Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
ik vrees dat echt wat meer informatie moeten hebben om je hier te kunnen helpen, dat is ook al diverse keren aangegeven.sbijlsma schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:34:
Hier nog steeds 50-70 % gasverbruik als de buitentemperatuur onder de 8 graden zit. 2 uur per dag ongeveer staat de verwarming aan, dan overshoot en dan 22 uur alles uit. Niet het soort gedrag dat je verwacht als je een warmtepomp aanschaft. Inmiddels een ticket aangemaakt bij Quatt maar de eerste "analyse" die is gedaan getuigt niet van inzicht bij Quatt aangezien ze vroegen of de soundslider op normaal staat (tuurlijk).
Duhhh, er zit gewoon een verkeerde stooklijn in de CiC.
Ja, met een paar datapunten is dat nog maar weinig meer dan niks. Met meer datapunten zal dat wel een beeld gaan geven dat meer zegt dan waar wij nu naar gissenToby-Wan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:37:
[...]
3 dagen geleden communiceerde Quatt zelf op Linkedin over "ruim 6000 huishoudens", dus zeg max. 7000, gezien je eigen nummer al 10000+ is, zijn er dus 3000+ annuleringen, wel iets meer dan 10%
een annulering kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, zowel 'niet willen' als 'niet kunnen': geluidstechnisch, voorgestelde routing etc.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En het vervolg. Zoals gezegd, zit er op de plek van de doorvoer een oude constructie met dikke houten planken. Ik heb het hout rondom de leidingen weggehaald tot aan de halfsteensmuur. De ontstane ruimte weer geïsoleerd met schapenwol. En zie daar het geluid is nagenoeg weg. Ondanks de isolatie van de leidingen, wellicht was het wel de harde elektrakabel, werd er resonantie aan de wand doorgegeven. Deze werkte vermoed ik vervolgens ook nog eens als klankkast. Missie geslaagd.Mickel moen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:49:
[...]
Jouw opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet. Ik denk, dat ik het niet bij de plaatsing van de Quatt, bigfoots, vering e.d. moet zoeken. Dat de Quatt via grind, zand, resonantie doorgeeft aan de muur lijkt mij minimaal.
Echter. Toen ik mijn oor tegen de houtbeklede binnenwand legde, was het geluid wel degelijk veel sterker. Mijn vermoeden nu:
De constructie werkt als een klankkast. Vroeger was dit een aanbouw schuurtje, enkelsteens. Na de verbouwing hebben we dit bij het huis getrokken. Voor de halfsteensmuut een houten wand geplaatst met isolatie. Ik vermoed nu, dat de doorgang door de houten wand dermate minimaal is, dat geluid van de Quatt ondanks de leidingisolatie en wat pur toch doorgegeven wordt en versterkt wordt door de houten wand.
Ik ben nog niet klaar met de afwerking van het desbetreffende gedeelte van de bijkeuken, dus ik ga in de komende dagen het kastje weer weghalen en tot aan de steen het hout/pur ruim om de doorvoer weghalen. Daarna de ontstane ruimte vullen met schapenwol-isolatie wat ik nog heb liggen. Eens kijken of dat helpt.
Overigens, nogmaals, het is niet een groot probleem. Helemaal met de soundslider op building en silent. Wat overgens sowieso goed bevalt. De Quatt draait rustiger, minder grote dalen en pieken en langere runs. Althans dat idee heb ik.
:strip_exif()/f/image/GAaISgpKBWrip7orOs1E5wxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5XzOgkiyHTzyXYqZT4t4aZBB.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
bedankt dat je dat hier even wilde delen, ik heb deze ook even gepind.Mickel moen schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:53:
[...]
En het vervolg. Zoals gezegd, zit er op de plek van de doorvoer een oude constructie met dikke houten planken. Ik heb het hout rondom de leidingen weggehaald tot aan de steensmuur. De ontstane ruimte weer geïsoleerd met schapenwol. En zie daar het geluid is nagenoeg weg. Ondanks de isolatie van de leidingen, wellicht was het wel de harde elektrakabel, werd er resonantie aan de wand doorgegeven. Deze werkte vermoed ik vervolgens ook nog eens als klankkast. Missie geslaagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Circulatiepomp vanmorgen vervangen en Quatt draait weer als een zonnetje.okijokii schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:29:
[...]
Weer een circulatiepomp, de kwaliteit daarvan is niet je-van-het blijkbaar. Mogelijk moesten alle monteurs daarvoor wel op training 😉 vervangen die pompen 😁
En het nut hiervan is?TeslaNerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:29:
Kun je uit de nummering van de Quatt niet afleiden hoe de ontwikkeling van het aantal installaties loopt? Doe een forum enquete op de installatiedatum en het nummer van de Quatt waarbij ivm privacy de laatste 2 cijfers worden weggelaten. Dan krijg je snel inzicht in de groei van het aantal Quatts.
Hier is die van mij:
Installatiedatum / Quatt-naam-nummer
21-12-2023 / QUATT100xx
dan kun je zien (tenminste van de mensen hier op het forum) hoe de verkoop van Quatt verloopt. Er zijn natuurlijk ook een heleboel mensen die hier helemaal nooit komen, kijk maar naar het publiek op facebook mbt de Quatt.
Mooie van deze enquete is dat je met een kleine steekproef door de tijd ook al veel te weten komt.MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:34:
[...]
dan kun je zien (tenminste van de mensen hier op het forum) hoe de verkoop van Quatt verloopt. Er zijn natuurlijk ook een heleboel mensen die hier helemaal nooit komen, kijk maar naar het publiek op facebook mbt de Quatt.
Iedere week melden zich hier wel een paar nieuwe forumleden met een nieuwe installatie.
Ook al mis je 10, 100 of 200 andere nieuwe installaties dan leid je uit het volgnummer af hoeveel er ongeveer zijn bijgekomen
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 25-04-2024 18:06 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ehhh, en dan nog. 🤷♂️MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:34:
[...]
Laat verder maar. Zal de generatiekloof wel zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door Notaname op 25-04-2024 19:11 ]
niet alles hoeft een diepliggende reden te hebben, soms wil je ook gewoon iets weten, of dat nu zinvol of niet is.Notaname schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:04:
[...]
Ehhh, en dan nog. 🤷♂️
Laat verder maar. Zal de generatiekloof wel zijn.
en ik vrees dat jij je vergist in mijn leeftijd.
Voor de leuk en nieuwsgierigheid. Gisteren geïnstalleerd:MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:27:
[...]
niet alles hoeft een diepliggende reden te hebben, soms wil je ook gewoon iets weten, of dat nu zinvol of niet is.
en ik vrees dat jij je vergist in mijn leeftijd.
Quatt12952
Laatste 5 cijfers serienummers: 10018 en 10025 (onderste getal onder de barcode op de pomp zelf, er staat niet bij dat het een serienummer is maar is het enige dat verschillend is).
Zal dat betekenen dat er van de 12952 aanvragen er 10025 zijn verkocht? Zou kunnen...oeps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:23:
[...]
Voor de leuk en nieuwsgierigheid. Gisteren geïnstalleerd:
Quatt12952
Laatste 5 cijfers serienummers: 10018 en 10025 (onderste getal onder de barcode op de pomp zelf, er staat niet bij dat het een serienummer is maar is het enige dat verschillend is).
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
meestal beginnen ze niet met iets als 0000001 als serienummerZal dat betekenen dat er van de 12952 aanvragen er 10025 zijn verkocht? Zou kunnen...
