het 2 jaar lang verbouwd door een aannemer (lees: herbouw op de voorgevel na).
Het voelt trouwens wel ontzettend fijn hier erkenning en steun te vinden. Dat helpt. Dank daarvoor! Ik waardeer jullie reacties enorm.
[ Voor 37% gewijzigd door W13k3 op 24-04-2024 23:28 ]
- thuiswerken
- elektra
- grindbak.
Gisteren om 15.00 uur!! een mailtje van quatt. Helaas komen we de Quatt niet installeren ivm problemen van aanleveren van materiaal (iets over de douane). Deze mail zag ik bij toeval gisteravond. Had het netjes gevonden als ze even hadden gebeld. Ik maak hieruit op dat Quatt nagenoeg geen eigen warmtepompen op voorraad heeft?
Helaas zit er niks anders op dan de afspraak te verplaatsen.
Optimalisatie uit heeft zo te zien geholpen. Ongeveer zelfde situatie als gisteren alleen dit keer bij opstart klein beetje gas en daarna niet meer.MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:48:
[...]
zet de watertemperatuur van je CV eens op 50 graden.
heb je ook Home Wizzard, want dan zie je ook een tijdlijn, die zie je helaas bij Quatt namelijk niet. daar kun je dan ook exact zien waneer je gas gebruikt.
/f/image/AwZpGInC3ZjOkWXCoEc5TNEu.png?f=fotoalbum_large)
Voor inventaris (voorraad) heb je (zeker met zo'n product) heel veel geld nodig. Dat is vaak een probleem bij start- of scale ups. Om 15.00 uur mailen dat je de volgende dag niet kan installeren zegt wel iets. Het zou dan sowieso kielekiele worden om het logistiek te regelen (met Vos Logistics). Of staan de Quatts al wel bij je thuis?F!sher schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:56:
Vandaag zou mijn Quatt Duo geïnstalleerd worden. Alles voor geregeld:
- thuiswerken
- elektra
- grindbak.
Gisteren om 15.00 uur!! een mailtje van quatt. Helaas komen we de Quatt niet installeren ivm problemen van aanleveren van materiaal (iets over de douane). Deze mail zag ik bij toeval gisteravond. Had het netjes gevonden als ze even hadden gebeld. Ik maak hieruit op dat Quatt nagenoeg geen eigen warmtepompen op voorraad heeft?
Helaas zit er niks anders op dan de afspraak te verplaatsen.
Heb enkel een doos via Vos ontvangen. Zitten de bijkomende materialen in als slangen, blokken voor onder de Quatt etc. De WP’s nog niet gezien. Was daarom in de veronderstelling dat het installatieteam deze mee zou nemen?okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:15:
[...]
Voor inventaris (voorraad) heb je (zeker met zo'n product) heel veel geld nodig. Dat is vaak een probleem bij start- of scale ups. Om 15.00 uur mailen dat je de volgende dag niet kan installeren zegt wel iets. Het zou dan sowieso kielekiele worden om het logistiek te regelen (met Vos Logistics). Of staan de Quatts al wel bij je thuis?
Normaliter doen ze dat niet. Quatt laat de warmtepompen bezorgen door Vos (soms nog op de dag van installatie)F!sher schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:04:
[...]
Heb enkel een doos via Vos ontvangen. Zitten de bijkomende materialen in als slangen, blokken voor onder de Quatt etc. De WP’s nog niet gezien. Was daarom in de veronderstelling dat het installatieteam deze mee zou nemen?
ik vrees dat hier ook nog iets anders aan de gang is, laatste tijd lijkt de verkoop in een stroomversnelling geraakt te zijn, hun bestellingen moeten ze natuurlijk ruim van te voren inpannen en vergeet niet dat mogelijk ook dat gedoe in de rode zee en dus veelal omvaren rondom Afrika (langer transport) de levertijd vanuit China ook nog vertraagd heeft.okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:15:
[...]
Voor inventaris (voorraad) heb je (zeker met zo'n product) heel veel geld nodig. Dat is vaak een probleem bij start- of scale ups. Om 15.00 uur mailen dat je de volgende dag niet kan installeren zegt wel iets. Het zou dan sowieso kielekiele worden om het logistiek te regelen (met Vos Logistics). Of staan de Quatts al wel bij je thuis?