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
ze zaten vorige maand op 6000 stuks toch?okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:52:
[...]
Zal dat betekenen dat er van de 12952 aanvragen er 10025 zijn verkocht? Zou kunnen...
zijn er echt niet ineens 4000 bijgekomen
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Iemand die nummers heeft van Quatts die vorige maand zijn geinstalleerd?paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:24:
[...]
ze zaten vorige maand op 6000 stuks toch?
zijn er echt niet ineens 4000 bijgekomen
Ik heb Quatt180xx. Bij ons wordt de quatt over 2 weken aangesloten..oeps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:23:
[...]
Voor de leuk en nieuwsgierigheid. Gisteren geïnstalleerd:
Quatt12952
Hier nog/al een reactie van Quatt op gehad?joosie schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
Ik heb ook het bekende "Quatt Care" verl;eningsaanbod gekregen.
Hierop heb ik onderstaande mail teruggestuurd.
---
Goedemorgen,
Wat is het verschil tussen deze aanbieding en de wettelijke garantie? Hier lees ik: “Consumenten hebben recht op een deugdelijk product gedurende de verwachte levensduur.”
Jullie geven in jullie eigen Q&A aan dat de Quatt ongeveer 15 jaar meegaat. Ik ga er dus vanuit dat ik ook 15 jaar garantie heb.
Ik hoor graag van jullie.
Mvg,
Joosie
Ik verwacht niet echt een reactie vanuit Quatt op deze vraag, zeker niet op de manier zoals je het formuleert. Dat iets 15 jaar meegaat, wil niet zeggen dat je ook 15 jaar garantie erop krijgt, zeker niet kosteloos.joosie schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
Ik heb ook het bekende "Quatt Care" verl;eningsaanbod gekregen.
Hierop heb ik onderstaande mail teruggestuurd.
---
Goedemorgen,
Wat is het verschil tussen deze aanbieding en de wettelijke garantie? Hier lees ik: “Consumenten hebben recht op een deugdelijk product gedurende de verwachte levensduur.”
Jullie geven in jullie eigen Q&A aan dat de Quatt ongeveer 15 jaar meegaat. Ik ga er dus vanuit dat ik ook 15 jaar garantie heb.
Ik hoor graag van jullie.
Mvg,
Joosie
Ik heb inmiddels de mail ook ontvangen, hoewel de Quatt pas 2 maanden bij ons staat. In de herinnering die ik krijg, staat dat je niet voor productonderdelen hoeft te betalen en geen voorrijkosten en kosten voor het werken op hoogte. Dat is toch meer dan 'normale' wettelijke garantie.
Hoewel je lang recht hebt op garantie op een product, langer dan 2 jaar die veel producenten claimen, is het vrij normaal dat je bepaalde reparaties wel (gedeeltelijk) moet betalen. Voor mijn airco betaal ik ongeveer 150 euro per jaar voor onderhoud en een CV-ketel kost ook zoiets. De airco leverancier claimt uitsluitend 5 jaar garantie te geven, wanneer het ding ook jaarlijks onderhoud krijgt. Ik vind €399 voor uitgebreide garantie tot 7 jaar niet heel gek.
[ Voor 9% gewijzigd door Abom op 26-04-2024 10:22 ]
Wat wordt er dan gedaan voor die 150 euro/jr?Abom schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:18:
[...]
Ik verwacht niet echt een reactie vanuit Quatt op deze vraag, zeker niet op de manier zoals je het formuleert. Dat iets 15 jaar meegaat, wil niet zeggen dat je ook 15 jaar garantie erop krijgt, zeker niet kosteloos.
Ik heb inmiddels de mail ook ontvangen, hoewel de Quatt pas 2 maanden bij ons staat. In de herinnering die ik krijg, staat dat je niet voor productonderdelen hoeft te betalen en geen voorrijkosten en kosten voor het werken op hoogte. Dat is toch meer dan 'normale' wettelijke garantie.
Hoewel je lang recht hebt op garantie op een product, langer dan 2 jaar die veel producenten claimen, is het vrij normaal dat je bepaalde reparaties wel (gedeeltelijk) moet betalen. Voor mijn airco betaal ik ongeveer 150 euro per jaar voor onderhoud en een CV-ketel kost ook zoiets. De airco leverancier claimt uitsluitend 5 jaar garantie te geven, wanneer het ding ook jaarlijks onderhoud krijgt. Ik vind €399 voor uitgebreide garantie tot 7 jaar niet heel gek.
Even de vinnen schoonspoelen?
Maar goed, je zet die 399 euro nu af tegen 5 x 150 (=750 euro) om 5 jaar garantie te krijgen.
Hoe je het ook wendt of keert: je betaalt het allemaal zelf.
STEL, na 6 jaar begint het lager van je fan te piepen, heb je dan pech bij je airco?
Of zegt je monteur dan: voor 140 euro zit er een nieuwe in?
is A minder dan die 750 euro die je reeds betaalde, en B, dan heb je tegen die tijd al 890 euro afgetikt.
[ Voor 90% gewijzigd door paQ op 26-04-2024 11:42 ]
Het terechte punt dat @sbijlsma maakt is dat Quatt support niet in staat is behoorlijke ondersteuning te leveren nadat de Quatt is geinstalleerd.MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:48:
[...]
ik vrees dat echt wat meer informatie moeten hebben om je hier te kunnen helpen, dat is ook al diverse keren aangegeven.
Welke mogelijkheden hebben wij op dit forum om de Quatt organisatie te bewegen dat:
- communicatie na installatie wordt verbeterd
- de niet-voor-iedereen-goed-werkende Quatt besturing wordt verbeterd
Het nummer op mijn Quatt buitenunit is 9001. Met mijn QUATT100xx was dat ca 10% annuleringen eind vorig jaar. Het aantal annuleringen lijkt dan flink te zijn opgelopen:okijokii schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:52:
[...]
Zal dat betekenen dat er van de 12952 aanvragen er 10025 zijn verkocht? Zou kunnen...
Ca 3000 extra aanvragen sinds eind vorig jaar
Ca 1000 nieuwe installaties sinds eind vorig jaar
[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 26-04-2024 12:46 ]
Nou er lijkt wel wat gebeurd te zijn. De ochtendsessie van de verwarming op 24 april ging grotendeels op gas. Het setpunt van de thermostaat was snel bereikt. Aan het einde van de middag zakte de temperatuur onder het setpunt en tot mijn verbazing ging alles op elektrisch verwarmen. Een trendbreuk. Gisteren ook alles elektrisch ondanks deels lage buitentemperatuur, ook vandaag. Zo wilde ik het hebben....goed nieuws dus.TeslaNerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:12:
[...]
Het terechte punt dat @sbijlsma maakt is dat Quatt support niet in staat is behoorlijke ondersteuning te leveren nadat de Quatt is geinstalleerd.
Welke mogelijkheden hebben wij op dit forum om de Quatt organisatie te bewegen dat:
Dus heb ik mijn ticket over hoog gasverbruik gecheckt. Blijkt de ticket verwijderd te zijn. Dus niet closed maar verwijderd. Dus ik weet niet wat ze gedaan hebben. Communicatie kan zeker beter.
Positief puntje misschien mbt de besturing:TeslaNerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:12:
[...]
Het terechte punt dat @sbijlsma maakt is dat Quatt support niet in staat is behoorlijke ondersteuning te leveren nadat de Quatt is geinstalleerd.
Mbt de regeling (zie ook: https://gathering.tweaker...message/78711516#78711516) : de klachten mbt over- en undershoots, maar ook het pendelgedrag bij lage vermogens/warmtevraag van de wp heb ik aan Quatt doorgegeven. Hun regeling is m.i. fout, en via hun reactie werd dat bevestigd: "Het is wel zo dat er momenteel nog wat schoonheidsfoutjes in onze software zitten... .dit hopen we voor de volgende winter verbeterd te hebben. "). Sportief dat ze dat toegeven nietwaar? Dus nog even geduld.
Ondertussen heb ik een DHZ-thermostaat in gebruik; die werkt tot nu als een speer. Hij werkt op sturing van de watertemperatuur via de CiC! Geen under- en overshoots in de kamertemperatuur.
/f/image/PU216yEd6ZukyzHdkyE5bVDe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 26-04-2024 14:26 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Wat mij nog opvalt in jouw grafieken is dat de watertemperatuur hoger is overdag dan in de nacht terwijl de buitentemperatuur overdag dan een stuk hoger ligtFreeckje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:19:
Ondertussen heb ik een DHZ-thermostaat in gebruik; die werkt tot nu als een speer. Hij werkt op sturing van de watertemperatuur via de CiC! Geen under- en overshoots in de kamertemperatuur.
[Afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door TeslaNerd op 26-04-2024 14:45 ]
direct hebben we geen invloedTeslaNerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:12:
[...]
indirect mogelijk wel als hier ook Quatt meeleest en ze het willen oppakken, ik hoop op dit laatste. helaas zijn ze hier niet actief en herkenbaar aanwezig, iets wat ik zelf wel betreur. (hint richting Quatt)
Klopt, ik stel nachts de watertemp een paar graden lager in dan overdag. Ik zit nog in een ouderwetse mode dat dat anders energieverspilling isTeslaNerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:32:
[...]
Wat mij nog opvalt in jouw grafieken is dat de watertemperatuur hoger is overdag dan in de nacht terwijl de buitentemperatuur dan een stuk hoger ligt
Verder regelt de CiC het vermogen ook een beetje op de buitentemp. Zie de dipjes overdag.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Aha, een alternatieve nachtverlagingFreeckje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:46:
[...]
Klopt, ik stel nachts de watertemp een paar graden lager in dan overdag. Ik zit nog in een ouderwetse mode dat dat anders energieverspilling is.
Verder regelt de CiC het vermogen ook een beetje op de buitentemp. Zie de dipjes overdag.
En als je dat niet doet? Heb je dan nog zoveel gasverbruik?Freeckje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:46:
[...]
Klopt, ik stel nachts de watertemp een paar graden lager in dan overdag. Ik zit nog in een ouderwetse mode dat dat anders energieverspilling is.
Nee hoor, 0.0 gasverbruik. Er is nog voldoende vermogensruimte in de Quatt. s'nachts draait ie op ca 2,5 kW. output.0xygen500 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:27:
[...]
En als je dat niet doet? Heb je dan nog zoveel gasverbruik?
[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 26-04-2024 15:34 ]
Wij kunnen niet zien wat de temperatuur in jouw huis dan doet in de nacht.Freeckje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:31:
[...]
Nee hoor, 0.0 gasverbruik. Er is nog voldoende vermogensruimte in de Quatt. s'nachts draait ie op ca 2,5 kW. output.
Ik had ook een uitdaging voor de nachtregeling in mijn huis omdat wij snachts de ramen in de slaapkamers open hebben en het warmteverlies dan flink omhoog gaat. Als er overdag niemand thuis is dan zet ik de nachtverlaging op 18 graden tot 10 uur in de ochtend en laat dan overdag het huis met een hogere COP opwarmen zodat het weer 20 graden is als wij in de loop van de middag thuis komen.
Als er wel iemand overdag thuis is zal zijn zet ik de nachtverlaging naar 19 graden zodat het huis helemaal stil is als wij gaan slapen. Later in de nacht gaat de Quatt dan aan en is het de hele dag 20 graden
TeslaNerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:55:
[...]
Wij kunnen niet zien wat de temperatuur in jouw huis dan doet in de nacht.
Ik had ook een uitdaging voor de nachtregeling in mijn huis omdat wij snachts de ramen in de slaapkamers open hebben en het warmteverlies dan flink omhoog gaat. Als er overdag niemand thuis is dan zet ik de nachtverlaging op 18 graden tot 10 uur in de ochtend en laat dan overdag het huis met een hogere COP opwarmen zodat het weer 20 graden is als wij in de loop van de middag thuis komen.
Als er wel iemand overdag thuis is zal zijn zet ik de nachtverlaging naar 19 graden zodat het huis helemaal stil is als wij gaan slapen. Later in de nacht gaat de Quatt dan aan en is het de hele dag 20 graden
:fill(white):strip_exif()/f/image/bYZ8xMfXiDaR87zLfuSTeYs0.png?f=user_large)
Hierbij de grafiek. Het plaatje wordt beïnvloed door de zonneinstraling van 24 april, waardoor T_kamer overdag opgekrikt wordt. Bij ons ook nog eens een open trap en open slaapkamerdeuren incl s'nachts 1 open slaapkamerraam! Voldoende lek dus
Let wel, dit is een proof of principle waarbij de under- en overshoots nu afwezig zijn. Hier bovenop maak ik nog een stooklijn-regeling(etje).
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Welk programma?Gerardwaz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:51:
Er is natuurlijk genoeg over geschreven maar op NPO2 was vanavond een verhaal over geluidsoverlast van warmtepompen en airco's.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Meldpunt van omroep MAX
En damn

Die straat in Westervoort met een hele trits warmtepompen op rij in de voortuin

Daar zal het flink zoemen in de winter
"het draait effe een half uurtje en dan slaat het weer uit"
Lekker systeem zo
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 27-04-2024 10:53 ]
Bij ons in het dorp een hele grote gasloze nieuwbouwwijk. Het is me daar een kabaal van je welste.paQ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:52:
[...]
Meldpunt van omroep MAX
En damn
Die straat in Westervoort met een hele trits warmtepompen op rij in de voortuin
Daar zal het flink zoemen in de winter
"het draait effe een half uurtje en dan slaat het weer uit"
Lekker systeem zo
Niemand die klaagt want ze doen het allemaal.
De laaste dagen veel in het nieuws en ze hebben een geluid meet app:
https://www.klankbord.nu/
Tijd voor een update van de rekentool wat mij betreft. Net als Duitsland een correctie daarvoor er in opnemen. Die rekentool is toch al onbegrijpelijk, dan kan dit er ook nog wel bij.
Want het is waar... er komen er alleen maar meer. Laten we het dan zo doen dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Die straat in Westervoort vond ik wel indrukwekkend. En ook de gedachte dat het groen er omheen zou helpen. Als ze zo prominent in de voortuinen staan zou ik er toch wel een omkasting omheen willen.
https://www.ad.nl/video/p...es-energieneutraal-397512W13k3 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:29:.
Die straat in Westervoort vond ik wel indrukwekkend. En ook de gedachte dat het groen er omheen zou helpen. Als ze zo prominent in de voortuinen staan zou ik er toch wel een omkasting omheen willen.
[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 27-04-2024 11:54 ]
Leuk wandelen daar.... steeds koude vlagen om de benen...