Als er dan ook nog problemen waren met inklaren, en deze dus ook nog langer bij de Douane liggen helpt dat natuurlijk ook niet.
ik denk overigens ook dat ze zelf hun voorraad zo laag willen hebben, echter verwacht ik wel dat ze deze per volle container moeten bestellen, anders worden de transportkosten gewoon te hoog en vooral de levertijden worden daardoor ook nog veel langer, want die container blijft dan wachten tot dat deze voor één bestemming (bv Nederland) vol is.
als anderen hier ook problemen mee hebben, laat dat aub ook hier even weten.
De chauffeur die hier de Quatt kwam brengen (week of 4 geleden) gaf aan dat er per dag wel zo'n 30 Quatts bezorgd werden.paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:40:
Apart, ik had nou juist de indruk dat de stijging behoorlijk aan het afvlakken was.
Klopt allemaal, maar daarmee tackel je niet het late afzeggen van de installatie. Dat blijft wel bijzonder, het lijkt op een gok (of hoop) dat het allemaal toch net goed gaat komen qua logistiekMacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:36:
[...]
ik vrees dat hier ook nog iets anders aan de gang is, laatste tijd lijkt de verkoop in een stroomversnelling geraakt te zijn, hun bestellingen moeten ze natuurlijk ruim van te voren inpannen en vergeet niet dat mogelijk ook dat gedoe in de rode zee en dus veelal omvaren rondom Afrika (langer transport) de levertijd vanuit China ook nog vertraagd heeft.
Als er dan ook nog problemen waren met inklaren, en deze dus ook nog langer bij de Douane liggen helpt dat natuurlijk ook niet.
ik denk overigens ook dat ze zelf hun voorraad zo laag willen hebben, echter verwacht ik wel dat ze deze per volle container moeten bestellen, anders worden de transportkosten gewoon te hoog en vooral de levertijden worden daardoor ook nog veel langer, want die container blijft dan wachten tot dat deze voor één bestemming (bv Nederland) vol is.
als anderen hier ook problemen mee hebben, laat dat aub ook hier even weten.
Begrijp me niet verkeerd: 30 per dag is nog steeds best knap, maar echt wel andere aantallen dan dat men al 2 jaar predikt.okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:46:
[...]
De chauffeur die hier de Quatt kwam brengen (week of 4 geleden) gaf aan dat er per dag wel zo'n 30 Quatts bezorgd werden.
Het blijft een bedrijf in een chique pand in Amsterdam zonder eigen productie. Meer een tech-bedrijf. Is niet per se negatief hoor, maar wel anders dan de merken die ofwel zelf produceren, ofwel zelf assembleren. (Zoals weheat)
Met als gevolg dat je nu enkele dagen schijnbaar helemaal niets kunt installeren omdat je (nog) niet over je spullen kunt beschikken.
De Quatt hiernaast werd enkele weken geleden twee dagen voor de plaatsing bezorgd. Ook de dag dat ik hoorde dat hij er kwam.
Misschien veel nieuwe aanmeldingen door eigen huis gunning?paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:40:
Apart, ik had nou juist de indruk dat de stijging behoorlijk aan het afvlakken was.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, ik vind het vooral sneu voor de beste poster die nu maar moet wachten tot de warmtepomp wil binnen komt. ik vrees dus dat dit niet bij die ene klant blijft.okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:58:
[...]
Klopt allemaal, maar daarmee tackel je niet het late afzeggen van de installatie. Dat blijft wel bijzonder, het lijkt op een gok (of hoop) dat het allemaal toch net goed gaat komen qua logistiek
Omdat we niet weten waar het probleem nu echt zit, is het nog een beetje vroeg om de schuld nu naar Quatt te schuiven, het enige wat wel is, en ik denk ook dat je dat bedoelde, is dat ze vrij laat waren met de melding, want dit probleem was natuurlijk wel al langer bij hun bekend. Dat was dus niet netjes, en ja ik denk dat je gelijk hebt dat ze gegokt hebben dat het nog goed zou komen, in dit geval dus niet.
Daarom ook mijn oproep hier.
Dat is eigenlijk de standaard werkwijze van hun, circa 2 dagen voor installatie wordt de Quatt door Vos gebracht, ik verwacht dat Vos ook het magazijn verzorgd.W13k3 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:07:
Lijkt me een prachtige kans om andere installaties te verplaatsen 😇
De Quatt hiernaast werd enkele weken geleden twee dagen voor de plaatsing bezorgd. Ook de dag dat ik hoorde dat hij er kwam.