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Het erge van die airco is vooral dat hij in de zomer aan vol staat als veel mensen de ramen open hebben.W13k3 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:29:
Mij viel uiteraard bij het stukje over de (bedrijfs)airco's op dat het effect van reflecties in het smalle steegjes daar benoemd werd. Precies wat hier gebeurt met de warmtepomp.
Tijd voor een update van de rekentool wat mij betreft. Net als Duitsland een correctie daarvoor er in opnemen. Die rekentool is toch al onbegrijpelijk, dan kan dit er ook nog wel bij.
Want het is waar... er komen er alleen maar meer. Laten we het dan zo doen dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Wat dat betreft is een warmtepomp die alleen verwarmt minder erg omdat je veel van het geluid af kan vangen met dubbel/tripple glas en spouwmuurisolatie (ook goed om te checken of je een lege spouw hebt, die vullen scheelt heel veel).
Maar de plaatsing in een steeg is verre van ideaal. dit geeft vrijwel altijd een klankkast effect, dat heel moeilijk te voorkomen is. Ik weet niet of het bij jou oplosbaar is met de huidige lokatie van de buitenunit aangezien die paar meter een aantal behoorlijk lage resonantiefrequenties oplevert. Daar is bijna geen enkele dempende kast tegenop gewassen.
Uiteindelijk zijn je buren verantwoordelijk, maar qua garantie mogen ze zelf niks doen. Het is dus belangrijk dat ze Quatt zo snel mogelijk inschakelen die de fabrikant, verkoper, installateur en adviserende partij is. Mogelijk leren ze er voor de toekomst ook weer meteen van, wat een hoop ellende voorkomt.
Je zou in overleg met de buren zelfs direct contact kunnen leggen met Quatt over het probleem. Dan kunnen ze bij jou komen kijken en luisteren en ook de geluidsisolatie in jouw woning (op hun kosten) verbeteren als dat goedkoper is of significant bijdraagt in de oplossing.
Overigens is dat groen inderdaad alleen voor het zicht. Die Panasonic daar hoort een stuk stiller te zijn, dus ik vermoed dat er iets niet goed stond (afstelling) of dat ze de microfoon er bovenop hebben gezet.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 27-04-2024 12:05 ]
Dat is natuurlijk NOOIT goedkoper, daarnaast voldoet de installatie dan waarschijnlijk nog steeds niet.netappie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:02:
[...]
Je zou in overleg met de buren zelfs direct contact kunnen leggen met Quatt over het probleem. Dan kunnen ze bij jou komen kijken en luisteren en ook de geluidsisolatie in jouw woning (op hun kosten) verbeteren als dat goedkoper is of significant bijdraagt in de oplossing.
Heel effectief overigens die isolatie, gasverbruik van 2500 m3 in 2014 naar 1300 m3 in 2022 en onder de 1000 m3 in 2024, maar dat laatste was met (te) weinig stoken. Qua geluidsisolatie doet dat folie natuurlijk niets. Was eerder ook niet nodig.
Ik heb goede hoop dat verplaatsing uiteindelijk de oplossing is. De tip om i.o.m. buren rechtstreeks met Quatt contact te leggen vind ik een goede. Ik wacht ook nog op reactie van de gemeente over de regels hier.
Grote kans dat je halfsteensmuur bedoel zelfs? Steens is de dikte van de muur is de lengte van de steen. Wordt vaak verkeerd gezegdW13k3 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:56:
Is ook kansloos: welke spouw? Ik heb een steens huis uit 1914 met recente na-isolatie. Dit is gedaan met high-tech folies aan de binnenzijde. Zowel voor de wanden (minus de badkamer) als onder het dak van oude Hollandse pannen. Een deel van het geluid komt mogelijk via het dak.
Heel effectief overigens die isolatie, gasverbruik van 2500 m3 in 2014 naar 1300 m3 in 2022 en onder de 1000 m3 in 2024, maar dat laatste was met (te) weinig stoken. Qua geluidsisolatie doet dat folie natuurlijk niets. Was eerder ook niet nodig.
Ik heb goede hoop dat verplaatsing uiteindelijk de oplossing is. De tip om i.o.m. buren rechtstreeks met Quatt contact te leggen vind ik een goede. Ik wacht ook nog op reactie van de gemeente over de regels hier.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Wel begrijpelijk. Gezien de teneur tegenwoordig op sociale media en forums wordt je al snel door een deel van lezers/schrijvers afgeslacht.MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:39:
[...]
direct hebben we geen invloed
indirect mogelijk wel als hier ook Quatt meeleest en ze het willen oppakken, ik hoop op dit laatste. helaas zijn ze hier niet actief en herkenbaar aanwezig, iets wat ik zelf wel betreur. (hint richting Quatt)
Zelf zou ik als leverancier ook lekker meelezen op de achtergrond en met de ervaringen en kennis m'n voordeel doen.
Martijn Flipse is niet voor niets afgehaakt hier. Hij heeft wel wat anders aan z'n hoofd verwacht ik dan vaak zinnige maar ook veel onzinnige vragen van leken te moeten beantwoorden cq je te moeten 'verantwoorden'.
Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat isolatie het probleem in dit geval op gaat lossen. Maar het kan wel bijdragen aan minder overlast.paQ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:13:
[...]
Dat is natuurlijk NOOIT goedkoper, daarnaast voldoet de installatie dan waarschijnlijk nog steeds niet.
Soms heeft een kleine maatregel die voorkomt dat er binnenshuis iets mee gaat trillen echt een enorm effect. Net zoals dat je een thermische brug kan hebben, is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat (kozijn)hout buiten in verbinding staat met constructiehout binnen. Dan doet je hele huis dus mee als klankkast als het raam gaat resoneren op de juiste frequentie.
@W13k3 Heb jij toevallig nog enkel glas? Dat wil namelijk nogal goed resoneren.
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 27-04-2024 19:12 ]
[ Voor 8% gewijzigd door W13k3 op 27-04-2024 23:30 ]
De WAR van de Honeywell Chronotherm Touch Modulation lijkt inderdaad uitstekend samen te werken met de cic. Heb geen over- of undershoots meer en quatt draait vrij lange runs op minimaal vermogen van rond de 350W.raven22 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:28:
[...]
Dank je, voorkom je met de WAR ook dat de actuele temperatuur eerst een stukje onder de gevraagde moet zakken voordat de cic de pomp aanzet? Ik heb vloerverwarming en dan zakt de temperatuur eerst nog een stukje verder en dan gaat de pomp naar een (te) hoog vermogen. De cic is dus te traag met reageren icm vloerverwarming.
Ben benieuwd of dit ook zo blijft bij flink kouder weer. Gaan we volgend jaar zien. Voor nu in ieder geval super tevreden.
[ Voor 159% gewijzigd door verguldebarman op 28-04-2024 10:18 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
helaas heeft dit soort oplossingen aan de kant van de ontvanger geen enkele nut, namelijk voldoe je daar dan nog steeds niet aan de wettelijke eisen, die worden bij metingen overigens alleen aan de buitenkant van een gebouw en op de erfgrens gemeten, dus zelfs bij een metingen heb je er totaal niets aan.netappie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:02:
[...]
Het erge van die airco is vooral dat hij in de zomer aan vol staat als veel mensen de ramen open hebben.
Wat dat betreft is een warmtepomp die alleen verwarmt minder erg omdat je veel van het geluid af kan vangen met dubbel/tripple glas en spouwmuurisolatie (ook goed om te checken of je een lege spouw hebt, die vullen scheelt heel veel).
Maar de plaatsing in een steeg is verre van ideaal. dit geeft vrijwel altijd een klankkast effect, dat heel moeilijk te voorkomen is. Ik weet niet of het bij jou oplosbaar is met de huidige lokatie van de buitenunit aangezien die paar meter een aantal behoorlijk lage resonantiefrequenties oplevert. Daar is bijna geen enkele dempende kast tegenop gewassen.
Uiteindelijk zijn je buren verantwoordelijk, maar qua garantie mogen ze zelf niks doen. Het is dus belangrijk dat ze Quatt zo snel mogelijk inschakelen die de fabrikant, verkoper, installateur en adviserende partij is. Mogelijk leren ze er voor de toekomst ook weer meteen van, wat een hoop ellende voorkomt.
dan in tegenstelling tot maatregelen bij ander geluidsoverlast, bv vliegtuigen, waar dit dus wel wordt toegepast. (andere regelgeving)
groen heeft pas invloed na een breedte van enkele 100 meters, en dan ook nog afhankelijk om wat voor beplanting dat is. Maar als je die ruimte op je eigen erf hebt, heb je ook geen echt probleem, want dan heb je dus ook die afstand tot de erfgrens.Overigens is dat groen inderdaad alleen voor het zicht. Die Panasonic daar hoort een stuk stiller te zijn, dus ik vermoed dat er iets niet goed stond (afstelling) of dat ze de microfoon er bovenop hebben gezet.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CNzukVgMsemSbTBX5Nai4bSl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xH9YAwiaZCtFOCTxnQ8Obk7Y.jpg?f=user_large)
Wss gewoom een collega die na het weekend vergeten is te bellen. Zou gewoon morgen ff bellen met de vraag hoe het lijkt.hwenergy schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:09:
Op 26 april zou onze quatt geïnstalleerd worden maar 13 uur voor de de monteurs zouden komen werd er afgebeld. Niet de eerste, er is op dit forum nog ten minste een iemand waarbij de installatie niet op het afgesproken tijdstip plaats vond wegen "douane problemen" net als bij onze warmtepomp. Oké, dar is vervelend maar kan gebeuren. Alleen werd er door Quatt gezegd dat wij maandag zouden worden gebeld voor een nieuwe afspraak. Dit is tot nog toe (18.00 uur) niet gebeurt. Mijn vertrouwen in Quatt heeft wel een klap gekregen. Ik hoop maar dat we morgen wel gebeld worden en niet vele dagen allert moeten zijn op een mogelijk telefoontje. Had het netjes gevonden als ze gebeld hadden met de mededeling dat er nog geen duidelijkheid was over een mogelijke plaatsingsdatum.
Wat is dit voor een "antwoord" ? Zal dit de vraagsteller helpen denk je ?paQ schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:47:
zoekwoord: oil return cycle
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
gewoon dom van Quatt, dit soort fouten mogen gewoon niet gebeuren, dat ben ik het helemaal met je eens.hwenergy schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:09:
Op 26 april zou onze quatt geïnstalleerd worden maar 13 uur voor de de monteurs zouden komen werd er afgebeld. Niet de eerste, er is op dit forum nog ten minste een iemand waarbij de installatie niet op het afgesproken tijdstip plaats vond wegen "douane problemen" net als bij onze warmtepomp. Oké, dar is vervelend maar kan gebeuren. Alleen werd er door Quatt gezegd dat wij maandag zouden worden gebeld voor een nieuwe afspraak. Dit is tot nog toe (18.00 uur) niet gebeurt. Mijn vertrouwen in Quatt heeft wel een klap gekregen. Ik hoop maar dat we morgen wel gebeld worden en niet vele dagen allert moeten zijn op een mogelijk telefoontje. Had het netjes gevonden als ze gebeld hadden met de mededeling dat er nog geen duidelijkheid was over een mogelijke plaatsingsdatum.
Dat is wat het antwoord is. Oil return cycle.robmaas schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:28:
[...]
Wat is dit voor een "antwoord" ? Zal dit de vraagsteller helpen denk je ?
Heeft de vraagsteller iets aan je reactie
Kwam bij mij ook voor. Ik dacht zelf aan een stevige regenbui.okijokii schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:54:
Hij blijft wat heen en weer hobbelen
Mijn sensor wordt vervangen. Ik heb hem al thuis, even wachten op een afspraak.EchtePietjePuk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:56:
[...]
Kwam bij mij ook voor. Ik dacht zelf aan een stevige regenbui.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De Quatt zelf werkt overigens nog wel gewoon prima, waarschijnlijk omdat hij bedraad aangestuurd wordt door de thermostaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Hummelinho op 30-04-2024 14:39 ]
• 98-100%
• 95-97%
• 92-94%
• 89-91%
• 86-88%
• 83-85%
• 80-82%
• 77-79%
• < 77%
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Misschien een beetje mierenn**kerig, maar de vraag in de poll is niet gelijk aan de vraag in de tekst.
Mijn Quatt heeft geen gas bespaard (ik verwarmde al volledig op de airco), maar heeft deze winter wel meer dan 95% van de verwarming gedaan, en veel comfort toegevoegd.
Gaat mogelijk ook op voor mensen met houtkachels: geen gasbesparing, wel houtbesparing, en (mogelijk) extra comfort.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Klopt; ik was niet helemaal tevreden met de tekst (ook ivm gas voor SWW), dus paste deze in (bovenste) tekst aan voordat ik hem publiceerde. Zag later pas dat de oude vraag nog in het plaatje/kader stond.onlinaius schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:33:
[...]
Misschien een beetje mierenn**kerig, maar de vraag in de poll is niet gelijk aan de vraag in de tekst.
Mijn Quatt heeft geen gas bespaard (ik verwarmde al volledig op de airco), maar heeft deze winter wel meer dan 95% van de verwarming gedaan, en veel comfort toegevoegd.
Gaat mogelijk ook op voor mensen met houtkachels: geen gasbesparing, wel houtbesparing, en (mogelijk) extra comfort.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Inderdaad jammer. Bummer 😔 Maar, een kleine geruststelling: als het een beetje dit weer blijft stond ie toch bijna alleen maar niks te doen. 😉Biker257 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:52:
Morgen 1 mei zou mijn Quatt Duo geplaatst worden vandaag 19:00u mail ontvangen dat er leveringsproblemen zijn en dat ze later worden uitgeleverd dus een nieuwe afspraak voor over 2 tot 4 weken. Balen!
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Staat lekker te fikken in de zon hier.
:strip_exif()/f/image/0AvjhgioyHyHRGvTOK1D3WQj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Trackerfire op 01-05-2024 12:24 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Zonnepanelen hier leveren nu veel te veel. Met full electric had ik misschien nog wat aan SWW kunnen afvoeren, maar dan heb je het misschien over 1 a 2 kWh onder deze weersomstandigheden.Trackerfire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:21:
Met temperaturen die vanaf nu ver boven de 15 graden blijven de komende weken/maanden zal het wel wat rustiger worden op dit forum :-)! Ben benieuwd hoe het straks met de eerste all-electric overstappers zal gaan. Wij hebben dit voor een "fractie" van de kosten van Quatt uiteindelijk zelf gedaan, maar desalniettemin zeer benieuwd naar de 1e ervaringen.