Hier is die van mij:
Installatiedatum / Quatt-naam-nummer
21-12-2023 / QUATT100xx
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 25-04-2024 11:46 ]
bedoel je de naam in de Quatt app "Quattxxxxx". ?TeslaNerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:29:
Kun je uit de nummering van de Quatt niet afleiden hoe de ontwikkeling van het aantal installaties loopt? Doe een forum enquete op de installatiedatum en het nummer van de Quatt waarbij ivm privacy de laatste 2 cijfers worden weggelaten. Dan krijg je snel inzicht in de groei van het aantal Quatts.
Hier is die van mij:
Installatiedatum / Quatt-nummer
21-12-2023 / 100xx
Ja, dat nummer in de naam bedoel ik.MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:33:
[...]
bedoel je de naam in de Quatt app "Quattxxxxx". ?
Dat is ook het nummer waar Quatt om vraagt als je een ticket aanmaakt
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 25-04-2024 11:35 ]
dat nummer is je 'factuur'-referentie die je krijgt wanneer je de eerste aanbetaling doet (de 99,- of wat het tegenwoordig ook is)TeslaNerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:34:
[...]
Ja, dat nummer in de naam bedoel ik.
Dat is ook het nummer waar Quatt om vraagt als je een ticket aanmaakt
dus als je nummer 100xx is, zijn er 10000+ reserveringen gedaan, maar het zegt niks over het aantal daadwerkelijke annuleringen / plaatsingen
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dat is goed om te weten. Quatt publiceert zelf af en toe cijfers zoals die 6000ste installatie in Maart 2024. Dat samen met de ontwikkeling van de factuur referenties zal toch een aardig beeld geven van de groei.Toby-Wan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:20:
[...]
dat nummer is je 'factuur'-referentie die je krijgt wanneer je de eerste aanbetaling doet (de 99,- of wat het tegenwoordig ook is)
dus als je nummer 100xx is, zijn er 10000+ reserveringen gedaan, maar het zegt niks over het aantal daadwerkelijke annuleringen / plaatsingen
Het percentage annuleringen nadat een Nederlander ook al echt geld heeft overgemaakt zal schat ik niet boven de 10% liggen als het om €99 gaat
Dat zegt toch meer dan niks
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 25-04-2024 12:34 ]
3 dagen geleden communiceerde Quatt zelf op Linkedin over "ruim 6000 huishoudens", dus zeg max. 7000, gezien je eigen nummer al 10000+ is, zijn er dus 3000+ annuleringen, wel iets meer dan 10%TeslaNerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:28:
[...]
Het percentage annuleringen nadat een Nederlander ook al echt geld heeft overgemaakt zal schat ik niet boven de 10% liggen als het om €99 gaat
een annulering kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, zowel 'niet willen' als 'niet kunnen': geluidstechnisch, voorgestelde routing etc.
Ja, uitblaas is alleen naar voren en toevoer lucht is vooral aan de achterkant, daarom ook voldoende ruimte laten, op de foro (is overigens mijn eigen sitautie) zie je dat dit niet ideaal is, ik had meer gewild, echter de beugel is niet groter, en links zijkant is dus de inblaas ( cq intrekken van lucht).SBL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:01:
[...]
Uitblaasopening links? Hij blaast toch naar voren? Dus links is aanzuigopening, volgens mij.
mb bij plaatsing op de grond moet je dat dus ook regelmatig schoon houden (dat is eigenlijk de enige onderhoud aan dat ding).
Er is ook een groep mensen die in het begin Quatt inclusief koeling heeft besteld. Die mensen (waaronder ikzelf) kregen vorig jaar de keuze om zonder koeling te laten plaatsen of te wachten op beschikbaarheid. Ik heb zelf gekozen om niet te wachten, maar ik vermoed dat er een groep is die wel blijft wachten.Toby-Wan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:37:
3 dagen geleden communiceerde Quatt zelf op Linkedin over "ruim 6000 huishoudens", dus zeg max. 7000, gezien je eigen nummer al 10000+ is, zijn er dus 3000+ annuleringen, wel iets meer dan 10%
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.