Staat lekker te fikken in de zon hier. [Afbeelding]
Overigens is die prijs voor Quatt full electric wel inclusief demonteren, afdoppen en afvoeren van de gasinstallatie, dus ik ben benieuwd of je dat mee hebt genomen in de kosten van je eigen oplossing.
Volgens mij is de full-electric er in het najaar pas, waardoor het nog onzeker is wat deze precies aan rendement haalt.
Een groot voordeel is de cascade opstelling die in principe zuiniger zou moeten zijn dan een enkele warmtepomp. In grotere installaties bestaat dit al langer, bijvoorbeeld met een grond W/W warmtepomp bij appartementen en dan nog een W/W warmtepomp voor SWW binnen de woning die de stap maakt van VVW temperaturen naar 60 graden.
Daarnaast kan je ook de koudste momenten ontwijken door de buitenunit overdag met warm weer alvast flink aan het werk te zetten en dan eerst in te zetten voor SWW en vervolgens de woning de hele nacht op temperatuur te houden zonder dat de buitenunit bij -7 aan de bak moet.
Het is natuurlijk allemaal theorie en de aanschafprijs is wel even schrikken als je het met een CV ketel vergelijkt. Maar als ik dan zie wat een onderhoudscontract voor een ketel kost en wat je aan vaste lasten voor de aansluiting kwijt raakt, dan valt het allemaal reuze mee over de verwachte levensduur van zo'n systeem.
Eens hoor, het afkoppelen kon ik gelukkig zelf wat gemakkelijk was omdat het gas reeds door Stedin is afgesloten. Dat vond ik eigenlijk nog het meest spannend. Uiteindelijk is het dan niet meer dan het systeem leeg laten lopen en afkoppelen en de elektrische cv ertussen prakken. Snap dat anderen dat graag uitbesteden.netappie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:56:
[...]
Zonnepanelen hier leveren nu veel te veel. Met full electric had ik misschien nog wat aan SWW kunnen afvoeren, maar dan heb je het misschien over 1 a 2 kWh onder deze weersomstandigheden.
Overigens is die prijs voor Quatt full electric wel inclusief demonteren, afdoppen en afvoeren van de gasinstallatie, dus ik ben benieuwd of je dat mee hebt genomen in de kosten van je eigen oplossing.
Volgens mij is de full-electric er in het najaar pas, waardoor het nog onzeker is wat deze precies aan rendement haalt.
Een groot voordeel is de cascade opstelling die in principe zuiniger zou moeten zijn dan een enkele warmtepomp. In grotere installaties bestaat dit al langer, bijvoorbeeld met een grond W/W warmtepomp bij appartementen en dan nog een W/W warmtepomp voor SWW binnen de woning die de stap maakt van VVW temperaturen naar 60 graden.
Daarnaast kan je ook de koudste momenten ontwijken door de buitenunit overdag met warm weer alvast flink aan het werk te zetten en dan eerst in te zetten voor SWW en vervolgens de woning de hele nacht op temperatuur te houden zonder dat de buitenunit bij -7 aan de bak moet.
Het is natuurlijk allemaal theorie en de aanschafprijs is wel even schrikken als je het met een CV ketel vergelijkt. Maar als ik dan zie wat een onderhoudscontract voor een ketel kost en wat je aan vaste lasten voor de aansluiting kwijt raakt, dan valt het allemaal reuze mee over de verwachte levensduur van zo'n systeem.
Verder ook heel benieuwd naar alle gegeven argumenten waarom dit inderdaad een goede set-up zal zijn. Het klinkt me heel logisch wat je zegt. Vooral ook interessant om te zien wat het SWW gaat doen in het meehelpen van het CV systeem op de koudste momenten. Is dit al een reeds bewezen concept zoals je aangeeft? Heb het zelf in mijn onderzoek weinig/niet gezien namelijk. Wellicht alleen op industrieel niveau momeneel?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Vooral grotere installaties gebruiken een cascade systeem omdat het op die schaal echt loont. Het terug geven van die energie uit het SWW vat voor verwarmen van het pand doet men meestal niet, maar in theorie moet dat goed werken als je grote fluctuaties in de buitentemperatuur hebt tussen dag en nacht waarbij de gedaalde COP erger is dan het kleine verlies van de W/W warmtepomp en het warmteverlies van het buffervat. Ik denk dat een dynamisch contract het hierbij nog wat interessanter kan maken. Even een warmtevoorraad aanleggen voor -7 cent per kWh is natuurlijk prima.Trackerfire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:30:
[...]
Eens hoor, het afkoppelen kon ik gelukkig zelf wat gemakkelijk was omdat het gas reeds door Stedin is afgesloten. Dat vond ik eigenlijk nog het meest spannend. Uiteindelijk is het dan niet meer dan het systeem leeg laten lopen en afkoppelen en de elektrische cv ertussen prakken. Snap dat anderen dat graag uitbesteden.
Verder ook heel benieuwd naar alle gegeven argumenten waarom dit inderdaad een goede set-up zal zijn. Het klinkt me heel logisch wat je zegt. Vooral ook interessant om te zien wat het SWW gaat doen in het meehelpen van het CV systeem op de koudste momenten. Is dit al een reeds bewezen concept zoals je aangeeft? Heb het zelf in mijn onderzoek weinig/niet gezien namelijk. Wellicht alleen op industrieel niveau momeneel?
leuk! Best aardige scores ook, niet? Hier precies 98% met een cop van 4.4 (verwacht volgend seizoen iets beter door nieuwe quatt (mosquito geluid) en plaatsing T33 bakbeest op zolder ipv een mini T11.SBL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:25:
Poll: Hoeveel % van je warmte heeft Quatt deze winter (okt t/m apr) verzorgd?
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Twee tot vier weken.. jeetje ik begin mij inmiddels ook zorgen te maken voor de afspraak die ik gemaakt heb voor volgende week, nadat de 1e is geannuleerd voor hetzelfde probleem..Biker257 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:52:
Morgen 1 mei zou mijn Quatt Duo geplaatst worden vandaag 19:00u mail ontvangen dat er leveringsproblemen zijn en dat ze later worden uitgeleverd dus een nieuwe afspraak voor over 2 tot 4 weken. Balen!
Het is warm weer en ik zal de quatt niet nodig hebben, maar alles is betaald. Dan ben ik toch meer het boter bij de vis type..;).
https://www.ad.nl/binnenl...n-het-niet-meer~ab6ed652/
[ Voor 28% gewijzigd door okijokii op 01-05-2024 22:54 ]
Snap het wel.. ding heeft stroom nodig in de winter en door de terugleverboetes wordt het salderen toch een beetje de nek omgedraaid.. warmtepomp is vooral leuk met salderenokijokii schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:53:
Verkoop warmtepompen stort in, consumenten vertrouwen het niet meer
https://www.ad.nl/binnenl...n-het-niet-meer~ab6ed652/
Vreemde tegenstelling in de berichten over instorten verkoop warmtepompen en tegelijkertijd berichten dat Quatt overeengekomen installaties niet door laat gaan ivm leveringsproblemen.mrwiggs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 05:12:
[...]
Snap het wel.. ding heeft stroom nodig in de winter en door de terugleverboetes wordt het salderen toch een beetje de nek omgedraaid.. warmtepomp is vooral leuk met salderen
Welke Quatt-nummers hebben de nieuwkomers hier op het forum?
ik denk ook dat de hoge tarieven die veel installateurs rekenen een oorzaak is. ik had meerdere offertes gekregen en 13000 voor hybride en 18000 voor allelectric was je minstens kwijt. dat heb je niet zomaar terugverdiend.mrwiggs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 05:12:
[...]
Snap het wel.. ding heeft stroom nodig in de winter en door de terugleverboetes wordt het salderen toch een beetje de nek omgedraaid.. warmtepomp is vooral leuk met salderen
salderen is inderdaad leuk voor de terugverdientijd, maar zolang je COP boven (pak m beet) 2.5 blijft, is verwarmen met WP altijd goedkoper dan stoken met gas, daar komt bovenop dat enige opwek van je zonnepanelen direct de WP ingaan in plaats van het net op, dus in dat optiek kan het zelfs terugleverboetes verminderen.mrwiggs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 05:12:
[...]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Verwarmen met de warmtepomp is inderdaad goedkoper dan gas, maar als je 3 ruggen moet neerleggen voor zo'n ding, dan duurt het wel lang voordat je hebt terugverdient. Laat staan als de offerte hoger uitvalt. En je moet 3 ruggen hebben liggen....Toby-Wan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:10:
[...]
salderen is inderdaad leuk voor de terugverdientijd, maar zolang je COP boven (pak m beet) 2.5 blijft, is verwarmen met WP altijd goedkoper dan stoken met gas, daar komt bovenop dat enige opwek van je zonnepanelen direct de WP ingaan in plaats van het net op, dus in dat optiek kan het zelfs terugleverboetes verminderen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Die 3 ruggen hebben liggen staat toch buiten deze discussie? Blijkbaar was dat vorig jaar ook geen probleem 😁s020506 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Verwarmen met de warmtepomp is inderdaad goedkoper dan gas, maar als je 3 ruggen moet neerleggen voor zo'n ding, dan duurt het wel lang voordat je hebt terugverdient. Laat staan als de offerte hoger uitvalt. En je moet 3 ruggen hebben liggen....
Jawel, de mensen die ze hebben liggen hebben ze dus vorig jaar uitgegeven. Of ze hebben ze wel liggen maar vinden het allemaal wel gezegend zolang het huis maar warm is.0xygen500 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Die 3 ruggen hebben liggen staat toch buiten deze discussie? Blijkbaar was dat vorig jaar ook geen probleem 😁
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik volg die redenatie ook nooit zo eerlijk gezegd. Mensen hebben toch ook geen gaspanelen op het dak liggenToby-Wan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:10:
[...]
salderen is inderdaad leuk voor de terugverdientijd, maar zolang je COP boven (pak m beet) 2.5 blijft, is verwarmen met WP altijd goedkoper dan stoken met gas, daar komt bovenop dat enige opwek van je zonnepanelen direct de WP ingaan in plaats van het net op, dus in dat optiek kan het zelfs terugleverboetes verminderen.
Die mensen prijzen zich zelf de markt uit, of het zijn compleet andere systemen / installaties die wat voeten in aarde hebben. Auto's zijn er ook van 18.000 tot 270.000 he.raven22 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:51:
[...]
ik denk ook dat de hoge tarieven die veel installateurs rekenen een oorzaak is. ik had meerdere offertes gekregen en 13000 voor hybride en 18000 voor allelectric was je minstens kwijt. dat heb je niet zomaar terugverdiend.
in principe zorgt de waardestijging van je woning er al voor dat je de WP 'terugverdiend', daar heb je een maandelijkse besparing eigenlijk al niet meer voor nodig. WP laten installeren en je huis te koop zetten is je WP direct terugverdiend.s020506 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Verwarmen met de warmtepomp is inderdaad goedkoper dan gas, maar als je 3 ruggen moet neerleggen voor zo'n ding, dan duurt het wel lang voordat je hebt terugverdient. Laat staan als de offerte hoger uitvalt. En je moet 3 ruggen hebben liggen....
Een investering als dit moet je ook niet doen met de laatste centen/euros/ruggen uit je portemonnee, maar met geld dat je anders toch niet echt zou missen, plus het rendeert beter dan op een spaarrekening of in een oude sok.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja, of wie heeft ooit de +/-2 ruggen die een CV ketel kost terugverdiend?paQ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:50:
[...]
Ik volg die redenatie ook nooit zo eerlijk gezegd. Mensen hebben toch ook geen gaspanelen op het dak liggen
Hoeft helemaal niet: https://www.quatt.io/subs...voor-hybride-warmtepompens020506 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
sja....
Probleem is dat mijn (hybride) WP over het algemeen geen stroom nodig heeft op het moment dat ik veel opwek en dus gewoon terugleverboetes incasseer (als de zon schijnt en ik waarschijnlijk geen verwarming aan heb).Toby-Wan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:10:
[...]
daar komt bovenop dat enige opwek van je zonnepanelen direct de WP ingaan in plaats van het net op, dus in dat optiek kan het zelfs terugleverboetes verminderen.
Meer panelen neerleggen en op termijn een thuisaccu zodra het loont.mrwiggs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:14:
[...]
Probleem is dat mijn (hybride) WP over het algemeen geen stroom nodig heeft op het moment dat ik veel opwek en dus gewoon terugleverboetes incasseer (als de zon schijnt en ik waarschijnlijk geen verwarming aan heb).
Ik heb al aardig wat verbruik voor de Quatt direct uit mijn zonnepanelen gehaald, ook op minder zonnige dagen. Ik heb er ook een extra set voor laten leggen op het ongunstige dakvlak. Met de huidige prijzen is de terugverdientijd daar goed ondanks dat ik er meteen de beste panelen en micro's heb gekozen.
Overigens zijn zelfs de meest brutale terugleverkosten nog niet zodanig hoog dat het een probleem is. Je haalt nog steeds een gemiddelde 400% uit een kWh die voor grofweg 2/3 weg gesaldeerd wordt als je de energiebelasting meerekent. Dat is echt super goedkoop stoken als je het met de kosten van een gasketel vergelijkt.
De eerste onderdelen waren afgelopen week al bezorgd en de pomp zelf gisteren door een koerier in opdracht van VOS. Heb een glimp kunnen opvangen van het vrachtwagentje en daar stonden eind van de middag nog een 10 tal quatts in. Ik zal het nummer van de pomp hier wel delen na de installatie.
Bijzonder.. er zijn dus wel Wp’s . Benieuwd naar verhouding tussen verzetten/annuleren en plaatsing.jerry-c schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
Bij mijn ouders word momenteel de Quatt geïnstalleerd. Installatie zou eigenlijk afgelopen maandag zijn maar die werd geannuleerd i.v.m. leveringsproblemen. Na wat minder gezellige communicatie (vaders is docent en wil graag bij de installatie zijn dus anders zou het pas in de zomervakantie kunnen) is de afspraak dus verzet naar vandaag.
De eerste onderdelen waren afgelopen week al bezorgd en de pomp zelf gisteren door een koerier in opdracht van VOS. Heb een glimp kunnen opvangen van het vrachtwagentje en daar stonden eind van de middag nog een 10 tal quatts in. Ik zal het nummer van de pomp hier wel delen na de installatie.
Die doen dan precies wat de CV boeren willen. Dat is de hele businesscase van hun bangmakerij.paQ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:45:
Ik ken ook mensen die zeggen: ik koop volgend jaar nog even gauw 2 CV ketels, dan heb ik hem liggen
sja....
We wonen in een redelijk nieuwe (2018) twee-onder-een-kap woning die dus nog wel destijds met een gasaansluiting en CV ketel is opgeleverd. Beneden verwarmen we met vloerverwarming, boven met radiatoren. De CV (Intergas HREco) wordt aangestuurd via twee thermostaten (Honeywell Round bedraad en een Honeywell Round Wireless), en is voorzien van een Honeywell VC4013 actuator en schakelt zo tussen lage temperatuur en hoge temperatuur aanvoer.
Beneden zit een 'domme' verdeler voor de vloerverwarming zonder pomp oid.
Quatt adviseert nu het volgende:
Is er iemand in dit topic met een soortgelijke uitgangspositie en hoe is dit opgelost? En is er iemand die me een inschatting kan geven van de kosten die hierbij komen kijken?De klant heeft een zonebesturingssysteem waarin meer dan één thermostaat de cv-ketel kan aansturen. Om het compatibel te maken zijn verschillende aanpassingen nodig voordat Quatt geïnstalleerd wordt (Quatt adviseert om hiervoor een specialist te contacteren):
De klant verwijdert het zone systeem volledig en Quatt levert de Honeywell Lyric T6R als nieuwe thermostaat.De klant vervangt de vloerverwarmingsverdeler voor een mengverdeler met een bypass. Als dit niet wordt vervangen is er een risico dat de vloer beschadigt.
De bovenstaande aanpassingen moeten worden uitgevoerd vóór de installatie van Quatt.
[ Voor 4% gewijzigd door Gophlin op 02-05-2024 16:44 . Reden: Aanvullingen ]
majime-it.nl
ik denk dat we wat meer info nodig hebben, merk en type van je VVW verdeler bv, welke type (hoofd)thermostaat heb je nu.Gophlin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:21:
Korte introductie. Ik orienteer me op de aanschaf van een hybride warmtepomp en Quatt spreekt me bijzonder aan. Niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat je maar met 1 partij werkt ipv losse installateur, distributeur en fabrikant en we zijn daarom in gesprek met ze en ik heb zojuist het technisch plaatsingsplan ontvangen
We wonen in een redelijk nieuwe (2018) twee-onder-een-kap woning die dus nog wel destijds met een gasaansluiting en CV ketel is opgeleverd. Beneden verwarmen we met vloerverwarming, boven met radiatoren. De CV (Intergas HREco)wordt aangestuurd via twee thermostaten, en is voorzien van een Honeywell VC4013 actuator en schakelt zo tussen lage temperatuur en hoge temperatuur aanvoer.
Quatt adviseert nu het volgende:
[...]
Is er iemand in dit topic met een soortgelijke uitgangspositie en hoe is dit opgelost? En is er iemand die me een inschatting kan geven van de kosten die hierbij komen kijken?
hier bij tado zie je een soortgelijk systeem; https://community.tado.co...zones-en-een-vc4013-servo
dus die zal dan vermoedelijk wel redelijk vol zijn geweest? blijkbaar zijn deze dus net vrijgegeven. zou dat ook iets met een mogelijke vertraging door dat ze niet via de rode zee konden varen te maken of waren gewoon de vrachtpapieren niet op orde.jerry-c schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
Bij mijn ouders word momenteel de Quatt geïnstalleerd. Installatie zou eigenlijk afgelopen maandag zijn maar die werd geannuleerd i.v.m. leveringsproblemen. Na wat minder gezellige communicatie (vaders is docent en wil graag bij de installatie zijn dus anders zou het pas in de zomervakantie kunnen) is de afspraak dus verzet naar vandaag.
We hebben nu twee Honeywell Round thermostaten. Beneden bedraad, en boven draadloos. Beneden is een domme vloerverwarming verdeler zonder pomp omdat het water al op een lage temperatuur wordt aangevoerd. De CV ketel stuurt de actuator aan afhankelijk van waar er vraag is, en schakelt de temperatuur van het water ook omhoog/omlaag.MacD007 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:32:
[...]
ik denk dat we wat meer info nodig hebben, merk en type van je VVW verdeler bv, welke type (hoofd)thermostaat heb je nu.
hier bij tado zie je een soortgelijk systeem; https://community.tado.co...zones-en-een-vc4013-servo
Maar het lijkt er dus op dat er het nodige gewijzigd moet worden:
- Beneden een nieuwe verdeler met pomp en bypass
- Boven bij de CV actuator eruit (vervangen door een 'simpele' T splitsing?), en CV herprogrammeren
- Tweede thermostaat eruit, en voortaan puur aansturen met thermostaat knoppen?
majime-it.nl
je kunt boven ltv radiatoren toepassen, echter de quatt heeft nog geen optie om de aanvoertemperatuur op max 45 te zetten, in theorie kan er dus 55gr je vloer in komenGophlin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:49:
[...]
We hebben nu twee Honeywell Round thermostaten. Beneden bedraad, en boven draadloos. Beneden is een domme vloerverwarming verdeler zonder pomp omdat het water al op een lage temperatuur wordt aangevoerd. De CV ketel stuurt de actuator aan afhankelijk van waar er vraag is, en schakelt de temperatuur van het water ook omhoog/omlaag.
Maar het lijkt er dus op dat er het nodige gewijzigd moet worden:
- Beneden een nieuwe verdeler met pomp en bypass
- Boven bij de CV actuator eruit (vervangen door een 'simpele' T splitsing?), en CV herprogrammeren
- Tweede thermostaat eruit, en voortaan puur aansturen met thermostaat knoppen?
je kunt ook een hybride verdeler toepassen,
Wat is de terugverdientijd van een keuken? 😁s020506 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
De helft van je 3 ruggen ben je vermoedelijk al kwijt aan je meer-gas-verbruik wat je zonder die warmtepomp wel gaat krijgen. en weet je wat het ergste is, dat gaat de komende jaren gewoon zo door, waarschijnlijk zelfs nog iets meer, dus in het 2 jaar ben je die 3 ruggen al kwijkt, jaar 3 is het 1,5 keer en snapt het denk ik wel.s020506 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:24:
[...]
en nu de zelfde rekening met die warmtepomp, ja het eerste jaar doet het pijn, mogelijk wat minder roken of een weekje korter op vakantie, maar dan ben je er denk ik wel. In jaar 2 begin je al aardig weer in te lopen, en in jaar 3 hebt je plots 1/2 van die oorsprokelijke 3 ruggen terugverdient, die winst krijg je denk ik niet op je spaarrekening, en ook op de beurs gaa je dat niet halen ? ,in het 4 jaar wordt het dan pas feest, kun je dan toch nu een week langer op vakantie, en dit keer niet balconia maar een heel stuk verder. West, Noord, Zuid zoek het maar uit, richting oost kan natuurlijk ook, zolang dat land maar niet met R begint.

Het goede nieuws is dat de batch WP door de douane is en dat ze 17 mei komen installeren (om 15:30) zeker wat in te halen?F!sher schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:35:
[...]
Twee tot vier weken.. jeetje ik begin mij inmiddels ook zorgen te maken voor de afspraak die ik gemaakt heb voor volgende week, nadat de 1e is geannuleerd voor hetzelfde probleem..
Het is warm weer en ik zal de quatt niet nodig hebben, maar alles is betaald. Dan ben ik toch meer het boter bij de vis type..;).
Daar krijg je genot voor terug.Safe_grut schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Wat is de terugverdientijd van een keuken? 😁
Een WP is alleen voor de portemonnee. En misschien moeder aarde dan. Maar mijn woonkamer is niet lekkerder warm door een WP
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.